Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2307-211320170001&lang=pt vol. 28 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Our heartfelt tribute to comrade Fidel</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Cuban open access scientific production in Scopus in the period 2010-2014</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un estudio con el objetivo de determinar qué proporción de la producción científica de autores cubanos registrada en Scopus en el período 2010-2014 está disponible en acceso abierto y proponer acciones para incrementar el acceso y el uso de los resultados de la ciencia cubana. Las revistas donde publicaron los autores cubanos fueron clasificadas según su modelo de acceso y sus políticas de autoarchivo, con el fin de determinar la proporción de artículos en acceso abierto real (ruta dorada) y potencial (ruta verde). Se evidenció que el 62,7 % de la producción científica cubana se encuentra disponible a través de revistas de acceso abierto, lo que sitúa al país en una situación ventajosa para la difusión de sus resultados de investigación a través de esta vía. Se mostró también que el 66,8 % de los 3 239 artículos publicados en revistas que no son de acceso abierto pueden hacerse públicos mediante la ruta verde, ya que estas revistas permiten el autoarchivo del post-print. La sensibilización y la capacitación de los autores sobre el acceso abierto, la adopción de políticas institucionales de autoarchivo, el desarrollo de una infraestructura de repositorios digitales de acceso abierto y el asesoramiento a los editores de revistas científicas nacionales en aspectos relacionados con políticas de propiedad intelectual y licencias Creative Commons se encuentran entre las principales acciones que se proponen para incrementar el acceso y el uso de los resultados de investigación en el país.<hr/>A study was conducted to determine what proportion of the scientific production by Cuban authors registered in Scopus in the period 2010-2014 is available by open access, and propose actions to increase access to and use of the results obtained by Cuban science. The journals containing studies published by Cuban authors were classified according to their access model and their self-archiving policies, with the aim of determining the proportion of actual open access papers (golden route) and potential open access papers (green route). It was found that 62.7 % of the Cuban scientific production is available in open access journals, placing the country in an advantageous position in the dissemination of research results by this means. It was also found that 66.8% of the 3 239 papers published in non-open access journals may be made public via the green route, for these journals allow post-print self-archiving. Sensitization and training of authors about open access, adoption of institutional self-archiving policies, development of an infrastructure of digital open access repositories, and advice to editors of national scientific journals in topics related to intellectual property and Creative Commons licenses, are among the main actions proposed to increase access to and use of research results in the country. <![CDATA[<b>The interdomain of metric studies of information in Ibero-America and South Africa</b>: <b>an analysis in SciELO database, 1978-2013</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los estudios métricos de la información se consideran un campo que permea diferentes áreas. El objetivo de este trabajo es visualizar la configuración de los estudios métricos de la información en los artículos indexados en la base de datos Scientific Eletronic Library Online (SciELO), en el período 1978-2013. Se analizó, de forma diacrónica, la distribución de la producción periódica científica de estos estudios para identificar los autores más destacados en la temática, la red de colaboración científica y las principales áreas, revistas, idiomas y países en los cuales el tema está presente. Se utilizaron 768 artículos de la base SciELO con términos relacionados con el campo. Se generaron indicadores de producción y una matriz con frecuencias absolutas de coautorías. El crecimiento del número de artículos ocurrió a inicios de la década del 2000; los 42 autores más productivos fueron responsables de 167 artículos, equivalentes al 21,7 % de la producción. Entre los autores más productivos, 16 eran brasileños. Se destacó la colaboración entre C. Wanden-Berghe y J. Sanz-Valero, J. A. Araújo-Ruiz y R. Arencibia-Jorge y C. L. M. Silva y R. R. Guarido Filho. La revista más destacada fue la Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, categorizada en el área de Ciencias Sociales Aplicadas, cuya prevalencia en el corpus fue del 24 %, y el área de la Salud representó el 6 %. La investigación reflejó la importancia del área de la Salud en el desarrollo de los estudios métricos de la información. Este estudio procura contribuir con el desarrollo de metodologías que reflejen con más exactitud los campos de conocimiento, apuntando hacia la necesidad de indicadores absolutos y normalizados que describan de forma más completa el fenómeno de colaboración científica.<hr/>Metric studies of information are viewed as a field that cuts across several different areas. The present paper is aimed at visualizing the configuration of metric studies of information in papers indexed in the database Scientific Electronic Library Online (SciELO) in the period 1978-2013. A diachronic analysis was conducted of the distribution of the periodic scientific production of these studies to identify the most outstanding authors in the topic, the scientific collaboration network, and the main areas, journals, languages and countries in which the topic is present. The study sample consisted of 768 papers from the SciELO database containing terms related to the field. Output indicators were generated, as well as a matrix with absolute frequencies of co-authored papers. An increase in the number of papers took place in the early 2000s. The 42 most productive authors published 167 papers, representing 21.7 % of the corpus. Sixteen of the most productive authors were Brazilian. Collaboration was outstanding between C. Wanden-Berghe and J. Sanz-Valero, J. A. Araújo-Ruiz and R. Arencibia-Jorge, and C. L. M. Silva and R. R. Guarido Filho. The most prominent journal was the Cuban Journal of Health Sciences Information, classified within the area of Applied Social Sciences, with 24 % prevalence in the corpus. The Health area represented 6 %. The research showed the importance of the Health area in the development of metric studies of information. The present study intends to contribute to the development of methodologies more accurately reflecting the fields of knowledge, pointing to the need for absolute, standardized indicators more thoroughly describing the phenomenon of scientific collaboration. <![CDATA[<b>Knowledge management and analysis model for the selection of surgical work teams in health information systems applying organizational intelligence techniques</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo tiene como objetivo proponer un modelo para la gestión y análisis de conocimiento para la selección de equipos de trabajo quirúrgico en sistemas de información en salud, con la aplicación de técnicas de inteligencia organizacional que mejoren la efectividad en la conformación de los equipos. Para el desarrollo de la investigación se utilizaron diversos métodos científicos, entre los que se destacan el análisis documental, y se aplicó el enfoque histórico-cultural teniendo en cuenta los procesos sociotecnológicos de gestión, análisis y selección de equipos de trabajo en el sector de la salud. El desarrollo del modelo a aplicar en el Sistema Nacional de Salud -el cual cuenta con los componentes gestión de la información de los servicios quirúrgicos, gestión del conocimiento, inferencia de redes de interacción profesional, análisis de procesos quirúrgicos y selección de equipos de trabajo- mejora la efectividad en la selección de los equipos de trabajo quirúrgico y tiene un impacto positivo en el aumento de la efectividad de las intervenciones quirúrgicas, con lo que aumenta la calidad de vida de los pacientes.<hr/>The present study is aimed at proposing a knowledge management and analysis model for the selection of surgical work teams in health information systems, applying organizational intelligence techniques that improve effectiveness in the formation of teams. The study was based on a variety of scientific methods, among which document analysis stood out, and a historical-cultural approach was applied which took into account the sociotechnical processes of management, analysis and selection of work teams in the health sector. Development of a model to be used by the National Health System, which includes the components information management of surgical services, knowledge management, inference of professional interaction networks, analysis of surgical processes, and selection of work teams, improves efficacy in the selection of surgical work teams and has a positive impact on the increased effectiveness of surgical interventions, thus raising the quality of life of patients. <![CDATA[<b>An integrating information and knowledge auditing methodology for organizations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo presenta una metodología integradora de la auditoría de la información y el conocimiento (I+C) para organizaciones, conformada por siete etapas con un enfoque híbrido, dirigida a revisar la estrategia y la política de gestión de I+C, identificar, inventariar y mapear dichos recursos y sus flujos, así como valorar los procesos asociados a su gestión. Integra el diagnóstico y la evaluación de la gestión de I+C de manera conjunta; permite su planificación y su ejecución con un menor gasto de recursos y trae beneficios adicionales al equipo de auditores y su preparación previa a la ejecución de la auditoría, al disponer de una metodología y de un instrumento único y flexible, el cual puede adecuarse a las características específicas de cualquier organización.<hr/>The paper presents an integrating information and knowledge (I/K) auditing methodology for organizations. The methodology consists of seven stages with a hybrid approach, and is aimed at reviewing the I/K management strategy and policy, as well as identify, inventory and map such resources and their flows, and assess the processes related to their management. I/K management diagnosis and evaluation are jointly integrated, allowing their planning and conduct at a lower cost, bringing additional benefits to the auditing team and ensuring their training before conducting the audit, by providing a methodology and a unique, flexible tool which may be adjusted to the specific characteristics of any organization. <![CDATA[<b>Use of smartphones and Facebook associated with self-perception of academic performance among Peruvian medical students</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio tuvo el objetivo de determinar la asociación entre el uso del Smartphone y de Facebook con la autopercepción del rendimiento académico en estudiantes de una Facultad de Medicina Humana en la serranía peruana. Se realizó un estudio transversal analítico prospectivo. Se trabajó con estudiantes de Medicina de la Universidad Contiental en Huancayo-Perú y se usó una encuesta para medir el uso de Smartphone (teléfonos inteligentes), Facebook, así como la percepción de si estos mejoraban el rendimiento académico. Se realizó estadística bi y multivariada, usando modelos lineales generalizados y con un valor de p< 0,05 como estadísticamente significativo. Se encuestó a 173 estudiantes, el 61 % (106) fueron mujeres y la mediana de edad fue 21 años (rango intercuartílico: 19-22 años). El 76 % (131) manifestó que el Smartphone mejoraba su rendimiento académico. Esto se relacionó en el análisis bivariado de forma positiva con el número de Smartphone, si contaba con aplicaciones para capacitación y si usaba aplicaciones médicas; y negativamente con horas que usaba el Smartphone por semana, si tiene internet en el Smartphone, si usa internet en el Smartphone, la frecuencia de uso de Facebook, la frecuencia en la que se escribía en perfiles Facebook y el número de contactos en Facebook (todas con valores de p< 0,05). En el multivariado ajustado, las horas promedio que usaba el Smartphone por semana se asoció negativamente con la percepción de la mejora del rendimiento académico (RPa: 0,98; IC 95 %: 0,97-0,99). A más horas de uso del Smartphone por semana los estudiantes perciben que esto empeora el rendimiento académico. Esto debería estudiarse para cuantificar la real disminución del rendimiento académico.<hr/>The purpose of the study was to determine the association between the use of smartphones and Facebook, and self-perception of academic performance among students from a medical school in the Peruvian highlands. A analytical cross-sectional prospective study was conducted with medical students from the Continental University in Huancayo, Peru. A survey was applied to measure the use of smartphones and Facebook, as well as perception of whether these tools improved academic performance. Bivariate and multivariate statistical analysis was conducted, using generalized linear models, with a p value of < 0.05 as statistically significant. The survey was given to 173 students, 61 % of whom (106) were women. Mean age was 21 years (interquartile range: 19-22 years). 76 % (131) stated that the smartphone improved their academic performance, which was positively related in the bivariate analysis to the number of smartphones and whether they contained training and medical applications, and negatively to the number of hours smartphones were used per week, whether they had Internet access, whether the Internet was accessed from the smartphone, the frequency of use of Facebook, the frequency with which entries were made in Facebook profiles, and the number of Facebook contacts (all with p values of < 0.05). In the adjusted multivariate analysis, the mean number of hours that the smartphone was used per week was negatively associated with the perception of improvement in academic performance (RPa: 0.98; CI 95 %: 0.97-0.99). Students perceive that academic performance worsens as the number of hours of use of smartphones per week increases. This fact should be further studied to quantify the actual decline in academic performance. <![CDATA[<b>Role played by scientific collaboration in the impact of Cuban health research in the Latin American context</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio tuvo el objetivo de determinar la asociación entre el uso del Smartphone y de Facebook con la autopercepción del rendimiento académico en estudiantes de una Facultad de Medicina Humana en la serranía peruana. Se realizó un estudio transversal analítico prospectivo. Se trabajó con estudiantes de Medicina de la Universidad Contiental en Huancayo-Perú y se usó una encuesta para medir el uso de Smartphone (teléfonos inteligentes), Facebook, así como la percepción de si estos mejoraban el rendimiento académico. Se realizó estadística bi y multivariada, usando modelos lineales generalizados y con un valor de p< 0,05 como estadísticamente significativo. Se encuestó a 173 estudiantes, el 61 % (106) fueron mujeres y la mediana de edad fue 21 años (rango intercuartílico: 19-22 años). El 76 % (131) manifestó que el Smartphone mejoraba su rendimiento académico. Esto se relacionó en el análisis bivariado de forma positiva con el número de Smartphone, si contaba con aplicaciones para capacitación y si usaba aplicaciones médicas; y negativamente con horas que usaba el Smartphone por semana, si tiene internet en el Smartphone, si usa internet en el Smartphone, la frecuencia de uso de Facebook, la frecuencia en la que se escribía en perfiles Facebook y el número de contactos en Facebook (todas con valores de p< 0,05). En el multivariado ajustado, las horas promedio que usaba el Smartphone por semana se asoció negativamente con la percepción de la mejora del rendimiento académico (RPa: 0,98; IC 95 %: 0,97-0,99). A más horas de uso del Smartphone por semana los estudiantes perciben que esto empeora el rendimiento académico. Esto debería estudiarse para cuantificar la real disminución del rendimiento académico.<hr/>The purpose of the study was to determine the association between the use of smartphones and Facebook, and self-perception of academic performance among students from a medical school in the Peruvian highlands. A analytical cross-sectional prospective study was conducted with medical students from the Continental University in Huancayo, Peru. A survey was applied to measure the use of smartphones and Facebook, as well as perception of whether these tools improved academic performance. Bivariate and multivariate statistical analysis was conducted, using generalized linear models, with a p value of < 0.05 as statistically significant. The survey was given to 173 students, 61 % of whom (106) were women. Mean age was 21 years (interquartile range: 19-22 years). 76 % (131) stated that the smartphone improved their academic performance, which was positively related in the bivariate analysis to the number of smartphones and whether they contained training and medical applications, and negatively to the number of hours smartphones were used per week, whether they had Internet access, whether the Internet was accessed from the smartphone, the frequency of use of Facebook, the frequency with which entries were made in Facebook profiles, and the number of Facebook contacts (all with p values of < 0.05). In the adjusted multivariate analysis, the mean number of hours that the smartphone was used per week was negatively associated with the perception of improvement in academic performance (RPa: 0.98; CI 95 %: 0.97-0.99). Students perceive that academic performance worsens as the number of hours of use of smartphones per week increases. This fact should be further studied to quantify the actual decline in academic performance.