Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220180001&lang=pt vol. 6 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Impact of Education on Poverty in Planning Regions of Costa Rica </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se explican las diferencias regionales en la pobreza de los hogares a través de la descomposición entre las variables de formación del capital humano y el lugar (región geográfica) donde las personas viven, siendo este el primer estudio que se realiza de este tipo en Costa Rica. Se utilizan estimaciones por Mínimos Cuadrados Ordinarios (MCO) y el Método de Descomposición de Oaxaca-Blinder, corrigiendo el sesgo de selección por el método propuesto por Heckman (1979), para examinar el impacto que los niveles de formación educativa y región donde se habita tienen sobre la incidencia de pobreza. Para ello se usan los datos de los Censos de Población y Vivienda del año 2011, para las 7 regiones de planificación del país.<hr/>This article explains the regional differences in household poverty through the decomposition between two variables, human capital formation and the place (geographical region) where people live; this being the first study that is carried out of this type in Costa Rica. Estimates by Ordinary Least Squares (OLS) and the Oaxaca-Blinder Decomposition Method, correcting the selection bias by the method proposed by Heckman (1979), are used to examine the impact that the levels of educational formation and the region where we live have of the incidence of poverty. To do this, data from the Population and Housing Censuses for 2011 are used for the 7 planning regions of the country. <![CDATA[<b>The Development Theory and its Influence in Latin America</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo realiza un análisis del surgimiento y evolución de la teoría del desarrollo así como los diferentes modelos que se aplicaron en América Latina a partir de la segunda mitad del siglo pasado. Dentro del análisis se puede apreciar cómo se instituyó el estructuralismo como una alternativa propia y la vigencia de la teoría de la dependencia en la región. Concluye que aunque con algunas con rupturas y continuidades, el neoestructuralismo conserva la originalidad de la teoría latinoamericana del desarrollo.<hr/>The article makes an analysis of the emergence and evolution of the theory of development as well as the different models that were applied in Latin America from the second half of the last century. Within the analysis can be seen how structuralism was instituted as an alternative and the validity of the theory of dependence in the region. He concludes that although with some with ruptures and continuities, neostructuralism preserves the originality of the Latin American theory of development. <![CDATA[<b>Gender Approach in the Current Cuban Family Code</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio analiza el enfoque de género desde la perspectiva de la equidad en el Código de Familia cubano, específicamente en la Sección Segunda "De la Guarda y Cuidado y de la Comunicación entre Padres e Hijos", en los artículos del 88 al 91. Se hace referencia a la teoría de género y se realiza una comparación jurídica atendiendo a la regulación de este particular en países del sistema romano-francés, tales como Venezuela, Argentina, España y Bolivia. Dentro de los resultados obtenidos se encuentra, que las disposiciones normativas analizadas, están revestidas de determinismos tradicionalistas, biologicistas y sexistas, ya que postulan un fallo favorable para la madre, cuando en realidad debían orientar al tribunal decisor a agotar todos los medios a su alcance para determinar quién tiene el ejercicio del mejor derecho.<hr/>The present study analyzes the gender approach from the perspective of equity in the Cuban Family Code, specifically in the Second Section "Of Guardianship and Care and Communication between Parents and Children" in articles 88 to 91.Reference is made to gender theory and a legal comparison is made considering the regulation of this particular in countries of the Roman-French system, such as Venezuela, Argentina, Spain and Bolivia. The results show that the normative dispositions analyzed are covered by traditionalist, biologistic and sexist determinisms, since they postulate a favorable judgment for the mother, when in fact they should guide the decision-maker to exhaust all the means at their disposal to Determine who has the best right to exercise. <![CDATA[<b>Financial Management of Science, Technology and Innovation in Angolan Public Higher Education and Research-Development Institutions</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se propone un sistema de acciones para el perfeccionamiento de la gestión financiera de la ciencia, la tecnología y la innovación (CTI) en las IES e instituciones de investigación y desarrollo (IyD) públicas angolanas, que contribuya a la obtención de los resultados científicos demandados por el desarrollo social sustentable y endógeno sin generar disfuncionalidades. Se realiza un análisis documental y encuesta a una muestra de directivos, funcionarios, investigadores, profesores y estudiantes. Se toma la experiencia adquirida en el área económico-financiera del Ministerio de Educación Superior y del Ministerio de Ciencia y Tecnología, en la República de Angola.<hr/>This article proposes a system of actions for the improvement of the financial management of science, technology and innovation (CTI) in the HEIs and Angolan public research and development (RandD) institutions, which contributes to obtaining the scientific results demanded by the sustainable and endogenous social development without generating dysfunctions. A documentary analysis and survey of a sample of executives, officials, researchers, professors and students is carried out. The experience acquired in the economic-financial area of the Ministry of Higher Education and the Ministry of Science and Technology in the Republic of Angola is taken. <![CDATA[<b>Heritage Education Based on Social Development</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo reflexiona en torno a las potencialidades de la educación patrimonial como un proceso que puede influir en el desarrollo social. Se abordan las principales teorías del desarrollo, así como conferencias de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) donde se destaca a la educación como un instrumento importante para el desarrollo de las naciones. Igualmente socializa sobre las fortalezas y limitaciones de la educación patrimonial en Cuba, para lo cual se toma el ejemplo del Programa Social Infantil de la Oficina del Historiador de La Habana, que con los proyectos que integra, constituye un exitoso referente de educación patrimonial. Reflexiona sobre cómo la educación patrimonial es un proceso que desde su carácter sistemático, interdisciplinario y contextualizado busca contribuir al reconocimiento y salvaguarda del patrimonio, y al desarrollo social.<hr/>The article reflects on the potential of heritage education as a process that can influence social development. The main theories of development are discussed, as well as conferences of the United Nations Organization for Education, Science and Culture (Unesco), where education is highlighted as an important instrument for the development of nations. It also socializes on the strengths and limitations of heritage education in Cuba, for which the example of the Children's Social Program of the Office of the Historian of Havana is taken, which, with the projects it integrates, constitutes a successful reference for heritage education. Reflect on how heritage education is a process that, from its systematic, interdisciplinary and contextualized nature, seeks to contribute to the recognition and safeguarding of heritage and social development. <![CDATA[<b>Around the Dilemma of the Fluctuation of the University Teaching Staff</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se identifican un conjunto de retos del personal a partir del análisis de la situación que presentan las Instituciones de Educación Superior. Una propuesta de valoración teórica de los principales factores que inciden en la fluctuación laboral del personal docente en dichas instituciones, resaltando el rol de los docentes y la gestión de personal.<hr/>This article identifies a set of personnel challenges based on the characterization of the situation presented by Higher Education Institutions, highlighting the role of teachers and staff personnel management, in order to fulfill the objective proposed in the analysis of the main factors that affect the labor fluctuation of teachers in these institutions. <![CDATA[<b>Public Services, Administrative Concession and User Protection. </b>: <b>Realities</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza los conceptos y características asociadas a los Servicios Públicos, en el mismo se señala la necesidad de comprender su diversidad y multiplicidad. También en el artículo se plantea que estos servicios públicos tienen que favorecer la realización efectiva de la igualdad y del bienestar social por lo que deben asumirse como función social. Además en el artículo se plantea que estos servicios son considerados como una de las tres actividades principales de la Administración Pública y que tienen principios específicos que no se pueden ver de manera aislada ya que están interrelacionados y que guardan correspondencia con los propios principios de la Administración Pública. También se analiza en el artículo el papel de la concesión administrativa y sus principales desafíos para la sociedad y sus retos al calor del perfeccionamiento del Modelo Económico cubano.<hr/>The article presented puts special emphasis on the concepts and characteristics associated with Public Services, in this sense it is pointed out that in the treatment of them, it is necessary to understand their diversity and multiplicity that has as a common denominator the satisfaction of needs. They are called to favor the effective realization of equality and social welfare; hence they must be assumed as a social function and are considered as one of the three main activities of the Public Administration. While there are specific principles for public services, it must be understood that they cannot be seen in isolation, since they are interrelated and in turn in accordance with the principles of Public Administration. The administrative concession that today provides the State and its main challenges for society is an issue that is treated with a vision from the improvement of the Cuban Economic Model. <![CDATA[<b>Theoretical References for the Study of Social Inequalities in Cuba: Reflections on its Relevance</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo que se presenta es el resultado de discusiones teóricas que emergieron desde la propia creación del área de investigación "Desigualdades sociales y políticas de equidad", del Programa FLACSO-Cuba, donde la multiplicidad de miradas y disciplinas ha enriquecido el debate, motivado por la ampliación de las desigualdades sociales en Cuba en las últimas décadas. En primer lugar se presenta una aproximación al contexto cubano actual, luego se analizan diferentes referentes teóricos sobre desigualdades sociales, pobreza, exclusión social, vulnerabilidad social y ambiental, políticas sociales para la inclusión y la equidad, en lo concerniente a su pertinencia para la realidad cubana.<hr/>The article presented is the result of theoretical discussions that emerged from the creation of the research area "Social inequalities and political equity", of the FLACSO-Cuba Program, where the multiplicity of views and disciplines has enriched the debate, motivated by the expansion of social inequalities in Cuba in recent decades. In the first place an approximation to the current Cuban context is presented, then different theoretical referents about social inequalities, poverty, social exclusion, social and environmental vulnerability, social policies for inclusion and equity are analyzed, as far as their pertinence for the reality Cuban. <![CDATA[<b>Validation and Analysis of the Reliability of the Questionnaire "Dimensions of Organizations that Learn" for the Cuban Environment</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se identifican algunos de los indicadores que caracterizan a las empresas que se esfuerzan en transformarse en organizaciones que aprenden. Muestra los resultados obtenidos luego de evaluar aspectos como adaptación, validez y confiabilidad del cuestionario Dimensiones en las Organizaciones que Aprenden (CDOA) para el contexto empresarial cubano. En este trabajo se adaptó y se tradujo el cuestionario de Watkins y Marsick (1997).<hr/>This article identifies some of the indicators that characterize companies that strive to become organizations that learn. It shows the results obtained after evaluating aspects such as adaptation, validity and reliability of the questionnaire Dimensions in Organizations that Learn (CDOA) for the Cuban business context. In this work the questionnaire of Watkins and Marsick (1997) was adapted and translated. <![CDATA[<b>Strategic approach to the planning of human resources. </b>: <b>Theoretical and practical vision in the business sector</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se realiza un análisis de los modelos más recientes de planeación de capital humano que le imprimen este carácter estratégico. Determina aportes y limitaciones de los mismos y realiza consideraciones que pueden enriquecer ese importante subsistema del sistema de gestión de recursos humanos. Asimismo realiza una breve valoración de la situación real que presenta este subsistema en el contexto del sector empresarial cubano.<hr/>The article makes an analysis of the most recent models of human capital planning that print this strategic character. It determines contributions and limitations of them and makes considerations that can enrich this important subsystem of the human resources management system. It also makes a brief assessment of the real situation presented by this subsystem in the context of the Cuban business sector. <![CDATA[<b>Perception of Domestic Workers on their Employers</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo que se presenta muestra el resultado de entrevistas y otras técnicas aplicadas a domésticas de distintos municipios de La Habana como parte de una investigación realizada entre septiembre 2015 y enero 2016 que tuvo como propósito caracterizar las identidades sociales de sujetos con altos ingresos económicos. Se caracteriza este grupo desde una perspectiva de la psicología social, utilizando la teoría de las identidades sociales, trabajando endo y exogrupalmente. Las domésticas fueron elegidas como exogrupo, que se encuentra muy cerca de ellos.<hr/>The article presented shows the results of interviews and other techniques applied to domestic women from different municipalities of Havana as part of an investigation carried out between September 2015 and January 2016, whose purpose was to characterize the social identities of subjects with high economic income. This group is characterized from a perspective of social psychology, using the theory of social identities, working endo and exogroups. The domestics were chosen as an outgroup, which is very close to them. <![CDATA[<b>Family, School and Citizen Construction</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo analiza las categorías familia, escuela y construcción ciudadana, como elementos esenciales para la formación y desarrollo de la personalidad de los ciudadanos desde las edades más tempranas. En el mismo se aborda la interiorización de una cultura que a partir de los elementos mencionados, sea capaz de enfrentar los grandes retos que acompañan al proceso de globalización actual, que como se conoce, más que globalización económica (o incluyéndola) se trata de una globalización de naturaleza cultural.<hr/>The article relates to the categories family, school and building citizen, as an essential element for the formation and development of the personality of children from the earliest ages. Is achieve the internalization of a culture that is able to confront the great challenges that accompany the current globalization process, starting from the above-mentioned elements, as he is known, more than economic globalization (or including it) it's a globalization of cultural nature. <![CDATA[<b>The Organs of the Non-Agricultural Cooperative in Cuba. Reflections in Pursuit of a Reform</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo se caracteriza por ser reflexivo y en él se realiza un análisis de la regulación jurídica de los órganos de las cooperativas no agropecuarias en Cuba y se exponen argumentos que en opinión de la autora, deben ser tenidos en cuenta en una futura reforma de la legislación cooperativa en Cuba. La legislación que ordena la constitución, el funcionamiento, de las referidas cooperativas debe ser revisada de cara a una futura reforma, toda vez que, su diseño se aleja de las principales tendencias establecidas en las leyes de cooperativas foráneas. Establece un sistema de órganos que se acerca al sistema que tradicionalmente en Cuba ha caracterizado a los órganos de dirección del sector estatal.<hr/>The present article is characterized by being reflexive and in it an analysis of the legal regulation of the non-agricultural cooperative bodies in Cuba is carried out and arguments are presented which, in the opinion of the author, should be taken into account in a future reform of the cooperative legislation in Cuba. The legislation that orders the constitution, the functioning, of the aforementioned cooperatives must be revised in the face of a future reform, since, its design is far from the main trends established in the laws of foreign cooperatives. It establishes an organ system that is close to the system that traditionally in Cuba has characterized the management bodies of the state sector. <![CDATA[<b>The Cultural Dimension of Development: its Conception in Community Work</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo aborda la relación entre el concepto de "dimensión cultural del desarrollo" y el trabajo comunitario. El análisis teórico que se muestra parte del estudio de documentos oficiales de organizaciones internacionales de las Naciones Unidas. Se presentan los antecedentes y definición del concepto que se analiza, unido a otros conceptos tales como: cultura, desarrollo y desarrollo cultural. Teoriza sobre la relación entre los conceptos anteriores y el trabajo comunitario, del cual también se revisan antecedentes y vínculos con la animación sociocultural y el conocimiento tradicional. Las reflexiones que se muestran en el texto permiten concluir que la cultura es el eje central para los cambios en una comunidad y los saberes populares son la célula básica del trabajo comunitario.<hr/>The article addresses the relationship between the concept of "cultural dimension of development" and community work. The theoretical analysis shown is part of the study of official documents of international organizations of the United Nations. The antecedents and definition of the concept that is analyzed are presented, together with other concepts such as: culture, development and cultural development. The relationship between the previous concepts and community work is theorized, which also reviews antecedents and links with sociocultural animation and traditional knowledge. The reflections shown in the text allow us to conclude that culture is the central axis for changes in a community and popular knowledge is the basic cell of community work. <![CDATA[<b>Situation of the Ecuadorian Coffee Industry: Perspectives</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo analiza la situación actual y perspectivas de la caficultura ecuatoriana frente a los nuevos escenarios del mercado internacional. Se muestran las causas y efectos del problema central, la baja producción nacional y propone reorientar la política cafetalera de este importante sector de la economía, en atención a las nuevas tendencias del consumo, articulando acciones de cooperación entre los actores de la cadena agroindustrial del café y la Red Universitaria de Investigación y Desarrollo Cafetalero (REDUCAFE). Sugiere además, promover un modelo de gestión integral para las unidades de producción cafetalera en función de las particularidades de cada zona productora de café.<hr/>This article analyzes the current situation and prospects of Ecuadorian coffee growing in the face of new international market scenarios. The causes and effects of the central problem, the low national production are shown and it proposes to reorient the coffee policy of this important sector of the economy, in attention to the new trends of consumption, articulating cooperation actions among the actors of the agro-industrial coffee chain and the University Network for Coffee Research and Development (REDUCAFE). It also suggests promoting a model of integral management for the coffee production units according to the particularities of each coffee producing area. <![CDATA[<b>The Communist Arrogance: V. I. Lenin in his and "our Labyrinths"</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El ensayo examina los problemas aún existentes en Cuba para el análisis del pensamiento de V. I. Lenin sobre la revolución socialista, en especial los últimos cuatro años de su vida. Distingue una problemática poco desarrollada en el país a la que Lenin dedica especial interés al final de su vida: la "altanería comunista", así como las consecuencias de su práctica en un proceso socialista. En particular, sus efectos para la dirección política en lo que se ha dado en llamar su teoría del partido en el contexto de la experiencia soviética.<hr/>This essay is about the problems that exist in Cuba, for study the think of V. I. Lenin on the socialist revolution, in special during your last four years of life. This paper speaks of a them that Lenin worked: the "communist haughtiness" and the effects that your practices in the socialist's process. In particular, your effects for the politic direction or the theory of Party, according with the words used in the soviet experience. <![CDATA[<b>The Russian Revolution in its Centenary: Political Hermeneutics and Pending Issues</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322018000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente ensayo sostiene opiniones personales y críticas, acerca de la percepción vulgar (apologética) sobre la Revolución Rusa. Además, efectúa un examen también crítico de las experiencias de esa Revolución, y las cuestiones aún pendientes para los socialismos posteriores.<hr/>The present essay holds personal and critical opinions about vulgar perception (apologetics) about the Russian Revolution. In addition, it carries out a critical examination of the experiences of that Revolution, and the issues still pending for subsequent socialisms.