Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220210001&lang=pt vol. 9 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Keys for Communication Management in Territorial Development Processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La comunicación en apoyo al desarrollo se concibe, ocasionalmente, desde su lado más instrumental y operativo. La gestión de comunicación para el desarrollo territorial tiene sus bases en cuestiones de orden conceptual que aportan elementos relevantes para el análisis y comprensión de esta categoría. Siendo así, se torna necesario colocar la mirada en términos como: gestión; comunicación; interacciones comunicativas; actores locales; desarrollo; territorio; capital social; cultura; identidad social y participación, los que contribuirán a mostrar con mayor claridad el aporte de la gestión de comunicación a los procesos de desarrollo en los municipios.<hr/>ABSTRACT Communication in support of development is conceived, occasionally, from its most instrumental and operational side. Communication management for territorial development is based on conceptual issues that provide relevant elements for the analysis and understanding of this category. This being the case, it becomes necessary to look at terms such as: management; communication; communicative interactions; local actors; development; territory; social capital; culture; social identity and participation, which will help to show more clearly the contribution of communication management to development processes in municipalities. <![CDATA[Cuba: Social Participation and Youth Practices in Times of COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo da cuenta de algunas experiencias llevadas a cabo por adolescentes y jóvenes cubanos durante los primeros meses de la pandemia de la COVID-19 (marzo-agosto 2020), a partir de su integración en organizaciones juveniles instituidas, como la Unión de Jóvenes Comunistas (UJC), la Federación Estudiantil Universitaria (FEU) y la Asociación Hermanos Saíz (AHS); otras vinculadas con organizaciones que actúan en el ámbito comunitario, como los Comités de Defensa de la Revolución (CDR) y la Federación de Mujeres Cubanas (FMC), y un tercer grupo de carácter más espontáneo. Para todos los casos se realiza una lectura de los aprendizajes aportados por estas prácticas. Asimismo, se ofrecen resultados preliminares de la investigación: Trayectorias y prácticas juveniles en tiempos de la pandemia de la COVID-19, que forma parte de un proyecto de carácter regional, en el que participan varias unidades académicas de FLACSO en América Latina y el Caribe. Entre estos se destaca la participación activa de las poblaciones jóvenes en el enfrentamiento a la pandemia, así como los cambios y ajustes que han tenido que realizar en sus prácticas cotidianas.<hr/>ABSTRACT This article deals with some experiences developed by Cuban adolescents and young people during the beginning of the COVID-19 pandemic (march-august 2020) from their integration into youth organizations such as the Union of Young Communists, the University Student Federation and the Hermanos Saiz Association; other community organizations such as the Committees for the Defense of the Revolution and the Federation of Cuban Women, and a third group of a more spontaneous nature. There is in every case a reading of the lessons learned from these practices. Likewise, preliminary results of the research are offered: Youth trajectories and practices in times of the COVID 19 pandemic, which is part of a project in which several academic units of FLACSO in Latin America and the Caribbean are participating. Among the main results of the study is the active participation of young populations in the cooling to the pandemic, and the changes and adjustments they have had to make in their daily practices. <![CDATA[From the University to the Audiovisual Culture of Educators of First Childhood]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Investigadores nacionales e internacionales reconocen que la utilización de los materiales audiovisuales que favorezcan el desarrollo de los niños/as de la primera infancia depende de los adultos que influyen en su educación. Contradictoriamente, una debilidad encontrada es el insuficiente conocimiento que poseen estos sobre los fundamentos de la cultura audiovisual como para diseñar y manejar situaciones de enseñanza-aprendizaje relacionadas con los medios de comunicación audiovisuales. El otrora Centro de Referencia Latinoamericano para la Educación Preescolar (CELEP) impulsó un proyecto de investigación desde el cual surge este trabajo con el objetivo de potenciar una cultura audiovisual desde el currículo de formación de educadores/as de la primera infancia. Mediante métodos como el analítico-sintético, el enfoque de sistema, el análisis documental, entrevistas y otros de carácter científico se propone una estrategia pedagógica para estudiantes de la carrera Licenciatura en educación preescolar de la Universidad de Artemisa. En este artículo se persigue fundamentar el marco teórico conceptual que, desde las ciencias sociales, sustenta el desarrollo de una cultura audiovisual en educadores/as de la primera infancia.<hr/>ABSTRACT National and international investigators recognize that the use of audiovisual materials that favor the development of children of the first childhood depends on the adults that influence in its education. Contradictorily, a weakness is the insufficient knowledge that they possess about foundations of the audiovisual culture as to design and to manage teaching-learning situations related with the audiovisual means of communication. The Latin American center of reference for the preschool education it impels an investigation project from which the present arises with the objective to promote an audiovisual culture from the curriculum of formation of educators of the first childhood. Through methods like the analytic-synthetic one, system focus, documental analysis, interviews and others of scientific character intend a pedagogic strategy for students of the career Licentiate in education pre-escolar at the University of Artemisa. This work pursues to base the conceptual theoretical mark that, from the social sciences, it sustains the development of an audiovisual culture in educators of the first childhood. <![CDATA[Defense of Diploma Thesis via "Online" as an Alternative in Exceptional Situations of COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La pandemia del COVID-19 ocasionó los cierres temporales de instituciones de educación superior en la mayoría de los países. En este escenario de incertidumbre es importante empezar a trazar las líneas fundamentales de la salida de esta crisis y es necesario velar por los mayores grados de inclusión y equidad posibles. Es objetivo de este artículo desarrollar un procedimiento para efectuar las defensas de tesis de diploma vía virtual y entregar profesionales al sistema empresarial. Para esto se diseña una metodología que emplea los grupos y canales de las principales redes sociales utilizadas en el territorio cubano en el periodo pandémico perteneciente al curso escolar 2019-2020. Se tiene como resultado la culminación de estudio de una carrera universitaria por vía “online” de 45 estudiantes. Se les da cumplimiento a los objetivos anuales con la calidad y el rigor exigido y se logra la satisfacción de las partes interesadas.<hr/>ABSTRACT The COVID-19 pandemic led to the temporary closures of higher education institutions in most countries. In this scenario of uncertainty, it is important to begin to draw the fundamental lines of the way out of this crisis and it is necessary to ensure the highest possible degrees of inclusion and equity. The objective of this article is to develop a procedure to carry out the defense of the diploma thesis via virtual and deliver professionals to the business system. For this, a methodology is designed that uses the groups and channels of the main social networks used in Cuban territory in the pandemic period belonging to the 2019-2020 school year. The result is the culmination of study of a university career via "online" of 45 students. The annual objectives are met with the quality and rigor required and the satisfaction of the interested parties is achieved. <![CDATA[Development and Domination in Latin America]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La pandemia del COVID-19 ocasionó los cierres temporales de instituciones de educación superior en la mayoría de los países. En este escenario de incertidumbre es importante empezar a trazar las líneas fundamentales de la salida de esta crisis y es necesario velar por los mayores grados de inclusión y equidad posibles. Es objetivo de este artículo desarrollar un procedimiento para efectuar las defensas de tesis de diploma vía virtual y entregar profesionales al sistema empresarial. Para esto se diseña una metodología que emplea los grupos y canales de las principales redes sociales utilizadas en el territorio cubano en el periodo pandémico perteneciente al curso escolar 2019-2020. Se tiene como resultado la culminación de estudio de una carrera universitaria por vía “online” de 45 estudiantes. Se les da cumplimiento a los objetivos anuales con la calidad y el rigor exigido y se logra la satisfacción de las partes interesadas.<hr/>ABSTRACT The COVID-19 pandemic led to the temporary closures of higher education institutions in most countries. In this scenario of uncertainty, it is important to begin to draw the fundamental lines of the way out of this crisis and it is necessary to ensure the highest possible degrees of inclusion and equity. The objective of this article is to develop a procedure to carry out the defense of the diploma thesis via virtual and deliver professionals to the business system. For this, a methodology is designed that uses the groups and channels of the main social networks used in Cuban territory in the pandemic period belonging to the 2019-2020 school year. The result is the culmination of study of a university career via "online" of 45 students. The annual objectives are met with the quality and rigor required and the satisfaction of the interested parties is achieved. <![CDATA[Organizational Strategies and Work System in Times of COVID-19: Experiences from a Cuban Study Center]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El contexto actual ha impuesto a las organizaciones un cambio en sus sistemas de gestión, estrategias y sistema de trabajo. La Educación Superior Cubana ha enfrentado el reto que significa mantener y perfeccionar sus procesos, en tiempos de la pandemia de la COVID-19 y hacia una nueva normalidad que establece requerimientos que influyen en las formas metodológicas para no renunciar a los objetivos y habilidades necesarias del aprendizaje. El artículo tiene como objetivo reflexionar acerca de las acciones desarrolladas por un centro de estudios cubano, así como los métodos y herramientas utilizadas para mantener y repensar sus principales procesos en el encargo de formar, capacitar y favorecer buenas prácticas de Dirección en las organizaciones. Como resultados se obtuvo el fortalecimiento de procesos de aprendizaje individual y colectivo mediante estructuras colaborativas y relaciones organizativas; el cambio de mentalidad y la construcción colectiva de escenarios innovadores para este contexto.<hr/>ABSTRACT: The current context has imposed on organizations a change in their management systems, strategies and work system. Cuban Higher Education has faced the challenge of maintaining and perfecting its processes, in times of the COVID-19 pandemic and towards a new normality that establishes requirements that influence methodological forms in order not to renounce the objectives and necessary skills of the learning process. The article aims to reflect on the actions developed by a Cuban study center, as well as the methods and tools used to maintain and rethink its main processes in order to train and promote good management practices in organizations. As results, the strengthening of individual and collective learning processes was obtained through collaborative structures and organizational relationships; the change of mentality and the collective construction of innovative scenarios for the current context. <![CDATA[Family, Work and Rurality in the Cuban Context: Configurations and Realities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El presente trabajo realiza una breve aproximación de la relación familia-trabajo, en escenarios rurales de Cuba, desde un abordaje que trascienda la dimensión económica con la que tradicionalmente se han tratado estas temáticas. Se incluyen en el análisis dinámicas subjetivas y relacionales, comúnmente invisibles en estas líneas de investigación. Partiendo del supuesto de que existe una interrelación dialéctica entre estos dos binomios, se realizaron entrevistas a 14 familias pertenecientes a asentamientos rurales de los municipios Caimito y Aguada de Pasajeros. Se concluye que las familias cuentan con recursos, capital cultural y formas de organización que les permite tributar al desarrollo de las formas de empleo que existen en esos espacios y a su vez, el empleo influye en la manera particular en la que se organizan como grupo para el cumplimiento de sus funciones.<hr/> ABSTRACT: The present work made a brief approximation of the family-work relationship, in rural settings of Cuba, from an approach that transcends the economic dimension with which these topics have traditionally been treated. Subjective and relational dynamics, commonly invisible in these lines of research, are included in the analysis. Based on the assumption that there is a dialectical interrelation between these two pairs, 14 families were studied, from the rural settlements in the Caimito and Aguada de Pasajeros municipalities. It is concluded that families have resources, cultural capital and forms of organization that allow them to contribute to employment development, but also, that these forms of employment, have an influence in the family organization guidelines. <![CDATA[Cuban Infancies and Access to Knowledge under the Sign of the COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La COVID-19 en Cuba ha obligado a reestructurar el modo tradicional por el cual los niños acceden al conocimiento. Aunque los centros escolares se mantuvieron cerrados, las teleclases emitidas por la televisión nacional permitieron que continuara el curso escolar y situaron a las familias en el centro cardinal del proceso. En este sentido, este artículo analiza cómo han sido recepcionadas las teleclases por un grupo de infantes de distintos territorios y cómo han influido los medios de comunicación en su educación higiénico-sanitaria en este contexto, ahondando para esto en el acceso al conocimiento que posee la población muestra. Para ello se empleó un enfoque cualitativo y se trabajó con una muestra no probabilística de 47 niños (entre 5 y 11 años de edad), procedentes de seis provincias cubanas.<hr/> ABSTRACT: COVID-19 in Cuba has forced a restructuring of the traditional way in which children access knowledge. Although schools were kept closed, teleclasses broadcast on national television allowed the school year to continue and placed families at the heart of the process. In this sense, this article analyzes how the teleclasses have been received by a group of children from different territories and how the media have influenced their health and hygiene education in this context. To this end, a qualitative approach was used and work was done with a non-probabilistic sample of 47 children (between 5 and 11 years of age), from six Cuban provinces. <![CDATA[The Scientific Activity in Cuba from Marti´s Transformative Ideal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este artículo pretende lograr un acercamiento al ideario humanista martiano y su reflejo en la actividad que desarrollan miles de científicos en Cuba, sobre todo en momentos aún presentes de la covid-19; de tal modo que los resultados que puedan obtenerse de la labor que ellos despliegan sean un reflejo de esa aspiración y trasciendan la simple solución de una necesidad material, de uso o de vida; además que, al ver la luz, originen un tributo ético de formación de la conciencia y de convicciones que se arraiguen en un contexto que ampara y enaltece. En esencia, se realiza el tratamiento de dos dimensiones presentes en su obra, la originalidad y la verdad como consecuencia del concepto trabajo, en cuya base se manifiestan un grupo de valores éticos de gran alcance para esa actividad.<hr/>ABSTRACT: This article seeks to achieve an approach to the humanist Marti´s thought, and how it is reflected in the activity thousands of scientists in Cuba develop, above all in the context that still subsist of covid-19, in such a way that the results obtained not only satisfy a factual need, a need of use, or of life; but also, how they bring with them an ethical tribute to consciousness foundation and of convictions that take root in a context that encourages and ennobles. In essence, there is carried out the study of two dimensions present in his work; originality and truth, as a consequence of the notion of work, concepts that manifest a group of ethical values of great importance to that activity. <![CDATA[The Traditional Crafts of Viñales as a Factor of Social Development. Strategy for its Preservation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La investigación aborda el tema de la artesanía tradicional de Viñales como factor de desarrollo social y la necesidad de su preservación. Se examinan los elementos distintivos del sector y la producción artesanal en Viñales, se evalúa el estado actual de preservación de la tradición, se valora la relación artesanía-turismo en el actual contexto del turismo cultural en el territorio, así como también los impactos de la actividad turística sobre la misma. El estudio fue realizado desde una perspectiva investigativa descriptiva-explicativa y la recurrencia a métodos de los niveles teórico y empíricos entre ellos el histórico lógico, junto a los procedimientos de análisis síntesis, así como técnicas de la investigación científica como la observación participante, la entrevista y la encuesta. Como aporte de la investigación se presenta una Estrategia de animación sociocultural, como propuesta metodológica para la acción socioeducativa y herramienta de cambio en la dirección del desarrollo social.<hr/>ABSTRACT: The research addresses the theme of traditional Viñales craftsmanship as a factor of social development and the need for its preservation. The distinctive elements of the sector and artisanal production in Viñales are examined, the current state of preservation of the tradition is evaluated, the relationship of craftsmanship-tourism is valued in the current context of cultural tourism in the territory, as well as the impacts of tourism activity on it. The study was conducted from a descriptive-explanatory research perspective and the recurrence of methods of theoretical and empirical levels including logical history, along with synthesis analysis procedures, as well as scientific research techniques such as participating observation, interview and survey. As a contribution to the research, a Sociocultural Animation Strategy is presented, as a methodological proposal for socio-educational action and a tool for change in the direction of social development. <![CDATA[University Socio-Professional Communication: A Call for Social Development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Hoy, la nueva universidad cubana integrada tiene la responsabilidad social de preservar, desarrollar y difundir todo el sistema de conocimientos, metodologías y estrategias académicas y científicas emergidas de su labor investigativa, constituidas en la cultura profesional, que se extiende a todos los escenarios productivos, culturales, agrarios, socioeconómicos y comunitarios del territorio, con el propósito de transformar la realidad social y satisfacer las crecientes necesidades y expectativas humanas. Para esas direcciones, en este artículo se evalúa la importancia de que los profesionales de la ciencia universitaria sean acreedores de una plataforma comunicativa socioprofesional eficiente para el éxito en la labor de interacción social, la cual garantiza la transformación, el progreso y la sostenibilidad social.<hr/>ABSTRACT: The new integrated Cuban university has today the social responsibility of preserving, developing and spreading out, the entire system of academic and scientific knowledge, methodologies and strategies emerging from its research work, constituted in professional culture, which extends to all productive, cultural, agrarian, socioeconomic and community scenes, with the purpose of transforming the social reality and satisfying the growing needs and human expectations. In these directions, this article assesses the importance of the university science professionals being creditors of an efficient socio-professional communication platform for success in the work of social interaction, which guarantees transformation, progress and social sustainability. <![CDATA[Labor Rights and COVID-19. The Experience of Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La COVID-19 ha generado una crisis económica y social sin precedentes. Para la OIT, la crisis de empleo sobrepasa, numéricamente, la dejada tras la Segunda Guerra Mundial; de ahí la necesidad de implementar mecanismos de protección laboral para resguardar a los trabajadores y su principal fuente de satisfacción de necesidades: el salario. Cuba ha implementado medidas de protección social destinadas a proteger la estabilidad en el empleo de los trabajadores. Asimismo, ha significado adaptar la organización del trabajo y sus normas jurídicas a la nueva normalidad y a una protección equitativa para todos los actores económicos. Sobre las transformaciones llevadas a cabo en estos tiempos, y los restos que asume el Estado cubano en pos de un país de «justicia social», versa el siguiente artículo de reflexión científica.<hr/>ABSTRACT: COVID-19 has generated an unprecedented economic and social crisis. For the ILO, the employment crisis numerically exceeds that left after the second World War, hence the need implement labor protection mechanisms to protect workers and their main sources of satisfaction of needs. Wages. Cuba has implemented social protection measures aimed at protecting workers´ job stability. Likewise, it has meant adapting the work organization and its legal rules to the new normal and to equitable protection for all economic actors. On the transformations carried out in these times, and the remains that the Cuban State assumes in pursuit of a country of “social justice” the following article of scientific reflection refers to. <![CDATA[The Cuban Socioclassical Structure between 2008 and 2018. Different Approaches to a Peculiar Context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Resultado del proyecto científico-técnico “Políticas Sociales Participativas, claves para la equidad y la sostenibilidad”, se presenta esta sistematización de 73 investigaciones cubanas, realizadas entre 2008 y 2018. Tras un análisis introductorio de conceptos como clase social y estructura socioclasista, se describe una propuesta metodológica para sistematizar estudios sobre desigualdades clasistas y se sintetizan las características de la producción científica en el período. El análisis de contenido aplicado devela la reproducción, reconfiguración y aparición de desigualdades entre clases y capas sociales respecto a la apropiación, uso y control desigual de recursos, las relaciones de trabajo, los ingresos, el capital social y político, el capital cultural, el consumo y el acceso a servicios, a partir de los cambios experimentados en el contexto cubano de este decenio.<hr/>ABSTRACT: As a result of the scientific-technical Project “Participative social policies, keys for social justice and sustainability”, this systematization of 73 Cuban investigations made between 2008-2018 is being presented. After an introduction wise analysis of concepts like social class and the social structuring of classes, a methodological proposal for systematizing studies on class inequalities is described and the characteristics of the scientific production in this period is being synthesized. The analysis of the applied content reveals the reproduction, reconfiguration and appearing of inequalities between classes and social sectors referring to the uneven take over, use and control of resources, working relations, income, social and political capital, cultural capital, consuming and the access to services, as a consequence of the experienced changes in the Cuban context in that decade. <![CDATA[Participation in Cooperative Management. A Cuban Experience]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La participación de los asociados en la gestión cooperativa resulta una condición necesaria para el funcionamiento efectivo de la organización. El presente estudio se orienta a determinar las modalidades de participación que inciden en la gestión cooperativa de la CNA Clavos para Herrar ―Los Jiménez― del municipio Placetas en la provincia de Villa Clara, Cuba. Se asumió el estudio de caso único como alternativa tipológica a los propósitos de la investigación. Los principales resultados se orientan a caracterizar el principio de participación democrática en la gestión cooperativa expresada en las formas de organización del trabajo, los tipos de planificación, los modos de ejecución, los estilos de dirección y los mecanismos de control. Estos evidencian las limitaciones y posibilidades en el proceso de creación y funcionamiento de estas organizaciones y el incremento de la educación cooperativa en asociados y actores locales.<hr/>ABSTRACT: The participation of the members in the management of cooperatives is a necessary condition for the effective functioning of the organization. This study aims to determine the modalities of participation that affect the cooperative management of the CNA Clavos para Herrar - Los Jiménez - of the Placetas municipality in the province of Villa Clara, Cuba. The single case study was assumed as a typological alternative to the purposes of the investigation. The main results are oriented to characterize the principle of democratic participation in cooperative management expressed in the forms of work organization, types of planning, execution modes, management styles and control mechanisms. These show the limitations and possibilities in the process of creation and operation of these organizations and the increase of cooperative education in local associates and actors. <![CDATA[Studies of Inequalities by Skin Color in Cuba: 2008-2018]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El trabajo tiene como propósito analizar los resultados de un conjunto de estudios recopilados sobre las desigualdades por color de la piel en Cuba, realizados entre 2008 y 2018, período durante el cual se inicia y desarrolla un proceso de transformaciones socio-económicas en el país. Comienza con algunas precisiones conceptuales sobre raza y color de la piel, a continuación se presenta una breve referencia al contexto cubano en lo que refiere específicamente a las desigualdades sociales por color de la piel, luego algunos comentarios sobre la información recopilada y analizada; ello da paso al análisis de las brechas de equidad en diferentes ámbitos - Acceso a educación superior, Equidad y movilidad social, Percepciones y representaciones sociales, Salud y bienestar, Trabajo / empleo, Relaciones raciales y Pobreza, vulnerabilidad, exclusión social y marginación- y al análisis interseccional de las desigualdades. Como conclusiones se valoran estos resultados a partir de sus metodologías y contenidos.<hr/>ABSTRACT: The purpose of the work is to analyze the results of a set of studies compiled on inequalities by skin color in Cuba, carried out between 2008 and 2018, a period during which a process of socio-economic transformations in the country begins and develops. It begins with some conceptual clarifications about race and skin color, below is a brief reference to the Cuban context specifically referring to social inequalities by skin color, then some comments on the information collected and analyzed; This leads to the analysis of the equity gaps in different areas - Access to higher education, Equity and social mobility, Perceptions and social representations, Health and well-being, Work / employment, Race relations and Poverty, vulnerability, social exclusion and marginalization- and to the intersectional analysis of inequalities. As conclusions, these results are evaluated based on their methodologies and contents. <![CDATA[Methodology for the Evaluation of the Liquidity Risk at the Credit Bank and Commerce]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El artículo expone la importancia y conveniencia de desarrollar una evaluación del riesgo de liquidez bancario para evitar efectos adversos y tomar decisiones oportunas. Este análisis permite medir la eficiencia, eficacia y efectividad en las diferentes áreas, procesos y en los servicios que se prestan, para detectar los descalces entre los activos y pasivos que pudieran afectar el cumplimiento de los objetivos de la organización. Con este fin, inicialmente se identifican los aspectos conceptuales más relevantes relacionados con la temática investigada y los resultados obtenidos en cuanto a indicadores diseñados, cálculo de los mismos y la propuesta metodológica realizada.<hr/>ABSTRACT: The article expounds the importance and convenience to develop an evaluation of the banking liquidity risk to avoid adverse effects and to take opportune decisions. This analysis allows measuring the efficiency, efficacy and effectiveness in the different areas, processes and in the services that are lent, in order to detect the unbalance between the assets and liabilities that they may affect the fulfillment of the organizational goals. To this end, initially they identify the conceptual aspects more relevant related with the investigated subject matter and the obtained results and the results obtained as to designed indicators, calculation of the same and the proposal methodological sold off. <![CDATA[Model for the Institutional Strategy Control at the Cienfuegos University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Las Instituciones de Educación Superior deben actuar proactivamente dada la elevada complejidad, dinamismo e incertidumbre que presenta el contexto global actual, para lograr resultados más eficientes y eficaces. La introducción de la dirección estratégica como enfoque de gestión en dichas instituciones, exige concentrarse, no solo en el diseño de la Estrategia institucional, sino también en su implementación y control. La Universidad de Cienfuegos ha adoptado dicho enfoque, y a través de su práctica ha identificado problemas relacionados con el control de la Estrategia que limitan la concreción de sus resultados e impactos. La investigación tuvo como objetivo el diseño un modelo para el control de dicha Estrategia. Entre sus resultados se destaca el diagnóstico de los logros y problemas asociados al control estratégico, el diseño de un modelo teórico-funcional para mejorar dicho proceso y de una metodología que hace posible su implementación.<hr/>ABSTRACT: Higher Education Institutions must act proactively given the high complexity, dynamism and uncertainty that the current global context presents, to achieve more efficient and effective results. The introduction of strategic direction as a management approach in these institutions requires concentrating not only on the design of the Institutional Strategy, but also on its implementation and control. The University of Cienfuegos has adopted this approach, and through its practice it has identified problems related to the control of the Strategy that limit the realization of its results and impacts. The objective of the research was to design a model for the control of Strategy. Its results include the diagnosis of the achievements and problems associated with strategic control, the design of a theoretical-functional model to improve said process and a methodology that makes its implementation possible. <![CDATA[Perceptions of Cubans Living Abroad in the Face of COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La llegada de la COVID 19 impactó nuestra cotidianidad. En el presente artículo se identifican percepciones de la valencia de la pandemia, durante el período de confinamiento. Se caracteriza la percepción de hechos y personas, con significación positiva y negativa, durante la COVID-19, por parte de 219 cubanos, entre 18 y 80 años, residentes en el exterior. El cuestionario fue colocado en Google forms, accediendo a él mediante un link enviado por invitación de WhatsApp. Los principales hallazgos muestran que fue un periodo de descubrimientos, no todos negativos, de los que podemos aprender, para potenciar el bienestar. Se evidencia el vínculo de la emigración cubana con los familiares en Cuba, y la presencia de Cuba en sus vidas cotidianas.<hr/>ABSTRACT: The arrival of COVID 19 impacted our daily lives. The current article identify perceptions of the valence of the pandemic during the period of confinement. The perception of events and people is characterized, with positive and negative significance, during the COVID-19, by 219 Cubans between 18 and 80 years old, living abroad. The questionnaire was placed in Google forms, accessing it through a link sent by invitation of WhatsApp. The main findings show that it was a period of discoveries, not all negative, from which we can learn, to enhance well-being. The link of Cuban emigration with relatives in Cuba is evident, and the presence of Cuba in their daily lives. <![CDATA[Perceptions and Practices of University Social Responsibility: A Call for Coherence]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Desde hace siglos, la universidad ha venido aportando sustancialmente al desarrollo de la humanidad. Ha formado a innumerables hombres y mujeres de honor, científicos, pedagogos, escritores, artistas, deportistas, políticos, médicos, entre otras importantes disciplinas. Siempre pensando en el bien común donde debe primar los valores y la responsabilidad ante una sociedad cada vez más globalizada y con brechas como el acceso a la tecnología, conocimiento, desarrollo sostenible y pensamiento crítico por solo citar algunos ejemplos. Toca a las nuevas generaciones perfeccionar el currículo universitario de tal manera que se fomente una cultura de rechazo a los antivalores y donde se fundamenten las buenas acciones y costumbres. La investigación realizada aborda estos aspectos anteriormente mencionados utilizando un enfoque cualitativo, cuyo objetivo principal estuvo centrado en reconocer las percepciones y prácticas en torno a la responsabilidad social de los principales actores en el ámbito universitario como evidencia de una identidad misional.<hr/>ABSTRACT: For centuries, the university has been contributing substantially to the development of humanity. It has trained countless men and women of honor, scientists, educators, writers, artists, athletes, politicians, doctors, among other important disciplines. Always thinking about the common good, where values and responsibility must prevail in the face of an increasingly globalized society with gaps such as access to technology, knowledge, sustainable development and critical thinking, just to cite a few examples. It is up to the new generations to perfect the university curriculum in such a way that it promotes a culture of rejection of anti-values and where good actions and customs are based. The research carried out addresses these aspects mentioned above using a qualitative approach, the main objective of which was centered on recognizing the perceptions and practices around the social responsibility of the main actors in the university environment as evidence of a missionary identity. <![CDATA[Social Innovation Project for Psychological Care in Crisis by COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Se implementó un proyecto de innovación social para la atención psicológica en crisis por COVID-19, utilizando como herramienta fundamental la Telepsicología. El proceso investigativo se sustentó metodológicamente en la investigación acción, estructurado en cuatro etapas. Las acciones de intervención se desarrollaron a través de las tecnologías de la información y las comunicaciones como sitios webs, redes sociales, correo electrónico, ordenadores, la telefonía fija y móvil. Los recursos de autoayuda y ayuda diseñados ofrecieron información veraz sobre la enfermedad, propiciaron la mediación de conflictos interpersonales, la expresión y manejo de emociones asociadas al distanciamiento sanitario, favorecieron la reducción de pensamientos intrusos, así como la elaboración de estrategias de afrontamiento saludables, el cuidado y autocuidado. La expresión de las vivencias positivas de los beneficiarios avaló la pertinencia de la propuesta.<hr/>ABSTRACT: A social innovation project for psychological care in crisis was implemented by COVID-19, using telepsychology as a fundamental tool. The research process was methodologically based on action research, structured in four stages. The intervention actions were developed through information and communication technologies such as websites, social networks, e-mail, computers, fixed and mobile telephony. The self-help resources designed offered truthful information about the disease, encouraged the mediation of interpersonal conflicts, the expression and management of emotions associated with health distancing, favored the reduction of intrusive thoughts as well as the development of healthy coping strategies, care and self-care. The expression of the positive experiences of the beneficiaries supported the relevance of the proposal. <![CDATA[Food Safety in the Time of COVID-19: A View from the Hydrobiological Resources’ Production Chain]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La seguridad alimentaria durante el COVID-19 ha sido afectada internacionalmente, en los aspectos sociales y económicos del sector pesquero. Este artículo presenta como el COVID-19 ha impactado sobre el sistema que conforma la actividad de la pesca y acuicultura, siendo estas una fuente de proteínas y nutrientes, que contribuyen a la seguridad alimentaria de los diferentes países del mundo. A la vez, se aborda, los beneficios de este acontecimiento, resaltando la disminución del esfuerzo de pesca, el resurgimiento de puestos de trabajo, y la implementación de políticas pesqueras para la recuperación de las especies acuáticas. Con respecto a la metodología utilizada, esta consistió en la recopilación y análisis de artículos científicos y publicaciones de dominio público de diferentes instituciones. Como resultado, se considera que el eslabón que conforma la cadena productiva pesquera más impactada por el COVID-19 fue la pesca de menor escala, que provee recursos hidrobiológicos para consumo humano directo y por ende es reconocida por su contribución en prevenir la inseguridad alimentaria.<hr/>ABSTRACT: Food security during COVID-19 has been affected internationally, in the social and economic aspects of the fishing sector. This article presents how COVID-19 has impacted on the system that makes up the activity of fishing and aquaculture, these being a source of proteins and nutrients, which contribute to the food safety of the different countries of the world. At the same time, the benefits of this event are addressed, highlighting the decrease in fishing effort, the resurgence of jobs, and the implementation of fishing policies for the recovery of aquatic species. Regarding the methodology used, this consisted of the compilation and analysis of scientific articles and public domain publications from different institutions. As a result, it is considered that the link that makes up the fishing production chain most impacted by COVID-19 was small-scale fishing, which provides hydrobiological resources for direct human consumption and is therefore recognized for its contribution to preventing food insecurity. <![CDATA[Cuba International Solidarity: References of its Exercise]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Este artículo se propone una aproximación al análisis de la solidaridad internacional cubana. Se presentan algunos indicadores sobre su connotación actual en el enfrentamiento a la COVID-19, y se toman en cuenta tres referentes que, sin pretender abarcar todos los determinantes, favorecen una mirada más certera sobre la naturaleza del internacionalismo cubano. Se valoran las raíces de la formación identitaria; el carácter ético/político de la estrategia del país; y la relevancia de algunas de las transformaciones de la Revolución cubana. A partir de esto, se bosqueja una posible contribución a la sociedad después de la epidemia.<hr/>ABSTRACT: This article proposes an approach to the analysis of Cuban international solidarity. Some indicators are presented on its current connotation in the confrontation with COVID-19., and three references are taken into account that, without trying to cover all the determinants, favor a more accurate look at the nature of Cuban internationalism. The roots of identity formation are valued; the ethical / political character of the country's strategy; and the relevance of some of the transformations of the Cuban revolution. From this, a possible contribution to society after the epidemic is outlined. <![CDATA[A Systematizing Approach to Studies on Participation and Equity in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: La cultura participativa de la sociedad cubana, se ha fomentado, sostenidamente, a partir del triunfo de la Revolución en 1959, son diversas las experiencias que dan cuenta de ello. La Revolución cubana se constituyó como un proyecto social con alto nivel de convocatoria popular, que creó las condiciones y fundamentos esenciales para el fortalecimiento de los mecanismos e instituciones de participación política y social. La participación queda legitimada como un derecho a ejercer el poder en un determinado escenario, ya sea de manera directa o mediado por representantes, siempre y cuando estos últimos puedan ser controlados democráticamente. La amplitud y en ocasiones ambigüedad con la que se ha trabajado la participación, ha despertado debates que cuestionan su utilidad operativa e instrumental, si no se define con claridad y se específica el tipo de participación al que se hace referencia, ajustada al ámbito político, económico, comunitario, cultural, etc., o bien a la escala micro o macro. Este trabajo muestra los resultados de investigación que se obtuvieron después de realizar una sistematización sobre participación en el período 2008-2018, lo que arrojó diferentes brechas existentes para la participación social en Cuba.<hr/>ABSTRACT: The participatory culture of Cuban society, has been fostered, sustainably, since the triumph of the Revolution in 1959, there are diverse experiences that account for this. The Cuban Revolution was constituted as a social project with a high level of popular convocation, which created the essential conditions and foundations for strengthening the mechanisms and institutions of political participation and partner. Participation is legitimized as a right to exercise power in a given scenario, either directly or mediated by representatives, provided that the latter can be democratically controlled. The breadth and sometimes ambiguity with which participation has been worked has aroused debates that call into question its operational and instrumental usefulness, whether the type of participation to which reference is referred, in line with the political, economic, community, cultural, etc., or on the micro or macro scale is not clearly defined and specifically specified. This work shows the research results that were obtained after a systematization on participation in the period 2008-2018, which showed different gaps for social participation in Cuba.