Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220220002&lang=pt vol. 10 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Contributions to the Debate on Climate Change. Between Socio-Philosophical Reflections and Bets of the Socio-Community Projects in the Municipality of Centro Habana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El enfrentamiento al cambio climático en Cuba, ante su condición de estado insular, resulta una preocupación primordial. Re-pensar dicha temática, más allá de la lógica moderna, implica develar ausencias presentes desde el análisis de documentos rectores de significado nacional, con el objetivo de ampliar su significado desde apuestas socio-filosóficas. Ello, va de la mano de los aportes realizados por proyectos socio-comunitarios anclados en el municipio de Centro Habana, que enriquecen los debates sobre dicha temática desde la praxis social. Visibilizar ausencias presentes en el debate del cambio climático en Cuba, y, a la vez, resignificar los aportes e importancia de las experiencias socio-comunitarias en Centro Habana, para el enfrentamiento al cambio climático, constituyen el objetivo de este trabajo.<hr/>ABSTRACT Confronting climate change in Cuba, given its condition as an island state, is a primary concern. Rethinking this theme, beyond modern logic, implies revealing present absences from the analysis of governing documents of national significance, with the aim of expanding its meaning from socio-philosophical stakes. This goes hand in hand with the contributions made by socio-community projects anchored in the municipality of Centro Habana, which enrich the debates on this topic from the social praxis. Making visible absences present in the climate change debate in Cuba, and, at the same time, resignifying the contributions and importance of the socio-community experiences in Centro Habana, for the confrontation with climate change, constitute the objective of this work. <![CDATA[Socio-Psychopedagogical Characterization of Primary Schools after the First Outbreack of COVID-19 in 2020]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo fue caracterizar las escuelas primarias desde la perspectiva socio-psicopedagógica, al concluir el primer brote de COVID-19. Se seleccionó una muestra aleatoria de 227 niños y otra de 30 profesores en escuelas de una zona socialmente vulnerable. El método de encuesta se aplicó a niños y maestros. Se calcularon tablas cruzadas bidimensionales y de contingencia. El 89 % de los niños visualizó las clases por televisión y más del 90 % estaba deseoso de comenzar la escuela. La televisión y los videojuegos ocuparon el tiempo libre y cambiaron sus hábitos de vida. El bienestar psíquico y físico de los niños no sufrió traumatismos importantes. Los maestros calificaron de numerosas las acciones educativas para el cuidado de la salud. La mayoría trabajó en reajustes del curso. Los cambios emocionales, de hábitos de vida, el miedo a perder a los seres queridos y la preocupación por la enfermedad fueron las causas de estrés de los docentes.<hr/>ABSTRACT The objective was to characterize the primary schools from the socio-psycho-pedagogical perspective, at the conclusion of the first outbreak of Covid-19. A random sample of 227 children and another of 30 teachers in schools in a socially vulnerable area were selected. The survey method was applied to children and teachers. Two-dimensional and contingency crosstabulations were calculated. 89% of the children viewed the classes on television and more than 90% were eager to start school. Television and video games occupied their free time and changed their life habits. The mental and physical well-being of the children did not suffer significant injuries. Teachers rated the educational actions for health care as numerous. Most worked on course readjustments. Emotional changes, lifestyle changes, fear of losing loved ones and worry about illness were the causes of stress of teachers. <![CDATA[Political Behavior of Intra-Organizational Direction in the Municipal Committee of the Communist Party of Cuba. Efficiency Assurance Criterion]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Revelar el criterio teórico identificado para el estudio del comportamiento político de dirección intraorganizacional en el Comité Municipal del Partido Comunista de Cuba, es el propósito en este artículo. Dicho criterio se basa en que asegurar la eficacia política del comportamiento político de dirección intraorganizacional en este nivel de dirección partidista, expresa una relación esencial entre el modelo organizativo funcional del comportamiento político de dirección intraorganizacional, implícito en su normativa, y las premisas requeridas en su activación. Ello posee gran valor metodológico, por su posible repercusión en la realización territorial e histórico-concreta de la misión sociopolítica. Tiene una singular importancia en las condiciones actuales de Cuba, cuya estrategia de desarrollo está basada en el desarrollo local territorial, lo cual requiere pautar relaciones y comportamientos en sus estructuras y dirigentes partidistas, más a tono con la misión sociopolítica del Partido, reconocida en la Constitución.<hr/>ABSTRACT Revealing the theoretical criteria identified for the study of the political behavior of intra-organizational leadership in the Municipal Committee of the Communist Party of Cuba, is the purpose of this article. This criterion is based on the fact that ensuring political efficacy of the political behavior of intra-organizational leadership at this level of party leadership expresses an essential relationship between the functional organizational model of political behavior of intra-organizational leadership, implicit in its regulations, and the premises required in its activation. This has great methodological value, due to its possible impact on the specific territorial, historical realization of the socio-political mission. It has a singular importance in the current conditions of Cuba, whose development strategy is based on local territorial development, which requires establishing relations and behaviors in its party structures and leaders, more in tune with the sociopolitical mission of the Party recognized in the Constitution. <![CDATA[Financial Derivatives in Under-Developing Countries. Unusual Variants for the Hedging of Commodities Price Variation Risks]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Aunque el mercado de derivados financieros en países subdesarrollados no alcanza en tamaño y desarrollo al de los países más avanzados, el uso de estos instrumentos ha venido creciendo desde la década de los años 80. Son amplios los beneficios que brindan a estas economías tan dependientes del exterior y vulnerables a las variaciones de precios de sus productos de exportación e importación y del financiamiento. No obstante, estos países enfrentan dificultades para su uso amplio y eficiente. Existen experiencias positivas en el uso de derivados para proteger riesgos relacionados con el comercio exterior en países subdesarrollados, la mayoría a través de estrategias simples. Sin embargo, algunas variantes menos convencionales o de mayor complejidad se pueden implementar con el propósito de incrementar los beneficios de estos instrumentos y para sortear algunas de las trabas que subsisten para su uso. Las más efectivas incorporan opciones.<hr/>ABSTRACT Although the derivatives market in developing countries does not reach the size and development of those of developed countries, this instruments’ use has been growing since the 80’s. They significantly benefit these economies which are quite dependent from foreign trade and vulnerable to fluctuations of their main export and import items and financing flows. However, these countries face difficulties for a wide and efficient use of these instruments. There are positive experiences in developing countries using derivatives to protect risks related to foreign trade, mostly through simple strategies. However, some less conventional or more complex variants can be implemented in order to increase the positive outcome from these instruments and to avoid some of the obstacles prevailing for their use. The most effective alternatives are those involving options. <![CDATA[Social Development, Public Management and the New Face of Global Public Administration]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo refleja los vínculos indisolubles que se establecen entre el desarrollo social y el nuevo sistema operativo de la gestión pública que se viene gestando a nivel transnacional frente al desarrollo de las administraciones públicas nacionales con el objetivo, al parecer, de desembocar en el sistema administrativo globalizador que se construye a pasos agigantados y, desde esta perspectiva, se analiza cómo la normativa jurídica administrativa, en amplia movilización, pretende matizar la nueva realidad y controlarla desde los centros administrativos globales.<hr/>ABSTRACT The current article reflects the indissoluble links established between social development and the new public management operating system that has been working at the transnational level compared to the development of national public administrations, leading to the globalizing administrative system. It is built by leaps and bounds and, from this perspective, it is analyzed how the administrative legal regulations, in wide mobilization, try to qualify the new reality and control it from global administrative centers. <![CDATA[Marxism as Philosophy, Kant vs. Hegel: a Historical Debate and its Destination]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El debate sobre la condición filosófica del marxismo se originó a finales del siglo xix y continuó en los primeros años del siglo xx. Surgieron marxismos positivistas y éticos que incorporaron el neokantismo en detrimento del hegelianismo revolucionario presente en la obra de Marx y Engels. El revisionismo reformista de Bernstein y ciertas variantes del empiriocriticismo ruso optaron por el neokantismo. El debate produjo sistemas filosóficos ajenos al marxismo originario. Sus consecuencias negativas llegan hasta hoy, también en Cuba.<hr/>ABSTRACT The debate about the philosophic condition of Marxism began to finish the century xix and continuous to the first’s years of century xx. Then came into being a positivist and ethic marxism that added the neo-kantianism and rejected the revolutionary hegelianism that was present in the works of Marx y Engels. The reformist revisionism of Bernstein and some tendencies of russian empiriocriticism to choose for the neo-kantianism. The debate caused the appearance of philosophicals systems alien to original marxism. The negative consequences are presents today, in Cuba too. <![CDATA[The Participatory Budget. A Bet for Cuba from the Lessons Learned in the Historical Center of Havana City]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presupuesto participativo, como instrumento de gestión, resulta elemento clave para involucrar en la toma de decisiones a todos los actores locales de un territorio. Aun cuando es un método conocido y aplicado en países latinoamericanos como Brasil y Uruguay, en Cuba solo se ha realizado una experiencia piloto, bajo la coordinación de la Oficina del Historiador de la Ciudad de La Habana. Mostrar la viabilidad de esta herramienta para la gestión participativa del desarrollo local en la Isla, desde una mirada jurídica y desde las lecciones aprendidas en el experimento de La Habana Vieja, constituye el hilo conductor del artículo. Aquí se podrán encontrar una breve conceptualización del término, los fundamentos legales que respaldan su aplicación en Cuba y el acercamiento a la práctica, con el ejercicio de Presupuesto Participativo “Por tu barrio”, desarrollado en el casco histórico habanero.<hr/>ABSTRACT The participatory budget, as a management tool, is a key element in involving all the local actors of a territory in the decision-making process. Although this method is known and applied in Latin American countries, such as Brazil and Uruguay, only one pilot experience has been carried out in Cuba, under the coordination of the Office of the Historian of the City of Havana. Presenting the viability of this tool for the participatory management of local development on the island, from a legal perspective and from the lessons learned in the Old Havana experiment, constitutes the main thread of this article. In which, a brief conceptualization of the term can be found, as well as the legal foundations that support its application in Cuba and the approach to the practice, with the Participatory Budget exercise “Por tu barrio”, developed in the historical center of Havana. <![CDATA[Local Management and Decentralization. Past, Present and Constitutional Horizon in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En Cuba a partir de la reforma constitucional de 2019 se destaca el diseño de un modelo de administración que transite por patrones cada vez más descentralizados de gestión, unido al logro de una auténtica autonomía de los municipios que permitirá avances en la descentralización de facultades, recursos e información. El contexto cubano actual, nos presenta una Administración Pública que no alcanza los niveles de eficiencia y eficacia deseados que necesita modernizarse. Para ello se requieren soluciones diversas, ante problemas altamente complejos, que impacten en la gestión de los sistemas y estructuras de trabajo, en la calidad y pertinencia de los servicios, en la atención ciudadana y en la formación de los servidores públicos. El presente trabajo realiza una cronología del comportamiento de la descentralización municipal en Cuba y resalta los nuevos retos que hoy enfrenta el país para lograr municipios autónomos en su gestión pública.<hr/>ABSTRACT In Cuba starting from the constitutional reformation of 2019 stands out the design of an administration model that traffics for more and more decentralized patterns of administration, together to the achievement of an authentic autonomy of the municipalities that will allow advances in the decentralization of abilities, resources and information. The current Cuban context, presents us a Public Administration that doesn't reach the levels of efficiency and wanted effectiveness that she needs to be modernized. For they are required it diverse solutions, before highly complex problems that impact in the administration of the systems and work structures, in the quality and relevancy of the services, in the civic attention and in the formation of the public servants. The present work carries out a chronology of the behavior of the municipal decentralization in Cuba and it stands out the new challenges that today faces the country to achieve autonomous municipalities in its public administration. <![CDATA[Parent Education and Social Service in Mexico During the COVID-19 Pandemic]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El servicio social en México es una actividad de inserción práctica, legalmente establecida como requisito obligatorio para obtener la titulación en un grado profesional. Dicho servicio se realiza en instituciones, centros laborales, agrupaciones y comunidades, por parte de quienes están por concluir o han concluido su formación profesional. En la actualidad la pandemia por COVID-19 ha implicado alteraciones en esta actividad, como ocurrió en todos los ámbitos de desempeño humano. El objetivo de este trabajo fue exponer una experiencia de servicio social como requisito de titulación en pedagogía durante la pandemia por COVID-19 en el trabajo de educación a padres. Se analizaron los fundamentos del servicio social en México, las vicisitudes de su realización en pandemia, las implicaciones de su utilidad en ese contexto de aislamiento para padres de niños escolares y la experiencia formativa de la egresada de pedagogía que realizó el servicio social en esas condiciones.<hr/>ABSTRACT Social service in Mexico is a practical insertion activity, legally established as a mandatory requirement to obtain a professional degree. This service is carried out in institutions, work centers, groups and communities, by those who are about to conclude, or have completed their professional training. Currently, the COVID-19 pandemic involved alterations in this activity, as it happened in all areas of human performance. The objective of this work is to analyze the experience of social service, as a requirement for a degree in pedagogy during the COVID-19 pandemic, in parent education work. The fundamentals of social service in Mexico, the vicissitudes of its implementation in a pandemic, the useful implications in this context of isolation for school children´s parents, and the training experience of the pedagogy graduate who performed social service under these conditions, are analyzed. <![CDATA[The Family Alimentary Security in the Context of the Epidemic Crisis for the COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La investigación está centrada en el estudio de la repercusión de la crisis ocasionada por la COVID-19 en la seguridad alimentaria familiar. Son objeto de análisis diversas posiciones epistemológicas de algunos investigadores, así como la realidad develada en el escenario actual. Las desigualdades económicas y sociales se abordan en su contexto. El estudio se sustenta en una revisión sistemática con enfoque crítico sobre la base del método de análisis y síntesis. Los resultados permiten develar que la pandemia asociada a la COVID-19 ha agravado la actual crisis económica y social, y ha puesto en riesgo la seguridad alimentaria familiar en diferentes contextos.<hr/>ABSTRACT The research is focused on studying the impact of the crisis caused by COVID-19 on family food security. Various epistemological positions of some researchers are analyzed, as well as the reality revealed in the current scenario. Economic and social inequalities are addressed in their context. The study is based on a systematic review with a critical approach based on the method of analysis and synthesis. The results reveal that the pandemic associated with COVID-19 has aggravated the current economic and social crisis, and has put family food security at risk in different contexts. <![CDATA[Work Cooperatives and Employment in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo tiene el propósito de evaluar la contribución de las cooperativas de trabajo al empleo en Cuba, a partir de estadísticas oficiales y entrevistas a cooperativistas y expertos. Se analiza la tendencia negativa que ha tenido el empleo en estas cooperativas y se enuncian los principales factores que han incidido en este comportamiento. Se concluye que en Cuba las cooperativas de trabajo han demostrado su resiliencia ante las crisis y han garantizado empleo digno y seguro a sus socios. Sin embargo, la presencia de mujeres y jóvenes entre sus miembros es baja, lo que hace imprescindible una estrategia clara y precisa de promoción y fomento, donde se prioricen estos grupos. También se concluye que debe incrementarse su representación dentro de los actores productivos y de servicios del modelo económico cubano, al operar bajo reglas generales comunes y en igualdad de condiciones para proteger la autonomía cooperativa.<hr/>ABSTRACT The debate about the philosophic condition of Marxism began to finish the century xix and continuous to This article has the purpose of evaluating the contribution of labor cooperatives to employment in Cuba, based on official statistics and interviews with cooperative members and experts. The negative trend that employment in these cooperatives has had is analyzed and the main factors that have affected this behavior are stated. It is concluded that in Cuba the work cooperatives have demonstrated their resilience in the face of crises and have guaranteed decent and safe employment to their members. However, the presence of women and young people among its members is low, which makes a clear and precise promotion and promotion strategy essential, where these groups are prioritized. It is also concluded that their representation within the productive and service actors of the Cuban economic model should be increased, by operating under common general rules and under equal conditions to protect cooperative autonomy. <![CDATA[Political-Pedagogical Contributions of Popular Environmental Education to Sustainable Development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo aborda una reflexión sobre las categorías de Desarrollo, Sustentabilidad y Educación Popular Ambiental; establece sus nexos conceptuales y expone las contribuciones político-pedagógicas de la Educación Popular Ambiental desde el Centro de Educación y Promoción para el Desarrollo Sostenible a la política ambiental cubana. Este es un tema de relevancia actual, que permite dialogar la realidad ambiental latinoamericana y caribeña desde una mirada crítica, que enfrenta retos ante la construcción de bases educativas para un desarrollo sustentable, a favor de paradigmas emancipadores y contrahegemónicos a los sistemas de dominación que prevalecen en la sociedad moderna.<hr/>ABSTRACT This article addresses a reflection on the categories of Development, Sustainability and Popular Environmental Education; establishes its conceptual links and shows examples of the incidence of popular environmental education in Cuban environmental policy, as well as the contributions of a political and pedagogical nature of this educational concept for Sustainable Development. It is a topic of current relevance that allows the Latin American and Caribbean environmental reality to be discussed from a critical perspective that faces challenges before the construction of educational bases for sustainable development, in favor of paradigms and against hegemonic systems of domination that prevail in modern society. <![CDATA[Hatred of the Indian: The Early Revenge of a Historical Class Morally Decadent and the Second Evangelization in Blood and Fire in the Plurinational State of Bolivia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo examina el odio al indio como materialidad de los hechos alcanzados y el manifiesto del ex vicepresidente del Estado Plurinacional de Bolivia, Álvaro García Linera, referente al golpe de Estado al líder indianista Evo Morales por la clase conservadora-urbana-tradicional-religiosa boliviana. Paralelamente, reflexiona sobre la segunda evangelización a sangre y fuego desde la inserción del mantra de la biblia en el hall del Palacio Quemado. La metodología se desdobla en el enfoque cualitativo de carácter exegético con revisión documental contemplado en el hexágono dimensional de las instancias académicas pertinentes. Se concluye que, en un escenario convulso, en el que los ojos de la comunidad internacional orbitan las esferas del Golpe en Bolivia, es preciso ayudar a encontrar el sentido y la orientación del futuro de la pluridemocracia multiidentitaria-pluricivilizatoria del que fue el hilo preceptor el Movimiento al Socialismo (MAS), conformado en su gran mayoría por todos los gestores del poder indígena.<hr/>ABSTRACT The article examines the hatred of the Indian as a materiality of the facts achieved and the manifesto of the former vice-president of the Plurinational State of Bolivia [PSB], Álvaro García Linera, reference, to the coup d'état to the Indianist leader Evo Morales for the conservative-urban-traditional-religious Bolivian class. In parallel, he reflects on the second evangelization to blood and fire from the insertion of the mantra of the Bible into the hall of the Burnt Palace. The methodology is unfolded in the qualitative approach of an exegetical nature with documentary revision contemplated in the dimensional hexagon of the relevant academic bodies. It is concluded that, in a convulsed scenario, in which the eyes of the international community orbit the spheres of the coup in Bolivia, it is necessary to help find the meaning and direction of the future of the multi-identity-pluricivilization multi-democracy of which the Movement to Socialism (MAS) was the preceptor thread, made up mostly of all the managers of indigenous power. <![CDATA[Results of the Implementation of Learning Strategies Oriented in Projects for the Quality of the Writing a Functional Text]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo tiene como objetivo analizar los resultados de la implementación de las estrategias del aprendizaje orientado en proyectos para la gestión de la calidad de la redacción de un texto funcional. El aporte radica en la presentación de una secuencia didáctica respaldada en criterios de innovación pedagógica, de los cuales se desprenden indicadores que controlan la calidad en el proceso de redacción del texto. Además, se introdujo un proceso evaluativo en el estudiante, orientado por rúbricas y de una retroalimentación docente efectiva. Para observar la eficacia de cada estrategia innovadora, se elaboró un módulo de aprendizaje, desarrollado durante un semestre académico, que generó una investigación aplicada y experimental, con metodologías propias de la investigación educacional. Los resultados obtenidos de la prueba U de Mann-Whitney posibilitaron la confirmación de la influencia positiva de las estrategias del aprendizaje orientado en proyectos sobre la calidad de la redacción de los textos funcionales.<hr/>ABSTRACT The article has as objective to analyze the results of the implementation of the learning strategies oriented in projects for the quality of writing a functional text. The contribution consists in the presentation of a didactic backed sequence criteria of pedagogic invention the indicators that control the quality in the process of text wording take off of whom. Besides, evaluative in the student guided by seals and of a teaching effective feedback introduced a process itself. A module of learning that was developed during an academic semester became elaborate in order to observe the efficacy out of every innovative strategy, generating an applied and experimental investigation that way, with own methodologies of the educational investigation. The results obtained of proof U of Mann Whitney made possible the confirmation of the positive influence of the learning strategies oriented in projects on the quality of the wording of the functional texts. <![CDATA[Governance in Public Health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La gobernanza se refiere a la gestión de procesos de interacción horizontal entre los ámbitos público y privado, y los actores sociales, en el contexto más amplio de una institucionalidad, que permita avanzar sobre grandes metas sociales. La aplicación efectiva de técnicas de gobernanza tiene un impacto hacia lo positivo o lo negativo en el estado de salud de la población. El mayor desafío para la gobernanza en salud ha sido la Pandemia de la COVID-19. La implementación de las políticas de Gobierno a través de lo que hoy conocemos como gobernanza en salud es un proceso socio-político que ha madurado en la medida en que ha mejorado la interacción entre los elementos que aportan el Estado, la sociedad civil con sus organizaciones y la economía, en función de un objetivo común: la mejora de los indicadores de salud de la población.<hr/>ABSTRACT Governance refers to the management of horizontal interaction processes between the public and private spheres and social actors, in the broader context of an institutional framework that allows progress on major social goals. The effective application of governance techniques has a positive or negative impact on the health status of the population. The greatest challenge for health governance has been the COVID 19 pandemic. The implementation of government policies through what we now know as health governance is a socio-political process that has matured to the extent that the interaction between the elements provided by the state, civil society with its organizations and the economy based on a common objective: the improvement of the population's health indicators. <![CDATA[Land Rent in Cuba. The Appropriation of the Agricultural Economic Surplus]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El propósito esencial de este artículo fue argumentar, desde los puntos de vista teórico, metodológico y de la praxis sociohistórica, que en el período de transición del capitalismo al socialismo, y posiblemente en la fase socialista, en tanto primera del modo comunista, existieron de manera objetiva relaciones rentísticas de tipo capitalista, subordinadas como un subsistema particular al sistema de relaciones de producción socialista predominante. Las relaciones de renta existentes -absoluta y diferencial, el mercado de trabajo y de tierra( se explicaron por medio de la teoría marxista, como eslabón central de las relaciones agrarias desarrolladas en la transición al socialismo en Cuba. Finalmente, se bordaron las contradicciones más significativas derivadas del sistema agropecuario cubano altamente heterogéneo.<hr/>ABSTRACT The essential purpose of this article was to argue, from the theoretical, methodological and sociohistorical praxis points of view, that in the transition period from capitalism to socialism, and possibly in the socialist phase, as the first in the communist mode, capitalist-type rent-seeking relations existed objectively, subordinated as a particular subsystem to the predominant socialist system of production relations. The existing income relations - absolute and differential, the labor and land market - were explained through Marxist theory, as a central link in the agrarian relations developed in the transition to socialism in Cuba. Finally, the most significant contradictions derived from the highly heterogeneous Cuban agricultural system were embroidered. <![CDATA[Operationalization of the Culture Construction in Industrial Property]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presente contribución científica tuvo el objetivo de operacionalizar el constructo cultura en propiedad industrial para su empleo en el desarrollo de una teoría que permitiera el diseño y la implementación de nuevas investigaciones científicas. Se emplearon los métodos: criterio de expertos, análisis-síntesis, inducción-deducción y análisis de discriminante. Entre las técnicas de investigación empleadas se encontraron el procesador estadístico Excel 2019 y el SPSS-25. El trabajo aportó una tabla de operacionalización del constructo cultura en propiedad industrial para su empleo en la elaboración de modelo formativo y metodología de superación profesional para el egresado universitario en la carrera tecnológica, así como de otros especialistas que se ocupan de la temática en las organizaciones científicas y empresariales. La operacionalización constituye un instrumento práctico en función de elevar la eficacia y efectividad de los sistemas de propiedad industrial en las instituciones cubanas, para mejorar la creatividad e innovación tecnológica.<hr/>ABSTRACT The present scientific contribution aims to operationalize the culture construct in industrial property for its use in the development of a theory that allows the design and implementation of new scientific investigations. The methods of: expert judgment, analysis-synthesis, induction-deduction, discriminant analysis were used. Among the research techniques used are the statistical processor Excel 2019 and the SPSS-25. The work provides a table of operationalization of the culture in industrial property for its use in the development of a training model and methodology of professional improvement for university graduates in technological career, as well as other specialists who deal with the subject in scientific and business organizations. Operationalization constitutes a practical instrument in order to increase the efficiency and effectiveness of industrial property systems in Cuban institutions, in order to improve creativity and technological innovation. <![CDATA[Reasons for the Best Route of Innovation in the Agricultural Production Bases in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de este artículo es mostrar una ruta para lograr un equilibrio innovador entre la empresa y las bases productivas agropecuarias en Cuba a través de formas de organización sustentadas en las capacidades innovadoras. Diferentes trabajos han señalado problemas reales y estructurales que deben ser tomados con seriedad por las empresas e instituciones nacionales en la innovación sustentable en forma que ésta no se produzca por el desarrollo aislado de la empresa, que hagan dudar de la efectividad de las líneas productivas. Las investigaciones permiten conseguir la unidad en un entorno innovado, haciendo que una sola empresa no impulse por sí sola el avance necesario en el territorio de la innovación. La metodología se basa en la investigación, que a su vez se basa en experiencias de trabajos aplicados en el municipio de Yagüajay en apoyo a la agroindustria y al parque científico-tecnológico agropecuario.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to show a route for obtain an innovating balance between enterprise and farming productive bases in Cuba through organizations ways supported on the innovative capacities. Different works have indicated real and structural problems which must be seriously taken by national enterprises and institutions in sustainable innovation in a form this is not produced by the enterprise´s isolated development, which make doubt the effectiveness of productive lines. The investigations provide to get unity in an innovated environment, making a single company doesn’t push alone the needed advance in the innovation territory. The methodology is based on research, which at the same time is based in experiences of works applied in the municipality of Yagüajay in support of agro industry and farming scientific-technologic park. <![CDATA[Socially Responsible Citizenship: Case Red Interquorum Junín-Perú]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La ciudadanía socialmente responsable implica que el individuo conoce y aplica los principales valores como responsabilidad, honestidad, tolerancia, educación, transparencia, respeto, solidaridad, compromiso, etc., para mejorar la sociedad, lo que permite la convivencia de los seres humanos y que logren ser mejores personas. Investigaciones afirman que la ciudadanía socialmente responsable es el conjunto de personas que comparten una misma cultura, con actitud responsable, para construir un estado de democracia reforzada por la educación y los medios culturales. La investigación tuvo como objetivo explicar la manifestación de la responsabilidad social de la Red Interquorum Junin. Se llevó a cabo una investigación transversal descriptivo, que asumió a la Red como asociación sin fines de lucro, filiación política ni religiosa, como espacio de encuentro de jóvenes para formarse como ciudadanos con propuestas de gestión transparente, sustentable y democrática. Se concluyó que la Red se manifiesta en el desarrollo del empoderamiento con valores democráticos para el ejercicio ciudadano como parte de su responsabilidad social.<hr/>ABSTRACT Socially responsible citizenship implies that the individual knows and applies the main values such as responsibility, honesty, tolerance, education, transparency, respect, solidarity, commitment, etc., to improve society, which allows the coexistence of human beings and that they achieve be better people. Research affirms that socially responsible citizenship is the group of people who share the same culture, with a responsible attitude, to build a state of democracy reinforced by education and cultural media. The research aimed to explain the manifestation of social responsibility of the Interquorum Junin Network. A cross-sectional descriptive research was carried out, which assumed the Network as a non-profit association, with political or religious affiliation, as a meeting space for young people to train as citizens with proposals for transparent, sustainable and democratic management. It was concluded that the Network manifests itself in the development of empowerment with democratic values ​​for the exercise of citizenship as part of its social responsibility. <![CDATA[Communicative Practices of University Extension in Professors of the University of Medical Sciences of Havana. A Theoretical-Methodological Proposal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente artículo se elabora y evalúa una concepción teórico-metodológica para guiar la aplicación de prácticas comunicativas de extensión universitaria fluidas y eficaces en profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Se realizó una sistematización de referentes teórico-conceptuales y metodológicos de diferentes ciencias y disciplinas, con una perspectiva interdisciplinar y holística. Ello permitió fundamentar las relaciones teóricas entre comunicación, educación, extensión universitaria, ciencias sociales y salud. Los resultados indicaron el predominio de procesos comunicativos transmisivos y bajos niveles de participación de los profesores. En esta investigación cualitativa de carácter descriptivo con estudio de caso único inclusivo, se emplearon el método de la Teoría Fundamentada y diversas técnicas, principalmente cualitativas, que sustentaron la elaboración de la propuesta teórico-metodológica y su evaluación, a partir de las consideraciones de un panel de expertos.<hr/>ABSTRACT In this article, a theoretical-methodological conception is elaborated and evaluated to guide the application of fluid and effective university extension communicative practices in professors of the University of Medical Sciences of Havana. A systematization of theoretical-conceptual and methodological references from different sciences and disciplines was carried out, with an interdisciplinary and holistic perspective. This allowed to base the theoretical relations between communication, education, university extension, social sciences and health. The results indicated the predominance of transmissive communicative processes and low levels of participation of teachers. In this qualitative research of a descriptive nature with a single inclusive case study, the Grounded Theory method and various techniques, mainly qualitative, were used, which supported the elaboration of the theoretical-methodological proposal and its evaluation, based on the considerations of an Expert Panel. <![CDATA[Reflection and Proposal on Social Governance: Case of Violence against Women and Children after 320 Days of Social Isolation in the Face of the COVID-19 Pandemic in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo general fue argumentar la propuesta para implementar un programa en gobernabilidad social: caso violencia contra mujer y niños, tras haber transcurrido 320 días de cuarentena. El enfoque de investigación resultó cualitativo; el método, la revisión de la literatura; y el diseño, el estudio de caso. A 320 días de haber implementado las medidas de emergencia sanitaria en Perú, se descuidó la atención de la parapandemia, nutrida por la estrategia de confinamiento social. Además, las demandas de diversos grupos de la sociedad no han sido respondidas a través del establecimiento de programas públicos coherentes, que busquen cambiar las diversas acciones negativas hacia el colectivo mujer y niños; y la violencia se agudizó durante el estado de cuarentena: las estadísticas confirman la robustez para reducirla. El programa consiste en establecer una atención especial en la parte emocional a mujeres y niños, producto de violencia familiar. El acompañamiento permitirá encapsular y resarcir el problema socio-emocional.<hr/>ABSTRACT The general objective was to argue the proposal to implement a program in social governance: case of violence against women and children; after 320 days of quarantine had elapsed. The research approach was qualitative; the method, the literature review; the design, case study. 320 days after implementing the health emergency measures in Peru, attention to the parapandemic was neglected, fueled by the social confinement strategy. In adidition, the demands of various groups in society have not been answered through the establishment of coherent public programs that seek to change the various negative actions towards women and children as a group; and the violence worsened during the quarantine state: the statistics confirm the robustness to reduce it. The program consists of establishing special attention in the emotional part of women and children, product of family violence. The accompaniment will allow the socio-emotional problem to be encapsulated and compensated. <![CDATA[Microcredits in Livestock and Agricultural Activity. A Study from the Perspective of Territorial Development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los microcréditos contribuyen al fortalecimiento de las unidades productivas y el desarrollo territorial, y operan como mecanismos en la generación de nuevas unidades de negocios. La presente investigación determina la capacidad de los microcréditos en torno a la financiación a la actividad agrícola en la provincia de Chimborazo. Para ello, se considera un estudio de tipo descriptivo, y se asume un enfoque cualitativo y cuantitativo. Se contempla la base de datos de BanEcuador, que ofrece un conjunto de datos provenientes de la actividad financiera en relación con la unidad de estudio; además, acompaña una revisión teórica sobre el desarrollo territorial, que permite asociar las variables de estudio. Los resultados muestran que los microcréditos orientados al sector pecuario y agrícola son nuevos, dado que en la mayoría de los estudios orientan a otras actividades productivas; además de que la política de financiación de BanEcuador orienta al fortalecimiento de la actividad pecuaria y agrícola, donde se destaca un enfoque visible hacia el desarrollo territorial de la provincia.<hr/>ABSTRACT Microcredits contribute to the strengthening of productive units and territorial development, and operate as mechanisms in the generation of new business units. The present investigation tries to determine the capacity of the microcredits around the financing of the agricultural activity in the province of Chimborazo. For this, a descriptive study is considered and it assumes a qualitative and quantitative approach. The BanEcuador database is considered, which offers a set of data from financial activity in relation to the study unit; it also accompanies a theoretical review on territorial development, which allows associating the study variables. The results show that microcredits aimed at the livestock and agricultural sector are new, since in most studies they are aimed at other productive activities; furthermore, BanEcuador's financing policy is aimed at strengthening livestock and agricultural activities, highlighting a visible focus on the territorial development of the province. <![CDATA[Determining Factors of Communication in the Classroom and its Influence on Interpersonal Relationships]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La educación superior permite una amplia gama de temas a investigar ya que intervienen varios factores en la convivencia áulica, los cuales generan pautas para detectar el rendimiento académico. El objetivo es diagnosticar el estado de la comunicación y las relaciones interpersonales entre los estudiantes del Instituto de Nivelación y Admisión. El tipo de estudio es descriptivo, la población es de 83 estudiantes pertenecientes al paralelo AF de la carrera de Derecho modalidad en línea y 5 docentes que imparten la asignatura de Estudios Sociales y Geopolítica. El tipo de muestreo es intencional no probabilístico. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemático-estadístico, como instrumentos se utilizaron guion de preguntas semiestructuradas y cuestionarios. Se logró determinar los factores que intervienen en la comunicación en el aula y la manera de cómo influyen las relaciones interpersonales en los estudiantes del instituto en cuestión. Es necesario generar nuevas prácticas para la comunicación en el aula, que permitan promover las relaciones interpersonales de una manera más asertiva a través de distintos canales comunicativos.<hr/>ABSTRACT Higher education allows a wide range of topics to investigate since several factors intervene in classroom coexistence, which generate guidelines to detect academic performance. The objective is to diagnose the state of communication and interpersonal relationships among students of the Leveling and Admission Institute. The type of study is descriptive, the population is 83 students belonging to the AF parallel of the Law career online mode and 5 teachers who teach the subject of Social Studies and Geopolitics. The type of sampling is intentional non-probabilistic. Theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used, as instruments a script of semi-structured questions and questionnaires were used. It was possible to determine the factors that intervene in communication in the classroom and the way in which interpersonal relationships influence the students of the institute in question. It is necessary to generate new practices for communication in the classroom, which allow promoting interpersonal relationships in a more assertive way through different communication channels. <![CDATA[Importance of Family Participation in the Learning Process in Kindergarten Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El involucramiento de los padres es clave en el proceso educativo de los estudiantes. La presente investigación tiene como objetivo analizar la participación familiar en la educación de los estudiantes de nivel inicial I y II de la Escuela Particular Julia Navarrete Mendoza. Para ello se realizó un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo. Se aplicó una encuesta a los padres para determinar sus percepciones sobre la participación familiar y la experiencia en el centro docente. Los resultados arrojaron que los padres se autoperciben con un perfil de participación alto, y aceptan que poseen responsabilidades en cuanto a desenvolvimiento educativo de sus hijos/as. Señalan como obstáculos de participación a la incompatibilidad de horarios y falta de tiempo, pero se muestran abiertos y sugerentes a incorporase a iniciativas para mejorar esta situación. Partiendo de los resultados se proponen acciones para contribuir al progreso de la relación familia - escuela en el centro.<hr/>ABSTRACT Parental involvement is key in the educational process of students. The objective of the research is to analyze family participation in the education of initial level I and II students of the Julia Navarrete Mendoza Private School. For this, a descriptive study with a quantitative approach was carried out. A survey was applied to parents to determine their perceptions about family participation and the experience in the educational center. The results showed that parents self-perceive with a high participation profile, and accept that they have responsibilities regarding the educational development of their children. They point out the incompatibility of schedules and lack of time as obstacles to participation, but they are open and suggestive of joining initiatives to improve this situation. Based on the results, actions are proposed to contribute to the progress of the family-school relationship in the center. <![CDATA[Impact of Public Health Policies in Ecuadorian Rural Areas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Ecuador atravesó una importante reforma en sus políticas públicas de salud durante el 2008 con el objetivo de lograr una cobertura universal para su población. Su implementación provocó importantes transformaciones en el sistema sanitario nacional, en su infraestructura, en el desempeño de su personal y en la calidad de los servicios. Sin embargo, el impacto de esta reforma en las zonas rurales del país ha sido poco visible en sentido general, cuestión que podría ayudar no solo a la comunidad científica que investiga el tema, sino también a los decisores políticos y administrativos para mantener el perfeccionamiento de las direcciones establecidas en aquel momento. El objetivo de este estudio fue sistematizar cómo los actores rurales percibieron la implementación de la reforma de salud y cómo sintieron que los servicios de atención primaria de salud rurales, y en particular el acceso a los servicios para la población de estas zonas, se vieron afectados. Se llevó a cabo una revisión bibliográfica de la literatura científica y gubernamental que hasta el momento se ha publicado alrededor del tema y que lo explora en 52 comunidades rurales del país. Los efectos de la reforma sobre la calidad, disponibilidad y accesibilidad del servicio se describieron principalmente como positivos o en la dirección correcta.<hr/>ABSTRACT Ecuador underwent an important reform in its public health policies during 2008 with the aim of achieving universal coverage for its population. Its implementation caused important transformations in the national health system, in its infrastructure, in the performance of its personnel and in the quality of services. However, the impact of this reform in rural areas of the country has been little visible in general, an issue that could help not only the scientific community that investigates the subject, but also political and administrative decision makers to maintain the improvement of addresses established at that time. The objective of this study was to systematize how rural actors perceived the implementation of the health reform and how they felt that rural primary health care services, and in particular access to services for the population of these areas, were affected. A bibliographic review of the scientific and governmental literature that has been published so far on the subject and that explores it in 52 rural communities of the country was carried out. The effects of the reform on service quality, availability and accessibility were mainly described as positive or in the right direction. <![CDATA[Education, Globalization Innovation, Quality and Sustainable Development. The Role of Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000200026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La universidad insertada en el mundo de hoy, signado por la globalización neoliberal, tiene la responsabilidad de promover hábitos de consumo responsables, los cuales, a partir de la satisfacción de las necesidades esenciales de la población, contribuyan a cuidar el medio ambiente y los recursos naturales renovables. El mundo actual, gobernado tras bambalinas por las grandes transnacionales, desarrolla el consumo exacerbado en función de la obtención de ganancias cada vez mayores. En este escenario, la universidad debe replantear su papel en función de la innovación y la equidad para el desarrollo. Se trata de sintetizar el reto de las universidades en la región en relación con la equidad, según un conjunto de interrogantes que propicien la reflexión de los lectores.<hr/>ABSTRACT The university inserted in today's world, marked by neoliberal globalization has the responsibility to promote responsible consumption habits, which taking into account the satisfaction of the essential needs of the population contribute to caring for the environment and renewable natural resources. Today's world, governed behind the scenes by the big transnationals, develops exacerbated consumption based on obtaining ever greater profits. In this scenery, the university must rethink its role in terms of innovations and equity for sustainable development. The aim is to synthesize the challenge of the universities in the region in a set of questions that encourage the reflection of the readers.