Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220230001&lang=pt vol. 11 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Knowing Prevention of COVID-19 and the Socio-Family Environment with Elderly Adult]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La COVID-19 marcó la vida de los seres humanos desde todo punto de vista. Las dinámicas sociales cotidianas y los estilos de vida tuvieron que ser adaptadas a las nuevas condiciones de aislamiento social a las que la humanidad fue sometida. Las brechas y desigualdades sociales se acentuaron y la vulnerabilidad de ciertos grupos sociales se hicieron más visibles, sobre todo entre los adultos mayores. Por ello que el objetivo del presente estudio es analizar los conocimientos sobre prevención de COVID-19 y su relación con el entorno socio-familiar del adulto mayor. En función de su cumplimiento se desarrolló una investigación no experimental y transversal de tipo correlacional basada en un enfoque cuantitativo. La población del estudio fueron los 375 adultos mayores que habitan en la comunidad de Santa Martha de la ciudad de Chone, de los cuales 74 cumplieron con los requisitos tanto de inclusión o exclusión. Los datos obtenidos fueron analizados a través de estadística descriptiva e inferencial mediante el empleo de Microsoft Excel, así como el software SPSS versión 26 y chi-cuadrada de Pearson. Esta investigación permitió determinar, entre otros resultados, que las medidas de prevención contra la COVID-19 no son aplicadas por la mayoría de los ancianos, a pesar del conocimiento de las mismas.<hr/>ABSTRACT COVID-19 marked the lives of human beings from every point of view. Daily social dynamics and lifestyles had to be adapted to the new conditions of social isolation to which humanity was subjected. Social gaps and inequalities were accentuated and the vulnerability of certain social groups became more visible, especially among older adults. For this reason, the objective of this study is to analyze knowledge about the prevention of COVID-19 and its relationship with the socio-family environment of the elderly. Based on its compliance, a non-experimental and cross-sectional investigation of a correlational type was developed based on a quantitative approach. The study population consisted of 375 older adults who live in the community of Santa Martha in the city of Chone, of which 74 met the requirements for both inclusion and exclusion. The data obtained were analyzed through descriptive and inferential statistics using Microsoft Excel, as well as SPSS version 26 and Pearson's chi-square software. This research made it possible to determine, among other results, that the prevention measures against COVID-19 are not applied by the majority of the elderly, despite their knowledge. <![CDATA[Diagnosis of School Desertion in the “Abdón Calderón” Fiscal Educational Unit in the Period 2021-2022, Quito, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La deserción escolar resulta una problemática de interés para las Ciencias Sociales, en particular para las Ciencias de la Educación, en la que el trabajo pedagógico de docentes y directivos se hace fundamental para contrarrestarla. La presente investigación tiene como objetivo diagnosticar la situación actual de este tema en la Unidad Educativa Fiscal “Abdón Calderón” y para ello se empleó una metodología de la investigación basada en el enfoque cualitativo, lo que permitió develar la situación actual de la deserción escolar en el contexto educativo mencionado con anterioridad. La muestra seleccionada la integran 100 estudiantes de bachillerato, 36 docentes y 2 directivos de la citada institución, quienes aportaron perspectivas muy personales acerca del tema en cuestión. Los resultados obtenidos constituyen el punto de partida para elaborar alternativas de trabajo educativo y pedagógico que permitan revertir la situación en función de lograr una mayor permanencia de los adolescentes en el sistema educativo ecuatoriano con el consiguiente efecto en la garantía de una continuidad de estudios hacia niveles superiores.<hr/>ABSTRACT School desertion is a problem of interest for Social Sciences, in particular for Education Sciences, in which the pedagogical work of teachers and managers is essential to counteract it. The objective of this research is to diagnose the current situation of this topic in the Fiscal Educational Unit "Abdón Calderón" and for this a research methodology based on the qualitative approach was used, which allowed revealing the current situation of school dropout in the educational context mentioned above. The selected sample is made up of 100 high school students, 20 teachers and 7 directors of the aforementioned institution, who contributed very personal perspectives on the subject in question. The results obtained constitute the starting point to develop alternatives for educational and pedagogical work that allow reversing the situation in order to achieve a greater permanence of adolescents in the Ecuadorian educational system with the consequent effect in guaranteeing a continuity of studies towards higher levels. superiors. <![CDATA[Didactic Strategy for the Learning of Mathematics in Third Year High School Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La universidad impulsa programas de vinculación y practicas preprofesionales donde los beneficiarios son estudiantes de tercero de bachillerato de entidades educativas fiscales. El objetivo de esta investigación fue diseñar una estrategia didáctica para el aprendizaje de las Matemáticas en estudiantes de tercero de Bachillerato. El tipo de estudio que se desarrolló fue descriptivo, se utilizaron métodos teóricos y empíricos los cuales permitieron analizar mejor la problemática y ayudaron a los investigadores a recabar más información acerca del objeto de estudio. Entre los principales resultados obtenidos está el propio diseño e implementación de la estrategia didáctica la cual constituye un aporte práctico esencial para el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Matemáticas. Con el uso de las TIC y las actividades elaboradas, se logró una mejor preparación en los estudiantes. Los resultados logrados reflejan que un amplio porcentaje de los estudiantes obtuvieron altas calificaciones en el examen de acceso a la universidad.<hr/>ABSTRACT The university promotes linkage programs and pre-professional internships where the beneficiaries are third year high school students from public educational institutions. The objective of this research was to design a didactic strategy for the learning of mathematics in third year high school students. The type of study developed was descriptive; theoretical and empirical methods were used, which allowed a better analysis of the problem and helped the researchers to gather more information about the object of study. Among the main results obtained is the design and implementation of the didactic strategy itself, which constitutes an essential practical contribution to the teaching-learning process of Mathematics. With the use of ICT and the activities developed, students were better prepared. The results achieved reflect that a large percentage of the students obtained high scores in the university entrance exam. <![CDATA[Didactic Strategy for the Development of Reading Promotion in Basic General Teaching Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La promoción lectora es la base fundamental para el aprendizaje de las asignaturas y para el desarrollo de las habilidades comunicativas en los estudiantes. El objetivo del presente artículo es proponer una estrategia didáctica para el desarrollo de la promoción lectora. En la investigación que sustenta el artículo se aplicó una metodología que combina los enfoques cualitativo y cuantitativo de la investigación, con el empleo de los métodos teóricos analítico sintético, inductivo deductivo, histórico lógico y, como métodos empíricos la observación, encuesta y entrevista. Se trabajó con una población de 34 estudiantes y 5 docentes. Los resultados del diagnóstico inicial evidenciaron la falta de sistematicidad de los docentes para el desarrollo de habilidades comunicativas y la no aplicación de acciones para favorecer la promoción lectora en los estudiantes. La estrategia propuesta será una vía de gran utilidad para mejorar la gestión del docente en la promoción lectora de los estudiantes de cuarto año de la Unidad Educativa Monseñor Juan Wiesneth.<hr/>ABSTRACT Reading promotion is the fundamental basis for learning subjects, and for the development of communicative skills in students. The objective of this article is to propose a didactic strategy for the development of reading promotion. In the development of the research that supports the article, a methodology was applied that combines the qualitative and quantitative approaches of the research, with the use of synthetic, inductive, logical historical methods and, as empirical methods observation, survey and interview. We worked with a population of 34 students and 5 teachers. The results of the initial diagnosis showed the lack of systematics of teachers for the development of communicative skills and not application of actions to favor reading promotion in students. The proposed strategy will be a great way to improve teacher management in the reading promotion of fourth year students of the Monsignor Juan Wiesneth Educational Unit. <![CDATA[Methodological Strategy for Strengthening Teachers' Digital Competencies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La educación actualmente atraviesa cambios significativos. La pandemia que afectó a la población mundial también incurrió en la labor educativa desde todos los niveles. Frente a esta realidad, los docentes deben enfrentar retos donde las competencias comunes que se han utilizado por décadas requieren ser fortalecidas, es importante avanzar, romper esquemas y estructuras para abrir el camino al cambio educativo, mediante el desarrollo de habilidades que conllevan a encauzar el proceso tan complejo de educar. El objetivo de esta investigación fue diseñar una estrategia metodológica apoyada en un sistema de actividades para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes. Se destaca que la indagación a estos aspectos permite tratar una temática actual y novedosa, ante el desarrollo de la sociedad se hace necesario el tratamiento de aspectos que eleven dichas competencias en los docentes traduciéndose en mejores resultados en su desempeño profesional.<hr/>ABSTRACT Education is currently undergoing significant changes. The pandemic that affected the world population also affected the educational work from all levels. Facing this reality, teachers must face challenges where common skills that have been used for decades need to be strengthened, it is important to move forward, break schemes and structures to open the way to educational change, through the development of skills that lead to channel the complex process of educating. The objective of this research was to design a methodological strategy supported by a system of activities to strengthen teachers' digital competencies. It is emphasized that the inquiry into these aspects allows dealing with a current and novel topic, given the development of society, it is necessary to deal with aspects that raise these skills in teachers, resulting in better results in their professional performance. <![CDATA[Impact of Social Networks on Communications among Adolescents. Case Study in the “Pedro Zambrano Barcia” Educational Unit in Portoviejo, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La participación de los adolescentes en las redes sociales está aumentando entre los estudiantes de diferentes centros educativos de Ecuador. Facebook, Twitter, TikTok y WhatsApp son algunos ejemplos de este tipo de sitios que cada día ganan popularidad entre estas edades. La irrupción de la tecnología no deja de imponer retos a la educación, sobre todo en el tema relacionado con las formas y estilos en que los nativos digitales de hoy se comunican entre sí y comparten gustos, intereses y motivaciones en un espacio mayormente virtual. Este artículo tiene como objetivo analizar el impacto de las redes sociales en la comunicación entre los adolescentes de la Unidad Educativa “Pedro Zambrano Barcia” de Portoviejo. Para ellos se utilizó un diseño de encuesta descriptiva aplicada a 250 estudiantes de la institución mencionada con edades comprendidas entre los 13 y los 18 años. Desde la perspectiva muy particular de los adolescente objeto de estudio, los impactos de las redes sociales su vida social y en la educación fueron positivos, sin embargo, los docentes deben tener en cuenta este tema dentro de su foco de atención de cara a la formación de los estudiantes en estas edades, ya que podría verse comprometida en algunos casos por la excesiva inmersión en ellas.<hr/>ABSTRACT The participation of adolescents in social networks is increasing among students from different educational centers in Ecuador. Facebook, Twitter, TikTok and WhatsApp are some examples of these types of sites that are gaining popularity among these ages every day. The irruption of technology continues to pose challenges to education, especially in the area related to the ways and styles in which today's digital natives communicate with each other and share tastes, interests and motivations in a mostly virtual space. This article aims to analyze the impact of social networks on communication among adolescents of the "Pedro Zambrano Barcia" Educational Unit in Portoviejo. For them, a descriptive survey design applied to 250 students of the mentioned institution with ages between 13 and 18 years was used. From the very particular perspective of the adolescent objects of study, the impacts of social networks on their social life and on education were positive, however, teachers must take this issue into account within their focus of attention in the face of training. of students at these ages, since it could be compromised in some cases by excessive immersion in them. <![CDATA[Pedagogical Alternative for the Development of Fine Motor Skills in Students of the Low Initial Educational Level]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Sobre las principales transformaciones educativas en los últimos cinco años, sobresale la educación mediada por las tecnologías de la información y la comunicación, favoreciendo el desarrollo del modelo de aprendizaje “on-line” o educación virtualizada. Se utilizó un enfoque mixto, de tipo no experimental y transversal, basado en procesos exploratorios, descriptivos y analíticos. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemáticos, la muestra fue de 45 estudiantes, 45 padres y 2 docentes del nivel inicial. Se elaboró una alternativa pedagógica que favorece el desarrollo de los aprendizajes sobre la motricidad fina, con la ayuda y el desempeño de los padres, mediado por la virtualidad. La propuesta se sometió al criterio de expertos para garantizar un nivel de pertinencia y factibilidad. El diagnóstico expresa una limitada aplicación de actividades para incentivar a los estudiantes a la realización de acciones motrices finas, motivado por inconvenientes de conectividad a internet y escasez de recursos tecnológicos.<hr/>ABSTRACT The main educational transformations in the last five years include education mediated by information and communication technologies, favoring the development of the "on-line" learning model or virtualized education. A mixed, non-experimental and cross-sectional approach was used, based on exploratory, descriptive and analytical processes. Theoretical, empirical and mathematical methods were used; the sample consisted of 45 students, 45 parents and 2 teachers of the initial level. A pedagogical alternative was elaborated that favors the development of fine motor learning, with the help and performance of parents, mediated by virtuality. The proposal was submitted to the criteria of experts to guarantee a level of relevance and feasibility. The diagnosis expresses a limited application of activities to encourage students to perform fine motor actions, and there have been connectivity problems due to lack of internet and technological resources. <![CDATA[Corruption and Money Laundering in Soccer. Analysis of the Impact due to the Absence of International Regulations and in Ecuadorian Law]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Los recientes escándalos mundiales de corrupción y lavado de activos han incluido a asociaciones deportivas internacionales. Las astronómicas cifras económicas que administran dichos organismos han sido la base de su poder político y resultaron muy atractivas para los delincuentes a efectos de perpetrar diferentes delitos utilizando novedosos artilugios, mostrando las graves falencias al no existir normativa regulatoria internacional que demande transparencia y rendición de cuentas. Prácticas corruptas en países anfitriones de magnos eventos deportivos han socavado el Estado de Derecho y han afectado gravemente a sus ciudadanos, por lo que en la actualidad representan una verdadera amenaza a nivel global. El objetivo de la presente investigación radica en el análisis del impacto global ocasionado en el fútbol debido a la ausencia normativa internacional y la comparación del vacío jurídico también existente en el Ecuador en este sector.<hr/>ABSTRACT Recent global corruption and money laundering scandals have included international sports associations. The astronomical economic figures that these organizations manage have been the basis of their political power and have been very attractive to criminals for the purpose of perpetrating different crimes using innovative gadgets, showing the serious shortcomings in the absence of international regulatory standards that demand transparency and accountability. Corrupt practices in countries that host major sporting events have undermined the rule of law and have seriously affected their citizens, which is why they currently represent a true global threat. The objective of this research lies in the analysis of the global impact caused in soccer due to the absence of international regulations and the comparison of the legal vacuum that also exists in Ecuador in this sector. <![CDATA[Urban Growth of the City of Manta: Environmental and Social Consequences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Dentro de las implicaciones ambientales, la expansión insostenible del consumo de suelo urbano en las ciudades, ejerce presión sobre la tierra y los recursos naturales; esto se traduce desde lo social en el desarrollo de asentamientos informales y no planificados. El objetivo de la investigación se proyectó en analizar las consecuencias ambientales y sociales de la expansión urbana de la ciudad de Manta direccionado con el cantón de Montecristi de la provincia de Manabí en Ecuador. Se desarrolló mediante una metodología descriptiva con un enfoque cualitativo, basada en la revisión documental y la observación no participante a través de la visita de campo, estos permitieron identificar entre los principales hallazgos, la presión que ejercen la construcción de viviendas de crecimiento espontáneo sobre los bosques deciduos que se evidencian en procesos de deforestación por nuevos usos y la conurbación con el cantón de Montecristi representado por un desarrollo espacial y demográfico.<hr/>ABSTRACT Within the environmental implications, the unsustainable expansion of urban land consumption in cities puts pressure on land and natural resources; Thus, it translates from the social into the development of informal and unplanned settlements. The objective of the research was to analyze the environmental and social consequences of the urban expansion of the city of Manta directed to the canton of Montecristi in the province of Manabí in Ecuador. It was developed through a descriptive methodology with a qualitative approach, based on documentary review and non-participant observation through the field visit, these allowed to identify among the main findings, the pressure exerted by the construction of spontaneous growth houses on deciduous forests that are evidenced in deforestation processes due to new uses and the conurbation with the canton of Montecristi represented by a spatial development and demographic. <![CDATA[Education for Social Responsibility: Senses and Subjectivities in the Experience of a Colombian University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo da a conocer los resultados de la investigación “Prácticas en responsabilidad social UNIMINUTO-Urabá 2015-2018. Sistematización de la experiencia”, a fin de enriquecer la reflexión sobre la importancia de educar para la responsabilidad social en el contexto universitario. El estudio es de corte cualitativo y siguió los cinco pasos para sistematizar experiencias educativas propuestos por Oscar Jara, consistentes en: punto de partida, plan de sistematización, reconstrucción del proceso vivido, reflexiones de fondo y punto de llegada. Los resultados mostraron, por un lado, que el éxito de una práctica educativa orientada a la responsabilidad está ligado estrechamente al método aplicado por la Institución, y por otro, que una experiencia educativa que acerca a sus participantes a la identificación e intervención de problemáticas sociales concretas, propicia en estos el afloramiento de sentidos empáticos, altruistas, de autoestima, entre otros, que contribuyen a su configuración como sujetos socialmente responsables.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of the research “Prácticas en responsabilidad social UNIMINUTO-Urabá 2015-2018. Sistematización de la experiencia”, in order to enhance the reflection on the importance of educating for social responsibility within the university setting. This is a qualitative study that followed the five-step process to systematize educational experiences proposed by Oscar Jara, consisting of: starting point, systematization plan, reconstruction of the experienced process, further reflections and ending point. The results showed on the one hand that the success of an educational practice aimed at the responsibility is closely linked to the method used by the institution, on the other hand, that an educational experience taking its participants closer to the identification and intervention of specific social problems promotes the development of empathic, altruist, and self-esteem senses, among others, contributing to their very configuration as responsible social subjects. <![CDATA[<em>Teacher Training in Distance Education in the Subject Society and Educational Policy, at the Technical University of Manabí in Ecuado</em>r]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La educación a distancia es una de las cuestiones que se encuentra en el debate público y cotidiano a nivel nacional e internacional, en tanto la irrupción de la tecnología en la educación se hace cada vez más evidente entre sus medios de enseñanzas, contenidos y metodologías. Al mismo tiempo, la interacción con estas herramientas constituye una necesidad para el acompañamiento del proceso docente, debido a que es el espacio digital por excelencia donde los estudiantes pasan la mayor parte del tiempo. Sin embargo, nada de esto puede suceder de manera improvisada, se necesitan de competencias que permitan a ambos, alumnos y profesores, explotar al máximo las potencialidades de las tecnologías en función de garantizar el éxito académico, así como la motivación hacia un aprendizaje cada vez más superior y de calidad. De ahí que el objetivo del presente artículo sea proponer una metodología para contribuir a la formación docente en la educación a distancia de la asignatura Sociedad y Política Educativa, de la Universidad Técnica de Manabí. La metodología de la investigación se basó en el enfoque cualitativo. Se aplicó una encuesta a 4 profesores de la institución y un grupo de expertos que acompañó el desarrollo de la investigación consideró la propuesta como pertinente y válida para el contexto educativo seleccionado.<hr/>ABSTRACT The distance education is one of the issues that is in the public and daily debate at a national and international level, while the irruption of technology in education becomes increasingly evident among its means of teaching, content and education. methodologies. At the same time, the interaction with these tools constitutes a necessity for the accompaniment of the teaching process, because it is the digital space par excellence where students spend most of their time. However, none of this can happen in an improvised way, skills are needed that allow both students and teachers to fully exploit the potential of technologies in order to guarantee academic success, as well as motivation towards learning each time. more superior and quality. Hence, the objective of this article is to propose a didactic model to contribute to teacher training in distance education of the subject Society and Educational Policy, of the Technical University of Manabí. The research methodology was based on the qualitative approach. A survey was applied to 4 professors of the institution and a group of experts that accompanied the development of the research considered the proposal as relevant and valid for the selected educational context. <![CDATA[The Understanding of Che's Chronicles for the Training of Engineers in Metallurgy and Materials]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se presentan algunas reflexiones sobre el proceder metodológico para el estudio de la comprensión lectora de los estudiantes de ingeniería en metalurgia y materiales, a partir de las crónicas de Ernesto Che Guevara. La valoración de las ideas contenidas en ese tipo de producción literaria, por estar vinculadas al perfil de este profesional, sirve como fundamento de actitudes, valores, cualidades y modos de actuación del futuro ingeniero. Para ello se usaron los métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción; y los empíricos: revisión de documentos, entrevista y observación participante.<hr/>ABSTRACT Some reflections on the methodological procedure for the study of the reading comprehension of the students of Engineering in Metallurgy and Materials are presented from the chronicles of Ernesto Che Guevara. The assessment of the ideas contained in this type of literary production, because they are linked to the profile of this professional, serves as a foundation for the attitudes, values, qualities and modes of action of the future engineer. For this, the theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and the empirical ones: document review, interview and participant observation. <![CDATA[Popular Environmental Education to Confront Climate Change in a Community]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre cómo la Educación Popular Ambiental (EPA), constituye la base del fortalecimiento de la educación ambiental en la comunidad al propiciar la integración de los diferentes actores en el logro de los objetivos estratégicos, así como contribuye a elevar el protagonismo de los entes sociales en la gestión del conocimiento a través de prácticas participativas y la construcción colectiva de saberes. Se analiza desde una panorámica teórico conceptual cómo la EPA posibilita que los propios sujetos puedan realizar una lectura crítica de la realidad en que se encuentran, que les permita identificar problemas, seleccionar alternativas de acción y construir o reconstruir propuestas factibles de solución. Se concluye reflexionando que partir de la Educación Popular Ambiental es posible potenciar sujetos empoderados, capaces de apostar por el enfrentamiento al cambio climático a nivel comunitario.<hr/>ABSTRACT The objective of the present article is to reflect about the way in which the Popular Environmental Education (PEE), constitutes the base of the Environmental Education in the community, when it supports the integration of the different actors in the achievement of the strategic objectives, and it contributes to raise the protagonist role of the social actors in the knowledge management throw the participative practices and the collective construction of knowledge. It is analyzed from a conceptual theoretic panoramic how the Popular Environmental Education makes possible that the subjects themselves can do a critical reading of their reality, that permits them to identify problems, to select actions alternatives and to construct and reconstruct feasible proposals of solution. As conclusions it is reflected2/ that beginning from the Popular Environmental Education, it is possible to potentiate leaders who are capable to post for facing climatic changes in the communities. <![CDATA[Gender Stereotypes. A Study in Adolescents]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se realiza un análisis sobre las concepciones científicas más relevantes en el estudio de los estereotipos de género. Se sugiere una estructura dimensional para el estudio de los estereotipos de género, sustentada en la sistematización teórico-práctica de los resultados de estudios precedentes; aunque, básicamente, se asume el criterio de los autores de la presente investigación. Mediante la utilización de una metodología cuantitativa y cualitativa, se caracterizaron los estereotipos de género en una muestra de 167 adolescentes pertenecientes al Instituto Preuniversitario Urbano “Gerardo Rodríguez Arias”. Por último, a partir de los resultados obtenidos, se diseñó una propuesta de acción interventiva para “desmontar” los estereotipos de género en los (as) adolescentes de esta institución educativa.<hr/>ABSTRACT An analysis is made of the most relevant scientific conceptions in the study of gender stereotypes. A dimensional structure for the study of gender stereotypes is suggested, based on the theoretical-practical systematization of the results of previous studies; although, basically, the criterion of the authors of this research is assumed. Through the use of a quantitative and qualitative methodology, gender stereotypes were characterized in a sample of 167 adolescents belonging to the Urban Pre-university Institute Gerardo Rodríguez Arias. Finally, based on the results obtained, an intervention action proposal was designed to “dismantle” gender stereotypes in the adolescents of this educational institution. <![CDATA[Economic Participation of Cuban Emigrants in the Private Sector: Experiences During COVID-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La COVID-19 ha supuesto un reto para la economía cubana, que se encuentra desde 2011 en un proceso de reordenamiento que tiene como objetivo adoptar un modelo económico más flexible. El presente artículo es un estudio exploratorio sobre la participación de un grupo de emigrados cubanos en el sector privado. La pesquisa centra sus esfuerzos en determinar cuáles han sido los cambios experimentados en dichos negocios en la etapa de pandemia, y si la condición de dueño-emigrado ha influido -o no- en el desarrollo de la actividad económica. Se trata de un estudio exploratorio, que emplea la entrevista semiestructurada a 5 sujetos titulares de sus negocios. Los resultados apuntan a comportamientos resilientes en medio de la crisis, aunque priman criterios negativos sobre las repercusiones a largo plazo para el sector privado por la COVID-19.<hr/>ABSTRACT COVID-19 has been a challenge for the Cuban economy, which has been undergoing a reorganization process since 2011 with the aim of adopting a more flexible economic model. This article is an exploratory study on the participation of a group of Cuban émigrés in the private sector. The research focuses its efforts on determining what changes have occurred in these businesses in the pandemic stage, and whether the condition of owner-emigrant has influenced ―or not― the development of economic activity. It is an exploratory study, which uses a semi-structured interview with 5 subjects who own their businesses. The results point to resilient behaviors in the midst of the crisis, although negative criteria prevail over the long-term repercussions for the private sector due to COVID-19. <![CDATA[Training Strategy in Economic Valuation of Ecosystem Goods and Services for Decision Making]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La valoración económica de los bienes y servicios ecosistémicos constituye un tema de relevancia en la actualidad. Es propósito del proyecto internacional “Incorporando consideraciones ambientales múltiples y sus implicaciones económicas, en el manejo de los paisajes, bosques y sectores productivos en Cuba”, promover la generación de beneficios ambientales globales múltiples basados en la valoración económica de los bienes y servicios ecosistémicos, como un instrumento para la toma de decisiones, mediante diferentes herramientas de la gestión ambiental. El trabajo tuvo como objetivo el diseño y la implementación de su estrategia de capacitación, lo que permitirá la formación de capacidades que conducirán a elevar la preparación de los decisores y productores en la introducción de sus resultados. Su importancia se fundamenta en el papel que desempeña la universidad en la gestión del conocimiento con un enfoque multidisciplinario.<hr/>ABSTRACT The economic valuation of ecosystem goods and services is a relevant issue today. It is the purpose of the international project "Incorporating the multiple environmental considerations and their economic implications, in the management of landscapes, forests and productive sectors in Cuba", to promote the generation of multiple global environmental benefits from the economic valuation of goods and services ecosystems, as an instrument for decision-making, through different environmental management tools. The objective of the work was the design and implementation of its training strategy, which will allow the formation of capacities that will lead to increase the preparation of decision-makers and producers in the introduction of their results. Its importance is based on the role played by the university in knowledge management with a multidisciplinary approach. <![CDATA[The Crisis in Education and the Subsumption to the World of Work in Costa Rica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Esta contribución analiza la ruta política en educación que se ha llevado a cabo en Costa Rica durante las últimas dos décadas para desarrollar habilidades para el trabajo en declive de la calidad educativa en términos de rendimiento escolar y promoción de la investigación. El objetivo fue analizar el estrecho margen que imponen los sectores productivos y la demanda laboral en la producción científica y el desarrollo integral de la educación. Así, desde la óptica del autor, se plantea la relación entre desarrollo de conocimiento y la valoración -en lo económico- de ese conocimiento, a partir de las estrategias educativas limitadas al desarrollo de puestos de ocupación baja o media. Se concluye que para direccionar y equilibrar la balanza se debe invertir en investigación e innovación, y con ello potenciar el desarrollo cognitivo, ético y social en la niñez y la adolescencia, para vincular, adecuadamente, la educación y el mundo del trabajo.<hr/>ABSTRACT: This contribution analyzes the political route in education that has been carried out in Costa Rica during the last two decades to develop skills for the work in declining educational quality in terms of school performance and promotion of research. The objective was to analyze the narrow margin imposed by the productive sectors and the labor demand in scientific production and the integral development of education. Thus, from the author's point of view, the relationship between the development of knowledge and the valuation -economically- of that knowledge is considered, based on educational strategies limited to the development of low or medium occupation positions. It is concluded that in order to direct and balance the balance, investment in research and innovation must be invested, and with this, promote cognitive, ethical and social development in childhood and adolescence, to adequately link education and the world of work. <![CDATA[Diagnosis on the Development of Learning in the Natural Sciences Mediated by Educommunication in Higher Basic Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El presente artículo está sustentado en el estudio realizado a los estudiantes del décimo año de Educación Básica Superior de la Escuela de Educación Básica “24 de Julio”. Su objetivo es presentar el diagnóstico sobre el desarrollo del aprendizaje de las Ciencias Naturales mediado por la educomunicación en la Educación Básica Superior. A pesar de que ha sido un tema analizado desde un punto de vista pedagógico, y comunicacional, aún persisten insuficiencias a la hora de abordarlo. En la fase de diagnóstico se constataron las dificultades que presentan los estudiantes al hablar de diferentes temas relacionados al área de las Ciencias Naturales, realizar proyectos en ABP (Aprendizaje Basado en Proyectos), inseguridad al exponer o conversar diferentes temas con el docente.<hr/>ABSTRACT: This article is based on the study carried out on the students of the Tenth year of higher basic education of the School of Basic Education 24 de Julio. Its objective is to present the diagnosis on the development of learning in Natural Sciences mediated by educommunication in Higher Basic Education. Despite the fact that it has been a subject analyzed from a pedagogical and communicational point of view, there are still insufficiencies when it comes to addressing it. In the diagnosis phase, the difficulties that students present when talking about different topics related to the area of Natural Sciences, carrying out projects in PBL (Project-Based Learning), insecurity when exposing or talking about different topics with the teacher, were verified. <![CDATA[Research, Development and Technological Innovation Management Strategy of the Radio and Television Cuban Institute for 2022-2026 Period]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El presente artículo aborda la elaboración de una estrategia de gestión para el desarrollo de los sistemas de ciencia, investigación e innovación tecnológica en el Instituto Cubano de Radio y Televisión. El estudio toma como precedente para el análisis, los resultados de un proceso de diagnóstico inicial en la entidad, diversos documentos concernientes a los planes, objetivos y líneas de acción del Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente de Cuba (CITMA), así como la estrategia que realizó la Dirección de Desarrollo, Inversiones, Ciencia y Tecnología en el año 2008 como antecedente. Se emplea una metodología cualitativa basada en el diseño de estrategias, la tormenta de ideas, entrevistas semiestructuradas y el análisis bibliográfico documental sobre la temática en el ámbito nacional e internacional. La investigación aporta a la planificación e implementación de estrategias importantes para el desarrollo de los sistemas del Instituto atendiendo a las actividades de I+D+i.<hr/>ABSTRACT This article addresses the development of a management strategy related to science, research and technological innovation systems at the Cuban Institute of Radio and Television. The study takes as a precedent for the analysis the results of an initial diagnostic process in the entity, various documents concerning the plans, objectives and lines of action of the Ministry of Science, Technology and Environment of Cuba (CITMA), as well as the strategy carried out by the Department of Development, Investments, Science and Technology in 2008 as background. A qualitative methodology based on strategy design, brainstorming, semi-structured interviews and documentary bibliographic analysis on the subject at the national and international level is used. Research contributes to the planning and implementation of important strategies for the development of the Institute's systems, attending to R&amp;D activities. <![CDATA[Cultural Promotion vs. Commercial Promotion. Critical Analysis on the Valuation of Ecuadorian Culture]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La diversidad cultural, considerada como uno de los aspectos más distintivos de la complejidad humana, nos encamina a determinar cómo la promoción cultural de una localidad, región, país o continente, permite conocer con mayor amplitud a las sociedades. En este contexto, se evidencia que la cultura se promociona desde un contexto comercial, que otorga mayor importancia a la economía que a los acervos culturales, y que cada vez gana más espacios en los canales de difusión de la cultura, lo cual hace necesario que se establezcan diferencias entre la promoción de la cultura con relación a la promoción comercial. En el contexto latinoamericano se considera que el Estado ecuatoriano debe encontrar mecanismos encaminados a lograr una mayor participación de las personas en los procesos culturales, estimulando y fomentando la cultura y su diversidad. En el presente artículo se analiza el valor de la cultura frente a la economía en el contexto global, el papel de la cultura ecuatoriana en el ámbito latinoamericano vigente, así como la relación entre la promoción cultural y la promoción comercial como acciones contrapuestas en su intencionalidad.<hr/>ABSTRACT Cultural diversity, considered one of the most distinctive aspects of human complexity, guides us to determine how the cultural promotion of a locality, region, country or continent, allows us to know societies more broadly. In this context, it is evident that culture is promoted from a commercial context, that gives greater importance to the economy than to cultural heritage, and that it is increasingly gaining more space in the channels of cultural diffusion, which makes it necessary for differences are established between the promotion of culture in relation to commercial promotion. In the Latin American context, it is considered that the Ecuadorian State must find mechanisms aimed at achieving a greater participation of people in cultural processes, stimulating and promoting culture and its diversity. This article analyzes the value of culture against the economy in the global context, the role of Ecuadorian culture in the current Latin American environment, as well as the relationship between cultural promotion and commercial promotion as opposed actions in their intentionality. <![CDATA[Improvement Proposal Based on Technological Tools in the Hygiene and First Aid Module, of the Sports and Recreation Career of the State Technical Training Center of Arica and Parinacota]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Esta investigación surge como respuesta a las condiciones de aprendizaje que nos impone el contexto actual de signado por una pandemia que ha afectado a la población en general y a los estudiantes en particular, lo cual ha significado un cambio evidente en el paradigma educativo y en consecuencia en la forma de impartir las clases. Los establecimientos educacionales y los profesores se han visto en la necesidad de innovar y utilizar la virtualidad para fomentar el aprendizaje de los estudiantes. En consecuencia, se realiza una propuesta de mejoramiento basada en el uso de las tecnologías informáticas de la comunicación, y en el desarrollo de entornos virtuales de aprendizaje, mediante el rediseño del programa del módulo de Higiene y Primeros Auxilios y el diseño de un manual que promueva la incorporación de metodologías de enseñanza-aprendizaje; este último es sometido a la consideración de los profesores para evaluar su impacto de cara a su desempeño profesional y al aprendizaje significativo de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT This research arises as a response to the learning conditions imposed on us by the current context marked by a pandemic that has affected the population in general and students in particular, which has meant an evident change in the educational paradigm and consequently in the way of teaching. Educational establishments and teachers have seen the need to innovate and use virtuality to promote student learning. Consequently, an improvement proposal is made based on the use of computer communication technologies, and on the development of virtual learning environments, through the redesign of the Hygiene and First Aid module program and the design of a manual that promote the incorporation of teaching-learning methodologies; the latter is submitted to the consideration of teachers to assess its impact in terms of their professional performance and meaningful student learning. <![CDATA[Methodological Proposal for the Study of Communicative Treatment with a Gender Perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo este artículo fue proponer dimensiones para el estudio empírico del tratamiento comunicativo de la información en la prensa. Plantear como objeto de estudio los sistemas de género, es el punto de partida para cuestionar los relacionamientos de poder desde los objetivos impulsados por este hasta sus formas de racionalización. El sexismo afecta los criterios de trascendencia social dentro de la prensa, lo que origina dos grandes consecuencias: la distribución desigual de las fuentes narrativas y el tratamiento desigual de hombres y mujeres. El tratamiento comunicativo incita una lectura jerarquizada de la información que, al proponer conceptos e interpretaciones, estimula relaciones y formas de intercambio entre los ciudadanos. Revitaliza una visión del mundo androcéntrica, en la medida que infravalora y niega los aportes de la mujer a la sociedad. Para desmontar esa visión, se precisa comenzar con la delimitación del marco geográfico-cultural, físico y temporal que afecta a los sujetos de la noticia, pasando por el papel de la legitimación, la disimulación, la fragmentación y la reificación, al jerarquizar la información; los indicadores de poder tan relevantes como la distribución de roles y fuentes, las normatividades y los estereotipos; hasta llegar a los elementos del lenguaje.<hr/>ABSTRACT The research objective is to propose dimensions for the empirical study of the communicative treatment of information in the press. Raising gender systems as an object of study is the starting point to question power relations from the objectives promoted by this to their forms of rationalization. Sexism affects the criteria of social transcendence within the press, originating two great consequences: the unequal distribution of narrative sources, and the unequal treatment of men and women. The communicative treatment encourages a hierarchical reading of the information that, by proposing concepts and interpretations, stimulates relationships and forms of exchange among citizens. Revitalizes an androcentric worlview, to the extent that it undervalues and denies the contributions of women to society. To dismantle this vision, it is necessary to begin with the delimitation of the geographical-cultural, physical and temporal framework that affects the subjects of the news; going through the role of legitimation, dissimulation, fragmentation and reification when prioritizing information; indicators of power as relevant as the distribution of roles and sources, norms and stereotypes; until you get to the elements of language. <![CDATA[Social Perceptions of Well-being and Family Prosperity in Urban Middle Classes of Different Socio-structural Groups of Santa Clara City, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El bienestar y la prosperidad familiar se constituyen como constructos perceptivos en las familias, por ser estas el espacio por excelencia para su acceso. La investigación tuvo como objetivo develar percepciones sociales de bienestar y prosperidad familiar en capas medias urbanas de diferentes grupos socioestructurales, desde una metodología cualitativa constructivo-interpretativa. Se empleó como técnica un cuestionario cualitativo de preguntas abiertas. La muestra quedó conformada por 31 sujetos de diferentes grupos socioestructurales. La interpretación de los resultados se hizo mediante el análisis de contenido, a través de la herramienta ATLAS.ti 9. El contenido de la percepción apuntó, en un primer momento, a la significación de bienestar y prosperidad familiar, la valoración de sus condiciones de acceso a ambos estados, y las aspiraciones para vivir con bienestar y prosperidad. Posteriormente, se construyeron dos modelos comprensivos de percepciones sociales de bienestar y prosperidad en capas medias urbanas como resultado fundamental del estudio.<hr/>ABSTRACT: Well-being and family prosperity are constituted as perceptive constructs in families, these being the space par excellence for their access. The research aimed to reveal social perceptions of well-being and family prosperity in urban middle classes of different socio-structural groups, assuming a constructive-interpretive qualitative methodology. A qualitative questionnaire of open questions was used as a technique. The sample was made up of 31 subjects from different socio-structural groups; the interpretation of the results was done through content analysis through the ATLAS.ti 9 tool. The content of the perception pointed, at first, to the significance of well-being and family prosperity, the assessment of their conditions of access to both states and aspirations to live with well-being and prosperity, subsequently two comprehensive models of social perceptions of well-being and prosperity in middle urban layers were built as a fundamental result of the study. <![CDATA[A Critique of Neocolonial Political Economy: An Approach to the Work of Manuel Maldonado-Denis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Manuel Madonado-Denis fue un prolífico historiador puertorriqueño. Su obra, enmarcada en el proceso de radicalización tras la Revolución cubana, expresa las tensiones de la intelectualidad marxista de la región: por un lado, la búsqueda de comprender en términos históricos la debilidad de las posiciones radicales e independentistas; por el otro, un intento de captar los procesos de la coyuntura. En este trabajo se abordan las tensiones, los problemas y los límites de una reflexión que intentó comprender la especificidad de la situación puertorriqueña y caribeña, sin renunciar a una explicación totalizante. Se analizan tres aspectos: la historia y crítica del colonialismo, el énfasis en la coyuntura de finales de la década de 1960, y la específica construcción de una genealogía del pensamiento antillano revolucionario.<hr/>ABSTRACT: Manuel Madonado-Denis was a prolific Puerto Rican historian. His work, framed in the process of radicalization after the Cuban revolution, expresses the tensions of the Marxist intelligentsia in the region. On the one hand, the search to understand in historical terms the weakness of the radical and independence positions; on the other, an attempt to capture the processes of the conjuncture. This paper explores the tensions, problems and limits of a reflection that tried to understand the specificity of the Puerto Rican and Caribbean situation, without renouncing a totalizing explanation. Three aspects are analyzed: the history and critique of colonialism, the emphasis on the conjuncture of the late sixteens and the specific construction of a genealogy of revolutionary Antillean thought. <![CDATA[Cuba: The Exercise of Popular Political Power in Conditions of a Sustained Historical Challenge]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El trabajo aproxima a un enfoque general del ejercicio de poder político popular en condiciones de transición extraordinaria al socialismo en Cuba. Considera factores que actúan como permanencias históricas que cualifican ese proceso: el subdesarrollo, la dependencia económica externa y la agresión enemiga, lo que revela invariantes de sus repercusiones en la calidad clasista popular del ejercicio de poder, al condicionar, material y espiritualmente, sus concepciones, proyecciones, prácticas y resultados. En ese orden, se subrayan elementos caracterizadores de la encrucijada cultural política presente en ese proceso, que ilustran cuánto estos tensan históricamente la posibilidad de convertirlo, en primer lugar, en socialista. En general, se subraya el carácter de desafío histórico que significa satisfacer la función social general de dicho ejercicio durante la transición cubana al socialismo; y, por tanto, la permanente demanda social de desarrollo de la creatividad política.<hr/>ABSTRACT: The work approximates, a general approach to the exercise of popular political power in conditions of extraordinary transition to socialism in Cuba. It considers factors that act as historical permanences that qualify this process: underdevelopment, external economic dependence and enemy aggression, revealing invariants of their repercussions on the popular class quality of the exercise of power, by materially and spiritually conditioning their conceptions, projections, practices and results. In that order, characterizing elements of the political cultural crossroads present in this process are highlighted, which illustrate how much they historically strain the possibility of turning it into the first socialist. In general, the character of historical challenge is underlined, which means satisfying the general social function of said exercise during the Cuban transition to socialism and, therefore, the permanent social demand for the development of political creativity. <![CDATA[USAID in México: Asymmetries between Discourse and Reality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: El estudio ilustra una de las maneras en que Estados Unidos hace uso de la comunicación como instrumento de dominación en su proyección hacia el exterior. En este marco se focalizará en el análisis de las microestructuras del discurso político de la Agencia de Estados Unidos para el Desarrollo Internacional en la legitimación del uso de la cooperación internacional como instrumento de su política exterior hacia México durante el mandato presidencial de Donald Trump (2017-2021). La investigación se inscribió en la perspectiva cualitativa, y utilizó la revisión bibliográfica documental y la entrevista como técnicas de recopilación de información. Los resultados revelaron que el discurso de la USAID hacia México emplea el pretexto de la cooperación para el desarrollo como imagen pública, para llevar a cabo sus planes injerencistas políticos en pos de beneficiar el capital norteamericano y para estimular las actividades de biopiratería.<hr/>ABSTRACT: The study illustrates one of the ways in which the United States uses communication as an instrument of domination in its projection abroad. In this framework, it will focus on the analysis of the microstructures of the political discourse of the United States Agency for International Development in the legitimization of the use of international cooperation as an instrument of its foreign policy towards Mexico during the presidential term of Donald Trump (2017). -2021). The research was inscribed in the qualitative perspective, and used the documentary bibliographical review and the interview as information gathering techniques. The results revealed that USAID's discourse towards Mexico uses the pretext of development cooperation as a public image, to carry out its political interventionist plans in order to benefit North American capital and to stimulate biopiracy activities. <![CDATA[Social cohesion in updating the Cuban Model. Notes for discussion and research]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo examina la propuesta de actualización del modelo económico y social cubano. Tiene por objetivo abordar los supuestos teóricos de la cohesión social contenidos en el proceso de actualización del modelo cubano, tomando como punto de partida la necesidad de dialogar en torno a sus potencialidades, aciertos y desaciertos, si se trata ahora de transformar el proyecto social. Para cumplir con este propósito se repasan transversalmente, por medio del análisis de documentos y a tono con la bibliografía especializada, las aristas de dicho proceso de perfeccionamiento y diferentes enfoques teóricos de la cohesión social. Como resultado, se concluye que la cohesión es una construcción social, dinámica y cambiante, toda vez que responde a objetivos concretos de un contexto histórico-social determinado. De esta manera se convierte en alternativa y línea de trabajo en el enfrentamiento a la supremacía del sistema capitalista actual y en la aspiración de un futuro mejor.<hr/>ABSTRACT The article examines the proposal to update the Cuban economic and social model. Its objective is to address the theoretical assumptions of social cohesion contained in the process of updating the Cuban Model, taking as a starting point the need to dialogue about its potentialities, successes and failures; if it is now about transforming the social project. To fulfill this purpose, the edges of said improvement process and different approaches to social cohesion are reviewed transversely, through the analysis of documents and in tune with the specialized bibliography. As a result, it is concluded that cohesion is a social, dynamic and changing construction; since it responds to specific objectives of a specific historical-social context. In this way it becomes an alternative and line of work in the confrontation with the supremacy of the current capitalist system, and in the aspiration of a better future. <![CDATA[Community Education for Climate Change Adaptation in Coastal Settlements. Isabela de Sagua]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La problemática ambiental conlleva a la necesidad de fortalecer el conocimiento de la población acerca del cambio climático y reducir vulnerabilidades. Se plantea como problema cómo contribuir a la educación en comunidad para la adaptación al cambio climático en el asentamiento costero de Isabela de Sagua, para lo que se proponen acciones, que inducen procesos participativos comunitarios ante los impactos del cambio climático. El enfoque metodológico cualitativo utilizó la investigación acción participativa y transformadora, que profundizó acerca del conocimiento de la comunidad sobre los peligros asociados al cambio climático; y proyectó, mediante el trabajo participativo y transformador acciones, actitudes y conductas a seguir como parte de la adaptación al cambio climático. Los hallazgos evidenciaron insuficiente conocimiento del problema que genera vulnerabilidad ante los peligros. Del trabajo realizado emergieron en la comunidad y los grupos de personas las capacidades y potencialidades para la reducción de los riesgos y la adaptación ante este problema ambiental.<hr/>ABSTRACT Environmental problems lead to the need to strengthen the population's knowledge about climate change and reduce vulnerabilities. The problem is how to contribute to community education for adaptation to climate change in the coastal settlement of Isabela de Sagua, for which actions are proposed, inducing community participatory processes in the face of the impacts of climate change. The qualitative methodological approach uses participatory and transformative action research, which deepens the knowledge of the community about the dangers associated with climate change and projects, through participatory and transformative work, actions, attitudes and behaviors to be followed as part of adaptation to climate change. The findings show insufficient knowledge of the problem that generates vulnerability to hazards, from the work carried out, the capacities and potentialities for risk reduction and adaptation to this environmental problem emerge in the community and groups of people. <![CDATA[Software Prototype for the Evaluation of the Social Impact of Climate Change in Coastal Settlements in Pinar del Río Province]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Los impactos sociales del cambio climático comprenden, por una parte, los efectos directos (psicológicos y sociológicos) que provoca sobre los seres humanos; y, por otra, las consecuencias que emanan del resto de los impactos ya descritos, los cuales agravan la situación social de las personas, las comunidades o los países, y acrecientan sus vulnerabilidades, lo que conduce a un ulterior estado de total inseguridad social. En este sentido, se ven afectadas las condiciones más elementales de la vida: la alimentación, la salud, la vivienda, el empleo, la educación, el abasto de agua potable, el saneamiento, entre otras. En la provincia de Pinar del Río los asentamientos costeros constituyen las de mayor vulnerabilidad al cambio climático. El presente artículo aborda la propuesta de un prototipo de software para la evaluación del impacto social del cambio climático en asentamientos costeros de la provincia de Pinar del Río. Para ello se abordaron los principales sistemas afines hallados. Finalmente, se presentaron las tecnologías, las herramientas y la metodología para el desarrollo del sistema.<hr/>ABSTRACT: The social impacts of climate change include, on the one hand, the direct effects (psychological and sociological) that it causes on human beings and; on the other, the consequences that emanate from the rest of the impacts already described, which aggravate the situation. of people, communities or countries, and increase their vulnerabilities, leading to a further state of total social insecurity. In this sense, the most basic conditions of life are affected, such as: food, health, housing, employment, education, drinking water supply, sanitation, among others. In the province of Pinar del Río, coastal settlements are the most vulnerable to climate change. This article deals with the proposal of a software prototype for the evaluation of the social impact of climate change in coastal settlements in the province of Pinar del Río. For this, the main related systems found were addressed. Finally, the technologies, tools and methodology for the development of the system are presented. <![CDATA[Documents of the Cuban Revolution 1966]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322023000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN: Los impactos sociales del cambio climático comprenden, por una parte, los efectos directos (psicológicos y sociológicos) que provoca sobre los seres humanos; y, por otra, las consecuencias que emanan del resto de los impactos ya descritos, los cuales agravan la situación social de las personas, las comunidades o los países, y acrecientan sus vulnerabilidades, lo que conduce a un ulterior estado de total inseguridad social. En este sentido, se ven afectadas las condiciones más elementales de la vida: la alimentación, la salud, la vivienda, el empleo, la educación, el abasto de agua potable, el saneamiento, entre otras. En la provincia de Pinar del Río los asentamientos costeros constituyen las de mayor vulnerabilidad al cambio climático. El presente artículo aborda la propuesta de un prototipo de software para la evaluación del impacto social del cambio climático en asentamientos costeros de la provincia de Pinar del Río. Para ello se abordaron los principales sistemas afines hallados. Finalmente, se presentaron las tecnologías, las herramientas y la metodología para el desarrollo del sistema.<hr/>ABSTRACT: The social impacts of climate change include, on the one hand, the direct effects (psychological and sociological) that it causes on human beings and; on the other, the consequences that emanate from the rest of the impacts already described, which aggravate the situation. of people, communities or countries, and increase their vulnerabilities, leading to a further state of total social insecurity. In this sense, the most basic conditions of life are affected, such as: food, health, housing, employment, education, drinking water supply, sanitation, among others. In the province of Pinar del Río, coastal settlements are the most vulnerable to climate change. This article deals with the proposal of a software prototype for the evaluation of the social impact of climate change in coastal settlements in the province of Pinar del Río. For this, the main related systems found were addressed. Finally, the technologies, tools and methodology for the development of the system are presented.