Scielo RSS <![CDATA[Alcance]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2411-997020230002&lang=pt vol. 12 num. 32 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Digital competencies and information quality: case study of public companies Manta, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La información es considerada en las instituciones públicas como un recurso estratégico necesario para la toma de decisiones en los diversos niveles jerárquicos, así como el medio con el que las empresas se presentan al exterior, mediante sus productos o servicios, a través del uso de herramientas tecnológicas, específicamente el internet, haciendo que estén disponibles en cualquier momento y lugar. La evolución de la tecnología ha generado grandes cambios en la manera de acceder, manipular, guardar y recuperar la información, esto implica que las organizaciones gubernamentales se comprometan a revisar referentes actuales sobre el gobierno electrónico. El objetivo del estudio es evaluar la calidad de la información y las competencias tecnológicas digitales de los usuarios externos. La metodología utilizada para dar respuesta a los objetivos planteados fue una investigación descriptiva, apoyándose del análisis de la estadística descriptiva para cada una de las variables. Esta investigación se aplicó a 3 instituciones públicas, se empleó un muestreo aleatorio simple obteniendo como muestra 1273 usuarios externos. Los resultados obtenidos fue que la media más alta la obtuvo la calidad intrínseca operativa con un valor de 2.30, en cuanto a las competencias digitales el 58,8% de los usuarios externos no poseen habilidades y conocimiento. Se puede concluir que en relación con las competencias digitales los usuarios presentan dificultad sobre las habilidades básicas en el manejo de Tics, al referirnos a la calidad de la información se debería actuar dentro de la empresa para facilitar al cliente la búsqueda, manejo y entrega de la información clara y oportuna.<hr/>ABSTRACT Information is considered in public institutions as a necessary strategic resource for decision-making at the various hierarchical levels, as well as the means with which companies present themselves abroad, through their products or services, using technological tools, specifically the internet, making them available at any time and place. The evolution of technology has generated great changes in the way of accessing, manipulating, storing, and retrieving information, this implies that government organizations commit to review current references on electronic government. The objective of the study is to evaluate the quality of information and the digital technological competences of external users. The methodology used to respond to the objectives set was a descriptive research, based on the analysis of descriptive statistics for each of the variables. This research was applied to 3 public institutions, a simple random sampling was used, obtaining 1273 users as a sample. The results obtained were that the highest average was obtained by the intrinsic Operational quality with a value of 2.30, in terms of digital skills 58.8% of external users do not have skills. It can be concluded that in relation to digital skills users have difficulty on the basic skills in the management of ICT, when referring to the quality of the information should act within the company to facilitate the client the search, management, handling and delivery of clear and timely information. <![CDATA[Presence of ICTs in the educational communicative processes of the Journalism course at the Catholic University of Cuenca, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200037&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo fue diagnosticar el equipamiento y el uso de las TIC’s en el proceso de enseñanza y aprendizaje en los docentes y estudiantes de la Carrera de Periodismo de la Universidad Católica de Cuenta (Ecuador). El enfoque de la investigación empleado fue de corte mixto (cualitativo-cuantitativo), de tipo descriptivo y diseño transversal. La población estuvo conformada por 10 docentes (entre 40 a 53 años) y 103 estudiantes del primero al décimo ciclo (entre 17 a 36 años). Los instrumentos para la obtención de datos fue el cuestionario de tipo cerrado y establecido en escala de Likert y como complemento fue la guía de observación, ambos estructurados en tres componentes: 1) Estructura y uso de la tecnología. 2) Percepciones sobre el uso de las herramientas tecnológicas y 3) Equipamiento tecnológico, su obtención de información se generó en base a un rastreo y análisis bibliográfico en buscadores académicos, revistas, congresos y seminarios; así como también en bases de datos científicas, que permitió proporcionar un análisis en los elementos indispensables para el estudio de la investigación, donde se determina que los estudiantes tienen en un mayor uso de las tecnologías de la comunicación en relación al de sus docentes, puesto que los estudiantes al estar en un sistema 'millennials' tienen un mejor conocimiento y destrezas, ya que en su generación de los ochenta estos cuentan con un acto grado de conocimiento tecnológico valores sociales y éticos.<hr/>ABSTRACT The purpose was to diagnose the equipment and the use of ICTs in the teaching and learning process in teachers and students of the Information Sciences and Social Communication Career of the Catholic University of Cuenca (Ecuador). The research approach used was qualitative-quantitative, descriptive and cross-sectional. The sample population consisted of 10 teachers (between 40 and 53 years old) and 103 students from the first to the tenth cycle (between 17 and 36 years old). The instruments for obtaining data was the closed questionnaire established on the Likert scale and as a complement it was the observation guide, both structured in three components: 1) Structure and use of technology. 2) Perceptions on the use of technological tools and 3) Technological equipment, their obtaining of information was generated based on a bibliographic tracking and analysis in academic search engines, magazines, conferences and seminars; as well as in scientific databases, which allowed to provide an analysis of the essential elements for the study of research, where it is determined that students have a greater use of communication technologies in relation to that of their teachers, since that students, being in a millennial system, have better knowledge and skills, since in their generation of the eighties they have an act of technological knowledge, social and ethical values. <![CDATA[Mapping customer experience: a taxonomical study using bibliometric visualization]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La comunicación integrada de marketing es un tema que apuesta por la combinación de canales, disciplinas y herramientas para anunciar con eficacia un mensaje claro, persuasivo y coherente, sin embargo, no hay un consenso sobre su conceptualización y aplicación práctica en el turismo. Por tanto, la presente investigación tuvo como objetivo estudiar la producción científica indexada en la base de datos Dimensions sobre Comunicación Integrada de Marketing (CIM) en el sector del turismo, en el período de 1991 al 2021. A través de indicadores bibliométricos y con el empleo de los softwares Endnote 9, Bibexcel, Excel y VOSviewer se representó la información más relevante y las principales líneas temáticas en esta área. Los principales resultados muestran que la producción sobre la CIM experimenta un crecimiento exponencial y alto grado de actualidad. Finalmente, el enfoque general se centra en el consumidor y las potencialidades que brinda para el sector turístico en la consolidación de los destinos e instituciones.<hr/>ABSTRACT Integrated Marketing communication is a topic that bets on the combination of channels, disciplines and tools to effectively announce a clear, persuasive and coherent message, however, there is no consensus on its conceptualization and practical application in tourism. Therefore, this research aimed to study the scientific production indexed in Dimensions database on Integrated Marketing Communication (IMC) in the tourism sector, in the period from 1991 to 2021. Through bibliometric indicators and the use of Endnote 9, Bibexcel, Excel and VOSviewer software, the most relevant information and the main thematic lines in this area were represented. The main results show that the production on the CIM experiences exponential growth and a high degree of relevance. Finally, the general approach focuses on the consumer and the potential that it offers to the tourism sector in the consolidation of destinations and institutions. <![CDATA[Perception of organizational communication and its management in university evaluation and accreditation processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200093&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo de la investigación que da origen al presente artículo es determinar la percepción que, sobre la comunicación organizacional y su gestión en el fortalecimiento de los procesos de evaluación y acreditación universitaria, tienen los públicos de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador, donde teórica y metodológicamente los procesos de comunicación, evaluación y acreditación no suelen verse interconectados. Ello hace poco efectivo el proceso y su sostenibilidad, afectando al conjunto organizacional que tributa al enriquecimiento cognitivo de la sociedad donde está enclavada. La metodología es de tipo exploratorio, descriptivo, correlacional no experimental de corte transaccional y explicativo mediante la aplicación de una encuesta a docentes y grupos de discusión. Los resultados muestran una percepción mayoritariamente desfavorable hacia el papel de la comunicación organizacional en los procesos de evaluación y acreditación que ha vivido dicha universidad, que facilite al proceso su cabal desarrollo en todas las fases de preparación.<hr/>ABSTRACT The objective of the research that gives rise to this article is to determine the perception that the public of the Catholic University of Cuenca, Ecuador, has of organizational communication and its management in strengthening the processes of university evaluation and accreditation, where theoretically and methodologically the methods of communication, evaluation, and certification are not usually interconnected. It makes the process and its sustainability ineffective, affecting the whole organization that contributes to the cognitive enrichment of the society where it is located. The methodology is exploratory, descriptive, non-experimental correlational, transactional, and explanatory through the application of a survey to teachers and discussion groups. The results show a mostly unfavorable perception of the role of organizational communication in the evaluation and accreditation processes this university has undergone, which facilitates its full development in all phases of preparation. <![CDATA[Interactivity on Twitter and its dilemmas in communication students from Cuenca and Azuay]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El uso de las redes sociales permite un alto nivel de conectividad entre sus usuarios, a la vez que representan un canal de comunicación basado en la inmediatez y la libertad de expresión, especialmente de los jóvenes, por lo que la presente investigación se inserta dentro de las necesidades de reflexión y análisis, en el campo de la ciencia, tecnología, innovación y sociedad. El objetivo planteado es fundamentar el papel de la tecnología en el estudio de la interactividad en la red social Twitter y los dilemas sociales que se presentan ante los estudiantes de la carrera de comunicación de las universidades de cuenca y de la universidad del Azuay. Es un estudio de enfoque mixto, se aplicó el análisis de contenidos mediante la revisión de fuentes bibliográficas, se cuantificó el uso de Twitter y se utilizó la técnica de grupos focales. Entre los principales resultados se tuvo que los estudiantes de Comunicación Social utilizan Twitter para interactuar mediante publicaciones, retuits y recursos multimedia. Existen diversos dilemas a los que se exponen los usuarios, destacándose la decisión entre hacer una publicación para generar interacción y exponerse a recibir críticas. Se concluye que el uso de Twitter por los jóvenes estudiantes de comunicación social de las universidades de Cuenca y Azuay representa una herramienta positiva para la interacción, sin embargo, también existen riesgos que pueden incluso afectar las emociones.<hr/>ABSTRACT The use of social networks encourages a high level of connectivity among its users while they also represent a communication channel based on immediacy and freedom of expression, especially in young people. Therefore, this research fits within the needs for reflection and analysis in the field of science, technology, innovation and society. The proposed objective of this research is to establish the role of technology in the study of interactivity in the social network Twitter and the social dilemmas that arise in the students majoring in communication at the University of Cuenca and the University of Azuay. It is a mixed method study which has applied content analysis by reviewing bibliographic sources. Also, the use of Twitter was quantified. Finally, a focus group technique was used. The main results shows that Social Communication students use Twitter to interact through posts, retweets and multimedia resources. Additionally, the users have to face several dilemmas, accentuating the decision they have to make between posting to generate interaction and taking the risk of receiving criticism. It can be concluded that the use of Twitter by young students majoring in social communication at the University of Cuenca and the University of Azuay represents a positive tool for interaction; however, there are also risks that can even affect their feelings. <![CDATA[The 2016 FOIA Improvement Act: scope and challenges under the Trump Administration]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200130&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El gobierno de Barack Obama implementó órdenes ejecutivas y leyes para establecer un gobierno abierto que, a pesar de sus limitaciones, marcaron un cambio. Relevante fue la Ley de Mejoras de la Libertad de Información de 2016. Determinar el alcance de sus modificaciones y explicar los desafíos para su implementación durante la administración de Donald Trump fueron los objetivos de este artículo. Se usó la perspectiva sistémica, el método bibliográfico, el análisis de contenido cualitativo a documentos oficiales y el método comparativo. Se concluyó que el alcance de la modificación de la ley estuvo signado por la continuación del salto tecnológico iniciado por la E-FOIA de 1996 aunque se mantuvieron o introdujeron otros vacíos que permiten interpretaciones discrecionales de la ley. Dentro de los desafíos están el contexto político de su aplicación, la ausencia de voluntad política del presidente, las disposiciones administrativas, la cultura del retraso y el poco personal.<hr/>ABSTRACT The Obama Administration implemented executive orders and public laws aimed at regulating the role of an open government. Despite not being comprehensive enough they are considered a turning point in history. Relevant was the FOIA Improvement Act of 2016 (PL 114-185). Therefore, to establish its scope and explain its challenges during the Trump Administration was the purpose of this article. We use the systemic perspective, the bibliographic method, the qualitative content analysis to official documents of the American government as well as the comparative method. The conclusion was that the scope of the Act was marked by the technological change implemented by the 1996 E-FOIA Act although some gaps were either kept or introduced. They lead to some discretionary interpretations of the law. Among the challenges are the political context in which it is apply, the lack of political will of the President, administrative measures, cultural delay and reduced staff. <![CDATA[Communication practices of the Facebook Virtual Community Mujeres Cuenca, for the empowerment of women]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200157&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo se propone determinar los usos de la red social Facebook en la comunidad de “Mujeres Cuenca”, con énfasis en los temas de interés de sus miembros. Para ello, se analizaron 87 publicaciones correspondientes al mes de diciembre del año 2022, de un total de 4942, con 159 diarias como promedio. Destacaron las publicaciones relacionadas con temas como sanidad, economía, ofertas de trabajo. El estudio concluye la comunidad virtual es activo pues la mujer adquiere un espacio en su grupo y tales prácticas nacen desde la construcción colectiva a partir del intercambio de información, conocimiento y la participación de sus integrantes. En esta comunidad, la comunicación interactiva es descentrada y horizontal, lo que permite que los miembros se expresen abiertamente, fortaleciendo su empoderamiento.<hr/>ABSTRACT The article aims to determine the uses of the social network Facebook in the community of "Mujeres Cuenca", with emphasis on the topics of interest of its members. For this purpose, 87 publications corresponding to the month of December 2022 were analyzed, out of a total of 4942, with 159 daily on average. The publications related to topics such as health, economy and job offers stood out. The study concludes that the virtual community is active because the woman acquires a space in her group and such practices are born from the collective construction from the exchange of information, knowledge and the participation of its members. In this community, interactive communication is decentralized and horizontal, which allows members to express themselves openly, strengthening their empowerment. <![CDATA[Conceptual and operational definition of communicative practices as singular social practices]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200172&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se asevera en el campo académico de la comunicación social que las prácticas comunicativas son expresión de las prácticas sociales. Sin embargo, no abundan explicaciones ontológicas, ni comunicológicas que expongan la condición de existencia de este concepto por las regularidades que lo hacen aparecer en tal clasificación teórica. Se hace una aproximación a esta problemática, mediante el análisis y la síntesis del resultado ofrecido por análisis de categorías contrastadas a partir de sistematizaciones realizadas mediante investigación bibliográfica que permitió lograr una definición de prácticas comunicativas, esta expresa la condición de posibilidad de existencia que tiene la relación de universalidad- singularidad entre los conceptos de proceso y prácticas comunicativas. Igualmente, la revelación de la singularidad del concepto de prácticas comunicativas sociales en la manera que expresa el modo específico de combinar sus dimensiones, propiedades y rasgos, inherentes a otras combinaciones, en otro grado, al concepto práctica social como universal.<hr/>ABSTRACT It is asserted in the academic field of social communication that communicative practices are an expression of social practices. However, there are not many ontological or communication explanations that expose the condition of existence of this concept due to the regularities that make it appear in such a theoretical classification. An approximation to this problem is made, through the analysis and synthesis of the result offered by the analysis of contrasted categories from systematizations carried out through bibliographic research that allowed to achieve a definition of communicative practices, this expresses the condition of possibility of existence that has the relationship of universality-singularity between the concepts of process and communicative practices. Likewise, the revelation of the singularity of the concept of social communicative practices in the way that it expresses the specific way of combining its dimensions, properties and features, inherent to other combinations, to another degree, to the concept of social practice as universal. <![CDATA[Trends and Challenges of Digital Journalism in Chimborazo: An Innovative Model for Professional Practice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200205&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El periodismo digital en Chimborazo en la actualidad tiene una serie de tendencias y desafíos que lo han catapultado hacia una transformación significativa, buscando un modelo innovador para el ejercicio profesional. En el contexto actual, las mediaciones tecnológicas han redefinido tanto las lógicas de producción de contenidos como las lógicas de consumo de información. En lo que respecta a la producción de contenidos, la narrativa hipermedia se ha vuelto esencial con la integración de elementos multimedia, como imágenes, video y audio, lo que ha permitido a los periodistas contar historias de manera más rica y atractiva; además, la personalización de contenidos se ha convertido en una tendencia clave, adaptando las historias a las preferencias de la audiencia. En cuanto a las lógicas de consumo de información, la inmediatez y la movilidad son factores predominantes, donde la audiencia requiere acceso a contenidos en tiempo real y hacerlo desde dispositivos móviles; lo que ha conllevado a una mayor demanda de contenidos breves y directos, así como a la necesidad de optimizar la experiencia del usuario en plataformas móviles. Este desafío se complementa con la ética y la calidad periodística, donde la veracidad y la verificación de los hechos son fundamentales en un entorno donde las noticias falsas pueden propagarse rápidamente; por lo que los periodistas en Chimborazo deben mantener altos estándares éticos mientras se adaptan a las nuevas tecnologías. En aras de apoyar desde la academia ese tránsito en el ejercicio profesional de los periodistas de Chimborazo se formula la propuesta de un modelo de periodismo digital innovador que se basa en las tendencias claves, como la narrativa hipermedia, la personalización de contenidos y los desafíos éticos en la labor del periodismo digital. Ello contribuirá al éxito y la relevancia continuada del periodismo digital en Riobamba y Chimborazo.<hr/>ABSTRACT Digital journalism in Chimborazo today has to its credit a series of trends and challenges that have catapulted it towards a significant transformation, seeking an innovative model for professional practice; in the current context, technological mediations have redefined both the logics of content production and the logics of information consumption; in terms of content production, hypermedia narrative has become essential with the integration of multimedia elements, such as images, video and audio, together with hypertextuality, which has allowed journalists to tell stories in a richer and more attractive way; in addition, content personalization has become a key trend, adapting stories to the audience's preferences. As for the logic of information consumption, immediacy and mobility are predominant factors, where users expect to access news in real time and do so from mobile devices, which has led to a greater demand for short and direct content, as well as the need to optimize the user experience on mobile platforms. Hence, this challenge is complemented by journalistic ethics and quality, where veracity and fact-checking are fundamental in an environment where fake news can spread quickly; therefore, journalists in Chimborazo must maintain high ethical standards while adapting to new technologies. This proposed model is based on key trends, such as hypermedia storytelling and content personalization, and challenges, such as ethics and the practice of digital journalism, that shape the path towards an innovative model for professional practice; adapting to these trends and overcoming these challenges will be essential for the continued success and relevance of digital journalism in Riobamba and Chimborazo. <![CDATA[Digital educommunicative competences in hipermedia environments in the áreas of social sciences of the Catholic University of Cuenca]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200228&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presente investigación fundamenta las competencias digitales educomunicativas para entornos hipermedia que han desarrollado los docentes de las carreras de la Unidad Académica de Ciencias Sociales de la Universidad Católica de Cuenca; tiene un enfoque mixto para cuya dimensión cuantitativa se aplicó un instrumento basado en el marco europeo de competencias digitales, validado previa su aplicación a los Docentes Unidad Académica de Ciencias Sociales de la Universidad Católica de Cuenca. La técnica de recolección de datos es la encuesta desarrollada en Google Forms, cuyo cuestionario de 25 reactivos miden las competencias digitales de los docentes, quienes integran estrategias educomunicativas en entornos hipermedia con competencias digitales adquiridas de manera empírica y les ha permitido la interacción con la tecnología, compartir recursos digitales existentes en el entorno hipermedia, así como ser capaces de crear recursos o reutilizar recursos existentes por lo que se debe identificar el nivel de alfabetización informacional basado en las competencias digitales de la planta docente.<hr/>ABSTRACT The present research bases the educommunicative digital competencies for hypermedia environments that have been developed by teachers of the courses of the Academic Unit of Social Sciences of the Catholic University of Cuenca; It has a search for which an instrument based on the European framework of digital competencies was applied, validated prior to its application to the Teachers of the Academic Unit of Social Sciences of the Catholic University of Cuenca. The data collection technique is the survey developed in Google Forms, whose 25-item questionnaire measures the digital competencies of teachers, who integrate educommunicative strategies in hypermedia environments with digital competencies acquired empirically and have allowed them to interact with technology. , share existing digital resources in the hypermedia environment, as well as being able to create resources or reuse existing resources, so the level of information literacy must be identified based on the digital competencies of the teaching staff. <![CDATA[Relationship between technological innovation, organizational communication and corporate social image of the Catholic University of Cuenca]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El estudio se relaciona con la innovación tecnológica y sus usos para aplicar estrategias comunicativas a nivel de las universidades ecuatorianas y del extranjero. Su objetivo fue fundamentar teóricamente la relación entre innovación tecnológica, comunicación organizacional e imagen social corporativa de la Universidad Católica de Cuenca, Ecuador. Además, analizar los contenidos y herramientas que utilizan los comunicadores de las instituciones de educación superior para relacionarse e informar a sus públicos. La metodología que se aplicó en este estudio fue una revisión bibliográfica que permitió conocer a detalle qué dicen los comunicólogos en referencia a este tema o problemática y las alternativas que se pueden utilizar con el objetivo de mejorar la imagen social y reputación de las universidades en el ámbito y contexto social en el que se desarrollan.<hr/>ABSTRACT The study is related to technological innovation and its uses to apply communication strategies at the level of Ecuadorian and foreign universities. Its objective was to provide a theoretical basis for the relationship between technological innovation, organizational communication and corporate social image of the Catholic University of Cuenca, Ecuador. In addition, to analyze the contents and tools used by communicators of higher education institutions to relate to and inform their audiences. The methodology applied in this study was a bibliographic review that allowed us to know in detail what communicators say in reference to this topic or problem and the alternatives that can be used with the objective of improving the social image and reputation of universities in the social context in which they develop. <![CDATA[Alfabetización tecnológica y audiovisual con niños y adolescentes. Relatoría de una experiencia cubana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200269&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo tiene como base la práctica implementada en “Para verte mejor”, proyecto implementado por la autora y un grupo de estudiantes de Periodismo en una escuela Primaria y una Secundaria Básica Urbana de La Habana. Las experiencias integran el proyecto institucional homónimo de la Disciplina Comunicación Audiovisual de la Facultad de Comunicación y tiene como objetivos fundamentales dotar a niños y adolescentes de herramientas tecnológicas y audiovisuales que les permitan contar historias, hacer un mejor uso de los recursos a su disposición y vincular el mundo audiovisual con el proceso docente educativo correspondiente al año de estudio. A partir de la sistematización y la apropiación de elementos conceptuales de la alfabetización audiovisual y del dominio de este lenguaje, se crean talleres teórico-prácticos en los que se emplean herramientas de la Educación Popular y la Investigación Acción Participación, a la vez que se registra visualmente la experiencia. Como resultados fundamentales resaltan la motivación de los involucrados por el mundo del audiovisual y la generación de competencias y conocimientos útiles en la contemporaneidad.<hr/>ABSTRACT This article is based on the practice implemented in "To see you better", a project implemented by the author and a group of Journalism students in an Elementary School and an Urban Basic Secondary School in Havana. The experiences are part of the homonymous institutional project of the Audiovisual Communication Discipline of the Faculty of Communication and its fundamental objectives are to provide children and adolescents with technological and audiovisual tools that allow them to tell stories, make better use of the resources at their disposal and link the audiovisual world with the educational teaching process corresponding to the year of study. Based on the systematization and appropriation of conceptual elements of audiovisual literacy and mastery of this language, theoretical-practical workshops are created in which Popular Education and Participation Action Research tools are used, while recording visually the experience. As fundamental results, the motivation of those involved in the audiovisual world and the generation of skills and useful knowledge in contemporary times stand out. <![CDATA[The forbidden truth: rock in Cuba as subculture and counterculture (1960-2010)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200282&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Como manifestación cultural asociada a la rebeldía y la ruptura con lo establecido y lo políticamente correcto, la música rock ha sido objeto de prejuicios, censura e incomprensión. A su vez, se erige como un espacio de construcción de identidades para quienes la consumen de forma regular, lo que ha derivado en que estos desarrollen una serie de rasgos y patrones culturales no siempre aceptados por la cultura dominante. En ese contexto, el presente artículo tiene como propósito describir la evolución del carácter subcultural y contracultural del rock en Cuba durante el período 1960-2010, en cuyos extremos reposan la más férrea censura y el reconocimiento oficial. A través de la revisión bibliográfica y las valoraciones de expertos y protagonistas, se logran identificar elementos contextuales que pueden contribuir a una mejor comprensión del fenómeno de las subculturas y las contraculturas en Cuba, y, por consiguiente, a la aplicación de políticas culturales más inclusivas y democráticas.<hr/>ABSTRACT As a cultural manifestation associated with rebellion and breaking with what is established and politically correct, rock music has been object of prejudice, censorship and misunderstanding. At the same time, it stands as a space for the construction of identities for those who consume it on a regular basis, which has led them to develop a series of cultural traits and patterns that are not always accepted by the dominant culture. In this context, the purpose of this article is to describe the evolution of the subcultural and countercultural character of rock music in Cuba during the period 1960-2010, in whose extremes rest the strictest censorship and official recognition. Through the bibliographic review and the evaluations of experts and protagonists, it is possible to identify contextual elements that can contribute to a better understanding of the phenomenon of subcultures and countercultures in Cuba, and, consequently, to the application of more inclusive and more democratic cultural policies. <![CDATA[Knowledge of digital terrestrial television and uses in the receiving societies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200302&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Esta investigación recapitula todo el proceso de digitalización de la televisión en el Ecuador y la creación de políticas para la incursión al apagón tecnológico, las mismas que empezaron en marzo del 2010 a través del Ministro de Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información y con muchos desfases, tanto así que en junio de 2017 se establece que el apagón tecnológico ocurrirá en septiembre del 2018. Pero, esto hasta finales de 2022 no se da. Se describirá teóricamente el tema, la problemática de los canales de televisión al no estar todavía preparados tanto en tecnología como en conocimientos sobre la TDT; así mismo, y de manera, trascendente el público receptor, específicamente en la población del austro ecuatoriano. La metodología aplicada es cualitativa, la observación y entrevistas en profundidad para analizar los comportamientos de la sociedad hacia este cambio tecnológico.<hr/>ABSTRACT This research recapitulates the entire process of digitalization of television in Ecuador and the creation of policies for the incursion into the technological blackout, the same ones that began in March 2010 through the Ministry of Telecommunications and the Information Society and with many lags, so much so that in June 2017 it is established that the technological blackout will occur in September 2018. But, this does not happen until the end of 2022. The subject will be described theoretically, the problems of television channels as they are not yet prepared both in technology and in knowledge of DTT; likewise, and in a transcendent way, the receiving public, specifically in the population of southern Ecuador. The applied methodology is qualitative, observation and in-depth interviews to analyze the behavior of society towards this technological change. <![CDATA[Reflections on academia, audiovisual and intangible heritage based on a research for production]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200317&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo presenta reflexiones para el acercamiento audiovisual a las ritualidades de un alimento primigenio en la cultura cubana, que cobra sentido desde una estrategia deliberada y contextualizada de regreso a la ancestralidad. Este empeño investigativo busca contribuir al rescate de la memoria histórica de una práctica que enraizara la idiosincrasia y cotidianidad de la primera villa desde los propios albores de la conformación civilizatoria de la Isla de Cuba, hoy extendida, resemantizada y enriquecida en muchos otros sitios del país, incluso por los emprendimientos y el turismo.<hr/>ABSTRACT The article presents reflections for the audiovisual approach to the rituals of a primordial food in Cuban culture, which makes sense from a deliberate and contextualized strategy of return to ancestry. This research endeavor seeks to contribute to the rescue of the historical memory of a practice that rooted the idiosyncrasy and daily life of the first village from the very dawn of the civilizing conformation of the island of Cuba, today extended, resemanticized and enriched in many other places of the country, even by entrepreneurship and tourism <![CDATA[Communication, education and university media, a strategic articulation for action]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702023000200342&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El panel que se presenta a continuación es fruto de un conversatorio sostenido como parte de la investigación doctoral de uno de los autores. En una era marcadamente globalizada, desde políticas públicas que tienen aceleradamente que buscar subvertir los efectos tan nocivos y estructurantes del neoliberalismo, las ciencias sociales están conminadas a repensar su contribución, aguzar su esfera de acción social, así como las universidades y los espacios educativos en general. En estas páginas se dan cita un importante grupo de expertos que aunque de disímil procedencia geográfica y formación cognitiva, interpelan los mismos desafíos y reubican a la comunicación como encargo estratégico para las sociedades latinoamericanas. Reflexionar en el caso Ecuador es apenas el pretexto de convocatoria para que importantes comunicólogos y catedráticos vertebren sus valoraciones sobre tópicos tan escasamente abordados desde la literatura gris y la producción científica indexada como la relación entre medios universitarios y educación a nivel social y comunitario en nuestros países; vínculos y deudas con el desarrollo local; agentes y actores a pulsar en una gestión mancomunada y multiactoral, partiendo de las realidades de sus propios países.<hr/>ABSTRACT The following panel is the result of a discussion held as part of the doctoral research of one of the authors. In a markedly globalized era, with public policies that must rapidly seek to subvert the harmful and structuring effects of neoliberalism, the social sciences are compelled to rethink their contribution, to sharpen their sphere of social action, as well as universities and educational spaces in general. These pages bring together an important group of experts who, although from different geographical origins and cognitive backgrounds, address the same challenges and reposition communication as a strategic task for Latin American societies. Reflecting on the case of Ecuador is just the pretext for important communicologists and professors to structure their assessments on topics so scarcely approached from the gray literature and indexed scientific production such as the relationship between university media and education at social and community level in our countries; links and debts with local development; agents and actors to be involved in a joint and multi-stakeholder management, starting from the realities of their own countries.