Scielo RSS <![CDATA[Universidad de La Habana]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0253-927620180001&lang=en vol. num. 285 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>How is language currently taught, and how should it be?</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se exponen algunas consecuencias negativas de la visión meramente identificadora o etiquetadora de las unidades lingüísticas y se desarrollan algunas estrategias para sustituirla por una aproximación más rica y articulada que aborde las relaciones entre la forma y el sentido, especialmente en el estudio de la gramática. Se sugieren, en concreto, varias actitudes y recursos didácticos que ya son frecuentes entre los profesores de Ciencias: formulación y contraste de hipótesis y generalizaciones, examen de la relación entre causas y efectos, creación de experimentos, detección de insuficiencias o solapamientos en los análisis, junto con otras formas de desarrollar la capacidad crítica y analítica de los alumnos. El trabajo concluye con una serie de réplicas a algunas propuestas didácticas contemporáneas sobre la forma de enseñar la lengua en los niveles preuniversitarios.<hr/>In this paper, some negative consequences of taking grrammatical units as mere labeling resources in high school language courses are examined. A number of suggestions aimed at overcoming this narrow conception are presented, including some attitudes and strategies already common in the teaching of scientific subjects: as formulating and comparing hypotheses and generalizations, exploring the relationship between cause and effect, performing experiments, detecting inadequacies or overlaps between analyses, and enhancing students' critical and analytical thinking skills. Some contemporary didactic proposals on language teaching in high school are challenged at the end of the paper. <![CDATA[<b>Approach to the Study of Discourse Markers in Samples of the Educated Speech of Havana</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El interés por los marcadores del discurso se refleja en la proliferación de términos y clasificaciones desde diversas disciplinas y enfoques, y en la aparición, más reciente, de diccionarios de partículas discursivas. Seducidos por este tema y siguiendo las rutas metodológicas del Proyecto de Estudio Coordinado de la Norma Lingüística Culta Hispánica Juan M. Lope Blanch, en el siguiente trabajo nos propusimos analizar el uso de los marcadores del discurso en la oralidad culta de La Habana. Se emplearon dos muestras recogidas con una distancia de veinte años (1990-2010). Los resultados arrojaron un notable incremento de estas unidades lingüísticas en los hombres de la primera generación, así como la preferencia de los informantes por los marcadores conversacionales.<hr/>The interest in discourse markers is reflected in increased terms and classifications in several disciplines and from different points of view, and, more recently, the publishing of dictionaries of discourse particles. Based on this matter, and using the methodology developed within the Proyecto de EstudioCoordinado de la Norma Lingüística Culta Hispánica Juan M. Lope Blanch (Project for the Coordinate Study of the Educated Hispanic Norm Juan M. Lope Blanch), this paper was aimed at examining the use of discourse markers in educated speech of Havana. One sample taken in 1990 and another one in 2010, with the distance in time between them being twenty years, were used. The results showed a noticeable increase of discourse markers in men belonging to the first generation, as well as informants' preference for them. <![CDATA[<b>From Phraseological Units to Phraseological Knowledge</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo presenta las unidades fraseológicas a través del análisis de sus propiedades y de las que se derivan de su pertenencia a la categoría superior del lenguaje formulaico. Con la información recabada, nos cuestionamos sobre la naturaleza del saber cómo que tienen los hablantes de estas unidades fraseológicas. Propuesta desde la Didáctica, la competencia fraseológica se revela como un concepto no bien definido, lo que lleva a concluir que debe hablarse de un conocimiento fraseológico, en vez de competencia, descrito en términos de instrucciones de uso e interpretación.<hr/>In this paper, phraseological units are presented by examining their features and the features derived from their belonging to the highest category of formulaic language. On this basis, the nature of knowhow that speakers of these phraseological units have is challenged. From a didactic point a view, phraseological competence is an ill-defined concept, which leads to the conclusion that phraseological knowledge is the right term to be used, instead of phraseological competence. Phraseological knowledge is described in terms of instructions for use and interpretation. <![CDATA[<b>The Conversational Spanish Grammar and Exploitation of Spoken Language Corpora</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de ejemplos de textos tomados de corpus de lengua en uso, en el artículo se analizan las ventajas que la contextualización ofrece para la didáctica y la descripción del idioma. Asimismo, se ofrecen algunas pautas para el aprovechamiento de los corpus discursivos en el proceso de enseñanza/aprendizaje. Además, se refieren los principales corpus de lengua en uso publicados en internet. Se discurre en torno al uso de "pero", "ni" como adverbio escalar, se polemiza con la Nueva gramática de la lengua española sobre los usos "bueno", la partícula "si" o "ni" y la construcción cuasigramaticalizada "se ve (que)".<hr/>Taking examples of spoken language corpora as starting points, this paper examines advantages of contextualization for didactics and language description. It also issues some guidelines on exploiting discourse corpora in teaching-learning process. Additionally, it refers to the main spoken language corpora on the Internet. The use of, according to the New Grammar of the Spanish Language, "pero" (but), "ni" (neither) as a scalar adverb in Spanish, "bueno" (well/good), the particles "si" (if/whether) or "ni" (either/neither), as well as the quasi-grammatical construction "se ve (que)" (? It shows that...) is discussed. <![CDATA[<b>About Corpus, Attenuation, and Discourse Markers in Colloquial Speech of Havana</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La conformación de una imagen del cubano pasa, ineludiblemente, por una caracterización lingüística que supere los moldes de la gramática escrita. El estudio del español coloquial en Cuba tiene un corpus representativo (Habana, Español Coloquial, Hab.Es.Co) que permite una sistematización continua y el análisis de diversos fenómenos lingüísticos sincrónicamente que tienen carácter panhispánico en la actualidad. En consonancia con esta modalidad investigativa se privilegian temas de investigación como la atenuación en tanto fenómeno discursivo y pragmático, los marcadores discursivos, la (des)cortesía verbal, entre otros que, al poseer como base común la conversación coloquial, permiten la comparación entre diferentes áreas lingüísticas.<hr/>To build an image of Cubans, their linguistic characterization that goes beyond written grammar rules is inevitable. The study of colloquial Spanish in Cuba has a representative corpus (Habana Español Colloquial, Hab.Es.Co.) which allows several linguistic phenomena of a currently Pan-Hispanic nature to be continuously systematized and synchronically analyzed. In accordance with this type of research, such research topics as attenuation as a pragmatic and discursive phenomenon, discourse markers, verbal (im)politeness, and so on, have been preferably dealt with, because all of them are based on colloquial conversation, which allows different linguistic areas to be compared. <![CDATA[<b>Prosodic Expression of Discursive Phenomena in News Broadcasted by the Information System of Cuban Television: A New Intonation Pattern</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Definición perceptiva, semántica y acústica de un nuevo patrón de entonación de inflexión final ascendente/descendente (circunfleja) a partir de una muestra de noticias del Noticiero Nacional de Televisión de Cuba. El patrón estudiado se describió acústicamente y se enumeraron algunas de las funciones que cumple en el discurso de la noticia.<hr/>A new pattern of rising/falling (circumflex) final intonation was perceptive, semantical and acoustical established in a sample of news broadcasted by the Noticiero Nacional de Televisión (Cuban National TV News). The pattern was acoustically described, and some of its roles in news as discourse were examined. <![CDATA[<b>Requiem for a Wrong Hermeneutics in the novel The Lost Steps</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se trata de, mediante el análisis tridimensional del significado -método de emergencia semántico-cognitiva y material factológico textual-, reconstruir lingüísticamente la "mente" del innominado protagonista de Los pasos perdidos de Alejo Carpentier, novela que resulta una "ebullición" de mitos y leyendas que se entrelazan, ya sea como plan general de la trama, o como paradigmas conductuales del protagonista-narrador, en su mundo de erradas transposiciones de lectura del contexto de inserción. Se ejemplifica como la emergencia de rasgos semánticos, generados a partir de la contradicción mitologización vs. resemantización, permiten acceder a la mente del protagonista e ilustrar esquemas de operaciones semiocognitivas que lo conducen a una decodificación de signos culturales, fallida.<hr/>This paper is aimed at linguistically reconstructing the mind of the unnamed protagonist of the novel The Lost Steps by Alejo Carpentier by means of a three -dimensional analysis of meaning to show a vital experience- related contrast between the impact of the hard environment of the jungle and the mental universe of the newcomer. This can be seen as either the intent of the plot, or behavioral paradigms of the protagonist-narrator in his world of wrong readings of the context for his insertion. It is given an example of how semantic features emerged from the contradiction between mythicizing and resemantization permit access to the protagonist's mind, and allow semiotic and cognitive thinking to be shown, which leads him to a wrong decoding of cultural signs. <![CDATA[<b>Analysis of the Evolution of the Diccionario de la lengua española (Dictionary of the Spanish Language) by Means of three Words with Sports-Related Senses Nowadays</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo analiza la evolución que ha tenido el Diccionario de la lengua española desde la obra fundacional, el Diccionario de Autoridades (1726-1739), hasta la edición actual (DLE, 2014), a través del análisis de los artículos lexicográficos correspondientes a tres vocablos que presentan acepciones marcadas como propias del deporte. Se caracterizan diversos aspectos de la microestructura del artículo tales como la distinción de acepciones, las marcas y la definición, así como otros de orden tipográfico. Interesa, de modo particular, determinar en qué momento se produce la primera documentación lexicográfica académica de la acepción deportiva.<hr/>In this paper, the evolution of the Diccionario de la lengua española (Dictionary of the Spanish Language) from its first endeavor, the six-volume Diccionario de Autoridades (Dictionary of Authorities, 1726-1739) to the twenty-third edition published in 2014, which is the last one, is analyzed by means of lexicographical entries corresponding to three words with sports-related senses. Several aspects of microstructure of entries, such as distinction between senses, marks, and definitions, as well as other aspects of typographical nature, are examined. The paper is particularly aimed at determining when sports-related senses were lexicographically recorded for the first time. <![CDATA[<b>Proposing a Way of Analyzing the Strategic Construction of Discourse: The Representation of Identity</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como objetivo general plantear un modelo de análisis para desentrañar la construcción estratégica de un discurso que representa un símbolo de identidad cultural. Tras la justificación de la pertinencia de concebir un carácter estratégico en toda producción discursiva se conforma una guía a partir de cinco fases, para investigar casos de representación discursiva de identidades: análisis de los contextos y cotextos de los discursos, análisis proposicional de los enunciados, análisis de los actos y macroactos discursivos, análisis de las estrategias discursivas, y análisis de la relación entre las estructuras del discurso y las propiedades del contexto y del cotexto. Sucintamente se exponen resultados de un examen de caso en discursos que representan una identidad cultural (el símbolo "José Martí") asociada a "el pueblo cubano".<hr/>This paper is aimed at proposing a way of analyzing the strategic construction of a discourse that represents a symbol of cultural identity. Having justified the importance of strategically constructing discourses, five sequential guidelines on analyzing cases where identities are discursively represented are issued. These guidelines are as fallows: analysis of discourse contexts and co-texts; propositional analysis of statements; analysis of discursive acts and macroacts; analysis of discursive strategies; and analysis of the relation between the discourse structure and properties of context and co-text. The results obtained in a case study of discourses that represent a cultural identity ("José Martí" as a symbol) associated with "the Cuban people" are briefly presented. <![CDATA[<b>The Linguist Juan Marinello Vidaurreta</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A los treinta años de la muerte de Juan Marinello, volver sobre sus estudios en el campo de la lingüística supone reconocer que el prestigioso intelectual realizó aportes significativos al mismo. El presente artículo hace un breve recorrido por algunas de esas contribuciones, entre estas, las cuestiones lingüísticas de la prosa martiana y la conceptualización de ciertos cubanismos. Las voces reunidas en el Guacalito de cubanismos se insertan en una genealogía de obras que asumen la defensa de la variante cubana de la lengua, como el Diccionario provincial de Pichardo y el Catauro de cubanismos de Ortiz.<hr/>Revisiting the linguistic studies conducted by Juan Marinello, thirty years after his death, would mean recognizing his significant contributions to the realm of linguistics. This paper briefly examines some of these contributions, among them, the linguistic analysis of prose works by José Martí, and the conceptualization of some Cuban expressions. His Guacalito de cubanismos (Little Crate of Cuban Expressions), along with the Diccionario provincial (Provincial Dictionary) by Esteban Pichardo, and Catauro de cubanismos (Basket of Cuban Expressions) by Fernando Ortiz, are works that defend Cuban Spanish. <![CDATA[<b>Poetic Adventures. About Road and its Meanings in Medieval Castilian Poetry</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La lectura del primer terceto de la Divina Comedia de Dante Alighieri suscita una interpretación en tres sentidos del viaje en la poesía castellana medieval. El camino como motivo poético traza, además, una directriz que hace posible narrar el origen y la formación de la poesía castellana a través de sus principales escritores: Gonzalo de Berceo, Juan Ruiz, el Marqués de Santillana, Juan de Mena y Jorge Manrique. El estudio comprende tres apartados: la "Peregrinatio vitae. Il cammino della vita" que parte del fenómeno de la peregrinación cristiana hacia Santiago de Compostela, uno de los gérmenes de la lírica medieval peninsular, para explicar la metáfora de la vida; la "Rectitud. Diritta via" orientada hacia el tema de la muerte y su componente moral; y "La selva selvaggia. La selva oscura" dedicada a un estudio de la poesía del siglo xv con inspiración dantesca respecto a una topografía alegórica asociada al viaje infernal y a determinadas recurrencias estilísticas.<hr/>Reading the fist tercet of the Divine Comedy by Dante Alighieri arouses a threefold interpretation of road and journey in the medieval Castilian poetry. Road as a poetic motif issues a guideline on telling the origin and formation of the Castilian poetry through its main authors: Gonzalo de Berceo, Juan Ruiz, Marquis of Santillana, Juan de Mena, and Jorge Manrique. The present study is divided on three main blocks: the "Peregrinatio vitae. Il cammino della vita" which bases on the phenomenon of Christian pilgrimage to Santiago de Compostela, a starting base of the peninsular medieval lyrics, in order to explain life metaphors; the "Rectitud. Diritta via", oriented towards the subject of death and its moral component; and "La selva selvaggia. La selva oscura", dedicated to an analysis of the 15th century Dante-inspired poetry, related to an allegoric topography associated to infernal travelling and punctual stylistic recurrences. <![CDATA[<b>Artistas negros y raza en EE. UU. y Cuba. Reflexiones después del medio siglo de la liberación y los derechos civiles</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Contrastes y similitudes en la obra de algunos artistas afro-cubanos y afro-americanos que toman como motivo el tema raza para reflejar las diferencias que se manifiestan en la sociedad a la que pertenece. Artistas negros en ambos países toman la racialidad como tema, con diferente impacto social. En Cuba, las voces de los artistas parecen tener mayor correlación con la imagen política que la que la sociedad tiene de sí misma. Algunos artistas también se sienten cómodos comentando la situación de los Estados Unidos a través de su obra. Los trabajos de los artistas afro-cubanos que critican la sociedad estadounidense y su política parecen ser más favorablemente recibida internacionalmente que las protestas artísticas de los afro-americanos que tratan temas raciales. La visibilidad y volatilidad de las relaciones raciales en los Estados Unidos disminuyen irónica y efectivamente el impacto del arte que critica estas condiciones. Los artistas de la diáspora africana en ambos países utilizan las potencialidades del arte para aumentar la concientización y, en última instancia, realizar cambios sociales progresivos.<hr/>Contrasts and similarities between the work of some contemporary Afro-Cuban and African American artists reflect differences in each society's attitudes about art and race. Black artists in both countries take on race as subject matter, with different societal impact. In Cuba, the voices of artists seem to have more agency within the society's political self-image. Some artists are also comfortable commenting on the U. S. through their work. Works by Afro-Cuban artists that critique U. S. society and politics appear to be more favorably received internationally than protest art by African American artists that addresses racial issues. The visibility and volatility of race relations in the U. S. ironically and effectively diminishes the impact of art that critiques those conditions. Artists of the African diaspora in both countries utilize art's potential for raising awareness and ultimately effecting progressive societal changes. <![CDATA[<b>How to Appraise Culture? Some Experiences in Culture Appraisal</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partiendo de la definición de indicador cultural se identifican algunas experiencias relevantes en la evaluación de la cultura, con el objetivo de compartir la metodología empleada en diferentes investigaciones aplicadas. La selección de los modelos se ha efectuado a partir de cinco experiencias distintas desarrolladas en varios contextos. La aproximación de la construcción de indicadores en los diferentes casos está estructurada a partir de varios enfoques y abordada con distintos fines evaluativos.<hr/>Starting from the definition of cultural indicator, some relevant experiences in culture appraisal are presented, with the aim of sharing the methodology used in different applied pieces of research. The selection of models was made, based on five distinct experiences gained in several contexts. Various approaches to the construction of indicators were taken in the different cases, with there being different appraisal-related goals. <![CDATA[<b>Critical Studies of Multimodal Discourses and their Use in Teaching How to Analyze Audiovisual Messages that Appear in the Press</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Presentación de una propuesta pedagógica para la enseñanza del análisis del mensaje periodístico audiovisual desde el enfoque de los estudios críticos de los discursos multimodales. Se parte del reconocimiento del lenguaje audiovisual como multimodal. Asimismo, el artículo aborda las complejidades de este tipo de estudio, se caracteriza el lenguaje periodístico audiovisual y se exponen los principales recursos pedagógicos que son útiles para el análisis del mensaje periodístico audiovisual como multimodalidad.<hr/>This paper proposes a method of teaching how to analyze audiovisual messages that appear in the press, based on critical studies of multimodal discourses. It starts by considering audiovisual language to be multimodal. It also deals with the complexitys of the sames, describes audiovisual press language, and presents the main pedagogical resources used in teaching that useful how to analyze audiovisual messages that appear in the press, with these being considered multimodal. <![CDATA[<b>Today's Access to Higher Education, and College Completion Rates by Social Group and Skin Color in Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el trabajo se argumentan las causas objetivas que inciden sobre la subsistencia de diferencias sociales y con respecto al color de la piel, en el acceso y continuidad de estudios superiores en Cuba en el curso diurno. La valoración se centra en la categoría de la economía política "fondos sociales de consumo". En particular se enfatiza en las razones objetivas que provocan que los grupos sociales menos favorecidos sean, contradictoriamente, los que en menor medida utilicen las enormes posibilidades de estudios que brinda la Revolución. La tesis que se defiende es que las desigualdades fundamentales en el acceso a la educación superior se centran entre trabajo manual e intelectual y no entre blancos, negros y mestizos, aunque exista correlación orgánica entre ellas. Se explican las nuevas modalidades de estudios y otras medidas que se instrumentan desde el Ministerio de Educación Superior, las cuales favorecerán a los grupos sociales de menor desarrollo. Se proponen otras vías para el logro de la mayor justicia social posible en esa esfera.<hr/>In this paper, objective reasons why social differences and skin color continue influencing the access to higher education, and college completion rates are examined, based on the political-economic category "social consumption funds". Objective reasons why less-favored social groups are the ones who, paradoxically, don't take full advantage of the opportunities to study given by the Cuban Government are particularly emphasized. It is held the view that the main differences in the access to higher education are between potential candidates from families whose members perform mostly intellectual labor, and the ones from families whose members perform mostly manual labor, and not between whites, blacks, and persons of mixed race, although there is an organic correlation between them. New modes of study and other steps taken by the Ministry of Higher Education, which will help less-favored social groups, are explained. Other ways of achieving social justice in the realm of higher education are considered. <![CDATA[<b>The Fight against Alienation and for Human Improvement in Ancient Greek Philosophy in the 5th Century B. C.</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente ensayo se centra en la obra de Demócrito de Abdera, los sofistas y Sócrates. Tiene como objetivo argumentar la esencia desalienante y de mejoramiento humano de sus consideraciones. La mayor cantidad de reflexiones que se despliegan están relacionadas con las ideas de los mismos en torno a la moral, la educación y el amor; de algunas se enfatiza su vigencia. Entre las conclusiones sobresale la siguiente: el aspecto común a los pensadores estudiados es que, además de concebir la educación como una vía para el mejoramiento humano, la entienden como una fuerza potente para vencer algunas variantes de alienación propias de la época; este aspecto constituye una novedad teórica en tanto no está presente en los textos consultados donde se estudia la filosofía de referencia.<hr/>This essay is focused on the works of Democritus of Abdera, sophists, and Socrates. It is aimed at showing that their thoughts and ideas were intended to fight against alienation and improve human being. Most of them are associated with morality, education, and love. It is stressed that some of them are still valid today. It was found, among other things, that, besides considering education to be a way of improving human being, these philosophers also considered it to be a powerful way of fighting against some types of alienation typical of that time. This finding is theoretically novel because consulted books on ancient Greek philosophy don't deal with it. <![CDATA[<b>Unity and Integration in Latin America and the Caribbean: Challenges to Mexico</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en El análisis de ciertos hechos históricos producidos en las décadas del sesenta, setenta y ochenta del siglo pasado, arrojan luz sobre los factores que condujeron al proceso integracionista latinoamericano del siglo XXI. Asimismo, se analizan a profundidad y en diálogo los mecanismos económicos y políticos que fueron impulsados desde Latinoamérica y el Caribe y aquellos propuestos por los EE. UU., sus condiciones y consecuencias para la región. Esta mirada académica a tal panorama político y económico, también cuestiona la posición de México en cada uno de los procesos y sus actuales relaciones con la región.<hr/>In this paper, some historical events occurring in the 1960s, 1970s, and 1980s of the 20th century were analyzed in order to determine factors in the Latin American integration process in the 21st century. Mechanisms for achieving economic and political unity proposed by Latin American and Caribbean countries, and the ones proposed by the United States are closely examined, as well as their terms and consequences for the region. This academic examination of such a political and economic scene also questions the stance taken by Mexico on every integration process, and the relation of this country with the region. <![CDATA[<b>Las narrativas del encubrimiento o las verdades de la historia: Vietnam en la cultura norteamericana</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-92762018000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en El análisis de ciertos hechos históricos producidos en las décadas del sesenta, setenta y ochenta del siglo pasado, arrojan luz sobre los factores que condujeron al proceso integracionista latinoamericano del siglo XXI. Asimismo, se analizan a profundidad y en diálogo los mecanismos económicos y políticos que fueron impulsados desde Latinoamérica y el Caribe y aquellos propuestos por los EE. UU., sus condiciones y consecuencias para la región. Esta mirada académica a tal panorama político y económico, también cuestiona la posición de México en cada uno de los procesos y sus actuales relaciones con la región.<hr/>In this paper, some historical events occurring in the 1960s, 1970s, and 1980s of the 20th century were analyzed in order to determine factors in the Latin American integration process in the 21st century. Mechanisms for achieving economic and political unity proposed by Latin American and Caribbean countries, and the ones proposed by the United States are closely examined, as well as their terms and consequences for the region. This academic examination of such a political and economic scene also questions the stance taken by Mexico on every integration process, and the relation of this country with the region.