Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Educación Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0257-431420210003&lang=pt vol. 40 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Algorithm to Teach Public Administration and the Dialectic of Its Metamorphosis Towards the Global in the Current University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo propone un algoritmo funcional y práctico para la actualización de los programas docentes universitarios en la temática de administración pública, a través de la identificación de las vulnerabilidades del proceso globalizador y sus correspondientes consecuencias para los estados nacionales de hoy. Ello se concatena con la manera en que deben ser percibidos estos procesos desde una perspectiva crítica por el estudiante universitario de nuestros tiempos.<hr/>ABSTRACT This article proposes a functional and practical algorithm for updating university teaching programs on the subject of public administration and its incidence in the development of the societies of the contemporary world, through the identification of the vulnerabilities of the globalization process and their corresponding consequences for the national States of today. This is concatenated with the way in which these processes should be perceived from a critical perspective by the university student of our time. <![CDATA[Brief Approach to the Policies on the Internationalization of Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La internacionalización como proceso orientado a la inserción de la dimensión internacional en las misiones, propósitos y funciones de las instituciones de educación superior exige ser gestionada. Ello implica la implementación de políticas que guíen la actuación de las personas que intervienen en este subsistema educativo. Se socializa una experiencia de investigación cuyo objetivo fue identificar las directrices principales que han conformado las políticas relativas a este tema en las últimas décadas. Esta se sustentó en la revisión de documentos consensuados en eventos foráneos, textos rectores y normativos de la política nacional y de la educación superior cubana y otras fuentes. Se identificaron las directrices principales que han conformado en tres etapas, desde la pasada década del noventa, las políticas concernientes a la internacionalización de la educación superior, así como las prioridades actuales de la política nacional al respecto.<hr/>ABSTRACT The internationalization as a deliberate process to insert the international dimension in the missions, purposes and functions of higher education institutions, requires to be managed. This implies the implementation of policies that guide the actions of the factors involved in this educational subsystem. A research experience is shared, having as a goal to identify the main guidelines that have modeled the policies related to the internationalization of higher education in the last decades which was based on systematization, based on documents agreed on international events, governing documents and rules of Cuban national politics and higher education, and other sources. The main guidelines that have formed, in three stages, since the last decade of the 90s, the international policies concerning the internationalization of higher education were identified; as well as the current priorities of national policy in this regard. <![CDATA[Metacognitive Strategies for Improving Statistical Learning in University Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El objetivo del estudio consistió en demostrar que las estrategias metacognitivas mejoran el aprendizaje de la estadística en estudiantes universitarios. El método aplicado fue el diseño preexperimental con un solo grupo, de corte longitudinal. La muestra estuvo constituida por 40 alumnos del IV ciclo de la Escuela Profesional de Ingeniería Civil. El tipo de muestreo fue no probabilístico y la técnica intencionada. Los estudiantes se evaluaron a través de pre y posprueba. Los resultados al finalizar el experimento fueron µ1 = 9,38 y µ2 = 12,88 y se observa una ligera diferencia en los promedios. La prueba de hipótesis de diferencia de medias evidencia la significatividad y fue la variable t = -9,142 con un nivel de significancia de p &lt; 0,01. Se concluye que con la aplicación de las estrategias metacognitivas, mediante las capacidades específicas, los estudiantes mejoran el aprendizaje de la estadística.<hr/>ABSTRACT The objective of the study was to demonstrate that metacognitive strategies improve the learning of statistics in university students. The applied method was the pre-experimental design with a single group, longitudinal cut. The sample consisted of 40 students from the IV cycle of the Professional School of Civil Engineering. The type of sampling was non-probabilistic and technique intentional. Students were assessed through pre and posttest. The results at the end of the experiment were: µ 1 = 9.38 and µ 2 = 12.88, observing a slight difference in the means, the test of the hypothesis of difference of means shows the significance and was the variable t = -9.142 with a level of significance of p &lt; 0.01. It is concluded that with the application of metacognitive strategies, through specific capacities, they improve the learning of statistics. <![CDATA[Role of Innovation in the Engineering Educational Context. Case of the Faculty of Mechanical and Electrical Engineering of the Autonomous University of Nuevo León]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las nuevas tecnologías de la información y comunicación (TIC) están presentes en todos los ámbitos de la vida, incluido el educativo. Conforme pasa el tiempo, las organizaciones van incorporando las tecnologías a sus sistemas para que los individuos se adapten. Sin embargo, es importante señalar que incorporar las nuevas TIC y saber utilizarlas es diferente. Esta investigación discutirá el concepto de innovación educativa, los tipos más usuales, la implementación y limitación, para aterrizar en el objetivo principal de dar a conocer, mediante un listado obtenido de una encuesta a un grupo de estudiantes de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica (FIME), las innovaciones más utilizadas por sus docentes en la práctica educativa, impactando positivamente en el perfil de egreso de los ingenieros.<hr/>ABSTRACT Emerging information and communication technologies (ICTs) are present in all areas of life, including education. As time goes on, organizations are incorporating technologies into their systems so that individuals adapt. However, it is important to note that incorporating the new ICTs and knowing how to use them is different. This research will discuss the concept of educational innovation, the most common types, implementation, and limitation, to land on the main objective of making known, through a list obtained from a survey of a group of students from the Faculty of Mechanical and Electrical Engineering (FIME), the innovations most used by their teachers in educational practice, positively impacting the graduate profile of engineers. <![CDATA[Labor Field of the Paramedic. A Study on his Labor Insertion]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La presente investigación, cuantitativa de corte exploratorio y descriptivo, se realizó con el objetivo de identificar las dificultades del paramédico al incursionar en el terreno laboral. Se establecieron las variables género, campo laboral, tipo de empleo y salarios. Además, se aplicó un cuestionario en línea a 65 paramédicos y se procesó la información en el paquete estadístico SPSS v. 25. Por otra parte, se calculó la estadística descriptiva, media, frecuencias y porcentajes para el análisis de los datos. Entre los resultados obtenidos destaca el predominio del género femenino en el campo laboral. Además, se observó que hay una diversidad de áreas de trabajo, más allá de las ambulancias: industria, hospitales, protección civil. Por otra parte, el nivel de ingreso de esta profesión es bajo. Se arribó a la conclusión de que existe la necesidad de fomentar, desde la formación del paramédico, alternativas de desarrollo profesional y soluciones a las limitaciones.<hr/>ABSTRACT This investigation, quantitative of descriptive cute, was carried out with the aim of identifying the paramedic’s difficulties in entering the labor field. Gender labor field, employment type and wage variables were established. In addition, an online questionnaire was applied to 65 paramedics and the information was processed in the SPSS v.25 statistical package. On the other hand, the descriptive statistics, mean, frequencies and percentages for data analysis were calculated. Among the results obtained the predominance of the female gender in the field of work stands out. In addition, it was noted that there is a diversity of work areas, beyond ambulances: industry, hospitals, civil protection. On the other hand, the level of income of this profession is low. It was concluded that there is a need to promote, from the formation of the paramedic, alternatives to professional development and solutions to limitations. <![CDATA[The Consolidation of the Performance Indicators in the Professional Motivation of Physical Education Teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el presente artículo se exponen los resultados de la aplicación de una estrategia de superación conformada por acciones metodológicas orientadas a fortalecer los indicadores que conforman el componente de funcionamiento de la motivación profesional de los profesores de Educación Física. La investigación se desarrolló en el municipio Plaza de la Revolución, en La Habana. Participaron un total de 22 profesionales que laboran en las escuelas primarias del territorio indicado. Para la obtención de la información se aplicó la técnica DIP-EF. Se evidencia que la consolidación de la preparación metodológica de los participantes en la investigación contribuye al mejoramiento de los indicadores de la motivación profesional estudiados.<hr/>ABSTRACT This article sets out the results of the implementation of an overcoming strategy consisting of methodological actions aimed at strengthening the indicators that make up the functioning component of the professional motivation of Physical Education teachers. The research was carried out in the municipality Plaza de la Revolucion, in Havana. A total of 22 professionals working in primary schools in the indicated territory participated. DIP-EF technique was applied to obtain the information. It is clear that the consolidation of the methodological preparation of research participants contributes to the improvement of the indicators of professional motivation studied. <![CDATA[Self-Assessment of the Professional Quality of Teachers of Basic and High School Education at the Portoviejo Educational Unit of Informatics]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La evaluación es un proceso que forma parte del sistema de estudio de un país. Este se aplica en las instituciones educativas para conocer las fortalezas y debilidades que presentan los actores educativos en pos de mejorar la calidad de la educación. La evaluación de la calidad del desempeño profesional de docentes en la Unidad Educativa de Informática Portoviejo es el tema de esta investigación. Se tomó una muestra de 30 docentes de la sección de educación básica y bachillerato y se empleó la técnica de la encuesta para la recolección de datos. Se llegó a la conclusión de que este centro educativo posee un aceptable desempeño gerencial y prácticas pedagógicas con pequeñas falencias en aspectos como el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el aula, actividades de vinculación con la comunidad y metodología para trabajar con estudiantes con necesidades especiales e individuales.<hr/>ABSTRACT Evaluation is a process that is a part of the country’s education system. This applies in educational institutions to understand the strengths and weaknesses that educational actors present in order to improve the quality of education. The evaluation of the quality of the professional performance of teachers of Portoviejo Educational Unit of Informatics is the subject of this research. A sample of 30 teachers was taken from the basic education and high school section and the survey technique was used for data collection. It was concluded that this educational centre has acceptable managerial performance and pedagogical practices with small lacks in aspects such as the use of Information Communication Technology (ICT) in the classroom, community-related activities and methodology for working with students with special and individual needs. <![CDATA[Alternative for the Formation of the Graduate's Professional Competitions in Accounting and Finances]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La formación de competencias profesionales para el licenciado en Contabilidad y Finanzas es una tarea vital en la preparación de los futuros egresados. A partir de conocimientos, habilidades, destrezas y desempeños profesionales este trabajo tiene como objetivo principal proponer un software educativo como alternativa que contribuya con esa tarea. Se utilizaron métodos como análisis-síntesis, enfoque de sistema, análisis de documentos, entrevistas. En la elaboración de estas competencias se emplearon programas tales como Framework 3.5, Visual estudio 2010, Cristal Report y se logró su implementación en las disciplinas de Contabilidad, Costo, Auditoría y Finanzas en la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas de la Universidad de Matanzas.<hr/>ABSTRACT The formation of professional competitions for the graduate in Accounting and Finances is a vital task in the preparation of the future graduates. Based on knowledge, abilities, dexterities and professional performances this work has as its main objective to propose educational software as alternative that contributes to that task. Methods such analysis synthesis, system approach, document analysis, interviews were used. In the elaboration of these competitions, programs were used such as Framework 3.5, Visual Study 2010, and its implementation was achieved in the disciplines of Accounting, Cost, Audit and Finances in the career of Degree in Accounting and Finances of the University of Matanzas. <![CDATA[Perceptions of the Social Welfare of Primary Recyclers in Cuenca, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo describir la percepción del nivel de bienestar social de los recicladores primarios en la ciudad de Cuenca, Ecuador, según variables sociodemográficas. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, descriptivo, transversal y no experimental. Se trabajó con una muestra de 200 recicladores primarios. Además, se aplicó la Escala de Bienestar Social de Keyes y una ficha sociodemográfica. Entre los hallazgos principales se encontró que presentan un promedio moderado de bienestar social, uno mayor en contribución e integración social y uno menor en aceptación social. En conclusión, valoran moderadamente sus condiciones y el funcionamiento social y tienen menor confianza en sí mismos y en otras personas.<hr/>ABSTRACT This study aimed to describe the perception of the level of social welfare of primary recyclers in the city of Cuenca, Ecuador, according to socio-demographic variables. The research had a quantitative, descriptive, cross-cutting and non-experimental approach. A sample of 200 primary recyclers was worked on. In addition, the Keyes Social Welfare Scale and demographic partner card were applied. Among the main findings were found to have a moderate average of social well-being. A greater one in social contribution and integration and minor in social acceptance. In conclusion, they moderately value their conditions and social functioning and have less self-confidence than in others. <![CDATA[Brand Value of Higher Technical and Professional Education Institutions in Chile]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivos valorar financieramente la marca de los institutos profesionales (IPs) de Chile -uno de los actores más relevantes de la educación superior técnico-profesional (ESTP) del país-, analizar las organizaciones de carácter no universitario y conocer los factores que influyen en su valor. Se utilizó un método de valorización por múltiplos para las 43 instituciones con base en su información financiera durante los años 2015-2017. Dentro de los resultados más significativos se puede mencionar que un 22,2 % de los IPs presentan un valor de marca positivo. Coincidentemente con estos, la variable más relevante fue la dependencia universitaria, es decir, aquellas instituciones que se relacionan en la propiedad con una universidad obtienen estadísticamente un mayor valor de marca.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to evaluate financially the brand of the Professional Institutes (PIs) of Chile, one of the most relevant actors of the Technical-Professional Higher Education (ESTP) of the country, non-university organizations and to know the factors that influence its value. For this purpose, a method of "multiple valuation" was used for the 43 institutions based on their financial information for the years 2015-2017. Among the most significant results we can mention that 22,2 % of the PIs have a positive brand value. Coincident with these, the most relevant variable was the "university dependence", that is, those institutions that are related in the property with a university, obtain statistically a greater value of brand. <![CDATA[Sport Detraining. One Theory Approximately]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El auge experimentado en los últimos años por el deporte de alta competición, la dinámica competitiva y los resultados deportivos ha aumentado considerablemente. Los sacrificios biológicos que realizan los deportistas para mantener sus respuestas adaptativas llegan a sus límites y es oportuno realizar procesos de desentrenamiento deportivo (DD) con el objetivo de realizar descargas fisiológicas, cuyo fin es llevar al deportista de alto rendimiento a los niveles de una persona activa no sedentaria, mantener una buena calidad de vida y desarrollar con salud sus nuevas funciones en la sociedad como atleta retirado. Se analizaron los descriptores DD, alto rendimiento y retiro deportivo. El objetivo de este trabajo es valorar las diferentes apreciaciones de la comunidad científica acerca de estos términos y cómo se ha ido desarrollando este proceso en diferentes etapas. Se utilizaron los métodos histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo-deductivo.<hr/>ABSTRACT The peak experienced in the last years by the sport of high competition, the competitive dynamics and the sport results have increased considerably. The biological sacrifices made by athletes pay to maintain adaptive responses reach their limits and it’s appropriate to carry out sports detraining with the aim of performing physiologic discharges whose purpose is to take to the high-performance athlete to the levels of a non-sedentary active person, maintain a good quality of life and develop with health their new functions in society as a retired athlete. The describers were analyzed: sport detraining, high yield and sport retirement. The objective of this work is to value the different appreciations of the scientific community about this process in different stages. The methods were used historical-logical, analytic-synthetic and inductive-deductive. <![CDATA[Theoretic Bases of the Didactic Treatment of the Experimental Design in the Agricultural Race in Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El artículo presenta los fundamentos y referentes conceptuales del tratamiento didáctico del diseño experimental en la carrera Licenciatura en Educación Agropecuaria. Para ello se sistematizan políticas educativas internacionales de la Naciones Unidas y la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), postulados de la pedagogía de la educación técnica y profesional (ETP), de la didáctica de las especialidades de educación técnica y profesional, de la teoría de la actividad y de la teoría de la formación planificada y por etapas de las acciones mentales, así como de la concepción del diseño experimental en agropecuaria. Finalmente, se analizan una serie de definiciones de conceptos claves que conforman la extensión del objeto estudiado para culminar con su definición.<hr/>ABSTRACT The article presents the fundamentals and conceptual references of the didactic treatment of experimental design in the bachelor’s degree in Agricultural Education. To this end, international educational policies of the United Nations and Economic Commision for Latin America and the Caribbean (CEPAL), postulates of the pedagogy of technical and professional education, the theory of activity and the theory of planned and staged formation of mental actions, as well as the conception of experimental design in agriculture are systematized. Finally, a series of definitions of key concepts that make up the existence of the object studied are analyzed to culminate with its definition. <![CDATA[Satisfaction with Higher Education as an Indicator of Quality: The Case of a Chilean Public University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo evaluó la satisfacción con la educación superior de universitarios chilenos en una universidad pública y estatal. Se trata de un estudio transversal analítico, en el que se aplicó el instrumento de Satisfacción Estudiantil Universitaria con la Educación (SEUE) a 1 064 universitarios de diferentes carreras. Se usó la estadística descriptiva inferencial para analizar la información. Esta fue procesada en el software STATA 15.0 con un nivel de significancia α &lt; 0,05. La satisfacción general con la educación fue del 83 % en las escalas de bastante y muy satisfecho. En ninguna de las dimensiones evaluadas se encontraron puntuaciones de insatisfecho. Aunque existen diferencias estadísticamente significativas (p &lt; 0,01) en los niveles de satisfacción al desagregar por variables como el sexo, facultad, año cursado y financiamiento, la satisfacción estudiantil universitaria en esta investigación es referida por los estudiantes en la escala de mayor puntuación. Ello estaría reflejando la calidad de los procesos educativos.<hr/>ABSTRACT This study evaluated Chilean university students’ satisfaction related to the higher education from a public and state university. This is an analytical cross-sectional study, in which the instrument of University Student Satisfaction with Education (SEUE) was applied to 1 064 university students of different careers. Inferential descriptive statistics was used to analyze the information, which was processed in the STATA 15.0 software using a level of significance α &lt; 0.05. The overall satisfaction with education was 83 % on the scales quite and very satisfied. In none of the dimensions assessed were dissatisfied scores found. Although there are statistically significant differences (p &lt; 0.01) in the levels of satisfaction when disaggregated by variables such as sex, faculty, year studied and financing, university student satisfaction in this research is referred by students on the highest score scale. This would be reflecting the quality of the educational processes. <![CDATA[Integration of Information and Communication Technologies in the Teaching-Learning Process of Mathematics III]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En presente trabajo se presenta un estudio sobre la integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza-aprendizaje (PEA) de Matemática III, de la carrera Ingeniería Informática en los cursos por encuentro. Además, se propone un sistema de tareas de Matemática III para contribuir al mejoramiento del aprendizaje de los estudiantes mediante el uso de entornos virtuales y de dispositivos móviles en dicho proceso.<hr/>ABSTRACT This work presents a study on the integration of information and communication technologies (ICT) in the teaching-learning process (TLP) of Mathematics III of the career of Computer Engineering in the courses by meeting. In addition, a Math III task system is proposed to contribute to improving student learning through the use of virtual and mobile environments in this process <![CDATA[Teaching Written Expression of English in University Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Este artículo presenta uno de los problemas más importantes y actualizados del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés: mejorar la expresión escrita en este idioma. Para su realización fueron implementados algunos métodos empíricos que revelaron, como resultado, las debilidades que persisten en la mayoría de las instituciones escolares en cuanto al desarrollo de esta práctica. Por lo tanto, la investigación ofrece una propuesta de algunas tareas de aprendizaje para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes universitarios. También se incluyen algunas consideraciones y requisitos metodológicos para estructurar la propuesta, así como ciertas reflexiones didácticas para el desarrollo de la expresión escrita en inglés.<hr/>ABSTRACT This paper presents one of the most important and updated problems of the English teaching-learning process: to improve written expression in English. To do so, some empirical methods were implemented and they revealed, as a result, the weaknesses that persist in most school institutions regarding the development of this practice. Thus, the research offers a proposal of some learning tasks to improve the students´ writing abilities. Some methodological considerations and requirements are also included to structure the proposal, as well as certain didactic reflections for the English written expression development. <![CDATA[Policies Supporting the Permanence of University Students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En el marco de políticas educativas de educación superior, países latinoamericanos comienzan a definir estrategias para promover el acceso y la permanencia de sus estudiantes. El presente artículo refleja resultados parciales de la investigación conjunta entre la Universidad Nacional de Chimborazo del Ecuador (Unach) y la Universidad de la República del Uruguay (UdelaR), sobre los apoyos institucionales que estudiantes que aprobaron primer año identifican para su permanencia. Se exponen resultados del estudio y se reflexiona sobre los desafíos que las universidades enfrentan para promover la continuidad educativa. Se empleó una estrategia metodológica mixta. La recolección de datos se realizó a través de la autoaplicación de un cuestionario. La muestra estuvo conformada por 837 estudiantes. Como principal resultado se determinó que los apoyos institucionales percibidos mayoritariamente por los estudiantes son aquellos que integran la malla curricular y se vinculan con prácticas que tienen por objetivo la integración social y académica.<hr/>ABSTRACT In the context of education politics of higher education, Latin American countries begin to define strategies to promote access and stimulate the permanence of their students. This article reflects the results of joint research between the National University of Chimborazo of Ecuador (Unach) and the University of the Republic of Uruguay (UdelaR) on institutional support that students, who approved the first year, identify for their permanence. The results of the study are exposed and reflection is made on the challenges that the Universities face in order to promote educational continuity. A mixed methodological strategy was used. The data collection was done through the self-application of a questionnaire. The sample consisted of 837 students. As a main result, it appears that the institutional supports mostly perceived by the students are those that integrate the curricular mesh and are linked to practices that have as objective the social and academic involvement. <![CDATA[Characterization of the Self-Assessment for the Science Systems, Technology and Innovation in Entities and Universities of the Ministry of Superior Education in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En la práctica internacional se lleva a cabo la autoevaluación dentro de la educación superior. Esto se toma como instrumento para la mejora continua de los procesos sustantivos de sus entidades y universidades. En esta investigación se caracteriza la autoevaluación con un enfoque hacia el sistema de ciencia, tecnología e innovación con el objetivo de establecer las premisas para la realización de una metodología que permita establecer las mejores prácticas en este sector.<hr/>ABSTRACT In the international practice, self-assessment is carried out within higher education. This is taken as an instrument for the continuous improvement of the substantive process of its entities and universities. This research characterizes self-assessment with an approach to the science, technology, and innovation system with the aim of establishing the premises for the realization of a methodology that allows establishing best practices in this sector. <![CDATA[The Executive Preparation System in the Province of Artemisa: A Methodological Proposal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La preparación y superación de directivos a nivel de provincia y municipios constituye una tarea de gran importancia en la cual la educación superior cubana tiene una responsabilidad estatal. En la provincia Artemisa se realizó, a nivel experimental, la separación de funciones de la dirección de las asambleas del Poder Popular y de los Consejos de Administración, por lo que el sistema de preparación de los cuadros y reservas debe en consecuencia ser perfeccionado para que cada estructura esté capacitada de acuerdo a las funciones de dirección que realizan. El presente trabajo tiene como objetivo hacer un diagnóstico del sistema establecido por el nivel provincial y municipal, sistematizar la información y atender a las limitaciones detectadas con el fin de proponer una metodología que tome en cuenta la separación de funciones estatales y empresariales y el desarrollo local sostenible.<hr/>ABSTRACT The preparation and improvement of managers at the provincial and municipality level is a major task in which Cuban higher education has a state responsibility. In the province Artemisa, at the experimental level, the separation of functions from managements of the Assemblies of the People s Power and the Board of Directors was carried out, so that the system of preparation of the table must therefore be perfected so that each structure is trained according to the management functions carried out by the. This work aims to make a diagnosis of the system established by the provincial and municipal level, systematize information and address the limitation identified in order to propose a methodology that takes into account the separation of state and business functions and sustainable local development. <![CDATA[University Social Responsibility: From the Social Approach to the Sustainable Approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las universidades, como instituciones de educación superior dedicadas a la generación y difusión del conocimiento, realizan una labor importante en el desarrollo de una mejor sociedad y su interacción en ella. Para tal fin es necesario determinar un modelo de gestión adecuada que permita incorporar los distintos enfoques de interrelación interna y externamente con sus grupos de interés. Es así que en la actualidad uno de los términos fundamentales en el ámbito de la educación superior es la responsabilidad social universitaria (RSU). Esta usualmente ha considerado los impactos que la institución genera y los procesos de interacción con la comunidad, importante avance en el marco de la Ley Universitaria, pero con un limitado avance en su institucionalización y gestión. El presente trabajo determina una nueva definición de responsabilidad universitaria desde una perspectiva de gestión institucional e incorpora el enfoque de sostenibilidad.<hr/>ABSTRACT Universities as institutions of higher education dedicated to the generation and dissemination of knowledge carry out an important work in the development of a better society and its interaction in it. To this end, it is necessary to determine an appropriate management model that allows incorporating the different interrelation approaches internally and externally with its stakeholders. Thus, one of the fundamental terms in the field of higher education today is university social responsibility (USR). This has usually considered the impacts that the institution generates and the processes of interaction with the community; important progress in the framework of the University Law, but with limited progress in its institutionalization and management. This work determines a new definition of university responsibility from an institutional management perspective and incorporates the sustainability approach. <![CDATA[Relevance and Domain of the Teacher's Digital Competences in Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Para el docente de la educación superior es de suma importancia el dominio de las competencias digitales. Con el objetivo de realizar una revisión del estado del arte de esta cuestión, se plantean preguntas que proyectaron el horizonte general de una investigación de carácter descriptivo-exploratorio, donde se consultaron artículos en bases de datos electrónicas. En la literatura científica aparecen múltiples definiciones y perspectivas que se refieren a las competencias digitales y queda demostrado, ante el paradigma actual, la necesidad de asumir las posturas más trascendentales en cuanto a su formación y desarrollo en los educadores, ya que estas son inherentes a su cualificación profesional. El docente universitario competitivo tendrá que mostrar un dominio de las competencias digitales y destrezas en técnicas en el área informática.<hr/>ABSTRACT For the higher education teacher, mastering digital skills is of utmost importance. In order to carry out a review of the state of the art of this affair, questions were raised that projected the general horizon of a descriptive-exploratory research, where articles were consulted in electronic databases. In the scientific literature, there are multiple definitions and perspectives that refer to digital competences, and it is demonstrated, given the current paradigm, the need to assume the most transcendental positions in terms of their training and development in educators since these are inherent to their professional qualification. The competitive university teacher will have to show a mastery of digital competences and skills in techniques in the computer area. <![CDATA[Contributions of Health Communication in the Implementation of a Primary Health Care University Project]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN En este trabajo se analiza la contribución de la implementación de la comunicación en salud (CS) en el Proyecto Universitario de Atención Primaria en Salud de la Universidad de Quintana Roo (PU-APS). Se realizó un estudio cualitativo, a partir del método etnográfico, la investigación narrativa y la metodología fundamentada. Como resultados principales se contextualizó la experiencia y se identificó la CS en cuanto a la comunicación como medio, finalidad y herramienta para fortalecer la colaboración y la multidisciplina en el proceso formativo de estudiantes de ciencias de la salud. Asimismo, la reflexión entre teoría y práctica se aplicó como un elemento comunicacional para generar espacios de diálogo que orienten la toma de decisiones y enriquezcan los programas educativos con enfoque en APS. Se concluye que la CS resulta un aspecto estratégico para el fortalecimiento del sentido social y se demuestra su pertinencia en la actividad de promoción de salud.<hr/>ABSTRACT This work analyses the contribution of the implementation of health communication (HC) in the University Project of Primary Health Care of the University of Quintana Roo (PU-APS). It is a qualitative study based oh the ethnographic method, narrative research and grounded methodology. As main results, the experience was contextualized and HC was identified in terms of: the communication as a mean, as purpose and as a tool to strengthen collaboration and multidiscipline in the training process of health science students. Likewise, the reflection between theory and practice was applied as a communicational element to generate spaces for dialogue that guide decision-making and enrich educational programs with focus on primary health care. It is concluded that HC is a strategic aspect for the strengthening of the social sense and its relevance in the health promotion activity is demonstrated.