Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Educación Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0257-431420230002&lang=en vol. 42 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Predominant approaches to legal teaching and research in Latin America. Descriptive notes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La docencia e investigación jurídicas, como cualquier otra gestión consustancial a la Universidad, pueden valorarse por los enfoques aplicados a un contexto dado. En este artículo, consideramos como objetivo valorar los enfoques sociológico, pragmático, positivista, doctrinal y axiológico, por su aplicación a la docencia y la investigación jurídicas, en el ámbito latinoamericano. Los métodos analítico-sintético y el enfoque de sistema fueron empleados para identificar las causas que pulsan las diferencias en la gestión docente e investigación jurídicas, así como en la estructuración de los conocimientos abordados, respectivamente. Como método empírico se esgrimió el análisis documental. Los resultados obtenidos pueden advertirse en la descripción de los enfoques y en la idea concluyente de que el reto de la enseñanza y la investigación del derecho, en la región latinoamericana, está en el énfasis que debe prestarse preponderantemente al enfoque doctrinal, respondiendo así, la academia, al contexto global complejo, plural y altamente comunicado que le asiste.<hr/>ABSTRACT Legal teaching and research, like any other management inherent to the University, can be valued by the approaches applied to a given context. In this article, we consider as an objective to assess the sociological, pragmatic, positivist, doctrinal and axiological approaches, for their application to legal teaching and research, in the Latin American sphere. The analytical-synthetic methods and the system approach were used to identify the causes that drive the differences in teaching management and legal research, as well as in the structuring of the knowledge addressed, respectively. Documentary analysis was used as an empirical method. The results obtained can be seen in the description of the approaches and in the conclusive idea that the challenge of legal teaching and research in the Latin American region lies in the emphasis that should be given predominantly to the doctrinal approach, thus responding to the academy, to the complex, plural and highly communicated global context that assists it. <![CDATA[Training trends of economics students in a Public University, 2022]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las tendencias formativas es un elemento mediador entre la planificación y ejecución de la formación educativa. Por ello, la investigación tiene por objetivo identificar las tendencias formativas de los estudiantes de Economía de la Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza. El estudio fue descriptivo con enfoque cuantitativo, con diseño no experimental; la población de estudio fue de 81 estudiantes de Economía, a quienes se aplicó una encuesta. Los resultados señalan que el 83.9 % de los estudiantes complementan externamente sus estudios de manera virtual; el 82.7 % ansía un grado doctoral o mayor en una Universidad Pública de prestigio; el 98.8 % desea iniciar un emprendimiento y trabajarían en sus organizaciones. Se concluye que las tendencias formativas en estudiantes de economía se caracterizan por optar una especialización en finanzas y gestión pública, obtener un grado de doctor o postdoctorado, así como tener un buen salario laboral.<hr/>ABSTRACT Training trends is a mediating element between the planning and execution of educational training. For this reason, the research aims to identify the training trends of Economics students at the Toribio Rodríguez de Mendoza National University. The study was descriptive with a quantitative approach, with a non-experimental design; The study population was 81 Economics students, to whom a survey was applied. The results indicate that 83.9% of the students complement their studies externally in a virtual way; 82.7% yearn for a doctoral degree or higher in a prestigious Public University; 98.8% want to start a business and would work in their organizations. It is concluded that the educational trends in economics students are characterized by opting for a specialization in finance and public management, obtaining a doctorate or postdoctoral degree, as well as having a good salary. <![CDATA[The development of virtual classrooms in university contexts: analysis of perceptions from the perspective of teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las Tic en la educación han generado nuevas formas de lograr los procesos de enseñanza y de aprendizaje, en la investigación se plantea como problema científico: ¿Cómo se expresan en los docentes, la percepción del funcionamiento de las aulas virtuales en el contexto universitario, para sus procesos de enseñanza en términos de: personalización, flexibilidad, interacción, movilidad, satisfacción y motivación?, como objetivo general: analizar las percepciones de los docentes de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, Universidad Técnica de Manabí, y el aporte de las aulas virtuales a sus procesos de enseñanza. La investigación se realizó con un enfoque cuantitativo, descriptivo y de revisión bibliográfica del año 2019 al 2022, bajo el método PRISMA, mismos que evidencian que el uso de las aulas virtuales en las IES, es una práctica regular; la Universidad, está en constantes ajustes en su plataforma MOODLE para motivar a docentes y estudiantes.<hr/>ABSTRACT ICTs in education have generated new ways to achieve teaching and learning processes, in the research it is posed as a scientific problem: How are expressed in teachers, the perception of the functioning of virtual classrooms in the university context, to their teaching processes in terms of: personalization, flexibility, interaction, mobility, satisfaction and motivation?, as a general objective: to analyze the perceptions of the teachers of the Faculty of Philosophy, Letters and Educational Sciences, Technical University of Manabí, and the contribution of virtual classrooms to their teaching processes. The research was carried out with a quantitative, descriptive and bibliographic review approach from 2019 to 2022, under the PRISMA method, which shows that the use of virtual classrooms in HEIs is a regular practice; The University is constantly adjusting its MOODLE platform to motivate teachers and students. <![CDATA[Six decades of Cuban higher education in revolution: a view from quality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En un contexto donde es universalmente reconocido el papel que desempeña una educación superior de calidad para el desarrollo sostenible de los países, ratificado y ampliado por la Agenda 2030, el trabajo pretende caracterizar el desarrollo cualitativo de la educación superior cubana a lo largo de las seis décadas transcurridas desde el triunfo de la Revolución, agrupadas en tres periodos históricos portadores de cambios cualitativos sistémicos de gran envergadura. En cada uno, se identifican los hechos más relevantes que los conforman y se incluyen apreciaciones críticas de los autores. El estudio se basó en el análisis de documentos de políticas nacionales propias del sistema, informes de resultados institucionales y en la valoración de experiencias de los autores. Los resultados contribuyen a los estudios de caracterización de la evolución del sistema de educación superior cubana actualmente en curso, como parte del proyecto de investigación “El desarrollo de los graduados universitarios de la educación superior cubana: valoración actual y perspectivas”.<hr/>ABSTRACT In a context where the role played by a quality higher education for the sustainable development of the countries is universally recognized, ratified and expanded by the 2030 Agenda, the work aims to characterize the qualitative development of Cuban higher education throughout the six Decades that have elapsed since the triumph of the Revolution, grouped into three historical periods that have witnessed far-reaching qualitative systemic changes. In each one, the most relevant facts that make them up are identified and critical appreciations of the authors are included. The study was based on the analysis of national policy documents specific to the system, institutional results reports, and on the evaluation of the authors' experiences. The results contribute to the characterization studies of the evolution of the Cuban higher education system currently underway, as part of the research project "The development of university graduates of Cuban higher education: current assessment and perspectives". <![CDATA[Main learning difficulties in students with attention deficit and hyperactivity disorder]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El aprendizaje de los estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) se puede tornar limitado por diversas causas, destacándose el desconocimiento del accionar pedagógico en los procesos formativos. Por ello, el objetivo central fue: identificar las principales dificultades de aprendizaje en estudiantes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. La metodología del estudio se orientó en el enfoque cualitativo basado en los tipos de investigación exploratoria y descriptiva. Los criterios de selección para la fundamentación de contenidos ha sido artículos científicos, tesis doctoral y de maestrías. La información seleccionada respondió a los últimos cinco años. Los principales resultados permitieron exponer que el TDAH es una alteración de origen neurobiológico de inicio en la infancia caracterizado por la presencia de niveles clínicos de inatención y/o de hiperactividad-impulsividad. También se logró indagar que los niños que presentan este trastorno siempre suelen estar inquietos, les cuesta estar sentados en el aula y no siguen instrucciones, tampoco terminan las tareas escolares en el tiempo asignado y se distraen fácilmente por estímulos irrelevantes. De igual manera, pueden presentar baja autoestima, limitadas interacciones sociales y bajo rendimiento escolar. En conclusión, este trastorno está estrechamente vinculado al fracaso escolar debido a que sus características se demuestran transversalmente en las diferentes áreas académicas.<hr/>ABSTRACT The learning of students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) can become limited for various reasons, highlighting the lack of pedagogical action in the training processes. Therefore, the main objective was: to identify the main learning difficulties in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The study methodology was oriented towards the qualitative approach based on the types of exploratory and descriptive research. The selection criteria for the content foundation have been scientific articles, doctoral and master's theses. The selected information responded to the last five years. The main results made it possible to show that ADHD is an alteration of neurobiological origin beginning in childhood characterized by the presence of clinical levels of inattention and/or hyperactivity-impulsivity. It was also possible to find out that children with this disorder are always restless, find it difficult to sit in the classroom and do not follow instructions, do not finish homework in the allotted time and are easily distracted by irrelevant stimuli. Similarly, they may present low self-esteem, limited social interactions and poor school performance. In conclusion, this disorder is closely linked to school failure because its characteristics are demonstrated across different academic areas. <![CDATA[The deployment of educational virtualization at the University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Entender la virtualización educativa universitaria, a partir de la proyección institucional del uso formativo de las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), requiere de la comprensión inicial de la importancia de este tópico para el desarrollo de la Educación Superior, y para el redimensionamiento de sus entornos, procesos y funciones. El rumbo actual de la Educación Superior y el papel que en este juegan las TIC, imponen el requerimiento institucional de pensar, fundamentar e implementar alternativas que hagan posible el aprovechamiento de las potencialidades que el universo tecnológico actual ofrece a los espacios de formación. Precisamente, el artículo que se pone a su consideración asume como principal propósito, la determinación de las pautas que orientan en despliegue de la virtualización educativa en el contexto universitario.<hr/>ABSTRACT Understanding university educational virtualization, starting from the institutional projection of the formative use of Information and Communication Technologies (ICT), requires an initial understanding of the importance of this topic for the development of Higher Education, and for the re-dimensioning of its environments, processes and functions. The current direction of Higher Education and the role that ICTs play in it, impose the institutional requirement to think, support and implement alternatives that make it possible to take advantage of the potential that the current technological universe offers to training spaces. Precisely, the article under consideration assumes as its main purpose, the determination of the guidelines that guide the deployment of educational virtualization in the university context. <![CDATA[Model for the management of institutional communication at the University of Pinar del Río.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La comunicación es un proceso de producción social, de intercambio y negociación de formas simbólicas entre actores, es el escenario donde se dan las prácticas sociales. No podría pensarse una sociedad sin comunicación, es decir, la comunicación es constitutiva de la sociedad. Las universidades, requieren de la comunicación institucional para materializar todos sus procesos principales. La comunicación institucional como proceso transversal en los procesos funcionales de cualquier institución, se convierte en eslabón imprescindible para este tipo de organización. El objetivo de este artículo es expresar las ideas esenciales que hacen posible la definición de los componentes, etapas, dimensiones, relaciones y principios que conforman el modelo de gestión de la comunicación institucional en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.<hr/>ABSTRAC Communication is a process of social production, exchange and negotiation of symbolic forms between actors, it is the stage where social practices take place. A society could not be thought without communication, that is, communication is constitutive of society. Universities require institutional communication to materialize all their main processes. Institutional communication as a transversal process in the functional processes of any institution, becomes an essential link for this type of organization. The objective of this article is to express the essential ideas that make it possible to define the components, stages, dimensions, relationships and principles that make up the institutional communication management model in the Faculty of Social Sciences and Humanities of the University of Pinar del River “Hermanos Saíz Montes de Oca”. <![CDATA[Contributions to the quality management at university institutions: a developing project]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación superior cubana tiene un papel estratégico en el desarrollo económico y social del país y sus aportes son ampliamente reconocidos. El mejoramiento de la gestión de la calidad ha sido una prioridad en las Instituciones de Educación Superior adscritas al Ministerio de Educación Superior. En torno a ello, los avances han sido notables, pero aún existen insuficiencias. El objetivo de este artículo es fundamentar la pertinencia de un proyecto de investigación actualmente en ejecución, donde se aportan propuestas de solución en un conjunto de áreas con posibilidades de mejora. Se destacan algunos fundamentos teóricos vinculados con la calidad y su gestión en la educación superior y las principales características del proyecto, haciendo énfasis en los objetivos, los argumentos que sustentan las áreas identificadas, el direccionamiento de los resultados y sus contribuciones. Se puede plantear que el mejoramiento continuo de la gestión de la calidad se logrará a partir de la posibilidad de realizar investigaciones que propongan estrategias y acciones coherentes con las exigencias institucionales y nacionales, y fortalezcan la cultura organizacional sobre la importancia y necesidad de su desarrollo.<hr/>ABSTRACT Cuban higher education has a strategic role in the economic and social development of the country and its contributions are widely recognized. In this context, improving quality management has been a priority in Higher Education Institutions attached to the Ministry of Higher Education. Progress has been notable around this, but there are still shortcomings. In correspondence with these requirements, the objective of this article is to substantiate the relevance of a research project at presing running, where solution proposals are provided in a set of areas where there are possibilities for improvement. In its content, some theoretical foundations related to quality and its management in higher education and the main characteristics of the project are highlighted, emphasizing the objectives, the arguments that support the identified areas, the direction of the results and their contributions. It can be argued that the continuous improvement of quality management will be achieved from the possibility of conducting research that propose strategies and actions consistent with institutional and national requirements, and strengthen the organizational culture on the importance and need for its development. <![CDATA[Design and validation of the Self-Assessment Scale of Formative Research Skills (EAHIF) in university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo fue diseñar y analizar las propiedades psicométricas de EAHIF en universitarios de Lima, Perú. Investigación instrumental, la muestra para el análisis factorial exploratoria fue de 616 estudiantes y para el análisis factorial confirmatorio de 644 estudiantes. La validez de contenido se obtuvo a través del juicio de expertos y del coeficiente de validez V de Aiken. La validez de constructo se realizó a través del análisis factorial exploratorio encontrándose tres dimensiones: Habilidades del pensamiento, Habilidad para redactar académicamente y Habilidad para comunicar información, con un total 17 ítems. En el análisis factorial confirmatorio con adecuados índices de ajuste X2/gl=1.237; CFI= 991; RMSEA= .019; SRMR= .041 CFI=.997; TLI= .997. La confiabilidad a través del coeficiente omega, la escala general Ω= .898. Se concluye que, la EAHIF presenta evidencias de validez de contenido, de constructo y una adecuada confiabilidad.<hr/>ABSTRACT The objective was to design and analyze the psychometric properties of EAHIF in university students from Lima, Peru. Instrumental research, the sample for the exploratory factor analysis was 616 students and for the confirmatory factor analysis, 644 students. Content validity was obtained through expert judgment and Aiken's V validity coefficient. The construct validity was carried out through exploratory factor analysis, finding three dimensions: Thinking skills, Ability to write academically and Ability to communicate information, with a total of 17 items. In the confirmatory factorial analysis with adequate fit indexes X2/gl=1.237; IFC= 991; RMSEA= .019; SRMR= .041 CFI=.997; TLI= .997. Reliability through the omega coefficient, the general scale Ω= .898. It is concluded that the EAHIF presents evidence of content and construct validity and adequate reliability. <![CDATA[The legal education of the Bachelor in Accounting and Finance. Theoretical references]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación jurídica para el licenciado en Contabilidad y Finanzas tiene especial significado para la solución de los problemas profesionales mediante el ejercicio de las funciones que realizan en el entorno empresarial y en las diferentes esferas de actuación. Los cambios que ocurren en la economía son portadores de un fuerte componente legal, que implica la actualización o creación de las normas jurídicas que rigen la Contabilidad, lo que demanda un desempeño profesional más coherente con las exigencias actuales de la legalidad. El trabajo tiene como objetivo analizar los principales referentes teóricos que sustentan la formación jurídica del licenciado en Contabilidad y Finanzas. La sistematización teórica, en la actual etapa de la investigación, permitió asumir las ideas de varios autores, como sustento de criterios específicos en el contexto de esta investigación dirigida al perfeccionamiento del proceso de formación acorde con las prioridades de la Educación Superior Cubana.<hr/>ABSTRACT Legal training for the graduate in Accounting and Finance has special significance for the solution of professional problems through the exercise of the functions they perform in the business environment and in the different spheres of action. The changes occurring in the economy are carriers of a strong legal component, which implies the updating or creation of the legal rules governing accounting, which demands a professional performance more consistent with the current requirements of legality. The aim of this work is to analyze the main theoretical references that support the legal training of the graduate in Accounting and Finance. The theoretical systematization, in the current stage of the research, allowed assuming the ideas of several authors, as support of specific criteria in the context of this research directed to the improvement of the training process according to the priorities of Cuban Higher Education. <![CDATA[Conceptualization of pedagogy as a science of education by students of Master of Education-UTEG]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se propuso analizar la conceptualización de la pedagogía como ciencia de la educación por maestrantes de educación-UTEG. Metodología: Participaron 66 estudiantes, con encuestas analizadas a través de frecuencias absolutas, relativas y correlación con Chi2. Resultados: Género femenino (75,8 %), grupo etario de 45-64 (87,9 %), conceptualización de la pedagogía como ciencia de la educación (69,7 %), en este grupo, el 72,2 % había cursado asignaturas o eventos sobre el tema (82,6 %), teniendo interés sobre la teoría pedagógica y su aplicación a la práctica docente (83,3 %). La conceptualización de la pedagogía como ciencia de la educación se relacionó con género femenino, edad 45-64 años, encontrando beneficios al tener dominio de esta, dando importancia a las estrategias facilitadoras del aprendizaje de asignaturas teóricas. Conclusiones: Conceptualizar la pedagogía como ciencia de la educación beneficia el dominio de esta ciencia y el uso de estrategias mediadoras favorece el aprendizaje de asignaturas teóricas con base epistemológica.<hr/>ABSTRACT Master graduate students of Education - UTEG proposed to analyze the conceptualization of pedagogy as a science of education. Method: 66 UTEG Master graduate students of Education participated through surveys analyzed using absolute and relative frequencies as well as Chi2 correlation. Results: Female gender (75.8%), age group 45-64 (87.9%), conceptualization of pedagogy as a science of education (69.7%). From this group, 72.2% had taken subjects or attended events related to this topic. 82.6% demonstrated an interest in pedagogical theory and 83.3% in its application to the teaching practice. The conceptualization of pedagogy as a science of education was related to the female gender, ages 45-64 years, who consider its mastering beneficial as well important in terms of its facilitating strategies for learning theoretical subjects. Conclusions: Conceptualizing pedagogy as a science of education benefits the mastery of this science and the use of mediation strategies that promote the learning of theoretical subjects with an epistemological basis. <![CDATA[Learning, essential element in maintenance, theme without adequate attendance in enterprise system]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El “Mantenimiento” que por definición está dirigido a “la realización de un conjunto de operaciones y actividades técnicas que aseguren la conservación, preservación y corrección de los activos físicos tangibles (AFT), constituye una necesidad incuestionable en todo sistema empresarial ya sea industrial o de servicios (principalmente). En este artículo se pretende fundamentar esta incuestionable necesidad y destacar la importancia de la capacitación en el adecuado empleo de esta ciencia; la importancia que ésta tiene en los resultados económicos, en el desarrollo inmediato y futuro de cada nación y sobre todo en el sistema empresarial. El mantenimiento, de igual forma, da respuesta a reclamos, tales como el incremento de la eficiencia energética, la reducción de importación de piezas de repuesto y la rentabilidad de las empresas, todos aspectos indispensables para la economía cubana. Se realizará un análisis sobre los antecedentes y la situación de estos aspectos en nuestro país y el insuficiente empleo que el empresariado tiene del bagaje de conocimientos de la educación superior cubana.<hr/>ABSTRACT Maintenance, that by definition, it is directed to "the realization of a group of operations and technical activities that assure the conservation, preservation and correction of AFT during a period of certain time against the deterioration that can cause the use and continuous exploitation as well as the noxious effects of the environment, and taken it to end at a reasonable cost and with the necessary security for people" With this article it is sought to base this unquestionable necessity and the importance of learning on the adequate use of this science; and the paper that the "Maintenance" and its impact have in the economic results of industrial enterprises. Maintenance, also gives answer to establishments of our days, such as the increment of the energy efficiency, the reduction of import of spare parts and the profitability of the companies, all of great importance for Cuban economy. Will be analyzed the insufficient use that industrial enterprises do of all the learning capacity that high education has. <![CDATA[Methodological guide for the development of mathematics in non-face-to-face environments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se ha observado un incremento en el uso de herramientas digitales en entornos no presenciales las cuales contribuyen a la enseñanza de una disciplina. El propósito fue diseñar una guía metodológica para el desarrollo de la Matemática en entornos no presenciales para estudiantes de primero de Bachillerato. Se empleó un enfoque mixto, diseño no experimental y descriptivo, se utilizaron métodos teóricos y empíricos que permitieron profundizar en el problema. La propuesta fue validada mediante el método de consulta de expertos a partir de dos rondas de consultas cuyos resultados permitieron mejorar la propuesta. Se obtuvo una guía metodológica la cual contribuye a la enseñanza de la Matemática. Se realizó un análisis de las herramientas, recursos tecnológicos, estrategias y metodologías empleadas por los docentes. Existen deficiencias en la enseñanza de la Matemática debido al uso de metodologías tradicionales y dogmáticas a pesar de la experiencia que poseen los docentes.<hr/>ABSTRACT There has been an increase in the use of digital tools in remote environments which contribute to the teaching of a discipline. The purpose was to design a methodological guide for the development of Mathematics in remote environments for first-year high school students. A mixed approach was used, non-experimental and descriptive design, theoretical and empirical methods were used that allowed deepening the problem. The proposal was validated through the expert consultation method from two rounds of consultations whose results allowed the proposal to be improved. A methodological guide was obtained which contributes to the teaching of Mathematics. An analysis of the tools, technological resources, strategies and methodologies used by teachers was carried out. There are deficiencies in the teaching of Mathematics due to the use of traditional and dogmatic methodologies to sorrow the experience that teachers have. <![CDATA[Percussion-based musical strategy for the development of body expression in 4-year-old children.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Actualmente la música se considera un de suma importancia para el desarrollo de destrezas en los niños, en especial en la primera infancia, vale considerar el contexto en el que durante un confinamiento sustancial el sector educativo aglutinó a la población estudiantil en sus casas por un periodo de dos años, esto ocasiona que en niños de edad prescolar se sienta la necesidad de fortalecer y encausar el proceso de desarrollo de destrezas correspondientes a la expresión corporal. El objetivo de esta investigación fue diseñar una estrategia musical basada en la percusión para el desarrollo de la expresión corporal en niños de cuatro años de la institución "Augusta Ugalde Alcívar" del cantón Portoviejo. En consecuencia, actividades en base a la percusión destacan lo novedoso y necesario en la aplicación de esta estrategia al considerar el aporte que genera el aprendizaje en los niños.<hr/>ABSTRACT Currently music is considered a very important means for the development of skills in children, especially in early childhood, it is worth considering the context in which during a substantial confinement the educational sector agglutinated the student population in their homes for a period of two years, this causes that preschool children feel the need to strengthen and channel the development process of skills corresponding to corporal expression. The objective of this research was to design a musical strategy based on percussion for the development of corporal expression in four-year-old children of the "Augusta Ugalde Alcívar" institution in the Portoviejo canton. Consequently, activities based on percussion highlight the novelty and necessity in the application of this strategy when considering the contribution that generates learning in children. <![CDATA[Awareness methodological guide for the prevention of violence in children and young people with disabilities.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La violencia sexual en niños y jóvenes con discapacidad es una realidad, para ello sensibilizar a padres de familia es una propuesta metodológica que inicia en este planteamiento, donde según resultados que se obtuvieron en el estudio estadístico de la fundación (HOPE) Hijos Originales Padres Especiales, indica que el 64% de padres de familia de las personas con discapacidad, desconocen conceptos relacionados a la sexualidad y el correcto uso de la información que sus hijos exponen en redes sociales. Posteriormente a ello se desarrolla una guía con contenidos relacionados para la prevención de violencia sexual, los mismos que pueden socializar con sus niños, niñas y adolescentes desde casa, respetando su ritmo de aprendizaje y edad cronológica, así también las normativas que amparan a las personas con discapacidad en caso de violencia sexual.<hr/>ABSTRACT Sexual abuse of children and young people with disabilities is a reality. In fact, sensitizing parents is a methodological proposal that begins with this approach, where according to results obtained in the statistical study of the Foundation (HOPE) Hijos Originales Padres Especiales, shows that 64% of parents of people with disabilities are unaware of concepts related to sexuality and the correct use of the information that their children expose on social networks. Subsequently, a guide is developed with related content for the prevention of sexual violence, the same ones that can socialize with their children and teenager from home, respecting their learning pace and chronological age, as well as the regulations that protect people. with disabilities in case of sexual violence. <![CDATA[Epistemological conceptions about learning and acquisition of knowledge and investigative attitudes in university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las concepciones epistemológicas sobre el aprendizaje y la adquisición de conocimiento y las actitudes hacia la investigación son elementos inherentes a una buena formación profesional. El objetivo del presente estudio fue relacionar las concepciones epistemológicas sobre el aprendizaje y la adquisición de conocimiento y las actitudes hacia la investigación en estudiantes de I semestre de dos instituciones universitarias. Se aplicaron el Test EQEBI y la Escala EACIN a una muestra censal de 520 estudiantes. Los resultados globales oscilan entre favorables y muy favorables. Se concluye que existe buen potencial para la formación académica e investigativa, lo cual representa un compromiso para sostener y fomentar ese potencial, mediante buena calidad educativa y condiciones económicas y sociales favorables a la formación de futuros profesionales.<hr/>ABSTRACT Epistemological conceptions about learning and the acquisition of knowledge and attitudes towards research are inherent elements of good professional training. The objective of the present was to relate the epistemological conceptions about learning and the acquisition of knowledge and the attitudes towards research in students of the first semester of two university institutions. The EQEBI Test and the EACIN Scale were applied to a census sample of 520 students. The overall results range from favorable to very favorable. It is concluded that there is good potential for academic and research training, which represents a commitment to sustain and promote that potential, through good educational quality and favorable economic and social conditions for the training of future professionals. <![CDATA[International cooperation evaluated from the Ministry of Higher Education, for a sustainable and inclusive development.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación superior es considerada como clave en la sociedad del conocimiento. Se resalta el rol de la internacionalización de la educación superior, para fomentar desarrollo sostenible e inclusivo. El Ministerio de Educación Superior de Cuba, y sus instituciones tienen una larga tradición de colaboración y cooperación internacional. Su estrategia de internacionalización está enfocada en los intereses del país y sus comunidades universitarias. La ponencia aborda el tema de la cooperación internacional, como parte de la estrategia de internacionalización, y el tipo de cooperación que es requerida. A través del método de las micro y macro evaluaciones, se aportan evidencias que fundamentan la existencia de un esquema normativo propio que incluye el monitoreo sistemático de la ejecutoria de las acciones de cooperación internacional en el sistema de educación superior y sus impactos en el fortalecimiento de competencias institucionales y profesionales, y el desarrollo humano, económico y social del país.<hr/>ABSTRACT Higher education is considered a key element in every knowledge based society. The role of the internationalization of higher education is highlighted, in the pursuit of sustainable and inclusive development. The Ministry of Higher Education of Cuba and its institutions have a long tradition of international collaboration and cooperation. Its internationalization strategy is focused on the interests of the country and its universities communities. The research presented addresses the issue of international cooperation, as a part of the internationalization strategy, and the type of cooperation that is required. Through the method of micro and macro evaluations, the study provides evidence that supports the existence of a own regulatory scheme that includes systematic monitoring of executory and its impacts strengthening institutional and professional competences, and the human, economic and social development of the country. <![CDATA[Program to Improve Body Composition in Adults at the Santa Ana Medical Center (Usaquén)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Este trabajo se efectuó durante el primer semestre del año 2020. Se presenta la evaluación de tres usuarios que entrenan en el gimnasio del Edificio de Santa Ana Medical Center. Objetivo General: Identificar los efectos de un programa de prescripción del ejercicio para optimizar la composición corporal mejorando su tono muscular. Metodología: La revisión de las bases de datos arrojó 11 artículos funcionales (de la base de datos: SportDiscus (1), Scielo (3), Google Académico (5), Scopus (2); se hizo una investigación “explicativa experimental”, con un diseño cuasiexperimental, desarrollada de forma longitudinal, de tipo prospectivo y con un enfoque mixto. Resultados: Se logró fortalecer la práctica del deporte en la actividad y ejercicio físicos sistematizados. Conclusiones: Hubo un progreso significativo e integral en los componentes básicos de la prescripción del ejercicio, de manera íntegra y adecuada para la mejora de la composición corporal y del estado físico de las personas involucradas.<hr/>ABSTRACT Introduction: This work was carried out during the first semester, 2020. The evaluation of three users who train in Santa Ana Medical Center Building gym is presented here. General Objective: Identify the effects of an exercise prescription program to optimize body composition by improving muscle tone. Methodology: The review of the databases yielded 11 functional articles (from the database: SportDiscus (1), Scielo (3), Google Scholar (5), Scopus (2); an "experimental explanatory" investigation was carried out). with a quasi-experimental design, developed longitudinally, prospectively and with a mixed approach. Results: It was possible to strengthen the practice of sport in systematized physical activity and exercise. Conclusions: There was significant and comprehensive progress in the basic components of the exercise prescription, in an integral and appropriate way for the improvement of the body composition and physical condition of the people involved. <![CDATA[Young university students and un(informed) practices to prevent COVID-19. Lima, Peru. 2021]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En los inicios de la pandemia de la COVID-19, encuestas develaron que uno de cada tres jóvenes consideró que no estaba en riesgo de infectarse. Se tuvo como objetivo entonces, conocer cómo un grupo de jóvenes universitarios asumieron las recomendaciones para actuar frente a la COVID-19. Se llevó a cabo una investigación cualitativa de naturaleza exploratoria en 2021, a 8 universitarios peruanos, que en el momento del estudio estaban entre los 19 a 25 años. Los resultados mostraron que las percepciones y prácticas de los participantes estuvieron adheridas a los mensajes brindados desde el inicio por parte de las autoridades sanitarias: higiene de manos y distanciamiento físico para bloquear la infección. La efectividad de la mascarilla fue desacreditada. Los hallazgos del presente estudio destacan que el comportamiento de riesgo en un grupo de jóvenes está sujeto a aquellas prácticas acentuadas por el sector sanitario desde el inicio de la pandemia.<hr/>ABSTRACT Early in the COVID-19 pandemic, surveys revealed that one in three young people thought they were not at risk of infection. The objective was then to know how a group of university students assumed the recommendations to act against COVID-19. A qualitative research of an exploratory nature was carried out in 2021, with 8 Peruvian university students, who at the time of the study were between 19 and 25 years old. The results showed that the perceptions and practices of the participants were adhered to the messages provided from the beginning by the health authorities: hand hygiene and physical distancing to block infection. The effectiveness of the mask was discredited. The findings of this study highlight that risk behavior in a group of young people is subject to those practices accentuated by the health sector since the start of the pandemic. <![CDATA[Conceptual bases for formation the integral environmental culture in angolan students.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo que se presenta se erige a partir de la interrogante: ¿qué rol debe desempeñar la educación angolana para impulsar una formación coherente con el desarrollo de una cultura medioambiental integral en los estudiantes que se forman como maestros? El objetivo general del estudio fue, establecer las bases conceptuales sobre el desarrollo de esta cultura en estudiantes del subsistema de formación de maestros en Angola. Se utilizaron métodos teóricos y empíricos. El balance global de la utilización de dichos métodos permitió revelar la historicidad, y actualidad del problema; así como, evidenció la ausencia de estrategias para la gestión de la formación cultura ambiental en los estudiantes, que posibilite integrar conocimientos, hábitos y valores en su vida diaria en pos del cuidado y conservación del planeta; concluyéndose en que se necesita invertir más en la preparación y formación de docentes y educandos, dotándolos de herramientas metodológicas que permitan un aprendizaje desarrollador.<hr/>Abstract The article that is presented arises from the question: what role should Angolan education play to promote from scientifically based conceptions, a coherent formation with the development of a comprehensive environmental culture in our high school students? The general objective of the study was to establish the conceptual bases on the development of this culture in students of upper secondary education in Angola. Theoretical, empirical and statistical methods were used. The global balance of the use of these methods allowed to relieve the historicity, and actuality of the problem; as well as, it evidenced the absence of strategies for the management of cultural-environmental training in students, which makes it possible to integrate knowledge, habits and values ​​in their daily life in pursuit of the care and conservation of the planet; concluding that it is necessary to invest more in the preparation and training of teachers and students, providing them with methodological tools that allow developer learning. <![CDATA[Residential Treatments for Addictions in Ecuador: The Limbo Between Bioethics and Human Rights]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En Ecuador se evidencia una creciente proliferación privada de “Centros Especializados de Tratamientos para Adicciones” - CETAD, pues el Estado no se abastece con sus infraestructuras. Establecimientos que acarrean gravísimas denuncias por violación a derechos humanos y normas bioéticas. El propósito de este trabajo comprende un análisis del desempeño ético y en derechos humanos a nivel de la salud mental dentro de estos “tratamientos”. En la presente revisión bibliográfica se exploraron 70 artículos, seleccionando los 31 principales publicados entre el 2017 al 2022 de las bases de datos: Scielo, MEDLINE, Dialnet, Psicodoc, PsycArticles. Destaca como resultado, que el Estado debe asumir activamente los procesos de rehabilitación para drogodependencias, pues la propagación de centros privados se ha convertido en un negociado, donde se vulneran normas constitucionales y parámetros bioéticos. Se concluye que, a nivel de la salud, la infracción de códigos deontológicos, éticos, y derechos humanos, atentan contra las normas bioéticas.<hr/>ABSTRACT In Ecuador, there is evidence of a growing private proliferation of "Specialized Addiction Treatment Centers" - CETAD, since the State does not supply itself with its infrastructures. Establishments that carry very serious complaints for violation of human rights and bioethical standards. The purpose of this work includes an analysis of the ethical and human rights performance at the level of mental health within these "treatments". In this bibliographic review, 70 articles were explored, selecting the 31 main ones published between 2017 and 2022 from the databases: Scielo, MEDLINE, Dialnet, Psicodoc, PsycArticles. As a result, it stands out that the State must actively assume the rehabilitation processes for drug addictions, since the spread of private centers has become a business, where constitutional norms and bioethical parameters are violated. It is concluded that, at the health level, the violation of deontological, ethical, and human rights codes violates bioethical standards. <![CDATA[Hybrid education is here to stay. CESPE methodology for education in hybrid modality. Practical experiences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo aborda la Educación en Modalidad Híbrida, para exponer ejemplos de su evolución institucional e histórica, como antecedente de la realidad actual. Con ello se enfatiza en la llegada de la Educación Híbrida en diferentes modalidades debido al cierre de las instituciones educativas por motivo de la pandemia COVID-19. Aun cuando se vuelve a la presencialidad, la modalidad de la educación híbrida, se utiliza cada vez más, debido a las herramientas y opciones que ofrece para con los docentes y dicentes, en esa dirección los autores destacan las plataformas más utilizadas y sus características tipificantes, con evaluación de las desventajas que cada una presenta según zonas geográficas. Como resultado se presenta la metodología CESPE-EMH para la aplicación de la Educación en Modalidad Híbrida en cursos, diplomados internacionales, conferencias y otras formas de superación con docentes y discentes de varios países que confluyen en el mismo espacio tempo/espacial.<hr/>ABSTRACT The present article approaches the Education in Hybrid Modality, to expose examples of its institutional and historical evolution, as antecedent of the current reality. With it is emphasized it in the arrival of the Hybrid Education in different modalities due to the closing of the educational institutions for reasons of the pandemic COVID-19. Even when he returns to the face-to-face, the modality of the hybrid education is used more and more, due to the tools and options that he/she offers towards the teacher ones and student, in that address the authors highlight the used platforms and their characteristic tipificantes, with evaluation of the disadvantages that each one presents according to geographical areas. As a result, the methodology CESPE-EMH is presented for the application of the Education in Hybrid Modality in courses, international graduates, you confer and other overcomes forms with educational and student of several countries that converge in the same space tempo/spacially. <![CDATA[Reading and interpretation of statistical tables and graphs in high school: opportunities and challenges]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La lectura e interpretación de tablas y gráficos estadísticos es una habilidad requerida para la toma de decisiones y comprensión de la información en el entorno social. Esto constituye una necesidad en la Enseñanza Media y su tratamiento en el proceso de enseñanza aprendizaje de las Matemáticas y las Ciencias Naturales. Diagnosticar necesidades para el desarrollo de esta habilidad, es el objetivo del presente estudio, para este propósito se aplicaron métodos empíricos: análisis de documentos oficiales, grupo de discusión, cuestionario a docentes y prueba pedagógica a estudiantes, lo que develó una contradicción entre las orientaciones expuestas de documentos oficiales del Ministerio de Educación Nacional de Colombia, y el estado actual de la práctica educativa. La triangulación de los resultados propició extraer potencialidades y debilidades en el proceso de enseñanza aprendizaje de las Matemáticas y Ciencias Naturales, lo cual constituye un punto de partida a fin de atenuar la brecha detectada.<hr/>ABSTRACT The reading and interpretation of statistical tables and graphs is a skill required for decision making and understanding of information in the social environment. This constitutes a necessity in high school education and its treatment in the teaching-learning process of Mathematics and Natural Sciences. This study aims to diagnose the needs for the development of reading and interpretation of data in statistical tables and graphs, to achieve this purpose, empirical methods were applied such as the analysis of official documents, discussion group, teacher questionnaire and pedagogical test to students, which revealed a contradiction between the guidelines set out in the official documents of the Ministry of National Education of Colombia, and the current state of educational practice in classrooms. The triangulation of the results allowed the extraction of potentials and weaknesses in the teaching-learning process of Mathematics and Natural Sciences, which constitutes a starting point to mitigate the detected gap. <![CDATA[Development of the ability to solve combinatorial problems with demonstration exercises. Teacher experiences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El desarrollo de la habilidad resolver problemas combinatorios en la matemática discreta de la carrera Ingeniería en Ciencias Informáticas (ICI) no está completo si el estudiante no es capaz de realizar la demostración de proposiciones combinatorias. Por otra parte, el dominio de las técnicas de demostración constituye una herramienta esencial para el aprendizaje de la Informática y el desarrollo de las habilidades profesionales. Sin embargo, tanto la resolución de problemas combinatorios, como la realización de demostraciones constituyen contenidos retadores para números significativos de estudiantes. En la primera parte de esta comunicación se describen algunos antecedentes teóricos que explican las causas de tal dificultad. Acto seguido, se ofrece un conjunto de presupuestos que resultaron aplicados en el trabajo científico-metodológico del colectivo de profesores de Matemática Discreta con el objetivo de aprovechar las ventajas que ofrece el trabajo con las demostraciones matemáticas en el desarrollo de la habilidad resolver problemas combinatorios. Finalmente se ofrecen los resultados de un test para evaluar los niveles de satisfacción de los docentes en cuanto a la aplicación de la propuesta realizada en esta comunicación.<hr/>ABSTRACT The development of the ability to solve combinatorial problems in discrete mathematics of the Informatics Sciences Engineering (ICI) career is not complete if the student is not able to carry out the demonstration of combinatorial propositions. On the other hand, mastery of demonstration techniques is an essential tool for learning Computer Science and developing professional skills. However, both solving combinatorial problems and carrying out proofs constitute challenging contents for significant numbers of students. The first part of this communication describes some theoretical background that explains the causes of such difficulty. Immediately afterwards, a set of budgets is offered that were applied in the scientific-methodological work of the group of Discrete Mathematics teachers with the aim of taking advantage of the advantages offered by working with mathematical demonstrations in the development of the ability to solve combinatorial problems. Finally, the results of a test are offered to evaluate the levels of satisfaction of teachers regarding the application of the proposal made in this communication.