Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Enfermería]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-031920110001&lang=en vol. 27 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Prevention of adverse events to achieve the excellence in care management</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Honor International Nursing Society</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Influence of the professional personality development during the Nursing career in the patient safety</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una investigación documental con el objetivo de valorar la influencia del desarrollo de la personalidad profesional en la carrera Enfermería en la seguridad del paciente. Esta valoración, a partir del procedimiento inductivo-deductivo, el análisis y la síntesis, consideró la importancia de esta estrategia curricular para garantizar la formación integral de los estudiantes y su repercusión en la calidad de la atención. Ésta se considera la principal en la carrera y está relacionada a la ética en el profesional de Enfermería, aspecto clave en su formación y que no es posible lograr con la debida profundidad desde una sola disciplina o asignatura.Se hace referencia a los aspectos metodológicos de la estrategia y su relación con el trabajo profesional seguro y responsable como principio insoslayable en la asistencia de salud a personas, familias y comunidades, a partir del entretejimiento de esta estrategia con los programas analíticos de las asignaturas y su implementación en el proceso docente. Se concluye que esta estrategia como una forma particular de desarrollar el proceso docente, con una direccionalidad altamente coordinada que responda al perfil de salida, en la que se imbrican de manera creciente los contenidos y los diversos métodos teóricos y prácticos de las unidades curriculares del plan de estudio, influye en la formación de un profesional competente, capaz de aplicar conscientemente en su método de actuación profesional un enfoque ético, bioético, humanista y manifestar buenas prácticas, seguras y responsables en el cuidado, lo que se traduce en seguridad para el paciente.<hr/>The aim of present paper was to carry out a documentary research to assess the influence of the professional personality development on the Nursing career in the patient safety. From the inductive-deductive procedure, the analysis and synthesis, this assessment took into account the significance of the curricular strategy to guarantee the integral training of students and its repercussion on the care quality. This is the main thing in the career and it is related to ethics in the Nursing professional, a key feature in its training and that it is not possible to achieve deeply from one only discipline or subject. We make reference to the methodological features of strategy and its relation to the safe professional work and responsible like a unavoidable principle in the health assistance to persons, families and communities, from the interweave of this strategy with analytical programs of subjects and its implementation in the teaching process. We conclude that this strategy like a particular way to develop the teaching process with a highly coordinated direction answering to output profile, where in an increasing way are implicated the contents and the different theoretical and practical methods of curricular units of study plan, influence in the training of a competent professional, able to apply conscientiously in its professional performance method an ethical, bioethical, humanistic approach and to express good, safe and responsible practices in the care, leading to safety for patient. <![CDATA[<b>Effectiveness of the nursing interventions by means of a program for home care</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del estudio fue evaluar la eficacia de las intervenciones de enfermería en personas con enfermedad crónica y sus cuidadores, dadas mediante el programa Preparación y Apoyo para el Cuidado en el Hogar. Estudio cuasiexperimental. Se valoraron las etiquetas de resultado Conocimiento: proceso de la enfermedad, Conocimiento: régimen terapéutico, Preparación del cuidador familiar domiciliario, Bienestar del cuidador principal. Los participantes se asignaron a tres grupos. El primer grupo recibió preparación para el alta, el segundo grupo recibió preparación para el alta e intervención telefónica y el tercer grupo recibió además de lo anterior, una visita en su domicilio. Tras la intervención se encontró diferencias de 0.55 y 0.20 en el CRE final de la etiqueta Conocimiento Proceso de la Enfermedad de las personas del segundo y tercer grupo, respectivamente. Se encontró que las intervenciones de enfermería dadas mediante el programa son eficaces para las personas con enfermedad crónica y sus cuidadores familiares.<hr/>The objective of present study was to assess the effectiveness of nursing interventions in persons presenting with a chronic disease and their carers according to the Training and Support Program for Home Care. Present study was quasi-experimental. The following labels were assessed: Knowledge result: disease course, Knowledge: therapeutic regimen, Training of family carer at home, Wellbeing of main carer. The participants were randomized to three groups. The first group received training related to discharge, the second one received training for the discharge and telephone intervention and the third one received also of above mentioned trainings, a visit in its home. After intervention there were differences of 0.55 and 0.20 in the final CRE of the Knowledge label of Disease Course of the persons of second and third group, respectively. We found that the nursing interventions applied by means of the program are effective for the persons presenting with a chronic diseases and their family carers. <![CDATA[<b>Occurrence of perioperative injuries for surgical positioning</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudio transversal y prospectivo tuvo como objetivo identificar los factores de riesgo para la aparición de lesión perioperatoria de posicionamiento en pacientes sometidos a procedimientos quirúrgicos en la unidad de centro quirúrgico. La muestra estuvo constituida por 50 pacientes sometidos a cirugía bajo anestesia general y raquídea o epidural, durante el período comprendido entre septiembre a noviembre de 2008. Los datos fueron recolectados a través de evaluaciones de las condiciones de la piel del paciente, que se recebia en el la unidad de centro quirúrgico y inmediatamente después de la intervención el procedimiento anestésico-quirúrgico. Se encontró que 37 (74,00 %) pacientes tuvieron lesiones en la piel de grado I, al final de la quirurgía. La duración media del tiempo de quirurgía fue 122,08 minutos, 25 (50,00 %) ha adoptado una posición de decúbito supino, el Índice de Masa Corporal (IMC) fue 29,64 kg / m²; 48 (96,00 %) utiliza sólo un cuchillo y eléctrica (2,00 %) utilizado para la colocación de protección. El escaso uso de protectores y apoyos para la posición quirúrgica, no los usos específicos de protección de mantenimiento de la temperatura del cuerpo, el tiempo quirúrgico prolongado, el sobrepeso y la obesidad son los principales factores de riesgo identificados para la aparición de lesiones en los pacientes. Los resultados sugieren la necesidad de desarrollo y la aplicación de protocolos para la prevención de las lesiones de perioperativos de posicionamiento de este servicio.<hr/>This is a Cross-sectional and prospective study that aimed to identify risk factors for the occurrence of a perioperative positioning injury in patients undergoing surgical procedures in the surgical center. The sample consisted of 50 patients subjected to surgery under general anesthesia and spinal or epidural, during the period September to November of 2008. All data were collected through assessments of the conditions of the skin of the patient, to be received in surgical center and immediately after the anesthetic-surgical procedure. We found that 37 (74.00 %) patients had skin lesions of grade I, at the end of surgery. The average length of time of surgery was 122.08 minutes, 25 (50.00%) adopted the supine position; the Body Mass Index (BMI) was 29.64 kg / m²; 48 (96.00 %) used only a electrocautery (2.00 %) used for protective placement. The low use of protectors and supports for positioning surgical, non-specific uses of protective maintenance of body temperature, prolonged surgical time, overweight and obesity were the main risk factors identified for the appearance of lesions in patients. The findings suggest the need for development and implementation of protocols for injury prevention for perioperative positioning this service. <![CDATA[<b>Rapprochement to knowledge of adverse processes in antiretroviral therapy</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Existen riesgos inherentes a la terapia con fármacos, tanto conocidos como desconocidos, asociados con el uso terapéutico de drogas, prescriptas y no prescriptas. Se realizó un estudio experimental de intervención educativa en personas con VIH/sida (PVS) del Policlínico Giraldo Aponte Fonseca del municipio Guamá de la provincia Santiago de Cuba en el período de Septiembre a Diciembre del 2009, con el objetivo de fortalecer los conocimientos de las personas con VIH/sida con tratamiento antirretroviral de las Reacciones Adversas Medicamentosas. El universo-muestra estuvo constituido por la totalidad de las personas con VIH (14) que tienen tratamiento antirretroviral. Para la investigación se dividió el estudio en tres etapas: Diagnóstico, Intervención y Evaluación, además se analizaron variables de interés como: edad, sexo, conocimientos de las Reacciones Adversas Medicamentosas, cómo tomar los medicamentos y reacciones adversas y efectos indeseables al tomar los antirretrovirales. Los datos obtenidos se procesaron por el método manual utilizando una calculadora y los resultados se exponen en tablas estadísticas utilizando el porciento como unidad de resumen. Obteniéndose como resultado el predominio del grupo de edades entre los 35 39 años y el sexo femenino. Se concluyo planteando que se logro fortalecer los conocimientos en las reacciones adversas medicamentosas que se presentan al administrarse los medicamentos antirretrovirales, así como, sus efectos indeseables.<hr/>There are risks inherent in the pharmacotherapy, well-known or not, associated with the therapeutic use of drugs, prescribed or not. An experimental study was conducted on educational intervention in HIV/AIDS persons from the "Giraldo Aponte Fonseca" Polyclinic of the Guamá municipality, Santiago de Cuba province from September to December, 2009 to strength the knowledges of this type of patients under antiretroviral treatment on Drug Adverse Reactions. The universe-sample included all the HIV-persons (14) under antiretroviral treatment. For research, study was divided into three stages: diagnosis, intervention and assessment, also interesting variables were analyzed including: age, sex, knowledges of Drugs Adverse Reactions, how to take drugs and adverse reactions and undesirable effects when they take the antiretroviral drugs. Data obtained were processed by manual method using a calculator and results are showed in statistical tables using the percentage as summary unit. There was predominance of 35-30 age group and female sex. We conclude proposing that it was possible to strength the knowledges in drug adverse reactions present at moment of antiretroviral administration, as well as its undesirable effects. <![CDATA[<b>Care management from the transcultural perspective</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Gestión del Cuidado es una acción propia del profesional de enfermería que realiza con otras personas para promover su salud, prevenir, diagnosticar, tratar y rehabilitar las enfermedades que puedan padecer, y para ello es necesario aplicar la teoría de la enfermería transcultural, por lo que realizamos un estudio descriptivo y transversal con el objetivo de determinar si nuestros profesionales realizan la gestión de cuidados de enfermería desde una perspectiva transcultural. El estudio se realizó de enero a marzo del año 2008 con 280 profesionales de enfermería de la atención primaria y secundaria de salud (25% del universo) seleccionados por muestreo simple aleatorio. Las variables necesarias se recogieron a través de una encuesta y con criterio de especialistas. Encontramos insuficientes conocimientos sobre el tema, sobre todo en los de menos edad y con menos años de graduados; los de la atención secundaria presentan mejores resultados; de los 26 que dijeron haber recibido cursos u otro tipo de preparación sobre transculturación, sólo 16 mantienen esos conocimientos.<hr/>The Care Management is an action characteristic of nursing professional performed together other persons to promote your health, to prevent, diagnose, treat and rehabilitate the possible diseases that could be present and for that reason it is necessary to apply the transcultural nursing theory. A cross-sectional and descriptive was conducted to determine if our professional perform the nursing care management from the transcultural perspective. The study was conducted from January to March, 2008 in 280 nursing professionals of primary and secondary health care (25% of the universe) selected by random simple sampling. The needed variables were collected by survey and by specialist criteria. There were insufficient knowledges on this subject, mainly in the youngest and with less years of graduate; those of secondary care have better results; from the 26 ones that manifested have received courses or another type of training on transculturation, only 16 of them maintain those knowledges. <![CDATA[<b>From the uncertainty to acceptance of someone who waits a medical verdict</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio tuvo como objetivo abarcar el trayecto en materia de vivencias de quien experimenta la inolvidable espera de un diagnóstico, así como validar el modelo teórico representativo de esa experiencia. Se utilizó el Interaccionismo Simbólico y la Grounded Theory como referencias: teórica, en el primer caso y metodológica en el segundo. El estudio fue llevado a cabo en una unidad médica de un hospital portugués durante los meses de enero y julio de 2009. Se le efectuaron entrevistas a una muestra constituida por 17 sujetos. Los resultados posibilitaron obtener un modelo teórico mediado por el código «transitar», el cual presentó cuatro patrones: incertidumbre, espera racional, negación y aceptación. Todos los participantes que usaron, en particular, los patrones de incertidumbre y negación se beneficiaron de una relación terapéutica sólida, pautada por el apoyo emocional. La fase diagnóstica está representada como un período crítico, por lo que los profesionales de la enfermería asumen un lugar destacado como promotores en la transición de la angustia a la confianza.<hr/>The objective of present paper was to embrace the distance concerning the experiences of someone experimenting the unforgettable wait of a diagnosis, as well as to validate the theoretical model representative of that experience. Symbolic Interact and the Grounded Theory as references: theoretical in the first case and methodological in the second one. The study was conducted in a medical unit of a Portuguese hospital for January and July, 2009. Seventeen subjects were interviewed. The results allowed us to obtain a "to pass" code-mediated theoretical model, which included for patterns; uncertainty, rational wait, negation and acceptance. All participants used particularly the uncertainty and negation patterns had a solid therapeutic relationship lined by emotional support. The diagnostic phase is represented as a critical period that is why the nursing professionals assume a distinguished place as promoters in the transition from the anxiety to confidence. <![CDATA[<b>Assessment of the nursing actions in the Needle-Door-Time in patients under thrombolytic treatment</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La atención del paciente con Infarto Agudo del Miocardio desde los primeros momentos, es la piedra angular de su supervivencia, así como la rapidez en la administración del tratamiento trombolítico. Nos propusimos realizar un estudio descriptivo evaluativo de corte transversal, con el objetivo de determinar el tiempo utilizado para las acciones de enfermería en el intervalo Puerta Aguja a los pacientes con Infarto Agudo del Miocardio sometidos a tratamiento trombolítico en el servicio de urgencias en el periodo de Junio- Diciembre 2009. El universo estuvo constituido por 50 pacientes trombolizados. Se utilizó la técnica de la observación para evaluar las acciones de enfermería realizadas a los pacientes, para lo cual se construyó una guía de observación para las habilidades prácticas. El tiempo utilizado para la clasificación del paciente con IAM, identificación de contraindicaciones absolutas, a través del interrogatorio y examen físico fue de 10 minutos, en la mayoría (96 %) de los pacientes. Un porciento similar se les preparó y administró el tratamiento trombolítico en igual periodo de tiempo. El electrocardiograma fue realizado en la totalidad de los pacientes en un tiempo óptimo de 10 minutos. El cumplimiento de los intervalos de tiempo de las acciones de enfermería relacionadas con el Tiempo Puerta - Aguja permitió que la mayoría de los pacientes recibieran el tratamiento trombolítico en un tiempo de 30 minutos.<hr/>From the first times, the care to patient presenting with an acute myocardial infarction (AMI) is the cornerstone of its survival, as well as the speed to administer the thrombolytic treatment. The objective of present paper was to conduct a cross-sectional, evaluative and descriptive study to determine the time used for nursing actions in the Needle Door to patients presenting with myocardial infarction under thrombolytic treatment in the emergences service from June to December, 2009. Universe included 50 thrombolytic patients. The observational technique was used to assess the nursing actions carried out to patients designing an observational guide for practical abilities. The time used to classify the AMI patient, identification of absolute contraindications by questioning and physical examination was of 10 minutes in most (96 %) of patients. A similar percentage was prepared for them administering the thrombolytic treatment in a similar period. Electrocardiogram was registered in all patients in an optimal time of 10 minutes. The fulfilment of time intervals of nursing actions related to Time- Door Needle allowed that most patients received thrombolytic treatment in 30minutes. <![CDATA[<b>Generic care to restore balance in the postpartum period</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El puerperio es un período que no debe considerarse exclusivamente biológico y desde la visión del no profesional o «emica» implica una travesía llena de riesgos para la mujer y su recién nacido. Por la pérdida de un mayor contacto con el sistema y profesionales de la salud durante esta etapa, toma gran relevancia el cuidado que se brinda al interior del hogar y como una cuestión femenina en medio de un mundo mágico de prácticas, creencias y tabúes definiendo unas acciones que se desarrollan desde los saberes de autocuidado, del hogar y otras tradicionales. Todas estas configuran el cuidado genérico de la salud durante la etapa del puerperio que se puede considerar universal en algunos aspectos, y a la vez, diverso teniendo en cuenta el contexto sociocultural donde se origina y desarrolla. Acercarse a este mundo mágico es una ocasión para el diálogo, aún pendiente, entre lo «emic» y lo «ethic» para el mejoramiento de la calidad de vida de la puérpera y el recién nacido de las poblaciones rurales, en condiciones de marginalidad y vulnerabilidad donde cobra un notable número de víctimas la mortalidad materna perinatal. Este artículo de revisión tiene como objetivo analizar los cuidados no profesionales o genéricos que se realizan en el entorno del domicilio durante el puerperio en diferentes contextos socioculturales; desde la exploración de la producción científica en el tema.<hr/>The puerperium is a period that must not be considered exclusively biological and from the vision of unprofessional or «Emica» involve a journey full of risks for women and their newborn. The loss of contact of the health system and professionals during this stage, it takes an outstanding the care provided in home and as a matter of women in a magical world of practices, beliefs and taboos about defining actions that are developed from the knowledge of self, home and other traditions. All these actions make up the generic health care during the postpartum period may be considered universal in some aspects, and so far, taking into account different socio-cultural context where it originates and develops. Getting closer to this magical world is an occasion for dialogue, still pending, between «emic» and «ethic» to improve the quality of life of the postpartum and newborn rural populations in poverty and vulnerability conditions where a significant number of victims of perinatal maternal mortality. This review article aims to analyze the professional or generic care performed in the home environment during the postpartum period in different cultural contexts, from the exploration of scientific production in the field. <![CDATA[<b>Interdisciplinary approach to quality of life and death in Oncopediatrics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Muchos médicos que brindan asistencia a niños y adolescentes con cáncer tributarios de cuidados paliativos fracasan al intentar curar la enfermedad y con ello prolongar la vida y en ese intento poblado de buenas intensiones pero carente de profesionalidad y ética es que se convierten en fuentes de sufrimientos para los pacientes, familiares y hasta para el propio equipo de trabajo al mantener una conducta de obstinamiento terapéutico en la mayoría de los casos; en otros, aún cuando comprenden la realidad de una muerte próxima no hacen un manejo adecuado de los factores psicológicos, espirituales y sociales para ayudar a un buen morir. ¿Es calidad de vida, en una persona que está al final de su vida o es calidad de muerte hasta el último momento de su existencia?; en otras palabras son cuidados por la vida al final de la vida y para ello se necesita de un manejo terapéutico adecuado del proceso vivir/morir en estos grupos de edades, objetivos de este artículo, donde las características del desarrollo ontogénico lo hace ser más difícil que en los adultos. Es una tarea dura y difícil, para la cual necesitamos de preparación y un verdadero trabajo interdisciplinario pero gratificante y de gran aportación a nuestro crecimiento personal, porque ¿existirá una tarea más noble y humana que acompañar a niños y adolescente en los últimos días de su existencia por la vida?<hr/>Many physicians offering assistance to children and adolescents presenting cancer needed of palliative care fail trying to cure the disease and thus to extend the life and in that attempt of good intentions but lacking of professionalism and ethics become suffering sources for patients, relatives and for the working staff for maintaining a therapeutic obstinacy in most cases; in other, even though they understand the reality of a near death don't make an appropriate management of psychological , spiritual and social factors to help in a good death. Is it quality of life, is it a person ending its life or it is death quality until the last moment of its existence? , in other words, are cares for life at the end of the life and thus it is necessary an appropriate therapeutic management of the to live/to die in these age groups, which are the objective of present paper, where the features of ontogeny development make it more difficult than in the adult ones. It is a hard and difficult task, being necessary training and a real interdisciplinary work but at the same time rewarding and of a great contribution to our personal growth, because, there will be a more noble and human task that to be the company of children in the last days of existence by the life? <![CDATA[<b>ENFERMERIA 2011</b> <b>III Encuentro Internacional de Directores y Editores de Publicaciones Científicas de Enfermería 24 MAYO 2011</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192011000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Muchos médicos que brindan asistencia a niños y adolescentes con cáncer tributarios de cuidados paliativos fracasan al intentar curar la enfermedad y con ello prolongar la vida y en ese intento poblado de buenas intensiones pero carente de profesionalidad y ética es que se convierten en fuentes de sufrimientos para los pacientes, familiares y hasta para el propio equipo de trabajo al mantener una conducta de obstinamiento terapéutico en la mayoría de los casos; en otros, aún cuando comprenden la realidad de una muerte próxima no hacen un manejo adecuado de los factores psicológicos, espirituales y sociales para ayudar a un buen morir. ¿Es calidad de vida, en una persona que está al final de su vida o es calidad de muerte hasta el último momento de su existencia?; en otras palabras son cuidados por la vida al final de la vida y para ello se necesita de un manejo terapéutico adecuado del proceso vivir/morir en estos grupos de edades, objetivos de este artículo, donde las características del desarrollo ontogénico lo hace ser más difícil que en los adultos. Es una tarea dura y difícil, para la cual necesitamos de preparación y un verdadero trabajo interdisciplinario pero gratificante y de gran aportación a nuestro crecimiento personal, porque ¿existirá una tarea más noble y humana que acompañar a niños y adolescente en los últimos días de su existencia por la vida?<hr/>Many physicians offering assistance to children and adolescents presenting cancer needed of palliative care fail trying to cure the disease and thus to extend the life and in that attempt of good intentions but lacking of professionalism and ethics become suffering sources for patients, relatives and for the working staff for maintaining a therapeutic obstinacy in most cases; in other, even though they understand the reality of a near death don't make an appropriate management of psychological , spiritual and social factors to help in a good death. Is it quality of life, is it a person ending its life or it is death quality until the last moment of its existence? , in other words, are cares for life at the end of the life and thus it is necessary an appropriate therapeutic management of the to live/to die in these age groups, which are the objective of present paper, where the features of ontogeny development make it more difficult than in the adult ones. It is a hard and difficult task, being necessary training and a real interdisciplinary work but at the same time rewarding and of a great contribution to our personal growth, because, there will be a more noble and human task that to be the company of children in the last days of existence by the life?