Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120040004&lang=pt vol. 18 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Evaluation of an upgrading program on the care and approach of adolescents for the health personnel in La Paz, Bolivia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó una evaluación del impacto de un programa de capacitación sobre la atención y abordaje a adolescentes para el personal de salud en 2 instituciones de la ciudad de la Paz, el diseño se correspondió con un estudio pretest y postest. Se hallaron resultados superiores en el postest respecto de la calidad de la atención y el abordaje de los adolescentes en ambas instituciones por los profesionales de la salud que recibieron el programa de capacitación.<hr/>The impact of an upgrading program for the health personnel on the care and approach of adolescents was evaluated at 2 health institutions in La Paz. The design corresponded to a pretest and posttest study. The results found in the posttest as regards the quality of care and the approach of adolescents at both institutions were higher among the professionals who took part in the upgrading program. <![CDATA[Antecedents and new challenges in the training of health technicians in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se analizan las etapas históricas de la formación de técnicos medios y auxiliares para la Salud en Cuba. Se expone una nueva fase en la formación de profesionales en Tecnología de la Salud que entró en vigor a partir del curso 2002-03 con la puesta en marcha de un nuevo currículo de formación que responde a la necesidad del Sistema Nacional de Salud de incrementar el número y calidad de los recursos humanos dedicados a desarrollar estos servicios y cuyos rasgos más notables son : el ingreso con 12mo grado vencido, aunque también se mantiene como vía para la continuidad de estudios de los técnicos que laboran en el Sistema Nacional de Salud; un diseño concebido para asegurar una inserción laboral temprana por estar estructurado con 2 salidas intermedias y cuya piedra angular es la educación en el trabajo, como síntesis de la teoría y la práctica, de lo básico y lo profesional; la estructura en 2 componentes básicos, constituidos por encuentros en la sede universitaria e interencuentros en el propio puesto de trabajo, bajo la guía y control de un tutor, así como la flexibilidad que ofrece por la oportunidad de adecuar la duración de la carrera a las posibilidades individuales de ir venciendo unidades curriculares. La selección y acreditación de los escenarios docente-asistenciales, así como la selección y preparación de los profesores son factores claves para el éxito del nuevo currículo.<hr/>The historical stages of the training of health technicians and assistants in Cuba are analyzed. It is exposed a new stage in the training of Health Technology professionals that came into effect in the academic course 2002-2003 with the introduction of a new traininig curriculum that meets the needs of the National Health System of increasing the number and quality of the human resources devoted to develop these services and whose most significant characteristics are: admission with 12th grade finished, although it also serves as a way to continue the studies of the technicians working in the National Health System; a design created to guarantee an early incorporation to work for being structured with 2 intermediate outlets and whose milestone is working education as a synthesis of theory and practice, of the basic and the professional; the structure consisting of 2 basic components, which are the meetings at the university seat and the intermeetings at work under the guidance and control of a tutor, as well as its flexibility on giving the opportunity to fit the duration of the career to the individual possibilities of concluding each curricular unit. The selection and accreditation of the teaching-assistance settings and the selection and training of the professors are key factors for the success of the new curriculum. <![CDATA[The education-communication link in the comprehensive training of health professionals]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Educación Médica Superior para dar respuesta al encargo social y lograr su pertinencia debe formar también al médico general básico como un profesional bien entrenado en las habilidades de la comunicación y coordinación grupal. El propósito del presente trabajo es la consideración del proceso de comunicación en las clases como una forma de tributar al modo de actuación según el perfil profesional y a la adquisición de la habilidad de comunicación, uno de los componentes de la transformación del paradigma vigente en otro centrado en el médico integral. La naturaleza de los retos del momento histórico actual conduce a transformaciones en la concepción pedagógica predominante en el contexto cuban; Ello implica nuevas exigencias para el profesor, una mayor capacitación psicopedagógica y el desarrollo de habilidades comunicativas para organizar la interacción con los estudiantes, comunicarse y dirigir su actividad, con elobjetivo de formar un profesional integral.<hr/>The higher medical education to give an answer to the social task and to attain its pertinence should also train the basic general physician as a professional well trained in the communication and group coordination skills. The aim of this paper is to consider the communication process in classes as a way to contribute to the mode of acting according to the professional profile and with the acquisition of the communication skills, one of the components of the transformation of the standing paradigm into another one centered on the comprehensive physician. The nature of the challenges of the current historical moment leads to transformations in the pedagogical conception predominating in the Cuban context. This means new demands for the professor, a greater psychopedagogical upgrading and the development of communicative abilities to organize the interaction with students, communicate and lead their activity so as to train a comprehensive professional. <![CDATA[A didactic proposal for the cognitive problems in Human Anatomy  ]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para contribuir al perfeccionamiento de la didáctica particular de la disciplina Anatomía Humana mediante el conocimiento preciso de su participación en la formación del médico general básico, se realizó una revisión analítica de documentos rectores de la carrera de Medicina y se aplicaron técnicas grupales a estudiantes y profesores. El análisis permitió identificar un conjunto de problemas cognoscitivos que afronta el educando de la especialidad de Medicina durante el proceso de su formación, para cuya solución requiere de conocimientos anatómicos. A partir de las valoraciones realizadas se obtuvo una sistematización de dichos problemas en el proceso de enseñanza aprendizaje en los distintos sistemas orgánicos, de manera que, a la vez que actúen como núcleos de motivación durante la clase, infliyan con efectividad en el logro de los objetivos de la disciplina, así como de los objetivos generales del programa de formación del médico general básico.<hr/>To contribute to the improvement of the particular didactics of the Human Anatomy discipline by the accurate knowledge of its participation in the training of the basic general physician, an analytical review of the ruling documents of the medical career was made and group techniques were applied to students and professors. . The analysis allowed to identify a series of cognitive problems that the medical student faces during his training process and whose solution requires anatomical knowledge. Starting from the assessments made, it was obtained a systematization of such problems in the teaching-learning process in the different organic systems in a way that they act as nuclei of motivation and influence with effectiveness on the attainment of the objectives of discipline, as well as of the general goals of the training program of the basic general physician <![CDATA[The evaluation as an activity oriented to the transformation of formative processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente trabajo se reflejan las características fundamentales del proceso evaluativo con la finalidad de motivar la reflexión en todos aquellos, que de una forma u otra participan en este proceso. Se parte del valor que posee esta actividad en todos los sectores del país, para sus ejecutivos y procesos educativos y especialmente, para los del sector de la Salud, de ahí los fundamentos que se exponen sobre las bases teóricas que lo sustentan y su necesaria observancia en la práctica. Se presenta la evaluación como un proceso dialéctico, contradictorio, universal y particular, según las condiciones histórico-concretas de que se trate y se hace referencia al desbalance entre los tipos de evaluaciones sumativas y formativas, que actúan como contrarios dialécticos. Se plasman los elementos básicos que deben tenerse en cuenta al desarrollar un proceso evaluativo que permita comprobar conocimientos y objetivos y a la vez constituir el punto de partida de nuevas transformaciones como resultado de la evaluación realizada.<hr/>The main characteristics of the evaluative process are dealt with in the present paper aimed at motivating the reflection among all those who in one way or the other take part in this process. Emphasis is made on the value this activity has for all the sectors of the country, for its executives and educative processes and, specially, for the health sectors. Its foundations are exposed on the theoretical bases supporting it and it is stressed their necessary observance in practice. The evaluation is presented as a dialectic, contradictory, universal and particular process, according to the historical and concrete conditions, and reference is made to the unbalance between the types of additive and formative evaluations that act as dialectic contraries.The basic elements that should be taken into account to develop an evaluative process allowing to verify knowledge and objectives and that be at the same time the starting point of new transformations as a result of the evaluation carried out are approached. <![CDATA[The education-communication link in the comprehensive training of health professionals ]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se abordan en general, los aspectos filosóficos, epistemológicos y metodológicos que se tuvieron en cuenta en los diseños curriculares de las especialidades en Ciencias Básicas Biomédicas, dirigidas a la formación de los profesores e investigadores que necesita el Sistema Nacional de Salud cubano, para garantizar la continuidad en la formación de todos los profesionales que egresan y el desarrollo científico de las Ciencias Médicas, para dar respuesta al encargo de la sociedad. Se describen elementos de la evaluación curricular y se evidencia la necesidad de aplicarla en estos diseños para elevar la calidad en los procesos de planificación y ejecución así como sus resultados, dados por el nivel de competencia de los egresados.<hr/>The philosophical, epistemological and methodological aspects that were taken into account in the curricular desing of the specialties of Basic Biomedical Sciences directed to the training of professors and researchers needed by the Cuban National Health System to gurantee the continuity of the training of all the professionals and the scientific development of Medical Sciences to respond to the social task. The elements of the curricular evaluation are described and it is evidenced the need to apply it to these designs to increase the quality of the planning and implementation processes, as well as their results, given by the level of competnece of the graduates. <![CDATA[A didactic proposal for the cognitive problems in Human Anatomy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se exponen las experiencias obtenidas durante la impartición de la asignatura Inmunología a los estudiantes de tercer año de Farmacia de la Universidad de Oriente, como resultado de su introducción en el plan de estudios C perfeccionado. Se presenta el programa analítico de la asignatura, el sistema de evaluación utilizado y se expone cómo se relaciona con las restantes asignaturas de la disciplina y con otras asignaturas del año, mediante la aplicación del principio didáctico de la vinculación interdisciplinaria. Se comenta la necesidad identificada de incorporar el estudio de la Inmunología a los planes de estudio de las carreras de Medicina y Estomatología. Se destaca la contribución de la asignatura a la formación del futuro profesional con la introducción de un enfoque farmacéutico. Se analizan los resultados de una encuesta aplicada a los estudiantes para conocer su opinión acerca del contenido recibido. De forma general, se refieren las posibilidades que ofrece la asignatura para la educación en valores.<hr/>The experiences obtained during the teaching of Immunology to the third year pharmaceutical students at the University of Oriente are dealt with as a result of their introduction in the improved syllabus C. The analytical curiculum of the subject and the evaluation system used are presented, and it is explained how they are related to the other subjects of the discipline and of the year by applying the didactic principle of the interdisciplinary link.Comments are made on the identified need to incorporate the study of Immunology to the syllabuses of the medical and stomatological careers. It is stressed the contribution of the subject to the training of the future professional through the introduction of a pharmaceutical approach. The results of a survey done among the students to know their opinion about the content received are analyzed. Reference is made in general to the possibilities offered by the subject for the values education. <![CDATA[The evaluation as an activity oriented to the transformation of formative processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se exponen las experiencias obtenidas durante la impartición de la asignatura Inmunología a los estudiantes de tercer año de Farmacia de la Universidad de Oriente, como resultado de su introducción en el plan de estudios C perfeccionado. Se presenta el programa analítico de la asignatura, el sistema de evaluación utilizado y se expone cómo se relaciona con las restantes asignaturas de la disciplina y con otras asignaturas del año, mediante la aplicación del principio didáctico de la vinculación interdisciplinaria. Se comenta la necesidad identificada de incorporar el estudio de la Inmunología a los planes de estudio de las carreras de Medicina y Estomatología. Se destaca la contribución de la asignatura a la formación del futuro profesional con la introducción de un enfoque farmacéutico. Se analizan los resultados de una encuesta aplicada a los estudiantes para conocer su opinión acerca del contenido recibido. De forma general, se refieren las posibilidades que ofrece la asignatura para la educación en valores.<hr/>The experiences obtained during the teaching of Immunology to the third year pharmaceutical students at the University of Oriente are dealt with as a result of their introduction in the improved syllabus C. The analytical curiculum of the subject and the evaluation system used are presented, and it is explained how they are related to the other subjects of the discipline and of the year by applying the didactic principle of the interdisciplinary link.Comments are made on the identified need to incorporate the study of Immunology to the syllabuses of the medical and stomatological careers. It is stressed the contribution of the subject to the training of the future professional through the introduction of a pharmaceutical approach. The results of a survey done among the students to know their opinion about the content received are analyzed. Reference is made in general to the possibilities offered by the subject for the values education. <![CDATA[Theoretical conceptions in the curricular design of biomedical specialties]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se exponen las experiencias obtenidas durante la impartición de la asignatura Inmunología a los estudiantes de tercer año de Farmacia de la Universidad de Oriente, como resultado de su introducción en el plan de estudios C perfeccionado. Se presenta el programa analítico de la asignatura, el sistema de evaluación utilizado y se expone cómo se relaciona con las restantes asignaturas de la disciplina y con otras asignaturas del año, mediante la aplicación del principio didáctico de la vinculación interdisciplinaria. Se comenta la necesidad identificada de incorporar el estudio de la Inmunología a los planes de estudio de las carreras de Medicina y Estomatología. Se destaca la contribución de la asignatura a la formación del futuro profesional con la introducción de un enfoque farmacéutico. Se analizan los resultados de una encuesta aplicada a los estudiantes para conocer su opinión acerca del contenido recibido. De forma general, se refieren las posibilidades que ofrece la asignatura para la educación en valores.<hr/>The experiences obtained during the teaching of Immunology to the third year pharmaceutical students at the University of Oriente are dealt with as a result of their introduction in the improved syllabus C. The analytical curiculum of the subject and the evaluation system used are presented, and it is explained how they are related to the other subjects of the discipline and of the year by applying the didactic principle of the interdisciplinary link.Comments are made on the identified need to incorporate the study of Immunology to the syllabuses of the medical and stomatological careers. It is stressed the contribution of the subject to the training of the future professional through the introduction of a pharmaceutical approach. The results of a survey done among the students to know their opinion about the content received are analyzed. Reference is made in general to the possibilities offered by the subject for the values education. <![CDATA[The teaching of Immunology in the pharmaceutical career at the University of Oriente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se exponen las experiencias obtenidas durante la impartición de la asignatura Inmunología a los estudiantes de tercer año de Farmacia de la Universidad de Oriente, como resultado de su introducción en el plan de estudios C perfeccionado. Se presenta el programa analítico de la asignatura, el sistema de evaluación utilizado y se expone cómo se relaciona con las restantes asignaturas de la disciplina y con otras asignaturas del año, mediante la aplicación del principio didáctico de la vinculación interdisciplinaria. Se comenta la necesidad identificada de incorporar el estudio de la Inmunología a los planes de estudio de las carreras de Medicina y Estomatología. Se destaca la contribución de la asignatura a la formación del futuro profesional con la introducción de un enfoque farmacéutico. Se analizan los resultados de una encuesta aplicada a los estudiantes para conocer su opinión acerca del contenido recibido. De forma general, se refieren las posibilidades que ofrece la asignatura para la educación en valores.<hr/>The experiences obtained during the teaching of Immunology to the third year pharmaceutical students at the University of Oriente are dealt with as a result of their introduction in the improved syllabus C. The analytical curiculum of the subject and the evaluation system used are presented, and it is explained how they are related to the other subjects of the discipline and of the year by applying the didactic principle of the interdisciplinary link.Comments are made on the identified need to incorporate the study of Immunology to the syllabuses of the medical and stomatological careers. It is stressed the contribution of the subject to the training of the future professional through the introduction of a pharmaceutical approach. The results of a survey done among the students to know their opinion about the content received are analyzed. Reference is made in general to the possibilities offered by the subject for the values education.