Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120070004&lang=en vol. 21 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Behaviour of the activities developing learning styles in the didactic guides of the subject Human Morphosiology I</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: realizar un estudio educacional-investigativo de tipo descriptivo y transversal con el propósito de caracterizar el desarrollo de los estilos de aprendizaje a través de las guías didácticas de la asignatura Morfofisiología Humana I, en el Programa de Formación de Medicina Integral Comunitaria del municipio San Fernando de Apure, entre enero y junio de 2006. Métodos: se tuvieron en cuenta 2 universos, el primero de 60 profesores con guías didácticas evaluadas de destacadas o satisfactorias y el segundo de 105 estudiantes que recibían la asignatura, pero en este caso se seleccionó una muestra de 41 por un muestreo probabilístico-aleatorio-simple. En los primeros se empleó el cuestionario de Honey y Alonso para estilos de aprendizaje y a las guías didácticas se le aplicó una guía de revisión documental de actividades que fomentan los estilos de aprendizaje elaborada por el autor. Resultados: los estudiantes tuvieron preferencia por el estilo de aprendizaje reflexivo (52,4 %); las guías didácticas tuvieron mayor preferencia por el estilo teórico (78,3 %); y se observó que el diseño ajustado a los estilos de aprendizaje del grupo fue inadecuado con mayor frecuencia para el estilo reflexivo (78,3 %). Conclusiones: la mayoría de los estudiantes tienen un estilo de aprendizaje reflexivo, mientras que la mayor parte de las guías didácticas eran teóricas y que el diseño de las guías ajustado a los estilos de aprendizaje del grupo de educandos con mayor frecuencia fue inadecuado para las actividades que fomentan el estilo reflexivo<hr/>Objective: to conduct a descriptive and cross-sectional educational-investigative study in order to characterize the development of learning styles by didactic guides of the subject Human Morphophysiology I in the Comprehensive Community Medicine Training Program of San Fernando de Apure municipality, from january to june, 2006 Methods: two study groups were organized, one that consisted of 60 professors with didactic guides evaluated as outstanding or satisfactory, and the other that was composed of 105 students that were studying the subject, but in this case, 41 were selected by simple probabilistic randomized sampling. In the first, Money and Alonso’s questionnaire was used for the learning styles and the didactic guides were applied a guide of documental review of the activities promoting the learning styles designed by the author. Results: students preferred the reflexive learning style (52,4 %), and the didactic guides had a higher preference due to the theoretical style (78,3 %). It was observed that the design adjusted to the learning styles of the group was more inadequate for the reflexive style. Conclusions: most of the students had a reflexive learning style, whereas the greatest numbers of the didactic guides were theoretical. The design of the guides adjusted to the learning styles of the student’s group was frequently inappropriate for the activities promoting the reflexive style <![CDATA[Current state of the academic posgraduate training in Health Psychology in Europe, 2007]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: caracterizar el estado actual de la formación académica de posgrado en Psicología de la Salud en Europa con base en la identificación de los programas docentes, sus objetivos, cursos o módulos de carácter obligatorio y líneas de investigación. Métodos: se realizó un estudio descriptivo de corte transversal. El universo de estudio estuvo conformado por 25 programas de posgrado en 21 universidades europeas. Resultados: se reveló el predominio de la figura de maestría con perfiles de desempeño, sustentados fundamentalmente en las corrientes cognitivo-conductual y humanista, que existen diferencias en cuanto a la titulación y se evidenció diferencias en las maestrías en Psicología de la Salud del Reino Unido en relación a las que se ejecutan en el resto de Europa. Conclusiones: se obtuvo información del estado actual de los programas, lo que ofrece la posibilidad de realizar estudios comparativos en otras áreas geográficas y en Cuba, para poder perfeccionar los programas vigentes y perspectivos<hr/>Objective: to characterize the current state of the academic posgraduate training in Health Psychology in Europe based on the identification of the teaching programs, their objectives, courses or modules of compulsory character and investigative lines. Methods: a descriptive cross-sectional study was undertaken. The study group was made up of 25 posgraduate programs at 21 european universities. Results: it was revealed the predominance of the master’s degree figure with performance profiles, based mainly on the cognitive, behavioural and humanistic trends. Differences were observed as regards the titling and in the Master’s Degree courses in Health Psychology conducted in the United Kingdom compared with those of the rest of Europe. Conclusions: information on the current state of the programs was obtained, giving the possibility to undertake comparative studies in other geographical areas and in Cuba to improve the present and future programs <![CDATA[Use of the individual as a learning resource]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: destacar la importancia de la utilización del individuo sano o enfermo, la familia y la comunidad, en el proceso enseñanza-aprendizaje. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, en una comunidad urbana de la Parroquia Guaira-Macuto, del Estado de Vargas, en la República Bolivariana de Venezuela, durante el curso 2005-2006. El ciclo en que se aplicó este estudio fue el preclínico, con la integración de 17 estudiantes de primer año, distribuidos en 3 consultorios docentes. Se empleó como técnica de simulación, la variante manejo de problemas de pacientes (situación problémica). Resultados: los resultados académicos fueron satisfactorios. Conclusiones: el empleo del individuo como recurso para el aprendizaje posibilitó al educando la adquisición de habilidades y conocimientos indispensables para su futuro desempeño, alcanzar resultados satisfactorios en su evaluación y familiarizarse e interactuar con la realidad de los servicios de salud<hr/>Objective: to stress the importance of the utilization of the healthy or sick individual, the family and the community in the teaching-learning process. Methods: a descriptive study was carried out in an urban community of the Guaira-Macuto Parish, State of Vargas, in the Bolivarian Republic of Venezuela, during the course 2005-2006. This study was applied to the preclinical cycle, with the integration of 17 first-year medical students, distributed into 3 teaching family physician’s offices. The variant patients’ problem management (problemic situation) was used as a simulation technique. Results: the academic results were satisfactory. Conclusions: the utilization of the individual as a learning resource allowed the student to acquire indispensable abilities and knowledge for their future performance, to attain satisfactory results in their evaluation and to get familiar with and interact with the reality in the health services <![CDATA[Identification of the learning needs in professors of the Training Program for the Comprehensive Community Physician<b></b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: identificar las necesidades de aprendizaje sobre los contenidos de la asignatura Morfofisiología Humana I que tienen los especialistas de Medicina General Integral que se desempeñan como profesores en el Programa de Formación del Médico Integral Comunitario en el Estado de Táchira durante el curso 2005-2006. Métodos: se encuestaron 58 profesores y 19 asesores de ciencias básicas en el Programa de Formación del Médico Integral Comunitario. Resultados: mostraron que el claustro en su mayoría tiene menos de 40 años, predominó el sexo femenino y todos los profesores son especialistas en Medicina General Integral. Conclusiones: se detectaron necesidades de aprendizaje relacionadas con la autopreparación y en la vinculación de los contenidos con los problemas de salud de la comunidad, fundamentalmente en los temasde Célula y Tejidos básicos. Los profesores reconocen la utilidad del sistema de preparación para impartir la asignatura, pero en su totalidad expresaron la necesidad de que sean utilizadas otras figuras del posgrado en su preparación<hr/>Objective: to identify the learning needs on the contents of the subject Human Morphophysiology I of the specialists in General Comprehensive Medicine working as professors in the Training Program for the Comprehensive Community Physician in the State of Táchira during the course 2005-2006. Methods: 58 basic sciences professors and 19 advisers of the Training Program for the Comprehensive Community Physician were interviewed. Results: most of the professors were under 40. Females prevailed and all the professors were specialists in General Comprehensive Medicine. Conclusions: learning needs were detected in connection with self-training and with the link of the contents with the health problems of the community, mainly in the topics of cells and basic tissues. The professors recognized the usefulness of the training system to teach the subject, but all of them expressed the necessity to use other posgraduate figures in their training <![CDATA[The undergraduate medical internship and the clinical competences: Mexico in the Latin American context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: abordar aspectos históricos sobre el internado de pregrado en Medicina y contextualizar el abordaje de las competencias clínicas en México en el área latinoamericana. Desarrollo: se hizo una revisión en la que todas las facultades y escuelas de Medicina latinoamericanas que se incluyeron contemplan al internado de pregrado en la formación médica, aunque existen sustanciales diferencias en cuanto a las temáticas incluidas, tiempos de duración, lugar de emplazamiento, papel de la formación del estudiante en la investigación y papel de la práctica comunitaria, entre otros aspectos. Conclusiones: el internado de pregrado resulta una práctica indispensable para que los alumnos apliquen, integren y consoliden los conocimientos adquiridos durante los ciclos previos, a través de su evolución histórica, ha permitido el despliegue de las competencias básicas para ejercer la práctica clínica y en los últimos años se ha prestado atención al reconocimiento de los problemas en el medio en que se desenvuelve el hombre<hr/>Objective: to deal with the historical aspects on the undergraduate internship in Medicine and to contextualize the approach of the clinical competences in Mexico in the Latin American area. Development: it was made a review in which all the Latin American schools and faculties that were included contemplated the undergraduate internship within medical training, although there are substantial differences as to the themes included, duration, location, role of the student’s training in research and the role of community practice, among other aspects. Conclusions: the undergraduate internship is an indispensable practice for students to apply, integrate and consolidate the knowledge acquired during the previous cycles. Through its historical evolution it has allowed the unfolding of the basic sciences to exert the clinical practice. In the last years, attention has been given to the recognition of the problems in the environment where the man develops <![CDATA[Organizational system for teaching Health Technology: Profile of Optometry and Optics. Mission Into the Neighbourhood. Venezuela]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: elaborar una propuesta de sistema organizacional para la implementación del programa de Licenciatura en Tecnología de la Salud en el perfil de Optometría y Óptica, dando respuesta a la necesidad de la formación masiva de los cooperantes de la salud vinculados a esta especialidad en la Misión Barrio Adentro de la República Bolivariana de Venezuela, los cuales están distribuidos en 459 puntos a lo largo de los 24 estados del país. Desarrollo: se hizo una revisión bibliográfica sobre el tema, se caracterizó el escenario donde se desarrollará la actividad capacitadora, a través de la entrevista a expertos y utilizando una guía de observación. Se definieron las figuras docentes responsables de la conducción del programa, identificándose las principales funciones que desarrollarán, así como sus interrelaciones durante el proceso formativo. Se propusieron como figuras docentes a los tutores, profesores y activistas docentes, apoyados en la estructura de la misión cubana en Barrio Adentro y en la participación activa de los líderes juveniles en cada territorio. Conclusiones: se elaboró una propuesta de sistema organizacional y se identificaron las figuras docentes que garantizarían el proceso<hr/>Objective: to make a proposal of an organizational system for the implementation of the program of Health Technology Licentiate in the profile of Optometry and Optics, giving an answer to the need of the massive training of the health cooperators linked with this specialty in the Mission Into the Neighbourhood in the Bolivarian Republic of Venezuela, where they are distributed in 459 points in the 24 states of the countries. Development: a bibliographical review on the topic was made. The setting where the training activity will take place was characterized by interviewing experts and by using an observation guide. The teaching figures responsible for the conduction of the program were defined and the main functions to be developed, as well as their interrelations during the formative process, were identified. Tutors, professors and teaching activists were proposed as teaching figures, supported by the structure of the Cuban brigade in the Mission Into the Neighbourhood program and by the active participation of the youth leaders in every territory. Conclusions: an organizational system proposal was made and the teaching figures guaranteeing the process were identified <![CDATA[Educative model for the training of the Cuban public health human resources in health information management<b></b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: presentar la fundamentación del modelo educativo para la formación de recursos humanos en la gestión de información en salud. Desarrollo: se parte de las necesidades de aprendizaje para la formación de competencias que permitan un desempeño adecuado en los sistemas y servicios de salud cubanos. Se analizan los ejes de formación, diseño y arquitectura del referido modelo. Conclusiones: el modelo integró un proceso que contempla la habilitación, capacitación, preparación y perfeccionamiento de recursos humanos en gestión de información en salud. Contribuyó a obtener un graduado de perfil amplio especializado en las disciplinas de Informática, Estadísticas Sanitarias e Información Científica. Se destacó su integración en las estrategias de desarrollo del Sistema Nacional de Salud, en la esfera de la informatización del sector y en la universalización de la educación superior en la Licenciatura en Tecnología de la salud<hr/>Objective: to present the grounds of the educative model for the training of human resources in health information management. Development: it starts from the learning needs for the training of competences that allow an adequate performance in the Cuban health systems and services. The training, design and architecture axes of the referred model are analyzed. Conclusions: the model integrated a process that takes into consideration the habilitation, upgrading, training and improvement of the human resources in health information management. It helped to have a wide profile graduate specialized in the disciplines of Informatics, Health Statistics and Scientific Information. Its integration into the development strategies of the National Health System, into the informatization sphere of the sector, and in the universalization of higher education in the Health Technology Licentiate, was highlighted <![CDATA[Educative work and the new curriculum of Nursing Licentiate]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: destacar la importancia del trabajo educativo en el desarrollo de un adecuado sistema de valores personales en los estudiantes universitarios. Desarrollo: se hizo un estudio de cómo Cuba ha definido para la educación superior la prioridad del trabajo educativo y de cómo su componente curricular se ha perfilado con más protagonismo en la formación integral de la personalidad profesional con el advenimiento de una nueva generación de planes de estudio en las condiciones de la universalización de la educación superior. Se analiza el caso particular de las carreras de ciencias médicas, por la naturaleza de sus procesos y el desarrollo alcanzado por la educación en el trabajo dentro del proceso docente-educativo, se produce una síntesis de lo curricular, lo sociopolítico y lo extensionista. Se hizo especial énfasis en la carrera de Licenciatura en Enfermería en la cual se estableció el nuevo plan de estudio “D” con una estrategia curricular. Conclusiones: La base metodológica de esa estrategia así como de otras que se han trazado dentro de la carrera, es el fortalecimiento de la coordinación vertical de la disciplina Enfermería, así como la horizontal interdisciplinaria<hr/>Objective: to stress the importance of the educative work in the development of an adequate system of personal values among university students. Development: a study was undertaken on how Cuba has defined the priority of the educative work for higher education and how its curricular component acquires a more protagonist character in the comprehensive training of the professional personality with the advent of a new generation of curricula under the conditions of the universalization of higher education. The particular case of the medical sciences careers is analyzed. Due to the nature of their processes and to the development attained by education in the work within the teaching-educative proccess, a synthesis of the curricular, the sociopolitical and the extensional aspects is produced. Special emphasis was made on the Nursing Licenciate career, where a new curriculum “D” with a curricular strategy was established. Conclusions: the methodological basis of this strategy, as well as of others that have been drawn within the career, is the strengthening of the vertical coordination of the Nursing discipline, as well as the horizontal interdisciplinary coordination <![CDATA[Cross-sectional curriculum for the family theme in the medical career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: describir las características fundamentales del proyecto transversal curricular para la familia, así como sus potencialidades y beneficios. Desarrollo: el ritmo acelerado del conocimiento y su caducidad ocasiona que las instituciones de educación superior deban obtener una mayor integración entre las disciplinas curriculares y desarrollar en sus estudiantes una capacidad para aprender a lo largo de la vida y de forma autónoma, mediante el uso de herramientas del aprendizaje que lo propicien, en consecuencia, las asignaturas deben guardar nexos de interconexión con otras materias y tributar a la lógica de la profesión. Sin embargo, la mayoría de los colectivos se encuentran encerrados en sus espacios curriculares, lo cual se traduce en una falta de coordinación e integración en la implementación del currículo. En una investigación realizada en la facultad de Medicina de Villa Clara se comprueba la existencia de dificultades en la integración de los contenidos en la temática de familia, como objeto de trabajo del futuro profesional, y se diseña un “producto” para perfeccionar su integración vertical entre los diferentes niveles curriculares. El proyecto transversal curricular para la familia abarca un manual metodológico con disímiles herramientas para el establecimiento de nexos de interconexión, actividades de capacitación en temáticas consideradas clave, organización de espacios para el intercambio de opinión entre diferentes áreas del currículo, además de la creación de puentes de interconexión de la carrera con unidades empleadoras, usuarios y con otras carreras. Conclusiones: el producto elaborado ofrece diversas ideas novedosas para lograr la integración que se demanda y poder trascender a un nivel superior de perspectiva transdisciplinar, donde la preparación pedagógica de su claustro constituye un aspecto medular del asunto<hr/>Objective: to describe the fundamental characteristics of the cross-sectional curricular project for the family, as well as its potentialities and benefits. Development: the accelerated rhythm of knowledge and its caducity lead the higher education institutions to obtain a higher integration among the curricular disciplines and to develop in their students a capacity to learn along life and in an autonomous way by using the learning tools propitiating it. Therefore, the subjects should have interconnection links with other subjects and contribute to the logics of the profession. However, most of the collectives are enclosed in their curricular spaces, reflecting a lack of coordination and integration in the implementation of the curriculum. In an investigation carried out in the Faculty of Medicine of Villa Clara, it was proved the existence of difficulties in the integration of the contents into the family topic as a working object of the future professional, and a “product” was designed to improve its vertical integration at the different curricular levels. The cross-sectional curricular project for the family includes a methodological manual with diverse tools for the establishment of interconnection links, upgrading activities in key themes, organization of spaces for the interchange of opinions between different areas of the curriculum, in addition to the creation of interconnection bridges of the career with employment units, users and other careers. Conclusions: the elaborate product offers various new ideas to achieve the integration demanded and to transcend to a higher level of transdisciplinary perspective, where the pedagogical preparation of the professorship is a medullar aspect <![CDATA[XXV anniversary of the foundation of “Carlos J. Finlay” Medical Sciences Brigade]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: destacar el XXV aniversario de la constitución del Destacamento de Ciencias Médicas “Carlos J. Finlay”. Desarrollo: se hizo referencia a los aspectos que conformaron su base organizativa para la obtención de un trabajo uniforme y de control en todos los centros de educación médica superior, a los resultados cuantitativos y cualitativos del trabajo desarrollado, países donde Cuba presta colaboración de salud, la universalización de la universidad en el sistema de salud y la matrícula de estudiantes en el curso 2006-2007, la mayor en la historia de la educación médica universitaria. Conclusiones: el desarrollo del trabajo realizado ha sido sistemático, ininterrumpido, consolidado y perfeccionado en todo momento, pero que no ha estado exento de dificultades en la realización de actividades debido a la crisis económica y al período especial por el que ha transitado Cuba en los últimos años. El balance final del trabajo realizado ha sido positivo, y debe continuar perfeccionándose con las nuevas ideas de la universalización de la educación superior<hr/>Objective: to highlight the XXV anniversary of the foundation of “Carlos J. Finlay” Medical Sciences Detachment. Development: reference was made to the aspects forming its organizational basis to attain a uniform work and control of all the higher medical education centres, to the quantitative and qualitative results of the work developed, to the countries with which Cuba collaborates in the medical field, to the universalization of the university in the health system and to the enrolment of students in the course 2006-2007, the greatest in the history of university medical education. Conclusions: the development of the work done has been systematic, uninterrupted, consolidated and improved at every moment, but it had not been exempt of difficulties to carry out the activities due to the economic crisis and to the special period Cuba has passed through in the last years. The final balance of the work has been positive and it should be improved with the new ideas of the universalization of higher education <![CDATA[<b>Presentation of the book Pediatrics Volume I</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: destacar el XXV aniversario de la constitución del Destacamento de Ciencias Médicas “Carlos J. Finlay”. Desarrollo: se hizo referencia a los aspectos que conformaron su base organizativa para la obtención de un trabajo uniforme y de control en todos los centros de educación médica superior, a los resultados cuantitativos y cualitativos del trabajo desarrollado, países donde Cuba presta colaboración de salud, la universalización de la universidad en el sistema de salud y la matrícula de estudiantes en el curso 2006-2007, la mayor en la historia de la educación médica universitaria. Conclusiones: el desarrollo del trabajo realizado ha sido sistemático, ininterrumpido, consolidado y perfeccionado en todo momento, pero que no ha estado exento de dificultades en la realización de actividades debido a la crisis económica y al período especial por el que ha transitado Cuba en los últimos años. El balance final del trabajo realizado ha sido positivo, y debe continuar perfeccionándose con las nuevas ideas de la universalización de la educación superior<hr/>Objective: to highlight the XXV anniversary of the foundation of “Carlos J. Finlay” Medical Sciences Detachment. Development: reference was made to the aspects forming its organizational basis to attain a uniform work and control of all the higher medical education centres, to the quantitative and qualitative results of the work developed, to the countries with which Cuba collaborates in the medical field, to the universalization of the university in the health system and to the enrolment of students in the course 2006-2007, the greatest in the history of university medical education. Conclusions: the development of the work done has been systematic, uninterrupted, consolidated and improved at every moment, but it had not been exempt of difficulties to carry out the activities due to the economic crisis and to the special period Cuba has passed through in the last years. The final balance of the work has been positive and it should be improved with the new ideas of the universalization of higher education <![CDATA[<b>Research-action</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetivo: destacar el XXV aniversario de la constitución del Destacamento de Ciencias Médicas “Carlos J. Finlay”. Desarrollo: se hizo referencia a los aspectos que conformaron su base organizativa para la obtención de un trabajo uniforme y de control en todos los centros de educación médica superior, a los resultados cuantitativos y cualitativos del trabajo desarrollado, países donde Cuba presta colaboración de salud, la universalización de la universidad en el sistema de salud y la matrícula de estudiantes en el curso 2006-2007, la mayor en la historia de la educación médica universitaria. Conclusiones: el desarrollo del trabajo realizado ha sido sistemático, ininterrumpido, consolidado y perfeccionado en todo momento, pero que no ha estado exento de dificultades en la realización de actividades debido a la crisis económica y al período especial por el que ha transitado Cuba en los últimos años. El balance final del trabajo realizado ha sido positivo, y debe continuar perfeccionándose con las nuevas ideas de la universalización de la educación superior<hr/>Objective: to highlight the XXV anniversary of the foundation of “Carlos J. Finlay” Medical Sciences Detachment. Development: reference was made to the aspects forming its organizational basis to attain a uniform work and control of all the higher medical education centres, to the quantitative and qualitative results of the work developed, to the countries with which Cuba collaborates in the medical field, to the universalization of the university in the health system and to the enrolment of students in the course 2006-2007, the greatest in the history of university medical education. Conclusions: the development of the work done has been systematic, uninterrupted, consolidated and improved at every moment, but it had not been exempt of difficulties to carry out the activities due to the economic crisis and to the special period Cuba has passed through in the last years. The final balance of the work has been positive and it should be improved with the new ideas of the universalization of higher education