Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120110002&lang=pt vol. 25 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>The tutor and the formation process of the General Family Medicine</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un estudio investigativo en el campo de la educación de posgrado, con el objetivo de caracterizar, desde la perspectiva de los tutores y personal administrativo de dirección, algunos factores del proceso de formación del especialista de Medicina General integral (MGI) en el Estado Miranda, durante el curso 2005-2006, para lo cual se emplearon métodos teóricos y empíricos de investigación. Se diseñó una encuesta y una entrevista a expertos. La encuesta fue dirigida a tutores de los médicos cubanos residentes que se presentaron a examen estatal en ese periodo, que sumaron 20, donde se incluyeron aspectos como: datos personales, categoría profesional y pedagógica, grado académico. Fueron identificados como factores, falta de categoría docente, pobre experiencia como tutor, deficiente preparación pedagógica, traslados de comunidad o salidas a Cuba por problemas personales, traslado a largas distancias para realizar las funciones, la vinculación con actividad no relacionada directamente con el postgrado y la ausencia a las actividades metodológicas del curso.<hr/>A research study was conducted in the field of graduate education to characterize, from the tutors and the management staff perspectives, some factors present in the process of formation of General Family Medicine specialists in Miranda state during the 2005-2006 academic year. To this end, theoretical and empirical research methods were used. A survey and an interview for experts were designed. The surveys for tutors of the 20 Cuban resident physicians who took the board exam included personal data, professional and teaching category and the academic level. The identified factors were lack of adequate teaching category, poor experience as tutor, poor teaching preparation, movement to another community or trips to Cuba for personal reasons, long-distance travels to perform their tasks, involvement in activities not directly related to the graduate education work and absences to the methodological activities of the course. <![CDATA[<b>Analysis of the formation program of the Hygiene and Epidemiology specialist in clinical trials</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los conocimientos adquiridos en la formación integral del especialista en Higiene y Epidemiología deben tributar también a la realización de ensayos clínicos en cualquiera de sus fases y ensayos en la comunidad, teniendo en cuenta la necesidad de lograr estudios experimentales de óptima calidad. Se realizó un estudio descriptivo para identificar los contenidos temáticos presentes en los programas de formación de estos especialistas, que puedan contribuir al manejo de este tipo de investigación por los egresados. Se realizaron entrevistas en profundidad a profesores de la residencia de Higiene y Epidemiología, encargados del desarrollo de los contenidos relacionados con la investigación científica y coordinadores de la especialidad. Se aplicó la técnica de lluvia de ideas a expertos en la temática de ensayos clínicos, la epidemiología y la enseñanza posgraduada en ensayos clínicos, se clasificaron en específicos y generales los contenidos que debe dominar un especialista. Los programas de formación del especialista en Higiene y Epidemiología tienen declarados los contenidos que contribuyen a la preparación en ensayos clínicos, y específicamente la última versión, pero al no integrarse o no impartirse, no se produce la formación de conocimientos en el tema, pues en la práctica, solo se realiza el análisis crítico de la literatura científica publicada. Los profesores no se encuentran suficientemente preparados para enfrentarse a la actividad de manera práctica.<hr/>The knowledge acquired in the comprehensive formation of the Hygiene and Epidemiology specialists should serve to conduct clinical trials in any phase and also community-based trials, taking the need of conducting quality experimental studies into account. A descriptive study was performed to identify the topics present in the formation programs of these specialists that might contribute to the carrying out of this type of research by the graduates. In-depth interviews were administered to Hygiene and Epidemiology residence professors in charge of the development of contents on scientific research and to coordinators in this specialty. Brainstorming-based technique was applied in these interviews to experts in the field of clinical trials, epidemiology and graduate education in clinical assays; the contents that a specialist must master were classified into general and specific. The formation programs for Hygiene and Epidemiology specialists comprise those contents that assist in the preparation for conducting clinical trials, specially the last version. However, since this contents is not integrated or taught as it should be, the acquisition of knowledge in this area is not accomplished and in practice, just the critical analysis of the published scientific literature is made. The professors do not have the required expertise to perform this task in practice. <![CDATA[<b>The scientific method and interdisciplinarity in approaching the Health Situation Analysis</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La interdisciplinariedad en lo académico es un proceso basado en la correlación entre diversas disciplinas que mantienen su independencia, pero se vinculan en las proyecciones para el logro de objetivos docentes y educativos priorizados. El trabajo aborda esta temática y su objetivo principal es el identificar los nexos existentes entre las diversas manifestaciones del método científico en función de la interdisciplinariedad, como expresión de las categorías filosóficas de lo universal, lo general y lo particular en el abordaje del Análisis de la Situación de Salud (ASIS). El trabajo responde a un estudio cualitativo, basado en el análisis de los programas de estudio de las disciplinas, Filosofía y Sociedad, Medicina General Integral (MGI) e Informática Médica. Refleja la opinión de los autores, a partir de una reflexión desde el punto de vista filosófico y educativo en relación con el método científico y sus manifestaciones, en las tres unidades curriculares anteriormente mencionadas.<hr/>Interdisciplinarity in the academic field is a process based on the correlation among several branches that keep their independence but get linked for the fulfilment of priority educational and teaching objectives. This paper dealt with this topic and is mainly aimed at identifying the connections among the several variants of the scientific method as a function of interdisciplinarity, viewed as expression of the philososophic categories of the universal, the general and the particular things in approaching the Health Situation Analysis (HSA). This paper was supported on a qualitative study about the analysis of the curricula of Philosophy and Society, General Family Medicine and Medical Informatics disciplines. It showed the authors´opinions based on a reflection, from the philosophical and educational viewpoints, made on the scientific method and its variants in the curricula of the above-mentioned subjects. <![CDATA[<b>Behaviour of the teaching and educational function of the General Family Medicine</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un estudio de investigación en el municipio de Arroyo Naranjo, en la Facultad de Ciencias Médicas "Julio Trigo López" en La Habana. En este trabajo se utilizaron modelos de investigación cuantitativos y cualitativos, como expresión de la triangulación metodológica considerada, el sistema de métodos previstos empíricos y teóricos, fueron utilizados procedimientos estadísticos con la utilización de números absolutos y porcentajes para resumir la información, y tablas para su presentación. Se caracterizaron las actividades relacionadas con la función docente educativa, las cuales en múltiples ocasiones no eran conocidas ni ejecutadas como tareas sistemáticas por los especialistas en medicina en Medicina General Integral, además de constatarse la preparación inadecuada por insuficiencia de conocimientos y habilidades en relación con la función docente educativa que no permite que esta se desarrolle de forma sistemática. Los objetivos que perseguimos: analizar el comportamiento de la función docente educativa del especialista de Medicina General Integral en el Municipio Arroyo Naranjo, caracterizar las actividades que se relacionan con la función docente educativa del especialista de Medicina General Integral e identificar los factores que inciden en el cumplimento o no de la función docente educativa de este especialista.<hr/>A research study was undertaken in "Julio Trigo López" Medical School in Arroyo Naranjo municipality, La Habana province. This paper used qualitative and quantitative research models as expression of the methodological triangulation, the system of empirical and theoretical methods, the statistical procedures with absolute numbers and percentages to summarize the information and tables to present it. The activities connected to the educational and teaching function, which were often either unknown or unfulfilled as systematic tasks by General Family Medicine specialists, were characterized. There was also confirmed the lack of adequate preparation, knowledge and skills to carry out the educational and teaching function in a systematic way. The objectives of our paper were to analyze how the educational and teaching function of the General Family Medicine specialist is performed in Arroyo Naranjo municipality, to characterize the activities related to this function and to identify the factors influencing the fulfilment or non-fulfilment of such a function by the MGI specialist. <![CDATA[<b>Motivation of the students involved in the National Program of Integral Community Medicine</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó un estudio descriptivo y transversal en el contexto del Programa Nacional de Formación en Medicina Integral Comunitaria. Se efectuó entre enero y marzo de 2010 en los 5 núcleos docentes definidos para el municipio Torres del estado Lara, en la República Bolivariana de Venezuela. El universo de trabajo estuvo constituido por 68 educandos que se encontraban entre el 3er y el 5to año académico, fueron excluidos 5 estudiantes que no se encontraban cuando se empleó el instrumento y 1 por no querer participar en el trabajo. Quedó una población de estudio de 62 alumnos. Se aplicó un cuestionario a los estudiantes y una guía de observación al proceso docente educativo. Se encontró que la mayoría tenían una motivación intrínseca (83,9 %) y la mayor proporción de alumnos reveló un grado de motivación intermedio hacia la carrera de medicina (48,4 %), seguido por el grado de motivación alto (43,5 %). El 71 % de los estudiantes presentaba una percepción buena del proceso docente educativo y a medida que iban alcanzando años académicos superiores, el grado de motivación fue incrementándose. Al mismo tiempo en el contexto donde existía una situación educativa buena, el grado de motivación alto fue predominante. Se concluye que el grado de motivación alto de los estudiantes se encuentra relacionado en mayor proporción con la motivación intrínseca, una buena percepción estudiantil del programa de estudio y el desarrollo de situaciones educativas en concordancia con lo propuesto en el diseño del Programa Nacional de Formación en Medicina Integral Comunitaria.<hr/>A descriptive, cross-sectional study was performed within the National Program of Formation in Integral Community Medicine from January to March, 2010 in the five teaching groups located in Torres municipality, Lara state, Bolivarian Republic of Venezuela. The initial universe of study was made up of 68 students who were studying in the 3rd, 4th and 5th academic years; 5 of them were excluded because they were not present at the time of implementing the instrument and one who did not want to be involved in this study. A questionnaire and an observational guide for the educational and teaching process were administered. It was found that most of the students were intrinsically motivated (83.9 %) and the highest portion of them disclosed intermediate level of motivation toward the medical studies (48.4 %) followed by high motivation (43.5 %). Seventy one percent of the students showed good perception of the teaching and education process in addition to increased motivation as they move to higher academic levels. At the same time, the level of motivation was predominantly high in the settings where the educational situation was good. It was concluded that the high level of motivation of the students is greatly related to the intrinsic motivation, to good perception on the curricula and the development of educational situations in line with the proposals of the design of the National Program of Formation in Integral Community Medicine. <![CDATA[<b>Instrument and informatic tool for guiding, controling and evaluating the interactions among students in the virtual forum</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo, es proveer a los profesores que utilizan las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en función del proceso de enseñanza-aprendizaje, por un lado, de un instrumento denominado «Los diez emoticones», que permite realizar el análisis del contenido de las interacciones y de la actuación de los estudiantes en el foro del entorno virtual de aprendizaje (EVA), y por otro, de una herramienta informática llamada Net@nalisis, que proporciona una representación gráfica de diagramas estructurales, tanto del modelo de interacción del estudiante como del grupo que desarrollan actividades en el foro del EVA. La aplicación del instrumento y de la herramienta informática facilita al profesor: supervisar, guiar y evaluar el proceso de aprendizaje y de formación y desarrollo del grupo en el EVA.<hr/>The objective of the paper was to provide the professors who use the information and communication technologies for the teaching and learning process with an instrument called "The ten emoticons" on one hand, and with an informatic tool called Net@nalisis on the other. The former allows the analysis of the content of interactions and of the performance of the students in the forum within the virtual learning environment whereas the latter provides graphic representation of structural diagrams of the interaction model of both the student and the group carrying out their activities in the forum. The implementation of the instrument and the informatic tool makes it possible for the professor to supervise, guide and evaluate the process of learning, formation and development of the whole group within the virtual learning environment. <![CDATA[<b>The difficulty index of Human Morphophysiology I exam</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó una investigación con el objetivo de caracterizar el examen ordinario de Morfofisiología Humana I aplicado durante el curso 2005-2006 del Programa Nacional de Formación de Medicina Integral Comunitaria. Se realizó una entrevista al grupo de expertos para clasificar las preguntas e incisos del examen de acuerdo al área de las ciencias básicas biomédicas que exploran, los contenidos temáticos explorados y el tipo de pregunta utilizada, esto permitió valorar el comportamiento del índice de dificultad. Se realizó la técnica grupo focal a los expertos para conocer su opinión acerca de los resultados obtenidos del análisis. Como resultado se encontró que la dificultad de las preguntas e incisos estuvo dada por la complejidad de los temas explorados, la forma en que fueron redactadas, el tipo de inciso utilizado y el número de áreas que fueron representadas en cada inciso. En el examen las preguntas e incisos que exploraran mayor número de áreas de las ciencias y su diseño corresponde al tipo de selección múltiple, presentaron mayor dificultad.<hr/>A research was done with the objective of characterizing the written exams of the discipline Human Morphophysiology for the first cohort of students of the National Program of Comprehensive Community Medicine in the teaching course 2005-2006. A group of experts was interviewed to classify the questions and items of the exams according to the area of the biomedical basic sciences they explored and the types of questions that were used. This process allowed the assessment of the difficulty index behavior. A technique of focal group with experts was used to know their opinion about the results obtained from the analysis. The results showed that the difficulty of the questions and items was due to the complexity of the themes dealt with, the way they were written, the kind of items used and the number of knowledge areas explored in each item. In the exam, the questions and items that explored the greatest number of science areas were of the multiple choice kind and showed the greatest degree of difficulty. <![CDATA[<b>Preparation strategy for the external evaluation of master´s studies</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt OBJETIVO: Describir la estrategia de preparación para la evaluación externa de las maestrías de la Escuela Nacional de Salud Pública. MÉTODOS: Se revisaron los documentos normativos del posgrado para extraer la visión de excelencia y se aplicó la técnica grupo focal para la generación de ideas entre las coordinadoras de las maestrías. RESULTADOS: La estrategia de preparación para la evaluación externa se estructuró en tres fases denominadas: Planificación, Ejecución y Evaluación. En cada fase se identificaron momentos clave y acciones específicas articuladas mediante un proceso de control que actúa como eje transversal de la propia estrategia. CONCLUSIONES: Se relacionaron las fuentes de información necesarias. Las acciones desplegadas por los comités académicos tuvieron carácter científico, metodológico y administrativo. La estrategia utilizada tuvo carácter institucional y contribuyó al logro de la excelencia en las Maestrías de Atención Primaria de Salud, Economía de la Salud y Promoción y Educación para la Salud.<hr/>OBJECTIVE: To describe the preparation strategy for the external evaluation of the Master´s courses in the National School of Public Health. METHODS: The normative documents of the postgraduate programs to take out the vision of excellence were reviewed and the focal group technique was used to generate ideas from the various coordinators of the master's courses. RESULTS:The preparation strategy for the external evaluation was structured in three phases, that is, planning, implementation and evaluation. Each phase identified key moments and specific actions that were integrated through a control process acting as a supporting point of the strategy as such. CONCLUSIONS: The necessary sources of information were listed. The actions taken by the academic committees were of scientific, methodological and administrative nature. The strategy was institutional and contributed to attain the excellence in master's courses in primary health care, health economics and health promotion and education. <![CDATA[<b>Pediatic</b>: <b>development of competencies in ICT through project-based learning</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se describe el resultado del proyecto Pediatic luego de año y medio de ejecución cuyo objetivo era contribuir al desarrollo de competencias en Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) a través de la elaboración de recursos digitales sobre enfermedades pediátricas. En él participaron los estudiantes de 4to semestre de medicina que cursaron la asignatura Telemática II en la Universidad de La Sabana durante el 2008 y 2009. Dentro de sus principales resultados está el desarrollo de competencias en TIC en más del 85 % de los estudiantes y la elaboración de más de 50 recursos educativos digitales sobre enfermedades pediátricas.<hr/>The results of the Pediatic project one and a half year after being implemented were described. The objective of the project was to support the development of competencies in ICT by means of the creation of digital resources aimed at pediatric diseases. The students in the fourth semester of the medical studies, who had Telematic II subject in their curricula in Universidad de La Sabana during 2008 and 2009, participated. Some of the main results were the development of competencies in ICT management in 85% of students along with the creation of over 50 digital educational resources about pediatric diseases. <![CDATA[<b>Methodological strategy to know about the discipline as professional orientation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La orientación profesional y educación vocacional adquieren un alto valor en las actividades curriculares en las Ciencias médicas, dado el dinamismo que estas presentan para ir respondiendo a los cambios sociales y tecnológicos, y que se reflejan en el ejercicio profesional, además porque se debe considerar el carácter solidario y humanista que encierra cualquiera de sus perfiles profesionales. Se presenta la estrategia metodológica e instrumentos de evaluación utilizados en una unidad de aprendizaje donde se pretende reafirmar la orientación vocacional y dar a conocer el campo ocupacional del tecnólogo médico. La estrategia utilizada se basa en aprendizaje en terreno, donde los estudiantes realizan una investigación grupal de tipo colaborativo. El plan de actividades se diseña formando grupos y cada uno trabaja un ámbito de desempeño distinto. El producto de este trabajo consiste en una presentación ante sus pares del campo investigado. La evaluación de la actividad se realiza sobre la base de pautas. La experiencia que se ha evidenciado en 4 años señala una gran motivación de los alumnos. La evaluación que se hace de ella, indica que es fundamental que los estudiantes tengan pleno conocimiento de la labor que realizan los tecnólogos médicos en los distintos ámbitos de desempeño de la disciplina que han elegido para formarse profesionalmente.<hr/>The professional orientation and the vocational education are highly valued in the curricular work in the medical sciences, given their dynamism to face the social and technological changes that affect the professional practice in addition to the solidarity and humanistic character of any medical profiles. The methodological strategy along with the evaluating instruments used in a learning unit were presented, where it was intended to reaffirm the vocational orientation and to disclose the occupational field of the medical technologist. The strategy was founded in in situ learning in which the students carry out a collaborative group research. The plan of activities was designed according to the formation of groups which work in different areas of performance. The outcome of this work is a presentation before the peers of the research field. The activity is evaluated according to several guidelines. The experience gained in 4 years evinced great motivation on the part of the students. The evaluation indicated that it is important for the students to fully know the work of the medical technologists in the various areas of performance of the discipline they chose to become health professionals. <![CDATA[<b>Theoretical fundamentals of the didactic treatment of the objectives for the formation of intellectual and practical skills in the medical studies</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los modelos de formación en el pregrado en las Ciencias Médicas centrados en las nuevas tendencias pedagógicas exigen un proceso de enseñanza-aprendizaje desde la perspectiva del autoestudio en los educandos. El trabajo pedagógico requiere de organización y en el caso de la formulación de los objetivos alcanzables en correspondencia con el perfil profesional se deben cumplir determinados principios de la didáctica y categorías pedagógicas que faciliten complementar la labor del docente y el educando. El objetivo fue abordar los fundamentos teóricos del tratamiento didáctico de los objetivos, en particular la derivación gradual y el direccionamiento desde la función instructiva del docente hacia la preparación del estudiante como lo exige el proceso formativo en la carrera de Medicina. Basado en la estructura del objetivo formativo y la derivación gradual, se estableció el sistema de acciones operacionalizadas a partir de las invariantes funcionales y su contribución al proceso de sistematización para la formación y desarrollo de habilidades intelectuales y prácticas; respecto al direccionamiento se tuvieron en cuenta las relaciones que se establecen desde el encuentro docente hasta el proceso de formación, defendiendo la posición de que para el cumplimiento de los objetivos en función del encargo social es imprescindible el tratamiento didáctico el cual se materializa mediante sistemas procedimentales e integrados y perfeccionables en el plan de estudio de la carrera de Medicina, para lograr modos de actuación en el estudiante centrados en el auto-aprendizaje.<hr/>The models of undergraduate formation in medical sciences, centered in new pedagogic tendencies, demand a teaching-learning process from the perspective of self-study by the students. The pedagogic work requires organization, and in the event of formulation of achievable objectives in keeping with the professional profile, certain didactic principles and pedagogic categories must be considered to facilitate the work of both the professor and the student. The objective of this paper was to deal with the theoretical fundamentals of the didactic approach of the objectives, particularly their gradual derivation and directing from the guiding function of the educator toward the preparation of the student as the present formative process in the medical career demands. On the basis of the formative objective structure and the gradual derivation, there was set the system of operational actions stemming from the functional invariants and their contribution to the process of systematization for the formation and development of intellectual and practical skills. As to the directing of objectives, the paper took into account the connections that are established from the meeting of educator with the student to the process of formation, thus supporting the idea that for the fulfilment of the objectives according to the social task, the didactic approach is indispensable which is applied through perfectible procedural and integrated systems in the curricula of the medical career to achieve self-learning-centered performance in the medical student. <![CDATA[<b>Information literacy in the university polyclinics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Un concepto que influye determinantemente en el proceso de aprendizaje en los Policlínicos Universitarios es el concepto de la alfabetización en información (ALFIN). La ALFIN no es más que el conjunto de habilidades que requieren las personas para reconocer cuándo necesitan información, cómo localizarla, evaluarla y utilizarla eficazmente. Enfatiza en el contenido, la comunicación, el análisis, la búsqueda, evaluación y uso de la información. Las personas alfabetizadas en información son aquellas que han aprendido cómo aprender. Lograr ciudadanos educados, alfabetizados en información, se ha convertido rápidamente en un objetivo importante para muchos países. Los nuevos Policlínicos Universitarios no escapan a esta realidad.<hr/>One concept that decisively influences over the learning process in the university polyclinics is the information literacy, which is the set of skills required by people to realize when information is needed and how to locate, assess and use it efficiently. It makes emphasis on the contents, the communication, the analysis, the search, the evaluation and the use of information. The literate people in information are those who have learned the way of getting knowledge. Attaining skilled and information literate students is rapidly becoming a fundamental objective for many counties. The new University Polyclinics do not ignore this reality. <![CDATA[<b>The university management and the organizacional climate</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo se valora la importancia del clima organizacional en la gestión universitaria en Educación Médica; se reflexiona sobre diferentes formas de determinación de este clima y de cómo mejorarlo. Entre estas formas de determinación se hace énfasis en los estudios realizados en salud pública y se especifica la exploración del clima organizacional a través de cinco dimensiones básicas: motivación, liderazgo, reciprocidad, participación y comunicación. Se destaca la valoración del clima organizacional como una valiosa herramienta diagnóstica en la gestión del cambio, para una mayor eficiencia en las instituciones.<hr/>This article assessed the importance of the organizational climate in the university management in the field of medical education by making reflections on different ways of determining this climate and improving it. Emphasis was made on the public health studies and the exploration of such organizational climate through five basic dimensions: motivation, leadership, reciprocity, involvement and communication. The assessment of the organizational climate as a valuable diagnostic tool for change management was underlined in order to reach higher efficiency in the institutions. <![CDATA[<b>English professor of excellence</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aspectos tales como los del perfil profesional del profesor de excelencia, sus características, principios fundamentales y los roles que debe desempeñar en la especialidad de idioma inglés como lengua extranjera se abordan en el presente trabajo. Se toman como base las experiencias de diferentes expertos internacionales y las propias derivadas de una práctica profesional de 44 años para realizar un análisis de las dificultades que confrontan los docentes de los departamentos de idioma de la UCM-H al no conocer a profundidad los requisitos esenciales a cumplimentar para alcanzar tal condición. Se plantean las ventajas que el conocimiento y cumplimiento de dichos aspectos significarían en el perfeccionamiento del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera para dicha universidad y para el propio docente.<hr/>Several aspects such as the professional profile of a professor of excellence, its characteristics, fundamental principles and the roles that it should play in the English language subject as foreign language were dealt with in the present paper. The author took the experience of various international experts and his own professional practical experience for 44 years to analyze the difficulties faced by the educators from the language departments in the University of Medical Sciences of Havana (UCM-H) due to lack of deep knowledge on the essential requirements to reach this position. The paper stated the advantages that knowing and implementing these aspects would bring for the improvement of the process of English teaching-learning, for the university and for the educator as well. <![CDATA[<b>Reproductive health in the medical formation in the 21st century</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La salud reproductiva se propuso, por muchos académicos en el mundo, para su inclusión en el diseño de los programas de la educación médica. La proyección universal de la medicina con este interés, demandó asegurar la formación y actitudes que garanticen una estrategia integral de la profesión. La ejecución en Cuba de un nuevo modelo de formación y la presencia anterior y actual, de temas relacionados con la salud reproductiva, justificaron el objetivo: aportar evidencias sobre la presencia de la salud reproductiva en la formación médica en el siglo XXI. En las Ciencias Médicas el diseño curricular, complejo, involucra a profesionales y académicos, globalmente priorizan las necesidades de salud de las poblaciones y los escenarios de formación comunitarios, las competencias y los créditos. La Organización Mundial de la Salud incluyó en sus Objetivos del milenio, la salud reproductiva y sus problemas, con el fin de priorizar su atención. El plan de estudio en Cuba, asumió los problemas de salud reproductiva desde hace 5 lustros y en los escenarios de formación, los estudiantes identifican esos problemas y logran sus soluciones durante el desarrollo de la carrera, mucho antes de ser reconocido este concepto por la Organización Mundial de la Salud en el año 1994. Se demostró con esta revisión, la prioridad internacional para incorporar la salud reproductiva en la formación médica en el siglo XXI, como una estrategia global en la formación de recursos humanos. En Cuba, el plan de estudio incorporó los problemas de salud reproductiva hace 5 lustros.<hr/>Reproductive health was suggested to be included in the design of the medical curricula by many academicians worldwide. The universal projection of medicine demanded to assure formation and attitudes that support a comprehensive strategy of the profession. The implementation of a new model of formation in Cuba and the past and present incorporation of topics on reproductive health justified the objective: provide evidence on the presence of reproductive health in the formation of physicians in the 21st century. The complex curricular design in Medical Sciences involves both professionals and academicians, gives priority to the health needs of the populations and to the formation at the community settings, the competencies and the credits. The World Health Organization included the reproductive health and its problems in the Millennium Goals, with a view to focusing the attention on this topic. The curricula in Cuba have taken the reproductive health problems into account for 25 years, long before the World Health Organization had issued this concept in 1994; that is why the students in the formation scenarios usually identify these problems and find solutions in the course of the career. This review unveiled the international priority given to the reproductive health in order to include it in the formation of physicians in the 21st century, as part of the global strategy for the formation of human resources. <![CDATA[<b>Upgrading the language proficiency of Cuban internationalist medical mission Heads from humanistic approach</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo intenta llamar a la reflexión sobre la necesidad de introducir en la superación posgraduada nuevas alternativas de superación idiomática para los directivos de misiones médicas internacionalistas en países de habla no hispana, en el contexto del incremento actual de la demanda de colaboradores de la salud, fundamentalmente en el área del Caribe y Latinoamérica como un imperativo en la lucha por la plena integración. Se analiza la competencia comunicativa en lengua extranjera desde una perspectiva humanista, a partir de lo aportado por el pensamiento revolucionario cubano y por las actuales tendencias pedagógicas en general y de la enseñanza de idiomas en particular.<hr/>The present paper was intended to call the attention upon the need of incorporating new alternatives in the post-graduate education, aimed at upgrading the language proficiency of the Heads of Cuban internationalist medical missions in non-Spanish speaking countries, within the context of the increasing demand for health professionals mainly in cooperation programs with the Caribbean and Latin American areas and as a struggling imperative for the full integration. Communicative competences in foreign languages were analyzed from a humanistic perspective, taking as a startin the contributions of the Cuban revolutionary thinking current educational tendencies in general and the language teaching's in particular. <![CDATA[<b>Upgrading of professors</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo intenta llamar a la reflexión sobre la necesidad de introducir en la superación posgraduada nuevas alternativas de superación idiomática para los directivos de misiones médicas internacionalistas en países de habla no hispana, en el contexto del incremento actual de la demanda de colaboradores de la salud, fundamentalmente en el área del Caribe y Latinoamérica como un imperativo en la lucha por la plena integración. Se analiza la competencia comunicativa en lengua extranjera desde una perspectiva humanista, a partir de lo aportado por el pensamiento revolucionario cubano y por las actuales tendencias pedagógicas en general y de la enseñanza de idiomas en particular.<hr/>The present paper was intended to call the attention upon the need of incorporating new alternatives in the post-graduate education, aimed at upgrading the language proficiency of the Heads of Cuban internationalist medical missions in non-Spanish speaking countries, within the context of the increasing demand for health professionals mainly in cooperation programs with the Caribbean and Latin American areas and as a struggling imperative for the full integration. Communicative competences in foreign languages were analyzed from a humanistic perspective, taking as a startin the contributions of the Cuban revolutionary thinking current educational tendencies in general and the language teaching's in particular.