Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120120001&lang=en vol. 26 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>The authors, readers and the journal Medical Education Higher</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Quality of academic results in medical students after an intervention on individual differences</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la universidad cubana ha extendido su presencia a todos los municipios del país, con la apertura de las Sedes Universitarias Municipales (SUM). Objetivo: evaluar la calidad de los resultados académicos en estudiantes de medicina de la SUM de Ciencias Médicas Los Palacios durante el curso 2008- 2009, después de aplicada una intervención sobre las diferencias individuales. Métodos: Investigación-acción, constituyen el universo y muestra 30 estudiantes; se estudiaron variables como: vía de ingreso, orientación vocacional, nivel escolar de los padres, hijos y/o familiares que atender; se utilizaron medidas de resúmenes para datos cualitativos y la ventaja de éxito o razón de productos cruzados (OR). Resultados: la vía de ingreso, Curso de Superación Integral para Jóvenes (CSIPJ), incrementó en 16 veces el riesgo de suspender o no ser evaluado; el no tener padres universitarios lo incrementó en 6,0 veces y no poseer orientación vocacional adecuada hizo que se incrementara el riesgo de suspender o no ser evaluado en 29 veces; con la intervención se logró que no hubieran estudiantes suspensos y no evaluados, pero el CSIPJ continuó siendo la vía que incrementó en 8 veces el ser evaluado de regular. Conclusiones: la calidad de los resultados académicos en estudiantes de medicina, mejoró notablemente después de la intervención sobre las diferencias individuales, las de más influencia fueron la orientación vocacional, la vía de ingreso y el nivel escolar de los padres.<hr/>The Cuban university has been extended to all the municipalities in the country through the setting up of the municipal university affiliates. Objective: to evaluate the quality of the academic results of medical students in the municipal university affiliate in Los Palacios in the 2008-2009 academic year, after an intervention on individual differences. Methods: research-action; the universe of study and the sample was made up of 30 medical students and the study variables were way of entrance in the university, vocational orientation, educational level of parents, children and/or relatives. Summary measures for qualitative data and odd ratios were used. Results: the way of entrance in the university known as Integrated Upgrading Course for Young People increased the risk of failing a test or the risk of not being evaluated by 16 times; having parents who did not attain university degree rose that risk by 6 times ; and the lack of adequate vocation increased it by 29 times. After the intervention, the number of students failing a test or not being evaluated was reduced to zero; however, the Integrated Upgrading Course for Young People continued being the way of entering the university that increased by 8 times the evaluation of students as Regular. Conclusions: the quality of academic results in medical students improved significantly after the intervention on individual differences, being the vocational orientation, the way of entrance in the university and the educational level of parents the most influential factors. <![CDATA[<b>Satisfaction of the actors involved in the teaching-learning process in Morphophysiology II subject</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La implementación de nuevos programas en las Ciencias Básicas de pregrado para las carreras en Ciencias de la Salud, ha sido una tarea que mantiene inmersos a todos los docentes relacionados con ellas; el máximo exponente de la integración es la asignatura de Morfofisiología. Se proponen herramientas para comprobar la satisfacción de los actores del proceso docente-educativo en la Morfofisiología Humana II para la carrera de Medicina. Con ese propósito se diseñaron encuestas donde, además de recogerse datos generales, se abordan aspectos que evalúan el nivel de satisfacción de estudiantes y asesores que participan en la asignatura. Se utilizó la estadística descriptiva para expresar los resultados. Con respecto a los docentes, solo uno de ellos ejercía la función de facilitador, el resto fueron especialistas en Ciencias Básicas. La totalidad de los asesores encuestados opinaron que los alumnos no terminan la asignatura preparados en los contenidos que se abordan en función del perfil de médico general básico (MGB). Las encuestas a los alumnos arrojaron como resultado que existían problemas con los materiales de apoyo a la docencia (locales, computadoras y bibliografía) y la totalidad de encuestados opinó que hay necesidad de realizar actividades prácticas en las diferentes especialidades que conforman la asignatura. En la muestra estudiada, tanto los docentes como los alumnos quedaron insatisfechos con el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Morfofisiología II.<hr/>The implementation of new curricular programs in undergraduate basic sciences for the health sciences careers is a task that involves all the faculty related to them and the main example of the integration is the subject called Morphophysiology. This paper submitted some tools to verify the level of satisfaction of the actors involved in the teaching-educational process of human morphophysiology II in the medical studies. To this end, some surveys were designed where not only general data was collected but also those aspects assessing the level of satisfaction of students and advisers to this subject were addressed. The summary statistics was used to show the results. Regarding the faculty , just one of them was facilitator and the rest was specialists in basic sciences. All of the surveyed advisers stated that the students are not duly prepared in the contents addressed in terms of the profile of the Basic General Physician after they finished this subject. The surveys administered to the students yielded that there had been problems in the supply of teaching aid materials (premises, computers and bibliography) and all the surveyed participants believed that it was necessary to undertake practice in the various specialties of this subject. In the studied sample, both the students and the faculty were unsatisfied with the teaching/learning process in the subject Morphophysiology II. <![CDATA[<b><i>Blended learning</i></b><b> and learning styles in university students of the health areas</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo describe el desarrollo de un proceso de investigación que dio cuenta del favorecimiento de los estilos de aprendizaje como consecuencia de la interacción de estudiantes universitarios pertenecientes al área de la salud, a través de un ambiente blended learning diseñado desde una perspectiva de aprendizaje experiencial. La investigación se llevó a cabo en dos fases con un enfoque mixto. La primera, a través de una aproximación cuantitativa con un diseño descriptivo y transversal, cuyo propósito fue identificar los estilos de aprendizaje y su correlación con el rendimiento académico. La segunda fase, de corte cualitativo se desarrolló como un estudio de caso, cuyo objetivo fue analizar la percepción de satisfacción y las dificultades de los estudiantes con relación a la estrategia blended learning diseñada. Las conclusiones de la investigación hacen especial énfasis en las relaciones entre estilos de aprendizaje, rendimiento académico, satisfacción y factores que limitan el aprendizaje.<hr/>This article described the development of a research study that revealed the encouragement of learning styles as a result of the interaction among university students from a health area, through the blended learning environment designed from an experiential learning perspective. This research study had two phases: the first one was a quantitative approach based on a descriptive cross-sectional design to identify the learning styles and their correlation with academic performance. The second one was qualitative-oriented and developed as a case study to analyze the perception of satisfaction of and the difficulties faced by the students in relation to this blended learning strategy. The final conclusions made special emphasis on the relationships among the learning styles, the academic performance, the level of satisfaction and the factors restricting the learning process. <![CDATA[<b>Dropping out of school in the first year of the medical studies</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó un estudio descriptivo cualitativo en el campo de la educación médica de pregrado. Objetivo: caracterizar la deserción escolar en el primer año del nuevo programa de formación de médicos en el periodo 2007-2009 en Nuevitas. Métodos: para su realización se emplearon métodos empíricos, estadísticos y teóricos, el estudio se centró en los 18 estudiantes que abandonaron los estudios en este periodo de tiempo. Los datos se recogieron mediante una encuesta aplicada a los estudiantes y una entrevista semiestructurada aplicada a los directivos docentes del municipio que actuaron como informantes clave. Se utilizaron números absolutos y porcentajes para resumir la información y tablas para su presentación. Resultados: se obtuvo un alto porcentaje de deserción (40,9 %), la preparación previa fue calificada de mal en un 41,4 % y la asignatura de mayor dificultad fue la Morfofisiología en un 94,4 %. De los estudiantes que abandonaron la carrera el 50 % no estaba motivado por la misma y el 55,5 % lo hizo por dificultades en el aprendizaje. Conclusiones: la deserción escolar en el primer año de medicina del policlínico universitario tuvo una elevada magnitud. La base académica previa resultó evaluada de mal en casi la mitad de la muestra. La asignatura de Morfofisiología fue la de mayor dificultad en el aprendizaje, además se evidenció que la deserción escolar es un fenómeno multicausal, destacándose como principales causas las dificultades en el aprendizaje y la falta de motivación.<hr/>A qualitative descriptive study was conducted in the field of undergraduate medical education. Objective: to characterize the dropping out of school in the first year of the new program for medical formation in the 2007-2009 period in Nuevitas, Camaguey province. Methods: empirical, statistical and theoretical methods were used to study 18 students who left their studies in that period of time. The data was collected from a survey administered to the students and from a semi-structured interview to the managing staff in the field of education in Nuevitas municipality, which was the key informant. Absolute numbers as well as percentages served to summarize the information which was illustrated in tables. Results: high percentage of students dropping out of school 40.9 %), previous preparation of students was rated as inadequate in 41.4 % and the most difficult subject was Morphophysiology in 94.4 % of cases. Fifty percent of the students who dropped out of school was not really motivated to study medicine whereas 55.5 % faced learning problems that forced them to leave the medical school. Conclusions: dropping out of the university polyclinics in the first year of medical studies were high. The previous academic preparation of students was considered inadequate in almost half of the sample. Morphophysiology was the most difficult subject in terms of learning. It was evinced that dropping out of school is a multiple cause phenomenon, being the learning difficulties and the lack of motivation the main ones. <![CDATA[<b>Meeting for exchange of knowledge with the use of simulators</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El encuentro de conocimientos fue introducido en la educación médica superior dando cumplimiento a un acuerdo del I Encuentro Nacional de estudiantes de Ciencias Médicas. Su utilización está reglamentada en la instrucción 12 del 1988 del viceministerio de docencia del Ministerio de Salud Publica donde fue concebido. Objetivo: propiciar la participación de todos los estudiantes, estimulando la competencia fraternal y la profundización de los conocimientos de las distintas asignaturas de la carrera. Métodos: desde el curso 2007-2008 se desarrollan los Encuentros de conocimientos en los que se emplean a los residentes como simuladores para su desarrollo, esta se realiza en la 8va. sem. de cada rotación de cirugía. Resultados: se observó un incremento en los resultados académicos de los estudiantes en los exámenes prácticos desde su realización. El uso de simuladores es un tema actual en la docencia medica superior, el uso de los residentes como simuladores de situaciones problémicas en particular del abdomen agudo quirúrgico, permite unir, en una actividad, procesos de aprendizaje en pregrado y posgrado además de permitir el acercamiento de los estudiantes a un personal profesional activo. Conclusiones: el encuentro de conocimientos integrador es un evento importante para el proceso académico, que permite desarrollar las habilidades y conocimientos adquiridos por los estudiantes y el residente asume una función fundamental al cooperar como simulador de situaciones problémicas, además de consolidar el cumplimiento de objetivos educativos e instructivos, sirve como factor predictivo de los resultados finales de la rotación.<hr/>The meeting for exchange of knowledge was introduced in the higher medical education after the First National Meeting of Medical Sciences students. The use of this method is regulated by Instruction no. 12 of 1988 issued by the Educational Division of the Ministry of Public Health that was in charge of devising it. Objective: to encourage the participation of all the students in a fraternal competition and broader knowledge of the contents of several subjects in the career. Methods: since the 2007-2008 academic course, this type of meetings has been taking place in the 8th week of each rotation around the surgery setting, in which the residents act as simulators. Results: there was observed an improvement of academic results of students in practical tests. The use of simulators is a latest topic in higher medical education; the use of residents to act as problem-based situation simulators, particularly in surgical acute abdomen, allows integrating undergraduate and graduate learning processes in a unique activity in addition to approaching the students to the active faculty. Conclusions: the Integrating Meeting for Exchange of Knowledge is an important event for the academic process since it makes it possible to develop even more the skills and pieces of knowledge acquired by the students;additionally, the resident plays a fundamental role in acting as problem situation simulator, the fulfillment of educational and instructional objectives is reinforced and this meeting serves as a predictive factor of the final results in the rotation. <![CDATA[<b>Detection of learning requirements in working with databases for medical information handling</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La utilización de bases de datos tiene particular importancia en el desempeño de médicos, debido a las facilidades que brindan para el tratamiento de información médica. El presente trabajo permitió identificar necesidades de aprendizaje sobre el trabajo con bases de datos que poseen médicos de la atención primaria. Para ello se encuestaron 105 médicos que laboraban en los policlínicos universitarios del municipio Playa, durante el curso 2009-2010 y que ejercían las funciones de docencia, asistencia e investigación; se entrevistaron además 9 profesores de Informática Médica de diferentes facultades de Medicina de ciudad de La Habana. Se percibieron necesidades de aprendizaje relativas al estudio de bases de datos. Los médicos reconocieron la importancia que para su desempeño tiene poder utilizar un gestor de bases de datos. Como conclusión se detectaron necesidades de aprendizaje relacionadas con el diseño y uso de bases de datos para la manipulación de la información de salud.<hr/>The use of databases is particularly important in the medical performance because of the facilities provided to treat medical information. The present paper allowed identifying the learning needs of primary health care physicians about working with databases. To this end, 105 physicians, who worked in the education, assistance and research areas at the university polyclinics in Playa municipality in the 2009-2010 academic year, were surveyed; additionally, 9 medical informatics professors from various medical faculties in the City of Havana were interviewed. The learning requirements on the study of databases were noticed. The physicians admitted the importance of database management for their performance. It was concluded that learning requirements were detected in relation with the design and the use of databases for health information treatment. <![CDATA[<b>Communication skills for the physician-patient relationship in medical students, according to the professors' perception</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo aborda la percepción que tienen profesores seleccionados con experiencia, categoría docente principal, de investigador y/o grado científico del área clínica de las universidades médicas de Matanzas , Pinar del Río y La Habana, que realizan su labor profesoral en la enseñanza de las Ciencias Clínicas con el objetivo de valorar el desarrollo de las habilidades comunicativas de los educandos, a partir de la percepción que tienen esos profesores del cumplimiento de las funciones de la comunicación para una adecuada relación médico paciente. Se aplica una encuesta que indaga los criterios que poseen los profesores sobre el desarrollo de las habilidades comunicativas en los estudiantes. Las habilidades tenidas en cuenta son las necesarias para realizar el interrogatorio y el examen físico como parte del método clínico. Las encuestas fueron procesadas a través del software SPSS y se determinó que eran confiables y válidas. Los resultados reflejan criterios generalizados de insuficiente desarrollo de habilidades en los estudiantes para lograr el cumplimiento de las funciones reconocidas en ellas. Se evidenció la necesidad de seguir profundizando en este tema y que es una necesidad elaborar estrategias para el desarrollo de las habilidades comunicativas, imprescindibles en la formación médica a la que se aspira.<hr/>This article was aimed at assessing the development of communication skills in students on the basis of the criteria of selected experienced professors about the functions of communications for adequate physician-patient relationship. These educators held different categories such as assistant professor, researcher and/or scientific degree in the clinical area of the medical schools located in Matanzas, Pinar del Rio and La Habana and taught clinical sciences. The surveys looked for the criteria of these professors about the development of communication skills in students, which are taken into account for questioning and for physical examination of the patient as part of the clinical method. They were processed by SPSS software and their reliability and validity were confirmed. The results showed the general opinions about the poor development of skills in students to duly fulfill these functions. It was concluded that there is a need of delving into this topic and of designing strategies to support the acquisition of communication skills that are so indispensable in the medical formation at present. <![CDATA[<b>Methodology and implementation of curriculart strategies in the odontology career: denture rehabilitation subject</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La formación integral del estudiante es el objetivo central del proceso docente-educativo que se desarrolla en la educación superior. Ello supone comprender que la formación es ineficaz si solo atiende a garantizar apropiarse de determinados conocimientos y habilidades. Con el presente trabajo se pretende evaluar la aplicación y el cumplimiento de las estrategias curriculares en las asignaturas Rehabilitación I y II de la carrera de Estomatología, para lo cual se desarrolló un estudio descriptivo transversal en el 2011, se entrevistaron 11 profesores del departamento de Prótesis y 80 estudiantes de 3er. año de la carrera en la facultad de Estomatología de La Habana. Según los resultados, los estudiantes reconocieron que la estrategia para la formación de habilidades en el uso de la informática y computación fue la que más utilizaron en el transcurso de las asignaturas. Más de las dos terceras partes de los profesores reconoce que el nivel de evaluación de las estrategias se realiza en temas específicos de la asignatura aunque la totalidad identifica el nivel de seguimiento en el colectivo de asignatura. Los profesores del departamento de Prótesis aplican todas las estrategias curriculares de la carrera definidas para la asignatura, aunque no son capaces de definirlas con precisión.<hr/>The comprehensive formation of the students is the key objective of the educational-teaching process in the higher education. This presupposes to understand that the formation is not effective if it just takes care of assuring that the students will acquire certain pieces of knowledge and skills. The present paper was aimed at evaluating the implementation of and compliance with the curricular strategies in Rehabilitation I and II of the odontology studies. To this end, a descriptive and cross-sectional study was performed in 2011 on the basis of interviews to 11 professors from the denture department and to 80 third-year students from the Dental School of La Habana province. According to the results, the students admitted that the strategy for skill development in the handling of information and computing was the most used in the course of subjects. Over two thirds of the professors recognized that the level of evaluation of strategies was focused on specific topics of the subject, although all the professors stated that the strategies were implemented as a whole throughout the subject. It was concluded that the professors of the denture department do implement all the curricular strategies that are defined for this subject in the odontology career, but they are not fully capable of defining them in detail. <![CDATA[<b>Proposal of methodological guideline to evaluate the communication skills in the medical interview</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En nuestra práctica médica docente no existen orientaciones metodológicas específicas que se concreten en un instrumento evaluativo de habilidades comunicativas de valor principalmente formativo y que asuma el criterio de evaluación por tendencias. Objetivo: desarrollar una guía metodológica para evaluar, bajo observación directa, el desarrollo de las habilidades comunicativas. Métodos: se realizó una encuesta a 13 profesores de Medicina Interna, en el Hospital Militar Central "Dr. Carlos J. Finlay" con vistas a conocer sus criterio sobre una guía metodológica de evaluación de habilidades comunicativas. Resultados: se efectuaron las modificaciones sugeridas en cuanto a los componentes de las habilidades para expresar y hubo aceptación de la evaluación por tendencias. Conclusiones: la guía metodológica presentada tiene mayor validez de contenido al incluir nuevos aspectos que reflejan mejor el constructo cognitivo y conductual del médico durante la entrevista a pacientes. La validez funcional de la guía es superior al lograr mejor orden en las habilidades de expresión, mayor claridad en el enunciado de habilidades y de la aplicación del enfoque de evaluación por tendencias.<hr/>Our medical and teaching practice lacks specific methodological instructions that materialize in an evaluative instrument of communication skills, of formative value fundamentally, to assume the evaluative criteria by tendencies. Objective: to develop a methodological guideline for evaluating the development of communication skills under direct observation. Methods: surveys administered to 13 internal medicine professors, who worked at "Carlos J. Finlay" central military hospital, with a view to finding out their opinions on an evaluative methodological guideline for communication skills. Results: the suggested changes were made in terms of elements of expressive skills and the idea of evaluation by tendencies was accepted Conclusions: the submitted methodological guideline has more validity in contents since it covers new aspects that better reflect the cognitive and behavioral construct of physician in the course of interviews to patients. The functional validity of the guideline is greater as it succeeds in attaining better order of expressive skills, more clarification in the enunciation of skills and better implementation of the evaluation by tendency approach. <![CDATA[<b>Integration of the social aspects in the processes of health care and health professional formation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La atención a la salud y la formación del profesional de la salud son procesos sociales que garantizan la salud individual de los miembros de la sociedad cubana. Ambos tienen en Cuba la misma dirección para garantizar salud para todos. Es por tanto objetivo, revelar la naturaleza esencial de integración de lo social en correspondencia con los procesos de atención a la salud y formación de profesionales de la salud en el paradigma sociomédico. Se emplean métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción y el histórico lógico. Se revela el principio de formación del profesional de la salud en la integración a lo social en correspondencia con los procesos de Atención de Salud, y conceptos fundamentales del que parte, así como su función, rasgos y acciones didácticas.<hr/>Health care and the formation of health professionals are social processes that guarantee the individual health of the members of the Cuban society. Both are directed to the same goal which is to assure health for all. Therefore, the objective of this paper was to reveal the essential nature of integration of the social aspects in line with the health care and health professional formation processes within the socio-medical paradigm. Theoretical methods such as analysis/synthesis, induction/deduction and the logical and historical method were used. The paper showed the principle of formation of the health professional within the integration to the social aspects, in conformity with the health care processes and the fundamental concepts from which they stem, as well as their function, traits and didactic actions. <![CDATA[<b>Suggestions for improvement of the writing style of a scientific artile in the health sciences</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se exponen y ejemplifican, a manera de reflexión, algunas sugerencias para mejorar el estilo de redacción de un artículo científico en las ciencias de la salud, principalmente aquellas relacionadas con la claridad, precisión y brevedad del lenguaje.<hr/>This article presented and exemplified, in the form of reflections, some proposals for the improvement of scientific article writing in health sciences, mainly those related to clarity, exactness and brevity of language. <![CDATA[<b>Bioinformatics</b>: <b>a gap in the formation of professionals in the health care system</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en La bioinformática es una disciplina que emergió a partir del vasto volumen de información derivada del Proyecto Genoma Humano y ha transformado radicalmente las posibilidades de abordar los procesos biológicos a todos sus niveles de organización. Numerosas bases de datos y otros recursos se encuentran hoy disponibles a través de Internet, y se han desarrollado diversas herramientas para extraer, analizar y producir nuevos conocimientos útiles para la mejor comprensión del proceso salud-enfermedad, así como para el diseño y la validación de nuevos medicamentos y pruebas diagnósticas. La incorporación de la bioinformática en la formación de los recursos humanos dentro de las ciencias médicas, en marcha en muchas universidades de otros países en las carreras del perfil biológico, es una necesidad para la preparación del personal ante las transformaciones que tienen y tendrán lugar en la medicina a partir de la introducción de los resultados de los avances en la genética, la biología molecular y otras ciencias relacionadas. Además de facilitar la asimilación de los contenidos relacionados con los hallazgos que se aplicarán a la práctica médica y que deberán incluirse en la docencia de pregrado y en los estudios de especialización, la bioinformática puede fomentar la creación de grupos multidisciplinarios y novedosos modelos para la investigación-desarrollo dentro del sistema nacional de salud en Cuba.<hr/>Bioinformatics is a discipline which comes from the huge volume of information derived from the Human Genome Project and has radically changed the opportunities of addressing the biological processes at all their organizational levels. A number of databases and other resources are presently available on Internet; similarly, several tools allow drawing, analyzing and developing new useful pieces of knowledge for a better understanding of the health/disease process, as well as for the design and validation of new drugs and diagnostic tests. The introduction of bioinformatics in the formation of human resources within the medical sciences, a process underway in many universities of other nations in the biological profiled careers, is a requirement for the preparation of the staff to face the changes that are taking place and will take place in medicine as a result of the advances in genetics, molecular biology and other related sciences. In addition to facilitating the assimilation of contents associated to the findings that will be applied in the medical practice and that should be included in undergraduate teaching and in the specialization studies, bioinformatics may encourage the creation of multidisciplinary groups and of new models for research and development in the national healthcare of Cuba. <![CDATA[<b>Particularities of the imaging series used in the teaching-learning process</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el proceso de enseñanza-aprendizaje se emplean numerosos y variados medios de enseñanza. Algunos de ellos poseen características comunes y solo difieren por la forma de presentación, como en las series de imágenes o series imagenológicas, constituidas por un conjunto de imágenes visuales planas, ordenadas en una secuencia lógica, con el propósito de transmitir la información esencial como refuerzo a la explicación oral del profesor. El objetivo de este trabajo es explicar la importancia y características fundamentales de las series imagenológicas, se destacan sus orígenes, clasificación y particularidades. Las series de imágenes tienen sus orígenes en los materiales impresos y los tableros didácticos. Se clasifican de acuerdo con su soporte material en series gráficas y proyectadas (fijas, móviles y computarizadas), las que poseen sus particularidades, cuyo conocimiento es de utilidad, pues facilita su utilización.<hr/>Numerous and varied teaching aids are used in the teaching-learning process. Some of them have common characteristics and they are just different on the way of presentation, like in the imaging series made up of a set of flat visual images, logically sequenced, with the purpose of conveying essential information to back up the oral explanations of the professor. The objective of this paper was to explain the importance and fundamental characteristics of the imaging series by underlining their origin, classification and particularities. The imaging series stem from the printed materials and the didactic boards. They are classified according to the material support in graphical and projected series (fixed, mobile, computerized); they have their own particularities that should be known to facilitate their use. <![CDATA[<b>Presentación</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el proceso de enseñanza-aprendizaje se emplean numerosos y variados medios de enseñanza. Algunos de ellos poseen características comunes y solo difieren por la forma de presentación, como en las series de imágenes o series imagenológicas, constituidas por un conjunto de imágenes visuales planas, ordenadas en una secuencia lógica, con el propósito de transmitir la información esencial como refuerzo a la explicación oral del profesor. El objetivo de este trabajo es explicar la importancia y características fundamentales de las series imagenológicas, se destacan sus orígenes, clasificación y particularidades. Las series de imágenes tienen sus orígenes en los materiales impresos y los tableros didácticos. Se clasifican de acuerdo con su soporte material en series gráficas y proyectadas (fijas, móviles y computarizadas), las que poseen sus particularidades, cuyo conocimiento es de utilidad, pues facilita su utilización.<hr/>Numerous and varied teaching aids are used in the teaching-learning process. Some of them have common characteristics and they are just different on the way of presentation, like in the imaging series made up of a set of flat visual images, logically sequenced, with the purpose of conveying essential information to back up the oral explanations of the professor. The objective of this paper was to explain the importance and fundamental characteristics of the imaging series by underlining their origin, classification and particularities. The imaging series stem from the printed materials and the didactic boards. They are classified according to the material support in graphical and projected series (fixed, mobile, computerized); they have their own particularities that should be known to facilitate their use. <![CDATA[<b>Networks for learning</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el proceso de enseñanza-aprendizaje se emplean numerosos y variados medios de enseñanza. Algunos de ellos poseen características comunes y solo difieren por la forma de presentación, como en las series de imágenes o series imagenológicas, constituidas por un conjunto de imágenes visuales planas, ordenadas en una secuencia lógica, con el propósito de transmitir la información esencial como refuerzo a la explicación oral del profesor. El objetivo de este trabajo es explicar la importancia y características fundamentales de las series imagenológicas, se destacan sus orígenes, clasificación y particularidades. Las series de imágenes tienen sus orígenes en los materiales impresos y los tableros didácticos. Se clasifican de acuerdo con su soporte material en series gráficas y proyectadas (fijas, móviles y computarizadas), las que poseen sus particularidades, cuyo conocimiento es de utilidad, pues facilita su utilización.<hr/>Numerous and varied teaching aids are used in the teaching-learning process. Some of them have common characteristics and they are just different on the way of presentation, like in the imaging series made up of a set of flat visual images, logically sequenced, with the purpose of conveying essential information to back up the oral explanations of the professor. The objective of this paper was to explain the importance and fundamental characteristics of the imaging series by underlining their origin, classification and particularities. The imaging series stem from the printed materials and the didactic boards. They are classified according to the material support in graphical and projected series (fixed, mobile, computerized); they have their own particularities that should be known to facilitate their use.