Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120190001&lang=pt vol. 33 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Renewal of the Committee and Editorial Board of the journal Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Research about aging carried out by university students in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La promoción de la investigación a nivel universitario ofrece múltiples beneficios para los estudiantes y es considerada reflejo de la calidad educativa de las universidades. Objetivo: Describir las características de la investigación sobre envejecimiento realizada por estudiantes universitarios en el Perú. Métodos: Estudio descriptivo de las tesis de pre y post grado sobre envejecimiento realizadas en el Perú entre los años 1980 al 2013. Se realizó la búsqueda por palabras claves en las bases de datos de universidades del país y en bases de datos electrónicas nacionales y Latinoamericanas con la selección basada en el cumplimiento del proceso metodológico de investigación. Resultados: Se identificaron 500 tesis; la mayoría de pregrado (74,4 %) y relativas al área geriátrica (78 %). El tema social fue el más estudiado (12,8 %) en el área gerontologico y el quirúrgico (8,1 %) en el geriátrico. La mayor proporción de las tesis fueron descriptivas (92 %), de corte transversal (69,6 %) y relativas al área geriátrica (78 %), tanto en pre como en postgrado. Durante el periodo estudiado la proporción de tesis realizadas muestra un aumento progresivo con un incremento significativo en el número de estudios analíticos y de corte prospectivo. Conclusión: La investigación desarrollada por estudiantes universitarios sobre envejecimiento en el Perú es principalmente de tipo transversal, relativa al área geriatrica y muestra un incremento significativo en el periodo estudiado.<hr/>ABSTRACT Introduction: The promotion of research at the university level offers multiple benefits to students and is indicative of educational quality of universities. Objective: To describe the characteristics of research about aging carried out by university students in Peru. Methods: Descriptive study of the diploma papers and postgraduate theses about aging presented in Peru between 1980 and 2013. The search was carried out by keywords in the databases in the of country’s universities and in electronic databases both national and from Latin American, the selection being based on compliance with the research methodological process. Results: We identified 500 works, most of which were diploma papers (74.4 %) and on the topic of the geriatric field (78 %). The social issue was the most studied (12.8 %) in the gerontological field. The surgical topic was the most studied (8.1 %) in the geriatric field. The majority of the works were descriptive (92 %), cross-sectional (69.6 %) and associated with the geriatric field (78 %), both in the undergraduate and postgraduate levels. During the period under study, the proportion of papers and theses research carried out shows a progressive increase, with a significant increase in the number of analytical and prospective studies. Conclusion: Research developed by university students about aging in Peru is mainly cross-sectional and associated with to the geriatric field. In the period studied, it shows a significant increase. <![CDATA[Nursing major graduates and their professional profiles]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: A través de los estudios de seguimiento a graduados se pueden obtener las incompatibilidades e insuficiencias de las competencias disponibles en relación con las competencias necesarias para concretar la estrategia corporativa. Objetivo: Evaluar el perfil profesional y necesidades de formación de los egresados de la Carrera de Enfermería de la Universidad Técnica de Ambato. Métodos: Se realizó un estudio observacional, descriptivo y retrospectivo como parte del seguimiento a graduados de la Carrera de Enfermería. El universo estuvo representado por los 698 graduados de la carrera desde enero del año 2002 hasta diciembre de 2017, no se seleccionó muestra. Resultados: Se evidenció una tendencia ascendente no significativa del número de graduados (r=0,024 IC95 %: 32,81 a 54,94). La mayoría de los graduados se desempeñaron en el área de salud pública (44,4 %) y como empleados públicos (73,7 %). Señalaron como principales asignaturas en su formación la enfermería médico-quirúrgica (35,4 %) y la enfermería gineco-obstétrica (24,6 %), a la vez que demandaron con mayor frecuencia la formación de posgrado en las áreas de emergencias y atención en salud familiar. Conclusiones: A pesar del discreto incremento en el número de graduados, la Carrera de Enfermería de la Universidad Técnica de Ambato ha respondido a su encargo social en cuanto a la formación de talento humano que en mayor medida se ha desempeñado en el sector público.<hr/>ABSTRACT Introduction: Through follow-up studies of graduates, the incompatibilities and inadequacies of available competences can be obtained in association with the competences necessary to concretize the corporate strategy. Objective: To evaluate the professional profile and the training needs of the Nursing major graduates from Technical University of Ambato. Methods: An observational, descriptive and retrospective study was carried out as part of the follow-up of the Nursing major graduates. The population was represented by the 698 graduates from January 2002 to December 2017. No sample was selected. Results: There was a non-significant trend towards an increase in the number of graduates (r=0.024; 95% confidence interval, 32.81 to 54.94). The majority of the graduates worked in the area of public health (44.4%) and as public employees (73.7%). They mentioned that the main subjects in their training were Medical-Surgical Nursing (35.4%) and Gynecological-Obstetric Nursing (24.6%), while demanding more frequent postgraduate training in the emergency and family healthcare areas. Conclusions: Despite the discreet increase in the number of graduates, the Nursing major of Technical University of Ambato has responded to its social assignment as to the training of human talent, a personal that has significantly worked in the public sector. <![CDATA[Experiences acquired by Gynaecology and Obstetrics residents regarding delivery obstetrics instrumentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Los obstetras siempre han tratado de sujetar la cabeza del feto de la manera más segura posible para acelerar el parto y reducir el difícil trabajo de la mujer. La historia del uso de instrumentos obstétricos para facilitar el parto (ya sean fórceps o espátulas) es una parte pintoresca y particular de la historia de la medicina. Objetivos: Identificar la experiencia adquirida por los residentes en la instrumentación obstétrica. Métodos: Para cumplir los objetivos propuestos se revisó el plan temático de la residencia de Ginecobstetricia y posteriormente fueron seleccionados los aspectos referidos al tema en estudio. Resultados: Los resultados encontrados a partir de las encuestas realizadas y los datos aportados por los tutores de formación y la revisión de los libros de partos aportaron el nivel de aprendizaje de los residentes. Conclusiones: Se aprecia en los estudiantes demora en la aprehensión de los conocimientos relacionado con la instrumentación obstétrica.<hr/>ABSTRACT Introduction: Obstetricians have always tried to hold the fetus head as safely as possible to accelerate delivery and reduce the women’s difficult work. The history of usage of obstetric instruments to facilitate labor (whether forceps or spatulas) is a colorful and particular passage in the history of medicine. Objectives: To identify the residents’ acquired experience regarding the obstetric instrumentation, for which we decided to determine their received practical theoretical training. Methods: In order to meet the proposed objectives, we reviewed the system of contents for the Gynecology residence and, thereafter, we selected the aspects regarding the subject under study. Results: The results obtained from the surveys conducted and the data provided by the training professors and the review of delivery books contributed to the residents’ level of learning. Conclusions: The students show delay in the apprehension of knowledge regarding obstetric instrumentation. <![CDATA[Quincke's Research Scholarships: A Innovative Pedagogical Experience]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El perfeccionamiento de la sociedad cubana demanda nuevas formas de investigación y enseñanza acordes con la realidad nacional e internacional. Objetivo: Favorecer que los estudiantes de Ciencias Médicas se vinculen efectivamente a la investigación científica como protagonistas a partir de un curso de verano con carácter selectivo para estudiantes de pre y posgrado basado en los postulados de la ciencia abierta. Métodos: A partir de problemas como insuficiente aprovechamiento de LABCEL para el desarrollo de los estudiantes de medicina y su vinculación a planes de estudio, se asumió la dialéctica materialista como método general de la ciencia. Para las tareas de investigación se usaron los métodos del nivel teórico el histórico-lógico, análisis y síntesis, inducción-deducción, modelación con un enfoque de sistema junto a un análisis documental. En el nivel empírico el método fue la observación, la encuesta, la entrevista a directivos y el experimento pedagógico y la prueba pedagógica. Resultados: Se encontraron avalados por los premios obtenidos como el Premio Anual de Inmunología en la categoría docencia, y en los premios internacionales LURAP y IOP Award otorgado por la American Physiological Society los resultados de siete años de trabajo. Conclusiones: La experiencia de estos años de trabajo indica que esta modalidad de curso de verano a partir de la ciencia abierta es novedosa e innovadora.<hr/>ABSTRACT Introduction: The improvement of the Cuban society demands new research and teaching forms in accordance with national and international reality. Objective: To encourage students of medical sciences to become effectively involved in scientific research as protagonists, by means of a selective summer course for undergraduate and postgraduate students based on the principles of open science. Methods: We initially considered problems such as insufficient use of LABCEL for the progression of medical students and their connection with the syllabus, and then assumed the materialist dialectics as a general method of science. For the research tasks, the methods of the theoretical level were used, such as the historical-logical, analysis and synthesis, induction-deduction, and modeling with a system-related approach, together with documentary analysis. At the empirical level, the methods were observation, the survey, the interview with managers, the pedagogical experiment, and the pedagogical test. Results: The outcomes of seven years of work are supported by the prizes obtained, such as the Annual Immunology Award in the Teaching category, and by the international LURAP and IOP awards given by the American Physiological Society. Conclusions: The experience of these years of work indicates that this type of summer course based on open science is new and innovative. <![CDATA[Wong-Law Emotional Intelligence Scale in peruvian Nursing students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Los profesionales de enfermería muestran mayores prevalencias de desgaste profesional emocional, por lo que contar con instrumentos válidos y fiables que permitan conocer su inteligencia emocional es una prioridad. Objetivos: Evaluar la validez de constructo del WLEIS en enfermeros en formación de su carrera en contexto peruano, así como examinar la ausencia de sesgo, identificar el nivel de varianza verdadera e interpretar las puntuaciones en base a correlaciones divergentes y convergentes con otros constructos. Métodos: Se le aplicaron una serie de instrumentos a una muestra de 154 estudiantes universitarios de Lima (Perú), con el fin de alcanzar los objetivos: WLEIS de inteligencia emocional; GAD-2 de ansiedad; PHQ-2 de depresión, SISE para la autoestima y SIMSS para evaluar el apoyo social tangible. Resultados: De acuerdo al análisis realizado, se indicó que el instrumento tiene una adecuada validez para expresar conductas específicas del modelo de inteligencia emocional, así como aceptables propiedades psicométricas respecto a la estructura interna, confiabilidad y relación con otros constructos. Conclusiones: El instrumento puede ser una herramienta importante para conocer la inteligencia emocional en profesionales de la enfermería peruanos. Las implicaciones en materia de prevención y creación de tratamientos de intervención en función de los resultados obtenidos en el instrumento que ha demostrado ser apropiado psicométricamente, podrían permitir mejorar la calidad de vida de dichos profesionales.<hr/>ABSTRACT Introduction: Nursing professionals show higher prevalence figures of emotional professional burnout, so having valid and reliable instruments that allow knowing their emotional intelligence is a priority. Objectives: To evaluate the construct validity of the Wong-Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS) in nurses in their major training in Peruvian context, as well as to examine the absence of bias, identify the level of true variance, and interpret the scores based on divergent and convergent correlations with other constructs. Methods: A series of instruments were applied to a sample of 154 university students from Lima, Peru, in order to reach the objectives. Those instruments were the WLEIS for emotional intelligence, the 2-item Generalized Anxiety Disorder scale, the Patient Health Questionnaire-2 for depression, the Single-Item Self-Esteem Scale, and the Single Item Measure of Social Support. Results: According to the analysis, the instrument was indicated to have an adequate validity to express specific behaviors of the emotional intelligence model, as well as acceptable psychometric properties regarding the internal structure, reliability and relationship with other constructs. Conclusions: The instrument can be an important tool to know the emotional intelligence of Peruvian nursing professionals. The implications in terms of prevention and creation of intervention treatments based on the results obtained in the instrument that has been shown to be psychometrically appropriate could make it possible to improve the quality of life of these professionals. <![CDATA[Cognitive and Motivational Predictive Variables Associated with Performance in University Students of Health Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La motivación, el aprendizaje y la ejecución, presentan una relación recíproca según las últimas investigaciones en aprendizaje autorregulado. La motivación influye en el aprendizaje, los estudiantes organizan y elaboran mejor los materiales, se esfuerzan más, piden ayuda con más frecuencia y en definitiva están más comprometidos con la tarea académica. Por otro lado, la ejecución y lo que los estudiantes aprenden y realizan, puede, a su vez, aumentar o disminuir la motivación, a través de variables como la autoeficacia. Objetivo: Identificar qué variables motivacionales y cognitivas predicen el rendimiento académico y como lo hacen. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo e inferencial con una muestra de 508 estudiantes de ciencias de la salud pertenecientes a dos universidades privadas españolas, a la que se evalúa a través del Motivated Strategies For Learning Questionnaire, la utilización de estrategias cognitivas, metacognitivas, de gestión de recursos y motivacionales; después, se realizó un modelo de regresión, tomando estas estrategias como variables independientes y el rendimiento medido a través de las notas de los estudiantes como variable dependiente. Resultados: La autoeficacia para el rendimiento fue la variable que mejor predijo el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la muestra. Otras variables que también se relacionaron con el rendimiento fueron la gestión del tiempo y el lugar, la búsqueda de ayuda y la meta de autoensalzamiento. Conclusiones: Los resultados académicos dependen de los métodos de evaluación, del uso de estrategias cognitivas, metacognitivas, y motivacionales adecuadas al contexto instruccional, y de una mejor gestión de los recursos de aprendizaje. Estos hallazgos nos orientan a los docentes a proponer intervenciones educativas dirigidas a aumentar el uso de estrategias motivacionales y de aprendizaje en estudiantes universitarios.<hr/>ABSTRACT Introduction: Motivation, learning and practice have a reciprocal relationship, according to latest research in self-regulated learning. Motivation influences learning, students organize and elaborate materials better, make greater effort, ask for help more frequently, and ultimately are more committed to the academic task. On the other hand, the execution and what students learn and do in practice, can in turn increase or decrease motivation, through variables such as self-efficacy. Objective: To establish what motivational and cognitive variables predict academic performance and how they do it. Methods: A descriptive and inferential study was carried out with a sample of 508 students of health sciences belonging to two Spanish private universities, which are evaluated, through an adapted Motivated Strategies for Learning Questionnaire, their usage of cognitive and metacognitive strategies, and others for resource management and associated with motivation. Later, we elaborated a regression model, taking these strategies as independent variables and the performance measured through the student's grades as a dependent variable. Results: Self-efficacy for performance was the variable that best predicted academic performance in the university students that made up the sample. Other variables that were also related to performance were the management of time and place, the search for help, and the goal of self-praise. Conclusions: The academic results depend on the evaluation methods, the use of cognitive, metacognitive, and motivational strategies appropriate to the instructional context, and on better management of learning resources. These findings guide teachers to propose educational interventions aimed at increasing the use of motivational and learning strategies in university students. <![CDATA[Coping with death by students of Health Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La muerte es un proceso que está presente en la vida. Los estudiantes de Ciencias de la Salud están especialmente expuestos al mismo, así como al hecho de estar presentes y acompañar en el proceso de morir a los pacientes. Objetivos: Conocer los niveles de afrontamiento ante la muerte en estudiantes de Ciencias de la Salud. Conocer la influencia de otras variables tales como el género, edad, año académico, religión y experiencias previas ante la muerte en relación al afrontamiento de la muerte. Métodos: Se llevó a cabo un estudio descriptivo de corte transversal. La muestra estuvo compuesta por 227 estudiantes de la Universidad Alfonso X el Sabio (Madrid-España). Para medir el afrontamiento de la muerte se utilizó la Escala Bugen de Afrontamiento de la Muerte-EBAM. Resultados: Los estudiantes de enfermería presentaron mayores niveles de afrontamiento de la muerte que los estudiantes de farmacia y Actividad Física y Deporte. La prueba de Chi Cuadrado mostró que existía relación entre la titulación cursada y el nivel de afrontamiento de la muerte (p&lt; 0,01). La t de student también constató que no existían diferencias estadísticamente significativas al considerar el Afrontamiento de la muerte y haber tenido experiencias previas con moribundos (p&lt; 0,01). No se constató influencia del género, edad, año académico y religión con el nivel de afrontamiento. Conclusiones: De este estudio se deduce la necesidad de incluir en los planes formativos asignaturas que traten el proceso de la muerte de manera que se puedan manejar de forma adecuada aspectos psicológico-emocionales del profesional, cuestión que repercutirá en el aumento de la calidad asistencial.<hr/>ABSTRACT Introduction: Death is a process that is present in life. Health science students are particularly exposed to it, as well as to the fact of being present and accompanying dying patients in such process. Objectives: To know the levels of coping with death in students of health sciences. To know the influence of other variables such as gender, age, academic year, religion and previous experiences with death in association to coping with death. Methods: A descriptive, cross-sectional study was carried out. The sample consisted of 227 students from Alfonso X el Sabio University in Madrid, Spain. For measuring coping of death, Bugen's Coping with Death Scale was used. Results: Nursing students showed higher levels of coping with death than Pharmacy or Physical Activity and Sport students. The chi-square test showed a relation between the degree completed and the level of coping with death (p&lt;0.01). The Student's t-test also showed no statistically significant differences when considering coping with death together with having previous experiences with dying (p&lt;0.01). No influence of gender, age, academic year and religion was found in association with the level of coping. Conclusions: This study shows the need to include, in the syllabuses, subjects that treat the process of death, so that psychological-emotional aspects of the professional can be handled appropriately, as it is an issue that will have an impact on the increase in the quality of healthcare. <![CDATA[Considerations about the quality of the program for the postgraduate course <em>technical English for Dental Practitioners</em>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Un programa educativo será considerado de calidad si logra sus metas y los objetivos previstos; si incluye contenido valioso y útil, que responda a los requerimientos necesarios para formar de manera integral al estudiante. Objetivo: Caracterizar algunas variables de calidad del programa del curso de posgrado “Inglés Técnico para profesionales de Estomatología”. Métodos: Estudio descriptivo de corte transversal en la Facultad de Estomatología de La Habana en el segundo semestre del curso académico 2016-2017. Se analizaron las variables siguientes: pertinencia e impacto social del programa, programa del curso, tradición de la institución sede donde se desarrolla el programa, perfil laboral y académico de los profesores que impartieron el curso y el respaldo material y administrativo del programa. Resultados: Las variables analizadas fueron evaluadas de bien, aunque existe dificultad con la producción científica-investigativa de los profesores de inglés que impartieron el curso. De los 45 profesionales que participaron en el curso 33 de ellos evaluaron las condiciones físicas de las aulas y el acceso a la tecnología entre los números 8 y 9 lo que representa un 73,3 % y 12 entre 6 y 7 para un 26, %. Conclusiones: Las variables investigadas demuestran la calidad del programa del curso de posgrado “Inglés Técnico para Profesionales de Estomatología”. Sin embargo, se evidencia la necesidad de la climatización de las aulas y el mejoramiento del horario docente, asimismo se manifiesta la diferencia en el perfil académico laboral de los profesores que imparten el curso.<hr/>ABSTRACT Introduction: an educative program will be considered to have a good quality if it achieves the planned goals and objectives; if it has valuable and useful contents which respond to the necessary requirements to train the student comprehensively. Objective: to characterize some variables concerning the quality of the syllabus of the postgraduate course “Technical English for Dental Professionals” Methods: a cross sectional and descriptive study was conducted in the Dental Faculty of Havana in the second semester of the academic year 2016-2017. The following variables were analyzed: pertinence and social impact of the syllabus, syllabus of the course, academic tradition of the institution where the course was taught, work and academic background of the teachers that taught the course and the material and administrative backup for the syllabus. Results: the studied variables were evaluated as good, although there are difficulties with the scientific and research production of the English teachers that taught the course. Thirty-three of the forty-five of the participants of the course evaluated the physical conditions of the classrooms and the access to technology between 8 and 9 (73,3 %) and 12 of them between 6 and 7 (26 %). Conclusion: the variables studied show the quality of the syllabus of the postgraduate course “Technical English for Dental Professionals”. Nevertheless, the need for air conditioning of the classrooms and the improvement of the timetable are evident. At the same time there are differences in the work and academic background of the teachers who taught the course. <![CDATA[Staged training system in Medical Education at Holguín University of Medical Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La superación profesional, pedagógica y científica del claustro es responsabilidad de los centros de educación superior. La definición de un sistema escalonado de formación que permita el logro de este proceso permitirá allanar el camino hacia la excelencia académica. La Educación Médica es responsable de la preparación pedagógica de su claustro y con ello de la elevación de la calidad del proceso docente educativo. Objetivo: Caracterizar los resultados obtenidos de la aplicación del sistema escalonado de formación en Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Método: El estudio descriptivo permitió la aplicación de métodos teóricos y empíricos con el fin de recoger los datos de interés del proceso de formación del claustro. Resultados: Se mostró los resultados del sistema escalonado certificativo en Educación Médica, desde el curso básico hasta la propuesta de temas doctorales en este campo, pasando por el diplomado y la maestría. Se resaltó la preparación docente metodológica, la producción científica, la elaboración de proyectos de investigación en el área pedagógica y la motivación a transitar a grados científicos. Se mostraron los resultados de la colaboración y el perfeccionamiento constante de los programas y los principios que rigen el sistema. Conclusiones: La preparación en el área de la Educación Médica, mediante un sistema de formación escalonado, asumido por la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín muestra resultados relevantes en la preparación de los docentes para enfrentar el proceso docente educativo y contribuir al profesional que demanda la sociedad.<hr/>ABSTRACT Introduction: Professional, pedagogical and scientific improvement of the faculty is the responsibility of the higher education centers. The definition of a staged system of training that allows the achievement of this process will pave the way to academic excellence. Medical education is responsible for the pedagogical preparation of its faculty and thus for the increase in the quality of the educational process. Objective: To characterize the outcomes obtained from the application of the staged system of training in medical education at Holguin University of Medical Sciences. Methods: The descriptive study allowed the application of theoretical and empirical methods for collecting data of interest regarding the training process of the faculty. Results: The outcomes of the certificated staged system in medical education were shown, from the basic course to the proposal of doctoral subjects in this field, passing through the diploma course and the master's degree course. The methodological teaching preparation, the scientific production, the elaboration of research projects in the pedagogical area, and the motivation to move to scientific degrees were highlighted. The collaboration outcomes and the constant improvement of the programs and principles that govern the system were shown. Conclusions: The preparation in the area of medical education, through a system of staged training, assumed by Holguin University of Medical Sciences, shows relevant outcomes in the preparation of teachers to face the educational process and contribute with the professional required by the society. <![CDATA[Change of attitude by Nursing students towards mental illnesses through experiential learning]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La reforma psiquiátrica y promulgación del Plan Nacional de Salud Mental y Psiquiatría, plantea el desafío de un cambio de actitud hacia las personas con enfermedad mental. Es debido a la estigmatización y discriminación que los pacientes sufren violaciones de derechos humanos, negándoseles la posibilidad de gozar del grado más alto de salud. Para Enfermería de la Universidad Del Desarrollo es un desafío y deber formar profesionales respetuosos de la diversidad y capaces de generar cuidados de enfermería especializados, por lo que se diseñó un curso que incorporó Aprendizaje Experiencial. Objetivo: Promover un cambio de actitud hacia la enfermedad mental en estudiantes de Enfermería de tercer año mediante la incorporación del Aprendizaje Experiencial. Métodos: Estudio de cohorte. Se analizó la existencia de diferencias estadísticamente significativas (test t, 95 % confianza y 0,05 significancia) en los puntajes obtenidos por 52 estudiantes de Enfermería, luego de aplicar la Escala de medición de actitudes hacia los enfermos mentales en futuros técnicos de salud, pre y post realización del curso, previa firma de consentimiento informado. Resultados: El puntaje promedio aumentó de 59,3 (de: 10,5) a 64,5 puntos (de: 8,8). La diferencia promedio en el puntaje total del test antes y después del curso es de 5,2 puntos. Al distinguir entre ítems favorables y desfavorables los puntajes promedios aumentan post realización del curso. Conclusión: Es posible promover un cambio de actitud hacia la enfermedad mental en estudiantes de Enfermería mediante el Aprendizaje Experiencial.<hr/>ABSTRACT Introduction: The psychiatric reform and the promulgation of the National Plan of Mental Health and Psychiatry posed the challenge of a change of attitude towards people with mental illnesses. Due to stigmatization and discrimination, patients suffer human rights violations, being denied the possibility of enjoying the highest degree of health. For Nursing at Universidad del Desarrollo it is a challenge and a duty to train professionals who are respectful of diversity and capable of generating specialized nursing care, so a course was designed that incorporated experiential learning. Objective: To promote a change of attitude towards mental illnesses in third-year Nursing students through the incorporation of experiential learning. Methods: Cohort study. We analyzed the existence of statistically significant differences (t-test, 95% confidence interval and 0.05 significance) in the scores obtained by 52 Nursing students, after applying the Attitudes towards the Mentally Ill Measuring Scale in future health technicians, before and after the completion of the course, after signing informed consent. Results: The average score increased from 59.3 (from: 10.5) to 64.5 points (from: 8.8). The average difference in the total score of the test before and after the course is 5.2 points. Upon distinguishing between favorable and unfavorable items, the average scores increase after the completion of the course. Conclusion: It is possible to promote a change of attitude towards mental illnesses in Nursing students by means of experiential learning. <![CDATA[Strengths and Weaknesses Present in the Improvement of Writing Expression Skills in Spanish, in Undergraduate Nursing Students, from the Students’ Perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La enseñanza y aprendizaje de la escritura requiere un esfuerzo coordinado entre directivos, docentes y estudiantes. No obstante, la disposición a participar de este último dependerá de si es capaz de identificar sus fortalezas y debilidades en escritura, lo que incidiría en su interés por mejorar o no dicha habilidad. Objetivos: Conocer las fortalezas y debilidades que los estudiantes de pregrado de enfermería identifican en sí mismos para el desarrollo de las habilidades de comunicación escrita en español. Métodos: Estudio descriptivo transversal. Se aplicó encuesta semiestructurada a 261 estudiantes de pregrado de enfermería. Los datos fueron analizados utilizando tablas de frecuencia y contingencia, mediante el software STATAv.14. Resultados: La principal fortaleza que los estudiantes identificaron tener en sí mismos fue la buena ortografía (76,7 %), mientras que la principal debilidad fue la mala organización en la expresión de ideas (45,3 %). Surgió como dificultad importante la falta de tiempo; mientras que, como estrategia de mejora, la revisión de guías. Si bien existió consenso en que la escritura es una habilidad primordial a desarrollar en el individuo, dicha habilidad estuvo condicionada por la capacidad de éste para hacer suya la necesidad de su desarrollo, y, asimismo, se identificó las falencias a mejorar. Si el estudiante confió demasiado en su capacidad para escribir de una forma correcta, difícilmente sintió la necesidad de capacitarse para perfeccionar este saber. Conclusiones: Considerar las fortalezas y debilidades con las que cuenta el estudiante al momento de escribir, permitiría la implementación de un programa de mejora con mejor y mayor impacto.<hr/>ABSTRACT Introduction: The teaching and learning of writing requires a coordinated effort between managers, teachers and students. However, the willingness to participate in the latter will depend on whether it is able to identify their strengths and weaknesses in writing, which would affect their interest in improving or not improving said ability. Objectives: To know the strengths and weaknesses that undergraduate nursing students identify in themselves for the development of written communication skills in Spanish. Methods: Cross-sectional descriptive study. Semi-structured survey was applied to 261 undergraduate nursing students. The data were analyzed using frequency and contingency tables, using the software STATAv.14. Results: The main strength that students identified in themselves was good spelling (76.7%), while the main weakness was poor organization in the expression of ideas (45.3%). Lack of time emerged as a major difficulty; while, as an improvement strategy, the revision of guides. Although there was a consensus that writing is a fundamental skill to be developed in the individual, this ability was conditioned by the ability of the individual to make the need for its development his own, and also, the weaknesses to be improved were identified. If the student was too confident in his ability to write correctly, he hardly felt the need to train himself to perfect this knowledge. Conclusions: Considering the strengths and weaknesses that the student has at the time of writing, would allow the implementation of an improvement program with better and greater impact. <![CDATA[Problem-based learning for the development of cross-sectional competences regarding health area programs at a higher education institution in Barranquilla, Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El aprendizaje basado en problemas es una estrategia pedagógica basada en el estudiante como protagonista de su propio aprendizaje, la cual constituye una nueva perspectiva de la enseñanza. A nivel universitario es una estrategia que se perfila como uno de los enfoques más innovadores en la formación académica actual, cobrando cada vez más espacio en las universidades del mundo. Objetivo: Analizar la estrategia de aprendizaje basado en problemas en el desarrollo de las competencias transversales, instrumentales, sistémicas en estudiantes Universitarios de primer semestre de programas del área de la salud. Métodos: La muestra fue de 465 estudiantes. Todos ellos desarrollaron el tema de valores y medio ambiente en el curso de biología empleando aprendizaje basado en problemas, posterior a lo cual, mediante el cuestionario de evaluación de las competencias transversales se evaluó el desarrollo que lograron en cada una de las competencias. Resultados: Sugirieron un mayor desarrollo de las competencias sistémicas con la implementación de esta estrategia. Conclusiones: Ésta estrategia posiblemente favorece el trabajo colaborativo, en los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: The Problem-based learning is a pedagogic strategy based on the student as the primary author of his own learning, this strategy constitutes a new perspective of teaching. At college level Problem-based learning is outlined like one of the most innovative approaches in the current academic education. Objective: The aim of this research was to analyze the strategy of Problem-based learning in the development of transversal, instrumental and systemic competencies in college first semester students, in the healthy area. Methods: The sample was composed by 465 students. All of them developed the topic about values and environment in the frame of biology course employing Problem-based learning. following that they completed an evaluation questionnaire about transversal competencies, which evaluated the development achieved in each of the competences. Results: The results suggest a greater development of the systemics competences with the use of the Problem-based learning strategy. Conclusions: We concluded that this strategy Problem-based learning possibly helps to favor the collaborative work in college students. <![CDATA[Upgrading of Professional Pedagogical Improvement of Professors for Formative Evaluation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El impacto de la formación de los recursos humanos en salud, es uno de los indicadores que se miden en función de establecer los estándares de calidad a nivel nacional e internacional. La evaluación formativa constituye una herramienta elemental para los planes de mejora curricular. Objetivo: Identificar los fundamentos que sustentan el proceso de desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la Evaluación Formativa. Métodos: Se realizó una investigación cualitativa de desarrollo en la Facultad de Ciencias Victoria de Girón durante el curso 2017-2018 y se utilizaron los métodos de nivel teórico: el Histórico lógico, el sistémico estructural funcional, la sistematización y la modelación y de nivel empírico, la revisión documental y el criterio de expertos. Resultados: Se propicia la transformación en los niveles de profesionalización de los docentes, referida al desarrollo que logra desde sus modos de actuación y se integran las acciones docente-educativas para una evaluación formativa propiciando la toma de decisiones y el desarrollo de los estudiantes. Conclusiones: Se identificaron los fundamentos que sustentan el proceso de mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la evaluación formativa. Este se apoya en la teoría de la educación avanzada y en la teoría de la evaluación para el vínculo de las funciones propias de la evaluación formativa.<hr/>ABSTRACT Introduction: The impact of training human resources on health is one of the indicators that are measured in terms of establishing quality standards at national and international level. Formative evaluation is an elementary tool for curricular improvement plans. Objective: To identify the foundations that support the process of pedagogical professional performance of professor in the area of formative evaluation. Methods: A qualitative development research was carried out in “Victoria de Girón” School of Sciences, during the academic year 2017-2018. The theoretical methods used were the logical-historical, the functional-structural-systemic, systematization, and modeling. The empirical methods used were documentary review and criteria of experts. Results: Transformation is fostered at the levels of professionalization of professors, concerning the development achieved from their ways of performance, while the teaching-educational actions are integrated for a formative evaluation, promoting decision-making and the development of students. Conclusions: The foundations that support the process of improvement of pedagogical professional performance of professors in the area of formative evaluation were identified. This is supported by the theory of advanced education and the theory of evaluation for the link of the functions inherent in formative evaluation. <![CDATA[Comments to the article <em>the use of information and communication technologies in research by paraguayan medical students</em>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El impacto de la formación de los recursos humanos en salud, es uno de los indicadores que se miden en función de establecer los estándares de calidad a nivel nacional e internacional. La evaluación formativa constituye una herramienta elemental para los planes de mejora curricular. Objetivo: Identificar los fundamentos que sustentan el proceso de desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la Evaluación Formativa. Métodos: Se realizó una investigación cualitativa de desarrollo en la Facultad de Ciencias Victoria de Girón durante el curso 2017-2018 y se utilizaron los métodos de nivel teórico: el Histórico lógico, el sistémico estructural funcional, la sistematización y la modelación y de nivel empírico, la revisión documental y el criterio de expertos. Resultados: Se propicia la transformación en los niveles de profesionalización de los docentes, referida al desarrollo que logra desde sus modos de actuación y se integran las acciones docente-educativas para una evaluación formativa propiciando la toma de decisiones y el desarrollo de los estudiantes. Conclusiones: Se identificaron los fundamentos que sustentan el proceso de mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la evaluación formativa. Este se apoya en la teoría de la educación avanzada y en la teoría de la evaluación para el vínculo de las funciones propias de la evaluación formativa.<hr/>ABSTRACT Introduction: The impact of training human resources on health is one of the indicators that are measured in terms of establishing quality standards at national and international level. Formative evaluation is an elementary tool for curricular improvement plans. Objective: To identify the foundations that support the process of pedagogical professional performance of professor in the area of formative evaluation. Methods: A qualitative development research was carried out in “Victoria de Girón” School of Sciences, during the academic year 2017-2018. The theoretical methods used were the logical-historical, the functional-structural-systemic, systematization, and modeling. The empirical methods used were documentary review and criteria of experts. Results: Transformation is fostered at the levels of professionalization of professors, concerning the development achieved from their ways of performance, while the teaching-educational actions are integrated for a formative evaluation, promoting decision-making and the development of students. Conclusions: The foundations that support the process of improvement of pedagogical professional performance of professors in the area of formative evaluation were identified. This is supported by the theory of advanced education and the theory of evaluation for the link of the functions inherent in formative evaluation. <![CDATA[Comments to the Article <em>Educational Experience of Second-year Medical Students from a South-African University (2011-2014)</em>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El impacto de la formación de los recursos humanos en salud, es uno de los indicadores que se miden en función de establecer los estándares de calidad a nivel nacional e internacional. La evaluación formativa constituye una herramienta elemental para los planes de mejora curricular. Objetivo: Identificar los fundamentos que sustentan el proceso de desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la Evaluación Formativa. Métodos: Se realizó una investigación cualitativa de desarrollo en la Facultad de Ciencias Victoria de Girón durante el curso 2017-2018 y se utilizaron los métodos de nivel teórico: el Histórico lógico, el sistémico estructural funcional, la sistematización y la modelación y de nivel empírico, la revisión documental y el criterio de expertos. Resultados: Se propicia la transformación en los niveles de profesionalización de los docentes, referida al desarrollo que logra desde sus modos de actuación y se integran las acciones docente-educativas para una evaluación formativa propiciando la toma de decisiones y el desarrollo de los estudiantes. Conclusiones: Se identificaron los fundamentos que sustentan el proceso de mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la evaluación formativa. Este se apoya en la teoría de la educación avanzada y en la teoría de la evaluación para el vínculo de las funciones propias de la evaluación formativa.<hr/>ABSTRACT Introduction: The impact of training human resources on health is one of the indicators that are measured in terms of establishing quality standards at national and international level. Formative evaluation is an elementary tool for curricular improvement plans. Objective: To identify the foundations that support the process of pedagogical professional performance of professor in the area of formative evaluation. Methods: A qualitative development research was carried out in “Victoria de Girón” School of Sciences, during the academic year 2017-2018. The theoretical methods used were the logical-historical, the functional-structural-systemic, systematization, and modeling. The empirical methods used were documentary review and criteria of experts. Results: Transformation is fostered at the levels of professionalization of professors, concerning the development achieved from their ways of performance, while the teaching-educational actions are integrated for a formative evaluation, promoting decision-making and the development of students. Conclusions: The foundations that support the process of improvement of pedagogical professional performance of professors in the area of formative evaluation were identified. This is supported by the theory of advanced education and the theory of evaluation for the link of the functions inherent in formative evaluation. <![CDATA[Replying the comments to the article educational experience of second-year medical students from a south-african university (2011-2014)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: El impacto de la formación de los recursos humanos en salud, es uno de los indicadores que se miden en función de establecer los estándares de calidad a nivel nacional e internacional. La evaluación formativa constituye una herramienta elemental para los planes de mejora curricular. Objetivo: Identificar los fundamentos que sustentan el proceso de desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la Evaluación Formativa. Métodos: Se realizó una investigación cualitativa de desarrollo en la Facultad de Ciencias Victoria de Girón durante el curso 2017-2018 y se utilizaron los métodos de nivel teórico: el Histórico lógico, el sistémico estructural funcional, la sistematización y la modelación y de nivel empírico, la revisión documental y el criterio de expertos. Resultados: Se propicia la transformación en los niveles de profesionalización de los docentes, referida al desarrollo que logra desde sus modos de actuación y se integran las acciones docente-educativas para una evaluación formativa propiciando la toma de decisiones y el desarrollo de los estudiantes. Conclusiones: Se identificaron los fundamentos que sustentan el proceso de mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes en el área de la evaluación formativa. Este se apoya en la teoría de la educación avanzada y en la teoría de la evaluación para el vínculo de las funciones propias de la evaluación formativa.<hr/>ABSTRACT Introduction: The impact of training human resources on health is one of the indicators that are measured in terms of establishing quality standards at national and international level. Formative evaluation is an elementary tool for curricular improvement plans. Objective: To identify the foundations that support the process of pedagogical professional performance of professor in the area of formative evaluation. Methods: A qualitative development research was carried out in “Victoria de Girón” School of Sciences, during the academic year 2017-2018. The theoretical methods used were the logical-historical, the functional-structural-systemic, systematization, and modeling. The empirical methods used were documentary review and criteria of experts. Results: Transformation is fostered at the levels of professionalization of professors, concerning the development achieved from their ways of performance, while the teaching-educational actions are integrated for a formative evaluation, promoting decision-making and the development of students. Conclusions: The foundations that support the process of improvement of pedagogical professional performance of professors in the area of formative evaluation were identified. This is supported by the theory of advanced education and the theory of evaluation for the link of the functions inherent in formative evaluation. <![CDATA[Current vertical internship in the Medical Major]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La Comisión Nacional de la Carrera de Medicina ha estado confeccionando nuevas propuestas de programas perfeccionados. La creación de internados verticales en los últimos 2 años ha creado expectativas positivas y negativas en el claustro de profesores de más experiencia en la Educación Médica en distintas universidades del país. Objetivo: Invitar al análisis y reflexión sobre los nuevos internados verticales y cual considerar el más apropiado en la actualidad para las especialidades derivadas de la clínica o para la formación del médico general básico. Desarrollo: Se realizó un breve recorrido desde su creación inicial hasta nuestros tiempos. Se destacó el Internado Vertical en medicina en su programa como base para las demás especialidades derivadas de la clínica, así como los retos de los nuevos programas de internado de otras especialidades. Se enfatizó en la importancia del Internado Rotatorio para la formación del Médico General Básico. Conclusiones: Se expresa nuestra posición e invitamos al análisis y reflexiones de esos nuevos programas partiendo del diseño curricular actual de la carrera de medicina en lograr un médico capaz de brindar a la sociedad la asistencia de calidad esperada. Valoramos necesario retornar al año académico de Semiología y Propedéutica y al año académico de Medicina Clínica para una mejor preparación y desarrollo de habilidades del sistema de competencias del futuro egresado y la aplicación correcta del método clínico y el razonamiento diagnóstico.<hr/>ABSTRACT Introduction: The Medical Major National Board has been preparing new proposals for improved programs. The creation of vertical internships in the last two academic years has built positive and negative expectations among the most experience faculty in the field of medical education nationwide. Objective: To invite the analysis and reflection on the new vertical internships and which one is to be considered as the most appropriate at present for clinical specialties or for the training of the basic general physician. Development: A brief journey was made from its creation to our times. The Vertical Internship in Medicine was highlighted considering its program as a basis for the other clinical specialties, together with the challenges of the new internship programs for other specialties. Emphasis was placed on the importance of the Rotary Internship for the training of the basic general physician. Conclusions: Our position is expressed and we invite the analysis and reflections of these new programs based on the current curricular design of the medical major to train a physician capable of providing the society with the expected quality healthcare. We value the need to return to the academic year of Semiology and Propaedeutics and the academic year of Clinical Medicine for better preparation and development of skills of the future graduate competence system and the correct application of the clinical method and diagnostic reasoning. <![CDATA[The Thesis Supervisor as a Coach: an alternative to foster student scientific production]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La producción científica estudiantil en Latinoamérica evidencia serias limitaciones. Esta situación estaría obedeciendo a diversos factores, principalmente una escasa publicación de tesis de pregrado seria el principal desencadenante, donde también, la calidad de la asesoría brindada por el tutor es otro factor relevante para su prevalencia. Frente a este escenario surge la necesidad de cambiar el enfoque en cuanto a la labor del asesor de tesis, por ello, el objetivo de la presente es sustentar la posibilidad y discutir los beneficios en cuanto el asesor asuma el rol de Coach para impulsar la producción científica estudiantil. La literatura científica revela la existencia de estrategias innovadoras que responden a las necesidades educativas actuales para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje; y es en este contexto, que hace su aparición el Coaching educativo como una estrategia de formación de competencias en el ámbito universitario. Asumiendo que el proceso de asesoría de tesis corresponde también a un proceso de enseñanza y aprendizaje, entonces la figura del Coach-Asesor es indispensable no solo para mejorar la calidad de los trabajos de investigación sino también la formación de futuros investigadores desde el pregrado, utilizando el factor motivacional para desarrollar sus competencias investigativas. Se concluye que, ante el escenario de las limitaciones de la producción científica en el pregrado, la figura del Coach-asesor es una alternativa factible para mejorar el proceso de tutoría de tesis e impulsar la producción científica estudiantil en el pregrado.<hr/>ABSTRACT Student scientific production in Latin America shows serious limitations. This situation would be due to several factors, mainly the scarce publication of diploma papers would be the main trigger, whereas the quality of the counseling provided by the supervisor is also another relevant factor for its prevalence. Within this scenario, the need arises to change the approach to the work of the thesis supervisor; therefore, the purpose of this research is to sustain the possibility and discuss the benefits of the supervisor assuming a coach role to foster student scientist production. The scientific literature reveals the existence of innovative strategies that respond to current educational needs, in order to improve the teaching-learning process; and it is in this context where educational coaching appears as a strategy for training competencies in the university scenario. Assuming that the thesis counseling process also corresponds to a teaching-learning process, then the figure of the coach-supervisor is indispensable not only to improve the quality of the research work, but also the training of future researchers from the undergraduate level, using the motivational factor to develop their research skills. It is concluded that, given the scenario of the limitations of scientific production in the undergraduate programs, the figure of the coach-supervisor is a feasible alternative to improve the process of thesis counseling and to promote student scientific production in the undergraduate programs. <![CDATA[Importance of formative self-evaluation for the Medicine professor]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Las grandes transformaciones socioeconómicas, políticas, tecnológicos y de comunicación de manera constante han redefinido los modelos educativos buscando la excelencia académica a nivel universitario. De ahí que, las facultades de medicina requieran de profesores quienes a través de un proceso autorreflexivo y crítico permanente alcancen una verdadera formación profesional docente. El objetivo es determinar la importancia de la autoevaluación formativa del profesor de medicina en el proceso de mejora continua. Para el desarrollo de este trabajo se realizó una revisión sistemática de artículos científicos publicados desde 2013 a febrero del 2018, en las bases de datos EBSCO, MEDLINE, Pubmed, ERIC, Google Scholar, Redalyc, Science Direct y Scopus. De 750 publicaciones encontradas, 55 cumplieron los criterios de inclusión. La autoevaluación en los profesores de medicina de manera eficaz, objetiva, crítica y transcendente permite garantizar la calidad de los procesos enseñanza aprendizaje al proveer el conocimiento del nivel de actuación profesional docente y suministrar información con el fin de generar transformaciones sustanciales en la búsqueda de la mejora continua.<hr/>ABSTRACT The great socio-economic, political, technological and communication transformations have constantly redefined educational models seeking academic excellence at the university level. Hence, the faculties of medicine require teachers who through a permanent critical and self-reflexive process achieve real professional teaching training. The objective is to determine the importance of the formative self-evaluation of the medicine teacher in the process of continuous improvement. For the development of this paper, a systematic review of scientific articles published from 2013 to February 2018 was carried out in the EBSCO, MEDLINE, Pubmed, ERIC, Google Scholar, Redalyc, Science Direct and Scopus databases. Of 750 publications found, 55 of them met the inclusion criteria. The self-evaluation in medical teachers in an effective, objective, critical and transcendent way allows to guarantee the quality of teaching-learning processes by providing knowledge of the level of teaching professional performance and provide information in order to generate substantial transformations in the search for continuous improvement <![CDATA[Occupational health and its social approach in diploma papers from Bogota Universities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La identificación de trabajos de grado con enfoque social en programas de Salud Ocupacional de Instituciones de Educación Superior, Bogotanas, permite establecer tendencias de profesionales en formación de estos Programas y su interés por el trabajo con población laboral informal. Objetivos: Identificar y examinar trabajos de grado con enfoque social realizados en Instituciones de Educación Superior Bogotanas durante 2016 y 2017. Métodos: Revisión sistemática donde se seleccionaron trabajos de grado de pregrado y postgrado, en repositorios físicos y virtuales de programas de salud ocupacional con enfoque social realizados en los años 2016-2017. Se trabajaron las categorías de revisión: Modalidad de grado social, estadísticas generales de trabajos de grado, uso de indicadores sociales, utilización de metodologías de investigación con enfoque social, alineación de productos propuestos con procesos de innovación y cambio social, en particular; a través de revisión bibliográfica apoyada en Resúmenes Analíticos Especializadosa. Resultados: Se revisaron trabajos de grado de 15 universidades con 2 programas técnicos, 1 programa tecnológico, 5 programas profesionales, 18 postgrados y 7 005 proyectos de grado totales, antes de aplicar criterios de selección. Conclusiones: Se describe la pertinencia de la investigación formativa en el contexto de la informalidad en Colombia y la preparación de las Instituciones de Educación Superior en este desarrollo, generando discusión alrededor de los resultados de la revisión. Se descubre que este problema estructural de salud pública en Colombia no ha encontrado aún una solución estructural.<hr/>ABSTRACT Introduction: The identification of diploma papers with a social approach in occupational health programs of higher education institutions in Bogota allows to establish trends of professionals in training under these programs and their interest in working with informal labor population. Objectives: To identify and examine diploma papers with a social approach carried out in higher education institutions in Bogota during 2016 and 2017. Methods: Systematic review where undergraduate and postgraduate studies were selected, in physical and virtual repositories of occupational health programs with social focus carried out in the years 2016-2017. The review categories were worked on: Modality of social degree, general statistics of degree work, use of social indicators, use of research methodologies with a social focus, alignment of proposed products with innovation processes and social change, in particular; through bibliographic review supported by Specialized Analytical Abstracts. Results: We reviewed diploma papers from 15 universities with two technical programs, one technological program, five professional programs, 18 postgraduate courses, and a sheer number of 7005 diploma papers, before applying the selection criteria. Conclusions: The relevance is described for the formative research in the context of informality in Colombia and the preparation of higher education institutions in this development, which generated discussion around the results of the review. It has been found out that this structural problem of public health in Colombia has not yet found a structural solution. <![CDATA[Case and simulation study for the comprehensive training of students in medical psychology]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Las realidades sociales y problemáticas que se visibilizan en el proceso de cambio de la educación centrada en la enseñanza ante la pedagogía centrada en el aprendizaje, demandan un compromiso docente en competencias didácticas, para responder desde su función en la formación integral de los estudiantes y lograr la calidad educativa en educación superior. Objetivo: Realizar una revisión documental referente al tema estudio de caso y simulación como metodologías activas para la formación integral de los estudiantes en psicología médica. Métodos: Se utilizó el método cualitativo, exploratorio, la técnica de recolección de datos fue mediante una revisión documental de 30 investigaciones referentes al tema estudio de caso y simulación en psicología médica. Resultados: El estudio de caso y la simulación como metodologías activas fueron valoradas como eficaces, ya que el estudiante logra competencias tales como la autonomía, la independencia, el liderazgo, capacidad de reflexión y de pensamiento crítico, curiosidad por el emprendimiento, así como la toma de decisiones, parte esencial de una formación académica integral. Conclusiones: Las metodologías activas como el estudio de caso y la simulación promueven la formación integral en el estudiante del área de la salud, ya que permiten la participación del estudiante para que construya su aprendizaje en grupo, lo que promueve el desarrollo de competencias para actuar en situaciones reales.<hr/>ABSTRACT Introduction: The social and problematic realities that are visible in the process of change of education centered on teaching before the pedagogy focused on learning, demand a teaching commitment in didactic competitions, to respond from its function in the integral formation of students and achieve educational quality in higher education. Objective: To carry out a documentary review regarding the topic of case study and simulation as active methodologies for the integral formation of students in medical psychology. Methods: The qualitative, exploratory method was used; the technique of data collection was through a documentary review of 30 investigations related to the subject of case study and simulation in medical psychology. Results: The case study and the simulation as active methodologies were valued as effective, since the student achieves competences such as autonomy, independence, leadership, capacity for reflection and critical thinking, curiosity for entrepreneurship, as well as the decision making, an essential part of a comprehensive academic education. Conclusions: Active methodologies such as the case study and simulation promote the integral education of the student in the health area, since they allow the student to participate in building their group learning, which promotes the development of competences to act in real situations. <![CDATA[Postgraduate education in dental medicine: an international proposal]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: Los posgrados en Odontología son parte del perfeccionamiento profesional que permiten adquirir competencias específicas del más alto nivel, aplicadas a la salud oral en la atención clínica, organización de servicios odontológicos, que reúna aspectos técnicos y especializados en la docencia e investigación. Objetivo: Exponer las tendencias del desarrollo de posgrados odontológicos a nivel internacional que se ofertan en Europa y América. Métodos: Estudio descriptivo en el área de la educación médica realizado mediante la búsqueda de posgrados odontológicos ofertados en sitios webs de instituciones de Europa y América, durante el periodo de julio a diciembre del 2017, en las categorías de especialidad, maestría profesionalizante, maestría en investigación y el nivel de PhD. El método de análisis y síntesis de la bibliografía consultada se realizó a partir de Google académico, Pubmed, SciElo, Lilacs. Resultados: Se encontraron 967 programas de posgrados de odontología en los niveles de maestrías, especialidades y doctorados, en 226 instituciones de educación superior. En Latinoamérica más de la mitad de los posgrados de odontología se enmarcan en los criterios de especialidades, a diferencia de Europa y América Anglosajona, que se inclinan en la oferta de maestrías dirigidas a la investigación y programas doctorales. En los resultados de la tendencia de Programas de Posgrados en Odontología se evidencia que ortodoncia es el más ofertado; seguido de endodoncia, pediatría odontológica y periodoncia. Conclusiones: Es necesario incrementar la oferta de posgrados en países latinoamericanos que integren la investigación, tecnología, docencia, administración y la ciencia a fin de generar profesionales capaces de ejercer internacionalmente a la par de países desarrollados.<hr/>ABSTRACT Introduction: Postgraduate courses in Dental Medicine are part of the professional development that allows to acquire specific competences of the highest level, applied to dental health in clinical care, organization of dental services, which brings together technical and specialized aspects in teaching and research. Objective: To expose the tendencies of the development of postgraduate in dental medicine offered in Europe and America. Method: Descriptive study in the area of medical education carried out through the search of postgraduate dental programs offered on websites of institutions in Europe and America, during the period from July to December 2017, in the categories specialty, professional master course, master's degree in research, and the PhD level. The method of analysis and synthesis was used to work with the consulted bibliography, mainly from Google Academic, Pubmed, SciElo, Lilacs. Results: 967 postgraduate dental programs were found at the masters, specialties and PhD levels and in 226 institutions of higher education. In Latin America, more than half of the postgraduate programs in dental can be characterized within the criteria of a specialty, unlike in Europe and Anglo-Saxon America, where the tendency is to offer master's degrees aimed at research and to offer PhD programs. Analyzing the results regarding the tendency of postgraduate programs in dental medicine, it is evident that Orthodontics is the most offered, followed by Endodontics, Dental Pediatrics and Periodontics. Conclusions: It is necessary to increase the offer of postgraduate courses in Latin American countries, integrating research, technology, teaching, management and science, in order to generate professionals capable of working worldwide at the level of developed countries. <![CDATA[Critical and historical analysis of the quality of medical education in Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La política que ha regido la educación superior universitaria en el Perú ha sido variable en el tiempo y su despertar hacia el concepto de calidad es tardío con relación a otros países latinoamericanos. Esta situación se vio agravada en las décadas pasadas por políticas dirigidas a convertir la educación en una empresa rentable con normas poco rígidas para asegurar su calidad. En la actualidad, el Perú se encuentra realizando una reforma de la educación superior universitaria, reformulando sus bases, y tratando de construir estándares de calidad adecuados. Es en este escenario, que hacemos un análisis de los factores que influyen en la calidad de la educación médica, siendo la salud un bien supremo de todos los ciudadanos; y la atención de calidad una responsabilidad compartida entre el Estado y las universidades. Objetivo: Exponer una visión histórica, analítica, crítica y actualizada sobre los aspectos más relevantes a considerar para la mejora de la formación profesional de los médicos en el Perú. Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica en la base de datos de MedLine/PubMed, The Cochrane Library y Scielo. Los descriptores utilizados para la búsqueda fueron: educación médica, calidad, acreditación. Las publicaciones y artículos encontrados fueron analizados a profundidad realizándose una síntesis de los mismos. Resultados: Esta revisión permitió identificar las características esenciales y los desafíos a enfrentar por las instituciones de Educación Superior en el ámbito de la educación médica. Esto con fines de lograr la acreditación para asegurar la calidad en la formación de los médicos en el Perú.<hr/>ABSTRACT Introduction: The policy of university higher education in Peru has been variable over time as well as its progress regarding the concept of quality in relation to other Latin American countries. This situation has worsened in the last decades due to policies aimed at making education profitable, generating companies with few rigid rules to guarantee the quality of education. Currently, Peru is carrying out a reform of university higher education, reformulating its bases and trying to build quality standards. It is in this scenario, that we make an analysis of the factors that influence the quality of medical education, considering health as a supreme good for all citizens and the achievement of quality as a shared responsibility between the State and universities. Objective: To present a historical, analytical, critical and updated view on the most relevant aspects to be considered for the improvement of the professional training of physicians in Peru Methods: A literature review was made in the MedLine / PubMed database, The Cochrane Library and Scielo. The descriptors used for the search were: medical education, quality, accreditation. The found articles were analyzed, making a synthesis of them. Results: This revision has permitted to identify the characteristics and challenges faced by higher medical education institutions to get the accreditation and ensure the quality of the professional training of doctors in Perú. <![CDATA[Knowledge about Chagas disease in Nursing students of Argentina]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La enfermedad de Chagas es uno de principales problemas de Salud Pública de Latinoamérica. La deficiencia en la formación de los profesionales de la salud es un factor que contribuye a su persistencia y dificulta su prevención y control. Objetivos: Valorar el nivel de conocimientos sobre los distintos aspectos de la enfermedad de Chagas, con que se gradúan en enfermería en una región endémica con transmisión vectorial controlada. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal, mediante una encuesta anónima y voluntaria sobre diferentes aspectos del Chagas, a 133 estudiantes del último año de la Escuela de Enfermería de Santa Fe, Argentina, en el año 2015. Se calcularon la media, valores mínimos y máximos para las variables cuantitativas, y frecuencias absolutas y relativas para las cualitativas. Resultados: Todos los alumnos aceptaron participar de la encuesta (133/133). El promedio de edad fue de 28 años. El 83,5 % fueron mujeres y el 16,5 % varones. El 82,7 % identificaron a los vectores y 100 % conocieron como transmiten, 7,5 % conocieron otras vías de transmisión. El 92,5 % reconoció el área de riesgo vectorial, pero minimizaron la prevalencia en el país y fuera del área de riesgo vectorial. Los conocimientos sobre clínica y tratamiento fueron 38,3 % y 27,1 % respectivamente. Conclusiones: Los estudiantes de enfermería se encuentran capacitados para la prevención de la Enfermedad de Chagas por vía vectorial, pero se deben reforzar los conocimientos en otros aspectos para colaborar en el control de la endemia.<hr/>ABSTRACT Introduction: Chagas disease is one of the main public health problems in Latin America. The deficiency in the training of health professionals is a factor that contributes to its persistence and hinders its prevention and control. Objectives: To assess the level of knowledge about the different aspects of Chagas disease, with which graduate complete the Nursing major in an endemic region with controlled vector transmission. Methods: A cross-sectional, descriptive study was carried out, using an anonymous and voluntary survey about different aspects of Chagas disease, conducted on 133 students of the last academic year at the School of Nursing of Santa Fe, Argentina, in 2015. We calculated the mean, the minimum and maximum values ​​for quantitative variables, and the absolute and relative frequencies for qualitative ones. Results: All students agreed to participate in the survey (133/133). The average age was 28 years. 83.5% were women and 16.5% were men. 82.7% identified the vectors and 100% knew the transmission way, 7.5% knew other transmission routes. 92.5% recognized the vector risk area, but they minimized the prevalence in the country and outside the vector risk area. Their knowledge about clinical aspects and treatment were 38.3% and 27.1%, respectively. Conclusions: Nursing students are trained to prevent vector-borne Chagas disease, but knowledge in other aspects must be strengthened to help control the endemic disease. <![CDATA[Disruptive Innovations and Technologies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La enfermedad de Chagas es uno de principales problemas de Salud Pública de Latinoamérica. La deficiencia en la formación de los profesionales de la salud es un factor que contribuye a su persistencia y dificulta su prevención y control. Objetivos: Valorar el nivel de conocimientos sobre los distintos aspectos de la enfermedad de Chagas, con que se gradúan en enfermería en una región endémica con transmisión vectorial controlada. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal, mediante una encuesta anónima y voluntaria sobre diferentes aspectos del Chagas, a 133 estudiantes del último año de la Escuela de Enfermería de Santa Fe, Argentina, en el año 2015. Se calcularon la media, valores mínimos y máximos para las variables cuantitativas, y frecuencias absolutas y relativas para las cualitativas. Resultados: Todos los alumnos aceptaron participar de la encuesta (133/133). El promedio de edad fue de 28 años. El 83,5 % fueron mujeres y el 16,5 % varones. El 82,7 % identificaron a los vectores y 100 % conocieron como transmiten, 7,5 % conocieron otras vías de transmisión. El 92,5 % reconoció el área de riesgo vectorial, pero minimizaron la prevalencia en el país y fuera del área de riesgo vectorial. Los conocimientos sobre clínica y tratamiento fueron 38,3 % y 27,1 % respectivamente. Conclusiones: Los estudiantes de enfermería se encuentran capacitados para la prevención de la Enfermedad de Chagas por vía vectorial, pero se deben reforzar los conocimientos en otros aspectos para colaborar en el control de la endemia.<hr/>ABSTRACT Introduction: Chagas disease is one of the main public health problems in Latin America. The deficiency in the training of health professionals is a factor that contributes to its persistence and hinders its prevention and control. Objectives: To assess the level of knowledge about the different aspects of Chagas disease, with which graduate complete the Nursing major in an endemic region with controlled vector transmission. Methods: A cross-sectional, descriptive study was carried out, using an anonymous and voluntary survey about different aspects of Chagas disease, conducted on 133 students of the last academic year at the School of Nursing of Santa Fe, Argentina, in 2015. We calculated the mean, the minimum and maximum values ​​for quantitative variables, and the absolute and relative frequencies for qualitative ones. Results: All students agreed to participate in the survey (133/133). The average age was 28 years. 83.5% were women and 16.5% were men. 82.7% identified the vectors and 100% knew the transmission way, 7.5% knew other transmission routes. 92.5% recognized the vector risk area, but they minimized the prevalence in the country and outside the vector risk area. Their knowledge about clinical aspects and treatment were 38.3% and 27.1%, respectively. Conclusions: Nursing students are trained to prevent vector-borne Chagas disease, but knowledge in other aspects must be strengthened to help control the endemic disease.