Scielo RSS <![CDATA[Educación Médica Superior]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-214120190002&lang=en vol. 33 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[The Contribution of Neurosciences to Medical Professors]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La neurociencia ha realizado importantes aportes a la comprensión del proceso de aprendizaje; sin embargo, aún no se produce una real integración de dichos conocimientos al quehacer del docente en Medicina. Objetivo: Determinar las preguntas clave para analizar el trabajo docente desde la base de la neurociencia. Métodos: Mediante el análisis crítico de la literatura se identificaron tres categorías y sus respectivas preguntas, cuyos mecanismos de evaluación se basaron en el método Delphi modificado. Para la valoración de la claridad de las preguntas se realizó una encuesta al universo de docentes responsables de asignaturas (n = 12) correspondientes a la carrera de Medicina de la facultad homónima de la Universidad Andrés Bello, sede Viña del Mar. Resultados: Las categorías identificadas como relevantes fueron “clima”, “actividades” y “evaluación”, con un total de 28 preguntas. La valoración de los jueces respecto a la relevancia, la suficiencia, la coherencia y la claridad de las preguntas resultó significativa, con un Alpha de Cronbach de 0,93, lo que evidenció una alta consistencia interna. La valoración de la claridad de las preguntas, realizada por el universo de docentes responsables de asignaturas de la carrera de Medicina, arrojó un nivel alto con un Alpha de Cronbach de 0,92. Conclusiones: Con la determinación de las categorías relevantes y la generación de las preguntas asociadas, se espera facilitar la reflexión y la evaluación de los procesos de enseñanza médica, con el fin de fomentar una docencia fundamentada en las neurociencias.<hr/>ABSTRACT Introduction: Neuroscience has made important contributions to the understanding of the learning process; however, there is still no real integration of such knowledge into the work of the medical professor. Objectives: To determine the key questions to analyze the teaching work from the base of neuroscience. Methods: Through the critical analysis of the literature, we identified three categories and their respective questions, whose assessment mechanisms were based on the modified Delphi method. To assess the clarity of the questions, a survey was conducted on the study population made up by the professors (n=12) responsible for subjects corresponding to the medical major of the homonymous school of Andrés Bello University, at Viña del Mar. Results: The categories identified as relevant were “setting”, “activities” and “evaluation” with a total of 28 questions. The assessment of the judges regarding relevance, sufficiency, coherence and clarity of the questions was significant, with a Cronbach's alpha of 0.93, which evidenced a high internal consistency. The assessment of the clarity of the questions, carried out by the study population, made up by the professor responsible for subjects of the medical major, showed a high level, with a Cronbach's alpha of 0.92. Conclusions: Upon determining the relevant categories and the generation of the associated questions, it is expected to facilitate the reflection and assessment of the medical teaching processes, in order to foster a teaching based on neurosciences. <![CDATA[Quality Management in Distance Education. The Case of a Master’s Degree Course in Health Management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La vigilancia permanente de la calidad constituye un requerimiento ético y un compromiso de las universidades actuales, como garantía de la formación de profesionales con elevada sensibilidad social. Objetivo: Desarrollar un modelo de gestión de calidad en la educación a distancia, idóneo para la maestría de Gerencia en Salud para el Desarrollo Local, basado en las necesidades detectadas por los estudiantes y en las experiencias de buenas prácticas en esta modalidad. Métodos: Se realizó una investigación acción, con adaptación parcial de la metodología del marco lógico, en un posgrado administrado en la modalidad a distancia en la Universidad Técnica Particular de Loja, Ecuador. La experiencia se desarrolló mediante un diagnóstico de las debilidades académicas y administrativas de la maestría, a partir del cual se diseñó, implementó y evaluó un modelo de gestión de calidad, basado en las necesidades detectadas por los estudiantes, y en la revisión de estándares y experiencias de calidad. Asimismo, con un nivel de confianza de 95 %, una precisión de 3 % y una proporción de 5 %, se calculó el tamaño muestral de 108 informantes, seleccionados al azar de una población de 230 estudiantes. Resultados: Los resultados indicaron que todos los elementos incluidos en el modelo fueron útiles para mejorar la calidad del programa. Sin embargo, se necesita continuar fortaleciendo la calidad de atención tutorial, especialmente en cuanto a los tiempos de respuesta, la afectividad de los mensajes y la empatía demostrada en los procesos de realimentación. Conclusiones: Es prioritario mejorar los aspectos administrativos implicados en las actividades presenciales, así como dar seguimiento continuo a los elementos del modelo mediante la ampliación de otros aspectos considerados en las teorías educativas y en los estándares de calidad nacional e internacional.<hr/>ABSTRACT Introduction: Permanent quality monitoring constitutes an ethical requirement and a commitment of universities nowadays, as a guarantee for the training of professionals with high social sensitivity. Objective: To develop a quality management model in distance education, suitable for the master’s degree course in Health Management for Local Development, based on the needs detected by the students and experiences of good practices in this modality. Methods: An action research was carried out, with partial adaptation of the logical framework methodology, in a postgraduate course administered in the distance modality at Particular Technical University of Loja, Ecuador. The experience was developed through diagnosis of the academic and administrative weaknesses of the master's degree course, from which a quality management model was designed, implemented and evaluated, based on the needs detected by the students as well as the revision of quality standards and experiences. Likewise, with a confidence level of 95%, an accuracy of 3%, and a proportion of 5%, we calculated the sample size of 108 informants, randomly selected from a population of 230 students. Results: The results indicated that all the elements included in the model were useful to improve the quality of the program. However, it is necessary to continue strengthening the quality of tutorial attention, especially in terms of response times, the affectivity of messages, and the empathy demonstrated in the feedback processes. Conclusions: It is a priority to improve the administrative aspects involved in face-to-face activities, as well as to monitor continuously the elements of the model by expanding other aspects considered in educational theories and in national and international quality standards. <![CDATA[Learning Styles in Medical Students from Walter Sisulu University in South Africa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Kolb establece, según sus concepciones teóricas sobre el aprendizaje, que existen cuatro estilos o patrones diferentes de aprender: activo, reflexivo, teórico y pragmático. Objetivo: Identificar los estilos fundamentales del aprendizaje de los estudiantes de la carrera de Medicina de la Universidad Walter Sisulu de Sudáfrica. Métodos: Del universo de 118 alumnos, la muestra quedó constituida por 72 estudiantes de ambos sexos, matriculados en el primer año de la carrera de Medicina de la Universidad Walter Sisulu de Sudáfrica. A los alumnos involucrados se les aplicó el cuestionario de Honey-Alonso de 80 preguntas. El análisis estadístico de los resultados se realizó mediante el programa SPSS, con el empleo de estadísticos descriptivos, técnicas de análisis de varianza, un modelo lineal general y análisis de cluster. A partir de los resultados se calculó un índice de las preguntas respondidas positivamente con respecto al total de preguntas correspondientes a cada estilo. Resultados: Teniendo en cuenta los resultados del cuestionario de Honey-Alonso, se calculó un índice de las preguntas respondidas positivamente con respecto al total correspondiente a cada estilo. El índice del estilo activo fue de 0,56, menor significativamente (p &lt; 0,05) que el resto y no hubo diferencias significativas entre los otros estilos en estos estudiantes, ni tampoco en cuanto al sexo. Conclusiones: Los estilos teórico, reflexivo y pragmático fueron más frecuentes en estudiantes universitarios de Medicina sin diferencias por sexo, y las comparaciones con estudiantes de años superiores en esta misma carrera, o de otras facultades de Medicina, pudieran ser de gran interés.<hr/>ABSTRACT Introduction: Kolb establishes, according to his theoretical conceptions of learning, that there are four different learning styles or patterns: active, reflexive, theoretical, and pragmatic. Objective: To identify the fundamental learning styles of the medical students at Walter Sisulu University in South Africa. Methods: From the study population of 118 students, the sample was made up by 72 students of both sexes, enrolled in the first academic year of the medical major at Walter Sisulu University in South Africa. The 80-item Honey-Alonso questionnaire was applied to the students involved. The statistical analysis of the results was performed using the SPSS program, with the use of descriptive statistics, analysis of variance techniques, a general linear model, and cluster analysis. From the results, an index of the questions responded positively with respect to the total number of questions corresponding to each style was calculated. Results: Taking into account the results of the Honey-Alonso questionnaire, an index of the questions responded positively with respect to the total corresponding to each style was calculated. The active style index was 0.56, significantly lower (p&lt;0.05) than the rest and there were no significant differences between the other styles in these students, nor in terms of sex. Conclusions: The theoretical, reflexive and pragmatic styles were more frequent in medical university students without differences by sex, and comparisons with students of higher years in this same career, or other medical faculties, could be of great interest. <![CDATA[Impact of the Case Analysis Strategy in the Teaching of Biological Subjects]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La técnica de análisis de caso es una estrategia pedagógica que puede utilizarse en la educación superior para el desarrollo de aprendizajes autónomos. Objetivo: Evaluar la contribución de la técnica análisis de casos en la obtención de aprendizajes comprensivos en asignaturas biológicas de alta reprobación. Métodos: Se realizó una intervención mediante la técnica análisis de casos, durante 4 meses, con un diseño preexperimental con evaluación antes-después. La muestra estuvo conformada por 15 estudiantes de la carrera de Kinesiología y 30 estudiantes de Psicología. Para evaluar el impacto de la estrategia se aplicó a los estudiantes el Cuestionario de Procesos de Estudio de Biggs y Kember, y una encuesta de valoración de la experiencia. Resultados: Los resultados evidenciaron cambios en la forma en que los estudiantes procesan la información para lograr una aproximación más centrada en la comprensión. Conclusiones: Se verifican cambios cuantitativos, orientados al uso de estrategias de aprendizaje profundo en el procesamiento de la información.<hr/>ABSTRACT Introduction: The case analysis technique is a pedagogical strategy that can be used in higher education for the development of autonomous learning. Objective: To assess the contribution of the case analysis technique to obtaining comprehensive learning in biological subjects of high failure. Methods: An intervention was carried out using the case analysis technique, during four months, with a pre-experimental design with a before-after evaluation. The sample consisted of 15 students from the Kinesiology major and 30 Psychology students. To assess the impact of the strategy, the Biggs’ and Kember’s Study Processes Questionnaire and an experience assessment survey were applied to the students. Results: The results showed changes in the way students process information to achieve a more focused approach to understanding. Conclusions: Quantitative changes are verified, oriented to the use of deep learning strategies in the information processing. <![CDATA[Clinical Casa Analysis through a Facebook Virtual Forum for Strengthening Learning Transfer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Las carreras del área de la salud se caracterizan por tener una rigurosa base científica, que les aporta los fundamentos indispensables para que los futuros profesionales desarrollen investigaciones, especializaciones o profundizaciones en algún área determinada. El presente trabajo incorpora un foro virtual de participación libre y voluntaria para los estudiantes de la asignatura Diagnóstico Integrado de la carrera de Odontología, mediante un grupo cerrado de Facebook. Objetivo: Evaluar el progreso de la transferencia de aprendizajes y las estrategias cognitivas y metacognitivas en los estudiantes de Odontología de la Universidad de Concepción, con la aplicación de la metodología de análisis de caso clínico mediante foro virtual. Métodos: Se trabajó con la metodología análisis de caso clínico para mejorar la transferencia del aprendizaje y se empleó una metodología mixta: cualitativa con análisis de contenido mediante grupos focales, y cuantitativa con método cuasi experimental de pre- y postest del Cuestionario para la Evaluación de Estrategias de Aprendizaje de los Estudiantes Universitarios. Participaron 68 estudiantes que cursaron la asignatura Diagnóstico Integrado en 2017 y que manifestaron su decisión de participar voluntariamente de manera escrita. Resultados: Mejoró la transferencia de aprendizajes en todos los estudiantes. Aquellos que participaron más en el foro obtuvieron mejor rendimiento en la asignatura. Todos reconocieron que resultó un aprendizaje significativo para su futuro desempeño profesional. El conocimiento declarativo y la consciencia aumentaron su media y porcentaje para las opciones positivas. En cambio, el conocimiento procedimental, el control y la autopoiesis disminuyeron su media, y aumentó el porcentaje para las opciones negativas y la indecisión. Conclusiones: La metodología desarrollada constituyó un acierto porque aumentó la transferencia de aprendizajes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Health majors are characterized by having a rigorous scientific base, which provides them with the essential foundations for future professionals to develop research, specializations or deepening in a given area. The present work incorporates a virtual forum of free and voluntary participation for the students of the subject Integrated Diagnosis of the dental medicine major, through a closed Facebook group. Objective: To assess the progress of learning transfer of the cognitive and metacognitive strategies in the students of dental medicine from University of Concepción, with the application of the clinical case analysis methodology in a virtual forum. Method: The clinical case analysis methodology was used to improve learning transfer. A mixed methodology was used: qualitative with content analysis through focus groups and quantitative with quasi-experimental method of pre- and post-test with the Questionnaire for the Evaluation of Learning Strategies of University Students. Sixty-eight students participated who took the Integrated Diagnosis course in 2017 and who expressed their decision to participate voluntarily through writing. Results: Learning transfer improved in all students. Those who participated more in the forum obtained better performance in the subject. All of them recognized that it was significant learning for their future professional performance. Declarative knowledge and awareness increased their mean and percentage values for positive options. In contrast, procedural knowledge, control and autopoiesis decreased their mean values, while the percentage values increased for negative options and indecision. Conclusions: The methodology developed was a success because it increased learning transfer. <![CDATA[Quality of Life in Retired Persons Studying at University of the Basque Country]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Los factores más importantes para tener una calidad de vida adecuada son la salud física, la salud psicológica, las relaciones sociales y el entorno, que varían según las actividades que las personas realicen diariamente. Aunque los índices de esperanza de vida se han incrementado en la actualidad, persisten hábitos y conductas que afectan el óptimo rendimiento humano. Objetivo: Evaluar la repercusión de la universidad en la buena calidad de vida de las personas jubiladas. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo, de prevalencia y transversal. Se midieron cuatro dominios con el WHOQOL-BREF en 54 estudiantes jubilados mayores de 55 años, en las aulas de la experiencia de la Universidad del País Vasco. Resultados: Los resultados mostraron que las personas jubiladas que asistían a la universidad para adultos mayores tenían una buena calidad de vida en general. Conclusiones: Este estudio demostró que la universidad para personas jubiladas constituye una experiencia que mantiene la salud física y psicológica, y las relaciones sociales y con el medio ambiente.<hr/>ABSTRACT Introduction: The most important factors to have adequate quality of life are physical health, psychological health, social relationships and the environment, which vary according to the activities that people do daily. Although life expectancy rates have increased today, habits and behaviors that affect optimal human performance persist. Objective: To assess the impact of the university on the good quality of life of retired people. Methods: A descriptive, prevalence and cross-sectional study was carried out. Four domains were measured using WHOQOL-BREF in 54 retired students aged over 55, in the classrooms of experience of University of the Basque Country. Results: The results showed that retired people who attended the college for older adults generally had good quality of life. Conclusions: This study showed that the university for retired people constitutes an experience that maintains physical and psychological health, and social and environmental relations. <![CDATA[Medical Students’ Perception of the Evaluation Process of Clinical Practice in the Internship]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La evaluación es un eje rector del proceso enseñanza-aprendizaje, que permite coadyuvar a la formación y valorar la adquisición en los educandos de las competencias profesionales. Objetivo: Indagar en las características del docente clínico y en los factores que intervienen en el proceso evaluativo en los estudiantes de 6to año de Medicina. Métodos: Estudio cualitativo e intrínseco de casos de una muestra no probabilística de 29 estudiantes, intencionada por conveniencia y con previa firma del consentimiento informado. Los datos se obtuvieron mediante los grupos focales y el análisis se hizo a través de reducción de datos con el programa Atlas Ti. La rigurosidad científica fue cautelada por criterios de credibilidad, transferibilidad, dependencia y confirmabilidad. Resultados: Se identificaron 467 unidades de significado. Se originaron 42 categorías descriptivas y emergieron seis macrocategorías: “Características docente clínico”, “Factores que dificultan evaluación clínica”, “Evaluación de competencias genéricas”, “Factores que facilitan evaluación clínica”, “Evaluación de competencias disciplinares”, “Utilización de instrumentos de evaluación” y dos dominios cualitativos: 1) Aportes del estudiantado al proceso evaluativo de la docencia clínica y 2) Significado del proceso evaluativo de la práctica clínica. Conclusiones: Los estudiantes valoraron que los docentes clínicos debían tener formación docente, motivación y experiencia clínica, además utilizar instrumentos de evaluación objetivos que permitieran la retroalimentación e interacción.<hr/>ABSTRACT Introduction: Evaluation is a key factor within the teaching-learning process, also contributing to the training and the assessment of student acquisition of professional competences. Objective: To characterize the clinical professor and the factors involved in the evaluation process of medical students from the sixth academic year. Methods: Qualitative and intrinsic case study with a non-probabilistic sample of 29 students, intended by convenience and with prior signature of informed consent. The data were obtained through focus groups and the analysis was obtained through data reduction with the program Atlas Ti. Scientific rigor was protected by credibility, transferability, dependence and confirmability criteria. Results: We identified 467 units of meaning. Fourty-two descriptive categories appeared and six macrocategories emerged (“clinical teaching characteristics”, “factors that obstruct clinical evaluation”, “evaluation of generic competences”, “factors that facilitate clinical evaluation”, “evaluation of disciplinary competences”, “usage of tools for the evaluation”), as well as two qualitative domains (students’ contributions to the evaluation process of clinical teaching and meaning of the evaluation process of clinical practice). Conclusions: The students considered that clinical professors should have teaching training, motivation and clinical experience, in addition to using objective evaluation tools that allow feedback and interaction. <![CDATA[Knowledge about Omic Technologies in Physicians Who Are Starting their Specialty Studies in Secondary Care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La introducción de las tecnologías ómicas en la práctica clínica requiere que los profesionales de la salud incorporen conocimientos al respecto. Objetivo: Evaluar los conocimientos sobre tecnologías ómicas de los médicos que inician los estudios de especialidad en el nivel secundario de atención médica. Métodos: Se aplicó un cuestionario a 53 profesionales de la salud, quienes comenzaron sus residencias médicas, tanto clínicas como quirúrgicas, en el Hospital General Docente “Dr. Ernesto Guevara de la Serna” de Las Tunas, Cuba. Se indagó por cuestionario y de forma anónima acerca del conocimiento sobre las pruebas de biología molecular, genéticas y farmacogenéticas, la secuenciación del genoma y las bases de datos de información biológica disponibles en internet. Resultados: El 37,7 % de los participantes no conocía acerca de las pruebas de biología molecular y solo el 3,8 % refirió saber sobre la secuenciación de nueva generación. Aunque el 90,6 % de los interrogados estaban al tanto de alguna prueba genética, ninguno pudo mencionar una correctamente. Solo el 20,8 % declaró su conocimiento de algún gen de susceptibilidad a enfermedades. La posibilidad de secuenciar el genoma completo fue reconocida por el 49,1 % de la muestra. El 90,6 % de los encuestados manifestó interés en recibir información al respecto. Conclusiones: Existe un insuficiente conocimiento sobre las tecnologías ómicas en los participantes en la investigación. Se requiere capacitar a los profesionales de la salud para enfrentar la introducción de la medicina genómica en la práctica clínica, lo que puede y debe hacerse desde la formación médica inicial.<hr/>ABSTRACT Introduction: The introduction of omic technologies into the clinical practice requires that health professionals incorporate knowledge in this field. Objective: To assess the knowledge about omic technologies of the physicians who are starting their specialty studies in the secondary level of healthcare. Methods: A questionnaire was conducted on 53 health professionals who started their medical residences, both clinical and surgical, at Dr. Ernesto Guevara de la Serna General Teaching Hospital in Las Tunas, Cuba. Both anonymously and by means of the questionnaire, inquiries were made regarding the knowledge about tests in the fields of molecular biology, genetics and pharmacogenetics, about genome sequencing, and about the biological information databases available on the internet. Results: 37.7% of the participants did not know about molecular biology tests and only 3.8% reported to have some knowledge about next generation sequencing. Although 90.6% of the respondents were aware of some genetic test, none could mention one correctly. Only 20.8% declared their knowledge about some disease-susceptibility genes. The possibility of sequencing the entire genome was recognized by 49.1% of the sample; 90.6% of respondents expressed some interest in receiving information about it. Conclusions: There is insufficient knowledge about omic technologies in the research participants. It is required to train health professionals to face the introduction of genomic medicine into the clinical practice, which can and should be done from the beginning ofthe medical training. <![CDATA[Factors Conditioning Insufficient Scientific Productivity in Nursing Professionals from Quemado de Güines, 2018]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La comunicación precisa y transparente de la investigación se ha convertido en una cuestión cada vez más relevante del saber universitario. Objetivo: Determinar los factores que condicionan la insuficiente productividad científica en los profesionales de enfermería del municipio de Quemado de Güines en el primer trimestre de 2018. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal durante el primer trimestre de 2018, de un universo de 34 profesionales de enfermería con la condición de másteres en ciencias, especialistas y licenciados incorporados al potencial investigativo. Se trabajó con una muestra de 28, seleccionados a través de un muestreo no probabilístico; de ellos 17 eran licenciados y/o especialistas y 11 másteres. Se diseñó como instrumento una planilla de recolección de datos, aplicada a cada enfermero durante los intercambios. En el análisis estadístico se utilizó el porcentaje y la media como medidas de resumen en el procesamiento de la información. Resultados: El mayor interés en investigar y/o publicar se manifestó por mantener el grado científico que poseían estos profesionales de enfermería y por contar con una evaluación anual del trabajador satisfactoria. La falta de tiempo, el desinterés y la presión asistencial fueron las razones individuales limitantes, tanto para investigar como para la publicación. Más del 80 % no tenía conocimientos sobre las vías o los mecanismos existentes para el envío de un trabajo a publicar y más del 89 % reconocieron su falta de habilidad en el empleo del método científico, así como sus imprecisiones para adquirir los datos y analizarlos. Conclusiones: Se destacó que en la baja productividad científica de los profesionales de enfermería en la institución estaban presentes factores que dependían de los enfermeros.<hr/>ABSTRACT Introduction: Accurate and transparent communication of research has become an increasingly relevant issue of university knowledge. Objective: To determine the factors that condition the insufficient scientific productivity in the nursing professionals from Quemado de Güines Municipality in the first trimester of 2018. Methods: A descriptive cross-sectional study was carried out during the first trimester of 2018, with a population of 34 nursing professionals with the status of Masters in Science, specialists and graduates incorporated into the research potential. We worked with a sample of 28, selected through non-probabilistic sampling, out of which 17 were graduates and/or specialists and 11 were masters. A data collection form was applied as an instrument to each nurse during the exchanges. In the statistical analysis, the percentage and the mean were used as summary measures in the information processing. Results: The greatest interest in researching and/or publishing was expressed through the fact of maintaining their scientific degree and having a satisfactory yearly evaluation of the worker. Lack of time, selflessness and the pressure of care were the individual limiting reasons, both for research and publication. More than 80% had no knowledge of the existing ways or mechanisms for sending a work to be published and more than 89% recognized their lack of ability to use the scientific method, as well as their inaccuracies to acquire and analyze the data. Conclusions: It was noted that factors depending on nurses were present in the low scientific productivity of nursing professionals in the institution. <![CDATA[Academic Performance and its Association with Quality of Life and Healthy Habits]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El estudiante de Medicina enfrenta, en muchas ocasiones, entornos de vida y condiciones de aprendizaje poco favorables, así como aspectos psicológicos que pueden impactar de modo negativo en su calidad de vida y rendimiento académico. Objetivo: Evaluar el desempeño académico de los aspirantes a estudiar Medicina en relación con la autopercepción de la calidad de vida y los hábitos saludables. Métodos: Se realizó un estudio transversal, observacional y analítico. Se aplicó una encuesta sociodemográfica y la encuesta WHOQOL-Bref a una muestra de estudiantes del curso propedéutico de Medicina. Resultados: Se encontraron diferencias entre los alumnos que aprobaron y no aprobaron el curso propedéutico en autopercepción de Calidad de Vida (p = 0,01), y los dominios de Salud Física (p = 0,04), Salud Psicológica (p = 0,02) y Ambiente (p = 0,003). También entre los alumnos que desayunaban y los que omitían el desayuno en Autopercepción de Calidad de Vida (p = 0,012), Autopercepción de Salud Física (p = 0,009), y los dominios Salud Psicológica (p = 0,009) y Ambiente (p = 0,024). Conclusiones: Los altos puntajes en la prueba WHOQOL-Bref se correlacionan con el elevado desempeño académico; además, el hábito de omitir el desayuno conlleva a un bajo rendimiento escolar y una menor calidad de vida en los discentes.<hr/>ABSTRACT Introduction: Medical students face, many times, unfavorable living environments and learning conditions, as well as psychological aspects that can impact negatively on their quality of life and academic outcomes. Objective: To assess the academic performance of applicants to study Medicine in association with self-perception of quality of life and healthy habits. Methods: A cross-sectional, observational and analytical study was carried out. A sociodemographic survey and the WHOQOL-Bref survey were conducted on a sample of medical students of the propaedeutic course. Results: Differences were found between students who passed and those who did not pass the propaedeutic course regarding self-perception of quality of life (p=0.01), and the domains of physical health (p=0.04), psychological health (p=0.02) and environment (p=0.003). Also, we found differences between students who had breakfast and those who omitted breakfast regarding self-perception of quality of life (p=0.012), physical health (p=0.009), and domains of psychological health (p=0.009) and environment (p=0.024). Conclusions: The high scores in the WHOQOL-Bref test are in correlation with high academic performance; also, the habit of omitting breakfast leads to poor school performance and lower quality of life in students. <![CDATA[A Methodology for the Analysis of the Health Situation in the Medical Major]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: En la asignatura Salud Pública de la carrera Medicina, el Análisis de la Situación de Salud alcanza su máxima concreción curricular. La metodología propuesta es el resultado práctico-instrumental de un modelo teórico previamente construido. Objetivo: Corroborar el valor práctico de la metodología para el Análisis de la Situación de Salud, una vez valorada su pertinencia científico-metodológica. Métodos: La metodología propuesta fue el resultado práctico-instrumental de un modelo teórico previamente construido. Se desarrolló una investigación pedagógica en la Facultad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila entre septiembre de 2012 y junio de 2016. Primero se caracterizó el proceso enseñanza-aprendizaje y la dinámica del contenido, luego se realizó un preexperimento con postest al aplicar la metodología. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, inductivo-deductivo, analítico-sintético, sistémico-estructural-funcional, hermenéutico-dialéctico y holístico-dialéctico; y empíricos: análisis documental, encuestas, guías de calificación y observación, criterios de expertos, y talleres de socialización. Los participantes firmaron el consentimiento para colaborar y aceptaron la publicación de los resultados con la garantía de su anonimato. Resultados: La metodología incluyó una secuencia bietápica con tres métodos, técnicas cuali-cuantitativas y 52 procedimientos que, en función de desarrollar la capacidad sanitarista cotransformadora en los estudiantes, les permitió transitar a estadios superiores de transformación. Previo a la aplicación de esta, se constató su pertinencia: consistencia interna adecuada (α2 = 0,876 y α3 = 0,893) y concordancia altamente significativa (W 2 de Kendall = 0,472 y W 3 = 0,509); los especialistas la consideraron adecuada. Conclusiones: Se constató la eficacia de la metodología para perfeccionar la dinámica del Análisis de la Situación de Salud en la asignatura Salud Pública, a través de los tres niveles de logros alcanzados en los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: In the subject Public Health of the Medicine major, the analysis of the health situation reaches its maximum curricular level. The proposed methodology is the practical-instrumental outcome of a previously constructed theoretical model. Objective: To validate the practical value of the methodology for the analysis of the health situation, once its scientific-methodological relevance has been assessed. Methods: The proposed methodology was the practical-instrumental outcome of a previously constructed theoretical model. A pedagogical research was carried out at the School of Medical Sciences of Ciego de Ávila, between September 2012 and June 2016. First, the teaching-learning process and the dynamics of content were characterized; then, a pre-experiment was carried out with post-test when applying the methodology. Theoretical methods were used: historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, systemic-structural-functional, hermeneutic-dialectic, and holistic-dialectic; as well as empirical ones: documentary analysis, surveys, qualification and observation guides, expert criteria, and socialization workshops. The participants signed the consent to collaborate, as well as accepted the publication of the results with the guarantee of their anonymity. Results: The methodology included a two-stage sequence with three methods, qualitative and quantitative techniques and 52 procedures that, in view of developing the co-transformative sanitary capacity in students, allowed them to move to higher stages of transformation. Prior to such application, its relevance was found: adequate internal consistency (α2=0.876 and α3=0.893) and highly significant concordance (Kendall's W2=0.472 and W3=0.509); the specialists considered this values appropriate. Conclusions: The effectiveness of the methodology to improve the dynamics of the analysis of the health situation in the subject Public Health was verified, through the three levels of accomplishment achieved in the students. <![CDATA[Augmented Reality for the Learning of Phonoaudiology Students from University of Playa Ancha]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El presente estudio aborda el uso de la herramienta digital Realidad Aumentada, como recurso para la aplicación de metodologías de aprendizaje acordes con un plan de estudios innovado del área de la salud. Objetivo: Describir la percepción de los estudiantes de Fonoaudiología de la Universidad de Playa Ancha, durante el segundo semestre del año 2017, con respecto a la contribución al desarrollo de las competencias declaradas en la actividad curricular “Procesos Generales de Fonoaudiología”, mediante la herramienta digital Realidad Aumentada, como metodología innovadora. Métodos: Estudio enmarcado en el paradigma positivista, mediante el uso de técnicas cuantitativas descriptivas. El diseño fue no experimental y transversal, en el que se recolectó la información mediante una encuesta de percepción, elaborada para este objetivo con todas las características psicométricas deseadas. La información recabada se sometió a análisis a través del programa estadístico R, particularmente R Commander. Resultados: En función del análisis factorial de instrumento se establecieron tres dimensiones, las cuales se utilizaron para determinar la orientación de la percepción de los estudiantes con respecto a la metodología empleada. Se apreció que los alumnos que contaban con una orientación integral o compuesta, se concentraron principalmente en las categorías de percepción “buena” y “muy buena”, lo que representó más del 50 % de la muestra. Conclusiones: Según la percepción de los estudiantes, el uso de la Realidad Aumentada propició el desarrollo de las competencias del curso, lo que contribuyó al desarrollo del perfil profesional comprometido.<hr/>ABSTRACT Introduction: The present study addresses the use of the digital tool Augmented Reality as a resource for the application of learning methodologies in correspondence with an innovative curriculum in the area of health. Objective: To describe the perception of the Phonoaudiology students from University of Playa Ancha, during the second semester of 2017, regarding the contribution to the development of the competences declared in the curricular activity “Procesos Generales de Fonoaudiología” [General Processes of Phonoaudiology], using the digital tool Augmented Reality as an innovative methodology. Methods: Study framed within the positivist paradigm, through the use of quantitative descriptive techniques. The design was non-experimental and cross-sectional, in which the information was collected through a perception survey prepared for this purpose and with all the desired psychometric characteristics. The information collected was subjected to analysis through the statistical program R, particularly R Commander. Results: Based on the factorial analysis of the instrument, three dimensions were established, which were used to determine the orientation of the students' perception regarding the methodology used. It was appreciated that students who had a comprehensive or composite orientation concentrated mainly on the categories of perception Good and Very good, which represented more than 50% of the sample. Conclusions: According to the students' perception, the use of Augmented Reality led to the development of the competences of the course, which contributed to the development of the profile of a committed professional. <![CDATA[Processes and Strategies of Curricular Innovation in the Nursing Major, Arturo Prat University, Chile]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La educación, en particular la universitaria, hace pertinente las modificaciones curriculares que analicen el trasfondo de los escenarios actuales, los que tensionan y conflictúan los modos tradicionales necesarios para estructurar y configurar la arquitectura curricular. Objetivo: Rediseñar procesos y estrategias de una estructuración curricular basada en competencias en la carrera de Enfermería de la Universidad Arturo Prat, Chile. Métodos: Estudio descriptivo-explicativo, con metodología cuantitativa-cualitativa. Como método teórico se utilizó análisis-síntesis, enfoque sistémico, inducción-deducción, y análisis documental y de contenido de literatura. El universo, estudiado en su conjunto, estuvo constituido por la totalidad de los docentes de la unidad académica. Resultados: Se obtuvo un proyecto curricular de pregrado, que incorporó políticas y lineamientos emanados del Consejo de Rectores de Universidades Chilenas; estrategias y patrones del modelo educativo universitario; y recomendaciones promovidas por la Asociación Chilena de Educación en Enfermería en formación profesional. La propuesta caracterizó un proceso reflexivo y crítico de los académicos participantes. El rediseño siguió los desafíos de la globalización universitaria, al abrir espacios educativo-innovadores, según Tunning, en formación por competencias genéricas. En esta innovación se abordaron 4 como sello institucional y 6 competencias específicas, los cuales tributaron al perfil de egreso del estudiante. Conclusiones: Se logró un nuevo plan de estudio secuenciado, integrado y propicio para formar profesionales de enfermería competentes, con alta calidad, el cual aportó las herramientas para brindar acciones de cuidados, con seguridad y pertinencia. Esta estrategia buscó configurar un nuevo modelo de universidad que, sin descuidar la solvencia cognoscitiva y la competencia profesional, puso énfasis, preferentemente, en la formación de sujetos reflexivos, responsables, críticos, innovadores y versátiles.<hr/>ABSTRACT Introduction: Education, particularly university education, validates the applicability of the curricular modifications that analyze the background of the current contexts, which stress and conflict with the traditional ways necessary to structure and configure the curricular architecture. Objective: To redesign processes and strategies within acompetence-based curricular structuring in the Nursing major of Arturo Prat University, Chile. Methods: Descriptive-explanatory study, with a quantitative-qualitative methodology. As a theoretical method, we used analysis-synthesis, systemic approach, induction-deduction, and documentary and content analysis of literature. The study population, studied as a whole, was made up of all the teachers in the academic unit. Results: An undergraduate curriculum project was obtained, which incorporated policies and guidelines derived from the Council of Rectors of Chilean universities, strategies and patterns of the university educational model, and recommendations promoted by the Chilean Association of Nursing Education regarding vocational training. The proposal characterized a reflexive and critical process of the participating academics. The redesign followed the challenges of university globalization, by opening educational-innovative spaces, according to Tunning, in training based in generic skills. In this innovation, we addressed four of them an institutional seal and six specific competences, which contributed to the student's working profile. Conclusions: A new sequenced, integrated and conducive study plan was achieved to train competent nursing professionals, with high quality, which gave the tools to provide care actions, with safety and relevance. This strategy sought to configure a new university model that, without neglecting cognitive solvency and professional competence, emphasize, preferably, on the formation of reflective, responsible, critical, innovative and versatile subjects. <![CDATA[Degree of Satisfaction about Hospital Practices in Medical Students from a Peruvian University, 2016]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Introducción: En las últimas dos décadas se han multiplicado las escuelas de Medicina Humana a nivel mundial y, específicamente, en Latinoamérica. Este aumento conlleva a una mayor población estudiantil que utilizará los centros hospitalarios como sus sedes de prácticas. Objetivo: Identificar el grado de satisfacción acerca de las prácticas hospitalarias en estudiantes de Medicina Humana de la universidad privada del Perú San Martín de Porres, Chiclayo, en 2016. Métodos: Estudio no experimental, observacional, descriptivo y transversal. La población estuvo constituida por estudiantes de la Facultad de Medicina Humana de cuarto, quinto y sexto años de estudios. El instrumento fue la “Escala de satisfacción de prácticas clínicas hospitalarias”, constituido por 19 enunciados y estructurado en 3 dimensiones. Resultados: Se encuestó a 146 estudiantes, de los cuales el 53,4 % correspondió al sexo femenino. La edad promedio fue de 23 ± 2,1 años. Se encontró que 76 estudiantes (50 %) estaban “satisfechos” y “muy satisfechos” con el planeamiento, la ejecución y la evaluación de las prácticas hospitalarias. Conclusiones: Los estudiantes de Medicina Humana de la universidad privada del Perú San Martín de Porres, en 2016 se encontraron satisfechos con las prácticas hospitalarias.<hr/>ABSTRACT Introduction: In the last two decades, the schools of Human Medicine have multiplied worldwide and, specifically, in Latin America. This increase leads to a larger student population that will use the hospital centers as their practice headquarters. Objective: To identify the degree of satisfaction about hospital practices in students of Human Medicine from the Peruvian private university of San Martín de Porres, Chiclayo, in 2016. Methods: Non-experimental, observational, descriptive and cross-sectional study. The population was made up of students of the School of Human Medicine and belongin to the fourth, fifth and sixth academic years. The instrument was the Hospital Clinical Practice Satisfaction Scale, consisting of 19 statements and structured in 3 dimensions. Results: 146 students were surveyed, of which 53.4% corresponded to the female sex. The average age was 23±2.1 years. It was found that 76 students (50%) were "satisfied" and "very satisfied" with the planning, execution and evaluation of hospital practices. Conclusions: The students of Human Medicine of the Peruvian private university of Peru San Martín de Porres, in 2016, were satisfied with the hospital practices. <![CDATA[Learning Styles in Phonoaudiology and Occupational Therapy at University of Antofagasta, Chile]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: Este artículo caracterizó los estilos de aprendizaje de 141 estudiantes de las carreras de Terapia Ocupacional y Fonoaudiología de la Universidad de Antofagasta, para generar información no disponible que aporta al modelo pedagógico de la institución y al mejoramiento del proceso enseñanza-aprendizaje. Objetivo: Generar información no disponible que aportan los estilos de aprendizaje al modelo pedagógico de la institución y al mejoramiento del proceso enseñanza-aprendizaje. Métodos: Mediante el Cuestionario de estilos de aprendizaje de Honey-Alonso y para describir los resultados obtenidos, se consideró el baremo general de preferencia en estilos de aprendizaje de Alonso y colaboradores (1994) y las puntuaciones de los estudiantes según el nivel académico o el curso. Resultados: Los Estilos de Aprendizaje de los estudiantes de ambas carreras demostraron un comportamiento variado. A saber, en la carrera de Fonoaudiología los estudiantes de 2do, 3ro y 5to años tuvieron estilos de aprendizaje preferentemente reflexivos; solo en 1er año se observó una tendencia hacia el estilo teórico, con preferencias moderadas. En la carrera de Terapia Ocupacional, los estudiantes de 1er y 3er años demostraron estilos de aprendizaje preferentemente teóricos con una inflexión en 2do año hacia el estilo pragmático, todos con preferencias altas. Conclusiones: Los estilos de aprendizaje estudiados son distintos en ambas carreras y están influenciados por factores curriculares, el nivel académico, los estilos docentes, entre otros.<hr/>ABSTRACT Introduction: This article characterized the learning styles of 141 students of the Occupational Therapy and Phonoaudiology majors at University of Antofagasta, in order to generate information not available that contributes to the pedagogical model of the institution and to the improvement of the teaching-learning process. Objective: To generate information not available and which the learning styles provide to the pedagogical model of the institution and for the improvement of the teaching-learning process. Methods: Through the Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire and, in order to describe the outcomes obtained, we considered the general scale of preference in learning styles by Alonso et al (1994) and student scores according to academic level or course. Results: The learning styles of the students of both majors showed a mixed behavior; namely, in the Phonoaudiology major, students from the second, third and fifth academic years had preferably reflective learning styles; only in the first academic year there was a tendency towards the theoretical style, with moderate preferences. In the Occupational Therapy major, students from the first and third academic years demonstrated preferably theoretical learning styles with a deviation, in the second academic year, towards the pragmatic style, all with high preferences. Conclusions: The learning styles studied are different in both majors and influenced by curricular factors, academic level, teaching styles, among others. <![CDATA[The Usage of the Portfolio for the Undergraduate Level in Medical Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En los últimos años ha surgido la utilización del portafolio o carpeta como herramienta en los procesos formativos, al adoptarse una nueva y renovada visión sobre la enseñanza, el aprendizaje desarrollador y la evaluación educativa. El objetivo de este artículo es evaluar la competencia del uso del portafolio en el pregrado de Ciencias Médicas. Se demostró que en las universidades donde se utilizaba el portafolio, este favorecía el desarrollo profesional de los estudiantes, lo que propiciaba el dominio de competencias clínicas, y el desarrollo de actitudes como la responsabilidad y la sistematicidad; implicaba la documentación del aprendizaje y la recopilación de evidencias; y permitía la retroalimentación del desempeño del alumno. Aunque en los escenarios cubanos no se encontraron evidencias del empleo del portafolio, ya existen experiencias en varias latitudes que dan cuenta de los beneficios potenciales que esta herramienta está generando en el ámbito universitario, por lo que puede ser una buena opción o alternativa de evaluación.<hr/>ABSTRACT In recent years, the usage of the portfolio or folder as a tool in training processes has emerged as a new and renewed vision has been adopted regarding teaching, developing learning and educational evaluation. The objective of this article is to assess the competence associated to the usage of the portfolio in the undergraduate level of medical sciences. It was shown that, in the universities where the portfolio was used, it favored the students’ professional development, which led to the mastery of clinical skills and the development of attitudes such as responsibility and systematicity; it involved the documentation of learning and the collection of evidence; and allowed feedback on student performance. Although there was no evidence of the usage of the portfolio in Cuban settings, there are already experiences in several sites that account for the potential benefits that this tool is generating in the university context, so it can be a good option or alternative for evaluation. <![CDATA[The Learning Workshop in Higher Medical Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este trabajo es exponer consideraciones didácticas para la organización y el desarrollo exitoso del taller de aprendizaje en la Educación Médica Superior. Se utilizaron métodos teóricos para profundizar en aspectos de la didáctica general, de la psicología marxista-leninista y referirlos a las condiciones particulares de la clase taller. A partir de la descripción de las características generales del taller, sus ventajas y estructura, se expresan consideraciones para la determinación del problema de aprendizaje que se ejemplifica. Se exponen otros elementos para cada uno de los componentes del proceso de enseñanza-aprendizaje, de modo que su estudio posibilite la comprensión de su integración en el citado proceso. Las consideraciones presentadas en este trabajo pueden apoyar la organización y el desarrollo de la clase taller, y contribuir a la preparación del docente para la conducción del proceso de enseñanza-aprendizaje requerido en la formación de los futuros profesionales de la salud. Exige mayor autopreparación del profesional profesor y mayor tiempo en la planificación para la dosificación del contenido.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to present didactic considerations for the organization and successful development of the learning workshop in Medical Higher Education. Theoretical methods were used to deepen aspects of general didactics, Marxist-Leninist psychology and refer them to the particular conditions of the workshop class. From the description of the general characteristics of the workshop, its advantages and structure, considerations are expressed for the determination of the learning problem that is exemplified. Other elements are presented for each of the components of the teaching-learning process, so that their study enables the understanding of their integration into the aforementioned process. The considerations presented in this work can support the organization and development of the workshop class, and contribute to the teacher's preparation for conducting the teaching-learning process required in the training of future health professionals. It requires greater self-preparation of the professional teacher and more time in planning for content dosing. <![CDATA[Theoretical Referents for the Pedagogical Training of Tutors in the Medical Major]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La necesidad de elevar la calidad en la Educación Superior en los planos científico y práctico ha dado lugar al surgimiento de la figura del tutor, al que se le ha establecido formalmente la tarea de guiar y acompañar a los estudiantes que se le asignan a lo largo de la carrera. Objetivo: Realizar un análisis sistemático sobre los referentes teóricos de la preparación pedagógica que permita el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los tutores de la carrera de Medicina en la Atención Primaria de Salud. Métodos: Se revisó la literatura referente a la labor profesional y pedagógica del tutor como figura clave en el proceso de formación del estudiantado en las ciencias médicas durante los últimos 30 años. Fueron seleccionados un total de 50 artículos de literatura nacional e internacional en idiomas español e inglés. Resultados: Con la revisión de la literatura se pudo hacer el estudio de la figura del tutor en la educación médica, así como conceptualizar algunos términos necesarios para la comprensión de la enseñanza pedagógica. Conclusiones: Las regularidades encontradas en el proceso de tutoría enriquecen las ciencias de la educación médica en lo relacionado con la figura del tutor. La preparación pedagógica le permite a este profesional el mejoramiento del desempeño pedagógico y el desarrollo de su competencia para la formación integral de los estudiantes de la carrera de Medicina, lo que se manifiesta en la educación en el trabajo en los diferentes escenarios de la Atención Primaria de Salud.<hr/>ABSTRACT Introduction: The need to raise the quality of higher education in the scientific and practical levels has given rise to the figure of the tutor, who has been formally established the task of guiding and accompanying the students assigned throughout the major. Objective: To carry out a systematic analysis about the theoretical references of the pedagogical training that allows the improvement of the pedagogical professional performance of the tutors of the medical major in primary health care. Methods: The literature referring to the professional and pedagogical work of the tutor was reviewed as a key figure in the process of training students in medical sciences during the last 30 years. A total of 50 articles of national and international literature in Spanish and English languages were selected. Results: With the literature review, it was possible to study the figure of the tutor in medical education, as well as conceptualize some necessary terms to understand pedagogical teaching. Conclusions: The regularities found in the tutoring process enrich the sciences of medical education in relation to the figure of the tutor. The pedagogical training allows this professional to improve pedagogical performance and the development of his competence for the comprehensive formation of the students of the Medicine major, which is manifested in the education at work in the different settings of primary health care. <![CDATA[A Systematic Review about Serious Games for Medical Education. The Role of Effective Design]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La literatura pedagógica propone los juegos serios (serious games) como herramientas efectivas para el aprendizaje; sin embargo, los estudia como si fueran productos homogéneos que se diferencian solo por la temática. Así, sus diseños no se discuten y se dejan a la discreción de cada profesor-creador. Objetivo: Establecer la relación entre la efectividad en los resultados de aprendizaje y los criterios de diseño de los juegos para la educación médica. Métodos: Revisión sistemática de la literatura de juegos médicos, publicados entre 2011 y 2015 en inglés, español y portugués, siguiendo pautas de la Colaboración Cochrane. Sobre la base de la literatura, se construyó un sistema con 15 criterios de diseños para evaluar los juegos y se estableció una comparación con la efectividad reportada. Resultados: En los 26 artículos finales revisados los resultados de aprendizaje fueron positivos, en general, y los criterios de diseño de los juegos sí afectaron la efectividad en los resultados de aprendizaje. El grado de estos efectos y el nivel de evidencia científica variaron según los criterios de diseño. Conclusiones: La relación encontrada entre el diseño del juego y la efectividad en el aprendizaje debe conducir a desarrollos de juegos serios que potencien las propuestas ludificadas con un uso consciente de los criterios técnicos.<hr/>ABSTRACT Introduction: The pedagogical literature proposes serious games as effective tools for learning; however, it studies them as if they were homogeneous products that differ only by theme. Thus, their designs are not discussed and are left to the consideration of each teacher-creator. Objective: To establish the relationship between effectiveness in learning outcomes and the criteria for the design of games for medical education. Methods: Systematic review of the literature about medical games and published between 2011 and 2015, in English, Spanish and Portuguese, following the Cochrane Collaboration guidelines. Based on the literature, a system was constructed with 15 design criteria for assessing the games, and a comparison was established with the reported effectiveness. Results: In the 26 final articles that were reviewed, the learning outcomes were generally positive, and the game design criteria did affect the effectiveness of the learning outcomes. The degree of these effects and the level of scientific evidence varied according to the design criteria. Conclusions: The relationship found between game design and learning effectiveness should lead to developments of serious game that enhance the proposals made with a conscious usage of technical criteria. <![CDATA[Educative or Informative Capsules. Better Significant Learning]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La literatura pedagógica propone los juegos serios (serious games) como herramientas efectivas para el aprendizaje; sin embargo, los estudia como si fueran productos homogéneos que se diferencian solo por la temática. Así, sus diseños no se discuten y se dejan a la discreción de cada profesor-creador. Objetivo: Establecer la relación entre la efectividad en los resultados de aprendizaje y los criterios de diseño de los juegos para la educación médica. Métodos: Revisión sistemática de la literatura de juegos médicos, publicados entre 2011 y 2015 en inglés, español y portugués, siguiendo pautas de la Colaboración Cochrane. Sobre la base de la literatura, se construyó un sistema con 15 criterios de diseños para evaluar los juegos y se estableció una comparación con la efectividad reportada. Resultados: En los 26 artículos finales revisados los resultados de aprendizaje fueron positivos, en general, y los criterios de diseño de los juegos sí afectaron la efectividad en los resultados de aprendizaje. El grado de estos efectos y el nivel de evidencia científica variaron según los criterios de diseño. Conclusiones: La relación encontrada entre el diseño del juego y la efectividad en el aprendizaje debe conducir a desarrollos de juegos serios que potencien las propuestas ludificadas con un uso consciente de los criterios técnicos.<hr/>ABSTRACT Introduction: The pedagogical literature proposes serious games as effective tools for learning; however, it studies them as if they were homogeneous products that differ only by theme. Thus, their designs are not discussed and are left to the consideration of each teacher-creator. Objective: To establish the relationship between effectiveness in learning outcomes and the criteria for the design of games for medical education. Methods: Systematic review of the literature about medical games and published between 2011 and 2015, in English, Spanish and Portuguese, following the Cochrane Collaboration guidelines. Based on the literature, a system was constructed with 15 design criteria for assessing the games, and a comparison was established with the reported effectiveness. Results: In the 26 final articles that were reviewed, the learning outcomes were generally positive, and the game design criteria did affect the effectiveness of the learning outcomes. The degree of these effects and the level of scientific evidence varied according to the design criteria. Conclusions: The relationship found between game design and learning effectiveness should lead to developments of serious game that enhance the proposals made with a conscious usage of technical criteria.