Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Salud Pública]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=0864-346620070002&lang= vol. 33 num. 2 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Health education and health strategy for the population]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200001&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[“Heliodoro Martínez Junco <em>In Memorian </em>” Symposium.: Health Promotion and Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200002&lng=&nrm=iso&tlng= <![CDATA[Dr. Heliodoro Martínez Junco (1922-2000), one of the forgers of the Cuban revolutionary public health care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200003&lng=&nrm=iso&tlng= Se expone una breve semblanza biográfica del doctor Heliodoro Martínez Junco (1922-2000) en la que se tratan aspectos como su nacimiento, formación científica, ejercicio profesional, actividades revolucionarias, labor como forjador de la salud pública revolucionaria cubana, principalmente, desde los cargos de Subsecretario y Viceministro de Higiene y Epidemiología (1960-1968) y Ministro de Salud Pública (1968-1972). Se citan importantes referencias que contienen parte de su pensamiento salubrista y otras que dan fe de su extensa y profunda cultura científica y humanista.<hr/>A brief biographical sketch of Dr. Heliodoro Martínez Junco (1922-2000) that covers his birth, scientific formation, professional practice, revolutionary activities, his work as one of the forgers of the Cuban revolutionary public health care, mainly during the performance of his duties as Undersecretary and Hygiene and Epidemiology Vice-minister (1960-1968) and as Ministry of Public health (1968-1972) was presented. Important references including part of this public health thinking and others that corroborate his deep and extensive scientific and humanitarian culture were quoted. <![CDATA[Debate on health promotion and health education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200004&lng=&nrm=iso&tlng= Se presenta un análisis sintético y actualizado de los principales hitos e ideas que marcan el desarrollo de la Promoción de la Salud así como el debate teórico y conceptual, que en algunos momentos se ha establecido con la Educación para la Salud. Se cita como momento importante de la educación para la salud, la fundación en Paris, 1952 de la Unión Internacional de Educación par la Salud y en el campo de la Promoción de la Salud, la Primera Conferencia Mundial realizada en Ottawa, 1986. Se declara la plena vigencia de los pronunciamientos de Ottawa y el trascendental papel de la Educación para la Salud para la consecución de las aspiraciones de luchar por la equidad y el alcance de una población saludable con autonomía y capacidad de hacer elecciones proclives a la salud. El trabajo concluye enunciando los retos a los que se enfrentan ambas disciplinas en el contexto cubano teniendo en cuenta las aspiraciones e indicadores declarados de mejorar la calidad de vida de la población cubana para el 2015.<hr/>An updated synthetic analysis of the main ideas and landmarks that signal the development of health promotion together with the theoretical and conceptual debate that has sometimes developed in health education were presented. An important moment of the history of health education was the founding of the International Union of Health Education in Paris in 1952 whereas in the history of health promotion, the First World Conference in Ottawa, 1986 was a trascendental date. The full validity of Ottawa statements and the outstanding role of health education for the attainment of the objectives of struggling for equity and having a health population with autonomy and capacity to make choices in favor of health were underlined. Finally, the paper listed the challenges to which both disciplines are facing, taking into account the aspirations and stated indicators aimed at improving the quality of life of the Cuban population for the year 2015. <![CDATA[University extension as a way of strenghtening the links between university and society from a health promotion perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200005&lng=&nrm=iso&tlng= La Extensión Universitaria es una de las vías para desarrollar el proceso de comunicación cultural en un sentido amplio, facilita el vínculo Universidad-Sociedad a través de sus diferentes formas de manifestación, presta servicios a la comunidad universitaria y a la población en general para dar respuesta a las necesidades de capacitación y contribuir al desarrollo cultural integral. Para que la Extensión cumpla su misión, es necesario producir transformaciones en la Educación Médica Superior frente a su entorno, no obstante, aún no se logran los resultados esperados. La contradicción fundamental está determinada por la aparición de nuevas exigencias para la actividad integral de la Extensión Universitaria y por la presencia de determinados prototipos tradicionales en los Centros de Educación Médica Superior cubanos que han limitado la realización de un efectivo proceso de planificación, desde el municipio y para el municipio. En el ámbito universitario la Promoción de Salud tiene como cometido fundamental mejorar el nivel de conciencia y capacidad de acción, tanto individual como colectiva a través de sus proyectos intra y extrauniversitarios. Si se analizan las exigencias y retos actuales de la Universidad Médica Cubana en el siglo XXI y la necesidad de egresar profesionales de la salud con una formación general integral, que les permita accionar con efectividad en la comunidad y sus centros, tanto en escenarios del ámbito nacional como internacional, se refuerza la importancia de la Extensión como vía para fortalecer los vínculos Universidad-Sociedad, desde la promoción de salud, con énfasis en la cultura salubrista.<hr/>University Extension is one of the ways of developing the process of cultural communication in a broad sense; it facilites the links between the university and the society thorugh various forms of manifestation and renders services to the university community and the population at large to meet training needs and and contribute to comprehensive cultural development. For the university extension to fullfil its mission, it is required to make changes in higher medical education facing its environment; however, expected results have not been achieved yet. The main contradiction lies in the new demands upon the general activity of the university extension and the presence of certain traditional protoypes in higher medical education centers that restrict an effective planning process from the municipality and for the municipality. In the university context, health promotion has the fundamental aim of improving the level of awareness and capacity for action of both the individual and the community through projects to be carried out within and outside the university. If one considers the current demands and challenges of the Cuban medical university in the 21 st century and the need of graduating health professionals with a comprehensive general formation that allows them to effectively work in the community and its centers both in national and international settings, the importance of the university extension as a way of strenghtening the links between university and society from a health promotion viewpoint, with emphasis on health public culture, is reinforced. <![CDATA[Training of 4 th to 9 th grades students in first aid practice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200006&lng=&nrm=iso&tlng= Introducción: se ofrecen los fundamentos médicos, psicológicos y pedagógicos que sustentan la necesidad socioeducativa de crear una cultura en relación con los primeros auxilios, desde edades tempranas de la vida. Objetivos: diseñar un programa para la enseñanza de los primeros auxilios a escolares de cuarto a noveno grados. Métodos: se realizó la identificación de necesidades e interés de aprendizaje mediante un estudio descriptivo y transversal en escuelas del municipio de Guantánamo, se emplearon métodos del nivel teórico, empírico y estadístico. Entre los empíricos, se utilizaron fundamentalmente la entrevista, encuestas, criterio de experto, y la triangulación de métodos. Resultados: se comprobó que entre los escolares estudiados predomina el desconocimiento ante las situaciones de emergencia. El programa propuesto se estructuró de modo que al concluir la educación primaria, los alumnos hayan recibido los temas necesarios para asumir conductas adecuadas ante las principales causas de mortalidad extrahospitalaria. Para su implementación se confeccionaron diferentes medios de enseñanza. La triangulación de métodos permitió aceptar como válida y factible la propuesta de programa que fue evaluado favorablemente por los expertos. Las calificaciones alcanzadas en la prueba de salida, tanto de los escolares, como de los docentes fueron óptimas. Se propone a la escuela con sus docentes, su organización de pioneros y su movimiento de pioneros exploradores como la vía idónea para brindar una enseñanza organizada y controlada sobre socorrismo. Conclusiones: los usuarios valoraron positivamente la contribución del programa al fortalecimiento de valores y conductas responsables en relación con el cuidado de la salud individual y colectiva.<hr/>Introduction: the medical, psychological and pedagogic fundamentals supporting the social and educational need of creating a first aid culture from the tender years of life. Objectives: to design a program to train 4 th to 9 th grade students in first aid practice. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out in schools located in Guantánamo municipality with theoretical, empirical and statistical methods to identify learning needs and interest. Among the fundamental empirical procedures were interviews, surveys, expert criteria and triangulation of methods. Results: it was confirmed that lack of knowledge to face emergency situations predominated in the studied students. The suggested program was structured so that the students could receive training in the necessary topics to be able to take up adequate behaviour in the face of the main extra-hospital mortality causes once they have finished their primary education level. For the program implementation, several teaching tools were designed. The triangulation of methods allowed accepting the suggested program as valid and feasible after having been evaluated by experts. The qualifications attained by both students and teachers in the output test were optimal. It was suggested that the school with its teachers, students, pioneer´s organization and boyscout movement was suggested as the ideal path to offer organized and controled training in life-saving. Conclusions: the users positively assessed the contribution of the program to the consolidation of values and responsible behaviours in relation to individual and collective health. <![CDATA[Effectiveness of an educational intervention strategy for health promotion in the pregnant woman]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200007&lng=&nrm=iso&tlng= Introducción: se presenta una estrategia de intervención educativa en función de promover la salud de las embarazadas. La investigación se realizó en seis consejos populares del municipio de Ranchuelo en la provincia de Villa Clara con la participación de 32 facilitadores mediante un diseño cuasi experimental. Objetivo: contribuir a mejorar la salud de las embarazadas del municipio Ranchuelo. Métodos: la muestra estuvo constituida por 160 embarazadas distribuidas en dos grupos, uno de intervención y otro de comparación con 80 mujeres cada uno. Se realizó el análisis de los problemas de salud materno infantil a nivel del grupo básico de trabajo así como el diagnóstico educativo con las embarazadas que posibilitó la estructuración de la estrategia de intervención en siete fases. Resultados: se logró la coordinación e interacción de los sectores y organizaciones participantes. Las embarazadas del grupo de intervención se convirtieron en sujetos activos del cuidado de su salud, lo que se manifestó en la disminución del número de mujeres con enfermedades evitables durante la gestación en ese grupo, 19 (23,8 %) en relación con el grupo de comparación, 41 (51,3 %); además, en el grupo de intervención nacieron menos bebes con bajo peso, fue mayor el número de mujeres que amamantaron a su bebé con lactancia materna exclusiva hasta el cuarto mes y donde se apreció una mejor evolución de la relación peso/talla de los hijos en el primer semestre de la vida. Conclusiones: la intervención educativa fue efectiva al cumplirse los objetivos propuestos.<hr/>Introduction: an educational intervention strategy was presented to promote health in pregnant women. The research work was undertaken in six people´s councils of Ranchuelo municipality in Villa Clara province in which 32 facilitators participated and a quasi-experimental design was used. Objectives: to contribute to improve the pregnant women´s health from Ranchuelo municipality. Methods: the sample was made up of 160 pregnant women divided into two 80-women groups, one was the intervention group and the other was the comparison group. The analysis of maternal/child problems at basic working group level was made as well as the educational diagnosis with pregnant women was performed, which made the structuring of the intervention strategy in seven stages possible. Results: the coordination and interaction of the participating sectors and organizations was successful. The pregnant women in the intervention group became active subjects in caring their health, which was reflected in the reduction of the number of women suffering preventable diseases during pregnancy in this group, that is, 19 women (23.8 %) against 41 (51.3 %) in the comparison group. Besides, less low birthweight babies were born, more women exclusively breastfed their children till the 4 th month of life and a better ratio of weight to size of children in their first six months of life were observed in the intervention group. Conclusions: educational intervention was effective since the proposed objectives were fulfilled. <![CDATA[Results of a Cuban education strategy in diabetes after 25 years of experience]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200008&lng=&nrm=iso&tlng= La diabetes mellitus es un ejemplo de la necesidad de un proceso de educación terapéutica que unido a los cuidados clínicos, garanticen la eficacia en el tratamiento de las personas con esta enfermedad. Se muestra cómo se ha desarrollado esta acción en el Programa Nacional de Diabetes en Cuba. La primera etapa de trabajo (década del 70) se centró en declarar la educación como función primordial, en establecer cursos de información básica para personas con diabetes y en la publicación de folletos educativos. Se alcanzó un aumento significativo de los conocimientos sobre la enfermedad y disminución temporal de las concentraciones promedios de glucemia. En la segunda etapa (década del 80), el diseño de un Programa de Educación en Diabetes constituyó un salto de calidad. Se encontró mejor adhesión terapéutica, mejor control metabólico y disminución de las complicaciones. En la tercera etapa (del 90 a la fecha), se extendió el programa a todos los servicios del sistema de salud y se apoyaron diferentes países de la región para el desarrollo de sus programas. Se logró una mejor calidad de los servicios en la atención primaria y el reconocimiento internacional de la estrategia cubana de educación en diabetes, entre otros. El modelo teórico planteado en el Programa Nacional de Educación en Diabetes mostró ser eficaz, tras 25 años de experiencia. Su desarrollo desde la práctica a la teoría para regresar a la práctica y transformarla, permitió su avance desde el producto inicial hasta su generalización a todo el sistema nacional de salud.<hr/>Diabetes mellitus is an example of the need for a therapeutical education process that together with clinical care assures the treatment efficacy in persons suffering from this disease. It was shown how this action has been undertaken within the National Program of Diabetes in Cuba. The first working phase (in the 70´s) centered on declaring education as a primary function, setting basic information courses for diabetic persons and publishing educational leaflets. Knowledge about this disease increased significantly and average glycemia concentrations temporarily lowered. In the second phase (in the 80´s), the design of an Educational Program for Diabetes with well-defined objectives was a quality leap where better adherence to treatment, better metabolic control and a reduction of complications were found. In the third phase (1990 to date) the Program was extended to all services of the national healthcare system and support was given to other countries of the regions in preparing their own programs. A better quality of services in primary health care and the international acknowledgement of the Cuban educational strategy in Diabetes were achieved. The theoretical model outlined in the National Program proved to be effective after 25 years of experience. Its development from practice to theory and then back to practice to make changes allowed progresses from the initial product to the generalization extended to the whole national healthcare system. <![CDATA[Conceptual understanding and intervening factors in the development of inter-sectoriality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200009&lng=&nrm=iso&tlng= La comprensión conceptual de la intersectorialidad y los factores que intervienen en su desarrollo es de indiscutible vigencia cuando se trata de un tema como el de la salud pública. El enfoque tecnológico de esta y el carácter extensivo del sector salud hacia otros sectores, a través de intervenciones coordinadas de instituciones representativas de más de un sector social, en acciones destinadas total o parcialmente a tratar los problemas vinculados con la salud, el bienestar y la calidad de vida ha de ser comprendido por lo que significa para el logro de una importante y necesaria respuesta social organizada. Las propias características de la salud, perteneciente a un sistema social altamente complejo, donde participan actores de dentro y fuera del sector, determina una dinámica de actuación totalmente diferente, que debe ser de obligado entendimiento por la totalidad de los integrantes del sistema nacional de salud. Otro aspecto que se aborda es el relacionado con los factores que intervienen en el desarrollo de la intersectorialidad, como influyentes y/o determinantes de la salud el bienestar y la calidad de vida de la población, además de los factores condicionantes y desencadenantes necesarios para la puesta en práctica de este enfoque tecnológico, en correspondencia con la diversidad, magnitud y trascendencia de los problemas.<hr/>The conceptual understanding of inter-sectoriality and the intervening factors in its development is fully valid when dealing with public health. The technological approach of the latter and the extensive character of the health sector to other sectors through coordinated interventions of representative institutions from more than one social sector in several actions aimed at partially or fully treating the problems related to health, welfare and quality of life must be understood on the grounds of what it means for an important and necessary social organized response. The very characteristics of health, which belongs to a highly complex social system where actors in and out of the sector participate, determine a completely different acting dynamics that must be fully understood by the members of the national health system. Another aspect that this paper addressed is that related to the factors intervening in the development of intersectoriality as influential and/or determining factors for health, welfare and quality of life of the population in addition to conditioning and unleashing factors for implementation of this technological approach in line with diversity, magnitude and significance of problems. <![CDATA[Methodological strategy to develop health promotion in Cuban schools]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200010&lng=&nrm=iso&tlng= La comprensión conceptual de la intersectorialidad y los factores que intervienen en su desarrollo es de indiscutible vigencia cuando se trata de un tema como el de la salud pública. El enfoque tecnológico de esta y el carácter extensivo del sector salud hacia otros sectores, a través de intervenciones coordinadas de instituciones representativas de más de un sector social, en acciones destinadas total o parcialmente a tratar los problemas vinculados con la salud, el bienestar y la calidad de vida ha de ser comprendido por lo que significa para el logro de una importante y necesaria respuesta social organizada. Las propias características de la salud, perteneciente a un sistema social altamente complejo, donde participan actores de dentro y fuera del sector, determina una dinámica de actuación totalmente diferente, que debe ser de obligado entendimiento por la totalidad de los integrantes del sistema nacional de salud. Otro aspecto que se aborda es el relacionado con los factores que intervienen en el desarrollo de la intersectorialidad, como influyentes y/o determinantes de la salud el bienestar y la calidad de vida de la población, además de los factores condicionantes y desencadenantes necesarios para la puesta en práctica de este enfoque tecnológico, en correspondencia con la diversidad, magnitud y trascendencia de los problemas.<hr/>The conceptual understanding of inter-sectoriality and the intervening factors in its development is fully valid when dealing with public health. The technological approach of the latter and the extensive character of the health sector to other sectors through coordinated interventions of representative institutions from more than one social sector in several actions aimed at partially or fully treating the problems related to health, welfare and quality of life must be understood on the grounds of what it means for an important and necessary social organized response. The very characteristics of health, which belongs to a highly complex social system where actors in and out of the sector participate, determine a completely different acting dynamics that must be fully understood by the members of the national health system. Another aspect that this paper addressed is that related to the factors intervening in the development of intersectoriality as influential and/or determining factors for health, welfare and quality of life of the population in addition to conditioning and unleashing factors for implementation of this technological approach in line with diversity, magnitude and significance of problems. <![CDATA[Theoretical reflections on differences in health attributable to gender]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200011&lng=&nrm=iso&tlng= El género surge a través de un proceso de construcción social que define lo masculino y lo femenino a partir de los sexos biológicos, hasta establecer las posiciones de poder entre los mismos. Agendas políticas nacionales y organismos internacionales han tratado la situación de desventaja de las mujeres, en relación con las desigualdades a las que han sido sometidas a lo largo de la historia, respecto a los hombres. En la Tercera Conferencia de la Mujer celebrada en Nairobi en 1985 se reconoció la discriminación de este sexo en la vida económica, política y social, lo que se considera como un hecho natural. La Cuarta Conferencia de la Mujer celebrada en Beijing en 1995 discutió acerca de la equidad de género y el empoderamiento de la mujer, aceptados como piedra angular para la planificación de políticas de salud y programas de población. En este artículo se realiza una reflexión sobre el enfoque de género en el campo de la salud pública que se sustenta en el sistema teórico sexo-género.<hr/>Gender emerges from a process of social construction that defines what is masculine and what is feminine on the basis of biological sexes to the extent of setting the positions of power between them. National political agendas and international bodies have addressed the unfavorable situation of women with respect to men caused by inequalities to which females have been subjected to throughout the history. In the Third Conference on Woman held in Nairobi in 1985, discrimination of females in the economic, political and social contexts was recognized, which is considered as a natural event. The Fourth Conference on Woman held in Beijing in 1995 discussed gender equity and woman empowerment, both accepted as a milestone for the planning of health policies and population programs. The UN General Assembly session held from June to July, 1999 in New York City called upon the scientific community to focus its efforts on the design and use of indicators capable of measuring the real health situation in general and the reproductive health in particular, paying special attention to gender approach. This article made a reflection on gender approach in the field of public health based on the theoretical sex-gender system. <![CDATA[Use of ARIMA models for communicable disease surveillance]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200012&lng=&nrm=iso&tlng= La detección precoz del comportamiento anormal de eventos de salud es un pilar de la vigilancia en salud. La posibilidad de preparar intervenciones oportunas garantiza a las autoridades sanitarias la reducción de las consecuencias, en ocasiones letales, derivadas de enfermedades y otros daños. La modelación ARIMA, presentada por Box y Jenkins en 1976, ha sido empleada mundialmente en salud pública con frecuencia creciente, debido a sus bondades para modelar adecuadamente el comportamiento de los eventos de salud y para la obtención de pronósticos del comportamiento esperado de enfermedades transmisibles sujetas a vigilancia. Los modelos ARIMA permiten la modelación de los valores recientes y remotos de la variable e incluyen términos también para los ruidos recientes y remotos, lo que garantiza que todos los componentes de la serie puedan ser incluidos y analizados integralmente. Se presenta una revisión metodológica y ejemplos prácticos de la utilización de la modelación ARIMA para la generación de pronósticos en la vigilancia de enfermedades transmisibles. A pesar de la complejidad de la obtención del modelo más idóneo, en las Unidades de Análisis y Tendencias del país se ha utilizado exitosamente para la modelación de numerosos eventos. Se presentan los resultados obtenidos con esta modelación para la predicción de las atenciones médicas semanales por enfermedades diarreicas agudas y por infecciones respiratorias agudas en Cuba durante los años 1998-2004. Se contrastan los valores esperados y los valores observados y se concluye que estos modelos tienen buena estabilidad y resultan adecuados para el pronóstico de estos eventos.<hr/>The early detection of abnormal behavior of health events is a health surveillance pillar. The possibility of designing suitable interventions assures the health authorities the reduction of sometimes lethal consequences derived from diseases and other damages. ARIMA modeling presented by Box and Jenkins in 1976 has been increasingly used in public health worldwide due to its advantages to adequately model the behavior of health events and to make forecast of the expected behavior of communicable diseases under surveillance. ARIMA allows modeling recent and remote values of the variable and also includes terms for recent and remote noises, all of which guarantees that all the series elements can be covered and comprehensively analyzed. A methodological review and practical examples of the use of ARIMA modeling for forecast generation in communicable disease surveillance were presented. Despite the complexities in the process of obtaining the optimal model, the Analysis and Tendency Units of the country have successfully used them for a number of events. The results of this modeling for the prediction of weekly medical visits due to acute diarrheal diseases and acute respiratory infections in Cuba in the period 1998-2004 were provided. Expected and observed results were compared. It was concluded that these models had good stability and were suitable for forecasting of events. <![CDATA[Conceptual and methodological guidelines to explain determinants of health in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200013&lng=&nrm=iso&tlng= La aparición del modelo de campos de salud propuesto por Laframboise en 1973 y desarrollado magistralmente en el Informe Lalonde en 1974 con el fin de explicar la salud de los canadienses, revolucionó sin lugar a dudas a la salud pública contemporánea, al impactar de manera conceptual y operativa sobre la manera de abordar y explicar los niveles de salud de las poblaciones y por ende la manera de formular las políticas de salud. En el presente artículo se aborda el tema de los campos y determinantes de la salud como disciplina de la Salud Pública, se profundiza en su historia, conceptualización y experiencias para llegar a formular una propuesta de modelo alternativo que explique desde la realidad sanitaria cubana este enfoque y se sienten las bases para un estudio sobre los determinantes actuales de los niveles de salud de la población como una contribución al mejoramiento de la salud pública cubana actual.<hr/>The emergence of the model of health fields proposed by Laframboise in 1973 and brilliantly developed in Lalonde Report in 1974, with the objective of giving an explanation of Canadians´ health, undoubtedly revolutionized contemporary public health since it had a conceptual and operative impact on the way of approaching and explaining the health levels in the populations and therefore, the way of formulating health policies. The present article addressed the topic of fields and determinants of health as a discipline of Public Health, delved into their history, concepts and experience to get to formulate an alternative model proposal that clarifies this approach from the Cuban health reality perspective, and laid the foundations for a study elucidating present determinants of the population's health levels as a contribution to the improvement of the present Cuban public health care. <![CDATA[Ethical and psychological problems in the care of persons living with HIV]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200014&lng=&nrm=iso&tlng= El estudio de los dilemas éticos se ha convertido en uno de los temas filosóficos más actuales en el ámbito de la producción científico-intelectual. Este artículo se ha desarrollado con un enfoque multidisciplinario, que se proyecta en el pensamiento filosófico, médico, religioso, psicológico, jurídico y político. El síndrome de inmunodeficiencia adquirida (SIDA) trae consigo una serie de factores sociales, psicológicos y éticos que por sus características peculiares vale la pena considerar desde estas perspectivas. El objetivo del presente trabajo es valorar el cumplimiento de los principios básicos de la Ética: respeto a la autonomía, beneficencia, no maleficencia y justicia, en la atención a las personas viviendo con VIH, conjuntamente con la repercusión psicológica derivada de los dilemas éticos del actuar profesional con estas personas así como mostrar algunas sugerencias que constituirían una contribución al tratamiento ético de esta problemática.<hr/>The study of ethical dilemmas has turned to be one of the most current philosophical topics in the context of scientific-intellectual production. This article was prepared with a multidisciplinary approach that projects on the philosophical, medical, religious, psychological, legal and political thinking. The acquired immunodeficiency syndrome brings a series of social, psychological and ethical factors that, because of their peculiar characteristics, are worthy to be analyzed from these perspectives. The objectives of the present paper were to analyze the compliance with the basic principles of Ethics with respect to autonomy, charity, no harm and fairness of care of those persons living with HIV, together with psychological repercussion derived from ethical dilemmas of professional interaction with these persons as well as to show some suggestions that, on the authors´ opinion, will contribute to the ethical treatment of these patients.