Scielo RSS <![CDATA[ACIMED]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1024-943520120002&lang=en vol. 23 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>The movement of opened educative resources in the Cuban context</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The learning objects, a technology for institutions of higher education in Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente artículo es argumentar la importancia del componente social en el uso de los objetos de aprendizaje y su contribución a la formación de valores en estudiantes y profesores, una necesidad en la actualidad, por el incremento en los últimos años en Cuba de la modalidad de estudio semipresencial y a distancia como vías para lograr la universalización del conocimiento. Se enumeran las principales causas que han impedido el éxito de estos recursos, identificadas tras la revisión bibliográfica, entrevistas y la aplicación de una encuesta estructurada a seis instituciones de educación superior cubana. Las encuestas fueron encaminadas fundamentalmente a determinar la frecuencia de elaboración conjunta de objetos de aprendizaje entre profesores, el nivel de conocimiento y la utilización de herramientas informáticas para su creación y gestión. Como resultado se describen algunas de las medidas que pueden ser adoptadas por las instituciones para revertir la situación existente en cuanto a la producción, el compartir y reutilizar los contenidos. El análisis y las propuestas que se presentan en el artículo tienen un carácter general y puede ser aplicado por cualquier centro con procesos educativos independientemente de la especialidad.<hr/>The aim of this paper is to argue the importance of the social component in the use of Learning Object and its contribution to the formation of values in students and teachers, a current need, due to the increase of semipresential learning and distance study in recent years in Cuba as ways to achieve the universalization of knowledge. Lists the main causes that have prevented the success of these resources, identified through the literature review, interviews and application of a structured survey to six Cuban Higher Education Institutions.The surveys were designed essentially to determine the frequency of joint development of learning objects among teachers, the level of knowledge and use of software tools for its creation and management. As a result it describes some of the measures that can be taken by the institutions to reverse the existing situation regarding to the production, sharing and reusing of contents. The analysis and proposals presented in the article are general in nature and can be applied for any center with educational processes regardless of specialty. <![CDATA[<b>Technological environment for the creation of learning objects to support the teaching-learning process of Cuban universities</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las instituciones de educación superior de Cuba utilizan cada vez más las tecnologías de la información y las comunicaciones en sus procesos formativos. Entre estas se destacan la Universidad Virtual de Salud, la Universidad de las Ciencias Informáticas, la Universidad Central de Las Villas, la Universidad Agraria de La Habana, la Universidad de La Habana, entre otras, que han optado por el uso de la tecnología objeto de aprendizaje para lograr la reutilización, la accesibilidad, la durabilidad y la interoperabilidad en sus recursos educativos. El objetivo de la presente investigación es desarrollar un ambiente de trabajo denominado AT-CRODA, que contribuya a la creación colaborativa de objetos de aprendizaje. AT-CRODA está caracterizado por el desarrollo de la gestión del conocimiento, la utilización de herramientas de la Web 2.0, el uso de mapas mentales y conceptuales y el empleo de una herramienta de autor web. El ambiente fue evaluado a partir del método de experto Delphi y se obtuvo el resultado de "muy adecuado". La utilización de este ambiente de trabajo en las instituciones de educación Superior favorecerá la creación colaborativa de recursos reutilizables, accesibles, duraderos e interoperables, para contribuir de esta forma a la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje.<hr/>Increasingly, higher education institutions in Cuba use information and communications technology in their educational processes. Among them are the Virtual Health University, the Informatics Science University, Las Villas Central University, the Agrarian University of Havana, Havana University and others, who have opted for the use of Learning Object technology to achieve reusability, accessibility, durability and interoperability in the resources education. The objective of this research is to develop a work environment called AT-CRODA contributing to the collaborative creation of Learning Objects. AT-CRODA is characterized by the development of knowledge management, the use of Web 2.0 tools, and the use of mind and concept maps and the use of a web authoring tool. The environment was evaluated from an expert Delphi method and obtained the result of "very adequate". The use of this work environment in higher education institutions promote collaborative creation of reusable, accessible, durable and interoperable resources, thus contributing to the quality of teaching-learning process. <![CDATA[<b>Contribution to the improvement of the management of information in the library of the policlínico "Tula Aguilera", Camagüey, Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se desarrolló un estudio cualitativo descriptivo con el objetivo de contribuir al perfeccionamiento de la gestión de información en la biblioteca del policlínico "Tula Aguilera", de Camagüey, a partir de la determinación de las necesidades generales en la organización y del diseño del estudio de las necesidades más específicas de los usuarios potenciales que resultaron priorizados durante el año 2010. Se aplicó la metodología para el estudio de las necesidades de información, conocimiento y aprendizaje en las bibliotecas y centros de documentación de salud hasta su proceso 6, orientada para la red de bibliotecas médicas cubanas, la cual permitió el diseño del estudio de las necesidades de información, conocimiento y aprendizaje de los usuarios priorizados, teniendo en cuenta la integración de variables, fuentes y técnicas. La investigación reveló insuficiencias en la gestión de información, desde el bajo nivel de conocimiento de las ideas rectoras en la organización, hasta la no formulación de la visión y los objetivos estratégicos, para las cuales se realizaron propuestas para su solución.<hr/>A descriptive qualitative study was carried out with the objective to contribute to the improvement of the information management in the library of the policlinic "Tula Aguilera", in Camagüey, starting from the determining of the general needs in the organization, and the design of the study of the most specific needs in the potential users that were prioritized, during the 2010. The methodology for the study of the need study, knowledge and learning in the libraries and centers of documentation of health was applied until its process 6, guided through the net of Cuban medical libraries. It was characterized and justified the use of the selected methodology, which permitted the study design of the information needs, knowledge and the users' learning prioritized starting from the integration of variables, sources and techniques. The study revealed insufficiencies in information management, from the low level of knowledge of the organization rector ideas to the non-formulation of the vision and the strategic objectives for which strategies for their solutions were performed. <![CDATA[<b>Clinical practice guidelines</b>: <b>what are, where and how to look for them</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A finales del siglo XX, la calidad se convirtió en un aspecto central del debate sobre los cuidados de salud. El ejercicio de una medicina que utiliza, consciente, explícita y racionalmente la mejor evidencia clínica disponible para tomar decisiones sobre el cuidado de los pacientes implica la integración de la maestría clínica individual con las evidencias o pruebas científicas más consistentes y confiables resultantes del avance de la investigación clínica, apropiadas, tanto para el paciente y su condición, como para el médico y el escenario clínico existente. Sin embargo, hallar estas evidencias para cada interrogante clínica no es una tarea fácil de cumplir. Se requiere entonces de nuevas herramientas para integrar adecuadamente toda la información válida y crear una base para tomar decisiones de manera racional. Se estudia con detalle qué son, dónde y cómo encontrar guías para la práctica clínica, así como la importancia del National Guideline Clearinghouse en el acceso a esta clase de documentos. Las guías para la práctica clínica constituyen poderosos aliados para un ejercicio más seguro de la medicina moderna.<hr/>In the late twentieth century, quality became a central aspect of the debate on health care. The exercise of a medicine that uses conscious, explicit and rationally the best clinical evidence available to make decisions about patient care involves integrating individual clinical expertise with evidence or evidence of more consistent and reliable result of the advancement of clinical research, appropriate for both the patient and his condition and the doctor and the existing clinical setting. However, finding this evidence for each clinical question is not an easy task to accomplish. It then requires new tools to properly integrate valid information and create a basis for making rational decisions. We study in detail what, where and how to find clinical practice guidelines and the importance of the National Guideline Clearinghouse access to such documents. The clinical practice guidelines are powerful allies for a more secure modern medicine. <![CDATA[<b>The investigation in Cuba about libraries evaluation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Hay varias razones por las que es importante para las bibliotecas evaluar los procesos de sus organizaciones, los recursos y servicios. Conocer el estado del arte en un tema es parte del caudal del conocimiento que sobre la disciplina debe dominar un profesional de la información. Por eso, este trabajo se ha trazado como objetivo revisar y analizar la investigación en Cuba sobre evaluación de bibliotecas. Para lograrlo fue necesario crear una base de datos a partir de diversas fuentes como los trabajos presentados en los Congresos INFO´s y los publicados en la revista Acimed. Los resultados han permitido identificar las características de la evaluación bibliotecaria en Cuba y su comportamiento por tipos de bibliotecas. Se define, además, la evaluación bibliotecaria como un proceso integrador, vinculado a la gestión de la calidad y se plantean una serie de consideraciones sobre las contribuciones hechas en Cuba sobre el tema.<hr/>There are several important reasons for the libraries to evaluate the processes of their organizations, the resources and services. To know the state of the art in a topic, it is part of the flow of the knowledge that it has more than enough of the discipline, a professional of the information it should dominate. For that reason, this paper aim was to analyze the investigation about libraries evaluation in Cuba. For it was necessary to create a database (BD) starting from diverse sources like the papers presented in the Congresses INFO´s and in the magazine ACIMED. The results have allowed us to identify the characteristics of the librarian evaluation in Cuba and the indicators used to make the evaluation in different kinds of libraries. Is defined, also, the librarian evaluation like an integrative process, linked to the management of the quality and bring up a series of considerations on the parts made in Cuba on the subject. <![CDATA[<b>Milestones of the Cuban Science in the XXI century, a review of the most cited papers in Scopus during the period 2006-2010</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente revisión, estructurada en dos partes, identifica y describe los artículos de investigación desarrollados con la intervención de autores e instituciones cubanas que han tenido mayor impacto sobre la comunidad científica internacional durante la primera década del siglo XXI. Esta segunda parte abarca el período 2006-2010. La cantidad de citas recibidas fue el criterio utilizado para la identificación de los trabajos más relevantes. Se utilizó la base de datos Scopus y el portal SCImago Journal & Country Rank como fuentes de información. Se tuvo en cuenta el rol de los autores e instituciones cubanas, así como el aporte de la colaboración internacional y la visibilidad de las publicaciones seriadas donde se dieron a conocer los trabajos, como variables de análisis para la caracterización de las investigaciones. A pesar de que la investigación biomédica también fue predominante durante los últimos cinco años de la década, diferentes estudios climatológicos y meteorológicos, así como importantes experimentos en el área de la física de altas energías, constituyeron investigaciones clave durante esta segunda etapa.<hr/>The current review, structured in two parts, identifies and describes the research articles developed by Cuban authors and institutions with the highest impact on the international scientific community during the first decade of XXI Century. The second part covered the period 2006-2010. The amount of citations was the used criteria for the identification of the most relevant papers. Scopus database and the SCImago Journal & Country Rank portal were used as information sources. The role of Cuban authors and institutions, the support of international collaboration and the visibility of the journals where the papers were published, as analytical variables for the researches characterization, were studied. Despite biomedical research was also predominant during the last five years of the decade, a group of different climate and meteorological studies, as well as important experiments in the field of high energy physics, were key research during this second stage. <![CDATA[<b>Model log management for the audit information, to support decision making in the organizations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años, la auditoría de información ha aumentado en importancia como resultado de su impacto en la prevención o detección de violaciones que afecten la confidencialidad, integridad, disponibilidad y trazabilidad de los recursos de una organización. La auditoría de información es un componente importante de la auditoría informática y depende en gran medida de la expresividad de los log de eventos para garantizar la calidad de los resultados. El estándar XES y el marco de trabajo Auditing, constituyen las soluciones más novedosas enfocadas en la gestión de log de eventos. El análisis de estas y otras soluciones arrojó como resultado que existen limitaciones relacionadas con la formalización de la estructura de los log de eventos, las cuales impactan de forma negativa en la calidad del resultado de los análisis. Estas deficiencias dificultan la toma de decisiones relacionadas con la seguridad, el funcionamiento de los sistemas de información y su impacto en los procesos de negocio de la organización. A partir de la problemática existente, la principal contribución de este trabajo se enmarca en la concepción de un modelo de gestión de log de eventos para la auditoría de información de apoyo a la toma de decisiones en las organizaciones con diferentes objetivos. En él se describen los conceptos necesarios para integrar de forma coherente los procesos de negocio, los actores, los sistemas de información y demás aspectos asociados a la aplicación. El modelo se aplicó en el desarrollo de varios sistemas de información, y se obtuvieron buenos resultados.<hr/>In recent years, the information audit has increased in importance due to its impact on the prevention or detection of violations that affect the confidentiality, integrity, availability and traceability of the organization resources. The information audit is an important component of the informatics audit depends largely on the expressiveness of the event log to ensure the quality of results. The standard XES and Auditing framework are the most innovative solutions focused on managing the event log. The analysis of these and other solutions, showed there are limitations related to the structure of the event log formalization, which impact negatively on the quality of the analysis results. These deficiencies hinder decision making related to security, information systems operation and their impact on business processes of the organization. From the problematic existing, the main contribution of this work is the design of a model event log management for the audit information, to support decision making in organizations with different goals. It describes the needed concepts to integrate, in a consistently way, the business processes, actors, Information Systems and other aspects associated with the application environment. The model was applied in the development of different information systems, having good results. <![CDATA[<b>Repository of Educational Resources of the Cuban Virtual Health University</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Universidad Virtual de Salud de Cuba es una red de instituciones académicas de salud que funciona según el modelo de aprendizaje en red. Entre sus servicios está el repositorio de recursos educativos. El objetivo de este trabajo es caracterizarlo y exponer la estrategia que se realiza para revitalizarlo. Tomando como punto de partida la conceptualización de recursos educativos abiertos y de objetos de aprendizaje, se describe el repositorio y se enuncian las acciones para garantizarle el aporte sistemático de materiales. Como conclusión se enfatiza la necesidad de movilizar a los docentes para que compartan y reutilicen los recursos educativos a través de acciones de capacitación en la creación de objetos de aprendizaje y en la utilización del servicio y de las licencias Copyleft. La UVS debe avanzar hacia la creación de una red de repositorios institucionales e interoperables donde se compartan los recursos producidos y reutilizados en la docencia y la investigación.<hr/>The Cuban Health Virtual University is a network of teaching health institutions that works according to the Network learning Model. Among its services there is a repository of educational resources. The aim of this paper is to characterize and explain the strategy implemented to revitalize it. Taking as starting point the conceptualization of open educational resources and learning objects, the repository and the actions to ensure the consistent supply of materials are described. In conclusion, the need of mobilizing the teaching staff to share and reuse the educational resources through training activities in creating learning objects and using the service and Copyleft licenses is stressed. The virtual university should move towards creating a network of interoperable institutional repositories to share the resources produced and reused in teaching and research. <![CDATA[<b>Aspects that influence in the visibility of the scientific production of the Cuban medical universities</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Universidad Virtual de Salud de Cuba es una red de instituciones académicas de salud que funciona según el modelo de aprendizaje en red. Entre sus servicios está el repositorio de recursos educativos. El objetivo de este trabajo es caracterizarlo y exponer la estrategia que se realiza para revitalizarlo. Tomando como punto de partida la conceptualización de recursos educativos abiertos y de objetos de aprendizaje, se describe el repositorio y se enuncian las acciones para garantizarle el aporte sistemático de materiales. Como conclusión se enfatiza la necesidad de movilizar a los docentes para que compartan y reutilicen los recursos educativos a través de acciones de capacitación en la creación de objetos de aprendizaje y en la utilización del servicio y de las licencias Copyleft. La UVS debe avanzar hacia la creación de una red de repositorios institucionales e interoperables donde se compartan los recursos producidos y reutilizados en la docencia y la investigación.<hr/>The Cuban Health Virtual University is a network of teaching health institutions that works according to the Network learning Model. Among its services there is a repository of educational resources. The aim of this paper is to characterize and explain the strategy implemented to revitalize it. Taking as starting point the conceptualization of open educational resources and learning objects, the repository and the actions to ensure the consistent supply of materials are described. In conclusion, the need of mobilizing the teaching staff to share and reuse the educational resources through training activities in creating learning objects and using the service and Copyleft licenses is stressed. The virtual university should move towards creating a network of interoperable institutional repositories to share the resources produced and reused in teaching and research.