Scielo RSS <![CDATA[Correo Científico Médico]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1560-438120140002&lang=en vol. 18 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Doctor Carlos Juan Finlay de Barres, an Example of Ethical and Professional Values</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Strategies for the Prevention and Control of a Sanitary Disaster of Cholera</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: las recomendaciones de la Organización Panamericana de la Salud plantean redoblar los esfuerzos de vigilancia del cólera, actualizar los planes de preparación y respuesta, implementar las medidas de prevención y promoción de salud, por ello, es una necesidad impostergable la actualización y perfeccionamiento del plan de enfrentamiento al cólera. Objetivo: desarrollar una estrategia para la prevención y control de un desastre de origen sanitario. Método: se desarrolló la gestión del riesgo de desastre para estimar la vulnerabilidad ante la posible entrada del vibrión colérico en Holguín durante el 2010; se utilizó la tormenta de ideas para evaluar el cólera como una amenaza real e inminente. Se efectuó una profunda revisión, análisis y perfeccionamiento del plan de prevención y control del cólera, se adecuaron y perfeccionaron el sistema de vigilancia epidemiológica a las circunstancias actuales y se trazaron nuevas estrategias, más efectivas y eficientes, para contener al mínimo el riesgo de introducción y diseminación del cólera. Resultados: se desarrolló una estrategia para la prevención y control de un desastre de origen sanitario, capaz de contener al mínimo el riesgo de diseminación del Vibrio cholerae en Holguín. Se consolidó un sistema de vigilancia epidemiológica, se fortaleció y se organizó el Sistema de Salud Provincial para garantizar todo el aseguramiento médico e higiénico-epidemiológico necesario para evitar la propagación del cólera en la provincia. Conclusiones: se presentaron las estrategias para la prevención y control del cólera en Holguín, cuya implementación permanente es importante, adecuándolas a las nuevas circunstancias.<hr/>Introduction: the recommendations of Pan-American Health Organization (PHO) about the need of reinforcing surveillance measures on cholera, updating prevention programs and implementing adequate health strategies, represent an immediate need to update and get better the planning against cholera. Objective: to develop a strategy for the control and prevention of any disaster of sanitary origin. Method: the analysis of the risk of disaster was developed estimating the vulnerability of the possible entrance of the Vibrio cholera in Holguín, 2010; the brainstorming was used to evaluate cholera as a real imminent risk. A deep revision, analysis and improving of the prevention and control planning of cholera was made, adequating and improving the system of epidemiological surveillance to the current circunstances, and more effective new strategies were proposed, to contain at the minimal risk, the introduction and cholera dissemination. Results: a strategy for the prevention and control of any disaster of sanitary origin, able to have at the minimal risk of dissemination of the Vibrio cholerae in Holguin was developed. A system of epidemiological surveillance was strengthened and the Health Povincial System was organized to guarantee medical and hygienic-epidemiological issues, to avoid the spread of the cholera in this province. Conclusions: the strategies for the control and prevention of the cholera in Holguin were presented, its permant implementation is important adequating them to the new circunstancies. <![CDATA[<strong>Bruxism Association with Biosocial Factors</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el bruxismo se define como el acto parafuncional de apretar los dientes, relacionado con factores locales, sistémicos, psíquicos y ocupacionales, generadores de una morbilidad que puede llegar a ser muy alta. Objetivo: determinar la asociación del bruxismo con factores bio-sociales. Método: se realizó una investigación analítica de casos-controles, de enero a junio de 2012, en la Clínica Estomatológica de Bayamo, Provincia Granma. El universo fue de 435 pacientes de 35-54 años ingresados durante el período, la muestra de 80 pacientes, 40 para cada grupo. Las variables estudiadas fueron: bruxismo, nivel de escolaridad, vínculo laboral, interferencias oclusales, necesidad de rehabilitación protésica por desdentamiento y trastornos en la articulación temporomandibular, que clasificaron como cualitativa nominal dicotómica. A partir de sus frecuencias absolutas se determinó la asociación entre estas por la prueba X2 cuando p<0,05 y el Odds Ratio (OR), con intervalos de confianza del 95 % (IC). Resultados: mostraron la relación causal entre el bruxismo y el alto nivel de escolaridad (OR=6,40; IC=2,35-17,15), el vínculo laboral (OR=10,50; IC=3,39-32,52), las interferencias oclusales (OR=7,86; IC=2,79-22,16), la necesidad de rehabilitación protésica (OR=16,24; IC=5,39-48,91) y los trastornos de la articulación temporomandibular (OR=4,27; IC=1,53-11,88). Conclusiones: el vínculo laboral como elemento generador de estrés, la necesidad de rehabilitación protésica y los trastornos sobre la articulación temporomandibular por su influencia en la relación de oclusión fueron los factores causales que más influyeron.<hr/>Introduction: bruxism is defined as the functional act of pressing the teeth, which is related with local, systemic, psychic and occupation factors that may cause a very high morbidity. Objective: to determine the bruxism association with biosocial factors. Method: an analytic control cases research was carried out, from January to June of 2012, at Dental Clinic of Bayamo, Granma Province. The universe comprised 435 patients between 35-54 years admitted during the period, and the sample was represented by 80 patients (40 for each group). The studied variables were: bruxism, education level, labor bond, occlusal interferences, necessity of rehabilitation denture for toothless and dysfunctions in the temporomandibular joint, classified as nominal qualitative dichotomy, considering the absolute frequencies, the association was determined among them by the test X2 when p < 0.05 and Odds Ratio (OR), with confidence intervals of 95 %. Results: the results showed the causal relationship between bruxism with education level (OR = 6.40) IC [2,35 - 17,15], labor bond (OR = 10,50) IC [3,39-32,52], occlusal interferences (OR = 7,86) IC [2,79-22,16], the necessity of denture rehabilitation (OR=16 ,24) IC [5,39. 48,91] and the temporomandibular joint dysfunctions (OR=4 ,27) IC [1,53. 11,88]. Conclusions: the labor bond as factor that causes stress, the necessity of rehabilitation denture were the causal factors of most influence due to its influence on the occlusion relationship. <![CDATA[<strong>Moderate Burnout Syndrome in Students and its Treatment with Thai Traditional Massage</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el síndrome de Burnout, afecta a los estudiantes de medicina y es poco estudiado, a nivel internacional y nacional sólo se describe el síndrome y no se validan intervenciones físicas. Objetivo: determinar la efectividad del masaje tradicional tailandés en el tratamiento del síndrome de Burnout en estudiantes de medicina de Holguín. Métodos: se realizó un estudio cuasi experimental durante septiembre y diciembre de 2011. Se aplicó el masaje tradicional tailandés durante 18 semanas con una frecuencia de tres sesiones semanales a cada paciente. La muestra se conformó con los diez estudiantes de primer año de medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín diagnosticados con síndrome de Burnout moderado. De ellos, cinco constituyeron el grupo control (GC) y cinco el grupo experimental (GE), distribuidos aleatoriamente. Para calcular los indicadores se utilizó el paquete estadístico SPSS versión 11,5. Resultados: en el test inicial ambos grupos tenían sus cinco integrantes con Burnout moderado (GC=54,1; GE=54,2), en el test final los estudiantes del grupo experimental mejoraron: GE=35,4 (uno sin Burnout, tres Burnout leve, uno Burnout moderado) en comparación con el grupo control: GC=52,6 (uno leve y tres moderado, uno profundo). Conclusiones: El masaje tradicional tailandés fue eficaz en el tratamiento del síndrome de Burnout moderado en estudiantes de medicina.<hr/>Introduction: Burnout syndrome affects medical students. There are no enough international and national studies on this. The syndrome is only described but physical interventions are not validated. Objective: to determine the effectiveness of traditional Thai massage in the treatment of Burnout syndrome in medical students of Holguín. Methods: a quasi- experimental study was performed during September and December 2011. Applied the traditional Thai massage for 18 weeks with a frequency of three weekly sessions for each patient. The sample comprised ten students from the first year of medicine at the University of Medical Sciences of Holguin diagnosed with moderate Burnout syndrome. Five of them, were the control group and the other five represented the experimental group that were randomly distributed. To calculate indicators SPSS version 11.5 was used. Results: in the initial test both groups had five members with moderate Burnout (GC = 54.1; GE = 54.2) in the final test students in the experimental group improved: GE = 35.4 (one without Burnout, Burnout three mild, one moderate Burnout) compared with the control group: GC = 52.6 (one mild and three moderate, deep one). Conclusions: the traditional Thai massage was effective in treating moderate Burnout syndrome in medical students. <![CDATA[<strong>Analytic Studies and Clinical- Ultrasonographic Evolution Criteria in Hospitalized Cirrhotic Patients</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: los estudios de laboratorio son comúnmente empleados en el seguimiento evolutivo del paciente cirrótico. Objetivo: evaluar la existencia o no de relación de estudios analíticos de acuerdo con las categorías: peor o mejor evolución en pacientes cirróticos. Método: estudio observacional descriptivo, en pacientes con cirrosis hepática ingresados en el Hospital Vladimir Ilich Lenin de Holguín, de enero a septiembre de 2011. La muestra fue intencionada y estuvo constituida por 41 pacientes cuyas historias clínicas contenían los datos requeridos. Esta se clasificó en dos grupos, de acuerdo con las categorías: peor o mejor evolución y según las variables clínico-ecográficas (resultado al egreso, presencia de encefalopatía hepática, ascitis abundante, antecedentes de hemorragia digestiva alta variceal e hígado disminuido de tamaño). Se tomaron los resultados de las aminotransferasas, bilirrubina y tiempo de protrombina y se obtuvo el cociente de D’Reetis y el puntaje de Maddrey. Resultados: veinticinco pacientes (61 %) tuvieron criterios de peor evolución, y valores significativamente más elevados de bilirrubina y cociente de D’Reetis (p=0,002 y 0,000, respectivamente). Fue significativa la asociación entre la presencia de dos pruebas alteradas y una peor evolución (p=0,035), atribuible al patrón de hiperbilirrubinemia y tiempo de protrombina prolongado (p=0,002). El puntaje de Maddrey alterado se asoció con una peor evolución en pacientes cirróticos alcohólicos (p=0,000). Conclusiones: la hiperbilirrubinemia unida a tiempo de protrombina prolongado, y en pacientes alcohólicos, el puntaje de Maddrey alterado, parecen relacionarse con una peor evolución en pacientes cirróticos ingresados, lo cual sugiere la necesidad de realizar estudios prospectivos para probar el posible uso de este puntaje en el escenario clínico.<hr/>Introduction: lab studies are highly used to analytically course of cirrhosis. Objective: to evaluate the existence or absence of relationships between analytical tests and better or worst evolution in cirrhotic patients. Method: an observational descriptive study was carried out in cirrhotic patients admitted to Vladimir I. Lenin Hospital, from January 2011 to September 2011. The sample was intentional and comprised 41 patients whose clinical records matched the requirements of the study. They were classified in two groups of worst or better course according to clinical and echographic variables: results at the time of hospital discharge, hepatic encephalopathy, abundant ecographic ascites, history of upper gastro intestinal variceal bleeding, and decreased ecographic liver size. The value of aminotranferases, prothrombin time, and bilirubin were selected for the analysis, and the D’Reetis’ quotient and Maddrey score were also obtained. Results: twenty five patients (61%) had worst course, and significant higher values of bilirubin and D’Reetis quotient (p=0.002 and 0,000 respectively). Having two altered tests was significantly associated with patients´ worst course (p=0,035), related to the hyperbilirubinemia plus elongated prothombin time pattern, (p=0,002). An altered Maddrey score was associated to a worst course in alcoholic cirrhosis (p=0,000). Conclusions: hyperbilirrubinemia with elongated prothombin time, in all patients, and an increased Maddrey score in alcoholic etiology seem to be related to a worst outcome in patients hospitalized due to liver cirrhosis. Prospective studies to prove the validity and the likely use of this score in the clinical context are necessary to carry out . <![CDATA[<strong>Regional Center Results of Holguín in Care of Newborn with Surgical Treatment</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el tratamiento quirúrgico al recién nacido, es complejo, pues necesita de centros altamente especializados para su atención médica. Objetivo: mostrar los resultados de la atención quirúrgica, al recién nacido en Holguín. Método: se realizó un estudio retrospectivo, de los tratamientos quirúrgicos realizados a los recién nacidos, en el Hospital Pediátrico Universitario de Holguín Octavio de la Concepción de la Pedraja, en el período del 1 de julio de 1994 al 31 de diciembre de 2012. Inicialmente descriptivo y en la segunda parte cuasi experimental en los cuatrienios 2004- 2007 y 2009-2012 de los neonatos con tratamiento quirúrgico de Santiago de Cuba. El primero de enero de 2009 comenzó la atención del Centro Regional de Cirugía Neonatal de las cinco provincias orientales en Holguín. Resultados: en el período 2004-2008 en Holguín, se obtuvo una supervivencia de 91,9%. En el cuatrienio 2009-2012, se mantuvo este resultado, a pesar de atender niños malformados complejos del resto de las provincias orientales y en la anomalía atresia esofágica se obtuvo el 97,2 % de sobrevivencia. La mortalidad en las afecciones complejas, es un indicador específico para evaluar el grado de desarrollo de un Servicio de Cirugía Neonatal. En los neonatos con tratamientos quirúrgicos de Santiago de Cuba, cuando fueron atendidos en su provincia, se obtuvo una mortalidad de 53,6 % y en el Centro Regional de Holguín fue de 10,7 %; al aplicar una medida de impacto potencial se reduce la mortalidad en el 48 % de esos niños al ser tratados en Holguín. Conclusiones: En Holguín, en el período 2004-2008 se desarrollaron acciones que conllevaron a un resultado superior en la supervivencia de los neonatos atendidos. En el cuatrienio de atención del Centro Regional se mantuvo ese logro y se redujo la mortalidad de los casos tratados de Santiago de Cuba en comparación a los atendidos en su hospital de origen.<hr/>Introduction: the surgical treatment in the newborn is complex because this kind of patient needs of highly specialized institutions for the medical care. Objective: to show the results, in the surgical newborn, in Holguin. Method: a retrospective study was conducted in infants, at Octavio de la Conception y de la Pedraja University Pediatric Hospital, in the period from July 1th, 1994 to December 31st, 2012. A descriptive study was done at first and the second part was a quasi-experimental one in the four years 2004-2007 and 2009-2012 in newborns with surgical treatment of Santiago de Cuba. The first of January 2009 began the care from the Regional Center of Neonatal Surgery of the five eastern provinces in Holguín. Results: in the period 2004-2008 in Holguín, a survival of 91.9 % was obtained. In the four-year period 2009-2012, this result was maintained, despite addressing children with complex malformations from the rest of the eastern provinces and 97.2 % of survival was obtained regarding esophageal atresia anomaly. Mortality in complex conditions is a specific indicator to assess the degree of development of a Neonatal Surgery service. In surgical infants of Santiago de Cuba, when they were assisted in their province, obtained a mortality of 53.6 % and in the Regional Center of Holguín was of 10.7 %; to apply a measure of potential impact mortality in 48 % of these children is reduced as a result of the treatment in Holguín. Conclusion: in Holguín, in the period 2004-2008 actions leading up to a higher survival outcome were developed. In the four years of attention from the Regional Center was maintained that achievement and reduced the mortality of patients treated in Santiago de Cuba in comparison to those that were attended in the hospital of their province of origin. <![CDATA[<strong>Acute Myocardial Infarction Clinical-Pathologic Correspondence in Mayarí Municipality</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en Mayarí la morbilidad por cardiopatía isquémica en 2010 fue de 2,1 por cada 100 habitantes con una alta tasa de mortalidad. Objetivo: determinar la correspondencia entre los diagnósticos clínicos y anatomopatológicos en los fallecidos por infarto agudo de miocardio. Métodos: se realizó un estudio descriptivo de serie de casos en 37 fallecidos con necropsia, de un universo comprendido 49 pacientes fallecidos con diagnóstico de infarto agudo de miocardio en el Hospital de Mayarí durante enero de 2009-diciembre de 2010. Se aplicó prueba de Chi cuadrado y se compararon las proporciones con z para muestras independientes y un nivel de significación de 5 % en BIOESTAD 3.0. Resultados: predominó el género masculino en el 64,86 % en el grupo de 60 a 79 años con 32,43 %. La electrocardiografía y los estudios enzimáticos alcanzaron su máxima eficacia en el mayor número de pacientes con una frecuencia relativa de 0,84. Conclusiones: existió correspondencia entre el diagnóstico clínico y anatomopatológico en el mayor número de los casos. La mayoría de los pacientes fallecidos con infarto presentaron alteraciones electrocardiográficas y enzimáticas.<hr/>Introduction: Mayarí had an incidence of 41 % in 2010 for ischemic heart disease morbidity of 2.1 per 100 inhabitants. Objective: to determine whether there was correspondence between clinical and pathologic diagnoses in patients who died for acute myocardial infarction in Mayarí municipality. Method: a series of cases descriptive study in 37 dead patients who underwent autopsy was carried out. The universe comprised 49 patients diagnosed with acute myocardial infarction in the hospital Mayarí from January 2009 to December 2010. Chi-square test was applied and relative frequency. Proportions with z were compared for independent samples and a significant level of 5 % in BIOESTAD 3.0. Results: male sex predominated (64.86 %) in the age group of 60-79 years (32.43 %), ECG and enzymatic studies reached the maximum effectiveness in most of patients with a relative frequency of 0.84. Conclusions: there was a clinical pathologic correspondence in most of cases. Most of deceased patients presented electrocardiographic and enzymatic alterations. <![CDATA[<strong>New Emerging Respiratory Virus Diagnosed by Nasopharyngeal Swab</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: las infecciones respiratorias agudas constituyen una de las principales causas de consulta en los servicios de salud. Objetivo: identificar las características epidemiológicas y clínicas de las infecciones producidas por los nuevos virus respiratorios emergentes. Método: se realizó un estudio epidemiológico descriptivo de serie de casos, en niños menores de 15 años ingresados en el Hospital Pediátrico Docente Luis Ángel Milanés Tamayo de Bayamo, Granma, desde el primero de diciembre de 2010 al 31 de diciembre de 2011. El universo estuvo constituido por 144 pacientes con el diagnóstico de infección respiratoria aguda, a los cuales se les realizó exudado nasofaríngeo. La muestra fue de 119 casos con aislamientos virales positivos. Resultados: predominó el grupo de edad uno a cuatro años (47,08 %) y el sexo masculino con 55,46 %. La desnutrición se presentó en 48 niños (40,33 %) y la exposición pasiva al cigarro en 59 pacientes (49,57 %). Los virus respiratorios emergentes encontrados fueron los metapneumovirus y el bocavirus con 12 casos respectivamente. Conclusiones: los niños menores de cinco años, con factores de riesgo como la desnutrición y exposición pasiva al humo del cigarro fueron los más afectados por estos agentes virales. Los rinovirus, el rincitial respiratorio y el virus de la influenza A H1N1 presentaron una circulación estacional.<hr/>Introduction: acute respiratory infections are a leading cause of consultation in health services. Objective: to identify the epidemiological characteristics and clinical infections caused by newly emerging respiratory virus. Method: a descriptive epidemiological study of case series was performed in children under 15 years admitted to the Luis Angel Milanés Tamayo Pediatric Teaching Hospital of Bayamo, Granma, from December 1st, 2010 to December 31st, 2011. The universe comprised 144 patients with the diagnosis of acute respiratory infection, with and nasopharyngeal sampling. The sample was composed of 119 cases with isolate positive virus. Results: the age group between 1-4 years (47.08 %) predominated as well as male sex (55.46 %). Malnutrition occurred in 48 children (40.33 %) and exposure to smoking in 59 patients (49.57 %). The emerging respiratory viruses found were metapneumovirus and bocavirus 12 cases respectively. Conclusions: children under 5 years with risk factors such as malnutrition and passive exposure to cigarette smoke were the most affected by these viral agents. Rhinovirus, respiratory and rincitial virus A H1N1 influenza showed a seasonal circulation. <![CDATA[<strong>Aquaporins Influence in the Genesis of Multiple Diseases</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las acuaporinas son una familia de proteínas que forman los canales de agua de la membrana. Están involucradas en una gran variedad de funciones fisiológicas y enfermedades humanas como el glaucoma, cáncer, epilepsia, obesidad entre otras. El descubrimiento de las acuaporinas cambia el panorama con respecto a la comprensión del transporte de agua en las membranas biológicas y a la naturaleza de las proteínas transportadoras en general, porque su estudio demuestra que existen canales en las membranas no sólo permeables a iones y que los movimientos de agua a través de las membranas son regulados por la célula en forma muy diferente a como se pensaba hace una década, esto implica comprender mejor los mecanismos fisiopatológicos que lleven al desarrollo de nuevas medidas terapéuticas y más eficaces para el tratamiento de las enfermedades.<hr/>Aquaporins are a family of membrane water channels. They are involved in a great variety of physiological functions and human diseases including, glaucoma, cancer, epilepsy, obesity among others. The discovery of the aquaporins have changed the view regarding the understanding of the transportation of water in the biological membranes and to the nature of the transporting proteins in general, because its study has showed that there are canals not only in permeable membranes to ions and the fact that the movements of water through the membranes are regulated by the cell in very different way, comparing to the considerations that existed a decade ago, this allows the understanding of physiopathologic mechanisms that lead to the development of therapeutic new measures better and more effective for the diseases treatment. <![CDATA[<strong>Clinical-Analog Method for the Preparation of the Consequences of Biological Weapons Use</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: las armas productoras de bajas múltiples están prohibidas por acuerdos internacionales, pero a pesar de esta prohibición existen ejemplos de su utilización por algunos países. Este hecho deviene en una necesidad educativa para el personal médico que potencialmente tiene que atender a las víctimas de dicho armamento. Objetivo: elaborar un método de enseñanza que facilite el abordaje didáctico del contenido relacionado con el diagnóstico y tratamiento de las consecuencias humanas del empleo de las armas biológicas. Método: se emplearon métodos teóricos como el histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo, modelación y sistémico estructural y funcional. Se estructuró con un perfil pedagógico, la manera de impartir el contenido de referencia. Resultados: se diseñó un método de enseñanza que propicia el desarrollo de conocimientos y habilidades asociadas con las funciones del médico y los problemas profesionales a resolver en un escenario donde se utilice dicho armamento. Conclusiones: con la introducción del método clínico-analógico se lograron resolver las dificultades en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje de las enfermedades resultadas del empleo de las armas biológicas. El método se logró de la interrelación del método clínico, el analógico y de los síndromes paralelos.<hr/>Introduction: the production of biological weapons is prohibited by international agreements, but despite this prohibition, there are examples of its use by some countries. This turns into an educational need for the medical staff that has to deal with the victims of these weapons use. Objective: to develop a teaching method to facilitate the teaching approach of the content related to the diagnosis and treatment of the human consequences due to biological weapons use. Methods: theoretical methods such as historical - logical, analysis - synthesis, inductive- deductive, modeling, systemic -structural and functional were used. The method was structured with pedagogical profile, considering the way of teaching the content. Results: a teaching method was designed to facilitate the development of the knowledge and skills associated to the medical functions and professional problems to be solved in a scenario where these weapons are used. Conclusions: through the introduction of the clinical-analog method, the difficulties related with the development of the teaching-learning process considering the diseases caused by the use weapons were solved. The method was achieved by the interaction of the clinical method, the analog and parallel syndromes. <![CDATA[<strong>Basic Demands for the Development of the Cuban Pediatric Surgeon. First Part</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El cirujano pediátrico cubano posee actualmente una elevada calificación, pero desconoce las necesidades básicas para lograr su autodesarrollo. Con el objetivo de identificar las necesidades básicas que debe poseer el cirujano pediátrico cubano para lograr su autodesarrollo y el de la especialidad, se realizó este primer artículo en el cual se realizó un análisis que permitió determinar cuáles son estas exigencias básicas para garantizar su adecuado desempeño, se citaron ejemplos de los resultados. Se identificaron las necesidades básicas y la incorporación de estas exigencias básicas, de forma integral y coherente permitió un desarrollo profesional adecuado y el logro de resultados de alto impacto asistencial, científico y pedagógico, los cuales favorecen el desarrollo de la especialidad.<hr/>The Cuban pediatric surgeon has a high qualification nowadays but does not know the basic needs to attain his own development. With the aim of identifying the basic needs, a Cuban pediatric surgeon must have to achieve his own development and the specialty, an analysis was done that allowed to determine the main demands to achieve the adequate performance. Examples of results were cited. The main needs were identified and were included in an integral way and allowed an adequate professional development as well as assistance, scientific and pedagogical relevance. <![CDATA[<strong>Methodological Approach for Economic and Axiological Education in Medicine Students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El futuro profesional de la salud debe cumplir entre las cinco funciones básicas, la administrativa que posee entre sus objetivos: la aplicación de los conocimientos económicos para la utilización racional y movilización de los recursos del Sistema de Salud. Sobre la base de un diagnóstico inicial, se planteó la necesidad práctica de fomentar el desarrollo de la educación económica en los estudiantes, especialmente de tercer año de la Facultad de Medicina Mariana Grajales Coello, de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, como alternativa para potenciar en ellos, el desarrollo de valores que garanticen la calidad y excelencia de los servicios que la sociedad cubana del siglo XXI, exige al sector. Se elaboró una alternativa metodológica para la educación económica, que tiene su base en los componentes básicos del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante los cuales se da salida a los objetivos de la educación económica, con sugerencias de acciones, distribuidas por temas y objetivos de la asignatura Medicina Interna. Se exponen argumentos y ejemplos concretos del costo de cada servicio o tratamiento dentro del contenido de cada tema y de posibles formas de evaluación dirigidas a la educación de los futuros profesionales, objeto de estudio. Esta metodología puede (una vez modificada) aplicarse a cualquier otra asignatura o especialidad de la salud.<hr/>The future of the health professional must meet the administrative function as one of the five basic ones, among its objectives: the implementation of economic knowledge to the rational use of resources and mobilization Health System. Based on an initial diagnosis, raised the practical need to encourage the development of economic education in students, especially in those of third-year of Mariana Grajales Coello University of Medical Sciences, as an alternative to empower them, the development of values ​​that guarantee the quality and excellence of services that Cuban society requires. A methodological alternative for economic education, which is based on the basic components of the teaching -learning process which is output to the objectives of economic education, with suggestions developed by topics and objectives of the Internal Medicine subject. Evidences and concrete examples of the cost of each service or treatment within the content of each issue and possible ways of evaluating pointing education of future professionals are presented. This methodology can (as modified) be apply to any other subject or specialty of health system. <![CDATA[<strong>Software for Learning Rehabilitation II Subject of Dentistry</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[<strong>Periodontal Disease and Metabolic Syndrome</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[<strong>Genetic Factors in Low Birth Weight Infant</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[<strong>Trainer of Research Methodology and Statistics</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[<strong>Scientific Categorization. A Path to Excellence</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[<strong>How to Modify the Environmental Situation of Urbano Noris Municipality?</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el software educativo es una evidencia de la aplicación en el proceso docente educativo de la incorporación masiva de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación superior que se implementa desde hace algunos años en Cuba. Objetivos: identificar la forma de utilización de un conjunto de software educativo en el proceso docente educativo de la asignatura Rehabilitación II y proponer algunas acciones para su empleo durante el proceso de enseñanza aprendizaje. Método: se realizó una investigación de desarrollo en educación médica en el campo de recursos de aprendizaje en la Clínica Artemio Mastrapa de Holguín desde febrero de 2010 a mayo de 2011. Se emplearon métodos teóricos y empíricos como la observación y la entrevista. Resultados: los docentes manifestaron que es posible el uso de estos recursos en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura y los estudiantes los utilizaron con independencia y habilidad. El 100% de los estudiantes consideraron la presentación y concepción del producto atractivo, el contenido claro, preciso y con un lenguaje fácil de comprender, así como, bueno y completo los ejercicios útiles para su autoevaluación y el video; el 83,3% valoró que las imágenes son de buena calidad y suficientes y el 27,7% de los estudiantes encuestados reflejaron usarlo durante los horarios extradocentes. Conclusiones: el software educativo de Rehabilitación II se emplea en todas las formas de organización de la enseñanza de la asignatura por los docentes y por los alumnos para su autopreparación. Las acciones propuestas para su uso favorecen su implementación de manera uniforme y didáctica.<hr/>Introduction: the use of information and communication technology is relevant in Cuba and the educational software is an evidence of its application in the teaching- learning process. Objective: identify the form of using software in teaching learning process in Rehabilitation II subject and propose some methodological actions to use them. Methods: a development research on medical education about learning recourses from February 2010 to May 2011 at Artemio Mastrapa Dental Clinic in Holguin was carried out. Theoretical and empirical methods were used such as observation and interview. Results: teachers expressed the possibility of using the software in the teaching process of the subject and, the students showed independence and ability when using this product. One hundred per cent of students considered that the software have a nice presentation, the contents are good, the exercises are very useful as well as the video. 83.3% referred that the imagines are good and 27.7% of the students use the product for autopreparation. Conclusions: software of Rehabilitation II subject is used in whole forms of the teaching organization in Rehabilitation and the students used them to study. The proposed actions allow its implementation with a didactic use. <![CDATA[Application of Karapandzic Technique on Lower Lip Epidermoid Carcinoma]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200019&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el Hospital Docente Dr. Guillermo Luís Fernández Hernández Baquero del municipio de Moa, fue atendida en enero de 2012 una paciente de 65 años de edad por presentar una lesión exofítica, infiltrante que ocupaba dos tercios del labio inferior que se extendía a piel. Se establece como impresión diagnóstica un carcinoma epidermoide y se decide el tratamiento quirúrgico. Atendiendo a las características individuales de la paciente se eligió la técnica descrita por Karapandzic, esta mantiene el pedículo vasculo-nervioso excelente, ofrece una alta frecuencia de curación y tiene resultados cosméticos-funcionales satisfactorios. Se retiró la sutura a los siete días, no se observaron complicaciones de los colgajos.<hr/>A 65 -year- old woman showing an intense exophytic injury covering two third part of her lower lip and extended to the skin, was consulted at “Guillermo Luis Fernández Hernández Baquero” Hospital, Moa locality, on January 31st , 2012. An epidermoid carcinoma was diagnosed and the surgical treatment was determined to give. Karapandzic technique was selected according to the patient´s characteristics. This technique mainteain the vasculo-nerve pedicle in excellent conditions and provides high cure frequency and satisfactory cosmetics results. The suture was removed after seven days and no complications of the flaps were observed. <![CDATA[<strong>Report of a Case with Cardiac Tamponade as a Presentation of Lung Cancer</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El taponamiento cardíaco es un evento grave que requiere un rápido diagnóstico y tratamiento, sus causas no siempre son evidentes, aunque, los procesos neoplásicos y en particular los de pulmón, deben tenerse siempre en cuenta. El objetivo de este trabajo fue ejemplificar que el taponamiento cardíaco puede ser la forma de manifestación de un cáncer de pulmón. Se presentó un paciente de 58 años de edad, fumador por 45 años, portador de un taponamiento cardíaco, con antecedentes de derrame pericárdico previo y anemia, con disnea de esfuerzo, acompañado de tos seca. Se realizó pericardiotomia, drenando 2 750 ml de líquido serohemático. El proceder quirúrgico confirmó el diagnóstico etiológico de adenocarcinoma mixto moderadamente diferenciado de pulmón bilateral difuso, con metástasis en pericardio visceral y parietal. Las neoplasias producen con frecuencia derrames hemorrágicos o serohemáticos y taponamiento cardíaco, frecuentemente recidivantes tras la pericardiocentesis, como sucedió en este paciente.<hr/>The cardiac tamponade is a serious event that requires a quickly diagnose and treatment. Its causes not always are evident, even though, neoplastic processes and in particular the ones related to lungs, should be taken into account. The objective of this work was to provide that the cardiac tamponade could be a way that a lung cancer be manifested. A fifty eight -year- old patient, with a history of smoking for 45 years with a cardiac tamponade, history of previous pericardial stroke, anaemia and hacking cough was presented in this article. A pericardiotomy was performed to drain 2750 millilitres of serohematic fluid. The surgical procedure confirmed the existence of a mixed moderately differentiated, lung adenocarcinoma, with metastasis in the parietal and visceral pericardium. The neoplasia produce frequently hemorrhagic and serohematic bleeding, as well as cardiac tamponade, frequently after pericardiocenthesis, as occurred with this patient. <![CDATA[<strong>Myxolipoma in the Tongue. Report of a Case</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en El lipoma es una neoplasia benigna formada por tejido adiposo, que posee una distribución general relativamente común; pero su frecuencia en la boca es baja, donde no alcanza ni el 1% de las neoplasias benignas. Los primeros reportes de lipomas en la cavidad bucal fueron hechos por Mc Gregor y D.P. Dyson en 1966. La presentación clínica típica es de una lesión redondeada, de consistencia blanda, bien delimitada, de color amarillento, de crecimiento lento. Dentro de la boca su localización más común es carrillo, suelo de boca y lengua. Como una rareza se han informado lipomas en el hueso mandibular y seno maxilar. Se presentó el caso de un paciente, de 35 años de edad, con antecedentes de ser operado hace ocho años de una lesión similar en la misma área. Refirió hace cinco años le apareció este crecimiento asintomático. Se le indicaron exámenes complementarios y una biopsia por ponchaje que arrojó como resultado mixolipoma. Se le realizó exéresis tridimensional y plastia, con buenos resultados. En la actualidad se sigue en consulta.<hr/>A Lipoma is a benign neoplasm composed of adipose tissue that has a general distribution relatively common but its frequency is low in the mouth, which does not even reach 1% of benign neoplasia. The first cases with lipomas in the oral cavity were reported by Mc Gregor and D. P. Dyson in 1966. The lesion typical clinical presentation is rounded, of soft consistency, well-demarcated, yellowish and slows growing. In oral cavity its most common location is the cheek, floor of the mouth and tongue. Lipomas have been rarely reported in the mandibular and maxillary sinus bone. A 35-year-old male patient was reported in this article. The patient had undergone a surgery eight years ago of a similar injury and five years ago this asymptomatic growth appeared. Examinations and punch biopsy were indicated. The results showed a myxolipoma. The patient underwent three-dimensional exeresis plasty with good results. The patient is currently followed up in medical consultation <![CDATA[<strong>Brugada Syndrome. Report of a Case</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200022&lng=en&nrm=iso&tlng=en El síndrome de Brugada es una manifestación clínico-electrocardiográfica caracterizada por una mutación de los canales de sodio cardíaco, más frecuente en varones. La clínica se caracteriza por episodios sincopales a repetición o de muerte súbita, en pacientes sin cardiopatía estructural evidente. El patrón típico se caracteriza por una imagen de bloqueo de rama derecha con elevación del ST de V1 a V3 y T negativa. Es vital el diagnóstico de este síndrome porque sin tratamiento la incidencia de muerte súbita es muy alta; es la implantación de un desfibrilador automático el único tratamiento útil. Se reporta el caso de una mujer de 32 años atendida por episodios presincopales recurrentes, con electrocardiogramas iniciales normales, patrón de Brugada tipo I oculto o intermitente, test de procainamida positivo y estudio electrofisiológico negativo, a la cual se le implantó un cardioversor desfibrilador automático.<hr/>Brugada syndrome is a clinical-electrocardiographic manifestation characterized by a mutation of the cardiac sodium channel, more common in males, that is characterized by recurrent episodes of syncope and sudden death in patients without apparent structural heart disease. The typical pattern is characterized by an image of right bundle branch block with ST elevation in V1 to V3 and T negative. It is vital to the diagnosis of this syndrome because without treatment the incidence of sudden death is very high, the implantation of an automatic defibrillator is the only useful treatment. A young woman aged 32 attended by recurrent presyncopal episodes was reported in this article. The patient presented normal baseline electrocardiograms, with hidden or intermittent pattern of Brugada type I. The procainamide test was positive and electrophysiological study was negative, a cardioverter defibrillator was implanted. <![CDATA[<strong>Thirty health journals of Cuba have high international visibility: opportunity, challenge and responsibility?</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mundo actual experimenta un cambio acelerado. La industria de la información es un exponente importante de dicho cambio. Con el objetivo de ilustrar este proceso y analizar sus consecuencias más importantes para la publicación en salud de Cuba, se expone una serie de acontecimientos relacionados con el incremento de la presencia de revistas biomédicas y de salud procedentes de América Latina en los productos y servicios de dos compañías líderes del sector de la información: Elsevier y Thomson Reuters; así como sus repercusiones.<hr/>The world today is experiencing rapid change. The information industry is an important example of such change. In order to illustrate this process and analyze their most important consequences for health publication in Cuba, a series of events related to the increased presence of health and biomedical journals from Latin America in the products and services of outlined two industry leader’s information companies: Elsevier and Thomson Reuters, as well as their impact. <![CDATA[<strong>More Than 400 Collaborators Were Trained in Holguin Province in 2013</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200024&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mundo actual experimenta un cambio acelerado. La industria de la información es un exponente importante de dicho cambio. Con el objetivo de ilustrar este proceso y analizar sus consecuencias más importantes para la publicación en salud de Cuba, se expone una serie de acontecimientos relacionados con el incremento de la presencia de revistas biomédicas y de salud procedentes de América Latina en los productos y servicios de dos compañías líderes del sector de la información: Elsevier y Thomson Reuters; así como sus repercusiones.<hr/>The world today is experiencing rapid change. The information industry is an important example of such change. In order to illustrate this process and analyze their most important consequences for health publication in Cuba, a series of events related to the increased presence of health and biomedical journals from Latin America in the products and services of outlined two industry leader’s information companies: Elsevier and Thomson Reuters, as well as their impact. <![CDATA[<strong>Clinical Trials at José Avila Serrano Polyclinic of Velasco</strong><strong> </strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200025&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mundo actual experimenta un cambio acelerado. La industria de la información es un exponente importante de dicho cambio. Con el objetivo de ilustrar este proceso y analizar sus consecuencias más importantes para la publicación en salud de Cuba, se expone una serie de acontecimientos relacionados con el incremento de la presencia de revistas biomédicas y de salud procedentes de América Latina en los productos y servicios de dos compañías líderes del sector de la información: Elsevier y Thomson Reuters; así como sus repercusiones.<hr/>The world today is experiencing rapid change. The information industry is an important example of such change. In order to illustrate this process and analyze their most important consequences for health publication in Cuba, a series of events related to the increased presence of health and biomedical journals from Latin America in the products and services of outlined two industry leader’s information companies: Elsevier and Thomson Reuters, as well as their impact. <![CDATA[<strong>Educational Intervention to Foster the Responsibility Value in Students of Medical Sciences  in Urbano Noris</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200026&lng=en&nrm=iso&tlng=en El mundo actual experimenta un cambio acelerado. La industria de la información es un exponente importante de dicho cambio. Con el objetivo de ilustrar este proceso y analizar sus consecuencias más importantes para la publicación en salud de Cuba, se expone una serie de acontecimientos relacionados con el incremento de la presencia de revistas biomédicas y de salud procedentes de América Latina en los productos y servicios de dos compañías líderes del sector de la información: Elsevier y Thomson Reuters; así como sus repercusiones.<hr/>The world today is experiencing rapid change. The information industry is an important example of such change. In order to illustrate this process and analyze their most important consequences for health publication in Cuba, a series of events related to the increased presence of health and biomedical journals from Latin America in the products and services of outlined two industry leader’s information companies: Elsevier and Thomson Reuters, as well as their impact.