Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1561-319420070005&lang=en vol. 11 num. 5 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>¿DOCENCIA, ASISTENCIA, INVESTIGACIÓN? UN DILEMA….</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>León Cuervo Rubio" Hospital and Doctors: Historical data for workers and students. March 2007</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Partiendo de esta máxima y de la revolución actual en la educación que se lleva en Cuba para elevar a todos los niveles la cultura general integral, se defiende el criterio de que todo lo que se va a estudiar debe estar precedido por sus antecedentes históricos. Se planteó una investigación educacional de carácter histórico en el Hospital Clínico Quirúrgico "León Cuervo Rubio", realizada en el mes de septiembre de 2006 a inicios del curso escolar. Se emplearon métodos empíricos de investigación como: la encuesta, revisión documental y testimonios de familiares y amigos. El universo fue conformado por los 1200 trabajadores del hospital, seleccionados al azar y encuestados 700 para el 58.3%. Además 200 (57%) alumnos de Medicina de los años tercero, cuarto y quinto año del hospital, de un universo de 350. El universo de alumnos de Tecnología de la Salud del centro es de 100 alumnos, de los cuales fue encuestado el 100%. En la carrera de Enfermería, de 100 en Licenciatura fue encuestado el 100% de los alumnos, para una cifra total 1100 encuestados, conformándose la muestra de estudio. Se empleó el método estadístico porcentual y además se anexan testimonios históricos de la investigación al respecto. Los resultados fueron dirigidos a dar respuesta, mediante la confección de una reseña histórica, al problema del poco dominio de la historia de esta interesante personalidad pinareña.<hr/>Taking into consideration that every context to be understood needs to be preceded by its historical antecedents, an educational research having historical characteristics was conducted. The research took place at "León Cuervo Rubio" University hospital on September 2006 (at the beginning of the academic course), empiric methods of investigation were applied (inquiries, documental revisions and testimonies given by family and friends). The sample of the research was formed by 1200 workers at the hospital, 700 of them were enquired; 200 (57%) medical students enrolled on third, fourth and fifth academic years, 100 students from the Health Technology majors 8100% enquired), and 100 Nursing students 8100% enquired). The whole sample took 1100 people enquired. Percentage statistical method was used and historical testimonies were attached. Results were used to make a historical description of this interesting history in Pinar del Río. <![CDATA[<strong>The need of an oral expression of quality in Current Medical Pedagogy</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Todos los cubanos y gran parte del mundo conoce cuanto se ha hecho y se hace en Cuba en la búsqueda de soluciones para mejorar la eficiencia de los servicios integrales de Salud; una mirada desde la "Historia me Absolverá" del Comandante en Jefe Fidel Castro hasta nuestros días confirmaría prontamente lo planteado. Se realiza una investigación acción del proceso de expresión oral en los profesores del "Hospital León Cuervo Rubio" de Pinar del Río y también del significado de su comportamiento a través del tiempo para el proceso de educación. Se hace énfasis en la formación de recursos humanos en Salud y de la importancia que tiene para Cuba y el Tercer Mundo que este Proceso de Enseñanza Aprendizaje concluya con elevada calidad, por lo que se presenta el tema "expresión oral" explicado en forma de preguntas y respuestas. Es objetivo que tanto docentes como alumnos cuenten con una herramienta de consulta, que a la vez eleve la calidad final, que es la transformación en la Universidad Médica a que estamos convocados actualmente. Se empleó el método de encuesta para el diagnóstico de los problemas que confrontaban los profesores ante los alumnos, elaborando un plan de acción o medidas encaminadas a dar solución a estos problemas. Como resultado fundamental se comprobó que existen dificultades para preparar adecuadamente al profesional a que se aspira, y con este trabajo pueden mejorarse esos aspectos.<hr/>An action research on the topic of oral expression and its behavior through the time was conducted at León Cuervo Rubio University Hospital with the participation of the teaching staff, putting emphasis on the training of human resources in Health Services and on the importance for Cuba and the Third World that the teaching-learning process ends with a high quality. On this research the topic of "oral expression "was explained by means of questions and answers. The aim was to present to professors and students a teaching tool as a reference using the inquiry to learn about the main problems the teaching staff faced with the individual characteristics of different medical students. Some difficulties to train the future medical professionals properly were observed, thus an action planning was created to improve the quality of the process <![CDATA[<strong>Six philosophic, social and scientific moments in medicine and its teaching</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dijo Jaeger W. Paideia "La Medicina jamás habría llegado a convertirse en una ciencia sin las indagaciones de los primeros filósofos jónicos de la naturaleza, que buscaban una explicación natural de todos los fenómenos; sin su tendencia a reducir todo efecto a una causa, y a descubrir en la relación causa-efecto la existencia de un orden general y necesario; sin su fe inquebrantable de llegar a conocer la clave de todos los misterios del mundo mediante la observación imparcial de las cosas y la fuerza del conocimiento racional". Constituye el objetivo de este trabajo presentar una revisión histórica de aspectos filosóficos, científicos y sociales por los que ha pasado la enseñanza y ejercicio de la Medicina hasta los momentos actuales, que permita a docentes y alumnos contar con un documento sencillo, de fácil consulta, evitando revisiones en textos separados y a veces engorrosos sobre la temática planteada, y, que además permita aumentar el caudal de cultura médica. De lograrlo nos sentiríamos satisfechos por el aporte reconocido, de lo contrario, sería igual porque quedaría el escrito. Se realiza un estudio descriptivo retrospectivo y prospectivo de carácter histórico de varios textos y publicaciones empleando métodos teóricos de investigación. Como resultado del estudio se obtiene que, existen seis momentos filosóficos sociales de la Medicina y su enseñanza que enmarcaron el desarrollo de la ciencia. Concluimos que, es importante conocer el pasado para lograr un futuro mejor e influir positivamente en el proceso Enseñanza-aprendizaje.<hr/>The aim of this paper is to present an historical review of the philosophical, scientific and social aspects which the teaching have suffered and the practice of the medicine until nowadays allowing the professors and the students to have a simple and an easy document avoiding the review of the separate and sometimes bothersome texts on the theme already discussed allowing the increase of the medical culture. If we attained this aspect we will be satisfied because it will remain printed in the paper. It is a descriptive retrospective and prospective study of the historical nature of many texts and publications using theoretic methods of investigation. As a result of the study, six philosophic and social moments from medicine and from its teaching are obtained which framed the development of science. It is concluded that it is very important to know the past for attaining a better future and to have a positive influence on the teaching-learning process. <![CDATA[<b>A challenge for quality. An assessment of professorial competence</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Uno de los retos que se ha planteado nuestro país en los últimos años lo constituye la calidad de la formación y superación de Recursos Humanos. Este proceso ha estado vinculado directamente a los cambios políticos, económicos y sociales, por lo que nos propusimos determinar la calidad en la evaluación de la competencia profesoral en la especialidad de Licenciatura en Enfermería a través del Séptimo Examen de Competencia y Desempeño en la provincia de Pinar del Río, en el período Octubre/Marzo de 2006. Se realizó una investigación descriptiva prospectiva para valorar los resultados de calidad alcanzados en dicho instrumento, de un universo de 501 profesores distribuidos en todos los municipios se estudió una muestra de 125 profesores de la carrera de Enfermería, de ellos 7 pertenecían a asignaturas de formación general (Idioma y Educación Física). Se hizo una investigación exhaustiva a través de una base de datos en Excel, donde se analizaron las siguientes variables: categoría docente y frecuencia de errores, teniendo en cuenta el tipo de pregunta aplicada en el instrumento, calidad de la calificación, la incidencia de profesores suspensos por sedes, planteando que predominó la categoría de Instructor en los evaluados. La pregunta en que se presentaron mayores dificultades fue en la número 3, relacionada con las formas organizativas de la enseñanza. La calidad de las evaluaciones no fue satisfactoria.<hr/>One of the challenges our country has set in the past few years is the quality of formation and improvement of Human Resources. This process has directly been linked to political, economical, social changes, therefore we aimed at determining the quality in the assessment of the professorial competence in the specialty of Nursing, through the Seventh Examination of Competence and Performance in Pinar del Rio province, from October to March, 2006. A prospective, descriptive research was carried out to assess the quality results accomplished in such tool. Out of the whole sample of 501 professors placed in all municipalities, a sample of 125 Nursing professors was studied, out of them seven belonged to subjects of comprehensive formation (Language and Physical Education). An exhaustive research was performed through a database in Excel, where the following variables were analyzed: teaching category, error frequency, taking into account the type of question asked in the tool, quality of qualification, as well as the incidence of professors disqualified by venues, where we can state that there was a predominance of the instructor category in those assessed. The question with greatest difficulties was number 3, related to the organizational forms of teaching, the quality of evaluations was not satisfactory. <![CDATA[<b>Assessment of the Philosophy and Health Subject Program</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La disciplina Filosofía y Salud forma parte del plan de estudio de las carreras de Ciencias Médicas. Los temas sociales y humanos vinculados al quehacer cotidiano de médicos, estomatólogos, enfermeros y tecnólogos que laboran en la esfera de la salud, demandan reflexiones filosóficas en estrecho vínculo con los problemas que se dan en la comunidad, centros hospitalarios y en los escenarios internacionales. Presentemos algunas reflexiones sobre el programa de la disciplina, a partir de la ampliación de los nuevos escenarios de actuación y la utilización de sus protagonistas a través de las diversas formas de enseñanza. Los resultados obtenidos demuestran la necesidad de adecuar a las nuevas circunstancias algunos aspectos omitidos en el actual programa en temáticas relacionadas con la actividad humana y las formas de la conciencia social. Se ha demostrado la eficacia de la utilización de los trabajadores que han cumplido misión internacionalista como medio de enseñanza, así como con fines de investigación que permiten vincular sus experiencias a determinados temas de la disciplina en cuestión. Posibilita desde el presente un acercamiento a complejos temas sobre la educación económica y la comunicación social, que tanto inciden en situaciones no deseadas que tienen su esencia en la falta de cumplimiento de los principios éticos de la medicina. Concluyendo que la disciplina, premisa para la formación socio humanista de profesionales, se presenta más dinámica, eleva las motivaciones de los estudiantes, reafirma el vínculo de la teoría con la práctica y contribuye al fortalecimiento del trabajo político ideológico.<hr/>The Subject termed Philosophy and Health is part of a syllabus in the Medical Science Study. The social and human themes linked to the daily work of doctors, dentists, nurses and technicians, working all of them for the Health Care Programs ,demand philosophic reflections related closely to the problems present in the community, hospitals and international scenarios. Some reflections are presented on the Subject Program basing on the extent of the new scenarios of working as well as the use of the protagonists through the different teaching ways. The results demonstrated the necessity for adapting to the new circumstances, some aspects non-exposed in the current program on themes related to the "human activity" and "the ways of the social conscience". It had been demonstrated the efficiency of the workers who have gone to other countries for working, as a teaching tool as well as the research which allow to relate their experiences to certain themes about the subject we are trying in this article. It also allows an approach to complex themes on economic education and social communication influencing on undesirable situations having their essence in the lack of fulfillment of the ethical principles of Medicine. It is concluded that this subject elevates the motivations in the students, reaffirming the link between theory and practice and contributing to the strengthening of the Ideological-Political Work. <![CDATA[<b>Historical review of Medical Studies in Mantua municipality. 1950-2006</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo se realizó una investigación cualitativa de desarrollo mediante un muestreo intencional inducido con el objetivo de describir la evolución histórica de la Medicina en Mantua durante el período comprendido desde 1950 hasta el año 2006. Para el cumplimiento de este trabajo se elaboró una guía que refiere algunos aspectos generales que se consideraron importantes y determinaron su evolución en la dinámica del trabajo. Se conformó la muestra con veinte informantes clave, con cierto nivel de experiencia utilizando la entrevista semiestructurada con la técnica cara a cara, que se sustenta por el conjunto de aspectos respondiendo a los objetivos de la investigación trazada. Los resultados se analizan a partir de procedimientos lógicos, de inducción, deducción, abstracción y generalización para la precisión y definición del objeto de estudio. Se muestra entre los principales la adversa situación en materia de salud (entre otros aspectos) en el municipio Mantua antes del triunfo de la Revolución, con sólo cuatros médicos, y hoy contamos con servicios de salud gratuitos y suficientes para atender con eficiencia el ciento por ciento de la población.<hr/>A qualitative research was conducted through an induced intentional sample aimed at describing the historical evolution of the medical studies in Mantua during the period of 1950 to 2006. To carry it out , a guide was created considering some general important aspects and determining its evolution in the dynamics of the work. A sample of 20 informants with certain experience was taken, using a face-to-face semistructured interview, which is supported by the objectives of the research. Results were analyzed from the logical procedures of: induction, deduction, abstraction and generalization to perform the precision and definition of the object of study, describing the adverse situation of public health (among other features) in Mantua municipality before the triumph of the Revolution, having only 4 doctors. Nowadays, free, sufficient and efficient medical services are offered to 100% of the population. <![CDATA[<b>History of dental Teaching. </b><b>Pinar del Río</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Conocer que una de las temáticas a desarrollar en la VI Conferencia Científico Metodológica de la Facultad es la Historia de la Educación Médica, que nos motivó a realizar una revisión con el objetivo de exponer la Historia de la Docencia de pregrado de Estomatología en la provincia de Pinar del Río, para lo que se hizo necesario hacer un recuento de cómo surgió nuestra profesión, y como ante las necesidades de la población y los cambios en los modelos de atención, la docencia estomatológica ha brindado una respuesta adecuada y oportuna en la formación de los recursos humanos de esta rama, pasando por diferentes etapas en las que ha sufrido grandes transformaciones en sus planes de estudio para garantizar la formación de un egresado que responda a las exigencias de estos tiempos.<hr/>Knowing that the History of the Medical Education is one of the topics to be discussed during the 6th Scientific Methodological Conference at the Medical School motivated us to carry out a revision with the purpose of presenting the History of Dental Teaching in Pinar del Río province; henceforth it was necessary to go back to the emergence of our profession, and how, considering the population's needs and changes in the assistance patterns, dental teaching has provided a timely and appropriate response in the formation of human resources of this branch, going through difficult stages in which it has undergone major transformations in its syllabi to guarantee the formation of graduates who respond to the demands of these days. <![CDATA[<b>The Role of  History teaching in the communicative development of the Health Professional</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo introduce el tema en cuestión a partir del análisis de diferentes postulados teóricos sobre la comunicación y la importancia de la enseñanza de la Historia con estos propósitos, en el contexto de la formación médica, que sirvió de base para el análisis documental y la elaboración de dos instrumentos que se aplicaron corroborando la necesidad de crear vías para el desarrollo de la comunicación, y la efectividad de la experiencia aplicada desde el Programa de Historia de Cuba III en 4to año de la carrera de Medicina respectivamente. Para el desarrollo de estos propósitos se fundamentaron teóricamente las potencialidades de la enseñanza de la asignatura y se ofreció un modelo recurrente que constituyó el estilo metodológico con que se impartieron las 16 actividades docentes del programa para dar cumplimiento al objetivo propuesto, demostrando que el diseño de las estrategias de enseñanza aprendizaje debe estar encaminado a construir eslabones para el desarrollo de la comunicación, donde la enseñanza de la Historia constituya un fuerte puntal en este propósito, además de contribuir a solucionar los problemas de comunicación que afloren en el período de formación médica e incorpore habilidades, métodos y conocimientos al desarrollo del método clínico, cuyos resultados se evidenciaron en el análisis cualitativo y cuantitativo del instrumento aplicado.<hr/>The present work is based on the teaching of History from the analysis of different theoretical postulates on communication and the importance of History teaching in the medical context, which was used as a base for the documented analysis and the creation of two instruments which were applied, demonstrating the necessity of means for the development of communication and the effectiveness of the applied training from the Cuban History III in the 4 academic year of Medical major. With these purposes the possibilities of the subject teaching were based theoretically and it was offered a recurrent model which constituted the methodological style used for teaching 16 teaching activities of the program fulfilling the proposed objective which demonstrated that the design of the teaching- learning strategies must be directed to create links for the development of communication where the History teaching is a strong support and it also contributes to solve the communication problems which emerge in the medical formation period and gives training , methods and knowledges of the clinical method development whose results were evidenced in the qualitative and quantitative analysis of the applied instrument. <![CDATA[<b>Methodological instruction as a guide to evaluate research projects on Master's Degree theses in the specialty of Health</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una investigación documental fundamentada en criterios de expertos de carácter explicativo sobre un instructivo metodológico, que sirva de guía para los compañeros que forman parte de los comités evaluadores de proyectos de investigación de Maestrías de amplio acceso en Salud, para integrar las acciones científicas de evaluación. El universo y muestra estuvo representado por 8 compañeros que forman parte del Comité Académico de la Maestría de Atención Integral al Niño y un funcionario de la FCM de Pinar del Río. El instructivo propuesto ha sido validado en las siguientes Maestrías: Atención Integral al Niño, Atención Integral a la Mujer y Urgencias Médicas. Dicho instructivo aporta los aspectos metodológicos a evaluar dentro de un Proyecto de Tesis de Maestría y propone una hoja de evaluación para dichos proyectos.<hr/>A documentary research having explicative characteristics based on criteria of experts about a methodological instruction as a guide was carried out. This was created by those professionals who belong to the committee of evaluators incharge of research projects of Master's Degree in Health who can integrate the scientific actions for evaluation. Tje sample was represented by 8 professionals being part of the Academic Committee of the Master's Degree in Comprehensive Care to Children and a specialist from the Medical School in Pinar del Río. The Methodological Instruction suggested has been validated in the following Master´s Degree courses. Comprehensive Care to Chidren, Comprehensive Care to Women and Medical Emrgencies. Such Methodological Instruction contributes to methodological features to be evaluated into a a project thesis to opt for a Master's Degree and it also suggests avaluation sheet for these projects. <![CDATA[<b>Methodological Markers for the Evaluation of the Learning of the Educational Teaching Process  in Medical Higher Education Institutions</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Evaluación del aprendizaje es actualmente centro de debate y preocupación de todos los actores de una Universidad. Sus connotaciones pedagógicas influyen en la conducta de docentes y estudiantes, vinculados con el currículo y la técnica, por lo que resulta necesario seleccionar los procedimientos e instrumentos más adecuados para su realización. Se realizó un diagnóstico a una muestra aleatoria simple de 25 profesores que laboran la asignatura de Pediatría; con el objetivo de poder identificar qué criterio tienen los profesores sobre el concepto evaluación, para qué está concebida y sus conocimientos sobre las actuales tendencias que debe poseer la actual evaluación del PDE. Se utilizan métodos empíricos de investigación científica tales como: encuesta (entrevista y guía de observación) y análisis documental, además métodos teóricos de investigación: lógico histórico, lógico dialéctico. Arribamos a los siguientes resultados: problemas en la forma de realización de la evaluación por los profesores de este departamento docente, desconocimiento sobre las nuevas tendencias pedagógicas qué debe tener la nueva evaluación del PDE, predominio de evaluaciones con marcado carácter reproductivo y memorístico. Son definidos una serie de indicadores metodológicos de desarrollo para la evaluación que permite: qué evaluar, en qué niveles del PDE se debe evaluar, cómo debe ser la nueva evaluación y cuáles son sus criterios y propósitos, cuál es su lógica; así como las características generales de sus nuevas alternativas, con sus procedimientos e instrumentos que pueden ser usados dentro del PDE de los Centros de Educación Médica Superior.<hr/>The evaluation of the learning is at present a center of discussion and concern of the actors of a university. Evaluating is assessing, it has ideological connotations, since it has to do with historical and social situations related to the promotion, withdrawal, postponed y with university students' success; it pedagogical connotations influence the professors' and students' behavior, linked to the curriculum and the technique, therefore it is necessary to select the most appropriate procedures and tools for its performance. A diagnosis is carried out with a simple randomized sample of 25 professors who teach the subject of Pediatrics, aimed at being able to identify which opinion professors have on the evaluation concept, what it is intended for, and their knowledge on the current trends that the current evaluation of the ETP must have. Empirical scientific research methods are used such as: survey (interview and observation guide) and documentary analysis, besides theoretical research method: logical historical, logical dialectical. We obtained the following results: problems in way of performing the evaluation by the professors of the teaching department, lack of knowledge on the new pedagogical trends that the new evaluation of the ETP must have, predominance by the professors and officials of the subject of evaluations with marked reproductive and memoristical character. A series of methodological markers for the progress of the evaluation are defined, which allows: what to evaluate, in what levels of ETP to evaluate, how the new evaluation should be and which its criteria and purposes are, what its logics is; as well as the general characteristics of its new alternatives, with its procedures and tools which can be used within the ETP of the Medical Higher Education Institutions. <![CDATA[<b>Glossary of pharmacological terms</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este glosario se confeccionó con el objetivo de brindarles a los estudiantes de Ciencias Médicas y a los profesionales de la salud en general, información acerca de los medicamentos de mayor uso, mostrando su nombre en español e inglés, la correcta pronunciación, sus indicaciones y tratamiento. Este compila 142 medicamentos, ordenados alfabéticamente con una traducción al español de sus correspondientes categorías y aplicaciones. Algunos de los medicamentos compilados en este folleto fueron impartidos en las clases de inglés con fines médicos en 4to año de la carrera de Medicina durante este curso, y ha sido de gran interés y utilidad para los futuros profesionales. Se concluye que el folleto es de gran utilidad porque no solo puede servir de referencia a los estudiantes de Ciencias Médicas, sino también a todo el personal de la salud o a cualquier persona interesada en el tema, incluyendo a profesores de inglés de la institución.<hr/>Aimed at providing medical students and health professionals information about the most used medications showing their names in Spanish and English as well as the correct pronunciation, indications and treatment, a glossary of pharmacological terms was made. This compiles 142 medications in alphabetical order having a translation into Spanish of their corresponding categories and applications. Some of the medications compiled in this pamphlet were taught in the English lessons with medical purposes in the 4th academic year of the medical major during this course, being of great interest and usefulness for the future health professionals. Concluding that this glossary can be a tool of reference for medical students and for all health personnel or any other people interested in the topic, including professors of English in the institution. <![CDATA[<b>The relationship between therapeutical physical exercises and some philosophical categories</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para la consecución de este trabajo tomamos en cuenta las categorías de la dialéctica en relación con la Cultura Física Terapéutica, desde una reflexión critica que toma en consideración los criterios actuales de la vida moderna; donde los avances de la ciencia y tecnología someten al hombre a un estado de hipoquinesia casi total, que atenta contra su salud aumentando el riesgo de padecer de patología de tipo degenerativo, patologías crónicas no trasmisibles, llevándolo a un deterioro de la salud. Conociendo la importancia de la Cultura Física Terapéutica en la utilización adecuada del tiempo libre a través de la práctica de ejercicio físico y su efecto en el cambio del estilo de vida de las personas, estudiamos el comportamiento de estas categorías desde el punto de vista biomédico en la calidad de vida de los individuos según el estilo de vida que elijan, evidenciándose que este influye directamente en la calidad de vida independiente de la sociedad y del nivel de vida. El modo y nivel de vida pueden influir en la calidad de vida de las personas, pero no es determinante, como el estilo de vida; la Cultura Física Terapéutica toma matices diferentes según las formaciones económico-sociales.<hr/>To carry out this research paper, some dialectical categories related to therapeutic physical exercises were analyzed from a critical reflection about the current criteria of modern life where the advances of science and technology submit human being to an almost total state of hypokinesis that affects health conditions, increasing the risk of suffering from degenerative and chronic non-contagious pathologies. Knowing the importance of the therapeutic exercises in the proper use of free time and the effect of these exercises on the changes of the life-styles, a study taking into consideration philosophical categories and biomedical view points was conducted to demonstrate that the ways of life and the life-styles can influence the quality of life apart from society and level of life. Way and level of life are not determining as life-styles are. Therapeutic Physical Exercises take different variants according to socio-economic formations. <![CDATA[<b>Pedagogical mastery</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500014&lng=en&nrm=iso&tlng=en La constante preocupación de nuestro gobierno y Comandante en Jefe Fidel Castro Ruz, de convertir a Cuba en el país más culto del mundo, la preocupación por una formación integral de las futuras generaciones, está estrechamente relacionada con los profesores, quienes son los encargados de hacer realidad lo anteriormente planteado. Para ello es necesario que se tenga maestría pedagógica, por lo que es objetivo de la investigación demostrar la importancia que tiene para el profesor el dominio del conocimiento sobre maestría pedagógica, para la buena marcha del proceso docente educativo. Es por ello que para la realización de este trabajo realizamos una revisión bibliográfica acerca de algunas consideraciones o aspectos de gran importancia para alcanzar la maestría pedagógica que debemos conocer y poner en práctica.<hr/>The constant concern of our government and Commander-in-Chief Fidel Castro Ruz to make Cuba the most cultivated country all over the World, and the interest in the comprehensive formation of the new generations being closely related to professors who are in charge of attaining the above-mentioned goals motivated this study; thus it is necessary to develop pedagogical mastery. The aim is to demostrate how important the development of skills and knowledge in pedagogical mastery is for the good practice of teaching-educative process. To carry out this work a literature revision about some considerations or aspects of great importance in achieving pedagogical mastery was performed. <![CDATA[<b>Post-graduate studies in English Language por health professionals</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500015&lng=en&nrm=iso&tlng=en La educación de postgrado en Cuba constituye un sistema nacional. Esta idea tiene varios sentidos que es preciso aclarar. Es un sistema en tanto la educación de postgrado se rige por criterios únicos en todas las instituciones del país, donde se desenvuelve la formación científica y profesional de los egresados universitarios. Está dirigida a la capacitación de los profesionales de las diferentes instituciones y organismos del país, garantizando con ello la solución a diversos problemas que enfrentan nuestros profesionales en los lugares donde éstos se desempeñan. Ejemplo de lo anterior: se manifiesta de forma reiterada en el cumplimiento de las misiones internacionalistas que realizan nuestros médicos y demás personal de la salud en diferentes países, donde el uso del inglés para la comunicación no es una metáfora, sino una realidad palpable. Se pretende, por tanto, en el trabajo hacer algunas consideraciones acerca del papel del postgrado en idioma inglés de los profesionales de la salud en Cuba.<hr/>Post-graduate education in Cuba constitutes a national system. This idea has several senses that are important to clarify. It is a system, since post-graduate education is ruled by single criteria in all the institutions of the country where scientific and professional formation of graduates in universities take place. It is aimed at the training of professionals from the different institutions of the country, thereby reinforcing the solution to several problems that professionals face in the different places where their activities are performed. An example of this is shown repeatedly in the completion of international missions by Cuban doctors and other health professionals, in other countries where the use of the English language to communicate is not a metaphor but a reality. The purpose of this work is to take into consideration the role of post-graduate courses in English language for health professionals in Cuba. <![CDATA[<b>Comprehensive Assessment on the State exam of Comprehensive Dental Care Residency. 2005-2006</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500016&lng=en&nrm=iso&tlng=en El examen estatal es una evaluación que comprueba el logro de los objetivos generales y esenciales del contenido, teniendo en cuenta que se realiza al finalizar el segundo año de la especialidad de Estomatología General Integral, después de haber aprobado todos los módulos comprendidos en el programa de la residencia, al concluir el curso académico (2005-2006). Se realizó una investigación descriptiva y retrospectiva a 134 exámenes estatales aplicados a los residentes de estomatología general integral de la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, cuyo objetivo principal fue hacer una valoración integral del instrumento evaluativo. Se revisó la totalidad de los exámenes y a los datos obtenidos se les aplicó el análisis porcentual de frecuencia relativa encontrando que los estudiantes obtuvieron mejores calificaciones en el examen práctico en el intervalo de 80 _ 89 y de 90- 95, mientras que en el examen estatal escrito la mayoría de los residentes obtuvieron calificaciones en el rango de 70 -79. Al analizar las mayores dificultades en las preguntas del examen determinamos que el mayor número de errores estuvo en las preguntas de crecimiento, desarrollo y atención al menor de 19 años II , no existiendo preguntas del módulo de promoción, educación para la salud y prevención, ni en el de atención al paciente discapacitado, a pesar de ser contenidos muy importantes para dar salida a los objetivos terminales, y por ende, al perfil del egresado del verdadero especialista de Estomatología General Integral que demanda nuestro Sistema Nacional de Salud.<hr/>The state exam is an evaluation which documents the accomplishing of the general and essential content objectives, considering that it is applied at the end of the second year of the specialty of Comprehensive Dental Care, after having passed all the modules comprised in the residency syllabus when the academic year (2005-2006) ended. A descriptive and retrospective research was performed with 134 state exams applied to the residents in Comprehensive Dental Care belonging to the Medical School in Pinar del Río, whose main objective was to carry out a comprehensive assessment of the evaluative tool. All the exams were reviewed and the data collected underwent the percentage analysis of relative frequency, finding that the students had the best qualifications in the practical exam in the interval of 80-89 and 90-95, whereas, in the written state exams, most residents had qualifications ranging 70-79. When analyzing the greatest difficulties in the questions of the exam we found that the greatest number of mistakes lied in questions on growth and progress of and assistance for 19-year-old minors, with no questions of promotion, health education, and prevention modules, nor in the assistance for the disabled, in spite of that content being very important to accomplish the final objectives, and therefore the graduate's, the real comprehensive dental care specialist's profile that our National Health Systems demands. <![CDATA[<b>Personalization of the teaching-learning process in English with a philosophical approach</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una revisión bibliográfica sobre el tema de la personalización de la enseñanza del idioma inglés con un enfoque filosófico, con el objetivo de abordar algunos aspectos a considerar por el profesor de lenguas extranjeras, para lograr un aprendizaje personalizado por parte del estudiante. Se hizo un análisis de la evolución que ha venido experimentando este proceso a través de diferentes etapas. Se puso de relieve el nuevo enfoque pedagógico que tiene la personalización de la enseñanza de idiomas a la luz de los principios de la metodología comunicativa. Se ofrecieron, finalmente, algunas pautas a seguir por el profesor de idiomas para lograr implementar de manera más adecuada la enseñanza de la lengua extranjera. Se puso de manifiesto que ésta es la primera parte de un trabajo con perspectivas de ser ampliado en el futuro y que pudiera constituir, sin dudas, una herramienta docente para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje de idiomas en el nivel superior, dándole un carácter personalizado.<hr/>A bibliographical review on the personalization of the teaching of the English language with a philosophical approach was carried out, aimed at approaching some aspects to be considered by the foreign language professor to achieve a learning personalized by the student. An analysis of the progress this process has been showing through the different stages was done. The new pedagogical approach was depicted and has the personalization of the teaching of languages in the light of the principles of the communicative methodology. Finally, some guidelines to be followed by the language professor were provided to accomplish the implementation of the foreign language teaching more appropriately. It was shown that this is the first part of a paper with perspectives of being enriched in the future, which might be, with no room for doubts, a teaching tool to improve the teaching-learning process of languages in higher education, giving it a personalized character. <![CDATA[<b>Ways of enrolment and level of training of the students opting for majors in medical sciences</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500018&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad son múltiples las vías de ingreso a la Educación Superior. La Universidad de Ciencias Médicas no escapa a esta realidad. Esto presupone técnicamente diversos problemas en la preparación de los estudiantes que optan por carreras de Ciencias Médicas. Con el objetivo de precisar las vías de ingreso de los estudiantes en las carreras de Medicina y Tecnología de la Salud, así como su nivel de preparación, se realizaron encuestas, visitas a clases, tests de contenido y análisis de instrumentos evaluativos, utilizados con este fin en varias dependencias educacionales de la provincia. Los resultados indican que existen dificultades en la pertinencia de la preparación que tienen los estudiantes que optan por carreras de Ciencias Médicas.<hr/>Nowadays there are multiple ways of enrolment in high education .The medical school is not out of this reality. Technically, it presupposes certain problems in the training of the students who are opting for medical science and health technology majors, as well as the level of the training, visits to the classes, examinations and analysis of the evaluative tools used in various educational entities in the province. The outcome indicate the existence of difficulties in the training of the students opting for medical science majors. <![CDATA[<b>Methodology and experiences in the integral inspection of the medical studies</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza una valoración de la metodología desarrollada en la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río para realizar inspecciones integrales a las carreras y las experiencias obtenidas en su aplicación durante los cursos 05-06 y 06-07. El autocontrol y control integral cruzado se logra mediante la selección de un equipo central integrado por profesores de experiencia, directivos, profesores titulares y consultantes que conforman el consejo académico de la Facultad. Se establece un programa de visitas, que incluye todos los escenarios en que se desarrolla el proceso docente educativo de la carrera. Se controlan actividades docentes, se encuestan estudiantes y profesores, se realiza revisión documental y se aplican exámenes a estudiantes con contenidos de las asignaturas de la disciplina rectora de cada año, de formación general y de habilidades según su nivel de formación. Durante el curso 05-06 se inspeccionaron integralmente las 5 carreras que se estudian en la Facultad, y en el primer semestre del curso 06-07 se visitaron las carreras de Enfermería y Tecnología. El resultado integral se valora en una reunión de conclusiones a nivel de la carrera, con toda su estructura de dirección, en el consejo de dirección ampliado de la Facultad, en la comisión metodológica y en un claustro especial de la carrera. En general se logra un diagnóstico integral de cada carrera, un plan de mejora por la calidad y un avance en indicadores de calidad del proceso docente educativo, con el propósito de lograr estándares de calidad que permitan su acreditación.<hr/>An assessment of the methodology established in the Medical School of Pinar del Río to conduct integral inspections of the medical studies and the experiences in the application of inspections during the academic courses 2005-2006 and 2006-2007 is carried out. The self-control and cross-integral control are achieved through the selection of a central team composed of experienced professors, directors, titular and consultant professors who are members of the academic board of the Medical School. A program of visits is established, it includes all scenes where teaching-educative process of medical studies is developed, controlling teaching activities, inquiring professors and students, and a documentary revision is carried out. The exams are applied to students with contents of the main subjects of every academic year, comprising the comprehensive formation and skills according to the level of medical training. During the courses 2005-2006 the five medical majors were completely inspected in the first term of the course 2006-2007. The majors of Health Technology and Nursing were also visited. The general result is assessed in a meeting with the board of directors in the Medical School, in the methodological commission and in a special staff of the medical studies. In general, a comprehensive diagnosis of every major, a plan to improve the quality and an advance in the quality of indicators of the educative-teaching process was performed with the purpose of achieving the standards of quality to allow the accreditation. <![CDATA[<strong>A methodological approach to the process of promotion to Lecturer in Medical Teaching</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza un trabajo de carácter pedagógico, partiendo de la necesidad que presenta un grupo de profesores candidatos al ejercicio de oposición de la Categoría Docente de Profesor Auxiliar de la Facultad de Ciencias Medicas «Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna"; con el propósito de contribuir al perfeccionamiento de los conocimientos y habilidades pedagógicas, mediante la orientación metodológica para el desarrollo de cada uno de los tres ejercicios que deben realizar a través de un taller, con la participación de tres profesores de elevado nivel científico técnico pedagógico propiciando el intercambio fluido y el clima favorable con el auditorio.<hr/>A research having pedagogical characteristics starting from the need that a group of professors who opt for competitive examinations to obtain the teaching category of Lecturer in Medical Teaching at "Ernesto Guevara de la Serna" Medical School was conducted. The aim was to contribute towards the training of knowledge and pedagogical skills, through the methodological approach for the development of each of the three exercises to be perforemed by means of a workshop and with the participation of three professors having a high scientific-technical and pedagogical level which made possible a fluent interchange and a favorable atmosphere with the audience. <![CDATA[<b>Profesoral Competence of Methodologists on the Resolutions that Regulate the Educative Teaching Process</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000500021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con el objetivo de analizar el grado de competencia de los metodólogos en cuanto a regulaciones que norman el desarrollo del Proceso Docente Educativo, se realizó un estudio en la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. El universo estuvo constituido por los 110 Metodólogos que se desempeñan actualmente en los distintos territorios incluidos las sedes centrales. Se tomó como muestra a los 75 evaluados en la primera convocatoria a dicho examen, distribuidos en todos los territorios y abarcando por igual todos los escenarios formativos, lo que representó el 68% de evaluados. Se aplicó un instrumento evaluativo constituido por 5 preguntas de respuestas breves y ensayo largo, explorando contenidos de Resoluciones 3, 5, 15, 45, 106 muestreando conocimientos sobre matrícula e ingreso, asistencia, formas de organización de la enseñanza, trabajo metodológico y evaluación. Los datos obtenidos fueron procesados a través del método porcentual aritmético relacionando los resultados con carreras, categoría docente y escenario donde se desempeñan los Metodólogos. Se demostró que el grado de preparación de los asesores de las carreras en cuanto a resoluciones evaluadas no es satisfactorio; aspecto en el cual la Sedes Centrales no mostraron diferencias significativas con relación a los territorios, resultando las temáticas evaluadas de mayor grado de dificultad las correspondientes al trabajo metodológico y evaluación con comportamiento similar por carrera y categoría docente.<hr/>In order to study the competence of methodologists concerning the regulations that regulate the development of the Educative Teaching Process, a study was carried out at Ernesto Che Guevara de la Serna Medical School in Pinar del Río. The universe consisted of 120 methodologists working in the different areas, including the central facilities. 75 evaluated students were taken as a sample in the first convocation and they were similarly distributed in every territory and covering every training scenario (68% of evaluated students). An evaluative instrument consisted of 5 questions with short answers containing the following resolutions: 3, 5, 15, 45, 105, and showing items on register and enrollment, organization of the teaching programs, methodological work and evaluation. Data were processed using the percentage arithmetical method linking the outcomes of the study, teaching category and scenario where the methodologists work.It was demonstrated that the level of training on the resolutions is not satisfactory, being the methodological work and evaluation the most difficult themes with a similar behavior in the study and teaching category.