Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1561-319420150005&lang=en vol. 19 num. 5 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The new projections of a certified college to achieve the quality of the public services</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>The innovative university for a sustainable human development</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Interdisciplinary training</strong>: <strong>a challenge for healthcare professionals in Higher Medical Education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Advanced maternal age as a conducive element in obstetric complications and birth</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el aumento actual del embarazo en mujeres añosas provoca un riesgo superior para la mujer y su feto. Objetivo: evaluar la edad materna avanzada como factor de complicaciones obstétricas y del nacimiento. Material y método: se efectuó una investigación observacional, retrospectiva, transversal y analítica en el Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado" de Pinar del Río entre 2012 y 2013. El universo de estudio fueron la totalidad de gestantes que ingresaron en el período estudiado. La muestra se formó con gestantes añosas (grupo estudio 360 pacientes) y un grupo control (720 pacientes) con embarazadas entre 25 y 30 años; ambos se escogieron por muestreo intencionado. Se resumieron las variables cualitativas mediante frecuencias absolutas y relativas porcentuales. Se utilizaron las pruebas de ji cuadrado, Odd Ratio. El intervalo de confianza para el Odd Ratio al 95%. Resultados: hubo un predominio de la embarazada con partos anteriores (92.8%), la normopeso (68.9%), el 34.4% padecían alguna enfermedad crónica, siendo la principal la hipertensión arterial; la anemia durante el embarazo estuvo presente en el 34.4%, el 88.3% parieron a término, de modo espontáneo; además preponderó la cesárea con un (52.2%). La morbilidad intraparto se manifestó en el 13.1%, mientras la puerperal en el 26.7%. Hubo una elevada asociación del embarazo prolongado con la enfermedad hipertensiva, el oligoamnios y la anemia (p < 0,001), también con la inducción del parto (p < 0,001) y la cesárea (p < 0,001), así como con la morbilidad puerperal (p < 0,001). Conclusiones: la edad materna avanzada es un factor de riesgo a tener en cuenta durante el proceso de la gestación y el nacimiento.<hr/>Introduction: the current increase in age for pregnant women provokes a higher risk for both woman and fetus. Objective: to evaluate the advanced maternal age as a risk factor for obstetric complications and birth. Methods: an observational, retrospective, cross sectional and analytical research was conducted at Abel Santamaria Cuadrado University Hospital in Pinar del Rio between 2012 and 2013. The study group was comprised of the total of pregnant women admitted during this period. The sample included pregnant women with advanced maternal-aged (360 patients the study group) and the control group (720 the control group), and ages between 25 and 30 years; both were chosen by intentional sampling. Qualitative variables were summarized by absolute and relative percentage frequencies. Chi-square tests, Odd Ratio and the confidence interval for OR 95% were used. Results: There was a predominance of pregnant women with previous deliveries (92.8%), normal weight (68.9%), 34.4% of them suffered from any chronic disease, hypertension was the most important; anemia during pregnancy was present in 34.4%, out of them 88.3% delivered at term spontaneously; with a prevalence of cesarean sections (52.2%). Intrapartum morbidity appeared in 13.1%, while in postpartum was 26.7%. There was a strong association between pregnancy and hypertension, oligoamnios and anemia (p <0.001), labor induction (p <0.001) and cesarean section (p <0.001), as well as puerperal morbidity (p <0.001). Conclusions: advanced maternal age is a risk factor to be considered during pregnancy and birth. <![CDATA[<strong>Sedation with medication and homeopathy for electroencephalographic study in children</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: los trastornos neurológicos son una de las patologías más frecuentes en la edad pediátrica. Para su estudio es muy útil el registro de la actividad eléctrica cerebral a través del electroencefalograma. En los niños pequeños, se hace necesaria la sedación para obtener un registro de sueño, habitualmente realizada, a pesar de sus inconvenientes, con tratamiento medicamentoso. Objetivo: valorar el efecto sedante para la realización de electroencefalograma en niños de la passiflora homeopática a la 6CH, comparándola con el hidrato de cloral y la difenhidramina en jarabe. Material y método: se realizó una investigación experimental con los 100 niños de ambos sexos entre uno y cuatro años que acudieron al departamento de Neurofisiología del Hospital Pediátrico Provincial Docente "Pepe Portilla" de Pinar del Río durante el 2014, para someterse a electroencefalograma bajo sedación. Se realizó un muestreo sistemático aleatorizado para asignar y conformar dos grupos de tratamiento (convencional y homeopático) con 50 pacientes cada uno, que se compararon según la efectividad de la sedación y su duración. Resultados: la sedación con passiflora a la 6CH fue tan efectiva como la que se obtuvo con el tratamiento convencional con hidrato de cloral y difenhidramina jarabe, lográndose en todos los niños y manteniéndose durante todo el registro electroencefalográfico, sin la aparición de reacciones adversas. Conclusiones: la passiflora homeopática es una alternativa terapéutica efectiva e inocua para la sedación de niños pequeños, en los que se realiza electroencefalograma para diagnóstico de enfermedades del sistema nervioso central.<hr/>Introduction: neurological disorders are one of the most common diseases in pediatric ages. To study these disorders, the recording of brain electrical activity through electroencephalogram is very useful. Sedation is necessary in young children to obtain a record of sleep, usually performed, despite its drawbacks with drug treatment. Objective: to assess the sedative effect of homeopathic passionflower at 6CH to conduct EEG in children compared with chloral hydrate and diphenhydramine syrup. Material and method: an experimental study was conducted with 100 children of both sexes between one and four years old attending the Provincial Department of Neurophysiology at "Pepe Portilla" Pediatric Hospital, Pinar del Rio 2014, to undergo EEG under sedation. A randomized systematic sampling was performed to assign and form two groups of treatment (conventional and homeopathic) with 50 patients each, which was compared by the effectiveness of sedation and its duration. Results: sedation with the 6CH passionflower was as effective as than the one obtained with conventional treatment using chloral hydrate and diphenhydramine syrup, achieving and maintaining all children sedated without the occurrence of adverse reactions, throughout the electroencephalogram. Conclusions: passionflower is an effective and safe homeopathic medication to sedate young children; it is a therapeutic alternative to perform EEG to diagnose central nervous system diseases. <![CDATA[<strong>Comprehensive teaching-assistance home visit from the Primary Health Care</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la visita integral docente-asistencial al hogar constituye una de las formas de educación en el trabajo caracterizada por la aplicación del método clínico. Su realización desde la Atención Primaria de Salud es esencial para lograr en la comunidad indicadores de salud positivos. Objetivo: caracterizar la visita integral docente-asistencial al hogar desde la Atención Primaria de Salud. Material y método: se realizó una investigación descriptiva, transversal y analítica en el Policlínico universitario «Raúl Sánchez Rodríguez» del municipio de Pinar del Río, durante el primer trimestre del año 2015. El universo estuvo constituido por 34 profesores y 220 estudiantes de la carrera de Medicina, y la muestra de estudio lo constituyeron 17 docentes y 90 educandos de dicha institución seleccionados al azar. Se respetó la ética médica. Resultados: el colectivo profesoral estuvo constituido por un 11,8% de profesores auxiliares, 17,6% con categoría docente de asistente y 70,6% de instructores. En las causas de ingreso en el hogar predominaron las infecciones respiratorias agudas y las afecciones asociadas al embarazo con el 47,9% y el 23,2% respectivamente. El 97,2% de la muestra de estudio refirió criterios de bueno sobre la visita integral docente-asistencial al hogar. Conclusiones: se demostró la eficacia de la actividad integral docente-asistencial al hogar como forma de educación en el trabajo, lo cual contribuyó a una mayor calidad y satisfacción en educadores y educandos incidiendo positivamente en la población.<hr/>Introduction: comprehensive teaching-assistance home visit constitutes one of the ways for labor education, which is characterized by the application of clinical method. Its performance from the Primary Health Care is essential to achieve positive health indicators in the community. Objective: to characterize comprehensive teaching-assistance home visit from the Primary Health Care Material and methods: a descriptive, cross sectional and analytical research was conducted at Raul Sanchez Rodriguez university polyclinic, Pinar del Río municipality during the first three-month period of 2015. The target group was comprised of 34 professors, 220 medical students and the sample of the study included 17 professors and 90 students of the above mentioned institution. They were randomly selected. Medical ethics was respected. Results: the professional group consisted of associate professors (11.8%), assistants (17.6%) and instructors (70.6%). Acute respiratory infections predominated in home admissions as well as conditions associated with pregnancy 47.9% and 23.2% respectively, where 97.2% of the sample referred good criteria concerning the comprehensive teaching-assistance home visit. Conclusions: the effectiveness of comprehensive teaching-assistance home visit as a way of labor education which contributes to a higher quality and satisfaction for professors and students, having a positive impact on the population. <![CDATA[<strong>The anterior open bites in patients from 9-14 years of age</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la mordida abierta es una de las maloclusiones motivo de preocupación científica y un problema de salud bucal desde hace más de un siglo. Además de las alteraciones estéticas se observa en estos pacientes trastornos de la masticación, la fonación y la respiración. Objetivo: caracterizar las mordidas abiertas anteriores en niños de 9-14 años de edad que recibieron atención en la Clínica Estomatológica Docente Provincial "Antonio Briones Montoto". Material y método: se realizó un estudio observacional, descriptivo y transversal en la Clínica Estomatológica Docente Provincial "Antonio Briones Montoto", Pinar del Río, en el período de mayo de 2011 a abril de 2013. El universo fue de 188 pacientes de 9-14 años de edad que acudieron a consulta de Ortodoncia por presentar maloclusión, en el período del estudio (N=188). La muestra fue seleccionada con niños (as) con mordida abierta anterior (n=60). Los datos se recogieron en bases automatizadas y se utilizó la estadística descriptiva para el análisis de las variables. Resultados: el 65% de las mordidas abiertas se encontraron en el sexo femenino y la raza blanca, disminuyendo la prevalencia a medida que aumenta la edad. Los factores etiológicos más representativos fueron los hábitos bucales deformantes y el patrón morfogenético vertical; predominó la mordida esquelética entre dolicofaciales. Conclusiones: la mordida abierta anterior fue más frecuente en el sexo femenino y el color de piel blanca. Los hábitos bucales y el patrón morfogenético vertical fueron los factores etiológicos asociados. El patrón dolicofacial fue el más afectado por la mordida abierta esquelética.<hr/>Introduction: open bite is one of the malocclusions for scientific concerns and has been an oral health problem for more than a century. Besides; mastication, phonological and respiratory disorders are aesthetic alterations observed in these patients. Objective: to characterize the anterior open bites in children from 9-14 years of age who received dentist care at Antonio Briones Montoto Provincial Teaching Dental Clinic in Pinar del Río. Material and methods: an observational and descriptive study was conducted at Antonio Briones Montoto Provincial Teaching Dental Clinic in Pinar del Río during the period of May 2011-April 2013. The target group was comprised of 188 patients from 9- 14 years old who attended to the orthodontic office for presenting malocclusion in the period of the study (N = 188). The sample was chosen children with anterior open bite (n = 60). Data were collected in automated databases. Descriptive statistics for the analysis of the variables was used. Results: 65% of the open bites prevailed in females and Caucasians, prevalence decreased as the age increased. The most representative etiologic factors were deforming oral habits and vertical morphogenetic pattern; skeletal bite predominated among dolichofacial pattern. Conclusions: anterior open bite was more frequent in female and white skin patients. Oral habits and vertical morphogenetic patterns were associated with etiological factors. The dolichofacial pattern was the most affected by skeletal open bite. <![CDATA[<strong>Genotype-phenotype correlation in patients with congenital adrenal hyperplasia diagnosed by neonatal screening</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la hiperplasia suprarrenal congénita engloba todos los trastornos hereditarios de la esteroidogenia suprarrenal del cortisol, trasmitido por las mutaciones con carácter autosómico recesivo. El déficit de enzimático 21 hidroxilasa es la forma más frecuente de esta enfermedad, constituyendo del 90 al 95% de los casos. Objetivo: describir la correlación fenotipo-genotipo en pacientes con hiperplasia suprarrenal congénita diagnosticados por tamizaje neonatal. Material y método: se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo, a 8 neonatos con hiperplasia suprarrenal congénita por déficit de 21 hidrixilasa diagnosticado por tamizaje. Se les pidió consentimiento informado, para realizar el examen físico y la extracción de sangre para cuantificación de 17 hidroxiprogesterona y estudio molecular. Este último se efectuó en el Centro Nacional de Genética; se buscaron las mutaciones (P30L, Intrón 2, deleción de 8 pb y G318X). Resultados: el 62,5% de los pacientes presentaron síntomas clínicos, los dos pacientes en los que se presentó la forma clásica perdedora de sal, que es la forma neonatal grave, exhiben varias mutaciones en el seudogen y en el gen activo la mutación del intrón 2, el 50% de las madres fueron homocigóticas o heterocigóticas a estas mutaciones. Conclusiones: la mutación más frecuente encontrada fue la del Intrón 2. Entre las características clínicas, prevaleció la macrogenitosomía y virilización simple. Se logró realizar la correlación del fenotipo y el genotipo a la mayoría de los afectados.<hr/>Introduction: congenital adrenal hyperplasia encompasses all inherited disorders of adrenal steroidogenesis cortisol, transmitted by autosomal recessive mutations. The enzyme 21-hydroxylase deficiency is the most frequent form of this disease, constituting 90 to 95% of cases. Objective: To correlate the phenotypic characteristics with genotype in patients suffering from congenital adrenal hyperplasia diagnosed by neonatal screening in Holguin province, Cuba. Material and method: a retrospective descriptive study was performed in 8 neonates with congenital adrenal hyperplasia per 21-hydroxylase deficiency, diagnosed by screening. They were asked for informed consent to perform physical examination and blood collection for the quantification of 17-hydroxyprogesterone and a molecular study that was performed at the Genetic National Center; mutations (P30L, Intron 2, 8 bp deletion and G318X) were sought. Results: 62.5% of the patients presented clinical symptoms, the two patients who presented the classic salt loss form, which is the severe neonatal disorder, exhibit various mutations in the pseudogene and the active gene mutation Intron 2, where 50% of mothers were homozygous or heterozygous for these mutations. Conclusions: the most frequent mutation found was Intron 2. Among the clinical features, macrogenitosomia prevailed and simple virilization. The correlation of phenotype-genotype was accomplished to the most affected. <![CDATA[<strong>The costs of Medical Genetic Care for pregnant women in Pinar del Río province</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: en la actualidad el aumento sostenido en los costos de atención a la salud constituye una preocupación mundial, se hace necesario lograr la conciencia económica entre los profesionales de la salud. Objetivo: analizar los costos de la atención a gestantes con riesgo genético incrementado en el servicio provincial de Genética Médica en el año 2014. Material y método: se realizó un estudio retrospectivo, en el campo de la evaluación económica en salud, es un estudio descriptivo de costos de las consultas, a partir de la identificación de los problemas existentes en el servicio. Se utilizó el método de Ranqueo para establecer las prioridades de los problemas. Resultados: el costo total en las consultas de diagnóstico prenatal por ultrasonido a gestantes de alto riesgo fue de $14.03 por cada 5 gestantes, siendo de $2.81 por cada gestante. Los costos estimados en consulta de amniocentesis para 15 pacientes fueron de $934.58, y para el diagnóstico de hemoglobinopatías los gastos en el 2014 para 15 pacientes ascienden a $634.57. Conclusiones: se obtuvo el costo real promedio de los exámenes genéticos en $360.44 CUP por cada gestante de alto riesgo atendida en el servicio provincial de Genética Médica en el año 2014, lo que permite establecer análisis comparativos y valoraciones económicas presupuestarias y la calidad de la atención de tan importante programa.<hr/>Introduction: currently the continuous increase in the cost of health care is a global concern; hence it is necessary to achieve economic awareness among health professionals. Objective: to analyze the costs of Medical Genetic Care for pregnant women presenting high genetic risk in the provincial service of Medical Genetics during 2014. Material and methods: A retrospective study was conducted in the field of economic assessment in health care. It is a descriptive study of costs of consultations from the identification of the problems in the service. Ranking method was used to prioritize problems. Results: The total cost of diagnostic prenatal ultrasound for high-risk pregnant women was $ 14.03 for every 5 of them, $ 2.81 each one. The estimated costs of amniocentesis consultation were $ 934.58 for 15 patients, concerning the diagnosis of hemoglobinopathies the expenses reached $ 634.57. Conclusions: the average cost obtained to perform genetic tests was $ 360.44 CUP for every pregnant woman presenting high genetic risk and attending to the provincial service of Medical Genetics in Pinar del Río during 2014, which allowed to carry out a comparative analysis and budgetary economic assessments, as well as to weight up the quality of medical care for this important program. <![CDATA[<strong>The interaction of genome and environment with hypertension</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la hipertensión arterial tiene un origen multifactorial en el que los factores genéticos y ambientales juegan un papel importante, y constituye uno de los problemas médicos-sanitarios más importantes de la medicina contemporánea. En Cuba, el estudio de la interacción de la predisposición genética con factores ambientales constituye un reto. Objetivo: evaluar la interacción de un genoma predisponente con factores ambientales adversos en la aparición de esta enfermedad. Material y método: para ello se diseñó un estudio de casos y controles que tomó como base la población correspondiente al Policlínico "19 de abril" del municipio Plaza de la Revolución entre los años 2012 y 2014. En la muestra de 80 casos y 160 controles, obtenida por muestreo aleatorio simple, fueron evaluados factores de riesgos ambientales y genéticos, así como el origen parental de la predisposición genética. Resultados: se detectó que el consumo patológico de alcohol, la baja actividad física, el sobrepeso, así como la dieta rica en azúcares y pobre en vegetales incrementan el riesgo de padecer la enfermedad. Predominó el origen materno de la enfermedad. La interacción de un genoma predisponente dado por los antecedentes familiares de primer grado y factores ambientales como la obesidad incrementan la probabilidad de aparición de la hipertensión. Conclusiones: los factores ambientales adversos suelen modular la predisposición genética de un genoma predisponente para la enfermedad.<hr/>Introduction: hypertension has a multi-factorial origin in which genetic and environmental factors play an important role, and it is one of the most important health care problems in contemporary medicine. In Cuba the study to find out the interaction of genetic predisposition along with the environmental factors is a challenge. Objective: to evaluate the interaction of a predisposing genome with adverse environmental factors in the development of this disease. Material and methods: a case-control study was designed, taking the population of the 19 de abril Polyclinic, in Plaza de la Revolución municipality between the years 2012 and 2014. The sample was comprised of 80 cases and 160 controls, obtained by simple random sampling, environmental factors and genetic risks were assessed, as well as the parental origin for genetic predisposition. Results: it was found that pathological alcohol consumption, low physical activity; overweight, sugar-rich and low-vegetable diets increase the risk of developing hypertension. Maternal origin of the disease predominated. The interaction of a predisposing genome given by first-degree family history and environmental factors such as obesity increase the probability of developing hypertension. C Conclusions: adverse environmental factors tend to modulate the genetic predisposition of a predisposing genome for the development of the disease. <![CDATA[<strong>Information-educational technologies in the training process of values in college students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el desarrollo científico-técnico ocurrido durante las últimas décadas ha fortalecido el desarrollo de las tecnologías educativas y la formación de valores en estudiantes universitarios no se encuentra ajena a estas transformaciones. Objetivo: caracterizar las tecnologías educativas en el proceso formativo de valores en estudiantes universitarios. Material y métodos: se realizó un estudio de corte pedagógico, rectorado por el método materialista dialéctico, el cual permitió el empleo de métodos teóricos, empíricos y estadísticos (descriptiva). Dentro de los primeros, el histórico-lógico, sistémico-estructural y en el segundo grupo encuestas y entrevistas. Se utilizó una muestra de estudio representado por 125 estudiantes seleccionados de manera intencional en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Resultados: apreciación por los estudiantes de la importancia que desempeña el rol del profesor en la formación de valores, además de creer importante su formación para el futuro desarrollo como profesional de la salud; valoración positiva sobre el uso de las tecnologías en el fortalecimiento de valores y considerar que cuentan con pocos productos tecnológicos en la institución para la educación de valores. Conclusiones: son insuficientes los medios tecnológicos que pueden ser empleados en la educación y fortalecimiento de valores. Se propone la elaboración de proyectos, productos informáticos y software que garanticen dicha concepción en estudiantes universitarios.<hr/>Introduction: scientific and technical development occurred in recent decades, it has strengthened the development of educational technologies and the formation of values in college students, who are not beyond these changes. Objective: To characterize the information-educational technologies in the training process of values in college students. Material and method: a study of pedagogical section, guided by dialectical-materialist method, which allowed the use of theoretical, empirical and statistical methods (descriptive), was conducted. In the first ones historical and logical with systemic-structural methods were used, applying surveys and interviews on the second group. A sample of study represented by 125 students from Pinar del Rio University of Medical Sciences was chosen intentionally. Results: students considered professors play a very important role in the formation of values, they believe itthis is significant for their future training and development as health professionals; having a positive assessment regarding the use of information technology to strengthen values; though they have not enough technological tools in the institution. Conclusions: technological tools that can be used in university education to strengthen values are insufficient. The development of projects is proposed to increase computer products and software production to ensure this conception in college students. <![CDATA[<strong>A didactic strategy for the development of writing skills in medical first-academic-year students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: para la obtención de un egresado con una formación adecuada de idioma ingles se debe impartir una docencia que responda a las exigencias actuales, para alcanzar estas aspiraciones los profesores de la salud deben tener una adecuada preparación que es un elemento primordial en su formación. Objetivo: elaborar una estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad de escritura en inglés general en los estudiantes de primer año de la carrera de Medicina en los estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas" Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna" de Pinar del Río. Material y método: en esta investigación se asume el método dialéctico materialista y se emplean otros del nivel teórico: análisis-síntesis e inducción-deducción, histórico-lógico, así como el análisis síntesis, sistémico-estructural; del nivel empírico: análisis documental, encuestas, prueba pedagógica y observación a clases, además del estadístico-matemático. Resultados: las dificultades estuvieron relacionadas con la preparación que poseen los profesores para el desarrollo de esta habilidad conjuntamente con la dosificación de las horas clases por lo que se elaboró una estrategia didáctica para solucionar estas carencias. Conclusiones: los resultados revelaron las insuficiencias para el desarrollo y perfeccionamiento de esta habilidad. La estrategia didáctica fue concebida según etapas: capacitación, reestructuración y ejecución.<hr/>Introduction: to graduate a properly trained health-care professional in English Language, the teaching-learning process should be aimed at meeting the current requirements; thus professors of the health care system should have an adequate preparation in order to reach these aspirations, which is a key element. Objective: to develop a teaching strategy for the development of writing skills in the subject of general English Language for medical first-academic-year students at Dr. Ernesto Guevara de la Serna School of Medical Sciences, Pinar del Río province. Material and Methods: the methods used in this research were: materialist-dialectic with other theoretical procedures such as: analysis-synthesis, induction-deduction, historical- logical, and the analysis synthesis along with structural-systemic levels; from the empirical level the following methods were followed: documentary analysis, surveys, and pedagogical test plus the observation of lectures, as well as statistical and mathematical ones. Results: the difficulties were related to the preparation that professors have to develop this skill in combination with the balance of class schedules; as a result a didactic strategy was developed to take actions to address the identified deficiencies. Conclusions: the results revealed the deficiencies to develop and master this skill. The teaching strategy was conceived in stages: training, restructuring and implementation. <![CDATA[<strong>Community participation in the prevention of human leptospirosis</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la Organización Panamericana de la Salud señala la reemergencia de 200 enfermedades infecciosas de origen zoonótico, la leptospirosis, es una de ellas y que aún después de 125 años de su primera descripción continúa siendo la de más amplia distribución mundial y la que mayores pérdidas ocasiona a la salud del hombre. Objetivo: diseñar un curso de postgrado para elevar el nivel de conocimiento de los profesionales de la atención primaria de salud para la participación comunitaria en la prevención de la leptospirosis. Material y método: se realizó una investigación descriptiva y se emplearon métodos del nivel teórico y del nivel empírico en el Consejo Popular La Conchita, Policlínico universitario "Hermanos Cruz" de Pinar del Río, en el primer trimestre de 2015. El universo estuvo constituido por todos los residentes en dicho Consejo Popular y la muestra representada por los 30 profesionales de la salud que laboran en los diferentes programas de atención primaria. Resultados: se identificó como una limitante para la participación comunitaria en la prevención de la leptospirosis insuficientes conocimientos teóricos prácticos en los profesionales de la atención primaria de salud. Conclusiones: se elaboró y propuso un programa de superación profesional teniendo en cuenta los resultados de la investigación, ofreciendo las herramientas teóricas prácticas para la participación comunitaria en la prevención de la leptospirosis.<hr/>Introduction: the Pan American Health Organization points out the emergence of 200 infectious diseases from zoonotic origin; leptospirosis is one of them, even after 125 years of its first description, it still remains as the one having the most extensive global distribution and provoking great damages to human health. Objective: to design a postgraduate course to raise the level of knowledge of primary health care professionals for community participation in the prevention of leptospirosis. Material and Methods: a descriptive study was conducted where theoretical and empirical methods were applied in La Conchita People’s Council, Hermanos Cruz University Outpatient polyclinic, Pinar del Rio municipality. This research was carried out during the first trimester of 2015. The target group was comprised of all residents in the People's Council and the sample was represented by 30 professionals working in different primary health care programs. Results: inadequate theoretical and practical knowledge in primary health care professionals was identified as a constraint to community participation in the prevention of leptospirosis. Conclusions: concerning the results of this research a program was proposed to train primary health care professionals in order to provide theoretical and practical tools for community participation in the prevention of leptospirosis. <![CDATA[<strong>Internationalization of higher education</strong>: <strong>academic international relations at Pinar del Río University of Medical Sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el proceso de gestión universitaria cubana y la conexión permanente en estrecho vínculo con el Estado demanda de acciones permanentes que eleven la pertinencia de su encargo social mediante su implicación en los procesos de internacionalización. Objetivo: evaluar el estado actual de las relaciones internacionales académicas de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río para promover el interés en el desarrollo de futuras investigaciones que aporten soluciones a la gestión internacional. Material y método: se utilizaron los métodos empíricos y teóricos que permitieron un procedimiento lógico del pensamiento y la utilización de la matriz DAFO como proceso de diagnóstico mediante la revisión de documentos normativos, resultados económicos reflejados en los informes de balance, entrevistas a directivos y funcionarios del departamento de Relaciones Internacionales y de la dirección de postgrado como sujetos directos en la gestión internacional. Resultados: no se ha logrado desarrollar la actividad de comercialización de productos y servicios académicos desde la institución. La gestión se realiza de forma sistemática y centralizada por el MINSAP a través de Servicios Médicos Cubanos. No están actualizadas las plataformas informáticas que visualicen y retroalimenten las posibilidades académicas actuales. El personal especializado no cuenta con un instrumento que regule el modo de actuación de las relaciones internacionales. Conclusiones: se determina la existencia de importantes logros en materia de formación de recursos humanos pero se requiere el diseño y aplicación de instrumentos bien concebidos y planificados desde la óptica de la dirección.<hr/>Introduction: the management process of Cuban university and the permanent close connection with the State, demands permanent actions to increase the relevance of its social mission through its involvement in the process of internationalization. Objective: to assess the current state of academic international relations at Pinar del Río University of Medical Sciences to promote the interest in the development of future researches and in order to provide solutions to the international management. Material and methods: empirical and theoretical methods that allowed a logical thinking process and SWOT analysis as a problem-solving process by reviewing policy documents, reports of the economic results balance, interviews with executives and officials from the department of International Relations and the direction of postgraduate studies as direct subjects into the international management. Results: the activity of product marketing and services were not developed from the academic institution. The management is conducted in a systematic and centralized way by the Ministry of Public Health through Cuban Medical Services. Computing platforms providing visualization and feedback to visualize the current academic potential are not updated. The specialized personnel have not a tool to regulate the performance of the international relations. Conclusions: the existence of significant achievements in the training of human resources was determined, but the design and implementation of well-conceived and planned tools under the perspective of the direction are required. <![CDATA[Role of the university in health promotion and self-care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la educación superior debe garantizar profesionales con sólida formación teórico-práctica según necesidades sociales. Objetivo: fundamentar el rol que juegan las universidades en la promoción de salud y autocuidado en la atención primaria. Material y método: se realizó una revisión bibliográfica en búsqueda de los elementos teóricos, metodológicos e históricos que trazan el camino del accionar de las universidades en relación a la promoción y el autocuidado de salud. Se utilizó como método teórico el análisis y síntesis. Resultados: la literatura revisada mostró que las universidades desempeñan un papel protagónico y para el siglo XXI se destacan como estrategia la formación y perfeccionamiento de recursos humanos más pertinentes a las necesidades de salud y el fomento de la atención primaria. Las universidades pueden ser promotoras de la salud si se lo proponen; tienen el potencial para influir positivamente en la vida y condición de salud de sus miembros, protegiéndolos y promoviendo su bienestar, pueden liderar y apoyar procesos de cambio en la comunidad externa, a través de sus políticas y prácticas. El autocuidado de salud debe formar parte de la vida cotidiana de los profesionales. Conclusiones: las universidades juegan un papel protagónico, tienen el potencial para influir en la adopción de estilos de vida saludables. Los egresados pueden ser capaces de fomentar modificaciones para lograr el bienestar y la salud de instituciones y comunidades.<hr/>Introduction: higher education should ensure professionals with a solid theoretical and practical training according to the social needs. Objective: to support the role of the universities in promoting health and self-care in primary care. Material and methods: a literature review was conducted in search of theoretical, methodological and historical elements that trace out the route to active the universities in relation to health promotion and self-care. Analysis-synthesis was the method used. Results: this literature review showed that universities play a leading role and for the 21st Century the strategy of instruction and development of human resources is more relevant in accordance with the needs of health and the promotion of primary health care. The university can be a health promoter if this is the goal; having the potential to positively influence on life and health status of its members, protecting and promoting welfare, these higher education centers may lead and support the changes of the processes in the outside community, in accordance with policies and practices. Health self-care should become part of the professional routine. Conclusions: the universities play a leading role; having the potential to influence on the adoption of healthy lifestyles. Graduates may be able to encourage changes for the welfare and the health of institutions and communities. <![CDATA[<strong>Risk factors in hypertensive patients at Patacamaya Hospital, La Paz</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la hipertensión arterial constituye uno de los problemas médicos más importantes de la medicina contemporánea, siendo influida por múltiples factores de riesgo. Objetivo: determinar la presencia de factores de riesgo en pacientes hipertensos que asistieron a la consulta de medicina interna del Hospital Boliviano Español de Patacamaya, en la Paz, República de Bolivia durante el 2014. Material y método: es una investigación descriptiva y transversal. El universo estuvo conformado por los 7739 pacientes adultos (de 18 años y más) que asistieron a consulta de medicina interna por cualquier motivo de salud. La muestra la constituyeron los 270 pacientes con el diagnóstico de hipertensión arterial. Las variables estudiadas fueron: la edad, el sexo y los factores de riesgo. Se utilizaron medidas de resúmenes para datos cualitativos. Resultados: la prevalencia de hipertensión arterial del estudio fue de 3,4%, siendo los más afectados los mayores de 60 años del sexo masculino; los hábitos alimentarios inadecuados (70,0%) , los hábitos tóxicos (52,9%) y la eritrocitosis se presentaron con mayor frecuencia. El tener factores de riesgo resultó altamente significativo como predisponente para desarrollar hipertensión arterial, incrementando en 2,76 veces la presencia de esta. Conclusiones: existió una relación directamente proporcional entre la presencia de factores de riesgo y la hipertensión arterial en la serie estudiada.<hr/>Introduction: hypertension is one of the most important medical problems of contemporary medicine, being influenced by multiple risk factors. Objective: to determine the presence of risk factors en hypertensive patients attending the internal medicine office at Patacamaya Hospital, La Paz, Bolivia Republic during 2014. Material and method: this is a descriptive cross-sectional research. The universe was comprised of 7739 adult patients (18 years and older) attending internal medicine for any health reasons. The sample comprised 270 patients with a diagnosis of hypertension. The variables studied were: age, sex and risk factors. Summary measures for qualitative data were used. Results: the prevalence of hypertension in this study was 3.4%, those over 60 years and male were the most affected; inadequate eating habits (70.0%), toxic habits (52.9%) and erythrocytosis occurred more frequently. Having these risk factors was highly significant as a predisposing element to develop high blood pressure, increasing by 2.76 times its presence. Conclusions: there was a direct relationship between the presence of risk factors and hypertension in the studied series. <![CDATA[Macrocephaly by obstructive hydrocephalus]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el diagnóstico de macrocefalia en los niños puede ser la expresión clínica de un daño neurológico grave. Dentro de sus causas se encuentra la hidrocefalia, que se caracteriza por un desorden hidrodinámico del líquido cefalorraquídeo, ya sea en la producción, circulación o reabsorción, que lleva a un incremento de éste, aumentando el volumen, dando como resultado la dilatación de los ventrículos. Presentación del caso: se presenta una lactante de 5 meses de edad, con presencia de macrocefalia, fontanela anterior amplia y abombada, suturas craneales separadas, signo del sol poniente en los ojos y ligera hipotonía de los cuatro miembros. Ante la sospecha de una hidrocefalia se le realiza tomografía axial computarizada y ecografía cerebral, donde se comprueba dilatación de los ventrículos cerebrales a expensas del líquido cefalorraquídeo, la dilatación es triventricular, evidenciándose una obstrucción del acueducto de Silvio. Como conducta terapéutica se le realiza una derivación ventrículo-peritoneal presión pediátrica lado derecho. Conclusiones: el diagnóstico precoz de la hidrocefalia es fundamental para mejorar el pronóstico de la enfermedad.<hr/>Introduction: the diagnosis of macrocephaly in children may be the clinical expression of a severe neurological damage. Hydrocephalus is found among the causes, which is characterized by a hydrodynamic disorder of cerebrospinal fluid [CSF], both in the production, circulation or reabsorption, leading to an increase of this, rising of volume and resulting in the dilation of the ventricles. Case report: a 5-month old infant, presenting macrocephaly, broad and bulging anterior fontanels, separated cranial sutures, sun-setting sign in eyes and slight hypotonia of the four limbs was admitted under the suspicion of hydrocephalus. A computed tomography [CT] and a brain ultrasound were performed, showing enlarged cerebral ventricles at the expense of the cerebrospinal fluid, the dilation is triventricular, and obstruction of the sylvian aqueduct was also observed. A ventriculoperitoneal shunt of right-side pediatric pressure was conducted as a therapeutic approach. Conclusions: the early diagnosis of hydrocephalus is essential to improve the prognosis of the disease. <![CDATA[<strong>Spinal tuberculosis</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la tuberculosis es una enfermedad infecciosa. Es una importante causa de incapacidad y muerte en muchas zonas del mundo. Además de la localización pulmonar, que es la más frecuente, puede ocurrir una diseminación del bacilo hacia otros órganos, dando lugar a la llamada tuberculosis extrapulmonar, que puede afectar cualquier órgano o tejido, incluyendo la columna vertebral. Caso clínico: se presenta un caso con tuberculosis vertebral en un paciente de una institución cerrada de la ciudad de Pinar del Río; este debutó inicialmente con síntomas respiratorios y toma del estado general. Se le realizó una tomografía axial computarizada de mediastino que mostró lesiones óseas a nivel vertebral. El tratamiento actual resultó favorable. Conclusiones: la forma clínica extrapulmonar es de presentación menos frecuente, sin embargo, su diagnóstico es de mucha importancia en este grupo poblacional muy vulnerable.<hr/>Introduction: tuberculosis is an infectious disease. It is a major cause of disability and death in many parts of the world. Pulmonary location is the most common, where a dissemination of the bacillus may occur and infect other organs and tissues, leading to extrapulmonary tuberculosis, including the spine. Clinical case: the case of a patient admitted in a closed-treatment unit in Pinar del Río city presented vertebral extrapulmonary tuberculosis, who initially presented respiratory symptoms and poor general status. A computed tomography [CT] of the mediastinum showed osseous lesions at vertebral level. Current treatment provided a favorable improvement. Conclusions: extrapulmonary clinical presentation is less common; however, its diagnosis is very important for this very vulnerable population group. <![CDATA[<strong>Guillain Barre syndrome and pregnancy</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500019&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: el síndrome de Guillain-Barré es una polineuropatía motora aguda de mecanismo inmunológico que se caracteriza por la pérdida de fuerza rápidamente progresiva y es raro en el embarazo. Presentación del caso: se presenta el caso de mujer de 37 años de edad, segundo embarazo, 26 semanas de gestación; es remitida por el equipo básico de salud e ingresada en la Unidad de Cuidados Intensivos. Fue diagnosticada con una disminución en el tono y la fuerza muscular en las cuatro extremidades, que se fue instalando de forma progresiva, más acentuada en ambos miembros inferiores desde hace una semana, dificultad para hablar, cerrar los ojos y cifras de presión arterial elevadas. Se confirmó el diagnóstico de síndrome de Guillain-Barré. El estudio de conducción nerviosa muestra una polineuropatía axonomielínica con predominio axonal motor-sensitiva de moderada a severa intensidad, que afecta todos los nervios periféricos explorados. Al tercer día de ingreso en la Unidad de Cuidados Intensivos presenta descompensación de la tensión arterial y diarreas, interpretándose como una colitis seudomembranosa. Se le realizó fisioterapia de rehabilitación y tratamiento medicamentoso específico. Fue dada de alta a las 28,6 semanas de gestación con una evolución satisfactoria. Se le realizó cesárea a las 39.5 semana de gestación. El recién nacido tuvo buen peso y apgar. Conclusiones: Durante la gestación el síndrome de Guillain-Barré es un cuadro atípico, por lo que se recogen pocos casos en la literatura mundial. Su manejo no se modifica por esta rara asociación, con la esperanza de no tener complicaciones, llegar a un parto normal y buen estado de salud del niño y la recuperación de la madre.<hr/>Introduction: Guillain-Barre syndrome is an acute motor polyneuropathy of the immune mechanism, characterized by a rapidly progressive loss of strength, it is rare in pregnancy. Case report: a 37 year- old, second pregnancy, 26 weeks of gestation woman was referred by the basic health team and admitted in the Intensive Care Unit. She was diagnosed with weak state in muscle tone and loss of strength in the four limbs, progressively appearing; markedly in both lower limbs for a week, speech difficulties, dropping of eyelids and high blood pressure. The diagnosis of Guillain-Barre syndrome was confirmed. The nerve conduction study shows axon-myelin polyneuropathy with sensory-motor-axonal predominance, moderate to severe intensity, which affects all of the peripheral nerves explored. On the third day of admission in the ICU she presented decompensation of blood pressure and diarrhea, interpreting these symptoms as pseudomembranous colitis. She underwent physiotherapy, rehabilitation and specific drug treatment. She was discharged from the hospital at 28.6 weeks of gestation with satisfactory evolution. A cesarean section was performed at 39.5 weeks of gestation. The newborn had good weight and Apgar. Conclusions: Guillain-Barre syndrome is an atypical presentation during pregnancy; few cases are reported in the world medical literature. Its management is not modified because of this rare association, which is centered on avoiding complications, reaching a normal delivery and good health of the newborn, as well as the mother recovery. <![CDATA[<strong>Oxidative stress in diabetes mellitus, role of vitamin E and endogenous antioxidant</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la diabetes mellitus es una entidad clínica resultado de la secreción deficiente de insulina que puede ser absoluta o relativa. El marcador bioquímico de la entidad es la hiperglucemia y es la causa de los síntomas característicos de su mal control. La hiperglucemia produce neuropatías, nefropatías, microangiopatía y macroangiopatía. Objetivo: describir el comportamiento de la vitamina E y antioxidantes endógenos en el estrés oxidativo por hiperglucemia crónica en el curso de la diabetes mellitus y las características de estos como antioxidantes. Conclusiones: el conocimiento actualizado de las acciones vitamínicas y otros marcadores debidamente utilizados, son determinantes en la terapéutica o como marcadores de estrés en dicha entidad y contribuyen a la preparación del personal de salud en la calidad de la asistencia médica a los pacientes diagnosticados de una enfermedad crónica prevenible.<hr/>Introduction: diabetes mellitus is a clinical entity resulting in poor insulin secretion that can be absolute or relative. Hyperglycemia is the biochemical marker of this entity and it is the cause of the characteristic symptoms of its poor control. Hyperglycemia causes neuropathies, nephropathies, microangiopathy and macroangiopathy. Objective: to describe the behavior of vitamin E and endogenous antioxidants in the oxidative stress due to chronic hyperglycemia in diabetes mellitus and the characteristics of these antioxidants. Conclusions: knowledge updating with respect of vitamins actions and other markers properly used, are crucial for the therapeutic to be followed or as stress markers of this entity, contributing to the instruction of health personnel and to the quality of medical care for the patients diagnosed with a preventable chronic disease. <![CDATA[<strong>MD. Lilia Caridad </strong><b>Lopez Rodriguez (1951-2015)</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: la diabetes mellitus es una entidad clínica resultado de la secreción deficiente de insulina que puede ser absoluta o relativa. El marcador bioquímico de la entidad es la hiperglucemia y es la causa de los síntomas característicos de su mal control. La hiperglucemia produce neuropatías, nefropatías, microangiopatía y macroangiopatía. Objetivo: describir el comportamiento de la vitamina E y antioxidantes endógenos en el estrés oxidativo por hiperglucemia crónica en el curso de la diabetes mellitus y las características de estos como antioxidantes. Conclusiones: el conocimiento actualizado de las acciones vitamínicas y otros marcadores debidamente utilizados, son determinantes en la terapéutica o como marcadores de estrés en dicha entidad y contribuyen a la preparación del personal de salud en la calidad de la asistencia médica a los pacientes diagnosticados de una enfermedad crónica prevenible.<hr/>Introduction: diabetes mellitus is a clinical entity resulting in poor insulin secretion that can be absolute or relative. Hyperglycemia is the biochemical marker of this entity and it is the cause of the characteristic symptoms of its poor control. Hyperglycemia causes neuropathies, nephropathies, microangiopathy and macroangiopathy. Objective: to describe the behavior of vitamin E and endogenous antioxidants in the oxidative stress due to chronic hyperglycemia in diabetes mellitus and the characteristics of these antioxidants. Conclusions: knowledge updating with respect of vitamins actions and other markers properly used, are crucial for the therapeutic to be followed or as stress markers of this entity, contributing to the instruction of health personnel and to the quality of medical care for the patients diagnosed with a preventable chronic disease.