Scielo RSS <![CDATA[Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1561-319420190003&lang=en vol. 23 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Nursing, essential bulwark for the development of public health in Vueltabajo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300356&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Clinical Laboratory in the continuous improvement of quality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300357&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Scholarships for student research work: a challenge for Cuban Medical Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300360&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Nursing Care in Pinar del Río: participation in International missions from 1970 to 1997]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300362&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: una característica que distingue a la Revolución Cubana es la solidaridad internacional que se ha materializado en diversos sectores de la sociedad, la salud entre estos. Objetivo: testimoniar la evolución histórica del internacionalismo en Enfermería y sus particularidades en Pinar del Río de 1972 a 1997. Métodos: se seleccionó una muestra intencional de 42 enfermeras y enfermeros que cumplieron misión internacionalista en el período de elección utilizando para la investigación el método dialéctico y el histórico mediante testimonios. Se elaboró un cuestionario para la recolección de información de los participantes seleccionados sobre tipo de misión, tiempo, país y vivencias más relevantes durante su desarrollo. Resultados: se constató que, en Pinar del Río, se destacaron mujeres que, sin ser enfermeras, curaban heridos y atendieron enfermos con la delicadeza propia de la mujer. En la etapa analizada muchos enfermeros pinareños, brindaron su ayuda solidaria en países de África, Asia y América en difíciles condiciones por conflictos bélicos y desastres naturales. Conclusiones: el internacionalismo en la Enfermería pinareña estuvo presente en todos los momentos históricos desde las guerras de independencia hasta la actualidad con una memorable y destacada participación, que debiera incorporarse a las modalidades docentes y sociales como promoción de los valores humanísticos de la Revolución.<hr/>ABSTRACT Introduction: a characteristic that distinguishes the Cuban Revolution is the international solidarity that has been materialized in various sectors of society, including health system. Objective: to witness the historical evolution of the nursing care international work and its distinctiveness in Pinar del Río from 1972 to 1997. Methods: an intentional sample of 42 nurses was chosen, those who completed international missions during the chosen period, dialectical and historical methods were applied to carry out the research through testimonies. A questionnaire was completed to collect information from the selected participants on the type of mission, time, country and most relevant experiences during their work abroad. Results: it was found that in Pinar del Río, women prevailed, who without even being graduate nurses, cured the wounded and cared for the sick with the delicacy proper to women. In the period analyzed, many nurses from Pinar del Río offered their assistance in countries of Africa, Asia and America in difficult conditions due to war conflicts and natural disasters. Conclusions: international nursing care missions in Pinar del Río were present in all historical moments from the wars of independence to the present with a memorable and outstanding participation, which should be incorporated into the teaching and social modalities as a promotion of the humanistic values of the Revolution. <![CDATA[Reliability and construct validity of the Perceived Stress Scale in medical students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300373&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: el estrés es un fenómeno contemporáneo que afecta a estudiantes de la Educación Superior, en Cuba no se encuentran instrumentos validados en el contexto nacional para su correcta evaluación. Objetivo: establecer las propiedades psicométricas en función de la fiabilidad y la validez de constructo de la Escala de Estrés Percibido en estudiantes de la carrera de Medicina de la provincia de Pinar del Río en el 2017. Métodos: estudio descriptivo, transversal, de evaluación tecnológica, realizado con estudiantes de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río durante el año 2017. Se trabajó con una muestra de 400 estudiantes de los seis años de la carrera. La aplicación de la Escala de Estrés Percibido permitió la obtención de información para la posterior validación en el contexto cubano. Resultados: se obtuvieron valores elevados (0,84) de Alfa de Cronbach, lo que demostró fiabilidad en el test. El análisis factorial obtuvo dos dimensiones o factores, obteniéndose correlaciones adecuadas entre los ítems pertenecientes a cada factor. Conclusiones: la Escala de Estrés Percibido presentó cualidades métricas adecuadas al ser validado en el contexto cubano demostrando ser fiable y con una estructura bifactorial en correspondencia con lo planteado por sus autores originales. Contar con este instrumento permite tener una herramienta para determinar la influencia del estrés en el proceso docente, los resultados académicos de los estudiantes e incluso cómo el claustro profesoral puede estar vinculado con la percepción de estrés por parte de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT Introduction: stress is a contemporary phenomenon that affects students of Higher Education. There are no validated instruments in the Cuban context for its correct assessment. Objective: to establish the psychometric properties as a function of the reliability and construct validity of the Perceived Stress Scale in medical students of Pinar del Rio province in 2017. Methods: descriptive, cross-sectional, technological evaluation study carried out with medical students from Pinar del Rio University of Medical Sciences during 2017. A sample of 400 students from the sixth academic year of medicine studies was chosen. The application of the Perceived Stress Scale allowed obtaining information for subsequent validation in the Cuban context. Results: high values (0.84) of Cronbach's Alpha were obtained, which demonstrated reliability in the test. Factor analysis obtained two dimensions or factors, achieving adequate correlations between the items belonging to each factor. Conclusions: the Perceived Stress Scale presented adequate metric qualities when validated in the Cuban context, proving to be reliable and with a bi-factor structure in correspondence with what was stated by its original authors. Using this instrument it is possible to determine the influence of stress in the teaching process, and the academic results of the students; as well as how the teaching staff can be linked to the perception of stress by the students. <![CDATA[Onychomycosis, predisposing factors, characteristics and associated dermatosis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300380&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: las infecciones fúngicas en piel, cabello y uñas son comunes a nivel mundial, en este marco, la onicomicosis constituye la enfermedad más prevalente de la que la provincia no es ajena. Objetivo: describir factores de riesgo, características y dermatosis asociadas en pacientes mayores de 18 años con onicomicosis en un área de salud. Métodos: estudio observacional, descriptivo y transversal en la consulta de Dermatología del Policlínico Universitario “Raúl Sánchez Rodríguez”, en el período 2017-2018. Resultados: predominó el sexo femenino (55,1 %) y el grupo de edades entre 40 y 59 años (43,8 %), el factor de riesgo predominante fue el empleo de calzado oclusivo (84,9 %). Predominó la localización en pies (unilateral) (45,9 %), la forma clínica lateral + superficial distal (33 %), así como de la onicolisis + incurvación (54,6 %) como principal alteración ungueal. La principal modificación ungueal fueron las líneas longitudinales (70,8 %), en cuanto a la consistencia un engrosamiento de las uñas (68,1 %), siendo la leuconiquia (47 %) y melnoniquia (36,8 %) las principales coloraciones detectadas. La tiña pedis (55 %) y la crural (10,8 %) fueron las dermatosis asociadas más frecuentes. Conclusiones: es importante el conocimiento del comportamiento clínico epidemiológico de las onicomicosis para de esta manera poder actuar y modificar los factores de riesgo e incidir sobre las dermatosis asociadas y de alguna manera disminuir la incidencia de onicomicosis.<hr/>ABSTRACT Introduction: fungal infections in skin, hair and nails are common worldwide, in this context, onychomycosis is the most prevalent disease where the province is no exception. Objective: to describe the risk factors, characteristics and associated dermatosis in patients older than 18 years old with onychomycosis in a health area. Methods: observational, descriptive and cross-sectional study conducted at Raúl Sánchez Rodríguez University Polyclinic, Dermatology Clinic during the period 2017-2018. Results: female sex predominated (55,1 %) and the age group between 40 and 59 years (43,8 %), the predominant risk factor was the use of occlusive footwear (84,9 %). Localization in feet (unilateral) (45,9 %), lateral plus distal superficial clinical type (33 %), as well as onycholysis plus incurvation (54,6 %) predominated as the main ungueal alteration. The main ungueal modification belonged to the longitudinal lines (70,8 %), in terms of consistency a thickening of the nails (68,1 %), with leukonychia (47 %) and melanonychia (36,8 %), which were the main colors detected. Tinea pedis (55 %) and crural (10,8 %) were the most frequent associated dermatosis. Conclusions: it is important to distinguish the clinical epidemiological behavior of onychomycosis in order to be able to act and modify the risk factors and influence of the associated dermatosis and in one way or another to reduce the incidence of onychomycosis. <![CDATA[Effectiveness of catgut implantation in patients with moderate and severe persistent bronchial asthma]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300387&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: el asma bronquial es una afección frecuente, considerada un problema sanitario por los altos índices de morbimortalidad. La falta de éxito de las terapias occidentales ha provocado que un elevado número de pacientes acudan a la Medicina Tradicional. La implantación de catgut en puntos de acupuntura es una de las técnicas más novedosas empleadas en el tratamiento de esta enfermedad. Objetivo: determinar la utilidad de la implantación de catgut en pacientes con asma bronquial persistente moderada o severa. Métodos: se realizó una investigación experimental de intervención y prospectiva en 82 pacientes con asma bronquial persistente moderada o severa que cumplieron los criterios de inclusión y exclusión, divididos al azar en dos grupos de igual cantidad. El grupo estudio recibió tratamiento farmacológico y acupuntural, con implantación de catgut en puntos seleccionados según el diagnóstico tradicional, en sesión mensual durante 6 a 8 meses. El grupo control solo recibió tratamiento farmacológico. Se comparó la evolución clínica, respuesta terapéutica y consumo de medicamentos en ambos grupos. Resultados: en el grupo estudio la evolución clínica fue favorable en el 61 % de los pacientes, necesitando hasta tres sesiones de tratamiento, y el 75 % disminuyó el consumo de medicamentos. La respuesta terapéutica fue buena en el 65,8 %. En el grupo control evolucionó favorablemente el 41,5 % y el 68,3 % aumentó el consumo de medicamentos. Conclusiones: se evidenció que la implantación de catgut como terapia alternativa en el asma bronquial persistente moderada o severa, es útil y acorta el período de tratamiento, así como disminuye el consumo de medicamentos.<hr/>ABSTRACT Introduction: bronchial asthma is a frequent condition; it is considered a health problem due to the high morbidity and mortality rates. The lack of success of Western therapies has caused a high number of patients to turn to Traditional Medicine. The implantation of catgut in acupuncture points is one of the newest techniques applied in the treatment of this disease. Objective: to determine the efficacy of catgut implantation in patients with Moderate or Severe Persistent Bronchial Asthma. Methods: experimental and prospective intervention research in 82 patients with moderate or severe persistent bronchial asthma who met the inclusion and exclusion criteria, randomly divided into two groups of equal numbers. The study group received pharmacological and acupunctural treatment, with implantation of catgut in chosen points according to the traditional diagnosis, following a monthly session from 6 to 8 months. The control group only included pharmacological treatment. The clinical evolution, therapeutic response and use of medications in both groups were compared. Results: in the study group the clinical evolution was favorable in 61 % of the patients, requiring up to three treatment sessions, and 75 % decreased the use of medications. The therapeutic response was good in 65,8 %. In the control group, 41,5% evolved favorably and 68,3 % increased the use of medications. Conclusions: it was evidenced that the implantation of catgut as an alternative therapy in moderate or severe persistent bronchial asthma is useful and shortens the treatment period, as well as reducing the use of medications. <![CDATA[Traditional medicine for lumbosacral conditions in the elderly]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300397&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: los métodos empleados por la Medicina Natural y Tradicional son terapéuticos, económicos e inocuos. La lumbalgia es una afección que padecen los adultos mayores en algún momento de la vida. Objetivo: determinar la efectividad de la medicina tradicional en afecciones lumbosacras en el adulto mayor, del Policlínico Universitario Pedro Borrás Astorga, en el período de septiembre de 2016 a junio de 2017. Métodos: se realizó una investigación observacional, analítica, de casos y controles, con un universo de 562 adultos mayores que asistieron a consulta de medicina tradicional con dolor lumbosacro, se seleccionó una muestra aleatoria simple de 200 pacientes, separados en dos grupos, de 100 cada uno, el de casos que recibió tratamiento con medicina tradicional y el grupo de controles tratado con medicina convencional; se utilizaron métodos teóricos, empíricos la revisión de la historia clínica, la escala de Oswestry e índice Womac, se aplicaron técnicas estadísticas (porciento y Chi cuadrado). Resultados: predominaron en ambos grupos las edades entre 60-64 años, el sexo femenino, la ocupación de ama de casa en las féminas y trabajador agrícola en los hombres, la evolución de los síntomas utilizando la medicina tradicional resultó satisfactoria en un 95 %, el 36 % utilizó de 3 a 6 sesiones con ventosas, el 52 % de 7 a 10 sesiones con ventosas, el 88 % recibió tratamiento con digitopuntura y un 48 % presentó gastritis como reacción adversa ante el tratamiento convencional. Conclusiones: la medicina tradicional resultó ser un tratamiento efectivo para los adultos mayores aquejados de afecciones lumbosacras.<hr/>ABSTRACT Introduction: the methods used by Natural and Traditional Medicine are therapeutic, economical and harmless. Low back pain is a condition the elderly suffer from at certain moments throughout their lives. Objective: to determine the effectiveness of traditional medicine in lumbosacral conditions in the elderly, at Pedro Borrás Astorga University Polyclinic, from September 2016 to June 2017. Methods: an observational, analytical, case and control research was carried out with a target group of 562 old people who attended a traditional medicine consultation with low back pain, a simple random sample of 200 patients was chosen, who were separated into two groups, of 100 each of cases treated with traditional medicine and the control group treated with conventional medicine; theoretical methods were used, empirical review of clinical history, Oswestry scale and Womac index, along with statistical techniques were applied (percentage and Chi-square). Results: in both groups the ages between 60-64 years predominated, female sex prevailed, the occupation of housewives in women and agricultural workers in men, the development of symptoms using traditional medicine was satisfactory in 95 %, 36 % needed from 3 to 6 sessions with cups, 52 % from 7 to 10 sessions with cups, 88 % underwent treatment with acupressure and 48 % suffered from gastritis as an adverse reactions regarding the conventional treatment. Conclusions: traditional medicine proved to be an effective treatment for the elderly suffering from lumbosacral conditions. <![CDATA[From Klinberg to date: higher education and the demands on evaluation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300407&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: en el proceso de evaluación de los aprendizajes, ha estado implícita la necesidad del carácter desarrollador e integrador tanto en el ámbito internacional como en el nacional. Objetivo: establecer recomendaciones metodológicas a partir de una concepción integradora de la evaluación de los aprendizajes desde la disciplina Formación Pedagógica General. Desarrollo: para ir hacia la excelencia en la dirección del Proceso Pedagógico Áulico, es necesario que creación sea un incentivo en todos los factores que intervienen en el sistema educacional. Los profesores y estudiantes son protagonistas directos del proceso de evaluación, otros evaluadores externos están más alejados del proceso y muchas veces la teoría prima sobre la práctica y viceversa, de lo que se trata es de cumplimentar este principio (unidad teoría práctica) y que el acto de evaluación del aprendizaje constituya un potenciador de procesos pedagógicos de excelencia, de calidad, lo que tributará a instituciones y sistemas educativos eficaces. Conclusiones: la imbricación de la evaluación de los aprendizajes en el trabajo metodológico, es una necesidad de evaluados y evaluadores, que debe partir de redimensionar las funciones de la enseñanza en pos de una concepción integradora que conduzca al cumplimiento de las recomendaciones metodológicas desde sus dimensiones e indicadores y que manifiesten la unidad de lo afectivo-cognitivo-valorativo en el accionar de los evaluados.<hr/>ABSTRACT Introduction: in the process of evaluation of learning, the need for a developing and integrating character has been implicit in both the international and national spheres. Objective: to establish methodological recommendations based on an integrative conception of the evaluation of learning from the discipline of General Pedagogical Formation. Development: in order to move towards excellence in the direction of the Aulic Pedagogical Process, it is necessary that creation be an incentive comprise all the factors that intervene in the educational system. Professors and students are direct protagonists of the evaluation process, other external evaluators are farther away from the process, and many times theory takes precedence over practice and vice versa. The idea is to fulfill this principle (theory-practical unit), and that the act of evaluating learning process constitutes an enhancer of the pedagogical processes of excellence, and its quality, which will contribute to the effective educational institutions and systems Conclusions: the bridging of evaluation of the teaching-learning process in the methodological work is a need for the evaluators and for those assessed, who must begin by resizing the functions of teaching to search for an integrative conception that leads to the fulfillment of the methodological recommendations from their dimensions and indicators, as well as making evident the unity of the affective-cognitive-value in the actions of those assessed. <![CDATA[Collective of Speech Therapists: a view from the initial and permanent training of these specialists]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300418&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: el funcionamiento del colectivo logopédico constituye una necesidad para dar respuesta a la formación inicial y permanente de los profesionales de la carrera Logopedia. Objetivo: analizar la pertinencia del colectivo logopédico para la formación inicial y permanente del logopeda. Métodos: estudio de corte pedagógico donde se utilizaron métodos del nivel teórico, empírico y estadístico que permitieron recopilar, interpretar y procesar la información relacionada con la temática. Resultados: el estudio reveló la pertinencia que presenta el colectivo logopédico para la formación inicial y permanente del logopeda mediante el cumplimiento de las funciones: organizativa, docente-metodológica, superación e investigación, lo que favorece el desarrollo de la lengua materna, la prevención, el diagnóstico y la atención logopédica integral de los trastornos del lenguaje y la comunicación. Conclusiones: se implementó una estrategia didáctico-metodológica que identifica el colectivo logopédico como subsistema o nivel organizativo de base de la especialidad de Logopedia.<hr/>ABSTRACT Introduction: the implementation of the collective of speech therapists is a necessity in order to take actions to the opening of the courses of studies and continuing training of professionals in the Logopedics studies. Objective: to analyze the significance of the speech therapists collective for the opening of the study courses and continuing training of these specialists. Methods: a pedagogical study in which theoretical, empirical and statistical methods were used to collect, interpret and process information related to the subject. Results: the study revealed the significance of the speech-language therapists collective for the initial and permanent training of the speech-language specialist through the accomplishment of the following functions: organizational, teaching-methodological, development and research, which favors the improvement of the mother tongue, prevention, diagnosis and comprehensive speech-language along with communication disorders. Conclusions: a didactic-methodological strategy was implemented that identifies the speech therapists collective as a subsystem or basic organizational level of the specialty. <![CDATA[Computerization of medical records in dental clinics]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300427&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: las nuevas tecnologías de la Informática y las comunicaciones han impactado en todas las áreas de la vida del ser humano y con especial énfasis en el sector de salud pública. El proceso de informatización de salud es abarcador en su concepción y en su proyección. Objetivo: implementar una aplicación informática para la gestión de la información de los procesos de registros médicos en el área de admisión de las clínicas estomatológicas Policlínico Universitario “Pedro Borrás Astorga” y Clínica Estomatológica Docente “Antonio Briones Montoto Métodos: la investigación obedece a un estudio de investigación-desarrollo tecnológico que tiene como objetivo desarrollar el prototipo de una aplicación informática para la gestión de los procesos de registros médicos empleando las tecnologías de la información y las comunicaciones. Resultados: uno de los retos de esta investigación es implementar un sistema para los centros de salud de estomatología mediante el análisis, diseño y elaboración, de una aplicación informática agradable al usuario, que ayudará al personal de salud a mejorar los procesos de inscripción del paciente, agenda de turnos, agenda servicio y archivo, siendo esta una herramienta informática implementada sobre plataforma web que da solución al problema a resolver en la entidad. Conclusiones: este proceso de informatización del sector lo constituye el paciente y se garantiza la calidad, oportunidad y consistencia de la información, que redundará en un incremento continuo y sostenido de la calidad en la atención médica, así como aporta resultados y apoyo a la toma de decisiones.<hr/>ABSTRACT Introduction: new information and communications technologies have impacted all areas of human life, with special emphasis on the public health sector. The informatization process of health system is comprehensive in its conception and projection. Objective: to implement a computer application for the management of information from the medical records processes in the area of admission of Pedro Borrás Astorga University Polyclinic and Antonio Briones Montoto Teaching Dentistry Clinic. Methods: the research complied with a technological- development research which was aimed at developing the prototype of a computer application for the management of the medical record processes using information and communication technologies, from the study of the current needs and shortcomings of this service. The target group of the study was constituted by the Dentistry Clinics of the country and the chosen sample belongs to the pilot institutions: Pedro Borrás Astorga University Polyclinic and Antonio Briones Montoto Teaching Dentistry Clinic, both from Pinar del Río municipality. Results: one of the challenges of this research is to implement a system for dentistry health-care centers through the analysis, design and development of a user-friendly computer application that will help health personnel to improve the processes of patient registration, shift schedule, agenda service and archive, being this an implemented computer tool on a web platform that provides a solution to the problem to be solved in the entity. Conclusions: the process of computerization of the health sector is aimed at the patient and guarantees the quality, suitability and consistency of information, which will result in a continuous and sustained increase in the quality of medical care, in order to achieve results and for decision making. <![CDATA[Relations of the didactic model of the teaching-learning process regarding the software design with a project approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300435&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: los avances tecnológicos y el proceso de informatización en el sector de la salud, han propiciado la necesidad de formar profesionales capaces de desarrollar herramientas y aplicaciones en lo que la carrera Sistemas de Información en Salud juega un papel esencial, sin embargo, sus egresados, manifiestan insuficiencias para la práctica de sus contenidos. Objetivo: determinar los componentes y relaciones de un modelo didáctico sustentado en la utilización del método de proyecto, que perfeccione el proceso de enseñanza-aprendizaje del diseño de software relacionados con bases de datos, desde la asignatura Ingeniería y Gestión de Software, en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Métodos: la investigación siguió el enfoque metodológico general dialéctico-materialista, que permitió utilizar métodos teóricos tales como análisis y síntesis, inducción y deducción, el enfoque de sistema y la modelación. Resultados: se logró determinar las relaciones en el modelo didáctico que contribuye a la teoría desde sus componentes esenciales y formas de relación que enriquecen la Didáctica de la Informática a partir de la propuesta de nuevas etapas para el desarrollo del proceso que se estudia, que integran las etapas del método de proyecto y del diseño de software. Conclusiones: la aplicación de este modelo le confiere a este proceso un carácter sistémico, integrador, secuenciado y contextualizado.<hr/>ABSTRACT Introduction: technological advances and the process of computerization in the health sector, have led to the need to train capable professionals developing tools and applications where Health Information Systems studies play an essential role, however, its graduates, present insufficiencies for the practice of its contents. Objective: to determine the components and relationships of a didactic model based on the use of the project method, which improves the teaching-learning process of software design related to databases, from the subject Software Engineering and Management, at Pinar del Río University of Medical Sciences. Methods: the research followed the general dialectical-materialistic methodological approach, which allowed the use of theoretical methods such as analysis and synthesis, induction and deduction, system approach and modeling. Results: it was possible to determine the relationships in the didactic model that contributes to the theory from its essential components and forms of relation that enrich the Didactics of Informatics from the proposal of new stages and for the development of the process under study, which integrate the stages of the project method and the software design. Conclusions: the application of this model gives to this process a systemic, integrating, sequenced and contextualized nature. <![CDATA[Use of information technology and communications in the nursing career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300446&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: las nuevas tecnologías favorecen el desarrollo científico técnico de la sociedad, por lo cual se deben asimilar en el proceso enseñanza aprendizaje por los estudiantes de la carrera. Objetivo: caracterizar el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones por los estudiantes de la carrera Licenciatura en Enfermería de la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río entre enero y marzo de 2018. Métodos: estudio observacional, descriptivo, y transversal en los estudiantes de segundo año de licenciatura en Enfermería. Se emplearon métodos teóricos y empíricos. Se aplicaron medidas estadísticas como frecuencia absoluta y relativa porcentual. Resultados: se encontró que el 23,5 % no poseía acceso a ningún medio informático. La mitad del universo de estudio expresó poseer un teléfono móvil con sistema operativo Android o iOS. El 59,3 % de los estudiantes no empleaban la conexión institucional a Internet, el 23,5 % la emplea para fines docentes. El 76,5 % refirió utilizar las conferencias y materiales complementarios digitalizados para el estudio; el 46,9 % empleó tanto los medios digitales, como los convencionales. El 12 % de los estudiantes expresó que no encuentran útiles los medios informáticos para el aprendizaje. Conclusiones: Se encontró utilidad en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el proceso docente, los cuales poseen con elevado acceso; donde los teléfonos inteligentes, son las más empleadas, existiendo una pobre utilización del Internet para el proceso docente e investigativo. Los materiales en soporte digital son ampliamente empleados para el estudio.<hr/>ABSTRACT Introduction: new technologies favor the scientific and technical development of society, which is why they must be assimilated in the teaching-learning process by the students of the career. Objective: to characterize the use of information and communication technologies by students of the Degree in Nursing at the University of Medical Sciences of Pinar del Río between January and March 2018. Methods: observational, descriptive, and cross-sectional study in second-year undergraduate students in Nursing. Theoretical and empirical methods were used. Statistical measures were applied as absolute frequency and relative percentage. Results: it was found that 23,5 % did not have access to any computer medium. Half of the study universe said they own a mobile phone with an Android or iOS operating system. 59,3 % of the students did not use the institutional Internet connection, 23,5 % used it for teaching purposes. 76,5 % reported using conferences and complementary materials digitized for the study; 46,9 % used both digital and conventional media. 12 % of the students expressed that they do not find the computer media useful for learning. Conclusions: It was found useful in the use of Information and Communication Technologies in the teaching process, which have high access; where smartphones are the most used, there is a poor use of the Internet for the teaching and research process. The materials in digital support are widely used for the study. <![CDATA[Historical evolution of the training of Bachelors in Nursing Care in Pinar del Río, 1982-2017]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300454&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: la Enfermería surge con el origen de la humanidad y ella se ha desarrollado hasta llegar a ser considerada como la Ciencia del cuidado. Por la importancia social y humana que tiene la formación de los profesionales de este sector, para entregar a la sociedad un egresado que responda a sus exigencias. Objetivo: analizar la evolución histórica de la formación de Licenciados en Enfermería en Pinar del Río desde 1982 hasta el 2017. Métodos: se realizó una investigación descriptiva. El universo estuvo constituido por 797 sujetos, distribuidos en 434 profesores y 363 graduados. Se utilizó un muestreo probabilístico de 180 personas constituido por 100 profesores y 80 graduados. Se aplicaron entrevistas no estandarizadas y cuestionarios elaborados por las autoras. Se abordaron las variables: modelos de formación, total de graduados, atributos escolares, planes de estudios; centros docentes y profesores. Se aplicó el método estadístico descriptivo. Desarrollo: durante la etapa analizada se han implementado tres modelos formativos con diferentes características en los planes de estudio que permitió el desarrollo vertiginoso de la profesión, graduando del Curso Regular Diurno 2537, del Curso para Trabajadores 1650 y del Nuevo Modelo Pedagógico 1814 egresados. Conclusiones: han ocurrido profundas transformaciones en la evolución histórica de la formación de Licenciados en Enfermería en Pinar del Río, logrando alcanzar 6 001 egresados, con un perfil amplio, comprometido en preservar, mejorar y restablecer la salud del ser humano, la familia y la comunidad.<hr/>ABSTRACT Introduction: nursing arises with the origin of humanity and it has developed to be considered as the Science of care. Because of the social and human importance of the training of professionals in this sector, the society is provided with a graduate who responds to its demands. Objective: to analyze the historical evolution of the training of the Graduates in Nursing Care in Pinar del Río province from 1982 to 2017. Methods: a descriptive research was carried out. The target group consisted of 797 subjects, distributed in 434 professors and 363 graduates. A probability sample of 180 people was established, made up of 100 professors and 80 graduates. Non-standardized interviews and questionnaires elaborated by the authors were applied. The variables addressed were: training models, total of graduates, school attributes, curricula, schools and professors. The descriptive statistical method was applied. Development: during the period analyzed, three training models with different characteristics were implemented in the curricula that allowed the dizzying development of the profession, graduating from the Regular Day Course 2537, from the Course for workers 1650 graduates and the New Pedagogical Model reached 1814 graduates. Conclusions: there have been intense transformations in the historical evolution of the training of Bachelors in Nursing Care in Pinar del Río, reaching 6 001 graduates, with a broad profile, committed to preserving, improving and restoring the health of the human being, the family and the community as well. <![CDATA[Historical notes of the University Student Federation in the medical university of Pinar del Río: first part]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300463&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: poco se ha indagado sobre el origen y desarrollo de la Federación Estudiantil Universitaria en la provincia y universidad médica pinareña. Acudir a aquellos que iniciaron, fundaron y continuaron el trabajo de la organización estudiantil constituye premisa impostergable para conocer su historia. Objetivo: testimoniar la historia de la Federación Estudiantil Universitaria en la universidad médica pinareña. Métodos: se utilizaron los métodos teóricos: histórico-lógico, inductivo-deductivo y análisis y síntesis, y métodos empíricos como la revisión documental y recolección testimonial. Desarrollo: se entrevistaron a ocho profesionales del sector salud que dirigieron la organización durante su etapa de estudiantes, se recopiló material de consulta obligada para estudiantes, dirigentes de las organizaciones estudiantiles y campus universitario en general, desde primeros representantes de la Federación Estudiantil Universitaria en la provincia en 1968 hasta la actualidad. Conclusiones: los logros de la Federación Estudiantil Universitaria son innegables, y se sustentan en el accionar de jóvenes que no dejaron caer las banderas conquistadas, no en vano se ha dicho que la historia la hacen las masas, pero también los hombres que las dirigen.<hr/>ABSTRACT Introduction: little research has been done on the origin and development of the University Student Federation, in the province and medical university of Pinar del Río. Going to those who initiated, founded and continued the work of this student organization is a necessary premise to know its history. Objective: to bear witness to the history of FEU in the medical university of Pinar del Río. Methods: theoretical methods such as historical-logical, inductive-deductive and analysis and synthesis, along with empirical methods such as documentary review and testimonial collection. Development: eight professionals from the health sector were interviewed, who ruled the organization during their time as students, compiling mandatory reference material for students, leaders of student organizations and university campus in general, moving from the first representatives of the FEU in the province from 1968 to the present. Conclusions: the achievements of the FEU are undeniable, and are based on the actions of young people who did not drop the conquered flags, not in vain it has been said that history is made by the masses, but also by the men who lead them. <![CDATA[Tooth cyst in the multidisciplinary dentistry-pediatric care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300473&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: el quiste dentígero es el segundo tipo de quistes odontogénicos más frecuente y de etiología aún desconocida que comprende cerca del 20 % de todos los quistes encontrados en los maxilares. Por lo general, está relacionado con la corona de uno o varios dientes no erupcionados. Su gran potencial de crecimiento conduce a asimetrías, parestesia, desplazamiento dentario y hasta transformación neoplásica por lo que la actitud terapéutica ante el mismo, reviste singular importancia. Presentación del caso: se presenta el caso clínico de un paciente de seis años de edad, raza blanca, con antecedentes de salud que acude a la consulta de Ortodoncia por presentar alteraciones en el brote de los incisivos superiores, al examen bucal presenta dentición mixta temprana con dientes 21 y 22 ubicados de forma adecuada, con persistencia de dientes temporales en zona contralateral, en Rayos X panorámico se observa amplia zona radiolúcida con dientes 11 y 12 incluidos en posición horizontal. Se optó por la modalidad de tratamiento que requiere este caso Conclusiones: con el tratamiento realizado se logró eliminar el quiste dentígero, así como restablecer la oclusión dentaria funcional y estética. La relevancia científica del caso consiste en que esta condición es más común en la segunda y tercera década de vida, por lo que se considera una enfermedad rara en niños.<hr/>ABSTRACT Introduction: the tooth cyst is the second most frequent type of odontogenic cysts and still unknown etiology that comprises about 20% of all cysts found in the jaws. It is usually related to the crown of one or more unerupted teeth. Its great growth potential leads to asymmetries, paresthesia, dental displacement and even neoplastic transformation, so that the therapeutic attitude towards it is of singular importance. Case Report: a 6-year-old white patient with a health history who came to the orthodontic practice for presenting alterations in the outbreak of the superior incisors, the oral examination showed early mixed dentition with teeth 21 and 22 properly located with persistence of temporary teeth in contralateral zone, in panoramic X-rays it was observed a wide radiolucent zone with teeth 11 and 12 included in horizontal position. The treatment modality required in this case Conclusions: with the treatment carried out, the dentigerous cyst was early eliminated, reestablishing the functional aesthetic dental occlusion. The scientific relevance of the case is that this condition is more common in the second and third decade of life, being considered a rare pathology in children. <![CDATA[Retroperitoneal Malignant Pheochromocytoma]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000300480&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: la neoplasia más común y mejor conocida de la médula adrenal es el feocromocitoma benigno, que puede definirse como un paraganglioma de la médula suprarrenal, el cual puede secretar catecolaminas del tipo, norepinefrina, epinefrina o ambas. Presentación de caso: paciente femenina de 36 años, de raza blanca, con antecedentes de salud, valorada por dolor lumbar no irradiado, que se aliviaba espontáneamente, con cifras tensionales al ingreso de 170/100 mm de Hg, la ecografía informa la presencia de tumor retroperitoneal, se realiza exéresis quirúrgica del tumor, durante el transoperatorio la paciente sufre inestabilidad hemodinámica, con hipotensión, taquicardia y parada cardiorrespiratoria, que logra recuperarse. La paciente fallece en las primeras seis horas del postoperatorio en un cuadro de shock. Conclusiones: el feocromocitoma maligno constituye solo el 10 % de estas neoplasias, siendo una tumoración infrecuente en nuestro medio, motivo por el cual se consideró pertinente su presentación. El diagnóstico se realizó por estudio histológico, planteándose el feocromocitoma maligno. Se presentó un caso clínico de feocromocitoma maligno suprarrenal, pretendiendo con ello aportar un mayor conocimiento de esta neoplasia.<hr/>ABSTRACT Introduction: the most common and best-known neoplasm of the adrenal medulla is benign pheochromocytoma, which can be defined as a paraganglioma of the adrenal medulla, which may secrete catecholamine of the types of norepinephrine, epinephrine, or both. Clinical case: a 36-year-old, white race, female patient with a health history, assessed for a non-irradiated lumbar pain, which was spontaneously relieved, a blood pressure of 170/100 mm Hg at admission, the ultrasound reported the presence of a retroperitoneal tumor, the surgical exeresis of the tumor was performed, during the trans-operative stage the patient suffered from hemodynamic instability, hypotension, tachycardia and cardio-respiratory arrest, which was managed to her recovery. The patient dies in the first 6 hours as a consequence of a postoperative shock. Conclusions: malignant pheochromocytoma constitutes only 10 % of these types of neoplasm, being an infrequent tumor in our environment; its report was significant to be presented. The diagnosis was made by histological study, considering malignant pheochromocytoma. A clinical case of adrenal malignant pheochromocytoma was reported, with the intention of contributing to the acquisition of a better management in relation to this type of neoplasm.