Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020160002&lang=en vol. 16 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>The ethics among the professionals of the different disciplines of the Health</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b><b>Affectivity in Women with Depressive Disorders through Rorschach Test</b></b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realizó una investigación descriptiva con el objetivo de caracterizar la esfera afectiva de mujeres diagnosticadas con trastornos depresivos, en el período comprendido entre 2012 y 2015. La muestra estuvo conformada por 46 mujeres residentes en la provincia de Camagüey, seleccionadas de manera intencional, a partir de los criterios establecidos por los autores del estudio. Se aplicó el Psicodiagnóstico de Rorschach, según la codificación e interpretación del Sistema Comprehensivo de Exner. Como principales resultados se obtuvo que, en la mayoría de las mujeres, predominó la combinación del Índice de depresión negativo y el Índice de inhabilidad social positivo, el estilo vivencial coartado e introversivo, proporción afectiva baja y Lambda alta.<hr/>A descriptive study was conducted to characterize the affective sphere of women diagnosed with depressive disorders during a period between 2012 and 2015. The sample consisted of 46 women living in Camagüey, who were selected intentionally using criteria established by the investigation authors. A Rorschach Test was applied, with regard to the encoding and interpretation of Exner´s Comprehensive System. Results suggested that most women exhibited a combination of the negative depression index and the positive social disability index, constricted and introversive experiential style, low affective proportion and high Lambda. <![CDATA[<b><b>Child Abuse at an Ecuadorian School in Ambato</b></b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Introducción: El maltrato infantil se define como el abuso y la desatención de que son objeto los menores de 18 años; incluye el maltrato físico o psicológico, abuso sexual, desatención, negligencia y explotación comercial o de otro tipo que puedan causar un daño a la salud, al desarrollo o la dignidad del niño, y poner en peligro su supervivencia, en el contexto de una relación de responsabilidad, confianza o poder. Método: Se realizó un estudio prospectivo, con enfoque cuali-cuantitativo, modalidad de campo, descriptivo, analítico y longitudinal en la escuela Manuela Espejo del cantón Ambato, provincia Tungurahua, Ecuador, durante el periodo 2013-2015 con el objetivo de determinar la incidencia de maltrato infantil y brindarle la atención o tratamiento adecuado. Resultados: El 7,67 % de los niños eran maltratados, predominó el sexo masculino con un 74 %, fundamentalmente en el medio familiar con un 52,17 % en la modalidad de maltrato psicológico en un 62,16 %. Conclusiones: La violencia infantil, continúa siendo un problema a nivel internacional. La asistencia continua a las víctimas del maltrato y a sus familias puede ayudar a reducirlo y a paliar sus consecuencias.<hr/>Introduction: Child abuse is defined as mistreatment and neglect of children who are under 18. It includes physical or psychological abuse, sexual abuse, neglect, negligence and commercial exploitation or any other kind of exploitation that may cause damage to children´s health, physical development or dignity, and may endanger their survival in the context of a relationship of responsibility, trust or power. Method: A prospective, descriptive, analytical, longitudinal study was conducted using qualitative and quantitative approaches at Manuela Espejo School in Canton Ambato, Tungurahua province, Ecuador, during the period of 2013-2015 in order to determine the incidence of child abuse and provide adequate care or treatment. Results: 7.67% of children were abused; of those, males predominated at 74%. The abuse took place mainly in the family environment (52.17%) in the form of psychological maltreatment (62.16%). Conclusions: Child abuse remains a problem internationally. Continuous assistance to victims of abuse and their families can help reduce and mitigate its consequences. <![CDATA[<b>Conversational Reformulation in Older Adults</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo determinar los tipos de actividades de reformulación conversacional que aparecen en conversaciones en adultos mayores con diferentes niveles de desempeño cognitivo: normales y trastorno cognitivo leve, a partir de una tarea de construcción de un discurso narrativo-argumentativo. Desde una perspectiva de investigación cualitativa, se obtuvo un corpus de 4 entrevistas, que fue codificado con la ayuda del software ATLAS.ti lo que permitió la generación de conceptos y el desarrollo de explicaciones a partir de los datos, los que fueron contrastados con el marco teórico disponible. Los resultados indicaron que los hablantes realizaron actividades de auto-reformulación auto-iniciada, auto-reformulación iniciada por otro y hetero-reformulación derivada del auto-inicio. Las dos primeras se redujeron en los hablantes identificados con trastorno cognitivo leve, mientras que el último tipo de actividad fue el más frecuente y dominante en la conversación. Los hablantes con trastorno cognitivo leve realizaron reformulaciones que no corregían o adecuaban el discurso, por lo que no cumplieron con la finalidad de la reparación.<hr/>This study aimed to determine the types of activities of conversational reformulation that occur during oral dialogues with older adults who have varying levels of cognitive performance. Study participants, who ranged between normal cognitive function and mild cognitive impairment, were given the task of constructing a narrative-argumentative dialogue. For qualitative investigation purposes, a corpus of four interviews was obtained. Each series of interviews were encoded using ATLAS.ti software which generated linked concepts and explanations from the data. Findings were then compared with the available theoretical framework. The results indicated that participants exhibited three modes of reformulation technique: self-initiated self-reformulation activities; self-reformulation started by another person; and hetero-reformulation derived from self-start. The first two were reduced in speakers exhibiting mild cognitive impairment, while the latter was the most frequent and dominant mode in the conversation. Speakers with mild cognitive impairment executed reformulations that did not correct or enhance the speech, and as such did not meet the purpose of reformulation. <![CDATA[<b>Psychological impact of dentomaxillofacial anomalies and orthodontic treatment in children and adolescents</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la actualidad se habla de la anomalía dentomaxilofacial como una enfermedad inherente a la civilización, cuya prevalencia varia en las distintas partes del mundo, el alto índice se relaciona a la heterogeneidad genética. Estas anomalías tienen una etiología multifactorial donde intervienen diversos factores internos o externos, que provocan variabilidad en su forma de presentación; cada una tiene características muy particulares y diversos grados de complejidad a la hora de ser tratadas, sin embargo poseen un aspecto común, afectan por lo general la estética y la psiquis de los pacientes que las padecen. Con el objetivo de determinar afectaciones psicológicas en niños y adolescentes con anomalías dentomaxilofaciales se realizó un estudio no experimental descriptivo transversal. Se ejecutó en dos etapas y se emplearon métodos empíricos la recolección de la información a través de interrogatorio y examen clínico, incluido el Test Auto reporte vivencial para determinar la afectación psicológica del niño o adolescente. Se evidenció que los adolescentes resultaron ser afectados psicológicamente en presencia de anomalías de origen dentario.<hr/>Presently, while prevalence varies in different parts of the world, dentomaxillofacial anomaly is regarded as a disease of our civilization. Its high rate is related to genetic heterogeneity. These anomalies have a multifactorial etiology since various internal or external factors that cause variability in its presentation are involved. Each of these anomalies has unique characteristics and varying degrees of complexity when being treated. However, they have a common feature: they usually affect the aesthetics and psyche of patients who suffer from them. In order to determine the psychological effects of dentomaxillofacial anomalies in children and adolescents, a non-experimental, descriptive, cross-sectional study was conducted. It was carried out in two stages and empirical methods were used for collecting information through interview and clinical examination, including Experiential Self-Report to determine the psychological effects in the child or adolescent. Through this study, adolescents were found to be affected psychologically in the presence of anomalies of dental origin. <![CDATA[<b>Status and Prospects of the New Ethical Model of Nursing in Minimal Access Surgical Services</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los avances científico-tecnológicos han abierto una brecha en cuanto a los tratamientos médicos y los valores morales que deben sustentar la atención de salud. El profesional de enfermería no está exento de estos peligros, por lo que se ha generado un nuevo modelo ético que se integre al proceso de atención de enfermería. Con el objetivo de determinar los conocimientos y opiniones de estos profesionales, del área de cirugía de mínimo acceso, acerca de la aplicación del modelo en el contexto de estos servicios, se diseñó una investigación de tipo observacional descriptiva con empleo de metodología cualitativa. Como técnica de exploración se usó la entrevista en profundidad, así como un panel de expertos para la construcción de la guía de entrevista. Se entrevistó a 34 enfermeras que laboraban en el Centro Nacional de Cirugía de Mínimo Acceso durante el período del estudio (septiembre a diciembre de 2013). Se concluye que la práctica de la cirugía de mínimo acceso es propicia para que médicos y enfermeras hagan una mayor observancia del derecho de autonomía de los pacientes. Se reconoce la capacidad de este personal para tomar decisiones independientes de los médicos en cuanto a las acciones de cuidado, lo que implica una mayor responsabilidad.<hr/>Scientific and technological advances have opened a gap between medical treatments and the moral values that should support health care. The nurse is not exempt from these dangers. As such, a new ethical model that integrates to the process of nursing care has emerged. In order to determine the knowledge and opinions of the professionals who work in minimal access surgery services on the implementation of this model, a descriptive, observational study was designed utilizing qualitative methodology. In-depth interviewing was used as the primary testing technique. A panel of experts from the National Center of Minimal Access Surgery was consulted to develop the interview guide. Thirty-four nurses from the National Center for Minimal Access Surgery were interviewed over the course of the study period (September through December 2013). Results suggest that the setting of minimal access surgery is conducive to medical professionals making greater observance of the right to patient autonomy. The ability of this staff to make independent decisions regarding medical care action is recognized, which implies greater responsibility. <![CDATA[<b>Informed Consent in Major Lower Limb Amputations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza la investigación con el objetivo de perfeccionar la obtención del consentimiento informado en las amputaciones mayores de causa vascular en el Servicio de Angiología del Hospital Universitario Manuel Ascunce Domenech. Se constató debilidades en la institucionalización del consentimiento informado y específicamente en el caso de tales amputaciones. Se utilizaron métodos y técnicas del nivel empírico: encuestas a 30 pacientes con riesgo inminente de amputación. El 64% eran mayores de 65 años, 73 % femeninos, todos escolarizados y 73% residentes urbanos. Los resultados más relevantes fueron: que el 54% de los pacientes manifestaron debe existir consentimiento en la aceptación de la amputación, aunque un grupo no despreciable el 37% declinó este derecho a favor de sus familiares. A los médicos se les realizó una entrevista y aunque no hubo unanimidad de criterios, todos coincidieron en que debía legislarse este consentimiento, como parte del perfeccionamiento de los servicios de salud.<hr/>Research is conducted to improve the process of obtaining informed consent for major amputations due to vascular causes in the Angiology Service of the Manuel Ascunce Domenech Teaching Hospital. Deficiencies were identified in the institutionalization of informed consent protocols, most specifically as they relate to major lower limb amputations. Empirical methods and techniques were used. Thirty patients at imminent risk of amputation were surveyed by questionnaire methods; 64% of those surveyed were of 65 years of age, 73% were female, all of them had an average educational level, and 73% were urban residents. The results indicated that 54% of patients recognized the importance of informed consent in cases of amputation, although a rather considerable group (37%) declined this right for their families. Physicians were also interviewed and, although there was no unanimity of criteria, all of them considered that this consent should be legislated as part of the improvement of health services. <![CDATA[<b>Development of Speaking in English for Specific Purposes in the Medical career</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la educación médica cubana se ha diseñado un currículo para el cumplimiento de su encargo social donde se inserta la enseñanza del inglés. Actualmente constituye una prioridad trabajar en la búsqueda de estrategias que favorezcan el perfeccionamiento idiomático de los egresados, en este sentido se desarrolló una investigación en la Filial de Ciencias Médicas de Colón con el objetivo de desarrollar la expresión oral en el inglés con fines específicos en el tercer año de la carrera de Medicina. Se emplearon métodos como el análisis de documentos, la observación participante, y los registros anecdóticos. El sistema de actividades aplicado favorece la negociación de significados, toma de riesgos, mayor precisión al expresar ideas, así como el acercamiento del uso del idioma en situaciones reales con lo cual se logra mayor motivación, objetividad del aprendizaje e independencia, al emplear las habilidades lingüísticas para su desempeño profesional.<hr/>In Cuban medical education, a curriculum in which English is integrated, is designed to fulfill a social mission. Presently, it is a priority to identify strategies that support the idiomatic improvement of graduates. To this end, an investigation was developed in the University of Medical Sciences of Matanzas at Colon Campus with the objective of developing speaking in English for Specific Purposes in the third-year of the medical program of study. Methods such as document analysis, participant observation, and review of anecdotal records were used. The resulting system of activities favors the negotiation of meaning, risk-taking, improved precision to express ideas and the expanded use of English language in real situations. This results in greater motivation, learning objectivity and independence to use language skills for their professional performance. <![CDATA[<b>Curricular Assessment of the subject Family Comprehensive Attention</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: El Plan D de la carrera de Estomatología concibe la existencia de una disciplina principal integradora denominada Estomatología Integral, sobre la base de la concepción de interdisciplinariedad y la mayor flexibilización curricular. Objetivo: Realizar una valoración de la asignatura Atención Integral a la Familia II del plan D de la carrera de Estomatología. Métodos: Se realizó un estudio descriptivo transversal en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Camaguey en Mayo 2015, mediante el análisis documental del plan de estudio D y programa de la disciplina integradora, se exploraron criterios de profesores sobre las potencialidades y limitaciones del diseño curricular. Fueron encuestados directivos del proceso docente y profesores de experiencia. Resultados: En los objetivos instructivos de la carrera no se incluye el referente a la Estomatología Legal, pero está recogido en los problemas de salud, en los modos de actuación del modelo del profesional y en los objetivos del 4to año donde se imparte la asignatura. La formulación del primer objetivo instructivo se considera muy general y amplia. Conclusiones: La ubicación de la asignatura es correcta en la malla curricular. Tiene suficientes horas de Educación en el trabajo y es adecuada la proporción de las actividades teóricas; como aspectos negativos contenido resalta la extensión y amplitud del tercer tema y la escasez y pobre actualización de la literatura docente.<hr/>Introduction: The Curriculum D of Dentistry career conceives the existence of a main integrated discipline called Comprehensive Dentistry on the basis of the multi-disciplinary conception and the most curricular flexibility. Objective: To make an assessment of the subject Family Comprehensive Attention II Curriculum D of Dentistry career. Methods: A descriptive-transverse study was performed in the Dentistry Faculty of the University of Medical Sciences in May 2015 by means of the documentary analysis of the Curriculum D and the syllabus of the comprehensive discipline, different professors´criteria were explored about the potencialities and limitations of the curricular design. The board of directors of the teaching process as well as experienced professors were interviewed. Results: The instructive objectives of the career are not included in Legal Dentistry but they are taken into account when dealing with heath problems, the ways of behavior of the future professional and the objectives of the 4th-year subject. The formulation of the first instructive objective is considered very general and broad. Conclusions: Its location is correct bearing in mind the curricular design. It contains enough hours for the practice at dental clinics and a correct gradation of the theoretical activities, a very broad and lengthy content in topic III as well as scarce and not updated literature were the negative aspects. <![CDATA[<b>Educating socioemotional competencies of individual engaged in master and Ph. D. studies</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo versó en torno a las competencias socioemocionales y su trascendencia para la investigación. Se develaron referentes teóricos relativos a tales competencias, que permitieron aportar una conceptualización y una sistemática estructurada en cinco grandes bloques: conciencia emocional, regulación emocional, autonomía emocional, competencia social y competencias de vida y bienestar. La pesquisa estuvo dirigida al diseño y aplicación preliminar de una intervención educativa, desde la actividad de postgrado, destinada a favorecer el desarrollo de las competencias socioemocionales en másteres y doctores en formación. Se obtuvieron resultados parciales positivos, a partir de su introducción en la práctica.<hr/>The paper deals with socio-emotional competencies and their importance inconducting research. It discloses a framework of references around competencies related concepts and structured into a fivefold grouping: emotional awareness, emotional regulation, emotional autonomy, social competence and powers of life and wellbeing. The research was aimed to design and attempting the education of socio-emotional competencies at masters and Ph. D. training in the field of education. The initial application of the proposal proved to be effective. <![CDATA[<b>Professional development strategy for health technologists in Clinical Laboratory</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El perfeccionamiento del desempeño profesional del laboratorista clínico constituye una necesidad, por lo que el objetivo de la investigación fue elaborar una estrategia para la superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico a partir de la integración con las ciencias básicas biomédicas. La estrategia se efectuó en la Facultad de Tecnología de la Salud de Camagüey. Su factibilidad fue valorada por expertos y la validación se llevó a cabo con un pre experimento pedagógico que se desarrolló en el curso 2014- 2015. Los resultados corroboran su efectividad.<hr/>The improvement in professional performance of clinical lab technicians is a continuous necessity. As such, the aim of the research was to develop a strategy for achieving improved professional development for health technologists specialized in clinical laboratory practices through integration with basic biomedical sciences. The study was conducted at the School of Health Technology in Camagüey. Its feasibility was assessed by experts and validation was performed with a pre-pedagogical experiment that developed during the 2014- 2015 academic year. Results confirm the effectiveness of the strategy as developed within the scope of the study. <![CDATA[<b>Ethical and Professional Codes in Psychiatry</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza una revisión bibliográfica con el objetivo de analizar los diferentes códigos éticos y deontológicos internacionales, regionales y nacionales de los que se nutre la especialidad de psiquiatría. Se concluye que el comportamiento ético se basa en el sentido de la responsabilidad individual de cada psiquiatra hacia cada paciente y en la capacidad de ambos para determinar cuál es la conducta correcta y más apropiada. Las normas externas y las directrices, tales como los códigos de conducta profesional, las aportaciones de la ética y de las normas legales, no garantizan por sí solas la práctica ética de la medicina, pero constituyen un importante marco referencial.<hr/>A literature review was performed with the objective of analyzing the various international, regional and national ethical and deontological codes that the psychiatry specialty feeds on. It is concluded that ethical behavior is based on the sense of individual responsibility of each psychiatrist to each patient and the ability of both to determine what the correct and appropriate behavior is. External standards and guidelines, such as professional codes of conduct, the study of ethics and legal standards alone do not guarantee the ethical practice of medicine but are an important framework. <![CDATA[<b>To Ángela Betancourt Vasconcelos posthumous homage</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se realiza una revisión bibliográfica con el objetivo de analizar los diferentes códigos éticos y deontológicos internacionales, regionales y nacionales de los que se nutre la especialidad de psiquiatría. Se concluye que el comportamiento ético se basa en el sentido de la responsabilidad individual de cada psiquiatra hacia cada paciente y en la capacidad de ambos para determinar cuál es la conducta correcta y más apropiada. Las normas externas y las directrices, tales como los códigos de conducta profesional, las aportaciones de la ética y de las normas legales, no garantizan por sí solas la práctica ética de la medicina, pero constituyen un importante marco referencial.<hr/>A literature review was performed with the objective of analyzing the various international, regional and national ethical and deontological codes that the psychiatry specialty feeds on. It is concluded that ethical behavior is based on the sense of individual responsibility of each psychiatrist to each patient and the ability of both to determine what the correct and appropriate behavior is. External standards and guidelines, such as professional codes of conduct, the study of ethics and legal standards alone do not guarantee the ethical practice of medicine but are an important framework.