Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020180003&lang=pt vol. 18 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Scientific outputs facing climate change]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300448&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Invitation to the first Provincial Workshop on Social Studies of Health for Facing Climates Change]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300453&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Assessment of the teaching learning process in Dentistry internship in Camagüey]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300455&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Fundamento: La asignatura Atención Integral a la Población, se imparte durante el quinto año de la carrera de Estomatología. Objetivo: Exponer los criterios de los estudiantes, egresados y profesores respecto al proceso docente educativo de la asignatura Atención Integral a la Población. Métodos: Se realizó una investigación educacional observacional-descriptiva transversal en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, desarrollada desde septiembre 2015 a octubre 2017.El universo estuvo constituido por 63 estudiantes del quinto año, 90 egresados del curso 2015-2016 y 14 profesores. Fueron utilizados métodos de investigación educacional cualitativos. Resultados: Los estudiantes, en la totalidad, percibieron que la asignatura influye en su formación como futuro profesional de la Estomatología, refirieron sentirse desorientados en cuestiones referidas a la distribución de contenidos, mientras que los profesores reconocieron la necesidad de determinar los temas, objetivos, sistema de conocimientos y habilidades para lograr una uniformidad en el trabajo sistemático y la evaluación frecuente en las diferentes sedes universitarias, los estudiantes carecen de una guía para realizar el estudio independiente; con vistas al examen final de la asignatura y estatal que contenga un plan de temas organizados y reúna los conocimientos esenciales a estudiar. Conclusiones: El diagnóstico develó que los estudiantes, egresados y profesores coincidieron en la necesidad de la consolidación de conocimientos, adquisición de habilidades y la interdisciplinariedad, así como la orientación del estudio independiente para el examen final de la asignatura y estatal.<hr/>ABSTRACT Basis: Comprehensive assistance to the Community subject is taught in 5th -year Dentistry Career. Objective: to set out opinions of the students, graduated and professors about the teaching learning process of Comprehensive assistance to the Community subject. Methods: A transversal descriptive-observational educational research was carried out in the Dentistry faculty in the University of Medical Sciences in Camaguey, from September 2015 to October 2017. The universe was composed by 63 5th -year Dentistry students, 90 graduated of the 2015-2016 academic year and 14 professors from the teaching staff. Qualitative educational research methods were used. Results: All the students realized that the subject has an influence on the future professional training in Dentistry. They referred to be confused about the contents distribution, while the professors recognize the necessity to determine the topics, objectives, set of knowledge and skills in order to achieve uniformity in the systematic job and the common evaluation. The students do not have a guide to do their independent study taking into account the final exam. Conclusions: The diagnostic revealed that students, graduated and professors agreed in the necessity to reinforce knowledge, skills acquisition, and interdisciplinary, as well as independent study guidelines for the final exam in Dentistry. <![CDATA[Educational intervention in patients with bruxism and temporomandibular dysfunction]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300469&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente texto expone los resultados de un estudio prospectivo, del tipo de intervención comunitaria aplicado en la Clínica Estomatológica Docente La Vigía, provincia Camagüey, con el objetivo de instrumentar una estrategia educativa en pacientes con bruxismo y disfunción temporomandibular en el período de enero de 2017 a enero de 2018. Se diseñó y aplicó una estrategia educativa según la metodología utilizada por la Maestría Nacional de Educación para la salud. Predominó el sexo femenino y las edades comprendidas entre los 24 y 29 años, así como el nivel escolar universitario. Al finalizar la intervención, el nivel de conocimientos fue evaluado de bueno en casi todos los pacientes, la apertura bucal limitada, el dolor muscular y articular aparecieron en menos de la mitad de los individuos; el nivel de satisfacción respecto a la intervención fue alto. Se concluyó que la estrategia generó un impacto positivo en los pacientes estudiados.<hr/>ABSTRACT The present text exhibits the results of a pilot study, of the type of community intervention applied in the Dentistry University Clinic La Vigía, Camagüey province, with the objective to arrange an educational strategy in patients with bruxism and temporomandibular dysfunction in the period from January, 2017 until January, 2018. It was designed and applied an educational strategy as the methodology used by the National Mastery of Education for the health. It predominated over the feminine sex and the ages understood between 24 and 29 years, as well as over the university school level. On having finished the intervention, the knowledge level was evaluated of good in almost all the patients, the limited mouth opening, the muscular pain and to articulate appeared in less than half of the individuals; the satisfaction level with regard to the intervention was high. It was concluded that the strategy generated a positive impact in the studied patients. <![CDATA[Learning strategies in the first year of Stomatology in the University of Medical Sciences Camagüey]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300489&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La educación médica superior tiene la responsabilidad social de formar educandos autónomos, independientes y autorregulados. Por ello las estrategias de aprendizaje permiten la adquisición de información y el establecimiento de relaciones a partir del conocimiento previo; son procesos de toma de decisiones, consciente e intencional. Objetivo: Exponer las necesidades del desarrollo de estrategias de aprendizaje en los estudiantes de primer año de Estomatología. Método: Se realizó una investigación descriptiva transversal. El universo estuvo constituido por los estudiantes de 1er año de la carrera de Estomatología, del que fueron seleccionados 120 educandos que conformaron la muestra y a los que se les aplicó la Escala de Estrategias de Aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Los datos fueron procesados utilizando la estadística descriptiva. Resultados: Las estrategias que más utilizan son las que los llevan a un aprendizaje memorístico y reproductivo, las estrategias de apoyo al aprendizaje son utilizadas por el 47.79% de los educandos y existen inadecuados hábitos de estudios. Discusión: El estudio permitió corroborar que las insuficiencias que presentan los estudiantes en cuanto al uso de estrategias de aprendizaje son similares a las descritas por los autores consultados.<hr/>ABSTRACT The high medical education has the social responsibility of forming autonomous, independent and auto-regulated pupils. For it the learning strategies allow the acquisition of information and the relations establishment from the previous knowledge; there are processes of decision making, conscious and intentional. Objective: To exhibit the needs for the development of strategies of learning in the students of the first year of Stomatology. Method: A transverse descriptive investigation was carried out. The universe was constituted by the students of 1st year of the career of Dentistry, of which there were selected 120 pupils who shaped the sample and to whom there was applied the Scale of Strategies of Learning ACRA-Abbreviated for university pupils. The information was processed using the descriptive statistics. Results: The strategies that they use more are those which take them to memory and reproductive learning, the support strategies to learning are used by 47.79 % of the pupils and inadequate studies habits exist. Discussion: The study allowed to corroborate that the insufficiencies that the students present as for the use of strategies of learning are similar to the described ones by the consulted authors. <![CDATA[University leaders and student leading role. Case University of Medical Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300504&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La formación de profesionales competentes y comprometidos con el ideal de justicia social y solidaridad humana es un reto para las universidades médicas en Cuba. El protagonismo estudiantil en este contexto contribuye a formar jóvenes autodeterminados, críticos, reflexivos, que se hagan cargo de su desarrollo profesional y participen de forma creadora en la transformación de la sociedad. Se realizó una investigación cualitativa en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, con el objetivo de valorar la visión que tienen los líderes estudiantiles sobre el protagonismo estudiantil, los factores que lo limitan y acciones para perfeccionarlo. Se utilizaron las técnicas entrevista estructurada, entrevista grupal y observación participante a una muestra de once dirigentes estudiantiles. Se logró identificar que los dirigentes estudiantiles tienen una visión acertada sobre el protagonismo estudiantil y señalan factores que limitan el protagonismo, asociados a los propios estudiantes, los profesores, las autoridades universitarias y la institución.<hr/>ABSTARCT The formation of competent and committed professionals with the ideal of social justice and human solidarity is a challenge for the medical universities in Cuba. The student-leading role in this context helps to form self-determined, critical, reflective young people, who take charge of his professional development and take part of creative form in the transformation of the society. A qualitative investigation was carried out in the University of Medical Sciences, with the objective to value the vision that the student leaders have on the student-leading role, the factors that limit it and actions to perfect it. There used the techniques structured interview, group interview and taking part observation to a sample of eleven student leaders. It was identified that the student leaders have an appropriate vision on the student-leading role and indicated factors that limit the leading role, associated with the proper students, the teachers, the university authorities and the institution. <![CDATA[Didactic and organizational requirements of Integrated Community Work to Medical Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300521&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo responde al desarrollo del Programa Nacional Formación Médica Integral Comunitaria (PNFMIC), dada la necesidad de consolidar el proceso formativo desde las potencialidades que brinda el trabajo comunitario integrado. Se reflexionó desde el tratamiento teórico metodológico en aspectos epistemológicos del tema, sus relaciones, que desde la acción práctico transformadora puede y debe lograr la entrada en las áreas de residencias de colectivos humanos identificados ya por estilos y formas de vida, por costumbres y cultura autóctonas. El objetivo está dirigido a establecer una aproximación a la problemática del trabajo comunitario integrado como escenario para fortalecer lo formativo, en tanto se resalta la importancia de reconstruir una comunidad y esbozar aspectos metodológicos para la acción concreta de transformación que garantiza su estabilidad y sostenibilidad y por tanto, dirigida a establecerse como tecnología social orientada a demostrar su impacto social y científico desde las condiciones de la construcción de una sociedad diferente.<hr/>ABSTRACT The work answers to the development of the National Program Community Integral Medical Education (PNFMIC), considering the need to consolidate the formative process from the potentialities that offers the integrated community work. It was reflected from the methodological theoretical treatment in epistemological aspects of the topic, its relations, that from the practical transforming action can and must achieve the entry in the areas of residences of human groups identified already by styles and forms of life, by native customs and culture. The objective is directed to establish an approach to the problems of the integrated community work like stage to strengthen the formative, meanwhile it is highlighted the importance of reconstructing a community and of outlining methodological aspects for the concrete action of transformation that guarantees its stability and sustainability and therefore, directed to settle like social technology faced to demonstrate its social and scientific impact from the conditions of the construction of a different society. <![CDATA[Strategic changes of the Center of Immunology and Biological Products towards professional training, research and technical scientific services]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300532&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente trabajo describe los cambios estratégicos del Centro de Inmunología y Productos Biológicos de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey que contribuyen a la formación profesional, la investigación y los servicios científico técnicos. Recoge los resultados obtenidos desde el 2015 hasta el 2017. Los referentes teóricos permiten un acercamiento epistémico que facilita la relación con el conocimiento y la creación de concepciones para abordar los problemas de salud. El centro tiene cuatro proyectos asociados a programas y 11 institucionales. Se posee 2,7 publicaciones por autor y 18 participaciones en eventos, de ellos, ocho internacionales. Se perfecciona un sistema de gestión de la calidad, nueve servicios científico-técnicos, diversos servicios a la docencia y proyectos de investigaciones. Se aprovecha el potencial que genera el proceso de auto-organización del trabajo colectivo, para un mejor funcionamiento, sinergia y sustentabilidad de la gestión de una unidad de desarrollo e innovación.<hr/>ABSTRACT The present work describes the strategic changes of the Center of Immunology and Biological Products of the University of Medical Sciences of Camagüey that contributes to the professional training, the investigation and the technical-scientist services. It gathers the results obtained from 2015 to 2017. The theoretical bases allow an epistemic approach that facilitates the relation with the knowledge and the creation of conceptions to tackle the health problems. The center has four projects associated with programs and 11 institutional ones. There are possessed 2.7 publications per author and 18 participations in events, of them, eight international ones. Scientist - technical staff perfects a system of management of the quality, nine services, diverse services to the teaching and projects of investigations. One makes use of the potential that generates the auto-organization process of collective work, for a better functioning, synergy and sustainability of the management of a unit of development and innovation. <![CDATA[Didactic guide for the education in the work from the Community Medicine subject]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300547&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Introducción: La educación en el trabajo es la forma fundamental del proceso docente educativo en las carreras de las ciencias médicas y en específico para la asignatura de Medicina Comunitaria de la carrera de Medicina. Objetivo: Exponer elementos referidos a una guía didáctica para la educación en el trabajo de la asignatura Medicina Comunitaria. Método: Se diseñó una guía didáctica para la educación en el trabajo, desde la asignatura Medicina Comunitaria. Se interactuó con estudiantes de segundo año de la carrera de Medicina, la cuak abarcó 4 etapas. Resultados: Se ofrecen las tareas con sus objetivos y acciones a cumplimentar por los estudiantes, amparados por la guía actual de confección del Análisis de la Situación de Salud. Conclusiones: La guía constituye una herramienta que posibilita la realización de las actividades de la educación en el trabajo a la vez que permite el logro de competencias profesionales.<hr/>ABSTRACT Introduction: The education in the work is the fundamental form of the educational teaching process in the careers of the medical sciences and in specific for the subject of Community Medicine of the career of Medicine. Objective: To exhibit elements referred to a didactic guide for the education in the work of the Community Medicine subject. Method: A didactic guide was designed for the education in the work, from the Community Medicine subject. It was interacted with students of the second year of the career of Medicine, which included 4 stages. Results: The tasks are offered with their objectives and actions to complete for the students protected by the current guide of preparation of the Analysis of the Situation of Health. Conclusions: The guide constitutes a tool that makes possible the achievement of the activities of the education in the work, simultaneously it allows the achievement of professional competitions. <![CDATA[Conception of university extension from Santiago of Cuba medical sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300566&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente artículo está dirigido a sistematizar una concepción teórica y metodológica que sustente el proceso de extensión universitaria en la carrera de Medicina en Cuba. Entre los resultados se destaca el lugar y papel de la extensión universitaria en el sistema de la formación integral del profesional a la que se asigna una connotación especial, de marcado contenido axiológico, coherente con las necesidades y proyecciones sociales que facilita la formación del educando y fortalece la relación institución-comunidad. Es factible de ser aplicado pues puede devenir en una importante contribución a elevar el impacto social de la docencia médica en tanto atiendan aspectos como la preparación de los implicados en las diferentes instancias; la colaboración de los consejos populares y los factores de la comunidad que se manifiestan en el modo de actuación del profesional.<hr/>ABSTRACT The present article is directed to systematize a theoretical and methodological conception that sustains the process of university extension in the career of Cuban medicine. Among the results he/she stands out the place and paper of the university extension in the system of the integral formation from the professional to which a special connotation is assigned, of marked axiological contained, coherent with the necessities and social projections that it facilitates the formation of the educating and it strengthens the relationship institution-community. It is feasible of being applied then it can become in an important contribution to elevate the social impact of the medical teaching as long as they assist aspects like the preparation of those implied in the different instances; the collaboration of the popular advice and the factors of the community that are manifested in the way of the professional's performance. <![CDATA[The university and its coordination with the society in the search of healthy environments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300576&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Analizar el papel del centro universitario en la articulación con la universidad médica en la búsqueda de entornos saludables y su contribución al desarrollo local en el municipio Yaguajay, constituye el propósito fundamental del presente trabajo, para el que se realizó una revisión documental de numerosos documentos y entrevistas a los principales líderes y a la población. El fomento de prácticas y estilos de vida sanos, la integración y capacitación de actores sociales, el desarrollo de la ciencia, la innovación tecnológica y del potencial científico productivo, junto a la sostenibilidad ambiental, fueron algunos de los resultados evidenciados. Se constató que la universidad en el territorio trabajó por incentivar una cultura saludable, por unificar esfuerzos, coordinar acciones, involucrar sectores, consolidar alianzas interinstitucionales dentro y fuera de la esfera sanitaria, con lo que se demostró la fortaleza de la promoción de salud dentro de los procesos de desarrollo local.<hr/>ABSTRACT To analyze the role of the university center in the coordination with the medical university in the search of healthy environments and its contribution to the local development in the municipality Yaguajay, constitutes the fundamental intention of the present work, for which a documentary review of numerous documents was carried out and interviews to the principal leaders and the population. The promotion of practices and healthy life styles, the integration and training of social actors, the development of the science, the technological innovation and of the productive scientific potential, along with the environmental sustainability, were some of the demonstrated results. It was stated that the university at the territory was employed for encouraging a healthy culture, for unifying efforts, coordinating actions, involving sectors, consolidating inter-institutional alliances inside and out of the sanitary sphere, with what there was demonstrated the fortitude of the promotion of health inside the processes of local development. <![CDATA[Differentiated variables of the seriousness level of the depression by means of the Rorschach Comprehensive System]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300598&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se desarrolló una investigación descriptiva transversal, con un enfoque cuantitativo, en la que la muestra fue seleccionada de manera intencional pura, no probabilística, según criterios establecidos por los autores del estudio. Quedó constituida por las variables del Sistema Comprehensivo Rorschach pertenecientes a 120 protocolos de sujetos con trastornos depresivos, de ellos 82 presentaron depresión moderada, y 38 depresión severa. Se aplicaron los siguientes métodos empíricos: entrevista, observación, Autoescala de Zung y Conde, y el Psicodiagnóstico de Rorschach. Los estadígrafos que se utilizaron fueron el Test de Kolmogorov- Smirnov, el Test de Comparación de Proporciones y la prueba de Mann-Whitney. Como principales resultados se obtuvo que las variables del Sistema Comprehensivo Rorschach, que establecieron diferencias estadísticas altamente significativas entre los grupos de sujetos fueron: Lambda alta, Proporción afectiva baja, total de respuestas, las respuestas globales, Suma Ponderada de respuestas con el determinante color cromático y la Experiencia accesible.<hr/>ABSTRACT A transverse descriptive investigation was developed, with a quantitative approach, in that the sample was selected in a pure intentional way, not probabilistic, according to criteria established by the authors of the study. It was constituted for the variables of the Rorschach Comprehensive System belonging to 120 protocols of individuals with depressive disorders, of them 82 presented moderate depression, and 38 severe depression. The following empirical methods were applied: interview, observation, Auto-scale of Zung and Conde, and Psycho-diagnosis of Rorschach. The statisticians used were the Test of Kolmogorov - Smirnov, the Test of Comparison of Proportions and the Mann-Whitney test. As main results, it was obtained that the variables of the Rorschach Comprehensive System, which established highly significant statistical differences between the groups of individuals were: tall Lambda, low affective proportion, whole of answers, the global answers, exaggerated sum of answers with the determinant chromatic color and the accessible experience. <![CDATA[Theoretical basis for the psychosocial intervention in the prevention of the cancer in the popular council San Juan de Dios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300613&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El cáncer constituye un serio problema de salud y una de las primeras causas de muerte a nivel mundial, con serias repercusiones sociales, sicológicas, y familiares. Actualmente su prevención y control representa un reto que es necesario asumir teniendo en cuenta todas sus dimensiones. El presente trabajo tiene como objetivo exponer los fundamentos teóricos de la estrategia de intervención sicosocial para la prevención y tratamiento del cáncer en el consejo popular San Juan de Dios. Se revela la fundamentación teórica de la estrategia de intervención desde los diferentes aparatos conceptuales de las ciencias sociales y se hace énfasis en los enfoques sociológicos y sicológicos. Se ofrece el diseño de la estrategia con todos los aspectos contentivos, y se describen las diferentes etapas que la comprenden.<hr/>ABSTRACT Cancer constitutes a serious problem of health and one of the first causes of death on a global scale, with serious social, psychological, and familiar aftereffects. At present its prevention and control represents a challenge that is necessary to accept bearing in mind all its dimensions. The present work has as objective to exhibit the theoretical basis of the strategy of psychosocial intervention for the prevention and treatment of the cancer in the popular council San Juan de Dios. It reveals the theoretical foundation of the strategy of intervention from the different conceptual devices of the social sciences and emphasizes on the sociological and psychological approaches. The design of the strategy is offered with all the comprising aspects, and there are described the different stages that comprise it. <![CDATA[Social impact of the visual quality of life in patients who had underwent surgery of senile cataract]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300634&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Se presentan los resultados de la investigación La calidad de vida en pacientes con catarata senil atendidos en Nuevitas de junio a diciembre del 2016, con el objetivo de demostrar el impacto social de la cirugía. Para el estudio descriptivo, longitudinal, prospectivo realizado se seleccionaron 65 pacientes (65 ojos), los cuales constituyen la muestra seleccionada. Para medir el impacto se aplicó una planilla de recolección de datos, y el cuestionario de calidad de vida relativa a la visión (QOLQ-15) pre y postoperatoria. Se concluye que todos los pacientes fueron operados debido a un deterioro visual y funcional marcado. Luego de la cirugía se logró una recuperación visual satisfactoria, con una mejor calidad de vida que revela valores altamente significativos desde el punto de vista clínico, psicológico y social que contribuyeron a la reincorporación de estos ancianos a la sociedad.<hr/>ABSTRACT It is presented the results of the investigation “The quality of life in patients with senile cataract attended in Nuevitas from June to December, 2016", with the objective to demonstrate the social impact of the surgery. For the descriptive, longitudinal, pilot study were selected 65 patients (65 eyes), which constitute the chosen sample. To measure the impact there was applied a chart of information compilation, and the questionnaire of quality of life relative to the vision (QOLQ-15) pre and postoperative. It was concluded that all the patients were operated due to a pronounced visual and functional deterioration. After the surgery a satisfactory visual recovery was achieved, with a better quality of life that reveals highly significant values from the clinical, psychological and social point of view that they contributed to the reincorporation of these elders to the society. <![CDATA[Convergence of Marxist and Jose Marti-related thinking from the analysis of culture in Juan Marinello Vidaurreta]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300649&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Juan Marinello Vidaurreta, eminente trabajador de las letras, que no cambió la pluma por la política, sino que hizo de la política incesante gestión de creación espiritual. Vivió tres etapas decisivas de Cuba: los rezagos de la colonia española; la República mediatizada, que combatió; y el socialismo, que ayudó a consolidar. El objetivo es demostrar la confluencia del pensamiento martiano y marxista desde el análisis de la cultura en la obra de Juan Marinello Vidaurreta. Se asumió la concepción dialéctica materialista como metodología general para conocer el objeto de investigación en sus antecedentes y tendencias actuales. Además permitió ampliar el conocimiento sobre el tema objeto de estudio, a través del análisis de texto, el contenido y el discurso; la crítica de fuentes posibilitó extraer inferencias a partir de la teoría preexistente y la información empírica acopiada. El pensamiento marinelliano se fue formando como resultado de la influencia del movimiento progresista cubano, del pensamiento martiano y marxista-leninista, lo más avanzado del pensamiento latinoamericano y universal. Subyace en su obra una concepción integradora y totalizadora de la cultura, de base martiana y marxista.<hr/>ABSTRACT Juan Marinello Vidaurreta eminent worker of the letters that did not change the pen by the policy, but that made of the policy, incessant management of spiritual creation. He lived three decisive stages of Cuba: the lags of the Spanish colony; the mediated Republic, which fought; and socialism, which helped to consolidate. The objective is to demonstrate the confluence of Marti's and Marxist thinking from the analysis of culture in the work of Juan Marinello Vidaurreta. The dialectical materialist conception was assumed as general methodology to know the object of research in its antecedents and current trends. In addition it allowed expanding the knowledge on the subject under study, through the analysis of text, content and discourse; the critique of sources made it possible to draw inferences from the preexisting theory and the empirical information collected. Marinellian thought was formed as a result of the influence of the Cuban progressive movement, of Marti and Marxist-Leninist thought, the most advanced of Latin American and universal thought. It underlies in his work an integrative and totalizing conception of the culture, of Marti base and marxist. <![CDATA[Coincidences in the social-political and cultural conceptions of Carlos Marx and José Martí]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300670&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El presente estudio está dirigido a establecer coincidencias entre el pensamiento de José Martí y de Carlos Marx en el terreno filosófico. Ambos representan los más altos exponentes del saber filosófico y humanista de la cultura europea y latinoamericana del siglo XIX, respectivamente, con un alcance genuinamente universal. No fue objetivo en modo alguno convertir a Martí en marxista, del mismo modo que sería absurdo afiliar a Marx a las ideas y las concepciones martianas. Sin embargo, no es posible dejar de subrayar la profundidad del ideario martiano en el terreno filosófico, político, social y económico y sus aproximaciones a las concepciones marxistas o al socialismo científico.<hr/>ABSTRACT The present study is directed to establish coincidences between the thought of José Martí and Carlos Marx in the philosophical area. Both are represented by the highest exponents of the philosophical and humanist knowledge of the European and Latin-American culture of the 19th century, respectively, with an authentically universal scope. It was not objective in any way to turn Martí into Marxist, in the same way that it would be absurd to affiliate Marx to the ideas and the Martí´s conceptions. Nevertheless, it is not possible to stop underlining the depth of the Martí´s ideology in the philosophical, political, social and economic area and his approaches to the Marxist conceptions or to the scientific socialism. <![CDATA[The Latin American identity: Martian premise consubstantial for the formation of the current university student]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300684&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo aborda una faceta dentro del humanismo martiano que refleja sus consideraciones en su bregar por tierras de América. Sus postulados constituyen un imprescindible legado para formar en los estudiantes universitarios valores éticos que los conviertan en mejores seres, humanos y profesionales. En su recorrido desde México hacia Guatemala, el Apóstol pretende resaltar la figura del negro de raza pura que allí vivía. Estas consideraciones se ofrecen a partir del texto Livingstone. El artículo tiene como objetivo develar algunas ideas que permitan un desarrollo político-ideológico, ético y estético integral donde se destaque el conocimiento y respeto por la historia, la autoctonía de los pueblos americanos y la cultura patrias.<hr/>ABSTRACT The work addresses a facet within Martian humanism that reflects its considerations in its struggle for the lands of America. Its postulates constitute an essential legacy to form in university students ethical values ​​that turn them into better beings, human beings and professionals. On his journey from Mexico to Guatemala, the Apostle pretends to highlight the figure of the black of pure race that lived there. These considerations are offered from the Livingstone text. The article aims to reveal some ideas that allow a political-ideological, ethical and integral aesthetic development where knowledge and respect for history, the autochthony of the American people and the patriotic culture are highlighted. <![CDATA[Theoretical methodological and practical considerations about the stress]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300697&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Con un enfoque cualitativo y alcance descriptivo, el presente artículo tiene como objetivo sintetizar aspectos de materiales publicados en diversas fuentes relacionados con el estrés para lo cual se emplea el método de revisión bibliográfica. Durante el estudio se encontraron aspectos teóricos que permiten entender la evolución del concepto, acceder a modelos, evaluar la repercusión del fenónemo y constatar instrumentos para su evaluación, así como obtener sugerencias para controlarlo. Se concluye que el estrés puede ser percibido como positivo o negativo según el manejo que hace cada individuo y su estilo de afrontarlo, es una manifestación relacionada con el proceso salud enfermedad en el que, para algunos, contribuye al crecimiento personal y en otros, a su malestar o enfermedad.<hr/>ABSTRACT With a qualitative approach and descriptive scope, the present article takes as an objective to synthesize aspects of materials published in diverse sources related to the stress for which uses the method of bibliographical review. During the study there were theoretical aspects that allow understanding the evolution of the concept, gaining access to models, evaluating the aftereffect of the phenomenon and state instruments for their evaluation, as well as obtaining suggestions to control it. It was concluded that the stress can be perceived as positive or negative according to the handling that there does every individual and its style of confronting it, a declaration related to the process is a health illness in the one that, for some, contributes to the personal growth and in others, to its discomfort or illness. <![CDATA[Very low birth weight, short and long term neuropsychological repercussions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300718&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN La problemática del muy bajo peso al nacer (MBP) ha sido abordada desde hace varios años, sin embargo, las investigaciones están enfocadas desde diferentes perspectivas y contextos, no siempre se ha considerado su repercusión a corto y a largo plazo, así como la interacción de los diferentes factores que se relacionan con este riesgo biológico. Por ello en esta revisión bibliográfica se realiza una valoración de estudios ejecutados a nivel internacional y en Cuba dedicados al desarrollo neuropsicológico de niños con muy bajo peso al nacer. Se concluye que el muy bajo peso al nacer repercute en el desarrollo neuropsicológicos desde edades tempranas, hasta la adolescencia; por ello es necesario una visión integradora que tenga en cuenta el riesgo biológico, las particularidades individuales y el contexto social en que se desenvuelve el niño desde los primeros momentos, lo que posibilitará, perfeccionar la atención a corto y largo plazo al grupo de riesgo.<hr/>ABSTRACT The problems of very low birth weight (MBP) have been dealt with for many years, however, research on the matter is approached from different perspectives and contexts, not always have its short and long term repercussions being considered as well as the interaction of different factors related to this biological risk. Therefore, this bibliographical review makes an assessment of international and Cuban studies devoted to very low birth weight children’s neuropsychological development. It was reached the conclusion that very low birth weight affects neuropsychological development from early ages to adolescence; for that reason, it is necessary to have an integrated approach of the problem that takes into account the biologicals risk, individual characteristics and the social context in which the child develops from the beginning, which will make the improvement of short and long term care to this risk group possible. <![CDATA[Noninvasive mechanical ventilation from an analysis of science, technology and society]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300734&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Dentro de la enorme cantidad de temas reinantes relacionados con el desarrollo científico-tecnológico actual, se encuentra indudablemente el del empleo de la ventilación mecánica no invasiva (VMNI) como medida de soporte vital. Aunque no se trata de una obra especifica que presente un panorama completo y exacto, de todos y cada uno de los problemas relacionados con el empleo de la misma, los autores pretenden con el artículo realizar una breve reflexión del tema desde el enfoque de la ciencia, la tecnología y la sociedad en el momento actual, de manera que constituya un marco útil para el examen de estos temas, su debate, reflexión e intercambio de opiniones en el contexto de los servicios de la salud.<hr/>ABSTRACT Among the huge number of current issues related to the current scientific-technological development is undoubtedly the use of non-invasive mechanical ventilation (NIMV) as a measure of life support. Although it is not a specific work that presents a complete and accurate picture of each one of the problems related to the use of it. Authors intend with the article to make a brief reflection on the subject from the perspective of science, technology and society at the present time, so that it constitutes a useful framework for the examination of these issues, debate, reflection and exchange of opinions in the context of health services. <![CDATA[The social contribution of Camagüey doctors to the Catholic religious schools: the stigma of being black]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300749&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN El trabajo tiene como objetivo revelar la contribución social de médicos camagüeyanos negros a la educación católica, a partir de su relación con los colegios regentados por la Iglesia, en un contexto marcado por desigualdades raciales. Se utilizaron métodos teóricos como la revisión documental y bibliográfica, también fueron aplicadas historias de vida y entrevistas. La investigación se centra en el quehacer asistencial de médicos camagüeyanos, vinculados a las Hermanas Oblatas de la Providencia, en particular a los colegios a cargo de estas monjas negras, que educaban a niñas y niños de ese color de piel. Se pudo esclarecer quiénes fueron los doctores más vinculados a esas instituciones y establecer cuál fue su labor en ellas en las décadas del 40- 50 del siglo XX. Queda valorada su contribución social en la asistencia brindada a ese segmento poblacional y al significado de esta sin la mediación de prejuicios raciales.<hr/>ABSTRACT The purpose of this paper is reveal the social contribution of black Camagüey doctors to the Catholic education from it relation with the schools occupied by the church in a context marked by racials ineguality. It put in practical use theoric methods such as documentary an bibliographical revisión; it also were aplyed life history and entreviews. The research it focus in the assistance job of the Camaguey doctor linked to the Sisters Providence Oblates, especially the schools of these black nuns who give education to black girls and boys. The paper show who were the doctors most linked to these religious institution and to situate their Jobs in these schools in the ´40 and ´50 of the 20 th century. Their social contribution is valved in this type of population and the meaning of this contribution with out racial prejudice.