Scielo RSS <![CDATA[Humanidades Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-812020210003&lang=en vol. 21 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Strategy for the ethical-environmental training of the university student]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300637&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La formación ético-ambiental constituye un proceso esencial para el desarrollo de conductas reflexivas y autovalorativas que repercuten favorablemente en una actitud de respeto hacia el medio ambiente. El objetivo del trabajo es describir una estrategia para la formación ético-ambiental del estudiante universitario. En su concepción se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemático-estadísticos. La misma se estructura en tres etapas con acciones concretas que favorecen, desde una concepción ética, la reflexión, autovaloración, prevención y solución de problemas morales relacionados con la dignidad de los seres humanos; así como su actuación hacia la sostenibilidad del entorno natural.<hr/>ABSTRACT Ethical-environmental training constitutes an essential process for the development of reflective and self-evaluating behaviors that have a favorable impact on an attitude of respect towards the environment. The objective of the work is to describe a strategy for the ethical-environmental training of the university student. In its conception, theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used. It is structured in three stages with concrete actions that favor, from an ethical conception, reflection, self-assessment, prevention and solution of moral problems related to the dignity of human beings; as well as its action towards the sustainability of the natural environment. <![CDATA[Social implication of vertical technology transfer in cuban Nursing]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300652&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del trabajo es determinar las implicaciones sociales de la transferencia de tecnología vertical en la enfermería cubana. Las acciones desarrolladas se dirigen a la mejora continua de la especialidad a partir de la superación permanente del personal, la identificación adecuada de los resultados científicos, la contribución de los proyectos de innovación mediante la gestión de los procesos ciencia, tecnología e innovación y la socialización de los resultados investigativos en revistas de impacto y registros de propiedad intelectual. La articulación efectiva de la ciencia, tecnología, sociedad y desarrollo, exige en el contexto de pandemia replantear las formas en que se ejecuta la atención y cuidados de salud, mediante la innovación social. El sistema de acciones realizadas permitió impulsar la transferencia de tecnología vertical que avala el avance tecnológico endógeno, así como el desarrollo de una cultura científica, a partir de la elevación de la calidad del profesional de la Enfermería.<hr/>ABSTRACT The objective of the article is to determine the social implications of vertical technology transfer in Cuban nursing. The actions developed are aimed at the continuous improvement of the specialty from the permanent improvement of the staff, the adequate identification of scientific results, the contribution of innovation projects through the management of science, technology and innovation processes and socialization of research results in impact journals and intellectual property registries. The effective articulation of science, technology, society and development requires, in the context of a pandemic, to rethink the ways in which health care is executed, through social innovation. The system of actions carried out allowed to promote the transfer of vertical technology that supports endogenous technological advance, as well as the development of a scientific culture, based on the elevation of the quality of the Nursing professional. <![CDATA[Proposal of the sustainable food security approach as a response to emerging challenges]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300671&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El presente trabajo tiene como objetivo proponer el enfoque de seguridad alimentaria sostenible como respuesta a los desafíos emergentes. Método: Se emplea la estructura de identificación de enfoques, 1) fundamentos teóricos, de tipo científico - particulares, 2) la objetivación epistémica y 3) la evaluación funcional, soportada en el análisis documental de estudios teóricos, metodologías, documentos institucionales y proyectos. Resultados: Se propone el enfoque de seguridad alimentaria sostenible, su posible respuesta a los desafíos emergentes mediante el vínculo entre los indicadores seleccionados y estos desafíos, así como los principios bajo los que debe operar. Discusión: Como tendencia los enfoques de seguridad alimentaria se clasifican en tradicional y emergente, así como por su evolución temporal en etapas, en este estudio se clasifican en tradicional, de seguridad alimentaria y nutricional, emergente y se propone el enfoque de seguridad alimentaria sostenible.<hr/>ABSTRACT Introduction: The present work aims to propose the sustainable food security approach as a response to emerging challenges. Method: The structure of identification of approaches is used, 1) theoretical foundations, of a scientific - particular type, 2) epistemic objectification and 3) functional evaluation, supported by the documentary analysis of theoretical studies, methodologies, institutional documents and projects. Results: The sustainable food security approach is proposed, its possible response to emerging challenges through the link between the selected indicators and these challenges, as well as the principles under which it should operate. Discussion: As a trend, food security approaches are classified as traditional and emerging, as well as by their temporal evolution in stages, in this study they are classified as traditional, food and nutritional security, emergent and the sustainable food security approach is proposed. <![CDATA[Need for a socio-anthropological reading of cancer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300692&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El cáncer continúa siendo una enfermedad que tiene una representación social negativa, a pesar de la información que de él se posee, sus manifestaciones y consecuencias no pueden ser explicadas solo desde una perspectiva biologicista y desde las implicaciones de naturaleza médica, pues involucra a la persona en su complejidad y diversidad de interacciones. Su atención comprende aspectos científico- técnicos muy actualizados, pero también alberga significados sociales, culturales, simbólicos, en consecuencia, antropológicos, que lo distinguen y estigmatizan. El objetivo del trabajo consistió en argumentar la necesidad de una lectura socioantropológica del cáncer, como vía para garantizar su abordaje integral. Los autores consideran que el estudio del cáncer debe incluir la visión antropológica que subyace en tres aspectos: abordaje holístico de la salud, enfoque de género y conceptualizaciones prácticas y narrativas de las vivencias.<hr/>ABSTRACT Cancer continues to be a disease that has a negative social representation, despite the information that it has, its manifestations and consequences cannot be explained only from a biological perspective and from the implications of a medical nature, since it involves the person in its complexity and diversity of interactions. Its attention includes very up-to-date scientific-technical aspects, but it also harbors social, cultural, symbolic meanings, consequently anthropological, that distinguish and stigmatize it. The objective of the work was to argue the need for a socio-anthropological reading of cancer, as a way to guarantee its comprehensive approach. The authors consider that the study of cancer should include the anthropological vision that underlies three aspects: a holistic approach to health, a gender approach, and practical and narrative conceptualizations of experiences. <![CDATA[Theoretical foundations for the formation of the caretaker's abilities of patient with acquired cerebral damage]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300711&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente texto hace referencia a la gran carga física y psíquica que contrae el cuidador como consecuencia del cuidado de pacientes con Daño Cerebral Adquirido. Su objetivo está dirigido a sistematizar los elementos epistemológicos acerca de la sobrecarga del cuidador de pacientes con Daño Cerebral Adquirido, en función de mejorar las repercusiones físicas, emocionales, médicas, sociales y económicas que pueden experimentar en su atención. Este artículo constituye una salida del proyecto de investigación Intervención psicosocial para perfeccionar la atención integral al paciente con Daño Cerebral Adquirido, el cual gestiona el Centro para el Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud, de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. El tipo de estudio es Investigación- acción participativa y se ejecutó en el período comprendido entre enero de 2018 y febrero de 2020.<hr/>ABSTRACT The present text makes reference to the great load physics and psychic that contracts the caretaker like consequence of the care of patient with Acquired Brain Damage (ABD). Its objective is directed to base the epistemological elements on the caretaker's overload for its attention. It is intruded in inherent questions to the ABD and the physical, emotional repercussions, doctors, social, economic, and others that the caretakers of these patients can experience. This article constitutes an exit of the project of investigation Psychosocial intervention to perfect the integral attention to the patient with Acquired Brain Damage, which negotiates the Center for the Development of the Social and Humanistic Sciences in Health, of the University of Medical Sciences of Camagüey. The study type is of character Investigation-action participatory and it was executed in the period between January of 2018 and February of 2020. <![CDATA[Speaking to medical speech in case reports and discussion]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300728&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación se desarrolló durante el curso 2019-2020; pertenece al proyecto Desarrollo de la expresión oral en inglés con fines médicos, del departamento de Idiomas de la universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. El artículo tiene como objetivo fundamentar la estructura, etapas y acciones de una estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral en inglés para favorecer el discurso médico durante la presentación real o simulada de casos y su discusión diagnóstica. En su desarrollo se emplearon métodos teóricos, empíricos y matemático-estadísticos. La lógica didáctica que se ofrece en las etapas Exploratoria inicial/perspectiva, Planeación/orientación, Ejecución y Evaluación contribuyen a la autogestión de conocimientos de los estudiantes de 4to año de la carrera Medicina, a la movilización de sus recursos afectivos, cognitivos y procedimentales, para fomentar la ejecución de acciones didácticas lingüístico-estratégicas para el desarrollo de la expresión oral en inglés, como potencialidad para la reinterpretación y reconstrucción personalizada y enriquecedora de significados y sentidos.<hr/>ABSTRACT During 2019-2020, the research was developed; it belongs to the project “Development of speaking in English with medical purposes of Language Department of the University of Medical Sciences of Camagüey. The article aims to support the structure, phases and actions of a didactic strategy for the development of speaking to favor medical speech during real or simulated reports of cases and their diagnostic discussion. In the investigation, the theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used. The didactic logic present in the phases Initial/perspective exploration, Planning/orientation, Implementation, and Assessment contributes to knowledge self-management of fourth year medical students, to the use of their emotional, cognitive and procedural sources, to contribute the implementation of linguistic-strategic didactic actions for the development of speaking, in reinterpreting and personal and enriching reconstruction of meaning and sense. <![CDATA[Regenerative periodontal therapy with blood components in Santiago de Cuba from a social and educational perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300749&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las periodontitis constituyen la primera causa de pérdida dentaria en la edad adulta y su tratamiento depende, casi por completo, del empleo de la implantación de sustitutos estructurales para lograr el potencial reparador necesario. El uso en los últimos años de la medicina celular regenerativa con células mononucleares, plaquetas y lisado plaquetario, han acelerado el proceso de cicatrización de los tejidos blandos y la regeneración ósea. Los resultados que se presentan derivan de una estrategia de superación profesional dirigida al periodoncista para el mejoramiento del desempeño en la aplicación de esta nueva terapéutica, como proyecto de investigación, en el Hospital Juan Bruno Zayas Alfonso de Santiago de Cuba, desde septiembre a diciembre del 2020. Su objetivo consiste en analizar la terapia periodontal regenerativa con hemocomponentes en Santiago de Cuba desde lo social y lo formativo.<hr/>ABSTRACT Periodontitis is the first cause of tooth loss in adulthood and its treatment depends, almost entirely, on the use of implantation of structural substitutes to achieve the necessary restorative potential. The use in recent years of regenerative cell medicine with mononuclear cells, platelets and platelet lysate, has accelerated the process of soft tissue healing and bone regeneration. The results presented are derived from a professional improvement strategy aimed at the periodontist to improve performance in the application of this new therapy, as a research project, at the Juan Bruno Zayas Alfonso Hospital in Santiago de Cuba, from September to December 2020. Its objective is to analyze regenerative periodontal therapy with blood components in Santiago de Cuba from a social and educational perspective. <![CDATA[Strategic actions to favor PhD training at Camagüey University of Medical Sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300763&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: La constante preparación de los profesionales del sector de la salud es de vital importancia, por lo que siempre ha constituido una prioridad del máximo organismo de la salud en Cuba. De tal hecho, cada vez más existe un esfuerzo por elevar la calidad del proceso docente-educativo en los cursos de pregrado y posgrado con énfasis en la obtención de un grado científico. Objetivo: Elaborar un sistema de acciones concebido para el incremento del proceso de formación de doctores en ciencias en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Desarrollo: Se utilizaron métodos teóricos y empíricos, con énfasis en la Matriz FODA. A partir de ello, se obtuvieron criterios favorables por las acciones ejecutadas hasta el momento; y a la vez se mostraron dificultades presentes que se enmarcan en la orientación de la actividad científica que se desarrolla y el tratamiento ofrecido a las prioridades del plan de ciencia y técnica, para que este se oriente en las problemáticas vitales del desarrollo en el ámbito de las ciencias médicas. Se diseñó un sistema de acciones que incluye medidas que involucran al potencial humano de la ciencia, así como a los directivos; que permitirá, en diversos plazos, que se incremente el número de docentes con este grado científico. Conclusiones: Se considera que las acciones propuestas, al tener en cuenta las directrices estratégicas, la población objeto de atención y los diferentes ámbitos temporales y espaciales identificados, permitirá el fortalecimiento del desarrollo de la formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey.<hr/>ABSTRACT Introduction: The constant preparation of professionals in the health sector is of vital importance; therefore, it has always been a priority of the highest health organization in Cuba. As a result, there is increasingly an effort to raise the quality of the teaching-educational process in undergraduate and graduate courses with an emphasis on obtaining a scientific degree. Objective: To elaborate a system of actions conceived to increase the process of training doctors of science at the University of Medical Sciences of Camagüey. Development: Theoretical and empirical methods were used, with emphasis on the SWOT Matrix. From this, favorable criteria were obtained for the actions carried out; and at the same time, present difficulties that are framed in the orientation of the scientific activity that is developed, and the treatment offered to the priorities of the science and technique plan so that it is oriented on the vital problems of development in the field of science medical; among others. A system of actions was designed that includes measures that involve the human potential of science, as well as managers; which will allow, in various terms, to increase the number of teachers with this scientific degree. Conclusions: It is considered that the proposed actions, taking into account the strategic guidelines, the target population and the different temporal and spatial areas identified, will allow the strengthening of the development of doctoral training at the University of Medical Sciences of Camagüey. <![CDATA[Teaching-learning strategies from Hematology in the Superior Technician of Clinical Analysis and Transfusion Medicine]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300783&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de la investigación fue diagnosticar las estrategias de enseñanza aprendizaje desde la asignatura Hematología, en el técnico superior de ciclo corto en Análisis clínico y Medicina Transfusional. Se realizó una investigación cualitativa educacional, en la Facultad Tecnológica de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Dentro de los métodos empíricos fue empleada la encuesta aplicada a estudiantes de la especialidad y a profesores que han impartido la asignatura por más de cinco años. Se concluye que los estudiantes tienen limitaciones en la aplicación de estrategias para el aprendizaje de ahí que, los docentes deben intencionarlas, reforzarlas y sistematizarlas mediante las tareas docentes, además el profesor debe prepararse para enseñar estrategias de aprendizaje, pues constituyen formas complejas de integración de saberes que funcionan como instrumento flexible, adaptativo para propiciar un aprendizaje desarrollador, y requieren del tratamiento didáctico en el contexto analizado.<hr/>ABSTRACT The objective of the research was to diagnose the teaching-learning strategies from the Hematology subject, in the short-cycle senior technician in Clinical Analysis and Transfusion Medicine. A qualitative educational research was carried out at the Technological Faculty of the University Of Medical Sciences Of Camagüey. Within the empirical methods, the survey applied to students of the specialty and to teachers who have taught the subject for more than five years was used. It is concluded that students have limitations in the application of learning strategies, hence, teachers must intend them, reinforce them and systematize them through teaching tasks, in addition the teacher must prepare to teach learning strategies, since they constitute complex forms of integration of knowledge that functions as a flexible, adaptive instrument to promote developer learning, and requires didactic treatment in the context analyzed. <![CDATA[Information on HIV/AIDS in the medical students in the University of the Gambia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300797&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: En el siglo XX, el Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida, detectado en los Estados Unidos de Norteamérica en el año 1981, alcanzó de inmediato carácter epidémico explosivo en las principales urbes del país y se extendió a otras partes del mundo, como un grave problema de la salud mundial. El objetivo del presente trabajo es evaluar el nivel de información sobre VIH/sida, que tienen los estudiantes del cuarto año de la carrera de Medicina de la Universidad de Gambia. Métodos: Se realizó un estudio observacional-descriptivo de corte transversal, durante el año 2020, a partir de la colaboración entre profesionales de la salud de la Universidad de Gambia y cubanos del mismo sector que prestan sus servicios en esa nación. El universo y muestra los conformaron los 44 estudiantes del año mencionado. Resultados: Los encuestados poseen una información inadecuada acerca del tema; con mayor dificultad los estudiantes del sexo masculino; un alto por ciento reconoce la vía sexual como la principal en la transmisión del VIH/sida y el uso regular y adecuado del preservativo como medio de protección contra el virus; pero no dominan las condiciones de sexo seguro. El servicio de consejería es la principal orientación ante una relación sexual dudosa; en tanto que, el medio primordial de adquisición de los conocimientos fue la escuela. Discusión: Se constató la correspondencia de los resultados actuales con los de investigaciones de diferentes partes del mundo, en las cuales destaca el factor de la masculinidad y lo cultural como determinantes en el conocimiento y percepción del riesgo en los individuos. Se reconoce además el papel del personal de salud para la prevención y educación de la población.<hr/>ABSTRACT Introduction: In the 20th century, the Acquired Immune Deficiency Syndrome, detected in the United States of America in 1981, immediately acquired an explosive epidemic in the main cities of the country and spread to other parts of the world, as a serious problem of the world health. The objective of this work is to evaluate the level of information on HIV / AIDS that students in their fourth year of Medicine at the University of Gambia have. Methods: An observational-descriptive cross-sectional study was carried out during 2020, based on the collaboration between health professionals from the University of Gambia and Cubans from the same sector who provide their services in that nation. The universe and sample were made up of the 44 students of the mentioned year. Results: Respondents have inadequate information on the subject; with greater difficulty male students; a high percent recognize the sexual route as the main one in the transmission of HIV / AIDS and the regular and adequate use of condoms as a means of protection against the virus; but the conditions of safe sex do not dominate. The counseling service is the main orientation before a questionable sexual relationship; whereas, the primary means of acquiring knowledge was school. Discussion: The correspondence of the current results with those of research from different parts of the world was verified, in which the masculinity and cultural factors stand out as determinants in the knowledge and perception of risk in individuals. The role of health personnel for prevention and education of the population is also recognized. <![CDATA[Program for the pedagogical preparation of novice teachers who provide on the job education in Stomatology]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300813&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la Educación Médica Superior lo fundamental es formar al profesional de la salud desde la perspectiva de desarrollo social humano capaz de cumplir con calidad y eficiencia su rol docente y asistencial. La investigación tiene como objetivo el diseño de un programa de preparación pedagógica para los profesores noveles que imparten la educación en el trabajo en la carrera de Estomatología. Se aplicaron como métodos y técnicas: el análisis de documentos, el histórico-lógico, la observación, la entrevista y la encuesta. Para corroborar el valor científico metodológico del programa propuesto se empleó el método de talleres de opinión crítica y construcción colectiva, cuyos resultados dan cuenta de la factibilidad para su aplicación y su contribución al desarrollo profesional pedagógico relacionado con procesos de mejora en las actitudes y en los conocimientos con respecto al aprendizaje de los docentes noveles en la carrera de Estomatología.<hr/>ABSTRACT In Higher Medical Education, the fundamental thing is to train a professional of health from the perspective of human social development capable of fulfilling its teaching and care role with quality and efficiency. The research aims to design a pedagogical preparation program for new teachers who teach education at work in the career of Stomatology. The following methods and techniques were applied: document analysis, historical-logical analysis, observation, interview and survey. To corroborate the scientific methodological value of the proposed program, the method of critical opinion workshops and collective construction was used, the results of which show the feasibility of its application and its contribution to pedagogical professional development related to processes of improvement in attitudes and skills knowledge regarding the learning of new teachers in the career of Stomatology. <![CDATA[Purpose in life in semi-institutionalized older people]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300829&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: El envejecimiento poblacional impone la necesidad de prever servicios de salud de calidad y especializados, así como un soporte psicológico y social adecuado para la promoción del bienestar de las personas mayores. Objetivo: Caracterizar el sentido de vida en personas mayores semi-institucionalizadas de la ciudad de Santa Clara, Cuba. Métodos: Se asumió un enfoque cualitativo con un diseño fenomenológico. Se emplearon como técnicas la entrevista en profundidad, el Registro de la Actividad Método Directo e Indirecto y el Cuestionario PIL. Los datos fueron procesados mediante el análisis de contenido y la triangulación de datos. Resultados: Como principales resultados se señala que, en las personas mayores participantes, se apreciaron limitaciones en las dimensiones experiencias de sentido, metas y tareas y dialéctica destino-libertad. Discusión: El sentido de vida en las personas mayores participantes se configuró en torno a la salud, los contactos sociales y familiares, las metas propias, la necesidad de trascendencia, la libertad, la felicidad y la participación. La ausencia de sentido se asoció a la carencia de un objetivo específico, a la incapacidad de legar sus conocimientos y experiencias de vida; así como a llevar una vida rutinaria.<hr/>ABSTRACT Introduction: Population aging imposes the need to provide quality and specialized health services, as well as adequate psychological and social support to promote the well-being of the elderly. Objective: To characterize the meaning of life in semi-institutionalized elderly people in the city of Santa Clara, Cuba. Methods: A qualitative approach with a phenomenological design was assumed. The in-depth interview, the Direct and Indirect Method Activity Record and the PIL Questionnaire were used as techniques. The data were processed through content analysis and data triangulation. Results: As main results, it is pointed out that, in the elderly participants, limitations were seen in the dimensions experiences of meaning, goals and tasks and the destination-freedom dialectic. Discussion: The sense of life in the participating elderly people was configured around health, social and family contacts, their own goals, the need for transcendence, freedom, happiness and participation. The absence of meaning was associated with the lack of a specific objective, the inability to pass on their knowledgement and life experiences; as well as leading a routine life. <![CDATA[Distortions in the raising process of children and teenagers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300847&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio se basó en el paradigma de la Metodología de los Procesos Correctores Comunitarios para identificar las dificultades que afrontan las madres y los padres durante la crianza de los hijos e hijas. Se analizaron los malestares de la vida cotidiana relacionados con las pautas de crianza y se enfatizó en las distorsiones del proceso de crecer. Las fuentes de información provienen de los talleres efectuados en el marco de la 6ª Edición de las Jornadas Maternidad Paternidad. Iguales en Derechos y Responsabilidades, organizadas por el Centro Nacional de Educación Sexual, y desarrolladas entre el 14 de febrero y 15 de junio de 2019. El análisis, procesamiento y presentación de los resultados se extendió hasta enero-marzo de 2020. Se aplicó el método de Grupo Formativo y la observación científica para los registros de los talleres, con una muestra intencional de 193 personas y con un enfoque de investigación cualitativa. Los principales resultados constituyen indicadores que reflejan las distorsiones de las familias para favorecer un crecimiento saludable de los hijos e hijas, con especial atención en el desconocimiento del proceso de triangulación y del valor estructurante de ocupar lugares adecuados. Se aprecia una fuerte hegemonía de los roles de proveedor y de cuidadora. Se evidencia ausencia de expresiones relacionados con la necesidad de un espacio para los/as adultos/as. Se hacen recomendaciones acerca de la necesidad de continuar trabajando con las familias y la población para desnaturalizar pautas instituidas no saludables y desarrollar conocimientos y criterios que contribuyan al desarrollo de sujetos autónomos, protagonistas de la construcción de la sociedad. El presente texto tiene como objetivo exponer los resultados de los talleres desarrollados en el marco de las Jornadas mencionadas.<hr/>ABSTRACT The study was based from the paradigm of the Methodology of Community Corrective Processes, to identify the difficulties faced by mothers and fathers during the raising of sons and daughters. The discomforts of daily life related to the raising guidelines were analyzed, deepening in the growing process distortions. The sources of information emerged from the reflections in the workshops held within the framework of the 6th Edition of the Maternity and Paternity Days. Equal Rights and Responsibilities, organized by the National Center of Sex Education that took place between February 14 and June 15, 2019.The analysis, prosecution and presentation of the results extended until January-March of 2020. A qualitative investigation approach was used, applying the Formative Group method and the scientific observation for records from the workshops, with an intentional sample of 193 people. The main results are indicators that reflect the families’ difficulties to offer a healthy growth for children and teenagers, centering attention in the ignorance of the triangulation process and the structuring value of occupying suitable places. Practically all positions in relation to the place of children, are distorted. These difficulties are expressed in men and women appreciating the strong hegemony of the roles of provider and care. It’s evidenced that there is a lack of expressions related to the needs of a space for adults. It is concluded that it is necessary to continue working with families and the population to denaturalize unhealthy instituted guidelines and develop knowledge and standard that contribute to the development of autonomous people, protagonists in the construction of society. The present text has as objective to expose the results of the shops developed in the mark of the mentioned Days. <![CDATA[Theoretical basis for a methodology to educative software integration in dental rehabilitation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300871&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La incorporación a la enseñanza universitaria de software educativo requiere de cambios metodológicos y organizativos en el modo de gestionar el tiempo, los espacios, la profesionalidad docente, los contenidos que se enseñan, las actividades de aprendizaje, la evaluación y las formas de comunicación con los estudiantes. La sistematización de los referentes teóricos, y los métodos analítico-sintético e inductivo-deductivo, permitieron fundamentar teóricamente la realización de una metodología para integrar el software educativo en el proceso de enseñanza aprendizaje. La fundamentación filosófica, social, psicológica y pedagógica aportó elementos teóricos enmarcados en el objeto de estudio que sentaron las bases para el desarrollo de la metodología como una vía para alcanzar la integración y que los profesores aprovechen las posibilidades que ofrecen estos recursos. Este resultado parte de un proyecto institucional de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, que está en desarrollo.<hr/>ABSTRACT Software educative incorporation in the university claim for methodological and organizational changes in form of manage with time, places, professional abilities, contents, learning activities, evaluation and communication with students. The mentions, analytic-synthetic, inductive-deductive methods gave us reasons for the methodology to integrate educative software in dental rehabilitation teaching-learning process. The philosophical, sociological, psychological and pedagogical basis lent theorist arguments that permitted methodology development for didactic integration and exploit by professors the educative software possibilities. This result derives from a research project actually in development at Holguin Medical University. <![CDATA[Learning styles in students of stomatology.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300888&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio de los estilos de aprendizaje representa una herramienta para contribuir al proceso enseñanza aprendizaje, por lo que constituye un tema de vital importancia. Objetivo: analizar los estilos de aprendizaje de los estudiantes de primer año de la carrera Estomatología. Método: Se realizó una investigación descriptiva y transversal en la Facultad de Estomatología de Camagüey. El universo estuvo constituido por los 22 estudiantes de primer año de la carrera matriculados en el curso 2019-2020. Los métodos del nivel teórico incluyeron: análisis-síntesis e inductivo-deductivo y el método empírico utilizado fue el Cuestionario de Estilos de Aprendizaje de Honey-Alonso. Para el análisis de los resultados obtenidos se empleó un baremo de interpretación. Resultados: El estilo de aprendizaje reflexivo tiene la preferencia entre los estudiantes con un 54,4%. En los varones el estilo teórico se presenta con igual frecuencia. Conclusiones: El estudio realizado permite un proceso docente educativo centrado en las individualidades de los educandos.<hr/>ABSTRACT The study of the learning styles is a tool which contributes to the teaching learning process, therefore is a topic of vital importance. Objective: To analyze the learning styles of first year students of Dentistry degree. Method: A descriptive cross-sectional study was carried out in the Dental Faculty of Camaguey. The 22 first year students registered for 2019-2020 academic year were included in the study. Theoretical methods included: documents review, analysis - synthesis, and induction-deduction while the empirical methods applied was the Honey-Alonso questionnaire of learning styles. An interpretation scale was used to analyze the results. Results: The reflexive learning is the preferred one among all the students with 54, 4%. The theoretical style presents with the same frequency in males. Conclusions: The research performed allows to conduct a teaching learning process centered in the individual features of students. <![CDATA[Characterization of learning styles of comprehensive community medicine students in the state of Falcón, Venezuela]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300901&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene un carácter descriptivo explicativo causal y es el resultado de la colaboración entre profesionales cubanos y venezolanos involucrados en la dirección del proceso de formación de la carrera Medicina Integral Comunitaria en la Universidad de Ciencias de la Salud Hugo Rafael Chávez Frías, del estado de Falcón. Dirigido a caracterizar los estilos de aprendizaje de los estudiantes de primer año, teniendo en cuenta el modo en que en ello repercuten la edad y el sexo. Se desarrolló durante el curso 2020. La muestra seleccionada estuvo constituida por 126 estudiantes de una población de 244. El instrumento diagnóstico utilizado fue el cuestionario del modelo de Kolb. Aunque existe diversidad de estilos de aprendizajes, se evidenció el predominio del estilo reflexivo en ambos sexos; sin embargo, en el caso del sexo masculino también predomina el pragmático junto al reflexivo.<hr/>ABSTRACT The present study has a causal explanatory descriptive character and is the result of the collaboration between Cuban and Venezuelan professionals involved in the direction of the training process of the Comprehensive Community Medicine career at the University of Health Sciences Hugo Rafael Chávez Frías, of the state of Falcón. Aimed at characterizing the learning styles of first-year students, taking into account the way in which age and gender affect the learning styles. The study was developed during the 2020 academic year. The selected sample consisted of 126 students from a population of 244. The diagnostic instrument used was the Kolb model questionnaire. Although there is a diversity of learning styles, the predominance of the reflective style was evidenced in both sexes; however, in the case of the male sex, the pragmatic style also predominates along with the reflective one. <![CDATA[Historical trend approach to the bioethical improvement of the comprehensive general doctor for pediatric practice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300917&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El desarrollo histórico supone la evolución de los procesos de superación del médico general integral e implica considerar los saberes bioéticos en beneficio de un mejor desempeño en la atención a niños y adolescentes en el contexto comunitario. El trabajo tuvo el objetivo de exponer los elementos teórico-prácticos que conforman una aproximación histórica-tendencial a la superación bioética del médico general integral para la práctica pediátrica, en el periodo de 1984 al 2020. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, histórico-lógico y hermenéutico. Se revisaron normativas, indicaciones y resoluciones relacionadas con la docencia médica y la superación. El estudio evidenció un desarrollo progresivo de acciones y estrategias que conciben la integración de contenidos bioético-pediátricos en la superación del médico general integral. Se identificaron aspectos didáctico-metodológicos que advierten sobre las posibilidades de continuar perfeccionando la preparación del profesional a partir de propuestas didácticas que favorezcan la apropiación de saberes integrados.<hr/>ABSTRACT The historical development supports the evolution of the improvement processes of comprehensive general doctor and implies considering bioethical knowledge in benefit of a better performance in the care of children and adolescents in the comunity context. The objective of this work dealt with the practical-theoretical elements that make up a historical trend approach to the bioethical improvement of the comprehensive general doctor for the pediatric practice at the period from 1984 to 2020. Analysis-synthesis, historical-logical and hermeneutical were the theoretical methods used. Regulations, indications and resolutions related to medical teaching and improvement were reviewed. The study showed a progressive development of actions and strategies that conceive the integration of pediatric bioethics content in the improvement of the comprehensive general doctor. Didactic-methodological aspects were identified that warn about the possibilities to continue improving the professional preparation based on didactic proposals that favor the appropriation of integrated knowledge. <![CDATA[COVID-19 from a dental perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300932&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se realizó una revisión bibliográfica para profundizar en las medidas preventivas para la atención odontológica en tiempos de COVID-19 basado en la información obtenida de textos y revistas consultadas en centros de referencias y a través de localizadores electrónicos. La preparación del personal del área clínica puede disminuir el riesgo de exposición a sí mismo y a los pacientes, pues diversas investigaciones apuntan a la saliva como el medio de transferencia más efectivo de la enfermedad. Se precisó que el interrogatorio, en busca de síntomas característicos de la enfermedad, constituye la primera línea de trabajo. Se corroboró que la implementación de medidas extraprotectoras, la higiene y el lavado de manos, tanto de profesionales como de pacientes, y la solución de urgencias odontológicas sin el empleo de instrumentos rotatorios son aspectos importantes para combatir y frenar desde la odontología, la propagación del virus.<hr/>ABSTRACT A bibliographic review was carried out to deepen preventive measures for dental care in times of COVID-19 based on the information obtained from texts and journals consulted in reference centers and through electronic locators. The preparation of personnel in the clinical area can reduce the risk of exposure to themselves and to patients, since various studies point to saliva as the most effective means of transfer of the disease. It was specified that the questioning, in search of characteristic symptoms of the disease, constitutes the first line of work. It was confirmed that the implementation of extra-protective measures, hygiene and hand washing, both for professionals and patients, and the solution of dental emergencies without the use of rotary instruments are important aspects to combat and stop from dentistry, the spread of the virus. <![CDATA[The collaborative interprofessional work in the process of technical training in health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300951&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: Con el propósito de alcanzar un tratamiento integral de los pacientes es necesario que los profesionales de las diferentes disciplinas de la salud trabajen de forma conjunta en equipos colaborativos, colaboración cuyo escenario va a encontrarse también fuera de los muros de las universidades, donde a través de actividades de extensión universitaria, se concreta la formación de los estudiantes. Objetivo: argumentar la necesidad del trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Método: se realiza una revisión documental en idioma español e inglés. Se utilizaron diferentes bases de datos como SciELO, Google Académico, Red Nacional de Información en Salud (INFOMED). Se utilizaron las siguientes palabras clave: educación interprofesional, colaboración interprofesional, extensión universitaria. Se seleccionaron 33 referencias actualizadas que permitieron con la utilización de métodos empíricos y teóricos hacer referencia a la colaboración interprofesional en la formación del profesional de la salud. Desarrollo: Las organizaciones de atención médica deben adoptar una amplia cultura de equipo y trabajo colaborativo en la que ciertos valores y principios se compartan y se comuniquen de forma transparente entre los miembros del equipo. Es un proceso que incluye la comunicación y la toma de decisiones, permitiendo una influencia sinérgica de conocimientos y habilidades agrupadas. Conclusiones: Es importante que desde la propia formación los estudiantes adquieran habilidades de trabajo en equipo interprofesionales para posteriormente aplicarlas en su desarrollo profesional. El trabajo colaborativo interprofesional brinda a los estudiantes la capacidad de compartir habilidades y conocimientos entre profesiones.<hr/>ABSTRACT Foundation: With the purpose of reach an integral treatment of the patients is necessary that the professionals of the different disciplines of health work of form joint in collaborative teams, collaboration whose scene is going to meet also out of the walls of the universities, where through activities of university extension, the students' formation is concretized. Objective: Argumenting the need of the collaborative interprofessional work in the process of technical training in health. Method: A documentary revision in Spanish language and English are accomplished. They utilized themselves different bases of data like SciELO, Google Scholar and National Network of Information on Health (INFOMED). They utilized the following keywords: Interprofessional education, interprofessional collaboration, university extension. 33 updated references that they enabled with the utilization of empiric methods and theoreticians selected making reference to the interprofessional collaboration in the health-care professional's formation themselves. Development: The institutions of medical attention must embrace team's ample culture and I work collaborative in the one that certain moral values and beginnings share in themselves and get in touch of transparent form between the team's members. It is a process that includes the communication and the overtaking, permitting a synergetic influence of knowledge and grouped abilities. Conclusions: It is important than from the own formation the students acquire abilities of work in team interprofessional stops at a later time to apply them in his professional development. The collaborative interprofessional work offers the students the capability to share abilities and knowledge between professions.