Scielo RSS <![CDATA[MediSur]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-897X20170004&lang=pt vol. 15 num. 4 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Freedom of expression of scientific-medical knowledge: the essay]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Achievements of the Cienfuegos Medical Sciences University in Science and Technological innovation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Historical Memory of Public Health in San Fernando de Camarones]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo tiene como objetivo exponer la historia de la salud pública en San Fernando de Camarones, la cual se remonta a la época en que vivieron los primitivos pobladores de la Isla. El estudio se dividió en las siguientes etapas de la historia cubana: salud en el siglo XIX, salud hasta la década del 50 del siglo XX y salud después de 1959. Para ello, se realizó una investigación histórica con una revisión de documentos inéditos y la entrevista a fuentes personales. El trabajo permitió caracterizar los aspectos más significativos de la salud pública en la localidad, para mantener viva esta memoria histórica.<hr/>The present work aims at exposing the history of public health in San Fernando de Camarones, which dates back to the time when the primitive inhabitants lived on the island. The study was divided into the following stages of Cuban history: health In the nineteenth century, health until the 1950s and health after 1959. For this, a historical research was conducted with a review of unpublished documents and the interview to personal sources. The work allowed characterizing the most significant aspects of public health in the locality, to keep alive this historical memory. <![CDATA["Digital migrant" Professors teaching " digital natives"]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con la llegada de la computación, la creación de Internet y, en general, con las nuevas tecnologías de la información, la informática y las comunicaciones, el mundo ha sufrido no solo un cambio tecnológico, sino una mutación mucho más profunda. Prácticamente todas las relaciones sociales, económicas, políticas y hasta personales pasan hoy por un servidor y la terminal de una computadora o un teléfono móvil. Esta nueva situación genera de por sí nuevas contradicciones en las relaciones, en todos los ámbitos de la sociedad. Abundar acerca de las que se producen entre profesores y estudiantes de medicina en el proceso de enseñanza-aprendizaje constituye uno de los objetivos de este trabajo, al considerar que para muchas situaciones novedosas no estábamos suficientemente preparados, pues todo ha ocurrido con la "rapidación" característica con que se vive. Para su desarrollo se incluyeron los siguientes epígrafes: Las generaciones en Cuba, La nueva generación, Los profesores y los estudiantes, El método clínico "transformado", El profesor como "modelo", Nuevos peligros, Necesidad de cambios. Por último, se plantea una serie de comentarios finales, para que no sea solo describir los aspectos tratados, sino también ayudar a juzgar y a actuar para encontrar soluciones apropiadas.<hr/>With the advent of computing, the creation of the Internet and, in general, with new information technologies, information technology and communications, the world has suffered not only a technological change, but a much deeper mutation. Virtually all social, economic, political and even personal relationships go through a server and the terminal of a computer or a mobile phone. This new situation creates in itself new contradictions in relationships, in all areas of society. To deepen on those produced between teachers and medical students in the teaching-learning process is one of the objectives of this work, considering that for many novel situations we were not sufficiently prepared, because everything has happened with the "rapidation", characteristic with what is lived. For its development, the following epigraphs were included: Generations in Cuba, the new generation, teachers and students, the "transformed" clinical method, the teacher as "model", new dangers, need for change. Finally, a series of final comments are proposed, so that it is not only a description of the issues dealt with, but also helps to judge and act to find appropriate solutions. <![CDATA[Bupivacaine and epidural fentanyl as a postoperative analgesic alternative in patients with oncologic surgery in the abdominal and thoracic regions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el dolor posoperatorio es una de las sensaciones más desagradables para el paciente sometido a cirugía oncológica, pues causa sufrimiento y desencadena numerosos trastornos fisiopatológicos que originan un aumento de la morbimortalidad. Objetivo: valorar la eficacia del uso de la bupivacaína y fentanil por vía epidural como alternativa analgésica posoperatoria en pacientes con cirugía oncológica en región abdominal y torácica. Métodos: estudio de serie de casos, conformado por 70 pacientes anunciados de forma electiva en la Unidad Quirúrgica Central del Hospital General Universitario Dr. Gustavo Aldereguía Lima, de Cienfuegos, para cirugía oncológica abdominal y torácica, entre junio del 2012 y junio del 2013, a los cuales se les colocó catéter peridural para la administración de bupivacaina y fentanil para garantizar analgesia posoperatoria. Se analizó: edad, sexo, clasificación de estado físico, diagnóstico preoperatorio, enfermedades asociadas, método anestésico, tiempo quirúrgico, evaluación del dolor, efectos indeseables. Resultados: predominó el sexo femenino (64,3 %), pacientes en clasificación II según estado físico (80 %). Las enfermedades asociadas fueron fundamentalmente las afecciones cardiovasculares en 55,7 %. El 68, 6 % de los pacientes manifestó ausencia de dolor a las 12 horas y el 81, 4 % a las 24 horas del posoperatorio. Conclusiones: la colocación de un catéter en el espacio epidural y el empleo de bupivacaina y fentanil por esta vía para la analgesia posoperatoria en cirugía oncológica abdominal y torácica permitió la administración intermitente de analgésicos, alargó la duración del bloqueo, propició usar dosis totales menores del anestésico y disminuir las complicaciones hemodinámicas.<hr/>Foundation: Postoperative pain is one of the most unpleasant feelings for the patient undergoing oncologic surgery, because it causes suffering and triggers numerous pathophysiological disorders that lead to an increase in morbidity and mortality. Objective: To evaluate the efficacy of epidural bupivacaine and fentanyl as a postoperative analgesic alternative in patients with cancer surgery in the abdominal and thoracic regions. Methods: Case series study, consisting of 70 patients electively announced at the Central Surgical Unit of the General University Hospital Dr. Gustavo Aldereguía Lima, Cienfuegos, for abdominal and thoracic oncology surgery between June 2012 and June 2013, which were placed epidural catheter for the administration of bupivacaine and fentanyl to guarantee postoperative analgesia. Results: female gender predominated (64.3%), patients classified according to physical state (80%). The associated diseases were mainly cardiovascular diseases in 55.7%. 68.6% of the patients showed no pain at 12 hours and 81.4% at 24 hours postoperatively. Conclusions: catheter placement in the epidural space and bupivacaine and fentanyl use of in this way for postoperative analgesia in abdominal and thoracic surgery, allowed the intermittent administration of analgesics, extended the blockade duration and decrease hemodynamic complications. <![CDATA[Behavior of acute poisonings in the pediatric intensive care unit of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: Las intoxicaciones agudas representan una importante causa de morbilidad pediátrica. A pesar de ello, este tema no ha sido estudiado en los últimos años en la provincia Cienfuegos. Objetivo: caracterizar los pacientes atendidos por intoxicación aguda en la Unidad de Cuidados Intensivos del Hospital Pediátrico de Cienfuegos. Métodos: se realizó un estudio descriptivo, retrospectivo, de los pacientes atendidos por intoxicación aguda desde enero del 2006 hasta diciembre del 2015, en la Unidad de Cuidados Intensivos de Hospital Pediátrico de Cienfuegos (N=225). Los datos fueron tomados de las historias clínicas. Resultados: se observó mayor número de intoxicaciones agudas en los niños menores de cuatro años, así como las de tipo accidental (54,6 %). Predominó el sexo femenino, para el cual fuero más numerosas las intoxicaciones de origen voluntario. El 40,8 % se produjo por medicamentos, siendo la vía digestiva la más frecuente como entrada del tóxico. El porciento de complicaciones fue bajo. El uso de carbón activado, catárticos y lavado gástrico, fueron los métodos más aplicados en el manejo de los eventos. El mayor número de pacientes fue trasladado de la sala en las primeras 48 horas. Conclusión: los grupos más susceptibles a este tipo de eventos, fueron los niños menores de cuatro años, así como el sexo femenino. El origen accidental fue más frecuente, aunque con particularidades respecto al sexo y la edad.<hr/>Foundations: Acute intoxications represent an important cause of pediatric morbidity. In spite of this, this subject has not been studied in the last years in the province Cienfuegos. Objective: to characterize patients treated due to acute intoxication in the intensive care unit of the Pediatric Hospital of Cienfuegos.Methods: A descriptive, retrospective study of patients treated due to acute intoxication from January 2006 to December 2015 in the intensive care unit of the Pediatric Hospital of Cienfuegos (N = 225) was conducted. The data were taken from the medical records.Results: A higher number of acute intoxications were observed in children under four years of age, as well as those of an accidental type (54.6%). The female sex predominated, for which there were more numerous poisonings of voluntary origin. The 40.8% were produced by drugs, the digestive route being the most frequent as toxicant entry. The percentage of complications was low. The use of activated charcoal, cathartics and gastric lavage were the most applied methods in the events management. The largest number of patients was transferred from the ward within the first 48 hours.Conclusion: the most susceptible groups to this type of events were children younger than four years, as well as the female sex. The accidental origin was more frequent, although with particularities regarding sex and age. <![CDATA[Insufficiencies in the statistical preparation of the medical student]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la preparación estadística del futuro profesional de medicina resulta esencial para su desempeño profesional. Objetivo: identificar insuficiencias en relación con la preparación estadística del estudiante de medicina en el ciclo clínico de la carrera. Métodos: investigación pedagógica realizada en la Facultad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus durante el período de tiempo comprendido entre septiembre de 2013 y julio de 2015. Incluyó un análisis documental que abarcó los trabajos investigativos presentados en el Forum Científico Estudiantil y que respaldaron sus resultados en la aplicación de herramientas estadísticas. También se diseñó una prueba pedagógica y un cuestionario con el propósito de complementar y enriquecer la evidencia obtenida sobre la preparación estadística del estudiante de medicina, variable principal del estudio. Ambos instrumentos se aplicaron en una muestra conformada por 88 estudiantes del ciclo clínico de la carrera. Los resultados se presentan en tablas de distribución de frecuencias. Resultados: en el 81,4 % de los trabajos se aplicaron los recursos estadísticos sin previa justificación. Predominó el empleo de recursos descriptivos (92,6 %) aunque solo el 40,7 % hizo un uso integrado de estos. El 78,4 % de los estudiantes que realizaron la prueba pedagógica evidenciaron una baja preparación estadística; predominaron las dificultades al identificar el diseño de los estudios. Conclusiones: los estudiantes de la carrera de medicina en el ciclo clínico de la Facultad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus presentan limitaciones en su preparación estadística. Se recomienda realizar estudios orientados a indagar en los factores potencialmente causales.<hr/>Foundation: The statistical training of the future medical professional is essential for their professional performance. Objective: to identify insufficiencies in relation to the statistical preparation of the medical student in the major clinical cycle. Methods: Pedagogical research carried out at the Faculty of Medical Sciences of Sancti Spíritus during the period between September 2013 and July 2015. It included a documentary analysis which involved the research papers presented at the Scientific Student Forum and that supported their results in The application of statistical tools. We also designed a pedagogical test and a questionnaire with the purpose of complementing and enriching the evidence obtained on the statistical preparation of the medical student, the study’s main variable. Both instruments were applied in a sample conformed by 88 students of the clinical major cycle. The results are presented in tables of frequency distribution. Results: In 81.4% it was applied statistical resources without prior justification. Predominant use of descriptive resources (92.6%), although only 40.7% made an integrated use of these. 78.4% of the students who did the pedagogical test showed a low statistical preparation; Difficulties in identifying the design of the studies predominated. Conclusions: the clinical cycle medical students in the Sancti Spíritus Faculty of Medical Sciences have limitations in their statistical preparation. It is recommended to carry out studies aimed at investigating the causal factors. <![CDATA[Satisfaction of Cuban Graduates from the Medical Major with the received training. Academic Year 2015 2016, Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: La evaluación educativa es el proceso sistemático de obtener información y utilizarla para emitir juicios que servirán para tomar decisiones y perfeccionar el proceso docente educativo. La educación universitaria requiere de evaluación permanente para garantizar la calidad.Objetivo: determinar la satisfacción de los egresados cubanos de la carrera de Medicina respecto a la formación recibida.Métodos: se realizó un estudio descriptivo de corte transversal, en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos, en el período de julio a noviembre de 2016. Se aplicó la encuesta utilizada por la Junta de Acreditación Nacional del Ministerio de Educación Superior a una muestra de 62 egresados cubanos de la Carrera de Medicina del curso 2015-2016.Resultados: más del 80 % de los encuestados manifestó su satisfacción respecto a la contribución de la carrera al fomento y consolidación de cualidades personales, así como a la formación recibida para el desempeño profesional y al accionar del claustro. Se observó insatisfacción con relación al dominio del idioma inglés, de las nuevas tecnologías de la informática y comunicación, labor de tutores y asesores y preparación para realizar investigaciones. También se expresó insatisfacción respecto a las competencias relacionadas con los niveles rehabilitación y tratamiento.Conclusión: existen insatisfacciones en los egresados de la carrera de Medicina, más evidentes en lo que se refiere al desarrollo de competencias generales y específicas relacionadas con el tratamiento y la rehabilitación, así como en la preparación para ejecutar acciones administrativas, necesarias todas en su desempeño profesional.<hr/>Foundation: Educative evaluation is the systematic process of obtaining information and using it to offer judgments which will allow making decisions and improving the teaching educative process. University Education requires permanent evaluation to guaranty quality. Objectives: To determine the satisfaction of Cuban graduates from the Medical Major regarding the received training. Methods: A cross section descriptive study was carried out at the Cienfuegos Medical University, from July to November 2016. It was applied a survey of the Higher Education National Crediting Committee to a sample of 62 Cuban graduates from the Medical Major in the academic year 2015-2016. Results: More than 80 % of the surveyed showed their satisfaction regarding the contribution of the Major to the promotion and consolidation of the personal qualities so as the training received for the professional performance and the teaching staff performance. It was observed dissatisfactions in relation to the acquisition of the English language, the Information and Communication Technologies, the assistance of advisors and tutors to develop research. There was also dissatisfactions in with respects to the rehabilitation and treatment competences. Conclusion: There are dissatisfactions in the Medical graduates, more evident in the development of general and specific competences related to the treatment, so as in their raining to perform administrative task which are necessary in their professional performance. <![CDATA[Debate effectiveness for the strengthening the university educational work from the curricular work]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el debate bien concebido puede fortalecer la labor educativa universitaria desde el trabajo curricular, pero las estrategias diseñadas para la formación ciudadana en las universidades privilegian lo profesional en detrimento de la preparación para problematizar la realidad social. Objetivo: demostrar la efectividad del debate para el fortalecimiento de la labor educativa universitaria desde el trabajo curricular. Métodos: investigación pedagógica realizada en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos, de septiembre de 2016 a enero de 2017, teniendo como escenario la clase de Filosofía en el primer año de la Carrera de Estomatología. Se introdujo el debate intencionado por el profesor sobre la base de artículos con impacto en la sociedad cubana actual, previamente seleccionados y orientados al estudiante. Se consideró como requisito que el estudiante tuviera posibilidades de una preparación previa antes del debate. Se produjeron dos mediciones, una en noviembre y otra al finalizar el semestre. Se aplicó una encuesta que midió: satisfacción de los estudiantes con el método empleado, percepción de los estudiantes sobre la contribución a la formación de valores. Resultados: la totalidad de los estudiantes sintió satisfacción por el método empleado; al finalizar el semestre el 77,8 % de los estudiantes consideró que el método contribuye a la formación de valores y reforzamiento de sentimientos patrióticos en ellos. Conclusiones: ofrecer a los estudiantes la posibilidad de confrontar opiniones diferentes es posible si se logra un clima distendido y gratificante. Se corrobora que la labor del profesor es insustituible en la formación universitaria desde el trabajo curricular de cada disciplina.<hr/>Foundation: The well-conceived debate can strengthen the university educative influence from the curricular work, but the strategies designed for citizen training in the universities privilege the professional to the detriment of training them to social reality questioning. Objective: To demonstrate the effectiveness of the debate for the strengthening of university educative influence from the curricular work. Methods: Pedagogical research carried out at the University of Medical Sciences of Cienfuegos, from September 2016 to January 2017, with the Philosophy class in the first year of the Dentistry Major. The debate deliberated by the teacher was introduced on the basis of articles with impact on the current Cuban society, previously selected and student oriented. It was considered as a requirement that the student had possibilities of a previous preparation before the debate. Two measurements were taken, one in November and another at the end of the semester. A survey was applied that measured: students ’satisfaction with the method used, students’ perception about the contribution to the formation of values. Results: All the students are satisfied by the method used; At the end of the semester 77, 8 % of the students considered that the method contributes to the formation of values and reinforcement of patriotic feelings in them. Conclusion: Offering students the possibility of confronting different opinions is possible if a relaxed and rewarding climate is achieved. It is corroborated that the work of the teacher is irreplaceable at university formation from the curricular work of each discipline. <![CDATA[Porokeratosis. Case Presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La poroqueratosis es una dermatosis epidérmica que se caracteriza por lesiones anulares, queratósicas e hiperpigmentadas, únicas o múltiples, de evolución crónica. Se considera como una lesión premaligna con riesgo elevado de producción de carcinoma epidermoide. Se presenta el caso de un paciente de 18 años de edad, que desde los primeros meses de vida presentó lesiones en piel con distribución lineal, diseminadas en cara, tronco y ambas extremidades, además de algunos lechos ungueales, de aspecto hiperqueratósico, con bordes amurallados y centro atrófico de color pardo claro. En el año 2003 se confirmó el diagnóstico histológico de poroqueratosis. El presente artículo expone el tratamiento y evolución de este paciente, afectado por una enfermedad muy poco frecuente, tanto en Cuba como en el resto del mundo.<hr/>Porokeratosis is an epidermal dermatosis characterized by single or multiple annular, keratotic and hyperpigmented lesions of chronic evolution. It is considered as a pre-malignant lesion with a high risk of epidermoid carcinoma production. A case of an 18-year-old patient, who, from the first months of life, presented skin lesions with linear distribution, disseminated on the face, trunk and both limbs, as well as some unyielding, hyperkeratotic-looking beds with walled edges and atrophic center of light brown color. In 2003 the histological diagnosis of porokeratosis was confirmed. This article describes the treatment and evolution of this patient, affected by a very rare disease, both in Cuba and worldwide. <![CDATA[Carcinoid Tumor of the Cecal Appendix. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los tumores del apéndice cecal constituyen un grupo heterogéneo de neoplasias con evolución y pronóstico variables; representan una pequeña parte de todas las neoplasias gastrointestinales y de las apendicetomías. Se presenta el caso de un hombre blanco, de 55 años de edad, que ingresó en el Servicio de Cirugía por presentar un cuadro abdominal agudo, interpretado como una apendicitis aguda. Al realizar apendicectomía se obtuvo como resultado un tumor carcinoide tipo clásico (insular) del apéndice cecal, sin que se sospechara de este diagnóstico con anterioridad. Se decidió presentar este caso, debido a la poca frecuencia de su aparición. Se concluye que es importante en estos casos el estudio histopatológico, ya que, incluso en el transoperatorio, es muy difícil sospechar esta entidad, lo que conlleva al diagnóstico tardío y a un peor pronóstico.<hr/>Cecal appendix tumors constitute a heterogeneous group of neoplasias with variable evolution and prognosis; they represent a small part of all gastrointestinal neoplasms and appendectomies. A case of a 55 year old, white man, , who was admitted the Surgery Service because he had an acute abdominal condition, interpreted as acute appendicitis. An appendectomy resulted in a classic (insular) carcinoid tumor of the cecal appendix, without previous suspicion of this diagnosis. It was decided to present this case, due to the infrequency of its appearance. It is concluded that histo-pathological study is important in these cases, since even in the trans-operative, it is very difficult to suspect this entity, which leads to a late diagnosis and a worse prognosis. <![CDATA[Retreatment of endodontic lower molar with periapical lesion and integrated lassertherapy. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los tratamientos endodónticos son una solución primaria para conservar los dientes, aún después de fracasos iniciales es posible realizar con éxito un retratamiento. Por tales razones se presenta el caso de una paciente con una endodoncia incorrecta, que fue atendida en la Clínica de Especialidades de Cienfuegos, donde se le realizó un retratamiento y luego se aplicó laser de baja potencia con parámetros regenerativos para acelerar la reparación del tejido óseo periapical.Tras menos de un mes de evolución y 10 sesiones de laserterapia se obtuvieron resultados satisfactorios en la reparación del área periapical. Continúa siendo el retratamiento endodóntico la primera opción ante lesiones periapicales incipientes. La utilización del láser terapéutico de baja potencia acelera el proceso de reparación del tejido óseo periapical.<hr/>Endodontic treatments are a primary solution for preserving teeth, even after initial failures, it is possible to successfully perform a retreat. For these reasons, the case of a patient with an incorrect endodontic treatment was attended at the Cienfuegos Specialty Clinic, where a retreatment was performed and then a low-power laser was applied with regenerative parameters to accelerate the repair of periapical bone tissue. After less than a month of evolution and 10 sessions of laser therapy, satisfactory results were obtained in the repair of the periapical area. Endodontic retreatment continues to be the first option for incipient periapical lesions. The use of the low power therapeutic laser accelerates the repair process of the periapical bone tissue. <![CDATA[Isolation of Serratia marcescens in a surgical wound]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Serratia marcescens es un bacilo Gram negativo, anaerobio facultativo, oxidasa negativo, perteneciente a la familia enterobacteriacea. Se presenta como un agente nosocomial y la transmisión de persona a persona es la más importante forma de diseminación. Su aislamiento es poco común, razón por la cual se decidió la presentación del caso de una paciente de 32 años, con antecedentes de buena salud, procedencia rural, con gravidez de 35 semanas, que evolucionó sin riesgo obstétrico aparente. Fue remitida al Hospital General Universitario Dr. Gustavo Aldereguía Lima por dolor recurrente abdominal desde hacía tres horas, vómitos con restos de alimentos y fiebre de 38 oC. Fue intervenida quirúrgicamente por apendicitis y al evolucionar satisfactoriamente fue dada de alta, pero al séptimo día sufrió la dehiscencia de la herida quirúrgica y se observó salida de secreción amarillenta. Fue nuevamente ingresada y se aisló de su herida la Serratia marcescens. Después de tratamiento evolucionó satisfactoriamente.<hr/>Serratia marcescens is a Gram possitive bacila, facultative anaerobic, negative oxidase, belonging to the enterobacteriaceae family. It is presented as a nosocomial agent and the person to person transmission is the most important way of dissemination. Its isolation is uncommon, reason for which it was decided to present the case of a 32 year old patient, with healthy antecedents, from a rural area and a 35 week pregnancy that developed without apparent obstetric risks. She was referred to the General University Hospital University Dr. Gustavo Aldereguía Lima with recurrent abdominal pain of three hours, vomiting with food remains and 38 degree fever. She was performed a surgery due to appendicitis and she was discharged in a good condition, but on the day seven she had a dehiscence in the surgical wound and it was observed a yellowish discharge from it. She was admitted again and Serratia marcensens was isolated. After treatment she had a satisfactory evolution. <![CDATA[Glandular Cystitis. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La cistitis glandular es una lesión proliferativa infrecuente, está compuesta de estructuras glandulares, columnares y células intestinales secretoras de mucina; se localizada dentro de la mucosa y submucosa de la vejiga. Se ha encontrado en pacientes de todas las edades, incluyendo niños. Para dar a conocer las características clínicas y anatomopatologicas de una enfermedad poco frecuente y por el interés que puede tener para residentes en formación se decidió presentar el caso de un paciente masculino, de color de piel negra, 21 años de edad con historia de disuria, aumento de la frecuencia miccional diurna, nocturna y urgencia, así como episodios repetidos de hematuria macroscópica, al que se le realizó el diagnóstico clínico de cistitis glandular confirmado por biopsia.<hr/>Glandular Cistitis is an infrequent proliferative lesion, it is composed of glandular structures , columnar and mucin-secreting intestinal cells.. It is located inside the bladder mucosa and submucosa. It has been found in patients of all ages, including children. To present the clinical and anatomopathological characteristics of a rare disease and the interest that it may have for in training residents, it was decided to present the case of a 21 year old black male patient, with a history of dysuria, Increased urinary frequency in the day, night and urgency, as well as repeated episodes of macroscopic hematuria, with clinical diagnosis of glandular cystitis confirmed by biopsy. <![CDATA[Invasive papillary breast carcinoma. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los carcinomas papilares invasivos primarios de la mama son raros, representan aproximadamente el 1 % de todos los tumores malignos en ese órgano y se caracterizan por aparecer en mujeres posmenopáusicas entre 64 a 67 años como promedio. Se presenta el caso de una anciana de 84 años de edad que presentó un nódulo mamario cuya biopsia informó un carcinoma papilar invasor, a pesar de no manifestar telorrea y encontrarse en una ubicación que no es la habitual. Se considera un caso relevante y de interés para los profesionales de la salud al ser esta neoplasia mamaria infrecuente en nuestro medio y de la que existen pocos casos publicados.<hr/>Primary invasive breast papillary carcinomas are rare, accounting for approximately 1% of all malignant tumors in that organ and are characterized by occurring in postmenopausal women aged 64 to 67 years on average. We present the case of an 84 year old woman with a breast nodule whose biopsy revealed an invasive papillary carcinoma; In spite of not manifesting telorrhea and nor its location was the habitual one. It is considered a relevant case and of interest for health professionals since this uncommon mammary neoplasm is in our country and few cases have been published. <![CDATA[Anesthesia management of esophageal atresia and tracheoesophageal fistula in neonates. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La atresia esofágica es una malformación congénita infrecuente incompatible con la vida y una urgencia quirúrgica neonatal. La presentación más común es la atresia esofágica con fístula traqueoesofágica distal (80-90 % de los casos). Tiene una frecuencia de presentación de uno por cada 3000 nacimientos. Por estas razones se presenta el caso de un neonato pretérmino, femenina, de 48 horas de nacimiento, 1245 gramos de peso, APGAR 8/9, con diagnóstico de atresia esofágica y fístula traqueoesofágica tipo lllb/C. Fue diagnosticada al nacimiento, ante la presencia de vómito en proyectil, distrés respiratorio e imposibilidad de introducir una sonda nasogástrica y confirmada al observarse en una radiografía de tórax. Fue anunciada para cirugía en la cual se efectuó reparación de la fistula. Se exponen las consideraciones anestésicas a seguir en el manejo de este caso, relacionadas con: los fármacos anestésicos, reposición de volumen y la estrategia de ventilación mecánica. Se obtuvieron resultados favorables.<hr/>Esophageal atresia is an infrequent congenital malformation incompatible with life and a neonatal surgical urgency. The most common presentation is esophageal atresia with distal tracheoesophageal fistula (80-90 % of cases). It presents in one of every 3000 births. For these reasons, the case of a preterm infant, 48 hours of birth, 1245 grams weight, APGAR 8/9, with diagnosis of esophageal atresia and tracheo-esophageal fistula type lllb / C is presented. She was diagnosed at birth, due to the presence of projectile vomiting, respiratory distress and the impossibility of introducing a naso-gastric tube and confirmed when seen on a chest x-ray. It was announced for surgery in which fistula repair was performed. We present the anesthetic considerations to be followed in the management of this case, related to: anesthetic drugs, volume replacement and mechanical ventilation strategy. Favorable results were obtained. <![CDATA[Thyroid hysterin trabecular adenoma. Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El adenoma trabecular hialinizante es una neoplasia infrecuente de la glándula tiroides. Es un tumor de origen folicular encapsulado, relativamente pequeño con un comportamiento clínico benigno o de bajo potencial maligno. Se presenta el caso de una paciente de 45 años de edad, que acudió a consulta multidisciplinaria de nódulo de tiroides del Hospital General Universitario Dr. Gustavo Aldereguía, de Cienfuegos, con nódulo tiroideo en lóbulo izquierdo de la glándula, de 1 cm de diámetro. Se le realizó TSH, T4, ultrasonido de tiroides, citología con aguja fina que informó atipia de significado indeterminado. Fue sometida a intervención quirúrgica y se le realizó lobectomía izquierda. El diagnóstico histopatológico arrojó:tiroiditis crónica de Hashimoto sobre la que se insertaron dos afecciones neoplásicas, adenoma macro y micro folicular del tiroides, tumor tiroideo trabecular hialinizado, inferior a un campo de 4 x no encapsulado. La técnica de inmunohistoquímica Ki.67 (MIB.1) resultó positiva. La importancia de su diagnóstico radica en el hecho que son interpretados por sus similitudes histológicas, inmunohistoquímica y moleculares con otras entidades, como cáncer papilar y medular de tiroides, de ahí que se haya decidido la presentación de este caso.<hr/>Thyroid hysterin trabecular adenoma is an infrequent neoplasia of the thyroid gland. It is a Tumor of encapsulated follicular origin, relatively small with a benign clinical behavior or of low malignant potential. The case of a 45 year old female patient, is presented, who attended a multidisciplinary thyroid nodule visit at the General University Hospital Dr. Gustavo Aldereguía, from Cienfuegos, with 1 cm in diameter thyroid nodule in the gland left lobe. It underwent a TSH, T4, thyroid ultrasound, fine needle cytology that reported atypia of undetermined significance (according to Bethesda III). Left lobectomy was performed. The histopathological diagnosis was chronic Hashimoto’s thyroiditis, on which two neoplastic diseases, macro adenoma and micro follicular thyroid, a hyalinized trabecular thyroid tumor, were inserted, inferior to a non-encapsulated 4x field. The Ki.67 immunohistochemistry technique (MIB.1) was positive. The importance of their diagnosis lies in the fact that they are interpreted by their histological, immunohistochemical and molecular similarities with other entities, such as papillary and medullary thyroid cancer. <![CDATA[Delay in ossification of the femoral head nucleus. Observation or orthoses?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El desarrollo displásico de cadera es una afección ortopédica de la infancia, que puede tener diferentes grados de severidad. En los casos más severos, como la displasia subluxación y luxación, se requiere del uso de ortesis ortopédicas. El hecho de que el núcleo de osificación de la cabeza del fémur no aparezca osificado en la radiografía a los seis meses de edad, es uno de los criterios a considerar para el diagnóstico de displasia. Para iniciar el tratamiento ortésico, deben analizarse las características cualitativas de acetábulo, y se tendrá en cuenta que los tratamientos no están exentos de complicaciones. En este trabajo, se ilustra a través de imágenes radiográficas, el punto de vista de los autores acerca de la toma de decisiones terapéuticas, en un paciente con retardo en la osificación del núcleo de la cabeza del fémur.<hr/>Dysplastic hip development is an orthopedic condition of childhood, which may have different degrees of severity. In more severe cases, such as dysplasia, subluxation and dislocation, the use of orthopedic orthoses is required. The fact that the ossification nucleus of the femoral head does not appear ossified on the radiograph at six months of age is one of the criteria to be considered for the diagnosis of dysplasia. To begin the orthotic treatment, the qualitative characteristics of acetabulum must be analyzed, and it will be taken into account that the treatments are not exempt of complications. In this work, the authors’ point of view on therapeutic decision making is illustrated by radiographic images in a patient with a delayed ossification of the femoral head nucleus. <![CDATA[Some practical suggestions for the scientific problem formulation and the objectives in the research project]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000400019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Una de las principales dificultades que se les presentan a los investigadores principiantes consiste en la redacción del problema científico y el objetivo de la investigación. El objetivo de este artículo es brindar una orientación de cómo llevar a cabo el momento concreto de la formulación del problema y, a partir de este, cómo redactar los objetivos. Se presentan y ejemplifican cuatro variantes para la redacción del problema de investigación, de las cuales se derivan correspondientes maneras concretas de formular los objetivos. Se hace énfasis en requisitos inviolables para la elaboración de objetivos investigativos: la plena correspondencia problema-objetivo, y la necesidad de expresar explícitamente la intención cognoscitiva del proyecto.<hr/>One of the main difficulties for first-time researchers is writing the scientific problem and the objective of the research. The objective of this article is to provide an orientation on how to carry out the concrete moment of formulating the problem and, from this, how to write the objectives. Four variants are presented and exemplified for the writing of the research problem, from which corresponding concrete ways of formulating the objectives are derived. Emphasis is placed on inviolable requirements for the development of research objectives: full correspondence problem-objective, and the need to explicitly express the cognitive intent of the project.