Scielo RSS <![CDATA[MediSur]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1727-897X20200004&lang=en vol. 18 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Medical Libraries and their role in confronting Covid 19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400532&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The potential of anesthesiologists in hospital management]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400535&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Bullying. A concern for Cuban public health]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400537&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Need for research in health systems and services: regarding the use of clinical practice guidelines]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400540&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo pretende llamar la atención acerca de la contradicción actual entre la importancia y necesidad de las investigaciones en sistemas y servicios de salud y la escasa realización de estos trabajos. Se expone un grupo de elementos interconectados entre sí, que pueden guardar relación con este negativo fenómeno; al mismo tiempo que se resalta, como fortaleza de estas investigaciones, la precisión y exactitud de sus resultados al ser obtenidos en las condiciones propias de la vida real. Se argumenta cómo la utilización de guías de práctica clínica en el trabajo asistencial constituye una evidente oportunidad para incrementar la realización de investigaciones en sistemas y servicios de salud.<hr/>ABSTRACT This article aims at drawing attention to the current contradiction between the importance and need for research in health systems and services and the scarce execution of these works. A group of interconnected elements is exposed, which may be related to this negative phenomenon. Meanwhile precision and accuracy of its results, when obtained under real life conditions, are highlighted as strength of this research. It is stated how the use of clinical practice guidelines in health care constitutes an evident opportunity to increase research in health systems and services. <![CDATA[Fertility in Cuba. Views to different contexts]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400545&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la actualización del estado de la variable Fecundidad en Cuba, su evolución y cambios, destacando sus peculiaridades. Se destaca la mirada transdisciplinaria a la reproducción como un todo, donde resaltan algunas particularidades, entre ellas los procesos de toma de decisión en la reproducción, los grupos de mujeres más vulnerables en las que es más frecuente la aparición de embarazos no deseados y una fecundidad adolescente que se resiste a declinar, así como las características de la fecundidad de las mujeres cubanas en Estados Unidos. Se aporta una propuesta teórico metodológica para el estudio de la fecundidad cubana en el contexto actual. La fecundidad cubana se caracteriza por una trayectoria decreciente en niveles por debajo del reemplazo, con una estructura temprana y predominio de los hijos de primer orden, mientras se reafirmó un creciente aporte de las adolescentes. La fecundidad de las cubanas migrantes en Estados Unidos es semejante a la fecundidad en Cuba.<hr/>ABSTRACT The behavior of fertility in Cuba in recent decades has had a determining role in changing the population age structure, which has led to rapid population aging. This article is aimed at updating the status of this variable in Cuba, its evolution, changes and peculiarities. Reproduction cross-disciplinary view stands out, where some particularities stand out; among them, decision-making processes in reproduction and the most vulnerable groups of women, adolescent fertility, as well as the characteristics of fertility in Cuban women living in the United States. Cuban fertility is characterized by a declining trajectory in levels below replacement, with an early structure, predominance of first-order children, and an increasing contribution of adolescent girls. In the case of Cuban women settled in the United States, they behave similarly. <![CDATA[Perception of Peruvian patients about the quality of hospital pharmaceutical services]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400564&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la calidad del servicio farmacéutico hospitalario es fundamental en la atención de la salud, porque garantiza un aspecto tan importante como la adecuada distribución de los medicamentos. Esta debería ser equivalente en los hospitales públicos de cualquier ciudad y dentro de un mismo país, pero, lamentablemente, es influenciada por diversos factores. Objetivo: evaluar la percepción de pacientes peruanos de la calidad en los servicios farmacéuticos hospitalarios. Métodos: estudio descriptivo, y comparativo, realizado con la participación de 286 pacientes afiliados al Seguro Integral de Salud de dos hospitales públicos de una ciudad de Perú. Se aplicó un cuestionario válido y confiable, segúnel contexto de la población. El análisis de comparación se realizó mediante la prueba no paramétrica U de Mann - Whitney, considerando un 5% de significancia. Resultados: la calidad del servicio farmacéutico brindado fue percibida con mayor frecuencia como alta (51,5%); y como media (51,3%), para los hospitales en estudio, respectivamente. En el análisis de la calidad del servicio farmacéutico y sus dimensiones, la prueba U de Mann - Whitneyevidenció diferencia significativa entre elementos tangibles, empatía, accesibilidad y oportunidad (p = 0,000) para cada hospital evaluado. Conclusión: según la percepción de los pacientes, la calidad del servicio farmacéutico que se ofrece a los afiliados al Seguro Integral de Salud, mostró diferencias en los dos hospitales públicos analizados.<hr/>ABSTRACT Background: the quality of the hospital pharmaceutical service is fundamental in health care, because it guarantees an aspect as important as the adequate distribution of medicines. This should be equivalent in public hospitals in any city and within the same country, but, unfortunately, it is influenced by various factors. Objective: to evaluate the Peruvian patients’ perception of the quality in hospital pharmaceutical services. Methods: descriptive and comparative study, carried out with the participation of 286 patients affiliated to the Comprehensive Health Insurance of two public hospitals in a city of Peru. A valid and reliable questionnaire was applied, depending on the context of the population. The comparison analysis was performed using the Mann - Whitney U nonparametric test, considering 5% significance. Results: the quality of the pharmaceutical service provided was more frequently perceived as high (51.5%); and on average (51.3%), for the hospitals under study, respectively. In the analysis of the quality of the pharmaceutical service and its dimensions, the Mann-Whitneye U test revealed a significant difference between tangible elements, empathy, accessibility and opportunity (p = 0.000) for each hospital evaluated. Conclusion: according to the perception of the patients, the quality of the pharmaceutical service offered to the members of the Comprehensive Health Insurance, showed differences in the two public hospitals analyzed. <![CDATA[Chemistry and basic biomedical sciences. Technological alternative]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400571&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el proceso de enseñanza aprendizaje de la Química requiere de una constante actualización en correspondencia con las exigencias de la formación de los profesionales de la salud. Objetivo: elaborar una alternativa tecnológica que permita elevar el nivel de aprendizaje de los contenidos químicos y sus aplicaciones prácticas en el ámbito de la salud. Métodos: se elaboró un software educativo de apoyo a la docencia para la vinculación de la Química con las Ciencias Básicas Biomédicas, para ello se empleó el Macromedia Flash como herramienta de diseño y montaje de los diferentes módulos que conforman el producto. Se implementó la alternativa tecnológica en las carreras de Tecnología de la Salud que recibieron Química en el curso 2017-2018. Se aplicó un cuasi experimento con una prueba de salida para el grupo experimental. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, inductivo-deductivo, analítico-sintético, sistémico-estructural-funcional y empíricos: análisis documental, encuestas, observación a clases, criterios de expertos. Los participantes firmaron el consentimiento para colaborar y aceptaron la publicación de los resultados con la garantía de su anonimato. Resultados: los resultados del cuasi experimento evidencian un salto cualitativo en el aprendizaje de los estudiantes del grupo experimental, en el cual se logró que la mayoría quedaran ubicados en un nivel alto de aprendizaje al poder establecer la relación causa molecular-enfermedad-aplicación práctica de los contenidos químicos. Conclusiones: la implementación en la práctica educativa de la alternativa tecnológica permitió elevar el nivel de aprendizaje de los contenidos químicos en sus aplicaciones prácticas en el ámbito de la salud.<hr/>ABSTRACT Foundation: the Chemistry teaching-learning process requires constant updating in accordance with the demands of health professionals´ training. Objective: to develop a technological alternative which allows raising the learning level of chemical contents and their practical applications in the health field. Methods: A teaching support educational software was developed to link Chemistry with Basic Biomedical Sciences. Macromedia Flash was used as a design and assembly tool for different modules included in this product. The technological alternative was implemented in the Health Technology training programs that received Chemistry in the 2017-2018 academic year. A quasi experiment with an exit test was applied for the experimental group. Theoretical methods were used: historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, systemic-structural-functional and empirical: documentary analysis, surveys, class observation, expert criteria. The participants signed the consent to collaborate and accepted the publication of its results with the guarantee of their anonymity. Results: the results of the quasi-experiment show a qualitative improvement in the students learning in the experimental group. Most of them were placed at a high level of learning by establishing the relationship between molecular cause-disease-practical application of the chemical contents. Conclusions: the implementation of this technological alternative in educational practice allowed raising the learning chemical content level in its practical application in the health field. <![CDATA[Validation and implementation of a methodology for self-evaluation in the Medicine career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400583&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: En el aseguramiento de la calidad de las carreras universitarias, la autoevaluación juega un rol fundamental, y la concepción metodológica de cómo desarrollarla resulta una necesidad. Objetivo: validar e implementar una metodología para el desarrollo de la autoevaluación en la carrera de Medicina. Métodos: investigación de corte pedagógico, de desarrollo, realizada en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Se aplicó el método Delphi, así como métodos empíricos para evaluar los resultados de la implementación de la metodología propuesta: la dinámica grupal, encuestas, revisión documental y la observación. La metodología contó con cuatro etapas (organización y planificación del proceso, ejecución, control y ajuste). Resultados: los expertos valoraron como muy adecuada la metodología propuesta. La implementación práctica evidenció resultados positivos, tanto para cada una de las etapas, como de forma integral. Fue evidente la mejora continua del proceso, lo que confirmó su contribución al desarrollo de la autoevaluación. Conclusión: la metodología fue valorada como muy adecuada. Su implementación práctica demostró el perfeccionamiento de la planificación, la ejecución, el control y el ajuste del proceso; incrementó la cultura de gestión y de evaluación de la calidad en la comunidad universitaria de la carrera de Medicina en la institución, así como la institucionalización de buenas prácticas que acreditaron su aceptación.<hr/>ABSTRACT Background: In the quality assurance of university programs, self-evaluation plays a fundamental role and the methodological conception of how to develop it is a necessity. Objective: to validate the proposed methodology for the development of self-evaluation in the Medicine Programs at the Faculty of Medical Sciences of Cienfuegos. Methods: the Delphi method and empirical methods were applied to evaluate the results of the implementation of the proposed methodology, which include group dynamics, survey, document review and observation. Results: The experts evaluated the proposed methodology as very adequate, taking into account the procedures that make up its stages and phases, the evaluation of the guiding ideas of the recommendations that are issued for its implementation, as well as the achievement of a group of attributes represented by its systemic approach, flexibility, applicability, participatory character, clarity and utility. The practical implementation evidenced positive results for each of the stages and in an integral way, confirming its contribution to the development of the self-evaluation since it enabled continuous improvement of the process. Conclusion: The methodology was valued as very adequate by the experts consulted, its practical implementation demonstrated the improvement of planning, execution, control and adjustment of the process, increased the culture of management and quality evaluation in the university community of the Medicine Career the Faculty of Medical Sciences of Cienfuegos, as well as the institutionalization of good practices that show the acceptance of the proposal. <![CDATA[The teaching process of electrocardiography in medical careers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400591&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la enseñanza de la electrocardiografía clínica durante la formación del médico en Cuba se ha caracterizado por el insuficiente tratamiento de este contenido en las asignaturas del currículo, a pesar de su importancia para el desempeño profesional. Objetivo: proponer una estrategia curricular para el tratamiento del contenido de la electrocardiografía clínica en la carrera de Medicina. Métodos: la investigación se desarrolló en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. El análisis teórico permitió establecer las exigencias para el tratamiento de la electrocardiografía como contenido de la carrera de Medicina. Estas, junto con el diagnóstico realizado, el que constató el potencial que ofrece el currículo de la carrera de Medicina para abordar el contenido, permitieron el diseño de una estrategia curricular orientada a este objetivo. Resultados: la estrategia curricular propone una secuenciación didáctica del contenido de la electrocardiografía clínica en cada año o ciclo del currículo, modificando el papel del docente y el estudiante en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la electrocardiografía clínica, al otorgarle una connotación especial a nivel curricular al transversalizar el tratamiento de este contenido y las tareas docentes que puede realizar el estudiante a lo largo de la carrera. La valoración por los expertos permitió corroborar la validez de la estrategia curricular en cuanto se comprobó su pertinencia, factibilidad, relevancia, sustentabilidad y transferibilidad. Conclusiones: la estrategia presentada contribuirá a resolver la insuficiencia que presenta el currículo de la carrera de Medicina en cuanto al contenido de la electrocardiografía.<hr/>ABSTRACT Foundation: teaching of clinical electrocardiography during doctor´s training in Cuba has been characterized by the insufficient content treatment in the subjects of the curriculum, despite its importance for professional performance. Objective: to propose a curricular strategy for content treatment of clinical electrocardiography in the medical training program. Methods: the research was developed at the Cienfuegos University of Medical Science. The theoretical analysis allowed establishing the requirements for the treatment of electrocardiography as content of the training program. These requirements, together with the diagnosis which confirmed the potential offered by the curriculum of the medical degree to address the content, allowed the design of a curricular strategy oriented towards this objective. Results: the curricular strategy proposes a didactic clinical electrocardiography content sequencing in each year or cycle of the curriculum, modifying the role of the teacher and the student in its teaching-learning process, by granting a special connotation at the curricular level by mainstreaming this content treatment and the teaching tasks that students can solve throughout the career. Expert´s assessment allowed us to confirm the validity of the curricular strategy as its relevance, feasibility, sustainability and transferability were verified. Conclusions: the strategy presented will help to resolve the medical career curriculum insufficiency in terms of electrocardiography content. <![CDATA[Experience on using mobiles as a teaching and learning tool in history classes: students´ perception]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400605&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el uso del celular en las clases no constituye una práctica pedagógica generalizada. Aún no existe consenso sobre si es un distractor o si beneficia la adquisición de conocimientos. Objetivo: describir una experiencia sobre el uso del teléfono móvil como herramienta de enseñanza y aprendizaje, desde la percepción de los estudiantes. Métodos: investigación pedagógica realizada en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos durante el primer semestre del curso 2019-2020. Se diseñó una aplicación para teléfonos celulares, en la cual se incluyeron todos los recursos de la asignatura Historia de Cuba I que los estudiantes necesitan. Se realizó una encuesta para conocer las expectativas de los estudiantes y al final se aplicó otra para evaluar su cumplimiento. Resultados: las mayores expectativas estuvieron basadas en el método novedoso que resulta la aplicación (78 opiniones, 82,6 %) y la facilidad para adquirir conocimientos (71 expresiones, 75,26 %). En 63 ocasiones reconocieron la importancia de la tecnología en función del estudio. Todos consideraron que la aplicación cumplió su función y satisfizo sus expectativas en cuanto a la facilidad para adquirir conocimientos y como un método apropiado. Tres estudiantes consideraron como regular su importancia en función del estudio y uno lo evaluó de mal. El 96, 2 % evaluó de bien la influencia en la motivación. El 78 % de los estudiantes en los que se empleó la aplicación obtuvo calificación de cinco, frente a 73 % en los que no la utilizaron. Conclusiones: el empleo del teléfono móvil en el proceso de enseñanza aprendizaje resultó favorable.<hr/>ABSTRACT Foundation: using mobile phones in class does not constitute a general pedagogical practice. There is still no consensus on whether it is a distraction or if it benefits knowledge acquisition. Objective: to describe an experience mobile phone usage as a teaching and learning tool, from the perception of the students. Methods: pedagogical research conducted at the Cienfuegos University of Medical Sciences during the first semester of the 2019-2020 academic year. An application for cell phones was designed with all the resources of History of Cuba I students need. A survey was carried out to find out the expectations of the students, and at the end another was applied to assess compliance. Results: the highest expectations were based on the novelty of this method (78 opinions, 82.6%) and the ease for knowledge acquisition (71 expressions, 75.26%). The importance of technology was identified by 63 students. All considered that the application fulfilled its function and met their expectations regarding the ease of acquiring knowledge and as an appropriate method. Three students considered it as ordinary and one evaluated it poorly. Influence on motivation was evaluated by 96.2% as well. The students in whom the application was used, 78% obtained the highest mark compared to 73% in those who did not use it. Conclusion: the use of mobile phones in the teaching-learning process was favorable. <![CDATA[Gender differences facing the manifest moral horror of a parricide]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400614&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: Las diferencias emocionales de género han sido poco estudiadas desde el enfoque del juicio moral. En particular, se desconoce la incidencia de las emociones morales primarias en el juicio moral, y si los hombres y las mujeres frente al horror moral, a través del orgullo y la culpa, razonan de manera diferente sobre lo correcto y lo incorrecto. Objetivo: identificar las diferencias de género frente al horror moral manifiesto de un parricidio. Métodos: estudio descriptivo explicativo, que se aplicó el Cuestionario Moral Emocional a 170 participantes (118 mujeres y 52 hombres). Se realizó la prueba de confiabilidad de los subíndices de culpa y orgullo, cuya consistencia interna resultó buena. La prueba t de Student se realizó para demostrar las hipótesis sobre las diferencias entre hombres y mujeres. Resultados: el valor medio del subíndice de horror moral obtenido por las mujeres fue mayor que el de los hombres. Sin embargo, no hubo diferencias importantes en el juicio moral emocional, ni con respecto a los índices de culpa u orgullo. Conclusión: las mujeres expresan mayor horror ante un estímulo moral violento. Se observó cierto comportamiento inverso entre culpa y orgullo en los participantes. Las diferencias de género, significativas o no, pueden deberse a la regulación emocional.<hr/>ABSTRACT Background: Emotional gender differences have been little studied from the perspective of moral judgment. In particular, the incidence of primary moral emotions on moral judgment is unknown, and whether men and women in the face of moral horror, through pride and guilt, think differently about right and wrong. Objective: to identify gender differences facing the manifest moral horror of a parricide. Methods: descriptive explanatory study, which applied the Emotional Moral Questionnaire to 170 participants (118 women and 52 men). The reliability test of the guilt and pride subscripts was performed, whose internal consistency was good. Student’s t-test was performed to demonstrate the hypotheses about the differences between men and women. Results: the average value of the moral horror subscript obtained by women was higher than that of men. However, there were no significant differences in emotional moral judgment, nor with respect to rates of guilt or pride. Conclusion: women express greater horror at a violent moral stimulus. A certain reverse behavior between guilt and pride was observed in the participants. Gender differences, significant or not, may be due to emotional regulation. <![CDATA[Skills of learning to learn in medical students from the professor´s perception]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400621&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la universidad médica tiene dentro de sus objetivos desarrollar la autogestión del conocimiento en los estudiantes, propósito que puede lograrse mediante la formación y desarrollo de las habilidades de aprender a aprender. Objetivo: valorar la formación de las habilidades de aprender a aprender en los estudiantes de medicina en la Universidad Médica de Cienfuegos desde los criterios de los profesores de la disciplina de Psicología. Métodos: investigación de desarrollo a partir de un diseño descriptivo de corte trasversal, realizada durante el mes de febrero del 2018 en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos, empleando como métodos esenciales analítico-sintético, inductivo-deductivo, histórico-lógico y la encuesta para la recolección de información. El universo lo constituyeron los nueve profesores que imparten la disciplina de Psicología. Se exploraron siete variables: forma en que los estudiantes autogestionan el conocimiento; estimulación de la autogestión del conocimiento; actividades de los estudiantes; habilidades del pensamiento; vías por las que construyen el conocimiento los estudiantes; funciones del profesor como mediador del proceso de enseñanza aprendizaje; habilidades conformadoras del desarrollo personal. Resultados: los estudiantes autogestionan el conocimiento solo en algunas ocasiones, la preparación para las evaluaciones es insuficiente, pobre uso de las diferentes vías para la búsqueda de información. Conclusiones: los profesores consideran que es insuficiente el desarrollo de las habilidades de aprender a aprender en los estudiantes de Medicina.<hr/>ABSTRACT Foundation: the medical university has among its objectives to develop the self-management of knowledge in students, a purpose that can be achieved by training and developing the skills of learning to learn. Objective: to assess the skills formation of learning to learn in medical students at the Medical University of Cienfuegos from the criteria of the professors of the Psychology discipline. Methods: development research based on a descriptive cross-sectional design carried out during the month of February 2018 at the University of Medical Sciences of Cienfuegos, using essentially analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical and survey methods for collecting information. The universe was made up of the nine professors who teach the discipline of Psychology. Seven variables were explored: how students self-manage knowledge; stimulation of self-management of knowledge; student activities; thinking skills; ways in which students build knowledge; functions of the teacher as mediator of the teaching-learning process; shaping skills of personal development. Results: students self-manage knowledge only in some occasions, preparation for evaluations is insufficient and there is a poor use of the different means for searching information. Conclusions: professors consider that development of the learning to learn skill in the medical students is insufficient. <![CDATA[Behavior of childhood eye conditions in the Cienfuegos province. 2019]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400631&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: En las edades pediátricas, el diagnóstico precoz de cualquier enfermedad oftalmológica es de gran relevancia, toda vez que, si permanecen sin tratamiento, los daños en la visión serán irreversibles, y las consecuencias, para toda la vida. Objetivo: describir el comportamiento de las afecciones oculares en pacientes pediátricos. Métodos: se realizó un estudio observacional, descriptivo, en el Hospital Pediátrico Universitario Paquito González Cueto, de Cienfuegos. Se trabajó con la totalidad de los pacientes atendidos (N=1404) durante el año 2019. Se estudiaron las variables: edad, sexo, diagnóstico oftalmológico, tipo de tratamiento, y municipio de procedencia. Resultados: el 51 % de pacientes correspondió al sexo femenino. Las edades más representadas fueron las del grupo de 4 a 8 años, para un 35,4 %. Las ametropías y el estrabismo fueron las afecciones oftalmológicas más frecuentes, en el 36,4 y 22,7 % de los casos, respectivamente. El tratamiento más realizado fue la corrección óptica (40,3 %), y el municipio de Cienfuegos, el lugar de residencia más observado. Conclusión: las afecciones oculares no tienen preferencia marcada por ningún sexo, aunque las niñas acudieron más durante el período estudiado. El grupo de 4 a 8 años, etapa de inicio de la vida escolar, fue el más recibido en consulta, sobre todo, a causa de ametropías y estrabismo; lo que explica también el mayor uso de la corrección óptica.<hr/>ABSTRACT Background: In pediatric ages, the early diagnosis of any ophthalmic disease is of great relevance, since, if they remain untreated, vision damage will be irreversible, and the consequences, for life. Objective: to describe the behavior of eye conditions in pediatric patients. Methods: an observational, descriptive study was carried out at the Paquito González Cueto Pediatric University Hospital in Cienfuegos. All the patients attended (N = 1404) during the year 2019 were included in the research. The variables: age, sex, ophthalmological diagnosis, type of treatment, and municipality of origin were studied. Results: 51% of patients were female. The most represented ages were those of the group from 4 to 8 years, for 35.4%. Ametropia and strabismus were the most frequent ophthalmological conditions, in 36.4 and 22.7% of cases, respectively. The most performed treatment was optical correction (40.3%), and the municipality of Cienfuegos, the most observed place of residence. Conclusion: eye conditions do not have a marked preference for any sex, although girls attended more during the period studied. The group from 4 to 8 years old, the beginning stage of school life, was the most received in consultation, especially because of ametropia and strabismus; which also explains the greater use of optical correction. <![CDATA[Interdisciplinarity and formative research in the subject cells, tissues and integumentary system]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400639&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: propiciar la implementación de metodologías centradas en el estudiante para la adquisición de habilidades, tanto cognitivas como prácticas, potenciando así su autoformación, es tarea permanente en nuestras universidades. Objetivo: diseñar una propuesta de tareas docentes para dar tratamiento a la interdisciplinariedad y que propicie la investigación formativa, desde la asignatura Células, tejidos y sistema tegumentario. Métodos: se realizó una investigación cualitativa a través de un estudio de casos teniendo como centro de atención el trabajo metodológico del colectivo de la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario concebido en el Plan de estudio E de la carrera de Medicina. Resultados: se establece un enfoque metodológico adecuado para tratar la interdisciplinariedad y la investigación formativa desde el contenido de la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. El diseño de la estrategia de la investigación cualitativa utilizada reafirma las potencialidades del tema tejidos básicos para su vinculación con la disciplina principal integradora y la estrategia curricular de investigación e informática médica. Conclusiones: el establecimiento de relaciones interdisciplinarias y su tratamiento desde el colectivo de asignatura aún es insuficiente. La conducción acertada de las tareas docentes propuestas desde los contenidos de la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario, contribuyen al desarrollo de la interdisciplinariedad y favorece la investigación formativa de los futuros médicos.<hr/>ABSTRACT Background: To propiciate the implementation of students’ centered methodologies for acquisition of cognitive and practical skills, contributing to potentiate their self-realization, is a permanent task in our universities. Objective: To design a proposal of learning tasks for the treatment of the interdisciplinariety from the subject cells, tissues and integumentary system, propitiating formative research skill. Methods: A qualitative investigation was developed through a study case focusing on the methodological work of the staff attending the subject cells, tissues and integumentary system, included in the Plan E of the Majoring in the Medicine. Results: An adequate methodological approach to treat interdisciplinariety and formative research skills, from the content of the subject has been established, the design of the applied qualitative investigation strategy confirms the potentialities of the topic basic tissue for licks whit the main integrative subject and the curricular strategy of the investigation and medical informatics. Conclusions: The establishment of the interdisciplinariety relationships and their treatment from the activity of the staff attending the subject is still insufficient. The correct application of the learning tasks proposed from the contents of the subject cells, tissues and integumentary system has contributed o development of the interdisciplinariety and favors the formative research skills of the future doctors. <![CDATA[Guide to evaluate professional skills development of Comprehensive General Medicine resident in gynecobstetric care]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400650&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la diversidad de actividades que realiza el médico de familia, la heterogeneidad de los profesores que los evalúan y las diferentes fases en que se puede encontrar este médico, entre otras circunstancias, hacen que su evaluación en el contexto asistencial esté plegada de innumerables criterios subjetivos y que no exista uniformidad. Objetivo: elaborar una guía para evaluar, bajo observación directa, el desarrollo de las habilidades clínicas del residente de Medicina General Integral en la atención ginecobstétrica. Métodos: se realizó la investigación con el uso de métodos teóricos y empíricos. Para el desarrollo de la priorización de las habilidades clínicas se partió de los problemas identificados. Se practicó la observación directa del comportamiento del residente en sus encuentros reales con pacientes ambulatorios. Los profesores de Medicina General Integral realizaron la observación del desempeño mientras ocurría la atención de una paciente. Sobre la base de los principales problemas identificados en el desempeño del residente se elaboró la guía y se sometió a criterio de expertos para su aprobación. Resultados: la guía incluye la evaluación de las siguientes habilidades clínicas: examen físico obstétrico, auscultación de la frecuencia cardiaca fetal, examen físico de la puérpera, examen físico de las mamas, colocación y extracción de dispositivo intrauterino, prueba citológica, cepillado de canal y realización de test de Schiller. Conclusiones: la guía es de fácil aplicación y permite identificar las dificultades que presenta el residente durante la ejecución del procedimiento. Su implementación sistemática contribuye al diagnóstico de las necesidades de aprendizaje.<hr/>ABSTRACT Foundation: diversity of activities carried out by the family doctor, heterogeneity of teachers who evaluate them and different phases in which this doctor can be found, among other circumstances, cause his evaluation in the healthcare context to be riddled by innumerable subjective criteria and that there is no uniformity. Objective: to design an evaluation guide, for direct observation of clinical skills development of the Comprehensive General Medicine resident in gynecobstetric care. Methods: this research was carried out by using theoretical and empirical methods. Clinical skills prioritization was developed on the basis of the identified problems. Direct observation of the resident’s behavior was done in their actual outpatient appointments. Professors of Comprehensive General Medicine observed the performance while patient´s assistance. Based on the main problems identified in the resident’s performance, the guide was prepared and submitted to expert judgment for approval. Results: the guide includes the evaluation of the following clinical skills: physical obstetric examination, auscultation of the fetal heart rate, physical examination of the postpartum woman, physical examination of the breasts, placement and removal of intrauterine device, cytological test, canal brushing and Schiller test. Conclusion: the guide is easy to apply and allows identifying the resident´s difficulties during the execution of the procedure. Its systematic implementation contributes to the diagnosis of learning needs. <![CDATA[Predictive value of the angiogenic test (sFlt / PIGF ratio) in hypertensive disorders of pregnancy. Perinatal results in Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400665&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: La preeclampsia es causa principal de morbimortalidad y discapacidad materna y perinatal, por lo que resulta importante su diagnóstico y prevención. Objetivo: constatar el valor predictivo del test angiogénico (ratio sFlt/PIGF) en los trastornos hipertensivos del embarazo. Métodos: se realizó un estudio descriptivo de corte transversal, en el Servicio de Ginecología y Obstetricia, del Hospital Dr. Gustavo Aldereguía Lima, de Cienfuegos, de enero de 2017 a diciembre de 2018. Se trabajó con 125 gestantes con sospecha de preeclampsia, del total de ingresadas con tensión arterial elevada. Se dividieron en dos grupos de acuerdo a los valores diagnósticos del test angiogénico de la Roche (ratio sFlt/PIGF), y se compararon los resultados perinatales y las complicaciones maternas. Se utilizó el estadígrafo Chi cuadrado (p &lt;0,05) y se calculó la razón de riesgo (IC 95%). Resultados: el test angiogénico fue positivo con más frecuencia en aquellas gestantes que desarrollaron una preeclamsia eclampsia, con 90,7 % vs 9,3 % en las que no desarrollaron preeclamsia eclampsia (p=0,000); así como en las de menos de 34 semanas de edad gestacional que desarrollaron preclampsia (72 %), con una elevada sensibilidad y especificidad. El uso del test en el seguimiento de las pacientes se asoció a una tendencia a la prolongación del embarazo. Su positividad se relacionó más a complicaciones maternas, fetales y neonatales. Conclusión: un valor positivo del test implica un aumento del riesgo de desarrollo de la preeclamsia eclampsia y de complicaciones maternas, así como resultados adversos perinatales. El test angiogénico mostró utilidad en el diagnóstico y pronóstico de la enfermedad.<hr/>ABSTRACT Background: Preeclampsia is the main cause of morbidity, mortality, maternal and perinatal disability, making its diagnosis and prevention important. Objective: to validate the predictive value of the angiogenic test (sFlt / PIGF ratio) in hypertensive disorders of pregnancy. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out at the Gynecology and Obstetrics Service, Dr. Gustavo Aldereguía Lima Hospital, Cienfuegos, from January 2017 to December 2018. 125 pregnant women with suspected pre-eclampsia, from the Total number of patients admitted with high blood pressure were studied. They were divided into two groups according to the diagnostic values of the Roche angiogenic test (sFlt / PIGF ratio), and perinatal results and maternal complications were compared. The Chi square statistic (p &lt;0.05) was used and the risk ratio (95% CI) was calculated. Results: the angiogenic test was positive more frequently in those pregnant women who developed eclampsia preeclamsia, with 90.7% vs. 9.3% in those who did not develop eclampsia preeclamsia (p = 0.000); as well as those less than 34 weeks of gestational age who developed pre-eclampsia (72%), with high sensitivity and specificity. The use of the test in the follow-up of the patients was associated with a tendency to prolong the pregnancy. Its positivity was more related to maternal, fetal and neonatal complications. Conclusion: a positive value of the test implies an increased risk of developing preeclamsia eclampsia and maternal complications, as well as adverse perinatal results. The angiogenic test showed utility in the diagnosis and prognosis of the disease. <![CDATA[Neuroplasticity in Alzheimer’s disease: a therapeutic alternative at the molecular level]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400675&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los mecanismos de neuroplasticidad del organismo constituyen la base de disímiles terapias que buscan potenciar tales efectos para alcanzar una relativa mejoría en gran número de enfermedades neurodegenerativas. Incluida dentro de este elevado número de afecciones, se destaca la enfermedad de Alzheimer, por su relación directa con las alarmantes cifras de envejecimiento poblacional en Cuba y el mundo. La presente revisión bibliográfica tuvo como objetivo describir las principales alternativas terapéuticas que tienen su basamento en el mecanismo de neuroplasticidad, aplicables en pacientes con enfermedad de Alzheimer. Para ello se realizó una revisión de la literatura, y se identificaron publicaciones relevantes de los últimos cinco años. Se concluyó que, de acuerdo a las evidencias más sólidas encontradas, las alternativas terapéuticas fundamentales son las enfocadas en potenciar la plasticidad neuronal; destacándose dentro de este grupo de terapias, el ejercicio físico, la estimulación magnética transcraneal y el incremento de las concentraciones de factor neurotrófico derivado del cerebro. Resalta, especialmente, la estimulación magnética transcraneal repetitiva, por su demostrada capacidad para fomentar por disimiles vías plasticidad neuronal.<hr/>ABSTRACT The neuroplasticity mechanisms of the organism form the basis of dissimilar therapies that seek to potentiate such effects to achieve relative improvement in a large number of neurodegenerative diseases. Included within this high number of conditions, Alzheimer’s disease stands out, due to its direct relationship with the alarming figures of population aging in Cuba and the world. The objective of this bibliographic review was to describe the main therapeutic alternatives that are based on the neuroplasticity mechanism, applicable in patients with Alzheimer’s disease. For this, a literature review was carried out, and relevant publications from the last five years were identified. It was concluded that, according to the strongest evidence found, the fundamental therapeutic alternatives are those focused on enhancing neuronal plasticity; standing out within this group of therapies, physical exercise, transcranial magnetic stimulation and increased concentrations of brain-derived neurotrophic factor. Especially notable the repetitive transcranial magnetic stimulation, due to its demonstrated ability to promote neuronal plasticity through different ways. <![CDATA[Cervical uterine cancer: prevention and treatment]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400685&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El cáncer cérvico uterino es una alteración celular que se origina en el epitelio del cuello del útero debido a la persistencia de serotipos oncogénicos del virus del papiloma humano y que se manifiesta inicialmente a través de lesiones precancerosas de lenta y progresiva evolución. Sigue siendo la primera causa de morbimortalidad en mujeres de países en vías de desarrollo. Los datos estadísticos mundiales indican que al año se producen unos 466.000 nuevos casos, 80 % de ellos en países en vías de desarrollo, de los cuales mueren 274.000 mujeres, a pesar de ser una enfermedad prevenible. El objetivo de esta revisión es compilar información sobre su prevención y tratamiento, para poder ser utilizada con fines docentes.<hr/>ABSTRACT Cervical uterine cancer is a cellular alteration which starts in the cervix epithelium due to the persistence of human papillomavirus oncogenic serotypes and that initially manifests itself through precancerous lesions of slow and progressive evolution. It still is the leading cause of morbidity and mortality in women in developing countries. World statistical data indicates that some 466,000 new cases occur each year, 80% of them in developing countries, of which 274,000 women die, despite being a preventable disease. The objective of this review is to compile information on its prevention and treatment, in order to be used for educational purposes. <![CDATA[Pain and painkillers. Some timely considerations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400694&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El dolor ha acompañado a la humanidad desde épocas remotas hasta la actualidad; síntoma muy frecuente observado en todos los niveles de salud, y en que la medicina presenta éxitos y fracasos, por lo que preocupa y ocupa en forma permanente a los investigadores. Su atención desde el punto de vista asistencial se hace complejo por la variedad de factores que lo condicionan. El enfoque terapéutico de ese síntoma debe apoyarse en el conocimiento de la fisiopatología y el empleo de medios que permitan hacer una valoración de su origen y evolución para adecuar las estrategias analgésicas que correspondan. En este trabajo se realiza una revisión sobre los aspectos antes mencionados en relación con el dolor.<hr/>ABSTRACT Pain has accompanied humanity from remote times to the present day; this is a very well- frequent symptom in health levels, where medicine presents successes and failures. For this reason it is a permanent researchers´ concern and occupation. Assisting pain is complex due to the variety of factors which conditions it. Therapeutic approach to this symptom must be based on pathophysiology knowledge and the use of means that allow assessing its origin and progress to adapt the corresponding analgesic strategies. In this work, a review is made on the aforementioned aspects in relation to pain. <![CDATA[Foreign body or eye tumor? Case presentation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400706&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se presenta el caso de una paciente femenina, de 15 años de edad, cuyo motivo de consulta fue la sensación de cuerpo extraño y aumento de volumen de coloración oscura en el globo ocular derecho. Antecedentes personales de trauma no referidos. Al examen físico se encontró una masa alargada, oscura, de bordes regulares y dura a la palpación, por debajo de la conjuntiva bulbar. Se realizó tratamiento quirúrgico y se extrajo un cuerpo extraño subconjuntival compatible con la punta de un lápiz, englobado en su extremo distal por un tejido fibrovascular, oscuro y con brillo metálico. Se exponen algunas consideraciones que pudieran ser la explicación para el comportamiento tisular adyacente al cuerpo extraño. Por lo poco común del caso se decidió su presentación.<hr/>ABSTRACT The case of a 15-year-old female patient is presented, whose main complaint was the sensation of a foreign body and increased volume of dark coloration in the right eyeball. Personal history of trauma not reported. On physical examination, an elongated, dark mass with regular edges and hard on palpation was found below the bulbar conjunctiva. Surgical treatment was performed and a subconjunctival foreign body compatible with the tip of a pencil was removed, encompassed at its distal end by a dark, fibrovascular tissue with metallic luster. Some considerations that could be the explanation for the tissue behavior adjacent to the foreign body are exposed. Due to its unusual nature, the presentation of the case was decided. <![CDATA[Giant leiomyoma of the esophagus. Presentation of a case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400712&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los leiomiomas esofágicos gigantes son neoplasias raras con un curso clínico impreciso; la mayoría se origina en la porción media e inferior del órgano. Para identificar el diagnóstico y tratamiento adecuado se utilizan pruebas de imágenes y endoscópicas. Compartir y divulgar un nuevo reporte de leiomioma esofágico gigante es el propósito de este trabajo, basado en un nuevo caso. El paciente ingresó por disfagia. Las pruebas para el diagnóstico incluyeron radiografía de esófago, estómago y duodeno, endoscopía digestiva superior, tomografía axial computarizada y resonancia magnética nuclear. El paciente se sometió a cirugía mediante toracotomía derecha, se realizó enucleación de un tumor de 10x6x5cm, y se constató integridad de la mucosa. No hubo evidencias de malignidad en el estudio histopatológico. Fue dado de alta ocho días después de cirugía. La toracotomía con enucleación del tumor esofágico es un procedimiento eficaz para tratar a pacientes con leiomioma gigante.<hr/>ABSTRACT Giant esophageal leiomyomas are rare neoplasms with an imprecise clinical course; most originate from the middle and lower portion of the organ. Imaging and endoscopic tests are used to identify the proper diagnosis and treatment. The purpose of this work, based on a new case, is to share and disseminate a new report of giant esophageal leiomyoma. The patient was admitted for dysphagia. Diagnostic tests included radiography of the esophagus, stomach, and duodenum, upper digestive endoscopy, computed tomography, and MRI. The patient underwent surgery by right thoracotomy, enucleation of a 10x6x5cm tumor was performed, and the integrity of the mucosa was verified. There was no evidence of malignancy in the histopathological study. He was discharged eight days after surgery. Thoracotomy with enucleation of the esophageal tumor is an effective procedure to treat patients with giant leiomyoma. <![CDATA[Surveillance and control actions before notification of confirmed cases to COVID-19. Aguada de Pasajeros, Cienfuegos. Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400721&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se presenta la labor epidemiológica para el control de foco de un evento producido por la presencia de casos positivos a la COVID-19 en el municipio Aguada de Pasajeros, Cienfuegos. Dentro de la encuesta epidemiológica se detectaron 50 contactos, cuatro intradomiciliarios y 46 extradomiciliarios; todos fueron aislados en hospitales destinados a la atención de casos y sospechosos. Se realizaron 50 pruebas de reacción en cadena de la polimerasa, en tiempo real, de las cuales solo dos resultaron positivas a SARS-CoV-2. Se tomaron todas las medidas correspondientes a un control de foco para esta enfermedad y se potenciaron las acciones de vigilancia y control en la comunidad al realizarse 200 test rápidos IgM/IgG para detectar presencia de circulación viral. Las labores de pesquisa activa de casos sintomáticos respiratorios fueron reforzadas.<hr/>ABSTRACT The epidemiological work to control the focus of an event produced by the presence of positive cases to COVID-19 in the Aguada de Pasajeros municipality, Cienfuegos, is presented. Within the epidemiological survey, 50 contacts were detected, four intradomiciliary and 46 extradomiciliary; all were isolated in hospitals for the care of cases and suspects. 50 real-time polymerase chain reaction tests were performed, of which only two were positive for SARS-CoV-2. All the measures corresponding to a focus control for this disease were taken and surveillance and control actions in the community were strengthened by performing 200 rapid IgM / IgG tests to detect the presence of viral circulation. The active investigation of symptomatic respiratory cases was reinforced. <![CDATA[Pregnancy after conservative surgery of the uterus after postpartum obstetric hemorrhage. Presentation of a case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400726&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El embarazo es un proceso natural que debe concebirse sin complicaciones; sin embargo, los desenlaces obstétricos fatales en gestaciones previas, son marcadores importantes de un riesgo incrementado de morbimortalidad materna y perinatal en los próximos embarazos. La hemorragia obstétrica posparto es una de las más frecuentes y severas complicaciones del periparto; como una alternativa terapéutica útil en esos casos, el manejo quirúrgico conservador de útero permite mantener la fertilidad en mujeres con paridad no satisfecha, y mejorar su calidad de vida, aunque en muchas ocasiones, por causas diversas, esto no es posible. Se presenta el caso de una paciente de 26 años de edad, con historia obstétrica de tres embarazos, un parto y un aborto (provocado); y el antecedente de complicación obstétrica hemorrágica en embarazo anterior por atonía uterina, la cual requirió tratamiento quirúrgico conservador con técnicas combinadas (suturas compresivas de Hayman, Ho-Cho y ligadura bilateral de las arterias uterinas). Dos años después, acudió a los servicios obstétricos con gestación de 16 semanas (alto riesgo obstétrico). Este artículo tiene el objetivo de exponer el informe de una paciente en la que se logró la concepción de un embarazo posterior a la realización de cirugía conservadora del útero.<hr/>ABSTRACT Pregnancy is a natural process that must be conceived without complications; however, fatal obstetric outcomes in previous pregnancies are important markers of an increased risk of maternal and perinatal morbidity and mortality in future pregnancies. Postpartum obstetric hemorrhage is one of the most frequent and severe complications of the peripartum; As a useful therapeutic alternative in these cases, conservative surgical management of the uterus allows fertility to be maintained in women with unsatisfied parity, and improves their quality of life, although in many cases, for various reasons, this is not possible. The case of a 26-year-old patient is presented, with an obstetric history of three pregnancies, one delivery and one abortion (provoked); and a history of hemorrhagic obstetric complication in previous pregnancy due to uterine atony, which required conservative surgical treatment with combined techniques (Hayman, Ho-Cho compression sutures and bilateral ligation of the uterine arteries). Two years later, she attended obstetric services with a 16-week gestation (high obstetric risk). This article aims to present the report of a patient in whom the conception of a pregnancy was achieved after performing conservative surgery on the uterus. <![CDATA[Historical count of health coverage in rural areas of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400733&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se hace un breve resumen sobre la evolución de la cobertura salubrista en la zona montañosa de la provincia de Cienfuegos. Se tiene en cuenta la denuncia realizada por el Comandante en Jefe en el juicio por los hechos del cuartel Moncada y su alegato ¨La Historia me Absolverᨠdonde se aborda la situación precaria de la salud en nuestros campos y las soluciones dadas a partir del establecimiento del Programa del Servicio Médico Rural, la integración Docente Asistencial a través de los Asistenciales, del Contingente Piti Fajardo (6to año) y la creación por el propio Fidel del Programa de la Medicina Familiar y la especialidad de Medicina General Integral, con lo cual se logra la cobertura en salud. Se señala como colofón la graduación de los primeros especialistas en Medicina General Integral y Estomatología General Integral formados íntegramente en los Consultorios del macizo montañoso de nuestro Plan Turquino cienfueguero.<hr/>ABSTRACT A brief summary is made on the evolution of health coverage in the mountainous area of the province of Cienfuegos. It takes into account the complaint made by the Commander-in-Chief in the trial for the events of the Moncada barracks and his plea "History will absolve me" where the precarious situation of health in our fields is addressed and the solutions given from the establishment of the Rural Medical Service Program, the integration of Healthcare Teaching through Healthcare, the Piti Fajardo Contingent (6th year) and the creation by Fidel himself of the Family Medicine Program and the specialty of Comprehensive General Medicine, with which achieves health coverage. The graduation of the first specialists in Comprehensive General Medicine and Comprehensive General Stomatology trained entirely in the Clinics of the mountainous massif of our Cienfuegos Turquino Plan is noted as a colophon. <![CDATA[Vertical Internship modality. An option for specialist training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400737&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Múltiples transformaciones se han realizado en la educación médica en Cuba en los últimos años. Los pilares que sustentan la formación de profesionales de la salud no solo se rigen por principios éticos y humanistas, sino que se trabaja en procesos que garantizan la sostenibilidad y calidad de los servicios. Es necesario destacar que la formación de especialistas es, sin duda, una prioridad para alcanzar dichos propósitos, por lo que la modalidad de Internado Vertical es una decisión muy acertada, que permite la flexibilidad del currículo. En este trabajo se plantean como ideas esenciales el desarrollo de esta modalidad a partir del tutoreo intencionado con los alumnos ayudantes, así como la importancia de fomentar la adquisición de habilidades y competencias desde el pregrado, en función de la formación de especialistas.<hr/>ABSTRACT Multiple transformations have been made in medical education in Cuba in recent years. The pillars that support the formation of Health professionals are not only governed by ethical principles and humanists, but works in processes that guarantee the sustainability and quality of services. It should be noted that the specialist training is undoubtedly a priority to achieve these purposes, so the Vertical Internship modality is a very wise decision, which allows the flexibility of the curriculum. In this work are proposed as essential ideas the development of this modality from the intentional tutoring with the student assistants, as well as the importance of promoting the acquisition of skills and competences from undergraduate, for specialist training. <![CDATA[Advisor´s work in training investigative skills in health technology students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400740&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación médica superior en Cuba tiene el encargo de formar especialistas de alto nivel profesional con una sólida preparación científica, donde el proceso se apoye cada vez más en la actividad docente-investigativa de los estudiantes y se potencie la creación científica para adquirir hábitos en la investigación y experimentación. No hay verdadera educación superior sin actividad de investigación explícita e implícita, ella forma parte del proceso enseñanza aprendizaje y tiene un gran valor en la formación profesional. Este trabajo tiene como objetivo reflexionar acerca del cumplimiento de la función investigativa de los tutores en la enseñanza de pregrado en las carreras de Tecnología de la Salud. Se analiza la labor del tutor en este sentido, debiendo intensificar su trabajo de forma tal que contribuya a elevar la motivación y participación de los estudiantes en la actividad científica, aprovechando las posibilidades tanto en el orden curricular como extracurricular, lo que tributaría a un mayor desarrollo de las habilidades investigativas. Se concluye que la tutoría en la investigación estudiantil permite integrar el componente investigativo a los componentes asistencial y docente. Existen deficiencias en el modo de actuación de los tutores de la investigación científica en las carreras de licenciaturas en tecnologías de la salud.<hr/>ABSTRACT Higher medical education in Cuba is in charge of training high-level specialists with a solid scientific background. This process is increasingly based on the teaching-research activity of students and scientific creation is promoted to acquire habits in research and experimentation. There is no true higher education without explicit and implicit research activity, it is part of the teaching-learning process and has great value in professional training. This work aims at reflecting the fulfillment of the investigative function of tutors in undergraduate teaching in Health Technology programs. The role of the tutor is analyzed. There is a need to intensify their function in a way that it contributes to raising students´ motivation and participation in the scientific activity, taking advantage of the possibilities both in the curricular and extracurricular tasks, which would develop better investigative skills. It is concluded that tutorials in student research allows integrating it to healthcare and teaching components. There are deficiencies in the tutors’ way of acting for scientific research in the training programs of health technologies.