Scielo RSS <![CDATA[Revista Habanera de Ciencias Médicas]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1729-519X20120004&lang=es vol. 11 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>La Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez" de la Universidad de Ciencias Médicas de la Habana en su 112 aniversario</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Dra. </b><b>María del Carmen del Valle Portilla Profesora de profesores ejemplo para las actuales y futuras generaciones</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el 2 de febrero de 1962, se incorpora María del Carmen del Valle y Portilla a la docencia en la Facultad de Estomatología de La Habana, lo que la avala con una experiencia docente de 50 años. Objetivo: dar a conocer su trayectoria académica, científica y política. Material y métodos: se confeccionó esta a partir de la consulta de su expediente docente y de cuadros, y los datos contenidos en el libro Contribución a la Historia de la Estomatología Cubana del Dr.Cs. Félix Companioni Landín. Resultados: se destacan aspectos relacionados con los estudios universitarios, su labor docente y asistencial, así como elementos relacionados con su especialidad, labor científica y reconocimientos recibidos. Conclusiones: la vida de esta destacada estomatóloga refleja su compromiso con la Revolución y la formación de las nuevas generaciones de profesionales de la salud bucal tanto en el pregrado como en el postgrado. Es considerada profesora de profesores de esta centenaria Facultad.<hr/>Introduction: Dr. Maria del Carmen del Valle y Portilla started teaching at the Dentistry Faculty of Havana on February 2nd, 1962. This biographical sketch is carried out after the 50th anniversary of her teaching career. Objective: to show her academic, scientific and politic evolution along these years. Methods: this work was made starting for the consultation of her teaching file and data contained in the book Contributions to the History of the Cuban Dentistry by Dr. Felix Companioni Landín. Results: the writing stands out several aspects related to her university studies, teaching and assistance work as well as elements related to her specialty, scientific work and recognitions received along his working life. Conclusions: the life of this outstanding stomatologist reflects her commitment with our revolution and the education of new generations of professionals of the buccal health in both pre and post graduated courses turning her into teacher of teachers of this Centennial faculty. <![CDATA[<b>Apuntes biográficos sobre Sir William James Erasmus Wilson</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó una breve reseña histórica con el objetivo de mencionar aspectos relevantes de la biografía de Sir William James Erasmus Wilson y se profundizó en los siguientes aspectos: datos biográficos, principales aportes en el campo de la Medicina, en general, y la Dermatología, en particular; aspectos relacionados con sus estudios de Egipto y obras filantrópicas, y cronología de su producción científica. Se presentaron los elementos más relevantes de este científico inglés, sus grandes aportes como médico, su notable producción científica, con más de 30 publicaciones, así como aspectos destacados de su vida como filántropo y egiptólogo. Se destacó su participación en el traslado a Londres de la famosa Aguja de Cleopatra. Se concluyó que Sir William James Erasmus Wilson es considerado uno de los primeros y mejores especialistas ingleses en enfermedades de la piel y además se destacó como filántropo y estudioso de la civilización egipcia.<hr/>A brief historical review was carried out to mention outstanding aspects of the biography of Sir William James Erasmus Wilson making emphasis on the following aspects: biographical data, main contributions in the field of medicine and more particularly in Dermatology, aspects related to his studies about Egypt, his philanthropic works and the chronology of his scientific production. The most relevant aspects of the work of this English scientist were shown including his greatest contributions as physician, his remarkable scientific production written out in more than 30 publications as well as outstanding aspects of his life as philanthropist and Egyptologist. His participation in the transfer to London of the famous obelisk known as Cleopatra's needle was stood out. It was concluded that Sir William James Erasmus Wilson is one of the first and most important specialists in skin diseases in addition to his humanitarian life and his important studies about the Egyptician civilization. <![CDATA[<b>Principales proteínas salivales</b>: <b>estructura, función y mecanismos de acción</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: Las proteínas salivales son elementos fundamentales en las importantes funciones que desempeña la saliva en el mantenimiento de la salud bucal. Objetivo: Fundamentar las funciones de las principales proteínas salivales teniendo en cuenta la relación estructura-función de las macromoléculas. Métodos: Se realizó una revisión bibliográfica sobre el tema a través de la consulta de bases de datos (PubMed, Hinari, SeCimed, Scielo y EBSCO) y se seleccionaron 30 referencias relevantes. Desarrollo: Se describen las estructuras moleculares, funciones y mecanismos de acción de las principales proteínas salivales: mucinas, aglutinina, proteínas ricas en prolina, inmunoglobulinas, lisozima, peroxidasa humana salival, lactoferrina, estaterina, cistatinas e histatinas. Conclusiones: Los mecanismos de acción de las proteínas salivales evidencian la relación estructura-función que caracteriza a las macromoléculas y fundamentan su papel dentro de las funciones de la saliva relacionadas con el mantenimiento de la salud bucal.<hr/>Introduction: Salivary proteins are key elements in the important functions saliva plays in the maintenance of oral health. Objective: To lay the foundations of the functions for the principal salivary proteins according to the structure-function relationship of macromolecules. Methods: A review was performed about the subject through the consultation of data bases PubMed, Hinari, Secimed, Scielo and EBSCO. Results: The molecular structures, functions and mechanisms were described for the salivary proteins: mucins, agglutinin, proline rich proteins, immunoglobulins, lysozyme, salival peroxidase, lactoferrin, statherins, cystatins and histatins. Conclusions: The mechanisms of salivary proteins make evident the structure-function relationship of macromolecules and fundament their role in saliva functions related to the maintenance of oral health. <![CDATA[<b>Estudio inmunohistoquímico del liquen plano bucal</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el Liquen Plano Bucal es una enfermedad inflamatoria, crónica y recurrente que afecta con frecuencia a la mucosa bucal, a cuyo estudio se dedican muchos esfuerzos en el momento actual para determinar la participación de la inmunidad celular y la humoral en la posible patogenia autoinmune de la enfermedad. Material y métodos: identificar los diversos tipos de Inmunoglobulinas presentes en el infiltrado inflamatorio de lesiones de Liquen Plano Bucal. Se estudiaron 15 casos de Liquen Plano Bucal, a partir del estudio de preparaciones histológicas sometidas a la Técnica de Peroxidasa-Antiperoxidasa para la determinación de las Inmunoglobulinas A, G y M, según el procedimiento descrito por Sheehan y Hrapchak. Resultados: se observó que la mayor cantidad de casos positivos correspondió a la Inmunoglobulina A (40%); le siguió la Inmunoglobulina G (26,6%) y, por último, la Inmunoglobulina M (20,0%). Las reacciones positivas estuvieron clasificadas entre Ligeras y Moderadas. Sólo se observó reacción intensa en dos casos de Inmunoglobulina A y 1 de IgG. Con respecto a los controles, se obtuvieron diferencias estadísticamente significativas, tanto con la Inmunoglobulina G y la Inmunoglobulina A, (p<0.05), no así con la Inmunoglobulina M. Conclusiones: la identificación de diversos tipos de Inmunoglobulinas en el infiltrado inflamatorio de lesiones del Liquen Plano Bucal apoya la hipótesis de la participación de la inmunidad humoral en la patogenia de la enfermedad. Como aspecto novedoso, se destacó la elaboración de un esquema integrador sobre la patogénesis de la enfermedad.<hr/>Introduction: oral Lichen Planus is a chronicle, recurrent inflammatory disease, that frequently affects the bucal mucosa to whose study are devoted many efforts in the current moment, to determine the participation of the cellular and humoral immunity in its possible autoimmune pathogenesis. Objective: to identify the diverse types of present Immunoglobulins in the inflammatory infiltrate of lesions of Oral Lichen. Material and methods: 15 cases were studied, from the observation of histological preparations with the Peroxidase Antiperoxidase Technique (PAP) for the determination of A, G and M Immunoglobulins according to the procedure described by Sheehan and Hrapchak. Results: It was observed that the biggest quantity in positive cases, corresponded the Immunoglobulin A (40%), following Immunoglobulin G (26.6%) and lastly Immunoglobulin M (20.0%). The positive reactions were classified between Slight and Moderate. Intense reaction was only observed in two cases of Immunoglobulin A. With regard to the controls, statistically significant differences were obtained, with Immunoglobulin G and the Immunoglobulin A, (p <0.05) not with Immunoglobulin M. Conclusions: the identification of diverse types of Immunoglobulins in the inflammatory infiltrate of lesions of Oral Lichen Planus supports the hypothesis of the participation of the humoral immunity in the pathogenesis of the disease. As a novel aspect it was presented an integrative outline about the pathogenesis of the illness. <![CDATA[<b>Anomalías dentofaciales y hábitos deformantes en alumnos de una escuela primaria</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los hábitos deformantes confieren susceptibilidad para las anomalías dentofaciales. Objetivo: describir el comportamiento de estas anomalías y la asociación con estos hábitos en estudiantes de 6 a 12 años, en la escuela "Gonzalo de Quesada" del municipio Plaza de la Revolución. Material y métodos: se estudiaron 120 niños de esa escuela para esta investigación descriptiva epidemiológica, donde se utilizaron valores absolutos, porcentajes y el ODDS ratio para cuantificar el grado de asociación, en el procesamiento de la información obtenida. Resultados: el 60,8 % de los niños está afectado, prevaleciendo el sexo femenino con 52,5% y dentro de los signos clínicos fundamentales se halló el resalte aumentado en 24,8%, el apiñamiento en 20,4% y el sobrepase en 17.1%. El 78,3% presentó hábitos deformantes, siendo la succión digital el más significativo, seguido por la lengua protráctil y la onicofagia; los dos primeros fueron los que presentaron mayor asociación con las anomalías estudiadas. Conclusiones: más de la mitad de la población estudiada presentó algún tipo de alteración en la oclusión, prevaleciendo el grupo de 9 a 12 años y el sexo femenino.<hr/>Introduction: the deformant habits confer susceptibility for the dentofacial anomalies. Objective: To make a description of these anomalies and the association with these habits in students from 6 to 12 years, in the school "Gonzalo of Quesada" of the municipality Plaza de la Revolución, Material and methods: a descriptive study, The Universe consisted of 120 children, where absolute values were used, percentages and the ODDS ratio to quantify the association degree. Results: Being obtained 60,8% of affected children as a result, prevailing the feminine sex 52,5% and inside the fundamental clinical signs it was the one it stands out increased 24,8%, the packing 20,4% and the one surpasses 17,1%. The 78,3% presented deformant habits, being the digital suction the most significant, continued by the protráctil tongue and the onicofagia. Conclusions: more than half of the studied population presented some alteration type in the occlusion, prevailing the group from 9 to 12 years and the feminine sex. <![CDATA[<b>Desdentamiento y síntomas del tracto digestivo superior</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: La masticación constituye un proceso fundamental en la función digestiva, considerándose como su fase inicial. Objetivo: Determinar factores de riesgo del desdentamiento y la asociación de trastornos del tracto digestivo superior con desdentamiento no rehabilitado con prótesis oportunamente. Método: Cien pacientes entre 40 y 65 años, 50 desdentados y 50 dentados, fueron interrogados y examinados con una encuesta en la Facultad de Estomatología entre 2007-2009. Resultados: Las odontopatías, poca educación en salud dental, escolaridad, higiene oral, acceso a servicios dentales y ancianidad, mostraron alto riesgo del desdentamiento significativo, p = 0.05. Se encontraron diferencias porcentuales elevadas a favor de los desdentados con significación clínica y estadística, p = 0.05, en tener síntomas digestivos, más de 3 síntomas, regurgitación, disfagia, dolor retro-esternal, pirosis, plenitud gástrica y síntomas post-desdentamiento. Los desdentados fueron 7.2 años más añosos, tuvieron 2.3 más síntomas digestivos en medias, y estuvieron 12 meses más sin rehabilitación protésica en mediana, que los íntegros dentarios, con significación estadística, p = 0.05. Los desdentados mostraron asociación entre demora de rehabilitación protésica de 25 a 144 meses, tener 3 síntomas o más (p=0.051), y padecer disfagia, pirosis y acidez estadísticamente significativa, p = 0.05. Conclusiones: Se confirmaron factores de riesgo y se halló asociación estadística entre desdentamiento, tiempo sin prótesis y síntomas del tracto digestivo superior.<hr/>Introduction: Mastication is considering an essential proceeding on digestive function, even the first phase of it. Objective: To determine the risk factors for teeth loss and its association with disorders of the upper digestive tract due to a late prosthetic rehabilitation. Methods: One-hundred patients aged between 40 and 65 years old, (50 edentulous patients and 50 with complete dentition), were interviewed and assessed at the Faculty of Dentistry, University of Medical Sciences Havana, 2007-2009. Results: The occurrence of odontopathies, deficient dental health education, educational level, oral hygiene, access to dental services and advanced age were found to be risk factors for significant tooth loss, p = 0.05. Statistically and clinically significant differences (p = 0.05) favouring the edentulous patients were found with regards to digestive symptoms, more than 3 symptoms, regurgitation, dysphagia, retrosternal pain, pyrosis, repletion, and late tooth loss. Edentulous patients were 7.2 years older, showed on average 2.3 more digestive symptoms and were 12 months longer without prosthetic rehabilitation (median), as compared to patients with complete dentition (p = 0.05). In edentulous patients, a statically and clinically significant association was found between a delay of 25-144 months in starting prosthetic rehabilitation and the appearance of 3 or more symptoms (p=0.051), dysphagia, pyrosis and heartburn (p = 0.05). Conclusions: Several risk factors were confirmed and a statistical association was found between tooth loss, time without prosthetic treatment and symptoms of the upper digestive tract. <![CDATA[<b>Gingivitis crónica y la higiene bucal en adolescentes de la</b><b> </b><b>secundaria básica "Raúl González Diego"</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: las afecciones bucales constituyen un importante problema de salud por su alta prevalencia y demanda pública. Dentro de ellas encontramos la gingivitis crónica, cuyas manifestaciones clínicas aparecen desde edades tempranas, confirmándose que durante la adolescencia existe un incremento de la misma, asociado con una deficiente higiene bucal. Objetivo: por ello nos motivamos a realizar esta investigación cuyo objetivo fue determinar el comportamiento epidemiológico de la gingivitis crónica y su relación con la higiene bucal en adolescentes de la Secundaria Básica "Raúl González Diego". Material y métodos: Se realizó un estudio observacional, descriptivo, en dicha secundaria, ubicada en Calabazar, localidad del municipio Boyeros, provincia La Habana, entre enero a junio de 2010. El universo estuvo constituido por los estudiantes del centro, 336 alumnos, divididos en 190 féminas y 146 varones cuyas edades estuvieron entre 12 a 15 años. Resultados: el 57.1% de los adolescentes estaba afectado por gingivitis crónica, predominó la forma moderada - 59.4 %- en cuanto a su gravedad. El 68.2% presentó higiene bucal deficiente y existió una asociación entre la higiene bucal deficiente y la gravedad de la gingivitis crónica. Conclusiones: la mayor cantidad de adolescentes estaba afectada por gingivitis crónica, predominando la categoría de moderada en cuanto a la gravedad de la misma. Predominó la higiene bucal deficiente y existió una relación entre la higiene bucal deficiente (regular) y la gravedad de la gingivitis crónica, a peor higiene bucal mayor gravedad de la enfermedad.<hr/>Introduction: oral disease is a major health problem because of its high prevalence and public demand. Chronic gingivitis it is one of them, whose clinical manifestations appear early age, confirming that during the adolescence there is an increase of the disease, associated with deficient oral hygiene. Objective: the above exposed motivated this research whose objective is to determine the epidemiological behaviour of the chronic gingivitis and its relation to oral hygiene in adolescents of Raul Gonzalez Diego High School. Materials and methods: it was performed an observational, descriptive, transversal study in that school, situated in Calabazar, Boyeros, Havana Province, from January to June 2010. The universe consisted in all the students of the center, 336 students, divided in 190 females and 146 males. Their ages were from 12 to 15 years. Results: 57.1 per cent of the adolescents were affected by chronic gingivitis. The moderated affections prevailed, with 59.4 % of ill students. 68.2% of the sample presented a deficient oral hygiene, and it showed association between the deficient oral hygiene and the chronic gingivitis. Conclusions: were stated the prevalence of chronic gingivitis was significant in most of the adolescents, it prevailed the moderated affection in terms of severity. Most adolescents had deficient oral hygiene and there was a positive relation between the oral hygiene and the severity of chronic gingivitis: the worst oral hygiene, the disease becomes more severe. <![CDATA[<b>Abordaje retromandibular transparotídeo con fijación rígida en fracturas subcondíleas</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: el manejo terapéutico de las fracturas subcondíleas ha sido controversial, demostrando su reducción abierta y fijación rígida excelentes resultados, por lo que se realizó este estudio del abordaje retromandibular transparotídeo con fijación rígida en fracturas subcondíleas. Objetivo: caracterizar demográficamente la muestra estudiada; describir los resultados clínicos y radiográficos obtenidos e identificar accidentes y complicaciones. Material y métodos: se ejecutó un estudio de casos en 25 pacientes del total de pacientes con fracturas subcondíleas que acudieron al servicio de Cirugía Máxilofacial del Hospital Universitario "Miguel Enríquez", 2002-2011. Se realizó abordaje retromandibular transparotídeo y fijación rígida; se analizaron variables demográficas, variables clínicas y radiográficas, accidentes y complicaciones. Se evaluaron cronológicamente. Resultados: predominaron pacientes con edades entre 15-24 años (40%) y el sexo masculino (80%); las fracturas unilaterales (80%) y las subcondíleas altas (40%). A los 7 días, la máxima apertura bucal promedió 39 mm y 3 mm de deflexión. Se registró 100% de reducción anatómica y oclusión estable. Conclusiones: el abordaje retromandibular transparotídeo con fijación rígida es un método adecuado de tratamiento de las fracturas subcondíleas con excelentes resultados estéticos y funcionales.<hr/>Introduction: controversy exists regarding the management of mandibular condyle fractures, but the open approach with rigid fixation has been successful. A study was done about Retromandibular transparotideal approach with rigid fixation in subcondylar fractures. Objective: to characterize demographically the studied sample, to describe the obtained clinical and radiographical results, to identify associated accidents and complications. Material and methods: a case series study was carried out in 25 patients of the total of patients with subcondylar fractures diagnosis who attended to the Maxillofacial Departament, University Hospital "Miguel Enríquez", between 2002-2011. The sample was subjected to surgical treatment by means of retromandibular approach and rigid fixation. The studied variables were: demographical, clinical and radiographical variables; accidents and complications. The patients were evaluated chronologically. Results: patients among 15-24 years (40%), masculine sex (80%), unilateral fractures (80%), and high subcondylar (40%) prevailed. In 7 days the average value of maximum buccal opening was 39 mm and 3 mm of deflexion. 100% of the cases registered anatomical reduction. Conclusions: the transparotideal retromandibular approach with rigid fixation is an appropriate method of treatment of sub-condylar fractures with excellent aesthetic and functional results. <![CDATA[<b>Schwanoma lingual</b>: <b>presentación de un caso</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción:el Schwanoma forma parte de los tumores que derivan de la vaina nerviosa, de crecimiento lento, asintomático en una parte de los casos, raro en la cavidad bucal y de etiología desconocida, con lo que su diagnóstico definitivo es anatomopatológico. No encontramos ningún reporte en las revistas electrónicas cubanas ni yemenitas sobre esta afección, lo cual sumado a su comportamiento no patognomónico y su rareza, nos motivó a reportar el caso. Objetivo: presentar un caso de un tumor bucal raro, con localización lingual poco frecuente. Presentación del caso: paciente masculino de 26 años de edad, procedente de Yemen, quien acude al Servicio de Cirugía Maxilofacial de la Universidad de Adén, por presentar aumento de volumen en la lengua de un año de evolución, asintomático hasta 10 días antes que se lo traumatizó y comenzó con molestias; se interpretó inicialmente como un granuloma piógeno; se decidió su escisión y biopsia para el diagnóstico definitivo, la cual se realizó bajo anestesia local sin complicaciones, con una evolución postoperatoria favorable. El resultado del examen histopatológico fue Schwanoma lingual. Discusión: se analizan los diferentes tumores benignos y malignos que en la lengua pueden confundir el diagnóstico, se valora el comportamiento no patognomónico de la entidad y a diferencia de la localización posterior reportada por muchos autores, la punta lingual fue la afectada en nuestro caso. Conclusiones: el Schwanoma es una rara afección de la cavidad bucal, que requiere el análisis histopatológico para su diagnóstico definitivo y con un buen pronóstico postquirúrgico.<hr/>Introduction: schwannoma is one of the tumors derivates from neural sheet, characterized by a slow growing, symptomless in some cases, rare in the oral cavity, unknown etiology which definitive diagnosis should be made by the anatomopathologic analysis. Not any reports at the Cubans or Yemenis electronic journals were founded. This observation in conjunction with the not patognomonic way of presentation and rareness of the lingual Schwannoma, motivated us to report this case. Objective: to present a case of rare oral tumor, with uncommon tongue location. Case presentation: a 26 years old male patient, from Yemen was attended at the Maxillofacial Service of Aden University, complaining about a mass on the tongue since one year ago which was asymptomatic, but about ten days ago the patient suffered from a masticatory trauma that produced some discomfort. Initial diagnosis was as pyogenic granuloma; excision and biopsy were made under local anesthesia to achieve the final diagnosis. Not any complications and a favorable postsurgical evolution were observed. The conclusion of the histopathological study was lingual Schwannoma. Discussion: different benign and malignant tumors of the tongue that make confusion in the diagnosis of this disease were analyzed and the not patognomonic behavior of this affection was taking into account. Many authors report about the posterior localization of this tumor, but in our case was localized at the tip of the tongue. Conclusions: Schwannoma is a rare disease of the oral cavity that requires histopathological analysis for the final diagnosis and has a good postsurgical prognosis. <![CDATA[<b>Tratamiento de malformaciones vasculares bucofaciales por esclerosis endoluminal con diodo láser</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la terapia con láser es una opción terapéutica para las malformaciones vasculares bucofaciales. Objetivo: se realizó este estudio con el objetivo de caracterizar la muestra socio-demográficamente, clasificar topográficamente las lesiones, determinar la eficacia del tratamiento de la esclerosis endoluminal con diodo láser y las modificaciones en diámetro y permanencia lesional e identificar los accidentes y complicaciones. Método: fue un estudio de serie de casos en 12 pacientes del total de diagnosticados con malformaciones vasculares de bajo flujo que acudieron al Departamento de Cirugía Maxilofacial de la Facultad de Estomatología "Raúl González Sánchez", en el período octubre 2011 a febrero 2012. Se trataron mediante esclerosis endoluminal con diodo láser. Se valoró edad, sexo, localización, diámetro y permanencia lesional cronológicamente. Resultados: de los 12 pacientes, 66.7% de la muestra fue del sexo femenino; 33.3% de los pacientes tenían entre 30-39 años. El 50% experimentó regresión de la lesión tras una sesión de tratamiento. El edema postoperatorio fue la complicación más frecuente. Conclusiones: la esclerosis endoluminal con láser de diodo resulta un método eficaz y seguro en el tratamiento de malformaciones vasculares bucofaciales de bajo flujo.<hr/>Introduction: the laser therapy is a therapeutical option to treat vascular malformations. Objective: this study was done with the objectives:, to characterize the sample social-demographically, to classify lesions topographically, to determine effectiveness of endoluminal diode laser sclerosis in the treatment of low flow vascular malformations, to determine changes in diameter and lesions presence, to identify accidents and complications. Method: a study of cases was carried out in 12 patients of the total of patients who attended with the diagnosis of low flow vascular malformations, at the Department of Maxillofacial Surgery, Faculty of Dentistry "Raúl González Sánchez", from October 2011 to February 2012.The patients were treated by endoluminal sclerosis with diodo laser. Was assessment age, sex, area, diameter, and lesion presence chronologically. Results: 12 patients was studied, the 66.7 % of the sample were female, the 33,3% of the patients were with age among 30-39 years. The 50% had regression of lesion after one session of treatment. The complication most frequent was swelling. Conclusions: the endoluminal laser sclerosis was a safe and efficacy method to treat low flow vascular orofacial lesions. <![CDATA[<b>Conocimientos sobre factores de riesgo</b><b> </b><b>de salud bucal en adultos mayores de círculos de abuelos</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los adultos mayores son propensos a padecer enfermedades bucales, siendo importante el conocimiento de los factores de riesgo para evitar la aparición o el agravamiento de estas. Objetivo: identificar los conocimientos de las principales enfermedades bucales y factores de riesgo asociados a estas en los adultos mayores. Material y métodos: Se realizó una investigación descriptiva. El universo quedó constituido por 101 personas, pertenecientes a los 5 círculos de abuelos del Policlínico 19 de Abril. Las variables estudiadas son edad, sexo, nivel de escolaridad, conocimientos de las principales enfermedades bucales y factores de riesgo. Se aplicó una encuesta previo consentimiento informado a los ancianos. Resultados: el 74,5% manifiesta conocer la caries dental; 84,1% desconoce los efectos negativos del alcohol; 76.3% manifiesta la falta de conocimientos sobre la importancia de la higiene bucal y 80% desconoce que mantener la prótesis mal ajustada es factor de riesgo de cáncer bucal. Conclusiones: predomina la falta de conocimiento de las principales enfermedades bucales y factores de riesgo relacionadas con estas.<hr/>Introduction: elderly people are prone to oral diseases. Knowledge of risk factors is important for preventing the beginning and further development of these diseases. Objective: identify the level of knowledge of a group of elderly people regarding main oral diseases and risk factors associated. Material and methods: a descriptive transversal study. The Universe consisted of 101 subjects from 5 homes for elderly people from 19 de Abril Community Health center. No sample was used. Variables studied were: age, gender, education and level of knowledge. Information was obtained by the main author and other collaborators previously trained. Informed consent of subjects also was previously obtained. A data base was made in excel and processed in SPSS v. 19. Percentage werer used to resume information. Results: the 74.5% has certain knowledge about dental caries, 84.1% doesn't know the negative effects of alcohol consumption,76.3% shows insufficient knowledge of the importance of the bucalhygiene and 80% has no knowledge that to keep the prothesis badly adjusted may be a risk factor of buccal cancer. Conclusions: the lack of knowledge about the principal dental diseases and main risk factors associated with them prevailed. <![CDATA[<b>Enseñar historia de Cuba en ciencias médicas</b>: un compromiso y un reto]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: en la Historia de Cuba, los estudiantes universitarios encuentran argumentos y experiencias para enriquecer su actuación personal y social, así como obtienen herramientas para comprender los problemas del mundo tan complejo en que vivimos. Objetivo: argumentar que la enseñanza de la Historia de Cuba en la Universidad de Ciencias Médicas constituye un compromiso y un reto por el papel de esta disciplina en la formación de los profesionales de la salud, no solo para Cuba sino para el resto del mundo en que se presta colaboración. Método: se realizó una revisión bibliográfica mediante la consulta de textos de significativas personalidades de la docencia y la investigación de esta disciplina. Además fueron importantes las reflexiones sobre la base de la experiencia de más de 30 años en el ejercicio en la docencia de las autoras. Desarrollo: el estudio sistemático de la Historia de Cuba es hoy más que nunca de gran importancia en la actual coyuntura mundial. Cuba cuenta con una historia desbordada de ejemplos indelebles que constituyen la savia de la que se ha nutrido y se nutre nuestra nación. De ahí la extraordinaria importancia que tiene su conocimiento, como motivación para el futuro al que aspiramos. La enseñanza de la Historia de Cuba es una necesidad para la Educación Superior en todos los centros y carreras, pues el profesional egresado de las universidades necesita estar identificado con nuestra historia nacional. Constituye un verdadero reto para los profesionales de la docencia en la Universidad de Ciencias Médicas esta disciplina, si se tiene en cuenta que la Historia de Cuba es objeto de estudio en todos los niveles de enseñanza que la preceden, de ahí que requiere una alta preparación. Conclusiones: la enseñanza de la Historia de Cuba en Ciencias Médicas tiene el compromiso de contribuir a la formación de profesionales de la salud y favorecer su crecimiento humanístico. Los docentes de la disciplina Historia de Cuba en la Universidad Médica, tienen el reto de elevar su nivel profesional para que desarrollen una docencia en la que predomine la cultura del debate donde los estudiantes comprendan, reflexionen, encuentre argumentos y arriben a conclusiones.<hr/>Introduction: in the history of Cuba university students find arguments and experiences to enrich their personal and social performance and at the same time they obtain the right tools to understand the problems of the complex world we live in. Objective: point out that teaching the history of Cuba in the medical sciences careers constitutea commitment and a challenge since the important role of this subject in the formationof professionals of the health not only in Cuba but for the rest of the world where thereexists Cuban collaboration. Method: it was carried out a bibliographical revision of texts written by important personalities related to teaching and research of this discipline. It was also taken into consideration important reflections of the authors based on their experience of more than thirty years teaching this discipline. Development: the systematic study of the History of Cuba is more than ever today of great importance in the current world joint. Cuba has an overflowed history of indelible examples that you/they constitute the sap of which has been nurtured and our nation is nurtured. Of there the extraordinary importance that has the knowledge of the same one, as motivation for the future to which we aspire. The teaching of the History of Cuba is a necessity for the Superior Education in all the centers and careers, because the professional egresado of the universities needs to be identified with our national history. It constitutes a true challenge for the professionals of the docencia in the University of Medical Sciences this discipline, if one keeps in mind that the History of Cuba is study object in all the teaching levels that precede it, with the result that it requires of a high preparation. Conclusions: the teaching of the history of Cuba in the medical sciences careers has as commitmentto contribute to the formation of new professionals of health and develop their humanistic personalities. Teachers of the subject History of Cuba in the medical university face the challenge ofincreasing their professional level in order to develop a debate culture among the students so they can think, understand and finally find arguments to arrive to their own conclusions. <![CDATA[<b>Procesos de alfabetización informacional en la educación superior</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: los procesos de aprendizaje tradicionales han sufrido transformaciones importantes en la actual sociedad de la información. La Alfabetización Informacional,surge como necesidad social y económica,y, en este sentido, las universidades están llamadas a asumir un papel protagónico y son múltiples los modelos descritos internacionalmente. Objetivo: describir las experiencias en procesos de Alfabetización Informacional en instituciones de Educación Superior en los últimos 5 años. Metodología: Se realizó un estudio descriptivo, utilizando el método del análisis documental, la exploración de recursos de información en línea y el empleo motores de búsqueda como Google y Scirus. Resultados: se describen normas y modelos aplicados en la Educación Superior a nivel internacional y se identificaron experiencias en universidades de Ciencias Médicas y otros sectores, destacando procesos nacionales dirigidos a la formación de competencias informacionales en estudiantes, profesores y trabajadores de bibliotecas, entre otros. Conclusiones: se concluye que en el ámbito universitario se han propuesto diversos modelos y normas para la Alfabetización Informacional a nivel internacional, específicamente en países desarrollados. En Cuba, se destacan experiencias en Centros Provinciales de Información en Ciencias Médicas y universidades.<hr/>Introduction:traditional learning processes have undergone important transformations in today's information society. The informational literacy, emerges as a social and economic necessity, and in this sense, universities are called upon to assume a leading role and there are multiple models described internationally. Objective: to describe experiences in processes of information literacy in higher education institutions in the past five years. Methods: a descriptive study was performed using the method of the documentary analysis, exploration of online information resources and employment search engines such as Google and Scirus. Results: Standards and models applied in higher education at the international level are described and identified experiences in medical sciences universities and other sectors, emphasizing national processes aimed at the formation of information skills in students, teachers and workers of libraries, among others. Conclusions: concludes that at the University level, various models and standards have been proposed for the informational literacy at international level, specifically in developed countries and Cuba highlighted experiences in provincial information centres in medical sciences and universities. <![CDATA[<b>La prótesis dental en la literatura</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la Literatura y la Estomatología serán en este trabajo compañeros de viaje en un recorrido hacia la prótesis dental. Objetivo: identificar cómo en la Literatura Universal se atesoran referencias importantes al uso de la Prótesis Dental. Material y método: búsqueda bibliográfica de libros en soporte impreso y libros en soporte digital, encontrados en Internet con el buscador Google académico y con el uso de descriptores como Literatura, Dientes, Boca, Prótesis Dental, Implantes, para el análisis y selección de aquellos que incluyan referencias a la prótesis dental. Resultados: la información seleccionada fue clasificada en cuatro grupos: comercialización de dientes, cuidado, conservación y limpieza, materiales usados en la preparación de las prótesis e impacto psicológico en los pacientes de su uso. Conclusiones: se pudieron identificar y clasificar los textos literarios consultados, en autores como Miguel de Cervantes, Victor Hugo, Ernest Hemingway, Gabriel García Márquez e Isabel Allende, entre otros, en cuyos textos existen pasajes que aluden a la prótesis dental.<hr/>Introduction: in this work Literature and Odontology will travel together towards the dental prosthesis. Objective: to identify important references to the use of dental prosthesis in different books of the universal literature. Material and Method: bibliographical search of books in support form and in digital support found in Internet with academic Google searcher by using describers like: literature, teeth, mouth, dental prosthesis and implant for further analysis and selection of those that include references to dental prosthesis. Results: the selected information was classified into four groups: commercialization of teeth, dental care, conservation and cleaning, materials used in the preparation of prosthesis and psychological impact on patients who use them. Conclusions: well known authors like Miguel de Cervantes, Victor Hugo, Ernest Hemingway, Gabriel Garcia Marquez, Isabel Allende among others wrote texts making references to dental prosthesis that could be identified and classified in our search. <![CDATA[<b>Prótesis inmediata post alveolectomía correctora y tuberoplastia bilateral</b><b> </b><b>a propósito de un caso clínico</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la prótesis Inmediata es una alternativa de tratamiento protésico que sustituye inmediatamente los dientes extraídos. Generalmente se confecciona para reponer dientes anteriores, evitando el deterioro psíquico del paciente; en ocasiones, se hace necesario realizar además de las exodoncias de los dientes afectados, técnicas de cirugía preprotésica, como la Tuberoplastia o la Alveolectomía. Objetivo: mostrar que es posible realizar el tratamiento de rehabilitación con prótesis inmediata luego de una amplia resección quirúrgica. Presentación del caso: se presentó el caso de una paciente femenina de 58 años de edad, trabajadora activa, con antecedentes de buena salud. Refiriendo rechazo al período de desdentamiento. Al examen intrabucal presentaba incisivos centrales superiores con fractura oblicua mesial y movilidad de grado III por trauma, protrusión dentoalveolar marcada del sector anterosuperior, con resalte aumentado y reducción del espacio interalveolar en el sector posterior. Fue diagnosticada como desdentada parcial superior clase I, subclase I de Kennedy, y desdentada parcial Inferior clase I de Kennedy. Se decidió rehabilitar a la paciente por prótesis inmediata total superior, realizando previa Alveolectomía correctora y Tuberoplastia bilateral en una misma intervención quirúrgica. Resultados: con el tratamiento quirúrgico-aparatológico elegido se lograron excelentes resultados, mostrando las bondades de este tratamiento. Conclusiones: se obtuvo en la paciente buen resultado estético, funcional y psíquico.<hr/>Introduction: the Immediate Denture is a prosthetic treatment option. It substitutes the extracted teeth immediately. It is generally made to restore Front teeth, avoiding the patient's psychic trouble, sometimes becomes necessary to practice previous prosthetic surgery technics, such as reduction of hyperplastic tuberosities or Alveolectomy besides to make the exodontics of affected teeth. Objective: to show that it is possible to carry out the rehabilitation treatment with immediate prosthesis after a surgical wide resection. Case presentation: we presented a 58 year-old feminine patient, active worker with antecedents of good health. Besides she refereed she couldn't see herself without teeth. To the clinical exam it presents upper central incisors with mesial oblique fracture and III mobility grade, for trauma. Also shows marked dental and alveolar protrusion of the upper front sector, with increased overjet and overbite. And reduction of the interalveolar space in posterior area. Being diagnosed as upper partial toothless Kennedy's class I, subclass I, and inferior partial toothless Kennedy's class I.We decided to rehabilitate the patient for immediate complete upper denture carrying out previous Alveolectomy proofreader and bilateral reduction of hyperplastic tuberosities at the same surgical intervention. Results: with this prosthetic- surgical treatment excellent results were achieved showing the kindness of this treatment. Conclusions: an esthetic, functional and psychic good result was obtained for the patient. <![CDATA[<b>Fallas mecánicas y biológicas en las prótesis sobre implantes</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2012000400017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Introducción: la implantología oral representa un reto en la Estomatología moderna, ofreciendo cada vez resultados más satisfactorios, altamente estéticos y funcionales para los pacientes; tener en cuenta los criterios y protocolos diagnósticos es un requisito fundamental para poder conocer e interpretar las fallas biológicas y mecánicas que se puedan presentar. Objetivo: establecer las posibles causas de las complicaciones mecánicas y biológicas en las rehabilitaciones protésicas con implantes, describiendo algunas estrategias preventivas en la planificación, tratamiento y en el período de mantenimiento, para alcanzar una mayor longevidad en los implantes dentales. Material y Métodos: a través de los años, se han descrito por diferentes autores causas básicas de fracasos en la implantología oral, dadas por errores que se comenten durante los diferentes protocolos establecidos, dentro de ellos tenemos la selección inadecuada de pacientes, el no respeto de la bilogía del maxilar y la mandíbula, los traumas durante la intervención quirúrgica y las rehabilitaciones protésicas inadecuadas, de forma general. Realizamos una revisión de la literatura referente a las fallas en los diseños, número, longitudes, diámetros y lechos biológicos donde se colocarán los mismos, además del planeamiento de las futuras prótesis, sobrecargas y biomecánica de la oclusión y la distribución de las cargas oclusales. Desarrollo: quedan establecidas las premisas fundamentales que determinan fallas en los implantes dentales, durante la planificación y selección de pacientes, en las etapas quirúrgica y protésica, en la fase de laboratorio y mantenimiento. Conclusiones: que en los implantes dentarios, la preocupación del profesional no se debe restringir a la planificación y tratamiento solamente, sino que se debe extender a su implicación en el control y mantenimiento de los mismos, para que se puedan detectar complicaciones precoces, hacer intervenciones en el momento necesario y así obtener mayor longevidad en las rehabilitaciones sobre implantes.<hr/>Introduction: the oral implantology is a defiance to the modern odontology, it offer satisfactory result, aesthetic and functional extremely to the patients, to have present the discernment and diagnostic protocols is a fundamental requirements to know and interpret the mechanic and biologic failure that can be present. Objective: to establish some possible causes for mechanical and biologic complications on the rehabilitation with oral implants, also to describes some preventive strategies for the planning stage, treatments and the later maintenance period to achieve a long-term success with dental implants. Material and Methods: had been describe for different authors the basic cause of the failure in oral implantology, by means of mistakes during different established protocols, such as inappropriate selection of the patients, don't respect to the maxillary and mandible biology, trauma during oral surgery and inappropriate prosthesis rehabilitation, in general way. We made a review of the literature about failure in the design, numbers, longitude, diameters, and biologic place where the implant will be placed, the planning of the future dentures also, overload, biomechanics occlusion, and the distribution of the oclusal load. Development: to be established the essential premises that determine failure in the dentals implant, during planning and patients selection, in the surgical and prosthetic stages, in the laboratory and maintenance phases. Conclusions: in dental implants the professional preoccupation not should be only about planning and treatment, should be extensive to control and maintenance of them, to detect primary complications, to make interventions in the necessary moments, and to obtain long-term and success with dental implants rehabilitation.