Scielo RSS <![CDATA[EduSol]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1729-809120200002&lang=en vol. 20 num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[A Didactic Conception of Environmental Education on History and Social Sciences´ Teachers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo responde a una demanda social y a la necesidad de revelar lo ambiental en el sistema de conocimientos de las asignaturas que se imparten en el currículo de la carrera Historia y Ciencias Sociales a partir de las potencialidades que este ofrece. Tiene como objetivo sistematizar una concepción didáctica de educación ambiental para el profesor en formación al asumir criterios pedagógicos y didácticos del proceso de enseñanza aprendizaje al utilizar tres niveles de sistematización como método de investigación.<hr/>Abstract The present article responds to both a social demand and the need to reveal environmental issues within a system of knowledge of the History and Social Sciences major curriculum according to their potentialities. It has the aim to systematize a didactic conception of environmental education on teachers´ self-education by assuming pedagogical and didactic approaches in the teaching-learning process using three systematization levels as an investigation method. <![CDATA[Environmental education project based on local sustainable development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Integrar la escuela secundaria básica a los procesos de desarrollo local favorece la capacidad para orientar la educación a la interacción con los desafíos presentes y futuros. El presente trabajo tiene por objetivo exponer cómo la escuela puede tributar al desarrollo local a partir de integrar la educación ambiental y los proyectos de mejoramiento educativos. Se utiliza la sistematización de experiencias como metodología esencial para conformar el proyecto que se expone como principal resultado obtenido de las actividades ejecutadas por los autores en el contexto educativo de la escuela secundaria básica Julio A. Mella del municipio de Placetas.<hr/>Abstract: Integrating basic secondary school into local development processes fosters the ability to direct education to interaction with present and future challenges. The objective of this work is to expose how the school can contribute to local development by integrating environmental education and educational improvement projects. The systematization of experiences is used as an essential methodology to form the project that is exposed as the main result obtained from the activities carried out by the authors in the educational context of the Julio A. Mella of the municipality of Placetas. <![CDATA[The talkative abilities as abilities pedagogic professionals: a look from the Professional Orientation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200032&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El perfeccionamiento de prácticas comunicativas como parte de las habilidades pedagógico profesionales del maestro constituye un reto en la formación de los profesionales de la educación. Sin embargo, se revelan inconsistencias metodológicas para el desarrollo de las habilidades pedagógico profesionales relacionadas con la comunicación, que deben poseer los docentes en su desempeño profesional, por lo que se ofrecen sugerencias metodológicas para favorecer el desarrollo de habilidades comunicativas de estudiantes de carreras pedagógicas, en el contexto del proceso de orientación profesional.<hr/>Abstract: The improvement of communicative practices as part of the professional pedagogical skills of the teacher constitutes a challenge in the training of educational professionals. However, methodological inconsistencies are revealed for the development of professional pedagogical skills related to communication, which teachers must possess in their professional performance, so methodological suggestions are offered to favor the development of communication skills of students of pedagogical careers, in the context of the career guidance process. <![CDATA[The preparation of the professional of the primary education in the education for the peace]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La educación para la paz se proyecta como alternativa ante la violencia. Fomentarla desde la preparación del profesional, constituye una prioridad social contemporánea. El artículo que se presenta centra su propósito en socializar pautas que direccionan la preparación del profesional de la Educación Primaria en la educación para la paz. Estas emergen como resultado de un proceso investigativo de corte cualitativo llevado a cabo por integrantes del proyecto nacional “La educación de valores éticos y estéticos en la base de la formación ciudadana por una cultura de paz”, perteneciente a la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas.<hr/>Abstract: Education for peace is projected as an alternative to violence. To foment it from the preparation of the professional, constitutes a contemporary social priority. The article that is presented focuses its purpose on socializing guidelines that direct the preparation of the Primary Education professional in education for peace. These emerge as a result of a qualitative research process, carried out by members of the national project "The education of ethical and aesthetic values ​​at the base of citizen education for a culture of peace", belonging to the Central University "Marta Abreu " Of Las Villas. <![CDATA[Meta-learning techniques for the independent study of university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: A partir de una detallada revisión documental y la observación a actividades docentes y metodológicas, el presente trabajo aborda la problemática de lograr el estudio con autonomía y eficiencia por parte del alumno del modelo de formación semipresencial, de ahí el objetivo de mejorar el dominio de técnicas de estímulo al meta-aprendizaje para la calidad del estudio independiente de los alumnos universitarios con la guía formativa como herramienta didáctica y a través de la asignatura Comunicación y Lenguaje.<hr/>Abstract: Based on a detailed documentary review and observation of teaching and methodological activities, this paper addresses the problem of achieving study autonomously and efficiently by the student blended learning model, hence the goal of improving the mastery of techniques of stimulation to the meta-learning for the quality of the independent study of the university students, with the formative guide as didactic tool and through the subject Communication and Language. <![CDATA[An automated Delphi for the search of consensus in the management of university processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La gestión de la calidad en los procesos universitarios demanda diversos elementos que requieren niveles de consenso. Constituye un problema la determinación consensuada de aspectos estratégicos tales como la misión, la visión, y los valores compartidos. En el trabajo se describe un procedimiento basado en la automatización del método Delphi, donde se combinan aspectos de la dirección por procesos, así como la experiencia en materia normativa y de planeación, existente en la Universidad de Holguín. Para el desarrollo del procedimiento se combinan técnicas prospectivas de consenso con métodos de la gestión estratégica de procesos, y con recursos de automatización.<hr/>Abstract: The management of quality in university processes demands several aspects that require a certain level of consensus. Consensual determination of strategic aspects such as mission, vision, and shared values is a problem. The paper describes a procedure based on the automation of the Delphi method, which combines aspects of management by processes, as well as the experience in normative and planning matters, existing at the University of Holguin. For the development of the procedure, prospective consensus techniques are combined with methods of strategic process management and automation resources. <![CDATA[Teaching formation as creators of Ecuadorian children’s literature: An experience on Participative Action Research]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Con Investigación Acción Participativa, el proyecto realizado con estudiantes de Licenciatura en Educación ha contribuido a desarrollar escritores de cuentos infantiles. La innovación cumplida es la tarea de, a la vez que leer y analizar cuentos infantiles ecuatorianos, escribir obras para niños de educación inicial. Un indicador ha sido que sean genuinamente ecuatorianos e inéditos. El resultado ha sido la creación literaria donde han actuado personajes de la naturaleza ecuatoriana: un cóndor, un cuy, un cangrejo, una llama, un hermoso colibrí. Se han manejado técnicas de investigación cualitativa: observación participante, encuesta, entrevista y el estudio de fuentes primarias y secundarias.<hr/>Abstract: With participatory action research, the project carried out with undergraduate students in education has contributed to developing writers of children's stories. Met innovation is the task of, as well as read and analyze fairy tales Ecuadorian, writing works for children in early education. An indicator has been that they are genuinelyEcuadorian and unpublished. The result has been the literary creation where have acted characters of Ecuadorian nature: a beautiful Hummingbird, a condor, a crab, a flame, a Guinea pig. Qualitative research techniques has been managed: participant observation, survey, interview and the study of primary and secondary sources. <![CDATA[The conservation of the biodiversity from the practices of field of the Career Degree in Education Biology]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200100&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El objetivo de esta investigación es elaborar un conjunto de acciones para fomentar el tratamiento a la conservación de la biodiversidad desde las prácticas de campo en la carrera Licenciatura en Educación Biología. En el proceso investigativo se emplearon métodos teóricos: analítico - sintético, inductivo - deductivo, histórico-lógico y sistémico-estructural; empíricos: observación participante, análisis documental, revisión bibliográfica y la entrevista. Se utilizan métodos matemático y estadístico.Las acciones promueven modos de actuar en correspondencia con las exigencias requeridas para que el estudiante contribuya a la solución de problemas ambientales, ofrecen oportunidades educativas de alto valor relacionadas con aspectos procedimentales, comportamental y actitudinales.<hr/>Abstract: The objective of this research is to develop a set of actions to promote the treatment of biodiversity conservation from the field practices in the Degree in Biology Education. Theoretical methods were used in the research process: analytical - synthetic, inductive - deductive, historical-logical and systemic-structural; Empirical: participant observation, documentary analysis, bibliographic review and interview. Mathematical and statistical methods are used. The actions promote ways of acting in correspondencewiththerequirementsrequiredforthestudenttocontributetothesolution of environmental problems, offer high-value educational opportunities related to procedural, behavioral and attitudinal aspects. <![CDATA[Educational tasks to develop the environmental dimension in the general chemistry of mechanical engineering]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La carencia de tareas docentes de Química General con enfoque ambiental contextualizadas a Ingeniería Mecánica motivó la realización del trabajo cuyo propósito fue elaborar tareas docentes para la contribución al desarrollo de la dimensión medioambiental del Ingeniero Mecánico. Apoyados en métodos como el análisis de fuentes bibliográficas y documentos vigentes, la observación y valoración de productos de la actividad, fue posible la elaboración de las tareas utilizando contextos como: combustibles, biocombustibles, producción de acero, corrosión atmosférica y baterías plomo-ácido. La significación del contenido químico-ambiental para este profesional se avala con el análisis de las soluciones a las tareas.<hr/>Abstract: The lack of educational tasks of General Chemistry with focus environmental to Mechanical Engineering motivated the realization of the work whose purpose was to elaborate educational tasks for the contribution to the development of the Mechanical Engineer's environmental dimension. Supported in methods like the analysis of bibliographical sources and effective documents, the observation and valuation of products of the activity, it was possible the elaboration of the tasks using contexts like: fuels, biofuels, steel production, atmospheric corrosion and batteries lead-acid. The significance of the chemical-environmental content for this professional is endorsed with the analysis from the solutions to the tasks. <![CDATA[The Municipal University Center toward the development of an agricultural economic culture]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo refleja insuficiencias de cooperativistas de las bases productivas en relación a la cultura económica agrícola. Por lo que se propone como objetivo la elaboración de una alternativa de capacitación para fomentar la cultura económica agrícola en los miembros de las juntas directivas y organizaciones de base de la Asociación de Agricultores Pequeños desde el Centro Universitario Municipal de Yateras. Se emplearon los métodos teóricos: inducción-deducción y análisis-síntesis; empíricos: encuestas, entrevistas. Ellos permitieron elaborar la propuesta desde un carácter agro-ecológico sostenible y su salida en el sistema de preparación de las organizaciones fundamentales de las bases productivas.<hr/>Abstract: The article reflects the insufficiencies of the corporativist ’s and usufructuaries’ of the productive bases in relation to the agricultural economic culture. This reduces their knowledge for food production. For what is proposed as an objective: development of a training strategy to promote an agricultural economic culture in the members of the management and administrative boards of the production bases of Yateras, based on a sustainable agro-ecological model. Here a sustainable agroecological activity is proposed. This has exit with the methodology the preparation of the members of the Boards of Directors and Administrative of the Productive Bases. <![CDATA[The didactic orientation the inference in PR university student. Even of help]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200144&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación revela niveles de ayuda ofrecidos para el profesor en la orientación didáctica a la inferencia de la Educación Preuniversitaria, donde se describen los componentes de la orientación didáctica a la inferencia en el proceso de comprensión. De esta manera se revela una lógica favorecedora de una contextualización práctica en la orientación didáctica a la inferencia en el proceso de comprensión textual, a partir de los niveles de ayuda ofrecidos. Así se brinda, a los profesores, procederes didácticos, desde una orientación específica que trasciende a niveles superiores en el proceso de comprensión textual, como herramienta teórico-metodológica con las ayudas necesarias para su aplicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Español-Literatura de esta educación.<hr/>Abstract: The present investigation reveals levels of help offered for the teacher in the didactic orientation to the inference in the Pre-university Education, where the components of the didactic orientation to the inference in the comprehension process are described. In this way, a logic that favors a practical contextualization in the didactic orientation to the inference in the process of textual comprehension is revealed, based on the levels of help offered. Thus, teachers are provided didactic procedures, from a specific orientation that transcends to higher levels in the process of textual comprehension, as a theoretical-methodological tool with the necessary aids for its application in the teaching-learning process of the Spanish subject -Literature in this education. <![CDATA[Characteristics of school violence of adolescents in Camagüey municipality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200158&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La presente investigación se realizó con el objetivo de caracterizar la violencia escolar en el municipio Camagüey a partir de un diseño no experimental transversal. Se realizó un estudio de tipo exploratorio, con metodología mixta, compuesto por 49 adolescentes. Las técnicas empleadas fueron la observación encubierta y entrevista semiestructurada. Como resultados se encontró que existe violencia escolar, la cual se evidencia a través de ofensas verbales, gestuales, agresiones físicas y psicológicas. Actos que ocurren en lugares públicos y discretos pero la mayoría de ellos suceden en lugares donde no existe supervisión por parte de los profesores o trabajadores del centro.<hr/>Abstract: The present investigation was carried out with the objective of Characterizing School Violence in the Camagüey municipality from a non-experimental transversal design. An exploratory study was carried out, with a mixed methodology, composed by 49 adolescents. The techniques employed were covert observation and semi-structured interview. As results were found that there is school violence, which is evidenced through verbal, gestural, physical and psychological aggressions. Acts that occur in public and discrete places but most of them happen in places where there is no supervision by the teachers or workers of the center. <![CDATA[The professional skills of the Specialist in Integral Attention to the Scholar of the University of Granma]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200170&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La investigación tuvo como objetivo la implementación de una estrategia para incrementar las competencias profesionales de los Especialistas en Atención Integral al Becario de la Residencia Estudiantil en la Universidad de Granma. Se utilizaron métodos empíricos, teóricos y estadísticos, y técnicas como la entrevista, observación y revisión documental. El diagnóstico arrojó deficiencias en las competencias técnico-profesionales y sociopersonales. Se aprovecharon las potencialidades del trabajo metodológico para perfeccionar la gestión de la labor educativa. La evaluación arrojó un incremento de las competencias profesionales, materializado en un perfeccionamiento de la planeación, organización, control y evaluación de la gestión de la labor educativa.<hr/>Abstract The objective of the research was to implement a strategy to increase the professional competences of the Specialists in Integral Attention to the Scholar of the Student Residence at the University of Granma. Empirical, theoretical and statistical methods and techniques such as interview, observation and documentary review were used. The diagnosis revealed deficiencies in technical-professional and socio-personal competencies. The potential of methodological work was used to improve the management of educational work. The evaluation showed an increase in professional skills, materialized in an improvement of the planning, organization, control and evaluation of the management of educational work. <![CDATA[The psychological prayer in the light of discursive grammar]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200186&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El estudio de la gramática ha sido preocupación de los profesionales que definieron la oración desde diferentes puntos de vista: uno de ellos es el psicológico. Los estudiantes presentan deficiencias para reconocer estas oraciones, por ello, este artículo aborda la caracterización semántica, sintáctica y pragmática desde el análisis del discurso, tiene como objetivo diseñar un sistema de actividades para el tratamiento de la oración psicológica a partir de un texto literario, teniendo en cuenta elementos de la gramática discursiva. Se utilizó el método histórico lógico y la sistematización. Se aplicó en la carrera de Español-Literatura y se obtuvieron resultados satisfactorios.<hr/>Abstract: The study of grammar has been the concern of professionals who defined prayer from different points of view: one of them is psychological. Students have deficiencies to recognize these sentences, therefore, this article deals with semantic, syntactic and pragmatic characterization from the discourse analysis, aims to design a system of activities for the treatment of psychological prayer from a literary text, taking into account elements of the discursive grammar. The logical historical method and systematization were used. It was applied in the Spanish-Literature career and satisfactory results were obtained. <![CDATA[The Practical subject of study of Campo I in the formation of Biology's professor]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200196&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el presente artículo se analiza las regularidades de la Práctica de Campo desde su creación se demuestra la existencia del objeto de estudio con visión fragmentada lo que ha limitado el aprendizaje integrador y contextualizado. Las tendencias presentes facilitaron la elaboración de un programa de asignatura, lo cual se constituye el aporte de la investigación con su respectiva fundamentación científico-metodológica. A partir de los principales métodos de la investigación tales como análisis-síntesis, inducción-deducción se constató la importancia de dicho programa. Se consultaron expertos quienes avalaron el diseño general del nuevo programa de asignatura como su implementación práctica.<hr/>Abstract: The regularities of Field's practice from its creation are examined in this article the existence of the object of study with fragmented vision demonstrates itself that has limited the integrative learning. Last tendencies made easy the elaboration of a program of subject of study, which constitutes itself the contribution of the investigation with his respective methodological scientific foundation. It was proceeded to applying experts' opinion, that they vouched for the general designing of the new program of subject of study like his practical implementation positively as from the principal methods of the investigation to check the validity of the program. <![CDATA[The development of the professional competition elaboration of chemical problems with calculation in Adult Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La resolución de problemas químicos con cálculo es un objetivo básico de la Química y una problemática en la Educación de Jóvenes y Adultos. Con el presente artículo se contribuirá al desarrollo de la competencia profesional resolución de estos problemas, y elevar la preparación didáctica metodológica de los profesores de Química de esta enseñanza. A través de conferencias, talleres y secciones de entrenamiento donde se modelaron actividades prácticas para desarrollar dicha competencia se contribuyó a elevar el desempeño profesional de los docentes y el nivel de desarrollo de las habilidades de los estudiantes para resolver este tipo de problemas.<hr/>Abstract: Chemical calculation problems constitute one basic objective of Chemistry and a problematic in Adult and Youth Education. Throughout this research it is a purpose to contribute to the development of the methodology for chemical calculation problem solving exercises and its professional competence in Chemistry teachers of adult level as well as to raise in quality its didactic and methodological preparation. In that sense, conference, workshops and performance of problem-solving activities were developed. As a final result it was raised in quality the professional performance of teachers, and correspondingly a higher level of chemical calculation solving skills in students. <![CDATA[The sociocultural-professional approach in the Molecular and Cellular Biology discipline. Theoretical considerations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el currículo de formación de profesores, la Biología Molecular y Celular es básica; su concepción didáctica actual necesita un enfoque sociocultural-profesional que conduzca el aprendizaje de esta disciplina de manera que el estudiante contextualice, aplique y valorare el impacto social de los contenidos moleculares y celulares, de manera que sea significativo para que los estudiantes puedan enseñarla con este enfoque en los contextos de actuación profesional donde intervienen. En tal sentido el objetivo del ensayo es acercarse a las concepciones teóricas del enfoque sociocultural-profesional en la disciplina Biología Molecular y Celular.<hr/>Abstract: In the teacher training curriculum, Molecular and Cellular Biology is basic; his current didactic conception needs a sociocultural-professional approach that conducts the learning of this discipline so that the student contextualizes, applies and assesses the social impact of molecular and cellular contents, so that it is significant so that students can teach it with this focus on professional performance contexts where they intervene. In this sense, the objective of the essay is to approach the theoretical conceptions of the sociocultural-professional approach in the Molecular and Cellular Biology discipline. <![CDATA[Pedagogical Alternative for Bioethics Education in the process of moral formation of students of the Bachelor of Education career, in the area of Natural Sciences. Review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el currículo de formación de profesores, la Biología Molecular y Celular es básica; su concepción didáctica actual necesita un enfoque sociocultural-profesional que conduzca el aprendizaje de esta disciplina de manera que el estudiante contextualice, aplique y valorare el impacto social de los contenidos moleculares y celulares, de manera que sea significativo para que los estudiantes puedan enseñarla con este enfoque en los contextos de actuación profesional donde intervienen. En tal sentido el objetivo del ensayo es acercarse a las concepciones teóricas del enfoque sociocultural-profesional en la disciplina Biología Molecular y Celular.<hr/>Abstract: In the teacher training curriculum, Molecular and Cellular Biology is basic; his current didactic conception needs a sociocultural-professional approach that conducts the learning of this discipline so that the student contextualizes, applies and assesses the social impact of molecular and cellular contents, so that it is significant so that students can teach it with this focus on professional performance contexts where they intervene. In this sense, the objective of the essay is to approach the theoretical conceptions of the sociocultural-professional approach in the Molecular and Cellular Biology discipline. <![CDATA[History of Guantánamo 1494-1898. Review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el currículo de formación de profesores, la Biología Molecular y Celular es básica; su concepción didáctica actual necesita un enfoque sociocultural-profesional que conduzca el aprendizaje de esta disciplina de manera que el estudiante contextualice, aplique y valorare el impacto social de los contenidos moleculares y celulares, de manera que sea significativo para que los estudiantes puedan enseñarla con este enfoque en los contextos de actuación profesional donde intervienen. En tal sentido el objetivo del ensayo es acercarse a las concepciones teóricas del enfoque sociocultural-profesional en la disciplina Biología Molecular y Celular.<hr/>Abstract: In the teacher training curriculum, Molecular and Cellular Biology is basic; his current didactic conception needs a sociocultural-professional approach that conducts the learning of this discipline so that the student contextualizes, applies and assesses the social impact of molecular and cellular contents, so that it is significant so that students can teach it with this focus on professional performance contexts where they intervene. In this sense, the objective of the essay is to approach the theoretical conceptions of the sociocultural-professional approach in the Molecular and Cellular Biology discipline. <![CDATA[Pedagogical conception of environmental training from the university extension. Review]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912020000200234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: En el currículo de formación de profesores, la Biología Molecular y Celular es básica; su concepción didáctica actual necesita un enfoque sociocultural-profesional que conduzca el aprendizaje de esta disciplina de manera que el estudiante contextualice, aplique y valorare el impacto social de los contenidos moleculares y celulares, de manera que sea significativo para que los estudiantes puedan enseñarla con este enfoque en los contextos de actuación profesional donde intervienen. En tal sentido el objetivo del ensayo es acercarse a las concepciones teóricas del enfoque sociocultural-profesional en la disciplina Biología Molecular y Celular.<hr/>Abstract: In the teacher training curriculum, Molecular and Cellular Biology is basic; his current didactic conception needs a sociocultural-professional approach that conducts the learning of this discipline so that the student contextualizes, applies and assesses the social impact of molecular and cellular contents, so that it is significant so that students can teach it with this focus on professional performance contexts where they intervene. In this sense, the objective of the essay is to approach the theoretical conceptions of the sociocultural-professional approach in the Molecular and Cellular Biology discipline.