Scielo RSS <![CDATA[Ingeniería Industrial]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-593620140001&lang=en vol. 35 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Evaluation of organizational culture and its impact on the group effectiveness</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo se presenta un procedimiento metodológico para evaluar los elementos culturales que inciden en la efectividad grupal de los equipos de trabajo en organizaciones de servicios científicos-tecnológicos. La base conceptual y los procesos de apoyo que facilitaron el desarrollo del mismo emergieron del análisis teórico metodológico de diferentes modelos reflejados en la literatura científica y de la experiencia práctica en organizaciones de la provincia de Matanzas. Fueron utilizados métodos cualitativos y cuantitativos en los marcos de un estudio longitudinal lo cual permitió constatar los cambios en las variables analizadas. Los resultados del trabajo posibilitaron identificar los aspectos culturales que inciden desfavorablemente en la efectividad grupal y el diseño de las estrategias de mejoras a partir de un programa de intervención. La herramienta diseñada es factible de aplicar en todas las organizaciones que potencien el trabajo en equipo como un valor distintivo de su cultura organizacional.<hr/>In this paper, it is presented a methodology for assessing the cultural elements that influence the group effectiveness of working teams in organizations that provide scientific-technological services.The conceptual basis and support processes that facilitated its development, emerged from the analysis of different theoretical and methodological models, reflected in the scientific literature and the practical experience in organizations from the province of Matanzas. Qualitative and quantitative methods were used in the framework of a longitudinal study, which helped to confirm the changes in the variables analyzed. The results enabled to identify the cultural aspects that affect negatively the effectiveness of the group and the design of the strategies for the improvement derived from an intervention program. The designed tool is feasible to implement for all organizations that promote teamwork as a distinct value of their organizational culture. <![CDATA[<b>System for managing air quality in Cali - Colombia</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se presenta el diseño de un sistema para el manejo de la calidad del aire: caso Cali - Colombia. Este sistema facilita a las partes interesadas establecer políticas de emisión e inmisión de contaminantes atmosféricos de fuentes móviles y fijas, definir las prioridades ambientales y sanitarias y adoptar las estrategias para reducir su deterioro. Se utilizaron técnicas de gestión ambiental como la evaluación del riesgo para identificar las fuentes de emisión, evaluar el nivel de emisión y concentración de contaminantes atmosféricos, estimar su efecto en el aire y población y valorar las acciones apropiadas para reducir las emisiones atmosféricas y se estructuró con base a lo establecido en la norma ISO 9000-2008. El sistema permite de una manera integrada y simplificada articular las medidas de control para obtener información de los efectos en la calidad del aire y de la población expuesta considerándolas condiciones tecnológicas, jurídicas y organizacionales de la zona de estudio para adoptar acciones que permitan su mitigación.<hr/>This research presents the design of a system for air quality managing: case Cali - Colombia. This structure facilitates to the interested parts to establish policies of emission and unmission of atmospheric pollutants of mobile and stationary sources, to define the environmental and sanitary priorities and to adopt the strategies to reduce his spoilage. It was used concepts of environmental management were in use as the evaluation of the environmental risk for identifying the emission sources, for evaluating the level of emission and concentration of atmospheric pollutants, for estimating his effect in the air and population and for valuing the actions adapted to reduce the atmospheric emission. Equally, there it was use concepts of management of the quality. The structure allows in a simplified way to articulate the control measures to obtain information of the effects in the quality of the air and of the exposed population considering the technological, juridical and organizational conditions of the zone of study. <![CDATA[<b>Clients satisfaction in technology-based enterprises in the cuban hydraulic sector</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo propone un procedimiento para la medición y evaluación de la satisfacción de los clientes externos en empresas de base tecnológica de producciones por proyecto único o singular, con un caso de aplicación a una organización del sector hidráulico cubano. Dentro del procedimiento diseñado se conciben diferentes etapas que aportan importantes resultados para la empresa; en una etapa se identifican las dimensiones y atributos del producto ofertado, en otra se diseña, valida y aplica el instrumento para "medir" la satisfacción de clientes, y finalmente otra donde se define un índice integral de satisfacción del cliente externo. Entre los principales resultados de la presente investigación es posible definir y evaluar los atributos de calidad que definen a los proyectos, y un indicador integral que permite medir la satisfacción de los clientes externos y además se utiliza para evaluar la gestión de la empresa en función de la calidad.<hr/>This paper presents a procedure in order to measuring and assessing the external client's satisfaction in Cuban technology-based enterprises, using a single project approach with an application case in the hydraulic sector. The procedure is carried out in stages that provide essential outcomes to the organization. As a part of the procedure, "quality attributes and dimensions" of the product are identified. Then, the instrument to assess the client´s satisfaction is designed, validated and applied. Finally, an integral index of the external client's satisfaction is defined. Among the main results of this research are the definition and assessment of the quality attributes that define the projects and an integral index that permits to assess the perceived quality of management from the client's perspective, and allows taking corrective measures and planning actions in order to avoid any possible deterioration of this indicator. <![CDATA[<b>Improvement of the process of provision of services at a gastronomic service facility</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Después de un diagnóstico inicial en los Ranchones Playa de la Unidad Empresarial de Base (UEB) Mediterráneo, se detectó la existencia de deficiencias que atentan contra el logro de un servicio excelente en el Ranchón "El Compay", lo que muestra la necesidad de realizar cambios en aras de elevar los índices de Percepción de la Calidad del Servicio (IPCS). El objetivo de esta investigación consiste en diseñar e implantar la mejora en el proceso de prestación del servicio en esta instalación, de forma que permita elevar los niveles del IPCS de sus clientes externos, logrando de esta forma alcanzar la calificación de excelente. Éste fue aplicado en el proceso de prestación del servicio del Ranchón "El Compay", a partir de lo cual se han obtenido mejoras en los indicadores: tiempo de espera, requisitos de calidad de los platos servidos e índice de percepción del servicio recibido.<hr/>After an initial diagnosis in the Mediterranean UEB's Ranchones Playa, deficiencies were detected which attempt against the achievement of an excellence service at the Ranch "El Compay"; this shows the need of making changes in order to raise the perceptual index of the Quality of the Service (IPCS). The objective of this investigation is: "Laying plans and establishing the improvement in the process of providing services in this facility in order to allow an increase in the levels of the IPCS of its external clients, and by means of this this achieving the evaluation of excellence". This was implemented in the process of provision of services of the Ranch "El Compay", with encouraging result according to the following indicators: waiting period, quality requirements of the served dishes and perceptual index of the received service. <![CDATA[<b>Environment to requirements engineering applied to produce software in an university</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La ingeniería de requisitos es un tema de suma actualidad en las investigaciones a nivel mundial. Estudios actuales sobre el éxito de los proyectos de software reflejan que esta es una de las disciplinas, dentro del desarrollo de proyectos de software, que más incidencia tiene en el fracaso de los proyectos. En este trabajo se presentan como resultado las experiencias de aplicación de un entorno de ingeniería de requisitos para el desarrollo de proyectos de software en las condiciones de una universidad, en particular en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Cujae. Dentro de esta universidad se aplicó el entorno en el Complejo de Investigaciones Tecnológicas Integradas (CITI) y se destacan las mejoras que se le incorporaron al mencionado entorno como parte del proceso de asimilación en la organización. Estos elementos se obtienen al aplicar una conjunción de métodos de investigación empíricos y teóricos que contribuyen a cumplimentar el objetivo de definir un entorno para la Ingeniería de Requisitos aplicable en el marco universitario.<hr/>Requirements Engineering is an outstanding topic in the investigations at world level. Current studies about the software projects success reflect that this it is one of the disciplines, inside the software projects development that more incidence has in the projects failure. In this work they are presented an environment to Requirements Engineering application experiences as a result for the software projects development at an university, particularly in the Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría, Cujae. Inside this university the environment was applied in the Complejo de Investigaciones Tecnológicas Integradas (CITI) and they stand out the improvements that were incorporated the one mentioned environment like part of the organization assimilation process. These elements are obtained when applying an empiric and theoretical investigation methods conjunction that contribute to execute the objective to define an environment for the Requirements Engineering applicable in the university mark. <![CDATA[<b>Diagnosis of ontological knowledge possessed by communities of practice in the information systems domain </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se reporta el diagnóstico del conocimiento que posee una comunidad de práctica en el dominio de los sistemas de información. La comunidad se ha conformado con individuos de dos empresas, que han establecido una alianza para diseñar un nuevo servicio de consultoría que impacte en la gestión de las organizaciones, a partir de las capacidades de las Tecnologías de la Información. La evaluación del pensamiento sistémico de la comunidad de práctica fue el objetivo principal del diagnóstico, para el que se diseñó un instrumento basado en la perspectiva ontológica del conocimiento individual e inter-organizacional. Como resultado del diagnóstico se demostró que ambas empresas manejan conceptualizaciones diferentes, no sistémicas, sobre el término arquitectura empresarial, lo que compromete sus capacidades para interactuar e innovar; en ninguna de estas conceptualizaciones se concibe a la arquitectura empresarial como un referente para diseñar sistemas de información para la gestión, alineados con la estrategia del negocio<hr/>It is presented the diagnosis of the knowledge of a community of practice, in the information systems domain. The community is composed by individuals of two firms, who have decided to join forces for designing a new consulting service. The service vision is to impact on organizational management systems, based on Information Technology capabilities. The main goal of the diagnosis is to evaluate the systemic approach of the community's thinking. In order to accomplish such goal, an instrument was designed, having as foundation the ontological dimension of individual and inter-organizational knowledge. The diagnosis results proved that both firms have different and non-systemic conceptualizations about the enterprise architecture concept; none of them conceive the enterprise architecture concept as a basis for the design of information systems aligned to the business strategy. The diagnosis conclusion is that the differences in conceptualizations compromise the firms' capabilities to interact and innovate. <![CDATA[<b>Search of fuzzy predicates in databases using metaheuristics</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Actualmente se ha incrementado de forma paralela tanto la cantidad de información almacenada como la necesidad de desarrollar algoritmos que permitan extraer conocimiento útil de la misma de forma automática. Estos algoritmos se incluyen dentro del área de extracción de conocimiento en bases de datos y están enfocados en un modelo determinado (reglas, grupos, árboles). El desarrollo de modelos adecuados puede conducir a la obtención de decisiones exitosas y es por ello que en este trabajo se propone un enfoque más flexible para representar el conocimiento extraído de una base de datos. El método presentado se fundamenta en el paradigma de la lógica de predicados y el cálculo de sus valores de verdad mediante operadores de lógica difusa. Además incluye un proceso de optimización que permite obtener y mejorar los resultados obtenidos.<hr/>Nowadays, both the quantity of information stored and the necessity of developing algorithms in order to extract useful knowledge of this information automatically have been increased in a parallel way. These algorithms are included inside the area of extraction of knowledge in databases and they are focused on a certain model (rules, groups, trees). The development of appropriate models can lead to obtaining successful decisions and for that reason this paper proposes a more flexible way to represent the extracted knowledge of databases. The presented method is based on the paradigm of predicates logic and the calculation of its values using fuzzy logic operators. It also includes a process of optimization that allows to obtain the results and to improve them. <![CDATA[<b>Diagnostic for a valoration to implement a new market service </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las reformas del sistema económico cubano y los cambios estructurales, funcionales y organizativos, que se acometen en todo el sistema empresarial, hacen que sus entidades se preparen para lograr el objetivo de continuar con su misión de desarrollo. En este contexto la empresa objeto de estudio debe buscar nuevos mercados, así como introducir nuevos servicios, para mantener su liderazgo y competitividad. En este trabajo se analiza la preparación interna de la empresa, para asumir un servicio de alta demanda nacional, para ello se utiliza como herramienta para el diagnóstico el Cuadro Mando Integral<hr/>The Cuban economic system reforms and structural changes, functional and organizational, that are undertaken throughout the enterprise system, make their institutions to be prepared to achieve the objective of continuing its development mission. In this context, the enterprise object of study should seek new markets and introduce new services, to maintain its leadership and competitiveness. This paper analyzes the company's internal preparation to assume a high national demand service, for it is used as a diagnostic tool, the Balanced Scorecard <![CDATA[<b>Comprehensive indexes to management control: considerations and theoretical foundation</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo posee como objetivo realizar una recopilación de los índices integrales propuestos en diversas investigaciones en Cuba, como apoyo a la gestión empresarial, en los últimos años, en busca de obtener similitud y un acercamiento a los métodos empleados para su elaboración. Sobre la base del estudio de estos indicadores se concluye con la elaboración de un procedimiento que sintetiza las experiencias de cerca de 30 indicadores; así mismo se resumen los métodos y herramientas empleadas por los autores estudiados en las distintas etapas. Entre los métodos incorporados al procedimiento creado se encuentran: Brainstorming, Método Kendall, Método Torgerson, Triángulo de Füller, Método de las jerarquías analíticas (AHP), Programación multiobjetivo. Además, se brindan consideraciones acerca de la importancia de esta tendencia de gestión en nuestras condiciones actuales, a la vez que valoraciones de posibles mejoras a incorporar en la obtención de esta herramienta<hr/>This work intends to do a comprehensible compilation of integrated indexes created in Cuba the last years, as a supporting tool to organizations´ management systems. Based on the study of 30 indexes, it is designed a methodology that synthesizes the experiences of such practice together with the illustration of methods and techniques employed in the different phases of the proposed methodologies; such is the case of Brainstorming, Kendall, Fuller and Analytic Hierarchy Process methods and multi goal programming. Besides, the article offers considerations about the importance of this managerial practice in our particular environment, as well as suggestions to improve the design of those instruments. <![CDATA[<b>Relevance of strategic planning to public management</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo propone analizar el papel que cumple la planificación estratégica en la gestión de organizaciones públicas, como vía para formalizar elementos claves a considerar en la concepción de un modelo para conducir el control de gestión en instituciones de este sector. Para cumplir con dicho propósito, este trabajo estudia propuestas metodológicas, primero sobre gestión pública y, segundo, sobre Planificación Estratégica específicamente. Dicho análisis permitió identificar que la planificación estratégica constituye una herramienta básica para los modelos de gestión consultados y que para su desarrollo se pueden inferir pasos comunes e igualmente útiles en el entorno público, pero que precisan de tres condiciones: la articulación con el marco regulatorio y legal, el enfoque de los grupos de interés y los principios de la responsabilidad social<hr/>The objective of this paper is to analyze the role played by strategic planning in the management of public organizations, as a way to formalize key aspects to be considered in the design of a management control model for the abovementioned institutions. In order to fulfill the established goal, it is conducted an analysis of public management as well as strategic planning methodologies. Such study showed that strategic planning is a basic tool in the consulted management models and that there are some steps universally used in any context, included the public sector, for its development. Nevertheless there are three conditions to take into account: the alignment to legal and normative requirements, the stakeholders approach and the social responsibility principles.