Scielo RSS <![CDATA[Ingeniería Industrial]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1815-593620140002&lang=en vol. 35 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Editorial Note</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Optimal production scheduling in a small shoe business in Colombia</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El propósito de esta investigación fue diseñar la programación óptima de la producción en una pequeña empresa de calzado ubicada en la ciudad de San José de Cúcuta (Colombia), donde se identificaron las restricciones del sistema productivo para el desarrollo de un modelo matemático, siguiendo la teoría de restricciones en conjunto con la investigación de operaciones específicamente la técnica de programación lineal. Como resultado se obtuvieron las cantidades óptimas de fabricación maximizando el throughput (precio de venta menos costo de materiales) para la colección II semestre de 2011. Además, el estudio permitió identificar la operación crítica del sistema productivo, a partir de lo cual se identifican escenarios y oportunidades para el aprovechamiento de sus recursos. El modelo matemático y el proceso de programación a partir de la teoría de restricciones que representa la programación óptima de la producción, puede implementarse en pequeñas empresas de calzado que presenten las mismas características del caso de estudio.<hr/>ABSTRACT The purpose of this investigation was to design an optimal production scheduling for a small shoe business located in San Jose de Cucuta (Colombia). The constraints of its productive system were identified in order to develop a mathematical model following the theory of constraints together with the operations research, specifically the linear programming technique. As a result, the optimal quantities of manufacturing were obtained to maximize the throughput (selling price minus cost of materials) for the collection of the second semester of 2011. The study also allowed the identification of the critical operation of the productive system, from which scenarios and opportunities were identified in order to use its resources. The mathematical model and the scheduling process from the theory of constraints that represents the optimal scheduling could be implemented in small shoe businesses with the same characteristics of the study case. <![CDATA[<b>Testing process for software products at a quality laboratory</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en La calidad en sentido general, tanto de software como de otros tipos de productos, es un elemento que cada día se tiene más en cuenta a nivel mundial y su logro se relaciona directamente con el proceso que se emplee para obtenerla. Este trabajo presenta una propuesta de proceso de pruebas de software, para un Laboratorio de Calidad, inmerso en un ambiente universitario. Se detallan las actividades de los procesos fundamentales y los artefactos de salida, los niveles de prueba que se aplican y otros elementos de interés. Además se muestra una experiencia práctica de aplicación del proceso y los resultados de varios casos de estudio. Esta propuesta incluye la definición de los aspectos metodológicos y la selección de herramientas que automaticen el proceso.<hr/>In general terms, the quality of the software as of other products, is an element of increasing importance worldwide and it is strongly linked to its obtaining process. This work presents a proposal of a software testing process for a Quality Laboratory, integrated into an academic environment. The activities of the main processes and the output artifacts were detailed, as well as the testing levels applied, among other elements of interest. It was also showed a practical experience related to the process implementation and the results of several study cases. This proposal includes the definition of the methodological issues and the selection of the tools for the process automation. <![CDATA[<b>Maturity models and the suitability of its application in small and medium enterprises</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Actualmente, existen metodologías, estándares, modelos de madurez y guías que pueden ayudar a una organización a mejorar su modo de operar. Los modelos de madurez constituyen una evolución de las metodologías para gestionar la calidad de la organización. Fueron concebidos inicialmente para la industria del software, pero actualmente su área de aplicación es muy diversa. La implementación de los modelos de madurez en las pequeñas y medianas empresas (Pymes), se dificulta por ser organizaciones que en general están poco estructuradas y en la mayoría de los casos no cuentan con personal calificado y certificado. El objetivo del trabajo es realizar recomendaciones que puedan servir de referencia para su aplicación en las Pymes, a partir de una revisión de reconocidos modelos de madurez.<hr/>Nowadays there are methodologies, standards, maturity models and guides that can help an organization to improve the way it operates. Maturity models are evolving methodologies to manage the quality of the organization. They were initially designed for the software industry, but currently its application area is very diverse. The implementation of maturity models in small and medium enterprises (SMEs) is difficult, since these organizations are wrongly structured in general and in most cases they do not have qualified and certified personnel. The main purpose of this paper is to perform recommendations that may be applied by SMEs, starting from a review of recognized maturity models. <![CDATA[<b>Guidelines to implement a process based management</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo es describir e interpretar antecedentes sobre la utilización del enfoque de procesos en organizaciones. La metodología consideró revisión y análisis de publicaciones de acceso online para identificar aquellos aspectos de interés a tener en cuenta para aplicar eficazmente el enfoque de procesos. Los principales hallazgos indican que la conceptualización del enfoque de procesos es heterogénea y poco precisa entre las fuentes consultadas y las principales conclusiones indican que: la identificación de los procesos se facilita cuando se respetan cinco principios básicos: la conceptualización de procesos es más clara cuando se esclarecen sus ámbitos de acción; una adecuada representación gráfica del enfoque de procesos facilita su comunicación cuando sus sub procesos se diseñan y organizan debidamente en función de sus procesos estratégicos, operativos y de apoyo; la eficiencia del enfoque se puede reflejar si los subprocesos crean valor y su despliegue incluye las cuatro etapas del ciclo Deming.<hr/>The objective is to describe and interpret background to apply the process approach in organizations. The methodology considered the review and analysis of online access publications for displaying those focal aspects to be taken into account in applying the process approach effectively. The main findings indicate that the conceptualization of the process approach is heterogeneous and imprecise between the sources and the key findings indicate that: the identification of the process is facilitated when five basic principles are respected: the conceptualization of the processes is more clear and concise when characteristics or areas of action are clarified; a graphical representation suitable of process approach facilitates communication when their sub processes are designed and organized appropriately according to strategic, operational and support processes; the efficiency of the approach can be reflected if their sub processes create value and its deployment includes the four stages of the Deming cycle. <![CDATA[<b>Diagnosis when starting the software process improvement </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se fundamenta la utilidad de realizar un diagnóstico al iniciar la mejora de procesos de software, haciendo uso de los factores críticos de éxito para identificar las fortalezas y las debilidades de acometer el cambio. Los autores exponen en el artículo una propuesta del proceso de diagnóstico, los indicadores y cómo estos consideran los factores críticos de éxito. Se explica cómo mejorar la fase de diagnóstico y las técnicas aplicadas en esta área para identificar el estado de la organización integralmente y valorar las condiciones para iniciar la iniciativa. Los resultados permiten que las organizaciones cuenten con los principales elementos que inciden en el proceso para la gerencia del cambio. Se ratifica la importancia la importancia del diagnóstico integral en torno a los factores críticos de éxito y se demuestra la manera de hacerlo.<hr/>In this paper it is explained the utility of a diagnosis when starting the software process improvement, using the critical factors of success to identify the strengths and weaknesses of undertaking the change. The authors present a proposal of the diagnostic process, the indicators and how they consider the critical factors of success. It is explained how to improve the diagnostic phase and the techniques applied in this area in order to identify the status of the organization integrally and to assess the conditions for starting the initiative. The results permit the organizations to have the main elements that influence the process of change management. It is confirmed the importance of the comprehensive diagnosis related to the critical factors of success and it is demonstrated how to do it <![CDATA[The transference of technologies from the university to the company sustained in valuable networks]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en La transferencia de tecnologías de la universidad a la empresa está dirigida a elevar los niveles de producción y de servicios que requiere la sociedad actual, y para ello requiere de mayor integración del conocimiento. La investigación desarrollada está sustentada en un estudio del tipo transaccional descriptivo en el que se exponen los beneficios que se derivan de la transferencia de tecnologías de la universidad a la empresa enfocada a las Redes de Valor. Se logra la construcción de definiciones teóricas que ayudan a comprender y valorar la importancia del uso de las Redes de Valor como un mecanismo que contribuye a la elevación del conocimiento de los actores de la vinculación. Por último, se brinda el modelo para el desarrollo de Red de Valor en la transferencia de tecnologías: universidad-empresa, el procedimiento general que permite su materialización y una muestra de los resultados alcanzados con la implementación.<hr/>The transference of technologies from the university to the company is aimed at increasing the levels of production and services that the present-day society demands, and for that purpose it needs more integration of the knowledge. This research is based in a study of the transactional descriptive type in which the benefits that comes from the transference of technologies from the university to the company focused on the valuable networks are exposed. The main results include the construction of theoretical definitions that helps to understand and to appraise the importance of the use of valuable networks like a mechanism that contributes to the elevation of the knowledge of the actors of the linkage. Finally, it is provided a model for the development of the valuable network in the transference of technologies University-Company, the general procedure that permits its materialization and a sample of results attained with the implementation. <![CDATA[<b>Application of a fuzzy negotiation solution to three study cases </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Solución Compensatoria de la Negociación basada en la Ingeniería del Conocimiento (SCNIC) es una nueva solución para la ayuda a la decisión en el regateo que se apoya en las matemáticas, la Inteligencia Artificial y la lógica, específicamente en la Teoría de Juegos Cooperativos N-Personales, la Ingeniería del Conocimiento y la Lógica Difusa Compensatoria (LDC). Una ventaja de esta solución sobre sus precedentes es la interpretabilidad de sus predicados compuestos, gracias al sistema lógico que utiliza. El objetivo de este artículo es mostrar las potencialidades de esta herramienta mediante su aplicación en el estudio de tres casos reales. Para ello se utilizó el estudio de casos como método de trabajo para corroborar que la SCNIC es aplicable para resolver problemas de negociación reales. En todos los casos resueltos, el resultado fue que con la SCNIC los índices satisfacen una escala absoluta de medición, mientras que con la SDNIC estos satisfacían una escala de medición relativa.<hr/>Compensatory Negotiation Solution by Knowledge Engineering (CNSKE) is a new solution for decision support in bargaining that is based on mathematics, artificial intelligence and logic, specifically Cooperative n-person games, Knowledge Engineering and Compensatory Fuzzy Logic (CFL). An advantage of this solution, upon its predecessors, is the interpretability of its compounds predicates because of the logic system used. The potential of this tool is shown through its application in the study of three real cases. Case study was used as a method to confirm that the SCNIC is applicable for solving real negotiations. In all cases analyzed, the result was that indexes of CNSKE satisfy an absolute scale of measure, this is a significant difference with FNSKE, which only satisfies a relative scale of measure. <![CDATA[<b>The management control and the information systems</b>: <b>proposal of support tools </b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo del artículo es desarrollar un procedimiento para el control de gestión, basado en un cuadro de mando integral (CMI) con enfoque de procesos, que contribuya a mejorar la eficiencia y la eficacia en la Empresa Comercializadora Divep Sancti Spíritus. Se define un procedimiento que combina la definición de los procesos desde la planeación. Como resultados se definen los factores clave del éxito de la empresa asociados a las cuatro perspectivas del cuadro de mando integral las cuales se enlazan a través de relaciones causa-efecto y se obtiene el mapa estratégico que permite visualizar y comunicar la estrategia de la empresa. Los indicadores, para medir la actuación, se evalúan con el sistema de información definido, asistido por el software GECAS versión 3.0. La implementación del procedimiento contribuyó a mejorar la eficiencia y la eficacia de la Empresa Comercializadora Divep Sancti Spíritus.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to develop a procedure to the management control, based in a balanced scorecard with focus of process, which contribute to improve the efficiency and the efficacy in the Comercializadora Divep Sancti Spíritus Enterprise. A procedure, based in the Balanced Scorecard, that integrates the process definition into the planning is defined. As results, the key factors of the enterprise success associated to the four perspectives of the Balanced Scorecard which are linked through the cause-effect relations are defined and the strategic map that contribute visualizing and communicating the enterprise strategy is obtained. The indicators are evaluated with the assistance of the software GECAS version 3.0. The implementation of the procedure contributed to improve the efficiency and the efficacy in the Comercializadora Divep Sancti Spíritus Enterprise. <![CDATA[<b>Emotional intelligence and the leader´s window of executives in the tourism sector</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio de las organizaciones y de sus directivos ha sido siempre una incógnita para los analistas del liderazgo y de la inteligencia emocional en dependencia de la cultura organizacional imperante. El objetivo de este trabajo fue diagnosticar en cuanto al estilo de liderazgo utilizando la Ventana del Líder y su vínculo con la inteligencia emocional, siempre teniendo en cuenta la cultura de su organización, a un grupo de directivos y otros jefes intermedios de dos niveles de una entidad del Ministerio del Turismo en La Habana. Con la aplicación de los tests, encuestas y entrevistas se concluyó que existen características de la cultura que hacen necesario un estudio del estilo de liderazgo desarrollador y solucionador de problemas. Esto confirmó la necesidad de desarrollar la motivación como una de las competencias de la inteligencia emocional sin descuidar las demás competencias emocionales.<hr/>The study of organizations and their managers has always been an uncharted ground for analysts of leadership and emotional intelligence into the organizational culture. The objective of this paper is to diagnose the leadership style through the application of the leader's window and the emotional intelligence to a group of directors and other managers at two different levels at the Ministry of Tourism in Havana, Cuba; taking into consideration the organizational culture. The results of the application of tests, surveys and interviews showed that the existence of some characteristics of the culture requires a further study of the leadership style of directors (especially the style of development and solution of problems). This confirmed the necessity of developing the motivation as one of the competences of the emotional intelligence field, without leaving behind other emotional competences. <![CDATA[<b>The Balanced Scorecard in the Molecular Immunology Center</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo persigue explicar los factores sociales que han permitido al Centro de Inmunología Molecular (CIM) desarrollarse hasta su nivel actual, y aquellos que están afectando la interacción de las actividades científico-investigativas y productivas. Para ello se analizaron documentos de la organización, la estrategia del CIM dentro del proceso de planeación, indicadores de desempeño, así como la bibliografía internacional y nacional sobre el tema. Se obtuvo como resultado para el Centro una experiencia positiva, al poder gestionar sus procesos de dirección a través de la misión, con procedimientos y un sistema de indicadores que no responde solamente a elementos financieros. Dichos resultados se reflejan en el Cuadro de Mando Integral (CMI), en el cual todos los trabajadores hasta la alta dirección juegan un papel fundamental. Todo ello permitió comprobar que los sistemas de gestión ayudan a lograr la interacción de las actividades científico-investigativas y productivas en el CIM, lo cual constituye un elemento innovador dentro del CMI.<hr/>The objective of this paper is to explain the social factors that have enabled the Molecular Immunology Center (CIM, by its Spanish acronyms) to develop to its current level, and those affecting the interaction of scientific-research and productive activities. With this purpose, some documents of the organization were analyzed, as well as its strategy as part of the planning process, the performance indicators and the international and national literature on this subject. The results obtained for the Center were a positive experience in order to manage their management processes through the mission, the procedures and a system of indicators that not only responds to financial indicators but also non-financial. All the results are reflected in the Balanced Scorecard in which all the workers, including the senior management, play a fundamental role. These elements permitted to ensure that management systems help to achieve the interaction of scientific-research and productive activities in the CIM, which is an innovative element within this organization.