Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420180001&lang=pt vol. 14 num. 61 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>METACOGNITIVE DEVELOPMENT OF THE STUDENTS OF THE RACE PEDAGOGY PSYCHOLOGY AT CIENFUEGOS'S UNIVERSITY</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En las últimas décadas los estudios psicopedagógicos le confieren importancia a la metacognición en la proyección y desarrollo de la personalidad. La presente investigación consiste en un estudio cualitativo descriptivo del desarrollo metacognitivo de los estudiantes de la carrera de Pedagogía Psicología en la Universidad de Cienfuegos. El objeto de estudio es la formación inicial del psicopedagogo. Se emplean métodos teóricos y empíricos y diferentes técnicas para la recogida de datos como son: Test de Rotter, entrevista a profesores y estudiantes. La selección de la muestra se hace coincidir con el universo (todos los estudiantes y profesores de los dos primeros años de la carrera) en la provincia de Cienfuegos. Los resultados se asocian al diagnóstico de cuáles son los métodos didácticos de preferencia por el estudiante a este nivel y contribuir a que el estudiante participe en su formación en el diseño del proceso utilizando sus propias herramientas profesionales.<hr/>In the last decades the psychopedagogical studies gives importance to the metacognition in projection and development of the personality. The present research consists of a descriptive qualitative study of the metacognitive development of the students of the Pedagogy Psychology career at the University of Cienfuegos. The object of study is the initial formation of the psychopedagogue. Theoretical and empirical methods and different techniques for data collection are used, such as: Rotter test, interview with teachers and students. The selection of the sample is made to coincide with the universe (all the students and professors of the first two years of the race) in the province of Cienfuegos. The results are associated to the diagnosis of which are the didactic methods of preference for the student at this level and to contribute to the student participating in their training in the design of the process using their own professional tools. <![CDATA[<b>CORRELATION BETWEEN PH SALIVAL AND DENTAL CARIES IN PATIENTS WITH DOWN SYNDROME THAT COME TO THE NATIONAL ARMADA ASSISTANCE FOUNDATION,</b> <b>GUAYAQUIL, ECUADOR-2016</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio busca determinar la correlación entre pH salival y caries dental en pacientes con Síndrome de Down que acuden a la Fundación Asistencial Armada Nacional (FASAN)-Guayaquil. Materiales y métodos: Esta investigación se llevó a cabo en pacientes Síndrome de Down con una muestra de 58 individuos entre las edades de 4 a 25 años de ambos géneros. Se realizó la medición del pH salival a través de tiras indicadoras de pH colocadas sublingualmente, diagnóstico de caries dental, índice de placa dental y encuestas de hábitos dietéticos a padres. Se observó que los pacientes con síndrome de Down, tuvieron un pH salival inicial neutro con un 50% pero sin gran diferencia al pH salival ácido con un 43%, al contrario el pH salival que se tomó después de 10 minutos de la ingesta de bebidas azucaradas, prevaleció el pH ácido con un 83% teniendo relación con la cantidad de caries encontradas en la muestra dentro de los rangos (bajo riesgo de caries 57% y moderado 22%) y placa dental presente en un 59% con nivel 2 de placa dental. Encontramos más frecuente el riesgo de caries en el sexo masculino con 59% y el rango de edad más afectado fue de 12 a 18 años. Existe una estrecha relación entre el pH salival ácido y la caries presentes en boca ya que se encontró que todos los pacientes padecían de caries dental con una prevalencia entre los rangos bajo y moderado riego de caries, con un alto nivel de placa dental (nivel 2 de placa dental) debiéndose principalmente a la poca higiene bucal por parte de ellos y sus familiares.<hr/>The aim of this study is to determine the correlation between salivary pH and dental caries in patients with Down syndrome who came to the Fundacion Asistencial Armada Nacional (FASAN) - Guayaquil. Materials and methods: In this research there was a sample of 58 individuals between the ages of 4 and 25, both genders. Salivary pH was measured placing sublingually pH indicator strips. Surveys of dietary habits for parents and a complete diagnosis of caries and plaque index was also performed. It was observed that 50% of patients with down syndrome had a neutral initial salivary pH, without a great difference 43% where at an acid salivary ph. unlike the salivary pH that was taken after 10 minutes of the ingestion of sugar beverages, acidic pH prevailed with 83% related to the amount of caries found in the sample within the ranges (low risk of caries 57% and moderate 22%) and plaque present in 59% with level 2 of dental plaque. we found a higher risk in caries in males with a 59% and the age range that was most affected was 12 to 18 years. There is a close relationship between acid salivary pH and caries present in the mouth as it was found that all patients suffered from dental caries with a prevalence between low and moderate levels of caries risk, with a high level of dental plaque (level 2 of dental plaque) due mainly to poor oral hygiene. <![CDATA[<b>THE MANAGEMENT OF THE INTERNATIONALIZATION PROCESS OF THE UNIVERSITY OF GRANMA, CUBA IN THE PERIOD 2015-2017</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The university context is considered a key stage in the management of international collaboration, from which is possible to influence the locality and at the same time accompany the municipal governments in everything that concerns them in this work. Cuban education, especially higher education, is one of the main socio-economic branches of the country and has not been exempt from facing the existing difficulties as a result of the different conflicts that are generated in the international context. For this reason it has become a priority for the Ministry of Higher Education (MES) to develop strategies for international collaboration to face the lack of financial resources to support all the activities that take place in the different centers. In this sense at the University of Granma (UDG), this collaboration is projected to achieve the coherent ordering of this activity in all areas of the institution; facilitate the correct decision-taking by collective management staff; to raise the quality and impact of international actions aimed at supporting substantive processes and raising the international visibility of the university. In the university community there is an increasing interest in knowing the possibilities offered by international sources of financing; the maturity of some structures of the UDG to steer management has increased; partnerships have been established with several universities or foreign institutions with which they work and the themes or lines of work of each faculty have been consolidated.<hr/>El contexto universitario se considera un escenario clave en la gestión de la colaboración internacional, desde el cual se puede incidir en la localidad y a la vez acompañar a los gobiernos municipales en todo lo que en esta labor les concierne. La Educación Cubana, especialmente la Educación Superior, es una de las principales ramas socioeconómicas del país y no ha estado exenta de enfrentar las dificultades existentes como resultado de los diferentes conflictos que se generan en el contexto internacional. Por esta razón, se ha convertido en una prioridad para el Ministerio de Educación Superior (MES) desarrollar estrategias de colaboración internacional para enfrentar la falta de recursos financieros para apoyar todas las actividades que se llevan a cabo en los diferentes centros. En este sentido en la Universidad de Granma (UDG) esta colaboración se proyecta para lograr el ordenamiento coherente de esta actividad en todas las áreas de la institución; facilitar la correcta toma de decisiones por parte del personal de gestión colectiva; elevar la calidad y el impacto de las acciones internacionales destinadas a apoyar procesos sustantivos y aumentar la visibilidad internacional de la universidad. En la comunidad universitaria hay un interés creciente en conocer las posibilidades que ofrecen las fuentes internacionales de financiamiento; la madurez de algunas estructuras del UDG para dirigir la gestión ha aumentado; se han establecido alianzas con varias universidades o instituciones extranjeras con las que trabajan y se han consolidado los temas o líneas de trabajo de cada facultad. <![CDATA[<b>IMPORTANCE OF PRECLINICAL PREPARATION PRIOR TO THE USE OF SYSTEMS MECHANIZED BY UNDERGRADUATE STUDENTS TO AVOID FRACTURES</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Durante el aprendizaje de la Carrera de Odontología los alumnos deben aprobar la materia de Endodoncia, materia de mucha importancia para mantener las piezas dentales en boca y no llegar a una extracción. Lamentablemente, la enseñanza de esta área resulta un poco compleja para el alumno de pregrado ya que se trabaja en un campo muy reducido y relativamente oscuro, lo que dificultad la visualización de los conductos, sumado a la cantidad de pasos que debe realizar para llegar a su objetivo. Dentro de esta enseñanza está la necesidad de impartir conceptos actuales, al igual que técnicas tradicionales vigentes. En la Endodoncia actual se usan tecnologías de tipo mecanizadas que han hecho que el operador pueda realizar procedimientos más rápidos y de manera correcta, pero lastimosamente son sistemas muy costosos que se pueden llegar a fracturar si no se tiene un entrenamiento preclínico previo, el cual logrará una curva de aprendizaje en el uso correcto de los mismos para evitar este desagradable problema. Esta preparación preclínica de acuerdo a la experiencia de las autoras debe tener algunas etapas antes de la realización del procedimiento en el paciente, para disminuir el número de errores durante el proceso clínico, principalmente la indeseable fractura del instrumento de Níquel-Titanio, los cuales son usados actualmente para la conformación del conducto radicular. Por tal motivo se describe en el presente artículo una dinámica de trabajo preclínico por etapas utilizados en la materia de Endodoncia de la Carrera de Odontología de la UCSG para logar este objetivo.<hr/>During the apprenticeship of the Dental Career, the students must approve the subject of Endodontics, great importance to keep the teeth in the mouth and they did not to arrive an extraction. Unfortunately, the teaching of this area is a bit complex for the undergraduate student since it works in a very small and relatively dark field, which makes difficult the visualization of the canals, added to the number of steps that must be carried out in order to reach its objective. Within this teaching is important impart current concepts, as well as current traditional techniques. The mechanized type technologies are used and it allowed the operator to perform procedures faster and correct, but unfortunately rotary instruments are very expensive systems that can be fractured if there is no previous preclinical training, which will achieve a learning curve in the correct use of them to avoid this unpleasant problem. This preclinical preparation according to the experience of the authors must have some stages before carrying out the procedure in the patient, to reduce the number of errors during the clinical process, mainly the undesirable fracture of the Nickel-Titanium instrument, which are currently used for shaping the root canal. For this reason we describe in the present article a preclinical work dynamics by stages used in the subject of Endodontics of the Dentistry Career of the UCSG to achieve this objective. <![CDATA[<b>NEED OF A PLAN OF INSTRUCTIVE AND PLAYFUL ACTIONS FOR THE STRENGTHENING OF THE DIGNITY IN THE CONSEJO POPULAR "LA BARRERA"</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación brinda un diagnóstico del valor dignidad, de una muestra compuesta por un total de 164 niños de 10 - 12 años del consejo popular "La Barrera", al cual se les aplicó un cuestionario cuyos resultados fueron posteriormente tratados por los métodos matemáticos y estadísticos cálculo porcentual. Los resultados obtenidos permitieron demostrar el debilitamiento del valor dignidad en la muestra y por tanto la necesidad de la elaboración de un plan de acciones instructivas y lúdicas para el fortalecimiento de la dignidad en el Consejo Popular "La Barrera".<hr/>The present investigation provides a diagnosis of the dignity value, of a sample composed of a total of 164 children of 10 - 12 years of the Consejo Popular "La Barrera", to which a questionnaire was applied whose results were later treated by mathematical methods and Statistical percentage calculation. The results obtained allowed demonstrating the weakening of the dignity value in the sample and therefore the need for the elaboration of a plan of instructive and playful actions for the strengthening of dignity in the Consejo Popular "La Barrera". <![CDATA[<b>INFLUENCE OF MUSIC IN ENGLISH IN THE TEACHING OF A SECOND LANGUAGE IN THE</b> <b>UNIVERSIDAD TÉCNICA DEL NORTE</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La etnomusicología ha sido un puente importante en relación a la educación y el aprendizaje de los diversos elementos que conforman la cultura. Existe la percepción empírica de los efectos que causa escuchar música en inglés en el aprendizaje de este idioma. El objetivo de este artículo se centró en identificar si los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Inglés de la Universidad Técnica del Norte, que poseen mayor dominio del idioma extranjero, tienen el hábito de escuchar música en la lengua meta. La metodología de la investigación se fundamentó en el paradigma cualitativo dentro de la investigación acción y se pudo concluir que la costumbre de escuchar música en inglés influye notablemente en el nivel de dominio de este idioma. El resultado obtenido abre espacios de investigación acerca del uso de este recurso en los procesos de enseñanza aprendizaje del Idioma Inglés como segunda lengua.<hr/>Ethnomusicology has been an important bridge in relation to education and learning of the various elements that make up the culture. There is an empirical perception of the effects caused by listening to music in English in the learning of this language. The objective of this article was to identify if the students of the Bachelor of Arts in English at the Universidad Técnica del Norte, who have a greater command of the foreign language, have the habit of listening to music in the target language. The methodology of the investigation was based on the qualitative paradigm within the action research and it was concluded that the habit of listening to music in English greatly influences the level of mastery of this language. The result obtained opens research spaces about the use of this resource in the teaching-learning processes of the English Language as a second language. <![CDATA[<b>THE DEVELOPMENT OF THE COMMUNICATION, FROM ITS CONDITION OF PROFESSIONAL ABILITY, IN STUDENTS OF PEDAGOGICAL CAREERS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La comunicación es reconocida como una importante habilidad profesional pedagógica y se revela como un elemento esencial en el desarrollo de la actividad educativa como sistema de influencias que intervienen en el proceso de preparación del hombre para la vida, sin embargo en la práctica educativa se aprecian dificultades en relación con el dominio de habilidades de este tipo, que se han venido reiterando durante un largo período de tiempo. De igual manera los modelos de formación no hacen énfasis suficiente en la preparación de los futuros profesionales en este sentido. Es por tales razones que en este trabajo se realiza una propuesta que desde el diseño curricular contribuya al desarrollo de la comunicación desde su análisis como habilidad profesional pedagógica.<hr/>Communication is recognized as an important pedagogical professional skill and is revealed as an essential element in the development of the educational activity as a system of influences that intervene in the process of preparation of man for life, however, in educational practice, difficulties are appreciated in relation to the mastery of skills of this type, which have been reiterated for a long period of time. Similarly, the training models do not place sufficient emphasis on the preparation of future professionals in this regard. It is for such reasons that in this work a proposal is made that from the curricular design it contributes to the development of communication from its analysis as a pedagogical professional skill. <![CDATA[<b>POSTURAL ALTERATIONS AND RISK FACTORS IN SCHOOL CHILDREN FROM 8 TO 13 YEARS OLD FROM A PUBLIC EDUCATIONAL INSTITUTION, YEAR 2016</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La postura es una posición o actitud del cuerpo, es la manera característica que adopta el mismo para una actividad específica; por lo que es necesario mantener una postura correcta y obtener el mayor rendimiento en las diferentes actividades diarias. Las alteraciones posturales más frecuentes son la cifosis, hiperlordosis, escoliosis, y están influenciados por los factores de riesgo. Determinar los factores de riesgo que van a originar alteraciones posturales, en niños de 8 a 13 años de edad de la Escuela de Educación Básica Fiscal "Richard Burgos Suárez" del Sector "Isla Trinitaria" de la Ciudad de Guayaquil. Se realizó un estudio prospectivo, con un enfoque cuantitativo, diseño no experimental de tipo transversal, alcance relacional y método deductivo. Para el efecto se realizó encuestas, Test Postural, de Adams y Busquet. La población fue de 388 estudiantes, de los cuales se tomó como muestra 198 niños de acuerdo a los criterios de inclusión y exclusión. Incidencia de escoliosis del 41% de la población total; de los cuales el 24% es de etiología estructural y el 76% funcional, el 67% de los casos es de origen músculo - esquelético y el 33% es de origen craneal. Tras el análisis de los factores de riesgo, presentaron un nivel significativo, el peso excesivo de la mochila y el diseño del mobiliario escolar. Es importante prestar la debida atención a los problemas de postura, para evitar la instauración de alteraciones posturales en los escolares.<hr/>The postural reference frame as an assessment tool is highly specific and can aid in the diagnosis of LL among young asymptomatic patients. The posture is a position or attitude of the body, is the characteristic way that takes the same for a specific activity; so it is necessary to maintain proper posture and get the best performance in different daily activities. The most frequent posture alterations are kyphosis, lordosis, scoliosis which are influenced by the risk factors. Determine the risk factors that will cause posture changes in children from 8 to 13 years old at the School of basic education tax "Richard Burgos Suárez" sector from "Trinitaria Island" City of Guayaquil. We made a prospective study, with a quantitative approach, non-experimental cross-sectional design, relational scope and deductive method. For this purpose surveys, Posture Test, Adams and Busquet were performed. The population was 388 students, of whom was sampled 198 children, according to the criteria of inclusion and exclusion. Incidence of scoliosis of 41% of the total population; which 24% is structural etiology and 76% functional, 67% of cases origin is muscle - skeletal and 33% is of cranial origin. Behind analyzing risk factors, they showed a significant level, the excessive weight of the backpack and school furniture design. It is important to pay due attention to posture problems, to avoid the establishment of posture alterations in school. <![CDATA[<b>PSYCHOPEDAGOGICAL PROCESS ORIENTATION ON SEXUAL DIVERSITY IN UNIVERSITY STUDENTS. </b>: <b>THEORETICAL PROPOSAL FOR ITS IMPLEMENTATION IN THE CONTEXTS OF CUBAN HIGHER EDUCATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente artículo propone un acercamiento al estudio y análisis del fenómeno de la diversidad sexual y su manifestación en los estudiantes de la Universidad de Pinar del Río en los contextos actuales, con el objetivo de facilitar los procesos de inclusión, igualdad y cultura en orientación sexual, rol e identidad de género desde un proceso de orientación psicopedagógica mediada por orientadores hacia los orientados necesitados. La investigación propone las consideraciones preliminares de una estrategia haciendo uso de los métodos científicos, los proyectos extensionistas y las tecnologías. De la propuesta se deriva la importancia del trabajo formativo de los orientadores para la labor educativa en aras de contribuir al desarrollo de las actitudes y valores de la comunidad estudiantil universitaria para el mejoramiento de la vida interna, la docencia, la investigación y las actividades extracurriculares durante el proceso de formación del egresado.<hr/>The present article proposes an approach to the study and analysis of the phenomenon of sexual diversity and its manifestation in the students of the University of Pinar del Rio in the current contexts, with the aim of facilitating the processes of inclusion, equality and culture in sexual orientation, Role and gender identity from a process of psychopedagogical orientation mediated by counselors to those in need. The research proposes the preliminary considerations of a strategy making use of scientific methods, extension projects and technologies. The proposal draws attention to the importance of the educational work of the counselors for the educational work in order to contribute to the development of the attitudes and values of the university student community for the improvement of internal life, teaching, research and extracurricular activities during the process of formation of the graduate. <![CDATA[<b>UNIVERSITY. MOUNTAIN ECOSYSTEM, AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT</b>: <b>RESULTS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se ofrece una visión sintética de los resultados del trabajo realizado desde la Universidad de Cienfuegos, por algo más de dos décadas, en el ecosistema de montaña Guamuhaya, o Escambray. El objetivo es valorar las experiencias, resultados prácticos y metodológicos, mostrando momentos y etapas, la diversidad de procedimientos, para construir determinadas reflexiones teóricas que permitan el despliegue del trabajo sociocultural comunitario y, en función de la gestión del desarrollo sustentable. Ha significado laborar con actores sociales escuelas, empresas, familias, estructuras productivas, el gobierno local, Comisión del Plan Turquino (CPPT), y con pobladores de los asentamientos humanos. Se concluye como en la medida en que la universidad interviene en los procesos de la gestión del desarrollo sustentable se fortalece en sus quehaceres y prácticas, acrecientan y consolidan las funciones sustantivas que le caracterizan, se muestran los aportes esenciales de la universidad en el proceso del trabajo.<hr/>It offers a synthetic view of the scientific results carried out from the Cienfuegos University, for something more than two decades, in the ecosystem of mountainous Guamuhaya, or Escambray. The objective is to value the experiences, practical and methodological results, showing moments and stages, the diversity of procedures, to build certain theoretical reflections that allow the unfolding of the community sociocultural work and, in function of the management the sustainable development. It have meant to work with social actors like schools, enterprises, families, productive structure, local governments, Plan Turquino Commission and peoples at human settlements. It concludes that university at the same time intervene in the process for management sustainable development strengthen their activities, enrich their praxis, consolidate their substantive functions which characterized it and are shown the essential contribution at the process. <![CDATA[<b>LIFE AND HEALTH WITH GYMNASTICS FOR ELDERLY ADULTS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo es realizar una revisión metódica de las normas vigentes en la constitución de la República del Ecuador, el impacto de la gimnasia para disfrutar una vida saludable los adultos mayores el periodo mayo a septiembre de 2016. La investigación tuvo un enfoque cuantitativo, de alcance explicativo, con diseño experimental de tipo pre experimental con corte longitudinal, a través de una muestra de 20 pacientes, donde se implementó métodos para la recolección de datos demostrando su consistencia, tales como: historia clínica, encuesta, test de Tinetti, prueba de Romberg. Los resultados reflejan mejoría a la marcha y equilibrio pasando de un 15% a 10% de la población.<hr/>The objective of the work is to conduct a methodical review of the regulations in force in the constitution of the Republic of Ecuador, the impact of gymnastics to enjoy a healthy life for older adults from May to September 2016. The research had a quantitative approach, of explanatory scope, with experimental design of pre experimental type with longitudinal section, through a sample of 20 patients, where methods were implemented for the collection of data demonstrating its consistency, such as: clinical history, survey, Tinetti test, test of Romberg. The results reflect improvements in walking and balance passing from 15% to 10% of the population. <![CDATA[<b>JORNALISM WORK TO CONTRIBUTE IN THE SCIENTIFIC TEACHING</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo tiene como objetivo demostrar la trascendencia de la obra periodística de José Martí; en particular, marcando pauta en la educación científica y asumiendo, en general, con intencionalidad formativa esta propuesta. Al seleccionar el periodismo martiano para elaborar este artículo, se tuvo en cuenta uno de los roles más importantes de la nueva escuela: dotar a hombres y mujeres con recursos factibles para identificar problemas situacionales mediante aportaciones científicas con el fin de promover la toma de decisiones en diversos contextos educativos.<hr/>This work deals with the main purpose of demonstrating how it is possible to enrollee Jose Marti’s journalism work to contribute in the scientific teaching of students at any level of education. In relation to that, the school is responsible to provide society tools that permit identifying and solving troubles, using scientific knowledge`s to permit further decisions having into consideration the connection between risk and benefit. For that, it is necessary the upgrading of attitude’s like personal and social responsibilities, regarding the scientific and technological education. <![CDATA[<b>ANTHROPOLOGY AND SOCIOLOGÍA</b>: <b>ENFOQUES FOR THE INTERNATIONALIZATION OF THE TOP EDUCATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Reflexión teórica desde las perspectivas sociológica - antropológica de la educación, sustentada en los enfoques de la multicultura e interculturalidad. Se parte de varios estudios realizados en la residencia estudiantil de la Universidad de Cienfuegos, al centro - sur de Cuba, y desde este contexto se muestran las implicaciones del déficit teórico en las valoraciones científicas de la gestión formativa en la residencia universitaria, limitando el alcance del proyecto educativo como concreción curricular, para el desarrollo de procesos socializadores más coherentes. Se concluye que la reducción en el enfoque teórico de la educación permitió que la visión política ocupara la primera interpretación del proceso, expresada en la acción solidaria y aun cuando se muestran resultados concretos de importancia en cuanto al número de alumnos graduados, el proceso formativo fue limitado en el diálogo profundo, la socialización cultural para la lograr la unidad en la diversidad.<hr/>Theoretical reflection from the sociological - anthropological perspectives of education, based on the approaches of multiculturalism and interculturality. It is part of several studies carried out in the student residence of the Cienfuegos’s University,Cuba center - south, and from this context, the implications of the theoretical deficit in the scientific evaluations of the formative management in the university residence are showing, limiting the scope the educational project as curricular concretion, for the development of more coherent socializing processes. It is concluded that the reduction in the theoretical approach to education allowed the political vision to occupy the first interpretation of the process, expressed in the solidarity action and even when concrete results of importance are shown in terms of the number of graduates, the training process was Limited in deep dialogue, cultural socialization to achieve unity in diversity. <![CDATA[<b>THE COMPREHENSION OF TEXTS</b>: <b>A CHALLENGE IN PRIMARY EDUCATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la actualidad la comunicación ejerce una función indispensable en la preparación del hombre para la vida; la escuela asume como principal reto, dotar al alumno de estrategias para lograr la comprensión de textos, en función del desarrollo de habilidades idiomáticas. Constituye el objetivo principal de este trabajo fundamentar desde el punto de vista teórico un sistema de actividades que contribuye al desarrollo de habilidades en la comprensión de textos, en los alumnos de cuarto grado. El proceso investigativo se realizó sobre una base dialéctico-materialista y se emplearon métodos del nivel teórico, del nivel empírico y estadístico-matemáticos, tales como el enfoque de sistema, la modelación, el análisis y la síntesis, la observación, la entrevista, el análisis documental y de la estadística descriptiva el análisis porcentual, que permitieron el diagnóstico de la realidad educativa y la evidencia de la validez práctica del trabajo. La novedad va dirigida al desarrollo de la comprensión de textos, transitando por los niveles de desempeño y apoyados en la concepción integradora de la clase de Lengua Española; los textos fueron extraídos del Cuaderno Martiano, Revista Zunzún, libro de texto del grado y otros creados por los autores, trabajados en las clases de ejercitación. Esta propuesta permitió mejorar sustancialmente los resultados de los alumnos, demostrando el carácter científico-pedagógico de la misma y aportando a las ciencias pedagógicas un sistema de actividades para la comprensión de textos.<hr/>At present communication plays an indispensable role in preparing man for life; the school assumes as the main challenge, to provide the student with strategies to achieve the understanding of texts, depending on the development of language skills. It is the main objective of this work to base from the theoretical point of view a system of activities that contributes to the development of skills in the comprehension of texts, in the fourth grade students. The research process was carried out on a dialectical-materialist basis and methods were employed at the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels, such as the system approach, modeling, analysis and synthesis, observation, interview, documentary analysis and descriptive statistics the percentage analysis, which allowed the diagnosis of the educational reality and the evidence of the practical validity of the work. The novelty is directed to the development of the comprehension of texts, transiting through the levels of performance and supported in the integrative conception of the Spanish Language class; the texts were extracted from the Marti´s Notebook, Zunzún´s magazine, grade textbook and others created by the authors, worked in the training classes. This proposal made it possible to substantially improve students' results, demonstrating the scientific-pedagogical nature of the same and contributing to the pedagogic sciences a system of activities for the understanding oftexts. <![CDATA[<b>FUNCTIONAL ANALYSIS OF SOCIAL INTEREST HOUSING</b>: <b>EL RECREO, CANTÓN DURÁN</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio de la vivienda de interés social en el Ecuador, y caso concreto en la ciudadela de El Recreo, cantón Durán, de la Provincia del Guayas Ecuador, pretende conocer los estándares de funcionabilidad y confort para las familias de bajo poder adquisitivo. El levantamiento de información fue realizado en el periodo comprendido entre los meses de octubre a diciembre del 2016, se aplicó técnica de encuesta muestreo en cinco estratos correspondientes a las 5 etapas que conforman la ciudadela El Recreo, constituyéndose entonces en un tipo de muestreo simple disperso, donde se entrevistó a 300 familias para medir el grado de confort y funcionabilidad de las viviendas. Posteriormente a la tabulación de los datos obtenidos se procedió al diseño de gráficos estadísticos, que permitieron realizar un análisis descriptivo y dinámico para diagnosticar la situación funcional y de confort de las viviendas<hr/>The study of housing of social interest in Ecuador, and concrete case in the citadel of El Recreo in Duran seeks to know the standards of functionality and comfort for families with low purchasing power. The data collection was carried out in the period from October to December of 2016, in five strata corresponding to the 5 stages that make up the citadel El Recreo, constituting itself in a simple dispersed type of sampling, where it was applied the technique of Interview with 300 families to measure the degree of comfort and functionality of the houses. Subsequent to the tabulation of the obtained data, we proceeded to the design of statistical graphs, which allowed performing a descriptive and dynamic analysis to diagnose the functional and comfort situation of the dwellings. <![CDATA[<b>THE INTERDISCIPLINARY RELATIONS IN THE COURSES BY MEETING OF THE RACE BACHELOR'S DEGREE IN PRIMARY EDUCATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las prácticas educativas con enfoque interdisciplinario constituyen un método de trabajo de los profesionales de la Educación Superior. Sobre esta base se implementaron diferentes formas particulares de relaciones interdisciplinarias en los cursos por encuentros de la carrera Licenciatura en Educación Primaria, entre las que se encuentran la determinación de nodos de articulación interdisciplinarios, las estrategias curriculares y evaluaciones integradoras, tomando como medio de las disciplinas de Formación Pedagógica General y Didáctica de La Escuela Primaria. Los resultados obtenidos se perciben a partir de una mayor sistematización de los contenidos de formación de ambas disciplinas, a partir de la consolidación del trabajo metodológico de colectivos interdisciplinarios<hr/>The educational practices with an interdisciplinary approach constitute a method of work of the professionals of the Higher Education. On this basis, different forms of interdisciplinary relations were implemented in the courses by meetings of the Degree in Primary Education, among which are the determination of interdisciplinary articulation nodes, curricular strategies and integrative evaluations, taking as a means of the disciplines Of General Pedagogical Training and Didactics of Primary School. The results obtained are perceived from a greater systematization of the training contents of both disciplines, starting from the consolidation of the methodological work of interdisciplinary groups. <![CDATA[<b>MACHIST SOCIAL ESTRATIVISM IN ECUADOR GENDER VIOLENCE, FEMICIDE</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo devela que la estratificación social nace con nuestra existencia la religión, la ideología, la creación artística, el lenguaje, la ciencia empírica y la ciencia formal, a lo largo de la historia, con las corrientes teóricas de la sociología y de la psicología se ha demostrado la estigmatización de grupos sociales completos, incluso con la aceptación de los mismos. La estratificación social es un medio para representar la desigualdad de las clases sociales, que se da por la distribución del poder económico del capital y atributos de cultura, educación, costumbres socialmente valoradas.<hr/>This article reveals that social stratification is born with our existence religion, ideology, artistic creation, language, empirical science and formal science, throughout history, with the theoretical currents of sociology and psychology the stigmatization of complete social groups has been demonstrated, even with the acceptance of them. Social stratification is a means to represent the inequality of social classes, which is given by the distribution of the economic power of capital and attributes of culture, education, socially valued customs. <![CDATA[<b>THE PREPARATION OF THE FAMILY FOR THE ATTENTION TO THE PUPILS' READING PROMOTION OF THE SECOND DEGREE</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Es innegable que la lectura continúa siendo un instrumento para erigir escenarios de vida que propicien más oportunidades de ser felices porque no existiría la sociedad de la información sin la lectura, de ahí, la tremenda importancia y necesidad de involucrar a la familia en esta tarea pues el rol de los adultos fundamentalmente el de los padres, resulta determinante, desde la creación de ambientes propicios para la motivación de la lectura. El presente trabajo responde a una experiencia profesional e investigativa, relacionada con la preparación de la familia para promocionar lectura a partir de la aplicación de un diagnóstico lo cual permitió constatar las potencialidades y carencias, que determinaron la necesidad de una propuesta de actividades en este sentido. La presentación de acciones que en su estructura comprende el aporte de conocimientos sobre cómo leer, qué leer y dónde leer constituye el aporte más significativo de este artículo.<hr/>It is undeniable that reading continues to be an instrument to erect life scenarios that provide more opportunities to be happy because there would be no information society without reading, hence the tremendous importance and need to involve the family in this task as the. The role of adults fundamentally that of parents is decisive, since the creation of favorable environments for the motivation of reading. This work responds to a professional and investigative experience, related to the preparation of the family to promote reading from the application of a diagnosis which allowed to verify the potentialities and shortcomings, which determined the need for a proposal of activities in this sense. The presentation of actions in its structure includes the contribution of knowledge on how to read, what to read and where to read is the most significant contribution of this article. <![CDATA[<b>PROMOTION AND EDUCATION FOR HEALTH IN THE ECUADORIAN UNIVERSITY CONTEXT</b>: <b>CHALLENGES AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROPOSAL</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La promoción y educación para la salud pretende que se fortalezcan en los estudiantes universitarios hábitos y estilos de vida saludables. La región latinoamericana se ha orientado a realizar acciones en este sentido. Tal es el caso de varias Instituciones de Educación Superior que trabajan para convertirse en universidades por la salud, una iniciativa liderada por la Organización Panamericana de la Salud y la Organización Mundial de la Salud. Para la implementación de proyectos en esta área se requiere de docentes con conocimientos, habilidades y metodologías apropiadas que logren resultados certeros. Es muy frecuente encontrar en el contexto latinoamericano una realidad muy parecida a la reflejada en este estudio, desarrollado en la Universidad Tecnológica Israel y la Universidad Tecnológica Indoamérica de Ecuador. Existen en el profesorado falencias en múltiples aspectos que pueden solventarse de distintas maneras, sin embargo, es un tema no priorizado desde la investigación. Con este antecedente el estudio pretende evaluarlas y ofrecer una forma de superación al profesorado universitario. Se utilizó una metodología que articuló lo cuantitativo con lo cualitativo en el acercamiento al problema y su solución. La muestra abarcó estudiantes, docentes y equipos de bienestar universitario de las dos universidades. Los resultados consiguen develar la situación actual del profesorado y una propuesta para su formación.<hr/>The promotion and education for health aims to reinforce healthy habits and lifestyles among university students. The Latin American region has been oriented to carry out actions in towards this matter. As a result there are several Institutions of Higher Education that work to become universities for health purposes, an approach led by the Pan American Health Organization and the World Health Organization. For the implementation of projects in this area experimented teachers are required with knowledge, skills and appropriate methodologies that achieve accurate results. It is very common to find in the Latin American context a reality very similar to the one reflected in this study, developed at the Israel Technological University and the Indoamerican Technological University of Ecuador. There is a lack on the teacher’s performance in multiple aspects that can be solved in different ways, however, it is a topic not prioritized for the research. With this background the study aims to evaluate the failings and offer a way to improve university teaching staff preparation. The methodology articulated the quantitative with the qualitative in the approach to the problem and its solution. The sample included students, teachers and university welfare teams from the two universities. The results are able to unveil the current situation of teachers and a proposal for their training. <![CDATA[<b>THE PROCESS OF INTERNAL COMMUNICATION WITHIN THE OFFICE OF THE CURATOR OF THE CITY OF CIENFUEGOS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación se desarrolló en la Oficina del Conservador de la Ciudad de Cienfuegos (OCCC) con el objetivo de realizar un diagnóstico de comunicación interna. Específicamente, se evalúa: la conceptualización de la comunicación, así como los componentes del proceso comunicativo. El estudio se apoya en el método y en técnicas como la revisión de documentos, la observación participante, la entrevista en profundidad y el grupo de discusión. Los principales resultados del diagnóstico expresan una percepción compartida entre dirigentes y trabajadores respecto a los canales que utilizan: directos y mediatizados y una circulación protagónica de mensajes de tarea y humanos. Uno de los elementos que precisa fortalecerse son las relaciones entre los trabajadores de los departamentos, para lo cual deben planificarse acciones en materia comunicativa desde una estrategia interna.<hr/>The research was conducted in the Office of the Curator of the City of Cienfuegos (OCCC) in order to make a diagnosis of internal communication. Specifically, it is evaluated: the conceptualization of communication as well as the components of the communication process. The study is based on the method and techniques such as document review, participant observation, in-depth interview and group discussion. The main results of diagnostic express a shared perception among leaders and workers about the channels used: direct and mediated and circulation of messages task and humans. One of the elements that are required strengthened relations between workers of the departments for which actions should be planned communicative matter from an internal strategy <![CDATA[<b>IMPROVING THE EFFECTIVENESS OF KNOWLEDGE IN THE PROCESS OF BUSINESS GAMES</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The goals of university training for a particular profession are determined the relevant state educational standard, and qualification requirements, curricula and programs. Achieving these goals provides for the acquisition by students of a certain amount of knowledge, skills, and skills. As educational reference points of knowledge, skills and skills have significant internal differences and require the use of different pedagogical methods. Recently, business games have been increasingly used in a variety of areas: mainly in the economy and politics, law, as well as in sociology, ecology, administration, education, urban planning, history. Business games are used to train specialists in relevant fields, as well as to solve problems of research, forecasting, testing of planned innovations. Developed business games and as a way of communication between specialists of different areas, as a special language of the future. When conducting business games in the psychological aspect, two main directions should be developed: the implementation of attitudes toward individualization of the individual and the development of work skills in the team.<hr/>Los objetivos de la formación universitaria para una determinada profesión están determinados el estándar educativo estatal relevante, y requisitos de calificación, currículo y programas. Alcanzar estos objetivos proporciona la adquisición por parte de los estudiantes de una cierta cantidad de conocimientos, habilidades y habilidades. Como puntos de referencia educativos de conocimiento, habilidades y habilidades tienen diferencias internas significativas y requieren el uso de diferentes métodos pedagógicos. Recientemente, los juegos de negocios se han utilizado cada vez más en una variedad de áreas: principalmente en economía y política, derecho, así como en sociología, ecología, administración, educación, planificación urbana e historia. Los juegos empresariales se utilizan para capacitar a especialistas en campos relevantes, así como para resolver problemas de investigación, previsión y planificación de innovaciones planificadas. Desarrollado juegos de negocios y como una forma de comunicación entre especialistas del futuro. Al realizar juegos de negocios en el aspecto psicológico, se deben desarrollar las dos direcciones principales: la implementación de actitudes hacia la individualización del individuo y el desarrollo de habilidades laborales en el equipo. <![CDATA[<b>PERCEPTION OF QUALITY OF THE MEDIATION PROCESS</b>: <b>CASE APPROACH IN MEDIATION CENTER</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Mediación es una figura innovadora que ha evolucionado en la última década, por esta razón se planteó el objetivo de determinar el nivel de percepción de los usuarios acerca de la calidad del proceso de mediación mediante un enfoque de tres casos ventilados en los Centros de Mediación de la ciudad de Guayaquil. Se aplicó la metodología descriptiva, cualitativa, fenomenológica, interpretativa, con uso de la entrevista a seis usuarios (dos por cada caso), cuyos resultados fueron los siguientes: a pesar de la imparcialidad del Mediador, se identificó insatisfacción de los usuarios quienes percibieron bajo grado de comunicación, motivación y participación por parte de esta autoridad que se mostró algo apática y alejada del proceso, cuando su rol teórico es activo, pacificador y humano; esto disminuyó la confianza de la ciudadanía. Se concluye qe se debe mejorar la capacidad comunicativa y empática de los Mediadores para fortalecer la confiabilidad de este proceso en los beneficiarios, enfatizando en el fortalecimiento de su calidad y calidez, por sobre las estadísticas incrementales de estos trámites.<hr/>Mediation is an innovative figure that has evolved in the last decade, for this reason the objective was to determine the level of perception of users about the quality of the mediation process through a focus of three cases ventilated in the Mediation Centers of the city of Guayaquil. The descriptive, qualitative, phenomenological and interpretive methodology was applied, using the interview to six users (two for each case), whose results were the following: despite the mediator's impartiality, it was identified dissatisfaction of users who perceived low degree of communication, motivation and participation on the part of this authority that was somewhat apathetic and distant from the process, when its theoretical role is active, pacifying and human; this diminished the confidence of the citizens. It is concluded that the communicative and empathic capacity of the Mediators should be improved to strengthen the reliability of this process in the beneficiaries, emphasizing the strengthening of their quality and warmth, over the incremental statistics of these procedures. <![CDATA[<b>PROPOSAL OF TEACHING UNIT FOR AGRICULTURAL RACES TO THE DIVERSIFIED FAMILY FARM THE HANDLE OF THE CIENFUEGOS MUNICIPALITY</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del trabajo fue diseñar una propuesta para la conversión de la Finca Familiar Diversificada El Mango, perteneciente a la CCS Fortalecida Jorge Alfonso Delgado en Cienfuegos, en la unidad docente agropecuaria. Esta posee un área de 13,42 ha y se dedica a la producción diversificada de cultivos, frutales, forestales y animales. Se realizó un diagnóstico de su funcionalidad durante los meses de enero y marzo de 2015 y las fuentes de información fueron la observación, entrevistas y la aplicación de encuestas. Se determinó que las áreas agrícolas mantienen condiciones favorables para la implementación de prácticas agroecológicas y el uso de suelo a que se dedica fundamentalmente, existe un incremento de la biodiversidad en especies vegetales como animales, se comercializan las producciones de leche, carne de conejo, ovino y caprino, los cerdos, la leche fresca, así como las producciones de cultivos varios y frutales. Además se implementan los diferentes subprogramas de Agricultura Sub - urbana. Se relacionó cada indicador del diagnóstico con las condiciones que se requieren para la creación de una unidad docente y así se conformó la propuesta diseñada que se establece como un procedimiento de trabajo.<hr/>The objective of the work was to design a proposal for the conversion of the Diversified Family Estate El Mango, belonging to the CCS Strengthened Jorge Alfonso Delgado in Cienfuegos, in agricultural teaching unit. It has an area of ​​13.42 ha. And is dedicated to the diversified production of crops, fruit trees, forestry and animals. A diagnosis of its functionality was making during the months of January and March of 2015 and the sources of information were the observation, interviews and the application of surveys. It was determined that the agricultural areas maintain favorable conditions for the implementation of agroecological practices and the use of land to which it is dedicated fundamentally, there is an increase of the biodiversity in vegetal species such as animals, commercialized the productions of milk, rabbit meat, ovine And goats, pigs, fresh milk, as well as crops of various crops and fruit. In addition, the sub - programs of Sub - urban Agriculture are implementing. Each indicator of the diagnosis was relating to the conditions that are required for the creation of a teaching unit and thus the designed proposal was established that is established as a working procedure. <![CDATA[<b>SOME CONSIDERATIONS ON THE RELATION THOUGHT - LANGUAGE</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la psicología moderna, pensamiento y lenguaje son categorías polémicas y objeto de análisis por autores de renombre a nivel mundial, entre ellos Jean Piaget, L. S. Vygotsky, J. S. Bruner y A. R. Luria, los cuales pese a las diferencias en sus concepciones se devela una estrecha relación entre ellas. En el presente trabajo se realiza un análisis desde los planteamientos teóricos de estos autores respecto a cómo se relacionan estas categorías y su influencia en el desarrollo del individuo. Se concluye que las categorías pensamiento - lenguaje, no es posible separarlas; su relación es geneticamente variable; su evolución no es ni paralela ni uniforme; ellas se juntan, se separan, se cruzan repetidamente, se alinean paralelamente, incluso llegan a fundirse e inmediatamente dividirse en algún momento. Se coincide en los planteamientos teóricos cuando se afirma que el niño en el proceso de adquisición del lenguaje requiere la interacción de bases cognitivas como la herencia, la maduración, la experiencia y sobre todo la interacción social, aspectos esenciales a trabajar para el desarrollo del individuo como ser social.<hr/>In modern psychology, thought and language are controversial categories and are the object of analysis by internationally renowned authors, among them Jean Piaget, L. S. Vygotsky, J. S. Bruner and A. R. Luria, who despite the differences in his conceptions reveal a close relationship between them. In this paper an analysis is made from the theoretical approaches of these authors regarding how these categories are related and their influence on the development of the individual. It is concluded that the thought - language categories, it is not possible to separate them; their relationship is genetically variable; its evolution is neither parallel nor uniform; they come together, separate, intersect repeatedly, line up in parallel, even merge and immediately divide at some point. It is agreed in the theoretical approaches when it is stated that the child in the process of language acquisition requires the interaction of cognitive bases such as inheritance, maturation, experience and especially social interaction, essential aspects to work for the development of the individual as a social being. <![CDATA[<b>ORAL HEALTH-RELATED QUALITY OF LIFE IN EDENTULOUS PATIENTS WITH COMPLETE REMOVABLE DENTURES DENTAL.</b>: <b>CLINIC UCSG 2014</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Existen varios efectos positivos y negativos que están asociados al uso de prótesis total removible los cuales varían entre los pacientes. Analizar el impacto de las prótesis totales removibles sobre la calidad de vida relacionada a la salud oral de los pacientes edéntulos atendidos en la clínica odontológica de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Se realizó un estudio de tipo analítico y descriptivo en 72 pacientes edéntulos que acudieron a la clínica odontológica de la UCSG en el 2014 para realizarse prótesis total removible. La validación de los datos estadísticos se realizó por medio de la prueba chi cuadrado, con un grado de significancia de 0,05 para 95% de confiabilidad. Los resultados obtenidos demostraron que los problemas más frecuentes con las prótesis totales removibles fueron prótesis mal ajustadas y no confortables en un 18,06%, modo de hablar poco claro en 13,89%. Sin embargo la mayoría de los pacientes se mostraron satisfechos con las prótesis totales removibles representando un 65% del total de la muestra. Se demostró que al reemplazar las piezas ausentes se devolvió la función y estética necesaria a los pacientes, por lo que se logró comprobar que las prótesis totales removibles mejoraron la calidad de vida de los pacientes edéntulos que fueron atendidos en la clínica Odontológica de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil durante el 2014.<hr/>There are several positive and negative effects that are associated with the use complete removable dentures which vary between patients. Analyze the impact of complete removable dentures in Oral Health-Related Quality of Life on edentulous patients treated at the dental clinic of Universidad Católica de Santiago de Guayaquil in 2014. This was an analytical and descriptive study performed in 72 edentulous patients attending at the dental clinic of UCSG in 2014 in order to replace their complete dentures or received for the first time a complete removable denture. The validation of statistical data was performed using chi-square test, with a significance level of 0.05 for 95 % confidence. The results showed that the most frequent problems with complete removable dentures were dentures uncomfortable and not fitting properly with a 18.06%, unable to speak clearly in 13.89%. However most of the patients were satisfied with their dentures representing 65% of the total sample. It was demostrated that by replacing missing teeth function and aesthetics required for patients returned, so we were able to verify that complete removable dentures improved the oral health-quality of life of edentulous patients who were treated at the Dental Clinic of Universidad Católica de Santiago de Guayaquil during 2014. <![CDATA[<b>CONSERVATION AND SUSTAINABLE USE OF BIODIVERSITY IN BOTANY COURSE II</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo se basa en la experiencia del autor en la implementación de la estrategia curricular de medio ambiente, en el tema priorizado la conservación y uso sostenible de la diversidad biológicaen la asignatura Botánica II que se imparte en el segundo año de la carrera Biología-Geografía, en el cual se realiza una propuesta de actividades curriculares, extracurriculares o combinadas, lo cual contribuye al fomento de una cultura ambiental en los futuros profesionales de esta carrera.<hr/>The present work is based on the author's experience in the implementation of the curricular strategy of environment, in the prioritized topic the conservation and sustainable use of the biological diversity in the Botanical subject II that it is imparted in the second year of the career Biology-geography, in which is carried out a proposal of curricular, extracurricular or combined activities, that which contributes to the development of an environmental culture in the professional futures of this career. <![CDATA[<b>INEQUALITY OF INCOME ON THE ECONOMICALLY ACTIVE POPULATION AND ITS INCIDENCE ON ORAL HEALTH</b>: <b>SITUATIONAL REVIEW IN ECUADOR</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En la actualidad, existen una variedad de razones por las cuales los ciudadanos a través de las instituciones adecuadas, determinan los sistemas necesarios de salud, acorde a las necesidades sociales, basados en la cobertura pública de la sanidad con el propósito de reducir la brecha socioeconómica entre los habitantes y beneficiarlos con atención de calidad y acorde a sus necesidades. Por ello, existen dos factores fundamentales que han motivado la introducción de un sistema gubernamental de atención médica; el primero son los argumentos que favorecen las instituciones públicas que aportan un mejoramiento en la calidad de vida nacional, y el segundo es una aversión a las desigualdades sociales, por las cuales el Estado trabaja desde su fundación. Estos factores serán explorados y analizados en relación con el acceso a la salud dental, para evaluar adecuadamente si un sistema financiado con fondos públicos es viable, en base a un esquema determinante que implicará revelar, a través del presente estudio, la incidencia de la desigualdad de ingresos de la población económicamente activa en el Ecuador y su disposición a pagar una cantidad suficiente para cubrir los costos esperados de un plan de salud dental financiado con fondos públicos, como una medida conjunta por parte del Estado y la ciudadanía para mejorar la atención odontológica en el sistema de salud nacional.<hr/>Currently, there are a variety of reasons why citizens through appropriate institutions, determine the necessary health systems, according to social needs, based on the public coverage of health in order to reduce the socio-economic gap among the inhabitants and benefit them with quality care and according to their needs. Therefore, there are two fundamental factors that have motivated the introduction of a governmental system of medical attention; the first are the arguments that favor public institutions that provide an improvement in the quality of national life, and the second is an aversion to social inequalities, for which the State has worked since its founding. These factors will be explored and analyzed in relation to access to dental health, to adequately assess whether a system financed with public funds is viable, based on a determining scheme that will involve revealing, through the present study, the incidence of inequality of income of the economically active population in Ecuador and their willingness to pay an amount sufficient to cover the expected costs of a dental health plan financed with public funds, as a joint measure by the State and the public to improve dental care in the national health system. <![CDATA[<b>METHODOLOGICAL STRUCTURE OF THE ELABORATION OF BASIC PROCEDURES COMMON IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF DATABASES MANAGEMENT SYSTEMS IN PRE-UNIVERSITY EDUCATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El contenido del presente artículo científico está en la estructuración metodológica de elaboración de procedimientos básicos comunes de los Sistemas de Gestión de Bases de Datos. En consecuencia, los autores se proyectan hacia la estructuración metodológica en contribución a que el estudiante tenga un fiel reflejo de los procedimientos básicos comunes de la familia de estos sistemas.<hr/>The content of the present scientific article consists on the masking methodological structuring of the common basic procedures of the Systems of Administration of databases. In consequence, authors plan to guide the methodological structuring to contribute to the faithful reflex of the common basic procedures of their family systems. <![CDATA[<b>ENVIRONMENTS AND DESIGN OF SCENARIOS IN LEARNING BASED ON SIMULATION</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se aborda nuevas metodologías educativas que guíen al docente y estudiantes a la reflexión de su praxis mediante el debriefing y el feedback, mediante la observación de grabaciones o registros realizados durante la práctica, las cuales generan discusiones y permiten evaluar el desempeño de los casos clínicos simulados. Se concluye que el aprendizaje basado en simulación puede ser optimizado mediante el diseño de guías, planificación y evaluación de los escenarios y la implementación de los affordance en el ambiente.<hr/>It addresses new educational methodologies that guide the teacher and students to reflect on their praxis through debriefing and feedback, through the observation of recordings or records made during the practice, which generate discussions and allow to evaluate the performance of simulated clinical cases. It is concluded that simulation-based learning can be optimized through the design of guides, planning and evaluation of scenarios and the implementation of affordances in the environment. <![CDATA[<b>EDUCATIONAL BUSINESS GAMES IN THE EDUCATIONAL PROCESS</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Increasing the efficiency of training specialists based on the introduction of new progressive forms and methods of teaching is an important task facing teachers. It is known that the necessary condition for the success of training is the activity of students, which is realized through their activities. Such an educational process, focused on the organization of activity of trainees, provides more effective training of a specialist. Thus, the use of a system of active teaching methods, developed and improved depending on the specific learning situations, is one of the key elements in the implementation of management accumulation and development of skills and knowledge of individuals for active self-realization. Active methods include methods in which each trainee is forced to actively extract, process, and implement educational information presented in a specific didactic form that provides objectively much better compared with traditional methods, the results of training practical activities. The detailed description of each generalized technology is an independent task, we in our study have focused on the characteristic of active learning, predominantly contextual and game type. This choice is explained by the fact that in the system of vocational education active learning can become (and in many countries has already become) system-forming, within the framework of which all other generalized pedagogical technologies are used. In addition, it is in the training technologies of this type that the most promising is the use of business games.<hr/>Aumentar la efectividad de los profesionales de capacitación. Se sabe que la condición necesaria para el éxito de la capacitación es la actividad de los estudiantes. Tal proceso educativo, centrado en la organización de la actividad de los aprendices, proporciona una capacitación más efectiva. Por lo tanto, el uso de un sistema de métodos activos de aprendizaje, desarrollado y mejorado según las situaciones específicas de aprendizaje, es uno de los elementos clave en la realización de la acumulación de gestión y el desarrollo de las habilidades y el conocimiento de los individuos para la autorrealización activa. Los métodos activos incluyen métodos en los que cada alumno se ve obligado a extraer, procesar e implementar de forma activa la información educativa presentada en una forma específica. La descripción detallada de cada tecnología generalizada, predominantemente contextual y tipo de juego. Esta elección se explica por el hecho de que en el sistema de educación profesional, el aprendizaje puede convertirse (y en muchos países ya se ha convertido) en un sistema de formación, en el marco del cual se utilizan todas las demás tecnologías pedagógicas generalizadas. Además, es en el entrenamiento de tecnología de este tipo que lo más prometedor es el uso de juegos de negocios. <![CDATA[<b>ERGONOMIC DESIGN OF THE OCCUPATIONAL POSTS FOR THE COMPUTER LABORATORY OF THE DESIGN CAREER</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000100031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo que se presenta a continuación está enfocado en mejoras para el laboratorio de Informática. La investigación se sustenta en la problemática encontrada en sus instalaciones, debido a las falencias existentes en el aula, y el no contar con recursos necesarios para la enseñanza, se convierte en un lugar inadecuado para recibir clases. El enfoque principal está en los puestos ocupacionales de los usuarios y el ambiente, los cuales no favorecen para mantener la postura correcta frente al computador, generando a futuro problemas lumbares, Escoliosis y otros. Como soporte del inconveniente encontrado se realizó el levantamiento de información con fuentes de investigación primaria, y por medio de encuestas se verificó la inconformidad de los estudiantes. El análisis de los datos permitió trabajar de manera generalizada en la propuesta y establecer recomendaciones, conclusiones para adecuación total del laboratorio, contribuyendo de esta forma con estrategias para mejorar sus instalaciones y precautelar la salud de los usuarios.<hr/>The following work is focused on improvements of the Laboratory of Informatics. The research is based on the problems encountered in its facilities due to the lack of resources in the classroom and not having enough resources for education, it becomes an inappropriate place for attending class. The main focus is on occupational positions of users and the environment, which do not help to maintain the correct posture in front of the computer, generating future lumbar problems, scoliosis, among others. To support the inconvenient found the information was collected with primary research sources and through surveys that verified the discomfort of the students. The analysis of the data allowed the proposal to be worked in generalized terms, and to establish recommendations and conclusions for overall adequacy of the laboratory, contributing with strategies to improve the facilities and safeguard the health of users.