Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420220002&lang=es vol. 18 num. 85 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Elaboración de claves analíticas. Alternativa para el aprendizaje de la biología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se socializa un procedimiento para orientar la elaboración de claves analíticas, como alternativa que garantice el aprendizaje, desde asignaturas que tratan contenidos de sistemática biológica, en los docentes de biología en formación. Se sistematizan los argumentos que sustentan el empleo de claves, se develan sus potencialidades y el significado que para ello tiene, no solo el uso de las vigentes en la literatura especializada o las creadas por el docente, sino también su elaboración por los estudiantes, como planteamiento de un problema a solucionar en las asignaturas de corte sistemático. El procedimiento consta de tres momentos: aseguramiento de las condiciones previas, elaboración de la clave y evaluación de los resultados alcanzados, con énfasis en la autoevaluación.<hr/>ABSTRACT A procedure to guide the elaboration of analytical keys is socialized, as an alternative that guarantees learning from subjects that deal with contents of biological systematics, in biology teachers in training. The arguments that support the use of keys are systematized, their potentialities are revealed and the meaning for this has not only the use of those in force in specialized literature or those created by the teacher, but also their elaboration by the students, as approach of a problem to solve in the subjects of systematic cut. The procedure consists of three moments: assurance of the preconditions, elaboration of the key and evaluation of the results achieved, with emphasis on self-evaluation. <![CDATA[Tareas docentes con enfoque profesional desde el programa pedagogía en la Licenciatura en Educación Primaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación del profesional de la Educación Primaria no solo está dirigida hacia la apropiación de conocimientos y habilidades necesarias para el ejercicio de la profesión, sino también hacia el desarrollo de una sólida motivación que incida positivamente en el afianzamiento de intereses profesionales. En los resultados alcanzados en el diagnóstico del proyecto de investigación del departamento Educación Primaria, de la Universidad de Holguín, se constatan limitaciones en los estudiantes y evidencias empíricas en los docentes que revelan una insuficiente aplicación y apropiación del enfoque profesional en el proceso de formación. En este sentido, el artículo que se presenta, forma parte de uno de los resultados del proyecto y está dirigido a proponer tareas docentes para favorecer el enfoque profesional desde el programa Pedagogía, 2do año Curso Diurno (CD) de la Licenciatura en Educación Primaria. La pertinencia y viabilidad de la propuesta se constatan a través de la aplicación de métodos y técnicas de investigación científica, entre los teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción y empíricos: observación, entrevistas, encuestas, talleres de reflexión crítica y la modelación, los que evidencian transformaciones en 6 docentes para la aplicación; y en los modos de actuación de 150 estudiantes, en la reafirmación de su identidad profesional.<hr/>ABSTRACT The training of the Primary Education professional is not only directed towards the appropriation of knowledge and skills necessary for the exercise of the profession, but also towards the development of a solid motivation that positively affects the consolidation of professional interests. In the results obtained in the diagnosis of the research project of the Department of Primary Education, of the University of Holguín, limitations are found in the students and empirical evidence in the teachers that reveal insufficient application and appropriation of the professional approach in the training process. In this sense, the article that is presented is part of one of the results of the project and is aimed at proposing teaching tasks to promote the professional approach from the Pedagogy program, 2nd year Day Course (CD) of the Bachelor’s Degree in Primary Education. The relevance and viability of the proposal are verified through the application of scientific research methods and techniques, among the theoretical: analysis-synthesis and induction-deduction and empirical ones: observation, interviews, surveys, critical reflection workshops and modeling, those that show transformations in 6 teachers for the application, and in the modes of action of 150 students; in reaffirming your professional identity. <![CDATA[El desarrollo de habilidades para la comunicación en los docentes de la educación técnica y profesional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los profesores de la Enseñanza Técnica y Profesional (ETP) del municipio de Cruces, Cienfuegos requieren el desarrollo de las habilidades para la comunicación en el contexto de las habilidades profesionales pedagógicas desde los saberes lingüísticos, sociolingüísticos, estratégicos y discursivos en relación con los saberes pedagógicos. Esta relación de saberes permite desde una dimensión socio-profesional, lograr el desarrollo de habilidades para la comunicación en la profesión pedagógica, obtener calidad y ganancia metodológica en la autopreparación y preparación como vías de superación docente. Para tal propósito, se presenta una estrategia metodológica de carácter integrador y sistemático, partiendo del diagnóstico de cada uno de los profesores que imparten materias de diferentes especialidades de la Enseñanza Técnica y Profesional, la comprobación de las necesidades de los mismos en el orden comunicativo, sobre todo, resaltar la intención de elevar la eficacia en la preparación al dirigir los procesos de enseñanza-aprendizaje. En su desarrollo se emplearon instrumentos de la metodología científica, así como los análisis de los resultados teóricos y de técnicas de constatación de las realidades objetivas en la ejecución de acciones de la referida estrategia en función de obtener una adecuada comunicación como habilidad profesional pedagógica en las diferentes vías de preparación pedagógica.<hr/>ABSTRACT The teachers of the Technical and Professional Education (TPE) of the municipality of Cruces, Cienfuegos require the development of communication skills in the context of professional pedagogical skills from linguistic, sociolinguistic, strategic and discursive knowledge in relation to pedagogical knowledge. This relationship of knowledge allows, from a socio-professional dimension, to achieve the development of communication skills in the pedagogical profession, to obtain quality and methodological gain in self-preparation and preparation as ways of improving teaching. For this purpose, an integrative and systematic methodological strategy is presented, based on the diagnosis of each of the teachers who teach subjects of different specialties of Technical and Professional Education, the verification of their needs in the communicative order, above all, to highlight the intention of increasing the effectiveness in the preparation when directing the teaching-learning processes. In its development, instruments of the scientific methodology were used, as well as the analysis of the theoretical results and of different techniques of verification of the objective realities in the execution of actions of the strategy that is proposed in order to obtain adequate communication as a professional skill. teaching in the different paths of pedagogical preparation. <![CDATA[Incidencia grupal en la formación ética profesional desde el eje transversal investigativo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200037&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Actualmente, se ha asignado a los estudiantes tareas investigativas en la Universidad por el confinamiento derivado de la pandemia de COVID-19 y se asumió métodos investigativos que desarrollen la ética de los investigadores. Por ello, ha sido necesario desterrar el facilismo en la conducción de la investigación estudiantil y obtener resultados reales de las situaciones conflictos. La formación en investigación desde las carreras ha reconocido la necesidad de brindar al estudiante instrumentos necesarios para buscar soluciones ante problemas de la vida profesional y social. El objetivo investigativo de los investigadores fue: valorar el comportamiento investigativo de los estudiantes con sus resultados en la modalidad híbrida en la asignatura investigación descriptiva de quinto nivel para alcanzar una formación integral y desarrollo profesional con ética adecuada para el momento actual en la Universidad Regional Autónoma de los Andes. El estudio estableció un diseño mixto, descriptivo, argumentativo y retrospectivo del tema, pues las variables ocurrieron de forma natural y espontánea en la asignatura Investigación descriptiva. Los investigadores emplearon varios métodos empíricos: el análisis de documentos, la observación directa para valorar el cambio de comportamiento ético, además el método de medición con la técnica de autoevaluación y coevaluación, y escala valorativa de los esfuerzos del grupo investigativo sobre los procesos de formación, desarrollo, y cambio en cuanto a actitudes del investigador. Como resultado la labor y reflexión conjunta facilitó mejor actitud en ellos. Como conclusión fundamental: la incidencia colectiva en el comportamiento investigativo en la modalidad híbrida contribuyó al desarrollo integral, y ético-profesional.<hr/>ABSTRACT Currently, students have been assigned research tasks at the University due to the confinement derived from the COVID-19 pandemic and assumed research methods that develop the researchers' ethics. Therefore, it has been necessary to banish facile conduct of student research and obtain real results from conflict situations. Research training in the careers has recognized the need to provide students with the necessary tools to seek solutions to problems of professional and social life. The research objective of the researchers was: to assess the research behavior of students with their results in the hybrid modality in the subject descriptive research of the fifth level to achieve a comprehensive training and professional development with ethics appropriate for the present time at the Universidad Regional Autónoma de los Andes. The study established a mixed, descriptive, argumentative and retrospective design of the subject, since the variables occurred naturally and spontaneously in the subject Descriptive research. The researchers used several empirical methods: the analysis of documents, direct observation to assess the change in ethical behavior, in addition to the measurement method with the technique of self-evaluation and co-evaluation, and an evaluation scale of the efforts of the research group on the processes of training, development, and change in terms of the researcher's attitudes. As a result, the joint work and reflection facilitated a better attitude in them. As a fundamental conclusion: the collective incidence in the research behavior in the hybrid modality contributed to the integral and ethical-professional development. <![CDATA[El efecto del curso de teatro creatıvo en el período preescolar en el desarrollo de la autoconfıanza de los nıños: vısıón de famılıas y docentes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200045&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The purpose of this research is to examine the effect of creative drama activity on the self-confidence levels of preschool students. The research was conducted in a pre-test/post-test and experimental control group design. The design of the research was based on quasi-experimental design, one of the experimental designs. The study group of the research consisted of a total of 16 students, 8 in the experimental group and 8 in the control group, aged 4 and 5 years old, who were studied in a private preschool education institution in Bishkek-Kyrgyzstan. The data were obtained from the families of 16 children and 4 teachers who teach and know the children. While the independent variable of the study is 8 sessions (8 weeks) of child-centered creative drama, the dependent variable is the scores obtained from the Self-Confidence Observation Check List of the preschool students included in the experimental and control groups. In order to compare the self-confidence levels of the students in the experimental and control groups before the drama activities, the Self-Confidence Observation Check List and the dependent variable were measured in the pre-test. While the students in the experimental group were given 8 sessions (8 weeks) of creative drama activities in addition to the ordinary school program, the ordinary school programs of the students in the control group continued. In addition, after the creative drama activity, the dependent variable was re-measured with the post-test (family-teacher). In the research, the Self-Confidence Observation Check List, which has been used in many studies in the literature, whose validity and reliability has been ensured, was used as a data collection tool.<hr/>RESUMEN El propósito de esta investigación es examinar el efecto de la actividad dramática creativa en los niveles de confianza en sí mismos de los estudiantes de preescolar. La investigación se llevó a cabo en un diseño de pre-test/post-test y grupo control experimental. El diseño de la investigación se basó en el diseño cuasi-experimental, uno de los diseños experimentales. El grupo de estudio de la investigación estuvo conformado por un total de 16 estudiantes, 8 en el grupo experimental y 8 en el grupo control, de 4 y 5 años de edad, quienes fueron estudiados en una institución privada de educación preescolar en Bishkek-Kirguistán. Los datos se obtuvieron de las familias de 16 niños y 4 docentes que enseñan y conocen a los niños. Mientras que la variable independiente del estudio son 8 sesiones (8 semanas) de teatro creativo centrado en el niño, la variable dependiente son los puntajes obtenidos de la Lista de Verificación de Observación de Autoconfianza de los estudiantes de preescolar incluidos en los grupos experimental y de control. Con el fin de comparar los niveles de autoconfianza de los estudiantes de los grupos experimental y de control ante las actividades de teatro, se midió en el pre-test la Lista de Verificación de Observación de Autoconfianza y la variable dependiente. Mientras que los estudiantes del grupo experimental recibieron 8 sesiones (8 semanas) de actividades de teatro creativo además del programa escolar ordinario, los programas escolares ordinarios de los estudiantes del grupo de control continuaron. Además, después de la actividad de dramaturgia creativa, se volvió a medir la variable dependiente con el post-test (familia-docente). En la investigación se utilizó como herramienta de recolección de datos la Lista de Verificación de la Observación de Autoconfianza, que ha sido utilizada en muchos estudios en la literatura, cuya validez y confiabilidad ha sido asegurada. Los resultados revelaron que los puntajes de la Lista de Verificación de Observación de Autoconfianza obtenidos de las familias y los maestros de todos los estudiantes en los grupos experimentales y de control antes de la actividad de drama creativo estaban cerca entre sí y sus puntajes de autoconfianza estaban en un nivel moderado. <![CDATA[El periodismo científico y su espacio en los medios de comunicación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200053&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo propone el análisis del periodismo científico y su espacio en los canales de televisión Ecuavisa y TC Televisión de la ciudad de Guayaquil. La metodología empleada en el artículo tiene un diseño descriptivo, exploratorio y documental y, su enfoque es mixto, cualicuantitativo. Para la recolección de datos se empleó la revisión bibliográfica, la encuesta y la entrevista. Se aplicó un muestreo no probabilístico intencional a 30 estudiantes de Ciencias de la Comunicación y se entrevistó a dos profesionales de los medios, objeto de estudio. La finalidad es conocer si los estudiantes tienen un acercamiento e interés a los programas con una estructura de investigación científica. Además, es fundamental evaluar los factores que inciden en la escasa producción de noticias, segmentos o programas especializados en periodismo científico por parte de los dos medios analizados en relación al trabajo que realizan los medios extranjeros.<hr/>ABSTRACT This article proposes the analysis of scientific journalism and its space in the television channels Ecuavisa and TC Televisión of the city of Guayaquil. The methodology used in the article has a descriptive, exploratory and documentary design and its approach is mixed, qualitative-quantitative. For data collection, the bibliographic review, survey and interview were used. An intentional non-probabilistic sampling was applied to 30 students of Communication Sciences and two media professionals were interviewed, object of study. The purpose is to know if the students have an approach and interest in the programs with a scientific research structure. In addition, it is essential to evaluate the factors that influence the low production of news, segments or programs specialized in science journalism by the two analyzed media in relation to the work carried out by foreign media. <![CDATA[Proceso de atención de enfermería en paciente con meningioma. Reporte de caso clínico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200060&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente estudio de caso clínico, tiene el objetivo de describir los cuidados de enfermería en pacientes con meningioma grado I. El enfoque metodológico empleado para la realización de la investigación, se apoyó en la estrategia de investigación documental de casos con este tipo de tumoración. Resultados: el meningioma es una clase de tumor craneal benigno, que resulta entre los más frecuentes; proviene de células de las cubiertas del cerebro y aunque no suele crecer en el interior del mismo tiende a comprimirlo. Los síntomas más frecuentes responden al tamaño y localización de las masas tumorales, e incluyen alteraciones visuales, cefaleas, pérdida de la audición, memoria y/u olfato, convulsiones, debilidad en miembros inferiores y superiores y afasia. El tratamiento de elección es el quirúrgico. Los cuidados de enfermería estuvieron orientados hacia las necesidades específicas del paciente como el manejo del dolor, el riesgo de caídas y el mejoramiento de los conocimientos sobre el estado de salud. Conclusiones: el cuidado de enfermería en el meningioma grado I, debe estar fundamentado en la fisiopatología, epidemiología, complicaciones y terapéutica médica, que conduzcan a un mejor abordaje desde la llegada del paciente a los servicios de urgencia.<hr/>ABSTRACT This clinical case study aims to describe nursing care in patients with grade I meningioma. The methodological approach used to carry out the research was based on the documentary research strategy of cases with this type of tumor. Results: meningioma is a kind of benign cranial tumor, which is among the most frequent; It comes from cells of the brain coverings and although it does not usually grow inside it, it tends to compress it. The most frequent symptoms respond to the size and location of the tumor masses, and include visual disturbances, headaches, loss of hearing, memory and/or smell, seizures, weakness in the lower and upper limbs, and aphasia. The treatment of choice is surgery. Nursing care was oriented towards the specific needs of the patient, such as pain management, the risk of falls and the improvement of knowledge about the state of health. Conclusions: Nursing care in grade I meningioma must be based on the pathophysiology, epidemiology, complications and medical therapy, leading to a better approach from the patient's arrival at the emergency services. <![CDATA[Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de una universidad peruana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200066&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este estudió fue caracterizar el desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de una universidad peruana. Para ello, la investigación se desarrolló con base a las dimensiones: conocimiento del proceso de investigación científica, habilidades de búsqueda, actitudes y valores en investigación. El estudio es de enfoque cuantitativo, diseño no experimental, de tipo básica y nivel descriptivo. La muestra estuvo constituida por 88 estudiantes de las especialidades de Biología, Informática y Matemáticas, del noveno y décimo ciclo del régimen regular de la Universidad Nacional de Educación, ubicada en Lima, Perú, entre los periodos 2021-I y 2021-II seleccionados a través de un muestreo no probabilístico intencional o por conveniencia a los que se les aplicó un cuestionario tipo escala de Likert; los datos obtenidos se organizaron y analizaron con Microsoft Excel, considerando la variable y sus dimensiones.<hr/>ABSTRACT The objective of this study was to characterize the development of investigative skills in students of a Peruvian university. For this, the research was developed based on the dimensions: i) knowledge of the scientific research process, ii) search skills; and iii) attitudes and values in research. The study has a quantitative approach, non-experimental design, basic type and descriptive level. The sample consisted of 88 students from the specialties of Biology, Computer Science and Mathematics, from the ninth and tenth cycle of the regular regime of the National University of Education, located in Lima, Peru, between the periods 2021-I and 2021-II selected through an intentional or convenience non-probabilistic sampling to which a Likert scale-type questionnaire was applied; the data obtained were organized and analyzed with Microsoft Excel, considering the variable and its dimensions. <![CDATA[Matrimonio concertado: estudio de casos en Huancavelica, Perú]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200073&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El matrimonio concertado es una manifestación cultural basada en normas consuetudinarias, que consiste en formalizar un compromiso entre los padres del pretendiente y la novia pretendida, sin consulta ni consentimiento de la joven. El objetivo del estudio fue describir los procedimientos rituales del matrimonio concertado en la región de Huancavelica. La metodología es de enfoque cualitativo, diseño fenomenológico; la muestra se seleccionó por muestreo no probabilístico bola de nieve, el recojo de información se realizó mediante un cuestionario de entrevista semiestructurado. Para el análisis de datos se usó la técnica de triangulación de información. Se llegó al resultado: El matrimonio concertado tiene establecido cuatro procedimientos: envío de correspondencia la casa de la novia, visitas a la casa de la novia, matrimonio religioso-civil y la celebración. Conclusión: se determinó que los procedimientos del ritual del matrimonio concertado en la región de Huancavelica, Perú es atípico, se practican sin dote de bienes materiales, tomando en cuenta solo las cualidades de la novia y el novio, con alta influencia de la religión católica y normas de derechos civiles.<hr/>ABSTRACT The arranged marriage is a cultural manifestation based on customary norms, which consists of formalizing a commitment between the parents of the suitor and the intended bride, without the consultation or consent of the young woman. The objective of the study was to describe the ritual procedures of arranged marriage in the Huancavelica region. The methodology is of a qualitative approach, phenomenological design, the sample was selected by non-probabilistic snowball sampling, and the information was collected through a semi-structured interview questionnaire. For data analysis, the information triangulation technique was used. The result was reached: the arranged marriage has established four procedures: sending correspondence to the house of the bride, visits to the house of the bride, religious-civil marriage and the celebration. Conclusion: it was determined that the procedures of the arranged marriage ritual in the region of Huancavelica, Peru, is atypical, they are practiced without dowry of material goods, taking into account only the qualities of the bride and groom, with high influence of the Catholic religion and civil rights regulations. <![CDATA[Papel mediador de la literatura en las prácticas de creación de políticas sociales de estudiantes de trabajo social: Berji Kristin: muestra de cuentos de Garbage Hills]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200080&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT After the 1950s, Turkey experienced an intense internal migration process. Squatting that developed with migration has been considered as an immigration problem that can be evaluated not only in the context of urbanization, but also socially, economically and culturally. In this sense, squatting constitutes one of the most important issues of both social work and social policy. Latife Tekin’s second novel, “Berji Kristin: Tales from Garbage Hills”, which was first published in 1984 after the book, “Dear Shameless Death”, is a story about a slum called Çiçektepe, which was established on the periphery of the city, close to landfills and industrial facilities. In this book, Tekin describes the struggle of people who emigrated from the countryside but carried their traditions and habits here and struggled for life to hold on to space and people. In this study, it was evaluated which of the problems were emphasized by the 3rd and 4th grade students of the Department of Social Work from a foundation university in Istanbul who read the book, Berji Kristin: Tales from Garbage Hills, what they proposed to solve these problems, and how they handled the social policy dimension of the solutions they created from the perspective of social work. In other words, it was evaluated to see how the students perceived the slum problem both in the context of the book they read and the department they were affiliated with, how they evaluated the problem, and the opportunities to adapt the solution they created to the present day.<hr/>RESUMEN Después de la década de 1950, Turquía experimentó un intenso proceso de migración interna. La ocupación ilegal que se desarrolló con la migración se ha considerado como un problema de inmigración que puede evaluarse no solo en el contexto de la urbanización, sino también social, económica y culturalmente. En este sentido, la okupación constituye uno de los temas más importantes tanto del trabajo social como de la política social. La segunda novela de Latife Tekin, "Berji Kristin: Tales from Garbage Hills", que se publicó por primera vez en 1984 después del libro "Dear Shameless Death", es una historia sobre un barrio marginal llamado Çiçektepe, que se estableció en la periferia de la ciudad. cerca de vertederos e instalaciones industriales. En este libro, Tekin describe la lucha de las personas que emigraron del campo pero trajeron sus tradiciones y hábitos aquí y lucharon por la vida para aferrarse al espacio y la gente. En este estudio se evaluó cuáles de los problemas enfatizaron los estudiantes de 3° y 4° grado del Departamento de Trabajo Social de una universidad fundación en Estambul que leyeron el libro Berji Kristin: Tales from Garbage Hills, qué propusieron resolver. estos problemas, y cómo manejaron la dimensión de política social de las soluciones que crearon desde la perspectiva del trabajo social. En otras palabras, se evaluó para ver cómo los estudiantes percibían el problema de los barrios marginales tanto en el contexto del libro que leían como del departamento al que estaban afiliados, cómo evaluaban el problema y las oportunidades para adaptar la solución que crearon a la situación. En la actualidad. <![CDATA[La formación docente de la especialidad de educador de la primera infancia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200089&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente artículo, se exponen acciones encaminadas al diseño de una estrategia pedagógica que tributa en la formación docente de la especialidad del Educador de la primera infancia, lo que constituye una prioridad en el III Perfeccionamiento del Sistema Educacional Cubano, por lo que se necesita de profesionales que dirijan científicamente el proceso educativo en las dos modalidades de atención educativa. El objetivo de este artículo es que, fundamentados en el análisis de los grupos de interés, se puede construir una estrategia, que al ser implementada, contribuye al mejoramiento de las acciones, conllevando de esta manera, a influir integralmente en la formación integral de las estudiantes, para el tratamiento de la motricidad fina. En el transcurso de la misma se aplicaron los métodos: teóricos, empíricos y estadísticos; los que permitieron recopilar la información sobre el objeto de estudio, interpretarla y procesarla en aras de ofrecer solución al problema científico planteado. La valoración por criterio de expertos permitió constatar el alto nivel de concordancia de ellos con respecto a su valor teórico, metodológico y práctico; su validación parcial en la práctica demostró niveles de transformación de la problemática.<hr/>ABSTRACT In this article, actions aimed at the design of a pedagogical strategy that contribute to the teacher training of the specialty of Early Childhood Educator are exposed, which constitutes a priority in the III Improvement of the Cuban Educational System, so that Professionals are needed to scientifically direct the educational process in both modes of educational care. The objective of this article is that based on the analysis of the interest groups, a strategy can be built, which when implemented, contributes to the improvement of the actions, thus leading to an integral influence on the integral formation of the students, for the treatment of fine motor skills. In the course of it, the following methods were applied: theoretical, empirical and statistical; those that allowed to collect the information on the object of study, interpret it and process it in order to offer a solution to the scientific problem posed. The evaluation by criteria of experts allowed verifying the high level of agreement of them with respect to its theoretical, methodological and practical value; its partial validation in practice showed levels of transformation of the problem. <![CDATA[La formación de habilidades investigativas en estudiantes de bachillerato. Caso Insutec]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200100&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los problemas del desarrollo humano integral han sido trabajados desde diversos enfoques, destacando el ámbito educativo. Es en el marco de una educación desarrolladora, donde debe privilegiarse la formación de habilidades para la investigación en los jóvenes de bachillerato. La investigación se ha desarrollado en la Unidad Educativa Insutec, pero observando como sus egresados, se comportan en la continuidad de estudios en la Universidad UNIANDES Quevedo. El objetivo es proyectar un sistema integrado de acciones lógicas de gestión de los proceso formativos e investigativos, con la intención de empoderar a los estudiantes de bachillerato en su hacer reflexivo-investigativo transformacional. Se procedió en un marco experimental con un enfoque cuali-cuantitativo y un alcance propositivo, empleándose los métodos analítico-sintético, inductivo-deductivo, la modelación, el sistémico y las metodologías pedagógicas didácticas. Los resultados se singularizan en el sistema de acciones pedagógicas didácticas para generar trabajos de investigación formativa en los estudiantes de bachillerato de la institución.<hr/>ABSTRACT The problems of integral human development have been studied from different approaches, highlighting the educational field. It is within the framework of a developmental education, where the formation of research skills in high school students should be privileged. The research has been developed in the Insutec Educational Unit but observing how its graduates behave in the continuity of studies at the University UNIANDES Quevedo. The objective is to project an integrated system of logical actions of management of the formative and investigative processes, with the intention of empowering high school students in their transformational reflective-investigative work. We proceeded in an experimental framework with a quali-quantitative approach and a propositive scope, using the analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling, systemic and didactic pedagogical methodologies. The results are singled out in the system of didactic pedagogical actions to generate formative research work in high school students of the institution. <![CDATA[La cultura de valores en la carrera Ingeniería Industrial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200109&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La cultura organizacional puede entenderse como el proceso de construcción atemperado a los nuevos tiempos y la transformación constante que atraviesa la educación superior a nivel mundial. Se desarrolla en el departamento de Ingeniería Industrial de la Universidad de Matanzas, tiene como objetivo realizar un análisis de la cultura de valores en la carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad de Matanzas. Los métodos teóricos utilizados fueron el análisis-síntesis e inducción-deducción, y los métodos empíricos: revisión documental, análisis bibliométrico, trabajo con expertos, cuestionario, matriz de importancia percepción, complementados con herramientas informáticas como Microsoft Excel, IBM SPSS Statistics 22 y el gestor bibliográfico EndNote X8. Se obtienen los mapas bibliométricos, un análisis de los principales indicadores a partir de la búsqueda en Science Direct, se determinan, definen y clasifican el sistema de valores que deben integrar la cultura organizacional en el departamento de Ingeniería Industrial y se determinan los valores de mayor importancia y menos percibidos en la cultura de los estudiantes y profesores, los cuales son lealtad, responsabilidad, creatividad, crítico -autocrítico, patriotismo y solidaridad. El liderazgo con calidad de valores en las instituciones de educación superior permite repensar la universidad para hacerla más justa, relevante y asequible.<hr/>ABSTRACT The organizational culture can be understood as the construction process tempered to the new times and the constant transformation that higher education is going through worldwide. It is developed in the Department of Industrial Engineering of the University of Matanzas; its objective is to carry out an analysis of the culture of values ​​in the Industrial Engineering career of the University of Matanzas. The theoretical methods used were analysis-synthesis and induction-deduction, and empirical methods: documentary review, bibliometric analysis, work with experts, questionnaire, perception importance matrix, complemented with computer tools such as Microsoft Excel, IBM SPSS Statistics 22 and the EndNote X8 bibliographic manager. Bibliometric maps are obtained, an analysis of the main indicators from the ScienceDirect search, the value system that must integrate the organizational culture in the Industrial Engineering department is determined, defined and classified and the most important values ​​are determined and less perceived in the culture of students and teachers, which are loyalty, responsibility, creativity, critical - self-critical, patriotism and solidarity. The leadership with quality of values ​​in the institutions of higher education allows to rethink the university to make it more fair, relevant and affordable. <![CDATA[La evaluación de los aprendizajes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200120&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente ensayo responde a un estudio descriptivo de tipo revisión bibliográfica, sistematizado a través de los métodos de investigación científica, revisión documental, analítico-sintético y hermenéutico. Tiene por objetivo analizar las generalidades de la evaluación educativa, su importancia e influencia en la calidad del proceso formativo. Los principales hallazgos permiten concluir que la evaluación es un proceso complejo, sistémico, y continuo, se realiza al inicio, durante y al final del proceso, para lo que se emplean diversos modelos, enfoques, métodos y técnicas para recopilar información sobre los objetivos instructivos y educativos, procesarla, analizarla y formular juicios de valor para tomar decisiones con el propósito de mejorar el proceso formativo; además, ayuda al docente a mejorar las estrategias, recursos y metodologías de enseñanza. La evaluación no solo va dirigida al alumnado, también es esencial para determinar las limitaciones del docente en el orden teórico y metodológico, lo que permite implementar estrategias de capacitación en aras de mejorar su desempeño y lograr elevar la calidad de la educación en el país.<hr/>ABSTRACT The present essay responds to a descriptive study of the bibliographic review type, systematized through the methods of scientific research, documentary review, analytical-synthetic and hermeneutic. Its objective is to analyze the generalities of educational evaluation, its importance and influence on the quality of the training process. The main findings allow us to conclude that the evaluation is a complex, systemic, and continuous process, it is carried out at the beginning, during and at the end of the process, for which various models, approaches, methods and techniques are used to collect information on the instructional objectives and educational, process it, analyze it and formulate value judgments to make decisions with the purpose of improving the training process; In addition, it helps the teacher to improve teaching strategies, resources and methodologies. The evaluation is not only directed to the students, it is also essential to determine the limitations of the teacher in the theoretical and methodological order, which allows the implementation of training strategies in order to improve their performance and raise the quality of education in the country. <![CDATA[Clasificación semántica de las unidades fraseológicas negativas en las lenguas alemana y azerbaiyana y su transformación afirmativa negativa]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200128&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article deals with the semantic features of negative phraseological associations and their denial-approval variability created in the pragmatic aspect. The main objective is to analyze and investigate the structural-semantic and communicative-style characteristics of negative phraseological units using materials of Azerbaijani and German languages, which have been compared with denier elements of affirmative phraseological associations. Therefore, the comparative interpretation and analysis of phraseological combinations with the absolute denial of German and Azerbaijani languages are addressed, and their communicative act explains the possibilities of denial-approval variability.<hr/>RESUMEN El artículo trata sobre las características semánticas de las asociaciones fraseológicas negativas y su variabilidad de negación-aprobación creada en el aspecto pragmático. El objetivo principal es analizar e investigar las características estructurales, semánticas y de estilo comunicativo de las unidades fraseológicas negativas utilizando materiales de los idiomas azerbaiyano y alemán, que han sido comparados con elementos negadores de asociaciones fraseológicas afirmativas. Por tanto, se aborda la interpretación comparativa y el análisis de las combinaciones fraseológicas con la negación absoluta de las lenguas alemana y azerbaiyana, y su acto comunicativo explica las posibilidades de variabilidad negación-aprobación. <![CDATA[Los docentes como líderes axiológicos culturales en entornos complejos de formación humana y profesional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200136&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los colegios y universidades se enfrentan al debate y la concreción de la formación en valores de sus educandos. La investigación se ha desarrollado en la Unidad Educativa INSUTEC y la Universidad UNIANDES Quevedo, direccionada a observar, interpretar y transformar el accionar de los docentes en el trabajo de formación axiología de los estudiantes que se encuentran en sus cursos. El objetivo ha sido Desarrollar una estrategia de empoderamiento axiológico desde la actuación docente para perfeccionar la formación humana de los estudiantes. Se procedió con un enfoque cuali-cuantitativo y un alcance propositivo, empleándose métodos como: analístico-sintético, inductivo-deductivo, la modelación, el sistémico, los cuales evidenciaron la problemática de la formación axiológica y sus complejidades durante la práctica docente. El principal resultado en las acciones pedagógicas didácticas que desde la estrategia elaborada se proyectan como herramientas de intervención tanto en el empoderamiento docente como en la labor académica desarrollada por los profesores.<hr/>ABSTRACT Schools and universities face the debate and the realization of the values education of their students. The research has been developed in the INSUTEC Educational Unit and UNIANDES Quevedo University, aimed at observing, interpreting and transforming the actions of teachers in the work of axiology training of students in their courses. The objective was to develop a strategy of axiological empowerment from the teaching performance to improve the human formation of the students. We proceeded with a quali-quantitative approach and a propositive scope, using methods such as: analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling, systemic, which evidenced the problem of axiological formation and its complexities during the teaching practice. The main result in the didactic pedagogical actions that from the elaborated strategy are projected as intervention tools both in teacher empowerment and in the academic work developed by the teachers. <![CDATA[La lectura dialógica: alternativa de intervención para la formación de una cultura de igualdad de género y la no violencia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200142&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La lectura es quizás unos de los temas más demandados actualmente en nuestro país y en la arena internacional y como componente necesario en la educación superior, resulta esencial para el proceso formativo. El uso de la lectura desde su variante dialógica, la confirma como necesidad para promover espacios que permitan la formación de una cultura de igualdad de género y la no violencia, así como la educación en valores con perspectiva de género, por concebir este contenido como elemento fundamental para el alcance de la formación integral y humanista del estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Primaria. A partir de esta consideración, las propuestas y reflexiones que este artículo presenta como parte de resultados de una experiencia práctica, muestran la posibilidad de planificación e implementación de un curso optativo para fortalecer el trabajo en este sentido, donde la utilización de la lectura dialógica resultó esencial durante el tratamiento de los temas previstos lo que se aprecia desde la aceptación en cuanto a las sugerencias de textos y temas propuestos así como la forma de considerar el trabajo con la lectura.<hr/>ABSTRACT Reading is perhaps one of the topics most in demand today in our country and in the international arena and as a necessary component in higher education, it is key to the training process. The use of reading from its dialogic variant, confirms it as a necessity to promote spaces that allow the formation of a culture of gender equality and non-violence, as well as education in values ​​with a gender perspective, by conceiving this content as an element fundamental for the scope of the integral and humanistic formation of the future Elementary Education teacher-to-be. Based on this consideration, the proposals and reflections that this article presents as part of the results of a practical experience, show the possibility of planning and implementing an elective course to strengthen the work in this regard, where the use of dialogic reading resulted essential during the treatment of the foreseen topics what is appreciated from the acceptance regarding the suggestions of texts and proposed topics as well as the way to consider the work with the reading. <![CDATA[Dimensión cultural en el currículo. Análisis de una experiencia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200151&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El currículo funciona como instrumento para la gestión (planeación, organización, ejecución y control) de los procesos instructivos y formativos en las instituciones educativas y puede ser estudiado desde muy disímiles formas, planos, lados, que lo conceptualizan, estructuran y organizan. Como parte de la formación humanista del profesional universitario, destaca la formación cultural, ámbito a la vez de difícil identificación por la propia complejidad de definición de “lo cultural”, como por su exigente realización desde las diferentes asignaturas y/o programas de estudios. El autor del presente trabajo toma partido en favor de aceptar la relevancia de “lo cultural” en la preparación del futuro graduado, así como la necesidad de gestionar el trabajo de formación diferenciada de esta dimensión en todos los espacios del currículo. De tal modo, presenta una experiencia (propuesta) concreta de fortalecimiento de la formación cultural del estudiante odontólogo que se realiza en la Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES, Ecuador) mediante el redireccionamiento conceptual y de enfoque en la asignatura “Odontología nuevo enfoque”. En el aspecto metodológico, el estudio sigue un enfoque cualitativo del objeto (la dimensión cultural del currículo en programas de disciplinas), con el empleo del análisis - síntesis y el enfoque en sistema como métodos del nivel teórico del conocimiento y el análisis documental de contenido en el nivel empírico.<hr/>ABSTRACT The curriculum functions as an instrument for the management (planning, organization, execution and control) of the instructional and formative processes in educational institutions and can be studied from very dissimilar forms, planes, sides, which conceptualize, structure and organize it. As part of the humanistic formation of the university professional, cultural formation stands out, an area that is at the same time difficult to identify due to the complexity of the definition of "the cultural", as well as its demanding realization from the different subjects and/or study programs. The author of this paper takes the side of accepting the relevance of "the cultural" in the preparation of the future graduate, as well as the need to manage the work of differentiated training of this dimension in all areas of the curriculum. In this way, it presents a concrete experience (proposal) for strengthening the cultural education of dental students at the Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES, Ecuador) through the conceptual redirection and approach in the subject "New Approach Dentistry". In the methodological aspect, the study follows a qualitative approach to the object (the cultural dimension of the curriculum in programs of disciplines), with the use of the analysis-synthesis and the system approach as methods at the theoretical level of knowledge and the documentary analysis of content at the empirical level. <![CDATA[Sobre la solución de problemas de contenido histórico en grados primarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200160&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The teaching of mathematics is one of the most common pedagogical and didactic challenges in primary grades. Due to its high complexity and abstract nature, students usually feel unmotivated in their study, so it is usual to seek strategies with the purpose of facing this phenomenon, being the inclusion of historical topics for the teaching of this subject a relevant and significant aspect. Therefore, the objective of this work is to discuss the importance and relevance of achieving a synergy with history to facilitate the teaching of mathematics. To do this, the work examines the objectives of teaching mathematics in elementary grades, the didactic meanings of problem solving in elementary grades, the presentation of additional information through the content of mathematical problems in elementary grades and the solution of content problems. historical. Furthermore, recommendations are also provided to facilitate this synergy and ways to use it to teach students in primary grades.<hr/>RESUMEN La enseñanza de las matemáticas es uno de los retos pedagógicos y didácticos más comunes en los grados primarios. Debido a su alta complejidad y naturaleza abstracta, los estudiantes suelen sentirse desmotivados en su estudio, por lo que es habitual buscar estrategias con el propósito de enfrentar este fenómeno, siendo la inclusión de temas históricos para la enseñanza de esta asignatura un aspecto relevante y significativo. Por ello, el objetivo de este trabajo es discutir la importancia y pertinencia de lograr una sinergia con la historia para facilitar la enseñanza de las matemáticas. Para ello, el trabajo examina los objetivos de la enseñanza de las matemáticas en los grados de primaria, los significados didácticos de la resolución de problemas en los grados de primaria, la presentación de información adicional a través del contenido de los problemas matemáticos en los grados de primaria y la solución de problemas de contenido. histórico. Además, también se brindan recomendaciones para facilitar esta sinergia y formas de usarla para enseñar a los estudiantes en los grados primarios. <![CDATA[Fundamentos y aplicación de la calorimetría en la práctica clínica del nutriólogo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200167&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el ejercicio de la nutrición, es imprescindible determinar el gasto energético, para la estimación correcta de los requerimientos energéticos; en el campo clínico, la técnica más utilizada es la calorimetría indirecta, que es un método exacto y preciso, pero relativamente caro, que requiere personal entrenado y unas rigurosas condiciones de realización. El objetivo de este estudio fue describir el estado actual de conocimiento de la calorimetría e incentivar la aplicación de este método para el tratamiento de los pacientes, es un estudio documental descriptivo, empleando como muestra los documentos científicos en los que se aborda la descripción de la calorimetría. Se utilizó el buscador Google Académico, para compilar información, se utilizó el enunciado clave “Calorimetría”. El término “Calorimetría” generó 8.595 resultados, el 5.05% cumplieron criterios de inclusión. La aplicación de la calorimetría mejora el tratamiento, evolución y pronóstico de los pacientes hospitalizados, se debería de implementar en mayor medida en los hospitales de tercer nivel en el país.<hr/>ABSTRACT In the exercise of nutrition, it is essential to determine energy expenditure, for the correct estimation of energy requirements; In the clinical field, the most widely used technique is indirect calorimetry, which is an accurate and precise method, but relatively expensive, requiring trained personnel and rigorous performance conditions. The objective of this study was to describe the current state of knowledge of calorimetry and encourage the application of this method for the treatment of patients, it is a descriptive documentary study, using as a sample the scientific documents in which the description of the calorimetry. The Google Scholar search engine was used, to compile information, the key statement "Calorimetry" was used. The term "Calorimetry" generated 8,595 results, 5.05% met the inclusion criteria. The application of calorimetry improves the treatment, evolution and prognosis of hospitalized patients, it should be implemented to a greater extent in tertiary hospitals in the country. <![CDATA[Experiencia de interdisciplinariedad entre las habilidades de programación, estadísticas y el idioma inglés en aulas virtuales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200173&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La propuesta que aquí se expone, muestra cómo la asignatura Probabilidades y Estadística puede tributar a la disciplina Idioma Inglés. Buscando alternativas para mejorar los indicadores que se han visto afectados en las encuestas estudiantiles sobre el poco uso de materiales en idioma inglés y dando respuesta a la estrategia universitaria relacionada con el tema. Por otra parte, el perfil profesional de la carrera exige inherentemente el uso de softwares actualizados. La propuesta se basa fundamentalmente en la autovaloración del estudiante y la evaluación de carácter formativo a través de un trabajo final extra clases en la asignatura Probabilidades y Estadística, donde el estudiante demuestre un adecuado nivel de comunicación profesional en dicha lengua. Se adscribe también el empleo del software Matlab como herramienta de procesamiento de datos y la plataforma Moodle, como alternativa virtual para la actividad. Este examen comprobará los conocimientos y habilidades escritas que posee el estudiante cuando se enfrenta a un texto auténtico de su especialidad, sus destrezas en programación y además las habilidades adquiridas en la asignatura de la disciplina de matemática.<hr/>ABSTRACT The proposal presented here, showing how the Probability and Statistics may be taxed subject to discipline English language. Looking for alternatives to improve the indicators has been affected in student surveys little use of materials in English and in response to the university strategy related to the subject. On the other hand, the professional profile of the career inherently requires the use of update software. The proposal is largely based on student self-assessment and formative assessment through final work extra classes in Probability and Statistics course, where the student demonstrate an adequate level of professional communication that examination langue. The use of Matlab software as a data processing tool and the Moodle platform, as a virtual alternative for the activity, is also ascribed. This exam will verify the knowledge and written skills possessed by the student when it faces an authentic text of his specialty and also the skills acquired in the course of the discipline of mathematics. <![CDATA[Transferencia tecnológica educativa desde vinculación Uniandes en Quevedo, en los años 2017 a 2021]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200183&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La vinculación con la sociedad a nivel universitario conlleva un proceso desde la época colonial con enfoque religioso y debido a demandas sociales, que en la Reforma de Córdoba se acentúa a nivel latinoamericano y la Unesco a nivel mundial. El objetivo es analizar los logros alcanzados por los distintos proyectos de la carrera de sistemas en cuanto a transferencia tecnológica, en Uniandes Quevedo durante los años 2017 a 2021. Se utilizó la investigación cuantitativa y los métodos: histórico, analítico sintético y la observación semántica, se analizaron seis proyectos de vinculación. Como resultado de este análisis documental, tenemos que, participaron 48 estudiantes, construyendo 26 soluciones informáticas educativas, 20 sitios web, 5 aplicaciones móviles y una aplicación de escritorio. Los estudios indican el alto impacto tecnológico, social y económico de los proyectos, dejando a Uniandes como la única universidad en Quevedo, que fortaleció los procesos de interoperabilidad digital y didáctica virtual en unidades educativas del distrito 5.<hr/>ABSTRACT The linkage with society at the university level involves a process since colonial times with a religious approach and due to social demands, which in the Cordoba Reform is accentuated at the Latin American level and Unesco at the global level. The objective is to analyze the achievements reached by the different projects of the systems career in terms of technology transfer, in Uniandes Quevedo during the years 2017 to 2021. Quantitative research was used and the methods: historical, synthetic analytical and semantic observation, six linkage projects were analyzed. As a result of this documentary analysis, we have that, 48 students participated, building 26 educational software solutions, 20 websites, 5 mobile applications and one desktop application. The studies indicate the high technological, social and economic impact of the projects, leaving Uniandes as the only university in Quevedo, which strengthened the processes of digital interoperability and virtual didactics in educational units of district 5. <![CDATA[El método Montessori en la enseñanza básica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200191&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente ensayo es el resultado de un estudio referativo que tiene por objetivo analizar la importancia de la implementación del método Montessori en la enseñanza básica. Para la elaboración se siguió la metodología de Jara quien propone tres etapas (1) exploración de la temática y categorías relacionadas; 2) reconstrucción e interpretación crítica de las experiencias y hallazgos obtenidos; y 3) análisis de las categorías iniciales y emergentes, así como de sus respectivos hallazgos), además, se emplearon los métodos de análisis documental, hermenéutico e histórico lógico. Entre los principales hallazgos se tienen: la aplicación del método de Montessori, que fue diseñado originalmente para el trabajo con niños(as) discapacitados y marginales, gracias a sus resultados y potencialidades se emplea actualmente en la enseñanza básica general. Está fundamentado en los principios de libertad, autonomía y autodisciplina. Tiene por objetivos: liberar las potenciales del niño(a) en un ambiente estructurado y formar personalidades autónomas, independientes, ordenadas, empáticas, solidarias, críticas y con alta autoestima. Las ventajas de este método son: el desarrollo de las estructuras cognitivas del niño(a), la estimulación del aprendizaje autónomo, el fomento de las relaciones sociales y la autodisciplina, y la flexibilidad al tratamiento del currículo.<hr/>ABSTRACT This essay is the result of a referential study that aims to analyze the importance of the implementation of the Montessori method in basic education. For the elaboration, the methodology of Jara was followed, who proposes three stages (1) exploration of the theme and related categories; 2) reconstruction and critical interpretation of the experiences and findings obtained; and 3) analysis of the initial and emerging categories, as well as their respective findings), in addition, the methods of documentary, hermeneutic and logical historical analysis were used. Among the main findings are: the application of the Montessori method, which was originally designed to work with disabled and marginal children, thanks to its results and potential, it is currently used in general basic education. It is based on the principles of freedom, autonomy and self-discipline. Its objectives are: to release the potential of the child in a structured environment and to form autonomous, independent, orderly, empathic, supportive, critical personalities with high self-esteem. The advantages of this method are: the development of the child's cognitive structures, the stimulation of autonomous learning, the promotion of social relations and self-discipline, and flexibility in the treatment of the curriculum. <![CDATA[Simulador electrónico con feedback háptico para entrenamiento pedagógico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200198&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El paradigma enseñanza - aprendizaje ha estado evolucionando constantemente gracias a las Tics, herramientas digitales desarrolladas a partir del cambio tecnológico vertiginoso que ha experimentado la humanidad las últimas décadas, como son los simuladores electrónicos que permite al estudiante ubicarse en un contexto análogo a la realidad, utilizando entrenadores virtuales que permita evaluar el conocimiento mediante una forma práctica, la presente investigación permite conceptualizar los simuladores electrónicos y analizar el funcionamiento de los más importantes como: Proteus, LogicCiruit, Orcad, sensores de desplazamiento y actuadores que proporcionen feedback háptico, posteriormente se investiga las percepciones de los estudiantes sobre sus experiencias utilizando simuladores electrónicos básicos y simuladores hápticos los cuales mejorarán el proceso enseñanza aprendizaje facilitando el manejo de sílabos como electrónica, automatización que contienen actividades prácticas para mejorar sus resultados académicos.<hr/>ABSTRACT The teaching - learning paradigm has been constantly evolving thanks to the Tics, digital tools developed from the vertiginous technological change that humanity has experienced in recent decades, such as electronic simulators that allow the student to be located in a context analogous to reality, using virtual trainers that allow evaluating knowledge through a practical way, the present research allows conceptualizing electronic simulators and analyzing the operation of the most important ones such as: Proteus, LogicCiruit, Orcad, displacement sensors and actuators that provide haptic feedback, subsequently the perceptions of students about their experiences using basic electronic simulators and haptic simulators are investigated which will improve the teaching learning process by facilitating the management of syllabi such as electronics, automation containing practical activities to improve their academic results. <![CDATA[La educación de los niños migrantes jornaleros en el Estado de Hidalgo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La incorporación temprana a las actividades agrícolas es el principal obstáculo para que los niños dispongan del tiempo necesario para asistir a la escuela, estudiar y hacer tareas. En este trabajo se presenta la forma en que el tema de los menores migrantes en México se ha incorporado a la agenda pública. Existe una desarticulación entre la política pública del Estado y las necesidades derivadas de la pobreza en las familias de los trabajadores migrantes. La metodología mediante análisis documental, grupos focales con las voces de los jornaleros, padres de familia y maestros de campamentos migrantes, permiten identificar un área de oportunidad en líneas de investigación y estrategias en las universidades para atender a esta población.<hr/>ABSTRACT The early incorporation to agricultural activities is the main obstacle for children to dispose of the necessary time to attend school, the lack of educational infrastructure and also the permance of cultural customes and norms are also contributing factors. This paper presents the way in which the subject of the under aged migrants in Mexico has been made part of the public agenda. There is disarticulation between the public policy of the State and the needs arising from poverty in migrant workers' families. The methodology through documentary analysis, focus groups with the voices of day laborers, parents and teachers of migrant camps, allow to identify an area of opportunity in lines of research and strategies in universities to serve this population. <![CDATA[Gamificación en entornos virtuales de aprendizaje para la unidad educativa distrito metropolitano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200212&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El problema sanitario generado por el COVID-19 aceleró de forma inesperada algunos de los aspectos cotidianos de nuestra vida diaria donde no se implicaban mucho las Tecnologías de Información y Comunicación, con esto se apresuró la introducción de herramientas en la educación las cuales han denotado dificultades técnicas y tecnológicas en servicios y recursos técnicos que usan las personas, otra agravante son las áreas inaccesibles y problemas económicos, como aspectos positivos se puede destacar que las poblaciones pueden cambiar la forma en que llevan las actividades diarias y que la voluntad puede mucho más que los problemas actuales, el buen resultado en proceso de enseñanza aprendizaje en Entornos Virtuales de aprendizaje (EVA) requiere principalmente de la participación activa del estudiante, por lo que el docente debe procurar desarrollar actividades que motiven al alumno a participar, a investigar y desarrollar su aprendizaje de forma autónoma, una de esas actividades es la de carácter lúdico que facilita la interiorización de conocimientos de los estudiantes de una forma divertida y generando experiencias significativas. Este trabajo se realizó con el objetivo principal de analizar el uso de la técnica de gamificación en el EVA para la Unidad Educativa Distrito Metropolitano (UEDM) de Santo Domingo, aplicando una investigación cualitativa - cuantitativa, lo que evidencio que no se utiliza técnicas motivacionales en la enseñanza (gamificación o ludificación) que desarrollen un aprendizaje significativo en los estudiantes y que con la aplicación adecuada de estos recursos se potenciaría el aprendizaje en los diferentes actores.<hr/>ABSTRACT The health problem generated by COVID-19 unexpectedly accelerated some of the everyday aspects of our daily life where Information and Communication Technologies were not very involved, with this the introduction of tools in education was hastened which have denoted difficulties technical and technological services and technical resources that people use, another aggravating factor is inaccessible areas and economic problems, as positive aspects it can be highlighted that populations can change the way they carry out daily activities and that the will can much more than current problems, the good result in the teaching-learning process in Virtual Learning Environments (EVA) mainly requires the active participation of the student, so the teacher must try to develop activities that motivate the student to participate, to investigate and develop their learning autonomously, one of these activities is that of playful character that facilitates the internalization of students' knowledge in a fun way and generating significant experiences. This work was carried out with the main objective of analyzing the use of the gamification technique in the EVA for the Metropolitan District Educational Unit (UEDM) of Santo Domingo, applying a qualitative - quantitative research, which showed that motivational techniques are not used in teaching (gamification or gamification) that develop significant learning in students and that with the proper application of these resources, learning in the different actors would be enhanced. <![CDATA[Módulo de atención visual para desarrollar el potencial cognitivo del aprendizaje en universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200218&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo se orientó a la ejecución de módulos de atención visual para mejorar el potencial cognitivo del aprendizaje de los estudiantes del III ciclo de la Escuela de Educación de la Universidad Privada Antenor Orrego (UPAO) de Trujillo y los estudiantes del VII ciclo de la escuela de psicología de la Universidad Particular Inca Garcilaso de la Vega (UIGV) de Lima en el 2010. La muestra fue de 34 estudiantes (20 de educación inicial y primaria de la UPAO y 14 de psicología de la UIGV). Para recoger la información se usaron las técnicas del fichaje para el marco teórico y el test de Aptitudes Diferenciales DAT para medir el potencial cognitivo. En los resultados, los puntajes del Post test fueron significativamente superiores a los del Pre test con -5,09 (Sig. = 99%). Esto representó una mejora notable en el potencial cognitivo de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT The article was oriented to the execution of visual attention modules to improve the cognitive potential of learning of the students of the III cycle of the School of Education of the Antenor Orrego Private University (UPAO) of Trujillo and the students of the VII cycle of the school of psychology from the Private Inca Garcilaso de la Vega University (UIGV) of Lima in 2010. The sample was 34 students (20 of initial and primary education of the UPAO and 14 of psychology of the UIGV). To collect the information, the techniques of the registration for the theoretical framework and the DAT Differential Aptitudes test were used to measure cognitive potential. In the results, the Post test scores were significantly higher than those of the Pre test with -5.09 (Sig. = 99%). This represented a remarkable improvement in the cognitive potential of the students. <![CDATA[Procedimiento metodológico para la enseñanza de la seguridad y salud en el trabajo en la educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200230&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Hoy en día, las obligaciones, las tensiones y las demandas cada vez más exigentes en los lugares de trabajo hacen que las personas necesiten aprender a adaptarse rápida y constantemente, la Educación para la salud debe atender a los cambios y a las nuevas necesidades a las que están sometidas las personas en el ámbito laboral, mediante estrategias y técnicas de afrontamiento a los estresores a nivel individual u organizacional. La enseñanza de la seguridad y salud en el trabajo juega un papel esencial en la formación de los futuros profesionales y se ha constatado las dificultades en ese proceso. En la presente investigación se proponen actividades metodológicas para la enseñanza de la misma en los estudiantes de la educación superior.<hr/>ABSTRACT Nowadays, obligations, tensions and increasingly demanding requirements in the workplace mean that people need to learn to adapt quickly and constantly, Health Education must attend to the changes and new needs to which people are subjected in the workplace, through strategies and techniques for coping with stressors at the individual or organizational level. The teaching of occupational safety and health plays an essential role in the training of future professionals and the difficulties in this process have been noted. In the present research, methodological activities are proposed for teaching safety and health at work to students in higher education. <![CDATA[Apuntes psicosocioeducativos sobre los sujetos de la educación secundaria hoy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200240&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo describe brevemente la conformación del proyecto educativo moderno y la creación de la maquinaria escolar productora de subjetividad. Reflexiona acerca del papel de la enseñanza, el aprendizaje y el fracaso escolar como contribución a revisar con críticamente dicho proyecto educativo aun fuertemente arraigado en nuestra actualidad. Por último, hace foco en la construcción de la noción de “sujetos problemáticos” con la que se suele rotular a los adolescentes y jóvenes de la escuela secundaria, quienes en tal caso expresan mecanismos de resistencia.<hr/>ABSTRACT This article briefly describes the formation of the modern educational project and the creation of a teaching machine able to produce subjectivity. It reflects on the processes of teaching, learning and school failure as a contribution to the critical revision of the educational project deeply rooted in the present day. Lastly, the article focuses on the outline of what is known as “problem students”, which is the term commonly used to label adolescents and young students at secondary school who, if that is the case, may be expressing resistance mechanisms. <![CDATA[Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200246&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad las instituciones educativas requieren incorporar dentro de su gestión educativa al liderazgo transformacional para cumplir con sus objetivos establecidos, el presente artículo tuvo como objetivo general: determinar la importancia del liderazgo transformacional en la gestión educativa, siendo un estudio con una metodología de selección de artículos relacionados al tema de investigación, cuyos resultados se abocan a la revisión de 20 artículos científicos y de revisión los cuales fueron seleccionados de revistas indexadas provenientes de bases de datos como Scopus y Google Académico cuya antigüedad fue del 2017 al 2021, concluyendo que el liderazgo transformacional permite el cumplimiento adecuado de las actividades asignadas en la gestión educativa de la escuela, de igual forma en la función de los colaboradores; asimismo, la gestión educativa engloba todos los procesos enfocados en direccionar, organizar y controlar los recursos de la institución siendo necesario que tengan como base al liderazgo transformacional.<hr/>ABSTRACT At present, educational institutions need to incorporate transformational leadership within their educational management to meet their established objectives, this article had as a general objective: to determine the importance of transformational leadership in educational management, being a study with a selection methodology of articles related to the research topic, whose results are devoted to the review of 20 scientific and review articles which were selected from indexed journals from databases such as Scopus and Academic Google whose antiquity was of the 2017 to 2021, concluding that transformational leadership allows the adequate fulfillment of the activities assigned in the educational management of the school, similarly in the role of collaborators; in addition, educational management encompasses all processes focused on directing, organizing and controlling the resources of the institution, being necessary that they have transformational leadership as a basis. <![CDATA[El marketing experiencial una nueva formación educativa como estrategia de mercado]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200252&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo investigativo tuvo como objetivo el desarrollo y uso de las nuevas experiencias formativas, educativas del Marketing Experiencial como una herramienta que fortalece las nuevas estrategias en el mercado como lo es la tecnología.se utilizó una metodología de investigación cualitativa y cuantitativa. Para plasmar el diagnóstico se utilizó la técnica de la encuesta, en el proceso de la información se manejó el software SPSS 21.00. lo que permitió evidenciar nuevas estrategias desde la realidad del marketing experiencial, a través de la creación de vivencias formativas, educativas, únicas que generen un vínculo emocional entre la empresa y el cliente, para así incrementar la satisfacción de los consumidores proporcionándoles una verdadera experiencia asociada al consumo de los productos o servicio y de una forma peculiar del mercado. ayudó a considerar el uso del del Marketing Experiencial desde la formación educativa, como una herramienta estratégica que permita el fortalecimiento de la nueva sociedad, en el ámbito tecnológico.<hr/>ABSTRACT The research work aimed at the development and use of new formative and educational experiences of Experiential Marketing as a tool that strengthens new strategies in the market such as technology. A qualitative and quantitative research methodology was used. To capture the diagnosis, the survey technique was used, in the information process the SPSS 21.00 software was used. which allowed us to demonstrate new strategies from the reality of experiential marketing, through the creation of unique training, educational experiences that generate an emotional bond between the company and the client, in order to increase consumer satisfaction by providing them with a true associated experience. to the consumption of the products or services and in a peculiar way of the market. helped to consider the use of Experiential Marketing from educational training, as a strategic tool that allows the strengthening of the new society, in the technological field. <![CDATA[Los derechos de las personas pertenecientes a grupos prioritarios en el ámbito universitario en Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200259&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las universidades además de su función formadora devienen centros de interacción social y como tal, en ella interactúan una representación de la población del país. El reconocimiento de los derechos de las personas pertenecientes a grupos prioritarios ha sido declarado de forma explícita en la Constitución de Ecuador, pero en el entorno universitario requiere un estudio detallado, es por ello que resulta interesante conocer la percepción de las personas que pertenecen a estos grupos y se encuentran insertados en las universidades. Dado que se observaron insatisfacciones, profundizar en sus causas y proponer la estrategia a seguir para atenuarlas. Para ello se emplearon técnicas e instrumentos como la observación, la entrevista, el método general de solución de problemas, el IADOV, DEMATEL y VIKOR. Se conoció la percepción, se analizaron las causas, sus interacciones internas y las alternativas para su atenuación.<hr/>ABSTRACT Universities, in addition to their educational function, become centers of social interaction and as such, a representation of the country's population interacts in them. The recognition of the rights of people belonging to priority groups has been explicitly stated in the Constitution of Ecuador, but in the university environment requires a detailed study, which is why it is interesting to know the perception of people who belong to these groups and are inserted in universities. Given that dissatisfactions were observed, to deepen in their causes and to propose the strategy to follow to attenuate them. For this purpose, techniques and instruments such as observation, interview, general problem-solving method, IADOV, DEMATEL and VIKOR were used. The perception was known, the causes were analyzed, their internal interactions and the alternatives for their mitigation. <![CDATA[El tratamiento a las tradiciones patrióticas desde el contenido de la asignatura historia de cuba en nivel educativo primaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200274&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Con el propósito de ofrecer una metodología para darle tratamiento a las tradiciones patrióticas desde el contenido histórico, el artículo revela como antecedentes la manifestación de modos de actuación de los educandos del segundo ciclo, de la escuela primaria 21 de Octubre, del municipio Bayamo; que se diferencian de las pretensiones educacionales de formar al educando en el arraigo a las tradiciones patrias. Los principales métodos utilizados fueron la entrevista, observación a clases, criterios de expertos y talleres de socialización. La propuesta contiene sugerencias de contenidos, acciones, procedimientos, medios, formas de organización y formas de evaluación a emplear durante este proceso. En ella se integran tres dimensiones: cognitiva, afectiva y conductual durante cuatro etapas; Organización y creación de las condiciones, Proyección hacia la construcción metodológica, Socialización y Evaluación del tratamiento a las tradiciones patrióticas. En su elaboración fue destacado el papel de los maestros y directivos de la escuela primaria seleccionada y se evidencia un cambio favorable en los modos de actuación de los educandos.<hr/>ABSTRACT Wythe purpose to bring a methodology to the treatment of patriotic traditions as historical content, the article shows as an antecedent, the second level students´ behavior at October 21st Elementary School, from Bayamo municipality that differs from the educational pretentions to form students within the patriotic traditions. The main methods used were observation to lessons, interview, evaluation by expert criterion and socialization workshop. The proposal suggests content, actions, procedures, teaching aids, ways of organization and evaluation that might be used during teaching- learning process. In it are integrated three dimensions: cognitive, emotional and behaviour during three stages; Organization and condition creation, Projection towards the methodology construction, Socialization and Evaluation of the treatment of patriotic traditions. In elaboration it was outstanding the roll of teachers and those who has to do with the direction of the process in the elementary school, selected for this work, and it is evident a change in the students behaviour. <![CDATA[La enseñanza de los elementos legislativos del teletrabajo en los estudiantes del sexto siclo de la carrera de Derecho de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200288&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El teletrabajo como modalidad de empleo ha incrementado su presencia en países de América latina y en Ecuador, a raíz de la pandemia de Covid-19, aunque la legalidad que lo sustenta es objeto aún de debate en torno a sus particularidades. Es de vital importancia que los juristas tengan un adecuado conocimiento del tema, por lo que es relevante ocuparse de su proceso de formación. La presente investigación tuvo por finalidad diagnosticar la percepción acerca de los elementos legislativos del teletrabajo. La población seleccionada fueron los estudiantes del sexto ciclo de la facultad de derecho de la universidad Regional Autónoma De Los Andes, Ecuador. Para tal fin se emplearon técnicas e instrumentos estadísticos que permitieron concluir que existe desconocimiento por parte de los estudiantes y docentes encuestados con respecto al tema tratado. Se analizaron las causas que provocan esta situación y se proponen acciones en función de atenuarlas.<hr/>ABSTRACT Telework as a modality of employment has increased its presence in Latin American countries and in Ecuador, because of the pandemic of Covid-19, although the legality that supports it is still the subject of debate about its particularities. It is of vital importance that jurists have an adequate knowledge of the subject, so it is relevant to deal with their training process. The present investigation had for purpose to diagnose the perception about the legislative elements of telework. The selected population were the students of the sixth cycle of the faculty of law of the Universidad Regional Autonoma De Los Andes, Ecuador. For this purpose, were used techniques and statistical instruments that allowed to conclude that there is ignorance on the part of students and teachers surveyed with respect to the subject. The causes that provoke this situation were analyzed and actions were proposed to attenuate them. <![CDATA[Competencia docente y uso de tecnologías en una unidad de gestión educativa local peruano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200300&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo general determinar la relación que existe entre las competencias docentes y el uso de las tecnologías de la comunicación e información (TIC) en una Unidad de Gestión Educativa Local (UGEL) de la ciudad de Lima-Perú. Para ello, se abordó desde el enfoque cuantitativo, de tipo básica, corte transversal y diseño no experimental correlacional. La muestra estuvo constituida por 70 docentes de la UGEL N° 06 de Ate-Vitarte ubicada en Lima escogidos mediante un muestreo de tipo censal. Para la recolección de información se utilizó la encuesta y como instrumento se utilizaron dos cuestionarios tipo escala de Likert relativas a cada variable, con 32 ítems y 5 alternativas de respuestas cada uno. Los resultados descriptivos revelan en la variable competencia docente el predominio hacia el nivel medio con 62.85% (44), mientras que para la variable uso de las TIC indica un nivel alto con el 44.29% (31); la prueba de hipótesis precisó la relación entre las variables. Concluyendo que existe relación entre las variables competencia docente y el uso de las TIC (p≤0,05), demostrada con un p-valor de 0.000 y coeficiente Rho de Spearman de 0.729 sugiere que dicha relación es directa alta.<hr/>ABSTRACT The general objective of this study was to determine the relationship between teaching skills and the use of information and communication technologies (ICT) in a Local Educational Management Unit (UGEL) in the city of Lima - Peru. For this, it was approached from the quantitative approach, basic type, cross section and non-experimental correlational design. The sample consisted of 70 teachers from UGEL No. 06 of Ate-Vitarte located in Lima chosen through a census-type sampling. The survey was used to collect information, and two Likert-type questionnaires related to each variable were used as an instrument, with 32 items and 5 alternative answers each. The descriptive results reveal in the teaching competence variable the predominance towards the middle level with 62.85% (44), while for the use of ICT variable it indicates a high level with 44.29% (31); the hypothesis test specified the relationship between the variables. Concluding that there is a relationship between the variables teaching competence and the use of ICT (p≤0.05), demonstrated with a p-value of 0.000 and Spearman's Rho coefficient of 0.729, suggests that this relationship is direct high. <![CDATA[Estrategias de mejora continua en la formación docente como vía para perfeccionar el trabajo académico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200309&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El tratamiento que los programas de formación docente generados desde los departamentos de talento humano han constituido una gran preocupación para las gerencias educativas universitarias y de otras escuelas. En el interés de observar esta problemática se ha desarrollado la presente investigación en la Universidad UNIANDES Quevedo, colocando el focus en ¿cómo se propicia la mejora continua y el empoderamiento de los docentes para ejercer su rol transformador en la preparación de los profesionales como gestores axiológicos culturales? Se procedió en un contexto de Investigación - Acción bajo el enfoque cuali-cuantitativo estableciendo un alcance propositivo, empleándose métodos como: analístico-sintético, inductivo-deductivo, la modelación, el sistémico y las metodologías ágiles. Los resultados son diversos, desde la perspectiva teórica, se logran revelar los paradigmas y tendencias que rigen la formación continua de los docentes y en el orden empírico-propositivo se presenta la Estrategia sistémica proyectiva para asegurar la formación continua del docente.<hr/>ABSTRACT The treatment of teacher training programs generated by human talent departments has been a great concern for university and other schools' educational managers. In the interest of observing this problem, the present research has been developed at UNIANDES Quevedo University, focusing on how to promote continuous improvement and empowerment of teachers to exercise their transforming role in the preparation of professionals as cultural axiological managers? We proceeded in an Action-Research context under the quali-quantitative approach establishing a propositive scope, using methods such as: analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling, systemic and agile methodologies. The results are diverse, from the theoretical perspective, it is possible to reveal the paradigms and tendencies that govern the continuous training of teachers and in the empirical-propositive order, the projective systemic strategy to ensure the continuous training of teachers is presented. <![CDATA[Las prácticas de paz, pedagogía para la resolución de conflicto en jóvenes rurales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200316&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo plantea una descripción de las prácticas de paz que emplean los jóvenes rurales para afrontar los conflictos, desarrollado bajo un enfoque crítico social, resultado de una investigación multimodal fundamentada en un enfoque cualitativo con modalidad de estudio de caso. La muestra la constituyeron 18 jóvenes de zona rural y 12 funcionarios públicos del municipio de Soacha, en donde se ordenó y clasificó la información de 18 encuestas, 4 entrevistas semiestructuradas, 6 guías de observación y 1 grupo focal. Los resultados indican que solo el 45% de los jóvenes promueve una práctica de paz a partir del respeto por el otro, donde la familia y las instituciones educativas son los espacios reconocidos para la construcción de una cultura de paz. Las prácticas de paz implementadas por jóvenes de zona rural son basadas en el respeto y tolerancia e influyen en las dinámicas del territorio.<hr/>ABSTRACT This article presents a description of the peace practices used by rural youth to deal with conflicts, developed under a critical social approach, the result of a multimodal investigation based on a qualitative approach with a case study modality. The sample was made up of 18 young people from rural areas and 12 public officials from the municipality of Soacha, where the information from 18 surveys, 4 semi-structured interviews, 6 observation guides and 1 focus group were ordered and classified. The results indicate that only 45% of young people promote a practice of peace based on respect for the other, where the family and educational institutions are the recognized spaces for the construction of a culture of peace. Peace practices implemented by young people in rural areas are based on respect and tolerance and influence the dynamics of the territory. <![CDATA[La implicación del alumno talento en la preparación de la clase invertida de Física]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200326&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se presenta un procedimiento metodológico para la implicación del alumno talento en la planificación de la clase invertida de Física en preuniversitario. Se emplea una hibridación de tendencias entre el aprendizaje por investigación y el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones, el entorno de la institución educativa y la creatividad del estudiante talento, para potenciar flexibilidad, adaptación, autorregulación y autoaprendizaje. La estrategia se aplicó en el preuniversitario “Eduardo García Delgado” de Cienfuegos, Cuba. Para la elaboración del procedimiento metodológico se siguieron cuatro etapas según el método de modelación. Para la selección de los alumnos se aplicaron métodos empíricos como la entrevista y revisión de expedientes. Se aplicó el método de triangulación de datos para determinar los integrantes de la muestra. Se seleccionaron 5 estudiantes que coincidieron en todos los métodos de diagnóstico aplicados.<hr/>ABSTRACT A methodological procedure is presented for the involvement of talented students in the planning of the inverted Physics class in pre-university. A hybridization of trends between research learning and the use of information and communication technologies, the environment of the educational institution and the creativity of the talented student is used to promote flexibility, adaptation, self-regulation and self-learning. The strategy was applied at the “Eduardo García Delgado” high school in Cienfuegos, Cuba. For the elaboration of the methodological procedure, four stages were followed according to the modeling method. For the selection of the students, empirical methods such as the interview and review of records were applied. The data triangulation method was applied to determine the members of the sample. 5 students were selected who agreed in all the diagnostic methods applied. <![CDATA[Ruta de instrumentación para el diagnóstico del pensamiento crítico y las competencias en educación ambiental]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200335&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Como consecuencia de la pandemia, la virtualización cobró relevancia, haciéndose necesario replantear algunos procesos en la investigación educativa y en la formación de los investigadores educacionales. Por tanto, el objetivo de este estudio es modelar una ruta de instrumentación replicable en la investigación aplicada educacional y accesible al proceso formativo del investigador educacional desde un entorno de aprendizaje virtual. El método de investigación es la modelación teórico - empírica, con base en la teoría holística configuracional de Fuentes. Se incorpora a esta secuencia un complemento empírico, sustentado en dos experiencias de aprendizaje con categorías diversas en sus orientaciones y en su profundidad epistemológica: competencias en educación ambiental y pensamiento crítico. Se concluye en un modelo unificado de instrumentación, referente y guía que posibilita el abordaje en la investigación aplicada educacional.<hr/>ABSTRACT As a consequence of the pandemic, virtualization gained relevance, making it necessary to rethink some processes in educational research and in the training of educational researchers. Therefore, the objective of this study is to model a replicable instrumentation route in applied educational research and accessible to the educational process of the educational researcher from a virtual learning environment. The research method is theoretical-empirical modeling, based on the holistic configurational theory of Fuentes. An empirical complement is incorporated into this sequence, based on two learning experiences with different categories in their orientations and in their epistemological depth: competences in environmental education and critical thinking. It concludes in a unified model of instrumentation, reference and guide that enables the approach in applied educational research. <![CDATA[Planificación del desarrollo provincia el oro y cantón Machala: examen crítico desde la dimensión cultural]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200345&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Planificación del Desarrollo y el Ordenamiento Territorial (PADOT, por sus siglas), de la provincia EL Oro y el cantón Machala propone el desarrollo económico-social sostenible, toma como centro a cada persona y fundamenta sus aspiraciones de crecimiento económico y competitividad inspirados en la filosofía del Buen Vivir (Sumak Kawsay), forma de vida que propicia felicidad y aceptación a la diversidad cultural y ambiental en armonía, igualdad, equidad y solidaridad; amparada constitucionalmente y delineada en el Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021-Toda una Vida. Esta investigación pretende evaluar la dimensión cultural como formadora de valores que enriquezcan el imaginario popular sobre el desarrollo sostenible de la provincia El Oro (cantón Machala) desde la conceptualización y práctica de la economía creativa; mediante una metodología no experimental de naturaleza descriptiva, basada en el método inductivo-deductivo. Como principales resultados, se proponen soluciones a problemas puntuales con enfoque estratégico, pues el éxito sostenible de la tríada: comercio-desarrollo-sociedad, más que de recursos, depende de crear y afianzar valores y compromiso (individual y colectivo), para participar en el crecimiento económico-social y la percepción de estos valores, como rasgos distintivos de la competitividad en actividades económicas como el turismo, el comercio y otros servicios asociados.<hr/>ABSTRACT The Development Planning and Territorial Organization (PADOT, for its acronym), of the EL Oro province and the Machala canton proposes sustainable economic-social development, takes each person as its center and bases its aspirations for economic growth and competitiveness inspired by the philosophy of Good Living (Sumak Kawsay), a way of life that fosters happiness and acceptance of cultural and environmental diversity in harmony, equality, equity and solidarity; constitutionally protected and outlined in the National Development Plan 2017-2021-All a Life. This research aims to evaluate the cultural dimension as a creator of values ​​that enrich the popular imagination about the sustainable development of the El Oro province (Machala canton) from the conceptualization and practice of the creative economy; by means of a non-experimental methodology of a descriptive nature, based on the inductive-deductive method. As main results, solutions to specific problems with a strategic approach are proposed, since the sustainable success of the triad: trade-development-society, rather than resources, depends on creating and strengthening values ​​and commitment (individual and collective), to participate in economic-social growth and the perception of these values, as distinctive features of competitiveness in economic activities such as tourism, commerce and other associated services. <![CDATA[Potencialidades del aprendizaje autorregulado en el desarrollo de la competencia digital docente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200355&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La competencia digital es esencial para la práctica docente actual, a partir de ello se realiza este estudio con el objetivo de identificar pautas teórico-metodológicas que impacten positivamente en las competencias digitales docentes. Se utilizó el método de investigación teórica el que contó de tres procedimientos. Los principales resultados permitieron sistematizar tendencias teóricas (sistematización del conocimiento establecido) e integrar una construcción hipotético-metodológica sobre las competencias digitales revelando las categorías de: práctica reflexiva aumentada, entornos de aprendizaje enriquecidos, orientación al compromiso social, vinculación con el entorno del estudiante, generación y gestión de prácticas pedagógicas emergentes y manejo de contenidos pedagógicos digitales, para finalmente establecer las pautas de una resignificación epistemológica que reveló las potencialidades del aprendizaje autorregulado para dinamizar las competencias digitales docentes. Se concluye con la identificación de componentes del aprendizaje autorregulado que permiten establecer futuras propuestas didácticas y formativas para el desarrollo de competencias digitales docentes tanto en la formación inicial de este profesional como en su formación continua, contándose la importancia de diseños curriculares andragógicos contextuales. Este estudio además permitirá proponer una ruta praxeológica de intervención educativa que impacte favorablemente en el desarrollo de competencias digitales en y para entornos virtuales de enseñanza aprendizaje.<hr/>ABSTRACT The pandemic generated by COVID-19 has promoted the need for competencies that allow the teacher a successful performance in virtual education, based on this, this study is carried out with the aim of identifying theoretical-methodological guidelines that positively impact on teaching digital skills. The theoretical research method that had three procedures was used. The main results made it possible to systematize the theoretical trends (systematization of established knowledge) to integrate a hypothetical-methodological construction on digital competences based on the following aspects: increased reflective practice, enriched learning environments, orientation to social commitment, link with the student's environment , generation and management of emerging pedagogical practices and management of digital pedagogical content, to finally establish the guidelines of an epistemological resignification that revealed the potentialities of self-regulated learning to stimulate digital teaching skills. It concludes with the identification of components of self-regulated learning that allow the establishment of future didactic and training proposals for the development of teaching digital competencies both in the initial training of this professional and in their continuous training, counting the importance of contextual andragogic curricular designs. This study will also make it possible to propose a praxeological route of educational intervention that has a favorable impact on the development of digital skills in and for virtual teaching-learning environments. <![CDATA[Ambientes de aprendizaje enriquecidos por las tecnologías de la información]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200363&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo, recoge distintas conceptualizaciones y análisis documental en torno a los sentidos y significados de los ambientes de aprendizaje enriquecidos por las tecnologías de la información (TIC), la relación con el campo transdisciplinar de la educomunicación, la importancia de los escenarios pedagógicos y las herramientas virtuales como respuesta a estrategias educativas que el contexto actual requiere con urgencia.<hr/>ABSTRACT This article gathers a mainfold of conceptualizations and documentary analysis, in regards to the meanings of learning environments enhanced by information and communication technologies (ICT), according to the Communication-Education transdisciplinary field, importance of pedagogical scenarios and virtual tools in response to the urgent educational strategies currently required. <![CDATA[El podcast en pandemia: herramienta para la enseñanza y aprendizaje en bachillerato, una mirada constructivista]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200372&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este artículo se analiza el uso del podcast en pandemia, como herramienta para la enseñanza y aprendizaje en el Bachillerato, desde una perspectiva constructivista. El objetivo general radicó en el análisis del podcast como una herramienta que favorece la construcción de conocimientos en el nivel Bachillerato, tomando como referente el área de ciencias sociales, en especial de las asignaturas de Nociones del Derecho y Sociedad, Economía y Política del México actual, favoreciendo aprendizajes significativos. En primer lugar, dará un contexto del panorama general de la educación en la pandemia, seguidamente se abordarán los antecedentes del podcast y se analizará desde una perspectiva constructivista con la finalidad de dar propuestas para su implementación.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the use of the podcast in a pandemic, as a tool for teaching and learning in high school, from a constructivist perspective. The general objective was rooted in the analysis of the podcast as a tool that favors the construction of knowledge at the Baccalaureate level, taking as a reference the area of ​​social sciences, especially the subjects of Notions of Law and Society, Economy and Politics of current Mexico, favoring significant learning. In the first place, it will give a context of the general panorama of education in the pandemic, then the background of the podcast will be addressed and it will be analyzed from a constructivist perspective in order to give proposals for its implementation. <![CDATA[El papel de la conciencia fonológica en la comprensión lectora a través de los entornos virtuales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200378&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo muestra los resultados obtenidos de una investigación que tuvo como objetivo analizar la influencia de la conciencia fonológica en el desarrollo de la comprensión lectora de los estudiantes de educación primaria mediante el uso de entornos virtuales. Para lo cual se llevó a cabo un estudio de corte cualitativo, abordado desde un paradigma crítico, ya que el principal objetivo era transformar la realidad observada, sobre las dificultades lectoras manifestadas por alumnos de la escuela primaria Miguel Hidalgo de la localidad de Tulancingo, Hidalgo, durante el ciclo escolar 2020-2021. Para lo cual se utilizó el diseño metodológico del estudio de caso con una alumna de cuarto grado, cuya principal característica fue que no sabía leer, así como de la investigación acción a partir de sus ciclos espiralados de planificación, acción, observación y reflexión, para el análisis y replanificación de una propuesta de intervención pedagógica a desarrollar con la estudiante mencionada. Los resultados obtenidos evidenciaron la importancia del desarrollo de la conciencia fonológica, una de las habilidades de mayor impacto para acceder a la lectura de comprensión con el apoyo de aplicaciones digitales como WhatsApp, classroom y Google Meet.<hr/>ABSTRACT This article shows the results obtained from a research that aimed to analyze the influence of phonological awareness in the development of reading comprehension of primary school students through the use of virtual environments. For this purpose, a qualitative study was carried out, approached from a critical paradigm, because the main objective was to transform the observed reality, on the reading difficulties manifested by students of the Miguel Hidalgo elementary school in the town of Tulancingo, Hidalgo., during the 2020-2021 school year. For which the methodological design of the case study was used with a fourth grade student, whose main characteristic was that she did not know how to read, as well as the action research based on her spiral cycles of planning, action, observation and reflection, for the analysis and replanification of a proposal of pedagogical intervention to develop with the student mentioned.The results obtained showed the importance of the development of phonological awareness, one of the most impactful skills to access comprehension reading with the support of digital applications such as WhatsApp, classroom and Google Meet. <![CDATA[Evaluar el pensamiento creativo en estudiantes de arquitectura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200389&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El pensamiento creativo en arquitectura es fundamental para la solución innovadora, desarrollo de propuestas originales, y para la resolución de problemas, ya que la arquitectura no solo es una carrera profesional sino una forma de pensar, para poder crear espacios que sean útiles y funcionen para lo que fueron diseñados; de esta manera el objetivo del presente artículo se centra en exponer la adaptación e integración de dos pruebas para evaluar el pensamiento creativo en estudiantes de arquitectura, con la finalidad de establecer un diagnóstico que permita diseñar estrategias didácticas.<hr/>ABSTRACT Creative thinking in architecture is fundamental for the innovative solution, development of original proposals, and for the resolution of problems, since architecture is not only a professional career but a way of thinking, to be able to create spaces that are useful and work for what they were designed; In this way, the objective of this article focuses on exposing the adaptation and integration of two tests to evaluate creative thinking in architecture students, in order to establish a diagnosis that allows designing didactic strategies. <![CDATA[Mipymes, análisis y reflexión desde la formación de competencias emprendedoras en los estudiantes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200397&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este ensayo está enfocado a reflexionar sobre la importancia de las micros, pequeñas y medianas empresas (Mipymes) en el panorama regional y de forma específica en Ecuador. Para ello se aborda en primer lugar el rol de estas entidades en la transformación productiva en América Latina, la realidad socioeconómica que confrontan, con la falta de apoyo de los gobiernos de la región y la necesidad de que exista una integración regional que sea capaz de generar acuerdos regionales horizontales que conlleven a un mayor proceso de inclusión social y de desarrollo de estas entidades. A su vez se ofrece como se clasifican acorde a los organismos internacionales y su importancia económica por sectores en los países de la región y el rol que juegan en el mundo del empleo. Finalmente se abordan las características de las MIPYMES en Ecuador, sus oportunidades, sus desafíos y los principales factores que deben tenerse en cuenta para evitar fracasos en su creación y desarrollo, así como la experiencia desarrollada en la Universidad Metropolitana sobre la formación de competencias emprendedoras en los estudiantes que les permitan dar origen a emprendimientos sostenibles.<hr/>ABSTRACT The objective of this essay is focused on reflecting on the importance of micro, small and medium-sized enterprises (MSMEs) in the regional panorama and specifically in Ecuador. To this end, the role of these entities in the productive transformation in Latin America, the socioeconomic reality that they confront, with the lack of support from the governments of the region and the need for a regional integration that is capable of generate horizontal regional agreements that lead to a greater process of social inclusion and development of these entities. At the same time, it is offered how they are classified according to international organizations and their economic importance by sector in the countries of the region and the role they play in the world of employment. Finally, the characteristics of MSMEs in Ecuador, their opportunities, their challenges and the main factors that must be taken into account to avoid failures in their creation and development are addressed, as well as the experience developed at the Metropolitan University on the formation of entrepreneurial skills that allow them to give rise to sustainable enterprises. <![CDATA[Conciencia ambiental, derechos del buen vivir y la eliminación de productos plásticos aproximación desde la enseñanza universitaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200412&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La contaminación ambiental es un tema de preocupación a nivel global, la creación de una conciencia ambiental incrementa su protagonismo en función de lograr un planeta sostenible. En las instituciones educativas se forman los ciudadanos, quienes además de su desempeño profesional, asumirán roles en la vida social, por tanto, su preparación debe sobrepasar los programas curriculares. La presente investigación tuvo por finalidad conocer el nivel de conciencia ambiental, los conocimientos de los derechos del buen vivir y la eliminación de productos plásticos de un solo uso en estudiantes y docentes de dos universidades: la Universidad Regional Autónoma de Los Andes y la Universidad de Guayaquil. Para ello se emplearon técnicas e instrumentos estadísticos que permitieron concluir que existe desconocimiento por parte de los estudiantes y docentes encuestados con respecto al tema tratado. A partir de análisis de las causas, se proponen acciones para atenuarlas.<hr/>ABSTRACT Environmental pollution is an issue of global concern, the creation of environmental awareness increases its protagonism in order to achieve a sustainable planet. In educational institutions, citizens are formed, who in addition to their professional performance, will assume roles in social life, therefore, their preparation must go beyond the curricular programs. The purpose of this research was to determine the level of environmental awareness, the knowledge of the rights of good living and the elimination of single-use plastic products in students and teachers of two universities: the Universidad Regional Autónoma de Los Andes and the Universidad de Guayaquil. For this purpose, statistical techniques and instruments were used to conclude that there is a lack of knowledge on the part of the students and teachers surveyed regarding the topic. Based on the analysis of the causes, actions are proposed to mitigate them. <![CDATA[Formularios de Google y elaboración de instrumentos de evaluación por competencias]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200424&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La evaluación es un proceso permanente en la actividad diaria del docente universitario y para ello debe elaborar instrumentos de evaluación acorde a su contexto para el desarrollo de competencias, es así que se planteó el objetivo: Determinar la influencia del formulario de Google en la elaboración de instrumentos de evaluación por competencias. El desarrollo de la investigación consistió en un estudio tipo aplicado, de nivel explicativo, diseño pre-experimental con un solo grupo con pre y pos prueba. Se aplicaron los métodos: científico, descriptivo, inductivo, deductivo y estadístico. La población estuvo conformada por docentes de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Huancavelica y la muestra fueron 21 catedráticos de las diferentes escuelas profesionales. Para la recolección de datos se empleó el cuestionario y la validez fue por juicio de expertos. Los datos fueron procesados utilizando el programa SPSS versión 25 y la prueba T de Student para contrastar la hipótesis. Los resultados muestran que el 100% de docentes evaluados emplean los formularios de google en la elaboración de instrumentos de evaluación por competencias.<hr/>ABSTRACT The evaluation is a permanent process in the daily activity of the university professor and for this he must elaborate evaluation instruments according to his context for the development of competences, that is how the objective was raised: To determine the influence of the Google form in the elaboration of competency assessment instruments. The development of the research consisted of an applied type study, explanatory level, pre-experimental design with a single group with pre and post test. The methods were applied: scientific, descriptive, inductive, deductive and statistical. The population was made up of teachers from the Faculty of Educational Sciences of the National University of Huancavelica and the sample was 21 professors from the different professional schools. For data collection, the questionnaire was used and the validity was by expert judgment. The data was processed using the SPSS version 25 program and the Student's t-test to test the hypothesis. The results show that 100% of teachers evaluated use google forms in the elaboration of competency evaluation instruments. <![CDATA[Poesía ilustrada-realista de Azerbaiyán en el contexto de la búsqueda de estilos artísticos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200429&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT In this work it is discussed issues of artistic style in Azerbaijani enlightenment-realist poetry in the early 20th century, highlighting the artistic heritage of prominent poets of the time such as Abbas Sahhat, Alabbas Muznib, and Abdulla Shaig. Information is provided on the main features and trends of Azerbaijani poetry at the beginning of the 20th century, stylistic trends, attention to heterogeneity and diversity of approaches to classical heritage, tradition as a whole and innovation. The role of sociopolitical and literary-cultural factors in the formation of enlightenment-realist poetry is also highlighted, as well as the factors that characterize the didactic nature of the artistic style.<hr/>RESUMEN En este trabajo se tratan temas de estilo artístico en la poesía realista ilustrada de Azerbaiyán a principios del siglo XX, destacando la herencia artística de poetas prominentes de la época como Abbas Sahhat, Alabbas Muznib y Abdulla Shaig. Se proporciona información sobre las principales características y tendencias de la poesía azerbaiyana a principios del siglo XX, tendencias estilísticas, atención a la heterogeneidad y diversidad de enfoques del patrimonio clásico, la tradición en su conjunto y la innovación. También se destaca el papel de los factores sociopolíticos y literario-culturales en la formación de la poesía ilustrada-realista, así como los factores que caracterizan el carácter didáctico del estilo artístico. <![CDATA[La formación y el desarrollo de programas de habilidades directivas para mejorar el compromiso organizacional en servidores de una municipalidad de Perú en tiempos de covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200435&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Durante la pandemia por COVID-19 el compromiso organizacional en el sector público del Perú, disminuyó debido al teletrabajo y temor al contagio. El objetivo fue demostrar la influencia de la aplicación del Programa de Habilidades Directivas RELO en la mejora del compromiso organizacional de los servidores de la Municipalidad Provincial de Huancayo en tiempos de COVID-19. La investigación aplicada de diseño cuasi experimental, tuvo como muestra a 150 servidores públicos, 75 en el grupo control y 75 en el grupo experimental; el Programa de Habilidades Directivas RELO fue elaborado y validado, para el estudio se aplicó la Escala de Compromiso Organizacional de Meyer y Allen en el pretest y postest. El grupo experimental alcanzó la media de 58,08 en el pretest y 65,25 en el postest; el grupo control alcanzó la media de 61,77 en el pretest y 61,87 en el post test, evidenciándose progreso en el grupo experimental.<hr/>ABSTRACT During the COVID-19 pandemic, organizational commitment in the public sector of Peru decreased due to teleworking and fear of contagion. The objective was to demonstrate the influence of the application of the RELO Management Skills Program in improving the organizational commitment of the servers of the Provincial Municipality of Huancayo in times of COVID-19. The applied research of quasi-experimental design, had as a sample 150 public servants, 75 in the control group and 75 in the experimental group; The RELO Management Skills Program was developed and validated for the study, the Organizational Commitment Scale of Meyer and Allen was applied in the pretest and posttest. The experimental group reached the mean of 58.08 in the pretest and 65.25 in the posttest; the control group reached the mean of 61.77 in the pretest and 61.87 in the posttest, showing progress in the experimental group. In contrasting hypotheses, the Wilcoxon test determined P-value = 0.000, showing significant influence. <![CDATA[Las fuentes de texto, la estructura del género y las bases rituales de la épica Oghuz]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200442&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The main objective of this research is to study the Oghuz epic in the oral and written traditions, the genre structure and the ritual foundations of the epic in order to reveal the details of the Oghuz epic culture. The theoretical and methodological basis of this research are the scientific and theoretical ideas of famous folklorists of oral popular literature, including the epic tradition of the people. Chronicle versions of Oghuz epic texts from the Middle Ages, "The Book of Dede Gorgud' and various texts of the Oghuz epic written as "Oghuzname ", were consulted for the analysis. The approach used in the research was the comparative-typological method, but also the characteristics of the Oghuz epic tradition were revealed on the basis of historical-comparative and theoretical-typological analysis. The scientific novelty of the research is that, although the traditional epic texts of the Oghuz reflect the structures of traditional rituals, in the work the similarities of the structure of the epic, ritual and the details of the traditional writing of epic texts are also analyzed.<hr/>RESUMEN El objetivo principal de esta investigación es estudiar la epopeya de Oghuz en las tradiciones orales y escritas, la estructura de género y los fundamentos rituales de la epopeya para revelar los detalles de la cultura épica de Oghuz. La base teórica y metodológica de esta investigación son las ideas científicas y teóricas de célebres folcloristas de la literatura popular oral, incluyendo la tradición épica del pueblo. Para el análisis se consultaron versiones crónicas de textos épicos de Oghuz de la Edad Media, "El Libro de Dede Gorgud" y varios textos de la epopeya de Oghuz escritos como "Oghuzname". El enfoque utilizado en la investigación fue el método comparativo-tipológico, pero también se revelaron las características de la tradición épica de los Oghuz a partir del análisis histórico-comparado y teórico-tipológico. La novedad científica de la investigación es que, si bien los textos épicos tradicionales de los Oghuz reflejan las estructuras de los rituales tradicionales, en la obra también se analizan las similitudes de la estructura de la epopeya, el ritual y los detalles de la escritura tradicional de los textos épicos. <![CDATA[Representaciones sociales de la crianza y educación entre migrantes venezolanos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200450&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente estudio se describen algunas categorías relacionadas con las representaciones sociales sobre las prácticas de crianza en familias migrantes venezolanas que viven en una colonia de Bogotá, Colombia. Las representaciones sociales permiten explorar creencias, actitudes y conductas que las familias migrantes viven en un ambiente social que los empuja según el modelo de aculturación hacia la integración de la cultura que los recibe. Se realizó un análisis de contenido a través de la metodología cualitativa, tras una entrevista semiestructurada realizada a una muestra de veintiocho mujeres y tres hombres migrantes venezolanos. El análisis de contenido se llevó a cabo desde el enfoque de la teoría fundamentada con ayuda del programa Atlas. ti ®. Entre los resultados se encuentran códigos que se orientan a mantener los valores y normas sociales tradicionales de la cultura de origen de la familia a partir de la estrategia de la separación. Las familias optan por la comunicación con sus hijos como una estrategia de integración que consolide la unión familiar con aportes de su lugar de origen y el grupo receptor.<hr/>ABSTRACT The present study explores social representations on parenting practices in Venezuelan migrant families who living in a neighborhood in Bogotá, Colombia. The theory of social representations allows us to explore the beliefs, attitudes and behaviors that migrant families experience in a social environment that pushes them according to the acculturation model towards the integration of a new culture. A content analysis was conducted through qualitative methodology, after a semiestructured interview on a sample of twenty-eight Venezuelan migrant women and three Venezuelan migrant men. The content analysis was carried out from the grounded theory with the help of the program Atlas. ti version 7 ®. Among the most relevant results are codes that are oriented towards maintaining the traditional values and social norms of the family's culture of origin based on the strategy of separation, while others opt for communication with their children as an integration strategy that consolidates the family union with contributions from their place of origin and the receiving group. <![CDATA[Las peculiaridades semánticas de los seudónimos azerbaiyanos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200462&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The article deals with the system of pseudonyms of the modern Azerbaijani language. Pseudonyms take a special place in the system of anthrophony’s. The reasons of creation of pseudonyms are quite different: to draw attention, to hide a person’s identity, to express person’s ideals etc. Pseudonym is a person’s auxiliary name; it is used in the limited sphere and takes a certain place in the person’s social life. Historical, social, culturological, ethnographic and other information is concentrated in the content of pseudonyms. The main purpose of the research is to appropriate classification of pseudonyms in order to determine and describe their semantic peculiarities. Pseudonyms are classified in a different form in the article; there is a new perspective on their status. Pseudonyms are considered to be an anthroponomical unit that reflects a person's self- evaluation. The findings show that being a result of the author’s self-nomination a pseudonym not only carries out the appellative and referential functions but also is complete and referential from the semantic standpoint, i.e. it gives certain (objective and subjective) information about the concrete object of the external reality.<hr/>RESUMEN El artículo trata sobre el sistema de seudónimos del idioma azerbaiyano moderno. Los seudónimos ocupan un lugar especial en el sistema de las antrofonías. Las razones de la creación de seudónimos son bastante diferentes: llamar la atención, ocultar la identidad de una persona, expresar los ideales de una persona, etc. El seudónimo es el nombre auxiliar de una persona; se usa en la esfera limitada y ocupa un lugar determinado en la vida social de la persona. La información histórica, social, culturológica, etnográfica y de otro tipo se concentra en el contenido de los seudónimos. El objetivo principal de la investigación es apropiar la clasificación de los seudónimos con el fin de determinar y describir sus peculiaridades semánticas. Los seudónimos se clasifican de forma diferente en el artículo; hay una nueva perspectiva sobre su estado. Los seudónimos se consideran una unidad antroponómica que refleja la autoevaluación de una persona. Los hallazgos muestran que, al ser resultado de la autonominación del autor, un seudónimo no solo cumple las funciones apelativa y referencial, sino que también es completo y referencial desde el punto de vista semántico, es decir, brinda cierta información (objetiva y subjetiva) sobre el objeto concreto de la realidad exterior. <![CDATA[La educación artística como objeto de estudio: una mirada desde la formación de formadores]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200470&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La Educación Artística sigue siendo un tema de profundo debate en las diferentes esferas educativas, en busca de lograr un lugar de reconocimiento en el campo educativo, dada la subvaloración que tiene con respecto a otras áreas de conocimiento. Esta investigación de corte cualitativo y cuantitativo, cuyo estudio es tipo ex post facto con alcance descriptivo indaga en docentes, estudiantes y en los documentos de autoevaluación y evaluación con fines de acreditación de un programa de Licenciatura de Educación Artística en torno a los fundamentos epistemológicos y metodológicos. Como parte de los resultados, el estudio permite reconocer la comunicación, el lenguaje y el pensamiento artístico y la Investigación + Creación como ejes articuladores que contribuyan al debate para ubicar a la misma Educación Artística como objeto de estudio, de modo que permita fortalecer la formación de formadores y la producción de conocimiento.<hr/>ABSTRACT Art Education continues to be a topic of deep debate in different educational spheres, in search of achieving a place of recognition in the educational field, given the undervaluation it has with respect to other areas of knowledge. This qualitative and quantitative research, which is an ex post facto study with descriptive scope, investigates the epistemological and methodological foundations in teachers, students and in the documents of self-evaluation and evaluation for accreditation purposes of a Bachelor's degree program in Art Education. As part of the results, the study allows recognizing communication, language and artistic thought and Research + Creation as articulating axes that contribute to the debate to place Art Education itself as an object of study, in order to strengthen the training of trainers and the production of knowledge, from a perspective of language and artistic thought. <![CDATA[Formación histórica de capital humano de enfermería en la provincia Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200482&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La enfermería a partir del Triunfo de la Revolución Cubana, inicia una formación de recursos humanos para cumplir el Proyecto de Salud en las instituciones, crearon varios planes de estudio, para auxiliares hasta las licenciadas en enfermería, por lo que realizamos un estudio retrospectivo descriptivo, longitudinal, histórico social, cuanti-cualitativo, en la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos sobre capital humano graduado en enfermería desde la creación de la facultad hasta la actualidad, con un universo total graduados por los años seleccionados, excluyendo años sin graduación, las variables estudiadas fueron licenciatura cursos por encuentro, cursos regular diurno, el nuevo modelo formación y técnicos en enfermería. El objetivo del artículo es analizar el comportamiento de la formación de capital humano en Enfermería. En las Conclusiones se puede destacar que la universidad de Cienfuegos históricamente posee experiencia en formar personal de enfermería en varias modalidades. De los 33 años estudiados desde 1985 a 2018, en 7 años (21,1%) no se formó personal enfermería, por lo que ha existido una formación de capital humano estable para satisfacer las demandas de las redes de salud en Cienfuegos.<hr/>ABSTRACT Nursing from the Triumph of the Cuban Revolution, initiates a training of human resources to fulfill the Health Project in the institutions, they created several study plans, for auxiliaries up to the nursing graduates, for which we carried out a retrospective descriptive study, longitudinal, historical social, quantitative-qualitative, at the University of Medical Sciences of Cienfuegos on human capital graduated in nursing from the creation of the faculty to the present, with a total universe of graduates for the selected years, excluding years without graduation, the variables studied were undergraduate courses by meeting, regular daytime courses, the new training model and nursing technicians. The objective of the article is to analyze the behavior of the formation of human capital in Nursing. In the Conclusions, it can be highlighted that the University of Cienfuegos historically has experience in training nursing personnel in various modalities. Of the 33 years studied from 1985 to 2018, in 7 years (21.1%) no nursing staff was trained, so there has been a stable formation of human capital to meet the demands of the health networks in Cienfuegos.