Scielo RSS <![CDATA[Conrado]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1990-864420230001&lang=es vol. 19 num. 90 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Factores asociados al perfil docente universitario innovador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La innovación de la industria 4.0 en la corriente de las empresas inteligentes profundiza en el perfil del docente innovador como mediador cultural de la innovación educativa. Pero, ¿Qué factores están asociados linealmente con el perfil del docente innovador? Un estudio cobijado por el paradigma positivista y el método científico: explora, describe y correlaciona las variables de investigación dispuestas en un constructo de teorías, conceptos y estudios aplicados. El sujeto de estudio es el docente a tiempo completo, medio tiempo y tiempo parcial de la Universidad Católica de Cuenca-Ecuador con una población de 871 docentes. El tamaño de la muestra se calcula con un valor crítico de 1,96 considerando un intervalo de nivel de confianza correspondiente a 2 desviaciones estándar. Se encuentra que, la autonomía; empatía, persuasión y conocimiento; pensamiento crítico y reflexivo; y, creatividad y liderazgo están correlacionadas con el perfil docente innovador y son oportunidades de mejora.<hr/>ABSTRACT Industry 4.0 innovation in the stream of intelligent companies delves into the profile of the innovative teacher as a cultural mediator of educational innovation. But what factors are linearly associated with the profile of the innovative teacher? A study under the positivist paradigm and the scientific method: it explores, describes and correlates the research variables arranged in a construct of theories, concepts and applied studies. The subject of study is the full-time, part-time and part-time teachers of the Catholic University of Cuenca-Ecuador with a population of 871 teachers. The sample size is calculated with a critical value of 1.96 considering a confidence level interval corresponding to 2 standard deviations. It is found that autonomy; empathy, persuasion and knowledge; critical and reflective thinking; and creativity and leadership are correlated with the innovative teaching profile and are opportunities for improvement. <![CDATA[Competencia digital en tiempos de covid-19: un análisis bibliométrico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La competencia digital es una de las competencias clave para el aprendizaje a lo largo de la vida. Más aún, con la emergencia sanitaria de la COVID-19, el estudio sobre esta competencia despierta interés debido a su aporte a la transformación digital y la innovación educativa. Ante ello, el objetivo del estudio fue determinar el estado actual de los documentos que relacionan la competencia digital y la COVID-19. Para ello, se realizó un análisis bibliométricos de 308 investigaciones publicadas en Scopus. Se encuentra que el número de documentos publicados en 2021 se multiplica en 3,3 veces comparado con 2020. Asimismo, la revista Sustainability presenta el mayor número de publicaciones sobre este campo de estudio; España es el país con mayor producción científica y específicamente la Universidad de Sevilla es la institución con mayor número de publicaciones. Respecto a las coautorías de país, se encuentra que España tiene la mayor influencia en este campo de estudio. Se concluye que existe una creciente investigación de carácter accesible y colaborativo, sobre todo en países hispanohablantes, así como la existencia de una recurrencia investigativa sobre la competencia digital del docente y el estudiante para la implementación efectiva del e-learning.<hr/>ABSTRACT Digital competence is one of the key competencies for lifelong learning. Moreover, with the health emergency of COVID-19, the study on this competence arouses interest due to its contribution to digital transformation and educational innovation. Given this, the objective of the study was to determine the status of the documents that relate digital competence and COVID-19. For this purpose, a bibliometric analysis of 308 research papers published in Scopus was conducted. It is found that the number of papers published in 2021 is multiplied by 3.3 times compared to 2020. Likewise, the journal Sustainability presents the highest number of publications on this field of study; Spain is the country with the highest scientific production and specifically the University of Seville is the institution with the highest number of publications. With respect to country co-authorships, it is found that Spain has the greatest influence in this field of study. It is concluded that there is growing research of an accessible and collaborative nature, especially in Spanish-speaking countries, as well as the existence of a recurrence of research on the digital competence of teachers and students for the effective implementation of e-learning. <![CDATA[Intervenciones cognitivo conductuales en adolescentes con TDAH: revisión sistemática]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH), es el trastorno de neurodesarrollo más frecuente en un contexto clínico que inicia en la infancia y prevalece en la adolescencia, con importante impacto funcional, personal y social; por lo que, también se han incrementado los estudios que lo abordan, incluyendo intervenciones psicológicas, entre las cuales se encuentra el modelo cognitivo conductual. El objetivo del artículo es revisar las investigaciones psicológicas que abordan el enfoque cognitivo conductual realizadas en adolescentes con TDAH para conocer la metodología y técnicas empleadas en los últimos 10 años. Se realizó la compilación de la información de artículos de la literatura nacional e internacional sobre las intervenciones en adolescentes con TDAH, en población entre 12 a 19 años. Se identificaron artículos del 2012 al 2021, en diversos buscadores como Medline/ PubMed, Scopus, SciELO, Google académico y biblioteca Virtual de Salud. Se identificaron 378 artículos, y al aplicar criterios de inclusión se seleccionaron 15. En todos los artículos participaron adolescentes con TDAH en tratamiento cognitivo conductual. Se encontró que existen pocos tratamientos en adolescentes en comparación con los realizados en población infantil, por lo que se requiere que profesionales de la salud adapten tratamientos específicos a necesidades de la población. Se recomienda por su efectividad, incluir los tratamientos cognitivo conductuales en el TDAH, incluyendo las funciones ejecutivas y la participación de padres y maestros.<hr/>ABSTRACT Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most frequent neurodevelopmental disorder in a clinical context that begins in childhood and prevails in adolescence, with significant functional, personal, and social impact; Therefore, the studies that address it have also increased, including psychological interventions, among which is the cognitive behavioral model. The objective of the article is to review the psychological research that addresses the cognitive behavioral approach carried out in adolescents with ADHD to know the methodology and techniques used in the last 10 years. Information was compiled from articles in the national and international literature on interventions in adolescents with ADHD, in the population between 12 and 19 years of age. Articles from 2012 to 2021 were identified in various search engines such as Medline/PubMed, Scopus, SciELO, Google Scholar, and the Virtual Health Library. A total of 378 articles were identified, and 15 were selected by applying inclusion criteria. All the articles involved adolescents with ADHD undergoing cognitive behavioral treatment. It was found that there are few treatments in adolescents compared to those carried out in children, so health professionals are required to adapt specific treatments to the needs of the population. Due to its effectiveness, it is recommended to include cognitive behavioral treatments in ADHD, including executive functions and the participation of parents and teachers. <![CDATA[Análisis del estado actual del sistema de educación pedagógica profesional superior en la República Kirguisa: problemas y soluciones propuestas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The purpose of the article was to analyze the current state of the education system in Kyrgyzstan and identify the underlying problems and propose solutions. In the course of the study, authors used general scientific methods, including the principle of objectivity and consistency, as well as theoretical and historical analysis. Authors have analyzed legislation and scientific literature, compared international approaches to solving the problem. The modern vocational higher education system in Kyrgyz Republic is striving to solve problems of modern education system development. Authors conclude that the competencies in the field of pedagogical activity of subject teachers are very different and do not correlate with the professional standard of a teacher either in quantity or in quality, prescribed in the SES HVE for the subject education. Therefore, at the moment, it is important to develop a plan for the development of state standards for higher education.<hr/>RESUMEN El propósito del artículo fue analizar el estado actual del sistema educativo en Kirguistán e identificar los problemas subyacentes y proponer soluciones. En el curso del estudio, los autores utilizaron métodos científicos generales, incluido el principio de objetividad y consistencia, así como el análisis teórico e histórico. Los autores han analizado la legislación y la literatura científica, compararon los enfoques internacionales para resolver el problema. El sistema moderno de educación superior vocacional en la República Kirguisa se esfuerza por resolver los problemas del desarrollo del sistema educativo moderno. Los autores concluyen que las competencias en el campo de la actividad pedagógica de los docentes de la asignatura son muy diferentes y no se correlacionan con el estándar profesional de un docente ni en cantidad ni en calidad, prescrito en el SES HVE para la enseñanza de la asignatura. Por lo tanto, en este momento, es importante desarrollar un plan para el desarrollo de estándares estatales para la educación superior. <![CDATA[Competencias profesionales del docente de ingeniería]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100041&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del estudio fue diagnosticar el estado actual de las competencias profesionales del docente de ingeniería y analizar aspectos relevantes para su desarrollo, desde la perspectiva de docentes, estudiantes, egresados e informantes clave. Se desplegó una metodología con enfoque mixto, diseño concurrente, utilizando el cuestionario en la fase cuantitativa y la entrevista en la fase cualitativa. Para el análisis de la data cuantitativa se utilizó el SPSS versión 25 y para el análisis de contenido se utilizó el software Atlas.ti versión 8.0; los hallazgos demostraron que el docente se califica alto en más del 90% en todas las competencias, por su parte los alumnos califican alto solo la competencia participativa y metodológica pero menos en la técnica-cognitiva y social, incluso su puntuación máxima es menor que los docentes, y los egresados califican medio-alto en social y participativa, menos en técnica-cognitiva y metodológica. Se encontraron cuatro macro categorías emergentes, conciencia profesional, teoría y tecnología, colaboración social y metodología. Se concluye revelando tres meta-competencias: 1.- binomio teoría - tecnología, 2.- trabajo colaborativo gestionado según el contexto, 3.- gestión de recursos y formación continua para brindar calidad, que se establecen como núcleos dinamizadores de la competencia profesional del docente de ingeniería.<hr/>ABSTRACT The objective of the study was to diagnose the current state of the professional competencies of engineering teachers and to analyze relevant aspects for their development, from the perspective of teachers, students, graduates, and key informants. A methodology with a mixed approach, concurrent design, was deployed, using the questionnaire in the quantitative phase and the interview in the qualitative phase. For the analysis of the quantitative data, SPSS version 25 was used and for the content analysis, Atlas.ti version 8.0 software was used; the findings showed that the teacher scored high in more than 90% in all competencies, while the students scored high only in the participatory and methodological competencies but less in the technical-cognitive and social competencies, even their maximum score was lower than that of the teachers, and the graduates scored medium-high in social and participatory, less in technical-cognitive and methodological competencies. Four emerging macro categories were found, professional awareness, theory and technology, social collaboration, and methodology. It is concluded by revealing three meta-competences: 1.- theory-technology binomial, 2.- collaborative work managed according to the context, 3.- resource management and continuous training to provide quality, which are established as dynamic cores of the professional competence of the engineering teacher. <![CDATA[La formación filosófica de estudiantes de medicina en escenarios de la educación en el trabajo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El plan de estudios de Filosofía en la Educación Médica Superior se propone dotar a los alumnos de una concepción científica del mundo, dialéctica, de forma tal que, en el tratamiento de esta asignatura, se contribuya al logro de los modos de actuación de un Médico General, ratificándose la educación en el trabajo como el principio fundamental de la formación médica en Cuba. El actual reto de la formación filosófica de los estudiantes de medicina ha determinado la siguiente interrogante: ¿Cuál será la contribución de la vinculación con los escenarios de la educación en el trabajo a la formación filosófica de los estudiantes de medicina? Para ello se ha pretendido diseñar una estrategia para contribuir a la formación filosófica de los estudiantes de medicina en su vinculación con los escenarios de la educación en el trabajo. Los resultados obtenidos demostraron una elevación de la comprensión de los contenidos de la asignatura de Filosofía y su implementación en la práctica médica, el desarrollo de habilidades, aumento de su motivación y satisfacción por su formación filosófica y una mejor valoración de los acontecimientos de la realidad cubana y mundial actual.<hr/>ABSTRACT The curriculum of Marxist Philosophy in Higher Medical Education aims to provide students with a scientific, dialectical materialist conception of the world, in such a way that, in the treatment of this subject, it contributes to the achievement of the modes of action of a General Physician, ratifying education at work as the fundamental principle of medical training in Cuba. In the present circumstance and facing the challenges of the 2030 agenda, precepts are exposed such as that "the design of subjects and disciplines must be innovative in its form and content, and that it leads to an interdisciplinary and transdisciplinary character in training". The current challenge of the philosophical training of medical students has determined the following scientific problem: What will be the contribution of the link with the scenarios of education at work to the philosophical training of medical students? The objective is to design a strategy to contribute to the philosophical training of medical students in their connection with the scenarios of education at work. The obtained results show an increase in the understanding of the contents of the Philosophy subject and its implementation in medical practice, the development of skills, an increase in their motivation and satisfaction with their philosophical training and a better assessment of the events of reality. Cuban and curren World. <![CDATA[La formación del licenciado en enfermería; algunas reflexiones sobre métodos activos de enseñanza]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100064&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La sociedad contemporánea requiere la formación de profesionales pertinentes con las demandas sociales, para el caso de las profesiones de Licenciatura en Enfermería cobra mayor importancia tal exigencia con el propósito de que ellos resuelvan los problemas del desempeño profesional con calidad y responsabilidad social, ello demanda esfuerzos sistemáticos que posibiliten el perfeccionamiento de los procesos formativos en las instituciones de educación superior encargadas de formarlos para el ejercicio profesional. El estudio de las complejidades de la formación profesional conduce a reflexionar sobre los métodos de enseñanza que en la actualidad se utilizan para la mejora de la formación de estos profesionales, lo que posibilita la solución de problemas y contribuye al protagonismo de docentes y estudiantes en la orientación del proceso de formación profesional en la actualidad. El objetivo del presente trabajo es reflexionar sobre la necesidad de utilizar métodos activos en la formación del Licenciado en Enfermería. En ello radica la importancia de sistematizar algunas experiencias de la bibliografía científica consultada con el fin de contribuir a los cambios en la formación del estudiante de enfermería como alternativa para un aprendizaje más acorde con el contexto en el que se desempeñaran cuando egresen de la educación superior.<hr/>ABSTRACT The contemporary society requires the formation of pertinent professionals with the social demands, in the case of the profession of the Program of Nursing takes more importance with such a demand solving the problems of the professional acting with quality and social responsibility, it demands a systematic effort to facilitate the improvement of the formative processes in the institutions of higher education for the professional exercise. The study of the complexities of the professional formation leads to meditate on the teaching methods that at the present time are used for the improvement of the formation of these professionals, what facilitates the solution of problems and it contributes to the protagonism of faculty and students in the orientation of the process of professional formation at the present time. The objective of the present work is to meditate about the necessity of using active methods in the graduate's formation in Nursing. Its importance lies on systematizing some experiences of the scientific bibliography consulted with the purpose of contributing to the changes in the Nursing student's formation like an alternative for an agreement in learning with the context in which they have to act when they graduate. <![CDATA[Gestión educativa del perfil de egreso de la educación básica peruana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100075&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del artículo es caracterizar la gestión educativa del perfil de egreso de la Educación Básica del Perú a través del Currículo Nacional del año 2016. Los perfiles de egreso de la educación básica peruana son once y tienen como propósito la formación integral de los estudiantes y puedan convertirse en el soporte para la solución de problemas en la vida cotidiana del estudiante. Al egresar de la educación básica el alumno peruano debe afirmar su identidad como persona, ejercer su ciudadanía, cuidar su cuerpo, poseer conocimientos científicos, tener iniciativa emprendedora; para ello debe haber desarrollado ciertas competencias plasmadas en el Currículo Nacional y haber construido su aprendizaje consciente y eficientemente. La experiencia viva del desarrollo de competencias en la escuela es la herramienta fundamental para el logro de los perfiles de egreso. La metodología empleada fue la consulta bibliográfica y el análisis del documental. La caracterización permitió comprender la organización de los perfiles de egreso en la educación básica peruana.<hr/>ABSTRACT The objective of the article is to characterize the educational management of the graduation profile of the Basic Education of Peru through the National Curriculum of the year 2016. The graduation profiles of the Peruvian basic education are eleven and have as their purpose the integral formation of students and can become the support for the solution of problems in the student's daily life. Upon graduating from basic education, the Peruvian student must affirm his identity as a person, exercise his citizenship, take care of his body, possess scientific knowledge, have entrepreneurial initiative; To do this, they must have developed certain skills reflected in the National Curriculum and have built their learning consciously and efficiently. The live experience of developing skills at school is the fundamental tool for achieving graduation profiles. The methodology used was the bibliographic consultation and the analysis of the documentary. The characterization allowed us to understand the organization of graduation profiles in Peruvian basic education. <![CDATA[Calidad del servicio en organizaciones proveedoras de internet desde la perspectiva de estudiantes de los diferentes niveles educativos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100083&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la literatura están disponibles modelos orientados a la calidad del servicio en la organización y de manera concreta para proveedores de servicios de internet. En el presente trabajo, se ejecutó el análisis de la influencia sobre la satisfacción del cliente (SCL) de las variables: infraestructura y cobertura de red (ICR), servicio al cliente e información (SCI), organización (ORG), seguridad (SEG). El estudio de corte cuantitativo fue ejecutado para un proveedor en particular de servicios de internet; para el efecto se aplicaron 100 encuestas a clientes usuarios de los servicios de internet, de los diferentes niveles de educación, como son primaria, secundaria, universidad, maestría o PhD. Las relaciones propuestas conforman los caminos de un modelo matemático, que es analizado bajo ecuaciones estructurales con la técnica de mínimos cuadrados parciales (PLS). Al final los resultados indicaron que la infraestructura y cobertura de red es el factor más importante que influye positivamente sobre la satisfacción de los clientes, seguido del servicio al cliente e información proporcionada y la seguridad. En cambio, la imagen y reputación que pueda tener la organización no influye en la satisfacción del cliente.<hr/>ABSTRACT Models oriented to service quality in the organization and specifically for Internet service providers are available in the literature. In the present work, an analysis of the influence on customer satisfaction (SCL) of the variables: infrastructure and network coverage (ICR), customer service and information (SCI), organization (ORG), and security (SEG) was carried out. The quantitative study was carried out for a particular Internet service provider; for this purpose, 100 surveys were applied to customers using Internet services at different levels of education, such as primary, secondary, university, master's or PhD. The proposed relationships form the paths of a mathematical model, which is analyzed under structural equations with the partial least squares (PLS) technique. In the end, the results indicated that network infrastructure and coverage is the most important factor that positively influences customer satisfaction, followed by customer service and information provided and security. On the other hand, the image and reputation of the organization does not influence customer satisfaction. <![CDATA[Revisión sistemática de las intervenciones psicoterapéuticas en niños y adolescentes con psicosis de educación general básica y bachillerato]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100092&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La psicosis precoz es la pérdida de contacto con la realidad en personas menores de 18 años de edad. El principal abordaje terapéutico es la utilización de fármacos, siendo el tratamiento psicoterapéutico fundamental en el manejo de los síntomas y restructuración cognitiva. Se realizó una revisión sistemática utilizando el método PRISMA, en las bases de datos Scopus, Web of Science y Pubmed; fueron incluidos los artículos de revisión y de ensayos controlados aleatorios. Las intervenciones psicoterapéuticas con mayor eficacia son: la Terapia Cognitivo Conductual, con beneficio en la modificación de las conductas desadaptativas y las distorsiones cognitivas, la Terapia de Rehabilitación Cognitiva en la regulación de las funciones ejecutivas y las Intervenciones Familiares Sistémicas para mejorar las habilidades psicosociales. Se enfatiza que el proceso psicoterapéutico a temprana edad muestra mejores resultados debido a la neuroplasticidad del paciente. La mayor parte de las intervenciones psicoterapéuticas trabajan en el déficit neurológico, de todos los abordajes revisados, en el presente trabajo, demuestran que la de mayor eficacia es la Terapia Cognitivo Conductual y las Terapias de Rehabilitación Cognitiva ya que se centran en trabajar en el deterioro cognitivo. La cognición es un predictor importante para la convivencia en la sociedad, por lo tanto, resulta significativo emplear intervenciones psicoterapéuticas que demuestren disminución de los síntomas y se les entrene en la inserción social.<hr/>ABSTRACT Early psychosis is the loss of contact with reality in people under 18 years of age. The main therapeutic approach is the use of drugs, being the psychotherapeutic treatment fundamental in the management of symptoms and cognitive restructuring. A systematic review was conducted using the PRISMA method, in the Scopus, Web of Science and Pubmed databases; review articles and randomized controlled trials were included. The psychotherapeutic interventions with greater efficacy are: Cognitive Behavioral Therapy, with benefit in the modification of maladaptive behaviors and cognitive distortions, Cognitive Rehabilitation Therapy in the regulation of executive functions and Systemic Family Interventions to improve psychosocial skills. It is emphasized that the psychotherapeutic process at an early age shows better results due to the neuroplasticity of the patient. Most of the psychotherapeutic interventions work on the neurological deficit, of all the approaches reviewed, in the present work, show that the most effective is Cognitive Behavioral Therapy and Cognitive Rehabilitation Therapies since they focus on working on cognitive impairment. Cognition is an important predictor for coexistence in society, therefore, it is significant to use psychotherapeutic interventions that show a decrease in symptoms and train them in social insertion. <![CDATA[Condiciones y oportunidades del aprendizaje por asignaturas en las universidades y su impacto en la competencia lingüística de los estudiantes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100107&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Proceeding from the idea that the subject-based content of disciplines has to be taught and learned in close relationship with other disciplines, the study examines the problems, conditions, and opportunities of subject-based learning with consideration of linguistic specifics. The development of professional language is the primary task of all academic disciplines. Linguistic competence grows in conjunction with the study of professional subjects. Therefore, language training has to be designed consecutively with consideration of the subject content focused on the knowledge of a foreign language. This contributes to the conscious use of language as a medium of competence improvement in vocational education. Of importance is the teacher's reliance on the foundation of language learning processes, the didactics of language development, and methodological possibilities. The paper is devoted to the problem of students' choice of a language to study in the context of subject-based content, language competence and culture, and the functions of language in the relevant context.<hr/>RESUMEN Partiendo de la idea de que el contenido basado en materias de las disciplinas debe enseñarse y aprenderse en estrecha relación con otras disciplinas, el estudio examina los problemas, las condiciones y las oportunidades del aprendizaje basado en materias teniendo en cuenta las especificidades lingüísticas. El desarrollo del lenguaje profesional es la tarea principal de todas las disciplinas académicas. La competencia lingüística crece en conjunto con el estudio de materias profesionales. Por tanto, la formación en idiomas tiene que diseñarse de forma consecutiva teniendo en cuenta los contenidos de la asignatura centrados en el conocimiento de una lengua extranjera. Esto contribuye al uso consciente de la lengua como medio de mejora de las competencias en la formación profesional. De importancia es la confianza del maestro en la base de los procesos de aprendizaje del idioma, la didáctica del desarrollo del idioma y las posibilidades metodológicas. El artículo está dedicado al problema de la elección de un idioma para estudiar por parte de los estudiantes en el contexto del contenido basado en la materia, la competencia lingüística y la cultura, y las funciones del idioma en el contexto relevante. <![CDATA[Formación científica e internacionalización: experiencia del instituto de farmacia y alimentos. Universidad de la Habana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100112&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El profesor universitario, además de transmitir conocimientos, debe participar y promover la investigación científica, indicador muy utilizado para el reconocimiento de las universidades. De igual forma, los vínculos exógenos y con su entorno desempeñan un rol importante en la formación profesional y científica. El presente estudio ofrece un análisis retrospectivo de la formación científica (2011-2020) e internacionalización (2013-2020) del claustro del Instituto de Farmacia y Alimentos. Se demuestra que la titulación del claustro, con predominio de doctores, ha contribuido a la publicación de los resultados, entre un 30 y 40 % de artículos en los grupos 1 y 2, respectivamente. A pesar del reconocimiento del claustro, nacional e internacional, se hace necesario trazar nuevas estrategias que favorezcan la producción científica de cada investigador/profesor con la calidad y rigor que demandan las ciencias biomédicas y alimentarias. La contribución a la formación de extranjeros en pregrado y en maestrías, ha sido mayor en la especialidad de Farmacia, mientras que ha prevalecido la formación de doctores en Alimentos. La movilidad académica y participación en becas ha sido variable influenciado por la situación internacional. La documentación elaborada para el proceso de internacionalización permitirá normalizar la actividad y lograr un mayor control del proceso.<hr/>ABSTRACT The university professor, in addition to transmitting knowledge, must participate and promote scientific research. This indicator is widely used for the recognition of universities. Similarly, alliances within and outside the institute (and country) are important players in professional and scientific training. This study offers a retrospective analysis of the scientific training (2011-2020) and internationalization (2013-2020) of the faculty members of the Institute of Pharmacy and Food Sciences. It is shown that the predominance of professionals with a PhD title has contributed to the publication of the results. Between a 30 and 40% of articles are found in groups 1 and 2, respectively. Despite the national and international recognition received, it is necessary new strategies to improve the scientific production of each researcher/professor, in correspondence with the requirements demanded by biomedical and food sciences. Regarding international students, training through undergraduate and master's courses has been greater in Pharmacy, while the graduation of doctors in Food Sciences has prevailed. Academic mobility and scholarships records has been variable and influenced by the international situation. The documentation prepared for the internationalization process will facilitate the activity with a better control of the process. <![CDATA[Alternativa didáctica para el desarrollo del pensamiento científico en asignaturas pedagógicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100121&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El proceso de enseñanza aprendizaje (PEA) moderno en Cuba es creado intencionalmente para provocar desarrollo intelectual y moral. El trabajo pretende socializar uno de los resultados obtenidos por el proyecto “Desarrollo del pensamiento científico en el estudiantado universitario” que realiza el Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila. Se explica cómo a partir del estudio de teorías sobre pensamiento crítico y científico, posiciones teórico metodológicas precedentes sobre las funciones didácticas y los eslabones del PEA y del accionar pedagógico de los autores se ha construido una propuesta de funciones didácticas para la enseñanza de asignaturas pedagógicas caracterizada por privilegiar la unidad del PEA con el resto de la vida, como vía para retar a la personalidad del aprendiz y fomentar el desarrollo de su pensamiento, de su independencia y su responsabilidad social, manteniendo total apego a la teoría materialista dialéctica del conocimiento. La idea que se expone consta con el aval de la práctica en que se aplica y desde la cual se ha configurado.<hr/>ABSTRACT The modern teaching-learning process (PEA) in Cuba is intentionally created to provoke intellectual and moral development. The work aims to socialize one of the results obtained by the project "Development of scientific thinking in university students" carried out by the Center for Educational Studies of the University of Ciego de Ávila. It is explained how from the study of theories on critical and scientific thinking, previous methodological theoretical positions on the didactic functions and the links of the PEA and the pedagogical actions of the authors, a proposal of didactic functions for the teaching of pedagogical subjects characterized by for favoring the unity of the PEA with the rest of life, as a way to challenge the learner's personality and encourage the development of their thinking, their independence and their social responsibility, maintaining total adherence to the dialectical materialist theory of knowledge. The idea that is exposed has the endorsement of the practice in which it is applied and from which it has been configured. <![CDATA[La exclusión social en la escuela rural de Lambayeque, una perspectiva de la chakana pregunta]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100134&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Esta investigación expone el contexto social de la escuela rural y las limitaciones que sufre constantemente. La perspectiva de este artículo tiene como objetivo analizar las prácticas éticas en el desarrollo de los derechos y las necesidades educativas de los escolares de la escuela rural. El problema identificado a partir del caso Pativilca refleja que la escuela rural tiene problemas centrados en el desempeño de profesionales que laboran en la dependencia del Ministerio de Educación. Los requerimientos de la escuela rural sitúan la necesidad social imperativa para el sistema educativo peruano. Se evidencian distintos factores que influyen negativamente y generan la decadencia y el empobrecimiento de la escuela rural en Lambayeque (Perú). La metodología empleada es la Chakana pregunta, la que permite el planteamiento de nueve preguntas, de las cuales se ha seleccionado tres (nivel diagonal), que representan el desarrollo analítico del contenido del artículo. Se ha utilizado nueve testimonios mediante la entrevista no estructurada. La Chakana pregunta desarrolla el pensamiento crítico caracterizando la realidad social de la escuela rural y ha sido evidente el desarrollo del razonamiento deductivo, porque el contenido ha girado en torno a tres preguntas en base a la experiencia personal del autor del caso Pativilca.<hr/>ABSTRACT This research revealed the social context of rural schools and the constraints that they are constantly facing. The perspective of this article aims to analyze ethical practices in the development of the rights and educational needs of rural school students. The problem identified from the Pativilca case reflects that rural school has problems focused on the performance of professionals working in the Ministry of Education. The requirements of the rural school place the imperative social need for the Peruvian education system. Clearly, different factors have negatively influence and generate the decline and impoverishment of the rural school in Lambayeque (Peru). The methodology used is the Chakana question, which allows the formulation of nine questions, of which three have been selected (diagonal level), these represent the analytical development of the content of this article. Nine testimonies were used through the unstructured interview. The Chakana question develops critical thinking characterizing the social reality of rural school and has been evident the development of deductive reasoning, because the content has revolved around three questions based on the personal experience of the author of Pativilca case. <![CDATA[Competencia digital docente y tecnologías de información y comunicaciones en profesores universitarios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100146&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre la competencia digital docente y tecnologías de información y comunicaciones en profesores universitarios. Se desarrolló bajo el enfoque cuantitativo, con diseño no experimental, de tipo básica y nivel correlacional. La población fue de 128 docentes de una universidad privada de Perú, la población por ser pequeña y accesible se tomaron en cuenta los 128 docentes como muestra, por tanto, el muestreo fue censal. La técnica para recoger los datos fue la encuesta y el instrumento el cuestionario, los cuales fueron validados por juicio de expertos, la confiabilidad se estableció con el coeficiente Alfa de Cronbach a través de una prueba piloto a una muestra con características similares. Los resultados mostraron que ambas variables alcanzaron el nivel en proceso con el 63% en competencia digital docente y 70% en TIC. Concluyendo que hay relación directa alta entre ambas variables, demostrada con Rho = 0.764 y p-valor = 0.000 &lt; 0.05, es decir, al incrementar el nivel de competencia digital docente aumentará el nivel de tecnologías de información y comunicación en docentes universitarios.<hr/>ABSTRACT This study aimed to determine the relationship between digital teaching competence and information and communication technologies in university professors. It was developed under the quantitative approach, with a non-experimental design, basic type and correlational level. The population was 128 teachers from a private university in Peru, the population being small and accessible, the 128 teachers were taken into account as a sample, therefore, the sampling was census. The technique to collect the data was the survey and the instrument the questionnaire, which were validated by expert judgment, reliability was established with the Cronbach's Alpha coefficient through a pilot test on a sample with similar characteristics. The results showed that both variables reached the level in process with 63% in teaching digital competence and 70% in ICT. Concluding that there is a high direct relationship between both variables, demonstrated with Rho = 0.764 and p-value = 0.000 &lt; 0.05, that is, by increasing the level of digital teaching competence, the level of information and communication technologies in university teachers will increase. <![CDATA[Educación empresarial: análisis del caos, complejidad e incertidumbre para el tratamiento de los movimientos bursátiles]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100157&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio del comportamiento de las empresas que cotizan en la bolsa de valores, refleja que los procesos de toma de decisiones sean considerados de la forma más meticulosa posible. La globalización y donde las gestiones de los mercados de capitales no permiten reglas fijas establecidas producen caos, complejidad e incertidumbre. En este trabajo se pretende construir un modelo predictivo que no se limite única y exclusivamente al corto plazo, sino que se extienda al mediano y largo plazo aplicando la educación empresarial en la teoría del caos y la incertidumbre, que permitan establecer un cierto orden dentro del gran desorden (entropía) reinante en el sector con el fin de inferir hacia qué dirección se pueden mover los valores de cotización de acciones en empresas. La metodología se inscribe dentro de los diseños de campo, situado en las no experimentales causales, porque permite establecer una interacción entre los objetivos y la realidad de la situación de campo a observar y recolectar los datos directamente de la realidad. Los resultados logran incorporar criterios múltiples para tomar decisiones y atrapar valores múltiples que sirven para evaluar posibilidades en el comportamiento de las cotizaciones de acciones y permite aportaciones en la construcción de modelos dinámicos que hacen inferencias para la determinación de tendencias y comportamientos de variables económicas.<hr/>ABSTRACT The study of the behavior of companies listed on the stock exchange, reflects that the decision-making processes are considered as meticulously as possible. Globalization and where the management of capital markets do not allow established fixed rules produce chaos, complexity and uncertainty. The purpose of this work is to build a predictive model that is not limited solely and exclusively to the short term, but extends to the medium and long term by applying business education in the theory of chaos and uncertainty, which allows establishing a certain order within the great disorder (entropy) prevailing in the sector in order to infer in which direction the stock market values of companies may move. The methodology is inscribed within the field designs, located in the non-experimental causal ones, because it allows establishing an interaction between the objectives and the reality of the field situation to be observed and collecting data directly from reality. The results manage to incorporate multiple criteria to make decisions and catch multiple values that serve to evaluate possibilities in the behavior of stock prices and allow contributions in the construction of dynamic models that make inferences for the determination of trends and behaviors of economic variables. <![CDATA[La preparación a la familia de niños con trastornos por déficit de atención e hiperactividad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100165&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación aborda una problemática referida al proceso de orientación a familias de niños con Trastornos por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Mediante un diagnóstico inicial se determinaron las necesidades y potencialidades de la muestra, asumiéndose el criterio del enfoque integral de los métodos y técnicas de la investigación científica, empleando métodos del nivel teórico como: analítico- sintético, inductivo- deductivo, histórico-lógico, modelación, y el sistémico-estructural, del nivel empírico: la observación, la entrevista, la escala para evaluar el funcionamiento familiar (FF-SIL), la revisión de documentos y se utilizó el método de criterio de especialistas, así como la aplicación del cálculo porcentual para describir los resultados. Se propone una estrategia de preparación a la familia para el manejo educativo de niños con (TDAH), la cual se estructuró en tres etapas, concretadas en la ejecución de diversas acciones específicas, intencionales y consecuentes, diseñadas en ciclos de talleres y audiovisuales propiciando la reflexión, la interpretación y la sistematización vinculando la teoría y la práctica. Las consultas a especialistas y los talleres de socialización acreditaron la calidad y pertinencia de la propuesta.<hr/>ABSTRACT The investigation addresses a problematic related to the process of orientation to families of children with déficit in attention an hyperactivity disorders(TDAH). Through an initial diagnosis the needs and potentialities of the sample were determined, assuming the criterion of the integral approach of the methods and techniques of scientific research,using methods of the theoretical level such as :analytical-synthetic, inductive- deductive, historical- logical, modeling and the structural systemic, of the empirical level: observation, interview, scale to evaluate family functioning(FF-SIL), document review and the method of consulting specialists, as well as, the application of the percentage calculation to describe the results. A family preparation strategy for the educational management of children with (TDAH) is proposed, which was structured in three stages, concretized in the execution of various specific actions,intentional and consequent, designed in cycles of workshops and audiovisuals promoting reflection, interpretation and systematization linking theory and practice. Consulting specialists and socialization workshops confirmed the quality and relevance of the proposal. <![CDATA[Efecto de la discusión en línea como forma de organización del aprendizaje en las habilidades de comunicación de los estudiantes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100172&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The introduction of distance learning may diminish opportunities for the development of communicative competence and skills of applied psychology students as their important professional quality. The study examines online discussion as a form of organization of learning and a means to improve the communication skills of applied psychology students in distance learning. A method of organization and conduct of online discussions is presented. The paper defines the types of discussions, their structure and conditions of success, and the order of constructing the statements of participants in the discussion. As part of the experimental section of the study, methodological tools for assessing the level of students' communication skills are selected and the initial level of students' skills is established. The authors develop a model for organizing online discussions with the Parlay app and conduct an experimental study on the use of the discussion method in distance learning. The authors conclude that the application of online discussions in distance learning will improve the communication skills of applied psychology students.<hr/>RESUMEN La introducción del aprendizaje a distancia puede disminuir las oportunidades para el desarrollo de competencias y habilidades comunicativas de los estudiantes de psicología aplicada como su importante cualidad profesional. El estudio examina la discusión en línea como una forma de organización del aprendizaje y un medio para mejorar las habilidades de comunicación de los estudiantes de psicología aplicada en la educación a distancia. Se presenta un método de organización y realización de debates en línea. El documento define los tipos de discusiones, su estructura y condiciones de éxito, y el orden de construcción de las declaraciones de los participantes en la discusión. Como parte de la parte experimental del estudio, se seleccionan herramientas metodológicas para evaluar el nivel de habilidades comunicativas de los estudiantes y se establece el nivel inicial de habilidades de los estudiantes. Los autores desarrollan un modelo para organizar discusiones en línea con la aplicación Parlay y realizan un estudio experimental sobre el uso del método de discusión en el aprendizaje a distancia. Los autores concluyen que la aplicación de debates en línea en la educación a distancia mejorará las habilidades comunicativas de los estudiantes de psicología aplicada. <![CDATA[Motivaciones y segmentación del ecoturismo como estrategia para fomentar la educación ambiental en áreas protegidas marino costeras]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100178&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación ambiental aumenta la concienciación y el conocimiento de los ciudadanos sobre el ecoturismo, que es un tipo de turismo que se relaciona con la naturaleza y otras actividades. Además, tiene varios segmentos con diferentes motivaciones. Este estudio tuvo como objetivo: 1 Identificar las motivaciones en el ecoturismo. 2 Analizar los diferentes segmentos en el ecoturismo. Para ello, se realizó un estudio cuantitativo mediante una muestra in situ en dos áreas protegidas: La Reserva de Producción de Fauna Puntilla de Santa Elena y el Refugio de vida silvestre Manglares el Morro. Se utilizó como técnicas estadísticas al análisis factorial y al método de agrupamiento k medias. Se obtuvieron seis factores motivacionales: el autodesarrollo y relaciones interpersonales, Construcción de relaciones personales, Escape y función defensiva del ego, Recompensarse, novedad, naturaleza. Además, se obtuvieron tres segmentos: múltiples motivos, recompensarse y escape, y naturaleza. Este estudio servirá para que las instituciones relacionadas al turismo puedan elaborar estrategias que mejoren la experiencia de los turistas fundamentados en Educación Ambiental.<hr/>ABSTRACT Environmental education increases citizens' awareness and knowledge about ecotourism, which is a type of tourism that relates to nature and other activities. In addition, it has several segments with different motivations. This study aimed to: 1 Identify the motivations in ecotourism. 2 Analyze the different segments in ecotourism. To this end, a quantitative study was conducted through an in situ sample in two protected areas: the Puntilla de Santa Elena Fauna Production Reserve and the Manglares el Morro Wildlife Refuge. The statistical techniques used were factor analysis and the k-means grouping method. Six motivational factors were obtained: self-development and interpersonal relationships, construction of personal relationships, escape and defensive ego function, rewarding oneself, novelty, nature. In addition, three segments were obtained: multiple motives, reward and escape, and nature. This study will help tourism-related institutions to develop strategies to improve the experience of tourists based on Environmental Education. <![CDATA[Fake news, un recurso en la formación del profesorado de educación primaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100186&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este trabajo se presenta la fundamentación y diseño de un Proyecto de Innovación Docente que tiene por objetivo desarrollar habilidades relacionadas con el pensamiento crítico y la competencia digital en estudiantes del Grado en Maestro de Educación Primaria. Para ello se utilizan las denominadas fake news o noticias falsas como recurso con el que trabajar con las y los futuros docentes como transmisores de conocimiento capaces de entender la información disponible. El conocimiento del alumnado recogido en una batería de preguntas preparada ad-hoc, revela que, aunque el estudiantado en su mayoría sabe qué es una noticia falsa, un porcentaje muy alto se ha creído noticias falsas, ya que no utilizan ningún método para comprobar la información recibida ni dan importancia a las fuentes. Asimismo, el alumnado indica que no tiene suficiente pensamiento crítico para discernir entre noticias reales y falsas y que ha contribuido a su propagación. En base a estas conclusiones, se detalla el objetivo del proyecto, la planificación, los materiales necesarios, las actividades preparadas y la descripción para su desarrollo. Se trata de un proyecto enmarcado en el ámbito de la educación por competencias que se puede extrapolar a otros niveles educativos o países.<hr/>ABSTRACT This paper presents the rationale and design of a Teaching Innovation Project that aims to develop skills related to critical thinking and digital competence in students of the university degree of teachers in primary education. For this purpose, the so-called fake news is used as a resource to work with future teachers as transmitters of knowledge capable of understanding the available information. The students' knowledge collected in a battery of questions prepared ad-hoc, reveals that, although most of them know what fake news is, a very high percentage have believed fake news, since they do not use any method to check the information received nor give importance to the sources. Likewise, students indicate that they do not have enough critical thinking to discern between real and fake news and that they have contributed to its propagation. Based on these conclusions, the objective of the project, the planning, the necessary materials, the activities prepared and the description for its development are detailed. It is a project framed within the scope of education by competencies that can be extrapolated to other educational levels or countries. <![CDATA[La evaluación formativa: un proceso reflexivo y sistemático de la práctica docente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100196&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La evaluación con enfoque formativo, se presenta como una estrategia pedagógica que contribuye a la mejora de los aprendizajes en el estudiante, mientras que, al docente le permite tomar decisiones oportunas sobre los aprendizajes que más dificultan al educando; sin embargo, todavía no es muy aplicada al servicio educativo. Por tal razón, el objetivo para esta investigación de revisión literaria, fue desarrollar un análisis teórico, cualitativo y exhaustivo sobre la evaluación formativa como proceso reflexivo y sistemático de la práctica docente, ya que influye directamente en los aprendizajes del estudiante. El estudio se enmarcó dentro de una metodología de investigación bibliográfica como sistema de recojo de información, y el uso de los métodos analítico-sintético e interpretativo para el análisis documental. De acuerdo a las conclusiones se puede precisar que, la evaluación formativa como elemento fundamental en el marco curricular del enfoque por competencias, es un proceso sistemático que ayuda a recoger información valiosa para el docente que le facilite reflexionar sobre su propia práctica, mientras que, al estudiante y su familia les posibilita tomar conciencia de las dificultades y los progresos de sus aprendizajes.<hr/>ABSTRACT The assessment with formative approach is presented as a pedagogical strategy that contributes to the improvement of the student learning, while it allows teacher to take appropriate decisions regarding the learning that become more difficult for the students. However, this strategy is not widely applied to the educational service yet. For this reason, the purpose of this literature review research was to develop a theoretical, qualitative and exhaustive analysis on the formative assessment as a reflective and systematic process of the teaching practice, since it directly affects student learning. This study was developed under a bibliographic research methodology as an information collection system, and the interpretative and synthetic-analytic methods for the documentary analysis were used. In accordance with the conclusions, the formative assessment, as a fundamental element in the curricular framework of the skill-based approach, is a systematic process that helps teacher to collect valuable information for himself/herself to allow him/her to reflect on his/her own practice, while it allows the student and his/her family to become aware of the challenges and learning progress. <![CDATA[Emprendimiento femenino en estudiantes universitarios: una revisión de literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Aún existen asimetrías de género en el emprendimiento, lo que genera que el emprendimiento femenino sea menor al de los hombres, por lo que debe existir equidad y justicia de género que pueda implicar el actuar con coherencia en un entorno económico, político y cultural brindándoles a las mujeres las mismas oportunidades que a los hombres. Por ello en el presente artículo se pretendió caracterizar el emprendimiento femenino en estudiantes universitarias cómo respuesta a la pandemia del COVID 19, siendo el mismo de revisión bibliográfica en la que se consideró la esquematización PRISMA, mediante una búsqueda exhaustiva de artículos en las diversas bases de datos como Scopus, Science Direct, Scielo y Ebsco de los cuales se logró analizar a 20 artículos por lectura completa, siendo estos del año 2018 hasta el año 2022, con lo que se logró concluir que las mujeres tienden a emprender mayormente por necesidad, ya sea económica o por sentirse autorrealizadas y avanzar en su carrera profesional, o porque no se sienten satisfechos con sus trabajos, ya que su centro laboral no les permite ascender a un puesto con más alta jerarquía y prefieren pasar más tiempo con sus hijos.<hr/>ABSTRACT There are still gender asymmetries in entrepreneurship, which generates that female entrepreneurship is lower than that of men, so there must be equity and gender justice that may imply acting with coherence in an economic, political and cultural environment providing women with the same opportunities as men. For this reason, in the present article it was intended to characterize female entrepreneurship in university students as a response to the pandemic of COVID 19, being the same of bibliographic review in which the PRISMA schematization was considered, through an exhaustive search of articles in the various databases such as Scopus, Science Direct, Scielo and Ebsco of which it was possible to analyze 20 articles by complete reading, These were from 2018 to 2022, with which it was concluded that women tend to undertake mostly by necessity, either economic or to feel self-realized and advance in their careers, or because they are not satisfied with their jobs, since their workplace does not allow them to move up to a position with higher hierarchy and prefer to spend more time with their children. <![CDATA[Uso de la videoconferencia en el aprendizaje colaborativo de los estudiantes de una universidad peruana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100214&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo caracterizar el uso de la videoconferencia en el aprendizaje colaborativo de los estudiantes de una universidad peruana. Se desarrolló bajo el enfoque cuantitativo, con diseño no experimental, de tipo básica y nivel descriptivo. La población fue de 328 estudiantes del noveno y décimo ciclo de la Facultad de Humanidades, la muestra fue de 125 estudiantes elegidos por medio de un muestreo no probabilístico intencional o por conveniencia. La técnica para recoger los datos fue la encuesta y el instrumento el cuestionario, los cuales fueron validados por juicio de expertos, la fiabilidad se examinó con el coeficiente Alfa de Cronbach a través de una prueba piloto a una muestra con características similares. Los resultados revelan que la caracterización del uso de la videoconferencia en el aprendizaje colaborativo de los estudiantes de una universidad peruana permite precisar que la mayoría de los encuestados con 56% reportan un nivel moderado, seguido del 32% con un nivel alto y un 12% con un nivel bajo. Por lo que se considera que los docentes han tenido que recurrir a las novedosas tecnologías para llevar a cabo el proceso de enseñanza-aprendizaje.<hr/>ABSTRACT This study aimed to characterize the use of videoconferencing in collaborative learning by students at a Peruvian university. It was developed under the quantitative approach, with a non-experimental design, basic type and descriptive level. The population was 328 students of the ninth and tenth cycle of the Faculty of Humanities, the sample was 125 students chosen by means of intentional or convenience non-probabilistic sampling. The technique to collect the data was the survey and the instrument the questionnaire, which were validated by expert judgment, the reliability was examined with the Cronbach's Alpha coefficient through a pilot test on a sample with similar characteristics. The results reveal that the characterization of the use of videoconference in the collaborative learning of the students of a Peruvian university allows specifying that the majority of the respondents with 56% report a moderate level, followed by 32% with a high level and 12% with a low level. Therefore, it is considered that teachers have had to resort to new technologies to carry out the teaching-learning process. <![CDATA[Decisiones creativas en la digitalización de instalaciones recreativas en el curso de educación de especialistas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The purpose of the work is to identify creative decisions in the field of digital education in development of recreational facilities. Methods: During the research, methods of analysis, synthesis, comparison were applied, elements of system-structural and descriptive methods were used. The paper considers the main educational digital decisions for the hospitality industry. A conceptual model for the use of information and communication technologies in the recreational industry is proposed. The impact of employee education on the development of recreational facilities is identified, taking into account the problems. At the present stage of the hospitality industry development, it is no longer enough to simply provide a service to best meet the needs of guests. Maintaining competitive advantage is only possible by offering a unique product, high quality service, providing an exceptional experience to consumers and using digital technologies both to improve the quality of services provided, and to reduce costs and monitor indicators. The study of the application of creative decisions in the field of digitalization of recreational facilities indicates high prospects for their use to attract new visitors, increase customer loyalty and increase the value of the proposal for generating income.<hr/>RESUMEN El propósito del trabajo es identificar decisiones creativas en el campo de la educación digital en el desarrollo de instalaciones recreativas. Durante la investigación se aplicaron métodos de análisis, síntesis, comparación, elementos del sistema estructural y métodos descriptivos. El artículo considera las principales decisiones digitales educativas para la industria hotelera. Se propone un modelo conceptual para el uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la industria recreativa. Se identifica el impacto de la educación de los empleados en el desarrollo de las instalaciones recreativas, teniendo en cuenta los problemas. En la etapa actual del desarrollo de la industria hotelera, ya no es suficiente simplemente brindar un servicio que satisfaga mejor las necesidades de los huéspedes. Mantener la ventaja competitiva solo es posible ofreciendo un producto único, un servicio de alta calidad, brindando una experiencia excepcional a los consumidores y utilizando tecnologías digitales tanto para mejorar la calidad de los servicios prestados, como para reducir costos y monitorear indicadores. El estudio de la aplicación de decisiones creativas en el campo de la digitalización de las instalaciones recreativas indica altas perspectivas de su uso para atraer nuevos visitantes, fidelizar clientes y aumentar el valor de la propuesta para la generación de ingresos. <![CDATA[Usos de internet con fines educativos: perspectivas para su fortalecimiento]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100233&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo de las tecnologías ha permitido un avance vertiginoso en la sociedad; lamentablemente, en los campos educativos no han tenido un acompañamiento para su comprensión desde un enfoque sociocrítico, centrándose principalmente en el enfoque artefactual priorizando dispositivos y conexiones. Es así que en este texto se presentan algunas líneas que permitan analizar los diferentes procesos que podría aportar a una aproximación desde el uso educativo de plataformas digitales y redes sociales, en el desarrollo se evidencia varios aspectos a tomar en consideración como lo pedagogo, metodológico y evaluativo base fundamental para la generación de un interaprendizaje de calidad en Educación Superior.<hr/>ABSTRACT The development of technologies has allowed a vertiginous advance in society; unfortunately, in the educational fields they have not had an accompaniment for their understanding from a sociocritical approach, focusing mainly on the artifactual approach prioritizing devices and connections. Thus, in this text some lines are presented that allow analyzing the different processes that could contribute to an approach from the educational use of digital platforms and social networks; In the development, several aspects to be taken into consideration are evident, such as the pedagogical, methodological and evaluative fundamental base for the generation of a quality inter-learning in Higher Education. <![CDATA[Perspectiva educativa de películas sobre discapacidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100237&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El aprendizaje dirigido a sensibilizar sobre la discapacidad puede orientarse mediante el uso de películas basadas en hechos reales. El objetivo del trabajo es implementar los medios audiovisuales como recurso didáctico para lograr un aprendizaje significativo modelando la sensibilización de la discapacidad en los alumnos de carreras sociales. La metodología utilizada fue la cualitativa, por la finalidad de la investigación de transformar la realidad respecto a la cosmovisión de este tipo de estudiantes hacia la discapacidad. Los resultados fundamentales permiten comprender de mejor manera la utilidad de las películas dentro del proceso de enseñanza aprendizaje. Se ha evidenciado que es de interés analizar en las películas aspectos como: el contexto, las relaciones interpersonales de los personajes, la condición de salud de la o las personas con discapacidad, las situaciones problemáticas, las actitudes positivas y negativas, las barreras a las que se enfrentan, el entorno escolar, y las ayudas técnicas. Se puede concluir que la garantía de una educación de calidad e inclusiva está dada por leyes, donde los correctos tratamientos a estereotipos, prejuicios, barreras y actitudes negativas hacia la discapacidad, permitirán tener una sociedad más justa e inclusiva. Las películas facilitan la dinamización de la cátedra, apropiación de valores positivos y otros aspectos socioculturales que deben ser modelados por los seres humanos.<hr/>ABSTRACT Learning aimed at raising awareness about disability can be done through the use of films based on real events. The objective of the work is to implement audiovisual media as a didactic resource to achieve meaningful learning by modeling the awareness of disability in students of social careers. The methodology used was the qualitative one for the purpose of the research to transform the reality regarding the worldview of this type of students towards disability. The fundamental results in this work allow us to better understand the usefulness of the films within the teaching-learning process, it has been shown that it is of interest to analyze aspects in the films such as: the context, the interpersonal relationships of the characters, the condition of health of the person or persons with disabilities, problematic situations, positive and negative attitudes, the barriers they face, the school environment, and technical aids. It can be concluded that the guarantee of a quality and inclusive education is given by laws, where the correct treatment of stereotypes, prejudices, barriers and negative attitudes towards disability will allow us to have a more just and inclusive society. The films facilitate the dynamization of the chair, appropriation of positive values ​​and other sociocultural aspects that must be modeled by human beings. <![CDATA[Maestría técnica ofensiva del karate cubano a partir de sus patrones de lateralidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100244&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El karate se encuentra dentro de los deportes de combate, por lo que adquiere relevancia para el desarrollo deportivo de Cuba, pero ocurre que no se conoce en su equipo nacional la preferencia lateral de sus atletas ni qué relación establece esta con los niveles de maestría técnica ofensiva durante el combate. Por lo que se realiza un estudio de casos descriptivo cuyo objetivo fue: Analizar los niveles de maestría técnica ofensiva del equipo nacional cubano de karate durante su actividad competitiva. Se obtuvo como principales resultados que existe preferencia de utilización mayoritariamente derecha, no así en el sentido de los giros de los hombros y de la cadera los cuales se encuentran equilibrados, predominando los deportistas homogéneos por sobre los cruzados, los elementos técnicos realizados por los segmentos dominantes son mucho mayores que los no dominantes, ejecutan aproximadamente ocho técnicas por combate, de la que solo una es efectiva, con mayor utilización y efectividad de los miembros superiores que los inferiores, no presentando ninguna técnica de pateos con giro efectiva, y una nula utilización de proyecciones, por lo que al comparar con la élite de este deporte se percibe que existen carencias técnicas ofensivas en este equipo.<hr/>ABSTRACT The karate is inside the combat sports. It acquires relevance for the sport development of Cuba, but it happens that it is not known in its national team, the lateral preference of its athletes neither the relationship it establishes with the levels of offensive technical mastery during the combat. For that reason, it was carried out a descriptive cases study whose objective was: to analyze the levels of offensive technical mastery of Cuban national karate team during their competitive activity. It was obtained as main result that they use preferably the right part of the body, not being this way in the sense of the turns of the shoulders and of the hip which are balanced, prevailing the homogeneous sportsmen for on the crusaders, the technical elements carried out by the dominant segments are much bigger than those which are not dominant, they execute eight techniques approximately for combat, but only one of them is effective, with bigger use and effectiveness of the superior members than the inferior, not presenting any effective kicking technique with turn, and a null use of projections, for what is perceived that offensive technical lacks exist in this team when comparing with the elite of this sport. <![CDATA[Educación digital, blockchain y su influencia sobre la economía popular y solidaria]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100252&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La economía popular y solidaria en el Ecuador ha presentado un crecimiento considerable, por otro lado, la tecnología blockchain está dando sus primeros pasos en Latinoamérica, y, en el Ecuador, este tema aún no se empieza a tratar completamente. Se realiza una revisión sistemática de artículos científicos consultando diferentes bases de datos científicas, sin restricción de fecha, en los idiomas español e inglés. El universo de estudio partió de revistas científicas, publicaciones científicas, noticias, libros, etc. Conociendo y relacionando los principios tanto de Blockchain como de la Economía Popular y Solidaria (EPS), se pueden reconocer ciertas implementaciones que podrían ser de gran utilidad para algunas de sus organizaciones. Un punto muy importante que debe ser tomado en cuenta, es que en el área de tecnológica la economía popular y solidaria todavía tiene que recorrer un camino empinado, pero la Superintendencia de Economía Popular y Solidaria se ha dado cuenta de esto y está poniendo énfasis para incentivar el uso de la tecnología con el propósito de que esta economía continúe creciendo y a su vez las organizaciones pertenecientes a ella puedan tener una ventaja competitiva, no solo a nivel local, sino internacional.<hr/>ABSTRACT The popular and solidarity economy in Ecuador has presented considerable growth, on the other hand, blockchain technology is taking its first steps in Latin America, and, in Ecuador, this issue has not yet begun to be fully addressed. A systematic review of scientific articles is carried out by consulting different scientific databases, without date restriction, in Spanish and English. The study universe started from scientific journals, scientific publications, news, books, etc. Knowing and relating the principles of both Blockchain and the Popular and Solidarity Economy (EPS), you can recognize certain implementations that could be very useful for some of your organizations. A very important point that must be taken into account is that in the area of technology, the popular and solidarity economy still has a steep road to go, but the Superintendency of Popular and Solidarity Economy has realized this and is emphasizing to encourage the use of technology so that this economy continues to grow and in turn the organizations belonging to it can have a competitive advantage, not only locally, but internationally. <![CDATA[Educación financiera y tributaria para la sostenibilidad de las finanzas y generación de recursos de los gobiernos autónomos descentralizados municipales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100260&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación tiene por objetivo determinar la dependencia de los GAD Municipales de la Provincia de Tungurahua de las asignaciones MET entre los años 2016 y 2021, y los riegos de la sostenibilidad de las finanzas municipales si no se asume como reto la educación financiera y tributaria en todos los niveles del Estado. La información utilizada corresponde a los ingresos y egresos devengados por cantón, con lo cual se efectúa el análisis horizontal y vertical de las cédulas de ingresos y egresos, obteniendo el comportamiento de los mismos, en lo posterior se realiza el cálculo de indicadores financieros, para establecer la sostenibilidad financiera de las municipalidades. En el 78% de las entidades objeto de estudio, las finanzas municipales, no son sostenibles a mediano y largo plazo, debido a la sujeción de las asignaciones del estado. Para alcanzar la sostenibilidad de los GADs debe existir un cambio de paradigma en las autoridades, funcionarios y ciudadanía en general; entender que el Municipio está para cumplir con la obra pública.<hr/>ABSTRACT The objective of the research is to determine the dependence of the Municipal GAD of the Province of Tungurahua on the MET allocations between 2016 and 2021, and the risks of the sustainability of municipal finances if financial education is not assumed as a challenge in all state levels. The information used corresponds to the income and expenses accrued by canton, with which the horizontal and vertical analysis of the income and expense certificates is carried out, obtaining their behavior, later the calculation of financial indicators is carried out, to establish the financial sustainability of municipalities. In 78% of the entities studied, municipal finances are not sustainable in the medium and long term, due to the subjection of state allocations. To achieve the sustainability of the GADs, there must be a paradigm shift in the authorities, officials and citizens in general; understand that the Municipality is there to comply with the public work. <![CDATA[Elevamos el nivel de motivación de los estudiantes de economía para estudiar inglés utilizando la plataforma de aprendizaje mezclado myenglishlab]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100270&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The primary task of today's higher education is to ensure efficient and quality training of economics students. At present, this training cannot be provided without modern approaches to education, which make lessons productive and interesting not only for students who freely use modern electronic devices but also for teachers as they provide optimization of the learning process. One of the current methods of foreign language teaching with active use of information technology is the use of the MyEnglishLab interactive platform for learning English. The paper presents an analysis of the platform's possibilities as an innovative tool for teaching English to economics students in the blended learning format that focuses on the development of communication skills, enhances the individualization of learning, and forms sustainable motivation for foreign language activities. The results of the experimental study convincingly testify to the positive changes in the distribution of motives for learning English and the attitude of future economists to mastering a foreign language. This confirms the efficiency of using the platform in the professional foreign language training of students and exerting a positive influence on their motivational sphere.<hr/>RESUMEN La tarea primordial de la educación superior actual es garantizar una formación eficiente y de calidad de los estudiantes de economía. En la actualidad, esta formación no se puede proporcionar sin enfoques modernos de la educación, que hacen que las lecciones sean productivas e interesantes no solo para los estudiantes que utilizan libremente los dispositivos electrónicos modernos, sino también para los profesores, ya que optimizan el proceso de aprendizaje. Uno de los métodos actuales de enseñanza de lenguas extranjeras con uso activo de las tecnologías de la información es el uso de la plataforma interactiva MyEnglishLab para el aprendizaje del inglés. El artículo presenta un análisis de las posibilidades de la plataforma como una herramienta innovadora para enseñar inglés a estudiantes de economía en el formato de aprendizaje combinado que se enfoca en el desarrollo de habilidades de comunicación, mejora la individualización del aprendizaje y forma una motivación sostenible para las actividades en idiomas extranjeros. Los resultados del estudio experimental dan testimonio convincente de los cambios positivos en la distribución de los motivos para aprender inglés y la actitud de los futuros economistas para dominar un idioma extranjero. Esto confirma la eficacia del uso de la plataforma en la formación profesional de lenguas extranjeras de los estudiantes y de ejercer una influencia positiva en su ámbito motivacional. <![CDATA[Sendero interpretativo utilizando software libre, para la enseñanza de los ecosistemas en ciencias naturales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100277&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Actualmente la educación ha tenido grandes cambios al pasar de la presencialidad a la virtualidad, debido a la pandemia, esto ha significado un proceso acelerado y la evolución de la pedagogía, que exige un cambio en el modelo tradicional de la enseñanza a una moderna, empleando la tecnología como herramienta que facilita los procesos de enseñanza para un aprendizaje significativo en los estudiantes, de manera especial en la enseñanza de los ecosistemas en la asignatura de Ciencias Naturales. La investigación se enmarca en la Unidad Educativa Cayambe, con los estudiantes de los dos paralelos del décimo año de educación general básica y docentes del área de Ciencias Naturales, con el principal objetivo de implementar un entorno virtual de aprendizaje (EVA) para la enseñanza de los ecosistemas en el área de Ciencias Naturales en los estudiantes de décimo año, a través de un sendero interpretativo ambiental con software libre, se trabajó de manera coordinada con las autoridades del plantel para llevar adelante el proceso investigativo. Entre los hallazgos se evidenció que el modelo tradicional sigue imperando a pesar que existe un currículo nacional con enfoque constructivista y actualmente la etapa de la conectividad exige una búsqueda constante de nuevas estrategias empleando las TIC para la enseñanza, bajo este enfoque se desarrolló un recurso educativo en Artsteps para superar y mejorar la compresión sobre los ecosistemas en el Ecuador.<hr/>ABSTRACT Currently, education has undergone great changes by going from face-to-face to virtual, due to the pandemic, this has meant an accelerated process and the evolution of pedagogy, which requires a change in the traditional model of teaching to a modern one, using technology as a tool that facilitates the teaching processes for meaningful learning in students, especially in the teaching of ecosystems in the subject of Natural Sciences. The research is part of the Cayambe Educational Unit, with the students of the two parallels of the tenth year of basic general education and teachers of the Natural Sciences area, with the main objective of implementing a virtual learning environment (EVA) for the teaching of ecosystems in the area of ​​Natural Sciences in the tenth year students, through an environmental interpretive path with free software, we worked in coordination with the campus authorities to carry out the investigative process. Among the findings, it was evidenced that the traditional model continues to prevail despite the fact that there is a national curriculum with a constructivist approach and currently the stage of connectivity requires a constant search for new strategies using ICT for teaching, under this approach an educational resource was developed in Artsteps to overcome and improve understanding of ecosystems in Ecuador. <![CDATA[Validación psicométrica de la escala de interacción en contextos virtuales en escolares de Perú]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100283&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación a distancia y las TIC han generado una nueva forma de entender las interacciones que ocurren en contextos virtuales de aprendizaje. Los ambientes virtuales permiten un intercambio continuo entre alumnos, con sus docentes y con los materiales didácticos, lo cual tiene repercusiones para el logro de la educación a distancia en múltiples países. En la literatura latinoamericana existen importantes vacíos de información sobre los procesos educativos ocurridos durante la virtualidad. En este sentido, la Escala de Interacción en Contextos Virtuales (Berridi et al., 2015) constituye un instrumento adecuado para entender el fenómeno de la interacción virtual en la población escolar. Se realizó una validación psicométrica de este instrumento, en estudiantes de 4º y 5º de secundaria de Lima (n = 321). En el AFE se obtuvo una estructura de tres factores que explican el 93.1% de la varianza. En el AFC se identificaron adecuados niveles de bondad de ajuste, así como validez convergente entre factores (p &lt; 0.001) y divergente (β &lt; 0.8). Asimismo, se obtuvieron adecuados coeficientes de confiabilidad por consistencia interna para el cuestionario final (α = 0.901; ω = 0.904). Se discuten las implicancias de los resultados para su aplicación en contextos educativos peruanos.<hr/>ABSTRACT Distance education and ICTs have generated a new way of understanding the interactions that occur in virtual learning contexts. Virtual environments allow a continuous exchange among students, with their teachers, and didactic materials, which has repercussions for the achievement of distance education in many countries. In Latin American literature there are important gaps in the information on the educational processes occurring during virtuality. In this sense, the Interaction in Virtual Contexts Scale (Berridi et al., 2015) constitutes an adequate instrument to understand the phenomenon of virtual interaction in the school population. A psychometric validation of this instrument was conducted on high school students in Lima (n = 321). The AFE obtained a three-factor structure that explains 93.1% of the variance. In the CFA, adequate goodness of fit was identified, as well as convergent validity between factors (p &lt; 0.001) and divergent validity (β &lt; 0.8). Likewise, adequate internal consistency reliability coefficients were obtained for the final questionnaire (α = 0.901; ω = 0.904). The implications of the results for their application in Peruvian educational contexts are discussed. <![CDATA[Impacto de la tecnología multimedia en la formación de competencias comunicativas en lengua extranjera en estudiantes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100297&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The study demonstrates that the use of multimedia educational presentations as a type of multimedia technology significantly raises the level of foreign language communicative competence of pedagogy students. Furthermore, multimedia educational presentations have a positive influence on the development of all types of foreign language speech activities and contribute to learning motivation. The paper establishes that multimedia presentations as a means of forming the communicative competence of future teachers are efficient if their content is based on a balanced and rational combination of exercises and tasks whose materials are selected in accordance with the formulated requirements that comprehensively provide for the achievement of high levels of communicative competence by students.<hr/>RESUMEN El estudio demuestra que el uso de presentaciones educativas multimedia como un tipo de tecnología multimedia eleva significativamente el nivel de competencia comunicativa en lenguas extranjeras de los estudiantes de pedagogía. Además, las presentaciones educativas multimedia tienen una influencia positiva en el desarrollo de todo tipo de actividades del habla en lenguas extranjeras y contribuyen a la motivación para el aprendizaje. El trabajo establece que las presentaciones multimedia como medio para formar la competencia comunicativa de los futuros docentes son eficientes si su contenido se basa en una combinación equilibrada y racional de ejercicios y tareas cuyos materiales se seleccionan de acuerdo con los requisitos formulados que prevén integralmente el logro. de altos niveles de competencia comunicativa por parte de los estudiantes. <![CDATA[La superación profesional en gestión de riesgos y vulnerabilidad de desastres naturales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100304&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La universidad tiene un papel privilegiado en el proceso de gestión y reducción de riesgo y vulnerabilidad de desastres, participa activamente en la formación y perfeccionamiento de los recursos humanos en disimiles ramas del saber, desarrolla proyectos investigativos centrados en la formación permanente y la actualización sistemática de los graduados universitarios a partir de las formas organizativas de la superación profesional como: curso, entrenamiento, diplomado, maestría y doctorado. La gestión de riesgo y vulnerabilidad temática del alto valor social, no está suficientemente priorizada en los planes de estudio universitarios, existe escasa bibliografía para docentes sobre la temática, Con el propósito de construir instituciones mejor preparadas, más resiliente y capaces de enfrentar los desastres naturales, se considera una necesidad preparar a los docentes sobre contenidos en el tema a fin de que sea incorporado al proceso de enseñanza aprendizaje (PEA el por lo que enuncia como objetivo. Proponer un curso de superación profesional en gestión de riesgo y vulnerabilidad de desastres naturales para mitigar el cambio climático. Se utilizaron métodos del nivel teórico como el analítico-sintético, inductivo-deductivo, histórico-lógico, y del nivel empírico la modelación la encuesta.<hr/>ABSTRACT The university has a privileged role in the process of management and reduction of disaster risk and vulnerability, actively participates in the training and improvement of human resources in dissimilar branches of knowledge, develops research projects focused on permanent training and systematic updating of university graduates from the organizational forms of professional improvement such as: course, training, diploma, master's degree and doctorate. Thematic risk and vulnerability management of high social value is not sufficiently prioritized in university curricula, there is little bibliography for teachers on the subject, with the purpose of building institutions that are better prepared, more resilient and capable of facing natural disasters., it is considered a necessity to prepare teachers on content on the subject in order for it to be incorporated into the teaching-learning process (PEA), for which it states as an objective. Propose a professional development course in risk management and vulnerability to natural disasters to mitigate climate change, theoretical level methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, and empirical level survey modeling were used. <![CDATA[Mediación sanitaria y su importancia en la educación de médicos y abogados en Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100314&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El conflicto es parte sustancial en las relaciones humanas desde la presencia del ser humano en sociedad, pasando por todas las formas de organización social y jurídico políticas, como la gens, horda, tribu, federación de tribus, nación, estado o cualquier otra forma futura. En el Ecuador la jurisprudencia en relación a los procesos de responsabilidad médica se lleva en la mayoría de los casos por la vía penal. Sin embargo, la falta de conocimiento sobre la mediación como un método alternativo de resolución de conflictos en ciertos temas de responsabilidad médica hace imprescindible estructurar el objetivo de este artículo que se consolida como analizar la mediación sanitaria en el Ecuador como mecanismo alternativo para la resolución de conflictos derivados de la atención en salud. La metodología utilizada es cualitativa, a partir del análisis documental, siendo un estudio descriptivo narrativo.<hr/>ABSTRACT Conflict is a substantial part of human relations from the presence of the human being in society, through all forms of social and legal political organization, such as the gens, horde, tribe, federation of tribes, nation, state or any other future form. In Ecuador, the jurisprudence in relation to medical liability processes is carried out in most cases through criminal proceedings. However, the lack of knowledge about mediation as an alternative method of conflict resolution in certain issues of medical responsibility makes it essential to structure the objective of this article that is consolidated as analyzing health mediation in Ecuador as an alternative mechanism for the resolution of disputes. conflicts derived from health care. The methodology used is qualitative, based on documentary analysis, being a narrative descriptive study. <![CDATA[Arquitectura de un mecanismo de autenticación seguro para el metaverso en un ecosistema educativo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100320&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El Metaverso es una nueva tecnología que está evolucionando rápidamente en el mundo de Internet y la educación. Este servicio implica otras tecnologías novedosas como blockchain, criptomoneda, realidad virtual, avatares, gestión del conocimiento, etc., y esta situación hace necesaria la implementación de un nuevo mecanismo de seguridad que incluya un mecanismo evolucionado de autenticación de usuarios. En esta situación, este trabajo propone una nueva arquitectura, desde la educación digital, de un mecanismo de autenticación seguro para el Metaverso que incluye características de privacidad, anonimato y flexibilidad de implementación. La arquitectura propuesta incluye el servicio tradicional de infra-estructura de clave pública para permitir la facilidad de implementación, al tiempo que añade una solución de certificado pseudo-digital para permitir a los usuarios mantener el anonimato y la privacidad en los mundos virtuales del Metaverso.<hr/>ABSTRACT Metaverse is a new technology which is evolving rapidly in the world of Internet and education. This service involves other novel technologies such as blockchain, cryptocurrency, virtual reality, avatars, knowledge management, etc., and this situation makes it necessary the implementation of new security mechanism including an evolved user authentication mechanism. In this situation, this work proposes a new architecture, from digital education, of a secure authentication mecha-nism for the metaverse including features of privacy, anonymity and flexibility of implementation. The proposed architecture includes the traditional public key infra-structure service for allowing easiness for implementation while adding a solution of a pseudo digital certificate for allowing users to maintain anonymity and privacy in the virtual worlds of the metaverse. <![CDATA[Percepción docente sobre el uso de la tecnología en la educación superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100326&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo general fue determinar el nivel de percepción docente sobre el uso de la tecnología en la educación superior. Los objetivos específicos fueron: determinar el nivel de percepción docente de la colaboración y el trabajo en red en el uso de tecnologías, determinar el nivel de percepción docente de los aspectos sociales del uso de tecnologías, determinar el nivel de percepción docente de los aspectos técnicos del uso de tecnologías y determinar el nivel de percepción docente del desarrollo profesional en el uso de tecnologías. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo, fue de tipo básico, diseño no experimental y nivel descriptivo. La población fue de 235 docentes investigadores de una universidad privada de Lima Metropolitana. De esta población se seleccionó una muestra probabilística de 140 docentes. El cuestionario para la recogida de datos contó con 25 preguntas referidas a la variable y sus dimensiones, donde cada pregunta tuvo cuatro opciones de respuesta. La validez se realizó mediante el juicio de tres expertos y la confiabilidad fue de 0.845 calculada con el coeficiente Alpha de Cronbach. Se concluye que la percepción docente del uso de tecnologías en la educación superior tiene nivel regular, demostrando que manejan estas herramientas de manera aceptable, en el contexto de la enseñanza.<hr/>ABSTRACT The general objective was to determine the level of teacher perception about the use of technology in higher education. The specific objectives were: to determine the level of teacher perception of collaboration and networking in the use of technologies, to determine the level of teacher perception of the social aspects of the use of technologies, to determine the level of teacher perception of technical aspects of the use of technologies and determine the level of teacher perception of professional development in the use of technologies. The study had a quantitative approach, was of a basic type, non-experimental design and descriptive level. The population was 235 research teachers from a private university in Metropolitan Lima. From this population, a probabilistic sample of 140 teachers was selected. The questionnaire for data collection had 25 questions referring to the variable and its dimensions, where each question had four response options. The validity was carried out through the judgment of three experts and the reliability was 0.845 calculated with the Cronbach's Alpha coefficient. It is concluded that the teachers' perception of the use of technologies in higher education has a regular level, demonstrating that they handle these tools in an acceptable way, in the context of teaching. <![CDATA[La asociatividad como determinante en la morosidad de créditos. Experiencia desde la carrera de economía de la UCACUE]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100336&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo muestra la importancia de la investigación como vía para mejorar la formación profesional a partir del trabajo conjunto de estudiantes y docentes de la carrera de economía de la Universidad Católica de Cuenca en la participación de procesos de investigación. Para esto se desarrolló un estudio para determinar la influencia de la asociatividad en la morosidad del pago del crédito en el caso de los socios de la Cooperativa Jardín Azuayo. Se trabajó con una base de datos proporcionada por dicha Cooperativa, donde se contó con las variables de asociatividad, morosidad, edad, ingresos del cónyugue, nivel de instrucción, sexo, zona de residencia e ingresos del socio. Con la aplicación del modelo logit se pudo determinar que el nivel de instrucción, edad, ingreso del socio y conyugue inciden de una manera negativa en la probabilidad de que un socio caiga en morosidad. Sin embargo, las variables de asociatividad, zona de residencia y estado civil tienen una probabilidad positiva de incidir en la morosidad de un cliente. Como resultado principal se obtuvo que los clientes que se encuentran en asociatividad tienen mayor probabilidad de estar en morosidad.<hr/>ABSTRACT The present work shows the importance of research as a way to improve professional training from the joint work of students and teachers of the economics career of the Catholic University of Cuenca in the participation of research processes. For this, a study was developed to determine the influence of the associativity on the delinquency rate of the “Cooperativa Jardín Azuayo”. For this purpose, the database provided by the Cooperative, was used, where the variables of associativity, delinquency, age, spouse's income, level of education, sex, area of residence, and member's income were considered. With the logit model, it was determined that the level of education, age, and income of the member and spouse had a negative impact on delinquency. On the other hand, the variables of associativity, area of residence, and marital status have a positive probability of affecting a client's delinquency. It is concluded that associativity is related to credit delinquency in the “Cooperativa de Ahorro y Crédito Jardin Azuayo”; a positive impact was obtained on the probability of being in delinquency if a client is in associativity. <![CDATA[Investigación de las características y relación de la motivación interna y el bienestar psicológico de jóvenes apasionados por la programación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100348&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT At present, education in programming is one of the most popular and developed fields of education. Identifying and studying prerequisites for successful programming education as an activity, determining conditions that promote the anchoring of future professionals in this profession, and establishing psychological mechanisms for high achievement in the field of programming constitute topical tasks. The research aims to investigate the condition of psychological well-being and intrinsic motivation in young people who are passionate about programming. Intrinsic motivation is examined using the Professional Motivation Questionnaire (PMQ-2), and psychological well-being is analyzed via the Russian-language version of the PERMA-Profiler questionnaire. The results indicate that the well-being of young people who passionate about programming is at the level typical of Russian youth in general. However, this group of youth demonstrates higher levels of intrinsic, integrated, and identified motivation. Most indicators belonging to autonomous motivation positively correlate with general well-being and the PERMA scales "Positive emotion", "Engagement", "Relationships", "Meaning", and " Accomplishment". The authors suggest that enthusiasm for different types of activities acts as an indicator of the development of intrinsic motivation for the activity and psychological well-being.<hr/>RESUMEN En la actualidad, la educación en programación es uno de los campos de educación más populares y desarrollados. Identificar y estudiar los requisitos previos para el éxito de la educación en programación como actividad, determinar las condiciones que promuevan el anclaje de los futuros profesionales en esta profesión y establecer mecanismos psicológicos para un alto rendimiento en el campo de la programación constituyen tareas de actualidad. La investigación tiene como objetivo investigar la condición de bienestar psicológico y la motivación intrínseca en jóvenes apasionados por la programación. La motivación intrínseca se examina mediante el Cuestionario de Motivación Profesional (PMQ-2), y el bienestar psicológico se analiza mediante la versión en ruso del cuestionario PERMA-Profiler. Los resultados indican que el bienestar de los jóvenes apasionados por la programación está al nivel típico de la juventud rusa en general. Sin embargo, este grupo de jóvenes demuestra mayores niveles de motivación intrínseca, integrada e identificada. La mayoría de los indicadores pertenecientes a la motivación autónoma se correlacionan positivamente con el bienestar general y las escalas PERMA "Emoción positiva", "Compromiso", "Relaciones", "Significado" y "Realización". Los autores sugieren que el entusiasmo por diferentes tipos de actividades actúa como un indicador del desarrollo de la motivación intrínseca por la actividad y el bienestar psicológico. <![CDATA[Proceder metodológico para la entonación del inglés en la formación de profesores de lenguas extranjeras]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100355&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo muestra, un proceder metodológico basado en la interacción social reflexiva para el estudio de la entonación de la lengua inglesa desde la comprensión y producción de mensajes. Responde al papel esencial de la entonación en el uso formal e informal de la lengua y a las insuficiencias detectadas en este sentido en la formación de profesores de la lengua, en estudiantes de la Carrera de Lenguas Extranjeras de la Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca" de Pinar del Río. De ahí la necesidad de que los estudiantes aprendan el uso adecuado de la entonación desde primer año. Para la elaboración del proceder metodológico se utilizaron los métodos de nivel empírico: análisis documental, observación, encuesta, entrevista, pre experimentación y las técnicas de debate grupal y conversación guiada. Así se ha constatado la efectividad del proceder metodológico consistente en tareas y procedimientos que destacan el conocimiento y el uso de la entonación. Los resultados del estudio muestran una visión de aprendizaje de interacción social reflexivo de la entonación, la cual difiere de la práctica pedagógica hoy en día. Los resultados indican la eficiencia del proceder metodológico en tanto que son superiores a los obtenidos en la etapa de diagnóstico en términos de reconocimiento y producción de la entonación. Los resultados han sido elaborados bajo la visión de la didáctica interactiva de lenguas a la cual tributan.<hr/>ABSTRACT This article shows a methodological proceeding based on socio-reflexive interaction for the study of the English language intonation from the comprehension and production of message. It answers to the essential role of intonation in the formal and informal use of the language and to the deficiencies detected in the formation of English language teachers in foreign language career at Hermanos Saiz Montes De Oca University in Pinar del Rio. Hence the necessity that the students learn the adequate intonation from first year. For the elaboration of the methodological proceeding there were used the empirical level methods of: documental analysis, inquiry, interview, pre-experimentation, and the group debate and private conversation techniques. Thus, it has been confirmed the effectiveness of the methodological proceeding consisting in task and procedures that highlight the knowledge and the use of intonation. The study results show a learning view of socio-reflexive interaction of intonation, which differ from the current pedagogical practice. The results show the efficiency of the methodological proceeding so long as the results are better than the ones obtained in the diagnosis phase in terms of recognizing and producing intonation. The results have been elaborated under the vision of interactive didactics of languages to which they contribute. <![CDATA[La autorregulación del aprendizaje en el proceso de formación del ingeniero industrial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100365&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del trabajo se centra en elaborar un modelo para la autorregulación del aprendizaje, en los estudiantes de la carrera de Ingeniería Industrial en universidades cubanas, estructurado en objetivos, principios, dimensiones e indicadores y una metodología para su aplicación a partir de las etapas de diagnóstico, evaluación y control. Su aplicación incluye la construcción y validación de una herramienta que permite diagnosticar el proceso, asociada a la determinación de un indicador global, individual y colectivo, lo que facilita una autoevaluación sistemática en los estudiantes. Su implementación por la carrera, contribuye a determinar las potencialidades y limitaciones del proceso docente educativo y proponer acciones encaminadas a su perfeccionamiento. Los resultados del estudio reconocen que el proceso de autorregulación del aprendizaje constituye una forma eficaz de la enseñanza como una práctica efectiva y probada que permite la mejora del proceso de formación en su conjunto.<hr/>ABSTRACT The objective of the work focuses on developing a model for the self-regulation of learning, in the students of the Industrial Engineering in Cuban universities, structured in objectives, principles, dimensions and indicators and a methodology for its application from the stages of diagnosis, evaluation and control. Its application includes the construction and validation of a tool that allows diagnosing the process, associated with the determination of a global, individual and collective indicator, which facilitates a systematic self-evaluation in students. Its implementation throughout, contributes to determine the potentialities and limitations of the educational teaching process and propose actions aimed at its improvement. The results of the study allow us to point out that the process of self-regulation of learning constitutes an effective form of teaching as an effective and proven practice that allows the improvement of the training process as a whole. <![CDATA[Validación de un instrumento para medir la mediación docente en la micro planificación de estrategias de aprendizajes en la Facultad ciencias de la educación, C.R.U. de COCLÉ]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100378&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se determinó la confiabilidad y validez de un instrumento para medir la mediación docente en la micro planificación de estrategias de aprendizajes en la Facultad de Ciencias de la Educación del Centro Regional Universitario de Coclé 2022. El estudio se realizó observando las variables: mediación docente y estrategias de enseñanza. Se estableció la validez de contenido (0.83) aplicando la prueba estadística de Lawshe (1975) modificada por Tristán (2008). Finalmente, la medida del coeficiente de alfa de Cronbach fue de 0.832, lo cual implica que el mismo es bueno.<hr/>ABSTRACT The reliability and validity of an instrument to measure teacher mediation in the micro-planning of learning strategies in the Faculty of Education Sciences of the Regional University Center of Coclé 2022 was determined. The study was carried out observing the variables: teacher mediation and strategies teaching. Content validity (0.83) was established by applying the Lawshe (1975) statistical test modified by Tristán (2008). Finally, the measurement of Cronbach's alpha coefficient was 0.832, which implies that it is good. <![CDATA[Estrategia didáctica de apoyo para una comunicación efectiva en la relación médico-paciente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100389&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La relación médico-paciente ha estado siempre dentro de los preceptos hipocráticos. El paradigma de esta figura expresa humanismo, cientificidad y solidaridad, entre otros. El objetivo de esta investigación es diseñar una estrategia didáctica enfocada a los docentes de medicina, para propiciar una adecuada relación comunicativa médico-paciente. La metodología utilizada fue la cualitativa, en busca de las transformaciones curriculares; y los métodos utilizados: los teóricos, el histórico lógico y el inductivo deductivo; y desde la práxis educativa, la observación y la revisión documental. Los resultados fundamentales están dados en el diagnóstico, las acciones planteadas en función del diseño, ejecución y control de la estrategia, la cual cuenta con sus criterios de implementación y sus evaluaciones. Se puede concluir que las facultades de Medicina en el contexto sudamericano cuenta con un material didáctico en función de contribuir a las buenas prácticas de la relación médico-paciente.<hr/>ABSTRACT The doctor-patient relationship has always been within the Hippocratic precepts. The paradigm of this figure expresses humanism, scientificity and solidarity, among others. The objective of this research is to design a didactic strategy focused on medicine teachers, to promote an adequate doctor-patient communicative relationship. The methodology used was qualitative, in search of curricular transformations; and the methods used: the theoretical, the historical logical and the inductive deductive; and from educational praxis, observation and documentary review. The fundamental results are given in the diagnosis, the actions proposed based on the design, execution and control of the strategy, which has its implementation criteria and its evaluations. It can be concluded that the Faculties of Medicine in the South American context have didactic material in order to contribute to the good practices of the doctor-patient relationship. <![CDATA[Violencia simbólica en cuestión de género en escenarios escolares. Revisión de la literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100394&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En México el fenómeno de la violencia escolar ha incrementado en los últimos años, lo que ha generado una mayor atención y preocupación por las autoridades educativas y la población en general. Si bien la violencia física o directa es identificable, rechazada, sancionada y se puede prevenir, persiste un tipo de violencia simbólica que es imperceptible o bien, totalmente legitima y aceptada. Cabe mencionar que, dentro de los escenarios educativos, el género tiene un papel fundamental en la producción de prácticas de violencia simbólica principalmente porque la escuela no es percibida como un espacio donde se establezcan relaciones igualitarias. Ante esto, el género se convierte en una categoría de análisis dentro del campo de investigación, específicamente por las construcciones sociales que perpetúan desigualdades en el contexto educativo y social. Es así que este trabajo tiene por objetivo hacer una revisión de las investigaciones realizadas especialmente en México y América Latina con el fin de caracterizar la violencia simbólica en función del género dentro de escenarios académicos. Se espera que la información recabada sea de utilidad para abordar estudios que contribuyan a reflexionar sobre este fenómeno y cómo impacta en el desarrollo de la niñez y la adolescencia.<hr/>ABSTRACT In Mexico, the phenomenon of school violence has increased in recent years, which has generated greater attention and concern by educational authorities and the general population. Although physical or direct violence is identifiable, rejected, sanctioned and can be prevented, a type of symbolic violence persists that is imperceptible or, well, totally legitimate and accepted. It is worth mentioning that, within educational settings, gender plays a fundamental role in the production of practices of symbolic violence, mainly because the school is not perceived as a space where egalitarian relationships are established. Given this, gender becomes a category of analysis within the field of research, specifically due to the social constructions that perpetuate inequalities in the educational and social context. Thus, this work aims to review the research carried out especially in Mexico and Latin America in order to characterize symbolic violence based on gender within academic settings. It is expected that the information collected will be useful to address studies that contribute to reflect on this phenomenon and how it impacts on the development of childhood and adolescence. <![CDATA[Formación ciudadana y participación social de los estudiantes universitarios. Compromiso y propuestas para la práctica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100400&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Lograr la participación social o ciudadana en las universidades resulta uno de los retos actuales más importantes desde el punto de vista pedagógico, social e integral de la Educación Superior. Este artículo plantea una reflexión sobre el papel que desempeñan los estudiantes universitarios y su compromiso con la participación social como componente esencial de la formación ciudadana. El trabajo tiene como objetivo caracterizar rasgos y contradicciones del proceso de formación y participación ciudadana teniendo en cuenta la flexibilidad del currículo y el modelo de formación, con características contextuales en la Universidad “Carlos Rafael Rodríguez”, de Cienfuegos. Para ello primero, se abordan elementos sobre el rol de la universidad, y de la vida universitaria, como un espacio que se conforma a partir de actores y grupos específicos, que desde ahí definen sus acciones e interacciones para construir y reconstruir los procesos de la vida cotidiana. Se contextualiza la universidad cubana, se propone la visión de la educación cívica como parte de la educación en valores, y se establece la relevancia de la formación ciudadana en un contexto moderno. Los impactos se orientan en el orden científico a una herramienta metodológica que solucione una problemática del desarrollo en el territorio y en el orden social a consolidar el vínculo Universidad-Territorio.<hr/>ABSTRACT Archieving social or citizen participation in universities is one of the most important current challenges from the pedagogical, social and integral point of view of higher education. This article proposes a reflection on the role played by university students and their commitment to social participation as a component of citizenship education. The objective of the article is to characterize features and contradictions of the process of training and citizen participation, taking into account the flexibility of the curriculum and the training model with contextual characteristics at the Carlos Rafael Rodríguez, university of Cienfuegos. To this end, it first addresses elements on the role of the university and university life, as space that is shaped by specific actors and groups, who define their action and interactions to build and reconstruct the processes of everyday life. In this sense, the Cuban university is contextualized, the vision of civic-citizen education is proposed in a modern context, which is one of the most important sociologists of our time, Zygmunt Bauman (2017), rightly proposes as fluid, changing and liquid in contemporary generations. The impacts is directed in the order scientist to a tool methodological that solve a problem of the territory and in the order social to consolidate the link university-territory. <![CDATA[Orientación educativa de la recreación física en la enseñanza artística en Villa Clara]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100408&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Tomando como base la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible y las valoraciones teóricas de reconocidos autores que han estudiado la Recreación Física; se asume un proceso investigativo que responde a un enfoque cualitativo, en su variante Investigación-Acción-Participativa, donde se combinan métodos cualitativos y cuantitativos; y que plantea como objetivo caracterizar los aspectos asociados a la orientación educativa de la Recreación Física en el nivel elemental de Ballet y Música, del Centro Provincial para la Enseñanza Artística de Villa Clara (Cuba). Para cumplir tal propósito se implementan talleres investigativos dirigidos a un grupo de trabajo, al que se le concede la denominación de grupo de discusión, el cual tiene estrecho vínculo con los procesos físico-recreativos en dicha institución. Los hallazgos que resultan de los talleres permiten establecer características y consideraciones metodológicas respecto a la orientación educativa de la Recreación Física, que adquiere significación, por destacar su contribución con la cultura general del estudiante-artista, las buenas relaciones interpersonales y la formación de valores, en vínculo con el medio natural, la diversidad, la historia local, las tradiciones culturales y la animación, aspectos que resaltan su carácter socializador, a la vez que contribuyen con estilos de vida saludables.<hr/>ABSTRACT Based on the Agenda 2030 for the Sustainable Development and the theoretical assessments of remarkable authors who have studied the Physical Recreation, a research process has been taken on, which gives answer to a qualitative approach in its variant research-Action-Participative, combining qualitative and quantitative methods which has as objective to characterize the aspects associated to the educative orientation of the Physical Education at the elementary level of Ballet and Music in the Provincial Center for the Artistic Education of Villa Clara (Cuba). In order to accomplish such purpose, research workshops were created aimed to a group of work known as ¨discussion group¨, which is very closely bound together to the physical-recreational processes in such institution. The results found in the workshops allow us to establish characteristics and methodological considerations with respect to the educative orientation of the Physical Recreation that acquires signification for emphasizing its contribution with the general culture of the student-artist, the good interpersonal relationships and values formation, bound together to the environment, the diversity, the local history, and the cultural traditions, aspects that remark its socializing character which contribute with healthy life styles. <![CDATA[Programa de acompañamiento integral y educación inclusiva de la Universidad de Especialidades Turísticas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100421&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El Consejo de aseguramiento de la calidad de la Educación Superior en el Modelo de Evaluación externa de Universidades y Escuelas Politécnicas 2019 en el estándar 19.2 de Bienestar Universitario menciona “La institución provee y difunde los servicios de orientación vocacional y profesional, atención médica, odontológica, psicológica y/o seguros de salud para el estudiantado”. Por lo que, dando continuidad al plan de mejoras de la Universidad de Especialidades Turísticas, Bienestar Universitario realiza la atención y seguimiento en beneficio de la salud mental de la comunidad universitaria. El siguiente artículo tiene como objetivo valorar el trabajo de la Unidad de Bienestar Estudiantil durante el año 2022. Esta Unidad es la responsable de implementar políticas, programas y proyectos para la prevención y atención emergente a las víctimas de situaciones de violencia, prevención de uso de drogas, bebidas alcohólicas, cigarrillos y derivados del tabaco, orientación vocacional, seguimiento a Necesidades Educativas Especiales y Discapacidades. Las atenciones se realizan en modalidad virtual y presencial, los estudiantes solicitan atención por varios motivos, como: acompañamiento psicológico, información general, becas y ayudas económicas, necesidades educativas especiales, se realiza intervenciones en crisis, justificación de inasistencias o atrasos, orientación vocacional, mediación de conflictos e intervención en situaciones de violencia y discriminación.<hr/>ABSTRACT The Council for Quality Assurance of Higher Education in the External Evaluation Model of Universities and Polytechnic Schools 2019 in the 19.2 standard of University Welfare mentions "The institution provides and disseminates the services of vocational and professional guidance, medical, dental, psychological care and / or health insurance for students". The following article aims to assess the work of the Student Welfare Unit during the year 2022. This Unit is responsible for implementing policies, programs and projects for the prevention and emergent care of victims of situations of violence, prevention of use of drugs, alcoholic beverages, cigarettes and tobacco derivatives, vocational guidance, monitoring of Special Educational Needs and Disabilities. The attentions are carried out in virtual and face-to-face mode, the students request attention for several reasons, such as: psychological accompaniment, general information, scholarships and financial aid, special educational needs, crisis interventions, justification of absences or delays, vocational guidance, conflict mediation and intervention in situations of violence and discrimination. <![CDATA[La educación virtual e híbrida. Consideraciones desde la Universidad de Guayaquil]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000100429&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La dinámica de transformaciones y complejidades de la sociedad actual, impulsadas por procesos precedentes muestra sus más significativas consecuencias en el contexto moderno. Los modelos educativos basados en la educación híbrida, son producto de la combinación entre los tradicionales modelos con base en la presencialidad y los basados en el uso intensivo de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, incorporando los más novedosos avances científicos y tecnológicos en unión dialéctica que garantiza su continuidad como importante fuente de conocimientos y de estímulo de habilidades y destrezas en condiciones de emergencia. Las consideraciones que se presentan, tienen el propósito de analizar la correspondencia entre la educación híbrida, (basada en los métodos tradicionales y los que utilizan las TIC), con los principios, conceptos y teorías ya construidas acerca de la educación, la pedagogía y la didáctica. El estudio se acoge al paradigma cualitativo sustentado en métodos del nivel teórico, Histórico-lógico, Analítico-Sintético e Inductivo-deductivo. Los resultados sintetizan fortalezas y debilidades de la educación según la modalidad tradicional soportada en la construcción teórico-práctica precedente, la que se articula con aaspectos relevantes de la educación híbrida para para la asimilación y la construcción novedosa del conocimiento.<hr/>ABSTRACT The dynamics of transformations and complexities of today's society, driven by previous processes, shows its most significant consequences in the modern context. Educational models based on hybrid education are the product of the combination of traditional models based on attendance and those based on the intensive use of Information and Communications Technologies, incorporating the latest scientific and technological advances together, dialectic that guarantees its continuity as an important source of knowledge and stimulation of abilities and skills in emergency conditions. The considerations that are presented have the purpose of analyzing the correspondence between hybrid education, (based on traditional methods and those that use ICT), with the principles, concepts and theories already built about education, pedagogy and didactic. The study uses the qualitative paradigm supported by methods at the theoretical, historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive levels. The results synthesize strengths and weaknesses of education according to the traditional modality supported in the preceding theoretical-practical construction, which is articulated with relevant aspects of hybrid education for the assimilation and novel construction of knowledge.