Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820240001&lang=e vol. num. 79 lang. e <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100001&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Mucho se ha escrito sobre la vida y obra de la Dra. Dulce María Escalona Almeida (Holguín, 1901- La Habana, 1976), a pesar de que ella misma no dejara suficiente bibliografía que facilitara el trabajo de sus biógrafos. En estos escritos se reconoce su participación en importantes acontecimientos de la vida política, social y pedagógica ocurridos durante el segundo y el tercer cuarto del siglo XX, pero a juicio del autor no se ha profundizado suficientemente en su particular actuación dentro de cada uno de ellos. En ocasión del centenario del Primer Congreso Nacional de Estudiantes y de la fundación de la Universidad Popular José Martí (1923-2023), se ha realizado un profundo análisis en fuentes primarias y secundarias con el propósito de realzar la activa intervención de la representante de la Asociación Pedagógica Universitaria en tan transcendentales hechos, revelando la integralidad de esta excepcional educadora, que después fue fundadora y primera directora del Instituto Pedagógico Enrique José Varona, actual Universidad de Ciencias Pedagógicas, con lo que se contribuye, modestamente, a su reconocimiento como paradigma para las nuevas generaciones de docentes en Cuba.<hr/>ABSTRACT Much has been written about the life and work of Dr. Dulce María Escalona Almeida (Holguín, 1901- Havana, 1976), despite the fact that she herself did not leave enough bibliography to facilitate the work of her biographers. These writings recognize her participation in important events of political, social and pedagogical life that occurred during the second and third quarters of the 20th century, but in the author's opinion her particular performance within each one has not been sufficiently delved into. from them. On the occasion of the centenary of the First National Congress of Students and the founding of the José Martí Popular University (1923-2023), an in-depth analysis has been carried out in primary and secondary sources with the purpose of highlighting the active intervention of the representative of the University Pedagogical Association in such transcendental events, revealing the integrity of this exceptional educator, who later was founder and first director of the Enrique José Varona Pedagogical Institute, current University of Pedagogical Sciences, which contributes, modestly, to its recognition as a paradigm for the new generations of teachers in Cuba.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100002&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN En el contexto del sesenta aniversario de la creación de la actual Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, se realiza un análisis histórico-pedagógico del accionar de esta institución en la formación profesional pedagógica del personal docente encargado de gestar y dirigir la educación artística en Cuba. Con ello se pretende contribuir a la compresión de los aportes de esta institución en la instauración y desarrollo de las manifestaciones de la Educación Artística en el Sistema Educativo Cubano a partir de la formación y superación de los docentes de nivel medio y superior, así como en la educación postgrado. Para el logro de este propósito se realizó un análisis retrospectivo de los hechos a través de la aplicación de diversos métodos de investigación, tanto de nivel teórico como empírico, en los que se resalta el trabajo de campo y las vivencias de la autora en diferentes segmentos y contextos de la sociedad, lo que ha facilitado la inclusión de ejemplos concretos de educación musical. Se asume que la transmisión de este legado no solo constituye una reseña sino una vía para potenciar la identidad profesional de los que desempeñan esta labor en cada institución educativa.<hr/>ABSTRACT In the context of the sixtieth anniversary of the creation of the current Enrique José Varona University of Pedagogical Sciences, a historical-pedagogical analysis of the actions of this institution in the pedagogical professional training of the teaching staff in charge of developing and directing artistic education in Cuba is carried out. With this, it is intended to contribute to the understanding of the contributions of this institution in the establishment and development of the manifestations of Arts Education in the Cuban Educational System from the training and improvement of middle and higher-level teachers, as well as in postgraduate education. In order to achieve this purpose, a retrospective analysis of the facts was carried out through the application of diverse research methods, both theoretical and empirical, in which field work and the author's experiences in different segments and contexts of society are highlighted, which has facilitated the inclusion of concrete examples of musical education. It is assumed that the transmission of this legacy is not only a review but also a way to enhance the professional identity of those who perform this work in each educational institution.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100003&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Las transformaciones educativas suscitadas a partir del III perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación, proponen cambios en las dinámicas de la gestión educativa y abogan por favorecer la autonomía de las escuelas y la participación de la comunidad en los procesos de educación. Una propuesta hecha radica en el empleo del Proyecto Educativo de Grupo Escolar. Lograr una adecuada gestión está estrechamente relacionada con la percepción que poseen los implicados y en particular el maestro primario, al asumir el rol de mediador y coordinador de las influencias educativas que promueven el desarrollo del grupo escolar y de sus miembros, así como el cumplimento de los fines de la educación. El estudio tuvo como objetivo: analizar las percepciones de los maestros primarios del municipio Playa en torno a la gestión del Proyecto Educativo de Grupo Escolar. Se emplearon los métodos análisis-síntesis, inductivo-deductivo y la entrevista. Los principales resultados obtenidos tras el proceso investigativo evidencian que los maestros primarios entrevistados poseen una percepción limitada en su mayoría y generalizada en su minoría en torno a la gestión, aspecto que pude comprometer la efectividad del mismo y por tanto debe ser atendido para el logro de las transformaciones que se aspiran.<hr/>ABSTRACT The educational transformations arising from the III improvement of the National Education System propose changes in the dynamics of educational management and advocate favoring the autonomy of schools and the participation of the community in education processes. One proposal made lies in the use of the School Group Educational Project. Achieving adequate management of the PEGE is closely related to the perception possessed by those involved and in particular the primary teacher, by assuming the role of mediator and coordinator of the educational influences that promote the development of the school group and its members, as well as the fulfillment of the purposes of education. The objective of the study was to: analyze the perceptions of primary teachers in the Playa municipality regarding the management of the School Group Educational Project. Analysis-synthesis, inductive-deductive and interview methods were used. The main results obtained after the research process show that the primary teachers interviewed have a limited perception in their majority and a generalized perception in their minority regarding the management, an aspect that could compromise its effectiveness and therefore must be addressed for the achievement of the desired transformations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100004&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El clima organizacional posibilita la permanencia motivacional y comportamental del recurso humano en el desarrollo de las funciones en una empresa de manera eficiente y eficaz, en las contralorías departamentales genera el ambiente propicio para que los funcionarios que las conforman realicen sus actividades de la mejor manera, buscando siempre el bienestar social y comunitario. En este sentido, el presente artículo argumenta la importancia del clima organizacional y su incidencia en la operatividad de las contralorías departamentales, así como su percepción desde la formación de los profesionales para el contexto colombiano. Se desarrolló desde un enfoque cualitativo, bajo una metodología descriptiva, empleando el análisis documental de referentes bibliográficos en fuentes científicas actualizadas y textos jurídicos aprobados en el contexto colombiano e internacional. La información indica que favorecer el clima organizacional al interior de las contralorías departamentales conlleva la realización de funciones más expeditas y honestas en quienes han sido asignados para realizar las inversiones y gastos correspondientes. Revela, además, la necesidad de promover ambientes de cooperación y de respeto en las contralorías departamentales, lo que se gesta desde la propia formación de los profesionales.<hr/>ABSTRACT The organizational climate enables the motivational and behavioral permanence of the human resource in the development of functions in a company in an efficient and effective manner, in the departmental comptrollers it generates the conducive environment for the officials that comprise them to carry out their activities in the best way, always seeking social and community well-being. In this sense, this article argues the importance of the organizational climate and its impact on the operation of departmental comptrollers, as well as its perception from the training of professionals for the Colombian context. It was developed from a qualitative approach, under a descriptive methodology, using documentary analysis of bibliographical references in updated scientific sources and legal texts approved in the Colombian and international context. The information indicates that promoting the organizational climate within the departmental comptrollers' offices entails the performance of more expeditious and honest functions in those who have been assigned to carry out the corresponding investments and expenses. It also reveals the need to promote environments of cooperation and respect in departmental comptrollers, which is developed from the professionals' own training.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100005&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El artículo describe los tres niveles de preparación didáctico-metodológica de los docentes que se requieren para que estos puedan desarrollar un trabajo eficaz con la Enseñanza Desarrolladora. Más que una disertación teórica, se asumió como objetivo validar la eficacia del cuerpo de recomendaciones que describen cada uno de los tres niveles de preparación referidos. Para cumplirlo, se utilizaron los métodos de investigación del nivel teórico: analítico-sintético e hipotético-deductivo; y los del nivel empírico de: pruebas y cuestionarios; los que fueron acompañados de técnicas estadísticas de carácter multivariado y multinivel. El procesamiento lógico y estadístico de los datos factuales acopiados permitió arribar a resultados de gran utilidad para la elevación de la calidad de la preparación, tanto inicial como continua, de los profesionales de la educación, al poderse confirmar las hipótesis de trabajo asociadas a las recomendaciones ofrecidas, con una elevada probabilidad de generalización más allá de la muestra estadística utilizada. De este modo, se pudo asumir como conclusión que la instrumentación eficaz de la Enseñanza Desarrolladora solo es posible sobre la base del cumplimiento de exigencias didácticas demandantes.<hr/>ABSTRACT This article describes the three levels of didactic-methodological preparation of teachers that are required so that they can develop effective work with Developmental Teaching. More than a theoretical dissertation, the objective was assumed to validate the effectiveness of the body of recommendations that describe each of the three levels of preparation referred to. To accomplish this, theoretical level research methods were used: analytical-synthetic and hypothetical-deductive; and those at the empirical level of: tests and questionnaires; which were accompanied by multivariate and multilevel statistical techniques. The logical and statistical processing of the factual data collected allowed on to arrive at very useful results for raising the quality of the preparation, both initial and continuous, of education professionals, by confirming the working hypotheses associated with the recommendations offered, with a high probability of generalization beyond the statistical sample used. In this way, it was possible to conclude that the effective implementation of Developmental Teaching is only possible on the basis of compliance with demanding didactic requirements.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100006&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La educación de las nuevas generaciones es una tarea compleja, la cual trasciende los aspectos instructivos, científicos y técnicos, en tanto precisa de lograr una preparación efectiva para afrontar los retos de la sociedad actual. Esta premisa es particularmente relevante en la formación de los futuros maestros, especialmente en los aspectos relativos a su motivación y vocación por el magisterio. Este artículo tiene como propósito presentar los principales resultados de un estudio exploratorio dirigido a la orientación de intereses profesionales pedagógicos desde el liderazgo distribuido, sustentado en un enfoque mixto en dos etapas. Los principales hallazgos señalan que el estado actual de los procesos estudiados dista del ideal, sin embargo, predomina una pobre interpretación de las causas y se evidenció que las propuestas de solución implementadas no han logrado los resultados previstos. Asimismo, se comprobó que las premisas exploradas apuntan hacia la necesidad de un cambio de modelo de orientación, la importancia de la distribución de la acción orientadora y la revalorización del papel del directivo escolar, por lo que se sugieren líneas para futuros estudios.<hr/>ABSTRACT The education of new generations is a complex task, which transcends the instructive, scientific and technical aspects, as it requires achieving effective preparation to face the challenges of today's society. This premise is particularly relevant in the training of future teachers, especially in aspects related to their motivation and vocation for teaching. The purpose of this article is to present the main results of an exploratory study aimed at the orientation of professional pedagogical interests from distributed leadership, supported by a mixed approach in two stages. The main findings indicate that the current state of the processes studied is far from the ideal, however, a poor interpretation of the causes predominates and it was evident that the proposed solutions implemented have not achieved the expected results. Likewise, it was proven that the premises explored point towards the need for a change in the orientation model, the importance of the distribution of the orientation action and the revaluation of the role of the school director, so lines for future studies are suggested.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100007&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El acompañamiento especializado a la configuración de proyectos de vida durante el proceso formativo universitario, constituye una necesidad elemental. Asimismo, la atención psicopedagógica especializada, además de representar un indicador de calidad, debe facilitar el desarrollo de estrategias de ayuda y acompañamiento al desarrollo integral de la persona. Así, la investigación se desarrolló en los marcos de impartición de la asignatura Psicología para los futuros educadores de la carrera Licenciatura Mención Biología en la Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez. El objetivo fue explorar, a partir de la implementación de la observación participante, una entrevista semiestructurada y un grupo focal, la atención psicopedagógica para la configuración de proyectos de vida en el proceso docente. La misma se sustentó en un enfoque mixto, de modelo incrustado (CUAL-cuan), compuesto por un diseño fenomenológico (CUAL) y un estudio exploratorio descriptivo (cuan). Los principales resultados apuntan a que la atención psicopedagógica especializada, como proceso, permite el perfeccionamiento de la docencia en tanto favorece la integración de otros agentes socioeducativos. Además, se identificó un fortalecimiento de la atención al modelo de profesional; los problemas, tareas y funciones profesionales; la construcción de la identidad personal y el desarrollo de modos de actuación deseados.<hr/>ABSTRACT Specialized support for the development of life projects during university education is an essential need. In addition, specialized psycho-pedagogical attention, besides representing an indicator of quality, should facilitate the development of strategies to support the comprehensive development of the person. The research was carried out within the framework of the Psychology course for future educators in the Biology program at the University of Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez. The objective was to explore, through participant observation, a semi-structured interview and a focus group, the psycho-pedagogical attention for the development of life projects in the teaching process. It was based on a mixed approach, consisting of an embedded model (QUAL-quant), composed of a phenomenological design (QUAL) and a descriptive exploratory study (quant). The main results suggest that specialized psycho-pedagogical attention, as a process, allows for the improvement of teaching, as it promotes the integration of other socio-educational agents. Additionally, there was an identified strengthening of attention to the professional model; professional problems, tasks, and functions; the construction of personal identity and the development of desired modes of action.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100008&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El aprendizaje de las matemáticas es clave para el desarrollo científico, tecnológico y económico de cualquier país. Sin embargo, en la República Dominicana, los resultados académicos de los estudiantes en esta área son bajos. En el artículo se enuncian las principales insuficiencias de los estudiantes que inciden en estos resultados en diferentes niveles y particularmente en la Universidad Autónoma de Santo Domingo. El objetivo es proponer acciones que contribuyan al proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Matemática Básica por competencias en el ciclo básico en la Universidad Autónoma de Santo Domingo. Se aplicaron métodos científicos: teóricos, empíricos y estadísticos a partir de la revisión de artículos en revistas de alto impacto, investigaciones y referentes teórico-metodológicos vinculados al proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática. Se describen los principales resultados del estudio exploratorio realizado vinculado a la asignatura Matemática Básica en el ciclo básico en que se identificaron algunas causas y factores que inciden. A partir de los resultados se realizó una propuesta de operacionalización de la variable valorada por criterio de expertos de Bastante Adecuada. Finalmente, se presentan factores que pueden incidir en los resultados, así como algunas acciones que contribuyan a su mejoramiento.<hr/>ABSTRACT Learning mathematics is key for the scientific, technological and economic development of any country. However, in the Dominican Republic, students' academic results in this area are low. The article states the main insufficiencies of students that affect these results at different levels of education and particularly at the Autonomous University of Santo Domingo. The objective of the article is to expose and argue the causes of the low results in learning mathematics. Scientific theoretical, empirical and statistical methods based on the review of articles in high-impact journals, research papers and theoretical-methodological references linked of mathematics were applied. The main results of the exploratory study carried linked to of the Basic Mathematics subject in the basic cycle in which some causes and influencing factors were identified are described. Based on the results, a variable operationalization proposal was made, which was assessed by expert criteria as Fairly Adequate. Finally, factors that may influence are presented, as well as some actions that contribute to its improvement.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100009&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La atención educativa especial desde la rehabilitación neurológica a infantes con distonía, a partir de una perspectiva integradora, revela en su concepción la evolución de los conceptos pedagógicos y clínicos, considerando el papel del educador especial en la formación de la personalidad. Señala los retos y las perspectivas a favor del desarrollo integral de estos infantes en las transformaciones de los contextos actuales, por las acciones educativas realizadas, partiendo de la sistematización teórica de la patología neurológica presente y el empleo del método vivencial de las autoras a partir de la experiencia acumulada en la temática y en la atención educativa a infantes con este diagnóstico neurológico. Se precisó como objetivo abordar la importancia de una estimulación para el desarrollo del infante con distonía, y conocer la influencia positiva que se ejerce sobre los mismos. Se abordan los beneficios para el desarrollo biológico, psicológico y social que aporta la rehabilitación neurológica como expresión de cultura de la diversidad e inclusión social. Para ello, se aplicó una investigación cualitativa, de revisión bibliográfica, de diseño documental y se seleccionaron indicadores que posibilitaron la selección de artículos científicos relacionados con el tema en las bases de datos de Scielo, Medigraphic, IMBIOMED y PubMed. Entre los principales hallazgos que emergen de la sistematización y el análisis de los resultados se logró evidenciar y se concluye que una adecuada intervención temprana, un apropiado abordaje terapéutico y educativo pueden elevar la calidad de vida de los infantes con distonía.<hr/>ABSTRACT Special educational attention from neurological rehabilitation to infants with dystonia, from an integrating perspective, reveals in its conception the evolution of pedagogical and clinical concepts, considering the role of the special educator in the formation of personality. It points out the challenges and perspectives in favor of the integral development of these infants in the transformations of the current contexts, due to the educational actions carried out, based on the theoretical systematization of the present neurological pathology and the use of the experiential method of the authors from the accumulated experience in the subject and in the care of infants with this neurological diagnosis. The objective was to address the importance of stimulation for the development of the child with dystonia, and to know the positive influence it exerts on them. The benefits for biological, psychological and social development that neurological rehabilitation provides as an expression of culture of diversity and social inclusion are addressed. To this end, a qualitative research, bibliographic review, and documentary design was applied and indicators were selected that enabled the selection of scientific articles related to the topic in the Scielo, mediagraphic, IMBIOMED and PubMed databases. Among the main findings that emerge from the systematization and analysis of the results, it was possible to demonstrate and it is concluded that an adequate early intervention and an appropriate therapeutic and educational approach can increase the quality of life of infants with dystonia.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100010&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Como consecuencia de las actuales transformaciones en la enseñanza universitaria, se implementa en la carrera de Ingeniería Eléctrica de la Universidad Tecnológica de la Habana, el plan de estudios “E”, en el que la esencialidad de los contenidos debe asegurar, en el egresado, la formación en los aspectos básicos específicos y desarrollar modos de actuación que le permitan brindar respuestas a los problemas generales que se presentan en el eslabón de base de la profesión. Para ello, es necesario desarrollar estrategias didácticas que mejoren el proceso de enseñanza - aprendizaje y aporten al estudiante herramientas para aprender a aprender. El objetivo del artículo es valorar los resultados de la implementación de las orientaciones metodológicas para mejorar el proceso de enseñanza - aprendizaje de las asignaturas de Circuitos y Electrónica basadas en la determinación de los nodos y nexos interdisciplinarios del contenido. Se utilizaron los métodos: analítico - sintético e inductivo-deductivo y como métodos empíricos la encuesta. Como resultado principal se reconoce la utilidad de la propuesta para mejorar el proceso, potenciar el desarrollo de habilidades en las asignaturas de Circuitos y Electrónica con un enfoque interdisciplinario. Lo anterior lleva a concluir que se mejora la motivación de los estudiantes por la carrera.<hr/>ABSTRACT As a consequence of the current transformations in university teaching, the “E” study plan is implemented in the Electrical Engineering career of the Technological University of Havana, in which the essentiality of the contents must ensure, in the graduate, training in specific basic aspects and developing modes of action that allow them to provide answers to the general problems that arise in the base link of the profession. To do this, it is necessary to develop teaching strategies that improve the teaching-learning process and provide the student with tools to learn how to learn. The objective of the article is to assess the results of the implementation of the methodological guidelines to improve the teaching-learning process of the Circuits and Electronics subjects based on the determination of the interdisciplinary nodes and links of the content. Analytical - synthetic and inductive - deductive methods were used and the survey was used as empirical methods. As a main result, the usefulness of the proposal is recognized to improve the process, enhance the development of skills in the subjects of Circuits and Electronics with an interdisciplinary approach. The above leads to the conclusion that students' motivation for the career is improved.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100011&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN En el presente artículo se realizó una argumentación teórica de un modelo didáctico de tratamiento al contenido atención educativa a la diversidad de la Disciplina Principal Integradora en la carrera Licenciatura en Educación Primaria de la Universidad de Granma. El objetivo de este trabajo es elaborar un modelo didáctico de tratamiento al contenido atención educativa a la diversidad de la Disciplina Principal Integradora en la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Para su cumplimiento se utilizaron los métodos modelación y el sistémico-estructural funcional. La investigación realizada es descriptiva-explicativa y permitió a los autores a partir determinar las relaciones entre los componentes y subsistemas del modelo las cualidades y regularidades que se dan en el proceso docente educativo de la Disciplina Principal Integradora en el tratamiento al contenido atención educativa a la diversidad. Como principal resultado se aporta el procedimiento integrador contextualizante el cual permite el cumplimiento de la pertinencia didáctica del contenido atención educativa a la diversidad para la aplicación de prácticas inclusivas como cualidad de orden superior.<hr/>ABSTRACT In this article, a theoretical argument was made of a didactic model of treatment of the content of educational attention to diversity of the Main Integrative Discipline in the Bachelor's Degree in Primary Education at the University of Granma. The objective of this work is to develop a didactic model for treating the content of educational attention to the diversity of the Main Integrative Discipline in the Bachelor's Degree in Primary Education. For its compliance, modeling and systemic-structural-functional methods were used. The research carried out is descriptive-explanatory and allowed the authors to determine the relationships between the components and subsystems of the model, the qualities and regularities that occur in the educational teaching process of the Main Integrative Discipline in the treatment of the content educational attention to the diversity. As the main result, the contextualizing integrative procedure is provided, which allows compliance with the didactic relevance of the content of educational attention to diversity for the application of inclusive practices as a higher order quality.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100012&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La internacionalización como reto de la Educación Superior, gestiona la colaboración entre las universidades, de estas con los usuarios y beneficiarios de los procesos sustantivos que ejecutan. En este sentido, el presente artículo declara como objetivo: revelar, desde los testimonios de los participantes, el proceso de interrelación entre la vida y la obra asociada a la enseñanza de idiomas, potenciando el desarrollo en esta área del conocimiento para la formación de los profesionales de la educación, punto de partida de la elevación de la calidad de los servicios en la Universidad de Ciencias Informáticas, de La Habana, mediante los proyectos de investigación, los convenios y los intercambios científicos. El estudio cualitativo utiliza los métodos: análisis documental; vivencial, testimonial y la matriz de coincidencia, unidos a un test de satisfacción aplicado a los profesores del Centro de Idiomas. Los resultados evidenciaron la contribución de los intercambios científicos a este proceso en la formación permanente y continua para el mejoramiento de la práctica educativa, expuestos mediante ponencias en un Seminario Científico Metodológico y en el X Taller L@ngtech por profesionales del claustro, convertidos en testimoniantes.<hr/>ABSTRACT Internationalization as a challenge of higher education, manages collaboration between universities, of these with users and beneficiaries of the substantive processes they execute. In this sense, this article declares as a objective: to reveal, from the testimonies of the participants, the process of interrelation between life and the work associated with language teaching, enhancing development in this area of knowledge for the formation of Education professionals, starting point for the elevation of the quality of services at the University of Computer Science, of Havana, through research projects, agreements and scientific exchanges. The qualitative study uses the methods: documentary analysis; experiential, testimonial and the matrix of coincidence, united to a satisfaction test applied to the teachers of the Language Center. The results evidenced the contribution of scientific exchanges to this process in permanent and continuous training for the improvement of educational practice, exposed through presentations in a methodological scientific seminar and in the X workshop L@ngtech by professionals of the cloister, converted into testimony.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100013&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El estudio de las múltiples aplicaciones de la Matemática en diferentes esferas de la vida económica, cultural, ambiental y social, puede servir para comprender la necesidad del empleo de ella en bien de la sociedad, con acciones que promuevan una relación más armónica del hombre con el medio ambiente. En este sentido la habilidad formular problemas recibe una atención creciente, identificándose como uno de los ejes fundamentales de la enseñanza de la Matemática. Los estudios sobre este tema muestran a esta habilidad como una etapa cualitativamente superior de los procesos de resolución de problemas porque contribuye al razonamiento creativo, lógico y reflexivo de los estudiantes. Es objetivo del artículo revelar los procedimientos para la obtención de las acciones y las operaciones de la habilidad formular problemas matemáticos en los estudiantes de preuniversitario, primero por analogía con el sistema operacional de la construcción de textos y su enriquecimiento a través del Modo Teórico Experimental. La sistematización del modelo obtenido, contribuye a transformar la enseñanza tradicional por una que supone en primer lugar, el desarrollo de habilidades y la preparación para la vida en una sociedad que concibe innovaciones constantemente.<hr/>ABSTRACT The study of the multiple applications of mathematics in different spheres of economic, cultural, environmental and social life can serve to understand the need to use it for the good of society, with actions that promote a more harmonious relationship between man and the environment. In this sense, the ability to formulate problems is receiving increasing attention, being identified as one of the fundamental axes of the teaching of mathematics. Studies on this subject show this skill as a qualitatively superior stage of problem-solving processes because it contributes to the creative, logical and reflective reasoning of students. The objective of the article is to reveal the procedures for obtaining the actions and operations of the ability to formulate mathematical problems in pre-university students, first by analogy with the operational system of text construction and its enrichment through the Experimental Theoretical Mode. The systematization of the obtained model contributes to transform the traditional teaching by one that assumes, in the first place, the development of skills and preparation for life in a society that constantly conceives innovations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100014&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La capacitación de los directivos y funcionarios en cada país tiene una gran relevancia y más cuando tienen a su cargo funciones educacionales. Esto se expresa porque toda gestión socioeducativa, involucra una preparación para un compromiso social. Por lo que el objetivo del artículo es exponer los elementos necesarios para la capacitación a representantes del gobierno Municipal y de los Consejos Populares en el Municipio la Lisa para emprender un accionar conjunto con las instituciones educativas, en la gestión socioeducativa en los barrios. El proceso investigativo se adscribe, en sus bases a la concepción Dialéctico Materialista y particularmente. Se tuvieron en cuenta, como métodos teóricos como el analítico - sintético, el método de análisis de documentos, textos y testimonios, y la modelación, por su parte métodos empíricos como observación, encuesta y entrevista y el método matemático estadístico. Como resultados se pudo concretar la sistematización del estado de conocimientos sobre la gestión educativa de los directivos y funcionarios, además se proponen talleres que ayuden a mejorarlos. Los análisis realizados permitieron reconocer que debe existir una sinergia entre todos los sectores en función del diseño y ejecución de las políticas, y que se activen, para contribuir con a las transformaciones educacionales actuales.<hr/>ABSTRACT The training of managers and officials in each country is of great relevance and even more so when they are in charge of educational functions. This is expressed because all socio-educational management involves preparation for a social commitment. Therefore, the objective of the article is to present the necessary elements for training representatives of the Municipal government and the Popular Councils in the La Lisa Municipality to undertake joint action with educational institutions, in socio-educational management in the neighborhoods. The investigative process is ascribed, in its bases, to the Dialectical Materialist conception and particularly. Theoretical methods such as analytical - synthetic, the method of analysis of documents, texts and testimonies, and modeling were taken into account, while empirical methods such as observation, survey and interview and the statistical mathematical method were taken into account. As a result, it was possible to systematize the state of knowledge on the educational management of managers and officials, and workshops are also proposed to help improve them. The analyzes carried out allowed us to recognize that there must be a synergy between all sectors based on the design and execution of policies, and that they be activated, to contribute to current educational transformations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100015&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El tratamiento histórico a la Educación Ciudadana está asociado a la historia de la nación. En las etapas del proceso histórico cubano y de la educación han existido tres componentes imbricados entre sí en la sociedad y en la comprensión del ciudadano y del civismo. Es objetivo de esta indagación teórica, teórica presentar un programa que contribuya al enriquecimiento de la preparación del docente desde la asignatura Educación Ciudadana donde se aclara el lugar pedagógico que ocupa en el tercer ciclo de la educación primaria. Se utilizaron varios métodos: el método general, el dialéctico materialista, asimismo los métodos del nivel teórico, tales como el histórico- lógico, análisis-síntesis, inducción - deducción, análisis documental, sistémico estructural funcional y la modelación; del nivel empírico, el análisis documental, la observación, la entrevista y la consulta a especialistas. Se proponen acciones para su implementación en este nivel educativo. Se validó mediante el método criterio de expertos y un pre-experimento. Esta problemática no ha sido suficientemente tratada en Cuba; por su complejidad el acercamiento se realiza desde el conocimiento del Derecho, de ahí sus limitaciones para su abordaje.<hr/>ABSTRACT The historical treatment of Citizenship Education is associated with the history of the nation. In the stages of the Cuban historical process and of education, there have been three intertwined components in society and in the understanding of the citizen and civility. The objective of this theoretical inquiry is the preparation of the primary teacher from the Citizen Education subject in the third cycle of primary school. Several methods were used: the general method, the dialectical materialist, as well as the methods of the theoretical level, such as the historical-logical, analysis-synthesis, induction - deduction, documentary analysis, functional-structural systemic and modeling; at the empirical level, documentary analysis, observation, interview, consultation with specialists; and the statistical-mathematical method. A program is presented that contributes to the enrichment of the teacher's preparation from the subject itself and specifies the pedagogical place it occupies in the third cycle of primary education. Actions are proposed for its implementation at this educational level. It was validated using the expert criteria method and a pre-experiment. This problem has not been sufficiently treated in Cuba; Due to its complexity, the approach is carried out from the knowledge of Law, hence its limitations for its approach.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100016&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La Educación Avanzada está marcadamente vinculada a la teoría educativa como sustento teórico de gran valor, pues brinda los sustentos teóricos, metodológicos y procedimentales necesarios para abordar la temática del mejoramiento profesional y humano. El presente artículo tiene el objetivo de exponer los principales retos que asume la cooperación pedagógica en la construcción de redes académicas que permiten el intercambio científico y elevan la profesionalidad de sus recursos humanos, se realizó un estudio descriptivo donde se reveló la importancia de la cooperación pedagógica a través de las redes académicas, se empleó la red de indagaciones teóricas, empíricas a partir de la sistematización de los referentes teóricos. La cooperación pedagógica a partir del trabajo con las redes académicas ha cobrado significado en la medida en que las acciones que se ejecutan se logran por la participación de sus miembros y la vía para el intercambio de conocimientos y crecimiento profesional como premisa fundamental de la teoría de la Educación Avanzada.<hr/>ABSTRACT Advanced Education is markedly linked to educational theory as a theoretical support of great value, as it provides the theoretical, methodological and procedural supports necessary to address the issue of professional and human improvement. The objective of this article is to expose the main challenges that pedagogical cooperation assumes in the construction of academic networks that allow scientific exchange and increase the professionalism of their human resources, a descriptive study was carried out. where the importance of pedagogical cooperation through academic networks was revealed, the network of theoretical and empirical investigations was used based on the systematization of theoretical references. Pedagogical cooperation based on work with academic networks has gained meaning to the extent that the actions carried out are achieved through the participation of its members and the means for the exchange of knowledge and professional growth as a fundamental premise of the theory of Advanced Education.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100017&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El desarrollo local que se construye día a día en cada territorio, solo puede realizarse si tiene como base la formación general integral de los ciudadanos cubanos. En este sentido, las instituciones educativas constituyen el centro donde se concreta la política educacional del país y por tanto el que ejerce mayor influencia en la formación de valores y preparación de los ciudadanos cubanos ya que prepara a la familia y otros actores sociales con el fin de contribuir a la estrategia de desarrollo local sostenible. Este artículo tiene como objetivo sistematizar los resultados de las alianzas para lograr la transformación digital del municipio a partir de la participación de las instituciones educacionales en el desarrollo local del municipio La Lisa. Se emplearon métodos teóricos como el histórico lógico, el analítico sintético y sistémico estructural. Como resultado se pudo concretar las acciones de alianza intersectoriales que se han suscitado para contribuir de forma efectiva el tránsito hacia la transformación digital. Esto complementa de forma efectiva las exigencias en la dirección de los procesos educativos, repercutiendo en la comunidad mediante las acciones que se proyectan en las redes socioeducativas con el fin de para preparar a agentes y actores sociales del territorio.<hr/>ABSTRACT The local development that is built day by day in each territory can only be carried out if it is based on the comprehensive general training of Cuban citizens. In this sense, educational institutions constitute the center where the country's educational policy is carried out and therefore the one that exerts the greatest influence on the formation of values and preparation of Cuban citizens since they prepare the family and other social actors with the purpose to contribute to the sustainable local development strategy. This article aims to systematize the results of the alliances to achieve the digital transformation of the municipality based on the participation of educational institutions in the local development of the La Lisa municipality. Theoretical methods such as logical historical, synthetic analytical and structural systemic methods were used. As a result, it was possible to carry out the intersectoral alliance actions that have arisen to effectively contribute to the transition towards digital transformation. This effectively complements the demands in the direction of educational processes, impacting the community through the actions that are projected in the socio-educational networks in order to prepare social agents and actors in the territory.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100018&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La formación de educadores constituye un proceso trascendental en la Pedagogía cubana, tomando como referentes las investigaciones educativas para atender las necesidades que emergen del desarrollo social, en aras de lograr calidad en la educación, tomando como prioridad los objetivos de la Agenda 2030. En armonía con lo anterior, es importante fomentar habilidades lúdicas desde de las potencialidades de los contenidos de las clases con más pertinencia en la formación del profesional de Educación. Preescolar. Estos aspectos revelan oportunamente las potencialidades de la lúdica y su connotación en el proceso formativo, con especial atención en el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. En este artículo se ofrecen sugerencias metodológicas a los profesores de formación pedagógica general para el desarrollo habilidades lúdicas en las estudiantes. Los métodos de análisis-síntesis y sistémico estructural, así como observaciones y entrevistas facilitaron el cumplimiento del proceso investigado atendiendo al objetivo propuesto.<hr/>ABSTRACT The training of educators constitutes a transcendental process in Cuban Pedagogy, taking educational research as references to address the needs that emerge from social development, in order to achieve quality in education, taking as a priority the objectives of the 2030 Agenda. In harmony with the above, it is important to promote recreational skills from the potential of the contents of the classes with the most relevance in the training of the Education professional. Preschool. These aspects opportunely reveal the potential of play and its connotation in the training process, with special attention to the III Improvement of the National Education System. This article offers methodological suggestions to teachers of general pedagogical training for the development of recreational skills in students. The structural analysis-synthesis and systemic methods as well as observations and interviews facilitated the fulfillment of the investigated process according to the proposed objective.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100019&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La implementación del Plan de Estudios “E” impuso retos al proceso formativo en la Educación Superior. En ese sentido, la flexibilidad en el currículo general, en los programas de asignaturas de Formación General, como Historia de Cuba, implicó el desafío de la disminución sensible de sus horas/clases y su estructuración, sustentado desde el sistema de conocimientos propios de la ciencia base con los de la profesión, de modo que revelara la interrelación sistémica entre el diseño y su ejecución y no solo como una indicación metodológica. De ahí que, este artículo se centre en analizar los resultados de la aplicación de un cuasiexperimento pedagógico de tipo longitudinal, con grupos experimentales y de control para la evaluación del programa de la asignatura expuesto en las carreras de perfil técnico-agropecuario de la Universidad Agraria de la Habana (UNAH). La sistematización de estudios precedentes unida a los métodos histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo, la observación a clases y encuestas, permitió estudiar la evolución y pertinencia de los programas, a través del criterio de expertos y, los resultados obtenidos, concretar la concepción curricular del programa de la asignatura en función del proceso formativo de las carreras afines.<hr/>ABSTRACT The implementation of the Plan of Studies "E" imposed challenges to the formative process in Higher Education. In that sense, the flexibility in the general curriculum, in the programs of General Education subjects, such as History of Cuba, implied the challenge of the sensitive reduction of its hours/classes and its structuring, sustained from the system of knowledge of the basic science with those of the profession, so that it reveals the systemic interrelation between the design and its execution and not only as a methodological indication. Hence, this article focuses on analyzing the results of the application of a longitudinal pedagogical quasi-experiment, with experimental and control groups for the evaluation of the program of the subject exposed in the careers of technical-agricultural profile of the Agrarian University of Havana (UNAH). The systematization of previous studies together with the historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive methods, class observation and surveys, allowed studying the evolution and pertinence of the programs, through the experts' criteria and, the results obtained, to specify the curricular conception of the subject's program according to the formative process of the related careers.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100020&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El conocimiento y uso de lenguas extranjeras forma parte esencial de la formación de cualquier individuo en el contexto actual. El auge de la enseñanza de idiomas, emerge del incremento de las relaciones entre los países, en las que, el español se destaca como uno de los idiomas más estudiados internacionalmente. Desde esta perspectiva, se pretende argumentar el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), especialmente la plataforma MOODLE, como vía para alcanzar los estándares internacionales en la enseñanza de idiomas y con ello, el desarrollo efectivo de la comunicación desde la enseñanza de la gramática. La metodología de revisión bibliográfica implicó la recogida de información desde fuentes de datos como Dialnet, Redalyc, Scielo, Google Académico y repositorios de investigaciones de universidades, tomando como restricción establecida que estas investigaciones que no excedieran un máximo de cinco años de publicación, elaboradas en el idioma español y del ámbito geográfico latinoamericano, con lo cual se concluyó la necesidad de enseñar, aprender y administrar el entorno virtual de MOODLE, dotándolos de un nivel competente de habilidades comunicativas que permita interactuar en diferentes contextos, al abordar las TIC con el propósito de fomentar el desarrollo de la gramática para la comunicación.<hr/>ABSTRACT The knowledge and use of foreign languages is an essential part of the training of any individual in the current context. The rise of language teaching emerges from the increase in relations between countries, in which Spanish stands out as one of the most studied languages internationally. From this perspective, it is intended to argue the use of Information and Communication Technologies (ICT), especially the MOODLE platform, as a way to achieve international standards in language teaching and with it, the effective development of communication from the teaching grammar. The bibliographic review methodology involved the collection of information from data sources such as Dialnet, Redalyc, Scielo, Google Academic and university research repositories, taking as an established restriction that these investigations did not exceed a maximum of five years of publication, prepared in the Spanish language and the Latin American geographical area, which concluded the need to teach, learn and manage the MOODLE virtual environment, providing them with a competent level of communication skills that allows them to interact in different contexts, when addressing ICT with the purpose to encourage the development of grammar for communication.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100021&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La orientación profesional es un proceso que ha acompañado al hombre desde tiempos inmemorables, guardando una notable relación con los cambios sociales por los que ha transitado la sociedad en su decursar y respondiendo de manera directa al papel del trabajo y a la percepción del hombre sobre las diversas profesiones. Es en tal sentido que en la presente investigación se pretende analizar la evolución histórica de este proceso y su impacto en Cuba, que brindará un análisis coherente de los antecedentes de esta actividad en el continente americano y específicamente en nuestro país. Aunque como resultado de las características coloniales por las que transitó el continente, se ha favorecido que estos aspectos fueran injustamente menospreciados. Por lo que para un correcto estudio del proceso se hace necesario utilizar métodos como el histórico- lógico que permita visualizar las etapas por las que ha transitado y los aspectos que han sido ignorado por los círculos de poder hegemónicos de las ciencias que han ignorado incluso la creación en Cuba en el año 1855, de la Escuela General Preparatoria. Además de la referencia al asunto que hace José Martí al respecto como sus intervenciones en 1887 sobre las nacientes escuelas de artes y oficios en varias naciones Latinoamericanas.<hr/>ABSTRACT Professional guidance is a process that has accompanied man since time immemorial, keeping a remarkable relationship with the social changes that society has undergone in its evolution and responding directly to the role of work and the perception of man about the various professions. It is in this sense that in this research we intend to analyze the historical evolution of this process and its impact on Cuba, that will provide us with a coherent analysis of the background of this activity in the american continent and specifically in our country. Although as a result of the colonial characteristics through which the continent passed, it has been favored that these aspects were unjustly underestimated. So for a correct study of the process it is necessary to use methods such as the historical-logical that us allow to visualize the stages through which you have traveled and the aspects that have been ignored by the circles of hegemonic power of sciences that have even ignored creation in Cuba in the year 1855, of the General Preparatory School. In addition to the reference to the issue that Jose Marti makes in this regard as his interventions in 1887 on the nascent schools of arts and crafts in several Latin American nations.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100022&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Concebir la articulación de las influencias educativas es prioridad de los sistemas educativos, lo que implica asumir el reto desde el accionar de los docentes, al considerarse que no siempre cuentan con todos los recursos, habilidades y capacidades para satisfacer esa exigencia. En tal sentido, el objetivo del trabajo es caracterizar el estado actual de la preparación del docente para la integración de los agentes educativos al currículo institucional del Nivel Primario en la escuela “Clodomira Acosta Ferrals” del municipio Güines, Provincia Mayabeque. Los resultados se obtuvieron de la aplicación de instrumentos que exploran la percepción de los directivos y profesores acerca de la preparación del docente para la integración de agentes educativos al currículo institucional. Se demostró que esta preparación está afectada con diferencias cuantitativas y estadísticas significativas. Estos resultados significan el punto de partida para la elaboración de un producto científico que pueda contribuir a la transformación del estado actual de la preparación del docente para la integración de los agentes educativos al currículo institucional del nivel Primario.<hr/>ABSTRACT Conceiving the articulation of educational influences is a priority for educational systems, which implies assuming the challenge from the teachers' actions, considering that they do not always have all the resources, skills and abilities to meet this requirement. In this sense, the objective of this work is to characterize the current state of the teacher's preparation for the integration of the educational agents to the institutional curriculum of the Primary Level in the school "Clodomira Acosta Ferrals" of Güines municipality, Mayabeque Province. The results were obtained from the application of instruments that explore the perception of managers and teachers about the teacher's preparation for the integration of educational agents to the institutional curriculum. It was shown that this preparation is affected with significant quantitative and statistical differences. These results mean the starting point for the elaboration of a scientific product that can contribute to the transformation of the current state of the teacher's preparation for the integration of educational agents to the institutional curriculum at the primary level.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100023&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El devenir de la práctica laboral en los planes de estudio de la Licenciatura Educación Prescolar ha sido progresivo. Su introducción en la modalidad semipresencial establece nuevas exigencias didáctico-metodológicas tanto a la carrera como a la entidad laboral por constituirse ambos en escenarios docente-formativos. El artículo tiene como objetivo analizar las particularidades de la práctica laboral en la modalidad semipresencial en la Licenciatura en Educación Prescolar. La concepción dialéctico-materialista del conocimiento científico permitió la selección y aplicación de los métodos de la investigación educativa. Entre los métodos del nivel teórico fueron empleados el histórico-lógico, el analítico-sintético, el inductivo-deductivo y del nivel empírico se aplicaron la revisión de documentos y el estudio de los productos del proceso pedagógico. Ello permitió determinar las particularidades de la práctica laboral en la modalidad semipresencial en la Licenciatura en Educación Prescolar, lo cual contribuye a garantizar una influencia educativa en la formación de modos de actuación profesional en los estudiantes con vínculo laboral o no con la profesión en las esferas de actuación del educador de la primera infancia.<hr/>ABSTRACT Becoming of the labor practice in the plans of study of the Licentiate Education Prescolar has been progressive. Its introduction in the modality semi presential establishes new didactic-methodological demands as much to the career as to the labor entity to be constituted both in educational-formative scenarios. The article has as objective to analyze the particularities of the labor practice in the modality semipresencial in the Licentiate in Education Prescolar. The dialectical-materialistic conception of the scientific knowledge allowed the selection and application of the methods of the educational investigation. Among the methods of the theoretical level they were employees the historical-logical one, the analytic-synthetic one, the inductive-deductive one and of the empiric level the revision of documents and the study of the products of the pedagogic process were applied. It allowed it to determine the particularities of the labor practice in the modality semipresencial in the Licentiate in Education Prescolar, that which contributes to guarantee an educational influence in the formation in ways of professional performance in the students with labor bond or not with the profession in the spheres of the educators of the first childhood performance.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100024&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Las Instituciones de la Educación Superior en Cuba, debido al indiscutible impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación, tienen ante sí enormes desafíos. El nuevo escenario social, traspasado por las TIC ha promovido cambios relevantes en el vínculo del usuario con la información. Por ello, este artículo se orienta a proponer una estrategia curricular dirigida a la AMI de los estudiantes de la carrera de Educación Primaria, que contribuya a que egresen con una cultura en medios y desarrollen capacidades que les permitan acceder, analizar, evaluar, crear y actuar utilizando las diversas formas de comunicación. Desde una concepción dialéctico-materialista, se enfatiza el empleo de métodos cualitativos, dentro de los cuales se destacan el análisis documental y la triangulación de fuentes. Se aplicó, además, una encuesta a estudiantes universitarios que cursan la carrera en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. Los resultados demostraron la insuficiente preparación mediática de la muestra y la necesidad de trabajar la alfabetización mediática desde las asignaturas del plan de estudios, en pos de fomentar las capacidades interpretativas de los estudiantes, construir sujetos críticos frente a la información y alcanzar una mejor formación académica de los futuros profesionales de la educación.<hr/>ABSTRACT Higher Education Institutions in Cuba, due to the unquestionable impact of Information and Communication Technologies, face enormous challenges. The new social scenario, brought about by ICTs, has promoted relevant changes in the link between the user and the information. Therefore, this article aims at proposing a curricular strategy aimed at the AMI of Primary Education students, which contributes to their graduation with a media culture and the development of skills that allow them to access, analyze, evaluate, create and act using the various forms of communication. From a dialectical-materialistic conception, the use of qualitative methods is emphasized, among which documentary analysis and triangulation of sources stand out. A survey was also applied to university students studying at the University of Pedagogical Sciences "Enrique José Varona". The results showed the insufficient media preparation of the sample and the need to work on media literacy from the subjects of the curriculum, in order to promote the interpretative skills of students, to build critical subjects in front of information and to achieve a better academic training of future education professionals.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100025&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El creciente desarrollo tecnológico de la sociedad exige la necesaria preparación de los estudiantes de ingeniería con una sólida formación científico-tecnológica, sin embargo, las investigaciones reportan que existen dificultades en el aprendizaje del Cálculo Diferencial que limitan el desempeño de los estudiantes en la resolución de problemas matemáticos dentro del contexto ingenieril. Se realizó un estudio de revisión bibliográfica con el objetivo de analizar las investigaciones actuales que abordan la formación conceptual y el uso de tecnologías digitales en el Cálculo Diferencial para ingeniería. Es una investigación cualitativa de tipo bibliográfica documental, se utilizó la triangulación de la información y los talleres de socialización como técnica de consenso. Los resultados del estudio identificaron 14 investigaciones procedentes de seis países. Se concluye que las insuficiencias están asociadas al uso de las tecnologías digitales como herramientas de comunicación, gestión y planificación del proceso de enseñanza aprendizaje y al poco uso de las conjeturas digitales para generar argumentos variacionales en el contexto ingenieril, valorar el infinito matemático, el comportamiento tendencial de funciones, la transferencias de registros semióticos de los conceptos matemáticos, el trabajo con sus propiedades y el uso del lenguaje matemático.<hr/>ABSTRACT The increasing technological development of society demands the necessary preparation of engineering students with a solid scientific background, however, research reports that there are difficulties in the learning of Differential Calculus that limit the performance of students in solving mathematical problems in the engineering context. A literature review study was conducted with the aim of analyze current research that addresses conceptual formation and the use of digital technologies in Differential Calculus for engineering. It is a qualitative research of documentary bibliographic type; information triangulation and socialization workshops were used as consensus technique. The results of the study identified 14 research from six countries. It is concluded that the inadequacies are associated with the use of digital technologies as tools for communication, management, and planning of the teaching-learning process, and with the little use of digital conjectures to generate variational arguments in the engineering context, to value the mathematical infinity, the tendential behavior of functions, the transfer of semiotic registers of mathematical concepts, the work with their properties and the use of mathematical language.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100026&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El avance y sistematización de la práctica educativa, permitió enunciar consideraciones teóricas sobre la profesionalización desde la óptica de la Educación Avanzada. El propio proceso de mejoramiento profesional y humano va conformando la estructura de la teoría, obligando a nuevos estudios y validaciones, así, como al desarrollo del proceso de evaluación y producción intelectual. La propia teoría de la Educación Avanzada tiene sus especificidades pues asume la teoría del conocimiento y la investigación esencialmente cualitativa, sin dejar de incorporar lo imprescindible del análisis cuantitativo en función de la promoción del desarrollo local. El objetivo del presente trabajo es socializar las experiencias sobre los estudios de la profesionalización para el desarrollo local desde la Educación Avanzada. Para el desarrollo de la investigación se emplearon métodos teóricos, empíricos que posibilitaron la caracterización del objeto de estudio como un fenómeno en constante transformación. Como principal resultado se reporta la profesionalización de los recursos humanos y de la comunidad para el desarrollo local como proceso transformador, se sustenta en la Educación Avanzada.<hr/>ABSTRACT The advancement and systematization of educational practice allowed us to state theoretical considerations about professionalization from the perspective of Advanced Education. The process of professional and human improvement itself shapes the structure of the theory, forcing new studies and validations, as well as the development of the process of evaluation and intellectual production. The theory of Advanced Education itself has its specificities since it assumes the theory of knowledge and essentially qualitative research, without failing to incorporate the essentials of quantitative analysis in terms of promoting local development. The objective of this work is to socialize experiences on professionalization studies for local development from Advanced Education. For the development of the research, theoretical and empirical methods were used that made it possible to characterize the object of study as a phenomenon in constant transformation. The main result is the professionalization of human and community resources for local development as a transformative process, based on Advanced Education.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100027&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La Educación ambiental constituye una prioridad de la formación integral de los ciudadanos, pero su percepción desde la percepción profesional se asume como un aspecto esencial en el contexto actual. En tal sentido, el artículo que se presenta tiene como objetivo fundamentar la educación ambiental como mecanismo pedagógico para la sostenibilidad, por el limitado conocimiento y actualización para profesores y estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Construcción desde el proceso pedagógico profesional de la disciplina Proyecto, Construcción y Conservación de Obras Civiles. Como vía de solución, se propone la inserción del contenido medioambiental desde los presupuestos pedagógicos como respuesta a una demanda social. Se plantean definiciones y consideraciones de pedagogos e investigadores, conceptos ambientales y de sostenibilidad asociados a contenidos de la disciplina Proyecto, Construcción y Conservación de Obras Civiles para el desarrollo de la educación ambiental en los estudiantes y profesores. Se presentan fundamentos filosóficos, sociológicos, psicológicos, pedagógicos y tecnológicos que contribuyen a la determinación de métodos, concepciones y resultados desde lo teórico y metodológico, significando nuevas vías para trabajar la educación ambiental.<hr/>ABSTRACT Environmental education is a priority in the integral formation of citizens, but its perception from the professional perception is assumed as an essential aspect in the current context. In this sense, the article presented here aims to support environmental education as a pedagogical mechanism for sustainability, due to the limited knowledge and updating for teachers and students of the Bachelor's Degree in Construction Education from the professional pedagogical process of the discipline Project, Construction and Conservation of Civil Works. As a solution, the insertion of the environmental content from the pedagogical budgets is proposed as a response to a social demand. Definitions and considerations of pedagogues and researchers, environmental and sustainability concepts associated to contents of the discipline Project, Construction and Conservation of Civil Works for the development of environmental education in students and teachers are presented. Philosophical, sociological, psychological, pedagogical and technological foundations are presented, which contribute to the determination of methods, conceptions and results from the theoretical and methodological point of view, meaning new ways to work on environmental education.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100028&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La implementación de enfoques evaluativos transformacionales, que promuevan el empoderamiento y la participación activa de los estudiantes ha producido un cambio de paradigma y en la linealidad de los procesos de evaluación de los estudiantes. El objetivo fue describir la implementación e impacto de la evaluación activa y colaborativa entre docentes universitarios que participaron del Diplomado de Innovación en Docencia Universitaria. El estudio partió de un enfoque metodológico cualitativo-descriptivo e intrínseco de casos. Los resultados dan cuenta de las fortalezas y nudos críticos, así como las propuestas de mejoramiento. Dentro de los aspectos que se pueden destacar, los estudiantes reconocen que las indicaciones y pautas entregadas por sus docentes les contribuyó a organizar sus trabajos y actividades, respondiendo a los requerimientos de las tareas evaluativas con más certezas que incertezas. De igual manera, las tareas evaluativas les ayudaron a develar y reconocer sus fortalezas como debilidades ante sus aprendizajes, lo anterior les significó tomar decisiones y buscar soluciones frente a desafíos. Se reconoce que el trabajo colaborativo potenció su productividad, teniendo la oportunidad de tomar decisiones autónomas respecto a la forma de como presentar los productos solicitados por el docente.<hr/>ABSTRACT The implementation of transformational evaluation approaches that promote the empowerment and active participation of students has produced a change in paradigm and in the linearity of student evaluation processes. The objective was to describe the implementation and impact of active and collaborative evaluation among university teachers who participated in the Diploma of Innovation in University Teaching. The study started from a qualitative-descriptive and intrinsic case methodological approach. The results show the strengths and critical nodes, as well as the proposals for improvement. Among the aspects that can be highlighted, the students recognize that the indications and guidelines provided by their teachers helped them organize their work and activities, responding to the requirements of the evaluative tasks with more certainties than uncertainties. Likewise, the evaluative tasks helped them reveal and recognize their strengths and weaknesses in their learning, which meant they made decisions and sought solutions to challenges. It is recognized that collaborative work enhanced their productivity, having the opportunity to make autonomous decisions regarding how to present the products requested by the teacher.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100029&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Entre las tareas de actualidad que enfrenta la Educación Superior se encuentra la de lograr transformaciones en la calidad del proceso docente para desarrollar al máximo las potencialidades de los estudiantes, ello requiere de la preparación de los profesores y la búsqueda de oportunidades para su formación permanente en general y aquella con perfil pedagógico en particular, lo cual les impone el reto de la profesionalización pedagógica. Este trabajo tiene como objetivo argumentar la importancia de la profesionalización y las TIC en el mejoramiento del desempeño profesional del docente, desde los aportes en la teoría y la práctica de la teoría de la Educación Avanzada. Asume la concepción dialéctico materialista. Los métodos teóricos utilizados fueron el histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo-deductivo. Los métodos empíricos utilizados fueron la observación, que se realizó mediante la técnica de revisión documental. Las figuras de la teoría de la Educación Avanzada, se identifican como aportes que contribuyen al mejoramiento del desempeño profesional del docente desde la profesionalización y las TIC, por lo que resulta importante trabajar desde la superación del docente en materia del dominio de las tecnologías digitales que conlleven a las transformaciones necesarias, alcanzando niveles de profesionalidad de mayor calidad.<hr/>ABSTRACT Among the current tasks facing Higher Education is that of achieving transformations in the quality of the teaching process to fully develop the potential of students. This requires the preparation of teachers and the search for opportunities for their permanent training in general and that with a pedagogical profile in particular, which imposes on them the challenge of pedagogical professionalization. This work aims to argue the importance of professionalization and ICTs in improving the professional performance of teachers, from the contributions in the theory and practice of the theory of Advanced Education. Assume the dialectical materialist conception. The theoretical methods used were historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive. The empirical methods used were observation, which was carried out through the documentary review technique. The figures of the theory of Advanced Education are identified as contributions that contribute to the improvement of the professional performance of the teacher from professionalization and ICTs, so it is important to work from the teacher's improvement in the domain of digital technologies that lead to the necessary transformations, reaching higher quality levels of professionalism.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100030&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Constituye la Educación Musical un componente esencial de la formación de la personalidad, aspecto que ha de potenciarse desde las edades tempranas con la suficiente contextualización que, además promueva la cultura e identidad nacional. A ello contribuye el educador que orienta aptitudes musicales o fomenta intereses para ofrecer una perspectiva cultural básica en pos de apreciar el desempeño de los intérpretes y la amplia gama de composiciones musicales. En este sentido, el artículo que se presenta tiene como objetivo revelar las exigencias del perfil del profesor de Educación Musical en el nivel primario de la República Dominicana, con énfasis en la integración de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones al proceso que modela y dirige. Desde un enfoque cualitativo se sistematizan los aportes de estudios precedentes que destacan la importancia de un sólido conocimiento musical y habilidades pedagógicas para integrar los recursos tecnológicos en la mejora de la enseñanza-aprendizaje de la música. Como resultado se reconocen las potencialidades del uso de aplicaciones y software educativos, recursos en línea y la participación en comunidades virtuales de maestros de música para enriquecer la Educación Musical y se subraya la importancia de su actualización constante en torno a las tecnologías novedosas.<hr/>ABSTRACT Musical education constitutes an essential component of personality formation, an aspect that must be promoted from an early age with sufficient contextualization that also promotes national culture and identity. The educator who guides musical aptitudes or promotes interests contributes to this to offer a basic cultural perspective in order to appreciate the performance of the performers and the wide range of musical compositions. In this sense, the article presented aims to reveal the demands of the profile of the music education teacher at the primary level in the Dominican Republic, with emphasis on the integration of Information and Communications Technologies to the process that models and directs. From a qualitative approach, the contributions of previous studies are systematized that highlight the importance of solid musical knowledge and pedagogical skills to integrate technological resources to improve the teaching-learning of music. As a result, the potential of the use of educational applications and software, online resources and participation in virtual communities of music teachers to enrich music education is recognized and the importance of its constant updating around new technologies is underlined.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100031&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN La necesidad de interpretar y significar el diálogo en un sentido didáctico-propositivo, reconociendo la otredad y la diversidad de paradigmas existentes en la nueva sociedad de la información y las tecnologías, es hoy un imperativo. En consecuencia, esta investigación tiene el objetivo de realizar una revisión crítica de las aportaciones sobre narrativa dialógica de la otredad y el alcance de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para la compresión del otro. Se trata de un estudio de carácter crítico-descriptivo que emplea como metodología la revisión crítica de la bibliografía consultada, para llegar a conclusiones sobre los principales núcleos teóricos de la investigación y su integración para el perfeccionamiento de la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera y segunda. Entre los principales resultados están la concepción del diálogo como recurso esencial para la comprensión de la otredad en tanto acto ético-psicológico en el que se encuentran las diferentes voces y valores que hacen posible la constitución del sentido del texto; la valoración de la comprensión asumida como dilucidación y respeto para el enriquecimiento de los dialogantes. Se reconoce el desempeño comunicativo en el mundo y los saberes expresados a través del proceso de la enseñanza-aprendizaje de los idiomas.<hr/>ABSTRACT The need of interpret and signify the dialogue in a didactic-propositive sense, recognizing the otherness and diversity of existing paradigms in the new information and technology society, is an imperative today. Consequently, this research aims to carry out a critical review of the contributions on dialogic narrative of otherness and the scope of Information and Communications Technologies for the understanding of the other. This is a critical-descriptive study that uses as a methodology the critical review of the bibliography consulted, to reach conclusions about the main theorical cores of the research and their integration for the improvement of the teaching-learning of Spanish as a foreign language and second. Among the main results are the conception of dialogue as an essential resource for the understanding of otherness as and ethical-psychological act in which the different voices and values that make possible the constitution of the meaning of the text are found; the valuation of understanding assumed as elucidation and respect for the enrichment of the dialoguers. Communicative performance in the word and the knowledge expressed through the language teaching-learning process is recognized.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100032&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El accionar de la institución educativa de la Primera Infancia debe dirigirse a contribuir al desarrollo integral del niño, en ello, la preparación de las educadoras de preescolar constituye una necesidad, si se trata de promover la orientación a la familia. Al respecto, los resultados no siempre son los esperados. De ahí que, el presente artículo declare el objetivo: socializar una experiencia en el diseño de actividades metodológicas para contribuir al perfeccionamiento de la labor orientadora de los docentes de preescolar a las familias de los niños y niñas del consejo Vedado. Parte de constatar regularidades en el dominio del contenido de los documentos rectores y la estructura metodológica de la actividad conjunta, la correspondencia entre: caracterización-actividades-estrategia de trabajo con la familia; poco dominio; falta de creatividad en la demostración; carencias en la aplicación de alternativas para la orientación familiar; así como falta de control sistemático por parte de los directivos de la institución infantil en esta labor. Para el diagnóstico de la preparación de los docentes se emplearon métodos de investigación de los niveles teórico, empírico y matemático. La propuesta contiene actividades metodológicas que comprenden las formas de trabajo metodológico, cuya aplicación demostró su efectividad.<hr/>ABSTRACT The actions of the Early Childhood educational institution must be aimed at contributing to the comprehensive development of the child; therefore, the preparation of preschool educators is a necessity, if it is about promoting family orientation. In this regard, the results are not always as expected. Hence, this article declares the objective: to socialize an experience in the design of methodological activities to contribute to the improvement of the guidance work of preschool teachers to the families of the boys and girls of the Vedado council. It starts from verifying regularities in the domain of the content of the governing documents and the methodological structure of the joint activity, the correspondence between: characterization-activities-strategy of work with the family; little control; lack of creativity in the demonstration; deficiencies in the application of alternatives for family counseling; as well as lack of systematic control by the directors of the children's institution in this work. For the diagnosis of teacher preparation, research methods at the theoretical, empirical and mathematical levels were used. The proposal contains methodological activities that include the forms of methodological work, the application of which demonstrated its effectiveness.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100033&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN En los últimos diez años se ha incrementado el uso de dispositivos móviles en Cuba, especialmente por aquellos que se denominan nativos digitales e incluso por los que se denominan inmigrantes digitales. Este artículo tiene como objetivo, proponer recursos didáctico-tecnológicos para la autogestión del aprendizaje del inglés en Cuba. Se emplearon distintos métodos científicos tales como: el estudio documental, la sistematización y la modelación. Estos permitieron: sistematizar los fundamentos teórico-metodológicos que sustentan el diseño y uso de materiales didáctico-tecnológicos para el proceso de autogestión del aprendizaje del inglés; describir el estado inicial y actual de las habilidades de autogestión del aprendizaje del inglés y de los materiales didácticos que los estudiantes poseen; así como diseñar la propuesta. Como resultado, se diseñó un conjunto de medios didáctico-tecnológicos para la autogestión del aprendizaje del inglés en los diferentes niveles educativos en Cuba. Estos medios didáctico-tecnológicos, usados correctamente contribuyen a la autogestión del aprendizaje del inglés en Cuba lo cual aumenta la motivación a aprender aprendiendo.<hr/>ABSTRACT Using electronic devices has increased in the last ten years in Cuba, especially for those who are named digital natives and even for those who are named digital immigrants too. This article is aimed at proposing some technological didactic aids for self-learning of English in Cuba. Several scientific methods such as: documentary analysis, systematization and modeling were carried out to systematize theoretical and methodological foundation underlying the design and use of technological didactic materials for self-learning of English; to describe the initial and current state of self-learning of English skills, as well as the didactic materials students access to and to design the proposal. As a result, a set of technological didactic materials was designed for self-managed learning of English in Cuba for different educational levels. Those aids contribute to self-learning of English in Cuba which increases motivation in learning by doing it.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100034&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN En este artículo se reconoce la necesidad de ofrecer la atención requerida a los educandos con manifestaciones talentosas en cualquier contexto. En este sentido, tiene como objetivo: proponer métodos y técnicas para la identificación científica de educandos con talento en el nivel educativo Primario, en función de asegurar la atención educativa a la diversidad, conforme a las necesidades educativas especiales que les distinguen en el contexto de una educación inclusiva. Se sugieren, a partir del acercamiento a los modelos de talento, las particularidades de los educandos y una experiencia desarrollada en la institución educativa Pedro Domingo Murillo, municipio Marianao. Los métodos teóricos y empíricos aplicados dan cuenta de las peculiaridades de estos educandos desde el estudio de caso y la singularidad que les caracteriza en varias áreas: salud y desarrollo, familiar y sociocultural, cognitiva y de aprendizaje, motivacional afectiva y psicosocial. Se advierte la importancia de las técnicas proyectivas, los test de Matrices Progresivas de Raven y de creatividad, las escalas valorativas, entre otros, así como de los métodos generales y particulares, en el proceso de identificación de educandos con talento, a partir de los niveles altos en los criterios: inteligencia, creatividad, motivación y rendimiento académico.<hr/>ABSTRACT This article recognizes the need to offer the required attention to students with talented manifestations in any context. In this sense, its objective is: to propose methods and techniques for the scientific identification of talented students at the Primary educational level, in order to ensure educational attention to diversity, in accordance with the special educational needs that distinguish them in the context of an inclusive education. Based on the approach to talent models, the particularities of the students and an experience developed at the Pedro Domingo Murillo educational institution, Marianao municipality. The theoretical and empirical methods applied account for the peculiarities of these students from the case study and the uniqueness that characterizes them in several areas: health and development, family and sociocultural, cognitive and learning, motivational, affective and psychosocial. The importance of projective techniques, Raven's Progressive Matrices and creativity tests, rating scales, among others, as well as general and particular methods, is noted in the process of identifying talented students, based on the high levels in the criteria: intelligence, creativity, motivation and academic performance.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100035&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Las transformaciones producidas en la Educación Superior Cubana en el último lustro, centradas en la actividad científica, se han orientado a la eficiencia y eficacia de los multiprocesos de la formación postgraduada. En el contexto de las investigaciones realizadas, constituye un imperativo, contribuir al debate del marco teórico-metodológico que podría caracterizar la práctica científica, consistente en la búsqueda sistemática de la integración de las teorías, métodos y técnicas a utilizar. En ese sentido, el artículo tiene como objetivo: revelar, desde el objeto de estudio de las ciencias de la educación, las relaciones interdisciplinarias, aprendizajes y buenas prácticas, que se dan en los multiprocesos de formación en el postgrado, que hacen de la educación uno de los procesos más complejos que existen. El estudio requirió la utilización de métodos de la investigación-acción participativa, la sistematización, el análisis documental, entre otros. Devela, que la validez de la ciencia en los multiprocesos de formación hay que buscarla tanto en el resultado que producen como en el proceso de obtención, lo que implica contemplar su metodología y su ideología, que incluye, entre otros aspectos, diferenciar dos formas generales, asociadas a la esencia cualitativa y/o cuantitativa de las vías utilizadas en cada contexto.<hr/>ABSTRACT The transformations produced in Cuban Higher Education in the last five years, focused on scientific activity, have been oriented to the efficiency and efficacy of the multiprocesses of postgraduate training. In the context of the research carried out, it is imperative to contribute to the debate on the theoretical-methodological framework that could characterize the scientific practice, consisting in the systematic search for the integration of theories, methods and techniques to be used. In this sense, the article aims to reveal, from the object of study of the educational sciences, the interdisciplinary relationships, learning and good practices that occur in the multiprocesses of postgraduate training, which make education one of the most complex processes that exist. The study required the use of participatory action research methods, systematization, documentary analysis, among others. It reveals that the validity of science in the multiprocesses of training must be sought both in the result they produce and in the process of obtaining it, which implies contemplating its methodology and ideology, which includes, among other aspects, differentiating two general forms, associated to the qualitative and/or quantitative essence of the ways used in each context.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100036&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN El contexto mundial requiere una formación continua coherente con las exigencias de sus etapas, en cuya interrelación se asegura la actualización, el progreso y el avance en la actividad profesional. Así se desarrollan actitudes, conceptos, conocimientos, reglas, destrezas que implican mejoras en el desempeño profesional del egresado, las que se concretan en el comportamiento humano; síntesis y reflejo de la formación adquirida a través de las influencias educativas, tanto en la etapa inicial como en la preparación para el empleo, criterio esencial para valorar calidad del proceso de formación. Desde esa perspectiva el artículo pretende reflexionar en torno a la comprensión de la formación continua para los comportamientos humanos de los profesionales, a partir de los presupuestos que aporta el contenido estructural de la teoría Educación Avanzada y sus premisas educativas esenciales. El estudio contribuye a las Ciencias de la Educación, al evidenciar la respuesta coherente que ofrece esta teoría, con independencia de otras, a la transformación del comportamiento humano desde su fundamentación teórico-metodológica hasta su constatación en la práctica educativa. Asimismo, destaca las ideas de los fundadores de la nacionalidad y la nación cubana, figuras descollantes en los siglos XIX, XX e inicios del XXI como premisas esenciales.<hr/>ABSTRACT The global context requires continuous training consistent with the demands of its stages, whose interrelationship of its stages, whose interrelationship ensures the updating, progress and advancement in professional progress in the professional activity. Thus, attitudes, concepts, knowledge, rules and skills are developed, knowledge, rules, and skills that imply improvements in the graduate's professional performance of the graduate, which are concretized in human behavior; synthesis and reflection of the synthesis and reflection of the training acquired through educational influences, both in the initial stage and in the preparation for employment. in preparation for employment, an essential criterion for assessing the quality of the training process training process. From this perspective, the article intends to reflect on the understanding of continuing of continuous training for the human behavior of professionals, from the assumptions provided by the structural content of the Advanced Education theory and its essential educational premises. The study contributes to the Educational Sciences, by evidencing the coherent response offered by this theory, independently of others, to the transformation of human behavior from its theoretical-methodological foundation to its verification in educational practice. It also highlights the ideas of the founders of the Cuban nationality and nation, outstanding figures in the 19th, 20th and early 20th centuries as essential premises.</description> </item> <item> <title/> <link>http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000100037&lng=e&nrm=iso&tlng=e</link> <description>RESUMEN Enseñar una lengua extranjera siempre ha sido una tarea difícil de realizar. Su nivel de complejidad aumenta en función del contexto en el que se produce y de la edad de los alumnos. Por ello, constituye preocupación en el contexto de la Facultad de Educación en Lenguas Extranjeras de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; específicamente, al proyecto de investigación “El perfeccionamiento de la enseñanza del Inglés en las Educaciones Primaria, Media y Superior”. Su objetivo es comunicar cómo aplicar los aportes de Vygotsky al proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Para cumplir el objetivo, se muestran algunos principios y actividades que pueden ser utilizadas bajo los cimientos de esta teoría. Métodos, como el análisis-síntesis, la inducción-deducción, el estudio documental y la entrevista no estructurada, se han empleado, permitiendo sistematizar la teoría en cuestión y tomar una posición pedagógica al respecto. Los hallazgos teóricos permitieron a los autores revelar cuán útil es la teoría histórico-cultural para el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera.<hr/>ABSTRACT Teaching a foreign language is a difficult task to accomplish. Its level of complexity raises according to the context it occurs and the students’ ages. That´s why, it is a concern to the context of the School of Foreign Language Education from the University of Pedagogical Sciences Enrique José Varona; specifically, to the research project “The improvement of the teaching of English in Primary, High School and Higher Education”. Its objective is to communicate how to apply Vygotsky´s contributions to the teaching-learning process of English. To accomplish the objective, some principles and activities that can be used under the grounds of his theory are shown. Methods, such as analysis-synthesis, induction-deduction, document study, and non-structured interview have been used, allowing to systematize the theory in question and take a pedagogical stance in this respect. The theoretical findings let the authors reveal how useful the historical-cultural theory is to the teaching-learning process of English as a foreign language.</description> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 12:04:16 19-04-2024-->