Scielo RSS <![CDATA[Varona. Revista Científico Metodológica]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1992-823820210001&lang=es vol. num. 72 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[¿Patria y Vida <em>vs.</em> Patria o Muerte?]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Ramón Rodríguez Hermida, fundador y primer Rector del Varona]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[El enfoque comunicativo y su aplicación en la enseñanza del español como lengua extranjera en China]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Desde la década de los años setenta surgió el enfoque comunicativo que ha revolucionado el aula de las lenguas extranjeras del mundo. En el caso de China esta teoría ha tomado sus lentos pasos, hasta ahora pocos trabajos investigativos se han dedicado en la del español. Por lo tanto, este trabajo intenta recoger todo lo concerniente al enfoque comunicativo y su aplicación en la enseñanza del español como lengua extranjera que se va a extender a partir de los siguientes aspectos: primero se presenta su origen y desarrollo, seguido de su trayectoria en China. Por último, se analizan los principales obstáculos que enfrenta este enfoque en su desarrollo en el país. Basado en todo lo mencionado anteriormente, se presentan los principales retos y sugerencias para una mejor aplicación de este enfoque en China.<hr/>ABSTRACT The communicative approach emerged back in the 70s, which has revolutionized the world's foreign languages teaching. In the case of China, this theory has taken its slow steps, until now few investigative works have been devoted to the field of Spanish classroom. Therefore, this article will collect all that’s concerning the communicative approach and its application in the teaching of Spanish as a foreign language, which will extend from the following aspects: first, its origin and development, followed by its trajectory in China; Later, the work will concentrate to the analysis of the main obstacles this approach are facing in its development. Finally, this article will presented the main challenges and suggestions for a better application of this approach in China. <![CDATA[La significatividad del aprendizaje del cálculo diferencial e integral]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La formación de Ingenieros en Ciencias Informáticas no alcanza la excelencia en algunos de sus objetivos como consecuencia de los bajos resultados de promoción en los primeros años de la carrera, especialmente en el cálculo diferencial e integral. En el presente trabajo se reflexiona sobre cómo se puede influir en el aprendizaje significativo de los estudiantes con el empleo de las TIC en la resolución de problemas propios de la carrera en los que se emplea el cálculo diferencial e integral. En el artículo se medita sobre las dimensiones del aprendizaje significativo en estos temas, tomando como sustento teórico el aprendizaje desarrollador.<hr/>ABSTRACT The formation of Engineers in Computer Sciences doesn't reach the excellence in some of its objectives as consequence of the poor promotion results in the first years of the career, especially in the differential and integral calculation. In present work we meditate about how we can influence in the significant learning of the students using the TIC in the resolution of characteristic problems of the career in those that the differential and integral calculation is used. In the article we meditate on the dimensions of the significant learning in these topics, taking like theoretical sustenance the Learning developer. <![CDATA[La educación avanzada y la enseñanza del idioma portugués en Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo reflexiona con la comunidad científica en torno a la educación avanzada, teoría pedagógica auténticamente cubana, expone conceptos que sustentan el complejo entramado de la teoría y llama la atención sobre algunos acercamientos de la enseñanza superior del idioma portugués con ella. La teoría propone un proyecto educativo dirigido a mejorar los recursos laborales y humanos desde un campo de acción abierto y creativo, con el hombre como centro del proceso y objeto.<hr/>ABSTRACT This paper shares reflections with the scientific community on a truly Cuban pedagogical theory. It expounds on concepts that support the complexity of the theory and pays attention to its use in the field of Portuguese Language Teaching in Cuba. The theory brings forward an educational project aimed at improving work and human resources from an open and creative field of action, where man is the center of the process and object. <![CDATA[Fundamentos políticos y jurídicos del perfeccionamiento de la planificación en el organismo central del Ministerio de Educación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el Ministerio de Educación de la República de Cuba se lleva a cabo un perfeccionamiento constante para que la educación en Cuba progrese cada día más y se obtenga un estudiantado preparado y para eso de deben perfeccionar los objetivos de trabajo desde el organismo central. Para ello se concibió e implementó un sistema de acciones directivas encaminadas a perfeccionar la planificación del trabajo. Tal sistema de acciones cuenta con fundamentos políticos y jurídicos que están políticamente sustentado con las proyecciones estratégicas del desarrollo socioeconómico del país, aprobadas por el Partido Comunista de Cuba y el Estado cubano en junio del 2017; se encuentra jurídicamente refrendado por la Constitución de la República de Cuba y científicamente fundamentado en el materialismo dialéctico e histórico y las ciencias de la educación. Se perfeccionan en función de los planes de desarrollo económicos-sociales del país a corto mediano y largo plazo, en su proyección estratégica, sustentado por las ciencias de la educación (particularmente por las ciencias pedagógicas) y vinculado al desarrollo económico y social del país.<hr/>ABSTRACT In the Ministry of Education of the Republic of Cuba a constant improvement is carried out in order that education in Cuba progresses every day more and a prepared student body is obtained and for that the work objectives must be perfected from the Central Organism. For this, a system of directive actions was conceived and implemented aimed at perfecting the work planning. Such a system of actions has political and legal foundations that are politically supported by the strategic projections of the country's socioeconomic development, approved by the Communist Party of Cuba and the Cuban State in june 2017; It is legally endorsed by the Constitution of the Republic of Cuba and scientifically based on dialectical and historical Materialism and the sciences of Education. They are perfected according to the economic-social development plans of the country in the short, medium and long term, in their strategic projection, supported by the Education sciences (particularly by the pedagogical sciences) and linked to the economic and social development of the country. <![CDATA[El nexo entre la Facultad de Educación en Lenguas Extranjeras, sus egresados y los centros de enseñanza de su comunidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100026&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo plantea la importancia de la gestión de la Facultad de Educación en Lenguas Extranjeras de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona para llevar a cabo el proceso de superación al maestro de inglés en los municipios Boyeros y Cerro de la provincia de La Habana. Partiendo de la identificación de las necesidades de los maestros de Inglés se presentan los resultados del impacto de la superación en los territorios donde estos trabajan. Es objetivo central del artículo compartir con los colegas algunas experiencias y recomendaciones útiles acerca de cómo perfeccionar la manera de brindarle atención sistemática al maestro de inglés de las escuelas primaria, secundaria básica, secundaria superior y pedagógica, para que esa atención les resulte útil a ellos y, en consecuencia, a sus estudiantes.<hr/>ABSTRACT The article deals with the importance of the steps taken by the School of Education in Foreign Languages at Enrique José Varona Pedagogical University in order to carry out the continuity of the permanent professional formation English teacher in Boyeros and Cerro Municipalities in Havana City. Beginning from the identification of the English teachers´ professional needs, some impact results related to the development of their educational and learning process in the places where they are working, are shown. The main objective of this article is to share some experiences and useful suggestions about how to improve the way of offering systematical attention to English teachers who work in elementary, middle and advanced educational levels. This exerts a positive influence on the teaching-learning process as a whole. <![CDATA[Indicadores y descriptores para la evaluación de la expresión escrita en inglés como lengua extranjera en la formación de profesores]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100032&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La evaluación desempeña un papel importante dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje de cualquier asignatura, ya que constituye una herramienta fundamental para medir si los estudiantes aprenden o no; para diseñar y rediseñar estrategias que ayuden a los estudiantes a apropiarse de los conocimientos, formar hábitos y valores, así como desarrollar habilidades comunicativas que propicien el cumplimiento exitoso de los objetivos previstos. Lograr que el proceso de evaluación sea cada vez más eficiente, objetivo y confiable constituye el objetivo del trabajo investigativo de un equipo de profesores que pertenecen al proyecto “El perfeccionamiento de la enseñanza del inglés en las enseñanzas primaria, secundaria y preuniversitaria”, cuyos resultados se presentan. Un primer intento para darle cumplimento resulta la propuesta que se hace de indicadores y descriptores para la evaluación de la expresión escrita en inglés como lengua extranjera en la formación de profesores de esa lengua. En el trabajo se incluye un estudio exploratorio de los marcos de referencia más usados internacionalmente, la propuesta que se hace y la valoración de los resultados de su aplicación.<hr/>ABSTRACT Assessment plays and important role in the teaching-learning process of any subject, as it constitutes a fundamental tool to measure whether the students learn or not; to design and redesign strategies to help the students acquire knowledge, form habits and develop communicative skills that make possible the fulfillment of objectives. The objective of this work is to try to make assessment a more efficient, objective, and trustful process. The ideas discussed in the paper constitute an outcome of the research project: The improvement of the teaching of English in elementary, secondary and high school levels. A first attempt to achieve this is the proposal of some indicators and descriptors proposed to assess writing in English as a foreign language in English teacher training. The work includes an exploring study of some frameworks that are more currently used internationally, the proposal, and its results. <![CDATA[La preparación de los profesores: una necesidad en la República de Angola]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100036&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo aborda la necesidad de preparación de los profesores en la República de Angola en los momentos actuales, haciendo especial énfasis en los profesores de la enseñanza primaria. Existe gran interés por el gobierno y el Ministerio de la Educación en mejorar la calidad de la enseñanza en el sistema de educación, es un propósito del gobierno y de los directivos formar un hombre nuevo que participe activamente en la edificación de la nueva sociedad, pero estos objetivos no son compatibles con la actual situación de formación de profesores de Angola, ya que la mayoría de los que integran el sistema educativo que trabajan en las zonas suburbanas y en las más recónditas del país, poseen formación académica, pero no pedagógica y existen también los que se desempeñan sin la preparación requerida, sin un nivel cultural, científico ni pedagógico. Se requiere entonces que los profesores tengan una preparación cada vez con mayor profesionalidad para desempeñarse en los diferentes contextos de actuación, desarrollar las actividades y propiciar las interacciones entre los escolares, ajustándose a las peculiaridades de su desarrollo. Por lo tanto, el profesor debe tener una sólida preparación, una cultura general e integral que le permita ejercer con eficiencia su profesión.<hr/>ABSTRACT This article addresses the need for teacher training in the Republic of Angola at the present time, placing special emphasis on Primary Education teachers. There is great interest by the government and the Ministry of Education in improving the solidity of teaching in the education system, it is a purpose of the government and the directors to train a new man who actively participates in the building of the new society, but these objective are not compatible with the current situation of teacher training in Angola, since most of those who enter the educational system who work in suburban areas of the country, have academic training, but not pedagogical, and there are also those who perform without the required preparation, without a cultural or scientific pedagogical. It therefore requires that teachers have an increasingly professional preparation to perform in different contexts of action, develop the activities and promote interactions between schoolchildren, adjusting to the peculiarities of their development. Therefore, the teacher must have a solid preparation, a general and comprehensive culture that allows him to exercise his professions efficiently. <![CDATA[Fundamentos teóricos que sustentan las relaciones escenciales que caracterizan la educación en salud de enfermedades oftalmológicas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100040&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo es el resultado de una investigación de la maestría “Diagnóstico y terapéutica en optometría y óptica”, de la Facultad de Tecnología de la Salud, tenemos como propósito compartir con la comunidad científica algunos fundamentos que se tendrán en cuenta al elaborar una guía educativa en salud para el glaucoma asociado a enfermedades crónicas, que contribuya al modo de actuación profesional permitiendo la superación en el desempeño profesional pedagógico de los tecnólogos de la salud en óptica y optometría, y esté en correspondencia con las aspiraciones del Ministerio de Educación. Se toman como base los trabajos realizados por destacados exponentes de la pedagogía cubana que sustentaran la guía educativa en salud que se concibe como resultado de la investigación de maestría.<hr/>ABSTRACT This article is the result of an investigation of the Diagnostic and Therapeutic Master's Degree in Optometry and Optics, of the Faculty of Health Technology, our purpose is to share with the scientific community some fundamentals that will be taken into account when preparing an educational guide in health for Glaucoma associated with chronic diseases, which contributes to the professional performance allowing the improvement in the pedagogical professional performance of health technologists in Optics and Optometry, and is in correspondence with the aspirations of the Ministry of Education. The works carried out by outstanding exponents of Cuban pedagogy that support the educational guide in health that is conceived as a result of the Master's research are taken as a basis. <![CDATA[Didáctica de las representaciones geográficas: un acercamiento necesario en la escuela cubana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100046&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La didáctica de las representaciones geográficas constituye la fundamentación de la metodología para la dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía. La sistematización a profundidad de la literatura existente en Cuba y a nivel internacional permitió reflexionar, desde el punto de vista teórico, las posibilidades de la didáctica de las representaciones geográficas dentro de la educación geográfica de los educandos.<hr/>ABSTRACT The didactics of geographic performances constitutes the foundation of the methodology for the direction of the tuitional process learning of Geography. The systematization allowed the authors of this monograph to depth of existent literature in Cuba and level Internacional, to reflect from the theoretic point of view, the possibilities of the didactics of geographic performances within pupils's geographic education. <![CDATA[Usos innovadores del <em>software</em> GeoGebra en la enseñanza de la matemática]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100051&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se realizó una revisión bibliográfica para reflexionar sobre el uso innovador del GeoGebra y se determinó las ventajas y desventajas que ofrece este software para la enseñanza de las matemáticas en este siglo.<hr/>ABSTRACT A bibliographic review was performed to reflect on the innovative use of GeoGebra and the advantages and disadvantages that this software offers for the teaching of mathematics in this century were determined. <![CDATA[El biohuerto educativo y su contribución en la educación ambiental de instituciones educativas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100054&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo que se presenta tuvo como objetivo determinar la contribución del biohuerto educativo como recurso pedagógico en el desarrollo de la educación ambiental en las instituciones de educación primaria de la provincia Daniel Alcides Carrión, Pasco. La misma forma parte del proyecto de investigación “El biohuerto como ecosistema artificial para preservar la biodiversidad, el medio ambiente, la seguridad alimentaria y el desarrollo de competencias en las instituciones de educación básica regular”, financiado por la Universidad Nacional. Participaron en el estudio instituciones educativas del Ciclo V de educación primaria, seleccionadas a través de un muestreo aleatorio simple. Se empleó una metodología cuasiexperimental en tres etapas. Se combinan los análisis cualitativos y cuantitativos, auxiliados del criterio de expertos y el análisis estadístico. Entre los principales resultados alcanzados se destacan que el biohuerto educativo como recurso pedagógico contribuye en el desarrollo de la educación ambiental en las instituciones de educación primaria, permite el trabajo académico interdisciplinar desde el contexto y articulando el trabajo entre la escuela y la comunidad, y se recomienda ampliar las investigaciones teniendo en cuenta su visión holística.<hr/>ABSTRACT The objective of the work presented was to determine the contribution of the educational garden as a pedagogical resource in the development of environmental education in primary education institutions in the Daniel Alcides Carrión, Pasco province. It is part of the research project "The organic garden as an artificial ecosystem to preserve biodiversity, the environment, food security and the development of skills in the institutions of Regular Basic Education, funded by the University National. Educational institutions of Cycle V of primary education participated in the study, selected through a simple random sampling. A quasi-experimental methodology was used in three stages. Qualitative and quantitative analyzes are combined, aided by expert judgment and statistical analysis. Among the main results achieved, it is highlighted that the educational garden as a pedagogical resource contributes to the development of environmental education in primary education institutions, allows interdisciplinary academic work from the context and articulates the work between the school and the community, and is recommends expanding research taking into account its holistic vision. <![CDATA[La evaluación del desempeño cognitivo de los escolares primarios en la comprensión de problemas aritméticos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100060&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La comprensión de problemas aritméticos constituye un objetivo y contenido priorizado de la educación primaria. Las investigaciones sobre evaluación de la calidad del aprendizaje de la Matemática han conceptualizado el trabajo con problemas como parte de los niveles superiores del desempeño cognitivo de los escolares, lo que ha limitado su abordaje como objeto específico de enseñanza y aprendizaje. De allí que el objetivo del artículo resida en reconceptualizar los niveles de desempeño cognitivo de la comprensión de problemas aritméticos en la educación primaria.<hr/>ABSTRACT The words problems understanding constitute an essential objective and content of the primary education. The investigations have more than enough evaluation of the quality of the Mathematics learning they have conceptualized the work with problems like part of the superior levels of the cognitive performance of the students, what has limited their boarding like specific object of teaching and learning. Consequently, the article objective's is to elaborate the levels of cognitive performance of the words problems understanding in the primary education. <![CDATA[Actualización sobre resolución de problemas matemáticos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100066&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se realizó una actualización de los diferentes métodos para la resolución de problemas matemáticos a través de una comparación entre los métodos de Pólya, Schoenfeld y otros autores. Además, se implementó el uso de Microsoft Excel como medio motivador para realizar el cálculo de diferentes escenarios en un problema de porcientos.<hr/>ABSTRACT An update of the different methods for solving mathematical problems was carried out, making a comparison between the methods of Polya, Schoenfeld and other authors. In addition, the use of Microsoft Excel was implemented as a motivating means to calculate different scenarios in a percent problem. <![CDATA[Integración de la dimensión ambiental en la formación de los diseñadores de Comunicación Visual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100070&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el contexto de la crisis ambiental contemporánea, Angola precisa de la formación de un profesional del diseño responsable con el desarrollo de estilos de vida más sostenibles. A tal efecto, este artículo da a conocer los avances en la integración de la dimensión ambiental en la formación de los diseñadores de Comunicación Visual, resultado de la colaboración docente e investigativa del Instituto Superior de Diseño de la Universidad de La Habana con el curso de Diseño del Instituto Superior Politécnico de Huíla de la Universidad Mandume Ndemufayo de Angola. Se respalda con una estrategia pedagógica para la formación ambiental con el trabajo metodológico, la superación y la contextualización de la problemática ambiental en el marco de las actividades sustantivas de la universidad. Los resultados, apreciables en los 23 proyectos de los trabajos de culminación de curso de diseño, mejoraron la calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje en la formación ambiental del diseño en Angola. Se interrelacionaron las actividades sustantivas de la universidad, la Agenda 2030, el ciclo de vida del producto desde las primeras etapas del proceso de diseño y la consideración de criterios ambientales. También se tributa a un cambio del comportamiento humano para estilos de vida más sustentables, aportando a la verificación de la calidad del diseño con mejoras ambientales.<hr/>ABSTRACT To address the ongoing environmental crisis, Communication Design professionals in Angola should be trained with more awareness and sustainable lifestyle approach. To this end, this work discloses the advances in the integration of the environmental dimension in the training of Visual Communication designers, as a result of the teaching and research collaboration of the Higher Design Institute of the University of Havana with the Design course at the Higher Polytechnic Institute of Huíla of the Mandume Ya Ndemufayo University of Angola. The integration is supported by a pedagogical strategy for environmental training that takes into account the methodological work, overcoming and contextualizing the environmental problem in the framework of the substantive activities of the university with appreciable results in the 23 projects of the works of culmination of Design course. The results improve the quality of the teaching-learning process in environmental design training in Angola with the interrelation of the university's substantive activities, the 2030 Agenda, the life cycle of product from the early stages of the design process and the consideration of environmental criteria. Also, it encourages the change of human behavior for more sustainable lifestyles, contributing to the verification of design quality with environmental improvements. <![CDATA[Educación e inmigración en <em>web of science</em>: descripción de una agenda de investigación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100075&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio analiza las agendas de investigación referidas a educación e inmigración en términos de los focos de interés investigativo, los métodos, los diseños de investigación y los principales hallazgos relacionados con la temática. Desde un enfoque cualitativo y a través de una revisión documental se analiza un corpus de 15 artículos publicados entre 2004-2016, que fueron recuperados desde la base de datos Web of Science. Los resultados establecen cuatro agendas de investigación: experiencia de la inmigración, mecanismos de exclusión/inclusión, actitudes docentes e interculturalidad y educación, y también delinean una agenda investigativa emergente referida a educación e inmigración.<hr/>ABSTRACT The study analyzes the research agendas related to education and immigration in terms of the research focus, the methods, the research designs and the main findings related to the subject. From a qualitative approach, and through a documentary review, a corpus of 15 articles published between 2004-2016, which were retrieved from the Web of Science database, is analyzed. The results establish four research agendas: Experience of immigration, Mechanisms of exclusion/inclusion, Teaching attitudes and Interculturality and Education; and also, they outline an emerging research agenda related to education and immigration. <![CDATA[Aportes de la Educación Avanzada en la implementación de la Estrategia curricular de medicina natural y tradicional en la disciplina de Enfermería]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100081&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Describir las relaciones entre la teoría de la Educación Avanzada y la ciencia de la Enfermería en beneficio de la implementación de la estrategia curricular de medicina natural y tradicional en la disciplina de Enfermería. Como un paradigma alternativo encaminado a resolver la contradicción entre las necesidades de la sociedad, para un desarrollo sostenible, surge La teoría de la Educación Avanzada. Lo que resulta en un valor incalculable por las herramientas que aporta, a sí misma y a otras ciencias afines, como la ciencia de la Enfermería. Los elementos distintivos de esta teoría educativa, como la superación permanente, aplican al contexto de la medicina natural y tradicional. A través de la estrategia curricular, asumida por el profesor de Enfermería, profesional responsable de la formación integral del estudiante en esta disciplina. Se consultaron 22 referencias, obtenidas de bases de datos bibliográficos en Internet. La literatura actualizada muestra las relaciones que se establecen entre las teorías de La Educación Avanzada, las teóricas de la Enfermería y la medicina natural y tradicional. Así como la estrategia curricular, recurso educativo, asumido por el profesor, para la formación integral del estudiante, desde la disciplina de Enfermería. Se define el desempeño del profesor de Enfermería con relación a la medicina natural y tradicional. A partir de las relaciones que se establecen entre las teorías abordadas, con la finalidad de lograr el buen desempeño de este profesional; según las necesidades formativas desde la disciplina Enfermería, para resolver problemas de salud, presentes en la sociedad.<hr/>ABSTRACT To describe the relationships between the theory of Advanced Education and the science of Nursing in benefit of the implementation of the curricular strategy of Natural and Traditional Medicine in the discipline of Nursing. Development: As an alternative paradigm aimed at resolving the contradiction between the needs of society, for sustainable development, emerges The theory of Advanced Education. What results in an incalculable value for the tools that it contributes, to itself and to other related sciences, such as the science of Nursing. The distinctive elements of this educational theory, such as permanent improvement, apply to the context of Natural and Traditional Medicine. Through the curricular strategy, assumed by the Nursing teacher, the professional responsible for the comprehensive training of the student in this discipline. 31 references were consulted, obtained from bibliographic databases on the Internet. The updated literature shows the relationships that are established between the theories of Advanced Education, the theories of Nursing and Natural and Traditional Medicine. As well as the curricular strategy, an educational resource, assumed by the teacher, for the comprehensive training of the student, from the discipline of Nursing. The performance of the Nursing teacher in relation to Natural and Traditional Medicine is defined. From the relationships that are established between the theories addressed, in order to achieve the good performance of this professional; according to the training needs from the Nursing discipline, to solve health problems present in society. <![CDATA[Estrategia pedagógica para la educación estética de los estudiantes de la carrera Español-Literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100086&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La educación estética es medular en la formación inicial del estudiante de la Licenciatura en Educación Español-Literatura, ya que esta promueve valores estéticos que son imprescindibles en su desempeño como profesional de la educación. Este artículo presenta resultados de investigación acerca del proceso de educación estética en los estudiantes de esta carrera. Su objetivo fue elaborar una estrategia pedagógica para el proceso de educación estética en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura de la Universidad de Pinar del Río. Para su implementación práctica se emplearon métodos del nivel teórico, empírico y estadístico matemáticos. La variable controlada fue el proceso de educación estética, operacionalizada en tres dimensiones: instructiva, educativa y desarrolladora. La estrategia se diseñó a partir de la participación de los actores principales: estudiantes y profesores, por lo cual la acción participativa constituyó factor esencial del resultado de la investigación, pues es pertinente que cada colectivo pedagógico se proponga que toda actividad, extensionista, docente, investigativa y laboral tenga objetivos concretos para contribuir al desarrollo del gusto estético y la sensibilidad; la misma estuvo integrada por acciones estratégicas específicas y dirigidas al intercambio de experiencias y soluciones no convencionales por parte de los profesores y a la formación curricular en los estudiantes, de ahí su novedad. La determinación de su viabilidad teórica mediante la consulta a especialistas, corroboró la suficiente estructura de esta, destacando la necesidad de su aplicación por resultar viable en la solución del problema de investigación planteado.<hr/>ABSTRACT Aesthetic education is central to the initial training of the student of the Bachelor of Education in Spanish-Literature, since it promotes aesthetic values that are essential in their performance as an educational professional. This article shows research results about the aesthetic education process in students of this field. Its objective was to develop a pedagogical strategy for the process of aesthetic education in students of the Bachelor of Education in Spanish-Literature at the University of Pinar del Río. For its practical implementation, mathematical statistical methods, as well as theoretical and empirical ones were used. The controlled variable was the process of aesthetic education, operationalized in three dimensions: instructive, educational and developer. The strategy was designed based on the participation of the main actors: students and teachers, for which the participatory action was an essential factor in the result of the research, since it is pertinent that each pedagogical group propose that all activities, extensionist, teacher, research and work have specific objectives to contribute to the development of aesthetic taste and sensitivity; It was made up of specific strategic actions aimed at exchanging experiences and unconventional solutions by teachers and at curriculum training for students, hence its novelty. The determination of its theoretical viability by consulting specialists, corroborated its sufficient structure, highlighting the need for its application as it is viable in solving the research problem raised. <![CDATA[Principales manifestaciones socio-culturales que atentan contra la educación de los niños, adolescentes y jóvenes desde la realidad social angolana actual]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100093&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el artículo se reflexiona sobre manifestaciones como el alcoholismo, la drogadicción, el abuso y acoso sexual, la prostitución y el embarazo precoz en el seno de la actual sociedad angolana, haciendo hincapié en el papel educativo de los padres, ya que estos constituyen la principal influencia en el comportamiento de los hijos en los diferentes grupos sociales a los que pertenecen. No cabe duda de que una infancia y juventud sin apoyo familiar acarrea grandes trastornos sociales. Cabe significar que su contenido constituye un breve resumen del análisis reflexivo-valorativo que los autores realizan acerca del tema abordado y que forma parte del libro Abra la puerta de su mente para educar a su hijo, el que se encuentra en la fase final de su versión al español.<hr/>Abstract The article reflects on manifestations such as alcoholism, drug addiction, sexual abuse and harassment, prostitution and early pregnancy in today's Angolan society, emphasizing the educational role of parents, since they constitute the main influence on the behavior of children in the different social groups to which they belong. There is no doubt that childhood and youth without family support brings great social upheaval. It should be noted that its content constitutes a brief summary of the reflective-evaluative analysis that the authors carry out on the topic addressed and that it is part of the book Open the door of your mind to educate your child, which is in the final phase of its Spanish version. <![CDATA[La unidad revolucionaria en José Martí]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100098&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Sobre la base de ideas expresadas por José Martí (1853-1895) en discursos y otros textos escritos en los años 1880-1895 se revela la visión martiana de la unidad que sustentó la intensa labor político revolucionaria que desplegó como artífice de la última contienda emancipadora del pueblo cubano en el siglo xix, orientada no solo a la liquidación del dominio colonial español, sino a contener la política expansionista del naciente imperialismo norteamericano.<hr/>ABSTRACT On the basis of ideas expressed by José Martí (1853-1895) in speeches and other texts written in the years 1880-1895, Marti's vision of unity is revealed that sustained the intense revolutionary political work that he deployed as the architect of the last contest. emancipatory of the Cuban people in the 19th century, oriented not only to the liquidation of Spanish colonial rule, but to contain the expansionist policy of the nascent US imperialism. <![CDATA[La cultura artística desde los Talleres de Apreciación-Creación Plástica con alumnos con trastornos conductuales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100104&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo que se presenta forma parte de una investigación doctoral donde se asumen los talleres de apreciación-creación plástica como vía para moderar la conducta de un grupo de alumnos con trastornos afectivo-conductuales, se tiene como objetivo rector demostrar las transformaciones que ocurren en los alumnos con trastornos afectivo-conductuales desde la implementación de esos talleres. Se asume como método fundamental el estudio de casos múltiples desde el enfoque cualitativo y se describen los hallazgos significativos que emergen desde las cuatro etapas diseñadas: diagnóstico, familiarización, implementación y cierre. Para ello fue necesario emplear métodos teóricos, empíricos y técnicas de investigación para llegar a regularidades y demostrar el rigor científico de la investigación, tales como el análisis-síntesis, la inducción-deducción, la entrevista, la entrevista en profundidad y la triangulación de datos, metodológica y de fuentes los cuales permitieron contrastar los resultados emergidos y constatar que los talleres de apreciación-creación plástica constituyen una vía para difundir y educar la cultura artística y además demostrar que son prácticas educativas e inclusivas.<hr/>ABSTRACT The work that is presented is part of a doctoral investigation where the shops of appreciation-plastic creation are assumed as via to moderate the behavior of a group of students with affective-behavioral dysfunctions, one has as objective rector to demonstrate the transformations that happen in the students with affective-behavioral dysfunctions from the implementation of this Shops. It is assumed as fundamental method the study of multiple cases from the qualitative focus and the significant discoveries are described that emerge from the four designed stages: diagnostic, familiarity, implementation and closing. For it was necessary to use theoretical, empiric and technical methods of investigation to arrive to regularities and to demonstrate the scientific rigor of the investigation, such as the analysis-synthesis, the induction-deduction, the interview, the interview in depth and the triangulation of data, methodological and of sources which allowed to contrast the emerged results and to verify that the shops of plastic appreciation-creation constitute a road to diffuse and to educate the artistic culture and also to demonstrate that they are practical educational and inclusive. <![CDATA[LENGUAJE Y COVID: INFLUENCIAS]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382021000100109&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El trabajo que se presenta forma parte de una investigación doctoral donde se asumen los talleres de apreciación-creación plástica como vía para moderar la conducta de un grupo de alumnos con trastornos afectivo-conductuales, se tiene como objetivo rector demostrar las transformaciones que ocurren en los alumnos con trastornos afectivo-conductuales desde la implementación de esos talleres. Se asume como método fundamental el estudio de casos múltiples desde el enfoque cualitativo y se describen los hallazgos significativos que emergen desde las cuatro etapas diseñadas: diagnóstico, familiarización, implementación y cierre. Para ello fue necesario emplear métodos teóricos, empíricos y técnicas de investigación para llegar a regularidades y demostrar el rigor científico de la investigación, tales como el análisis-síntesis, la inducción-deducción, la entrevista, la entrevista en profundidad y la triangulación de datos, metodológica y de fuentes los cuales permitieron contrastar los resultados emergidos y constatar que los talleres de apreciación-creación plástica constituyen una vía para difundir y educar la cultura artística y además demostrar que son prácticas educativas e inclusivas.<hr/>ABSTRACT The work that is presented is part of a doctoral investigation where the shops of appreciation-plastic creation are assumed as via to moderate the behavior of a group of students with affective-behavioral dysfunctions, one has as objective rector to demonstrate the transformations that happen in the students with affective-behavioral dysfunctions from the implementation of this Shops. It is assumed as fundamental method the study of multiple cases from the qualitative focus and the significant discoveries are described that emerge from the four designed stages: diagnostic, familiarity, implementation and closing. For it was necessary to use theoretical, empiric and technical methods of investigation to arrive to regularities and to demonstrate the scientific rigor of the investigation, such as the analysis-synthesis, the induction-deduction, the interview, the interview in depth and the triangulation of data, methodological and of sources which allowed to contrast the emerged results and to verify that the shops of plastic appreciation-creation constitute a road to diffuse and to educate the artistic culture and also to demonstrate that they are practical educational and inclusive.