Scielo RSS <![CDATA[Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=1996-245220180001&lang=en vol. 13 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[The mesostructure, model of contemporary training of the cuban boxing school]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo trasmitir las experiencias sobre la elaboración y aplicación de una meso-estructura de 3-4 microciclos que permitió mantener un largo estado de la forma deportiva (5-6 meses) sobre base científico-técnica y metodológica en la planificación del entrenamiento deportivo de la selección nacional de boxeo, que participó en la 4ta Serie Mundial de Boxeo. La muestra investigada la conformaron 21 boxeadores, lo que representa el 58%, de una población conformada por 36 atletas/estudiantes pertenecientes a la Escuela Nacional de Boxeo. La importancia de la investigación es que se expone la utilización de nuevos conceptos de planificación y las modificaciones actuales en la estructura del entrenamiento, así como la contribución de la ciencia a la adaptación de las cargas de entrenamiento, que permita obtener resultados positivos durante un largo estado de la forma deportiva, factores sobre los cuales es necesario reflexionar para una planificación eficaz del entrenamiento deportivo moderno.<hr/>ABSTRACT The present work aims to express the experiences on the development and application of a meso-structure of 3-4 microcycles that allowed to maintain a long state of sport form (5-6 months) on a scientific-technical and methodological basis in planning of the sports training of the national boxing team, who participated in the 4th World Boxing Series. The samples investigated were 21 boxers, which represents 58%, of a population made up of 36 athletes / students belonging to the National School of Boxing. The importance of the research is that it exposes the use of new planning concepts and the current modifications in the training structure, as well as the contribution of science to the adaptation of training loads, which allows to obtain positive results during a long period of time. state of the sport form, factors on which it is necessary to reflect for an effective planning of modern sports training. <![CDATA[Strategy of improvement for baseball coaches, social category in the Isle of Youth]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El béisbol es un deporte de espectáculo que atrae gran cantidad de espectadores. Su práctica se realiza desde edades muy tempranas teniendo en cuenta aquellos elementos que permiten al practicante una correcta asimilación de los elementos del juego. Para elevar los resultados de los atletas de Béisbol se hace necesario perfeccionar la preparación de los entrenadores conductores del proceso de adiestramiento deportivo, donde la superación ejerce un papel primordial. El diagnóstico realizado a la preparación de los equipos de Béisbol de la categoría social, mediante el empleo de métodos científicos de los niveles teórico, empírico y estadísticos, reveló insuficiencias teórico-práctico-metodológicas de los profesores de este deporte en el municipio especial Isla de la Juventud, los cuales repercuten desfavorablemente en sus resultados y la preparación de los atletas, ello motiva a proponer una estrategia de superación para el mejoramiento del profesional guía de dicho proceso. La estrategia de superación en su concepción, propone acciones indispensables en las cuales se conjugan las leyes, categorías y principios del Béisbol, además se ofrecen nuevas formas para concebir el proceso de superación en la Isla de la Juventud, tales como los cursos de superación referidos a la Didáctica del deporte, los talleres pedagógicos-metodológicos y las actividades de autosuperación.<hr/>ABSTRACT Baseball is a spectacle sport that attracts a large number of spectators. Its practice is carried out from very early ages taking into account those elements that allow the practitioner a correct assimilation of the elements of the game. In order to raise the results of baseball athletes, it is necessary to perfect the preparation of the coaches who lead the process of sports training, where overcoming exercises a primordial role. The diagnosis made, with the use of scientific methods of the theoretical, empirical and statistical levels, to the preparation of the Baseball teams of the social category, revealed theoretical-practical-methodological insufficiencies of the coaches of this sport in the special municipality Isla of Youth, which have an unfavorable impact on their results and the preparation of athletes, which leads to propose a strategy of improvement for the improvement of the professional who leads that process. The strategy of overcoming in its conception, proposes strategic actions in which the laws, categories and principles are combined, in addition new ways are offered to conceive the process of improvement in the Isle of Youth, such as the improvement courses referred to the Didactics of sport, pedagogical-methodological workshops and self-improvement activities. <![CDATA[Diagnosis of training for badminton coaches of sports initiation in Pinar del Río, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación propone posibles soluciones a las insuficiencias en la capacitación de los entrenadores de Bádminton de la provincia de Pinar del Río, las cuales quedaron evidenciadas tras un proceso de caracterización de su preparación y la definición de sus necesidades. Para ello se emplearon métodos teóricos y empíricos como el histórico-lógico, el análisis-síntesis, la inducción-deducción, la observación, la entrevista y el análisis porcentual. A partir de los resultados arrojados por el diagnóstico, se determinaron las necesidades de capacitación de dichos entrenadores y se diseñó y ejecutó un programa de superación para dar respuesta a dichas necesidades, contribuyendo así a la superación de esta fuerza técnica con el propósito de alcanzar resultados superiores.<hr/>ABSTRACT By means of this research it is confirmed the inadequacies about the upgrading courses of the Badminton trainers at Pinar del Río, Cuba based on the characteristics of their training, defining their necessities, establishing their possible solution to eliminate the insufficiency in their knowledge. It is for that reason that it is used theoretical and empiric methods. As theoretical method it is developed the historical-logical, the analysis-synthesis, the induction-deduction, among the empiric ones it is applied the observation, the interview and as statistical mathematical methods it is implemented the descriptive statistic and the percentage analysis. Taking into account all these results from the diagnosis its determined the needs of upgrading in these trainers which will permit the further design and running of an upgrading program to meet these needs, contributing to the upgrading process of sport experts aimed at higher outcomes. <![CDATA[Labor of the teacher of Physical Education and the logopeda in the rehabilitation of school children with cerebral palsy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la rehabilitación de los escolares con Parálisis Cerebral Infantil debe actuar un equipo multidisciplinario para la obtención de mejores resultados. En el artículo se muestran los resultados de una investigación realizada con tres escolares con Parálisis Cerebral Infantil vinculados al proyecto «Atención logopédica integral a escolares con Necesidades Educativas Especiales», realizado en la carrera Logopedia de la Facultad de Ciencias Pedagógicas en la Isla de la Juventud. Para ello se utilizaron métodos teóricos como el histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo y de nivel empírico como la observación científica, la entrevista y la recogida de información a partir de la revisión documental, cuyos datos fueron obtenidos después de aplicado un sistema de ejercicios implementados. Como resultado se exponen las acciones conjuntas realizadas entre el logopeda y el profesor de Educación Física, las cuales permitieron logros significativos en la coordinación de la motricidad articulatoria de estos escolares, teniendo en cuenta la conexión de los movimientos musculares pequeños que ocurren en parte del cuerpo como las manos, muñecas, dedos, pies, dedos de los pies, labios y lengua, con los de los ojos, incluyendo acciones encaminadas al desarrollo de las habilidades motrices básicas y otras que involucran a los músculos más grandes, mediante la realización de tareas a través ejercicios y juegos. Los escolares objeto de estudio mostraron gran interés en su rehabilitación, mejorando su autovalidismo, además aumentaron la capacidad de trabajo y recuperaron funciones perdidas, logrando movimientos más coordinados y mantener el equilibrio y una marcha más coordinada.<hr/>ABSTRACT In the rehabilitation of school children with Cerebral Palsy Children should act a multidisciplinary team in order to obtain the best results. In this paper, we present joint actions between the speech therapist and the Physical Education teacher, which allow significant achievements in coordinating the articulatory motor skills of these students, taking into account the coordination of small muscular movements that occur in part of the body such as the hands, wrists, toes, feet, toes, lips and tongue, coordinated with the eyes, including actions that allow the development of basic motor skills and other activities involving the larger muscles, including include tasks through exercises and games. The results that were shown were obtained from the project «integral logopedic care to students with Special Educational Needs», carried out in the Logopedia career of the Faculty of Pedagogical Sciences in the Island of Youth with five children with Cerebral Palsy. <![CDATA[Special games to improve the performance of youth shooters in finals events]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las modificaciones introducidas en los últimos años por la International Shooting Sport Federation, elevan las exigencias en la preparación de sus atletas. El artículo muestra una alternativa desplegada en la Academia Juvenil de tiro deportivo de la provincia de Villa Clara, resultado de una investigación en la Especialidad de esta disciplina deportiva desarrollada en la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte «Manuel Fajardo» de La Habana, Cuba. Su objetivo fue determinar la utilización de juegos especiales para el desarrollo de la preparación técnico-táctica y psicológica en los tiradores juveniles en los eventos de finales. Se combinaron métodos cuantitativos de nivel teórico como el análisis documental, de nivel empírico como la observación científica, entrevistas y un experimento; métodos estadísticos cuyos resultados se agruparon en tablas de frecuencias y talleres grupales de orden cualitativo. Entre sus principales resultados destacan el diagnóstico pre-competencia, la mejora de la preparación técnico-táctica y psicológica de los tiradores juveniles y sus resultados en eventos finales. La valoración por los usuarios y especialistas confirmó que este estudio trabajo puede replicarse en otras categorías de esta y otras modalidades deportivas.<hr/>ABSTRACT The modifications introduced in recent years by the International Shooting Sport Federation, raise the requirements in the preparation of its athletes. The article shows an alternative displayed in the Youth Academy of sports shooting in the province of Villa Clara, the result of a research in the specialty of this sports discipline developed at the University of Physical Culture and Sport Sciences «Manuel Fajardo» in Havana Cuba. Its objective was to determine the use of special games for the development of the technical-tactical and psychological preparation in the youth shooters in the final events. Quantitative methods of theoretical level were combined as documentary analysis, of empirical level such as scientific observation, interviews and an experiment; statistical methods whose results were grouped into frequency tables and qualitative group workshops. Among its main results are the pre-competition diagnosis, the improvement of the technical-tactical and psychological preparation of the juvenile shooters and their results in final events. The assessment by users and specialists confirmed that this study work can be replicated in other categories of this and other sports. <![CDATA[Activities on the skeletal assemblies of each body segment in the Physical Culture course]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100054&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo investigativo surge debido a la necesidad de crear un medio de enseñanza con actividades que les permita a los estudiantes comprobar, de manera sistémica, el aprendizaje de los conocimientos relacionados con los conjuntos esqueléticos de cada segmento corporal del Sistema Locomotor Humano, recibidos en la asignatura Morfología Funcional II, la cual se imparte en el 1er año de la carrera de Cultura Física. El libro de texto de la asignatura no brinda esta posibilidad. Para realizar el estudio se aplicaron fundamentalmente métodos a nivel empíricos, tales como la revisión de documentos, la encuesta y la entrevista. Se trabajó con una muestra de 115 estudiantes de primer año de la carrera y tres profesores, quienes imparten la materia. Las actividades contenidas están organizadas por cada segmento corporal del sistema locomotor humano, según el programa de la asignatura, acompañadas de esquemas y figuras para marcar, identificar, seleccionar, caracterizar y clasificar detalles anatómicos que se precisen, aumentando su nivel de complejidad. Estas actividades se ofrecen además como herramienta para ser utilizada en otras asignaturas del ciclo biológico y del ejercicio de la profesión.<hr/>ABSTRACT The research work Activities on skeletal sets of each body segment of the Human Locomotor System in the 1st year of the career of Physical Culture, arises due to the need for a teaching medium for the subject of Functional Morphology II that contains systemically activities that allows the students to check the learning of the knowledge related to the skeletal assemblies of each body segment of the Human Locomotor System, since the subject's textbook does not provide this possibility, which hinders the consolidation of knowledge about sets skeletal of each body segment of the Human Locomotor System, the programmed activities are necessary and essential for the understanding of the work object of the professional of our career and facilitates the acquisition, deepening and consolidation of knowledge about the locomotor system, activities on joint skiing Elastics of each body segment of the Human Locomotor System are also offered as a tool to be used in other subjects of the biological cycle and the exercise of the profession. The activities that are presented are organized by each body segment of the human locomotor system according to the program of the subject, accompanied by diagrams and figures to mark, identify, select, characterize, classify anatomical details that are needed, increasing their level of complexity. It gives solution to the insufficiency of activities that for the teaching and learning process of the skeletal groups of each body segment of the human locomotor system presents the subject of Functional Morphology II and its application in professional work. <![CDATA[Pedagogical Strategy for the ethic formation of the Weightlifting professor in Pinar del Río, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100063&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación está dirigida a fundamentar una estrategia pedagógica para los profesores deportivos de levantamiento de pesas en la provincia de Pinar del Río, que contribuya a la preparación ética en su desempeño profesional de manera competente y comprometida con el proyecto social cubano. El diagnóstico refleja debilidades en este proceso, por lo cual se hace necesario dotar a los mismos de las herramientas teórica-prácticas con el propósito de minimizar las deficiencias encontradas. La estrategia pedagógica se sustenta en los pilares de la formación ética para el proceso del entrenamiento deportivo, la profesionalidad pedagógica, la ética profesional y las cualidades éticas, teniendo presente las nuevas exigencias de este deporte a nivel internacional y en el contexto deportivo cubano. Se estructuró una estrategia pedagógica, conformada por etapas, basada en el método Dialéctico-Materialista. En el desarrollo de la investigación se emplearon métodos de nivel teórico, empírico y matemáticos-estadísticos. Mientras, para valorar la validez teórica de la estrategia pedagógica, se utilizó el Criterio de Expertos (Método Delphy). La factibilidad desde el punto de vista práctico se constató a partir del pre-experimento. Los resultados obtenidos reflejaron que la estrategia contribuyó al perfeccionamiento de la formación ética del profesor de levantamiento de pesas en la provincia de Pinar del Río.<hr/>ABSTRACT This research is aimed at establishing a pedagogical strategy on behalf of the sport professors on Weightlifting at the province Pinar del Río to contribute to the ethic formation in his professional performance competitively and engaged to the Cuban social project. This project reflects weakness in this process, that´s why it is necessary the provision of theoretical and practical tools to tackle this insufficiency, this strategy is based on the components of the ethic formation in sport training; the ethic professionalism, the professional ethic and the ethic quality, taking into account the new demands of this sport worldwide and according to the Cuban sport context. It is structured by a pedagogical strategy composed of stages, based on the dialectical-materialist method. In this research it was carried out theoretical, empirical and mathematical-statistical methods to value the theoretical validity of this strategy. It was used the expert criteria (Delphy method), The practical feasibility was confirmed through a pre-experiment. The outcomes reflect that the strategy contributed to the improvement of the ethic formation in the weightlifting professor at the province Pinar del Río, showing its theoretical validity. <![CDATA[The formation of values from The physical education lessons]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522018000100074&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el artículo se trata la formación de valores en los estudiantes de la Educación Primaria desde las clases de Educación Física, como uno de los elementos de especial atención en el proceso de enseñanza-aprendizaje, a partir de la unidad entre la instrucción y la educación que debe caracterizar a este proceso. Por ello, los autores centran la atención en el tratamiento metodológico que se da en las clases de Educación Física a la formación de valores en los estudiantes de la Educación Primaria. Para el desarrollo de la investigación se utilizaron los métodos: análisis-síntesis, inducción-deducción, histórico-lógico, observación, revisión documental, encuesta y la estadística descriptiva. Se realizó el procesamiento de la información referente a la formación de valores en los estudiantes de esta edad y fundamentalmente en las clases de Educación Física; así como las dificultades que se presentan con su tratamiento metodológico. Esto permitió realizar una valoración de las dificultades y las potencialidades presentes en el proceso de formación de valores en las clases de Educación Física, que propició elaborar un conjunto de acciones. Por tanto, el objetivo de la presente investigación es proponer un conjunto de acciones que permitan aprovechar las potencialidades de la Educación Física para contribuir a la formación de valores en los estudiantes de la Educación Primaria.<hr/>ABSTRACT In the article it is treated the value formation in primary education students from Physical Education lessons, that is one of the elements that should receive a special attention in the teaching learning Process from the unity between Education and instruction that should characterize this process. That´s why the authors focus their attention in the methodological treatment done in Physical Education lessons to the formation of values in Primary Education students. For the development of the investigation, it was used different methods such as analysis-synthesis, induction-deduction, historic-logic, observation, documental revision, survey and statistic description. It was done the processing of the information dealing with the formation of values in the students of this age and specifically in Physical Education class; as well as the difficulties that are present in its methodological treatment. This allowed us to make an evaluation of the difficulties and potentialities present in the process of values formation in the Physical Education class. That permits to elaborate a set of actions, so the objective of this article is to propose a set of actions leading to make good use of the potentialities of the Physical Education to contribute to the values formation in Primary Education students.