Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420160005&lang=en vol. 8 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>The Herbal and Folk Medicine in the context of the Higher Medical Education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<strong>Integration of the Herbal and Folk Medicine to the Internal Medicine</strong>: <strong>a contemporary curricular necessity</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la Medicina Natural y Tradicional constituye un método eficaz e inocuo que enriquece el arsenal terapéutico de la medicina occidental. Objetivo: diseñar acciones metodológicas para la incorporación de los contenidos de la Medicina Natural y Tradicional en la asignatura Medicina Interna. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo con enfoque cualitativo en el Hospital Universitario "Arnaldo Milián Castro", en los meses de abril a junio de 2013, con estudiantes de tercer año de la carrera de Medicina; se utilizaron métodos del nivel teórico: análisis-síntesis e inducción-deducción y empíricos: el análisis documental, la observación, y la encuesta en forma de entrevista. Resultados: a través de la revisión del Plan de Estudio de la asignatura Medicina Interna de 3er año, la observación a actividades y la entrevista a los docentes, se constató que el nivel de integración de sus contenidos con la Medicina Natural y Tradicional aún no es el deseado, es insuficiente el tratamiento metodológico realizado para la implementación de esta estrategia curricular. Sobre la base de los resultados anteriores se diseñaron acciones metodológicas para integrar sus contenidos en el tratamiento de algunas de las enfermedades que contempla la asignatura Medicina Interna. Conclusiones: las acciones diseñadas permiten la integración de los contenidos y fueron valoradas como efectivas por su metodología, pertinencia, factibilidad y relevancia.<hr/>Background: the Herbal and Folk Medicine constitutes an effective and innocuous method that enriches the therapeutic arsenal of the western medicine. Objective: to design methodological actions for the incorporation of the contents of Herbal and Folk Medicine to the subject Internal Medicine. Methods: it was carried out a development investigation within the qualitative approach in the University Hospital "Arnaldo Milián Castro", from April to June 2013, with students of third year of the Medicine career; methods of the theoretical level were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empiric ones: the documental analysis, the observation, and the survey in interview form. Results: through the revision of the Study Plan of the Internal Medicine subject in the 3rd year of the career, the observation to activities and the interview to the professors, it was verified that the level of integration of its contents with the Herbal and Folk Medicine is not still the one desired, it is insufficient the methodological treatment carried out for the implementation of this curricular strategy. On the base of the previous results, methodological actions were designed to integrate their contents in the treatment of some of the diseases that contemplates the Internal Medicine discipline. Conclusions: the designed actions allow the integration of the contents and they were valued as effective by their methodology, relevancy, feasibility and relevance. <![CDATA[<strong>The elaboration of the question on Herbal and Folk Medicine in state exams</strong>: <strong>reclamation of quality</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: el examen estatal es una evaluación objetiva que comprueba el logro de los objetivos generales y esenciales de los contenidos impartidos durante la carrera de forma interdisciplinaria con un mayor nivel de organización y control de los resultados en el proceso de formación. Objetivo: valorar aspectos metodológicos de la elaboración de las preguntas de Medicina Natural y Tradicional en los exámenes estatales de la carrera de Medicina. Métodos: se realizó una investigación observacional, descriptiva y transversal, en el campo del proceso enseñanza aprendizaje cuyo objeto de análisis fue el examen estatal de 6to año de la carrera de Medicina. El universo estuvo constituido por los exámenes estatales aplicados a partir del curso 1998-1999 y hasta 2013-2014. Para el desarrollo de la investigación se emplearon métodos teóricos, empíricos y procedimientos estadísticos. Resultados: se constató que existen deficiencias en la elaboración de la pregunta de Medicina Natural y Tradicional por predominar las de tipo ensayo de respuestas cortas, eminentemente reproductivas y no poseer carácter integrador con el resto de los contenidos a evaluar. Conclusiones: la evaluación correspondiente a los contenidos de Medicina Natural y Tradicional en el examen estatal de la carrera de Medicina presenta dificultades en la elaboración de las preguntas lo cual repercute en la insuficiente comprobación de los objetivos propuestos en la estrategia curricular.<hr/>Background: the state exam is an objective evaluation that checks the achievement of the general and essential objectives of the contents imparted during the career in an interdisciplinary way with a bigger organization level and control of the results in the formation process. Objective: to value methodological aspects of the elaboration of the questions on Herbal and Folk Medicine in the state exams of the Medicine career. Methods: it was carried out an observational, descriptive and cross-sectional investigation, in the field of the teaching-learning process whose object of analysis was the state exam of 6th year of the Medicine career. The universe comprised the state exams applied from the academic year 1998-1999 on up to 2013-2014. For the development of the investigation theoretical, empiric methods and statistical procedures were used. Results: it was verified that deficiencies exist in the elaboration of the question on Herbal and Folk Medicine where the predominant questions are those that require reproductive short answers and they do not possess an integrating character with the rest of the contents to evaluate. Conclusions: the corresponding evaluation to the contents on Herbal and Folk Medicine in the state exam of the Medicine career presents difficulties in the elaboration of the questions which have an impact in the insufficient testing of the proposed objectives in the curricular strategy. <![CDATA[<strong>Methodological strategy to increase the research works on Herbal and Folk Medicine in Villa Clara</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: es preciso elevar los indicadores medibles de la actividad investigativa en Medicina Natural y Tradicional, según los parámetros a evaluar en los controles del Ministerio de Salud Pública, para potenciar el desarrollo científico en esta especialidad. Objetivo: diseñar una estrategia para el desarrollo de la actividad investigativa de la Cátedra de Medicina Natural y Tradicional en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Métodos: se realizó una investigación con enfoque cualitativo en el período comprendido de septiembre 2013 a marzo 2014, se utilizaron métodos teóricos: el histórico-lógico, análisis-síntesis, inducción-deducción y empíricos: análisis documental, la observación participante y el grupo nominal. Resultados: se constató que existen insuficientes investigaciones en la Cátedra de Medicina Natural y Tradicional debido a que los indicadores a evaluar en este sentido están por debajo de los valores establecidos por el Ministerio de Salud Pública, por lo que se elaboró una estrategia para incrementar las investigaciones, que define el objetivo, las líneas y sus coordinadores, brinda orientaciones generales y establece un plan de acciones concebidas con enfoque sistémico, dirigida a fortalecer el desarrollo de la especialidad. Conclusiones: la estrategia propuesta fue aceptada debido a que el producto diseñado posee una adecuada estructura y resulta pertinente, útil y factible su implementación.<hr/>Background: it is necessary to elevate the appraisable indicators of the researching activity in Herbal and Folk Medicine, according to the parameters to evaluate in the controls of the Ministry of Public Health, to foster the scientific development in this specialty. Objective: to design a strategy for the development of the researching activity of the Herbal and Folk Medicine professorship in Villa Clara University of Medical Sciences. Methods: it was carried out an investigation within the qualitative approach in the period from September 2013 to March 2014, theoretical methods were used: the historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction and empiric ones: documental analysis, the participant observation and the nominal group. Results: it was verified that there aren't enough research works in the herbal and folk Medicine Professorship because the indicators to be evaluated are below the values settled down by the Ministry of Public Health, that's why a strategy was elaborated to increase the investigations, it defines the objective, the guidelines and their coordinators, it offers general orientations and it establishes a plan of actions conceived with systemic approach, headed to strengthen the development of the specialty. Conclusions: the proposed strategy was accepted because the designed product possesses an appropriate structure and its implementation is pertinent, useful and feasible. <![CDATA[<strong>The termination works of the master's course in Herbal and Folk Medicine</strong>: <strong>a pertinent analysis</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: en Cuba, la Medicina Natural y Tradicional constituye una estrategia curricular para la formación de profesionales de la salud en el pregrado, y líneas de trabajo asistencial, investigativo y de superación para el posgrado. Objetivo: valorar los trabajos de terminación de la maestría en Medicina Natural y Tradicional y su relación con los problemas de salud del territorio. Métodos: se realizó un estudio descriptivo retrospectivo transversal en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara durante 2014; la población de estudio estuvo constituida por los trabajos finales de las diferentes versiones de la maestría en Medicina Natural y Tradicional comprendidos entre 1997-2007, en las modalidades presencial y semipresencial. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción; empíricos: el análisis documental y procedimientos matemático-estadísticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: predominaron los trabajos basados en estudios clínicos, en relación con los de corte pedagógico y los preclínicos. La modalidad más abordada fue acupuntura, aunque hubo representación de múltiples opciones terapéuticas e investigativas. Las principales afecciones tratadas fueron hipertensión arterial, trastornos osteomioarticulares, neurosis y alcoholismo. En ellos se abordaron acciones para la modificación de factores de riesgo en la población, como el tabaquismo y los malos hábitos alimentarios. Las tesis formaron parte de proyectos de investigación avalados e inscritos en las instituciones de salud. Conclusiones: los proyectos de investigación fueron valorados como satisfactorios por su incidencia en la modificación de problemas identificados en la provincia. El predominio de los estudios clínicos responde a opciones de tratamientos naturistas de problemas de salud.<hr/>Background: in Cuba, the Herbal and Folk Medicine constitutes a curricular strategy for the formation of undergraduate health professionals, and assistance, researching work guidelines and of upgrading for the postgraduate professionals. Objective: to value the termination works of the master's course in Herbal and Folk Medicine and their relationship with the health problems of the territory. Methods: it was carried out a descriptive cross-sectional retrospective study in Villa Clara University of Medical Sciences during 2014; the study population comprised the final works of the different versions of the master's course in Herbal and Folk Medicine from 1997 to 2007, in the full time studies modality and part time studies modality. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction; empiric ones: the documental analysis and mathematical-statistical procedures for the absolute and relative values. Results: the works based on clinical studies prevailed in relation to those of pedagogic and pre-clinic studies. Acupuncture was the most broached modality, although multiple therapeutic and researching options were represented. The main treated affections were high blood pressure, musculoskeletal disorders, neurosis and alcoholism. In them actions were approached for the modification of risk factors in the population, such as nicotinism and incorrect alimentary habits. The theses were part of endorsed research projects and inscribed in health institutions. Conclusions: the research projects were valued as satisfactory by their incidence in the modification of identified problems in the province. The prevalence of the clinical studies responds to naturist treatment options of health problems. <![CDATA[<strong>Methodology to implement the Herbal and Folk Medicine in the teaching of Chemistry</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Fundamento: la instrumentación del enfoque interdisciplinario implica una forma de trabajo metodológico diferente de las utilizadas tradicionalmente, encaminada a lograr aprendizajes significativos en los estudiantes. Objetivo: diseñar una metodología para la implementación de la Medicina Natural y Tradicional en los contenidos de la asignatura Química, en Tecnología de la Salud. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo desde septiembre 2012 a julio 2013 en la Facultad de Tecnología de la Salud "Juan Manuel Páez Inchausti" de Santiago de Cuba. El universo de estudio estuvo conformado por la totalidad de estudiantes (215) que recibieron la asignatura Química y 12 profesores con vasta experiencia en la docencia, másteres en Medicina Natural y Tradicional y categoría docente principal. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y estadísticos que permitieron conformar la metodología propuesta. Resultados: se constató que existen algunas insuficiencias para relacionar los contenidos entre MNT y Química: la mayoría de los alumnos refieren que en las clases solo reciben conocimientos de la mencionada asignatura, existen deficiencias en la preparación metodológica de los docentes para integrar ambas ciencias y desconocimiento acerca de las diferentes modalidades de la MNT; por lo que se elaboró una metodología que permite la integración y consolidación de ambos contenidos en el proceso enseñanza aprendizaje. Conclusiones: la implementación de la metodología fue valorada como adecuada por criterio de especialistas por su pertinencia, asequibilidad y tratamiento científico y metodológico. Cumple con una estructura apropiada según las exigencias del modelo de formación del tecnólogo y dinamiza el proceso enseñanza aprendizaje de la Química.<hr/>Background: the instrumentation of the interdisciplinary approach implies a form of methodological work that requires to differ from those traditionally used, guided to achieve a meaningful learning in the students. Objective: to design a methodology for the implementation of the Herbal and Folk Medicine (HFM) in the contents of the Chemistry subject, in Health Technology. Methods: it was carried out a development investigation from September 2012 to July 2013 in "Juan Manuel Páez Inchausti" Health Technology faculty of Santiago de Cuba. The study universe comprised all the students who received the Chemistry subject (215) and 12 professors with vast teaching experience, masters in Herbal and Folk Medicine and high teaching ranks. Theoretical, empiric and statistical methods were used which allowed to conform the proposed methodology. Results: it was verified that there are some deficiencies to relate the contents between Herbal and Folk Medicine and Chemistry: most of the students refer that in the classes they only receive knowledge of the mentioned subject, deficiencies exist in the methodological preparation of the professors to integrate both sciences and lack of knowledge about the different modalities of (HFM); That is why a methodology was elaborated that allows the integration and consolidation of both contents in the teaching-learning process. Conclusions: the implementation of the methodology was valued as pertinent by the specialists' criteria for its relevancy, accessibility and scientific and methodological treatment. It fulfills an appropriate structure according to the demands of the model of the technologist's formation and it revitalizes the Chemistry subject teaching-learning process. <![CDATA[<strong>Homeopathy as a therapeutic modality in America</strong>: <strong>a necessary historical look back</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500007&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través del presente artículo se realiza un análisis de la pertinencia histórica del empleo de la Homeopatía en diferentes países del continente americano, con apreciables datos que aparecen desde el siglo XIX en Cuba. Actualmente se estima que millones de personas son atendidas cada año con productos homeopáticos en naciones incluso desarrolladas. Los autores pretenden precisar la importancia de esta modalidad de la Medicina Natural y Tradicional para el médico de la Atención Primaria de Salud en su labor comunitaria, ya que es el único especialista que atiende integralmente a la familia con un enfoque clínico-epidemiológico. La Homeopatía les ofrece la posibilidad de tratar de manera holística a la familia y les permite que mejore la calidad de vida de los pacientes.<hr/>Through out the current article it is carried out an analysis of the historical pertinence of the employment of Homeopathy in different countries of the American continent, with appreciable data that appear since the XIX century in Cuba. At present it is considered that millions of people are assisted every year with homeopathic products even in developed nations. The authors expect to specify the importance of this modality of the Herbal and Folk Medicine for the GPs of the Primary Health Care in their community work, since this is the only specialist that integrally assists to the family with a clinical-epidemic approach. Homeopathy offers them the possibility to treat the family in a holistic way and it allows them to improve life quality in their patients. <![CDATA[<strong>Herbal and Folk Medicine integration of contents through an interdisciplinary perspective</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través del presente artículo se realiza un análisis de la pertinencia histórica del empleo de la Homeopatía en diferentes países del continente americano, con apreciables datos que aparecen desde el siglo XIX en Cuba. Actualmente se estima que millones de personas son atendidas cada año con productos homeopáticos en naciones incluso desarrolladas. Los autores pretenden precisar la importancia de esta modalidad de la Medicina Natural y Tradicional para el médico de la Atención Primaria de Salud en su labor comunitaria, ya que es el único especialista que atiende integralmente a la familia con un enfoque clínico-epidemiológico. La Homeopatía les ofrece la posibilidad de tratar de manera holística a la familia y les permite que mejore la calidad de vida de los pacientes.<hr/>Through out the current article it is carried out an analysis of the historical pertinence of the employment of Homeopathy in different countries of the American continent, with appreciable data that appear since the XIX century in Cuba. At present it is considered that millions of people are assisted every year with homeopathic products even in developed nations. The authors expect to specify the importance of this modality of the Herbal and Folk Medicine for the GPs of the Primary Health Care in their community work, since this is the only specialist that integrally assists to the family with a clinical-epidemic approach. Homeopathy offers them the possibility to treat the family in a holistic way and it allows them to improve life quality in their patients. <![CDATA[<strong>Homeopathy</strong>: <strong>upgrading reclamation in this therapy to use it in the Primary Health Care</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500009&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través del presente artículo se realiza un análisis de la pertinencia histórica del empleo de la Homeopatía en diferentes países del continente americano, con apreciables datos que aparecen desde el siglo XIX en Cuba. Actualmente se estima que millones de personas son atendidas cada año con productos homeopáticos en naciones incluso desarrolladas. Los autores pretenden precisar la importancia de esta modalidad de la Medicina Natural y Tradicional para el médico de la Atención Primaria de Salud en su labor comunitaria, ya que es el único especialista que atiende integralmente a la familia con un enfoque clínico-epidemiológico. La Homeopatía les ofrece la posibilidad de tratar de manera holística a la familia y les permite que mejore la calidad de vida de los pacientes.<hr/>Through out the current article it is carried out an analysis of the historical pertinence of the employment of Homeopathy in different countries of the American continent, with appreciable data that appear since the XIX century in Cuba. At present it is considered that millions of people are assisted every year with homeopathic products even in developed nations. The authors expect to specify the importance of this modality of the Herbal and Folk Medicine for the GPs of the Primary Health Care in their community work, since this is the only specialist that integrally assists to the family with a clinical-epidemic approach. Homeopathy offers them the possibility to treat the family in a holistic way and it allows them to improve life quality in their patients. <![CDATA[<strong>The Herbal and Folk Medicine as curricular strategy in Psychiatry</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000500010&lng=en&nrm=iso&tlng=en A través del presente artículo se realiza un análisis de la pertinencia histórica del empleo de la Homeopatía en diferentes países del continente americano, con apreciables datos que aparecen desde el siglo XIX en Cuba. Actualmente se estima que millones de personas son atendidas cada año con productos homeopáticos en naciones incluso desarrolladas. Los autores pretenden precisar la importancia de esta modalidad de la Medicina Natural y Tradicional para el médico de la Atención Primaria de Salud en su labor comunitaria, ya que es el único especialista que atiende integralmente a la familia con un enfoque clínico-epidemiológico. La Homeopatía les ofrece la posibilidad de tratar de manera holística a la familia y les permite que mejore la calidad de vida de los pacientes.<hr/>Through out the current article it is carried out an analysis of the historical pertinence of the employment of Homeopathy in different countries of the American continent, with appreciable data that appear since the XIX century in Cuba. At present it is considered that millions of people are assisted every year with homeopathic products even in developed nations. The authors expect to specify the importance of this modality of the Herbal and Folk Medicine for the GPs of the Primary Health Care in their community work, since this is the only specialist that integrally assists to the family with a clinical-epidemic approach. Homeopathy offers them the possibility to treat the family in a holistic way and it allows them to improve life quality in their patients.