Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420170003&lang=pt vol. 9 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Didactic-methodological actions for a meaningful learning of the subject Microbiology in Medicine</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el docente de las ciencias básicas biomédicas debe aplicar estrategias didáctico-metodológicas para lograr un aprendizaje significativo y desarrollador. Objetivo: diseñar un sistema de acciones didáctico-metodológicas para lograr un aprendizaje significativo y desarrollador desde la asignatura Microbiología en la carrera de Medicina. Métodos: se realizó un estudio descriptivo transversal en la Universidad de Guayaquil, República de Ecuador, en el periodo comprendido de mayo a agosto de 2016. Se emplearon como métodos teóricos: sistémico, histórico-lógico y análisis-síntesis, y empíricos: análisis documental, encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y de entrevista a expertos; y matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: se constató que en el proceso enseñanza aprendizaje de Microbiología aún existe tendencia a la enseñanza memorística, lo cual se refleja en la evaluación. Los alumnos reconocieron presentar inseguridad al identificar las invariantes, dificultades al aplicar los conocimientos a nuevas situaciones problémicas y les resultaba complejo establecer relaciones y realizar resúmenes, copiaban textualmente lo expresado por el docente o de sus presentaciones, por lo que se elaboraron acciones didáctico-metodológicas para lograr un aprendizaje significativo y desarrollador acorde con las exigencias contemporáneas en el siglo XXI. Conclusiones: fueron valoradas por expertos como pertinentes y con adecuado acierto científico-metodológico porque constituyen herramientas fundamentales que contribuyen a un aprendizaje significativo y desarrollador desde la asignatura Microbiología.<hr/>Background: the teacher of biomedical basic sciences must apply didactic strategies to contribute to the development of a meaningful and developing learning. Objective: to design a system of didactic-methodological actions to develop a meaningful and developing learning in the Microbiology subject in the Medicine career at the Guayaquil University, Republic of Ecuador. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out in the period from May to August 2016. The following theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and the systemic approach, and empirical ones: documentary analysis, questionnaire to Students and survey and interview to experts were applied; and mathematics for absolute and relative values. Results: it was found that in the teaching-learning process of Microbiology there is still a tendency for rote teaching, which is reflected in the evaluation. The students recognized that they have insecurity by identifying invariants, difficulties in applying knowledge to new problem-solving situations, and it was complex to establish relationships and to make summaries, so they copied verbatim from the text or from the teacher presentations, so didactic-methodological actions were elaborated to achieve a meaningful and developing learning that matches the contemporary demands of the 21st century. Conclusions: they were evaluated by experts as relevant and with adequate scientific-methodological success because they are fundamental tools that contribute to a meaningful and developing learning in the Microbiology subject. <![CDATA[<strong>Dynamics of statistical training of the medical professional</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: existen insuficiencias en la formación estadística del profesional médico que reclaman un perfeccionamiento orientado hacia mayor pertinencia en relación con el ejercicio de la profesión. Objetivo: diseñar un modelo para perfeccionar la dinámica del proceso de formación estadística del profesional de la Medicina. Métodos: se desarrolló una investigación de desarrollo en la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus en el periodo comprendido de 2009 a 2014. Se utilizaron como métodos teóricos: análisis-síntesis y el holístico-dialéctico; empíricos: la revisión documental de artículos científicos, los planes de estudio de la carrera a partir del año 1985, sus programas y literatura docente básica (textos y guías de estudio) de las asignaturas que contienen contenidos estadísticos en sus planes temáticos, y la entrevista a informantes clave para complementar las evidencias encontradas en la revisión documental y el criterio de expertos para la valoración del modelo propuesto. Resultados: como resultado esencial de la investigación se diseñó un modelo de la dinámica del proceso de formación estadística tipificado por la integración entre lo procedimental y lo valorativo, lo que propicia la aproximación de este proceso hacia el ejercicio de la profesión médica. Conclusiones: el modelo fue valorado por los expertos como adecuado por su relevancia, su estructura coherente y lógica en el tramado de relaciones de sus categorías, así como por sus fundamentos teóricos bien argumentados. Constituye una herramienta que posibilita un nuevo enfoque en la enseñanza de esta disciplina que contribuye a sustentar la toma de decisiones en la práctica médica.<hr/>Background: there are insufficiencies in the statistical training of the medical professional who demand an improvement oriented towards greater relevance in relation to the exercise of the profession. Objective: to design a model to perfect the dynamics of the statistical training process of the medical professional. Methods: a developmental research was developed at Sancti Spíritus University of Medical Sciences from 2009 to 2014. Theoretical methods were: analysis-synthesis and holistic-dialectic; Empirical studies: the documentary review of scientific articles, career study plans starting in 1985, their syllabuses and basic teaching literature (texts and study guides) of subjects that contain statistical contents in their thematic plans, and the interview to key informants to complement the evidence found in the documentary review and the experts´ criteria for the valuation of the proposed model. Results: as a fundamental result of the research, a model of the dynamics of the statistical training process typified by the integration between the procedural and the evaluative was designed, which facilitates the approximation of this process towards the exercise of the medical profession. Conclusions: the model was assessed by experts as adequate for its relevance, its coherent and logical structure in the relationship of its categories, as well as its well-grounded theoretical foundations. It is a tool that enables a new approach in the teaching of this discipline that contributes to support decision making in medical practice. <![CDATA[<strong>APUNTUSOFT</strong>: <strong>tool for the learning of folk medicine integrated to Morphology</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones permite una mejor implementación de la estrategia curricular de Medicina Natural y Tradicional en las ciencias médicas. Objetivo: elaborar un software educativo para el aprendizaje de los puntos de acupuntura integrados al sistema osteomioarticular en la disciplina Morfofisiología. Métodos: se desarrolló una investigación de desarrollo en el período enero-abril de 2016, en la Facultad de Ciencias Médicas "Dr. José Assef Yara" de la Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, tránsito de lo concreto a lo abstracto, inductivo-deductivo, analítico-sintético y el sistémico-estructural; y empíricos: la revisión documental y la encuesta en forma de cuestionario a estudiantes y expertos en función de evaluadores externos del producto. Resultados: se constató que existen insuficiencias en la disponibilidad de literatura relacionada con los 18 puntos de acupuntura del sistema de Atan Dale Ralph, necesaria para facilitar el proceso de aprendizaje; por lo que se creó el software APUNTUSOFT, utilizando Chreasoft 3.2, Adobe Photoshop 8.0, Format Factory 2.7 y Microsoft Office 2010, el cual fue valorado por criterios de expertos y usuarios. Conclusiones: durante la valoración el producto informático se consideró Muy adecuado en la mayoría de los indicadores, por lo que resulta válido y de utilidad en la docencia, con capacidad para satisfacer las necesidades de aprendizaje en estas temáticas.<hr/>Background: the use of Information and Communication Technologies allows a better implementation of the curricular strategy of herbal and folk Medicine in the medical sciences. Objective: to develop an educational software for the learning of acupuncture points integrated to the musculoskeletal system in the Morphology discipline. Methods: a developmental research was developed in the period January-April 2016, in "Dr. José Assef Yara "Faculty of Medical Sciences at Ciego de Ávila University of Medical Sciences. Theoretical methods were used: historical-logical, from concrete to abstract, inductive-deductive, analytical-synthetic and systemic-structural; and empirical ones: the documentary review and the survey in questionnaire form was applied to students and experts based on external evaluators of the product. Results: it was verified that there are insufficiencies in the availability of literature related to the 18 points of acupuncture of the Atan Dale Ralph system, necessary to facilitate the learning process; so APUNTUSOFT software was created, using Chreasoft 3.2, Adobe Photoshop 8.0, Format Factory 2.7 and Microsoft Office 2010, which was evaluated by experts and users criteria. Conclusions: during the assessment the computing product was considered very adequate in most of the indicators, so it is valid and useful in teaching, with capacity to meet learning needs in these issues. <![CDATA[<strong>Virtual course for the postgraduate upgrading of medical sciences librarians in Cienfuegos</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la superación posgraduada es una necesidad permanente de los bibliotecarios de las ciencias médicas. Objetivo: diseñar un curso de capacitación utilizando la plataforma Moodle para la superación de los bibliotecarios de la red de salud en Cienfuegos. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo entre octubre y diciembre de 2013 en el Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas en Cienfuegos. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo-deductivo; y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario a los bibliotecarios, y el estadístico-matemático para el procesamiento de los datos obtenidos. Resultados: fueron diagnosticadas las necesidades de capacitación de los bibliotecarios, entre ellas: sus limitaciones para desarrollar el aprendizaje en la modalidad educación a distancia, no habían interactuado con la plataforma Moodle, tenían carencias formativas en cuanto a las diferentes metodologías para la realización de estudios de usuarios, y dificultades lectoras en detrimento de la comprensión del texto básico, por lo que se diseñó un curso de posgrado, el cual fue valorado por criterio de especialistas. Conclusiones: el curso fue diseñado en la plataforma Moodle, permite contar con una tecnología para la interpretación y aprendizaje de la metodología para el estudio de las necesidades de información de los usuarios. Los especialistas lo valoraron como pertinente y con adecuada estructura metodológica en cuanto a estructura y contenido.<hr/>Background: postgraduate upgrading is a permanent need of the medical sciences librarians. Objective: to design a training course using the Moodle platform for the upgrading of the health branch librarians in Cienfuegos. Methods: a developmental research was carried out from October to December 2013 at Cienfuegos Province Medical Sciences Information Center. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive; And empirical ones: the survey in questionnaire form to librarians, and the statistical-mathematical for data processing. Results: the training needs of librarians were diagnosed, including: their limitations to develop learning in the distance learning modality, they had not interacted with the Moodle platform, they had formative deficiencies regarding the different methodologies for conducting studies of users, and reading difficulties hampering the understanding of the basic text, reasons why a postgraduate course was designed, that was valued by specialists' criteria. Conclusions: the course was designed in the Moodle platform; it allows having a technology for the interpretation and learning of the methodology for the study of the information needs of the users. The specialists valued it as pertinent and with adequate methodological structure in terms of conformation and content. <![CDATA[<strong>Need for training on clinical trials in Primary Health Care professionals</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: se precisa que cada investigador que participa en ensayos clínicos esté cualificado para realizar su labor. Objetivo: diagnosticar las necesidades de capacitación sobre ensayos clínicos en profesionales de la Atención Primaria de Salud. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal por el Grupo Provincial de Ensayos Clínicos de Villa Clara, en 2015. Para ello se emplearon métodos del nivel teórico: análisis-síntesis e inducción-deducción; y empíricos: la revisión documental del curriculum vitae de cada investigador y del plan de superación docente de la Cátedra de Ensayos Clínicos de la Universidad de Ciencias Médicas del territorio. Resultados: todos los investigadores poseían la formación académica requerida pero solo algunos profesionales contaban con experiencia previa en ensayos clínicos; no todos recibieron formación posgraduada en Reanimación Cardiopulmonar y Cerebral, ni en Buenas Prácticas Clínicas. Con respecto a la formación básica en ensayos clínicos según su rol, los que recibieron más capacitación fueron los médicos, y en menor cuantía, los farmacéuticos y enfermeros. Las ofertas de posgrados son pertinentes con las demandas formativas de los profesionales, con excepción del rol específico del psicólogo en la investigación clínica. Conclusiones: los profesionales demandan formación posgraduada inmediata según su rol y cuentan con ofertas de cursos para satisfacer sus necesidades.<hr/>Background: qualification to perform their work is required for researchers participating in clinical trials. Objective: to diagnose the needs of training on clinical trials in Primary Health Care professionals. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out by Villa Clara Province Clinical Trials Group in 2015. For this purpose methods were used at the theoretical level: analysis-synthesis and induction-deduction; and empirical studies: the documentary review of the curriculum vitae of each researcher and the teaching upgrading plan of the clinical trials professorship of the university of medical sciences of the territory. Results: all the researchers had the required academic training but only some professionals had previous experience in clinical trials; not all received postgraduate training in Cardiopulmonary and Cerebral Resuscitation, or in Good Clinical Practices. With regard to basic training in clinical trials according to their role, those who received more training were physicians, and to a lesser extent, pharmacists and nurses. Postgraduate offers are relevant to the training demands of professionals, with the exception of the specific role of the psychologist in clinical research. Conclusions: professionals demand immediate postgraduate training according to their role and courses are offered to meet their needs. <![CDATA[<strong>Relevance of the educational diagnosis and the intervention strategy to promote the development of the group</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: para coordinar y conducir educativamente el grupo escolar y potenciar su desarrollo se requiere de la realización del diagnóstico educativo y su correspondiente seguimiento. Este constituye un proceso complejo y demanda un enfoque integrador del que se pueden derivar estrategias de intervención. Objetivo: mostrar la pertinencia del diagnóstico educativo y de la estrategia de intervención para potenciar el desarrollo del grupo escolar. Métodos: se realizó una investigación descriptiva en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, durante el curso 2015-2016. Se emplearon métodos del nivel teórico, entre ellos: análisis-síntesis, inducción-deducción y el histórico-lógico, y dentro de los empíricos: observación participante y encuesta en forma de cuestionario a estudiantes, y de entrevista a profesores. Se utilizó la triangulación de la información para determinar las fortalezas y debilidades del grupo. Resultados: se realizó el diagnóstico educativo del grupo 1 de 2do año de Medicina en el que se determinaron sus características, fortalezas y debilidades, se propuso el pronóstico de desarrollo y a partir de él se elaboró y aplicó una estrategia de intervención cuyas acciones tuvieron en cuenta objetivos, las dimensiones del trabajo educativo y las debilidades del grupo. Conclusiones: a partir del diagnóstico educativo y la estrategia de intervención se determinó que el grupo avanza y se desarrolla. Se reforzaron en los estudiantes los valores y las dimensiones del trabajo educativo.<hr/>Background: to coordinate and educate the school group and promote its development requires the carrying out of the educational diagnosis and its corresponding follow-up. This is a complex process and demands an integrative approach from which intervention strategies can be derived. Objective: to show the pertinence of the educational diagnosis and the intervention strategy to promote the development of the school group. Methods: a descriptive research work was carried out at Villa Clara University of Medical Sciences, during the 2015-2016 academic year. Methods of the theoretical level were used, among them: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical, and within the empirical ones: participant observation and survey in questionnaire form to students and an interview to professors. Triangulation of information was used to determine the strengths and weaknesses of the group. Results: the educational diagnosis of group 1 of the 2nd year of Medicine was carried out, in which its characteristics, strengths and weaknesses were determined, the development prognosis was proposed and from it an intervention strategy was developed and applied, whose actions took into account objectives, dimensions of the educational work and the weaknesses of the group. Conclusions: from the educational diagnosis and the intervention strategy it was determined that the group progresses and develops. The values and dimensions of educational work were reinforced in students. <![CDATA[<strong>Experiences of the institutional accreditation process at Villa Clara University of Medical Sciences</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el sistema de evaluación y acreditación de instituciones de educación superior pretende comprobar la calidad de la gestión y los resultados en los procesos que desarrolla. Objetivo: socializar el proceso de autoevaluación y evaluación de la calidad realizado en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara a partir de las variables analizadas para la acreditación institucional. Métodos: se realizó una investigación documental durante el mes de marzo de 2015, cuyo objeto de estudio fue la determinación del estado de las variables que posibilitaron el proceso de acreditación de la calidad universitaria. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción y el histórico-lógico y empíricos: el análisis de documentos relacionados con los procesos de acreditación de la calidad universitaria. Resultados: se destacan las principales fortalezas y debilidades y el plan de mejora a que se sometió el centro para la evaluación institucional. Las variables que muestran la mayor cantidad de fortalezas fueron: interacción social, infraestructura y gestión de los recursos y formación profesional de pregrado; las debilidades están relacionadas con la insuficiente gestión de proyectos con financiamiento internacional, déficit de profesores con grado científico de doctores en ciencias, insuficiente promoción a las categorías docentes principales y bajo índice de publicaciones científicas. Conclusiones: la elaboración del plan de mejora y su control resultaron ser las vías idóneas para asegurar la gestión de la calidad y el resultado final obtenido, en que se otorga la condición de CERTIFICADA a este centro de educación médica superior.<hr/>Background: the system of evaluation and accreditation of higher education institutions aims to check the quality of management and results in the processes they develop. Objective: to socialize the process of self-evaluation and evaluation of quality performed at Villa Clara University of Medical Sciences based on the variables analyzed for institutional accreditation. Methods: a documentary research was carried out during the month of March, 2015, whose purpose was to determine the state of the variables that enabled the process of accreditation of university quality. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical and empirical ones: the analysis of documents related to the processes of accreditation of university quality. Results: highlights the main strengths and weaknesses and the improvement plan that was carried out by the center for the institutional evaluation. The variables that show the greatest number of strengths were: social interaction, infrastructure and resource management and undergraduate vocational training; The weaknesses are related to the insufficient management of internationally financed projects, the shortage of teachers with scientific degrees in science, insufficient promotion to the main teaching ranks and low index of scientific publications. Conclusions: the elaboration of the improvement plan and its control proved to be the best ways to ensure quality management and the final result obtained, in which the CERTIFICATE status is granted to this higher medical education center. <![CDATA[<strong>Health promotion to reduce alcoholism through socio-cultural management</strong>: <strong>a shared experience</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la carrera universitaria Gestión Sociocultural para el Desarrollo ha acumulado una experiencia en la prevención, mediante proyectos desarrollados por los estudiantes para enriquecer su práctica laboral. Objetivo: exponer la efectividad de un proyecto de promoción de salud para disminuir el consumo de bebidas alcohólicas en una población de adolescentes del municipio Caibarién, aplicada por estudiantes de tercer año de la carrera de Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Métodos: se realizó una investigación de acción participativa, de septiembre 2015 a julio 2016, en la Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción; y empíricos: encuesta y técnicas grupales para el diagnóstico de necesidades y los resultados de la aplicación del proyecto. Resultados: se constató que la mayoría de los adolescentes del grupo estudiado pueden considerarse como bebedores sociales y tienen pocos conocimientos y percepción de riesgo sobre el alcoholismo, por lo que se diseñó y aplicó un proyecto de promoción de salud para disminuir el consumo de bebidas alcohólicas; una vez aplicado se lograron modificar los criterios anteriores y se percibieron manifestaciones de sensibilización y concientización frente al dañino hábito. Para los estudiantes universitarios involucrados en el proyecto, significó una experiencia profesional diferente y fortalecieron su orientación profesional. Conclusiones: el proyecto aplicado para disminuir el consumo de bebidas alcohólicas, desde la gestión sociocultural resultó una experiencia exitosa para los adolescentes involucrados, y para los estudiantes de Gestión Sociocultural para el Desarrollo como sus ejecutores.<hr/>Background: the university career Socio-cultural Management for Development has accumulated an experience in prevention, through projects developed by students to enrich their work practice. Objective: to show the effectiveness of a health promotion project to reduce the consumption of alcoholic beverages in a population of adolescents at Caibarién municipality, applied by third year students of the Socio-cultural Management for Development. Methods: a participatory action research was carried out, from September 2015 to July 2016, in "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction; and empirical ones: survey and group techniques for the diagnosis of needs and the results of implementation of the project. Results: it was found that the majority of the adolescents in the study group can be considered as social drinkers and have little knowledge and risk perception on alcoholism, so a health promotion project was designed and implemented to reduce the consumption of alcoholic beverages; once applied, the above criteria were modified and sensitization and awareness-raising manifestations were perceived facing up the harmful habit. For the university students involved in the project, it meant a different professional experience and strengthened their professional orientation. Conclusions: the project implemented to reduce the consumption of alcoholic beverages, from the socio-cultural management was a successful experience for the adolescents involved as well as for the students of Socio-cultural Management for Development as their performers. <![CDATA[<strong>Physics and health education</strong>: <strong>its pertinence in accidents prevention</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la integración de la Física con la educación para la salud, a través de la prevención de los accidentes, es pertinente ya que estos constituyen una de las primeras causas de muerte en el planeta. Objetivo: elaborar un folleto didáctico con tareas docentes donde se integren la Física con la educación para la salud. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo desde septiembre 2014 a junio 2015, en la Facultad de Tecnología de la Salud, de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Se aplicaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo y sistémico-estructural; y empíricos: análisis documental de programas y plan calendario, observación a clases y la encuesta a profesores y alumnos; para constatar la integración o no de la Física con la educación para la salud; y el estadístico-matemático para los valores absolutos y relativos. Resultados: en el nivel de competencias declarado en los documentos no se contempla la mencionada integración, ni se precisa cómo lograrla en clases; los docentes reconocieron tener carencias metodológicas para ello y la bibliografía con que contaban estaba desactualizada, los alumnos declararon sentirse desmotivados, y opinaron que se debe cambiar la forma en que se recibe la disciplina, por lo que se elaboró un folleto didáctico que fue sometido a criterio de especialistas. Conclusiones: en él se establecen fundamentos teórico-metodológicos para la integración de la Física con la educación para la salud, a través de tareas docentes, por lo que fue valorado como adecuado por los especialistas.<hr/>Background: the integration of physics with health education, through the prevention of accidents is relevant since these constitute one of the leading causes of death on the planet. Objective: to elaborate a didactic brochure with teaching tasks where physics is integrated with health education. Methods: a developmental research was carried out from September 2014 to June 2015, in Villa Clara University of Medical Sciences Health Technology Faculty. Theoretical methods were applied: analysis-synthesis, inductive-deductive and systemic-structural; and empirical ones: documentary analysis of programs and calendar plan, observation to classes and the survey to teachers and students; to verify the integration of Physics with health education or not; and the statistical-mathematical for absolute and relative values. Results: the level of competence declared in the documents neither contemplate the above mentioned integration, nor it is stated how to achieve it in classes; The teachers acknowledged that there were methodological shortcomings and the bibliography they had was not updated, the students stated that they felt unmotivated, and felt that the way in which the discipline is taught should be changed, that´s why a didactic brochure was elaborated, which was valued by the expert´s criteria. Conclusions: it establishes theoretical-methodological foundations for the integration of physics with health education, through teaching tasks, so it was assessed as adequate by specialists. <![CDATA[<strong>Abuse of technology products at an early age</strong>: <strong>a non addressed problem in medical studies</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el niño vive en un medio social y su desarrollo depende de condiciones sociohistóricas concretas, marcadas en la actualidad por el avance de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Objetivo: mostrar la necesidad de incluir la repercusión del abuso de consumo de productos tecnológicos en el desarrollo de los niños en edad temprana, como problema de salud en los estudios médicos. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, de enero a diciembre, 2015. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo e históricológico; y empíricos: encuestas, observación participante, análisis documental y matemático estadísticos. Resultados: fueron detectadas afectaciones en niños menores de tres años; entre ellas: dificultades en el lenguaje, intranquilidad, dificultad para cumplir órdenes, agresividad y afectación del sueño. En la revisión de los programas de educación médica no se aborda este nuevo fenómeno, se propone su inclusión en el pregrado en los programas de Psicología Médica I y II, Filosofía y Sociedad II, Promoción de Salud, Medicina General Integral IV, Pediatría, Psiquiatría y Salud Pública. En el posgrado en las especialidades de Pediatría, Psiquiatría, Psicología de la Salud y Neurología. Conclusiones: es frecuente el consumo de productos tecnológicos desde los primeros meses de vida, lo cual repercute en el desarrollo de la niñez, en relación con aspectos de lo cognitivo y lo conativo. Se ofrece la inclusión de esta temática en programas de varias asignaturas para propiciar su introducción en los estudios médicos.<hr/>Background: the child lives in a social environment and its development depends on concrete socio-historical conditions, currently marked by the development of information and communication technologies. Objective: to show the need to include the impact of the abuse of technological products on the development of children at an early age, as a health problem in medical studies. Methods: a descriptive cross-sectional study was carried out at Villa Clara University of Medical Sciences, from January to December, 2015. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive and historical-logical; and empirical ones: surveys, participant observation, documentary analysis and mathematical statistics. Results: affectations were detected in children younger than three years; among them: difficulties in language, restlessness, difficulty to comply with orders, aggressiveness and sleeping disorders. The review of medical education programs does not address this new phenomenon, it is proposed to be included in the undergraduate programs in Medical Psychology I and II, Philosophy and Society II, Health Promotion, Comprehensive General Medicine IV, Pediatrics, Psychiatry And Public Health. In the postgraduate in the specialties of Pediatrics, Psychiatry, Health Psychology and Neurology. Conclusions: the consumption of technological products is frequent from the first months of life, which affects the childhood development, in relation to cognitive and additive aspects. It is necessary the inclusion of this subject in programs of several subjects to promote its introduction in medical studies. <![CDATA[<strong>Characterization of the pedagogical preparation of the tutors in the Public Health rotation in Medicine</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: el desempeño de los tutores en la Atención Primaria de Salud es indispensable para garantizar la calidad de las actividades de educación en el trabajo y el logro de las habilidades en los estudiantes de quinto año de Medicina en la estancia de Salud Pública. Objetivo: caracterizar el desempeño de los tutores en las actividades de educación en el trabajo en la estancia de Salud Pública en la carrera de Medicina. Métodos: se realizó una investigación descriptiva, de febrero a abril de 2016, en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario a tutores y de entrevista a directivos del proceso docente educativo en cada área de salud, y la observación abierta a través de una guía. Para el análisis de los datos se utilizaron medidas de frecuencia absoluta y relativa. Resultados: la mayoría de los tutores no tiene categoría docente, sin embargo, poseen una experiencia de 7 años en la docencia; aunque valoran de importante las actividades de educación en el trabajo, presentan deficiencias para reconocer las modalidades que se aplican en la asignatura, además, se constataron dificultades metodológicas en la preparación, control y evaluación de las actividades docentes. Conclusiones: el insuficiente desempeño de los tutores está dado por dificultades en su preparación pedagógica y la baja categorización docente, lo cual conspira contra la calidad del proceso que desarrollan.<hr/>Background: tutors' performance in Primary Health Care is essential to ensure the quality of in-service training activities and the achievement of the skills of fifth-year medical students in the Public Health rotation. Objective: to characterize the performance of the tutors in the in-service training activities in the Public Health rotation in the medical career. Methods: a descriptive investigation was carried out, from February to April 2016, at Villa Clara University of Medical Sciences. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction and empirical ones: the survey in questionnaire form to tutors and interview to managers of the educational process in each health area, and the open observation through a guide. Absolute and relative frequency measurements were used for data analysis. Results: most tutors do not have a teaching rank; however, they have a 7-year teaching experience; although they consider important the in-service training activities, they have deficiencies to recognize the modalities that are applied in the subject; in addition, methodological difficulties were identified in the preparation, control and assessment of the teaching activities. Conclusions: the insufficient performance of tutors is due to difficulties in their pedagogical preparation and the low teaching ranking of teachers, which conspires against the quality of the process they develop. <![CDATA[<strong>Morphological images set for the study of the respiratory system in Dentistry</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: los medios de enseñanza tecnológicos constituyen un recurso del aprendizaje muy utilizado actualmente en las ciencias médicas. Objetivo: elaborar una galería de imágenes morfológicas sobre el tema sistema respiratorio que contribuya al desarrollo de habilidades en los estudiantes de Estomatología. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en el campo de los recursos del aprendizaje, en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, durante el periodo comprendido de septiembre 2015 hasta mayo 2016. Se utilizaron métodos teóricos, entre ellos: histórico-lógico, tránsito de lo concreto a lo abstracto, inductivo-deductivo, analítico-sintético, entre otros; y empíricos: análisis documental, la observación a actividades docentes y la encuesta en forma de entrevista a informantes clave. Resultados: se constató un déficit de imágenes anatómicas referente a los diferentes sistemas, entre ellos, el respiratorio, que atenta contra la calidad de las actividades docentes, por lo que fue diseñado un producto informático fundamentado en el programa docente de la asignatura Morfofisiología IV, el cual fue valorado por criterio de especialistas. Conclusiones: resultó ser una herramienta sencilla, atractiva y de fácil manejo por la cientificidad de su contenido, la calidad de sus imágenes y las posibilidades de interacción que ofrece, además facilita el logro de habilidades prácticas en la formación académica de los estudiantes de Estomatología; fue valorado por especialistas como pertinente, útil y factible en su utilización.<hr/>Background: technological teaching aids constitute a learning resource widely used at present in the medical sciences. Objective: to develop a morphological image set on the subject respiratory system that contributes to the development of skills in Dentistry students. Methods: a developmental research was carried out in the field of learning resources, at Villa Clara University of Medical Sciences Dentistry Faculty, from September 2015 to May 2016. Theoretical methods were used: Historical-logical, from concrete to abstract, inductive-deductive, analytic-synthetic, etc. And empirical ones: documentary analysis, observation of teaching activities and the survey in interview form to key informants. Results: a deficit of anatomical images was observed regarding different systems, including the respiratory one, which undermines the quality of teaching activities, so a computing product was designed based on the teaching program of the subject Morphology-physiology IV, which was assessed by specialists´ criteria. Conclusions: it turned out to be a simple, attractive and easy-to-use tool due to the scientific nature of its content, the quality of its images and the possibilities of interaction that it offers, besides facilitating the achievement of practical skills in the academic training of Dentistry students; it was assessed by specialists as relevant, useful and feasible in its usage. <![CDATA[<strong>Health promotion of in the training of the Pharmaceutical Services technician</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: la promoción de salud sitúa al hombre como un ser activo y transformador, comprometido con su salud individual, familiar y comunitaria, aspecto que cobra vital importancia en la formación de técnicos medios de la salud. Objetivo: elaborar una estrategia para promover salud en la formación de los estudiantes de Técnico Medio en Servicios Farmacéuticos. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Facultad de Tecnología de la Salud "Julio Trigo López" de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, durante los meses de septiembre 2014 a junio 2015. Se emplearon métodos del nivel teórico: histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo, modelación y sistémico-estructural; y empíricos: análisis documental, la observación a clases, encuesta en forma de cuestionario y de entrevista y la estadística descriptiva para el procesamiento de los datos. Resultados: existen insuficiencias en los programas de la carrera Servicios Farmacéuticos, relacionadas con la inserción de los contenidos sobre promoción de salud, en las clases observadas los docentes no incluyeron aspectos sobre esta temática, lo que fue corroborado por los alumnos, y reconocido por los profesores, por lo que se elaboró una estrategia que fue valorada por criterios de especialistas. Conclusiones: la estrategia concibe acciones para promover salud a través de dos vías: la curricular y la extracurricular y extensionista, y fue valorada como pertinente, con adecuado enfoque metodológico y factibilidad de aplicación en el contexto donde se desarrollan los futuros técnicos medios de la salud.<hr/>Background: health promotion places man as an active and transformative being, committed to his individual, family and community health, an aspect that becomes vital in the training of health technicians. Objective: to develop a strategy to promote health in the training of students of the Technical Pharmaceutical Services. Methods: a developmental research was carried out at "Julio Trigo López" Health Technology Faculty at Villa Clara University of Medical Sciences, from September 2014 to June 2015. Methods at the theoretical level were used: historical- logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling and systemic-structural; and empirical ones: documentary analysis, observation to classes, the survey in questionnaire and interview form and descriptive statistics for data processing. Results: there are insufficiencies in the syllabuses of the Pharmaceutical Services career, related to the insertion of health promotion contents, in the classes observed the teachers did not include aspects on this subject, which was corroborated by the students, and recognized by the Teachers, so a strategy was developed that was valued by specialist criteria. Conclusions: the strategy develops actions to promote health through two ways: curricular and extracurricular and university extension, it was evaluated as pertinent, with an adequate methodological approach and feasibility of application in the context where the future health technicians develop. <![CDATA[<strong>Involvement of students of the "Mario Muñoz Monroy" Vanguard Movement in scientific publications</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Fundamento: las publicaciones científicas hoy son el método más eficaz para generalizar un resultado de investigación, pues se tornan en un conocimiento científico comunicado y compartido. Objetivo: describir la implicación de alumnos del Movimiento de Vanguardia "Mario Muñoz Monroy" en las publicaciones científicas. Métodos: se realizó un estudio descriptivo en la Filial de Ciencias Médicas "Lidia Doce Sánchez" de Sagua la Grande, en el curso 2015-2016; para ello se emplearon métodos del nivel teórico: analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico, y del nivel empírico: la encuesta en forma de cuestionario y de entrevista grupal a estudiantes para indagar sobre el tema. Resultados: los estudiantes coinciden en las ventajas que les proporciona publicar; sin embargo, la mayoría no lo ha hecho y solo conocen una revista cubana que les ofrece espacio para ello; un considerable porciento no se siente preparado para este ejercicio pues no han recibido asesoría sobre el tema por lo que no reconocen los requisitos para la presentación del artículo científico, y aseveran que los profesores no los motivan a publicar. Conclusiones: el estado del conocimiento que poseen los estudiantes del Movimiento de Vanguardia "Mario Muñoz Monroy" con respecto a las publicaciones científicas es aún insuficiente, muestran poco dominio de la información con respecto a publicar los resultados de una investigación científica, se sienten poco preparados y no han recibido la asesoría que se requiere al respecto.<hr/>Background: scientific publications at present are the most effective method to generalize a research result, as they become a circulated and shared scientific knowledge. Objective: to describe the involvement of students of the "Mario Muñoz Monroy" Vanguard Movement in scientific publications. Methods: a descriptive study was carried out at "Lidia Doce Sánchez" medical university site of Sagua la Grande, in the academic year 2015-2016; methods of the theoretical level were used: analytic-synthetic, inductive-deductive and historical-logical, and from the empirical level: the questionnaire survey and group interview to students to search on the topic. Results: students agree on the advantages of publishing; However, most of them have not done so and they only know one Cuban magazine that offers them space for it; a considerable percentage do not feel prepared for this exercise because they have not received advice on the subject so they do not recognize the requirements for the presentation of the scientific article and assert that teachers do not motivate them to publish. Conclusions: the state of knowledge of the students of the"Mario Muñoz Monroy" Vanguard Movement in regard to scientific publications is still insufficient, they show little mastery of the information regarding the publication of the results of a scientific research, they feel little prepared and they have not received the advice that is required in this regard. <![CDATA[<strong>Virtual visit to the Dentistry Faculty</strong>: <strong>its pertinence in career professional orientation</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: la orientación profesional a través de medios audiovisuales es una estrategia novedosa y efectiva para motivar a estudiantes en la selección de la carrera de Estomatología. Objetivo: valorar la pertinencia del audiovisual Visita virtual a la Facultad de Estomatología, dirigido a estudiantes de primer año y aspirantes a la carrera, según criterios de especialistas y usuarios. Métodos: se realizó una investigación descriptiva en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Para ello se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, histórico-lógico e inductivo-deductivo; y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario y de entrevista a los estudiantes. Para la valoración del producto se utilizó el criterio de especialistas y usuarios. Resultados: entre las causas motivadoras de los estudiantes para optar por la carrera predominó la colaboración con otros países; en cuanto a los criterios asumidos sobre la Estomatología: los de primer año tuvieron los mayores aciertos, dados por su participación en el curso introductorio; con respecto a las formas en que recibieron orientación profesional, sobresalen la asistencia masiva a las puertas abiertas por los aspirantes y la escasa participación en círculos de interés por ambos grupos; por lo que se elaboró un recurso audiovisual el cual fue valorado por especialistas y usuarios. Conclusiones: el medio fue valorado como pertinente por el dinamismo de sus secuencias, los efectos visuales, el equilibrio entre los diálogos y su aire juvenil; todo lo cual lo convierte en apropiado para la orientación profesional.<hr/>Background: professional orientation through audiovisual media is a novel and effective strategy to motivate students in the enrollment to the Dentistry career. Objective: to assess the pertinence of the audiovisual Virtual visit to the Dentistry Faculty, aimed at first year students and aspirants to the career, according to the criteria of specialists and users. Methods: a descriptive research was carried out at Villa Clara University of Medical Sciences Dentistry Faculty. For this purpose theoretical methods were used: analysis-synthesis, historical-logical and inductive-deductive; and empirical ones: the survey in questionnaire form and an interview was applied to students. The users and specialists´ criteria was used for the assessment of the product. Results: among the motivating causes of the students to opt for the career predominated the collaboration with other countries; In terms of the criteria adopted on Dentistry: the first year students had the greatest success, because of their participation in the introductory course; With regard to the ways in which they received professional orientation, the massive attendance to the opened doors by the aspirants and the low participation in vocational training activities by both groups stand out; For which an audiovisual teaching aid was elaborated which was valued by specialists and users. Conclusions: the teaching aid was valued as relevant by the dynamism of its sequences, the visual effects, the balance between the dialogues and its youthful air; all of which makes it suitable for career professional orientation. <![CDATA[<strong>The training of technologists in Hygiene and Epidemiology in Cuba</strong>: <strong>background and perspectives</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La política de desarrollo de recursos humanos ha sido factor de máxima relevancia en la estrategia cubana para la creación y consolidación de su sistema de salud. En el presente trabajo los autores reflexionan sobre la evolución histórica y perspectivas en la formación de los tecnólogos de la salud en el área de la Higiene y Epidemiología, teniendo en cuenta los nuevos retos y problemas epidemiológicos a los cuales se enfrenta hoy no solo Cuba, sino el resto del mundo de forma generalizada. Se caracterizan las etapas de la formación de técnicos medios y tecnólogos en el área de la Higiene y Epidemiología en Cuba, atendiendo a las peculiaridades en los currículos. Se aborda el actual modelo del Licenciado en Higiene y Epidemiología y se muestra el impacto social del rediseño de la carrera, que ha dado respuesta a las exigencias de los servicios de salud cubanos.<hr/>The human resources development policy has been a major factor in the Cuban strategy for the creation and consolidation of its health system. In the present work the authors reflect on the historical evolution and perspectives in the training of the health technologists in the area of Hygiene and Epidemiology, taking into account the new challenges and epidemiological problems that are facing not only Cuba but also the rest of the world in a generalized way. The stages of the training of technicians and technologists in the area of Hygiene and Epidemiology in Cuba are characterized, taking into account the peculiarities in the curricula. It addresses the current model of the Bachelor in Hygiene and Epidemiology and shows the social impact of the career redesign, which has met the demands of the Cuban health services. <![CDATA[<strong>Formative evaluation in the teaching-learning process</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences. <![CDATA[<strong>Diploma course on Obstetrics and Perinatology</strong>: <strong>a felt need of the Nursing professionals</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences. <![CDATA[<strong>Ebola epidemic in Africa</strong>: <strong>Cuban medical experience in this international health emergency (II)</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences. <![CDATA[<strong>Experiential workshops</strong>: <strong>a successful pedagogical modality to raise life quality</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences. <![CDATA[<strong>Physiology of aging</strong>: <strong>essential study content in the training of Cuban physician</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences. <![CDATA[<strong>The Health Management</strong>: <strong>a matter urgently important in medical education</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso de perfeccionamiento de la educación superior cubana se fundamenta en la necesidad de formar un tipo de profesional capaz de dar respuesta a las exigencias de las demandas sociales con una sólida formación teórico-práctica. Al realizar un diagnóstico en el claustro del Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas, se apreció que presentaba dificultades relativas a la didáctica de la evaluación, unido a la tendencia de aplicar la evaluación calificativa sin tener lo suficientemente en cuenta la formativa. Se realizó una revisión bibliográfica con el objetivo de reflexionar sobre cómo aplicarla correctamente en el proceso enseñanza aprendizaje. En los aspectos abordados se muestra la coincidencia de numerosos autores de diferentes países y enfoques teóricos en el reconocimiento y constatación de sus problemas actuales, tales como su reduccionismo conceptual y metodológico, su subordinación a necesidades y demandas externas al proceso pedagógico, y sus efectos y consecuencias.<hr/>The process of perfecting Cuban higher e ducation is based on the need to train a type of professional capable of responding to the demands of social demands with a solid theoretical and practical training. When making a diagnosis in the teaching staff of the Basic Biomedical Sciences Department, difficulties related to the didactics of evaluation were presented, there is a tendency to apply the qualifying assessment without taking into account the formative assessment. A bibliographical review was carried out with the objective of reflecting on how to correctly apply the formative evaluation in the teaching learning process. In the aspects covered, it shows the coincidence of numerous authors from different countries and theoretical approaches, in the recognition and verification of their current problems, such as their conceptual and methodological reductionism, their subordination to external needs and demands to the pedagogical process, and their effects and consequences.