Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420180003&lang= vol. 10 num. 3 lang. <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<strong>Homophobic attitude in Chilean nursing students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300001&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: la homofobia entre los profesionales de la salud constituye una barrera que, incluso, afecta la relación paciente-facultativo. Objetivo: identificar actitudes homofóbicas en estudiantes chilenos de ciencias de la salud, particularmente de Enfermería, para alertar sobre la necesidad de fortalecer valores humanistas, solidarios y respetuosos. Método: se realizó un estudio no experimental, analítico y transversal en una universidad privada de Santiago de Chile durante los años 2016-2017. Para la recolección de la información se aplicaron métodos teóricos: analítico-sintético, inductivo-deductivo y el histórico-lógico; y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario. Se aplicó la escala de actitud homofóbica (alfa de Cronbach 0,81) y se categorizó en: respetuosa, prejuiciosa y homofóbica. Para la comparación de variables se utilizó la prueba de Chi² (á=0,05). Resultados: se constató que el 47 % de los estudiantes muestran una actitud respetuosa hacia los homosexuales, mientras que el resto presenta una actitud prejuiciosa u homofóbica. Esta última predomina entre los hombres, en comparación con las mujeres. Los estudiantes que profesan la religión protestante son más homofóbicos en comparación con los católicos y aquellos que no profesan alguna religión. Conclusiones: las actitudes homofóbicas entre profesionales de la salud contribuyen a la condición de vulnerabilidad de las minorías sexuales, aumentan su invisibilidad y ponen en riesgo el acceso a una atención sanitaria de calidad. Es necesario fortalecer los valores de humanismo, solidaridad y respeto entre ellos.<hr/>Background: homophobia among health professionals constitutes a barrier that even affects the nurse-patient relationship. Objective: to identify homophobic attitudes in Chilean students of health sciences, particularly in nursing, to warn about the need to strengthen humanistic, solidarity and respectful values. Method: a non-experimental, analytical and cross-sectional study was carried out at a private university in Santiago de Chile from 2016 to 2017. For the collection of information, theoretical methods were applied: analytic-synthetic, inductive-deductive and historical-logical; and empirical ones: the survey in the form of a questionnaire. The homophobic attitude scale (Cronbach's alpha 0.81) was applied and ranked as: respectful, prejudiced and homophobic. For the comparison of variables, the Chi2 test was used (á = 0.05). Results: it was found that 47 % of students show a respectful attitude toward homosexuals, while the rest have a prejudiced or homophobic attitude. The latter predominates among men, compared to women. Students who profess the Protestant religion are more homophobic compared to Catholics and those who do not profess any religion. Conclusions: homophobic attitudes among health professionals contribute to the vulnerability condition of sexual minorities; they increase their invisibility and put at risk access to quality health care. It is necessary to strengthen the values of humanism, solidarity and respect among them. <![CDATA[<strong>Stressors that unfavorably influence Chilean students of Obstetrics and Childcare, during clinical practices</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300002&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: las prácticas clínicas son un componente esencial para la formación de los estudiantes de Obstetricia y Puericultura, porque permiten aplicar los conocimientos teóricos adquiridos. Objetivo: identificar los estresores que influyen desfavorablemente en los estudiantes de segundo y tercer años de la carrera de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Chile, durante las prácticas clínicas. Métodos: se realizó un estudio transversal y descriptivo en la Escuela de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Chile durante el periodo marzo-diciembre, 2016. Se utilizaron métodos teóricos para la fundamentación de la investigación y empíricos: el cuestionario Stai para medir el nivel de ansiedad y el Kezkak, que mide estresores en las prácticas clínicas. Resultados: se identificaron los estresores que afectan la práctica clínica de los estudiantes de segundo y tercer años de Obstetricia; se constató, a través de la aplicación del cuestionario de Kezkak, que los más altos se relacionan con las competencias, la impotencia e incertidumbre; y como menos preocupantes, las relaciones interpersonales y la implicación emocional, entre ellas la muerte de un paciente, esta última dada por la inexperiencia en la atención a enfermos terminales; el cuestionario de Stai indica que la ansiedad/rasgo es mayor en comparación con la ansiedad/estado. Conclusiones: las situaciones de estrés que viven con mayor intensidad los estudiantes se deben a la inseguridad que representa enfrentarse a situaciones nuevas y al miedo a no saber responder con un dominio adecuado de las competencias, más que a un rasgo de su personalidad.<hr/>Background: clinical practices are an essential component for the training of students of Obstetrics and Childcare, because they allow applying the theoretical knowledge acquired. Objective: to identify the stressors that adversely affect the second and third year students of the Obstetrics and Child Care of the University of Chile, during the clinical practices. Methods: a cross-sectional and descriptive study was carried out at the School of Obstetrics and Child Care of the University of Chile during the period March-December, 2016. Theoretical methods were used for the foundation of the research and empirical: the Stai questionnaire to measure the level of anxiety and Kezkak, which measures stressors in clinical practices. Results: stressors that affect the clinical practice of the second and third year obstetrics students were identified; it was found, through the application of the Kezkak questionnaire, that the highest are related to competencies, impotence and uncertainty; and as less worrisome, interpersonal relationships and emotional involvement, including the death of a patient, the latter given by inexperience in the care of the terminally ill; Stai's questionnaire indicates that the anxiety / trait is greater compared to the anxiety / condition. Conclusions: the situations of stress that students live with greater intensity are due to the insecurity that represents facing new situations and the fear of not knowing how to respond with a proper mastery of the skills, rather than a feature of his personality. <![CDATA[<strong>Use of information and communication technologies by Ecuadorian university teachers</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300003&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: el auge de las tecnologías de la información y las comunicaciones impone la capacitación para el dominio y uso de estas herramientas en el proceso enseñanza aprendizaje universitario. Objetivo: indagar acerca del uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso enseñanza aprendizaje de la carrera de Odontología en la Universidad de Guayaquil, República del Ecuador. Métodos: se desarrolló un estudio descriptivo transversal en el período octubre-diciembre de 2017 en la Facultad Piloto de Odontología de la Universidad de Guayaquil. Se utilizaron métodos teóricos: sistémico, histórico-lógico y analítico-sintético; y empíricos: la observación científica y la encuesta en forma de cuestionario a profesores para conocer su opinión acerca del uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones en el proceso enseñanza aprendizaje. Resultados: los profesores refirieron que existían dificultades, sobre todo en los docentes de más edad. El recurso más utilizado era el power point, refirieron tener bajos conocimientos sobre otras herramientas tecnológicas por lo que no usaban la computadora en sus clases. La mayoría no se había capacitado en el uso y dominio de las tecnologías de la información y las comunicaciones. Conclusiones: las insuficiencias detectadas permitieron asegurar que la actualización permanente de los docentes en el uso de las tecnologías constituye una necesidad y una exigencia del proceso enseñanza aprendizaje en el ámbito universitario, por lo que se precisa de ajustes metodológicos y curriculares para satisfacer tales demandas.<hr/>Background: the rising of information and communication technologies imposes training for the mastery and use of these tools in the university teaching-learning process. Objective: to inquire about the use of information and communication technologies in the teaching-learning process of the Dentistry degree at the University of Guayaquil, Republic of Ecuador. Methods: a cross-sectional descriptive study was developed in the October-December 2017 period in the Pilot School of Dentistry of the University of Guayaquil. Theoretical methods were used: systemic, historical-logical and analytical-synthetic; and empirical ones: scientific observation and questionnaire survey to teachers to know their opinion about the use of information and communication technologies in the teaching-learning process. Results: the professors mentioned that there were difficulties, especially in the older teachers. The most used resource was the power point, they said they had low knowledge about other technological tools, so they did not use the computer in their classes. Most had not been trained in the use and mastery of information and communication technologies. Conclusions: the deficiencies detected allowed to ensure that the permanent updating of teachers in the use of technologies is a necessity and a requirement of the teaching-learning process in the university environment, so that methodological and curricular adjustments are needed to satisfy such demands. <![CDATA[<strong>Website on diagnostic procedures for the study of the anterior ocular segment in Ophthalmology</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300004&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: las nuevas plataformas de las tecnologías de la información y las comunicaciones constituyen una vía adecuada para el diagnóstico de enfermedades del segmento anterior ocular, en Oftalmología. Objetivo: diseñar un sitio web sobre medios diagnósticos para el análisis del segmento anterior ocular utilizando las nuevas plataformas tecnológicas. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo tecnológico en el Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado" de Pinar del Río, de septiembre 2014 a octubre 2015. Se utilizaron métodos teóricos: inducción-deducción y análisis-síntesis que permitieron concretar la revisión de la bibliografía en diferentes sitios disponibles en Internet; y como empírico se aplicó un cuestionario para valorar el producto a partir de los criterios de los usuarios y de expertos. Resultados: la confección del sitio web se desarrolló utilizando el lenguaje de marcado de hipertexto (HTML) mediante Wordpress 4.2.4. y para procesar sus elementos se emplearon los programas Adobe Photoshop 8.0 y Microsoft Office 2013. Contiene textos e imágenes, actividades interactivas de autoevaluación y refiere sitios oficiales sobre el tema para su consulta. Conclusiones: el sitio web constituye un compendio de los principales medios diagnósticos para las subespecialidades de Córnea y Cirugía Refractiva y ofrece información útil y actualizada para especialistas en formación y egresados. Fue valorado como muy adecuado, tanto por los usuarios como por los expertos.<hr/>Background: the new platforms of information and communication technologies are an adequate way to diagnose diseases of the anterior ocular segment, in Ophthalmology. Objective: to design a website on diagnostic Procedures for the analysis of the anterior ocular segment using the new technological platforms. Methods: a technological development research was carried out in the "Abel Santamaría Cuadrado" General Teaching Hospital in Pinar del Río, from September 2014 to October 2015. Theoretical methods were used: induction-deduction and analysis-synthesis, which allowed finalizing the review of the bibliography in different sites available on the Internet; and as empirical ones a questionnaire was applied to evaluate the product based on the criteria of the users and experts. Results: the preparation of the website was developed using the hypertext markup language (HTML) using Wordpress 4.2.4. To process its elements, the Adobe Photoshop 8.0 and Microsoft Office 2013 programs were used. It contains texts, images and videos, interactive self-evaluation activities and refers official sites on the subject for consultation. Conclusions: the website constitutes a compendium of the main diagnostic procedures for the subspecialties of Cornea and Refractive Surgery and offers useful and updated information for training specialists and graduates. It was rated as very suitable, both by users and experts. <![CDATA[<strong>Relevance of the formative evaluation in the workshop class</strong>: <strong>a case study</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300005&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: la evaluación formativa contribuye a la autogestión del conocimiento a partir de una concepción integral de la evaluación del aprendizaje. Objetivo: valorar la pertinencia del uso de la evaluación formativa en las clases taller de la asignatura Células, Tejidos y Sistema Tegumentario. Métodos: la investigación se desarrolló en la Facultad de Ciencias Médicas "Salvador Allende", de La Habana durante el curso 2017-2018. Se aplicó el método de estudio de caso cualitativo, aplicando el procedimiento de la teoría fundamentada. Fueron utilizados como métodos teóricos el análisis-síntesis, la inducción-deducción y el histórico-lógico. Entre los empíricos se aplicaron el análisis documental y la observación científica. Resultados: el enfoque de aprendizaje superficial basado en la memorización de datos e información fue precisado como la categoría esencial emergente de los datos obtenidos, a partir de lo cual se aplicó la evaluación formativa y se desarrolló la retroalimentación basada en el uso de mapas conceptuales y esquemas para el procesamiento de la información; procedimiento que fue paulatinamente incorporado por algunos estudiantes, aunque prevaleció la resistencia al cambio de método en el trabajo independiente. Conclusiones: la evaluación formativa constituyó una alternativa didáctica coherente con las necesidades de aprendizaje que mostraron los estudiantes por lo que se recomienda su utilización en las asignaturas que conforman la disciplina Bases Biológicas de la Medicina.<hr/>Background: the formative evaluation contributes to the self-management of knowledge from a comprehensive conception of learning assessment. Objective: to assess the relevance of the use of formative assessment in the workshop classes of the subject Cells, Tissues and integumentary System. Methods: the research was developed in the "Salvador Allende" Medical Sciences Faculty, of Havana during the 2017-2018 academic year. The qualitative case study method was applied, applying the grounded theory procedure. Analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical were used as theoretical methods. Among the empirical ones, documentary analysis and scientific observation were applied. Results: the superficial learning approach based on the memorization of data and information was specified as the essential emerging category of the data obtained, from which the formative evaluation was applied and the feedback was developed based on the use of conceptual maps and schemes for information processing; This procedure was gradually incorporated by some students, although resistance to the change of method in independent work prevailed. Conclusions: the formative evaluation constituted a didactic alternative coherent with the learning needs that the students showed, so its use is recommended in the subjects that make up the Biological Bases of Medicine discipline. <![CDATA[<strong>Anti-tobacco education in primary school children from university extension work</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300006&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: la educación antitabáquica desde edades tempranas presenta limitaciones, por lo que requiere de un perfeccionamiento en su proceder educativo desde la labor de extensión universitaria. Objetivo: valorar el resultado de la aplicación de un programa educativo ejecutado por la cátedra "Escuela, Salud y Sexualidad" de la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas, como parte de las actividades de extensión universitaria, para transformar conocimientos y comportamientos sobre educación antitabáquica en escolares primarios. Métodos: se realizó un estudio prexperimental en la escuela primaria "América Latina" del Consejo Popular Condado Norte, durante el curso escolar 2016-2017. Se emplearon métodos del nivel teórico: histórico-lógico, análisis-síntesis, inducción-deducción, sistémico-estructural y modelación; y empíricos: análisis documental, la observación y el prexperimento pedagógico. Los análisis se basaron en procedimientos matemáticos de nivel estadístico y el criterio de expertos para su aplicación. Resultados: el programa educativo aplicado demostró su efectividad al constatarse el cambio favorable de un nivel bajo en la etapa inicial acerca del tema del tabaquismo en los escolares en el pretest, a un nivel alto en la etapa final en el postest. Conclusiones: contribuyó a la integración de los conocimientos y correctos comportamientos sobre el tema desde la labor extensionista universitaria dirigida a los escolares primarios.<hr/>Background: anti-tobacco education from an early age has limitations, so it requires an improvement in its educational approach through the work of university extension. Objective: to assess the result of the application of an educational program carried out by the professorship "School, Health and Sexuality" of the "Marta Abreu" Central University of Las Villas, as part of the university extension activities, to transform knowledge and behaviors about anti-smoking education in primary school children. Methods: a pre-experimental study was carried out at the "América Latina" primary school of the North People´s Council, during the school year 2016-2017. Methods of the theoretical level were used: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, systemic -Structural and modeling; and empirical ones: documentary analysis, observation and pedagogical pre-experiment. The analyzes were based on mathematical procedures of statistical level and the experts´ criteria for its application. Results: the applied educational program demonstrated its effectiveness when the favorable change was verified from a low level in the initial stage about the subject of smoking in the students in the pretest, to a high level in the final stage in the posttest. Conclusions: it contributed to the integration of knowledge and correct behaviors on the subject from the university extension work aimed at primary schoolchildren. <![CDATA[<strong>The scientific research after thirty-years of family medicine in primary health care</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300007&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: la atención primaria de salud ofrece grandes oportunidades para la investigación, es un área de conocimientos propios y necesarios de desarrollar para perfeccionar la calidad de los servicios y la salud de los pacientes. Objetivo: caracterizar el comportamiento de la productividad científica en profesionales del Policlínico Universitario "Chiqui Gómez Lubián" de Santa Clara, a treinta años de la medicina familiar en la atención primaria de salud. Métodos: se realizó una investigación descriptiva transversal en el Policlínico Universitario "Chiqui Gómez Lubián" en los años 2016 y 2017. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo, e histórico-lógico; y empíricos: análisis documental y la entrevista a informantes clave. Resultados: se constataron insuficiencias en la producción científica de los profesionales en cuanto a su participación en eventos, lo cual se asevera con las pocas premiaciones logradas en los forums de ciencia y técnica. De igual modo, las publicaciones científicas, a pesar de haber aumentado en el 2017, aún no revelan un incremento notable. Existen pocos investigadores categorizados y solo siete proyectos contratados en los dos años analizados. Conclusiones: la caracterización realizada expresó insuficiencias significativas en el contexto estudiado, porque sus profesionales no han mostrado resultados alentadores en los rubros explorados.<hr/>Background: primary health care offers great researching opportunities; it is an area of own and necessary knowledge to develop to improve the quality of services and the patients´ health. Objective: to characterize the behavior of scientific productivity in professionals of the Chiqui Gómez Lubián University Polyclinic of Santa Clara, after thirty years of family medicine in primary health care. Methods: a cross-sectional descriptive research was carried out in the "Chiqui Gómez Lubián" University Polyclinic in the years 2016 and 2017. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, and historical-logical; and empirical ones: documentary analysis and the interview to key informants. Results: there were insufficiencies in the scientific production of the professionals in terms of their participation in events, which is confirmed by the few awards obtained in the science and technical forums. Similarly, scientific publications, despite having increased in 2017, still do not reveal a notable increase. There are few ranked researchers and only seven projects have been contracted in the two years analyzed. Conclusions: the characterization made expressed significant shortcomings in the context studied, because their professionals have not shown encouraging results in the explored areas. <![CDATA[<strong>Training for the development of the nursing consultation in primary health care</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300008&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: la consulta de enfermería permite resolver las necesidades de atención básica mediante acciones de promoción de salud, prevención de enfermedades y recuperación y rehabilitación del individuo, la familia y la comunidad. Objetivo: elaborar un curso de capacitación para perfeccionar la consulta de enfermería en el consultorio del médico y la enfermera de la familia. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en el policlínico universitario "Chiqui Gómez Lubián", del municipio Santa Clara, en enero-abril de 2017. Se aplicaron métodos del nivel teórico: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; y empíricos: análisis documental y la encuesta en forma de cuestionario a enfermeras. Para la valoración del curso se solicitó el criterio de especialistas. Resultados: se constató que la mayoría de las enfermeras que trabajan en el consultorio son licenciadas en la profesión y solo dos son especialistas en Enfermería Comunitaria. Un porciento muy significativo realizaron acciones independientes relacionadas con las mensuraciones y medición de signos vitales a los pacientes, no se planificaron consultas de enfermería y existía un número importante de acciones dependientes que generaron insatisfacciones, entre ellas los registros de controles no establecidos por el programa del médico y la familia, lo que incidió en su desempeño profesional, por lo que se elaboró un curso de capacitación para revitalizar sus conocimientos. Conclusiones: el curso fue valorado por criterio de especialistas como adecuado por su pertinencia, su enfoque científico-metodológico y su actualización en los contenidos.<hr/>Background: the nursing consultation allows solving the needs of basic attention through actions of health promotion, disease prevention and recovery and rehabilitation of the individual, the family and the community. Objective: to develop a training course to improve the nursing consultation in the doctor's office and the family nurse. Methods: a development research was carried out in the "Chiqui Gómez Lubián" university polyclinic, Santa Clara municipality, from January to April 2017. Methods of the theoretical level were applied: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; and empirical ones: documentary analysis and the survey in the form of a questionnaire for nurses. For the evaluation of the course the specialists´ criteria was used. Results: it was found that most of the nurses who work in the doctor´s office are bachelors of Nursing in the profession and only two are specialists in Community Nursing. A very significant percentage carried out independent actions related to the taking of vital signs to patients, nursing consultations were not planned and there was a significant number of dependent actions that generated dissatisfaction, among them the control records not established by the program of the doctor and family, which affected their professional performance, so a training course was developed to revitalize their knowledge. Conclusions: the course was assessed by specialists' criteria as adequate for its relevance, its scientific-methodological approach and its updating in the contents. <![CDATA[<strong>Vocational training groups</strong>: <strong>space for vocational guidance and oral hygiene information in schoolchildren</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300009&lng=&nrm=iso&tlng= Fundamento: los círculos de interés de Estomatología constituyen espacios que contribuyen a la formación vocacional de los escolares a la vez que promueven su salud bucodental. Objetivo: elaborar un programa educativo para círculo de interés de Estomatología que contribuya a la orientación vocacional y hábitos saludables en escolares. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, análisis-síntesis e inductivo-deductivo; y empíricos: análisis documental, encuesta en forma de cuestionario a los escolares y la observación. El producto fue valorado por criterios de especialistas. Resultados: la mayoría de los escolares expresó su disposición a participar en el círculo de interés, se detectaron sus carencias acerca de la higiene bucodental y su importancia; y casi todos estaban desinformados sobre temas relacionados con la Estomatología. El programa educativo elaborado ofrecía solución a estas insuficiencias; después de su aplicación se corroboró su efectividad. Conclusiones: fue valorado como pertinente, útil, factible y de adecuado valor metodológico por los especialistas consultados. Con su aplicación, los escolares mejoraron su información e higiene bucodental y se motivaron por los temas relacionados con la Estomatología.<hr/>Background: Dentistry vocational training groups are spaces that contribute to the vocational training of school children while promoting their oral health. Objective: to develop an educational program for the Dentistry vocational training groups, that contributes to the vocational guidance and healthy habits in school children Methods: a development research was carried out at Villa Clara University of Medical Sciences. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis and inductive-deductive; and empirical: documentary analysis, survey in the form of a questionnaire to schoolchildren and observation. The product was evaluated by specialists' criteria. Results: the majority of the students expressed their willingness to participate in the vocational training groups, their shortcomings about oral hygiene and its importance were detected; and almost everyone was uninformed about issues related to Dentistry. The educative program elaborated offered solution to these insufficiencies; after its implementation, its effectiveness was corroborated. Conclusions: it was assessed as pertinent, useful, feasible and of adequate methodological value by the specialists consulted. With its implementation, school children improved their oral hygiene and were motivated by the topics related to Dentistry. <![CDATA[<strong>What is the didactic to develop, the general and / or the particular ones? Reflections from his epistemology</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300010&lng=&nrm=iso&tlng= Uno de los componentes esenciales que permite que la enseñanza superior pueda lograr su cometido es la didáctica, ciencia de peculiar desarrollo, cuyo dominio es ineludiblemente necesario para los docentes en general, y particularmente para los profesionales de la salud que ejercen la docencia. En este sentido, los autores se han propuesto con el presente artículo expresar mediante un análisis de la evolución de la didáctica desde finales del siglo XX hasta la fecha, su posición respecto a su necesaria contextualización en pleno siglo XXI, y su visión desde la didáctica particular de las ciencias médicas.<hr/>One of the essential components that allow higher education to achieve its purpose is didactics, science of peculiar development, whose command is inescapably necessary for teachers in general, and particularly for health professionals who teach. In this sense, the authors have proposed with this article to express through an analysis of the evolution of didactics since the end of the 20th century up to present time, its position regarding its necessary contextualization in the 21st century, and its vision from the particular didactics of the medical sciences. <![CDATA[<strong>Health Promotion and sexually transmitted diseases prevention in university students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300011&lng=&nrm=iso&tlng= La promoción de salud se integra a la labor educativa en las universidades cubanas y se entrelaza con la prevención de enfermedades. En la etapa juvenil se registra una alta incidencia de infecciones de transmisión sexual, especialmente por el Virus de Inmunodeficiencia Adquirida, lo que avala la pertinencia de acciones extensionistas. El presente artículo de revisión tuvo como objetivo exponer ideas para trabajar los proyectos y programas de promoción de salud sexual en las universidades desde un modelo de expresión de disfrute pleno y crecimiento personal, que a su vez incida en la prevención de estas infecciones a través de la estabilidad en las relaciones de pareja establecidas por los jóvenes.<hr/>Health promotion is integrated into the educational work in Cuban universities and is intertwined with the prevention of diseases. In the juvenile stage there is a high incidence of sexually transmitted infections, especially due to the acquired Immunodeficiency Virus, which supports the relevance of extension activities. The objective of this review article was to present ideas to work on projects and programs to promote sexual health in universities, based on a model of expression of full enjoyment and personal growth, which in turn affects the prevention of the infections through the stability in the couple relationships established by the young people. <![CDATA[<strong>Preparation of professors in medical sciences</strong>: <strong>a vision from the pages of EDUMECENTRO</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300012&lng=&nrm=iso&tlng= La preparación sistemática del profesor en los aspectos científico-técnico, didáctico, filosófico, político-ideológico e informáticos es condición indispensable para emprender la función docente. Para cumplir con esta demanda, no solo debe dominar y estar actualizado en el contenido de su disciplina científica, sino que debe poseer una correcta preparación pedagógica para cumplir satisfactoriamente con sus funciones. En sus ediciones, la revista EDUMECENTRO ha contribuido a la preparación permanente de los docentes de las ciencias médicas, por lo que en el presente artículo se realiza una actualizada revisión de cómo, desde sus páginas, esta publicación seriada ha jugado un papel trascendental en la calidad de los procesos formativos en las ciencias médicas teniendo como premisa fundamental la preparación del profesor.<hr/>The systematic preparation of the teacher in the scientific-technical, didactic, philosophical, political-ideological and computing aspects is an indispensable condition to undertake the teaching function. To comply with this demand, professors not only must master and be updated in the content of their scientific disciplines, but also they must possess a correct pedagogical preparation. In its editions, the EDUMECENTRO magazine has contributed to the permanent preparation of medical sciences professors, so in this article an updated review of its pages is made, which manifests its effectiveness as a reference material at the disposal of the university professionals to improve the quality of training processes. <![CDATA[<strong>Communication skills since the first year of the Medicine career</strong>: <strong>a need, a requirement</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300013&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Ebola epidemic in Africa</strong>: <strong>Cuban medical experience in this international health emergency (VI)</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300014&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Quality management in health institutions</strong>: <strong>unavoidable subject in the postgraduate course</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300015&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Improvement of the teaching of herbal and folk medicine in medical training in Villa Clara</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300016&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>The university reform of 1918</strong>: <strong>from Córdoba to Latin America</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300017&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>In service training and the reinforcement of values in medical students</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300018&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Evaluation of the scientific product by user´s criteria</strong>: <strong>pressing need for its improvement</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300019&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Henrich Quincke research scholarships</strong>: <strong>a wonderful world of narrow doors</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300020&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors. <![CDATA[<strong>Villa Clara's anatomical museum</strong>: <strong>a three-dimensional look at human nature</strong>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000300021&lng=&nrm=iso&tlng= En el modelo de enseñanza aprendizaje centrado en el alumno cobra gran importancia el desarrollo de habilidades comunicativas. El objetivo del presente artículo es profundizar sobre el tema de modo general, en su relación con la comunicación pedagógica, los componentes personológicos del proceso docente educativo y los niveles de estructura de la comunicación como proceso pedagógico, desde el primer año de la carrera de Medicina. Se proponen algunas tareas necesarias para el desarrollo de la competencia comunicativa sobre la base del estudio realizado y la experiencia de los autores.<hr/>In the teaching-learning model focused on the student, the development of communication skills is very important. The objective of this article is to deepen on the subject in a general way, in its relationship with pedagogical communication, the personological components of the teaching-learning process and the levels of structure of communication as a pedagogical process, since the first year of the Medicine career. Some necessary tasks are proposed for the development of communicative competence based on the study carried out and the experience of the authors.