Scielo RSS <![CDATA[EDUMECENTRO]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2077-287420190003&lang=en vol. 11 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Extension work as a link between the universities of Villa Clara province]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Logopedics office: university extension space for the care of children with Down syndrome]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: una alternativa para la atención temprana a los trastornos del lenguaje en niños con síndrome de Down y otros escolares, es el gabinete logopédico por lo que resulta necesario determinar su aprovechamiento como espacio de extensión universitaria. Objetivo: diagnosticar la labor realizada en la atención temprana al lenguaje de los niños con síndrome de Down en la infancia prescolar, desde el gabinete logopédico. Métodos: se desarrolló una investigación exploratoria (curso escolar 2017-2018) como fase inicial de un estudio de mayor profundidad. Se emplearon métodos teóricos: histórico-lógico, analítico-sintético, inductivo-deductivo y tránsito de lo abstracto a lo concreto; y empíricos: análisis de documentos, entrevista en profundidad, observación participante y encuesta en forma de cuestionario, análisis matemáticos y la triangulación de fuentes. Resultados: la creación del gabinete logopédico se corresponde con objetivos declarados en el programa de extensión universitaria y el proyecto comunitario de la Facultad de Educación Infantil. Entre los atendidos hay algunos con síndrome de Down a los cuales se les dedica especial atención. Se constataron los avances logrados en la rectificación de los trastornos del leguaje y la comunicación, y por tanto, la socialización. Sus maestros y familia están satisfechos con la labor realizada. Se determinaron las fortalezas y necesidades para el continuo progreso en este trabajo. Conclusiones: el gabinete logopédico es una alternativa efectiva para la atención temprana al desarrollo del lenguaje en niños con síndrome de Down, aunque aún existen elementos susceptibles de mejora.<hr/>ABSTRACT Background: an alternative for early attention to language disorders in children with Down syndrome and other school children is the Logopedics office so it is necessary to determine its use as a university extension space. Objective: to diagnose the work done in the early attention to the language of children with Down syndrome in preschool childhood, from the Logopedics office. Methods: an exploratory research was developed (school year 2017-2018) as the initial phase of a more in-depth study. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and transition from the abstract to the concrete; and empirical ones: document analysis, in-depth interview, participant observation and survey in the form of a questionnaire, mathematical analysis and the contrast of sources. Results: the creation of the Logopedics office corresponds to objectives declared in the university extension program and the community project of the Faculty of Early Childhood Education. Among those treated there are some with Down syndrome to whom special attention is devoted. The progress made in the rectification of language and communication disorders, and therefore, socialization, was verified. Their teachers and family are satisfied with the work done. Strengths and needs were determined for continuous progress in this work. Conclusions: the Logopedics office is an effective alternative for early attention to language development in children with Down syndrome, although there are still elements that can be improved. <![CDATA[Extension work to consolidate the formation of the educational psychologist on school coexistence issues]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la convivencia escolar requiere la consideración de distintos factores durante el desarrollo de la personalidad de los estudiantes universitarios. La labor extensionista ha sido identificada como una importante variable que influye en su consolidación. Objetivo: analizar la influencia de la labor extensionista en la formación del psicopedagogo en temas de convivencia escolar. Métodos: se realizó un estudio exploratorio en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, de septiembre 2018 a marzo 2019, en la sede “Félix Varela Morales”. Se aplicaron métodos del nivel teórico: analítico-sintético, inductivo-deductivo e histórico-lógico; empíricos: encuesta en forma de cuestionario a estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Psicología Pedagogía y de entrevista a informante clave; y los matemáticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: se constató que desde la labor extensionista se realizan actividades que contribuyen a la consolidación de la convivencia escolar en los estudiantes, con predominio de aquellas relacionadas con la promoción de salud. Ellos consideraron su importancia en función de una sana convivencia, aunque reconocieron que en ocasiones resulta insuficiente su participación. Estos criterios fueron corroborados por la vicedecana de extensión universitaria como informante clave. Conclusiones: la influencia de la labor extensionista en la formación del psicopedagogo en temas de convivencia escolar resultó positiva, tanto para actuar entre ellos, como para su futuro desempeño profesional.<hr/>ABSTRACT Background: school coexistence requires the consideration of different factors during the development of the personality of university students. Extension work has been identified as an important variable that influences its consolidation. Objective: to analyze the influence of the extension work in the education of the educational psychologist on school coexistence issues. Methods: an exploratory study was carried out at the "Marta Abreu" Central University of Las Villas, from September 2018 to March 2019, at the "Félix Varela Morales" Faculty. Methods of the theoretical level were applied: analytical-synthetic, inductive-deductive and historical -logical; empirical ones: survey in the form of questionnaire to students of the Degree of Bachelor in Education, specialty Psychology Pedagogy and an interview to key informants was performed; and mathematics for absolute and relative values. Results: it was found that from the extension work, activities are carried out that contribute to the consolidation of the school coexistence in the students, with predominance of those related to health promotion. They considered their importance in terms of a healthy coexistence, although they recognized that their participation is sometimes insufficient. These criteria were corroborated by the vice-dean of university extension as a key informant. Conclusions: the influence of the extension work in the formation of the educational psychologist in school coexistence issues was positive, both to act among them, as for their future professional performance. <![CDATA[Experiences on the implementation of actions to achieve a culture of peace among university students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300032&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: en las condiciones del mundo actual, la violencia se impone generalmente como única vía para la solución de conflictos, por lo que resulta imprescindible la formación de una cultura de paz en la formación de estudiantes universitarios. Objetivo: mostrar las experiencias sobre la aplicación de acciones dirigidas al fomento de una cultura de paz en el proceso de formación humanista en estudiantes universitarios. Métodos: se desarrolló una investigación-acción con enfoque cualitativo, en la Sede Pedagógica “Félix Varela” durante 2016. Se aplicaron métodos teóricos: histórico-lógico, analítico-sintético e inductivo-deductivo; y empíricos: la observación participante, completamiento de frases y la prueba pedagógica. Resultados: según el diagnóstico, la violencia física no fue predominante entre los estudiantes; sin embargo, se constataron otras manifestaciones que conllevaron a discusiones, disgustos y mal manejo de las relaciones sociales; por lo que se aplicaron acciones con el objetivo de fomentar una cultura de paz entre ellos. Involucraron tanto a alumnos como a docentes, entre ellas predominó la variedad para despertar la motivación en su ejecución, y se aprovecharon tanto los espacios curriculares como los propios de la extensión universitaria. Conclusiones: las experiencias generadas fueron positivas y contribuyeron a modificar el estado inicial del comportamiento de los estudiantes, y a la preparación metodológica de los profesores con respecto a la formación de una cultura de paz.<hr/>ABSTRACT Background: in the conditions of the current world, violence is generally imposed as the unique way to resolve conflicts, so it is essential to develop a culture of peace in the training for university students. Objective: to show the experiences on the application of actions aimed at promoting a culture of peace in the process of humanistic formation in university students. Methods: in 2016 an action research with a qualitative approach was conducted at the "Félix Varela" Pedagogical Headquarters. Theoretical methods were used: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive. Empirical methods were also used: participant observation, sentence completion and pedagogical proof. Results: according to the diagnosis, physical violence was not predominant among the students, however, other manifestations that led to discussions, dislikes and mismanagement of social relationships were confirmed, so with the aim of promoting a culture of peace among them, actions were implemented. Actions involved both students and teachers. Among these actions for sparking motivation in its execution variety prevailed, and both curricular spaces and those of the university extension, were used. Conclusions: the experiences gained were positive and contributed to modify the initial state of students' behavior, as well as the methodological ways of training of teachers with respect to the delopment of a culture of peace. <![CDATA[Professional reaffirmation in students: challenge for higher education professors]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300045&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la reafirmación profesional se fortalece a través de influencias educativas, necesarias para que el estudiante se identifique con la profesión escogida. Objetivo: elaborar un sistema de acciones para la reafirmación profesional de los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Educación Prescolar en su formación continua. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Facultad de Educación Infantil de la sede “Félix Varela Morales” en el período septiembre 2017-julio 2018. Se utilizaron métodos teóricos: ascenso de lo abstracto a lo concreto, análisis-síntesis, inducción-deducción, sistémico-estructural y el histórico-lógico; empíricos: encuesta en forma de cuestionario, entrevista biográfico-narrativa y la técnica de los diez deseos; y matemático-estadísticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: los resultados obtenidos reflejaron predominio de los niveles Medio y Bajo, respecto a la satisfacción con la profesión escogida y una marcada incidencia de motivos extrínsecos; los análisis efectuados demostraron la necesidad de elaborar un sistema de acciones que contribuya a la reafirmación profesional. Conclusiones: fue valorado por criterios de especialistas como adecuado, y al aplicarlo se modificaron las carencias diagnosticadas en sentido positivo: los estudiantes comprendieran el significado que tiene la profesión, se enriqueció la motivación, se ampliaron sus expectativas y se creó un vínculo afectivo adecuado para el desempeño profesional.<hr/>ABSTRACT Background: the professional reaffirmation is strengthened through educational influences, necessary for the student to identify with the chosen profession. Objective: to elaborate a system of actions for the professional reaffirmation of the students of the Degree in Preschool Education in their continuing education. Methods: a development research was carried out in the Faculty of Early Childhood Education of the "Félix Varela Morales" University center in the period from September 2017 to July 2018. Theoretical methods were used: ascent from the abstract to the concrete, analysis-synthesis, induction- deduction, systemic-structural and historical-logical; empirical ones: survey in the form of questionnaire, biographical-narrative interview and the technique of the ten wishes; and mathematical-statistics for absolute and relative values. Results: the results obtained showed a predominance of the medium and low levels, with respect to satisfaction with the chosen profession and a marked incidence of extrinsic motives; the analyzes carried out demonstrated the need to elaborate a system of actions that contribute to professional reaffirmation. Conclusions: it was assessed by criteria of specialists as adequate, and in applying it, the diagnosed deficiencies were modified in a positive sense: the students understood the meaning of the profession, motivation was enriched, their expectations were broadened and an adequate affective bond was created to professional performance. <![CDATA[Characterization of the learning styles of the 3rd year students of Medicine]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300061&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el conocimiento de los estilos de aprendizaje de los estudiantes permite incidir positivamente en su rendimiento académico. Objetivo: caracterizar los estilos de aprendizaje de los estudiantes de tercer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Métodos: se realizó una investigación descriptiva con enfoque cuanticualitativo. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis e histórico-lógico, empíricos: cuestionario de Honey-Alonso para determinar los estilos de aprendizaje, y los matemático-estadísticos: se calculó el puntaje para los cuatro estilos, la media y su desviación estándar, y se conformaron las redes neuronales a partir de las respuestas. Resultados: los estilos de aprendizaje de los estudiantes se manifestaron con valores promedios muy similares, excepto el reflexivo que se caracterizó por porcentajes elevados de respuesta en ítems que se refieren a la prudencia. La centralidad de los datos está presente en los cuatro estilos, con mayor incidencia en el reflexivo con solo dos ítems periféricos y tres núcleos cuyos enfoques guardan estrecha relación. Conclusiones: predominó el estilo reflexivo en la muestra estudiada, con tendencia a cambios según la madurez intelectual que logren los estudiantes en el transcurso de la carrera.<hr/>ABSTRACT Background: knowledge on students´ learning styles allows having a positive impact on their academic performance. Objective: to characterize the learning styles of the third year students of the Medicine degree of Holguín University of Medical Sciences. Methods: a descriptive investigation was carried out within the quantitative-qualitative approach. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and historical-logical, empirical ones: Honey-Alonso questionnaire to determine the learning styles of the students, and mathematical-statistics: the score was calculated for the four styles, the mean and its standard deviation, and the neural networks were formed from the answers. Results: the learning styles of the students were manifested with very similar average values, except the reflective one that was characterized by high percentages of response in items that refer to prudence. The centrality of the data is present in the four styles, with greater incidence in the reflective with only two peripheral items, and three nuclei whose approaches are closely related. Conclusions: the reflective style predominated in the studied sample, with a tendency to change according to the intellectual maturity that students achieve during the course of their studies. <![CDATA[Optional Course Elements of Morphophysiology as a scientific basis for the teaching of Fundamentals of Nursing]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300077&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: las asignaturas optativas proporcionan contenidos que tienen como propósito ampliar y actualizar a los estudiantes sobre temas científicos relacionados con la profesión. Se deciden en cada centro de educación superior, se incluyen en el plan de estudio y el interesado las selecciona para cursarlas en forma obligatoria. Objetivo: elaborar un programa para el curso optativo Elementos de Morfofisiología cuyos contenidos constituyen base científica en la impartición de la asignatura Fundamentos de Enfermería. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Facultad de Tecnología de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, en el curso 2016-2017. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis e inductivo-deductivo y el enfoque sistémico; y empíricos: análisis documental a programas docentes y la encuesta en forma de entrevista a estudiantes y profesores para determinar los contenidos a introducir en el programa. Resultados: se elaboró el programa basado en contenidos generales de Morfofisiología, estructurados en tres temas, con carácter presencial y una duración de 24 horas. Contiene objetivos generales educativos e instructivos, objetivos específicos, contenidos, orientaciones metodológicas y sistema de evaluación. Conclusiones: el curso optativo proporcionó a los estudiantes conocimientos que optimizaron el desarrollo del proceso enseñanza aprendizaje. Su creación respondió a una necesidad y en la práctica reforzó la base científica para la adquisición de los conocimientos de la asignatura rectora.<hr/>ABSTRACT Background: elective subjects provide contents that are intended to expand and update students on scientific issues related to the profession. They are decided in each higher education center, they are included in the study plan and the student selects them to attend them in a compulsory way. Objective: to develop a syllabus for the optional course Elements of Morphophysiology whose contents constitute the scientific basis in the teaching of the Fundamentals of Nursing course. Methods: a development research was carried out in the Technology Faculty of Camagüey University of Medical Sciences, in the 2016-2017 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and inductive-deductive and the systemic approach; and empirical ones: documentary analysis of teaching programs and the survey in the form of an interview with students and teachers to determine the contents to be introduced in the program. Results: the program was developed based on general contents of Morphophysiology, structured in three subjects, with face-to-face character and duration of 24 hours. It contains general educational and instructive objectives, specific objectives, contents, methodological guidelines and assessment system. Conclusions: the elective course provided students with knowledge that optimized the development of the teaching-learning process. Its creation responded to a need and in practice reinforced the scientific basis for the acquisition of knowledge of the leading subject. <![CDATA[Effective perception of teachers on distance learning as a postgraduate modality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300091&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la educación a distancia resulta atractiva para desarrollar actividades docentes con creciente aplicación en las estrategias de educación permanente. Objetivo: mostrar las opiniones de los profesores del centro de posgrado “Hermanos Ameijeiras” sobre el empleo de esta modalidad en el desarrollo de un curso realizado en 2015-2016. Métodos: se realizó un estudio observacional en el que fueron utilizados métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción, y empíricos: la encuesta en forma de cuestionario para explorar opiniones sobre aspectos generales y específicos relacionados con el proceso docente educativo, tecnológicos y la apreciación sobre su factibilidad futura. Para el procesamiento de los datos se emplearon medidas de tendencia central y el análisis porcentual. Resultados: la mayoría de los encuestados no tenía experiencias previas en el entorno virtual. Los promedios más altos de puntos otorgados correspondieron a la calidad de instrumentos evaluativos, cumplimiento de objetivos, motivación para la reflexión y calidad de los recursos para el aprendizaje, los menos valorados fueron la posibilidad para debatir e intercambiar, y el tiempo disponible para realizar las actividades, relacionados con el desarrollo del proceso docente educativo. Las principales dificultades se refirieron al uso de las tecnologías por problemas de conexión, en su mayoría solubles. Conclusiones: las opiniones de los profesores sobre la realización de esta modalidad de educación a distancia fueron favorables, por lo que se consideró factible de ser aplicada en otros contextos educacionales.<hr/>ABSTRACT Background: distance learning is attractive to develop teaching activities with a growing application in the strategies of permanent education. Objective: to show the opinions of the teachers of the "Hermanos Ameijeiras" postgraduate center on the use of this modality in the development of a course held in 2015-2016. Methods: an observational study was carried out in which theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction, and empirical methods: the survey in the form of a questionnaire to explore opinions on general and specific aspects related to the technological and teaching-learning processes, and appreciation of its future viability. For data processing, measures of central tendency and percentage analysis were used. Results: most of the respondents had no previous experience in the virtual environment. The highest averages of the points awarded corresponded to the quality of the assessment instruments, the achievement of the objectives, the motivation for reflection and the quality of the resources for learning, the least valued were the possibility of discussing and exchanging, and the time available to carry out the activities related to the development of the teaching-learning process. The main difficulties related to the use of technologies due to connection problems, mainly soluble. Conclusions: the opinions of the professors on the implementation of this modality of distance learning were favorable, reason why its application in other educational contexts was considered feasible. <![CDATA[Training needs for the genetic diagnosis of spondyloarthropathies in doctors of the "Hermanos Ameijeiras" Hospital]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300104&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la exploración de necesidades de capacitación es esencial para el diseño de estrategias educacionales que eleven la formación cualitativa de los profesionales, la calidad de los servicios y la utilización racional de los recursos. Objetivo: identificar las necesidades de capacitación para el diagnóstico genético de espondiloartropatías y uveítis en médicos del Hospital Docente Clínico Quirúrgico "Hermanos Ameijeiras". Métodos: se realizó una investigación de tipo descriptiva cuanticualitativa, en la que se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción e histórico-lógico; empíricos: revisión documental de indicaciones médicas y un cuestionario para clasificar las necesidades de capacitación en manifiestas y ocultas o encubiertas, y sentidas y no sentidas acerca de la correcta indicación del estudio genético para el diagnóstico de espondiloartropatías y uveítis; y matemático-estadísticos para el procesamiento de los datos. Resultados: la minoría de las indicaciones médicas mostró resultados positivos; es decir, los pacientes presentaron el alelo HLA B-27U. Las mayores insuficiencias de conocimientos sobre el tema las mostraron los residentes a diferencia de los especialistas que presentaron menos respuestas erróneas, aunque estos últimos manifestaron mayor percepción de necesidades de capacitación que los residentes, con lo que asumieron una actitud más abierta y flexible ante la superación. Conclusiones: se identificaron las necesidades de capacitación sobre el tema lo cual permite generar estrategias para lograr el uso racional de las herramientas moleculares en el diagnóstico genético de espondiloartropatías y uveítis en el personal médico.<hr/>ABSTRACT Background: the exploration of training needs is essential for the design of educational strategies that increase the qualitative training of professionals, the quality of services and the rational use of resources. Objective: to identify training needs for the genetic diagnosis of spondyloarthropathies and uveitis in physicians of the “Hermanos Ameijeiras” Clinical Surgical Teaching Hospital. Methods: a descriptive quantitative-qualitative research was carried out, in which theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and historical-logical; empirical ones: documentary review of medical indications and a questionnaire to classify the training needs in manifest and hidden or covert, and felt and not felt about the correct indication of the genetic study for the diagnosis of spondyloarthropathies and uveitis; and mathematical-statistics for data- processing. Results: the minority of the medical indications showed positive results; that is, the patients presented the HLA B-27U allele. The greatest knowledge shortcomings on the subject were shown by the residents, unlike the specialists who presented less wrong answers, although the latter expressed a greater perception of training needs than the residents, so they assumed a more open and flexible attitude towards overcoming. Conclusions: training needs on the subject were identified, which allows generating strategies to achieve the rational use of molecular tools in the genetic diagnosis of spondyloarthropathies and uveitis in medical personnel. <![CDATA[Teaching aid for teaching "Cardiovascular postoperative cares in adults and children"]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300116&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el desarrollo vertiginoso de la ciencia y la técnica incorpora constantemente nuevos adelantos al quehacer diario del ejercicio médico, lo cual reclama una continua capacitación. Esta necesidad se acentúa cuando se trata de la atención a pacientes graves en el contexto del postoperatorio de cirugía cardiovascular, donde la mayoría son atendidos en unidades de terapia intensiva. Objetivos: diseñar un material docente de apoyo bibliográfico para los temas incluidos en el Módulo 25: Cuidados postoperatorios cardiovasculares en el adulto y el niño, del programa de estudio de tercer año de la residencia de Cardiología. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en el Cardiocentro “Ernesto Che Guevara”, de Villa Clara, durante diciembre 2017-mayo 2018. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inducción-deducción y sistémico-estructural; empíricos: análisis documental y cuestionario a docentes médicos especialistas; y matemáticos estadísticos para los valores absolutos y relativos. Resultados: la literatura sobre los temas del módulo se encuentra dispersa, es extensa y posee acceso parcialmente limitado, el cuestionario de satisfacción sobre el material diseñado, obtuvo en todas las variables analizadas la categoría 4, lo que avala su actualización, pertinencia, integración, estructura y organización de los contenidos. Conclusiones: el material de apoyo resultó adecuado, con buena aceptación, y se tuvieron en cuenta las recomendaciones emitidas por los especialistas en su elaboración final.<hr/>ABSTRACT Background: the vertiginous development of science and technology constantly incorporates new advances to the daily task of medical practice, which calls for continuous training. This need is accentuated when dealing with the care of serious patients in the context of postoperative cardiovascular surgery, where the most of them are treated in intensive care units. Objectives: to design a teaching aid for bibliographic support for the subjects included in Module 25: Cardiovascular post-operative care in adults and children, of the third year study program of the cardiology residency. Methods: a development research was carried out in the "Ernesto Che Guevara" Cardiologic center, in Villa Clara, from December 2017 to 2018. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural; empirical ones: documentary analysis and questionnaire to specialized medical teachers; and statistical mathematics for absolute and relative values. Results: the literature on the subjects of the module is scattered, it is extensive and has partially limited access, the satisfaction questionnaire on the teaching aid designed, obtained in the entire variables analyzed category 4, which supports its updating, relevance, integration, structure and organization of the contents. Conclusions: the teaching aid was adequate, with good acceptance, and the recommendations issued by the specialists in its final elaboration were taken into account. <![CDATA[Consolidate the responsibility value from the Research Methodology and Statistics subject]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300131&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el fortalecimiento del valor moral responsabilidad definido como el cumplimiento del compromiso contraído ante sí mismo, la familia, el colectivo y la sociedad constituye una prioridad en la carrera de Medicina. Objetivo: elaborar acciones metodológicas para el fortalecimiento de la responsabilidad estudiantil desde la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. Métodos: se realizó un estudio experimental pedagógico, en la Facultad No. 1 de la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba, durante el curso 2015-2016. Se emplearon métodos teóricos: análisis-síntesis, inductivo-deductivo e histórico-lógico; y empíricos: análisis documental, observación y la encuesta en forma de cuestionario a los estudiantes. Resultados: el diagnóstico realizado permitió comprobar carencias en cuanto a la proyección de objetivos educativos para consolidar el valor responsabilidad desde lo curricular e investigativo, por lo que se elaboraron acciones metodológicas estructuradas en cinco etapas: planificación, organización, orientación, ejecución y comprobación, las que fueron aplicadas al grupo de casos. Conclusiones: los estudiantes revelaron mayor desarrollo del valor responsabilidad, lo cual se expresó en mejores resultados académicos en la asignatura y más conocimientos para asumir las funciones investigativas que desempeñarán como profesionales de la salud.<hr/>ABSTRACT Background: the strengthening of the responsibility moral value, defined as the fulfillment of the commitment made to oneself, the family, the group and society, is a priority in the Medicine degree. Objective: to develop methodological actions to strengthen the student´s responsibility from the Subject Research Methodology and Statistics. Methods: an experimental pedagogical study was carried out in the Faculty No. 1 of Santiago de Cuba University of Medical Sciences, during the 2015-2016 academic year. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive and historical-logical; and empirical ones: documentary analysis, observation and the survey in the form of questionnaire to the students. Results: the diagnosis made revealed deficiencies in the projection of educational objectives to consolidate the responsibility value from the curricular and researching activities, for that reason structured methodological actions were elaborated in five stages: planning, organization, orientation, implementation and verification, that were applied to the group of cases. Conclusions: the students revealed greater development of the responsibility value, which was expressed in better academic results in the subject and more knowledge to assume the researching functions that they will perform as health professionals. <![CDATA[Strengthening the scientific culture from the Cellular and Molecular Biology subject in Dentistry]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300145&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: la asignatura Biología Celular y Molecular es propicia para el desarrollo de la cultura científica en los estudiantes. Objetivo: elaborar un sistema de actividades para el desarrollo de la cultura científica en los estudiantes de Estomatología desde la clase de Biología Celular y Molecular. Métodos: se realizó una investigación de desarrollo en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara en el período 2014-2015. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemáticos para el análisis porcentual. Se asumió el enfoque dialéctico materialista. Resultados: el diagnóstico mostró desmotivación y desinterés por el estudio de la Biología Celular y Molecular debido al carácter abstracto de su contenido, la literatura científica básica solo cuenta con ejercicios dirigidos a evaluar la parte cognitiva, no potencian la cultura científica. Se elaboró un sistema de actividades a partir de una selección de contenidos relacionados con la asignatura, el cual fue sometido a la valoración de especialistas. Conclusiones: las actividades tienen enfoque sistémico, responden a las regularidades aportadas por el diagnóstico y permiten desarrollar la cultura científica en los estudiantes a partir de lo significativo de su aprendizaje. Los especialistas las consideraron adecuadas para dar respuesta acertada al problema investigado por su nivel científico, utilidad, concepción metodológica, pertinencia, novedad y posibilidades de generalización.<hr/>ABSTRACT Background: the Cellular and Molecular Biology subject is propitious for the development of scientific culture in students. Objective: to develop a system of activities for the development of scientific culture in Dentistry students through the Cellular and Molecular Biology class. Methods: a development research was carried out in the Faculty of Dentistry at Villa Clara University of Medical Sciences in the academic year 2014-2015. Theoretical, empirical and mathematical methods were used for the percentage analysis. The dialectical -materialist approach was assumed. Results: the diagnosis showed demotivation and disinterest in the study of Cellular and Molecular Biology due to the abstract nature of its content, the basic scientific literature only has exercises aimed at evaluating the cognitive part; it does not enhance the scientific culture. A system of activities was elaborated from a selection of contents related to the subject, which was assessed by specialists. Conclusions: the activities have a systemic approach; they respond to the regularities provided by the diagnosis and allow students to develop scientific culture based on the significance of its learning. The specialists considered them adequate to give a correct answer to the researching problem by its scientific level, usefulness, methodological conception, pertinence, novelty and generalization possibilities. <![CDATA[From Vision to face2face: a way towards progress in the teaching of general English]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300149&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: la colaboración médica internacionalista y la profusa literatura publicada en inglés motivan la actualización de bibliografías para su enseñanza en las universidades de ciencias médicas. Objetivo: analizar los textos de las series Vision y face2face en un recorrido donde se aprecia el avance del segundo sobre el primero. Métodos: se realizó una revisión bibliográfica para desarrollar un análisis crítico reflexivo del contenido; se consideraron programas de estudio, tesis de maestría, artículos originales y de revisión publicados entre 2010-2018, en español e inglés, usando Google Académico, en el período noviembre 2017-enero 2019. Las palabras clave utilizadas fueron: inglés general, ciencias médicas, proceso enseñanza aprendizaje y estudiantes de pregrado. Tras identificar los estudios preseleccionados, se realizó la lectura de títulos y resúmenes para comprobar su pertinencia con el estudio. Desarrollo: varios libros de texto para la enseñanza del inglés general comenzaron a utilizarse en las universidades de ciencias médicas cubanas en 1965, hasta que en 2007-2008 se introdujo la serie cubana Vision, muy polémica y criticada por diversos autores; la aplicación del Plan D trajo consigo la implementación de la serie face2face, concebida en la University of Cambridge de la cual se están usando los dos primeros libros, en una reproducción fotocopiada por la editorial universitaria “Félix Varela”. Conclusiones: el uso de la serie face2face ha representado un avance significativo en la enseñanza del inglés general por lo interesante de sus temas, materiales de apoyo y enfoque comunicativo dirigido a desarrollar las habilidades escuchar y hablar en situaciones sociales.<hr/>ABSTRACT Background: the internationalist medical collaboration and the profuse literature published in English motivate the updating of bibliographies for their teaching in medical sciences universities. Objective: to analyze the texts of the Vision and face2face series in a way towards progress where an advance of the later over the former is perceived. Methods: a bibliographic review was carried out to develop a reflexive critical analysis of the content; We considered study programs, master's theses, original and review articles published from 2010-to 2018, in Spanish and English, using Google Scholar, in the period from November 2017 to January 2019. The key words used were general English, medical sciences, teaching-learning process and undergraduate students. After identifying the pre-selected studies, the titles and abstracts were read to verify their pertinence with the study. Development: several textbooks for the teaching of general English began to be used in the universities of Cuban medical sciences in 1965, in 2007-2008 the Cuban series Vision was introduced, highly controversial and criticized by various authors; the application of Plan D brought with it the implementation of the face2face series, conceived at Cambridge University, where the first two books are being used, in a reproduction photocopied by the "Felix Varela", University publishing house Conclusions: the use of the face2face series has represented a significant advance in the teaching of general English because of its interesting themes, support materials and communicative approach aimed at developing listening and speaking skills in social situations. <![CDATA[Website for the study of the contents of the Epidemiology subject in Dentistry]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300159&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: el software educativo ha revolucionado la pedagogía tradicional hacia nuevos modelos didácticos donde el espacio, el tiempo y los recursos para el aprendizaje no están limitados. Objetivo: diseñar un sitio web como soporte bibliográfico para el estudio de la asignatura Epidemiología en Estomatología. Métodos: se realizó una investigación de innovación tecnológica en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara entre enero y mayo de 2018. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, análisis-síntesis e inducción-deducción; empíricos: análisis documental, encuesta en forma de cuestionario y entrevistas a informantes clave, además de los programas: Notepad++, Paint, Photoshow, Microsoft Office PowerPoint y Wondershare Photo Story Platinum para la confección del sitio web. Se aplicó la valoración de los especialistas y usuarios para determinar la efectividad del producto. Resultados: se realizó un diagnóstico inicial que sirvió de punto de partida en el diseño de un soporte bibliográfico para la asignatura Epidemiología: “EpidemioWeb”, con los contenidos que estaban dispersos en varios formatos, con lo cual se logró su integración y se facilitó el aprendizaje de los alumnos. Conclusiones: fue evaluado por los especialistas como un material funcional, por su utilidad práctica, pertinencia, vocabulario utilizado, la adecuada selección de las herramientas empleadas y sus posibilidades de interacción como producto informático. De acuerdo con el criterio de los estudiantes como usuarios, el producto es aceptable.<hr/>ABSTRACT Background: the educational software has revolutionized the traditional pedagogy towards new didactic models where space, time and resources for learning are not limited. Objective: to design a website as a bibliographic support for the Epidemiology subject in Dentistry. Methods: a technological innovation research was carried out in the Dentistry Faculty of Villa Clara University of Medical Sciences from January to May 2018. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis and induction-deduction; empirical ones: documentary analysis, survey in the form of questionnaire and interviews with key informants, in addition to the programs: Notepad ++, Paint, Photoshow, Microsoft Office PowerPoint and Wondershare Photo Story Platinum for the preparation of the website. The evaluation of the specialists and users was applied to determine the effectiveness of the product. Results: an initial diagnosis was made that served as a starting point in the design of a bibliographic support for the Epidemiology subject: "EpidemioWeb", with the contents that were dispersed in various formats, then its integration was achieved and it fostered the student´s learning. Conclusions: it was evaluated by the specialists as a functional material, for its practical utility, pertinence, vocabulary used, the adequate selection of the tools used and its possibilities of interaction as a computing product. According to the criterion of students as users, the product is acceptable. <![CDATA[Historical-revolutionary evolution and characterization of professional upgrading in the Cuban health branch]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300163&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: la superación profesional tiene como objetivo la formación permanente y la actualización sistemática de los graduados universitarios, el perfeccionamiento del desempeño de sus actividades profesionales y académicas, así como el enriquecimiento de su acervo cultural. Objetivo: caracterizar las principales tendencias históricas y teóricas del proceso de superación de los profesionales cubanos de la salud. Métodos: se realizó una revisión bibliográfica sistemática para indagar sobre los contenidos de esta temática; se consideraron artículos originales y de revisión publicados entre 2000 y 2015 en español e inglés. La búsqueda fue realizada en las bases de datos SciELO y Google Académico de enero a diciembre de 2018, las palabras clave utilizadas fueron: “superación”, “superación profesional”, superación posgraduada”. Desarrollo: se establecieron tres períodos del proceso formativo de posgrado en su progresión histórica; se destacaron la intención estratégica de llevar los servicios de salud a toda la población bajo los principios de la gratuidad y accesibilidad, la introducción paulatina de tecnologías de avanzada y la planeación perspectiva de la formación y desarrollo de los recursos humanos en pregrado y posgrado. Conclusiones: como toda actividad, la educación posgraduada cambia y debe ser perfeccionada en concordancia con el desarrollo de la sociedad a la vez que la transforma, a fin de cumplir con sus objetivos de ofrecer continuidad y actualización en los conocimientos de los profesionales de la salud.<hr/>ABSTRACT Introduction: professional upgrading aims at the permanent training and systematic updating of university graduates, the improvement of the performance of their professional and academic activities, as well as the enrichment of their cultural heritage. Objective: to characterize the main historical and theoretical tendencies of the process of improvement of Cuban health professionals. Methods: a systematic bibliographic review was carried out to investigate the contents of this topic; original articles and review articles published from 2000 to 2015 in Spanish and English were considered. The search was made in the SciELO and Google Academic databases from January to December 2018, the key words used were: “upgrading”, “professional upgrading”, “postgraduate upgrading”. Development: three periods of the postgraduate training process were established in their historical progression; the strategic intention of bringing health services to the entire population was highlighted under the principles of free and accessible access, the gradual introduction of advanced technologies and the perspective planning of training and development of human resources in undergraduate and postgraduate programs. Conclusions: like any activity, postgraduate education changes and must be perfected in accordance with the development of society while transforming it, in order to meet its objectives of offering continuity and updating knowledge in health professionals. <![CDATA[Introduction to the Blood and Immune System subject: satisfaction and student´s performance]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300174&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Fundamento: en el curso 2017-2018 se introdujo la asignatura Sangre y Sistema Inmune en el tercer semestre de la carrera de Medicina, según el nuevo plan de estudio. Objetivos: identificar el grado de satisfacción y desempeño de los estudiantes en la asignatura Sangre y Sistema Inmune de recién incorporación en el Plan de Estudios D. Método: se realizó un estudio descriptivo en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara en el curso académico 2017-2018. Se utilizaron métodos teóricos: análisis-síntesis e inducción-deducción, empíricos: la encuesta en forma de cuestionario en dos momentos concretos del semestre (cuarta y decimoquinta semanas), y matemático-estadísticos para el procesamiento de los datos. Resultados: en sentido general la introducción de la asignatura Sangre y Sistema Inmune en el currículo tuvo un nivel adecuado de aceptación por los alumnos y este evolucionó de forma positiva en la medida en que transcurrió el curso. En los casos de insatisfacción, la principal causa estuvo vinculada a la dificultad de los temas impartidos. Existe preferencia por las clases talleres y prácticas de laboratorio, y el trabajo de curso como evaluación final, y no con un examen teórico. Conclusiones: el nivel de satisfacción expresado por los alumnos con la asignatura fue adecuado, no así el desempeño ya que la mayoría reconocieron no poseer los conocimientos básicos sobre su contenido, aspectos que se tuvieron en cuenta en su posterior impartición.<hr/>ABSTRACT Background: in the 2017-2018 academic year, the Blood and Immune System subject was introduced in the third semester of the Medicine degree, according to the new study plan. Objectives: to identify the degree of satisfaction and performance of students in the Blood and Immune System subject of recent incorporation in the Study Plan D. Methods: a descriptive study was carried out at Villa Clara University of Medical Sciences in the academic year 2017-2018. Theoretical methods were used: analysis-synthesis and induction-deduction, empirical ones: the survey in the form of a questionnaire in two specific moments of the semester (fourth and fifteenth weeks), and mathematical-statistics for data processing. Results: in general, the introduction of the Blood and Immune System subject in the curriculum had an adequate level of acceptance by the students and this evolved in a positive way to the extent that the course lasted. In cases of dissatisfaction, the main cause was linked to the difficulty of the subjects taught. There is a preference for workshops and laboratory practices, and a course project work as a final evaluation, and not with a theoretical exam. Conclusions: the level of satisfaction expressed by the students with the subject was adequate, not so the performance since most acknowledged not having the basic knowledge about its content, aspects that were taken into account in its subsequent teaching. <![CDATA[Training by competences in the specialty of Psychiatry: a necessary dissertation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Introducción: la formación actual de especialistas en Psiquiatría requiere un análisis sistémico, flexible y dinámico, donde primen los avances científicos en la especialidad y la formación de valores humanos. Objetivo: analizar el estado actual de la formación por competencias del especialista en Psiquiatría. Métodos: se realizó una revisión bibliográfica actualizada en el Hospital Provincial Psiquiátrico Universitario “DrC. Luis San Juan Pérez” de Villa Clara, entre enero-marzo 2019. Se emplearon los recursos disponibles en Infomed, específicamente Ebsco, PubMed y SciELO para acceder a las bases de datos: MEDLINE, Academic Search Premier, MedicLatina y Scopus, y en textos y artículos impresos de varios países, particularizando en Cuba. Empleando el método analítico, se revisaron 32 artículos científicos, el 96,8 % de los últimos cinco años. Resultados: se constató el incremento del modelo pedagógico de formación por competencias en especialistas en Psiquiatría, y aunque existen diferencias en su aplicabilidad en las diferentes naciones, su empleo contribuye a una mejor atención a la salud mental; existe el reto de priorizar las labores de prevención y fomentar la preparación sistemática de los psiquiatras como docentes. En el contexto de la educación médica cubana actual esta formación por competencias es compatible con la organización del proceso docente educativo donde se integran medularmente la asistencia, docencia e investigación. Conclusiones: se realizó una revisión de la problemática planteada y se constató la situación favorable en que se encuentra actualmente la formación por competencias de los especialistas en Psiquiatría.<hr/>ABSTRACT Background: the current training of specialists in Psychiatry requires a systemic, flexible and dynamic analysis, where scientific advances in the specialty and the formation of human values prevail. Objective: to analyze the current state of the training by competences of the specialist in Psychiatry. Methods: an updated bibliographic review was carried out at “Ph D Luis San Juan Pérez” Provincial Psychiatric University Hospital from Villa Clara, from January to March 2019. The resources available in Infomed, specifically Ebsco, PubMed and SciELO, were used to access the databases: MEDLINE, Academic Search Premier, MedicLatina and Scopus, and in texts and printed articles from several countries, particularizing in Cuba. Using the analytical method, 32 scientific articles were reviewed, 96,8 percent of the last five years. Results: the increase of the pedagogical model of competency-based training in psychiatric specialists was confirmed, and although there are differences in its applicability in different nations, its use contributes to a better attention to mental health; there is a challenge to prioritize prevention work and encourage the systematic preparation of psychiatrists as teachers. In the context of current Cuban medical education, this competency-based training is compatible with the organization of the educational process, where medical care, teaching and research are integrated. Conclusions: a review on this issue was carried out and the favorable current situation of the training by competences of the specialist in Psychiatry was stated. <![CDATA[Political-ideological work for medical students through the debate and reflection sessions]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300218&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los turnos de debate y reflexión son un eslabón fundamental para el trabajo político-ideológico en los estudiantes de Medicina; la selección adecuada de sus temas, la realización de los debates asumiendo métodos novedosos y el protagonismo de los estudiantes apoyados en la búsqueda de datos a partir de las tecnologías de la información y las comunicaciones constituyen una necesidad para estimular la polémica, la capacidad de análisis crítico comprometido y revolucionario, el conocimiento y respeto por la historia y el análisis objetivo de los principales problemas y dificultades relativos a la vida política y social del país y del resto del mundo. Es objetivo de los autores reflexionar acerca de algunos aspectos relativos a la realización de esta actividad.<hr/>ABSTRACT The debate and reflection sessions are a fundamental link for the political-ideological work in the medical students; the adequate selection of their topics and performing the debates assuming novel methods, the protagonist role of the students supported in the search of data from the information and communication technologies constitute a necessity to stimulate the controversy, the capacity of committed and critic revolutionary analysis, knowledge and respect for history, objective analysis of the main problems and difficulties related to the political and social life of the country and the rest of the world. The aim of the authors is to reflect on some aspects related to the performing of this activity. <![CDATA[Relevance of postgraduate upgrading in the care of the elderly]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300247&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El envejecimiento poblacional que enfrentan Cuba en general y su provincia de Villa Clara como la de más habitantes envejecidos, requiere una mayor preparación de los especialistas en Medicina General Integral para la atención a este grupo poblacional que necesita un cuidado particular para lograr un envejecimiento saludable y con calidad de vida; por tal motivo los autores consideraron pertinente informar sobre una investigación realizada en tres etapas: la identificación de necesidades de aprendizaje de los referidos médicos, el diseño de un grupo de actividades de superación posgraduada para contribuir a elevar su preparación en la atención integral al adulto mayor, y su aprobación por criterios de especialistas para su implementación, a fin de solucionar la problemática que se analiza.<hr/>ABSTRACT The population aging that Cuba faces in general and its province of Villa Clara as that of more aging inhabitants, requires a greater preparation of the specialists in Comprehensive General Medicine for the attention to this age group that needs a particular care to achieve a good high quality and healthy ; for this reason, the authors considered it pertinent to report on an investigation carried out in three stages: the identification of learning needs of the referred doctors, the design of a group of postgraduate upgrading activities to help raise their preparation in comprehensive care for the elderly, and its approval by specialists criteria for its implementation, in order to solve the problem that is analyzed. <![CDATA[Psychoneuroendocrinoimmunology: claim for a comprehensive vision in medical studies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300254&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Conociendo que la salud del hombre es un proceso de equilibrio complejo sustentado sobre la base de factores biopsicosociales se puede entender que en la enfermedad se afectan tanto el cuerpo como la mente, y en esa dirección es que se diagnostican y tratan los pacientes. Esta relación permite comprender el profundo poder curativo pues atender estos dos aspectos del ser humano ofrece una visión más integral en el proceso de sanación. Es objetivo de los autores de esta comunicación recomendar el conocimiento y uso adecuado de la Psiconeuroendocrinoinmunología en los estudios médicos de pregrado y posgrado para que los galenos pueden ofrecer un enfoque más integral y adecuado al diagnóstico y tratamiento de las disimiles enfermedades.<hr/>ABSTRACT Knowing that man's health is a complex equilibrium process sustained on the basis of biopsychosocial factors, it can be understood that both the body and the mind are affected in the presence of diseases, and in that direction patients are diagnosed and treated. This relationship allows us to understand the profound healing power since attending to these two aspects of the human being offers a more comprehensive vision in the healing process. It is the objective of the authors of this research paper to recommend the knowledge and proper use of Psychoneuroendocrinoimmunology in undergraduate and postgraduate medical studies so that physicians can offer a more comprehensive and adequate approach to the diagnosis and treatment of dissimilar diseases. <![CDATA[Management of young human resources in the current Cuban socio-economic and demographic context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300262&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Cuba posee numerosos y valiosos recursos laborales los que se encuentran hoy impactados por procesos demográficos y socioeconómicos que atentan contra sus fortalezas. El tema del envejecimiento poblacional abarca múltiples aristas desde las cuales se puede actuar en el contexto universitario; una de ellas es fortalecer el trabajo formativo con los recursos humanos jóvenes. Actualmente se renuevan los métodos y estilos de dirección empleados, por lo que se requiere la inserción de nuevas formas de gestión de este recurso, más adaptadas al momento, pero que permitan una adecuada preparación como profesionales y directivos, capaces de garantizar la continuidad de los logros alcanzados y la obtención de nuevos resultados.<hr/>ABSTRACT Cuba has numerous and valuable labor resources that are currently impacted by demographic and socioeconomic processes that undermine their strengths. The issue of population aging includes multiple areas from which one can act in the university context; one of them is to strengthen the training work with young human resources. At present, the methods and management styles used are renewed, that is why it is necessary to insert new forms of management of this resource, more adapted to the moment, that allow an adequate preparation as professionals and managers, able to guarantee the continuity of the achievements and obtaining new results. <![CDATA[Information management for the development of prioritized health programs in Villa Clara]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300269&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la historia de la humanidad la información ha sido un recurso de poder. Actualmente el desarrollo de las tecnologías de la información y las comunicaciones demanda de los profesionales de la información formar sujetos como usuarios inteligentes, lo que tributa un incremento de la calidad científica. Es objetivo de los autores profundizar en el tema por la necesidad de gestionar información sobre las estrategias de trabajo del Ministerio de Salud Pública de Cuba, cuyos programas están proyectados a dar solución a los principales problemas de salud existentes en el país, los cuales requieren cada día mayor sustento científico; por otra parte, la evaluación de la gestión de información constituye un valioso instrumento para evidenciar los niveles de preparación de los especialistas y directivos que conducen esta actividad y del rol de la información científica en la calidad de los resultados alcanzados.<hr/>ABSTRACT In the history of humanity, information has been a resource of power. Currently, the development of information and communication technologies demands that information professionals form subjects as intelligent users, which increases scientific quality. The objective of the authors is to deepen the topic by the need to manage information on the work strategies of the Ministry of Public Health of Cuba, whose programs are projected to solve the main health problems in the country, which require each day greater scientific foundations; on the other hand, the evaluation of information management is a valuable tool to demonstrate the levels of preparation of the specialists and managers who carry out this activity and the role of scientific information in the quality of the results achieved. <![CDATA[Analysis of the health situation: scientific-methodological tool for the work of the General practitioner]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300275&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El análisis de situación de salud constituye el instrumento científico-metodológico adecuado para identificar, priorizar y solucionar los problemas de una determinada comunidad, con incidencia positiva en la modificación del estado de salud de sus habitantes. Es objetivo de esta comunicación ofrecer sus antecedentes, definición y otros aspectos que faciliten su impartición en la educación médica, destacando su importancia en el trabajo de la atención primaria, en la que se unen la función asistencial, docente e investigativa, por lo que su enseñanza debe ser sistemática y cotidiana.<hr/>ABSTRACT The health situation analysis constitutes the appropriate scientific-methodological instrument to identify, prioritize and solve the problems of a specific community, with a positive impact on the modification of the health status of its inhabitants. The purpose of this research paper is to offer its background, definition and other aspects that facilitate its teaching in medical education, highlighting its importance in the work of primary health care, in which the care, teaching and research function is united, so that its teaching must be systematic and daily. <![CDATA[Salutogenic approach in the study of the self-esteem of the elderly]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300282&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los profesionales que atienden adultos mayores necesitan preparación científica sobre el enfoque salutogénico en el tratamiento de la baja autoestima para diagnosticar y disminuir la afectación que puede ocasionar esta actitud en la vida de las personas de la tercera edad. Se realizó un análisis acerca de la importancia del mencionado enfoque, con el objetivo de socializar la necesidad de su conocimiento entre los que se encuentran en proceso formativo de pregrado, o en el periodo de perfeccionamiento científico-profesional de posgrado en el campo de la salud, la formación pedagógica y la cultura física, por su aplicación en actividades terapéuticas, de rehabilitación, deportivas y recreativas.<hr/>ABSTRACT Professionals who care for the elderly need scientific training on the salutogenic approach in the treatment of low self-esteem to diagnose and reduce the effect this attitude can have on the lives of the elderly. An analysis was made about the importance of the aforementioned approach, with the aim of socializing the need for their knowledge among those who are in the undergraduate training process, or in the period of scientific-professional advanced training in the health field, pedagogical training and physical culture, for its application in therapeutic, rehabilitation, sports and recreational activities. <![CDATA[Breaking down borders: the migration phenomenon and the training of nutritionist-dietitian]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300289&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los profesionales que atienden adultos mayores necesitan preparación científica sobre el enfoque salutogénico en el tratamiento de la baja autoestima para diagnosticar y disminuir la afectación que puede ocasionar esta actitud en la vida de las personas de la tercera edad. Se realizó un análisis acerca de la importancia del mencionado enfoque, con el objetivo de socializar la necesidad de su conocimiento entre los que se encuentran en proceso formativo de pregrado, o en el periodo de perfeccionamiento científico-profesional de posgrado en el campo de la salud, la formación pedagógica y la cultura física, por su aplicación en actividades terapéuticas, de rehabilitación, deportivas y recreativas.<hr/>ABSTRACT Professionals who care for the elderly need scientific training on the salutogenic approach in the treatment of low self-esteem to diagnose and reduce the effect this attitude can have on the lives of the elderly. An analysis was made about the importance of the aforementioned approach, with the aim of socializing the need for their knowledge among those who are in the undergraduate training process, or in the period of scientific-professional advanced training in the health field, pedagogical training and physical culture, for its application in therapeutic, rehabilitation, sports and recreational activities. <![CDATA[“Iván Pavlov” Cardiovascular Psychophysiology Research Scholarships: a new opportunity of making science]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300293&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los profesionales que atienden adultos mayores necesitan preparación científica sobre el enfoque salutogénico en el tratamiento de la baja autoestima para diagnosticar y disminuir la afectación que puede ocasionar esta actitud en la vida de las personas de la tercera edad. Se realizó un análisis acerca de la importancia del mencionado enfoque, con el objetivo de socializar la necesidad de su conocimiento entre los que se encuentran en proceso formativo de pregrado, o en el periodo de perfeccionamiento científico-profesional de posgrado en el campo de la salud, la formación pedagógica y la cultura física, por su aplicación en actividades terapéuticas, de rehabilitación, deportivas y recreativas.<hr/>ABSTRACT Professionals who care for the elderly need scientific training on the salutogenic approach in the treatment of low self-esteem to diagnose and reduce the effect this attitude can have on the lives of the elderly. An analysis was made about the importance of the aforementioned approach, with the aim of socializing the need for their knowledge among those who are in the undergraduate training process, or in the period of scientific-professional advanced training in the health field, pedagogical training and physical culture, for its application in therapeutic, rehabilitation, sports and recreational activities. <![CDATA[Biomedical Research Unit: consolidating and expanding the scientific-medical care spectrum in Villa Clara]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300298&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los profesionales que atienden adultos mayores necesitan preparación científica sobre el enfoque salutogénico en el tratamiento de la baja autoestima para diagnosticar y disminuir la afectación que puede ocasionar esta actitud en la vida de las personas de la tercera edad. Se realizó un análisis acerca de la importancia del mencionado enfoque, con el objetivo de socializar la necesidad de su conocimiento entre los que se encuentran en proceso formativo de pregrado, o en el periodo de perfeccionamiento científico-profesional de posgrado en el campo de la salud, la formación pedagógica y la cultura física, por su aplicación en actividades terapéuticas, de rehabilitación, deportivas y recreativas.<hr/>ABSTRACT Professionals who care for the elderly need scientific training on the salutogenic approach in the treatment of low self-esteem to diagnose and reduce the effect this attitude can have on the lives of the elderly. An analysis was made about the importance of the aforementioned approach, with the aim of socializing the need for their knowledge among those who are in the undergraduate training process, or in the period of scientific-professional advanced training in the health field, pedagogical training and physical culture, for its application in therapeutic, rehabilitation, sports and recreational activities.