Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020220006&lang=es vol. 14 num. 6 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Desde el aprendizaje desarrollador a la analítica del aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La mejora continua del proceso de enseñanza aprendizaje tiene prioridad en los entornos educativos a todos los niveles de enseñanza. El objetivo de este trabajo es analizar la interacción del aprendizaje desarrollador y la analítica del aprendizaje para la mejora continua del proceso de enseñanza aprendizaje. Se utilizó una metodología cuantitativa y los métodos del nivel teórico principales fueron el analítico sintético y el inductivo deductivo; y del nivel estadístico matemático, los estadísticos de tendencia central, de dispersión, pruebas de normalidad y test no paramétrico de Friedman con sus estadísticos correspondientes. Los resultados fundamentales fueron que las mediciones se comportaron por debajo en el componente autónomo y con puntuaciones muy buenas en los dos componentes restantes, práctico experimental y contacto directo con el docente, donde las valoraciones del componente académico y no académico están asociadas a las características del tipo de estudiante con que cuenta esta carrera.<hr/>ABSTRACT The continuous improvement of the teaching-learning process has priority in educational environments at all levels of education. The objective of this work is to analyze the interaction of developer learning and learning analytics for the continuous improvement of the teaching-learning process. A quantitative methodology was used and the main theoretical level methods were the synthetic analytical and the inductive-deductive and at the mathematical statistical level the statistics of central tendency, dispersion tests of normality and Friedman's non-parametric test with their corresponding statistics. The main results were that the measurements behaved below in the autonomous component and with very good scores in the two remaining components, experimental practical and direct contact with the teacher and where the evaluations of the academic and non-academic component are associated with the characteristics of the type of student that this career has. <![CDATA[La analítica del aprendizaje como herramienta de cambio en el proceso de enseñanza aprendizaje]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En las mejoras continuas del proceso de enseñanza aprendizaje hay que tener métricas y valoraciones para enfrentar las propuestas de cambios. El objetivo de esta investigación es aplicar la analítica de aprendizaje en la mejora del proceso de enseñanza aprendizaje de la Asignatura Herramientas informáticas en la Carrera de Enfermería en la Universidad Metropolitana de Ecuador. La metodología utilizada fue la cuantitativa y los métodos teóricos fueron el analítico sintético y el inductivo deductivo y los prácticos fueron los estadísticos matemáticos, tanto lo descriptivos como los inferenciales, así como gráficos de Violín. Los resultados fundamentales fueron que las medias de las mediciones, tantos de las notas sistemáticas de los parciales, así como las notas de las evaluaciones de los parciales su calidad disminuyó a medida que avanzó la complejidad de los saberes, elemento fundamental a tener en cuenta por el colectivo de autores en las transformaciones curriculares.<hr/>ABSTRACT In the continuous improvement of the teaching-learning process, it is necessary to have metrics and evaluations to face the proposals for changes. The objective of this research is to analyze the learning analytics for the improvement of the teaching-learning process of the Computer Tools Subject in the Nursing Career at the Metropolitan University of Ecuador. The methodology used was quantitative and the theoretical methods were synthetic analytical and inductive-deductive, and the practical ones were mathematical statistics, both descriptive and inferential, as well as Violin graphs. The fundamental results were that the means of the measurements, both of the systematic marks of the partials, as well as the marks of the evaluations of the partials, their quality decreased as the complexity of the knowledge advanced, a fundamental element to be taken into account by the collective of authors in the curricular transformations. <![CDATA[¿Mito o realidad? Inseguridad ciudadana en la parroquia urbana “Alpachaca”, en Ibarra-Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600024&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El gobierno ecuatoriano garantizará la seguridad ciudadana a través de políticas y acciones integradas, para asegurar la convivencia pacífica de las personas, por ello la investigación tiene como objetivo analizar la situación que presenta la seguridad ciudadana, fundamentada en la normativa legal del estado. Se aplicaron métodos de investigación de nivel teórico y del empírico, que permitieron recolectar y analizar información sobre el objeto. Como resultado se obtuvo que la parroquia es insegura, ya que se afecta el vivir armónico de los habitantes por los delitos que se cometen, lo que genera temor en las personas y afecta sus actividades cotidianas. Se concluye que la seguridad ciudadana es un derecho, establecido en la normativa legal ecuatoriana, pero en esta parroquia se incumple debido a los diferentes actos delictivos que ahí se suscitan; por ello se elaboró un plan de conferencias con el propósito de sensibilizar a la población sobre su derecho a una vida segura como establece la ley en Ecuador y que puedan poner en ejercicio este derecho.<hr/>ABSTRACT: The Ecuadorian government will guarantee citizen security through integrated policies and actions, to ensure the peaceful coexistence of people; therefore, the objective of this research is to analyze the situation of citizen security, based on the legal regulations of the state. Theoretical and empirical research methods were applied, which allowed collecting and analyzing information about the object. As a result, it was obtained that the parish is unsafe, since the harmonious living of the inhabitants is affected by the crimes that are committed, which generates fear in people and affects their daily activities. It is concluded that citizen security is a right, established in the Ecuadorian legal regulations, but in this parish it is not complied with due to the different criminal acts that take place there; therefore, a lecture plan was elaborated with the purpose of making the population aware of their right to a safe life as established by the law in Ecuador and that they can exercise this right. <![CDATA[Código orgánico general de procesos del ecuador y su exigencia extralimitada]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600031&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El presente trabajo de investigación se enfocó en recalcar que la demanda debe reunir los requisitos establecidos en su artículo 142 del Código Orgánico General de Procesos (COGEP) y en caso de determinarse que la misma no es clara o no reúne los requisitos, la o el juzgador ordena que la aclare o complete; por lo que la investigación tuvo como objetivo analizar jurídicamente el requisito de la demanda según el numeral 7 del artículo 142 del Código Orgánico General de Procesos. La modalidad del estudio fue mixta. En este sentido se ha logrado tener un alcance exploratorio y descriptivo, los métodos utilizados han sido el deductivo y el analítico - sintético, teniendo una investigación de carácter documental, de campo y experimental, aplicando técnicas empíricas como la encuesta, entrevista. El principal resultado ha sido que se incurre en la exigencia extralimitada del numeral 7 del artículo 142 del Código Orgánico General de Procesos, concluyendo en que debe estipularse una norma clara y expresa, donde se contemple el proceder en estos casos.<hr/>ABSTRACT: The present research work was focused on emphasizing that the claim must meet the requirements established in its article 142 of the General Organic Code of Processes (COGEP) and in case it is determined that the same is not clear or does not meet the requirements, the judge orders it to be clarified or completed; therefore, the research had the objective of legally analyzing the requirement of the claim according to numeral 7 of article 142 of the General Organic Code of Processes. The modality of the study was mixed, in this sense it has achieved to have an exploratory and descriptive scope, the methods used have been the deductive and the analytical - synthetic, having a documentary, field and experimental research, applying empirical techniques such as the survey, interview. The main result has been that the requirement of numeral 7 of article 142 of the General Organic Code of Processes has been exceeded, concluding that a clear and express norm should be stipulated, where the procedure in these cases is contemplated. <![CDATA[Analítica del aprendizaje: un desafío al desempeño del personal docente]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600040&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se aborda la analítica del aprendizaje y su irrupción en el contexto educacional contemporáneo. El objetivo es valorar la significación y emergencia de la analítica del aprendizaje en el ámbito de las ciencias de la educación y su posible contribución a la calidad del desempeño del personal docente. Se fija una comprensión conceptual acerca de la analítica del aprendizaje y se reflexiona sobre la amplitud de los beneficios vinculadas a las ciencias de la educación, las aplicaciones y recursos que auxilian la educación, el aprendizaje, así como las nuevas oportunidades para la mejora del desempeño del personal docente. También se identifican los desafíos más significativos a tomar en cuenta en el manejo de la analítica del aprendizaje con finalidades científico-investigativas y educacionales. Se emplean métodos propios del nivel teórico del conocimiento que permiten ubicar, clasificar, procesar, sistematizar y elaborar el nuevo conocimiento. Como conclusión se refuerza la urgencia de la actualización del personal docente dirigida a tres aspectos: primero, los contenidos de la disciplina que imparte; segundo, el contenido de las ciencias de la educación; y tercero, el desarrollo de las competencias digitales necesarias en su labor profesional de forma sistemática.<hr/>ABSTRACT Learning analytics and its emergence in the contemporary educational context are addressed. The objective is to assess the significance and emergence of learning analytics in the field of educational sciences and its possible contribution to the quality of the performance of teaching staff. A conceptual understanding of learning analytics is established and a reflection is made on the breadth of benefits linked to educational sciences, the applications and resources that aid education, learning, as well as new opportunities for performance improvement of the teaching staff. The most significant challenges to take into account in the management of learning analytics for scientific-research and educational purposes are also identified. Methods of the theoretical level of knowledge are used that allow to locate, classify, process, systematize and elaborate the new knowledge. As a conclusion, the urgency of updating the teaching staff directed at three aspects is reinforced: first, the contents of the discipline it teaches; second, the content of educational sciences; and third, the development of the digital skills necessary in their professional work in a systematic way. <![CDATA[El trabajo cooperativo y el aprendizaje significativo en estudiantes peruanos en educación básica especial]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El estudio tuvo como objetivo determinar la influencia del trabajo cooperativo para mejorar el aprendizaje significativo en estudiantes de educación básica especial de Ucayali. El tipo de investigación fue aplicado con enfoque cuantitativo, diseño pre experimental, con una muestra de 10 estudiantes con discapacidad. Como técnica se usó la observación y la lista de cotejo fue su instrumento, la cual permitió registrar los comportamientos de los estudiantes a la aplicación del estímulo. Los resultados de la prueba t de Student fueron -23,744 con un valor de significancia de 0,000, así mismo se obtuvo una media de -30,500 mientras que existe una diferencia en el intervalo de confianza de -33,406 en el extremo inferior y de -27.594 en el extremo superior; en base a estos índices estadísticos se demuestra que existe influencia significativa del trabajo cooperativo en el aprendizaje significativo en estudiantes de educación básica especial de Ucayali; más aún, después de la aplicación del estudio, se evidencia que el 100% de los estudiantes se ubicaron en el nivel de logro destacado, y ninguno se ubicó en el nivel de inicio. Se concluye que el trabajo cooperativo influye en la mejora del aprendizaje significativo.<hr/>ABSTRACT The study aimed to determine the influence of cooperative work to improve meaningful learning in special basic education students from Ucayali. The type of research was applied with a quantitative approach, pre-experimental design, with a sample of 10 students. With disabilities.Observation was used as a technique and the checklist was its instrument, which allowed recording the behaviors of the students to the application of the stimulus. The results of the Student's t test were -23.744 with a significance value of 0.000, likewise a mean of -30.500 was obtained while there is a difference in the confidence interval of -33.406 at the lower end and -27.594 at the upper end; Based on these statistical indices, it is shown that there is a significant influence of cooperative work on meaningful learning in special basic education students in Ucayali; Furthermore, after the application of the study, it is evident that 100% of the students were located at the outstanding achievement level, and none were located at the beginning level. It is concluded that cooperative work influences the improvement of meaningful learning. <![CDATA[Juicio de tenencia y la repercusión psicologica en niños y adolescentes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600060&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: El presente trabajo de investigación estuvo direccionado al estado psicológico de niños y adolescentes, pero para ello, es necesario tener claro que la tenencia es la acción judicial en la que el juzgador, determina el cuidado y protección de las niñas, niños y adolescentes a favor de uno de sus progenitores. El objetivo del trabajo es elaborar un documento de análisis crítico jurídico, donde se evidencie la importancia del derecho a la integridad psicológica de niños y adolescentes, producto del juicio de tenencia. La modalidad ha sido cuantitativa y cualitativa, ejecutando la técnica de la encuesta y entrevista, bajo una investigación de carácter documental y de campo, con un alcance exploratorio y descriptivo; los métodos utilizados han sido el analítico-sintético, Inductivo-deductivo y el exegético. El principal resultado ha sido que producto del juicio de tenencia, se producen episodios recurrentes asociados a trastornos adaptativos como ansiedad y estrés, así como también alteraciones en estado de ánimo, sueño, apetito, situación que a nivel jurídico se relaciona con el derecho a la integridad psicológica.<hr/>ABSTRACT This research work addresses the psychological state of children and adolescents; however, it is necessary to be understand that custody is the judicial action in which the judge determines the care and protection of children and adolescents in favor of one of their parents. The objective of the work is to elaborate a document of critical legal analysis, where the importance of the right to psychological integrity of children and adolescents, as a result of the custody trial, is evidenced. The modality has been quantitative and qualitative, executing the survey and interview technique, under a documentary and field research, with an exploratory and descriptive scope; the methods used have been analytical-synthetic, deductive and exegetical. The main result has been that as a result of the tenancy trial, recurrent episodes associated with adaptive disorders such as anxiety and stress occur, as well as alterations in mood, sleep, appetite, a situation that at a legal level is related to the right to psychological integrity. <![CDATA[Educación positivista desde ramón rosa: horizonte para la formación de la comunidad imaginada hondureña]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600071&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente redacción tiene la tentativa de explorar hermenéuticamente la mirada educativa que expresa el pensador hondureño Ramón Rosa en el texto titulado Discurso en la apertura de la Universidad Central de Honduras, de 1882. Gracias a un examen guiado por un esquema de análisis dividido en tres dimensiones filosóficas, se determina desde el registro positivista científico del autor, una serie de rasgos identitarios que muestran el perfil de ciudadano que la Reforma Liberal hondureña de finales del siglo XIX, buscaba instalar en su población. Se comprendió en ese entonces que la vialidad educativa, tanto en su diseño como en sus gestores y protagonistas, sería la ruta idónea para lograr las cuotas de orden y progreso que el país requería alcanzar. Junto a la definición de los rasgos identitarios de nacionalidad, este estudio ofrece una incipiente discusión de cómo la educación propuesta desde la vertiente positivista decimonónica es susceptible de ser evaluada de modo crítico. Así, se pondera cómo su presencia e influencia, con sus virtualidades y límites, puede tener efectos ambivalentes en el desarrollo humano de la ciudadanía hondureña, lo que pone en tela de juicio su pertinencia para modelar formativamente a la comunidad nacional contemporánea.<hr/>ABSTRACT This paper attempts to explore hermeneutically the educational outlook expressed by the Honduran thinker Ramón Rosa in the text entitled Speech at the opening of the Central University of Honduras, 1882. Thanks to an examination guided by an analysis scheme divided into three philosophical dimensions, it is determined from the author's scientific positivist register, a series of identity traits that show the citizen profile that the Honduran Liberal Reform of the late nineteenth century, sought to install in its population. It was understood at that time that the educational road, both in its design and in its managers and protagonists, would be the ideal route to achieve the quotas of order and progress that the country needed to reach. Together with the definition of the identity traits of nationality, this study offers an incipient discussion of how the education proposed from the nineteenth-century positivist perspective can be critically evaluated. Thus, we consider how its presence and influence, with its virtualities and limits, can have ambivalent effects on the human development of Honduran citizens, which calls into question its relevance for formative modeling of the contemporary national community. <![CDATA[Política y dignidad humana: retos en Honduras, análisis desde la doctrina social de la iglesia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600085&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La investigación pretende mejorar la cultura de los hondureños sobre política y dignidad humana, partiendo que, los laicos, están llamados a asumir las implicaciones y retos derivados del evangelio de Jesús y la Doctrina Social de la Iglesia (DSI). El documento proporciona conceptos, reflexiones, e interpretaciones, que servirán como fundamento para que los hondureños asuman el reto de evangelizar la política; desde su involucramiento y testimonio, orientando el accionar del Estado, los partidos políticos y la sociedad civil a la promoción de la dignidad humana, y aportando soluciones a la desesperanzadora realidad hondureña; que exige cambios radicales, en procura de una sociedad más humana, justa y fraterna, desde la nueva evangelización. A partir del análisis hermenéutico sobre la realidad socio política de Honduras a la luz de la DSI, se concluye que la Iglesia está llamada a construir un orden social, político, económico, cultural y ecológico, justo y solidario para todos, en el que la comunidad nacional e internacional pueda desarrollarse y vivir en paz, desde una perspectiva humana, integral y solidaria, basada en el respeto y promoción de la dignidad humana, y los derechos humanos.<hr/>ABSTRACT Research aims to improve the culture of Hondurans about Politics and human dignity, based that laity are called to assume the implications and challenges derived from the Gospel of Jesus and the Social Doctrine of the Church (SDC). It provides concepts, reflections, and interpretations, which will serve as a foundation for Hondurans to take on the challenge of evangelizing in Politics; from their involment and testimony, guiding the actions of the State, the Political Parties and the civil society for the promotion of human dignity, and providing solutions to the hopeless Honduran reality; that demands radical changes, in search of a more humane, fair and fraternal society, from the new evangelization. From the hermeneutical analysis of the socio-political reality of Honduras in the light of the SDC, it is concluded that the Church is called to build a social, political, economic, cultural and ecological order, fair and solidarity for all, in which the national and international community can develop and live in peace, from a human, comprehensive and supportive perspective, based on respect and promotion of human dignity and human rights. <![CDATA[La administración de justicia en territorio ecuatoriano. Caso de racismo riobamba-ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600096&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación busca analizar la relación entre indígenas y funcionarios de justicia ordinaria, en especial la investigación está enfocada, en la ciudad de Riobamba-Ecuador. A pesar de las grandes luchas de los movimientos indígenas, esta ciudad se reconoce como intercultural a partir de la constitución de 2008. Tanto la formación racial de los funcionarios de justicia, como las consecuencias del “fin de la dictadura racial” en el país, han permitido la adaptación y continuidad de representaciones y prácticas racistas hacia los indígenas. Este trabajo se realiza desde una perspectiva etnográfica que busca: por un lado, dar cuenta de las contradicciones y paradojas que la coexistencia de una formación racial específica (funcional al racismo) y la vigencia del paradigma intercultural en el Ecuador, suponen; y por otro lado, visibilizar al sistema de justicia ordinaria del Estado y el ejercicio de las leyes que promulga, como instituciones e instrumentos, cuyas prácticas, no están regidas necesariamente por una neutralidad o racionalidad jurídica, sino que existen rutinas e ideologías informales que influyen en las decisiones de estos funcionarios e impiden pensar al sistema de justicia.<hr/>ABSTRACT This research seeks to analyze the relationship between the natives and ordinary justice officials; the research is specifically focused on the city of Riobamba-Ecuador. Regardless the great struggles of the indigenous movements, it has been recognized as Intercultural since the constitution of 2008; both the racial formation of justice officials and the consequences of the "end of the racial dictatorship" in the country have allowed the adaptation and continuity of racist representations and practices towards the indigenous people. This work is carried out from an ethnographic perspective that seeks, on the one hand, to account for the contradictions and paradoxes that the coexistence of a specific racial formation (functional to racism) and the validity of the intercultural paradigm in Ecuador imply. And on the other hand, to make visible the ordinary justice system of the State and the exercise of the laws it promulgates, as institutions and instruments, whose practices are not necessarily governed by a neutrality or juridical rationality, but rather there are informal routines and ideologies that influence the decisions of these officials and impede thinking about the justice system. <![CDATA[Evaluación de la realidad operativa del aeropuerto Chimborazo para orientar su uso en el transporte turístico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600103&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El confinamiento ocasionado por la pandemia por COVID-19 ha sometido a la necesidad del distanciamiento interpersonal para evitar contagios. Así, los servicios que se relacionan directamente con el turismo, han orientado su oferta considerando tal distanciamiento, en hoteles, restaurantes y en el transporte terrestre de pasajeros. Una alternativa en este contexto para la transportación segura, es la aérea, que no es ofrecida en todas las provincias del Ecuador. El objetivo de este estudio es determinar la realidad y tendencia de la demanda turística de la ciudad de Chimborazo, Ecuador, para fortalecer los criterios y orientar una acertada toma de decisiones, a partir de la caracterización de infraestructura y operativa del aeropuerto ubicado en la ciudad de Riobamba. Se aplicó el método empírico analítico, con análisis estadístico multivariado respecto a la existencia de la demanda. Se concluye que la infraestructura cuenta con las condiciones en cuanto a dimensiones y espacio para el desarrollo de decolada y aterrizaje de aviones, sin embargo, es necesario incluir infraestructura para la operación en ventas de tiquetes aéreos en counters de las agencias de viajes o de las aerolíneas, salas de espera, supermercado y demás facilidades.<hr/>ABSTRACT The confinement resulting from the COVID-19 pandemic has made it necessary to distance ourselves from others in order to avoid contagion. Thus, services directly related to tourism have adapted their offerings to consider such distancing, in hotels, restaurants and passenger ground transportation. An alternative in this context for safe transportation is air transportation, which is not offered in all provinces of Ecuador. The objective of this study is to determine the real conditions and trends of tourism demand in the city of Chimborazo, Ecuador, in order to strengthen criteria and guide sound decision making, based on the characterization of the infrastructure and operations of the airport located in the city of Riobamba. The empirical analytical method was applied, with multivariate statistical analysis regarding the existence of demand. It is concluded that the infrastructure has the conditions in terms of dimensions and space for the development of decolada and landing of airplanes, however, it is necessary to include infrastructure for the operation in sales of air tickets in counters of travel agencies or airlines, waiting rooms, supermarket and other facilities. <![CDATA[La falta de estabilidad laboral para el servidor público durante la pandemia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600116&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Uno de los principales derechos de los servidores públicos en el Ecuador es la estabilidad laboral, la misma que durante la pandemia se vio vulnerada, ya que varios servidores fueron despedidos por la falta de productividad y efecto económicos que generó la pandemia. Es por eso que se ha realizado la siguiente investigación, teniendo como objetivo demostrar la existencia de los efectos en la estabilidad laboral durante la pandemia. Se necesitó aplicar el método deductivo y analítico para la realización del presente estudio, utilizando una investigación de tipo descriptiva y de campo. El resultado obtenido ha sido demostrar que a pesar de que los servidores públicos estuvieron en primera línea durante la pandemia, no tuvieron la garantía necesaria para que se cumplan sus derechos laborales, sin tener seguridad alguna en su estabilidad laboral, llegando a la conclusión, de que no se brindaron las suficientes acciones que ayuden a estos trabajadores, defendiendo su derecho a permanecer dentro de sus labores.<hr/>ABSTRACT One of the main rights of public servants in Ecuador is labor stability, which during the pandemic was violated, since several public servants were dismissed due to lack of productivity and economic effects generated by the pandemic. That is why the following research has been carried out, with the objective of demonstrating the existence of the effects on labor stability during the pandemic. It was necessary to apply the deductive and analytical method for the realization of this study, using a descriptive and field research. The result obtained has been to demonstrate that despite the fact that public servants were in the front line during the pandemic, they did not have the necessary guarantee that their labor rights were fulfilled, without having any security in their labor stability, reaching the conclusion that there were not enough actions to help these workers, defending their right to remain in their jobs. <![CDATA[Instrumento para evaluar la satisfacción laboral en los servicios de estomatología general integral en cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600123&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La calidad de la atención en salud es multidimensional, uno de sus componentes importantes es la satisfacción de los prestadores de servicios. El objetivo del estudio es proponer un instrumento para evaluar la satisfacción de estomatólogos generales, especialistas en Estomatología General Integral, licenciados y técnicos en Atención Estomatológica de los servicios de Estomatología General Integral. Investigación de desarrollo e innovación tecnológica, con un enfoque mixto de la investigación, realizada entre febrero de 2020 y diciembre de 2021; tuvo dos etapas fundamentales, el diseño y la validación del instrumento. En la primera se utilizaron los métodos de análisis de contenido y la consulta a especialistas. En la segunda se obtuvo la validez de contenido, en la que se usó el criterio de expertos, la capacidad de discriminación, con la prueba T de Student, y la de consistencia interna mediante el coeficiente alfa de Cronbach. Se presenta el cuestionario SALEST, que incluye seis variables y 19 Items; las pruebas estadísticas confirman su validez. El instrumento SALEST permite evaluar de forma confiable la satisfacción laboral en los servicios de Estomatología General Integral en Cuba y se puede utilizar en el ámbito administrativo y académico.<hr/>ABSTRACT The quality of healthcare is a multidimensional issue and one of its important components is the satisfaction its service providers. The aim of the study is to provide an instrument for evaluating the satisfaction of general stomatologists, specialists in General Comprehensive Stomatology, graduates and technicians in Stomatologic Care of the General Comprehensive Stomatology services. This paper presents the results of a technological development and innovation research that followed a mixed research approach, carried out between February 2020 and December 2021. It had two fundamental stages: the design and the validation of the instrument. In the first stage, the methods of content analysis and consultation with specialists were used. In the second stage, content validity was obtained using expert criteria, discriminatory capacity with Student's t-test and internal consistency using Cronbach's alpha coefficient. The SALEST questionnaire, which includes six variables and 19 items, is presented; statistical tests confirm its validity. The SALEST instrument allows to reliably evaluate job satisfaction in the Comprehensive General Stomatology services in Cuba and it can be used in the administrative and academic field. <![CDATA[Comunicación y compromiso de los empleados después de la pandemia de covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600137&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This study aims to determine changes in employee performance after the Covid-19 curve began to decline regarding communication factors, employee involvement, job satisfaction and work commitment. The research sample is two hundred employees in Jakarta. The sampling technique uses the Non-Probability Sampling Analysis Model with the Purposive Sampling technique. The quantitative associative survey method and Structural Equation Modeling (SEM) concerning the basic theory to get accurate results. This study shows that communication directly affects employee performance and job satisfaction. Meanwhile, employee involvement affects work commitment and job satisfaction, employee performance. Both job satisfaction and work commitment do not directly affect employee performance. The implication of this research is that organizations should improve employee communication and engagement so that employees understand the relationship between their job contributions and overall business goals.<hr/>RESUMEN El estudio tiene como objetivo determinar los cambios en el desempeño de los empleados después de que la curva de Covid-19 comenzó a disminuir con respecto a los factores de comunicación, participación de los empleados, satisfacción laboral y compromiso laboral. La muestra de investigación es de doscientos empleados en Yakarta. La técnica de muestreo utiliza el Modelo de Análisis de Muestreo No Probabilístico con la técnica de Muestreo Propósito. El método de encuesta asociativa cuantitativa y el Modelado de ecuaciones estructurales (SEM) en relación con la teoría básica para obtener resultados precisos. Este estudio muestra que la comunicación afecta directamente el desempeño de los empleados y la satisfacción laboral. Mientras tanto, la participación de los empleados afecta el compromiso laboral y la satisfacción laboral, el desempeño de los empleados. Tanto la satisfacción laboral como el compromiso con el trabajo no afectan directamente el desempeño de los empleados. La implicación de esta investigación es que las organizaciones deben mejorar la comunicación y el compromiso de los empleados para que comprendan la relación entre las contribuciones de su trabajo y los objetivos comerciales generales. <![CDATA[La gestión como elemento determinante del éxito para incrementar activos intangibles]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600149&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Las organizaciones en la actualidad deben superarse a sí misma, a partir del perfeccionamiento de su actividad y a la par del desarrollo que trae consigo la ciencia, la tecnología y la sociedad; caso contrario no podrán satisfacer las necesidades de los consumidores. En la actualidad son muchas las organizaciones cuyos activos son preponderantemente intangibles, ante esta situación la gestión de la innovación se convierte en un elemento vital para las organizaciones, la cual en definitiva, va a determinar su éxito o fracaso. El objetivo de este trabajo es establecer las estrategias en materia de gestión de la innovación que deben ser implementadas por los gerentes de las organizaciones para incrementar los activos intangibles como elemento determinante del éxito organizacional. La investigación aplica un enfoque cualitativo de investigación, de naturaleza documental en donde se hizo uso del método analítico sintético, llegándose a la conclusión de que la innovación debe implementarse a través de un proceso integrado por diferentes etapas que garanticen la permanencia de la organización en el tiempo.<hr/>ABSTRACT Organizations today must surpass themselves, from the improvement of their activity and along with the development that science, technology and society brings with it; otherwise, they will not be able to satisfy the needs of consumers. At present there are many organizations whose assets are predominantly intangible, in this situation innovation management becomes a vital element for organizations, which ultimately will determine their success or failure. The objective of this work is to establish the strategies in terms of innovation management that must be implemented by the managers of the organizations to increase the intangible assets as a determining element of the organizational success. The research applies a qualitative research approach, of a documentary nature where the synthetic analytical method was used, reaching the conclusion that innovation must be implemented through a process integrated by different stages that guarantee the permanence of the organization in the weather. <![CDATA[Factores asociados al comportamiento de ciudadanía organizacional en personal de enfermería: metaanálisis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600156&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El Comportamiento de Ciudadanía Organizacional (CCO), juega un rol importante en el buen funcionamiento institucional a nivel organización, en el desempeño de los trabajadores y en instituciones de salud, tiene impacto en la salud de los pacientes. El objetivo fue analizar y sintetizar los factores asociados al CCO en personal de enfermería. Metodología: metaanálisis de correlaciones con una descripción de datos agregativos y combinación de resultados. La búsqueda de información se realizó en PubMed y Cochrane el 6 de septiembre de 2022. Resultados: Se determinaron un total de 21 estudios y 10 factores asociados al CCO en personal de enfermería; la correlación media de la puntuación verdadera tuvo un rango de 0.16 a 0.6;. Se determinó una correlación positiva y moderada en los factores de Inteligencia Emocional (IE), Liderazgo Ético (LE), Desempeño Laboral (DL), Clima Ético (CE) y Satisfacción Laboral (SL) con una correlación de 0.6, 0.59, 0.53, 0.51 y 0.55 respectivamente. Se concluye que los factores altamente significativos para diseñar programas de intervención en personal de enfermería para las instituciones de salud son: IE, LE, DL, CE y SL. Estos constructos deben formar parte de programas de intervención y pueden potenciar el cambio hacia un comportamiento positivo en las instituciones de salud.<hr/>ABSTRACT Organizational Citizenship Behavior (OCB) plays an important role in the proper functioning of the institution. This article shows a synthesis of studies of factors associated with OCB in nursing staff. The objective was to analyze and synthesize the factors associated with OCC in nursing personnel. Methodology: meta-analysis of correlations with a description of aggregate data and combination of results. The search for information was carried out in PubMed and Cochrane on September 6, 2022. Results: A total of 21 studies and 10 factors associated with OCB in nursing personnel were determined; obtaining means of the true score had a range of 0.16 a 0.6;. A positive and moderate confirmation is limited in the factors of Emotional Intelligence (EI), Ethical Leadership (EL), Work Performance (WP), Ethical Climate (EC) and Job Satisfaction (JS) with a conversion of 0.6, 0.59, 0.53, 0.51 and 0.55 respectively. It is concluded that the highly significant factors to design intervention programs in nursing personnel for health institutions are: EI, EL, EP, EC and JS. These constructs should be part of intervention programs and can promote change towards positive behavior in health institutions. <![CDATA[La investigación y su contribución desarrollo de la sociedad ecuatoriana: perspectiva de Uniandes-Ecuador.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600165&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Indiscutiblemente las instituciones de educación superior juegan un rol importante en el desarrollo económico y social de la sociedad actual. Con base a esto, se presenta el trabajo investigativo mismo que tiene como objetivo proponer una metodología para evaluar la contribución de la investigación científica en la UNIANDES en el desarrollo económico y social de las comunidades de su zona de influencia. Para la propuesta de la metodología se analizan documentos relevantes relacionados con el proceso de investigación en la UNIANDES, se aplica el método de expertos y se entrevista a actores sociales y gubernamentales. Como resultados se logran definir los dominios académicos de la institución, se identifican los principales indicadores para la evaluación del impacto económico y social de la investigación y se hace una valoración de la contribución de la UNIANDES al desarrollo de la sociedad ecuatoriana.<hr/>ABSTRACT There is no doubt that higher education institutions play an important role in the economic and social development of today's society. Based on these considerations, this research work aims to put forward a methodology to evaluate the contribution of scientific research at UNIANDES to the economic and social development of the communities in its area of influence. For the proposal of the methodology, relevant documents related to the research process at UNIANDES were analyzed, the expert method was applied and social and governmental actors were interviewed. As a result, the academic domains of the institution are defined, the main indicators for the evaluation of the economic and social impact of research are identified, and the contribution of UNIANDES to the development of the Ecuadorian society is evaluated. <![CDATA[La innovación organizacional como un proyecto empresarial: caso de estudio Empresa eléctrica Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600176&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desarrollo de proyectos de I+D+i aplicados al ámbito empresarial resultan una base fundamental para la generación conocimiento, la construcción de capacidades y la innovación organizacional. En este empeño el trabajo que se presentó tenía como objetivo fundamental evaluar los resultados del proyecto empresarial Innovación organizacional en la Empresa Eléctrica Cienfuegos desde el vínculo con la Universidad de Cienfuegos, basado en la aplicación consecuente de una metodología general de análisis y proyección estratégica. El trabajo coordinado por un equipo, desde el 2019, e integrado por estudiantes y profesores de diversas carreras de la Universidad de Cienfuegos, especialistas y directivos de la propia Empresa permitió enfrentar con carácter multidisciplinar los problemas y soluciones dadas, lo que facilitó el elevado nivel de aplicación de los resultados obtenidos. La consolidación de cambios relacionados al desarrollo de nuevas rutinas organizacionales para la actividad de investigación relacionadas con la gestión de la innovación, una mayor integración de sus sistemas de gestión, el incremento de la efectividad del sistema de gestión de capital humano centrado en las competencias y la gestión de procesos constituyen aspectos que se mantienen en la agenda de este proyecto para explicar y fundamentar los resultados de innovación organizacional.<hr/>ABSTRACT The development of R&amp;D&amp;I projects applied to the business environment is a fundamental basis for knowledge generation, capacity building and organizational innovation. In this endeavor, the work presented had the main objective of evaluating the results of the business project Organizational Innovation in the Electric Company of Cienfuegos from the link with the University of Cienfuegos, based on the consistent application of a general methodology of analysis and strategic projection. The work coordinated by a team, since 2019, and integrated by students and professors from different careers of the University of Cienfuegos, specialists and managers of the Company itself allowed facing with a multidisciplinary character the problems and solutions given, which facilitated the high level of application of the results obtained. The consolidation of changes related to the development of new organizational routines for the research activity related to innovation management, a greater integration of its management systems, the increase of the effectiveness of the human capital management system focused on competences and process management constitute aspects that remain on the agenda of this project to explain and support the results of organizational innovation. <![CDATA[Del conocimiento neurocientífico a la neurodidáctica en la educación parvularia y sus docentes: revisión sistemática]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600185&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo incursiona en la necesidad de actualizar la formación inicial de docentes de Educación Parvularia en conocimientos neurocientíficos con aportes a su formación neurodidáctica para el tratamiento integrador de saberes pedagógicos y disciplinares. Esta problemática se corresponde con las exigencias de políticas de educación pública en Chile, lo que conduce a resignificar las prácticas de enseñanza en coherencia con las particularidades del desarrollo infantil hasta los 6 años. El objetivo radica en construir una revisión sistemática de artículos publicados en revistas indexadas en las bases de datos Dialnet y SciELO entre los años 2016 y 2020 que abordan aplicaciones del conocimiento neurocientífico en la Educación Parvularia con aportaciones a la formación en Neurodidáctica en los y las docentes de este nivel. El proceder de investigación consideró una muestra de 50 artículos, al aplicarse criterios de inclusión y exclusión para obtener la información más relevante. Los resultados dan cuenta de cinco líneas de investigación de recurrencia, revistas, idiomas, instituciones, países, los diseños e instrumentos de investigación más utilizados y se identificaron sesgos con incidencia en la formación del docente de Educación Parvularia que conducen a futuras investigaciones.<hr/>ABSTRACT The article explores the need to update the initial training of Early Childhood Education teachers in neuroscientific knowledge with contributions to their neurodidactic training for the integrative treatment of pedagogical and disciplinary knowledge. This problem corresponds to the demands of public education policies in Chile, which leads to redefining teaching practices in coherence with the particularities of child development up to six years. The objective is to build a systematic review of articles published in journals indexed in the databases Dialnet and SciELO between the years 2016 and 2020 that address applications of neuroscientific knowledge in Early Childhood Education with contributions to training in Neurodidactics in the teachers of this level. The research procedure considered a sample of 50 articles, when inclusion and exclusion criteria were applied to obtain the most relevant information. The results show five lines of research on recurrence, journals, languages, institutions, countries, the most widely used research designs and instruments, and biases with an impact on the training of the Early Childhood Education leading to future research. <![CDATA[Estilo familiar en el lenguaje de los cuentos de Afag Masud]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600198&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The main goal of the study is to analyze the family-everyday lifestyle in the stories of the Azerbaijani people's writer Afag Masud showing them in specific speech facts. Samples of ethnographic, sociological, psychological, and literary-aesthetic moments are highlighted for which the famous master of modernist prose is recognized in her creativity. The scientific novelty of the study lies in the fact that, in a first point, a comprehensive analysis of family-everyday lifestyle in presentations of the oriental female writer is carried out; and secondly, attempts are made to conduct linguo-stylistic modeling of family -everyday life relations in the modern period. The results obtained show that short, concise, laconic and at the same time effective, nervous, to some extent, even vulgar phrases prevail in the family-everyday lifestyle.<hr/>RESUMEN El objetivo principal del estudio es analizar el estilo de vida familiar y cotidiano en las historias del escritor del pueblo azerbaiyano Afag Masud mostrándolos en hechos de habla específicos. Se destacan muestras de momentos etnográficos, sociológicos, psicológicos y literario-estéticos por los que la célebre maestra de la prosa modernista es reconocida en su creatividad. La novedad científica del estudio radica en que, en un primer punto, se realiza un análisis exhaustivo del estilo de vida familiar-cotidiano en las presentaciones de la escritora oriental; y en segundo lugar, se intenta realizar un modelado linguo-estilístico de las relaciones familia-vida cotidiana en la época moderna. Los resultados obtenidos muestran que en el estilo de vida familiar-cotidiano prevalecen frases cortas, concisas, lacónicas y al mismo tiempo efectivas, nerviosas, hasta cierto punto, incluso vulgares. <![CDATA[La mujer indígena y su rol en la política ecuatoriana]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600205&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación fue abordada desde la perspectiva del desempeño de las féminas en la política ecuatoriana, por eso se enfocó el trabajo investigativo a las mujeres que forman parte de los pueblos y comunidades indígenas del Ecuador, mismo que en la actualidad se lo define, como vulneración de derechos políticos de las mismas, al verse vulnerados estos derechos se desencadenó una serie de consecuencias como la discriminación, no solo por parte de los ecuatorianos sino también por parte de los habitantes de las mismas comunidades. Para asociar esta categoría, se emplea el uso de fuentes secundarias que permiten evidenciar la discriminación que existe en el Ecuador hacia la mujer indígena y emitir un mensaje de concientización. Los resultados obtenidos evidenciaron que se encuentra vulnerado el derecho de participación política de la mujer indígena debido a que el Estado, mismo que garantiza la igualdad de género y no discriminación.<hr/>ABSTRACT The present research was approached from the perspective of the performance of women in Ecuadorian politics, that is why the research work was focused on women who are part of the indigenous peoples and communities of Ecuador, which is currently defined as a violation of their political rights, when these rights were violated, it triggered a series of consequences such as discrimination, not only by Ecuadorians but also by the inhabitants of the same communities. To associate this category, the use of secondary sources is used to demonstrate the discrimination that exists in Ecuador against indigenous women and to send a message of awareness. The results obtained were as follows: It was evidenced that the right of political participation of indigenous women is violated because the State, which guarantees gender equality and non-discrimination. <![CDATA[Las empresas mineras y su “Pedacito de cielo” parroquia Telimbela-Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600212&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo investigativo fue enfocado en la Parroquia Telimbela perteneciente al Cantón Chimbo, Provincia de Bolívar, la finalidad de la investigación fue comprobar los daños ambientales, así como la vulneración de vivir en un ambiente sano a los moradores de esta localidad, que provocan las concesionarias antes indicadas. La importancia del trabajo radica en que, con la Constitución del 2008, se reconoce a la naturaleza como sujeto de Derechos a la cual en caso de daños debe hacerse constar la reparación integral, además es responsabilidad no solo para el Estado sino también para los ciudadanos que formamos parte el defender y ver que se cumplan cada uno de sus derechos mencionados en nuestra Carta Magna. Se empleó una metodología de corte cuali-cuantitativa o también conocido como mixto, el cual permite mediante el uso de los elementos característicos de cada una de las dos investigaciones en su forma individual, lograr un resultado más preciso con relación al tema investigado precisos acerca de la insatisfacción que sentían los moradores.<hr/>ABSTRACT The present investigative work was focused on the Telimbela Parish belonging to the Chimbo Canton, Bolívar Province, the purpose of the investigation was to verify the environmental damage, as well as the violation of living in a healthy environment to the inhabitants of this town, which cause the dealerships listed above. The importance of the work lies in the fact that, with the Constitution of 2008, nature is recognized as a subject of Rights to which in case of damage the integral reparation must be recorded, it is also a responsibility not only for the State but also for the citizens that we are part of defending and seeing that each of your rights mentioned in our Magna Carta are fulfilled. A qualitative-quantitative cut methodology or also known as mixed was used, which allows, through the use of the characteristic elements of each of the two investigations in its individual form, to achieve a more precise result in relation to the subject investigated, precise about the dissatisfaction felt by the residents. <![CDATA[La TIC y la autogestión del conocimiento en la Educación Superior]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600222&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad, el conocimiento constituye el activo más preciado de cualquier entidad o negocio, y pilar fundamental para el desarrollo de la sociedad. La autogestión del conocimiento se ha convertido, entonces, en reto para las organizaciones y su objetivo fundamental es crear un ambiente en el que el conocimiento y la información sean accesibles y puedan ser usados para estimular la innovación y producir nuevos conocimientos, en su relación con las Tecnología de la Información y las Comunicaciones (TICs) se elevan como una herramienta importante para el aprendizaje integral, La presente investigación integra los elementos necesarios que justifican la importancia del proceso de autogestión del conocimiento en la Facultad de Ciencias Matemáticas y Física de la Universidad de Guayaquil en la carrera de Tecnología de la Información, que le permita utilizar el potencial investigador disponible para crear, manejar y transferir conocimiento a toda la sociedad. El objetivo de la investigación es explorar qué tipo de TIC disponen en forma personal los estudiantes universitarios, y cómo la emplean para autogestionar el conocimiento de sus especialidades.<hr/>ABSTRACT Nowadays, knowledge is the most valuable asset of any entity or business, and a fundamental pillar for the development of society. The self-management of knowledge has become, then, a challenge for organizations and its fundamental objective is to create an environment in which knowledge and information are accessible and can be used to stimulate innovation and produce new knowledge, The present research integrates the necessary elements that justify the importance of the process of self-management of knowledge in the Faculty of Mathematical Sciences and Physics of the University of Guayaquil in the career of Information Technology, which allows it to use the research potential available to create, manage and transfer knowledge to the whole society. The objective of the research is to explore what type of ICT is available to university students personally, and how they use it to self-manage the knowledge of their specialties. <![CDATA[Los procesos penales de adolescentes infractores y su efectividad en las medidas socio educativas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600236&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN: Con la finalidad de reintegrar a los adolescentes infractores a la sociedad se aplican medidas socio educativas. El objetivo de este estudio es, mediante la aplicación de un sistema especial, poder reintegrar a los adolescentes a la sociedad, luego de cometer alguna infracción. Se busca determinar la efectividad de la aplicación de normas socio educativas en adolescentes infractores, mismas que se encuentran establecidas en el Código de la Niñez y la Adolescencia. Se empleó una metodología de corte mixta en la que se conjugan métodos cualitativos y cuantitativos, así como la utilización de entrevistas y estadísticas que nos ayuden a conocer más sobre el tema. Se arriba a la conclusión que es necesario aplicar programas sociales, familiares y psicológicos, teniendo como finalidad hacer un seguimiento a los jóvenes y a sus familias a largo plaza plazo para comprobar el cambio positivo.<hr/>ABSTRACT: In order to reintegrate adolescent offenders into society, socio-educational measures are applied. The objective of this study is, through the application of a special system, to be able to reintegrate adolescents into society, after committing an infraction. It seeks to determine the effectiveness of the application of socio-educational norms in adolescent offenders, which are established in the Code for Children and Adolescents. A mixed methodology was used in which qualitative and quantitative methods are combined, as well as the use of interviews and statistics that help us learn more about the subject. It is concluded that it is necessary to apply social, family and psychological programs, with the purpose of monitoring young people and their families in the long term to verify the positive change. <![CDATA[Prácticas inclusivas del profesorado universitario en el aula de clases: una revisión de la literatura]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600246&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Transformar a las universidades en espacios educativos inclusivos es uno de los retos pendientes, dado que se requieren efectuar una serie de ajustes que posibiliten desarrollar nuevas formas de atender la diversidad. El presente artículo tiene como objetivo sintetizar los estudios realizados sobre las prácticas inclusivas del profesorado universitario en el aula de clases. El trabajo se efectuó mediante una revisión de la literatura de investigaciones científicas publicadas entre los años 2010 al 2022. Los principales resultados establecen que las actitudes del profesorado hacia la atención a la diversidad son fundamentales para llevar a cabo prácticas inclusivas. De igual forma, se visualiza la implementación de diferentes metodologías que fomentan la inclusión. Además, el compromiso con la docencia representa un elemento vital en el quehacer pedagógico. Por otra parte, el estudio identifica limitaciones y desafíos en la generación de prácticas inclusivas en la universidad. En conclusión, generar prácticas educativas inclusivas en el aula de clases implica contar con docentes universitarios formados en materia de inclusión educativa desde una perspectiva amplia.<hr/>ABSTRACT Transforming universities into inclusive educational spaces is one of the pending challenges. There is a series of adjustments are required to make it possible to develop new ways of dealing with diversity. This article aims to synthesize the studies on the inclusive practices of university professors in the classroom. The work was carried out through a literature review of scientific research published between 2010 and 2022. The main results establish that faculty attitudes toward attention to diversity are fundamental to inclusive practices. Similarly, we see the implementation of different methodologies that promote inclusion. In addition, commitment to teaching is vital in the pedagogical task. On the other hand, the study identifies limitations and challenges in the generation of inclusive practices at the university. In conclusion, generating inclusive educational practices in the classroom implies having university teachers trained in educational inclusion from a broad perspective. <![CDATA[Interacción y participación en ambientes virtuales de aprendizaje: una mirada comprensiva desde la práctica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600256&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Enseñar y aprender en ambientes virtuales de aprendizaje, se considera un desafío que puede superarse en la medida que directivos, docentes y estudiantes, asuman que, más que un problema tecnológico, existen determinadas exigencias didácticas que cumplir. En este sentido las concepciones y prácticas de los docentes universitarios de la Facultad Filosofía y Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad de Guayaquil, devela la necesidad de un cambio en la manera en que se viene analizando este tema. Del análisis de investigaciones y la discusión crítica con docentes, se propone qué hacer para acortar la brecha entre el estado actual y el discurso teórico/normativo en las decisiones en la práctica. La combinación de métodos cualitativos se apuesta por la interpretación, explicación y valoración de este proceso, al tiempo que se propone convertir este tipo de análisis en un elemento catalizador del desarrollo de nuevas experiencias en ambiente virtual de aprendizajes.<hr/>ABSTRACT Teaching and learning in virtual learning environments is considered a challenge that can be overcome to the extent that managers, teachers and students assume that, more than a technological problem, there are certain didactic requirements to meet. In this sense, the conceptions and practices of the university professors of the Faculty of Philosophy and Letters and Educational Sciences of the University of Guayaquil, reveal the need for a change in the way in which this topic is being analyzed. From the analysis of research and the critical discussion with teachers, it is proposed what to do to bridge the gap between the current state and the theoretical/normative discourse in decisions in practice. The combination of qualitative methods is committed to the interpretation, explanation and assessment of this process, while it is proposed to turn this type of analysis into a catalyst for the development of new experiences in a virtual learning environment. <![CDATA[Protección para los docentes de establecimientos educativos público y privados previo al procedimiento administrativo sancionador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600266&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación está dirigido a establecer la inconsistencia de la aplicación de la medida de protección de suspensión de funciones por un presunto hecho de violencia, acontecido dentro del sistema educativo, previo al inicio del procedimiento administrativo en las instituciones educativas. En ese sentido, el propósito es conseguir el cumplimiento al derecho del debido proceso, en el ejercicio de la defensa y la presunción de inocencia, para los docentes de las Instituciones Educativas, acusados de estar inmersos en un presunto hecho de violencia acontecido dentro de la Institución Educativa donde prestan sus servicios, en perjuicio de los educandos. Finalmente, determinar que el ejercicio de la actividad de la administración pública, en cuanto al control que ejerce en el Sistema Nacional de Educación, no debe ser atentatorio a los derechos reconocidos en la ley de la materia y en otras normas conexas, ni contradictorios a las reglas por competencia que les corresponden a otras entidades de la administración pública; esto, en razón de que la suspensión de funciones no puede ser ejercida por la misma entidad sujeta al control por parte del ente rector de la educación, sin pretermitir que, la suspensión de funciones no se encuentra prevista en el ordenamiento jurídico laboral privado, en su lugar, únicamente en el ordenamiento jurídico del sector público de la educación. Para el efecto se realizará un alcance descriptivo y explicativo, acompañado del método hermenéutico jurídico, para indicar la trascendencia y relevancia del debido proceso.<hr/>ABSTRACT The present investigation is aimed at establishing the inconsistency of the application of the protective measure of suspension of functions for an alleged act of violence, occurred within the educational system, prior to the initiation of the administrative procedure in educational institutions. In this sense, the purpose is to achieve compliance with the right to due process, in the exercise of the defense and the presumption of innocence, for the teachers of the Educational Institutions, accused of being involved in an alleged act of violence occurred within the Educational Institution where they provide their services, to the detriment of the students. Finally, to determine that the exercise of the activity of the public administration, in terms of the control it exercises in the National Education System, must not infringe the rights recognized in the law of the matter and in other related norms, nor contradict the rules by competence that correspond to other entities of the public administration; This is due to the fact that the suspension of functions cannot be exercised by the same entity subject to control by the governing body of education, without forgetting that the suspension of functions is not provided for in the private labor legal system, but only in the legal system of the public sector of education. For this purpose, a descriptive and explanatory scope will be made, accompanied by the legal hermeneutic method, to indicate the transcendence and relevance of the due process. <![CDATA[La culpabilidad prescindible como elemento, en la estructura del delito]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600278&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La culpabilidad es el último de los elementos que ubica la teoría del delito en la estructura del delito, acorde a las escuelas que se encargan de su estudio. Es, además, el elemento más vilipendiado. Múltiples teorías sobre la culpabilidad, el análisis de su estructura, sus diferentes roles dentro del Derecho penal y, además, su presencia a lo largo de la historia de la humanidad, le atribuyen diferentes connotaciones, sin embargo, sufren gran vacuidad a día de hoy, como elemento estructural del delito. Diversos autores consideran, que debe ser extraída del Derecho Penal. Se planteó como objetivo argumentar que la culpabilidad, como elemento estructural del delito, según la Teoría del delito, es prescindible. La investigación es de revisión y utilizó el enfoque cualitativo que emplea métodos teóricos como el histórico-lógico, el analítico-sintético y el inductivo-deductivo, del nivel empírico la revisión de documentos para analizar las aportaciones de autores sobre el tema. Se concluye que es uno de los principales institutos jurídico penales, pero, está mal ubicada y no debe estar en la Teoría del delito y sí, en la teoría de determinación de la pena, pues, precisamente, es el real sustento de esta.<hr/>ABSTRACT Guilt is the last of the elements that locates the theory of crime in the structure of crime, according to the schools that are responsible for its study. It is also the most vilified element. Multiple theories about guilt, the analysis of its structure, its different roles within criminal law and, in addition, its presence throughout the history of humanity, attribute different connotations to it, however, they suffer great emptiness today. , as a structural element of the crime. Various authors consider that it should be extracted from Criminal Law. The objective was to argue that guilt, as a structural element of the crime, according to the Theory of Crime, is expendable. The research is of review and used the qualitative approach that uses theoretical methods such as historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive, from the empirical level the review of documents to analyze the contributions of authors on the subject. It is concluded that it is one of the main criminal legal institutes, but it is poorly located and should not be in the Theory of crime and yes, in the theory of sentencing, because, precisely, it is the real support of this. <![CDATA[Medidas cautelares reales para proteger el derecho de alimentos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600290&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación fue direccionada a las medidas cautelares reales como institución jurídica en materia de alimentos, por antonomasia revisten trascendental importancia en la materialización del derecho de alimentos, tendientes a garantizar el cobro de prestaciones futuras que por cualquier contingencia se pudieran ver menoscabadas, sin ningún requerimiento de aplicabilidad y en connotación al constitucionalismo actual que vive Ecuador; argumento sobre el que se logró develar científicamente los fundamentos de adecuación a la constitucionalización, eficacia jurídica y parámetros legales de las medidas cautelares reales para proteger el derecho de alimentos; utilizando la modalidad de la investigación mixta -cuantitativa y cualitativa-, diseño trasversal, tipo jurídico dogmático, documental y teórico, alcances exploratorio y descriptivo, y métodos teóricos analítico-sintético e inductivo-deductivo; esfera que asintió categóricamente que el Art. Innumerado 26 de la Ley Reformatoria al Título V, Libro II del Código Orgánico de la Niñez y Adolescencia -LRCONA-, como precepto que regula en materia de alimentos las medidas cautelares reales, cumple con las plataformas del presente estudio, y orienta una preeminente efectivización del principio de interés superior del niño a la luz de la constitucionalización operante.<hr/>ABSTRACT The present investigation was directed to the real precautionary measures as a legal institution in matters of alimony, by antonomasia they are of transcendental importance in the materialization of the right of alimony, tending to guarantee the collection of future benefits that by any contingency could be undermined, without any requirement of applicability and in connotation to the current constitutionalism that Ecuador lives; argument on which it was possible to scientifically unveil the foundations of adequacy to the constitutionalization, legal effectiveness and legal parameters of the real precautionary measures to protect the right of maintenance; using the modality of mixed research -quantitative and qualitative-, transversal design, legal dogmatic, documentary and theoretical type, exploratory and descriptive scopes, and analytical-synthetic and inductive-deductive theoretical methods; sphere that categorically asserted that Art. 26 of the Reformatory Law to Title V, Book II of the Organic Code of Childhood and Adolescence -LRCONA-, as a precept that regulates in matters of alimony the real precautionary measures, complies with the platforms of the present study, and orients a preeminent effectiveness of the principle of the best interest of the child in the light of the operating constitutionalization. <![CDATA[Propuesta del diseño de un producto turístico gastronómico en la Villa Yaguanabo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600299&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La gastronomía típica se está afirmando cada vez más como un producto turístico, patrimonio fundamental para el desarrollo del sector. Conocer y degustar la cocina local se considera una experiencia cultural y sensorial. La gastronomía se identifica como un vehículo de la identidad y la autenticidad de un territorio. A medida que crece el turismo mundial y aumenta la competencia entre destinos y regiones, el patrimonio cultural inmaterial, local y regional, se convierte cada vez más en el factor diferenciador para atraer a los turistas. Lo que se une a la creciente sensibilidad de los turistas modernos hacia los patrimonios alimentarios, lo que justifica la necesidad de reconocer la importancia de este recurso. La cocina cubana fue declarada Patrimonio Cultural Inmaterial del país, por ser parte de la identidad nacional y reflejar el conglomerado étnico que representa la Isla, entre otros valores. La decisión fue dada a conocer en la jornada conclusiva del VII Festival Culinario Internacional (Culinaria 2019), celebrado del 14 al 18 de octubre en el Palacio de Convenciones de La Habana, con la asistencia de unos 300 delegados e invitados de 26 países. El objetivo de la tesis presentada es proponer el diseño de un producto turístico gastronómico en la Villa Yaguanabo que permita rescatar el valor de los platos tradicionales de la región.<hr/>ABSTRACT Typical gastronomy is increasingly asserting itself as a tourist product, a fundamental heritage for the development of the sector. Knowing and tasting the local cuisine is considered a cultural and sensory experience. Gastronomy is identified as a vehicle for the identity and authenticity of a territory. As global tourism grows and competition between destinations and regions increases, the intangible cultural heritage, local and regional, increasingly becomes the differentiating factor to attract tourists. This is coupled with the growing sensitivity of modern tourists towards food heritages, which justifies the need to recognize the importance of this resource. Cuban cuisine was declared Intangible Cultural Heritage of the country, as it is part of the national identity and reflects the ethnic conglomerate that the Island represents, among other values. The decision was announced on the closing day of the VII International Culinary Festival (Culinary 2019), held from October 14 to 18 at the Havana Convention Center, with the attendance of some 300 delegates and guests from 26 countries. The objective of the thesis presented is to propose the design of a gastronomic tourist product in Villa Yaguanabo that allows to rescue the value of the traditional dishes of the region. <![CDATA[Mercado de valores y de divisas: diferencias de mercados]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600306&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este trabajo es resaltar los beneficios al invertir con bonos verdes en el mercado de valores, y así poder analizar las desventajas que pueden presentarse al invertir en el Ecuador. Con un estudio explicativo, una investigación documentada con método analítico, los resultados obtenidos dieron a conocer que los bonos verdes tienen muchas ventajas por lo cual se resaltar los beneficios al invertir en el mercado de valores, así mismo se analizó las desventajas que pueden presentarse al invertir con bonos y se estableció una estructura para la emisión dentro del Ecuador.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to highlight the benefits of investing with green bonds in the stock market, and thus to analyze the disadvantages that may arise when investing in Ecuador. With an explanatory study, a documented research with analytical method, the results obtained showed that green bonds have many advantages so the benefits of investing in the stock market are highlighted, likewise the disadvantages that may arise when investing with bonds were analyzed and a structure for the issuance within Ecuador was established. <![CDATA[Modelo de gestión del manejo de residuos sólidos urbanos en la provincia de El Oro, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600314&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El crecimiento vertiginoso de la población a nivel mundial, incide en variables importantes para el diario vivir de las sociedades, a tal punto que en materia ambiental dentro del contexto de los residuos sólidos se debe establecer acciones necesarias para realizar una correcta gestión desde su inicio hasta su disposición final, en tal sentido, en la provincia de El Oro en Ecuador, se cuenta con catorce municipios, los cuales producto de sus residuos orgánicos y no orgánicos requieren de la aplicación de controles que aporten a su gestión, por consiguiente, se plantea como objetivo analizar la gestión de residuos sólidos que se realiza en los municipios, a fin de identificar el cumplimiento con el marco normativo vigente. La investigación es de tipo transversal con enfoque cuantitativo en la cual se aplicó un cuestionario aplicado por CEPAL y el Ministerio del Ambiente en Chile en el 2019, a fin de evaluar los aspectos relevantes a la gestión de los residuos sólidos domiciliarios, la normativa y ordenanzas en el área del medio ambiente, generando como resultado, el no cumplimiento de lo que establece la normativa y las buenas prácticas en materia de gestión de residuos sólidos domiciliarios.<hr/>ABSTRACT The vertiginous growth of the population worldwide, affects those collateral variables that were previously not considered important for the daily life of societies, to the point that in environmental matters within the context of solid waste, necessary actions must be established. to carry out a correct management from its beginning to its final disposal, in this sense in the province of El Oro in Ecuador, there are fourteen municipalities, which as a result of their organic and non-organic waste require the application of controls that contribute to its correct management, therefore, the objective is to analyze the management of solid waste that is carried out in the municipalities, in order to identify compliance with the regulatory framework that is applied at a local and global level. The research is cross-sectional with a quantitative approach in which a questionnaire applied by ECLAC and the Ministry of the Environment in Chile in 2019 was applied, in order to evaluate the relevant aspects of the management of household solid waste, regulations and ordinances. in the area of ​​the environment, generating as a result, non-compliance with what is established by the regulations and good practices in terms of household solid waste management. <![CDATA[Microempresas de la parroquia Río Negro, Cantón Baños: afectación económica por pandemia covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600322&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Al hablar de microempresas automáticamente lo relacionamos con fuentes de empleo, y realmente es así, pero que pasó con estas pequeñas microempresas cuando surgió la tan inesperada pandemia, más conocida como COVID-19, inmediatamente se generó un alto impacto, pues trajo consigo enfermedades, muertes, pero sobre todo paralizó de golpe todas las actividades económicas en microempresas. La investigación se realizó en la parroquia Río Negro, cantón Baños de Agua Santa para analizar el impacto económico por el Covid-19 en las microempresas. Se aplica un cuestionario adaptado de la encuesta: impacto del Covid-19 en las empresas, desarrollada por el Centro de Comercio Internacional de la Organización Mundial de Comercio a una muestra de 109 microempresarios. La validez de los resultados se evalúa a través de Chi-Cuadrado de Pearson correlacionando las variables. Se confirma que si existe un impacto económico en las microempresas rionegrenses durante la pandemia. El estudio demuestra la necesidad de configurar políticas públicas que permitan enfrentar las condiciones de las microempresas en medio de la pandemia.<hr/>ABSTRACT When we talk about microenterprises, we automatically relate it with sources of employment, and it is really so, but what happened to these small microenterprises when the unexpected pandemic, better known as COVID-19, appeared, it immediately generated a high impact, because it brought with it illnesses, deaths, but above all it paralyzed all economic activities in microenterprises. The research was conducted in the Río Negro parish, Baños de Agua Santa canton, to analyze the economic impact of Covid-19 on microenterprises. A questionnaire adapted from the survey: impact of Covid-19 on enterprises, developed by the International Trade Center of the World Trade Organization, was applied to a sample of 109 micro-entrepreneurs. The validity of the results is evaluated through Pearson's Chi-Square correlating the variables. It is confirmed that there is an economic impact on micro-enterprises in Rio Negro during the pandemic. The study demonstrates the need to shape public policies to address the conditions of microenterprises in the midst of the pandemic. <![CDATA[Sistema de financiación de la educación en Azerbaiyán como una de las direcciones principales de la estrategia estatal para el desarrollo de la educación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600333&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Education is an important issue addressed by all countries, so all of them have adopted strategic action plans, in one way or another, related to its development. However, in many countries, the education system does not meet modern requirements as it is reflected in the reports adopted by the relevant international educational and financial institutions. In this regard, the process of financing the education system is a weak point, so efforts must be made to improve this factor, specifically from two important aspects: the amount of funds allocated for education and their effective use. It is clear that the problem of financing education as a whole is adjacent to the problem of the quality of education, since they are closely interconnected. In the last decade, much of the attention at international meetings has been focused on the lack of funding for basic education, rather than on the efficiency and effectiveness of recurrent spending. But as the issue of quality becomes more relevant and data emerges that track non-governmental organizations inefficiencies and government spending diversions, the focus is on financial gaps as well as spending efficiency. Taking this into account, the aim of this paper is to analyze the efforts and experiences in Azerbaijan in the field of education funding.<hr/>RESUMEN La educación es un tema importante que abordan todos los países, por lo que todos ellos han adoptado planes de acción estratégicos, de una forma u otra, relacionados con su desarrollo. Sin embargo, en varios países, el sistema educativo no cumple con los requisitos modernos, como se refleja en los informes adoptados por las instituciones educativas y financieras internacionales pertinentes. En este sentido, el proceso de financiamiento del sistema educativo es un punto débil, por lo que se deben realizar esfuerzos para mejorar este factor, específicamente desde dos aspectos importantes: la cantidad de fondos destinados a la educación y su uso efectivo. Es claro que el problema del financiamiento de la educación en su conjunto es contiguo al problema de la calidad de la educación, ya que ambos están íntimamente relacionados. En la última década, gran parte de la atención en las reuniones internacionales se ha centrado en la falta de financiamiento para la educación básica, más que en la eficiencia y eficacia del gasto recurrente. Pero a medida que el tema de la calidad se vuelve más relevante y surgen datos que rastrean las ineficiencias de las organizaciones no gubernamentales y las desviaciones del gasto público, la atención se centra tanto en las brechas financieras como en la eficiencia del gasto. Teniendo esto en cuenta, el objetivo de este artículo es analizar los esfuerzos y experiencias en Azerbaiyán en el campo de la financiación de la educación. <![CDATA[Análisis comparativo de dificultades de estudiantes de física de la UNAH con comprensión de espectros de emisión atómica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600340&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el proceso de enseñanza aprendizaje de la física son muchos los factores que influyen en lograr una adecuada comprensión de los conceptos abordados por el docente en el salón de clases, en los tópicos relacionados con los espectros de emisión atómica este hecho se pone de manifiesto ya que estudios realizados en el campo de la física educativa, han encontrado que no hay una adecuada asimilación de los conceptos de materia y luz. Varias de las asignaturas del curriculum de física tienen que ver con tópicos relacionados con la espectroscopia de emisión atómica, dentro de las cuales se puede mencionar la mecánica cuántica, que tuvo sus orígenes en el intento por querer explicar las líneas espectrales observadas; electromagnetismo y la astronomía entre otras. Para mejorar la instrucción en los cursos universitarios relacionados con tópicos de espectroscopía es necesario evaluar los procesos de aprendizaje de los estudiantes, mediante la aplicación de un test con el objetivo de identificar fortalezas y debilidades. Para dar respuesta a las dificultades encontradas en los estudiantes en la comprensión de los espectros de emisión atómica, es necesario innovar en los procesos de enseñanza y aprendizaje.<hr/>ABSTRACT In the teaching-learning process of physics many factors influence the achievement of an adequate understanding of the concepts addressed by the teacher in the classroom, in the topics related to atomic emission spectra this fact becomes clear That studies carried out in the field of educational physics have found that there is no adequate assimilation of the concepts of matter and light. Several of the subjects of the physics curriculum have to do with topics related to atomic emission spectroscopy, among which we can mention quantum mechanics, which had its origins in the attempt to explain the spectral lines observed; Electromagnetism and astronomy among others. To improve instruction in university courses related to topics of spectroscopy is necessary to evaluate the learning processes of students, through the application of a test with the aim of identifying strengths and weaknesses. In order to respond to the difficulties encountered by students in understanding atomic emission spectra, it is necessary to innovate in the teaching and learning processes. <![CDATA[Desentrenamiento posterior a la carrera deportiva, desacierto e incertidumbre]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600350&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo sienta sus bases en el desentrenamiento deportivo, como proceso encaminado a preservar la salud de los atletas que culminan su vida activa en el deporte de rendimiento y la alta competición. Se ofrecen elementos teóricos y datos estadísticos que demuestran el desconocimiento e insensibilidad de los protagonistas para con este proceso, así como la baja percepción de riesgo que implica violar esta etapa. Para ello se trabajó con una población de 15 atletas, que al arribar al duodécimo grado en la EIDE provincial Jorge Agostini de Cienfuegos, también llega el fin de su carrera deportiva. Quienes experimentan transadaptaciones físicas, orgánicas y psicológicas, que, de no desentrenarse, se convertirán en agravantes que comprometen en un tiempo relativamente corto su salud. Los criterios que se ofrecen, son patrones de mucho valor demostrados científicamente, que permiten inferir que por disímiles causas estos sujetos no se desentrenarán a pesar de las consecuencias que depara ello en el futuro.<hr/>RESUMEN The present work lays its foundations in sports detraining, as a process aimed at preserving the health of high-performance athletes who complete their active sports life. Theoretical elements and statistical data are offered that demonstrate the ignorance and insensitivity of the protagonists to this process. To do this, we worked with a population of 15 athletes, who, upon reaching the twelfth grade at the Jorge Agostini de Cienfuegos provincial EIDE, also reached the end of their sports career. Those who experience physical, organic and psychological transadaptations, which, if not untrained, would become aggravating factors that compromise their health in a relatively short time. The criteria that are offered are scientifically proven patterns of great value, which allow us to infer that for dissimilar causes these subjects will not untrain despite the consequences in the future. <![CDATA[Costos de calidad en la empresa de materiales de construcción asociado a la ciencia y tecnología]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600360&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los estudios sociales de la ciencia y la tecnología actualmente combinan esfuerzos teóricos y prácticos que han permitido un análisis más integral de diferentes fenómenos y sus relaciones, impactando en el desarrollo de la innovación, contribuyendo con responsabilidad, a satisfacer las necesidades sociales. Cuba el desarrollo de la cultura, la educación y la ciencia es una prioridad fundamental del Estado cubano, dirigiéndose los esfuerzos hacia el fomento y consolidación de una cultura científico-tecnológica que se corresponda con las exigencias y demandas de la realidad económico-social del país en la actualidad. Los sistemas productivos no deben estar ajenos a los avances científico - técnicos, su aplicación adecuada permite mejorar los resultados, alcanzar mayor eficiencia y productividad, ofertar productos y servicios de mayor calidad, respondiendo a las exigencias de los clientes e influyendo en su competitividad. Para ello es vital el desarrollo de las ciencias contables, en particular la Contabilidad de Gestión, que permite la medición de los resultados en particular de las acciones dirigidas al logro de la calidad, por lo que en este trabajo se reflexiona sobre la relación entre ciencia, tecnología y la gestión de los costos de la calidad, particularmente en la empresa de materiales de construcción.<hr/>ABSTRACT The social studies of science and technology currently combine theoretical and practical efforts that have allowed a more comprehensive analysis of different phenomena and their relationships, impacting the development of innovation, contributing responsibly to satisfying social needs. In Cuba, the development of culture, education and science is a fundamental priority of the Cuban State, directing efforts towards the promotion and consolidation of a scientific-technological culture that corresponds to the demands and demands of the economic-social reality of the country at present. Production systems should not be oblivious to scientific-technical advances, their proper application allows improving results, achieving greater efficiency and productivity, offering higher quality products and services, responding to customer demands and influencing their competitiveness. For this, the development of accounting sciences is vital, in particular Management Accounting, which allows the measurement of results, in particular of actions aimed at achieving quality, for which reason this work reflects on the relationship between science, technology and quality cost management, particularly in the construction materials industry. <![CDATA[Modelo de transferencia de competencia: delegación y subrogación]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600370&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La presente investigación presenta las formas de transferir una competencia establecida en el ámbito jurídico, especialmente la delegación y subrogación, presentadas como alternativas juridicas, habilitantes de un órgano administrativo. En el caso de la delegación podemos notar cuando un órgano superior otorga la competencia a un órgano inferior de manera temporal. En la subrogación notamos la transferencia de un órgano inferior a un superior de manera temporal, elevando el nivel. Para ello es necesario utilizar un método investigativo, el cual nos lleve a descubrir cuales son las maneras y las causas para poder transferir una competencia. Luego de aplicar los métodos necesarios llegamos a la conclusion que al momento de transferir competencias podemos encontrar varios modelos o paradigmas, los cuales se aplicaran según las alternativas indicadas.<hr/>ABSTRACT This research presents the ways of transferring a competence established in the legal field, especially delegation and subrogation, presented as legal alternatives, enabling an administrative body. In the case of delegation, we can notice when a superior organ grants competence to a lower organ on a temporary basis. In subrogation we notice the transfer from an inferior organ to a superior one in a temporary way, raising the level. For this it is necessary to use an investigative method, which leads us to discover which are the ways and the causes to be able to transfer a competence. After applying the necessary methods, we came to the conclusion that at the moment of transferring competences we can find several models or paradigms, which will be applied according to the indicated alternatives. <![CDATA[Diagnostico energético como elemento de la gestión energética municipal en Colombia: caso estudio municipio de Sabanalarga]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600378&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo se enfoca en establecer el diagnostico energético del municipio de Sabanalarga (Atlántico) - Colombia, con el fin de determinar sus consumos, usos significativos de energía, flujos energéticos, indicadores por sector y por habitantes, para instaurar la revisión energética inicial propuesta por la norma ISO 50 001:2018 y de este modo diseñar e implementar a corto plazo un sistema de gestión energética municipal. Los resultados al ser comparados con indicadores nacionales e internacionales muestran la falta de industrialización del municipio, el uso de sistemas ineficientes de energía como la leña y un alto consumo de electricidad per cápita fomentado por el bajo nivel en cultura de ahorro energético por parte de la población. Este diagnóstico energético les proporciona a las autoridades municipales los indicadores necesarios para tomar decisiones relacionadas con políticas, programas y la planeación energética municipal con el fin de mejorar el desempeño del municipio mediante la implementación de programas de ahorro energético, sistemas eficientes y buscar fuentes de generación a través de recursos renovables no convencionales que diversifiquen la matriz energética del municipio.<hr/>ABSTRACT The article focuses on establishing the energy diagnosis of the municipality of Sabanalarga (Atlántico) - Colombia, in order to determine its consumption, significant uses of energy, energy flows, indicators by sector and by persons, to establish the initial energy review proposed by the ISO 50 001: 2018 standard and thus design and implement a municipal energy management system in the short term. The results, when compared with national and international indicators, show the lack of industrialization of the municipality, the use of inefficient energy systems such as firewood and a high consumption of electricity per capita promoted by the low level of savings culture and use of energy. This energy diagnosis will give the municipal authorities the necessary indicators to make decisions related to policies, programs and municipal energy planning in order to improve municipal performance through the implementation of energy saving programs, efficient systems and seek sources of generation to through non-conventional renewable resources to diversify the matrix of the municipality. <![CDATA[Clúster porcino en Placetas: oportunidades, particularidades e impactos en el desarrollo de la localidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600388&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La influencia de la globalización mundial, incide directamente en la forma en que las instituciones, empresas y gobiernos diseñan, planifican y ejercen sus actividades, teniendo en común, la imposibilidad de concebir acciones de forma aislada, sino, en estrecho vínculo con los actores que contribuyen al logro de sus fines. El desarrollo de la actividad agropecuaria, y dentro de ella, la producción porcina, no escapa a esta realidad. Resulta necesario realizar transformaciones en las formas de organización económica, insertar los avances tecnológicos en sus procesos y elaborar estrategias para adecuarse a los retos de producción que satisfaga las demandas del mercado. El objetivo del estudio consiste en argumentar las oportunidades, particularidades y posibles impactos que puede generar la formación de un clúster porcino en el municipio Placetas para elevar la producción porcina, ajustado a las características de esta localidad y contando con la cooperación entre los actores implicados. Se abordan los fundamentos teóricos del clúster como modalidad de cooperación, sus características esenciales y las ventajas de su aplicación. Adicionalmente, se valoran los desafíos y la posibilidad de insertar en la práctica, resultados de la actividad científica e innovativa, para el logro de este propósito y se comentan los impactos que en el orden económico, social y ambiental pudiera reportar. Se concluyó que la estrategia de creación de un clúster porcino puede ser considerada una vía para elevar la producción, fomentar la colaboración conjunta entre la universidad, el entramado empresarial y los gobiernos, cuyos resultados redunden en el beneficio del desarrollo local.<hr/>SUMMARY The influence of world globalization has a direct impact on the way in which institutions, companies and governments design, plan and carry out their activities, having in common the impossibility of conceiving actions in isolation, but rather in close connection with the actors that they contribute to the achievement of its ends. The development of agricultural activity, and within it, pig production, does not escape this reality. It is necessary to carry out transformations in the forms of economic organization, insert technological advances in their processes and develop strategies to adapt to production challenges that meet market demands. The objective of the study is to argue the opportunities, particularities and possible impacts that the formation of a pig cluster in the Placetas municipality can generate to increase pig production, adjusted to the characteristics of this locality and counting on the cooperation between the actors involved. The theoretical foundations of the cluster as a cooperation modality, its essential characteristics and the advantages of its application are addressed. Additionally, the challenges and the possibility of inserting into practice, the results of scientific and innovative activity, for the achievement of this purpose, are assessed and the impacts that it could report in the economic, social and environmental order are discussed. It was concluded that the strategy of creating a swine cluster can be considered a way to increase production, promote joint collaboration between the university, the business network and governments, the results of which benefit local development. <![CDATA[Modos de ejecución en los actos administrativos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600397&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el territorio Ecuatoriano en la actualidad se mantiene una estructura administrativa que le permite auditar, controlar y administrar su órgano estatal; para los cuales se han creado un sinnúmero de leyes y normas que coadyuvan a su propósito, el Código Orgánico Administrativo surge con la finalidad de dar un seguimiento y estandarizar a cada proceso administrativo que nace dentro de esa llamada administración pública, su finalidad ha sido simplificar y unificar los procedimientos en sede administrativa, regular el ejercicio de la función administrativa de los organismos que conforman el sector público y determinar la ejecución de los actos administrativos, determinando su competencia. El presente trabajo aborda un estudio teórico al respecto, para lo cual se emplea una metodología descriptiva con enfoque cualitativo, de corte transversal. Para lograr el desarrollo del estudio, se emprendió la utilización de los métodos científicos de investigación: histórico-lógico, revisión documental, analítico-sintético. Como principal resultado se logró visualizar los principios administrativos que fundamentan el actuar de los funcionarios públicos en sus decisiones y la elaboración del marco teórico al respecto.<hr/>ABSTRACT In the Ecuadorian territory, at present, an administrative structure is maintained that allows it to audit, control and administer its state body; for which countless laws and regulations have been created that contribute to their purpose, the Organic Administrative Code arises with the purpose of monitoring and standardizing each administrative process that is born within that so-called public administration, its purpose has been to simplify and unify the procedures in the administrative headquarters, regulate the exercise of the administrative function of the organizations that make up the public sector and determine the execution of administrative acts, determining their competence. The present work deals with a theoretical study in this regard, for which a descriptive methodology with a qualitative approach, of cross-section, is used. To achieve the development of the study, the use of scientific research methods was undertaken: historical-logical, documentary review, analytical-synthetic. As a main result, it was possible to visualize the administrative principles that support the actions of public officials in their decisions and the development of the theoretical framework in this regard. <![CDATA[Predictores de las compras impulsivas: actitudes financieras, felicidad irracional, materialismo y consumo sostenible en Honduras]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600404&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The purpose of this study was to determine the factors related to Impulsive Buying, explicitly identifying the role of peoples' Attitudes toward Money and Debt, Irrational Happiness, Materialistic Values, and Sustainable Consumption Behaviors. This was achieved using a quantitative methodology, with a non-experimental transversal design. Data was collected through online questionnaires answered by Hondurans. The sample size was 242 participants. Results indicate that subjects with higher scores in Attitudes towards Debt and Money (low financial control), Irrational Happiness, and Materialistic Values, have a higher tendency toward Impulsive Buying. On the other hand, Sustainable Consumption Behaviors are a protective factor, diminishing Impulsive Buying scores. These accounted for 50% of the variance in Impulsive Buying scores. The findings are discussed in light of previous research and their implications for the field of behavioral economics.<hr/>RESUMEN Este estudio tuvo como propósito determinar los factores que explican las compras impulsivas, considerando el rol de la actitud hacia el dinero y el endeudamiento, la felicidad irracional, valores materialistas, y los comportamientos de consumo sostenible. Para ello se utilizó una metodología cuantitativa, con un diseño no-experimental de tipo transversal. Los datos fueron recolectados por medio de cuestionarios virtuales divulgados entre la población hondureña. El tamaño de la muestra consistió en un total de 242 participantes. Los resultados indican que una alta tendencia a realizar compras impulsivas se ve influenciada de manera positiva y significativa por actitudes favorables hacia el dinero (bajo control financiero) y el endeudamiento, la felicidad irracional y los valores materiales. Por otro lado, los comportamientos de consumo sostenible sirven como factor protector, disminuyendo la predisposición a realizar compras impulsivas. En conjunto, estas variables explican el 50% de la varianza en los puntajes de compras impulsivas. Estos resultados se discuten en consideración a investigaciones previas y a sus implicaciones en el campo de la economía comportamental. <![CDATA[Necesidad de una ordenanza para la reducción del impuesto predial urbano en Tulcán-Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600414&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El pago del impuesto predial urbano es una obligación con la cual debemos cumplir todos los ciudadanos propietarios de algún bien inmueble. El objetivo de esta investigación es demostrar la ayuda que le daría a los ciudadanos la disminución que se ha dado en el pago del impuesto, debido a que la economía de los ciudadanos se ha visto afectada por la pandemia, ya que siendo la ciudad de Tulcán una ciudad fronteriza, su principal actividad económica es el comercio, mismo que debido a la pandemia disminuyo de manera significativa, dejando pérdidas económicas. El objetivo es demostrar que dicho incremento actualmente es innecesario, ya que todos se han visto afectados económicamente por el Covid 19, para esto hemos utilizado una metodología de campo e investigativa. Como resultado se soluciona la problemática dando un fin favorable tanto para los ciudadanos como para el personal del municipio.<hr/>ABSTRACT The payment of the urban property tax is an obligation with which all citizens who own real estate must comply. The objective of this research is to demonstrate the help that the decrease in the payment of the tax would give to the citizens, due to the fact that the economy of the citizens has been affected by the pandemic, since the city of Tulcan is a border city, its main economic activity is commerce, which due to the pandemic decreased significantly, leaving economic losses. The objective is to demonstrate that such increase is currently unnecessary, since everyone has been economically affected by Covid 19, for this we have used a field and investigative methodology. As a result, we should obtain the solution to this problem, giving a favourable end for the citizens as well as for the personnel of the municipality. <![CDATA[El pensamiento crítico latinoamericano: acercamiento teórico al pluralismo epistemológico]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600430&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La epistemología moderna se ha caracterizado por rechazar cualquier intento de pensar el conocimiento sobre la base de la cultura o de contextos particulares. Esta tendencia concede universalidad y validez al conocimiento científico por encima de otros tipos de conocimientos. En respuesta a ello, a partir de la década de los años sesenta del pasado siglo XX, emergen en el pensamiento latinoamericano nuevas visiones acerca de la construcción del conocimiento que constituyen un vuelco revolucionario para la región en el terreno epistemológico. Por la importancia de esta temática, el presente artículo tiene como objetivo explicar las principales tendencias epistemológicas contemporáneas que conforman el pluralismo epistemológico latinoamericano. Para desarrollarlo se utilizaron métodos teóricos como el análisis histórico - lógico y el analítico - sintético. El análisis documental constituyó la técnica fundamental en el trabajo con las fuentes primarias y secundarias. La realización de este artículo conlleva a concluir que gran parte de los cánones impuestos por la racionalidad occidental resultan inoperantes en relación a la producción de conocimientos en América Latina y que el pensamiento epistemológico propone teorías y criterios de validación del conocimiento que, articulados a la diversidad cultural, la interculturalidad y lo contextual, otorgan legitimidad a los saberes marginados.<hr/>ABSTRACT Modern epistemology has been characterized by rejecting any attempt to think about knowledge on the basis of culture or particular contexts. This tendency grants universality and validity to scientific knowledge above other types of knowledge. In response to this, from the sixties of the last century, new visions about the construction of knowledge emerged in Latin American thought that constitute a revolutionary turn for the region in the epistemological field. Due to the importance of this topic, this article aims to explain the main contemporary epistemological trends that make up Latin American epistemological pluralism. To develop it, theoretical methods such as logical historical analysis and synthetic analytics were used. The documentary analysis constituted the fundamental technique in the work with the primary and secondary sources. The realization of this article leads to the conclusion that a large part of the canons imposed by Western rationality are inoperative in relation to the production of knowledge in Latin America and that epistemological thinking proposes theories and criteria for the validation of knowledge that, articulated with diversity cultural, interculturality and contextuality give legitimacy to marginalized knowledge. <![CDATA[Satisfacción del servicio enseñanza no presencial en ciencias de la salud de lima durante la covid-19]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600440&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente trabajo de investigación tiene como objetivo. Determinar el nivel de satisfacción del servicio enseñanza no presencial de los estudiantes de ciencias de la salud de Lima durante la Pandemia del COVID-19, por lo que se hizo uso de una investigación de tipo observacional y de nivel descriptivo, ya que no se manipulo las variables y se tuvo como finalidad realizar una descripción de la variable de estudio. La población estuvo conformada por todos los estudiantes de las carreras de salud matriculados en universidades de Lima durante el año 2020. Obteniendo una muestra de 385 participantes según los criterios de inclusión y exclusión, por lo que se encontró que la mayoría de los participantes manifestaron encontrarse en un nivel de satisfacción alto con el 53.8%, seguido por la satisfacción intermedia con 38.4% y solo el 7.8% tuvieron una baja satisfacción, llegando a la conclusión que el nivel de satisfacción del servicio enseñanza no presencial fue mayoritariamente alto en los estudiantes de ciencias de la salud de Lima durante la Pandemia del COVID-19.<hr/>ABSTRACT The objective of this research work is to determine the level of satisfaction with the non-classroom teaching service of health science students in Lima during the COVID-19 pandemic. Therefore, an observational and descriptive type of research was used, since the variables were not manipulated and the purpose was to describe the study variable. The population consisted of all students of health careers enrolled in universities in Lima during the year 2020. Obtaining a sample of 385 participants according to the inclusion and exclusion criteria, it was found that most participants expressed a high level of satisfaction with 53.8%, followed by intermediate satisfaction with 38.4% and only 7.8% had a low satisfaction, concluding that the level of satisfaction of the non-classroom teaching service was mostly high in health sciences students in Lima during the COVID-19 Pandemic. <![CDATA[Perfil de capacidades científicas de los docentes de investigación en facultades de educación en Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600448&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo del presente texto es analizar la correlación entre las capacidades investigativas y las funciones sustantivas de los docentes que orientan cursos de investigación en facultades de educación en el departamento de Antioquia. Para su desarrollo, se optó por un enfoque cuantitativo mediante un método empírico-analítico. La muestra fue de 240 docentes a los cuales se les aplicó un cuestionario de perfil de docentes investigadores. Entre los resultados más sobresalientes, se pudo demostrar que Las capacidades investigativas (rho= 0.45, p&lt;0.001) y las funciones sustantivas (rho= 0.35, p&lt;0.001) correlacionan significativa y positivamente, considerando el valor de referencia menor de 0.05. El coeficiente de determinación R2, fue de 0.43, por lo cual se acepta la hipótesis. Por tanto, se concluye que, las capacidades investigativas, es una variable que define e influye directamente en el desarrollo de las funciones sustantivas de los docentes de investigación. Se recomienda diseñar un plan que fortalezca los procesos científicos en las licenciaturas a través del análisis de las condiciones que posibilitan u obstaculizan su desempeño eficaz de la figura del docente investigador.<hr/>ABSTRACT The objective of this text is to analyze the correlation between the investigative capacities and the substantive functions of the teachers who guide research courses in faculties of education in the department of Antioquia. For its development, a quantitative approach was chosen using an empirical-analytical method. The sample consisted of 240 teachers to whom a research teacher profile questionnaire was applied. Among the most outstanding results, it was possible to demonstrate that investigative abilities (rho= 0.45, p&lt;0.001) and substantive functions (rho= 0.35, p&lt;0.001) correlate significantly and positively considering the reference value less than 0.05. The coefficient of determination R2 was 0.43, for which the hypothesis is accepted. Therefore, it is concluded that research capabilities are a variable that defines and directly influences the development of the substantive functions of research teachers. It is recommended to design a plan that strengthens the scientific processes in the degrees through the analysis of the conditions that enable or hinder their effective performance of the figure of the research teacher. <![CDATA[Percepción social del abuso de las reformas constitucionales del estado ecuatoriano.]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600458&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La constitución del país es el resultado de un proceso que unión de varios sectores políticos, sociales, culturales y demás representantes de la sociedad, quienes por unanimidad construyen una constitución, que, revestida de formalidades, es un poder estandarizado, jerarquizado y limitante. La constitución como fuerza activa cambia cuando una persona se desarrolla en sociedad y sus derechos se desarrollan, cambia. Actualmente, sin embargo, las reformas constitucionales tienden a responder a intereses políticos e institucionales que no siempre representan la voluntad del pueblo, por lo que podemos leer las reformas constitucionales como un abuso del poder del gobierno. A través de la metodología jurídica estudiaremos los tipos de poder constituyente y como este da origen una Constitución, cómo es el proceso jurídico-político que da a luz o reforma una Constitución y la importancia del proceso constituyente en el respeto al pacto originario y representatividad de la voluntad soberana.<hr/>ASTRACT The constitution of the country is the result of a process that brings together various political, social, cultural and other representatives of society, who unanimously build a constitution, which, coated with formalities, is a standardized, hierarchical and limiting power. The constitution as an active force changes when a person develops in society and his rights develop, it changes. Currently, however, constitutional reforms tend to respond to political and institutional interests that do not always represent the will of the people, so we can read constitutional reforms as an abuse of government power. Through the legal methodology we will study the types of constituent power and how this gives rise to a Constitution, how is the legal-political process that gives birth or reforms a Constitution and the importance of the constituent process in respecting the original pact and representativeness of the sovereign will. <![CDATA[Personas de la tercera edad: derecho a recibir atención prioritaria en el registro civil del Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600466&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En la actualidad las personas de la tercera edad, conocidos también como adultos mayores viven en total desconocimiento de los derechos que por ley les corresponden, mismos derechos que son vulnerados al no ser respetados, cuando asisten a entidades públicas como es el caso del Registro Civil. Ellos tienen como beneficio que a todo lugar que asistan los atiendan con prioridad ya que por su edad no pueden realizar las largas filas en las entidades públicas. Se asumió un enfoque Cuali-cuantitativo desde un alcance descriptivo, en el que se emplearon métodos teóricos como el análisis y la síntesis, la modelación y el inductivo-deductivo. De los empíricos la revisión de documentos, la observación entre otros. Se arriba a la conclusión que; los adultos mayores necesitan saber más sobre sus atenciones prioritarias para realiza sus trámites en las entidades públicas, con rapidez y comodidad. Hacer respetar sus derechos y benéfico que la ley amerita.<hr/>ABSTRACT At present, the elderly, also known as older adults, live in total ignorance of the rights that correspond to them by law, the same rights that are violated when they are not respected, when they attend public entities such as the Civil Registry. The benefit of them is that they are treated with priority wherever they go, since due to their age they cannot wait in long lines at public entities. A qualitative-quantitative approach was assumed from a descriptive scope, in which theoretical methods such as analysis and synthesis, modeling and inductive-deductive were used. From the empirical the review of documents, the observation among others. It comes to the conclusion that; Older adults need to know more about their priority attention to carry out their procedures in public entities, quickly and comfortably. Make respect their rights and charity that the law deserves. <![CDATA[Entorno competitivo de nanostores durante covid-19: adaptabilidad para mayor rendimiento en Honduras]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600473&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Un criterio importante que se debe de conocer en el sector de las nanostores (bodega, almacén, quiosco, pulpería) es la manera que el entorno competitivo (EC) se relaciona con la adaptabilidad. El estudio de la adaptabilidad y el EC en este campo es un tema nuevo que requiere de investigación, debido a la importancia que tiene el tipo de estrategia competitiva que adopta una organización, ya que a raíz de ello se pueden integrar nuevas prácticas de adaptabilidad. Existen algunos estudios con teorías frecuentemente aplicadas en la gestión de la cadena de suministro, logística y adaptabilidad de las nanostores, enfocados en los desafíos a los que se enfrentan actualmente. Nuestra investigación se basa en la teoría de la contingencia del ajuste, para identificar la medida en la que las variables de la adaptabilidad y el EC tienen relación con el rendimiento de las nanostores hondureñas. La investigación considera 143 nanostores implementando la adaptabilidad, como un programa de operaciones importante para el EC y el rendimiento. Este estudio presenta nuevos conocimientos y ofrece pautas para los propietarios de nanostores, gerentes y académicos, en especial que la adaptabilidad puede intervenir positivamente en la relación entre EC y rendimiento de las nanostores.<hr/>ABSTRACT An important criterion that must be known in the nanostore sector (bodega, warehouse, kiosk, grocery store) is the way that the competitive environment (EC) is related to adaptability. The study of adaptability and EC in this field is a new topic that requires research, due to the importance of the type of competitive strategy adopted by an organization, since new adaptability practices can be integrated as a result. There are some studies with frequently applied theories in supply chain management, logistics and adaptability of nanostores, focused on the challenges they currently face. Our research is based on the fit contingency theory, to identify the extent to which the variables of adaptability and EC are related to the performance of Honduran nanostores. The research considers 143 nanostores implementing adaptability, as an important operations program for CE and performance. This study presents new insights and offers guidance for nanostore owners, managers, and academics, especially that adaptability can positively intervene the relationship between EC and performance in nanostores. <![CDATA[Relaciones colectivas en la gestión del recurso humano de la carrera administrativa en el ministerio de economía y finanzas]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000600484&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La relación colectiva de trabajo constituye el rol de intereses existente entre el empleador y sus colaboradores, la manera en la que un sindicato puede influir en el aspecto motivacional. Entre los elementos que afectan la estabilidad de la organización es que sus miembros presenten un deterioro de las relaciones colectivas en la gestión del recurso humano. Por ellos, el presente estudio está enfocado a determinar los posibles factores que inciden en relaciones colectivas en la gestión del recurso humano frente a los grupos de trabajo y en las organizaciones. Para el análisis de cada alternativa, en cuanto a alcance y objetivo se debe auxiliar de la modelación de los métodos AHP Saaty y Vikor. Dentro de los resultados obtenidos, se considera potenciar el liderazgo situacional en la organización y salvaguardar el know-how y la transferencia de conocimientos a partir de la difusión e implementación.<hr/>ABSTRACT The collective work relationship constitutes the role of existing interests between the employer and its collaborators, the way in which a union can influence the motivational aspect. Among the elements that affect the stability of the organization is that its members present a deterioration of collective relations in the management of human resources. For them, the present study is focused on determining the possible factors that affect collective relations in the management of human resources in front of work groups and organizations. For the analysis of each alternative, in terms of scope and objective, the modeling of the AHP Saaty and Vikor methods should be used. Among the results obtained, it is considered to enhance the situational leadership in the organization and safeguard the know-how and the transfer of knowledge from the dissemination and implementation.