Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020200001&lang=en vol. 12 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[System of measures to contribute to the increase of the economically active population of the sector of the sugar industry of Cienfuegos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo proponer un sistema de medidas para contribuir al incremento de la población económicamente activa del sector de la industria azucarera de Cienfuegos. Se examina el proceso de envejecimiento poblacional tanto a nivel mundial como en Cuba, y principalmente, en el sector de la industria azucarera del territorio cienfueguero, donde se ha evidenciado una marcada disminución de la fuerza laboral activa principalmente en edades jóvenes. Dicho estudio promueve alternativas, que pudieran implementarse con el fin de mitigar los efectos negativos del envejecimiento poblacional y sus desafíos en el sector. Responde a cumplimentar la Política Económica y Social del Partido y la Revolución y como resultado esencial, se requiere de la actuación de diferentes instituciones relacionadas con la solución de uno de los desafíos más urgentes de la realidad cubana.<hr/>ABSTRACT The objective of this research work is to propose a system of measures to contribute to the increase of the economically active population of the sector of the sugar industry of Cienfuegos. The population aging process is examined both globally and in Cuba, and mainly in the sector of the sugar industry of the Cienfuegos territory where there has been a marked decrease in the active labor force mainly at young ages. This study promotes alternatives that could be implemented in order to mitigate the negative effects of population aging and its challenges in the sector. It responds to comply the Economic and Social Policy of the Party and the Revolution) that exposes the need to implement strategies or actions in the Cuban reality. <![CDATA[Need of architectonic works in the vehicular inflation points of the Francisco de Orellana avenue in Guayaquil]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La infraestructura arquitectónica vial en la ciudad de Guayaquil ha sido puesta en duda por varios puntos de vista, primero la solvencia de los habitantes en cuanto a su movilidad y segundo a la invasión del paisajismo natural por uno más obras de concreto. Se debe considerar la supremacía de la necesidad de una ciudad que crece de forma vertiginosa de tal manera que sus habitantes han tenido que buscar soluciones habitacionales fuera de la ciudad, reduciendo su población de forma exagerada. Estas concentraciones humanas nuevas, salen y entran de la ciudad, pero su vitalidad está en varios sitios de la urbe porteña. En este trabajo se abordó metodológicamente desde la observación como estrategia de recolección de datos que se aplicó en puntos de inflexión vehicular entre 3 jornadas de tiempo definidas entre 6 y 13h00; 13 y 17h00 en ambos carriles de la avenida Francisco de Orellana por 3 días que fueron lunes, miércoles y viernes, en dónde se encontró que sin importar la presencia o no de oficiales de tránsito, el congestionamiento era inminente y podía ser solucionado.<hr/>ABSTRACT The architectural infrastructure road in the city of Guayaquil has been questioned by several points of view. First, the solvency of the inhabitants in terms of mobility and second to the invasion of natural landscaping by more concrete works. We must consider the supremacy of the need for a city that grows vertically and that its inhabitants have had to look for housing solutions outside the city, reducing its population in an exaggerated way. These networks are not limited, but they are also available in several places in the port city. This methodologically work was approached from the observation as a data collection strategy that was applied in points of vehicular inflection among 3 days of time, defined between 6 and 13h00; 13 and 17h00 in both lanes of Francisco de Orellana Avenue for 3 days that were Monday, Wednesday and Friday, where to find regardless of the presence of official traffic, the congestion was imminent and cannot be solved. <![CDATA[The cuban dujo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100033&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio referido al dujo cubano, pretende en apretadas líneas, resaltar el valor simbólico y estético de este mueble ceremonial confeccionado por el grupo de agroalfarero de la cultura aruaca que habitó Cuba, al menos desde 1000 años antes de nuestra era. Además, se aspira a propiciar su valoración como objeto mueble que posee un alto significado para la interpretación de una etapa dela historia cubana que aún ofrece aristas y perfiles desconocidos que pueden ser mejor entendidos desde el estudio de la cultura material. El acercamiento a su significado como mueble ceremonial, no es de carácter arqueológico, aunque se sirva de trabajos de este tipo para su ubicación temporal y caracterización primigenia. Las valoraciones en cuanto a costumbres rituales, y la interpretación de sus posibles mensajes mitológicos e ideológicos, están mucho más cercanas a la antropología y al arte, en medio de un enfoque interdisciplinar.<hr/>ABSTRACT This study is related to Cuban dujo, trying on few words and show up, the symbolic and aesthetic value of this furniture dedicated to religious practices, made by hose aboriginal people who dedicated to pottery and agriculture in the Arauca culture, who lived in Cuba, at least since 1000 years before our era. Besides, another goal will be too, included as a furniture object because of its main meaning, which permitted to know about a historical period in our country, with different periods of not information, which could be better understood, from the study of the material culture. The meaning of this object as ceremonial furniture, haven’t been related to an archeological character, even thought, it use studies of that kind to established historical period and characterization on the first place. Its value, talking about mythological and ideological message, is closer to anthropology and art if we see it through an interdisciplinary approach. <![CDATA[Reflective practice in teachers training: the case of “Normal Superior” School from Pasto]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100040&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo, tiene como propósito, describir la frecuencia con la cual los estudiantes de la Escuela Normal Superior reflexionan sobre su experiencia de práctica pedagógica. El estudio hace uso de una metodología cuantitativa para analizar los factores relacionados con la utilización de la reflexión en la práctica pedagógica y la mediación que hacen los actores educativos en este proceso formativo, considerando la influencia que ejercen puede resultar esencial para su formación y la necesidad de que su influencia se articule con el propósito de incrementar la frecuencia de práctica reflexiva, haciendo énfasis en la reflexión pedagógica (enseñanza y aprendizaje) y la reflexión crítica, en el propósito de que trascienda la formación docente.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to describe the frequency with which the students of the Superior Normal School reflect on their pedagogical practice experience. The study makes use of a quantitative methodology to analyze the factors related to the use of reflection in pedagogical practice and the mediation that educational actors make in this training process, considering the influence they exert may be essential for their training and the need that its influence is articulated with the purpose of increasing the frequency of reflective practice, emphasizing pedagogical reflection (teaching and learning) and critical reflection, in the purpose of transcending teacher training. <![CDATA[The air conditioner system. Brief review of its main characteristics. Part I]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This research is a compilation of the fundamental aspects of the different systems of air conditioning that are used in practice. They constitute an approach for the engineers in the design process of these systems for buildings. Information related to the classification of the same, the advantages and disadvantages, as well as systems recommended for specific applications, are focused throughout the article. Finally, studies that improve the efficiency of the same from the design phase are summarized.<hr/>RESUMEN La presente investigación es una recopilación de los aspectos fundamentales de los distintos sistemas de aire acondicionado que en la práctica se emplean. Los mismos constituyen un acercamiento para los ingenieros en el proceso de diseño de estos sistemas para las edificaciones. Información relacionada con la clasificación de los mismos, las ventajas y desventajas, así como sistemas recomendados para aplicaciones específicas, se abordan a lo largo del artículo. Finalmente se resumen estudios que mejoran la eficiencia de los mismos desde la fase de diseño. <![CDATA[The formation of socio-critical thinking and its characteristics: an educational need in Colombia]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100064&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo inicia con una breve reflexión sobre la gran cantidad de información a la que se debe enfrentar el ser humano a diario y lo que esto implica en su vida. Teniendo en cuenta lo anterior, se realiza un acercamiento al pensamiento sociocrítico como una herramienta para atender la realidad circundante. Por tanto, este estudio realiza una revisión teórica que acerca al significado de este, y la imperiosa tarea que tiene el ámbito educativo como agente activo en el desarrollo de procesos para entender la realidad; de esta forma, se plantea la importancia de la pedagogía para encontrar las maneras que permitan consolidar dicho pensamiento y, a su vez se establece a las Ciencias Sociales como una asignatura fundamental para la formación del pensamiento sociocrítico en los estudiantes de educación media en Colombia. Asimismo, se hace un acercamiento al concepto de “formación” como aspecto fundamental dentro de la perspectiva educativa, para contextualizar las características del pensamiento sociocrítico, las cuales se han concretado en la pregunta, la reflexión, el análisis, la argumentación y la solución de problemas, características que lo determinan como un constructo para entender el diario vivir teniendo presente la consecución del bienestar social.<hr/>ABSTRACT This article begins with a brief reflection on the large amount of information that human beings must face on a daily basis and what this implies in their lives. Taking into account the above, a socio-critical thinking approach is carried out as a tool to address the surrounding reality. Therefore, this study carries out a theoretical review that addresses the meaning of this, and the imperative task of the educational field as an active agent in the development of processes to understand reality; In this way, the importance of pedagogy is raised to find ways to consolidate this thinking, and, in turn, Social Sciences are established as a fundamental subject for the formation of socio-critical thinking in intermediate school students in Colombia. In addition, an approach is made the concept of formation as fundamental aspect within the educational perspective to contextualize the characteristics of socio-critical thinking, which have been specified in the question, the reflection, the analysis, the argumentation and the solution of the problems, characteristics that determine it as a construction to understand the daily life, keeping in mind the achievement of social welfare. <![CDATA[Evaluation of sustainability for the sugarcane biomass from the AHP Method]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación se centra en demostrar el uso del proceso de jerarquía analítica (AHP) y la técnica MCDA para abordar el problema que existe en nuestro país de la no existencia de metodologías actuales que incorporen indicadores de economía ecológica para la evaluación de la sostenibilidad en el aprovechamiento de la biomasa cañera. Los juicios emitidos sobre las comparaciones por pares para la combustión de las fuentes de biomasas estudiadas con respecto a cada criterio y sub-criterio. Los resultados obtenidos del análisis AHP muestran que los criterios de emergía y exergía son considerados como los factores más importantes para la evaluación de la sostenibilidad de la biomasa, con un PVE de 0,539 y 0,297 respectivamente, seguido del análisis energético (PVE = 0,164). Basado en estos criterios de preferencias para la evaluación del potencial de aprovechamiento de la biomasa cañera, se puede constatar que la alternativa más adecuada para la conversión de biomasa en energía es la combustión de bagazo, seguido de la combustión de bagazo-Residuos Agrícolas de Cosecha (RAC).<hr/>ABSTRACT This research focuses on demonstrating the use of the process of analytical hierarchy (AHP) and the MCDA technique to address the problem that exists in our country of the non-existence of current methodologies that incorporate ecological economy indicators for the evaluation of sustainability in the Harnessing the cane biomass. The judgments issued on the pairwise comparisons for the combustion of the biomass sources studied with respect to each criterion and sub-criterion. The results obtained from the AHP analysis show that the emergence and exergy criteria are considered as the most important factors for the evaluation of biomass sustainability, with a PVE of 0.539 and 0.297 respectively, followed by the energy analysis (PVE = 0.164). Based on these preference criteria for the evaluation of the potential of sugarcane biomass, it can be verified that the most suitable alternative for the conversion of biomass into energy is the combustion of bagasse, followed by the combustion of bagasse-AHR. <![CDATA[Impact of self-esteem on the formation of professional identity of the students of Faculty of Law, of Baku State University, Azerbaijan]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100080&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The results of diagnostics of self-assessment of student's personality as a future professional are presented, diagnostic markers of success of formation of their professional self-consciousness are developed and descriptors of studying of the interrelation of self-assessment and professional identity in the context of influence of a family are analyzed.<hr/>RESUMEN Se presentan los resultados del diagnóstico de autoevaluación de la personalidad del estudiante como futuro profesional, se desarrollan marcadores de diagnóstico del éxito de la formación de su autoconciencia profesional, descriptores del estudio de la interrelación de la autoevaluación y la identidad profesional en el contexto de influencia. de una familia se analizan. <![CDATA[Value chain of Dos Mangas destination as a tool for the analysis of the sustainability of the tourist offer]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100088&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El concepto cadena de valor del destino permite construir un espacio de análisis novedoso del funcionamiento de la actividad turística, identificando los diferentes actores que son parte de la cadena y eslabones. Sumado a los actores, la identificación de problemáticas y potencialidades permitió establecer la situación real de los elementos intervinientes en la prestación de servicios del destino. En la investigación se aplica un análisis de cadena de valor del destino turístico Dos Mangas, icono en la Península de Santa Elena. Para ello, se ha realizado un trabajo in-situ con los ofertantes de turismo y, un análisis de focus group con académicos del ramo y conocedores del sitio, que ha permitido analizar las variables que intervienen en la generación de valor desde la perspectiva de la sostenibilidad, identificando puntos críticos como base para el planteamiento de estrategias encaminadas a potenciar la capacidad del destino para generar valor a lo largo de la cadena.<hr/>ABSTRACT The concept of the value chain of the destination allows us to build a space for novel analysis of the functioning of the tourist activity, identifying the different actors that are part of the chain and links. In addition to the actors, the identification of problems and potentialities allowed establishing the real situation of the elements involved in the provision of destination services. In the investigation, a value chain analysis of the tourist destination Dos Mangas, an icon in the Santa Elena Peninsula, is applied. For this, an in-situ work has been carried out with tourism suppliers and a focus group analysis with academics and connoisseurs of the site, which has allowed analyzing the variables involved in the generation of value from the perspective of the sustainability, identifying critical points as the basis for the approach of strategies aimed at enhancing the capacity of the destination to generate value along the chain. <![CDATA[Management of formation potentialities in the individual: epistemic reflection and methodological guidelines]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La gestión de potencialidades formativas en la persona supone un enfoque positivo de la intervención educativa que trasciende el análisis tradicional de detección de necesidades de formación (análisis basado en el déficit) y pone énfasis en el núcleo positivo de la relación sujeto - actividad de formación- contexto formativo, donde se expresan los sentidos y significados del sujeto como protagonista de su aprendizaje y desarrollo. Así, el rol protagónico del sujeto en la interactividad individuo-grupo-sociedad, se concreta en el proceso formativo desde la relación entre lo intra e intersubjetivo, a través del despliegue de recursos subjetivos efectivos expresados potencialmente en su actuación-reflexión, para lograr una coherencia entre su sentir, pensar y actuar. La intención investigativa de este estudio, se expresa en la intención de un giro en el diagnóstico de necesidades de formación (modelo de cambio basado en el déficit), transitando hacia un enfoque de gestión de potencialidades formativas (modelo de cambio positivo).<hr/>ABSTRACT The management of formation potentials in the person implies a positive approach to the educational intervention that transcends the traditional analysis of formative needs detection (deficit-based analysis) and emphasizes the positive core of the subject relationship - formation activity- formative context, where the senses and meanings of the person are expressed as the protagonist of their learning and development. Thus, the leading role of the subject in the individual-group-society interactivity is specified in the formation process from the relationship between the intra and inter subjective, through the deployment of effective subjective resources potentially expressed in their action-reflection, to achieve coherence among the feelings, thinking and acting. The research intention of this study is expressed in the intention of a turn in the diagnosis of formation needs (change model based on the deficit), moving towards a management approach of formative potentials (positive change model). <![CDATA[The formation of university students as promoters of healthy lifestyles]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo presenta los principales resultados de una investigación dirigida al perfeccionamiento del proceso de formación de promotores de estilos de vida saludables en los estudiantes de la carrera de Ingeniería Informática de la Universidad de Pinar del Río (UPR). La lógica de la investigación transitó, mediante diversos métodos de investigación, por el diagnóstico inicial del proceso y la elaboración del marco teórico. El aporte teórico está en los fundamentos de dicho proceso sustentado en el método de la promoción de salud desde un enfoque holístico asociado a la extensión universitaria, lo que permitió identificar etapas por las que transcurre en su dimensión extracurricular en la extensión universitaria, así como los principios que regulan su funcionamiento. A partir de los fundamentos presentados, se diseñó una estrategia para su implementación a través de tres acciones estratégicas específicas, de las cuales resultaron como productos: Programa de Formación de Promotores de Estilos de Vida Saludables; el Programa de capacitación para los docentes así como la creación de la Consultoría de Promoción de Estilos de Vida Saludables. El resultado científico del trabajo posee un elevado potencial de generalización a los centros de educación superior.<hr/>ABSTRACT The article presents the main results of an investigation directed to the improvement of the process of formation of promoters of healthy lifestyles in the students of the Computer Engineering career of the University of Pinar del Río (UPR). The logic of the investigation transited through various research methods, by the initial diagnosis of the process and the elaboration of the theoretical framework. The theoretical contribution is in the foundations of this process based on the method of health promotion from a holistic approach associated with university extension, which allowed identifying stages through which it takes place in its extracurricular dimensions in the university extension, as well as principles that regulate its operation. Based on the foundations presented, a strategy was designed for its implementation through three specific strategic actions, which resulted in products: Healthy Lifestyles Promoters Training Program; the Training Program for teachers as well as the creation of the Consultancy for the Promotion of Healthy Lifestyles. The scientific result of the work has a high potential for generalization to higher education centers. <![CDATA[The perspective of professional reaffirmation in the university context]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el contexto universitario se manifiestan diferentes problemáticas que se asocian a la formación inicial del profesional, que en cierto modo tienen que ver las transformaciones que emanan del ámbito social, lo cual posee relación con la estructura organizativa y dinámica que genera el proceso formativo. En este contexto, se convierte en una necesidad formar con calidad el profesional de la educación, para lo cual se requiere abordar de manera peculiar el proceso de orientación en el área profesional, en correspondencia con las características que requiere el docente en el desarrollo de su actividad práctica. Es por ello que en el presente artículo se abordan las consideraciones en relación a la perspectiva de la reafirmación profesional hacia la profesión pedagógica, desde la universidad, teniendo en cuenta que repercute en el éxito durante el estudio de la profesión, e implica satisfacción o disfrute de las actividades propias de la carrera seleccionada y la estabilidad en relación a la elección profesional y su vínculo con la práctica.<hr/>ABSTRACT In the university context, different problems are manifested that are associated with the initial training of the professionals, which in a certain way have to do with the transformations emanating from the social sphere, which is related to the organizational and dynamic structure generated by the training process. In this context, it becomes necessary to train the professional of education with quality, for which, it is necessary to approach in a peculiar way the orientation process in the professional area, in correspondence with the characteristics required by the teacher in the development of his / her practical activity. That is why this article addresses the considerations regarding the perspective of the professional reaffirmation towards the pedagogical profession, from the university, taking into account that it has an impact on the success during the study of the profession, and implies satisfaction or enjoyment of the activities of the selected career and stability in relation to professional choice and its link with practice. <![CDATA[The skills of visomotriz and viso-space coordination for the learning of writing]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100116&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se presenta la relación que existe entre las condiciones naturales y adquiridas de las sensopercepción visual y motora y el aprendizaje de la escritura; es así que, el objetivo plantea determinar el grado de desarrollo de la coordinación visomotriz de los niños de tercero de educación básica para ejecutar un plan de estrategias psicoeducativas que le permitan alcanzar las habilidades necesarias para el aprendizaje de la escritura. El estudio se realizó en una unidad educativa particular ubicada en el norte de la ciudad de Guayaquil. La metodología empleada fue de campo, descriptivo e interpretativo; para la recopilación de la información se utilizaron las técnicas de la observación, entrevista y encuesta, así como la prueba psicométrica Beery-Buktenica. Los resultados reflejan un predominio en el desempeño promedio, seguido de un desempeño bajo y muy bajo. A manera de conclusión, podemos decir que la coordinación visomotriz implica actividades de movimientos controlados, utilizando los procesos óculo manual en forma simultánea, siendo fundamentales para que los niños alcancen una escritura legible y satisfactoria.<hr/>ABSTRACT In the present article the relationship that exists in the development of visomotor coordination skills and the learning of writing was considered; having as objective to determine the degree of development of the visomotriz coordination of the children of basic education to execute a plan of psychoeducational strategies that allow them to reach the necessary abilities for the learning of the writing. The study was conducted in a particular educational unit, located in the north of the city of Guayaquil. The methodology used was descriptive and interpretative for the collection of the information; the techniques of observation, interview and survey were used, as well as the Beery-Buktenica psychometric test. The results reflect a predominance in the average performance, followed by a low and very low performance. Visual-motor coordination involves controlled movement activities, using the manual oculus simultaneously processes, being fundamental for children to achieve legible and satisfactory writing. <![CDATA[The mathematical modeling for the optimization of the cutting of folds in a polygraphic company]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100121&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El proceso de corte de pliegues de cartulina en la empresa poligráfica de Cienfuegos, Cuba ha sido llevado a cabo, por muchos años, a partir del conocimiento empírico y la experiencia de los técnicos que ejecutan esta tarea. Consiste en un proceso complejo puesto que se debe obtener diferentes cantidades de piezas rectangulares de diversas dimensiones a partir de pliegues de cartulina rectangulares de tamaños estándares. Por ello, se incurre sin proponérselo en desperdicio o sobrantes que no tienen ninguna utilidad. Estos procesos pueden ser abordados desde el punto de vista matemático influyendo significativamente en la organización y control de los mismos con la optimización de los desperdicios. El presente trabajo comprende dicha modelación matemática, sus principales dificultades y la utilización desde un asistente informático creado a tales efectos. El interesado, al consultar el mismo, podrá encontrar información concerniente a aspectos teóricos vinculados a problemas de corte de materiales en dos dimensiones, métodos de solución y resultados prácticos obtenidos en la empresa Poligráfica de Cienfuegos, Cuba.<hr/>ABSTRACT The process of cutting cardboard folds in the printing company of Cienfuegos, Cuba has been carried out, for many years, from the empirical knowledge and the experience of the technicians who execute this task. It consists of a complex process since different amounts of rectangular pieces of different dimensions must be obtained from rectangular cardboard folds of standard sizes. Therefore, it is unintentionally incurred in waste or leftovers that have no use. These processes can be approached from the mathematical point of view, significantly influencing the organization and control of them with the optimization of waste. The present work includes this mathematical modeling, its main difficulties and the use from a computer assistant created for such purposes. The interested party, upon consulting it, will be able to find information concerning theoretical aspects related to cutting problems of materials in two dimensions, solution methods and practical results obtained in the polygraphic company of Cienfuegos, Cuba. <![CDATA[The unity of man and god in the School of Rumi and Atman and Brahman in Vedanta]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100129&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Understanding man and his relationship with God are among the topics that are very important in Hindu mysticism, especially in the school of Vedanta and Islamic mysticism, especially in Rumi's poetry. In this article, by using Hindu sacred texts and commentaries on Rumi's Molavi, after examining the main elements of this connection, namely Atman and Brahman in the Vedanta school, and man and God in Molavi, the factors of attaining God and the obstacles facing him are presented. Superior knowledge, self-knowledge, and the use of old or guru's guidance are among the common ways between the two mystics to connect with the absolute truth. In addition, Rumi refers to another superior factor called love, which the Vedanta school, especially its main exponent, Shankara, has paid less attention to it. In addition, apparent knowledge, ignorance, Maya, or illusion are factors that cause man to fail in reaching God, and seekers can reach God by taking advantage of factors and bypassing obstacles. The present work is a comparative descriptive study and the data have been analyzed by using library method of content analysis.<hr/>RESUMEN La comprensión del hombre y su relación con Dios se encuentran entre los temas que son muy importantes en el misticismo hindú, especialmente en la escuela de Vedanta y el misticismo islámico, especialmente en la poesía de Rumi. En este artículo, al usar textos sagrados hindúes y comentarios sobre Molavi de Rumi, después de examinar los elementos principales de esta conexión, a saber, Atman y Brahman en la escuela Vedanta, y el hombre y Dios en Molavi, los factores para alcanzar a Dios y los obstáculos que enfrenta. son presentados. El conocimiento superior, el autoconocimiento y el uso de la guía antigua o del gurú se encuentran entre las formas comunes entre los dos místicos para conectarse con la verdad absoluta. Además, Rumi se refiere a otro factor superior llamado amor, que la escuela Vedanta, especialmente su principal exponente, Shankara, le ha prestado menos atención. Además, el conocimiento aparente, la ignorancia, los mayas o la ilusión son factores que hacen que el hombre no pueda alcanzar a Dios, y los buscadores pueden alcanzar a Dios aprovechando los factores y evitando los obstáculos. El presente estudio es un estudio descriptivo comparativo y los datos han sido analizados utilizando el método de biblioteca de análisis de contenido. <![CDATA[The emotional salary and its relationship with the effectiveness levels]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se persigue como objetivo determinar la relación del Salario Emocional y los niveles de efectividad considerando como estudio la Municipalidad Distrital Veintiséis de octubre en Piura, Perú (año 2018), apoyados en el método cualitativo se emplearan técnicas como el diseño experimental de tipo descriptivo correlacional de corte transversal, aplicando la fórmula finita , las técnicas de recolección de datos y las encuestas, llegando a la conclusión de que la correlación entre el salario emocional y la efectividad es significativa, aunque es muy baja como para aceptar la hipótesis de que el salario emocional contribuye en forma representativa en la efectividad . Se comprueba que el salario si contribuye notablemente a una mayor eficiencia en el trabajo. Es necesario Implementar las estrategias propuestas de la herramienta Salario Emocional para el aumento de la efectividad, minimizando la insatisfacción y el bajo desempeño en sus funciones. Considerando la importancia del bienestar del trabajador versus el rendimiento laboral se precisa realizar esta investigación.<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to determine the relationship of the Emotional Salary and the levels of effectiveness, considering as a study the Twenty-Sixth District Municipality of October in Piura, Peru (year 2018), supported by the qualitative method, techniques such as the experimental design of the correlational descriptive type of cross-section, applying the finite formula, data collection techniques and surveys, concluding that the correlation between emotional salary and effectiveness is significant, although it is too low to accept the hypothesis that emotional salary contributes refreshingly in effectiveness. It is proven that the salary does contribute significantly to greater efficiency work. It is necessary to implement the proposed strategies of the Emotional Salary tool for increasing effectiveness, minimizing dissatisfaction and poor performance in their functions. Considering the importance of the worker's well-being versus work performance, this research is required. <![CDATA[The Colombian musical patrimony in the process of teaching learning of the basic and intermediate education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100150&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo expone cómo la carencia de estrategias en las instituciones educativas de Colombia y el poco apego al cumplimiento de las leyes educativas provoca falencias en el proceso de enseñanza aprendizaje en lo relativo al patrimonio cultural de la nación. Se muestran leyes colombianas, decretos, convenciones de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y de Ministros de Educación y Cultura, que apoyan el patrimonio cultural enfocado en la clasificación arqueológica y natural, valorando así la importancia de su carácter intangible. En la educación se reconocen los beneficios de la educación artística para el desarrollo integral. Algunos maestros e instituciones educativas realizan esfuerzos por mantener las tradiciones, el folklore y el patrimonio intangible que está permeándose por culturas populares que son ajenas a la nación, tratándose de modas transitorias que no desarrollan la identidad propia. El articulo ofrece una revisión general de los antecedentes de la educación artística en Colombia, y la extrema necesidad de salvaguardar, proteger, valorar, conservar, enriquecer y difundir la diversidad y variedad cultural de la nación colombiana, como objetivos del proceso de enseñanza aprendizaje en los diferentes niveles educativos, de manera que sea alcancen los objetivos deseados.<hr/>ABSTRACT The present work exposes how the lack of strategies in the educational institutions of Colombia and the little attachment to the fulfillment of the educational laws provoke failures in the teaching-learning process regarding the cultural patrimony of the nation. Colombian laws, decrees, conventions of the United Nations Organization for Education, Science and Culture) and Ministers of Education and Culture are shown, which support cultural heritage focused on archaeological and natural classification, thus assessing the importance of its intangible character. In education, the benefits of artistic education for integral development are recognized. Some teachers and educational institutions make efforts to maintain the traditions, folklore and intangible heritage that are permeating popular cultures alien to the nation, in the case of transient fashions that do not develop their own identity. The article offers a general review of the background of artistic education in Colombia, and the extreme need to safeguard, protect, value, conserve, enrich and disseminate the cultural diversity and variety of the Colombian nation, as objectives of the teaching-learning process in the different educational levels, so that it achieves the desired objectives. <![CDATA[Legal interpretation as an act of friendship. A vision of the merchant of Venice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100156&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo parte de la interpretación y análisis de los elementos de Derecho y justicia que aparecen en la obra del Mercader de Venecia escrita por William Shakespeare. En este sentido, la importancia del valor de la justicia es determinar dentro de la compleja estructura de las relaciones sociales, al tiempo que determina la interpretación clara de que la amistad con la ley constituye una forma de apreciar el orden legal y su poder unitivo esencial. Se utiliza un estudio descriptivo, utilizando métodos teóricos como la lógica histórica y el análisis de documentos sintéticos analíticos y empíricos. Estos métodos fueron acompañados por las técnicas de revisión de literatura correspondientes.<hr/>ABSTRACT The work starts from the interpretation and analysis of the elements of Law and justice that appear in the work of the Merchant of Venice written by William Shakespeare. In this sense, the importance of justice value is to determine within the complex structure of social relations, while determining the clear interpretation that friendship with the law constitutes a way of appreciating the legal order and its essential unitive power. A descriptive study is used, using theoretical methods such as historical logic and synthetic analytical and empirical level document analysis. These methods were accompanied by the corresponding literature review techniques. <![CDATA[Design of a management model. Scientific and practical basis for its elaboration]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100165&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El contexto complejo de las organizaciones actuales exige flexibilidad para adaptarse al entorno cambiante y alcanzar la misión con una operatividad sostenible, lo que se asocia estrechamente a la gestión de las mismas. El presente trabajo tiene como objetivo realizar una aproximación precisa y reflexiva a la naturaleza y puntos de vista existentes acerca de los modelos de gestión y cómo se desarrollan o aplican. A partir de un breve recuento histórico y de la revisión de estudios se identifican los enfoques y corrientes más importantes que han probado eficacia en la práctica gerencial, reseñando y explicando los principales modelos de gestión y sus elementos de aplicabilidad. Posteriormente se concretan los elementos de elaboración puntual de un modelo de gestión para concluir que las particularidades de la misión, los elementos de la cultura, la complejidad del entorno y el estado de la tecnología determinan la configuración del modelo y los dispositivos de control necesarios para implementarlo, controlarlo y evaluarlo.<hr/>ABSTRACT The complex context of current organizations requires flexibility to adapt to the changing environment and achieve the mission with a sustainable operation, which is closely associated with the management of them. The present work aims to make a precise and reflective approach to the nature and existing points of view about the management models and how they are developed or applied. Based on a brief historical account and the review of studies, the most important approaches and currents that have proved effective in management practice are identified, reviewing and explaining the main management models and their elements of applicability. Subsequently, the elements for the specific elaboration of a management model are specified to conclude that the particularities of the mission, the elements of the culture, the complexity of the environment and the state of the technology determine the configuration of the model and the necessary control devices for implement, control and evaluate it. <![CDATA[Analysis of policies and strategies implemented in Costa Rica for sustainable development, in the monetary, production and consumption sectors]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100178&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Para poder alcanzar los objetivos de la agenda 2030, la economía mundial debe ser dinámica e inclusiva. Para lograr este fin debe tenerse en cuenta la necesaria relación que existe entre la sostenibilidad y los tres componentes del sector monetario, entiéndase: mercado de dinero (personas), sistema financiero (instituciones) y sistema monetario (dinero). Por otra parte, también es fundamental el enfoque de producción y consumo sostenibles. En ese sentido, en Costa Rica se ha avanzado en el cumplimiento de las metas propuestas, siendo el primer país del mundo en suscribir un pacto nacional por el cumplimiento de los objetivos de desarrollo sostenible. Es por ello, que este trabajo tiene como objetivo: analizar las políticas y estrategias implementadas en Costa Rica para el desarrollo sostenible, a través de los sectores monetario, de producción y consumo. Para la realización de la investigación se utilizaron como métodos teóricos: el exegético, el histórico lógico, el analítico sintético, y del nivel empírico: el análisis de documentos.<hr/>ABSTRACT In order to achieve the goals of the 2030 agenda, the world economy must be dynamic and inclusive. To achieve this goal, the necessary relationship between sustainability and the three components of the monetary sector must be taken into account, understood as: money market (people), financial system (institutions) and monetary system (money). On the other hand, the sustainable production and consumption approach is also essential. In that sense, Costa Rica has made progress in meeting the proposed goals, being the first country in the world to sign a national pact for the fulfillment of sustainable development goals. That is why this work aims to: analyze the policies and strategies implemented in Costa Rica for sustainable development, through the monetary, production and consumption sectors. For the conduct of the investigation, theoretical methods were used: the exegetical, the logical historical, the synthetic analytical, and from the empirical level, the analysis of documents. <![CDATA[Impact of mediation on the labor conflicts of MSME enterprises and their workers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Son los profesionales del derecho quienes deben ubicar a sus clientes en el uso de la mediación en los conflictos laborales; por supuesto que este es voluntario, pero requiere aprobación previa de ambas partes, para poner fin en los casos de litigio y no es desconocido que litigar es más rentable para los beneficios financieros del jurista, es entonces que la presente investigación buscó primero la demostración del beneficio de la mediación versus la litigación en diferentes investigaciones ya realizadas, en el proceso de mediación en el Ecuador, y en la revisión de casos, se encontró que el precio de la mediación está por debajo de la mitad en cuanto al dinero gastado en la litigación y en relación al beneficio del tiempo ahorrado pues la primera instancia, la mediación, está en relación uno a tres frente a los meses de procesos legales frecuentes. La metodología a través del diseño correlacional ayudó a esclarecer el poco uso del procedimiento de mediación en las Mipymes, ya que la toma de decisión a este procedimiento es sensible a que los clientes no son asesorados en el uso de este mecanismo alternativo a la solución de conflictos, dado al nivel del poco conocimiento del jurista en mediación.<hr/>ABSTRACT It is the legal professionals who must place their clients in the use of mediation in labor disputes; of course, this is voluntary, but requires prior approval from both parties, to end cases of litigation and it is not unknown that litigation is more profitable for the legal benefits of the lawyer. It is then, that the present investigation first sought the demonstration of benefit of mediation versus litigation in different investigations already carried out, in the mediation process in Ecuador, and in the case review it was found that the price of mediation is below half in terms of the money spent on the litigation and in relation to the benefit of the time saved as the first instance. Mediation, is in a one to three relationship compared to the months of frequent legal proceedings. The methodology through the correlational design helped to clarify the little use of the mediation procedure in MSMEs, since the decision making process is sensitive to the fact that clients are not advised in the use of this alternative mechanism to the solution of conflicts, given the level of little knowledge of the lawyer in mediation. <![CDATA[Curricular flexibility in the training of physical education professional]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100194&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo tiene como objetivo fundamentar los principales elementos que distinguen la flexibilidad curricular en la formación del profesional de Educación Física. La formación profesional en la educación superior proporciona a los estudiantes las habilidades y conocimientos integrales a fin de prepararlos para el empleo en un campo específico. Esto implica fundamentar en principios curriculares de calidad y pertinencia, cuya aplicación se adecúe a la capacidad, necesidades e intereses de los profesionales para que les asegure la adquisición de los conocimientos, las prácticas preprofesionalizantes y las competencias requeridas para desempeñarse con solvencia y responsabilidad en los diferentes escenarios de actuación. El sistema curricular de la educación superior exige reflexionar sobre el papel de este en la formación profesional. También, se requiere de diagnósticos que permitan identificar las diferentes expresiones organizativas y las estrategias que se siguen para adaptar enfoques y modelos orientados a transformar la naturaleza de la formación del futuro egresado. En la última década del presente siglo, una de las estrategias que emana de la educación superior es la flexibilidad curricular, la cual propone modalidades curriculares de formación para fortalecer cualquier profesión. En este caso, la profesión de Educación Física que está centrada en la interacción entre el sistema educativo y el entorno social.<hr/>ABSTRACT The present work has as objective to base the main elements that distinguish the curricular flexibility in the formation of the Physical Education professional. Vocational training in higher education provides students with comprehensive specialized skills and knowledge to prepare them for employment in a specific field. This implies based on relevant and relevant curricular principles, the application of which is adapted to the capacity, needs and interests of professionals to ensure the acquisition of knowledge, pre-professional practices and the skills required to perform with solvency and responsibility in the different acting scenarios. The curricular system of higher education requires reflection on its role in professional development. Also, diagnoses are required to identify the different organizational expressions and the strategies that are followed to adapt approaches and models oriented to transform the nature of the formation of the future graduate. In the last decade of this century, one of the strategies that emanates from higher education is curricular flexibility, which proposes curricular modalities of training to strengthen any profession. In this case, we are focused on the Physical Education profession that is directed to the interaction between the educational system and the social environment. <![CDATA[Creativity and academic performance levels in the students of the mechanical metal area of the National University of Education of Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En tiempos actuales de cambio y avances tecnológicos, vemos la necesidad de formar a los educadores con nuevas técnicas y estrategias, para lo cual es preciso que en el proceso de formación profesional docente deje de ser memorística o reproductor de conocimiento. Ante ello, los aportes de la creatividad han de ser un eje fundamental como los procesos de investigación. En tal sentido el presente trabajo de investigación tiene por objetivo establecer la relación que existe entre la creatividad y rendimiento académico de los estudiantes del Área de Metal Mecánica de la Facultad de Tecnología en la Universidad Nacional de Educación. Investigación de enfoque cuantitativo; de tipo descriptivo. con diseño no experimental correlacional. Se utilizó la prueba de inteligencia creativa CREA, una medida cognitiva de la creatividad, aplicado a los estudiantes del área de metal mecánica; que comprenden las especialidades de mecánica de producción, construcciones metálicas y metalurgia y joyería. Los resultados indican que la creatividad se correlaciona significativamente con el rendimiento académico, y que la inteligencia creativa se correlaciona en función al género de los estudiantes; de allí la vital importancia de fomentar el desarrollo de la creatividad en nuestros estudiantes, a fin que se obtenga un buen desempeño profesional a futuro.<hr/>ABSTRACT In current times of change and technological advances, we see the need to train educators with new techniques and strategies, for which it is necessary that in the process of teacher professional training ceases to be a memorial or knowledge player. Given this, the contributions of creativity must be a fundamental axis such as research processes. In this sense, this research work aims to establish the relationship between creativity and academic performance of the students of the Mechanical Metal Area of the Faculty of Technology at the National University of Education. Quantitative approach research of descriptive type with non-experimental correlational design is carried out. It was used The CREA creative intelligence test, a cognitive measure of creativity, applied to students in the area of mechanical metal. They comprise the specialties of mechanic production, metal constructions and metallurgy and jewelry. The results indicate that creativity correlates significantly with academic performance, and that creative intelligence correlates according to the gender of the students; hence the vital importance of fostering the development of creativity in our students, in order to obtain a good professional performance in the future. <![CDATA[Continuous didactic training of teachers of primary basic education in Colombia: a necessary analysis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La educación en Colombia es un derecho humano fundamental que tiene el propósito de formar ciudadanos que aporten en la construcción de una mejor sociedad. En consecuencia, la organización del sistema educativo es uno de los factores que tiene incidencia en la misma. La formación continua de los docentes, aquella que se desarrolla durante su ejercicio profesional, para la optimización de su profesión, hace parte de esta organización. Existen varios estudios investigativos al respecto, los cuales demuestran que es un tema de interés mundial; el artículo se enfoca en el análisis de un componente en particular para la formación continua de los docentes, relacionado con el campo de la didáctica. Se abordan autores de varios contextos nacionales e internacionales que manifiestan que la formación didáctica continua de los docentes presenta aun carencias teóricas que se evidencian en las prácticas de aula de los docentes, sobre todo en la Educación Básica Primaria. Por lo tanto, las autoras desarrollan el análisis del tema, a través del debate que aporta en el campo teórico y práctico de la formación didáctica continua.<hr/>ABSTRACT Education in Colombia is a fundamental human right that aims to train citizens who contribute to the construction of a better society. Consequently, the organization of the education system is one of the factors that have an impact on it. The continuous training of teachers, the one that is developed during their professional practice, for the optimization of their profession, is part of this organization. There are several research studies in this regard, which show that it is a topic of global interest. The article focuses on the analysis of a particular component for the continuous training of teachers, related to the field of teaching. Authors from several national and international contexts are approached that state that the continuous didactic training of teachers still presents theoretical deficiencies that are evidenced in the classroom practices of teachers, especially in Primary Basic Education. Therefore, the authors develop the analysis of the subject, through the debate that contributes in the theoretical and practical field of the continuous didactic formation. <![CDATA[Nature as a subject of law in the Ecuadorian legal system]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100217&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo responde a una investigación descriptiva de tipo revisión bibliográfica con enfoque cualitativo, con el propósito de contribuir a la divulgación del conocimiento medioambiental desde el posicionamiento reflexivo. Fundamentada en la exegética, el análisis y síntesis, y la revisión documental, así como en la técnica de análisis de contenido; lo que permitió arribar a conclusiones sobre la teoría ecocéntrica que concibe la naturaleza como sujeto de derechos, el tratamiento de estos derechos en el ordenamiento jurídico ecuatoriano, la efectividad del Derecho Ambiental y la necesidad del fomento de una cultura medioambiental como herramienta para menguar el impacto negativo de la actividad humana sobre la naturaleza.<hr/>ABSTRACT This article responds to a descriptive investigation of bibliographical review type with qualitative approach, with the purpose of contributing to the dissemination of environmental knowledge from the reflective positioning. Based on exegetics, analysis and synthesis, and documentary review, as well as the technique of content analysis. This allowed us to arrive at conclusions about the eco centric theory that conceives nature as a subject of rights, the treatment of these rights in the Ecuadorian legal system, the effectiveness of Environmental Law and the need to promote an environmental culture as a tool to diminish the negative impact of the human activity on nature. <![CDATA[Accessible and inclusive tourism in Ecuador compared to accessible tourism in other countries]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100225&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio tiene por objetivo hacer un análisis de la información bibliométrica del turismo accesible e inclusivo en el Ecuador, frente al turismo accesible en otros países y ciudades: mediante una revisión bibliometrica de artículos científicos de diferentes revistas se ha clasificado los que tienen relación al tema de investigación para apoyar a este colectivo que gradualmente en el futuro ira creciendo y será un público objetivo con gran potencial, y para ello la identificación de la problemática del Ecuador sobre la accesibilidad fue importante reconocer para dar solución; mediante un árbol de problemas, se identificó que en el Ecuador hay poca información acerca del tema, por eso es necesario que a traves de estudios de caso se pueda apoyar a este colectivo y tener una mejor visión de normas y características mínimas para ir desarrollando paulatinamente la accesibilidad en los destinos turisticos.<hr/>ABSTRACT The study aims to make an analysis of the bibliometric information of accessible and inclusive tourism in Ecuador, versus accessible tourism in other countries and cities: by means of a bibliometric review of scientific articles from different journals, those related to the subject have been classified of research to support this group that will gradually grow in the future and will be an objective audience with great potential, and for this, the identification of Ecuador's problem of accessibility was important to recognize and to solve them. It was identified that in Ecuador there is little information on the subject, so it is necessary that through case studies we can help this group and have a better vision of standards and minimum characteristics for people affected gradually in the accessibility in tourist destinations. <![CDATA[Bibliographical managers, a tool for supporting the investigative process in agronomy students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100232&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Con el surgimiento de la web 2.0 la comunidad académica y los alumnos disponen de información que se incrementa y diversifica de manera exponencial, debido a esto, se torna cada vez más complejo la referencia de fuentes bibliográficas disponibles. Por lo que la Universidad Técnica de Cotopaxi, en Ecuador reconoce la necesidad de usar herramientas tecnológicas para elevar la calidad del proceso de investigación y preparación de documentos científicos. El objetivo se haya en analizar el impacto que ha tenido el uso del gestor bibliográfico EndNoteX7 en los proyectos que desarrollan los estudiantes de la carrera de Agronomía. El estudio se llevó a cabo con 25 estudiantes en la asignatura Metodología de Investigación. Se diseñaron y aplicaron varios instrumentos como revisión bibliográfica, entrevistas a expertos, evaluación de evidencia empírica y se definieron indicadores para medir la eficiencia. Los resultados expuestos permiten concluir que los gestores bibliográficos son una estrategia que ayuda en la búsqueda, organización y análisis de fuentes bibliográficas para el trabajo investigativo de los estudiantes. Las habilidades básicas alcanzadas pueden ser ampliadas y contextualizadas hasta alcanzar las competencias que les permitan, de manera autónoma, afrontar investigaciones más complejas y el uso de otros gestores bibliográficos.<hr/>ABSTRACT With the emergence of web 2.0, the academic community and students have information that increases and diversifies exponentially, due to this, the management and reference of available bibliographical sources that becomes increasingly complex. Faced with this reality, the Technical University of Cotopaxi, extension of the Maná in Ecuador recognizes the need to use technological tools to raise the quality and validity in the process of research and preparation of scientific documents. The objective of this paper is to analyze the impact that the use of the EndNoteX7 bibliographical manager has had on the projects developed by the students of the Agronomy career and the projection required to systematize the results achieved. The study was carried out with 25 second-semester students in the subject Research Methodology. Several instruments were designed and applied as a bibliographical review, interviews with experts, evaluation of empirical evidence and indicators were defined to measure the efficiency in the use of EndNoteX7. The exposed results allow to conclude that the bibliographical managers are a strategy that helps in the search, organization and analysis of bibliographical sources for the investigative work of the students. The basic skills attained can be extended and contextualized until reaching the competences that allow them, autonomously, to face more complex investigations and the use of other bibliographical managers. <![CDATA[Simulation of a yagi uda antenna using optimization methods based on genetic algorithms]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100237&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la utilización de métodos de optimización basados en AG (algoritmos genéticos) para el diseño de antenas, con el objetivo de obtener una antena yagi uda con parámetros de radiación óptimos que se podrán observar mediante la herramienta de simulación 4nec2. Mediante este método se ajustan las dimensiones físicas del diseño, para obtener una antena yagi uda compuesta por elementos de diferente longitud y espaciados no uniformemente, con el fin de maximizar la directividad del diseño y cumplir con los requerimientos en lo referente a impedancias de la antena, ancho de lóbulos principales y numero de lóbulo secundarios, relación frente-atrás. Para ello en la primera etapa del desarrollo se obtuvo una tabla comparativa entre los métodos de optimización, luego se realizó el diseño de antenas yagi compuestas por 5, 7, 12, 15 y 17 elementos para posteriormente realizar la simulación 4nec2 para obtener sus parámetros de radiación y con los resultados obtenidos en las simulaciones de cada diseño se ejecutó un análisis comparativo de las antenas diseñadas por algoritmos genéticos con respecto a las antenas diseñadas por el método tradicional obteniendo como resultado que evidentemente se logró el objetivo de optimizar la ganancia de las antenas mediante el uso de AG<hr/>ABSTRACT The article is about the optimization methods used in AG (genetic algorithms) for the design of antennas, with the aim of obtaining a yagi uda antenna with optical radiation parameters that can be detected by means of the 4nec2 simulation tool. Through this method, the physical dimensions of the design are adjusted to obtain a yagi uda antenna composed of elements of different lengths and not evenly spaced, in order to maximize the directivity of the design and meet the requirements regarding antenna impedances, width of main lobes and number of secondary lobe, front-back relationship. For this, in the first stage of the development a comparative table was obtained between the optimization methods, then the design of yagi antennas made up of 5, 7, 12, 15 and 17 elements was carried out so that the 4nec2 simulation was carried out to obtain its radiation parameters and with the results obtained in the simulations of each design, a comparative analysis of the antennas controlled by genetic algorithms with respect to the antennas controlled by the traditional method was executed, obtaining as a result that obviously the objective of improving the gain of the antennas by using AG. <![CDATA[Treatment of dispersion measures through the geogebra software]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100244&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo explicar el aprendizaje de las medidas de dispersión por medio del Software GeoGebra en los estudiantes del Laboratorio de Investigación e Innovación Pedagógica de la Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión de Pasco Perú - 2017. El diseño de la investigación fue cuasi-experimental, de enfoque descriptivo y explicativo, porque se comparó los resultados de pre y post test que se caracterizó de corte transversal. La población estuvo constituida por 112 estudiantes del Laboratorio de Investigación e Innovación Pedagógica UNDAC - Pasco, y la muestra fue no probabilística de tipo intencional con grupo experimental de 27 estudiantes del cuarto grado y grupo control con 20 estudiantes del quinto grado de educación secundaria. Los métodos de estudio fueron: El método científico, de observación y estadístico. Se aplicó la prueba estadística t de Student donde se determinó la relación entre el pre y post test, como resultado se determinó que existe diferencia significativa entre los resultados después de aplicar software GeoGebra al grupo experimental y se concluye que al aplicar la variable independiente se mejora significativamente el aprendizaje de las medidas de dispersión de los estudiantes.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study is to explain the learning of dispersion measures through GeoGebra Software in the students of the Laboratory of Research and Pedagogical Innovation of the National University Daniel Alcides Carrión de Pasco Peru - 2017. The research design was quasi experimental, descriptive and explanatory approach, because we compared the results of pre and posttests that were characterized as cross-sectional. The population consisted of 112 students from the UNDAC - Pasco Pedagogical Research and Innovation Laboratory, and the sample was unintentionally of an intentional type with an experimental group of 27 fourth-grade students and a control group with 20 fifth-grade high school students. The study methods were: The scientific observation and statistical method. The Student's t-test was applied where the relationship between the pre and posttest was determined. As a result, it was determined that there is a significant difference between the results after applying GeoGebra software to the experimental group and it is concluded that when applying the independent variable is improved significantly learning the measures of dispersion of students. <![CDATA[A study of feminist ideas in The Girls of Riyadh novel by Rajaa Al-Sanea based on Simone de Beauvoir theories]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100251&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The important point of feminism is to emphasize that men, whether consciously or unconsciously, have abuse the women and given them little opportunity or no opportunity to express their opinion on the political, social and economic issues of their society. They have been denied. By denying women the opportunity to express their points of view, men have denigrated and belittled femininity, making women irrelevant. The purpose of feminism is to change this humiliating attitude towards women. So that all women realize that not one "other" is irrelevant, but that they are men worthy of the same privileges and rights as men. (Bressler, Charles, 2014:331) Feminists hope to be able to build a society in which men and women are treated with equal value. In this work, we have explored feminist ideas in the Girls of Riyadh (Banat al-Riyadh) a Novel by Saudi writer Rajaa al-Sanea in a descriptive-analytic manner based on Feminism arising from de Beauvoir. It has been very successful in portraying these ideas and has been able to depict the most important factor in the phenomenon of marginalization of women, the absolute sovereignty of men. The novel is very destructive and, instead, depicts a story of feminine courage that is inconsistent with Saudi's traditional, closed cultural environment.<hr/>RESUMEN El punto importante del feminismo es enfatizar que los hombres, ya sea consciente o inconscientemente, han abusado de las mujeres y les han dado pocas oportunidades o ninguna oportunidad de expresar su opinión sobre los problemas políticos, sociales y económicos de su sociedad. Han sido denegados. Al negar a las mujeres la oportunidad de expresar sus puntos de vista, los hombres han denigrado y menospreciado la feminidad, haciendo que las mujeres sean irrelevantes. El propósito del feminismo es cambiar esta actitud humillante hacia las mujeres. Para que todas las mujeres se den cuenta de que ni uno "otro" es irrelevante, sino que son hombres dignos de los mismos privilegios y derechos que los hombres. Las feministas esperan poder construir una sociedad en la que los hombres y las mujeres sean tratados con el mismo valor. En este ensayo, hemos explorado ideas feministas en la novela Girls of Riyadh del escritor saudita Raja al-Sane de una manera descriptiva-analítica basada en el feminismo derivado de de Beauvoir. Ella ha tenido mucho éxito en retratar estas ideas y ha sido capaz de representar el factor más importante en el fenómeno de la marginación de las mujeres, la soberanía absoluta de los hombres. Su novela es muy destructiva y, en cambio, representa una historia de coraje femenino que es inconsistente con el ambiente cultural tradicional y cerrado de Arabia. <![CDATA[Didactic strategies for scientific research: relevance in the training of researchers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100259&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo fue redactado con el propósito de facilitar herramientas para la enseñanza y el aprendizaje en la medida que ambos son determinantes en la formación de investigadores con responsabilidad social y comprometidos con el desarrollo humano. Plantea como objetivo generar un cambio de conducta en los investigadores y establecer la integración de los conocimientos en forma colaborativa. Se empleó el método de revisión sistemática de las publicaciones frecuentes, y se concluye que las estrategias didácticas sirven para el desarrollo de la criticidad, comprensión de la complejidad de determinados problemas científicos; asimilación de una cultura científica acorde con su formación teórica y en relación a su entorno sociocultural, como espacio de interacción con la otra edad para la configuración de sus pensamientos; el uso de las TIC como herramienta en red, empleada en forma efectiva y que las capacidades de comunicación, trabajo en equipo, empatía y respeto hacia otros investigadores.<hr/>ABSTRACT This article was written to provide resources for teaching and learning, knowing that both variables are determiners of researcher’s trainers with social awareness and commitment with the human development. In that way, the main objective is to encourage a change within the behavior in researchers and achieve knowledge integration in a collaborative way, a systematic revision method about the publications within frequent scientific publications. It is concluded that didactic strategies will be used to develop the criticality, comprehension of the complexity of specific scientific issues, assimilation of a scientific culture in line with the theoretical training and in accordance with its sociocultural environment. As a space for interaction among different ages so that it works for the configuration of thoughts; use of the information and communication technologies as a tool in the network, applied as an effective way and that the communication skills, group work, empathy and respect towards other researchers. <![CDATA[Common themes of the Middle East epics by Ibn Hessam Khusefi and two attacks of Haidari]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100267&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Bacchanalian verse and songwriting refer to poems written in the form of Mathnawi and is in a transcendental context, and talks about wine and drinks. The celebration of the Timurid kings by the Sufi elders made the 9th century, one of the most favorable times for Sufism to flourish; so Sufism becomes religion in this covenant; Ibn Hessam also had a mystical look at the religious system of the Middle East. The Safavid kings encouraged poets to sing religious epics. Bazil and Raji were deceased mystics of the Old Testament, sang the Haidari attack. With the formation of Sufism, special terms appeared in the field of mysticism, which had a special meaning within this institution. Among the three epic poets, Bazil demands wine from the world of meaning that with a drop of it, he will regain his life. He takes the language from the epic to the lyric. His tone uses words of intimacy and verbs to create greater intimacy with regard to their vocabulary and how they are used. Ibn Hussam considers wine as eternal and vital as Khadr, and like the Khadr water, the poet's wine is also full of love and world. In exaggeration, he takes the simile elements more than natural phenomena and uses a sad tone in expressing mourning alongside the epic style.<hr/>RESUMEN El verso bacanal y la composición de canciones se refieren a poemas escritos en forma de Mathnawi y se encuentran en un contexto trascendental y hablan sobre vino y bebidas. La celebración de los reyes timúridos por parte de los ancianos sufíes hizo del siglo IX, uno de los momentos más favorables para el florecimiento del sufismo; entonces el sufismo se convierte en religión en este pacto; Ibn Hessam también tuvo una mirada mística en el sistema religioso de Oriente Medio. Los reyes safávida alentaron a los poetas a cantar epopeyas religiosas. Bazil y Raji eran místicos fallecidos del Antiguo Testamento, cantaron el ataque Haidari. Con la formación del sufismo, aparecieron términos especiales en el campo del misticismo, que tenía un significado especial dentro de esta institución. Entre los tres poetas épicos, Bazil exige vino del mundo que significa que con una gota de él, recuperará su vida. Lleva el lenguaje de lo épico a lo lírico. Su tono usa palabras de intimidad y verbos para crear una mayor intimidad con respecto a su vocabulario y cómo se usan. Ibn Hussam considera el vino tan eterno y vital como Khadr, y como el agua de Khadr, el vino del poeta también está lleno de amor y mundo. Exagerando, toma los elementos similares más que los fenómenos naturales y usa un tono triste para expresar el duelo junto con el estilo épico. <![CDATA[Educational motivation and study habits in health science ingressants]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100273&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se efectuó con el objetivo de determinar la relación entre la motivación educativa y los hábitos de estudio en los ingresantes de ciencias de la salud. Estudio correlacional, transversal con enfoque cuantitativo. La población estuvo conformada por 232 universitarios ingresantes de ciencias de la salud de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco, 2019. Se usaron la Escala de Motivación Educativa y el Inventario de Hábitos de Estudio (CASM - 85). Se utilizó el paquete estadístico SPSS 23. Para el análisis bivariado se empleó la prueba de correlaciones de Rho de Spearman. Los estudiantes aplican hábitos de estudio con tendencia negativa (66,4%) y el 83,2% (193 estudiantes) mostraron alta motivación educativa. Por otro lado, se encontró relación significativa entre los hábitos de estudio y las dimensiones de motivación intrínseca (p≤0,001), motivación extrínseca (p≤0,000) y amotivación (p≤0,000). Se concluye que la motivación educativa y el hábito de estudio de los estudiantes ingresantes de ciencia de la salud de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán de Huánuco guardan una correlación estadísticamente positiva.<hr/>ABSTRACT This work was carried out with the objective of determining the relationship between educational motivation and study habits in health science entrants. This is a correlational study, cross-sectional with quantitative approach. The population was formed by 232 incoming university students of health sciences of the National University Hermilio Valdizán de Huánuco in 2019. The Educational Motivation Scale and the Study Habits Inventory (CASM - 85) and the statistical package SPSS 23 were used. For the bivariate analysis, the Spearman Rho correlation test was used, too. Students applied study habits with a negative tendency (66.4%) and 83.2% (193 students) showed in high educational motivation. On the other hand, a significant relationship was found among study habits and the dimensions of intrinsic motivation (p≤0.001), extrinsic motivation (p≤0,000) and motivation (p≤0,000). It is concluded that the educational motivation and the habit of study of the incoming students of health science of the National University Hermilio Valdizán de Huánuco keep a statistically positive correlation. <![CDATA[Practices for the use of solid waste in banana plantations and results of its implementation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100280&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las generaciones de residuos en los procesos de producción agrícola son notorias, algunas plantaciones aportan más, otras menos, pero en este caso en específico nos referiremos a las bananeras, donde la conducción del proceso productivo genera residuos durante todo el ciclo productivo, lo cual ha sido motivo de análisis y valoración en el presente trabajo, el uso del raquis, su conversión en biochar, el aprovechamiento del pseudotallo en las plantaciones, en la contribución al aprovechamiento más eficientes de los nutrientes por la planta , el empleo de trampas construidas a partir de estos residuos en el control de picudos, la fabricacion de compost, entre otros aprovechamientos, nos permiten disminuir las cargas contaminantes en estas plantaciones realizando acciones que conducen a la sostenibilidad de estas plantaciones.<hr/>ABSTRACT The generations of waste in the agricultural production processes is notorious. Some plantations contribute more, others less, but in this specific case we will refer to the bananas, where the conduct of the production process generates waste throughout the production cycle, which has been the subject of analysis and evaluation in the present work, the use of rachis, its conversion into biochar, the use of pseudo stem in plantations in the contribution to the more efficient use of nutrients by the plant, the use of traps built from these wastes in the control of picudo, the manufacture of compost, among other advantages, allow us to reduce the polluting loads in these plantations by performing actions that lead to the sustainability of these plantations. <![CDATA[Corporate image management as a sustainability strategy: path to business change]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100292&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la actualidad la necesidad de las empresas de generar valor y ser competitivos es cada vez mayor, es menester contar con una imagen corporativa sólida que permita generar un vínculo favorable y a la vez sea definitivo al momento de la elección de compra; la imagen corporativa es considerada como el conjunto de creencias, actitudes y percepciones que tienen los clientes externos sobre una empresa o marca, y determina la forma en que ese público interpreta el conjunto de señales procedentes de los productos, servicios y comunicaciones, emitidas por la marca. Se pretende con esta investigación fundamentar la gestión de la imagen corporativa como estrategia de sostenibilidad en la empresa comercializadora de combustibles. Apoyados en el método cualitativo y aplicando técnicas como el cuestionario se llega a la conclusión de la necesidad imperante que poseen el sector empresarial de fundamentar la gestión de la imagen corporativa como estrategia para lograr la sostenibilidad. Enfocando todas las acciones de la empresa en fortalecer la imagen de marca ofreciendo un producto diferenciado ofreciendo experiencias inolvidables para posicionarnos en su mente lo que aumenta la fidelidad de los consumidores.<hr/>ABSTRACT At present, the need of companies to generate value and to be competitive is growing. It is necessary to have a solid corporate image that allows generating a favorable link and at the same time, is definitive at the time of the purchase choice. The corporate image is considered as the set of beliefs, attitudes and perceptions that external clients have about a company or brand, and determines the way in which that public interprets the set of signals from products, services and communications, issued by the brand. This research is intended to support the management of the corporate image as a sustainability strategy in the fuel trading company. Based on the qualitative method and applying techniques such as the questionnaire, it is concluded that there is a need for the business sector to support the management of the corporate image as a strategy to achieve sustainability. Focusing all the actions of the company in strengthening, the brand image, by offering a differentiated product offering unforgettable experiences to position ourselves in our mind which increases the loyalty of consumers. <![CDATA[Management and use of agricultural land in the rural area of the Cantón Chilla from a socioeconomic perspective]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100299&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tuvo como objetivo investigar, la gestión y uso del suelo agropecuario en el área rural del Cantón Chilla del sitio Dumarí y analizar la incidencia socioeconómica, donde se procedió a realizar una encuesta con muestreo aleatorio simple a 15 productores agropecuarios con preguntas de condición socioeconómica, también se realizó entrevista a cinco personas donde se utilizó la metodología de gestión y uso del suelo de la FAO. La administración de las fincas, esta predominado por el género masculino con el 60%, el 47% tiene educación primaria, la cual refleja que el 66.67% tiene ingresos &lt; $394 del salario básico unificado, los que se dedican a la actividad de ganadera especializada en producir leche, son 14 personas, mientras que una persona se dedica a la producción avícola. En cuanto al uso y gestión del suelo, el 66,66% destina a la siembra de pasto como alimento primario para el ganado, la cual causa una afección al suelo y recurso hídrico con consecuencias moderadas, mientras que daño causa la actividad ganadera extensiva al suelo y al ambiente son consecuencias graves, del mismo modo la erosión y degradación del suelo, se concluye que los productores involucrados se muestran interesado en participar en planes de contingencia y mitigación para lograr un manejo sostenible suelos agrícolas en la zona de estudio, el cual necesita la inmediata implementación de políticas agropecuarias y sociales por parte GAD municipal y el gobierno autónomo descentralizado de la provincia de El Oro.<hr/>ABSTRACT The objective of this research was to investigate the management and use of agricultural land in the rural area of Canton Chilla of the Dumarí site and to analyze the socioeconomic incidence, where a survey was carried out with simple random sampling of 15 agricultural producers with questions of socioeconomic condition, as well as an interview with five people where the methodology of management and use of land of the FAO was used. The administration of the farms, is predominantly male with 60%, 47% have primary education, which reflects that 66.67% have income &lt; $394 of the unified basic wage, those who are engaged in the activity of livestock specialized in producing milk, are 14 people, while one person is engaged in poultry production. In terms of land use and management, 66.66% allocate to the planting of pasture as primary food for livestock, which causes an affection to the soil and water resource with moderate consequences, while damage caused by extensive livestock activity to the soil and the environment are serious consequences as erosion and soil degradation. It is concluded that the producers involved are interested in participating in contingency and mitigation plans to achieve sustainable agricultural soil management in the study area, which requires the immediate implementation of agricultural and social policies by the municipal GAD and the decentralized autonomous government of the province of El Oro. <![CDATA[Food culture in regular basic education students: an educational approach]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100307&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se realizó con el objetivo de determinar la efectividad de un taller demostrativo sobre lonchera saludable en la cultura alimentaria. Se trató de un estudio cuasi experimental con pre prueba y pos prueba sobre el mismo grupo, constituido por 30 niños de educación primaria del Colegio Nacional de Aplicación, Universidad Nacional Hermilio Valdizán, Huánuco, 2019. Se empleó una guía de observación en la recolección de datos. En el análisis inferencial se empleó la prueba Wilcoxon. Los hallazgos indican que la media del puntaje obtenido en la cultura alimentaria antes de la intervención educativa fue de 17,4, y después de esta fue de 23,0, encontrándose diferencias significativas con p≤0,000. Asimismo, se evidenciaron diferencias significativas en las dimensiones de la cultura alimentaria conocimientos nutricionales, preparación de lonchera y hábitos alimentarios, todas con p≤0,05. Se concluye que la intervención educativa a través de un taller demostrativo sobre lonchera saludable favorece el desarrollo de la cultura alimentaria en niños de educación primaria.<hr/>ABSTRACT This investigation was carried out with the objective of determining the effectiveness of a demonstration workshop on healthy lunchbox in food culture. It was a quasi-experimental study with pre-test and post-test on the same group, consisting of 30 primary school children of the National College of Application, National University Hermilio Valdizán, Huánuco, 2019. An observation guide was used in data collection. In the inferential analysis the Wilcoxon test was used. The findings indicate that the average score obtained in the food culture before the educational intervention was 17.4, and after this, it was 23.0, finding significant differences with p≤0,000. Likewise, there were significant differences in the dimensions of the food culture, nutritional knowledge, lunchbox preparation and eating habits, all with p≤0.05. It is concluded that the educational intervention through a demonstration workshop on healthy lunchbox favors the development of the food culture in primary school children. <![CDATA[School inclusion, a challenge for the training of Bachelors in Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100313&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El docente en la actualidad afronta grandes retos a nivel pedagógico en primera instancia están los cambios tecnológicos que le han propuesto un nuevo entorno social, esto debe motivar en él la construcción y utilización de nuevos medios para dinamizar el proceso de aprendizaje del estudiante y de esta manera fortalecer su práctica docente. Otro de los nuevos retos que afronta el docente en el aula es la inclusión escolar de estudiantes con necesidades educativas especiales (NEE), lo cual requiere un cambio en su práctica pedagógica para lo cual no fue preparado durante su formación profesional. Muchos docentes no han cumplido con el sentido humanista de este proceso el que parte del reconocimiento de las fortalezas del estudiante con NEE y en lugar de facilitarlo lo han hecho tan complejo que en ocasiones han provocado su fracaso. En el presente artículo se expone un análisis teórico, a partir de fuentes documentales acerca de la necesidad inmediata de que la Universidad reestructure el currículo en sus programas de licenciatura en educación, de tal manera que permitan la construcción de un nuevo perfil docente que en primera medida sea investigador, esto le permitirá fortalecer su formación continua y permanente; además se presenta la valoración acerca de las posibles invariantes de contenidos que permitan dirigir el proceso de inclusión escolar desde su accionar educativo en esta sociedad dinámica y globalizada.<hr/>ABSTRACT The educational system at the present time confronts big challenges at pedagogical level, in first instance, the technological changes that have proposed a new social environment motivate the construction and use of new means to energize the process of the student's learning and this way to strengthen their educational practice. Another of the new challenges that confronts the educational system in the classroom is the school inclusion of students with special educational necessities (NEE), which requires a change in their pedagogic practice for that which was not prepared during their professional formation. Many educational have not fulfilled the humanist sense of this process, the one that leaves of the recognition of the student's strengths with NEE and instead of facilitating it, they have made it so complex, that in occasions they have caused their failure. This article is exposed a theoretical analysis, starting from documental sources about the immediate necessity that the University restructures the curriculum in its programs in education, in such a way that allow the construction of a new educational profile that is investigating in first place, this will allow to strengthen its continuous and permanent formation; the valuation is also presented about the possible invariant’s of contents that allow to direct the process of school inclusion to work in this dynamic and globalized society. <![CDATA[Labor intervention program in the control of dysergonomic risk at the National University of Cañete]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100323&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación parte del objetivo determinar la eficacia de la aplicación de un programa de intervención laboral en el control de riesgo disergonómico en el personal administrativo de la Universidad Nacional de Cañete. La investigación se encuadra dentro del tipo de investigación aplicada, nivel explicativo, diseño pre experimental. La muestra estuvo conformada por 60 trabajadores administrativos de la Universidad Nacional de Cañete. Se trabajó con un inventario del conocimiento de riesgo disergonómico, el cual fue debidamente confiabilizado (Alfa de Cronbach = 0,965) y validado por el criterio de constructo (Análisis de factores 0,985). El principal resultado considera que el nivel predominante de riesgo disergonómico del personal administrativo de la universidad en el pre test fue el 53,33% nivel medio, y en el post test fue de 76.67% nivel muy alto, con lo que se concluye que la aplicación del programa de intervención laboral ha producido efectos significativos en el control de riesgo disergonómico en los trabajadores administrativos de la Universidad Nacional de Cañete en el periodo 2019.<hr/>ABSTRACT The research starts with the objective of determining the effectiveness of the application of a labor intervention program in the control of dysergonomic risk in the administrative staff of the National University of Cañete. The research falls within the type of applied research, explanatory level, pre-experimental design. The sample consisted of 60 administrative workers from the National University of Cañete. We worked with an inventory of the knowledge of dysergonomic risk, which was duly credited (Aron de Cronbach = 0.965) and validated by the construct criterion (Factor Analysis 0.985). The main result considers that the predominant level of dysergonomic risk of the administrative staff of the university in the pre-test was 53.33% medium level, and in the post test it was 76.67% was at a very high level, which concludes that the application of the labor intervention program has produced significant effects in the control of dysergonomic risk in the administrative workers of the National University of Cañete in the period of the year 2019. <![CDATA[Analysis of environmental risks in export businesses from the perspective of administrative sciences]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100330&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Actualmente Ecuador trata de incrementar la exportación de bienes y servicios, diversificar sus rubros exportables para atenuar la vulnerabilidad ante los cambios del mercado internacional y de cambiar la matriz productiva (pasar de ser un país exportador de materias primas a ser exportador de bienes y servicios con valor agregado). Teniendo en cuenta que investigaciones nacionales en el artículo se reconoce la necesidad de incrementar el valor agregado y otros elementos que permitan el incremento de la capacidad y variedad de las exportaciones, es objetivo de este trabajo, valorar la importancia de la articulación entre el estudio de los riesgos ambientales y los negocios de exportación, como binomio a tener en cuenta en la dimensión curricular del proceso docente en carreras con perfiles afines a las ciencias administrativas. Se muestra, en síntesis, un análisis de seis casos de exportaciones realizadas en el país bajo diferentes escenarios.<hr/>ABSTRACT Ecuador is currently trying to increase the export of goods and services, diversify its exportable items to mitigate vulnerability to changes in the international market and change the production matrix (from being a country that exports raw materials to being an exporter of goods and services with added value). Taking into account that national research in the article recognizes the need to increase the added value and other elements that allow the increase of the capacity and variety of exports. It is the objective of this work, to assess the importance of the articulation between the study of environmental risks and export business, as a binomial to take into account in the curricular dimension of the teaching process in careers with profiles related to administrative sciences. In summary, an analysis of six cases of exports made in the country under different scenarios is shown. <![CDATA[Infrastructure of the hotel entrepreneurship in the Quevedo Canton regarding its demand]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100337&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los emprendimientos hoteleros en los últimos tiempos han tenido un desarrollo significativo, el progreso cultural y económico influye para este crecimiento, en paralelo la demanda ha tenido una evolución sostenida a lo largo del tiempo, avance gradual acorde a estadística internacional. En este sentido el turismo urbano comparado con el rural su impacto es superior en especial para el mercado europeo y norteamericano, en este sentido es importante mantener los componentes en el sector de los emprendimientos estudiados como la higiene del local, comodidad, infraestructura, limpieza, empleados motivados, entre otros. En la misma dirección del servicio es importante para la economía, la afectividad, el carisma y el placer de servir acercará al cliente al hotel. Los factores que influyen en la elección de la acomodación hotelera determinados por la calidad de las instalaciones, servicios, personal calificado, equipos de primer orden que garantizan el bienestar del huésped, seguridad externa e interna. Esta investigación consideró los habitantes de Quevedo y zonas de influencia además de los espacios hoteleros con los que cuenta la ciudad. Se aplicó instrumentos para conocer que piensan de los hoteles y que debe mejorar. Se concluye que una buena organización hotelera que cuide de sus clientes crece constantemente.<hr/>ABSTRACT Hotel service in recent times have had a significant development. Cultural and economic progress influence this growth. In parallel, the demand has had a sustained evolution over time, gradual progress according to international statistics. In this sense, urban tourism compared with rural, its impact is higher, especially for the European and North American market. In this sense, it is important to maintain the components in the sector of the undertakings studied, such as the hygiene of the premises, comfort, infrastructure, cleanliness, motivated employees, among others. In the same direction of the service, it is important for the economy, the affectivity, the charisma and the pleasure of serving that bring the client to the hotel. The factors that influence the choice of hotel accommodation are determined by the quality of the facilities, services, qualified personnel, first-order equipment that guarantee the well-being of the guest, external and internal security. This research considers the inhabitants of Quevedo and areas of influence in addition to the hotel spaces that the city has. Instruments were applied to know what they think of the hotels and what they should improve. It is concluded that a good hotel organization takes care of its customers grows in a constantly way. <![CDATA[The training of competent and innovative professionals through the use of active methodologies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100343&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación se realizó desde un análisis teórico de las principales fuentes bibliográficas primarias que abordan las variables formación docente y su aplicación de metodologías activas con el uso de las TIC en la Educación Superior, para ello se emplearon los métodos analítico-sintéticos y el inductivo-deductivo. Desde el punto de vista empírico se realizó una caracterización del meso currículo vigente en las tres carreras de educación en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, de la Universidad de Guayaquil. En tal sentido se empleó el método de análisis de documento y la encuesta para conocer la opinión de los estudiantes, finalmente cabe anotar que, a partir del diagnóstico, planteamiento, ejecución y evaluación de esta propuesta de aplicar las metodologías activas en la educación superior, colocando al estudiante en el centro del proceso de enseñanza y aprendizaje, articulando los diferentes elementos que conforman la experiencia formativa a través de las TIC.<hr/>ABSTRACT The research was carried out from a theoretical analysis of the main primary bibliographic sources that address the variables teacher education and its application of active methodologies with the use of ICT in Higher Education, for this the analytical-synthetic and inductive deductive methods were used. From the empirical point of view, a characterization of the current curriculum was carried out in the three careers of education in the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences, of the University of Guayaquil. In this sense, the document analysis method and the survey were used to know the opinion of the students. Finally, it should be noted that, from the diagnosis, approach, execution and evaluation of this proposal, to apply the active methodologies in higher education improve the placing of the student at the center of the teaching and learning process and articulating the different elements that make up the training experience through ICT. <![CDATA[Link university - company for sustainable local development in tourism Smes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100350&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo plantea la necesidad de potenciar un turismo sostenible, basado en las potencialidades de la localidad, capaz de conservar los valores y la cultura de la región, de generar empleos, crear desarrollo social y con origen en las PyMES. De igual forma, se resalta el papel que las condiciones actuales le exigen a las universidades en la formación de los emprendedores. Se destaca, la necesidad de la participación y apoyo de los gobiernos locales en la búsqueda de este desarrollo. Se concluye con la muestra de un conjunto de acciones y resultados realizados en esta práctica por la Universidad Regional Autónoma de los Andes y en especial su carrera de Turismo. Por último, se muestra el ejemplo de la PyMES “El Porvenir, Cantón Santiago de Píllaro de la provincia de Tungurahua” con resultados exitosos en su vínculo con la comunidad, en la preservación y adecuado uso del medio ambiente, en vínculo con la universidad y como apoyo a la formación y creación de estos valores en las nuevas generaciones.<hr/>ABSTRACT The work raises the need to promote sustainable tourism, based on the potential of the locality, capable of preserving the values and culture of the region, generating jobs, creating social development and originating in SMEs. Likewise, the role that current conditions require of universities in the training of entrepreneurs is highlighted. It highlights too, the need for participation and support from local governments in the search for this development. It is concluded with the sample of a set of actions and results made in this practice by the Autonomous Regional University of the Andes and especially its tourism career. Finally, the example of the PyMES "El Porvenir, Cantón Santiago de Píllaro of the province of Tungurahua" is shown with successful results in its link with the community, in the preservation and adequate use of the environment, in connection with the university and as support for the formation and creation of these values ​​in the new generations. <![CDATA[The motivation in the labor performance of hotel employees in the Quevedo Canton, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100359&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación tiene el propósito de diagnosticar la motivación y su influencia en el desempeño laboral de los empleados de los hoteles en el cantón Quevedo. La metodología utilizada es descriptiva. Se utilizaron métodos teóricos como el analítico sintético y el histórico lógico; los instrumentos utilizados fueron entrevistas y cuestionarios, la información fue procesada estadísticamente usando el paquete estadístico SPSS 22.0 para Windows versión 22.0. Los resultados se pudieron observar factores de motivación comunes, así como la influencia en el desempeño laboral y la competitividad de los hoteles objeto de estudio.<hr/>ABSTRACT The present investigation has the purpose of diagnosing motivation and its influence on the labor performance of hotel employees in the Quevedo canton. The methodology used is descriptive. Theoretical methods such as synthetic analytics and logical history were used. The instruments used were interviews and questionnaires, the information was processed statistically using the statistical package SPSS 22.0 for Windows version 22.0. The results showed common motivational factors, as well as the influence on the work performance and the competitiveness of the hotels under study. <![CDATA[Information and communication technologies to support international activities and distance learning in universities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100366&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo tiene como objetivo describir como las TIC tienen un impacto positivo en las actividades internacionales y en el aprendizaje a distancia en las universidades del siglo XXI.Para lograr el siguiente objetivo se hizo un estudio de la teoría que define los siguientes conceptos, TIC, sistema de información, educación a distancia, entre otros. Los resultados principales a alcanzar mediante la investigación son: mejor entendimiento del rol que juegan las TIC dentro de las universidades y dentro del departamento de relaciones internacionales; así como un acercamiento a las principales tecnologías, tendencias y herramientas que hoy día facilitan el proceso de enseñanza y aprendizaje a distancia.<hr/>ABSTRACT The work aims to describe how ICTs have a positive impact on international activities and distance learning in 21st century universities. To achieve the following objective, a study of the theory that defines the following concepts, ICT, was made, concepts such as information system, distance education, among others. The main results to be achieved through research are: better understanding of the role that ICTs play within universities and within the departments of international relations, as well as an approach to the main technologies, trends and tools that today facilitate the process of distance teaching and learning. <![CDATA[Diversity of scolitids in plantations of Tectona Grandis l.f. (teak) in the province of Los Ríos, Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100374&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los objetivos de la investigación fueron identificar y determinar la diversidad de escolítidos, abundancia e índices de diversidad asociados a plantaciones de Teca en tres sitios de estudio de la provincia de Los Ríos, Canbiosca, Rafaelita y la Chorrera. Para determinar la diversidad en las plantaciones se instalaron 36 trampas de intersección de vuelo a una altura de 1.30 metros, sobre el nivel del suelo, las que fueron cebadas con 175 mL de alcohol 96° y 75 mL de agua destilada, la recolección de los especímenes se realizó cada ocho días durante los meses de julio y agosto del 2018, mientras que, para determinar la abundancia e índices de diversidad dentro de los árboles se procedió a identificar aquellos que presentaban sintomatología de muerte regresiva y marchitez vascular, luego fueron apeados nueve árboles enfermos por sitio y seccionados cada cuatro metros, posterior se procedió abrir la madera para la recolección de insectos, los cuales fueron depositados en frascos que contenían alcohol de 70°. La identificación se llevó a cabo en el laboratorio de microbiología de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo con la ayuda de un estereomicroscopio y claves dicotómicas. Se recolectó en las plantaciones un total de 3784 escolítidos.<hr/>ABSTRACT The objectives of the research were to identify and determine the diversity of scolitids, abundance and diversity indices associated with Teak plantations at three study sites in the province of Los Ríos, Canbiosca, Rafaelita y la Chorrera. To determine the diversity in the plantations, 36 flight intersection traps were installed at a height of 1.30 meters, above ground level, which were primed with 175 mL of 96 ° alcohol and 75 mL of distilled water, collecting Specimens were performed every eight days during the months of July and August 2018, while, to determine the abundance and diversity indices within the trees, those presenting symptoms of regressive death and vascular wilt were identified, then nine Sick trees per site and sectioned every four meters, later the wood was opened for the collection of insects, which were deposited in jars containing 70 ° alcohol. The identification was carried out in the microbiology laboratory of the State Technical University of Quevedo with the help of a stereomicroscope and dichotomous keys. A total of 3784 scolitids were collected in the plantations. <![CDATA[Wounded by a strange body in the thorax. About a case]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100381&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de esta presentación consistió en exponer el caso de una paciente del sexo femenino que de forma intencional se introduce un cuerpo extraño (rayo de bicicleta) en el tórax; motivo por el cual se exploró la cavidad torácica, no constatándose lesión orgánica en el acto quirúrgico, por lo inusual del caso se decide publicar con el objetivo de exponer las características de un caso clínico con la presencia de un cuerpo extraño intratorácico posterior a un traumatismo penetrante de tórax. El trauma se define como una fuerza externa, estrés o acto de violencia física contra un ser humano. Las heridas por cuerpos extraño intratorácico, a pesar de ser entidad infrecuente, pueden permanecer sin complicaciones, ni limitaciones funcionales en algunos pacientes. El diagnóstico es clínico e imagenológico. El tratamiento de elección, es la realización de pleurostomías mínima alta, media o baja en la mayor parte de los casos.<hr/>ABSTRACT The objective of this presentation was to expose the case of a female patient who intentionally introduces a foreign body (ray of bike) in the chest; which is why we explored the chest cavity, not being verified organic lesion in the surgical act, as it was an unusual case is decided to publish with the aim of exhibiting the characteristics of a clinical case with the presence of a foreign body post intrathoracic penetrating trauma to the chest. The trauma is defined as an external force, stress, or act of physical violence against a human being. The wounds by strange bodies intrathoracic, despite being infrequent entity, can remain without complications, or functional limitations in some patients. The diagnosis is clinical and imaging tests. The treatment of choice, is the realization of minimum pleurostomias high, medium, or low in most cases. <![CDATA[The methodology of teaching learning in higher education: Some reflections]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100386&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se esbozan reflexiones necesarias sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, este es un proceso complejo, multifactorial, en el que se dan múltiples interacciones y donde las condiciones en que este se desarrolla son definitivamente las que favorecen o dificultan el propio proceso y el resultado de éste. En la actualidad existen múltiples alternativas que deben analizarse en función de los resultados que se esperan de este proceso y así activar los procederes necesarios para alcanzarlos. Por ello, es necesario adentrarnos en el análisis entre las relaciones que se establecen entre la didáctica y el proceso de enseñanza - aprendizaje que de manera paulatina han ido cambiando, las tareas de la didáctica constantemente son sometidas a revisión porque los problemas a resolver se han complejizado a luz de las problemáticas actuales.<hr/>ABSTRACT This article presents necessary aspects to think over in the teaching learning process it is a complex process in which many interactions take part and according to the conditions where it is developed definitly it favors or hinder the process and its result. Actually there are many alternatives that should be analized depending on the expected results of this process and activate the necessary procedures to achieve it. That is why it is a need the analysis of the relations among didactic and the teaching learning process that had been changing gradually, didactic tasks are frequently submitted to revision because the problems to be solved have become more complex with the current problems. <![CDATA[Ergonomics applied from the classroom to practice in a working environment for drivers]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100390&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el departamento de Cundinamarca, se viene observando un incremento en las enfermedades osteomusculares presentes en la actividad económica de transporte. Teniendo en cuenta que dicha serie de procesos representan un papel fundamental en el desarrollo social como laboral, esta investigación suma ideas significativas, que tiene como intención mitigar efectos nocivos para la salud causados por las altas jornadas de trabajo a las que se ve expuesto un conductor de bus intermunicipal. Según la OIT, para el conductor de bus o camión se tienen identificados como factores de carácter ergonómico asociados a la labor de conducción como son las molestias lumbares y dolores articulares, trastornos reumáticos, dificultades de visión y problemas oculares causados por una iluminación inadecuada; por lo cual este estudio pretende identificar y promover estrategias de intervención ergonómicas dirigidas a los trabajadores que se desempeñan como conductores de buses intermunicipales en la Sabana de Occidente, a través de las metodologías RULA y Cuestionario Nórdico como medio diagnóstico, con el fin de disminuir la tasa de enfermedades laborales en este tipo de población.<hr/>ABSTRACT In the department of Cundinamarca, there has been an increase in musculoskeletal diseases present in the economic activity of transport. Taking into account that said series of processes represent a fundamental role in social development as work, this research adds significant ideas, which is intended to mitigate harmful effects on health caused by the high work hours to which a driver is exposed of intermunicipal bus. According to the ILO, for the bus or truck driver they have been identified as ergonomic factors associated with driving work such as lumbar discomfort and joint pain, rheumatic disorders, vision difficulties and eye problems caused by inadequate lighting; Therefore, this study aims to identify and promote ergonomic intervention strategies aimed at workers who work as intermunicipal bus drivers in the Sabana de Occidente, through the RULA and Nordic Questionnaire methodologies as a diagnostic means, in order to reduce occupational disease rate in this type of population. <![CDATA[Educational, pedagogical and didactic innovation. Conceptions for practice in higher education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100396&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Desarrollar una cultura de la innovación se ha convertido en uno de los retos más importantes en la Educación Superior. En ella descansa la calidad educativa y la extensión de una actitud proactiva y positiva de toda la comunidad universitaria, hacia el progreso y la mejora. Sin embargo, conseguir la innovación educativa, pedagógica y didáctica como una práctica habitual de los docentes, exige primero un acercamiento y comprensión del alcance de estos y de los factores que actúan como condiciones básicas para su concreción. En este trabajo se presenta un análisis de estos aspectos y se complementa con un estudio empírico que confirma la importancia de la preparación, comunicación, colaboración y organización para elevar la participación de los docentes en procesos innovadores.<hr/>ABSTRACT Developing a culture of innovation has become one of the most important challenges in Higher Education. In it lies the educational quality and the extension of a proactive and positive attitude of the entire university community, towards progress and improvement. However, achieving educational, pedagogical and didactic innovation as a common practice of teachers, first requires an approach and understanding of the scope of these and the factors that act as basic conditions for their realization. This paper presents an analysis of these aspects and is complemented by an empirical study that confirms the importance of preparation, communication, collaboration and organization to increase the participation of teachers in innovative processes. <![CDATA[Design of a based computerized system in intelligence of business in the astillero Mariel]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100404&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Facilitar y lograr el apoyo a la toma de decisiones en las empresas proporciona el desarrollo y la prosperidad de las mismas, solo que para ello no es suficiente con la informatización de estas, para realizarlo de forma considerada es vital contar con un sistema donde se combinen las herramientas informáticas necesarias y se enfatice en la Inteligencia de Negocios. El Astillero Mariel presenta como dificultad principal que posee sus datos en diferentes sistemas, como son el Departamento de Contabilidad, Comercial, Recursos Humanos, ATM y Producción y estos a su vez no se encuentran relacionados de forma informatizada entre sí. Es por ello que esta investigación tuvo como objetivo diseñar un sistema basado en inteligencia de negocios en el Departamento Comercial del Astillero Mariel. Demostrando de forma parcial los resultados que pudieran obtenerse. La propuesta fue diseñada con una muestra de datos reales de los años 2018 y 2019, a partir de lo cual se demuestra la viabilidad del modelo diseñado y su apoyo a la toma de decisiones.<hr/>ABSTRACT To facilitate and to accomplish the support on the decisions making at the enterprices gives the development and the prosperity for there, it is only thet it is not enough with the informatization of these, to fulfill it on a considered fashion it is vital to count on a system where informatics tools are combined and making empathize on business intelligence. The Astilleros Mariel presents as a main difficulty that owes its data on different systems, such as, the Accounting Departament, Commercial, Human Resources, ATM and Production and these at the same time are not related on an informatized fashion amongst there. It is this why this investigation had as objective to design a system based on business intelligence at the Commercial Department form the Astilleros Mariel. Showing Partially the outcomes that may be obtained. The proposal was designed with a real data sample from the 2018 and 2019 years, starting from that which is demonstrated the viability of the designed pattern and their support to the taking of decisions. <![CDATA[Azerbaijani motives in the creation of the futurist Velemir Khlebnikov]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100413&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The beginning of the 20th century is a difficult time in development of Russia, the epoch of great changes, three revolutions, civil war, serious cataclysms. During this period of Russian history, we observed the revaluation of values. Certainly, contradictory events in Russia influenced as a whole on development of culture and, in particular, the further development of literature. With the emergence of new names, the new themes and images enter Russian literature of the beginning of the 20th century. So one of the main themes of Russian poetry becomes an urban theme, the image of a modern city. During this difficult transitional period Russian poets pay a special close attention to Baku, the eastern city, that embarked on a European way of life. Developing an urban theme, comprehending Baku deeper, Russian poets make attempts to understand the attractive power of this city. These questions are clearly visible in poems of a number of Russian poets who lived, worked and studied in the capital of Azerbaijan, Baku.<hr/>RESUMEN El comienzo del siglo 20 es un momento difícil en el desarrollo de Rusia, la época de grandes cambios, tres revoluciones, guerra civil, graves cataclismos. Durante este período de la historia rusa observamos la revaluación de los valores. Ciertamente, los eventos contradictorios en Rusia influyeron en su conjunto en el desarrollo de la cultura y, en particular, en el desarrollo posterior de la literatura. Con la aparición de nuevos nombres, los nuevos temas e imágenes entran en la literatura rusa de principios del siglo XX. Entonces, uno de los temas principales de la poesía rusa se convierte en un tema urbano, la imagen de una ciudad moderna. Durante este difícil período de transición, los poetas rusos prestan especial atención a Bakú, la ciudad oriental, que se embarcó en un estilo de vida europeo. Al desarrollar un tema urbano, comprender a Bakú más profundamente, los poetas rusos intentan comprender el poder atractivo de esta ciudad. Estas preguntas son claramente visibles en los poemas de varios poetas rusos que vivieron, trabajaron y estudiaron en la capital de Azerbaiyán, Bakú.