Scielo RSS <![CDATA[Revista Universidad y Sociedad]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2218-362020230006&lang=en vol. 15 num. 6 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Data mining about the climatic and bioclimatic effects on domestic water consumption in Havana Waters Company]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La aplicación de novedosas técnicas de inteligencia artificial se ha convertido en una poderosa herramienta de trabajo que soluciona múltiples problemas en todas las esferas del conocimiento, en el campo de la hidráulica en general y en los sistemas de abasto de agua en lo particular. En este reporte se aplican técnicas de minería de datos a un sector hidráulico de Aguas de La Habana, para establecer la relación entre el consumo doméstico de agua y algunas variables climáticas y bioclimáticas. En el trabajo se obtienen las principales variables climáticas que influyen en el consumo doméstico. Este resultado se constituye en la antesala necesaria para la construcción de un modelo de predicción del consumo doméstico de agua a partir del comportamiento de la variabilidad climática, una herramienta fundamental para actividades como la operación, el mantenimiento y el planeamiento de la demanda futura.<hr/>ABSTRACT The application of innovative Artificial Intelligence techniques has become a powerful work tool that solves multiple problems in all spheres of knowledge, in the field of hydraulics in general and in water supply systems in particular. This report applies data mining techniques to the Aguas de La Habana hydraulic sector to establish the relationship between domestic water consumption and some climatic and bioclimatic variables. In the work the main climatic variables that influence domestic consumption are obtained. This result constitutes the necessary prelude to the construction of a prediction model for domestic water consumption based on the behavior of climate variability, a fundamental tool for activities such as operation, maintenance, and planning of future water demand. <![CDATA[Variables of corporate social responsibility in the water and sanitation sector in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación se realizó desde la Organización Superior de Dirección Empresarial (OSDE) de Agua y Saneamiento. El objetivo general es identificar variables que contribuyan a evaluar el desempeño de la Responsabilidad Social Empresarial en el sector del agua y saneamiento en Cuba. Se estableció el marco teórico referencial sobre la Responsabilidad Social Empresarial a través del estudio de las diferentes definiciones que existen asociadas al tema investigado y la revisión de los modelos e instrumentos existentes a nivel mundial en cuanto a la Responsabilidad Social Empresarial. Se realiza una propuesta de variables relacionadas a la Responsabilidad Social Empresarial en el contexto cubano en el sector del agua y saneamiento.<hr/>ABSTRACT The present research was carried out from the Higher Organization of Business Management (OSDE) of Water and Sanitation. The general objective is to identify variables that contribute to evaluating the performance of Corporate Social Responsibility in the water and sanitation sector in Cuba. The referential theoretical framework on Corporate Social Responsibility was established through the study of the different definitions that exist associated with the subject investigated and the review of existing models and instruments worldwide in terms of Corporate Social Responsibility. A proposal of variables related to Corporate Social Responsibility in the Cuban context in the water and sanitation sector is made. <![CDATA[Mathematical model for the evaluation of organizational communication variables in the Water and Sanitation Business Group]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600031&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación se desarrolló en el Grupo Empresarial Agua y Saneamiento, con el objetivo de proponer un modelo matemático basado en la lógica difusa compensatoria y lista de chequeo para la evaluación de variables de comunicación organizacional para la mejora del nivel de integración del sistema de dirección de las empresas integradas al Grupo Empresarial Agua y Saneamiento; para ello se tomaron como muestras dos empresas: Empresa de Mantenimiento de Obras Hidráulicas de Occidente (EMAROHO) y Aguas de La Habana. Gracias a la ayuda de especialistas en Comunicación Social, fueron propuestas cuatro variables con sus indicadores, que resultan imprescindibles para el diseño de un modelo de comunicación organizacional. Para cumplir con el objetivo se aplicaron técnicas para la obtención y análisis de la información tales como: observación directa, entrevistas, consultas a normas y registros, diagramas Ishikawa, lista de chequeo, análisis de indicadores en términos de Lógica Difusa Compensatoria, técnica 360°, entre otros; obteniéndose que la variable más deficiente fue la comunicación interna y la de mejor desempeño las competencias comunicativas de los trabajadores.<hr/>ABSTRACT The present investigation was developed in the Water and Sanitation Business Group, with the objective of proposing a mathematical model based on compensatory fuzzy logic and a checklist for the evaluation of organizational communication variables to improve the level of integration of the management system of the companies integrated into the Water and Sanitation Business Group; for this, two companies were taken as samples: Western Hydraulic Works Maintenance Company (EMAROHO) and Aguas de La Habana. Thanks to the help of specialists in Social Communication, four variables with their indicators were proposed, which are essential for the design of an organizational communication model. To meet the objective, techniques were applied to obtain and analyze information such as: direct observation, interviews, consultation of standards and records, Ishikawa diagrams, checklist, analysis of indicators in terms of Compensatory Fuzzy Logic, 360° technique, among others; obtaining that the most deficient variable was internal communication and the one with the best performance was the communication skills of the workers. <![CDATA[Labour inclusion in Ciudad Juárez: realities and challenges for people with disabilities]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600039&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Superar las barreras que obstaculizan la inclusión laboral de las personas con discapacidad es un tema contemporáneo. La investigación fue una primera aproximación al panorama existente en Ciudad Juárez, México. Se empleó el método de investigación mixto. Se conformaron siete unidades de análisis y se contrastó de forma cruzada los hallazgos. Se analizaron estadísticas oficiales, se utilizó la observación, entrevistas y bitácoras. Se logró conformar una panorámica general del fenómeno que evidencia su complejidad, así como las barreras y desafíos que subsisten. Se constató que las empresas con programas de inclusión laboral en Ciudad Juárez sólo cubren sus plantillas con el 0.94% de discapacitados lo que no se corresponde con la representación social de ese sector poblacional en edad laboral. Los hallazgos son coincidentes con los de estudios realizados en otras latitudes, demostrándose que mientras que el consenso mundial, las políticas públicas y las estructuras creadas para romper barreras y desafíos son abundantes, los resultados hasta el presente son muy pocos. Las personas en situación de discapacidad, con la formación adecuada y ubicadas en el lugar de trabajo correcto pueden ser tan productivas o incluso más que el resto de la población.<hr/>ABSTRACT Overcoming the barriers that hinder the labor inclusion of people with disabilities is a contemporary issue. The research was a first approach to the existing panorama in Ciudad Juárez, Mexico. The mixed research method was used. Seven units of analysis were formed and the findings were cross-contrasted. Official statistics were analyzed, observation, interviews and logs were used. It was possible to create a general overview of the phenomenon that shows its complexity, as well as the barriers and challenges that remain. It was found that companies with labor inclusion programs in Ciudad Juárez only cover their workforce with 0.94% of disabled people, which does not correspond to the social representation of that working-age population sector. The findings coincide with those of studies carried out in other latitudes, demonstrating that while global consensus, public policies and structures created to break down barriers and challenges are abundant, the results to date are very few. People with disabilities, with adequate training and placed in the correct workplace, can be as productive or even more productive than the rest of the population. <![CDATA[Temporal markers in English and Azerbaijani languages]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600052&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT In the human cognitive mechanism, there are universal ideas about time, and these ideas shape the concept of time. This concept is verbalized in discourse with the help of various linguistic units expressing temporality. In this regard, the purpose of the article is to study how the universal concept of time is verbalized with the help of temporal units in artistic discourses in English and Azerbaijani languages. The features observed in both languages are universal aspects of those language units. Discursive accented temporal units in English and Azerbaijani languages differ from discursive markers in some subtleties. The main difference is that, in contrast to discursive markers, temporal units carrying discursive emphasis are one of the components of the organization of discursive pragmatics. Temporal markers can be lexical, morphological and syntactical from the point of view of the hierarchical structure of language. In particular, it should be noted that temporal markers can be word combinations and syntactic constructions. In our study, lexical and syntactical temporal units have been selected for analysis and regardless of whether temporal markers are explicit or implicit, they can carry discursive emphasis.<hr/>RESUMEN En el mecanismo cognitivo humano existen ideas universales sobre el tiempo, y estas ideas dan forma al concepto de tiempo. Este concepto se verbaliza en el discurso con la ayuda de diversas unidades lingüísticas que expresan la temporalidad. En este sentido, el propósito del artículo es estudiar cómo se verbaliza el concepto universal de tiempo con la ayuda de unidades temporales en los discursos artísticos en inglés y azerbaiyano. Las características observadas en ambos idiomas son aspectos universales de esas unidades lingüísticas. Las unidades temporales discursivas acentuadas en inglés y azerbaiyano se diferencian de los marcadores discursivos en algunas sutilezas. La principal diferencia es que, a diferencia de los marcadores discursivos, las unidades temporales que llevan énfasis discursivo son uno de los componentes de la organización de la pragmática discursiva. Los marcadores temporales pueden ser léxicos, morfológicos y sintácticos desde el punto de vista de la estructura jerárquica del lenguaje. En particular, cabe señalar que los marcadores temporales pueden ser combinaciones de palabras y construcciones sintácticas. En nuestro estudio, se han seleccionado unidades temporales léxicas y sintácticas para el análisis e independientemente de si los marcadores temporales son explícitos o implícitos, pueden llevar énfasis discursivo. <![CDATA[Education 4.0: Innovative approach supported by artificial intelligence for higher education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600060&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Educación 4.0 es un enfoque innovador que busca aprovechar la tecnología avanzada, en particular la inteligencia artificial (IA), para mejorar el aprendizaje y la experiencia de los estudiantes en la educación superior. La IA puede automatizar tareas, personalizar la experiencia de aprendizaje y mejorar la eficiencia en la investigación científica. No obstante, su aplicación plantea desafíos en cuanto a la adopción de nuevos modelos educativos, la inversión necesaria para su implementación y la capacitación de los usuarios. Con el objetivo de proporcionar información detallada a estudiantes y profesores sobre las ventajas de la aplicación de la IA en los procesos de enseñanza-aprendizaje y de investigación científica en la educación superior, se realizó una revisión sistemática de la literatura que exploró los fundamentos, beneficios y desventajas de la IA, la que fue socializada con profesores y estudiantes de la Universidad de Oriente, Cuba, para conocer sus percepciones sobre el tema. Los resultados indican que la IA puede potenciar el proceso de enseñanza-aprendizaje y mejorar la eficiencia en la investigación científica, pero requiere de una implementación cuidadosa, ética y responsable. Además, se concluye que la IA puede facilitar la adaptación al ritmo y estilo de aprendizaje de cada estudiante, optimizar el uso del tiempo y la eficiencia en tareas de investigación, y favorecer el desarrollo de competencias profesionales para el mundo laboral. No obstante, es esencial garantizar la equidad, calidad y ética en su uso.<hr/>ABSTRACT Education 4.0 is an innovative approach that seeks to leverage advanced technology, particularly artificial intelligence (AI), to enhance learning and the student experience in higher education. AI can automate tasks, personalize the learning experience, and improve efficiency in scientific research. However, its implementation poses challenges in terms of adopting new educational models, the necessary investment for implementation, and user training. In order to provide detailed information on the advantages of AI application in teaching-learning processes and scientific research in higher education, a systematic literature review was conducted that explored the fundamentals, benefits, and drawbacks of AI, which was shared with professors and students from the Universidad de Oriente, Cuba, to learn about their perceptions on the topic. The results indicate that AI can enhance the teaching-learning process and improve efficiency in scientific research, but it requires careful, ethical and responsible implementation. Furthermore, it is concluded that AI can facilitate adaptation to each student's pace and learning style, optimize time usage and efficiency in research tasks, and foster the development of professional competencies for the job market. However, it is essential to ensure equity, quality, and ethics in its use. <![CDATA[Environmental educommunication in Latin America: a review of programs and web portals]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600075&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Esta investigación se ha propuesto la revisión de programas y portales web de educomunicación ambiental en América Latina. El enfoque de la investigación es mixto, el diseño corresponde a un estudio de caso colectivo. Se estudiaron siete dimensiones en programas de educomunicación ambiental: diagnóstico previo, enfoque general, objetivos, recursos, personal, evaluación y difusión, en 20 programas distribuidos en 19 países de América Latina. El instrumento usado fue una plantilla de observación basada en un trabajo previo. Los resultados obtenidos muestran que los programas analizados exhiben fortalezas en aspectos como el diagnóstico adecuado, la selección de los destinatarios, el programa educativo per se (objetivos, contenidos, metodología), los recursos utilizados y el personal responsable cualificado para hacerse cargo del programa. Los indicadores menos logrados se refieren a la evaluación, la promoción y difusión de los programas, aspectos de singular importancia para el impacto que puedan tener a nivel educativo.<hr/>ABSTRACT This research has proposed the review of programs and web portals of environmental educommunication in Latin America. The research approach is mixed, the design corresponds to a collective case study. Seven dimensions in environmental educommunication programs were studied: previous diagnosis, general approach, objectives, resources, personnel, evaluation and dissemination, in 20 programs distributed in 19 Latin American countries. The instrument used was an observation template based on previous work. The results obtained show that the programs analyzed exhibit strengths in aspects such as the adequate diagnosis, the selection of the recipients, the educational program per se (objectives, contents, methodology), the resources used and the qualified responsible personnel to take charge of the program. The least achieved indicators refer to the evaluation, promotion and dissemination of the programs, aspects of singular importance for the impact they may have at the educational level. <![CDATA[Competencies for basic education teachers in the creation of digital educational content in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600088&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La presente investigación estuvo centrada en la propuesta de un modelo de competencias digitales para la creación de contenidos educativos en docentes de educación básica en Ecuador. Entre los objetivos planteados, estuvo diseñar y aplicar un instrumento para determinar el nivel de conocimientos de los docentes de educación básica para la creación de contenidos educativos digitales. La metodología utilizada se desarrolló en base a un enfoque mixto de investigación, combinada en métodos exploratorios, descriptivos e interpretativos; como técnicas de investigación se utilizó el criterio de expertos y el Alfa de Cronbach para medir la validez y confiabilidad del instrumento. Los resultados de este estudio permiten concluir que los docentes de educación básica en Ecuador aún poseen limitaciones en sus competencias digitales, referidas a la creación de contenidos educativos digitales. Se propone un modelo con cuatro áreas de competencias: informativas, comunicativas, informáticas básicas y de creación y actualización de contenidos. Se concluye con la necesidad de potenciar las competencias digitales de los docentes ecuatorianos, en especial aquellas relacionadas con la creación de contenidos educativos que fomenten el aprendizaje significativo, además la propuesta puede servir como punto de partida para favorecer la transformación digital de la educación en el país.<hr/>ABSTRACT This research was focused on the proposal of a model of digital competencies for the creation of educational content in basic education teachers in Ecuador. Among the objectives was to design and apply an instrument to determine the level of knowledge of basic education teachers for the creation of digital educational content. The methodology used was developed based on a mixed research approach, combined in exploratory, descriptive and interpretative methods; as research techniques, expert criteria and Cronbach's Alpha were used to measure the validity and reliability of the instrument. The results of this study allow concluding that basic education teachers in Ecuador still have limitations in their digital competencies, referred to the creation of digital educational content. A model with four areas of competencies is proposed: informative, communicative, basic computer skills and content creation and updating. It concludes with the need to enhance the digital competencies of Ecuadorian teachers, especially those related to the creation of educational content that promote meaningful learning, and the proposal can also serve as a starting point to promote the digital transformation of education in the country. <![CDATA[Psychosocial components that affect the work performance of public administrators: the ecuadorian reality]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600101&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo se orienta hacia la determinar los componentes psicosociales que afectan al desempeño laboral en los administradores públicos de Ecuador, para ello se ha planteado una investigación cuyo proceso metodológico implica la revisión bibliográfica, es así que se procedió a la indagación en las bases: Dialnet, Scopus, Latindex, Scielo, Ebsco, Redalyc de donde se obtuvieron 8 artículos, que por su relevancia fueron seleccionados. Los resultados de la revisión permitieron identificar coincidencias entre los factores estresores siendo estos el clima organizacional, estructura organizacional, territorio organizacional, tecnología, influencia del líder, falta de cohesión y respaldo del grupo, sin embargo se mencionan otros aspecto como, el conocimiento de otro idioma, calidad de servicio exigido, horarios extendidos, sobrecarga de actividades en otras áreas, edad de colaborador, tiempo en el cargo, grado de responsabilidad, entre otros, que son importantes según el tipo de actividad de la entidad pública y la actividad del administrador.<hr/>ABSTRACT The present work is oriented towards determining the psychosocial components that affect job performance in public administrators in Ecuador, for this an investigation has been proposed whose methodological process implies the bibliographic review, so that the investigation was carried out in the bases: Dialnet, Scopus, Latindex, Scielo, Ebsco, Redalyc from which 8 articles were obtained, which were selected due to their relevance. The results of the review allowed to identify coincidences between the stressors, these being the organizational climate, organizational structure, organizational territory, technology, leader influence, lack of cohesion and group support, however other aspects are mentioned, such as knowledge of another language, quality of service required, extended hours, overload of activities in other areas, age of collaborator, time in office, degree of responsibility, among others, which are important depending on the type of activity of the public entity and the activity of the administrator. <![CDATA[Students' perception of the use of digital technologies in natural sciences in Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600110&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El uso de tecnologías digitales en la educación ha ido creciendo en los últimos años, y las ciencias naturales no son una excepción. El propósito de este artículo fue analizar la percepción de los estudiantes de educación secundaria en Ecuador sobre el uso de tecnologías digitales en la enseñanza de las ciencias naturales y su impacto en el aprendizaje. Se utilizó un enfoque cuantitativo de alcance transversal, a través de un cuestionario aplicado a una muestra representativa de estudiantes en Ecuador. El cuestionario permitió tener una percepción sobre su utilidad en la enseñanza de las ciencias naturales y sus opiniones sobre los aspectos positivos y negativos del uso de estas herramientas. Los resultados de la investigación mostraron que los estudiantes tienen un acceso generalizado a tecnologías digitales, y que utilizan estas herramientas con frecuencia, sugieren, además, que el uso de tecnologías digitales tiene un impacto positivo en el aprendizaje de las ciencias naturales en Ecuador. Las tecnologías digitales ofrecen a los estudiantes oportunidades de aprendizaje que no están disponibles en la enseñanza tradicional, y que pueden ayudar a mejorar la comprensión de los conceptos científicos.<hr/>ABSTRACT The use of digital technologies in education has been growing in recent years, and natural sciences are no exception. The purpose of this article was to analyze the perception of secondary school students in Ecuador on the use of digital technologies in the teaching of natural sciences and their impact on learning. A quantitative approach of cross-sectional scope was used, through a questionnaire applied to a representative sample of students in Ecuador. The questionnaire allowed us to have a perception of their usefulness in the teaching of natural sciences and their opinions on the positive and negative aspects of the use of these tools. The results of the research showed that students have widespread access to digital technologies, and that they use these tools frequently, suggesting that the use of digital technologies has a positive impact on the learning of natural sciences in Ecuador. Digital technologies offer students learning opportunities that are not available in traditional teaching, and can help to improve the understanding of scientific concepts. <![CDATA[On the normative legal framework in the field of higher education in Azerbaijan since the period of independence]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600121&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Azerbaijani higher education system is rapidly reforming into one of the most modern and advanced higher education systems in the world. For the country's integration into the international arena the regulation of the legal framework is of great importance. After the historic decision of independence was adopted, progressive steps have been taken towards the formation of the national education system. The article contains detailed information about the stages of creation and development of a new regulatory legal framework in the field of higher education in Azerbaijan during the period of independence. It was found that in general, the legal framework relating to higher education in Azerbaijan is multifaceted, seeking to ensure the quality and effectiveness of higher education institutions, providing lucid directives for their operation and promoting the adoption of international standards and best practices in the field of higher education.<hr/>RESUMEN El sistema de educación superior de Azerbaiyán se está reformando rápidamente para convertirlo en uno de los sistemas de educación superior más modernos y avanzados del mundo. Para la integración del país en el ámbito internacional, la regulación del marco legal es de gran importancia. Después de que se adoptó la histórica decisión de independencia, se han dado pasos progresivos hacia la formación del sistema educativo nacional. El artículo contiene información detallada sobre las etapas de creación y desarrollo de un nuevo marco legal normativo en el campo de la educación superior en Azerbaiyán durante el período de independencia. Se encontró que de forma general el marco jurídico relativo a la educación superior en Azerbaiyán es multifacético, busca garantizar la calidad y eficacia de las instituciones de educación superior, proporcionar directivas lúcidas para su funcionamiento y promover la adopción de estándares internacionales y mejores prácticas en el ámbito de la educación superior. <![CDATA[The strategy as a result of research: methodological considerations for its concretion]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600127&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Vivimos en un mundo cada vez más dependiente del conocimiento científico, caracterizado por el desarrollo acelerado de la ciencia, por esta razón se ha dado en conocer como “era del conocimiento”. Desde esta perspectiva surge la necesidad de aligerar el papel significativo que posee el uso sistemático de la investigación científica y con ello la realización correcta de los resultados científicos. En este artículo se hará referencia a unos de ellos, el más utilizado y el menos logrado en los informes de investigación que presentan nuestros estudiantes: la estrategia. Es objetivo de este trabajo reflexionar sobre algunas cuestiones teóricas - metodológicas en torno a la estrategia como resultado científico y cómo lograr una mayor efectividad en su concreción. El proceso investigativo se realizó desde un estudio de tipo descriptivo, donde se emplearon métodos de los niveles teóricos, empíricos y estadísticos, que permitieron el procesamiento de la información, la caracterización del objeto de investigación, determinar sus fundamentos teóricos y metodológicos. Como conclusión se destaca la gran importancia que reviste la estrategia con todas sus tipologías como resultado científico, pues contribuye a que el investigador ofrezca de manera ordenada y reflexiva su proceder (objetivos, etapas, acciones), para alcanzar su resultado final.<hr/>ABSTRACT We live in a world increasingly dependent on scientific knowledge, characterized by the accelerated development of science, for this reason it has become known as the “age of knowledge.” From this perspective, the need arises to alleviate the significant role played by the systematic use of scientific research and with it the correct realization of scientific results. In this article, reference will be made to one of them, the most used and the least achieved in the research reports presented by our students: the strategy. The objective of this work is to reflect on some theoretical-methodological issues around strategy as a scientific result and how to achieve greater effectiveness in its implementation. The research process was carried out from a descriptive study, where methods from the theoretical, empirical and statistical levels were used, which allowed the processing of information, the characterization of the research object, and determining its theoretical and methodological foundations. In conclusion, the great importance of strategy with all its typologies as a scientific result is highlighted, as it helps the researcher to offer his or her procedure (objectives, stages, actions) in an orderly and reflective manner, to achieve his or her final result. <![CDATA[Capacity analysis for business decision-making: a general formulation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600136&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las capacidades de producción y servicios son variables que influyen en la toma de decisiones en la gestión empresarial. La gestión de las capacidades se ha convertido en los últimos años en una herramienta que interrelaciona a la empresa y los países, con la previsión de la demanda. Este artículo tiene como objetivo exponer cómo el análisis integral de las capacidades en los sistemas logísticos se emplea como base de la toma de decisiones de gestión empresarial. Para ello, se presenta la Segunda Generalización del Cálculo de Capacidad (SGCC) como formulación matemática para el cálculo de las capacidades de cualquier proceso y sistema logístico, constituyendo esto uno de los aportes fundamentales de este trabajo. Para la validación de la SGCC como algoritmo general, se listan 24 casos de estudios de diferentes características, contextos y países donde fue aplicada esta formulación. Como evidencia casuística, se ejemplifica el caso de una industria de lácteos donde se emplea el algoritmo para decidir sobre la posibilidad de desarrollar nuevos productos y como soporte a la fase técnica del análisis de inversiones, siempre con la meta de satisfacer la demanda de los clientes actuales y futuros.<hr/>ABSTRACT Production and service capabilities are variables that influence decision-making in business management. Capacity management has become a tool that interrelates the company and countries with the demand forecast. This article aims to expose how the comprehensive analysis of capabilities in logistics systems is used as the basis for business management decision-making. For this, the Second Generalization of Capacity Calculation (SGCC) is presented as a mathematical formulation for the calculation of the capacities of any logistic process and system; this is the fundamental contribution of this work. For validation of the SGCC as a general algorithm for every type of process, 24 study cases of different characteristics, contexts, and countries were applied to this formulation. As casuistic evidence, the case of the dairy industry is exemplified; here the algorithm is used to decide the possibility of developing new products and as support for the technical phase of the investment analysis, always with the objective of satisfying current and future customer demand. <![CDATA[Level of innovation management in a city hotel in central america]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600149&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El sector turístico en el mundo contemporáneo se ha convertido en prioridad para muchos países y se presenta hoy como la locomotora de la innovación por su característica versátil y dinámica, que insertado a una cadena logística en el ya afinado proceso agencia de viaje (AAVV) transportista - hotel, dan una amplia participación a múltiples sectores, actuado como efecto multiplicador de la economía local y nacional. En el presente trabajo se propone determinar el nivel de Gestión de la innovación y la Tecnología (GTI) del Hotel 3*. Ciudad Panamá, partiendo de la problemática de no tener una evaluación sistemática en el proceso innovador y poder perder posicionamiento ante la fuerte competencia a la que está sometido el hotel, para ello se aplica una un conjunto de herramientas que permiten cuantificar este factor de competitividad, sustentado en un modelo de evaluación y procedimientos con apoyo de un software diseñado por los autores de este artículo, que permite determinar cuan innovador es el hotel a través de un indicador sintético integral que tiene en cuenta las funciones de la GTI y genera respuestas con lógica de inteligencia artificial sobre el estado actual de la gestión del proceso innovador Como resultado se obtiene un adecuado nivel de GTI, concluyendo que la empresa está llevando buenas prácticas innovadoras, y la necesidad de accionar en la superación continua de los trabajadores sobre la innovación y el desarrollo tecnológico.<hr/>ABSTRACT The tourism sector in the contemporary world has become a priority for many countries and today is presented as the locomotive of innovation for its versatile and dynamic feature, which inserted into a logistics chain in the already fine-tuned travel agency process (AAVV) - transporter - hotel, they give broad participation to multiple sectors, acting as a multiplier effect of the local and national economy. In the present work it is proposed to determine the level of Management of Innovation and Technology (GTI) of the Hotel 3 *. City Panamá, starting from the problem of not having a systematic evaluation in the innovative process and being able to lose position in the face of the strong competition to which the hotel for this purpose a series of tools are applied to quantify this competitiveness factor, based on an evaluation model and procedures supported by software designed by the authors of this article, which allows to determine how innovative the hotel is through of an integral synthetic indicator that takes into account the functions of the GTI and generates responses with artificial intelligence logic about the current state of the management of the innovative process. As a result, an adequate GTI level is obtained, concluding that the company is carrying good practices innovative, and the need to drive in the continuous improvement of workers on innovation and technological development. <![CDATA[Current trends in integrated management in Sports Governance Organizations]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600159&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los sistemas de gestión empresarial experimentan una notable transformación en los últimos años. Las exigencias de clientes/usuarios marcan el ritmo y la dirección de las organizaciones de gobierno deportivo, demanda más exigente, especializada y normativas cada vez más estrictas en el mercado internacional son de los factores que condicionan esta transformación dentro del sector deportivo. El objetivo de la investigación es analizar las principales tendencias de la gestión integrada. Se utilizaron métodos teóricos: histórico-lógico, análisis-síntesis e inductivo-deductivo y métodos empíricos: revisión bibliográfica y estratificación apoyados en herramientas informáticas como el software UCINET. Se obtiene que la gestión integrada se caracteriza por mejorar la integración del sistema organizacional para alcanzar los objetivos con eficiencia, eficacia y flexibilidad, y la aplicación de herramientas informáticas, en las etapas de planificación, operación, evaluación y mejora. El enfoque basado en la integración de procesos permite incorporar al sistema los requisitos unificados aplicables demandados por todas las partes interesadas, la determinación de las interacciones del proceso y la gestión de los agujeros negros. Este enfoque facilita a los actores involucrados el diseño e implementación de sistemas integrados normalizados y proporciona a la alta dirección un pensamiento sistémico para el análisis y la toma de decisiones.<hr/>ABSTRACT Business management systems have undergone a remarkable transformation in recent years. The demands of customers/users set the pace and direction of sports governance organizations, more demanding, specialized demand and increasingly stringent regulations in the international market are among the factors that condition this transformation within the sports sector. The objective of the research is to analyze the main trends in integrated management. Theoretical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis and inductive-deductive and empirical methods: bibliographic review and stratification supported by computer tools such as UCINET software. It is obtained that integrated management is characterized by improving the integration of the organizational system to achieve the objectives with efficiency, effectiveness and flexibility, and the application of computer tools, in the stages of planning, operation, evaluation and improvement. The approach based on process integration allows the incorporation into the system of the applicable unified requirements demanded by all stakeholders, the determination of process interactions and the management of black holes. This approach makes it easier for stakeholders to design and implement standardized integrated systems and provides top management with systems thinking for analysis and decision making. <![CDATA[Tourism activity its contribution to local development. Analysis of scientific productivity in databases]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600169&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En la actualidad, es reconocido el turismo como uno de los principales impulsores del desarrollo en los territorios, promueve tanto en los gobiernos, así como desde entidades privadas y públicas, programas y actividades con énfasis en el desarrollo local. En este sentido la actividad turística favorece el crecimiento económico de las comunidades al contribuir a la generación de empleos, impactando positivamente en los lugares y en la calidad de vida de las personas. A partir de indicadores bibliométricos y características bibliográficas observadas en documentos científicos y académicos publicados en el periodo 2013 al 2022, se obtiene el presente estudio, que muestra un análisis descriptivo de materiales originales publicados en la base de datos reconocidas como Scopus, ScienceDirect y Scielo. Se desarrolló el análisis bibliométrico para describir desde la producción científica la relación actividad turística y desarrollo local. Para ello se combinaron métodos teóricos y empíricos, integrados con técnicas y herramientas con vistas a la posterior fundamentación de un concepto de gestión integrada de la actividad turística y su contribución al desarrollo local.<hr/>ABSTRACT Currently, tourism is recognized as one of the main drivers of development in the territories, it promotes both governments, as well as private and public entities, programs and activities with an emphasis on local development. In this sense, tourism activity favors the economic growth of communities by contributing to the generation of jobs, positively impacting places and people's quality of life. Based on bibliometric indicators and bibliographic characteristics observed in scientific and academic documents published in the period 2013 to 2022, the present study is obtained, which shows a descriptive analysis of original materials published in recognized databases such as Scopus, ScienceDirect and Scielo. Bibliometric analysis was developed to describe the relationship between tourism activity and local development from scientific production. To achieve this, theoretical and empirical methods were combined, integrated with techniques and tools with a view to the subsequent foundation of a concept of integrated management of tourism activity and its contribution to local development. <![CDATA[Pedagogical bases of using acmeological approach in future teacher’s professional training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600179&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The purpuse of this article is to debate the pedagogical basis of using the acmeological approach in the future teacher's professional training highlighting the importance of this approach in improving the quality of professional training of the future teacher. In the article concepts are provided, is explained the pedagogical basis of using the acmeological approach, which plays an important role in increasing the professional competence of the teacher but also attention is down to the fact that there is a special demand for the establishment of a qualitatively different educational system in future teacher training, based on this necessity. The author believes that a student who aims to reach the top of his profession and become a professional can constantly improve his knowledge and skills and develop himself as a creative specialist in the future using this approach. This is notorious today since teachers should make it an important goal to constantly improve not only his knowledge and skills, but also his personal qualities. In this line, the article also shows the factors that a person who wants to become a teacher should pay attention to.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es debatir las bases pedagógicas del uso del enfoque acmeológico en la formación profesional del futuro docente destacando la importancia de este enfoque en la mejora de la calidad de la formación profesional del futuro docente. En el artículo se proporcionan conceptos, se explica la base pedagógica del uso del enfoque acmeológico, que juega un papel importante en el aumento de la competencia profesional del docente, pero también se presta atención al hecho de que existe una demanda especial para el establecimiento de un sistema educativo cualitativamente diferente en la futura formación docente, basado en esta necesidad. El autor cree que un estudiante que aspira a alcanzar la cima de su profesión y convertirse en un profesional puede mejorar constantemente sus conocimientos y habilidades y desarrollarse como un especialista creativo en el futuro utilizando este enfoque. Esto es notorio hoy en día ya que los docentes deben tener como objetivo importante mejorar constantemente no sólo sus conocimientos y habilidades, sino también sus cualidades personales. En esta línea, el artículo también muestra los factores a los que debe prestar atención una persona que quiere convertirse en docente. <![CDATA[Regional visibility of circular economy practices through high-impact scientific publications]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600185&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se analiza la visibilidad de prácticas de Economía Circular (EC) de países y regiones a través de publicaciones científicas. La investigación es cualitativa de corte transversal, no experimental, constituye una primera revisión literaria en la ruta crítica de un proyecto sobre prácticas de EC en uno de los sectores prioritarios ecuatoriano. Se seleccionó la base Web of Science, identificando número de publicaciones desde las primeras presente en 2003 hasta mediados del 2022. Para el análisis se realizó una distribución estableciendo tres categorías, según el número de publicaciones: en la primera categoría constan países con más de 100 publicaciones hasta 1212 que es el número mayor de publicaciones; la segunda categoría son países con publicaciones entre 10 a 99 y la tercera categoría países con menos de 10 publicaciones. Los hallazgos permiten concluir que la visibilidad de prácticas de EC está concentrada en países desarrollados, en congruencia al nivel de contaminación concomitante que generan, luego, los países considerados en vías de desarrollo tienen poca visibilidad, siendo Latinoamérica; medio Oriente y el Caribe con menor presencia.<hr/>ABSTRACT The visibility of Circular Economy (CE) practices of countries and regions through scientific publications is analyzed. The research is qualitative, cross-sectional, non-experimental, it constitutes a first literary review in the critical path of a project on CE practices in one of the Ecuadorian priority sectors. The web of Science database was selected, identifying the number of publications from the first present in 2003 to mid-2022. For the analysis, a distribution was made establishing three categories, according to the number of publications: in the first category there are countries with more than 100 publications up to 1212, which in the largest number of publications; the second category are countries with publications between 10 to 99 and the third category countries with less than 10 publications. The finding allows us conclude that the visibility of CE practices is concentrated in developed countries, consistent with the level of concomitant contamination that the generate, then, the countries considered to be developing have little visibility, being Latin America; Middle East and the Caribbean with less presence. <![CDATA[Play activities in the development of interculturality in 9th basic students]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600196&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se reconoce que las actividades lúdicas utilizadas en el proceso de enseñanza- aprendizaje contribuyen a la motivación y el deseo de aprender en los niños. El objetivo de la investigación consiste en desarrollar una estrategia metodológica para fomentar la interculturalidad con el uso de actividades lúdicas. Se presenta un enfoque cuantitativo, del tipo correlacional, experimental y longitudinal y se parte de aplicar métodos teóricos de investigación en la búsqueda de regularidades y buenas prácticas en las condiciones ecuatorianas y de un diagnóstico en el que se emplean métodos empíricos. Se propone una estrategia metodológica sustentada en la gamificación para el desarrollo de la interculturalidad y se comprueba su efectividad por medio de la aplicación a los docentes participantes del Índice de Promotores Netos y posteriormente, se propone, una comprobación a los estudiantes que evalúe los resultados y permita la mejora continua. La propuesta garantiza el desarrollo de la interculturalidad (Cultura Montubia) basada en el uso de la gamificación y el logro de aprendizajes significativos al incorporar el aprendizaje autónomo, el uso de las tecnologías, fomentar el trabajo en equipo y el desarrollo de investigaciones de campo, concebir la evaluación como aprendizaje y el desarrollo de habilidades expositivas.<hr/>ABSTRACT It is recognized that the recreational activities used in the teaching-learning process contribute to the motivation and desire to learn in children. The objective of the research is to develop a methodological strategy to promote interculturality with the use of recreational activities. A quantitative approach is presented, of the correlational, experimental and longitudinal type and is based on applying theoretical research methods in the search for regularities and good practices in Ecuadorian conditions and a diagnosis in which empirical methods are used. A methodological strategy based on gamification is proposed for the development of interculturality and its effectiveness is verified by applying the Net Promoters Index to the participating teachers and subsequently, a verification is proposed for the students that evaluates the results and allow for continuous improvement. The proposal guarantees the development of interculturality (Montubia Culture) based on the use of gamification and the achievement of significant learning by incorporating autonomous learning, the use of technologies, promoting teamwork and the development of field research, conceive evaluation as learning and the development of expository skills. <![CDATA[Public management and its influence on the quality of citizen care in Milagro]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000600204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La investigación se centra en la gestión pública en la ciudad de Milagro y su influencia en la calidad de atención ciudadana en Milagro, partiendo de la premisa histórica de que las entidades públicas han sido percibidas como deficientes en la atención que brindan a las personas en la solución oportuna de trámites, pues desde hace algunos años con las nuevas modalidades de administración en el sector público se han planteado cambios importantes para lograr la satisfacción de las personas. Es por ello que el objetivo de la investigación corresponde a obtener un diagnóstico respecto a la percepción de la gestión pública y su influencia en la calidad de atención ciudadana en la ciudad de Milagro. Para ello se trabaja con una metodología cuantitativa por medio de una encuesta de 11 preguntas direccionadas a 200 ciudadanos usuarios de las instancias públicas entre los meses de enero a marzo. Los resultados permitieron identificar que las personas no consideran que los servicios públicos en Milagro sean ofertados con calidad y que las instancias se orienten hacia la atención a los usuarios, además reconocen deficiencias en la información como en la atención por parte de los servidores públicos.<hr/>ABSTRACT The research focuses on public management in the city of Milagro and its influence on the quality of citizen care in Milagro, based on the historical premise that public entities have been perceived as deficient in the care they provide to people in the city. Timely solution of procedures, because for some years with the new modalities of administration in the public sector, important changes have been proposed to achieve the satisfaction of the people. That is why the objective of the research is to obtain a diagnosis regarding the perception of public management and its influence on the quality of citizen care in the city of Milagro. To do this, we work with a quantitative methodology through a survey of 11 questions addressed to 200 citizen users of public instances between the months of January to March. The results made it possible to identify that people do not consider that the public services in Milagro are offered with quality and that the instances are oriented towards the attention to the users, in addition they recognize deficiencies in the information as in the attention by the public servants.