Scielo RSS <![CDATA[Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2307-211320150003&lang=en vol. 26 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Professional development in Information Sciences</b>: <b>contribution to its visibility in Cuba</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Knowledge management from the perspective of information sciences</b>: <b>responsibilities and opportunities</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Evaluation of intellectual capital at the Research Division of the Cuban Neuroscience Center</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Methods, techniques and constants for the evaluation of online public</b><b> </b><b>access catalogs</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Scientific production about evaluation of university libraries in Scopus and WOS in the period 2003-2014</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Design of a document management system for Cuban organizations</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Sexuality and disability</b>: <b>confronting stereotypes from the perspective of documentary audiovisuals</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la formación profesional del periodista se gestan competencias comunicativas para enfrentar estereotipos que obstaculizan el ejercicio pleno de los derechos humanos y la inserción total en la sociedad; entre ellos, aquellos conocidos como discapacidad y sexualidad. Tanto en los programas de estudio como en las investigaciones de graduación se está incluyendo una creciente producción audiovisual que se aproxima a ese eje temático central para la educación de los futuros periodistas, así como también de la sociedad en general. El presente artículo reflexiona acerca del documental "Ámame como soy", tesis de graduación de la carrera de Periodismo, donde se abordan los condicionamientos sociales que obstaculizan el disfrute de una sexualidad sana y gratificante en las personas con discapacidad físico-motora. Mediante entrevistas a especialistas y testimonios que nos adentran en su cotidianidad, el producto comunicativo invita a conocer la historia de vida de Carmen: esposa, madre y mujer diferentemente capacitada, quien relata sus conflictos y descubre su fuerza y capacidad de ser feliz.<hr/>Professional training of journalists involves the development of communication competencies required to confront stereotypes hampering total incorporation to society and the full exercise of human rights. Among them are those known as disability and sexuality. A growing number of audiovisual materials dealing with the topic are gradually being included in syllabuses and diploma research. This is no doubt a field of great importance for both journalists-to-be and society at large. The present paper reflects on the documentary "Ámame como soy" (Love me the way I am), a journalism graduation thesis dealing with forms of social conditioning that hinder the enjoyment of healthy, gratifying sexuality by persons with physical and mobility disabilities. Based on interviews with specialists and testimonials, the audiovisual product makes us familiar with the daily life and history of Carmen, a differently abled wife and mother, who tells about her conflicts and unveils her strength and potential to be happy. <![CDATA[<b>First approach to the situation of online catalogs in the library network of the University of Havana</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En la formación profesional del periodista se gestan competencias comunicativas para enfrentar estereotipos que obstaculizan el ejercicio pleno de los derechos humanos y la inserción total en la sociedad; entre ellos, aquellos conocidos como discapacidad y sexualidad. Tanto en los programas de estudio como en las investigaciones de graduación se está incluyendo una creciente producción audiovisual que se aproxima a ese eje temático central para la educación de los futuros periodistas, así como también de la sociedad en general. El presente artículo reflexiona acerca del documental "Ámame como soy", tesis de graduación de la carrera de Periodismo, donde se abordan los condicionamientos sociales que obstaculizan el disfrute de una sexualidad sana y gratificante en las personas con discapacidad físico-motora. Mediante entrevistas a especialistas y testimonios que nos adentran en su cotidianidad, el producto comunicativo invita a conocer la historia de vida de Carmen: esposa, madre y mujer diferentemente capacitada, quien relata sus conflictos y descubre su fuerza y capacidad de ser feliz.<hr/>Professional training of journalists involves the development of communication competencies required to confront stereotypes hampering total incorporation to society and the full exercise of human rights. Among them are those known as disability and sexuality. A growing number of audiovisual materials dealing with the topic are gradually being included in syllabuses and diploma research. This is no doubt a field of great importance for both journalists-to-be and society at large. The present paper reflects on the documentary "Ámame como soy" (Love me the way I am), a journalism graduation thesis dealing with forms of social conditioning that hinder the enjoyment of healthy, gratifying sexuality by persons with physical and mobility disabilities. Based on interviews with specialists and testimonials, the audiovisual product makes us familiar with the daily life and history of Carmen, a differently abled wife and mother, who tells about her conflicts and unveils her strength and potential to be happy. <![CDATA[<b>Criteria, classifications and tendencies of bibliometric indicators in the evaluation of the science</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo se realiza con el objetivo de enunciar los referentes teóricos sobre clasificación de indicadores bibliométricos en la literatura científica a partir de criterios, clasificaciones y tendencias que se manifiestan en el contexto internacional. Se enfatiza en el desarrollo de los indicadores de impacto en los sistemas de información científica a través de valoraciones respecto al uso del factor de impacto y sus derivados, así como en la normalización y ponderación matemática para establecer comparación entre diferentes disciplinas científicas. Se abordan conceptualmente las nuevas tendencias de la medición del impacto científico en la Web: los llamados altmetrics.<hr/>The objective of this work is to state the theoretical framework about the classification of bibliometric indicators in the scientific literature from the criteria, classifications and trends emerging in the international context. The emphasis is on the development of impact indicators in systems of scientific information through assessments regarding the use of impact factor and its derivatives, as well as standardization and mathematical weighting to establish comparisons between different scientific disciplines. New trends to measure the scientific impact on the Web, called almetrics, are conceptually addressed.