Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220190003&lang=en vol. 7 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Action’s for Create Scientific Culture based on the Conception of Science, Technology and Society (CTS)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente trabajo se aborda desde un aspecto teórico-práctico, algunas consideraciones para potenciar la educación científica del ingeniero en ciencias informáticas con una concepción de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). Se realizó un estudio de caso aplicado a estudiantes que cursaban esta carrera en la Facultad de Ciencias y Tecnologías Computacionales de la Universidad de las Ciencias Informáticas. La aplicación de la orientación educativa CTS en las clases de pregrado permitieron fomentar y desarrollar valores como la responsabilidad, solidaridad y la cooperación, así como actitudes adecuadas hacia la sustentabilidad económica y social.<hr/>ABSTRACT In the present work is approached from a theoretical-practical aspect, some considerations to enhance the scientific education of the engineer in computer science with a conception of Science, Technology and Society (CTS). A case study was applied to students who were studying at the Faculty of Computer Science and Technology of the University of Computer Science. The application of the CTS educational orientation in the undergraduate classes allowed to promote and develop values such as responsibility, solidarity and cooperation, as well as appropriate attitudes towards economic and social sustainability. <![CDATA[Update of the Diagnosis in Environmental Education and Task Life of the Teachers of the Forestry Specialty of the Agricultural Polytechnic Institutes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la actualización del diagnóstico de la preparación de los docentes de la especialidad Forestal de los Institutos Politécnicos Agropecuarios para dirigir la incorporación de la Educación Ambiental y la Tarea Vida en el proceso de enseñanza aprendizaje y en el proceso pedagógico en general. Se muestran los resultados obtenidos con métodos de nivel empírico y técnicas de investigación aplicados, se ofrecen las potencialidades y carencias determinadas que pueden contribuir a mejorar la preparación de los docentes con respecto a este tema, considerando que los docentes que imparten la especialidad no son graduados en esta y en general dedican la mayor parte de su autopreparación a los contenidos de la especialidad, restándole importancia a la Educación Ambiental y al enfrentamiento a las consecuencias del cambio climático.<hr/>ABSTRACT The article deals with the updating of the diagnosis of the preparation of the teachers of the Forestry specialty of the Agricultural Polytechnic Institutes to direct the incorporation of the Environmental Education and the Life Task in the teaching-learning process and in the pedagogical process in general. The results obtained with empirical level methods and applied research techniques are shown, the potentials and certain deficiencies are offered that can contribute to improve the preparation of the teachers with respect to this subject, considering that the teachers who teach the specialty are not graduates in this and in general, they dedicate most of their self-preparation to the contents of the specialty, downplaying environmental education and confronting the consequences of climate change. <![CDATA[Some perceptions of young Cubans about the environment and sustainable development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo presenta un estudio de las percepciones ambientales que tienen estudiantes de carreras pedagógicas en la Universidad de Matanzas, acerca del medio ambiente y el desarrollo sostenible. Los fundamentos teóricos asumidos toman en cuenta las relaciones del hombre en su medio ambiente; particularizan en la etapa juvenil y la conformación de una concepción científica del mundo, así como en la necesidad de la formación ambiental de los profesionales universitarios cubanos, comprometidos con las transformaciones hacia una sociedad próspera y sostenible. Los resultados obtenidos han permitido establecer nuevas miradas hacia la formación ambiental como proceso y resultado en la Universidad.<hr/>ABSTRACT The article presents a study of environmental perceptions of students of pedagogical careers at the University of Matanzas, about the environment and sustainable development. The assumed theoretical foundations take into account the relationships of man in his environment; they particularize in the youth stage and the conformation of a scientific conception of the world, as well as in the necessity of the environmental formation of the Cuban university professionals, committed with the transformations towards a prosperous and sustainable society. The results obtained have allowed establishing new views towards environmental training as a process and result in the University. <![CDATA[Theoretical Basis for a Management Strategy for a Socially Responsible Training]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El siguiente artículo de revisión presenta la gestión de responsabilidad social orientada a las universidades. Las fuentes consultadas para esta revisión incluyen los orígenes de la responsabilidad social desde los primeros tratados de ética como los Gathas de Zaratustra y la Ética de Nicómaco de Aristóteles. Se presentan distintos conceptos de la responsabilidad social propuestos por los empresarios a partir de los años 60, quienes comenzaron a cuestionarse sobre el beneficio que sus corporaciones aportaban a la sociedad, más allá de la rentabilidad económica. Posteriormente se observan las aportaciones de los académicos sobre responsabilidad social y finalmente la adopción del concepto a la universidad. El artículo muestra la caracterización de la responsabilidad social universitaria orientada a cuatro procesos esenciales (gestión, formación, producción de conocimientos y participación social) para un desarrollo sustentable y con base a las necesidades sociales y ambientales.<hr/>ABSTRACT The following review article presents social responsibility management aimed at universities. The sources consulted for this review include the origins of social responsibility since the first ethical treaties such as the Zarathustra Gathas and the Nicomaco Ethic of Aristotle. Different concepts of social responsibility proposed by businessmen from the 60s are presented, who began to question themselves about the benefit that their corporations brought to society, beyond the economic profitability. Subsequently, the contributions of academics on social responsibility and finally the adoption of the concept to the university are observed. The article shows the characterization of university social responsibility oriented to four essential processes (management, training, knowledge production and social participation) for sustainable development and based on social and environmental needs. <![CDATA[Historical-Theoretical Considerations on New Labor Endeavors in Communities. Notes for the Cuban Debate]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo analiza los supuestos históricos y teóricos que sostienen las sinergias entre comunidad y nuevos emprendimientos laborales, teniendo en cuenta las particularidades del caso cubano como parte del proceso de actualización a que asiste su modelo económico-social.<hr/>ABSTRACT: This article analyzes the historical and theoretical assumptions that sustain the synergies between the community and new labor ventures, taking into account the particularities of the Cuban case as part of the updating process to which its socio-economic model attends <![CDATA[The Professional Field of Social Communication. Theoretical Approach from Sociology]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo toma su andamiaje teórico de la Sociología y coloca su foco de estudio en la Comunicación Social. Se sistematizan nociones teóricas fundamentales de la Sociología de las Profesiones, así como los aportes que esta recibe desde la Teoría General de los Campos Sociales del sociólogo francés Pierre Bourdieu. Posteriormente se definen aspectos sobre la Comunicación Social. Por último, se abordan los anclajes de la Sociología de las Profesiones y de la Teoría de los Campos específicamente en el campo profesional de la Comunicación Social.<hr/>ABSTRACT This article is made from Sociology theory and studies the Social Communication. Theoretical fundamental notions of the Sociology of Professions are systematized, as well as the contributions it receives from the General Theory of Social Fields made by the French sociologist Pierre Bourdieu. The works defines later on some aspects about the Social Communication. Finally, it deals with the influences of the Sociology of Professions and of the Theory of the Fields, specifically to the professional field of the Social Communication. <![CDATA[The Marketing Process of Products in Agricultural Cooperatives of Bayamo Municipality. Main Factors that Limit its Functioning]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo aborda la importancia del sector no estatal en la producción agropecuaria y la necesidad de un proceso de comercialización eficiente por parte de las cooperativas agropecuarias del municipio Bayamo. Además, analiza las principales insuficiencias que limitan el normal proceso de comercialización de las mismas. Caracteriza los principales factores que en la actualidad limitan el proceso de comercialización de los productos de las cooperativas agropecuarias con destino al consumo de la población del municipio Bayamo. Se concluye que los principales factores que limitan el proceso comercialización de las cooperativas son las pérdidas de los productos producidos por las cooperativas, los incumplimientos de los contratos de las empresas estatales con las cooperativas agropecuarias, la falta de envases para la recogida de los productos, así como los altos precios que pagan las cooperativas por los insumos productivos y por los servicios productivos que reciben de las empresas estatales.<hr/>ABSTRACT The article addresses the importance of the non-state sector in agricultural production and the need for an efficient marketing process by the agricultural cooperatives of the Bayamo municipality. In addition, it analyzes the main insufficiencies that limit their normal marketing process. It characterizes the main factors that currently limit the process of commercialization of the products of agricultural cooperatives destined for the consumption of the population of the Bayamo municipality. It is concluded that the main factors that limit the commercialization process of the cooperatives are the losses of the products produced by the cooperatives, the breaches of the contracts of the state companies with the agricultural cooperatives, the lack of packaging for the collection of the products, as well as the high prices that cooperatives pay for productive inputs and for the productive services they receive from state enterprises. <![CDATA[Educational Nutritional Intervention Strategy, from the Ecuadorian University to the Community]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo propone una guía metodológica para el desarrollo de una estrategia de intervención nutricional educativa, diseñada por profesionales universitarios y dirigida a adolescentes de una comunidad rural ecuatoriana, basada en el paradigma cualitativo de la investigación intervención acción participativa y que responde a los principios de responsabilidad social universitaria y mejoramiento humano comunitario. El instrumento propuesto se sustenta en las perspectivas filosófica, pedagógica y sociológica y puede constituir una herramienta para el cambio de modos y estilos de vida alimentarios en poblaciones y en contextos vulnerables.<hr/>ABSTRACT This paper propose a methodological guide for the development of an educational nutritional intervention strategy, designed by university professionals and aimed at adolescents from an Ecuadorian rural community, based on the qualitative paradigm of participatory action intervention research that responds to the principles of university social responsibility and community human improvement. The proposed instrument is based on the philosophical, pedagogical and sociological perspectives and can be a tool for changing dietary ways and lifestyles in populations and in vulnerable contexts. <![CDATA[Evaluation of Social Responsibility in Agricultural Cooperatives]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo muestra la importancia del balance social cooperativo como herramienta para el análisis de la responsabilidad social y los orígenes de un modelo de balance social que influenciado por la maestría en gestión y desarrollo de cooperativas del programa FLACSO Cuba, se diseñó e implementó por primera vez en la Unidad Básica de Producción Cooperativa (UBPC) “Las Cadenas” del municipio “La Palma” provincia de Pinar del Río. Se ofrecen los resultados de la implementación de esta herramienta en el análisis de la contribución social de cinco cooperativas agropecuarias al desarrollo local y comunitario y al perfeccionamiento de la propia gestión de la cooperativa en áreas claves como los principios cooperativos, la gestión económica y productiva, las relaciones de equidad y la protección del medio ambiente.<hr/>ABSTRACT The work shows the importance of the cooperative social balance as a tool for the analysis of social responsibility and the origins of a social balance model that influenced by the expertise in management and development of cooperatives of the program FLACSO Cuba, was designed and implemented for the first time in the Basic Unit of Cooperative Production (UBPC) "Las Cadenas" of the municipality "La Palma" province of Pinar del Río. The results of the implementation of this tool are offered in the analysis of the social contribution of five agricultural cooperatives to local and community development and to the improvement of the cooperative's own management in key areas such as cooperative principles, economic and productive management, the relations of equity and the protection of the environment. <![CDATA[Integral Formation in Higher Education: a Cuban Vision]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo expone el abarcador concepto de formación como un proceso histórico social y consecuentemente con este analiza el concepto de formación integral en la educación superior enfocado al estudiante como una totalidad. Presenta la visión cubana al respecto sobre la base de la política educacional y de “La Reforma de la enseñanza superior en Cuba”, ideario que fundamenta la estrategia educativa del sistema de educación superior denominada “Enfoque Integral para la Labor Educativa y Política Ideológica en la Universidad”. Énfasis particular se hace en la figura del Profesor Principal de Año Académico, coordinador del sistema de acciones educativas que se despliegan por los profesores y los estudiantes en el eslabón de base de la formación.<hr/>ABSTRACT The article exposes the comprehensive concept of formation as a social historical process and consequently with this it analyzes the concept of integral formation in higher education focused on the student as a whole. It presents the Cuban vision on this matter on the basis of the educational policy and "The Reform of Higher Education in Cuba", ideology that underlies the educational strategy of the higher education system called "Integral Approach for Educational Work and Ideological Policy in the College". Particular emphasis is made on the figure of the Principal Teacher of the Academic Year, coordinator of the system of educational actions that are deployed by teachers and students in the basic link of the training. <![CDATA[Gender and work: Blind Spots of Employment Policies in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo muestra los principales vacíos que presenta la actual política de empleo para promover la equidad de género. Realiza un abordaje de las principales tendencias en este aspecto del contexto latinoamericano y caribeño actual y sus efectos en el mundo del trabajo. Debate las posibilidades de alcanzar trabajos no precarios con la actual diversidad de trabajos que ponen en cuestionamiento la visión clásica de empleo. Comenta, a través de estudio de casos en Plaza de la Revolución y Artemisa, la diversidad de los trabajos existentes como muestra de la heterogenización de la sociedad cubana así como la existencia de grupos vulnerables. Se concluyen con un grupo elementos claves a tomar en cuenta desde las políticas sociales y en particular, las de empleo para atenuar o eliminar las condiciones que desde el marco legal e institucional general vulnerabilidad social y desigualdad de género.<hr/>ABSTRACT The work shows the main gaps presented by the current employment policy to promote gender equity. It addresses the main trends in this aspect of the current Latin American and Caribbean context and its effects on the world of work. Discuss the possibilities of achieving non-precarious jobs with the current diversity of jobs that call into question the classic vision of employment. He comments, through case studies in Plaza de la Revolución and Artemisa, the diversity of existing works as a sign of the heterogenization of Cuban society as well as the existence of vulnerable groups. Key elements are concluded with a group to take into account from social policies and in particular, employment policies to mitigate or eliminate conditions that, from the legal and institutional framework, general social vulnerability and gender inequality. <![CDATA[Importance of the Sociocultural Dimension in Territorial Development Processes]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo examina los aportes que desde la investigación social se han realizado a la multidimensionalidad del desarrollo. Se presenta un análisis de la evolución conceptual de la idea de desarrollo y territorio hasta la conformación de los paradigmas más recientes en cuanto al entendimiento e imbricación de estas categorías. Aborda la percepción de lo sociocultural como una dimensión, no pocas veces relegada, ante los enfoques más tradicionales del desarrollo sobre todo en sus procesos de alcance territorial. Constituye un estudio teórico de los referentes fundamentales que, en América Latina y especialmente en Cuba, han abordado la importancia de tener en cuenta el elemento humano y su crecimiento en los procesos de desarrollo.<hr/>ABSTRACT This article examines the contributions that social research has made to the multidimensionality of development. An analysis of the conceptual evolution of the idea of development and territory is presented up to the conformation of the most recent paradigms regarding the understanding and imbrication of these categories. It addresses the perception of the sociocultural as a dimension, often relegated to the more traditional approaches to development especially in its processes of territorial scope. It constitutes a theoretical study of the fundamental referents that, in Latin America and especially in Cuba, have addressed the importance of taking into account the human element and its growth in development processes. <![CDATA[The Category Dependency in Ruy Mauro Marini. Analysis of his Work "Dialectic of Dependence" of the year 1973]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo aborda la obra de uno de los exponentes más notables de la Teoría de la Dependencia, el economista y sociólogo brasileño Ruy Mauro Marini, a través del análisis de su obra “Dialéctica de la Dependencia” de 1973. Analiza las relaciones de poder que se establecen entre los países del centro y de la periferia desde el enfoque de la dependencia expuesto por el autor. La Dependencia deviene en categoría analítica central para explicar el subdesarrollo en América Latina, a lo que se suman otras categorías como superexplotación, y subimperialismo. Su concepción a propósito del término permite entender la dependencia económica existente en los países periféricos, no solo como un proceso generado y mantenido por relaciones asimétricas en el mercado internacional; sino además y más importante condicionado por los mecanismos y plataformas a través de los cuales se asientan el capitalismo central en las economías latinoamericanas.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to approach the work of one of the most notable exponents of the Theory of Dependency, the Brazilian economist and sociologist Ruy Mauro Marini, through the analysis of his 1973 work "Dialectic of Dependence". Analyze the power relations established between the countries of the center and the periphery from the approach of the dependency exposed by the author. The Unit becomes a central analytical category to explain underdevelopment in Latin America, to which are added other categories such as superexploitation, and sub-imperialism. Its conception about the term allows us to understand the economic dependence existing in the peripheral countries, not only as a process generated and maintained by asymmetric relations in the international market; but also and more importantly, conditioned by the mechanisms and platforms through which central capitalism is based in Latin American economies. <![CDATA[Social Education and Social Pedagogy in Adult Education: its Contribution to Social Development]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo analiza las influencias que tienen la educación y la pedagogía social en todos los ámbitos relacionados con la educación de las personas adultas, así como el vínculo de la educación social especializada con la formación laboral, la animación sociocultural y el desarrollo comunitario. Se analiza como los conocimientos que emanan de estas disciplinas, permiten la socialización de las personas adultas en términos de participación, actualización, incorporación a las actividades comunitarias y al desarrollo cultural. Se explica desde la aplicación en la praxis, como incide en el entorno inmediato de estas personas y propician su intervención directa en el desarrollo socio/comunitario, mediante la toma de decisiones, aumento de habilidades ocupacionales, comunicativas y de liderazgo. El estudio analiza cómo la pedagogía social aplicada a la educación de adultos puede contribuir de una manera significativa al desarrollo social.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the influences that education and social pedagogy have in all areas related to adult education, as well as the link of specialized social education with job training, socio-cultural animation and community development. It is analyzed how the knowledge that emanates from these disciplines, allows the socialization of adults in terms of participation, updating, incorporation into community activities and cultural development. It is explained from the application in praxis, how it affects the immediate environment of these people and encourages their direct intervention in social / community development, through decision making, increasing occupational, communicative and leadership skills. The study analyzes how social pedagogy applied to adult education can contribute significantly to social development. <![CDATA[The Puertorriqueñidad: Birth and Development of a Resistance Culture]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo fundamenta las bases históricas, sociales, étnicas, antropológicas a partir de las cuales se forjó y desarrolló, a más de medio siglo del establecimiento del Estado Libre Asociado (ELA), la identidad nacional puertorriqueña. Los temas como el lenguaje, la hidalguía, la etnia, el mestizaje, la música, la migración, la cinematografía, se presentan como factores esenciales para la comprensión de la puertorriqueñidad como una filosofía de vida y una cultura de resistencia frente a la dominación colonial norteamericana.<hr/>ABSTRACT This article bases the historical, social, ethnic, and anthropological bases from which the Puerto Rican national identity was forged and developed. Topics such as language, nobility, ethnicity, miscegenation, music, migration, cinematography, are presented as essential factors for the understanding of Puerto Rican identity as a philosophy of life and a culture of resistance against US colonial domination. <![CDATA[The Gastronomic Ventures in the Rural Parishes of Ecuador, through the Popular and Solidary Economy. Case Study]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El trabajo se fundamenta en los resultados de una investigación realizada en la parroquia rural San José, cantón Santa Clara, provincia de Pastaza. Indaga sobre si se ejecutan emprendimientos gastronómicos a través de la economía popular y solidaria. Los resultados del trabajo demuestran que no se están ejecutando emprendimientos gastronómicos, se continúa con el desarrollo de los emprendimientos tradicionales como son los agrícolas y pecuarios; por lo que, se recomienda incentivar a los emprendedores locales para que desarrollen nuevos e innovadores emprendimientos como los gastronómicos, y se aproveche la actividad turística que se genera en el caso de estudio.<hr/>ABSTRACT The work is based on the results of an investigation carried out in the rural parish San José, canton Santa Clara, Pastaza province. Inquire about whether gastronomic ventures are carried out through the popular and solidarity economy. The results of the work show that gastronomic ventures are not being executed, the development of traditional ventures such as agriculture and livestock are continuing; Therefore, it is recommended to encourage local entrepreneurs to develop new and innovative ventures such as gastronomic, and take advantage of the tourist activity that is generated in the case study. <![CDATA[Methodology for the Use of the Strategic Diagnostic Tool in Non-Agricultural Cooperatives]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo muestra la experiencia obtenida en procesos de asesoría para desarrollar el proceso de planeación estratégica en Cooperativa No Agropecuaria (CNA). Se presentan las diferentes acciones ejecutadas, así como los instrumentos empleados, los cuales facilitaron la incorporación de un enfoque estratégico a la gestión de estas nuevas cooperativas y el empleo de herramientas de la planificación estratégica. Lo anterior permite a estas organizaciones dirigir acciones hacia su propio fortalecimiento, impulsa su crecimiento y propicia su adaptación a los cambios del entorno. Específicamente se muestra la metodología para la realización del diagnóstico estratégico, cuyos resultados sirvan de base para la elaboración de un plan estratégico en dichas organizaciones cubanas; lo cual constituye el objetivo del trabajo.<hr/>ABSTRACT This article shows the experience gained in advisory processes to develop the strategic planning process in CNA. The different actions carried out are presented, as well as the instruments used, which facilitated the incorporation of a strategic approach to the management of these new cooperatives and the use of strategic planning tools. This allows these organizations to direct actions towards their own strengthening, boosts their growth and encourages their adaptation to changes in the environment. Specifically, the methodology for conducting the strategic diagnosis is shown, the results of which serve as the basis for the elaboration of a strategic plan in these Cuban organizations; which constitutes the objective of the work. <![CDATA[Educomunicative and Participative Diagnostic]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo expone la experiencia del Proyecto Escaramujo y el trabajo que han realizado durante casi 10 años con grupos diversos de adolescentes cubanos, lo que les ha permitido a integrantes del proyecto pautar determinados elementos acerca de los procesos de diagnóstico participativo, sobre todo de aquellos que se desarrollan en función de un futuro proceso de educomunicación que encuentre en el diálogo y la participación ejes de acción transversales. Este texto dialoga con la importancia del diagnóstico en la práctica educomunicativa; propone objetivos y vías para lograrlo y comparte algunos resultados obtenidos en experiencias del proyecto.<hr/>ABSTRACT This article exposes the experience of the Escaramujo Project and the work they have done for almost 10 years with diverse groups of Cuban adolescents, which has allowed project members to define certain elements about participatory diagnosis processes, especially those that they are developed in function of a future process of educommunication that finds in the dialogue and the participation transversal axes of action. This text dialogues with the importance of diagnosis in educommunicative practice; proposes objectives and ways to achieve it and shares some results obtained in project experiences. <![CDATA[Policy Problems and Policy Design. New Horizons in Public Policy]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo expone la experiencia del Proyecto Escaramujo y el trabajo que han realizado durante casi 10 años con grupos diversos de adolescentes cubanos, lo que les ha permitido a integrantes del proyecto pautar determinados elementos acerca de los procesos de diagnóstico participativo, sobre todo de aquellos que se desarrollan en función de un futuro proceso de educomunicación que encuentre en el diálogo y la participación ejes de acción transversales. Este texto dialoga con la importancia del diagnóstico en la práctica educomunicativa; propone objetivos y vías para lograrlo y comparte algunos resultados obtenidos en experiencias del proyecto.<hr/>ABSTRACT This article exposes the experience of the Escaramujo Project and the work they have done for almost 10 years with diverse groups of Cuban adolescents, which has allowed project members to define certain elements about participatory diagnosis processes, especially those that they are developed in function of a future process of educommunication that finds in the dialogue and the participation transversal axes of action. This text dialogues with the importance of diagnosis in educommunicative practice; proposes objectives and ways to achieve it and shares some results obtained in project experiences. <![CDATA[Private Sector and Economic Contract: Reflections on the Cuban Economic Model's Update]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En el presente artículo se reflexiona en torno a los retos y limitaciones de la contratación económica para el sector cuentapropista y las cooperativas no agropecuarias en Cuba, desde una perspectiva que expresa las carencias y las problemáticas del proceso contractual. Se abordan los antecedentes del ejercicio del trabajo por cuenta y se reseña una panorámica del sector no agropecuario de las cooperativas en Cuba. Las principales limitaciones analizadas en relación a la contratación económica, se enmarcan en una reflexión mayor, en relación a la planificación, la competencia, la responsabilidad social y el papel del mercado en la economía cubana actual.<hr/>ABSTRACT The article reflects on the challenges and limitations for the self-employment sector and the non-agricultural cooperative in the economic contracting process, from a perspective that involves its lacks and main issues. The article also includes the background of the exercise of self-employment activity, as well as analyses the non-agricultural cooperative behaviour in Cuba. The main limitations regarding the economic contracting process are addressed in a larger dimension, related to planning, competence, social responsibility and the market's role within the current Cuban economy. <![CDATA[Local television and community cultural development: From public policies to local space]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo reflexiona sobre las relaciones entre la televisión local y el desarrollo cultural comunitario en el espacio municipal cubano. Para este propósito da cuenta de los debates y desafíos del contexto cubano actual que atañen a las políticas públicas comunicativas y culturales. Se enfoca en las relaciones entre la gestión del desarrollo cultural comunitario y la gestión de la televisión local, así como en los principales aprendizajes, certezas, oportunidades y desafíos que se derivan del análisis realizado. El estudio presentado contribuye a una mejor comprensión y análisis de los procesos comunicativos y culturales en los territorios, a un posible redimensionamiento de la televisión local y la gestión cultural como ejes dinamizadores del desarrollo local y arriba a algunas consideraciones necesarias para el desarrollo de interrelaciones entre la gestión institucional de la cultura y la gestión de la televisión que se gesta y desarrolla en los municipios cubanos.<hr/>ABSTRACT This article examines the relationships between local television and community cultural development in the Cuban municipal space. For this purpose, the debates and challenges of the current Cuban context concerning communicative and cultural policies are reflected. It focuses on the relationships between the management of community cultural development and the management of local television and the main lessons learned, certainties, opportunities and challenges that derive from the analysis carried out. The study presented contributes to a better understanding and analysis of the communicative and cultural processes in the territories, and to a greater contribution of local television and cultural management to local development. Finally, there are some considerations necessary for the development of interrelations between the institutional management of culture and the management of television that takes place in Cuban municipalities. <![CDATA[A Look at Recycling Practices: The Case of an Association of Recyclers in Tacna, Peru]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio aborda aspectos de gestión de residuos sólidos y desarrollo sostenible en el Perú, mediante la evaluación de las actividades de reciclaje efectuadas por una asociación constituida que labora desde años en un botadero municipal, abordando los aspectos de seguridad, salud, actividades de segregación y acopio de residuos sólidos.<hr/>ABSTRACT The study addresses aspects of solid waste management and sustainable development in Peru, through the evaluation of recycling activities carried out by a constituted association that has been working for years in a municipal dump, addressing the aspects of safety, health, segregation activities and solid waste collection.