Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220200001&lang=es vol. 8 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[De pueblo de indios a ciudad dormitorio. Una reconstrucción geohistórica]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo se propone analizar el desarrollo del pueblo de Paracotos, ubicado en las proximidades de dos grandes ciudades: Los Teques, capital del estado Miranda, y Caracas, ciudad capital de Venezuela, que presenta características propias de las ciudades dormitorio. A través del estudio de la historia regional y local, con apoyo en el enfoque geohistórico, se analizan sus orígenes como pueblo de indios, luego un periodo agrícola muy próspero, y seguidamente la etapa petrolera que incidió de manera directa en el cambio de su estructura. El objetivo de la investigación consiste en arribar a la reconstrucción histórica de la localidad de Paracotos, que servirá de soporte para fortalecer los conocimientos de sus habitantes y será útil en el gran propósito de trasformar el hábitat para obtener beneficios.<hr/>ABSTRACT This paper is aimed at showing the evolution of Paracotos, a town located near two big cities: Los Teques, Miranda State’s capital, and Caracas, Venezuela’s capital, which has characteristics typical of commuter towns. The regional and local history was examined, adopting the geo-historical approach, in order to study Paracotos’ evolution from being an Indian village originally, through a period of farm prosperity, to the period of oil production which heavily influenced its change. The study had the aim of historically reconstructing the town of Paracotos to acquire knowledge of its inhabitants, which will be useful for changing the environment for the better. <![CDATA[De vuelta a «El socialismo y el hombre en Cuba»: herramientas teóricas marxistas para el análisis de la realidad contemporánea de Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente artículo se sistematizan las herramientas teóricas marxistas que ofrece «El socialismo y el hombre en Cuba». En tal sentido, se aplicó el método del análisis documental para conocer las principales ideas de la obra y sus interrelaciones. Los resultados obtenidos demuestran que el conocimiento del pensamiento revolucionario cubano (y en particular el de Ernesto Che Guevara‒, puede aportar bases teóricas y prácticas para la formación política del pueblo cubano.<hr/>ABSTRACT This paper systematizes Marxist theoretical tools included in «Socialism and Man in Cuba». Document analysis as a research method was used in order to examine major topics discussed in this work and their interrelation. The results show that to know Cuban revolutionary thought, particularly Ernesto Che Guevara’s thought, could lay the theoretical and practical foundations of politically training the Cuban people. <![CDATA[Las competencias universitarias y el perfil de egreso]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo reflexiona acerca de los distintos elementos que hacen que se conciba el cambio como un mecanismo necesario en las universidades. El análisis se realiza a través de la importancia que tiene el dominio de las competencias en los estudiantes para su futuro profesional. También se hace referencia a un estudio de campo realizado en la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) con la finalidad de promover modificaciones que permitan mejorar el proceso educativo y el desempeño laboral de los egresados.<hr/>ABSTRACT This article reflects on the different elements that make change a necessary mechanism in universities. The analysis is carried out through the importance of students' mastery of skills for their professional future. It also makes reference to a field study carried out at the Mechanical and Electrical Engineering School of the Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) with the purpose of promoting modifications that allow improving the educational process and the work performance of the graduates. <![CDATA[Desarrollo social y su interdependencia con un programa de mediación para la gestión de conflictos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los programas de capacitación y desarrollo de métodos alternos de gestión y solución de controversias, fundamentalmente de instauración de sistemas de mediación, significan verdaderas revoluciones sociales. Estos conducen a la civilidad, a trabajar por la pacificación del entorno en el que se desenvuelven los ciudadanos, y con ello se produce un salto cualitativo en las interconexiones humanas. El presente trabajo se focaliza en analizar la estrecha relación existente entre desarrollo social y el establecimiento de este tipo de programas en los que la conflictividad no se gestiona a través del tratamiento jurisdiccional por los tribunales de justicia.<hr/>ABSTRACT Programs for creating and improving alternative conflict management and resolution methods through mediation are real social revolutions. They can lead to civic-mindedness, allow citizens to live in peaceful environments, which mean a qualitative step in human relations. This work is aimed at examining the close relation between social development and these programs where there is no need for conflicts to be resolved by judges. <![CDATA[Diagnóstico sociopsicológico de la cultura organizacional en una empresa de servicios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo es el resultado de un diagnóstico de la cultura organizacional en una empresa de servicios en Pinar del Río. Se enmarca dentro del diseño cuantitativo de investigación, correspondiente a un modelo transeccional descriptivo. Los principales resultados del diagnóstico en cuanto a la dirección revelan cómo la regulación que establece la cultura de función deja poco margen a la innovación y a la creatividad de los sujetos. La comunicación se mantiene en la tendencia negativa, concentrándose en los canales formales y en las estructuras de poder. Finalmente, con respecto a las relaciones interpersonales, la aspiración fundamental para este grupo es que se desarrolle una cultura de desempeño y de apoyo, en la que predominen la cooperación y la creación de estructuras colaborativas.<hr/> This paper presents a diagnosis of the organizational culture at a service company located in the Cuban province of Pinar del Río. A quantitative, descriptive and cross-sectional study was conducted. The diagnosis shows that the organizational culture leaves employees very little room for innovation and creativity; communication is established through formal channels and according to the existing power structures. It also shows that employees’ greatest desire is for a high-performance culture and a culture of support to be created, with cooperation prevailing in interpersonal relationships. <![CDATA[Función educativa de la familia en Cuba: análisis teórico de un tema de actualidad]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El desempeño de la función educativa en la familia es un tema que cada vez adquiere mayor importancia, por lo que los científicos sociales se han interesado en indagarlo. En el presente artículo se hace un recorrido teórico por algunas de las principales investigaciones que han analizado esta temática en Cuba, como foco principal o resultado complementario. Dichos estudios han evolucionado y tienen en cuenta el análisis de múltiples variables que influyen en la forma en que la familia cubana de hoy educa a las nuevas generaciones; no obstante, requieren una actualización en correspondencia con los múltiples cambios ocurridos en las últimas décadas, tanto a nivel macrosocial, como al interior del núcleo familiar.<hr/>ABSTRACT The role played by families in education is a highly topical subject, which is why more and more social scientists are studying it. This paper theoretically analyzes some of the major pieces of research into it carried out in Cuba. They have evolved, with them including various variables which influence ways in which today’s Cuban families raise their children. However, they need to be updated in accordance with multiple changes occurred both at a macro-social level and within families in the last few decades. <![CDATA[La educación cubana desde un prisma renovador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo presenta un acercamiento histórico y crítico a los diferentes procesos de perfeccionamiento en el que ha estado inmerso el sistema de educación cubano. Se hace especial énfasis en el más actual, que comenzó a partir del año 2014 y donde se propone una mirada renovada al proceso pedagógico. En este la tarea educativa se plantea no solo desde las escuelas, sino también desde la participación social, que resulta necesaria e imprescindible para contribuir a la formación del ser humano que demanda la sociedad.<hr/>ABSTRACT This paper historically and critically analyses the various improvement processes of the Cuban education system, with emphasis on the latest one which began in 2014 and is aimed at bringing teaching-learning process up to date. This updating should take place not only at schools, but it also requires social engagement which is essential for training human beings demanded by society. <![CDATA[La ética martiana y el desarrollo social en el contexto americano]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo aborda los efectos de la globalización neoliberal, el crecimiento de las asimetrías entre países desarrollados y subdesarrollados y su incidencia en América Latina, particularmente en la educación. Se sustenta que el ideario ético emancipador de José Martí es una alternativa contramoderna, en oposición a la modernidad preconizada por el capitalismo desde el siglo xviii y sobredimensionada con el consumismo en la actualidad. Se incluyen fragmentos de textos martianos que ilustran su pensamiento acerca de temas como los derechos a la libertad, la justicia, la equidad y la inclusión, en todas sus acepciones, al trabajo, a la educación, a la cultura y al respeto mutuo. Se resaltan coincidencias de este pensamiento precursor con postulados contemporáneos de la ONU, la UNESCO, la UNICEF y la CEPAL. Se aprecia cómo el estudio del ideario martiano puede contribuir al diseño y ejecución de políticas educativas inclusivas, justas y democráticas en el continente actual.<hr/>ABSTRACT This paper discusses effects of neoliberal globalization and increasing differences between developed and developing countries on Latin America, particularly education. It claims that José Martí’s ethical and emancipatory ideas are an alternative to modernity advocated by capitalism since the 18th century and exacerbated by today’s consumerism. It includes extracts from Martí’s works which show his thinking on such topics as the rights to freedom, justice, equity and inclusion -in every sense of the word-, work, education, culture and mutual respect. Agreement of his thinking with contemporary postulates by the United Nations, UNESCO, UNICEF and CEPAL is stressed. To study Martí’s ideas can contribute to the design and adoption of inclusive, fair and democratic policies on education in the continent. <![CDATA[Evaluación de la planificación estratégica en instituciones de educación superior en Cuba. Metodología utilizada y resultados obtenidos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Uno de los desafíos que hoy enfrenta la educación superior cubana es el mejoramiento de la calidad de su modelo de gestión, donde se inserta la planificación estratégica como un proceso que contribuye a orientar su desarrollo futuro. La larga experiencia acumulada en este ámbito y la necesidad de aprovechar oportunidades de innovación y mejora exigen una caracterización y evaluación de su práctica actual para evitar rasgos de obsolescencia y tradicionalismo. Por ello, un grupo de instituciones emprendieron un estudio que permitió abordar dicha problemática desde tres dimensiones: las metodologías utilizadas, el contenido del plan estratégico y la gestión del proceso que lo sustenta. El objetivo de este trabajo es mostrar el procedimiento utilizado para ejecutar dicha evaluación desde un análisis global y comparado entre las instituciones participantes, así como los principales resultados obtenidos.<hr/>ABSTRACT One of the challenges facing Cuban higher education today is the improvement of the quality of its management model, where strategic planning is inserted as a process that helps to guide its future development. The long experience accumulated in this field and the need to take advantage of opportunities for innovation and improvement require a characterization and evaluation of its current practice to avoid features of obsolescence and traditionalism. For this reason, a group of institutions undertook a study that made it possible to address this problem from three dimensions: the methodologies used, the content of the strategic plan and the management of the process that supports it. The objective of this work is to show the procedure used to execute this evaluation from a global and comparative analysis between the participating institutions, as well as the main results obtained. <![CDATA[El encadenamiento productivo-valor en Cuba. Antecedentes y actualidad. Proyecto APOCOOP]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En el presente estudio se trabaja con el concepto de encadenamiento como relación establecida a largo plazo entre unidades empresariales con el propósito de obtener beneficios conjuntos. Se analiza, específicamente, el encadenamiento productivo-valor, que suele lograrse a partir de la intercooperación territorial y extenderse hasta el exterior (cadenas globales de valor). Las cadenas productivas-valor transitan por la consideración y definición previa del enfoque sistémico. Con frecuencia se suelen identificar las cadenas productivas y de valor por separado, sin embargo, están indisolublemente ligadas, ya que obedecen al concepto de la dualidad que encierra la mercancía de valor de uso y valor de cambio. En el texto se destaca la importancia de la cadena productiva-valor como herramienta estratégica para analizar las actividades de una empresa e identificar su competitividad.<hr/>ABSTRACT This paper deals with chain as a term characterizing long-term relationships between firms for these to make profit together. Particularly, production-value chain is examined, adopting a systemic approach. A chain can be constructed regionally and go across countries (global value chains) afterward. Often, production chain and value chain are considered separately, but they are closely related, because they both have to do with use value and exchange value of a commodity. In this paper, the importance of production-value chain as a strategic tool for analyzing activities performed by firms and their competitiveness is stressed. <![CDATA[Carreras masculinizadas en la Universidad de La Habana: construcciones de género en el estudiantado y profesorado]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo recoge un estudio que estuvo orientado a identificar los factores que influyen en la diferenciación de género en las carreras masculinizadas de la Universidad de La Habana, tanto en el alumnado como en el profesorado. Se utilizó una metodología mixta, que incluyó herramientas cuantitativas y cualitativas, como el análisis estadístico y de documentos. Además, se aplicó un cuestionario, con preguntas abiertas y cerradas, a los profesores y estudiantes del curso 2018-2019 de las carreras Física, Ciencias de la Computación y Matemática. La investigación llevada a cabo demostró el carácter sexista de la educación superior y la presencia de la desigualdad de género en el sector.<hr/>ABSTRACT This paper presents the results of a study aimed at identifying factors which cause some degree courses at the University of Havana to be dominated by both male students and academics. Mixed methods research was carried out, including statistical and document analyses. A questionnaire was used, where Physics, Computer Science, and Mathematics students and professors in the academic year 2018-2019 were asked to respond to open-ended and closed-ended questions. The results show the sexist character of higher education and a gender imbalance in this sector. <![CDATA[Papel de la administración pública en la relación entre los sectores público y privado]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo analiza el papel que desempeña la administración pública en la relación entre ese ámbito y el privado, tomando como referencia la sociedad cubana. Se demuestra la relevancia que tiene esta cooperación para muchos municipios, donde la administración no logra solucionar problemas de importancia para la población y su bienestar. Por tanto, es necesaria la relación entre el sector público y el privado para promover el desarrollo sostenible en Cuba y que bajo el liderazgo de la administración pública se cumplan los objetivos estratégicos de mediano y largo plazo y se eleve la calidad de vida de la población.<hr/>ABSTRACT The article analyzes the role played by the public administration between that field and the private one, taking as a reference the Cuban society. It shows the relevance of this cooperation for many municipalities where the administration is unable to solve problems of importance to the population and its welfare. Therefore, the relationship between the public and private sectors is necessary to promote sustainable development in Cuba and, under the leadership of the Public Administration, to achieve the medium and long-term strategic objectives are improve the quality of life of the population. <![CDATA[Ayudas estatales para servicios de cine y audiovisuales. Una revisión sinóptica de principios clave y modelos de gobernanza en Europa y en el extranjero]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT This study synoptically reviews scholarly and policy-related debates on key principles and governance frames of the public policy of state aid for film and audiovisual services, in Europe and abroad. It addresses some important challenges of policies of state aid to film, regarding the efficacy of funding models and principles. It also qualifies these principles against current global models of “best-practice.” In all, this study wishes to amplify the discussion on public subsidies for film from various perspectives. Given the different methods in theorizing, development, realization, monitoring, impact-measurement and evaluation of policy concepts, programs, institutions, instruments and impacts, this debate is not only of interest for academics, but also for global policy makers in the field.<hr/>RESUMEN Este estudio revisa sinópticamente debates académicos y relacionados con políticas sobre principios clave y marcos de gobernanza de la política pública de ayuda estatal para servicios cinematográficos y audiovisuales, en Europa y en el extranjero. Aborda algunos desafíos importantes de las políticas de ayuda estatal para filmar, con respecto a la eficacia de los modelos y principios de financiación. También califica estos principios contra los modelos globales actuales de “mejores prácticas”. En general, este estudio desea ampliar la discusión sobre los subsidios públicos para el cine desde varias perspectivas. Dados los diferentes métodos de teorización, desarrollo, realización, monitoreo, medición de impacto y evaluación de conceptos de políticas, programas, instituciones, instrumentos e impactos, este debate no solo es de interés para los académicos, sino también para los formuladores de políticas globales en el campo. <![CDATA[Imagen y percepción de inseguridad socioespacial en barrios de Puerto Vallarta, México]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo se basa en una investigación denominada «Identidades colectivas en colonias de origen informal en Puerto Vallarta». En esta ocasión, solo se aborda la percepción espacial de inseguridad y miedo en tres barrios de esta ciudad. El trabajo de campo se realizó en zonas barriales, donde la estigmatización de los habitantes es influenciada por su estado de infraestructura urbana y por las vivencias que ellos han tenido a lo largo del tiempo. Se llevó a cabo una comparación entre los diferentes grados de consolidación urbana y se analizaron los factores y condiciones que influyen en las percepciones. Si bien cada experiencia dentro del espacio viene cargada de imaginarios, las narraciones de las vivencias y acontecimientos determinan en gran medida el miedo y la tensión colectiva y crean incertidumbre social. Finalmente, se reflexiona acerca de cómo el espacio urbano favorece los estereotipos que perjudican la imagen y significación de estos lugares.<hr/>ABSTRACT This paper is based on a study entitled «Collective Identities in Informal Settlements in Puerto Vallarta», but it only deals with spatial perception of insecurity and fear in three settlements in this city. The fieldwork was done in settlements whose inhabitants are marked with stigmata due to poor housing conditions and their experiences over time. Levels of urban consolidation were compared, and factors and conditions influencing perceptions were examined. Although each experience within the space is permeated by the imaginary, ways in which experiences and events are told determine fear and social tension to a large extent, and cause social uncertainty. Finally, it is discussed how urban space causes stereotypes to form, which damage the image and significance of these places. <![CDATA[Sugerencias de mecanismos no tradicionales para el financiamiento de la agricultura en Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La escasez de financiamiento y las dificultades que los productores perciben para acceder a él constituyen unas de las principales limitantes que enfrenta la actividad agrícola en el mundo. Ante ello han surgido instrumentos novedosos que van dirigidos no solo a proveer recursos financieros para el sector, sino también a facilitar el acceso a este de los campesinos y estimular su otorgamiento por parte de los prestamistas. La agricultura cubana no es una excepción, por lo que dichos mecanismos innovadores deben ser tomados en cuenta. Partiendo de las características del financiamiento de la agricultura en Cuba y de los nuevos mecanismos usados en el mundo, en el artículo se sugieren algunos de los que podrían resultar más convenientes para el país.<hr/>ABSTRACT Funding shortage and funds which are not made available to producers immediately are among the major problems for agriculture worldwide. In view of this, novel mechanisms not only for allocating financial resources to the agriculture sector, but also making these available to agricultural workers, and encouraging moneylenders to lend money have been created. Agriculture in Cuba is no exception, which is why such innovative mechanisms need to be taken into account. On the basis of how agriculture in Cuba is financed, and new financing mechanisms used around the world, this paper suggests some financing mechanisms most appropriate to the country. <![CDATA[Pobreza y desigualdad en Costa Rica: una mirada más allá de la distribución de los ingresos]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo procura analizar, a partir de un enfoque multidimensional y del método de necesidades básicas insatisfechas (NBI), las características espaciales de la pobreza y la desigualdad en Costa Rica y su distribución de acuerdo con áreas urbanas y rurales. El propósito es enfatizar que, aunque el nivel de ingresos es un factor importante para determinar si existe pobreza por insuficiencia de ingreso, no es el único. En tal sentido, se analizan factores espaciales y territoriales para ayudar a explicar las asimetrías en el acceso a los servicios públicos (educación, salud) y las oportunidades en el mercado de trabajo; aspectos todos que influyen en los niveles de pobreza y desigualdad.<hr/>ABSTRACT This paper examines spatial characteristics of poverty and inequality in Costa Rica, and the distribution of these according to urban and rural areas. A multidimensional approach is adopted, and the Unsatisfied Basic Needs (UBNs) method is used. The paper is aimed at emphasizing that, although income level is an important factor to determine whether or not poverty is due to low income, is not the only one. In this respect spatial and territorial factors are analyzed in order to explain differences in access to public services (education and health care), and labor market opportunities, which influence poverty levels and inequality. <![CDATA[Imperialismo y neoliberalismo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo analiza los cambios ocurridos en el panorama sociopolítico de América Latina a partir de los años ochenta del siglo pasado, cuando la crisis de la deuda externa fue aprovechada por los organismos financieros internacionales para promover las políticas neoliberales en el continente, acompañadas de una democracia formal. Estas circunstancias dieron como resultado el deterioro de las condiciones de vida de la amplia mayoría y conflictos sociales de diversa índole. Como resultado de ese proceso, a inicios del siglo xxi cambió el mapa político del continente, y aparecieron gobiernos progresistas con variadas realizaciones y limitaciones que se analizan en el texto. En el último quinquenio hubo una ofensiva de la nueva derecha, cuyos elementos fundamentales se presentan en el trabajo.<hr/>ABSTRACT This paper examines sociopolitical changes in Latin America over the 1980s when international financial institutions took advantage of the debt crisis to promote neoliberal policies across the continent, along with a formal democracy. These circumstances resulted in the deterioration of living conditions of most people and occurrence of various social conflicts. As a result, the political map of Latin America changed in the early 21st century, with many progressive governments emerging, whose good and bad moves are examined in this paper. Over the last five years, the new Right went onto the offensive. It is described here as well. <![CDATA[Sistemas de gestión. Importancia de su integración y vínculo con el desarrollo]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este trabajo somete a evaluación crítica los métodos y las ventajas de integrar los sistemas de gestión, basado fundamentalmente en los enfoques de las normas técnicas. Centra la atención en el caso de Cuba, en la necesidad de estimular la visión holística para generar el avance progresivo y equilibrado de las certificaciones en organizaciones económicas de los sectores estratégicos a escala nacional, así como el fortalecimiento de las capacidades de gestión de los territorios.<hr/>ABSTRACT This paper critically evaluates the methods and advantages of integrating management systems, on the basis of technical standards. It is focused on Cuba where there is a need for a holistic approach to be adopted for certifying business organizations in strategic sectors nationwide in a progressive and balanced way, and for local management to be strengthened. <![CDATA[El Carmelo y El Vedado: los 160 años de dos barriadas hermanas patrimoniales]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo valora el patrimonio de dos barriadas de la capital cubana: El Carmelo y El Vedado, cada una con sus distinciones propias. Ambas son indisolubles entre sí y de alta significación para La Habana, la cual celebra su 500 aniversario de establecimiento en la costa norte. Estos espacios cumplen, en 2019 y 2020 respectivamente, sus 160 aniversarios. Para la realización del estudio se combinan varios métodos, sobre todo el histórico-lógico y el comparativo, con los cuales se resaltan las identidades de estas barriadas y la necesidad de promover su relevancia para Cuba y el mundo.<hr/>ABSTRACT This paper assesses the heritage of two neighborhoods in the Cuban capital -El Carmelo and El Vedado-, each with its own distinctions. Both are indissoluble and highly significant for Havana, which is celebrating its 500th anniversary of establishment on the northern coast. These spaces celebrate their160th anniversary in 2019 and 2020 respectively. The study combines several research methods, especially historical-logical and comparative, which highlight the identities of these neighborhoods and the need to promote their relevance to Cuba and the world. <![CDATA[Revisitando la Escuela de Frankfurt: aportes a la crítica de la mercantilización de los medios]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente artículo analiza el pensamiento crítico de la comunicación de masas y las industrias culturales, desde una perspectiva epistemológica de los medios como creadores y formadores de realidades sociales a favor de la mercantilización y del modelo del hombre-consumo. Se revisan los aportes clásicos de los pioneros de la escuela de Frankfurt (Horkheimer, Adorno, Marcuse y Habermas) en función de los debates que generaron con sus pensadores coetáneos. Posteriormente, se realiza una correlación teórica de las líneas ontológicas y epistemológicas de esta escuela con los aportes de Walter Benjamin, Antonio Gramsci, Leo Löwenthal, Oskar Negt, Axel Honneth y Siegfried Kracauer sobre las industrias culturales, revisando estos teóricos a la luz del actual ecosistema comunicativo. Como principal conclusión, emerge una misma línea de pensamiento crítico que sugiere que, aunque las tecnologías permitan la pérdida monopólica del podio discursivo social por parte de los medios de masas, se sigue manteniendo un ecosistema dominado por las relaciones de mercado y consumo y se crean nuevos tipos de vicios y peligros en el control social y la manipulación mediática.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes the critical thinking on mass communication and culture industries, getting an epistemological perspective on the media as creators of and formative influences on social realities in favor of commercial exploitation and a model of man as a consumer. Contributions made by major members of the Frankfurt School (Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcuse, and Jürgen Habermas) were examined, as well as discussions there were between them and their contemporary thinkers. The School’s ontological and epistemological approaches were theoretically compared to Walter Benjamin, Antonio Gramsci, Leo Löwenthal, Oskar Negt, Axel Honneth and Siegfried Kracauer’s views on culture industries, in the light of today’s communications ecosystem. The results show a similar critical thinking which suggests that, although technologies cause the mass media to lose their monopoly of social discourse, there is still an ecosystem dominated by markets and consumption, and new types of vices and dangers of social control and media manipulation emerge. <![CDATA[Transferencias monetarias condicionadas. PROSPERA y el ciclo intergeneracional de la pobreza]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo tiene por objetivo analizar los cambios conceptuales y operativos y los resultados del proceso de transferencias monetarias condicionadas del Programa de Inclusión Social PROSPERA, de 2012 a 2018. Se aplica una metodología con enfoque cualitativo-descriptivo y la técnica de análisis informado para responder tres preguntas: ¿qué hace que PROSPERA sea diferente de los programas que le precedieron?; ¿cuál es la contribución del programa a las tasas de pobreza extrema en México? y ¿cómo ayuda este programa a romper el ciclo intergeneracional de la pobreza? Se concluye que en el diseño conceptual de PROSPERA se agregó un componente de vinculación que en la operación y resultados no contribuyó de forma significativa a reducir los índices de pobreza, por lo que se considera que este programa no puede romper el ciclo intergeneracional de la pobreza por sí solo, sino que debe acompañarse de otras políticas económicas y sociales nacionales e internacionales.<hr/>ABSTRACT This paper is aimed at examining conceptual and operational changes in and outcomes of conditional cash transfers under the anti-poverty program PROSPERA from 2012 to 2018. Qualitative and descriptive research methods were used and an informed analysis was performed in order to answer the following questions: How does PROSPERA differ from previous anti-poverty programs? How does this program contribute to the reduction of extreme poverty in Mexico? How does it help break the cycle of generational poverty? One can conclude that in spite of the fact that the program includes acquainting beneficiary families with other anti-poverty programs of the Mexican government, this hasn’t contributed significantly to the reduction of extreme poverty and therefore this program can’t of itself break the cycle of generational poverty, and other national and international economic and social policies must be adopted. <![CDATA[Diagnóstico del manejo de productos químicos peligrosos en el sector del trabajo por cuenta propia en dos comunidades de la ciudad de La Habana, Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La legislación ambiental vigente reconoce un conjunto de aspectos relacionados con las actividades por cuenta propia en Cuba que pudieran generar impactos negativos en el medio ambiente natural y construido y en la salud humana, si no se gestionan correctamente. Uno de estos es el consumo de productos químicos peligrosos, que son utilizados en diferentes procesos de producción y servicios, por lo que es necesario diagnosticar su manejo para proponer e implementar acciones correctivas y preventivas, y así mejorar la gestión ambiental y la seguridad y salud de los trabajadores de este sector. El presente artículo muestra el diagnóstico del manejo de productos químicos por un conjunto de actividades del trabajo por cuenta propia en los consejos populares Tamarindo y Luyanó, del municipio Diez de Octubre de la provincia La Habana.<hr/>ABSTRACT Environmental laws currently in force in Cuba also deal with small business-related activities which could damage the environment, and cause harm to human health, if they are not performed properly. The production, distribution, and consumption of goods and services including hazardous chemicals can be harmful, which is why it is necessary to make a diagnosis of how these are handled in order to suggest preventive and corrective action, so that environmental management, and health and safety in small businesses can be improved. This paper presents the diagnosis of how hazardous chemicals are handled in small businesses in the districts of Tamarindo and Luyanó in the municipality of Diez de Octubre, province of La Habana. <![CDATA[Educación y prácticas ético-normativas en la cultura auténtica. Referentes para una comprensión de la infancia como sujeto de derecho]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El artículo aborda aspectos sustantivos de la concepción de la cultura auténtica en alternancia con la cultura de dominación, desde categorías y criterios como la autonomía, la libertad y el bien común en la dirección de la infancia como sujeto de derecho. Conceptualmente, adopta referentes en el orden histórico-teórico respecto a la perspectiva de la cultura humanística y la filosofía de la educación y el derecho, fundamentos que metodológicamente se articulan con valoraciones críticas derivadas de resultados empíricos en relación con las prácticas ético-normativas en la educación infantil. El objetivo de esta propuesta es ofrecer pautas encaminadas a la armonización, en un marco de relaciones de autoridad correspondiente a la edad infantil, entre las exigencias de heteronomía y autonomía. Como valor añadido se integra la dimensión política, poco sistematizada, de la concepción del niño como sujeto de derecho.<hr/>ABSTRACT This paper deals with such fundamental aspects of the conception of genuine culture as opposed to domination culture as autonomy, freedom and the common good, when raising children considering them to be legal subjects. Historical and theoretical concepts from cultural humanism and philosophy of education and law are used. Ethical and normative practices in childhood education are critically analyzed. This paper is aimed at suggesting a way of balancing heteronomy and autonomy when raising children. Considering children to be legal subjects is novel.