Scielo RSS <![CDATA[Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina ]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2308-013220220001&lang=en vol. 10 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[Agroecological Agriculture, Food Security and Sovereignty]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN: La agroecología es paradigma de agricultura, alternativa viable ante las prácticas convencionales y los organismos genéticamente modificados, estos utilizan tecnologías apoyadas en uso intensivo de agroquímicos específicos, que supeditan aún más la soberanía alimentaria y conducen a prácticas de monocultivos, lo que conlleva al uso no racional de recursos naturales, suelo y agua, y afectaciones al ecosistema. La agroecología se adapta a distintos contextos y escalas económicas productivas, identificadas como una unidad, lo que favorece la sostenibilidad de las prácticas. La diversidad constituye uno de sus elementos fundamentales para mantener la resiliencia ecológica y económico-social de los sistemas productivos. Esta es una disciplina científica que, como un movimiento social, genera beneficios económicos para las comunidades rurales y refuerza su identidad cultural. También relaciona los conocimientos de la ciencia y el saber tradicional para crear alimentos de forma sostenible.<hr/>ABSTRACT: Agroecology is a paradigm of agriculture, a viable alternative to conventional practices and Genetically Modified Organisms, these use technologies supported by the intensive use of specific agrochemicals, which further subordinate food sovereignty and lead to monoculture practices, which leads to non-rational use of natural resources, soil and water, and effects on the ecosystem. Agroecology adapts to different contexts, different productive economic scales, identifies them as a unit, which favors the sustainability of practices. Diversity constitutes one of its fundamental elements to maintain the ecological and socio-economic resilience of production systems. Agroecology is a scientific discipline as a social movement, generates economic benefits for rural communities and reinforces their cultural identity. Both relate the knowledge of science and traditional knowledge, to create food in a sustainable way. <![CDATA[Current and Perspective of Virtualization in the Assessment of Learning in the Medicine Career]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El uso masivo de las tecnológicas ha transformado la forma de interactuar, pensar y accionar entre los sujetos. Su empleo se ha convertido en una necesidad en todos los escenarios. Las instituciones educativas han demostrado el valor de uso que tienen los recursos y materiales didácticos asociados a las tecnologías de forma general en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje. Este artículo refiere una aproximación teórica al empleo de las tecnologías de la información y las comunicaciones en los procesos educativos, así como a las perspectivas actuales, que proponen para el proceso de evaluación una concepción desde entornos virtuales de aprendizaje. Los presupuestos teóricos utilizados sustentan el estudio de la categoría “evaluación del aprendizaje” como fundamento para su desarrollo desde entornos virtuales como espacio alternativo para su ejecución. Su validez radica en la funcionalidad y el rigor práctico que esta puede tener, a partir de la experiencia que se acumula y de la valoración favorable que en este trabajo se presenta derivado de los resultados observables en varias propuestas que han sido previamente revisadas y sistematizadas.<hr/>ABSTRACT The massive use of technology has transformed the way people interact, think and act. Its use has become a necessity in all settings. Educational Institutions have demonstrated the use value of teaching resources and materials associated with technologies in general in the development of the teaching-learning process. This article refers to a theoretical approach to the use of information and communication technologies in educational processes, as well as current perspectives, which propose a conception from virtual learning environments for the evaluation process. The theoretical assumptions used support the study of the category “assessment of learning” as the basis for its development from virtual environments as an alternative space for its execution. Its validity lies in the functionality and practical rigor that it can have, based on the accumulated experience and the favorable assessment that is presented in this work, derived from the observable results in several proposals that have been previously reviewed and systematized. <![CDATA[Socio-Legal Analysis on Objective Criminal Imputation and Factual Dominion]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo general del presente artículo fue realizar un análisis socio-jurídico sobre la institución penal imputación objetiva y dominio de hecho con el objeto de medir su eficiencia y eficacia. La investigación es tipo analítica, con enfoque cualitativo, el método utilizado es el hermenéutico jurídico, los resultados obtenidos se lograron gracias a técnica de triangulación de la información obtenida de los textos legales y las entrevistas a profundidad realizadas a los informantes clave. Como principal resultado se concluyó que la imputación objetiva es el punto de partida del proceso penal, ya que, los hechos criminales presuntamente cometidos y atribuidos a través de la formulación de cargos genera todo el andamiaje investigativo por parte del titular de la acción penal.<hr/>ABSTRACT The general objective of this article was to carry out a Socio-Legal Analysis of the criminal institution, objective imputation, and factual control in order to measure its efficiency and effectiveness. The research is analytical, with a qualitative approach, the method used is the legal hermeneutic, the results obtained were achieved thanks to the triangulation technique of the information obtained from the legal texts, and the in-depth interviews carried out with the key informants. As the main result, it was concluded that the objective imputation is the starting point of the criminal process since the criminal acts allegedly committed and attributed through the formulation of charges generate all the investigative scaffolding by the holder of the criminal activity. <![CDATA[Learning that COVID-19 leaves us. A Sociological Look]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Muchos son los análisis que se han realizado sobre la pandemia COVID-19 desde diferentes ciencias. En sentido general, estos se han centrado, fundamentalmente, en las causas que la generaron, sus características y su impacto. También se han emitido diversos criterios sobre los aprendizajes que nos deja como sociedad la crisis total que ha generado. La mirada sociológica que se propone, más que brindar un análisis teórico, pretende sintetizar aquellas aristas que tienen que ver con su impacto social, y, en especial, identificar aprendizajes que sirvan para perfeccionar el funcionamiento, la organización y la responsabilidad social de las instituciones del Estado. Son, sencillamente, algunas referencias que, investigadores, decisores, líderes y población en general pudieran tomar como punto de partida para el diseño de políticas sociales, y estrategias de cambio y desarrollo social.<hr/>ABSTRACT The analysis of the COVID-19 pandemic has been approached from different sciences, mainly focused on its causes, features and impact. The knowledge and learning that the crisis contributed as a society has also generated different criteria. The proposed sociological approach, rather than providing a theoretical analysis, focuses on social impact and mainly, identify knowledge that improves the functioning, organization and social responsibility of the State institutions involved. Researchers, decision makers, leaders and the general population could consider our reference as a benchmark to design social policies and strategies for change and social development. <![CDATA[Best Practices in the Management of Electronic Waste in Latin America]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El desarrollo tecnológico ha dado lugar a la producción masiva de dispositivos electrónicos, que provocan un impacto negativo en la salud humana y el medio ambiente. El desecho y reemplazo de dispositivos genera gran cantidad de basura electrónica, que contribuye a la acumulación de residuos tecnológicos alrededor del mundo, lo que evidencia la importancia de adoptar medidas y buenas prácticas en el manejo de dichos residuos. Este artículo presenta reflexiones sobre la gestión integral de basura electrónica, desde una perspectiva analítica-comparativa de varios países, con el propósito de hacer visible la tensión entre el desarrollo tecnológico y económico con la sostenibilidad ambiental, y conocer buenas prácticas adoptadas por países latinoamericanos que han implementado normativa para prevenir el impacto negativo. Se concluye que, para mitigar este daño, se requiere la participación de la sociedad, implementar medidas de educación ambiental, y la creación de centros especializados para el manejo y desmontaje de residuos electrónicos.<hr/>ABSTRACT Technological development has led to the mass production of electronic devices, which have a negative impact on human health and the environment. The disposal and replacement of devices generates a large amount of electronic waste, which contributes to the accumulation of technological waste around the world, which shows the importance of adopting measures and good practices in the management of such waste. This article presents reflections on the integral management of electronic waste, from an analytical-comparative perspective of several countries, with the purpose of making visible the tension between technological and economic development with environmental sustainability, knowing good practices adopted by Latin American countries that have implemented regulations to prevent negative impact. It is concluded that, to mitigate this damage, the participation of society is required, implement environmental education measures and the creation of specialized centers for the handling and disassembly of electronic waste. <![CDATA[Communication, Development and Social Change, Naming the Field]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El propósito de este artículo es sistematizar los fundamentos teóricos sobre el campo de la Comunicación para el Desarrollo y el Cambio Social. Para cumplir con este objetivo, los métodos de investigación empleados fueron la revisión bibliográfica y el análisis de documentos, categoría que se utilizó como unidad de análisis. Los resultados de la investigación permiten definir la Comunicación para el Desarrollo y el Cambio Social como un campo académico, investigativo y de actuación profesional que sitúa a la participación ciudadana y comunitaria como eje central para la toma de decisiones en los procesos políticos, económicos, socioculturales y tecnológicos en la sociedad, donde se asume que la información y la comunicación constituyen un derecho humano y un bien público.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to systematize, through an essay, the theoretical foundations on the field of Communication for Development and Social Change. In order to meet this goal, the research methods used were bibliography review and document analysis, using this category as the unit of analysis. The results of the research allow us to define Communication for Development and Social Change as an academic, investigative, and professional action field that places citizen and community participation as the central axis for decision-making in political, economic, socio-cultural, and technological processes in society, where it is assumed that information and communication are a human right and a public good. <![CDATA[Creation of Family Gardens for the Development of Food Security in the Panorama Neighborhood]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente trabajo está relacionado con los Objetivos del Desarrollo Sostenible 2, 4, 11, 12 y 13 de la Agenda 2030. La creación de huertos familiares es una alternativa viable para no depender de factores externos que pueden golpear la economía familiar y ser beneficioso para la salud. El objetivo principal en la investigación es desarrollar una cultura de seguridad alimentaria en las familias de la ciudadela Panorama. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y matemáticos estadísticos que permitieron acercar los investigadores hacia el objeto de investigación y con la ayuda de las técnicas e instrumentos se pudo recabar información primaria de las 84 familias pertenecientes a la ciudadela Panorama. Se han creado huertos familiares en la comunidad lo cual ha elevado el conocimiento en los moradores acerca de cuáles son los alimentos más saludables para el consumo humano y facilitado el acceso a los mismos, por ende, se ha aumentado la seguridad alimentaria de las familias.<hr/>ABSTRACT This work is related to Sustainable Development Goals 2, 4, 11, 12 and 13 of the 2030 Agenda. The creation of family gardens is a viable alternative to not depend on external factors that can hit the family economy and be beneficial to health. The main objective of the research is to develop a culture of food security in the families of the Panorama neighborhood. Theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used to bring the researchers closer to the object of research and with the help of the techniques and instruments it was possible to collect primary information from the 84 families belonging to the Panorama neighborhood. Family gardens have been created in the community, which has increased the knowledge of the inhabitants about which are the healthiest foods for human consumption and therefore has increased the food security of the families. <![CDATA[Design of Software to Control the Quotation Process in Small and Medium-Sized Companies in the Canton of La Maná]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El entorno empresarial es cambiante, obligando a las empresas a perfeccionarse, en aras de mantenerse en el mercado. Las Pyme, actores relevantes en la economía nacional y fuente considerable de empleo, enfrentan estos retos y deben adaptarse, mediante la aplicación de soluciones tecnológicas e innovadoras. La presente investigación se propone introducir mejoras en el proceso de cotización en Pyme de venta de accesorios vehiculares del cantón La Maná, con la creación de un software para esta finalidad. Se utilizaron métodos como el analítico-sintético, inductivo-deductivo y sistemático. Se aplicó una encuesta, a una muestra de 172 directivos, empleados y clientes, obteniéndose como resultado que la utilización de un software beneficia el proceso de cotización y que la aplicación de las nuevas tecnologías influye de manera positiva en la gestión de las Pyme. Se presenta el diseño de un software para control del proceso de cotizaciones en Pyme del cantón La Maná.<hr/>ABSTRACT The business environment is changing, forcing companies to improve themselves, in order to stay in the market. SMEs, relevant actors in the national economy and a considerable source of employment, face these challenges and must adapt, through the application of technological and innovative solutions. The present investigation proposes to introduce improvements in the quotation process in SMEs for the sale of vehicle accessories in the canton of La Maná, with the creation of software for this purpose. Methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive and systematic were used. A survey was applied to a sample of 172 executives, employees and clients, obtaining as a result that the use of software benefits the quotation process and that the application of new technologies has a positive influence on the management of SMEs. The design of a software to control the quotation process in SMEs of La Maná canton is presented. <![CDATA[Risk Management Evaluation Model for Public Companies in Ecuador against Sars Cov-2]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Con la emergencia sanitaria desencadenada a raíz de la circulación del virus SARS COV 2, todos los sectores de la sociedad se han visto afectados, lo que ha traído consigo nuevos retos. La inclusión de un enfoque de gestión basado en riesgos es de gran utilidad frente a este escenario para mantener la Seguridad y Salud en el trabajo. Por esta razón el presente estudio propone un acercamiento al marco normativo entorno a la gestión de riesgos y persigue como objetivo la evaluación de riesgos para las empresas públicas en Ecuador frente a la pandemia. Para ello se emplearon métodos teóricos como el análisis y síntesis, el histórico y el hermenéutico. Se proponen 4 pasos para realizar esta evaluación, así como indicadores de gestión para facilitar el proceso de toma de decisiones.<hr/>ABSTRACT With the health emergency triggered by the circulation of the SARS COV 2 virus, all sectors of society have been affected, which has brought with it new challenges. The inclusion of a risk-based management approach is very useful in this scenario to maintain Health and Safety at work. For this reason, this study proposes an approach to the regulatory framework around risk management and pursues as an objective the evaluation of risks for public companies in Ecuador in the face of the pandemic. For this, theoretical methods were used such as analysis and synthesis, historical and hermeneutic. Four steps are proposed to carry out this evaluation, as well as management indicators to facilitate the decision-making process. <![CDATA[Gender Violence in Rural Communities. A Differentiated Attention]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Demostrar la viabilidad de la elaboración de una estrategia de medios de comunicación en Pinar del Río para el trabajo articulado de la Fiscalía General de la República, la Federación de Mujeres Cubanas y los Medios de Comunicación en la atención a la violencia de género en comunidades rurales, para lograr un tratamiento desde los medios de comunicación masivos a la violencia de género en comunidades rurales, constituiría la fórmula más exitosa para atender un flagelo que ha dañado nuestra sociedad por generaciones. Se propone trabajar la alianza entre la Fiscalía General de la República y la Federación de Mujeres Cubanas en función de unir fortalezas para dar atención a dicha problemática, teniendo en cuenta las características específicas de estos asentamientos. Se justifica la pertinencia de estas alianzas desde el empleo de técnicas y métodos de investigación. Además, se consigue arribar a definiciones concretas sobre violencia de género que viabilizarían la presentación y puesta en práctica de dicha propuesta.<hr/>ABSTRACT Demonstrate the feasibility of developing a media strategy in Pinar del Río for the joint work of the Attorney General's Office, the Federation of Cuban Women and the Media in addressing gender-based violence in rural communities to achieve a treatment from the mass media to gender violence in rural communities, would be the most successful formula to address a scourge that has damaged our society for generations. It is proposed to work the alliance between the Office of the Attorney General of the Republic and the Federation of Cuban Women in order to unite strengths to give attention to said problem, taking into account the specific characteristics of these settlements. The relevance of these alliances is justified from the use of research techniques and methods. In addition, it is possible to arrive at specific definitions on gender violence that would make the presentation and implementation of said proposal viable. <![CDATA[Brief Tour of Ecuadorian Cinema and its Social Representation]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La cultura es un elemento inherente a cada integrante de la sociedad y conforma su expresión vital de la cual no puede sustraerse. Dentro de esto, el cine incluye la realización dinámica de todas las artes, siendo un fenómeno cultural que contiene en sí mismo expresiones creativas de la sociedad. Este artículo hace un breve recorrido por las distintas etapas del cine ecuatoriano, donde se destaca el cine documental etnográfico. También analiza los desafíos que tiene el Nuevo Cine Ecuatoriano para lograr representar el complejo carácter plurinacional y etnorracial del país.<hr/>ABSTRACT Culture is an element inherent to each member of society and forms its vital expression from which it cannot be evaded. Within this, the cinema includes the dynamic realization of all the arts, being a cultural phenomenon that contains in itself creative expressions of society. This article makes a brief tour of the different stages of Ecuadorian cinema, where ethnographic documentary film stands out. It also analyzes the challenges facing the New Ecuadorian Cinema in order to represent the complex plurinational and ethnoracial character of the country. <![CDATA[Conception and Evaluation of the Promotional Communication Campaign of the Escaramujo Project based on Transmedia Narratives]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El artículo da cuentas del diseño e implementación de la campaña de comunicación promocional basada en las narrativas transmedia que implementó el proyecto Escaramujo en el periodo 2019-2020. Los elementos teóricos y prácticos presentes en el estudio se sustentan en la revisión bibliográfica-documental, la entrevista semiestructurada, la encuesta y grupos focales. Apoyada en un diagnóstico previo del proyecto -en cuanto a situación comunicativa, frenos, motivaciones-la campaña buscó contribuir al posicionamiento del proyecto en el público seleccionado, en el marco de su décimo aniversario. Además, logró cumplir las lógicas de las narrativas transmedia en las acciones desarrolladas. Las técnicas empleadas para la evaluación, mostraron una creciente participación y un conocimiento más profundo de los públicos respecto al proyecto Escaramujo, así como una consolidación de sus principales canales de comunicación sobre todo en el ámbito digital.<hr/>ABSTRACT In times of change and innovative demands, universities are facing great challenges to achieve the quality of learning, a task that involves the participation and commitment of the university community. The proposed objective was to reflect on the pedagogical practices of university teachers with an emphasis on work practices. Teachers, in a collegiate and teamwork manner, have a great responsibility in proposing and innovating their pedagogical work, from the planning and organization of the subjects they are in charge of, in order to stimulate and achieve the personal and professional skills of the students Therefore, a reflection on its understanding and implementation is necessary. <![CDATA[“CREARTE: Crecer con las Artes”, its Impact as a Community Project and a Space for Learning (before and during COVID-19)]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las artes ocupan, desde hace tiempo, un lugar recurrente en el mundo cultural de las mayorías, por lo que han llegado a convertirse no solo en expresión social contemporánea, sino en vehículo de educación, aprendizajes y empoderamiento. Así al menos lo demuestra la experiencia del proyecto sociocultural “CREARTE: Crecer con las Artes”, una iniciativa nacida en la Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”, que desde 2014 se convirtió en comunitaria con el objetivo de contribuir al desarrollo de los valores éticos y estéticos de los niños, las niñas y los jóvenes de Pinar del Río, mediante talleres de creación artística. El presente trabajo versa, precisamente, sobre esta experiencia, su concepción educativa y sociocultural, su lógica de intervención y los principales resultados obtenidos en los últimos cinco años; específicamente, se valora su impacto durante los meses en los que el mundo, incluida Cuba, ha sido estremecido por la pandemia de COVID-19.<hr/>ABSTRACT Since ancient times, the arts have played an important role in the cultural world; they have not only become a social expression of our lives but also an educational vehicle for learning and empowering. This was proved by the experience gathered by the sociocultural project “CREARTE: to Grow with the Arts, an initiative that was founded in “Hermanos Saíz Montes de Oca” University as a cultural extension project. After 2014, CREARTE became a community project, the purpose of which was to contribute through artistic workshops to the development of ethical and aesthetical values of children and teenagers from Pinar del Rio. The present article is precisely, about this community initiative, it’s educational and sociocultural conception, its practical approach and the main results it has had for the last 5 years; specifically, its impact during the times when COVID-19 pandemic has shaken the whole world, including Cuba. <![CDATA[Equity in Higher Education: An Approach from Theory]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Las instituciones de educación superior, en su condición de centro cultural por excelencia y como transformadoras del entorno, tienen una función prioritaria en el desarrollo de las sociedades contemporáneas, así como una posición singularísima en la atención a las desigualdades sociales, a partir de la identificación y el reconocimiento de las manifestaciones de vulnerabilidad y exclusión social. El presente artículo reflexiona en torno a la equidad desde el acercamiento a diferentes posicionamientos teóricos y su factibilidad en el escenario educativo. En la investigación se lleva a cabo una revisión documental, que parte de las diversas conceptualizaciones teóricas sobre la equidad y de su expresión en el sistema educativo terciario, lo que establece elementos comunes que exponen la necesidad de garantizar la inclusión de los grupos vulnerables o desfavorecidos por concepto de raza, género, clase social, estrato socioeconómico, religión o cualquier otra situación que los ponga en desventaja social, así como sus oportunidades reales y el aprovechamiento que pueden hacer de ellas en función de alcanzar una educación inclusiva, equitativa y de calidad.<hr/>ABSTRACT Higher education institutions, as the cultural center par excellence and transforming the environment, have a priority function in the development of contemporary societies, as well as a very unique position in addressing social inequalities, based on the identification and recognition of manifestations of vulnerability and social exclusion. This article tries to reflect on equity from the approach to different theoretical positions and its feasibility in the educational setting. In the research, a documentary review is carried out, which starts from the various theoretical conceptualizations about equity; as well as its expression in the tertiary educational system, establishing common elements that expose the need to guarantee the inclusion of vulnerable or disadvantaged groups due to race, gender, social class, socioeconomic status, religion or any other situation that puts them at a disadvantage social, as well as their real opportunities and the use they can make of them in order to achieve an inclusive, equitable and quality education. <![CDATA[Sources of Supply and Demand in Cuba’s Informal Foreign Exchange Market]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El mercado informal de divisas en Cuba ha experimentado un crecimiento considerable en los últimos años, por lo que ha alcanzado una mayor complejidad en su organización y funcionamiento. El objetivo del presente artículo fue contribuir a una mejor comprensión del comportamiento de este mercado, a partir de describir sus fuentes de oferta y demanda. Si bien estas fuentes han experimentado algunos cambios en función de la coyuntura, se han mantenido relativamente estables, con el motivo portafolio y la importación informal como las principales fuentes de demanda, y las remesas informales y el turismo como las fuentes de oferta fundamentales. En los últimos dos años la apertura y expansión del comercio en dólares, la notable reducción de la oferta de bienes y servicios en pesos, la agudización del bloqueo, los efectos de la COVID-19 y la caída del turismo han supuesto transformaciones en este mercado y en los incentivos de los agentes económicos, por lo que el motivo portafolio y las remesas informales han adquirido un papel predominante.<hr/>ABSTRACT Cuba’s informal currency market has undergone a considerable growth in recent years, reaching a greater complexity in its organization and operation. The goal of this article is to contribute to a better understanding of the behavior of this kind of market, by describing its sources of supply and demand. Although these sources have undergone some changes depending on the situation, they have remained relatively stable, with the portfolio motive and informal imports being the main sources of demand, and informal remittances and tourism the fundamental sources of supply. In the last two years, the expansion of dollarization, the notable reduction of the good supply in pesos, the intensification of the blockade, the effects of COVID-19 and the fall in tourism, have led to transformations in this market and in the incentives, acquiring the portfolio motive and informal remittances a major role. <![CDATA[The Visitor's Experience in the Popular Arts Reserve and Museum, Cuenca-Ecuador]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio establece la experiencia del visitante en la Reserva y Museo de Artes Populares que pertenece al Centro Interamericano de Artesanías y Artes Populares, CIDAP, a partir de los comentarios consignados de manera voluntaria en el libro de visita del período 2016-2018. La metodología utilizada fue cualitativa. Como técnica se aplicó el análisis de contenido para establecer categorías que determinaron el tipo de experiencia de los visitantes. El trabajo constituye un aporte para conocer las características de la experiencia del visitante de un museo, ya que destaca el papel de la subjetividad de su usuario. Por otra parte, permite advertir la importancia contemporánea de la artesanía y la reacción que suscita en la actualidad en los visitantes de museos especializados en esta área.<hr/>ABSTRACT This study establishes the visitor's experience in the Popular Arts Reserve and Museum belonging to the Inter-American Center for Crafts and Popular Arts, CIDAP, based upon the comments voluntarily recorded in the Visitor Log Book during the period 2016-2018. The methodology used is qualitative and the technique applied was content analysis to establish categories that determine the visitors’ type of experience. The work is a contribution to know the characteristics of a visitor to the museum experience, as it highlights the role of its user’s subjectivity. On the other hand, it allows to notice the contemporary importance of craftsmanship and the reaction that it currently arouses in visitors to specialized museums in this area. <![CDATA[Educational Inclusion and Community Social Promotion in Times of Pandemic in the Private Educational Unit “María Inmaculada”]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La participación familiar en la formación educativa en tiempos de pandemia se torna un tema de vital importancia para el logro de la inclusión educativa como vía para superar las barreras tecnológicas y de distanciamiento social que ha impuesto el aislamiento. La presente investigación tuvo como objetivo proponer acciones de inclusión educativa, desde un enfoque de promoción social comunitaria, para contribuir a la integración familiar en la formación de los niños del quinto nivel de la Unidad Educativa Particular “María Inmaculada”. La investigación tuvo un enfoque mixto, descriptivo y transversal, basado en la aplicación y el análisis de técnicas de recolección de información. Se identificaron como aspectos con dificultad la responsabilidad en la realización de tareas, la cooperación entre estudiantes y el interés en participar en actividades de la escuela.<hr/>ABSTRACT Family participation in educational training in times of pandemic becomes a matter of vital importance for the achievement of educational inclusion as a way to overcome the technological and social distancing barriers that isolation has imposed. The objective of this research was to propose actions of educational inclusion, from a community social promotion approach, to contribute to family integration in the formation of children of the fifth level of the “María Inmaculada” Private Educational Unit. The research had a mixed, descriptive and cross-sectional approach, based on the application and analysis of data collection techniques. Responsibility in carrying out tasks, cooperation between students and interest in participating in school activities were identified as aspects with difficulty. <![CDATA[Interpersonal Skills in the Efficiency of Ecuadorian Companies]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Todos los miembros de las organizaciones juegan un papel importante en las mismas, aunque en los directivos recae la responsabilidad de sacarlas adelante. Debido a lo cual es necesario un uso adecuado de sus habilidades gerenciales e interpersonales, que pueden ser aplicadas en cualquier tipo de organización, sin importar su tamaño o naturaleza. Basado en lo anterior, esta investigación se plantea como objetivo determinar si la aplicación de las habilidades interpersonales posibilita la eficiencia en las empresas ecuatorianas. Para ello se analizó el papel de 30 directivos de empresas del cantón Quevedo donde se desarrollan actividades de producción, comercialización y de servicios. Los resultados obtenidos determinaron que la práctica de las habilidades interpersonales favorece la eficiencia y eficacia de las empresas, permitiendo a quienes estén en calidad de directivos relacionarse de manera efectiva con sus colaboradores, de tal manera que estos se comprometan para alcanzar los objetivos organizacionales.<hr/>ABSTRACT All the members of the organizations play an important role in them, in the managers lies the responsibility of taking them forward, for this they must carry out their activities based on managerial skills. Interpersonal skills can be applied in any type of organization, regardless of its size or nature. This research made it possible to analyze 30 companies in the Quevedo canton that carry out production, marketing and service activities, with the aim of determining whether the application of interpersonal skills enables efficiency in Ecuadorian companies. The results determined that the practice of interpersonal skills favors the efficiency and effectiveness of companies, allowing those who are in the capacity of managers to interact effectively with their collaborators, in such a way that they commit to achieve the organizational objectives. <![CDATA[Some considerations about the theoretical foundations of the methodological work in Cuban Higher Education]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100019&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente artículo es un acercamiento a lo que en lo teórico se ha estudiado y aportado por los investigadores, en relación con el trabajo metodológico que, desde las ciencias pedagógicas, y especialmente desde la Didáctica, se realiza en la Educación Superior Cubana. La experiencia de las autoras en la práctica educativa durante la conducción de diferentes órganos y niveles de dirección metodológica, asesoría de diversas actividades, como reuniones, talleres, seminarios y concentrados metodológicos, así como el empleo de otros métodos, permitieron elaborar ideas básicas, que pueden enriquecerse con el accionar de los diferentes órganos técnico-metodológicos, para organizar, planificar y controlar los procesos fundamentales a desarrollar con respecto al trabajo metodológico en la universidad camagüeyana.<hr/>ABSTRACT The present article is an approach, of what has been studied and contributed by researchers in the theoretical field, in relation to the methodological work that from pedagogic sciences, and especially from Didactics, is carried out in Cuban Higher Education. The authors' experience in the educational practice during the conduction of different organs and levels of methodological direction, advising of diverse activities, such as meetings, workshops, seminars and methodological concentrates, as well as the use of other methods, allowed elaborating basic ideas, which can be enriched with the action of the different technical-methodological organs, in order to organize, plan and control the fundamental processes to develop regarding the methodological work in the university of Camagüey. <![CDATA[Perception of Vocational Training in the Peruvian Context, Alternative from Skills]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100020&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En tiempos de cambios y demandas innovadoras, las universidades se encuentran frente a grandes desafíos para lograr la calidad de los aprendizajes, tarea que involucra la participación y el compromiso de la comunidad universitaria. El objetivo propuesto fue reflexionar acerca de las prácticas pedagógicas de los docentes universitarios con énfasis en las prácticas laborales. Los docentes, de manera colegiada y trabajo en equipo, tienen una gran responsabilidad en proponer e innovar su quehacer pedagógico, desde la planificación y organización de asignaturas a su cargo, con la finalidad de estimular y lograr las competencias personales y profesionales de los estudiantes, por lo que una reflexión en torno a su comprensión y puesta en práctica es necesaria.<hr/>ABSTRACT In times of change and innovative demands, universities are facing great challenges to achieve the quality of learning, a task that involves the participation and commitment of the university community. The proposed objective was to reflect on the pedagogical practices of university teachers with an emphasis on work practices. Teachers, in a collegiate and teamwork manner, have a great responsibility in proposing and innovating their pedagogical work, from the planning and organization of the subjects they are in charge of, in order to stimulate and achieve the personal and professional skills of the students Therefore, a reflection on its understanding and implementation is necessary. <![CDATA[Education in Human Rights: An Alternative in Order to Prevent Violence in the School´s Context. Thoughts for a Debate]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La connotación del espacio escolar como uno de los ámbitos reconocidos como garante de los derechos humanos es una idea vital y guarda estrecha relación con el acto de educar en valores éticos y morales como el respeto, la tolerancia, la erradicación de la violencia, la participación y la inclusión social. Por su parte, la violencia, en tanto fenómeno social, complejo y multifactorial, cobra auge cada día y genera ambientes no seguros ni armónicos, sobre todo para infantes, adolescentes y jóvenes. Al seguir esta lógica y asumir como ejes conductores dichas nociones, el presente artículo aborda acerca de la educación como derecho humano universal, el cual, pese a las garantías jurídicas, resulta vulnerado y al que no acceden millones de personas en el mundo. Asimismo, se acerca a las manifestaciones de violencias que ocurren en los contextos educativos y a cómo, desde su concepción, la educación en derechos humanos pudiera ser una herramienta en su prevención, en tanto dota a los sujetos de normas modeladoras de su sistema de relaciones, sobre la base del diálogo y el respeto al otro.<hr/>ABSTRACT The connotation of the school space as one of the areas recognized as a guarantor of human rights is a vital idea and is closely related to the act of educating in ethical and moral values ​​such as respect, tolerance, the eradication of violence, participation and social inclusion. For its part, violence, as a complex and multifactorial social phenomenon, is on the rise every day and generates unsafe and unharmonious environments, especially for infants, adolescents and young people. By following this logic and assuming these notions as guiding axes, this article deals with education as a universal human right, which, despite legal guarantees, is violated and to which millions of people in the world do not have access. Likewise, it approaches the manifestations of violence that occur in educational contexts and how, from its conception, human rights education could be a tool in its prevention, as it provides the subjects with modeling norms of their system of relationships, based on dialogue and respect for the other. <![CDATA[Social Dialogue about Public Problems and Socio-Cultural Development. Systematization of an Experience in Cuba]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100022&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El resultado que se comunica forma parte de una investigación mayor, cuyo principal objetivo fue aportar un modelo sociológico de comunicación para la discusión social sobre problemas públicos en contextos locales, que contribuyera al desarrollo sociocultural comunitario. Desde la perspectiva que se trabajó, se concibió a los medios locales de comunicación masiva como principales plataformas de la dialógica social. Se asumió como marco contextual a las localidades cubanas. El artículo presenta la sistematización de la experiencia de El Caleidoscopio, sección participativa de la estación radiofónica Radio Baraguá (Palma Soriano, Santiago de Cuba), donde se han implementado los principios y fundamentos de dicho modelo. Se sistematiza el período entre junio de 2018 y diciembre de 2019. La experiencia de El Caleidoscopio validó los postulados teóricos asumidos y la metodología propuesta para la implementación del modelo, y develó un conjunto de retos para impulsar el desarrollo sociocultural comunitario en el contexto cubano actual.<hr/>ABSTRACT The result that is communicated is part of a larger investigation that aims to provide a sociological communication model for the social discussion about public problems in local contexts, which contributes to the socio-cultural community development. From the perspective that we are working on, the local media are conceived as the main platforms of social dialogue. Cuban localities are assumed as contextual framework. The systematization of the experience of El Caleidoscopio, a participatory section of the radio station Radio Baraguá (Palma Soriano, Santiago de Cuba) is presented, where the principles and foundations of this model have been implemented. The reflexivity aroused from the experience of El Caleidoscopio validated the assumed theoretical postulates and the proposed methodology for the implementation of the model, also glimpsed other aspects of relevance for the Cuban and international context, which are based on the contrasting of the theoretical postulates with the practical experience. <![CDATA[Management of Human Talent and Quality of Life at Work in the Sanitation Service Provider SEDACUSCO]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100023&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El contexto actual ha impuesto a las empresas un cambio en la calidad de vida en el trabajo con la implantación de mejoras e innovaciones administrativas, tecnológicas y estructurales dentro y fuera del ambiente laboral. La Entidad Prestadora de Servicios de Saneamiento SEDACUSCO ha desarrollado un inapropiado ambiente laboral, que ha afectado la salud emocional y organizacional de los colaboradores. El artículo tuvo como objetivo determinar el grado de relación de gestión del talento humano, incorporación, organización, recompensa, desarrollo, retención y supervisión de las personas con la calidad de vida en el trabajo. Se obtuvo como resultado que la gestión del talento humano se relaciona de manera significativa con la calidad de vida en el trabajo, con 65,1 % mediante la correlación de Spearman. Un ambiente laboral apropiado con compromiso y motivación desde la gestión del talento humano incrementa el bienestar integral del colaborador en la empresa.<hr/>ABSTRACT The current context has imposed on companies a change in the quality of life at work with the implementation of improvements and administrative, technological and structural innovations inside and outside the work environment. The SEDACUSCO Sanitation Service Provider Entity has developed an inappropriate work environment, which has affected the emotional and organizational health of its employees. The article aimed to determine the degree of relationship between human talent management, incorporation, organization, reward, development, retention and supervision of people with the quality of life at work. It was obtained as a result that the management of human talent is significantly related to the quality of life at work, with 65.1% through Spearman's correlation. An appropriate work environment with commitment and motivation from the management of human talent increases the comprehensive well-being of the collaborator in the company. <![CDATA[Social Identities: A Bibliometric Analysis]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100024&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La teoría de las identidades sociales revolucionó la psicología social, imprimiéndole un carácter menos individualista a la concepción de los Grupos; y se cuestionó fenómenos grupales como la discriminación, la xenofobia. El artículo que se presenta muestra un estudio bibliométrico del término, entre 2000 y 2019, en las plataformas Web of Science y SciELO. Ofrece orientación respecto a la actualidad del tema, autores de referencia, temas de investigación, zonas geográficas donde tienen lugar las investigaciones y universidades en liderazgo. Invita, indirectamente, a repensar la inserción en el mundo digital.<hr/>ABSTRACT The theory of social identities revolutionized social psychology, giving a less individualistic character to the conception of Groups; contemporary group phenomena such as discrimination, xenophobia, were questioned. The article that is presented shows a bibliometric study of the term, between 2000 and 2019, on the Web of Science and SciELO platforms. It offers guidance regarding the topicality of the subject, reference authors, research topics geographical areas where the research takes place and universities in leadership. Indirectly, it invites us to rethink insertion in the digital world. <![CDATA[The Management of Intellectual Capital in Camagüey Commercial Banking]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio que se presenta determina las principales limitantes de la gestión del capital intelectual en la banca comercial camagüeyana. Es una investigación exploratoria de enfoque mixto, donde se aplica la metodología de enfoque lógico-metodológico. Se seleccionaron expertos, especialistas y clientes mediante el coeficiente de competencia, el muestreo de juicio y el muestreo sistemático, respectivamente. Los principales resultados obtenidos, a partir de la triangulación de los datos por las tres fuentes estudiadas, fundamentan la existencia de siete limitantes de la gestión del capital intelectual en la banca camagüeyana. Se concluye con el reconocimiento de un grupo de limitaciones en el tratamiento de este importante intangible a nivel nacional e internacional, y se identifican la falta de motivación y especialización de los profesionales, la pobre comunicación con los clientes y los problemas con la infraestructura en las sucursales bancarias como los más representativos en Camagüey.<hr/>ABSTRACT The study presented determines the main limitations of the management of intellectual capital in commercial banking in Camagüey. It’s exploratory research with a mixed approach, with assume the logical-methodological approach methodology. There was selected experts, specialists and clients by means of the coefficient of competence, judgment sampling and systematic sampling respectively. The main results obtained from the triangulation of the data by the three sources studied support the existence of seven limitations in the management of intellectual capital in Camagüey banking. It concludes by recognizing a group of limitations in the treatment of this important intangible at national and international level, and the lack of motivation and specialization of professionals, poor communication with clients and problems with the infrastructure in bank branches such as the most representative in Camagüey. <![CDATA[Procedure for the Perfecting of the Cooperative Agricultural Sector of Cauto Cristo's Territory, Granma]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio parte de la necesidad de elaborar un procedimiento para el perfeccionamiento del sector cooperativo agropecuario en Cauto Cristo. Se analizan las principales insuficiencias que obstaculizan el avance del sector en el territorio, como la carencia de insumos, la ineficaz contratación, la comercialización y distribución de las producciones agropecuarias, la inestabilidad en la fuerza de trabajo, el insuficiente personal formado en diferentes especialidades agropecuarias, el deterioro ambiental y la necesidad de fortalecer el encadenamiento productivo. El aspecto importante y pertinente de la investigación está dado por que se aborda por primera vez, en la dimensión socioeconómica local, un procedimiento para el perfeccionamiento del sector cooperativo agropecuario, con resultados parciales en su introducción.<hr/>ABSTRACT The present study departs of the need to elaborate a procedure for the perfecting of the cooperative agricultural sector of Cauto Cristo's territory. It is examined, the principal insufficiencies that obstruct the advance of the sector at the territory like the scarcity of raw materials, inefficient deal, commercialization and distribution of the agricultural productions, the instability in the manpower, insufficient staff formed in different agricultural specialties, environmental deterioration and need to strengthen the productive enchainment. The important and pertinent aspect of investigation is given for the fact that a procedure for the perfecting of the cooperative agricultural sector is discussed for the first time, in the socioeconomic local dimension, achieving partial results of his introduction. <![CDATA[Reflexions on Popular Education: Historical, Philosophical and Educational Notions for a Necessary Practice]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100027&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo reflexivo persigue resignificar la Educación Popular en la era posmoderna, bajo un enfoque histórico-lógico y apoyo bibliográfico, matizado con la experiencia del autor en el tema. El objetivo fue analizar el concepto de Educación Popular como práctica educativa, sobre la base de algunos referentes en la materia y como herramienta pedagógica transformadora de la realidad social contemporánea. Esta forma de trabajo educativo tiene arraigos históricos en la lucha de clases de dilectas figuras como Rodríguez y Bolívar, punto de partida de una historia en que no ha sido fácil erradicar la matriz decolonizadora como forma de liberar a las personas del poder dominante de la oligarquía latinoamericana. Se concluye que la Educación Popular resulta una estrategia pedagógica y filosófica relevante para la emancipación humana a través del conocimiento, que debe adecuarse a los nuevos contextos histórico-sociales actuales.<hr/>ABSTRACT This reflective article seeks to resignify Popular Education in the postmodern era, under a historical-logical approach and bibliographic support, which was nuanced with the author's experience on the subject. The objective was to analyze the concept of Popular Education as an educational practice, based on some references in the matter and as a transforming pedagogical tool of contemporary social reality. This form of educational work has historical roots in the class struggle of beloved figures such as Rodríguez and Bolívar, the starting point of a history in which it has not been easy to eradicate the decolonizing matrix as a way of liberating people from the dominant power of the Oligarchy. Latin American. The research makes it possible to conclude that Popular Education is a relevant pedagogical and philosophical strategy for human emancipation through knowledge, which must be adapted to the new current historical-social contexts. <![CDATA[Challenges of Educational Work in Cuban Adolescents from Socially Complex Environments]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100028&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Diversos son los escenarios en que se desarrolla actualmente la labor educativa en Cuba, sostenida por elevados recursos, que se destinan a lograr una sociedad más inclusiva y participativa en función de una formación integral de los ciudadanos. No obstante, las dificultades económicas y sociales presentes se manifiestan en el ámbito escolar de las comunidades y escuelas cubanas. En este contexto se desarrolla el presente trabajo en sectores de mayor vulnerabilidad con énfasis en la población adolescente. Se realizó un estudio de caso dirigido a este segmento poblacional en 46 comunidades cubanas de 15 provincias del país. Se escogieron entornos socialmente complejos1 donde viven y estudian los adolescentes, y se sistematizaron las principales tendencias detectadas. Además, se analizaron acciones del III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación como una vía para atender problemáticas detectadas, dirigidas a la mejora continua de factores de riesgo que influyen negativamente en el desarrollo escolar, con la mirada de la escuela como centro cultural más importante de la comunidad.<hr/>ABSTRACT There are various scenarios in which educational work is currently carried out in Cuba, sustained by high resources that are destined to achieve a more inclusive and participatory society based on a comprehensive education of citizens, despite the current economic and social difficulties, they are manifested in the school environment of Cuban communities and schools. In this context, the present work is developed in sectors of greater vulnerability with emphasis on the adolescent population. A case study aimed at this population segment is carried out in 46 Cuban communities in the 15 provinces of the country, choosing socially complex environments where they live and study, and the main trends detected are systematized. Actions of the Third Improvement of the National Education System are analyzed as a way to address detected problems, aimed at the continuous improvement of risk factors that negatively influence school development, with the view of the school as the most important cultural center of the community <![CDATA[Perception and Research Experience of the Teachers to the Medical Faculty of The Salvador University]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322022000100029&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El estudio se planteó caracterizar la población docente de la Facultad de Medicina con relación a su experiencia investigativa y a su percepción del servicio de formación en investigación. A través de un instrumento tipo cuestionario, fue enviado a la dirección del correo institucional a la población total de docentes que laboraba en la Facultad de Medicina, en la aplicación Google: Formularios. Se aceptaron respuestas durante el mes de marzo de 2021. Fueron respondidos 165 cuestionarios de un total de 315 docentes con contrataciones de Ley de salarios y Permanentes, donde se obtuvo que es una población docente principalmente experta con más de cinco años en la docencia, con poca experiencia investigativa y con una baja tasa de estudios de posgrado. Los docentes mayoritariamente perciben la competencia investigativa como un asunto curricular innecesario; no obstante, ejercen la formación investigativa en su mayoría. A un reducido número de estos se le asigna la asesoría de los trabajos de grado o se nombra como tribunal evaluador para las defensas estudiantiles de tesis. Los docentes en general perciben problemas de calidad en el nivel de rigor científico de las tesis de los graduandos; sin embargo, no arrostran el problema como propio.<hr/>ABSTRACT The study proposed to characterize the teaching population of the Medical Faculty with respect to its investigating experience itself and to his perception of the service of formation that they offer in investigation. Through an instrument type questionnaire, the envoy went to the institutional mail's address to teachers' total population than labor in the Medical Faculty, in application Google: Fill-out forms. They accepted answers during the month of March 2021. 165 questionnaires of 315 teachers' total with deals of Ley of salaries were responded and Permanents, where obtained him the fact that the expert with over 5 years in teaching, with not much investigating experience and with a fall is a teaching population principally values of postgrad’s studies. The teachers by majority perceive the investigating competition like a subject unnecessary curricular; Nevertheless, they exercise the investigating formation in the main and, teachers' reduced number they are assigned to the expert advice of the works of grade or they are renowned like appraising tribunal for Thesis’s student defenses. The teachers in general perceive problems of quality in the level of scientific rigor of the theses of the undergraduates, however, they do not brave the problem like own.