Scielo RSS <![CDATA[Alcance]]> http://scielo.sld.cu/rss.php?pid=2411-997020180001&lang=pt vol. 7 num. 15 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://scielo.sld.cu/img/en/fbpelogp.gif http://scielo.sld.cu <![CDATA[<b>Society, work environments and university</b>: <b>transdisciplinary views from information and communication</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Labor market for information professional in Cuba</b>: <b>what do the</b> <b>employers think about it?</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se presentan los conceptos asociados al mercado laboral, sus componentes, las características de su segmentación, y sus factores condicionantes. Se aborda la importancia del vínculo entre el mercado laboral y la Universidad. Se analizan las opiniones de los empleadores reales y potenciales cubanos acerca de lo que es un profesional de la información, sus funciones y competencias, su rol en las organizaciones de diversos tipos y en la sociedad, en general. Se reflexiona sobre el grado de satisfacción de empleadores con el nivel que poseen los profesionales de información egresos de los últimos años.<hr/>The concepts associated to the labor market, it components, characteristics of its segmentation and conditioning factors are presented. The importance of the link between the labor market and the university is addressed. The opinions of the cuban real and potential employers about the information professional, his functions and competences, his role inside different organizations and society in general is analyzed. It reflects on the degree of satisfaction of the employers with the level of information professionals graduated in the last years. <![CDATA[<b>Curricular Gap between Communication Studies and the labor demand in Mexico</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La inserción laboral de los recién egresados de Licenciaturas en México, directamente en las profesiones de origen, alcanza apenas el 30%. Una de las Carreras que presenta más obstáculos para conquistar empleos bien remunerados es Comunicación. Esto debido a la democratización de las tecnologías de la comunicación y a los nuevos hábitos de consumo de información; lo que propicia una brecha entre las demandas del mundo laboral y la formación universitaria; de ahí que en este escrito se analicen las convergencias y divergencias entre los contenidos teórico-prácticos implementados por algunos Programas de Comunicación en la República Mexicana, y los conocimientos, habilidades y actitudes requeridos por los empleadores. Así, se incluye: a) Polémica sobre la conceptualización de la profesión en México, b) Aproximación a la realidad laboral del comunicólogo mexicano, c) Comparativo entre expectativas de los empleadores y tendencias curriculares de Comunicación, d) Propuestas y recomendaciones<hr/>The labor insertion of graduates of Degrees in Mexico, in their professions of origin, reaches only 30%. The Bachelor of Communication is the most obstacles to obtain high-paying jobs. The above due to the democratization of communication technologies and new information consumption habits. In this context it must be said that there is a gap between the demands of the world of work and university education. Therefore, this paper analyzes the similarities and differences between the theoretical and practical contents implemented by some Communication Programs in the Mexican Republic, and the knowledge, skills and attitudes required by employers. The content of this paper is: a) Controversy on the conceptualization of the profession in Mexico, b) Approach to the labor reality of the communication professional in Mexico, c) Comparison between employers' expectations and communication curricular tendencies, d) Proposals and recommendations <![CDATA[<b>The path of ICT</b>: <b>from the New World Order to the Big Data Empire</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo analiza el impacto de la revolución digital en el mundo a partir del uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) para el control y la vigilancia social en manos de grandes empresas de la comunicación. Mediante Big Data, un concepto de almacenamiento de enormes cantidades de datos en Internet, estas compañías pueden procesar la información producida por millones de cibernautas en el mundo. Si bien en el año 1980 el "Informe MacBride" impulsado por la Unesco proponía avanzar hacia un Nuevo Orden Mundial de la Información y la Comunicación, más justo y democrático, los cambios geopolíticos de las últimas décadas junto al desarrollo de las TIC, reorientaron el debate en torno al concepto de "Sociedad de la Información", llevando la discusión a niveles técnicos. Hoy, la nueva realidad de la era digital plantea la necesidad de retomar el debate y revisar el rumbo de las TIC.<hr/>This paper analyzes the impact of the digital world revolution based in the use of the Information and Communication Technologies (ICT) for social control and surveillance, in the hands of large communication companies. Trough Big Data, a concept of storing of huge amount of data on the Internet, this companies are able to process the information produced by a millions of netizens all over the world. Although in 1980 the MacBride Report promoted by Unesco proposed advancing towards a New World Information and Communication Order, more fair and democratic, the geopolitical changes of the last decades and the development of the ICT, reoriented the debate related to the concept of "Information Society", taking the discussion to technical levels. Today, the new reality of the digital age raises the need of resume the debate and review the direction of the ICT. <![CDATA[<b>Local television and cultural development</b>: <b>Coordinates to study the relationship</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo se exponen algunas concepciones teóricas esenciales para analizar la relación entre la gestión del desarrollo cultural comunitario y la gestión del proceso de producción cultural de la televisión local. Se realiza un breve recorrido histórico por las aproximaciones a las articulaciones entre comunicación, cultura y desarrollo. A partir de las reflexiones sobre la gestión cultural, su conexión con las políticas culturales, y en especial con el espacio local, arribamos a la noción de gestión del desarrollo cultural comunitario. Las concepciones teóricas sobre los medios en los espacios locales nos han permitido reflexionar en el proceso de producción cultural de la televisión local. Finalmente, se arriba a una propuesta de dimensiones empírico-conceptuales para analizar la relación entre las dos categorías fundamentales desarrolladas<hr/>In this paper some essential theoretical concepts are exposed to analyze the relationship between the management of community cultural development and the management of the cultural production process of local television. A brief historical journey is made by the approaches to the articulations between communication, culture and development. We arrived at the notion of management of community cultural development from reflections on cultural management, its connection with cultural policies and especially with the local space. The theoretical conceptions about the media in local spaces have allowed us to reflect on the cultural production process of local television. Finally, we arrive at a proposal of empirical-conceptual dimensions to analyze the relationship between the two fundamental categories developed <![CDATA[<b>Open Access in Cuba</b>: <b>current situation and proposed actions to increase access and use of research results</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realizó una investigación empírica descriptiva para analizar el grado de implementación del Acceso Abierto en Cuba, evaluar las condiciones y capacidades existentes en el país y proponer una estrategia para avanzar en su implementación. El estudio se desarrolló en dos fases utilizando los métodos de la encuesta y el análisis documental. Se evidenció que el país no cuenta con una infraestructura nacional de repositorios de Acceso Abierto y que la mayoría de los pocos repositorios existentes no disponen de políticas y procedimientos que respalden su confiabilidad, sostenibilidad y transparencia. La ruta dorada ha experimentado mayores avances. La mayoría de las revistas científicas cubanas ofrecen acceso gratuito inmediato y no cobran tasas por procesamiento de artículos. También existen progresos en la adopción de políticas de copyright y licencias de uso compatibles con el Acceso Abierto; pero la visibilidad en portales y directorios de revistas de Acceso Abierto ha evolucionado poco<hr/>A descriptive and empirical research was carried out to analyze the degree of implementation of Open Access in Cuba, to evaluate the existing conditions and capacities in the country and to propose a strategy for advancing in its implementation. The study was developed in two phases using the methods of the survey and the documentary analysis. It was showed that the country does not have a national infrastructure of Open Access repositories and that most of the few existing repositories do not have policies and procedures that support their reliability, sustainability and transparency. The golden route has experienced greater advances. Most of cuban scholarly journals offer immediate free access without fees for article processing. There is also progress in the adoption of copyright policies and use licenses compatible with Open Access; but the visibility in portals and directories of Open Access journals has evolved little. <![CDATA[<b>Educational cultural project La Colmenita. A look from the communication</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación aborda un estudio de caso orientado a explorar y describir las prácticas comunicativas que se desarrollan en el Proyecto Educativo Cultural La Colmenita en Cuba. Desde la perspectiva cualitativa se aplica una estrategia metodológica integrada por técnicas como la revisión bibliográfica y documental; encuestas; entrevistas semi-estructuradas a directivos y trabajadores y entrevistas grupales, atemperadas con la observación participante dirigida a la caracterización de las prácticas comunicativas aplicadas en el Proyecto Educativo Cultural. Sus aportes teóricos y prácticos redundarán en la extensión de estas prácticas a los futuros talleres Colmeneros, favoreciendo su incidencia educativa y cultural en el desarrollo de las instituciones educulturales. Los resultados aportan construcciones de valor metodológico que atestiguan la importancia del sistema de comunicación que se establece hacia el interior del propio proyecto y sus relaciones con la comunidad en una educación para el crecimiento educativo de los niños y adolescentes<hr/>The research addresses a case study aimed to explore and describe the communicative practices developed in the Cultural Educational Project La Colmenita in Cuba. From the qualitative perspective a methodological strategy consisting of techniques such as bibliographic and documentary review applies; surveys; semi-structured interviews with managers and workers and group interviews, interviews with participant observation tempered aimed at the characterization of communicative practices in the Cultural Educational Project. Their theoretical and practical contributions inure to the extent of these practices for future workshops beekeepers in the municipalities of Havana and the provinces of the country, promoting their educational and cultural impact on the development of educulturales institutions. The results provide methodological value constructions that attest to the importance of the communication system that is set into the project itself and its relations with the community in education for the public good and for the educational growth of children and adolescents <![CDATA[<b>Study of informational behavior in the Sugar Company of Cienfuegos</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación tiene como objetivo general valorar el comportamiento informacional en la Empresa Azucarera de Cienfuegos. En el mismo se hace referencia a los aspectos teóricos conceptuales referentes al comportamiento informacional, tomando como concepto principal el elaborado por la autora Eva Ortoll (2004), destacando como dimensiones más importantes para evaluar a dicho comportamiento: encontrar información, organizar información, crear información, usar información y compartir información¨. Como método rector para la investigación se empleó la Encuesta y métodos estadísticos con el objetivo de evaluar el nivel de importancia que le conceden los trabajadores a las distintas dimensiones. Las técnicas utilizadas fueron la observación y el cuestionario.<hr/>The present investigation has like general objective to value the informational behavior in the Sugar Company of Cienfuegos. In it, reference is made to the conceptual theoretical aspects referring to informational behavior, taking as a main concept that elaborated by the author Eva Ortoll (2004), highlighting as the most important dimensions to evaluate said behavior: find information, organize information, create information , use information and share information¨. As a guiding method for the investigation, the Survey and statistical methods were used with the objective of evaluating the level of importance that the workers grant to the different dimensions. The techniques used were the observation and the questionnaire <![CDATA[<b>Public service press</b>: <b>the challenge. Interview with Daniel C. Hallin</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación tiene como objetivo general valorar el comportamiento informacional en la Empresa Azucarera de Cienfuegos. En el mismo se hace referencia a los aspectos teóricos conceptuales referentes al comportamiento informacional, tomando como concepto principal el elaborado por la autora Eva Ortoll (2004), destacando como dimensiones más importantes para evaluar a dicho comportamiento: encontrar información, organizar información, crear información, usar información y compartir información¨. Como método rector para la investigación se empleó la Encuesta y métodos estadísticos con el objetivo de evaluar el nivel de importancia que le conceden los trabajadores a las distintas dimensiones. Las técnicas utilizadas fueron la observación y el cuestionario.<hr/>The present investigation has like general objective to value the informational behavior in the Sugar Company of Cienfuegos. In it, reference is made to the conceptual theoretical aspects referring to informational behavior, taking as a main concept that elaborated by the author Eva Ortoll (2004), highlighting as the most important dimensions to evaluate said behavior: find information, organize information, create information , use information and share information¨. As a guiding method for the investigation, the Survey and statistical methods were used with the objective of evaluating the level of importance that the workers grant to the different dimensions. The techniques used were the observation and the questionnaire <![CDATA[<b>A profession to a debate</b>: <b>virtues and fissures of Cuban journalism in the context of the Economic Model’s Actualization</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Mediado por la relevancia del contexto nacional y el debate generado en torno a la necesidad de un nuevo marco programático y regulatorio de la comunicación, el estudio de la cultura profesional de los periodistas representa un paso académico firme en la búsqueda de la actualización de la prensa y de su discurso. Es este uno de los méritos fundamentales de la obra reseñada a continuación, la cual partió en su concepción metodológica de un análisis objetivo -así como de un examen teórico e históricamente consciente-, sobre la base de la triangulación de técnicas empíricas de recogida de información, con la revisión exhaustiva de las investigaciones realizadas en la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana, durante el último cuarto de siglo<hr/>Signed by the relevance of the national context and the current debate about the necessity of a new programmatic and juridical frame for the Cuban Communication, the study of journalist’s professional culture in this country is a solid academic step towards an actualization process of the press and its discourses. This is one of the principal virtues of the book reviewed here, which has established and objective analysis through a conscious theoretical and historical review, and a metodological conception based on the triangulation of empirical methods for collecting information with an exhaustive exam of different research made in the Communication School of University of Havana, during the last 25 years <![CDATA[<b>Training and profesional development</b>]]> http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702018000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La formación y desarrollo profesional de los egresados de las carreras relacionadas con la Comunicación y la Información, son objeto de continuas tensiones y polémicas, en tiempos en los que esos entornos profesionales se caracterizan por frecuentes integraciones de saberes y prácticas. Este panel analiza las diferentes maneras de entender, planificar, articular y construir esas carreras para un mercado laboral cada vez más complejo, cambiante y exigente. De igual forma, pretende buscar puntos de contacto entre las experiencias formativas de distintos centros iberoamericanos. La discusión propicia un acercamiento desprejuiciado al tema y alerta en torno a los desafíos fundamentales de la formación en estos campos.<hr/>The training and professional development of graduates of careers related to Communication and Information, are the subject of continuous tensions and controversies, in times in which these professional environments are characterized by frequent integrations of knowledge and practices. This panel analyzes the different ways of understanding, planning, articulating and building those careers for an increasingly complex, changing and demanding labor market. Similarly, it seeks to find points of contact between the training experiences of different Ibero-American centers. The discussion fosters an unprejudiced approach to the issue and warns about the fundamental challenges of training in these fields.