SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.167 número2La articulación de cadenas productivas como alternativa para la mejora de los procesos de servicios hotelerosAplicación parcial del procedimiento para la evaluación de soluciones de agregación de valor económico en la Empresa Comercializadora Escambray índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Economía y Desarrollo

versión On-line ISSN 0252-8584

Resumen

AVICH WANTON, Roxana de las Mercedes  y  PELLICER DURAN, Rubén Guillermo. Procedure for the Improvement of the Quality Management System at the Hotel Villa San Juan. Econ. y Desarrollo [online]. 2023, vol.167, n.2  Epub 01-Jul-2023. ISSN 0252-8584.

This research is based on the evaluation of the Quality Management System (QMS) through the ISO 9001:2015 standard at the Hotel Villa San Juan of the Islazul Santiago hotel chain. A procedure composed of six stages is proposed, which agreed to characterize the organization and also allowed the diagnosis and projection of solutions for quality management in the hotel. The study is based on the use of methods and tools that contribute to obtaining information on the services provided, such as the review of documents and records, the survey, group work, process representation diagram, Cause-Effect diagram, use of SPSS 22 software for survey validation and determination of Kendall's correlation coefficient.

Palabras clave : evaluation; quality management; procedure.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )